Filerijders willen flexibeler zijn

Tweederde van de automobilisten die vaak in de file staan, willen eerder of later naar het werk om files te ontwijken. Dat blijkt uit een enquête van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws. (RTL)

De SP heeft flexibele werktijden altijd als één van de oplossingen gezien om het fileprobleem te verminderen. Daarnaast is goed en betaalbaar openbaar vervoer, binnen én buiten de Randstad van essentieel belang. Het steeds aanleggen van nieuwe wegen zal de problematiek niet oplossen en zorgt er enkel voor dat meer mensen de auto zullen nemen, wat het milieu en de luchtkwaliteit ook niet ten goede komt.

Een dure tolheffing in de spits – zoals dit kabinet beoogt met het rekeningrijden – zal er enkel voor zorgen dat de ‘rijken’ hun vrijheid kunnen kopen. Eerlijker is wat dat betreft de kilometerheffing, die belast naar het gebruik (afstand) en het type (vervuiling) auto, niet naar plaats en tijd.

Veel mensen in de file hebben op dit moment geen enkel alternatief. Flexibilisering van werktijden is zo’n alternatief. Het openbaar vervoer een tweede. De privatisering van het openbaar vervoer heeft echter gezorgd voor een verschraling van dit alternatief, in plaats van een verbetering.

Wat betreft thuiswerken op bepaalde tijden kan bij de overheid nog een grote slag worden gemaakt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 16 februari 2007 :: 13.52 uur

42 Comments

42 reacties

  1. Flexibilisering van werktijden is ideaal, en bespaart veel geld.
    Veronderstel een gezin met kinderen waarvan de ouders beide werkzaam zijn,…. oplossing .. een ouder werkt overdag en de ander ‘s avonds en dan hoeven de kinderen ook niet naar de kinderdump en zo bespaar je weer die kosten en al het gedoe, en de kinderen krijgen een opvoeding zoals het hoort….bij de ouders in hun vertrouwde veilige omgeving.

    Reactie door Pool — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.06 uur

  2. Het grappige is dat nu aantoonbaar gezegd kan worden dat het file probleem opgelost wordt
    Waar noodweer goed voor kan zijn……..

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.11 uur

  3. Na jaren heb ik het voor elkaar als ondernemer zijnde in openbaar vervoer.
    Eindelijk via politiek geharrewar heb ik de touwtjes in handen. Nu begint men te zeuren over gratis openbaarvervoer, nu ik leuk verdien aan die handel. Files is niet mijn probleem en als je met mijn treintje of busje meewilt dan moet je wel een kaartje kopen en gezellig meerijden want treintjes staan niet in een file. Hoe meer auto’s in de file des te beter voor mij. Nu wilt men kilometerheffing of rekeningrijden, prima hoe duurder, hoe beter voor mij, dan kan ik nog meer treintjes laten rijden en nog meer verdienen, ook mijn managers hebben daar recht op en de directeuren hebben een inkomen op wereldniveau.
    Nederland, och arm Nederland waar is de tijd gebleven van trekschuiten en diligence’s.
    Wij worden één grote muizenkolonie, die elkaar het leven hoe langer hoe meer moeilijk maken. Hij/zij, die de oplossing weet mag het zeggen.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.26 uur

  4. Flexibele werktijden, geeft een werknemer meer kwaliteit / vrije tijd.

    Thuiswerken kan lastig zijn wanneer de behuizing klein is.

    Waarom er niet op verschillende tijden begonnen wordt in bedrijven: is nu de echte de vraag die boven moet komen drijven.

    Door de noodweer aankondiging verdween er een groot deel van de file vorming.

    Dit naast elkaar leggend is er grond genoeg om dit te promoten plus goedkoper en beter openbaar vervoer.

    Suggestie de NS stopt de winst van het bedrijf in de verbeteringen van het vervoer
    en niet in de winkelketens etc. erom heen die gerealiseerd gaan worden.

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.30 uur

  5. Sinds de één euro kaartje(één uur reizen)is ingevoerd in de stad Groningen in de daluren voor de bus. Pak je veel gauwer de bus.

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.40 uur

  6. Ik studeer aan de tu-delft. Als ik om 8:45 een college moet volgen is het gekkehuis in de trein en een enorme drukte in de bus. En ja ik heb liever dat dat college om 9:30 begint! Want dan kan ik 3 kwartier langer slapen en er is ruimte in het openbaar vervoer. Ik snap er geen donder van dat het lesprogramma van alle faculteiten tegelijk aanvangt.

    Reactie door Kwant — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.48 uur

  7. Beste Jan is het echt een grotere vrijheid om om 8 uur file te rijden voor een kwartje dan om om 9 uur door te rijden voor een dubbeltje?

    Reactie door Kwant — vrijdag 16 februari 2007 @ 14.51 uur

  8. Jammer genoeg zullen flexibeler werktijden niet helpen: lees dit artikel er maar eens op na:

    http://www.sargasso.nl/archief/2007/02/16/onzinnige-onderzoeken-files-weg-door-werktijdspreiding/

    Dat geldt ook voor thuiswerken, trouwens:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=thuiswerken+files&meta=

    Enige oplossing is minder auto’s, volgens mij.

    Reactie door David Rietveld — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.12 uur

  9. In wat vroeger “vervoermanagement” heette en tegenwoordig “mobiliteitsmanagement” wordt genoemd, nemen flexibele werktijden als maatregel een belangrijke plaats in. Steeds meer zullen op aan bedrijventerreinen grenzende autosnelwegen c.q. provinciale wegen webcams worden geplaatst, zodat mensen eerst op internet kunnen kijken, alvorens te besluiten op welk tijdstip ze precies ze naar hun werk zullen rijden, of omgekeerd naar huis. (Dit is al het geval bij Amersfoort (De Hoef), en het is in voorbereiding in Nieuwegein, Woerden en Vianen). Daarnaast is het stimuleren van thuis-/telewerken zeker nuttig. (Hoewel: “vergeet niet af en toe op kantoor te komen”, hè ).

    Wat “rekeningrijden” betreft sla je de plank mis, Jan. In de eerste plaats is dit een term uit de oude doos, evenals “kilometerheffing”en “spitstarief”. Tegenwoordig heet het “kilometerprijs”, om aan te geven dat het om reële kosten gaat en niet een willekeurige heffing.
    Verder beoogt dit kabinet helemaal geen “dure tolheffing in de spits met rekeningrijden”. Allemaal oude koek. Het nationale platform dat zich over dit onderwerp heeft beraden en een (zij het broos) compromis heeft bereikt, is het erover eens dat gedifferentieerd moet worden naar plaats, én tijd, én milieukenmerken (b.v. de mate van energieverbruik of vervuiling van een auto). Als de SP daartegen is heeft ze een volkomen verkeerd standpunt. Uit ervaringen in andere landen (b.v. rond Stockholm) blijkt dat deze differentiatie prima resultaten oplevert. Het is onjuist om te stellen dat “rijken hun vrijheid kunnen kopen”, want de wegenbelasting en de BPM worden in het nieuwe systeem afgeschaft, opdat het over all budgetneutraal kan zijn.

    Dat naast dit alles goed en betaalbaar openbaar vervoer gestimuleerd moet worden, spreekt vanzelf.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.19 uur

  10. @1 Pool,
    Leuk. In het door jou genoemde geval bestaat dan de kans dat man en vrouw elkaar na weken eens tegenkomen. “Verrek zeg, woon jij ook hier?”
    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.30 uur

  11. Beste Jan,

    In Belgie zijn hele goede resultaten behaald met het gratis maken van het openbaar vervoer. Met gratis of in ieder geval veel voordeliger openbaar vervoer kun je de strijd aangaan met de “luxe” file-auto.
    En de motorrijtuigenbelasting zou vervangen moeten worden door een heffing per kilometer want op deze manier betaalt de vervuiler. Naarmate de brandstof schoner is voor het milieu moet de heffing ook lager zijn, zodat hier een stimulerende en sturende werking vanuit gaat ten voordele van het milieu.
    Meer wegenaanleg en rekeningrijden is geen oplossing want het “rijke” deel van Nederland zal altijd blijven autorijden.
    Op deze manier kun je inderdaad je vrijheid kopen.

    Reactie door H. Jasper — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.30 uur

  12. Beste Jan,

    Ik ben voorstander van elke maatregel die bijdraagt het fileprobleem tot normale proporties terug te dringen, van flexibele werktijden en gratis ov tot het verbreden van wegen, het aanleggen van transferia etc.

    In het nieuwe kabinet komt VenW er wel erg karig af, dus doe er iets aan!

    Succes

    Reactie door Balans — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.31 uur

  13. Wegenbelasting afschaffen, deze dure truukjes achterwege laten en Brandstofprijzen vervijfvoudigen….. de enigste eerlijke (& goedkope) oplossing. De vervuiler betaalt.

    Reactie door Ach ja — vrijdag 16 februari 2007 @ 15.40 uur

  14. De helf van het asfalt weg halen,dan haalt niemand het meer in zijn hoofd de auto te pakken.minder fijnstof,en reductie co2.en nog wat dingen die de gezondheid ten goede komen.

    Reactie door paul — vrijdag 16 februari 2007 @ 16.11 uur

  15. @ 10 Gandalf

    Dan kun je tenminste nooit ruzie krijgen in het bijzijn van de kids, en het erop na houden van een .. ahum … huishoudster/huishouder wordt dan ineens ook een stuk aantrekkelijker,… ja, Gandalf zo noemen ze dat tegenwoordig

    Ook goeimiddag trouwens

    Reactie door Pool — vrijdag 16 februari 2007 @ 16.24 uur

  16. Gewoon een bewijs hebben dat voordat iemand gaat tuffen bedoeld is voor zijn/haar werk en niet zomaar : Dus een soort spits/daluren selectie van auto’s : het is zinloos om weer een extra heffing op te eisen : NIEMAND laat daardoor zijn auto thuis : hij/zij gaat gewoon wat slechter eten om toch te kunne rijden : Bovendien wordt de opbrengst van die heffingen toch weer in bodemloze putten gestort .

    Reactie door Fred — vrijdag 16 februari 2007 @ 16.35 uur

  17. Persoonlijk heb ik niks tegen file rijden.
    Heerlijk die rust, lekker onderuit gezakt stoel in halve slaapstand vooral met regen en kou lekker die druppels tikkend op je voorruit.
    Mooie muziek, kacheltje aan thermosfles met koffie en natuurlijk geen gezeik aan de kop. En dan zie je de stumpers richting station op de fiets of lopend zeiknat en wetende dat er zeker een halfuur vertraging is en nog met de vraag kom je thuis of op je werk.
    Zeiknat zie je ze staan en rillend van de kou bij de bushaltes omdat de bus of vol zit of veel te laat komt.
    En heb je een plaats dan zit je in de rotzooi lawaai van MP3 spelers, telefoons als je ten minste het geluk heb dat je heelhuids je zitplaats bereikt want meestal trekt de chauffeur in stress al op zodat je bijna op de bek ligt.
    Ik rook niet maar denk dat voor een roker die in een file staat dat dit helemaal het walhalla is.
    Maar nu praat ik alleen over mijn eigen geluk
    maar soms mag dat toch?

    Reactie door De Hakker — vrijdag 16 februari 2007 @ 16.40 uur

  18. @ 12 Uit Balans

    Nieuwe poging van je om hier weer te gaan zieken, heb je nog niets geleerd…. kijk eens naar het item ..Armoede in 2004 .. zeker kom je straks weer terug als Eeerst Nadenken en als het vuur te dicht aan je schenen gelegd wordt heb je altijd nog de Leaserijder achter de hand.

    Veel scholen hebben nu wel vakantie maar ik hoop toch echt dat we niet een hele week tegen dat onzinnige gezeik van jou en al je aliassen moeten aankijken.

    Reactie door Pool — vrijdag 16 februari 2007 @ 17.01 uur

  19. Ik sta om vijf uur op om om zes uur naar min werk te vertrekken. Wanneer die tol erdoor komt gaat iedereen iets eerder rijden en kan ik om vier uur mijn bed uit. bleg. Maak het wegennet iets fijnmaziger en je hebt een hoop problemen opgelost.(ja ik weet het, enigszins rechts standpunt, maar wel mijn enige)

    Reactie door Struikel — vrijdag 16 februari 2007 @ 17.27 uur

  20. nog 1 erbij kilometerheffen,leuk ga je naar/door duitsland kost het je geld exstra,ga je naar belgie,huppa kost het je geld,blijf je in holland, huppa kost het je geld,,
    en die belgen een schik,wie zijn er dom?alleee betalen ze meer geld voor een lieter,ze betalen meer geld voor wegenbelasting,en ze betalen als ze de grens over gaan,naar ons belgie bv,en wij betalen niets nada nothing als we naar dat gat in europa gaan,dom volk.
    fijn he europa 1 EU ja dat is alleen maar goed,we kunnen makkelijker naar onze buren etz,alles gelijk,jaha..maar voorheen koste me het geen geld, toen voldeet een paspoort.

    Reactie door ad — vrijdag 16 februari 2007 @ 17.36 uur

  21. Je hoort vaak over het ANP dat files veroorzaakt worden door kijkers (in de richting van het ongeval). Ik denk dat dat aangepast kan worden door kijkers én bumperklevers, die op hun manier nog eens extra te kennen kunnen geven dat de kijkers eigenlijk de oorzaak zijn van files. Het fenomeen ‘bumperkleven’ mag nog wel eens naar gekeken worden.
    ?-snelheidsmeter niet verplicht stellen
    ?-versnellingsmeter aanbieden
    ?-brandstofverbruik indicator aanmeten
    (momentregistratie liters/km)

    Als tweede denk ik dat er veel te veel onzin wordt vervoerd over de weg, zowel in materiële zin als in mensen, zoals bijvoorbeeld een aantal vertegenwoordigers.
    ?-Heeft een 0.5l (bijvoorbeeld) iets te bieden?

    Als derde zijn er veel te veel onzin banen, die nergens toe leiden. Misschien moet een aantal van ons maar eens denken aan een andere baan/uitdaging. (En dan bedoel ik niet een baan op de weg.) Flexibele werktijden is oke. Slavernij is niet oke.

    Kilometerheffing in de vorm van hogere brandstofprijzen lijkt me een goed idee, dat maakt het een stuk simpeler. Dat de brandstofprijzen al verhoogd zijn is (wel) uit te leggen.

    Openbaar vervoer volledig gratis. Zelfs één euro werpt nog een drempel op denk ik. In combinatie met het afschaffen van de wegenbelasting (dat wordt betaald uit de brandstof prijzen) zal men de auto (kunnen?) laten staan, en het in veel gevallen ook graag doen. Verzekeringsmaatschappijen kunnen elkaar het hoofd bieden.

    Ook is denk ik nog het overgewicht in de loonbelasting voor de garagehouder. Het is ook al een hele drempel om je auto goed te onderhouden, als de monteur opgescheept zit met de loonbelasting voor je werkt. Waar hebben we het dan nog over..

    Misschien creëer je nu wat ruimte voor de overige mens. “Be inspired.” En succes. Dat kan ik wel gebruiken.

    Reactie door Bas Schoutsen — vrijdag 16 februari 2007 @ 17.46 uur

  22. @15 Ha ha, die Pool,
    Het beeld dat mij is bijgebleven van een huishoudster is dat van een wat zurige oudere dame met O benen en een verbeten mond ( gristelijke levensovertuiging en wonende op de Veluwe) die mij met haar natte dweil het pand uitjoeg. En ik was nog maar 7 jaar! Dus niet echt wat jij bedoelt. Heb ik nog een trauma aan overgehouden.

    Beetje humor moet toch kunnen in deze donkere dagen?

    Reactie door Gandalf — vrijdag 16 februari 2007 @ 19.14 uur

  23. Absurd die kuddegeest. Natuurlijk zijn flexibele werktijden de beste oplossing!
    Dat uniforme gedrag is uit de tijd. Schooltijden zouden ook later moeten beginnen. Van 10.00 tot 15.00. met lunchpauze.

    Reactie door Gloria — vrijdag 16 februari 2007 @ 19.27 uur

  24. wat dachten de heren/dames kantoor klerkjes er van om net als bouwvakkers even met zijn 3én-4en in hun esjouvetjes/bmwtjes lease prut en nog wat van die beziene slurpers te gaan zitten,
    ga eens smorgens bij almere in de file staan en huiver hoeveel krijtstrepen alleen in hun car zitten.
    neem een voorbeeld aan bouwvakkers,die worden in 2a4én aangenomen,
    maar hee dat doen de beter gesitueerden niet,zalm lach hahaha+tanden.

    Reactie door ad — vrijdag 16 februari 2007 @ 20.35 uur

  25. Het doel is vanzelfsprekend niet het milieuvriendelijk zijn, maar het “Hou jij ze arm, dan hou ik ze dom”, heeft plaats gemaakt, voor ” hou jij ze koste wat het kost aan het werk, dan hou ik ze dom.
    RTL in combinatie met CDA/Wilders en PVDA; een winning combi.

    Reactie door kaatje — zaterdag 17 februari 2007 @ 1.11 uur

  26. Niemand wil files. Toch zijn ze er. Dat vind ik gek. De enige verklaring is, dat er krachten en/of machten zijn, die files in stand willen houden.

    Ik heb daar vermoedens over.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 17 februari 2007 @ 1.59 uur

  27. Ik ben nu met pensioen, maar de afstand naar mijn werk bedroeg circa 18 kilometer, nog nooit een file probleem gehad daar ik altijd de fiets nam, goedkoop, gezond en je geniet van de natuur, je went er erg snel aan, trouwens op het platteland zijn die afstanden voor schoolkinderen doodnormaal, ik wil natuurlijk niemand dwingen maar voor de korte en middellange afstand is het een prima alternatief, zorg wel eventueel voor droge kleren op je werkplek want regenpakken zijn over het algemeen niet zo waterdicht.

    Reactie door Heman — zaterdag 17 februari 2007 @ 7.50 uur

  28. De beste oplossing om files te voorkomen is van ‘s ochtends 7:00 tot 9:00 uur de snelheid vrijgeven dus geen 120 km/pu desnoods 180 of sneller en het vrachtverkeer mag pas na 9:00 op de snelwegen rijden.
    Dit is goed voor het millieu want dan krijg je niet van die koolmonoxcidewolken gecentreerd op een plek wat dus in de file gebeurd daarnaast blijft er een goede doorstroming van het verkeer omdat de snelle jongens dan ook echt snel weg zijn.
    En ‘s middags van 16:00 tot 18:00 uur ook de snelheid weer vrijgeven het vrachtverkeer mag dan wel op de snelwegen blijven rijden.

    Iedereen ergert zich aan de files, maar als ik kijk naar de landen die geen snelheidsbeperkingen hebben, daar staan nooit files, uitzonderingen door wegwerkzaamheden daargelaten, maar over het algemeen kan men flink doorrijden en dat komt alleen het millieu ten goede.

    Natuurlijk gaan we nu weer lopen zeiken dat hard rijden ook slecht is, maar als je niets probeert kan je daar niet over oordelen.
    Kijk naar die snelheidsbeperkingen van 80 km/p/u langs de snelwegen die trajectcontroles, het werkt voor geen meter en de files worden er alleen maar langer door.
    Ik vind het wel fijn om met 230 km p/u over de snelweg te rijden, schiet tenminste lekker op.

    Reactie door Pool — zaterdag 17 februari 2007 @ 11.01 uur

  29. Zij die het kunnen betalen kopen hun vrijheid.

    Zij die het kunnen betalen zitten rustig in eerste klas comfortabele stoelen in de trein en kunnen zich begeven naar lounge om zich te laten verwennen onderweg.

    Ik denk zelfs dat er eerstklas treinen zullen gaan rijden, zonder vertragingen maar met voorrang, wedden dat die er komen!

    Ach ja de gewone man kan wel wachten, op stations, in de gezondheidszorg wachtlijsten en in de rij bij de voedselbanken, alles gecontroleerde traagheid.

    Geld geeft vrijheid maar ook snelheid en voorrang. Koop u pamperen.

    Reactie door e.krul — zaterdag 17 februari 2007 @ 12.59 uur

  30. @ Heman (27):

    Juist. Zelf fiets ik ook altijd naar het werk, maar, eerlijk is eerlijk, dat is slechts een afstand van 4,5 kilometer. Het is ook gezond, in tegenstelling tot autorijden. Het langjarige gemiddelde laat verder zien, dat het slechts op 6 % van de dagen waarop naar/van het werk wordt gefietst regent. Sinds jaren heb ik geen auto meer, omdat ik die niet absoluut nodig heb, terwijl zo’n ding duur is en het milieu verrvuilt. (Toen mijn kinderen nog klein waren had ik een Diane, die soms wel erg handig was. Maar ook naar school is alleen gefietst).
    Gezien de enorme milieu- en congestieproblemen is het terecht dat bij autorijden geldt: de vervuiler en gebruiker betaalt naar de mate waarin hij vervuilt en gebruikt. Met de moderne telematica is het niet moeilijk een systeem te maken, waarin naar plaats, tijd en mate van energieverbruik/vervuiling gedifferentieerd wordt bijgedragen in de kosten.
    (Ik vind het nogal demagogisch om te spreken van “rijken die hun vrijheid kunnen kopen”. Zo zijn er altijd al mensen geweest die in een dure (Amerikaanse) slee konden rijden, en anderen die zich slechts een Dafje of deux-chevaux konden veroorloven. Daar gaat het helemaal niet om bij het oplossen van deze problematiek).

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 17 februari 2007 @ 16.26 uur

  31. Mijnheer J. Marijnissen ,

    De automiblist laten betalen voor de gereden kilometers over de weg in plaats van wegen belasting zou ik net gek vinden.
    De enige manier om files opte lossen is geen bedrijfsterreinen realiseren deze zijn een trechter

    Reactie door A. M. Palmen — zaterdag 17 februari 2007 @ 17.21 uur

  32. Misschien is dit iets voor u:
    http://www.ligfiets.be/index.php?selectie=faqligfietsen
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Velomobiel

    Als alternatief voor de auto.
    De ‘Aerorider’ http://www.aerorider.com/nl/aerorider.html ziet er best aardig uit.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 17 februari 2007 @ 18.24 uur

  33. De meeste beroepen kan je helemaal niet met flexibele werktijden uitvoeren. De metselaar heeft specie nodig wat met een vrachtwagen wordt gebracht. Dit loopt natuurlijk spaak als zij niet dezelfde werktijden hebben. Pak wat vaker de fiets. Hier is winst te behalen! Ik ga er niet vanuit dat mensen voor hun lol in de file staan. Enige maatregelen om de snelheid erin te houden zijn dus wel gewenst.

    Reactie door robert rb — zaterdag 17 februari 2007 @ 19.24 uur

  34. flexibiliseren van de werktijden heb ik voor mijn kleine persoontje al eens keihard afgedwongen bij een baas,
    al die detacheringsbureau’s kunnen ook ipv concurreren .. samenwerken met het uitzetten van werknemers in plaatsen die voor hen bereisbaar zijn. ook nog milieuvriendelijk!verder laat de cao vaak een reistijd van 1 1/2 u toe = 3 u p/dag, terwijl men soms in totaal 5 a 6 u in de file staat en zo in 1 x je niet door je baas betaalde luisterboek uitluistert.en drie opera’s mee kunt bleren. ofzo. hoe vroeg je ook opstaat of naar huis gaat; file;een aanslag op ‘t milieu en de eigen frisheid. aanpassen van schooltijden ook zeer belangrijk; puberbrein pas rond 10-u wakker. (intermediair: neurobiol. onderzoek). laat thuiskomen is niet goed voor de family; je moet toch ook nog koken voor en aandacht geven aan de kidz! o.v. vaak nog langduriger, drukker, ik zie meer heil in werken in je omgeving- als daar de regering iets aan doen kan? en verder nemen ze alleen maar parttimers aan voor tenminste een halve baan, terwijl als je snel/effektief/scorend/oplossingsgericht kunt werken doe je dat al in de helft van de tijd, plus dat thuiswerken!! dat kan heel vaak, zonder verlies aan werkkontakten, want 1 x p/week is in essentie voldoende om effektief te vergaderen (against huidige managersdiscultuur)en je kunt met de huidige media conference calls/meetings doen, plus een msn-kanaal.
    amen!

    Reactie door una voce poco fa,qui nel cor mi risuono — zaterdag 17 februari 2007 @ 22.50 uur

  35. Er moeten meer weerswaarschuwingen storm e.d uitgegeven te worden
    dan schijnen er wel mogelijkheden te zijn.
    Zoals we hebben constateren in de afgelopen periode.
    Nagenoeg lege wegen en geen files.
    Kennelijk kan ieder dan wel voor zichzelf denken.

    Reactie door knabbel — zondag 18 februari 2007 @ 8.41 uur

  36. Ik heb ook wat filevorming betreft de stellige overtuiging dat het een hoop zou schelen als we wat meer over zouden stappen op natuurlijk voedsel, wat dacht u. Ik denk aan minder liters water en minder liters lucht over de weg, minder verpakking, minder chemicaliën, of ballast. Dat zou een hoop schelen denk ik. En met natuurlijk voedsel doel ik op “biologisch”.

    Biologisch is volgens de VanDale en Wiki geen geheim. Op een natuurlijke manier, zonder chemicaliën. Van nature eigen, aandacht, dichtbij en ‘chemie’ wat mij betreft. (Ongecompliceerd.)

    Oh ja, en houd natuurlijk ook uw ogen open, als u opeens ergens snel wilt wezen. Ook heel belangrijk. Het is toch ook niet toevallig dat u zich net op die weg bevindt, zal je net zien.

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 18 februari 2007 @ 12.05 uur

  37. We heffen belasting op een tweede huis waarom niet op een tweede auto.
    Overigens las ik vandaag dat zwartgeld in Belgie op de bank gestort kan worden, de banken zijn niet meer strafbaar, ach ja het ging over files. De werkgevers willen vanalles flexibbel, flexibele arbeidsmarklt maar flexibel werken ho maar daar hebben ze echt geen zin in dat komt ze niet goed uit.
    Dus ja hoe flexibel is Nederland.
    Als je bye the way met de NS reist heb je sowieso flexibele werktijden alleen weet je niet van tevoren wanneer die er zullen zijn, ook je baas niet.

    Reactie door Henny — zondag 18 februari 2007 @ 19.44 uur

  38. @ 36 Bas Schoutens

    Of ik zie de link niet of ik begrijp er geen hol van wat je bedoelt, is het soms zo, dat als ik biologische zuurkool met vegetaries spek en worst eet (let wel, mijn varkens eten geen vlees )er geen file bij Badhoevedorp meer zou staan?????.

    Beste Bas, vervang wel op tijd je vleugels, als zwever lazer je zo naar beneden.

    Reactie door Pool — zondag 18 februari 2007 @ 21.45 uur

  39. @ 37 Henny

    Ik betaal ook belasting over m’n tweede auto, en je zwarte geld kan je ook in ons land naar de bank brengen, en anders zijn er nog wel duizend andere methodes om zwart geld goed en veilig op te bergen.

    Reactie door Pool — zondag 18 februari 2007 @ 21.51 uur

  40. @ 21 Bas Schoutens

    Natuurlijk maak ik er een geintje van in de andere reactie @ 38 aan jou gericht…. maar zeker heb je gelijk dat we teveel onodige troep gebruiken, en je heb zeker gelijk dat het openbaar vervoer gratis moet zijn maar er zou ook wat meer vervoer naar de industrieterreinen moeten gaan, want daar komt haast nooit openbaar vervoer of althans zeer zelden, en dan nog op tijden dat men eigenlijk allang aan het werk had moeten zijn.
    Flexibele werktijden kan best een deel van de drukte op de wegen tegengaan, maar ik blijf bij mijn standpunt dat men de snelheid op de wegen moet loslaten, dat is goed voor het millieu en er zullen veel minder files onstaan.
    Ik zou het als proef eens proberen op de A1 voor een bepaalde periode b.v. voor een half jaar, inclusief metingen m.b.t. uitlaatgassen.
    Niet geschoten is altijd mis, want die trajectcontroles 80 km p/u hebben alleen maar geleid tot meer files, dus waar praten we over.

    Reactie door Pool — zondag 18 februari 2007 @ 22.10 uur

  41. @40, Pool, Ik ben het eens dat men de snelheid moet loslaten, maar dan wel om een andere reden, en dat is dat mensen die wel verantwoord rijden op de weg (al dan niet 120~180km/h), best in staat zijn om hun snelheid aan te kunnen passen aan de overige weggebruikers. (Regels worden veelal gemaakt voor de overtreder.) Ik ben het niet met je eens dat de optimale brandstof – afgelegde weg ratio boven de 120 ligt, eerder bij de 90km/h (denk ik). De praktijk moet het uitwijzen, maar wat wel duidelijk zal moeten zijn is dat de versnelling (a) dan het beste bij de 0 moet blijven, dus dat men wat bedacht optrekt, en afremt (ja, liever niet), en dus vooral niet gaat bumperkleven, zeker niet aan de rechterkant bij in/uitvoegstroken, waar men het inkomende/uitgaande verkeer eigenlijk gewoon niet moet hinderen.

    Overigens heb ik wel de ervaring dat het toch wel 10l kan schelen op een afstand Medemblik-Terneuzen (Opel Corsa B 1.4), maar ik moet daar ook bij zeggen dat 6l op Medemblik-Ahoi mij wel de koppeling kost. (Dat hoeft dus ook weer niet.) Maar ik vlieger er graag eens even uit.

    Jouw varkens eten gelukkig geen vlees, maar heb je ook gedacht aan biologische suiker? Dat kan er ook nog wel bij. Ik denk dat de grootste misverstand is wat betreft biologisch (al dan niet vegetarisch), is dat doordat het te zwaar/fanatiek wordt aangeprezen. Behalve dat zit er niks verkeerds aan, en kan men het gewoon eten. Ook in varkens zitten tegenwoordig onnodig veel troep, en dan laat ik het verantwoord onderzoek nog achterwege.

    Misschien niet zozeer een file, maar wel een opstopping. Wat doen we eraan, amen.

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 19 februari 2007 @ 17.52 uur

  42. @knabbel — zondag 18 februari 2007, 8.41

    De weerwaarschuwing heeft aangetoond, dat spreiding van verkeersdrukte mogelijk is, zij het incidenteel. Of dat een doelbewust – maar “stiekem” – experiment was of met iets van serendipiteit te doen had, is mij niet bekend. Hoe dan ook, dat er iets positiefs uit de weerwaarschuwing is gerold, ben ik met je eens.

    Wat ik niet met je eens ben, is dat mensen door de weerwaarschuwing zélf zijn gaan nadenken. Vergelijk een weerwaarschuwing maar eens met een stoplicht. Rood licht betekent gevaar, groen betekent veilig. Zélf nadenken zou inhouden, dat je uitkijkt of er van links of rechts verkeer aan komt. Zo zou je ook zélf kunnen kijken naar wat voor weer het is of gaat worden.

    Bovendien beperkt zélf nadenken zich niet tot bijvoorbeeld werknemers, die bijtijds naar huis zouden moeten gaan, maar gaat het ook over werkgevers. Ik geloof niet, dat die hun werknemers makkelijk eerder naar huis zouden laten gaan, als er geen weerwaarschuwing was geweest.

    Groeten aan babbel ;)

    Reactie door Wilbert — maandag 19 februari 2007 @ 18.45 uur