Hoge Kosten Lijn(en)

De Hogesnelheidslijn zal in totaal 422 miljoen euro duurder uitvallen dan geraamd. Bijna een half miljard voor een lijn die niet nodig was. Voorganger in dezelfde categorie – de Betuwelijn – is ook weer vertraagd.

De Betuwelijn, de HSL, prestigeverbindingen die de belastingbetaler heel veel geld hebben gekost, terwijl betere en goedkopere alternatieven voor handen waren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 14 februari 2007 :: 23.13 uur

69 Comments

69 reacties

  1. Kunnen we dat weggegooide geld niet bij de betrokken ministers en bouwondernemingen terughalen, het wordt toch eens tijd dat je een voorbeeld moet stellen zodat dit onzinnige en onodige verkwisten van het geld van de burgers in de toekomst niet meer mogelijk kan zijn.
    En zo zijn er wel meer van die peperdure opgeklopte projecten waar men flink heeft kunnen graaien.

    Reactie door Pool — donderdag 15 februari 2007 @ 0.01 uur

  2. Waarom zou je eigenlijk alternatieven willen verzinnen voor iets, dat niet nodig is?

    Reactie door Wilbert — donderdag 15 februari 2007 @ 0.04 uur

  3. Toch maar een ministerie van Flauwekul?

    Dan houden we dingen een beetje gescheiden, namelijk. En als dat ministerie een zeker budget krijgt toegewezen, weten we tenminste, waar we mee bezig zijn, toch?

    Reactie door Wilbert — donderdag 15 februari 2007 @ 0.12 uur

  4. Joritsma haar man (lees bedrijf) zal er geen bezwaar tegen hebben….

    Reactie door Lisette — donderdag 15 februari 2007 @ 0.17 uur

  5. @Lisette — donderdag 15 februari 2007, 0.17

    Inderdaad, Lisette, flauwekul komt in vele soorten en maten.

    Neem Spam. Komt van een Monty Python sketch. Toien was het nog leuk… Maar toen werd het tenminste nog op waarde geschat, namelijk als iets absurds.

    Maar machtsmisbruik – al dan niet uit gewoonte – schaarde ik eigenlijk niet onder de noemer “flauwekul”. Maar wat let ons om ook dáár een separaat ministerie voor in het leven te roepen…?

    Reactie door Wilbert — donderdag 15 februari 2007 @ 0.37 uur

  6. Nu we het toch over geld weggooien hebben, het geld wat naar verpleeghuizen gaat kan ook beter besteed worden als je de onderstaande link leest…..

    http://www.nu.nl/news/977065/10/Bijna_helft_verpleeghuisartsen_ziet_ouderenmishandeling.html

    Het wordt echt tijd voor de kleischalige verpleeghuizen in de buurt.

    Reactie door Pool — donderdag 15 februari 2007 @ 0.40 uur

  7. Nog dank Gloria
    Nog dank Pool

    En vele andere mooie bijdragen

    Deze maakt me al wwer vrolijker
    http://www.opinieleiders.nl/techlog/pivot/entry.php?id=4014
    Dankzij Wouter ‘ik ben Nederlands Hervormd’ Bos maken de gristenfundamentalisten van de CU, die slechts zes zeteltjes hebben, vanaf nu de dienst uit in Nederland. Elk nadeel heeft evenwel zijn voordeel, dus bij de volgende verkiezingen zal de SP opnieuw vele zetels winnen. Als de PvdA dan geheel wordt weggevaagd, hoort u ons niet klagen. Als uw en onze captain dan inmiddels eindelijk de I.G.L.O. officieel heeft opgericht nog minder trouwens.

    Reactie door Pjotter — donderdag 15 februari 2007 @ 6.12 uur

  8. @4 “Ministry of silly Walks” ?

    Reactie door Gandalf — donderdag 15 februari 2007 @ 6.22 uur

  9. Waarom laten we Kok, Netelenbos en Jorritsma
    niet verplicht met een tandenborstel de sporen ontroesten voor de komende 10 jaar.
    Prutsers !

    Reactie door john — donderdag 15 februari 2007 @ 7.06 uur

  10. Ze weten toch al jaren dat het MEGA en MEGA kost en niets, maar dan ook niets oplevert. En wat te denken van al dat geld dat over de balk gesmeten wordt met reïntegratie… Nederland zou er 344 jaar van kunnen leven. Maar niemand die er ook maar iets aan doet. Sterker nog, ze gaan gewoon door………………..lol

    Reactie door Henk — donderdag 15 februari 2007 @ 7.08 uur

  11. Als burgers zo met hun geld zouden omgaan zou er nog veel meer honder en armoede zijn. Maar dan roepen ze uit Den Haag: eigen verantwoordelijkheid!

    Beetje eigen verantwoordelijkheid dames en heren ministers?? Niet gauw wegwezen, handen ervan wassen en de puinhopen (en dus imagoschade) bij de andere partijen leggen. Maar ach, daar heeft rechts altijd een handje van gehad

    Reactie door Irma — donderdag 15 februari 2007 @ 8.12 uur

  12. Goeden morgen vrienden SP.

    Wie verwondert zich er over dat een door een ministerie ondernomen project meer dan het dubbele kost dan geraamd?
    Er zijn talloze voorbeelden over het onvermogen te geven van die groot verdieners op het ministerie op te noemen.
    Worden zij daarop afgerekend? Nee, ze krijgen een bonus, omdat ze zich zo verschrikkelijk hebben ingespannen om de kamer over de streep te halen, met gefingeerde cijfers over de kosten van het project.
    Als Peijs met het verhaal komt dat er geen vereiste kennis op het ministerie is, om de automatisering aan te kunnen, worden de overbodige lieden niet ontslagen.
    Nee, ze krijgen een lintje, want ze geven het zelf toe.
    Hoe treurig, hoe treurig.
    De kinderen in dit land zijn de gelukkigste ter wereld, laat ze in die wereld.
    Onschuldig over al die mislukkelingen, en wat staat hen nog te wachten.
    In de komende tijd worden wij door intellectuelen geregeerd, professoren, doctoren, en doctorandussen.
    Waar moet dat heen?
    De tijd zal het leren, maar zal het beter gaan dan met brekebenen, die we de laatste tijd gehad hebben?
    Eén ding weet ik beter, ik stem 7 maart op de enige Socialistische Partij, de SP.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 15 februari 2007 @ 8.26 uur

  13. De HSL is onzin. Waarom zou je nou zo gigantisch veel geld uitgeven, omdat een paar mensen iets sneller in Parijs willen zijn. Onthaasten is de boodschap.
    De Betuwelijn ligt er nu, en kan wel degelijk een bijdrage leveren voor een betere en veiliger leefomgeving. Nu denderen er dagelijks nog vele vrachttreinen door dorpen en steden, met alle overlast en risico’s van dien. Door die trajecten te ontmoedigen (prijstechnisch en aanscherping en strengere handhaving van veiligheidsregels) kán de betuwelijn op den duur een positief rendement hebben.

    Reactie door Hanz — donderdag 15 februari 2007 @ 8.27 uur

  14. Bedrijven willen graag dat er geprivatiseerd wordt, als er geld te verdienen valt. Maar het financieren van grote financiëel riskante projecten laten ze liever aan de overheid over. Wie is er dan uiteindelijk verantwoordelijk? Overigens gooit de overheid meer geld over de balk. Dan vind ik die 422 miljoen nog wel meevallen.

    Reactie door reint — donderdag 15 februari 2007 @ 8.29 uur

  15. @5 Wilbert,

    Spam is nog steeds belachelijk en monty python blijft hilarisch.
    Ministry of funny walks toch ? Misschien a Ministry of expensive lines dan maar?

    Minster, the HSL is taking to much time and keeps getting more expensive. Yes dear chap but it’s good for the economy en for my wallet. Ohw yess why didn’t I think of that?

    And now for something completely diferrent…The Larch (of hoe je dat ook mag spellen) :D

    Reactie door Lisette — donderdag 15 februari 2007 @ 9.09 uur

  16. John ik heb nog wel een paar extra tandenborstels,misschien kun jij dan toezicht houden met een honkbal knuppel .

    Reactie door wem — donderdag 15 februari 2007 @ 9.31 uur

  17. Nog steeds moet ik denken aan al die mensen die protesteerden, dat ze hun huizen niet wilden afstaan. Maar noodgedwongen moesten voor dit project.
    Toen speelde al de discussie of het project echt wel rendabel zou worden.
    Het is er door de financiers -regering toen als een prestige opject er door gedrukt.

    Ik voel nu mee met die mensen die weg moesten van een plek, waar hun roots lagen/liggen.

    Schandalig dat het nu alleen over de geld-kwestie gaat en niet wat een ellende het toen al veroorzaakte voor de vele mensen en de natuurlijke omgeving die voor een grootdeel nu verwoest is.

    In de media zie je van dit item ook niets terug.

    Een gemiste kans……

    Het is schandalig en hypocriet over de ruggen van de mensen wordt er bezuinigd, en door de overheid wordt er geld gestrooid in een bodemloze put.
    Heeft de overheid ook niet een voorbeeld functie?

    Reactie door Chrisinactie — donderdag 15 februari 2007 @ 9.41 uur

  18. Super ergerlijk.
    Karla Peijs is laks geweest en liet haar financiele ‘erfenis’ net voor haar vertrek aan de 2e kamer weten. Ze kreeg het dan ook ‘zwaar te verduren’
    Wanneer gaat de 2e kamer schadeclaims tegen dit soort ministers indienen?

    Reactie door maria — donderdag 15 februari 2007 @ 10.16 uur

  19. @17 Eens, zo gaat het met vele ministriele prestige projecten, zeg maar sjieke parttime hobbies, waarvan de burger de enige dupe is.
    Er komt meestal ook nog belangenverstrengeling bij, waar betreffend minister ook weer mee wegkomt.
    Een schadeclaim tegen ze indienen is m.i. het enige probate middel om er een stop aan te zetten.

    Reactie door maria — donderdag 15 februari 2007 @ 10.49 uur

  20. Mooi toch , dat je als overheid zo verkwistend met geld mag omgaan ?
    Ja , de arbeider mag dat natuurlijk niet ;daarom van deze op alle manieren “gepakt ”
    Je moet als minister natuurlijk alleen maar bezig houden met de toekomst .d.w.z. in het bedijfsleven of bankinstelling :zo zi je het met Woutertje Bos : Bedenk iets leuks ; zoals de AOW-ers geld afjatten en je krijgt een niewe springplank : je wordt minister van Financien en daarna wordt je directeur van de Nederlandse Bank en dan van de Europese Bank :dat is carriere maken over de ruggen van de kiezers ( het domme arbeidersvolkje ) , die denken dat hun belangen worden behartigd :Natuurlijk niet !
    Eigen belangen worden behartigd en dat zijn de Algemene belangen .

    Kort : Arbeidersvolkje slaap rustig verder .

    Reactie door Fred — donderdag 15 februari 2007 @ 11.30 uur

  21. Elco Brinkman en het CDA heeft de belastingbetaler met hun regenten politiek weer op kosten gejaagd.Via achterkamertjes worden miljarden verkwanseld aan de Betuwe/H.S.L.trajecten,Afganistan oorlog,JSF,E.U.subsidie-geldcarrousel etc.Deze verspillingen worden via koopkrachtverlies van de uitkeringen zoals WAO,AOW en bijstand gecompenseerd.Na hun destructief werk worden zij met dikke baantjes in de luwte gezet,zoals,b.v. Karla Peijs,commessaris van de koninginn in Zeeland.Corrupter kan het niet!

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 15 februari 2007 @ 11.34 uur

  22. ja.. het wordt tijd dat we eens een voorbeeld nemen aan de sosjalistiese landen wat het OV betreft !
    en ons realiseren dat een paardentram en hondekar veel milieu-vriendelijker zijn !

    Reactie door adrie — donderdag 15 februari 2007 @ 11.44 uur

  23. @3. een minister voor flauwekul???? dat is helemaal weggegooid geld. eigenlijk zou deze regering[ahum ahum] dat weggegooide geld terug moeten halen bij hun voorgangers. dat wordt niet gedaan.

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 15 februari 2007 @ 11.46 uur

  24. Dat ze maar eens wat doen aan de maaslijn… Sinds Veolia er zit kun je rekeken op vertragingen van een uur of overvolle treinen. Grote problemen op de Maaslijn in ieder geval maar ze steken extra geld in een lijn die niemand gebruikt.

    Reactie door Herder — donderdag 15 februari 2007 @ 12.10 uur

  25. Zetten we wat (OV-)projecten op een rijtje:
    HSL-lijn
    Betuwelijn
    Noord-Zuid lijn
    Randstad Rail
    OV Chipkaart

    Er zit geen enkel succes bij. De OV Chipkaart gaat het OV alleen maar duurder maken. Door de NoordZuidlijn wordt in Amstelveen lijn 5 opgeheven in lijn 51 ingekort.
    In Limburg en Groningen zijn te weinig treinstellen. De reistijden per treinreis zijn gemiddeld langer geworden. Streekvervoer is de nek omgedraaid. De OV-frequentie in de grote steden is omlaag gegaan. En dat terwijl OV-prijzen zijn gestegen met een veelvoud van de inflatie.

    Kortom: falend management.

    Reactie door Harry — donderdag 15 februari 2007 @ 12.24 uur

  26. @Ouwe Dirk

    Ben je het niet eens met het nieuwe credo? Wie meer presteert dan een ander krijgt een groter bonus.

    Dus wie meer over de balk weet te smijten dan een ander moet ook een grotere bonus krijgen.

    Je moet je eens voorstellen hoeveel inspanning dat niet is om geld over de balk te smijten. Weet je wel hoe hoog die balk ligt en hoe zwaar dat geld is? En je moet bovendien dat geld nog bij een ander weghalen.

    Reactie door Drob — donderdag 15 februari 2007 @ 12.52 uur

  27. regeren is vooruit zien., en angst kweken blijkbaar.,

    super-angsten eigenlijk, uitgedragen door de nationale dramaturg balkende.,

    misschien dat we in het vervolg beter kunnen wachtten totdat de noodzaak zich aandient.,

    de deltawerken ,die de zeeuwen beschermen tegen verzuipen, kwamen er ook pas na de watersnood.,

    god moet ook echt wel een hekel hebben aan die zeeuwen, want de wereld zou niet meer door water vergaan.

    Reactie door Gerrit — donderdag 15 februari 2007 @ 12.53 uur

  28. Rekenen ben ik noot goed in geweest, ik werdt op school altijd kwaad en ging met die lesboeken gooien tijdens het rekenen. Maar ik zat nooit zover verkeerd in de uitkomst van een sommetje. Ongelofelijk dus dat ze er zoveel naast zaten. Ik voel me nu een stuk minder dom als ik een sommetje moet maken ;)

    Reactie door Mannie — donderdag 15 februari 2007 @ 12.53 uur

  29. KOMT ALLEMAAL DOOR JOU

    KUS HENK

    Reactie door Henk — donderdag 15 februari 2007 @ 13.29 uur

  30. Ach, het valt in vergelijking met het buitenland allemaal heel erg mee (Peijs).

    Wat heeft het buitenland daar nu weer mee te maken ?!

    Reactie door WZNM — donderdag 15 februari 2007 @ 13.36 uur

  31. Dus mensen lekker werken.
    werken,werken,werken.
    Denken dat je wat te vertellen heb.
    Zo ook de ziekenfondspremie die erdoor is gejast.
    Een jaar verder en van 82,50 naar 88,00 euro.
    Terwijl er geen bal is veranderd aan de premie.
    Het zijn goedkope manieren om bij de burger geld af te troggelen.
    Ze kunnen de pot op en ik ga weigeren nog daaraan mee te doen.
    Normaal mag je een contract weigeren wegens verandering.
    Ik snap niet dat er iemand uit de politieke partijen opstaat en het juridische opzoekt.
    Wat over 5 jaar.
    Hoeveel kost dan je premie.

    We staan erbij en kijken ernaar.
    Ik zeg jullie ik vertrouw geenene partij.
    allemaal te soft geworden.
    Effe boe roepen en ze zijn muisstil geworden.

    Reactie door sander — donderdag 15 februari 2007 @ 14.54 uur

  32. Ah de Betuwelijn, een monument in rechte lijn van eigengereide falende en kickende drammende bestuurders.
    Zefs de dodemansknop werkt NU nog niet
    Een spooktraject van netelige vergetelheid
    helaas nog wel.

    Reactie door Alex — donderdag 15 februari 2007 @ 15.38 uur

  33. Niet alleen denkbeeldig worden/werden kruiselings gekoppeld paden aangelegd
    in dezelfde rechte lijn in onderwijs zorg
    en last but not least in innovatie.
    Nederland kennisland .
    We stomen dit land klaar voor de toekomst.
    Maar helaas, geen trein die nog rijdt.
    Maar op de toekomst zijn we voorbereid.
    Nu het heden nog.

    Reactie door Alex — donderdag 15 februari 2007 @ 15.49 uur

  34. Bij al dat moois rijdt er in het dorp waarin ik woon sinds 01-01-2007 zelfs geen bus meer.
    de gemeente probeert via de provincie de geprivatiseerde busonderneming te bewegen de haltes weer in de planning op te nemen.
    Tot die tijd lopen de mensen 2 km naar de halte.
    Dat is vooruitgang dus

    Reactie door Alex — donderdag 15 februari 2007 @ 16.05 uur

  35. @13 Hanz,

    Ik denk eerder dat je overwegingen andersom moeten zijn. De HSL en de Betuwelijn rijden beide op 25 Kv 50 Hz wisselstroom. Dit systeem wordt in vrijwel geheel Europa gebruikt op hogesnelheidsverbindingen. In principe kan een Hsl trein van Amsterdam non-stop doorijden naar London, Parijs of Barcelona.

    Dit in tegenstelling tot de Betuwelijn: dit systeem wordt en niet in Nederland gebruikt (de NS rijdt op 1500 volt gelijkstroom) en niet in Duitsland gebruikt (de DB rijdt op 15.000 volt 16 2/3 Hz wisselstroom)
    De inmiddels geprivatiseerde goederenvervoerders moeten ofwel:
    - van loks wisselen aan de grens (oponthoud)
    - dure multifase loks aanschaffen (prijsopdrijvend)
    - dieselloks laten rijden (milieubelastend)

    Vanuit de Botlek zie ik dagelijks de containertreinen richting Duitsland vertrekken, meestal getrokken door een zware diesel.

    De vraag is overslag van containers van zeeschepen op coasters of binnenvaartschepen niet wenselijker is. China gebruikt een dergelijk systeem om containers van Ghuangzhou, Shenzhen, Beijing en Shanghai te feederen naar Hong Kong, alwaar de reis naar het Westen begint.

    Er is veel te doen over de kostprijs van de HSL, maar hiertegenover moet de kostprijs in milieutermen van het vliegverkeer worden gezet.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 15 februari 2007 @ 19.03 uur

  36. Laten we alsjeblieft een onderscheid maken tussen falend financieel management, onzinnige politici en het nut van een spoorlijn.
    De Betuwelijn zorgt er voor dat vele goederentreinen niet meer door het overvolle brabantse spoorwegnet hoeven, maar op een aparte lijn lekker snel naar Duitsland kunnen. Dat is beter voor de treinreiziger, en scheelt de gemiddelde zeikerd die woonachtig is langs het spoor een boel herrie. Het nut van deze spoorlijn staat voor de mensen die de feiten kennen dus absoluut niet ter discussie.
    Dat het ding veel duurder wordt dan gepland heeft twee oorzaken. Ten eerste vond de tweede kamer het nodig om later nog allerlei zaken toe te voegen, zoals extra tunnels en viaducten in de spoorlijn, extra fietstunnels en onderdoorgangen voor autoverkeer en het ronduitbelachelijke rekening houden met double stack wat nooit gebruikt zal gaan worden. Vervolgens was men ook nog eens zo hypocriet om dan te gaan zeuren dat al die veranderingen ook geld kosten… Ten tweede is er sprake van slecht financieel management, wat er voor zorgt dat ramingen veel te positief zijn waardoor ze überhaupt niet uitkomen, en de kosten ook nog eens hard stijgen.
    Ook het nut van de HSL is duidelijk. Ten eerste bied het een snel en milieuvriendelijk alternatief voor vliegen binnen europa, bij de HSL hoef je niet uren van te voren aanwezig te zijn voor het inchecken, waardoor de reistijd in de praktijk korter is, ondanks het feit dat het vliegtuig zelf een stuk sneller op de plaats van bestemming is. Verder is een snelle verbinding met Parijs goed voor de economie. Het oorspronkelijke plan van een HSL naar Duitsland was nog veel beter geweest, aangezien we daar veel meer handel mee drijven. Maar door paniekpolitiek na de kostenstijgingen van de betuwelijn besloot een minister zonder lef dat deze toch niet nodig was.

    Kortom, het nut van deze spoorlijnen staat als een paal boven water. Als de politiek er nu eens op een normale manier mee om zou gaan zouden deze projecten een groot succes kunnen zijn, in plaats van de financiële mislukkingen nu. Wat in het geval van de HSL ook een ander tracé had moeten betekenen, maar dat terzijde.

    Reactie door Wessel Bakker — donderdag 15 februari 2007 @ 19.09 uur

  37. De HSL en de Betuwelijn zijn zeer kostbare projecten Er werd door de werkgeversorganisatie geopperd dat in deze nieuwe regering Balkenende 4 weinig inbreng was .Ik denk dat er hoofdzakelijk ondernemers in de regering zitten Kijk maar naar de minister van landbouw Veerman en de huidige burgemeester van Almere Joritsma en Elko Brinkman alles wat er omheen zit en er worden projecten aanbesteed waar die lieden allemaal voordelen aan hebben en bijvoorbeeld de bouwafspraken de z.g.n bouwfraude waar miljoenen mee zijn gemoeid en waar volgens mij nooit de hele waarheid aan het licht zal komen misschien als de SP zoveel macht krijgt als het CDA en de PvdA en de VVD nu hebben

    Reactie door Dirk Schuit — donderdag 15 februari 2007 @ 19.11 uur

  38. @36, Wessel,

    Onderstaand artikel vond ik op http://www.rationelepolitiek.nl. Wellicht interessant voor je:

    De Volkskrant, 05-04-2005, door Arnold
    Heertje, emiritus hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam.

    Afspraken gaan voor de baat uit

    Tussentitel: Overheid die eerst geld op tafel legt, verspilt belastinggeld

    Bij kostbare projecten is publiek-private samenwerking voordelig. Maar zonder goede afspraken is de kans op financiële debacles groot, meent Arnold Heertje.

    Het gemeentebestuur van Amsterdam is in aanvaring gekomen met een bouwcombinatie. Een gevecht tussen een publieke en een private partij. Deze keer over de aanleg van de Noord-Zuidlijn onder het Centraal Station. Zoals steeds staan vertragingen en overschrijdingen voor de deur.
    Als belastingbetalers draaien de Amsterdammers voor beide uitwassen van het wanbeleid op. Want wanbeleid is het. Wederom wreekt zich het ontbreken van een publiek-private constructie, die vooraf is ontworpen door onafhankelijke deskundigen. Nederland ontbeert deze expertise volledig, zoals de miskleunen van Ceres-terminal tot Betuwelijn illustreren.
    Het begint al met de terminologie. In Nederland heeft men het over publiek-private samenwerking (pps). Alsof het gaat over gemeenschappelijke belangen. Alsof het een vraagstuk is dat wordt opgelost door bij elkaar te zitten en overleg te voeren tot een schijnakkoord volgt. Alsof het gaat om het bijeen brengen van een bedrag dat de investeringen van een project moet dekken. Alsof er geen tegengestelde belangen zijn. Alsof de oplossing geen specifieke kennis vergt. Alsof onafhankelijke advisering niet cruciaal is. En alsof de financiering uitgangspunt en geen uitkomst is.
    Blijkens mededelingen van Jan Stoutenbeek, de algemeen directeur van het projectbureau Zuidas, op het onlangs gehouden congres Vastgoedmarkt regio Schiphol is Amsterdam op de goede weg met ir. Jan Doets, die zijn sporen heeft verdiend als directeur van ING-Vastgoed.
    Men meent banken, projectontwikkelaars, gemeente, provincie en centrale overheid in een goede publiek private samenwerking te hebben samengebracht. Men waant aanleg en exploitatie van het dokmodel in goede handen en gedragen door een zeer aanvaardbare verdeling van risico’s. Maar er is geen sprake van een verantwoorde constructie.
    In de eerste plaats is het bijeenbrengen van belanghebbende partijen geen werkwijze die de onafhankelijkheid van de constructie waarborgt. Dat alleen Nederlandse banken deelnemen, kan slechts tot een Wijkertunnel-effect leiden. Door de burgers niet in de besluitvorming te betrekken, wordt aan leefbaarheid en kwaliteit van wonen, werken en ontspannen geen aandacht geschonken. De samenleving betaalt het gelag.
    De heer Doets, als feitelijke vertegenwoordiger van een van de belanghebbende partijen, belichaamt geen onafhankelijkheid. Bovendien ontbeert hem volledig de gedetailleerde kennis en ervaring, nodig voor het tot stand brengen van een privaat-publieke constructie. Hier dreigt de bij de Betuwelijn gemaakte fout te worden herhaald, toen een grote bouwer met een soortgelijke taak werd belast. De rampzalige gevolgen zijn bekend. Een onafhankelijke derde instelling moet onder regie van de overheid de werkzaamheden ter hand nemen. Tot de privaat-publieke constructie behoort het ontwerpen van het mechanisme, dat het uitnodigen van partijen organiseert, zodat deelname niet bij voorbaat is geblokkeerd.
    Voorts moet worden overwogen dat zowel in publieke als in private partijen tegengestelde belangen schering en inslag zijn. Bovendien staan publiek en privaat van nature tegenover elkaar. Private partijen zijn uit op winst op lange termijn en op het minimaliseren van risico’s: publieke partijen zijn uit op politiek prestige, onder het mom van het behartigen van publieke belangen, zoals werkgelegenheid, woningbouw en duurzaamheid. De gecompliceerde opgave voor onafhankelijke specialisten is het invoeren van prikkels, procedures en effectieve competitie, waardoor een optimale publiek-private constructie ontstaat uit een oogpunt van minimale transactiekosten, risico’s, rendement, financiering en maatschappelijk nut. De bonussen zijn een verkeerde inspiratiebron voor prikkels.
    In het bijzonder is van belang dat de financiering resultante is en dat het private aandeel zowel in aanleg als exploitatie zo groot mogelijk is. Overheden die bij voorbaat geld op tafel leggen, verspillen het geld van de belastingbetaler. Precies zoals de overheid die de aanleg losmaakt van de exploitatie. Dit is gebeurd bij de Betuwelijn en de HSL en dreigt bij de Zuiderzeelijn en de Zeesluis.
    Tenslotte, is de hele ontwikkeling van de Zuidas met huid en haar verbonden aan het eenzijdige scenario voor Schiphol, waarin uitsluitend oog is voor kwantitatieve groei van 4 à S procent per jaar, zonder oog voor internationale kwetsbaarheid en de kwaliteit van het bestaan van de burgers in de Randstad. Een onafhankelijke publiek-private constructie legt deze eenzijdigheid bloot. De moeilijkheid is dat alle belanghebbenden bij de Zuidas menen dat zij de in het buitenland aanwezige kennis van zaken in huis hebben. Zij weten niet wat zij niet weten.
    Daarom wordt volstaan met de voorspelling dat binnen afzienbare tijd de kranten bol staan van twisten, verkeerde inschattingen, claims en juridische procedures. Deze vloeien voort uit het niet expliciet maken van voorzienbare financiële en kwalitatieve risico’s, het onvoldoende omschrijven van het project tot in de kleinste details, het blokkeren van concurrentie, het afwentelen van onnodig veel risico’s op de overheid en het ontbreken van conflictprocedures.
    In het voetspoor van de commissie-Duivesteijn doet de Tweede Kamer er goed aan de publiekprivate samenwerking voor de Zuidas af te keuren. Het kenniscentrum voor publiek-private samenwerking van het ministerie van Financiën beschikt niet over de deskundigheid op dit gecompliceerde terrein.
    Nu de ellende met de Noord-Zuidlijn in volle gang is, behoort het signaal voor de Zuidas op rood te staan.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 15 februari 2007 @ 19.29 uur

  39. Mischien kan er nog een toeristisch stoom treintje op rijden.
    T,zal wel heel wat jaartjes heen en weer moeten kachelen voordat er iets terugverdient wordt.
    Maar de spoorwegen kennende met enige vertraging en oud matrieel zal dat wel lukken.
    Ik zal het niet meer meemaken maar m,n achterkleinkinderen waarschijlijk wel als ze vanuit de magneetzweeftrein ergens een oud locomotiefke zien beulen.

    Reactie door che — donderdag 15 februari 2007 @ 19.35 uur

  40. staat/n er in dit land ook geen viaducten,waar geen weg naar toe loopt?,
    en wegen die plots stoppen omdat er een kanaal zo maar ineens opdook?
    en ik blijf het vreemd vinden dat als je inschrijft bij het rijk,je inschrijft voor bv 100 euro,maar dat je gerust kunt eindigen op 10.000 euro,geen probleem.voor de belasting betaler volgens het rijk.
    moet je eens proberen bij bv een huis,een bedrag van 100,000,even aan het einde van de bouw verhogen naar 200.000.
    en was dat verloren geld niet beter besteed geweest om een treintje te laten lopen naar groningen via de polders,o gut dat was te duur.daar gaan ze nog even 40 jaar over vergaderen.
    1 optie blijft over,maarja geen”een durft te beginnen.afzetten die bende.

    Reactie door ad — donderdag 15 februari 2007 @ 20.29 uur

  41. @35
    In China is men (volgens mij) terughoudend met investeringen in de infrastructuur omdat de economie oververhit dreigt te raken. Er gaan verhalen dat de wachttijd voor een containerschip in Shanghai ongeveer een maand zou zijn.

    Je vergelijkt de kosten met een vliegreis. Wat je ook zou kunnen doen: de kostprijs delen door het huidige aantal reizigers op de Beneluxtrein. Daar kun je heel wat gratis treinkaartjes voor weggeven.

    Reactie door Harry — donderdag 15 februari 2007 @ 21.14 uur

  42. en oo ja in het dorp almere mag je zonder vergunning een buisje de grond in meppen/aardwarmte??
    maar mijn illegaal gebouwde kippehok moet ik slopen,heeft toch zijn voordelen een vvd te zijn.en die dragqueen mag gewoon blijven,ja ik wist er niets van heeft me man geregeld?

    jee ik heb ineens een ander bankstel ik zou toch zweren dat i wit was vanmorgen.

    Reactie door ad — donderdag 15 februari 2007 @ 21.17 uur

  43. Blunder op blunder allemaal van het belastinggeld.
    Terwijl het belastinggeld voor veel betere doeleinden had kunnen dienen.
    Liggen er nu snelheidslijnen waar geen hond gebruik van wil maken.
    En deze dames en heren krijgen na hun mimisterschap geen reprimande,
    nee ze krijgen weer een andere goedbetaalde functie!!
    NEderland verkwistingsland!!!!

    Reactie door kitje — donderdag 15 februari 2007 @ 21.18 uur

  44. Elk nadeel heeft zijn voordeel.Straks(volgens de volkskrant de komende tien jaar)als nog meer chinezen een modaal inkomen krijgt komen ze met hondertduizenden tegelijk hier op vakantie(tegen 2020 zou amsterdam de hele zomer een grote schuivende massa chinezen zijn)laten we ze op en neer rijden op de betuwelijn,mooie wagons,hapje,drankje en het heeft zich in een mum van tijd terug betaald.en met de hsl kunnen ze naar parijs om daar verder te schuivelen.

    Reactie door paul — donderdag 15 februari 2007 @ 21.55 uur

  45. Als een gezin niet uitkomt met het geld,een bijstands moeder niet rond kan komen, en er schuld gemaakt wordt om rond te komen schreeuwt het kabinet schande, deze mensen moeten niet op te grote voet leven,
    ALs zij het doen is het oeps jammer dan, en wij mogen het betalen,
    Dat is pas een voorbeeld voor Nederland.

    Reactie door P.vd Berg — donderdag 15 februari 2007 @ 22.04 uur

  46. @41, Harry,

    De Beneluxtrein is in zijn huidige vorm zo’n 20 jaar oud en wordt tevens intensief gebruikt. NS en NMBS renoveren op het moment het materieel, maar ook dat moet eens vervangen worden. Dus gratis kaartjes…..

    Ik doelde meer op de immateriele kosten, zoals milieubelasting e.d. Het voorbeeld vanChina haalde ik aan als voorbeeld om aan te geven dat er, naar mijn mening, betere alternatieven zijn voor goederenvervoer per weg of rails.

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 15 februari 2007 @ 22.32 uur

  47. @44 Eventjes een beetje kul
    Als al die Chinzen komen, huiver huiver en de Noord Zuid lijn staat nog niet onder water (mega slurp project) is het wel zo fijn als ze de metro meteen voor en van Gogh/Rijks Museum een halte zou krijgen.
    Niks tegen chinezen, een beetje ironie.
    Overigens had ik al eerder de idee dat men onvoldoende had nagedacht over het stijgen van het grond water(milieu) laat staan dat je een metro aanlegt in het centrum van een stad die gebouwd is op palen?
    Maar ja,dat is ook weer gebrek aan kennis, een soort keukentafel evaluatie.

    Reactie door maria — donderdag 15 februari 2007 @ 23.33 uur

  48. HaHaHa… De Betuwelijn lekker snel naar Duitsland; deze lijn houdt nog steeds zo’n beetje op bij de grens.
    De Duitsers maken nog steeds niet veel haast met het doortrekken van deze lijn. Het moet nu allemaal over een bestaand lijntje en het personenvervoer krijgt ook nog eens voorrang op deze lijn.

    Reactie door Sjors — donderdag 15 februari 2007 @ 23.47 uur

  49. ja laten we nergens in investeren, lang leve de achteruitgang.

    Reactie door Ed — donderdag 15 februari 2007 @ 23.49 uur

  50. @49 Laten we 1st investeren in vooruitgang die gestoeld is op een samenleving.

    Reactie door maria — vrijdag 16 februari 2007 @ 0.26 uur

  51. @ 36 Wessel,

    De kosten van grote infrastructurele werken lijken onveranderlijk bewust te laag geraamd te worden. Om ze maar door te drukken. Als dan het point of no return is bereikt komen de overschrijdingen op de proppen.

    Ik heb ooit eens een artikel in de NRC gelezen waar een econoom in een paar regels voorrekende dat onrealistische hoeveelheden vracht over de Betuwelijn vervoerd zouden moeten worden om alleen de rentelasten op de investering in de lijn terug te verdienen.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 16 februari 2007 @ 0.29 uur

  52. Wat een Volts mannen onzin. Ik raad u ook aan een en ander te laten doorrekenen door http://www.olino.org/.

    OLIE NEE?

    Raad ik ook aan voor ieder die wat besparen wil.

    Al heb je zonder geld niets te kiezen. Toch is mijn halogeen lampje nu uit. Met de dimmer wordt daar zoveel weggesmeten. Was mij al die hogere Volts opleidingen niet geleerd.

    Reactie door Pjotter — vrijdag 16 februari 2007 @ 1.17 uur

  53. Waar blijft nou toch eindelijk die parlementaire enquete en wanneer wordt mevrouw Netelenbosch; die omhooggeschoten schooljuf; die pardoes ook op het dept. Verkeer en Waterstaat werd gezet; nou eens gedwongen om het verpatste geld aan die Betuwelijn terug te betalen? En anders moet de partijkas van die vermalijde PvdA maar eens in beslag genomen worden.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — vrijdag 16 februari 2007 @ 1.43 uur

  54. @42 ad.
    Dat buisje in de grond van dat mens van Jorritsma mocht toch niet? Daar is toch een stokje voor gestoken?

    Maar ja, sinds wanneer stoort Jorritsma zich aan wet en regelgeving? Die zijn er alleen voor de gewone mens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 16 februari 2007 @ 7.20 uur

  55. wat mij altijd tot grote verbazing heeft gebracht verbaast ,dat er ministers zitten , die vanuit hun opleiding , totaal andere gebied minister worden : bekijk zo M Voorhoeve : nu ineens minister van economische zaken en was minister van Onderwijs …

    bekijk die Donner : eerst Justitie ; nu dat lijkt mij wel handig met een Mr titel , maar nu van Sociale zaken ….. Mooi dat Sociale zaken wel werkt met regeltjes , maar toch ?

    Reactie door Fred — vrijdag 16 februari 2007 @ 10.07 uur

  56. Hogesnelheidslijn = hoge ambitielijn !

    Ook hier is en wordt nog op grote schaal geklungelt , maar dat topambtenaren en ministers er maar oplos kunnen rotzooien is natuurlijk te begrijpen : zij worden namelijk NOOIT persoonlijk aansprakelijk gesteld : een schuldsanering regeling voor klungelende topambtenaren ?

    Reactie door Fred — vrijdag 16 februari 2007 @ 10.11 uur

  57. Zo ontstond ook de Staatsschuld in het verleden door de Delta-werken , waar momenteel nog veel overheids-ombuigingen voor plaats vinden .

    Reactie door Fred — vrijdag 16 februari 2007 @ 10.47 uur

  58. teveel achterkamertjes
    je begroot in guldens
    voert uit in euros
    kat in het bakkie voor de vrinden

    zit in die andere kamer
    een knuppel die de euro 10% onderuit haalt!

    aangezien er veel van die kamertjes
    zijn!!!!!!!

    Reactie door wil — vrijdag 16 februari 2007 @ 11.46 uur

  59. @46 Ik vind het vreemd dat een spoorlijn gebouwd wordt van luchthaven naar luchthaven. Naar mijn mening moet de trein juist dienen om reizigers rondom een luchthaven te verspreiden, verder het land in.
    Bovendien zal over niet zo heel veel jaren de olie op zijn en daarmee het vliegverkeer voorbij. Wat voor zin heeft het dan om een HSL tussen luchthavens te hebben?

    Het milieu vind ik geen goed argument. De HSL maakt een groot beslag op de beperkte ruimte en daarmee de natuur.

    Overigens kan alleen van de overschrijding van 422 mln (tot nu toe!) van de HSL al die nieuwe treinstellen gekocht worden voor de Beneluxlijn.

    Reactie door Harry — vrijdag 16 februari 2007 @ 13.56 uur

  60. @Gandalf — donderdag 15 februari 2007, 6.22

    Sorry voor de late reactie, maar inderdaad, Ministry of Silly Walks past precies in “mijn” plaatje. De vrije vertaling zou wat mij betreft op zijn Nederlands zijn: Ministerie van de Scheve Schaats.

    Maar zonder gekheid (of mét, misschien…), bij die Silly Walks werd er iets geweldigs gezegd, toen iemand er voor opteerde/solliciteerde: Your walk isn’t particularly silly, is it?

    Dank voor je respons :)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 16 februari 2007 @ 20.09 uur

  61. @Lisette — donderdag 15 februari 2007, 9.09

    Dat is wat ik bedoel, maar ik zou de absurditeit persoonlijk anders (en intrinsiek duidelijker, misschien) hebben verwoord door “Ohw yess why didn’t I think of that?” te vervangen door “Yes, and what’s your point?”…

    (I’m behind bush no. 3. Niet verder vertellen. hè?)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 16 februari 2007 @ 20.19 uur

  62. @Gandalf,

    Bij nader inzien: Silly Walks is eigenlijk toch veel meer 1:1 met Flauwekul. Scheve Schaats zit ergens toch meer in de richting van Machtsmisbruik, denk ik.

    Maar mochten wij – niet slechts wij tweeën – het toch eens voor het zeggen gaan krijgen, hè?

    Reactie door Wilbert — vrijdag 16 februari 2007 @ 21.28 uur

  63. @61 Wilbert,

    My lips are sealed :x :D

    Reactie door Lisette — vrijdag 16 februari 2007 @ 22.51 uur

  64. Ik hoor -ook al worden de deadlines niet gehaald en rijzen de kosten de pan uit- een bonus aankomen voor de verantwoordelijke(n) van deze projecten :P

    Reactie door R v B — zaterdag 17 februari 2007 @ 10.22 uur

  65. Als actie voerder van het eerste uur tegen de metro bouw in amsterdam…..nu zit ik er iedere dag in….toch wel handig!

    Reactie door Jan — zaterdag 17 februari 2007 @ 11.31 uur

  66. @ Fred 57 , zo lust ik er nog wel een paar, als er geen VOC was geweest, en geen gasveld in Slochteren, dan waren er nog meer ombuigingen geweest!

    Reactie door Jan — zaterdag 17 februari 2007 @ 11.33 uur

  67. Ik denk dat we er nog raar van zouden opkijken als we wisten waar al die extra miljoenen terecht komen.

    Misschien iets voor een intensief onderzoek!

    Reactie door e.krul — zaterdag 17 februari 2007 @ 13.15 uur

  68. 54 gandalf ja dat mocht niet klopt,ik meen dat er een motie van wantrouwen was ingedient,
    maar ze blijft gewoon,en die dragqween zegt gewoon ach een motie van wantrouwen? daar voel ik me niet anders door,EN het help natuurlijk ook dat die burgermeester van de zelfde partij is,,
    maar voorlopig heeft ze de warmte,
    maar me kippetjes lopen in de kou.die moest zeg maar binnen een week verdwijnen/het hokje dan. :-)

    Reactie door ad — zaterdag 17 februari 2007 @ 15.28 uur

  69. Ze hebben wel geld voor zoiets, maar niet voor de jongeren. En als je ergens aan het ‘hangen’ bent, kryg je een boete omdat je daar niet mag staan. Nou, dan moeten ze iets maken voor de jongeren!

    Reactie door sab — maandag 26 februari 2007 @ 11.05 uur