Provinciale Statenverkiezingen

Op 7 Maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Je kunt dan kiezen wie jou de komende jaren in de Provinciale Staten gaat vertegenwoordigen. Maar behalve dat, bepaal je – zij het indirect – ook hoe de Eerste Kamer er straks uit gaat zien. En ook dat is belangrijk, want de Eerste Kamer heeft macht als het gaat om nieuwe wetten.

De SP is bezig met een snelle opmars. 22 November, de dag van de laatste Tweede Kamerverkiezingen, was in die opmars het voorlopige hoogtepunt. Een winst van zestien zetels! Voor de regering gaven CDA en PvdA de voorkeur aan de veel kleinere CU boven de SP. Dat konden ze doen omdat ze gedrieën een meerderheid hebben in de Tweede Kamer. Ons motto was en blijft: Het moet menselijker en socialer in ons land. De strijd gaat door.

Daarom NU ZEKER SP!

Ik heb de lijsttrekkers van de SP in alle provincies speciaal voor dit weblog geïnterviewd. Ik ga ze ook ter plekke helpen met de campagne. Dat wordt een heuse tour langs alle provincies. Via onderstaande tabel vind je het interview en de tourdata.

Drenthe Groningen Friesland Overijssel
Gelderland Flevoland N-Holland Utrecht
Z-Holland N-Brabant Zeeland Limburg
Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 16 februari 2007 :: 18.36 uur

42 Comments

42 reacties

  1. Joepie de Soepie !

    Winnen blijft leuk.

    Reactie door WZNM — vrijdag 16 februari 2007 @ 18.41 uur

  2. Er is geen alternatief als de SP.
    Groen-links getoeter.
    Waarom gaan jullie niet fuseren om een nog groter links blok te creeren.
    Als je dan de PVDA niet weg kan vagen.
    Ik vond die aliantie toen wel een goed idee,helaas was de PVDA niet te porren.

    Reactie door sander — vrijdag 16 februari 2007 @ 18.52 uur

  3. Jazeker, we gaan er allemaal weer voor Jan!
    Ieder op eigen wijze. Het zou geweldig zijn als de Eerste Kamer grotendeels gevuld wordt met de SP. Kunnen onbezonnen wetten en verkeerde besluiten alsnog worden getorpedeerd.
    Zo kunnen we de macht van de SP laten gelden.

    Reactie door Gloria — vrijdag 16 februari 2007 @ 18.55 uur

  4. Ben afgelopen donderdag in Dordrecht bij de vergadering geweest ivm de komende verkiezingen.leuke mensen,goeie groep en zal zelf een steentje bij dragen door te gaan folderen.

    Reactie door paul — vrijdag 16 februari 2007 @ 18.58 uur

  5. De posters hangen weer!
    Nu hopen op een hoge opkomst en
    dan ertegen aan in die eerste kamer.

    NU SP!!!! ZEKER NU!!!!

    Reactie door kitje — vrijdag 16 februari 2007 @ 18.59 uur

  6. Er blijft altijd wat te zeuren, maar jammer dat Agnes op een middag in Assen is. Kan ik er helaas niet naar toe,maar hartstikke goed dat ze komt.
    Ik hoop dat ze nog meer mensen inspireert om SP te stemmen.

    Reactie door bert — vrijdag 16 februari 2007 @ 19.01 uur

  7. Lange mars…al dertig jaar???

    klinkt wel wat beangstigend.
    Overigens, wel door blijven lopen dan, want dan werk je niet echt effectief de afgelopen 30 jaar. Pas na 10 jaar een beetje…

    en na je 45e stoppen met werken is wel wat jong…ik wil niet zeggen dat men leeft om te werken, maar op zijn minst werkt men om te leven. Dus hoeveel heeft Jan dan wel niet verdient in 45 jaar…? eerlijk? ach ga toch een mars lopen…

    Reactie door Simon — vrijdag 16 februari 2007 @ 19.11 uur

  8. Natuurlijk Jan, we gaan er voor. Alleen dat eerste kamerlid Meulenbelt, daar heb ik echt wat moeite mee. En ik weet dat ik lang niet de enige ben.

    Ze heeft voor mijn gevoel wel erg weinig gevoel voor dialoog en vindt het preken voor eigen parochie wel heel erg leuk, dat komt volgens mij “het volk vertegenwoordigen” niet ten goede.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 16 februari 2007 @ 19.45 uur

  9. @4

    Goed van jou, Paul!!

    Reactie door Gloria — vrijdag 16 februari 2007 @ 20.16 uur

  10. Ik stem op 7 maart zeker op de SP want een beter alternatief is er niet ik ga in de wijk de Slagen in ‘sHertogenbosch weer folderen ± 450 stuks voor de derde keer binnen één jaar ik doe veel voor de SP en dat doe ik met heel veel plezier en zeker zoals ik nu al 3keer een heel goed resultaat zie . Ik vind dat Groen Links met ons moet fuseren dan hebben wij de linkse partijen óók 33 zetels evenveel als de PvdA met deze partij kun je niets beginnen want zo de wind waait draait hun petje dat heb je wel gezien met 8 jaar paarsbeleid met de VVD en nu weer met het CDA de PvdA moet hun beginsel Socialist schrappen zij zijn geen partij meer voor de arbeiders maar voor de middengroepen daar is niets mis mee maar dan moeten zij ook hun naam veranderen b.v Partij voor de Armen van geest want er trappen nu al weer honderdduizenden kiezers in Ik wens Jan Marijnissen en al zijn medewerkers heel veel succes toe met de statenverkiezingen en nu maar weer een nog beter resultaat als op 22 november 2006

    Reactie door Dirk Schuit — vrijdag 16 februari 2007 @ 20.20 uur

  11. Ja, zou mooi zijn als Frieland roder zou worden na 7 maart.

    @Jan Marijnissen,
    Je bent in Friesland geweest dus je weet dat er veel kleine dorpen zijn, dus veel mensen bereiken gaat moeilijker dan in de grote steden, dat vergeet de SP soms nog wel eens in Den Haag.

    Maar we doen ons best, straks weer lekker aan de wandel met de folders.

    De afdeling Noord Oost Fryslan is er klaar voor! NU ECHT SP! Een SP vak in de 2e kamer is een mooi begin, nu de 1e kamer nog!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 16 februari 2007 @ 21.19 uur

  12. De SP Noord-Holland vindt dat Schiphol nog best verder mag groeien. Via mijn stemwijzer kom ik bij de SP strak vast te staan op nummer 5.
    Dat kan gezien mijn landelijke ideeen niet kloppen. Dat houdt in dat er een significante afwijking van het landelijke programma is met de procinciale fractie.
    Ik zou graag weten wat de landelijke visie is op de afwijkende punten.

    Reactie door kaatje — zaterdag 17 februari 2007 @ 0.49 uur

  13. Laat maar, ik heb het al gezien.
    Sorry, voor mij geen SP in Noord-Holland.

    Reactie door kaatje — zaterdag 17 februari 2007 @ 0.51 uur

  14. @13 Kaatje

    Wat raar!! In mijn provincie (Groningen) is de SP tegen de uitbreiding van landingsbanen in Eelde. Ik was VOOR, vanwege een betere verdeling en er zodoende niet uitgebreid hoeft te worden op Schiphol.
    Gewoon een kwestie van verspreiden!
    Dit spreekt elkaar wel heel erg tegen. Volgens mij voert iedere provincie een ander SP beleid.

    Reactie door Gloria — zaterdag 17 februari 2007 @ 2.18 uur

  15. Goeden morgen vrienden SP.

    Onze vertegenwoordigster van Zeeland is Lia Lievaart, ik kan U met trots verzekeren dat deze vrouw uitermate geschikt voor deze zware taak is.
    Ik ga U dan ook oproepen om in zeeland op 7 maart op Lia te stemmen daar zult U geen spijt van hebben.
    Haar standpunten zijn duidelijk en helder.
    Dus, op 7 maart stem SP, niks mis mee.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 17 februari 2007 @ 7.50 uur

  16. Ik vind die vragen een beetje voor gekookt en weinig van doen van het kunnen kiezen.

    Ik had vragen verwacht,waar je duidelijk een verschil ziet tussen de partijen.
    Een vraag over of de eerste kamer zich zou moeten bemoeien met het oneerlijke binnenvallen van Irak.
    Of wat we vinden van het coffeeshopbeleid.
    De ID plicht of het wel zijn werking heeft,waarvoor het bedoeld was.
    En meer van dat soort vragen.

    Reactie door sander — zaterdag 17 februari 2007 @ 8.02 uur

  17. @14 Gloria,
    Ik ben ook voor de baanverlenging. Vandaar dat bij mij D66 bovenaan stond. Grappig is het wel want Eelde ligt nog steeds in Drenthe.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 17 februari 2007 @ 8.18 uur

  18. Off topic.
    De symboliek van de stropdas van Bos had niet duidelijker kunnen zijn.
    Op de voorpagina van de Telegraaf staat hij met rode stropdas. Een bruine zou hem beter staan.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 17 februari 2007 @ 8.46 uur

  19. Waar ik veel banger voor ben is dat de vibrators van deze twee regeringspartijen CNV en FNV nog verder de belangen van hun leden uit het oog gaan verliezen, zover ze tenminste nog te zien waren door deze vakbonden.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 17 februari 2007 @ 10.01 uur

  20. Kaatje, dat begrijp ik niet. Ik lees in het programma van de SP Noord-Holland onder de paragraaf ruimtelijke ordening : geen verdere uitbreiding van Schiphol en de normen aanscherpen.
    Wim Torsius

    Reactie door Wim Torsius — zaterdag 17 februari 2007 @ 11.18 uur

  21. @21 Ed — zaterdag 17 februari 2007 @ 11.24,

    Niet alleen SP reacties worden geplaatst hoor,
    veel mensen die SP stemmer komen hier dus vandaar dat het misschien zo lijkt, het is al weer een tijd rustig vanuit de rechtse hoek.

    Het onderwerpt “Wouters Waarheid” is nu open, dus als je wil kan je reageren. Dus laat jou gedachte maar horen.

    Prettig weekend.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 17 februari 2007 @ 12.35 uur

  22. Ook hier gaat het geld voor een groot deel niet naar verbetering van de trajecten en de treinen en het geamk voor de reizigers, maar naar de belachelijk hoge salarissen en bonussen.

    Soms heb ik de indruk dat men niet wil dat het openbaar vervoer betaalbaar en een goed geoliede onderneming is.

    Soms heb ik de indruk dat men juist iets voor heeft met die steeds groeiende kilometers lange files.

    1. Er sterven meer mensen door vervuiling.

    2. de Shell moet ook verdienen

    3. de auto industrie moet ook winst maken

    4. de wegenbouw moet ook winst maken

    5. Het openbaar vervoer moet ook winst maken

    6. in de regering zitten lieden uit het
    bedrijfsleven, die eigenbelang en landsbelang moeten hanteren, een soort twee petten beleid dus.

    Vergeet het maar openbaar vervoer zal nooit goedkoop worden, er komen steeds meer wegen bij en steeds meer auto`s en de doorsnee reiziger wordt er niet beter van.

    Wel de reiziger die in lounges terecht kan, dus zij die de eerste stand vertegenwoordigen en in zaken doen.

    Voor het gepeupel opeengepakt of staande, de lauwe koffie uit de termoskan.

    Ach ja het is goed te dromen over gelijkheid en vooruitgang, maar als we dan ook maar de achteruitgang willen zien!

    Reactie door e.krul — zaterdag 17 februari 2007 @ 12.52 uur

  23. 20. Dan klopt de interpretatie van de stemwijzer niet, want ik krijg bij de vraag “geen verdere groei Schiphol” als ik daar mee eens invul een afwijking van het SP standpunt en word richting De Groenen gemanipuleerd. Zo zie je maar weer, die stemwijzers heb je ook geen ene rotmoer aan.

    Reactie door kaatje — zaterdag 17 februari 2007 @ 13.10 uur

  24. Ik ben nog aan het twijfelen tussen twee partijen.

    Trouwens sorry maar openbaar vervoer kan nooit geheel gratis worden… Da’s praktisch onmogelijk

    Reactie door Macros — zaterdag 17 februari 2007 @ 13.49 uur

  25. @17 Gandalf.
    Voor zover ik weet is Eelde officieel “Luchthaven Groningen” en heeft de Provincie Groningen ook de meeste zeggenschap, nogmaals als ik mij goed herinner, had Remkes er ooit bemoeienis mee als gedeputeerde in Groningen, dat was in de zelfde tijd dat Berend Bos als gedeputeerde iets had met de Visafslag Lauwersoog en het EGD. Pakweg begin jaren 80.
    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 17 februari 2007 @ 14.02 uur

  26. Ik heb in eerdere reacties van mij al aangegeven dat het echt onheilspellend is dat waarheid, over welke enigszins ingewikkelde kwestie dan ook, kennelijk altijd maar weer gerelativeerd kan worden.
    Dat proces is al zover doorgeschoten, dat zelfs gemakkelijk onderuit te halen leugens doorgaans met rust worden gelaten.

    Ik denk dat Internet, hoeveel dit zeer veel kan bijdragen aan de meningsvorming, dat alleen maar verergert:
    Immers, als er zo’n berg aan informatie beschikbaar is, kan:
    1) Niemand die meer in zijn totaliteit overzien
    2) Het scherpe bewustzijn daarvan nog eerder een toch vaak al heilloos relativeringproces bevorderen.
    3) Liegen is dan gewoon een van de manieren om iets te relativeren: zo krijg je dan bijv. “Wouters waarheid”.

    Vooral door de manipulerende massamedia zijn veel mensen in hun denken op een gevaarlijk dwaalspoor gebracht: zij aanvaarden tal van, zeker bij nader inzien, DUIDELIJKE LEUGENS als “een van de manieren waarop je ook naar de zaak kunt kijken”.

    Een partij als de SP kan dit maar op 1 manier bestrijden:
    “Gewoon” zeggen waar het op staat en zodra de massamedia met hun eigen versie aan de haal gaan, net zolang hameren – desnoods “drammen” – tot de waarheid aan het licht komt.
    Gelukkig doet de SP daarvoor al veel moeite, maar het zal nog een hele klus zijn om de pers zover te krijgen dat ze echt objectief verslag doet van de feiten.

    In ieder geval, voor mij geldt op 7 maart a.s.: “Stem SP”!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 17 februari 2007 @ 14.49 uur

  27. Overigens hebben heel wat mensen niet zozeer uit sociale overwegingen op de SP gestemd als wel om het conservatieve karakter van de SP (minder ‘‘Europa’’, grenzen dicht voor Poolse arbeidskrachten etc.)
    Reactie door GJH —— zaterdag 17 februari 2007 @ 12.50

    Inderdaad GJH je slaat de spijker op z’n kop.!!

    Daar de Poolse arbeiders hier de hele arbeidsmarkt op z’n kop zetten, zodat de hier nog lichamelijk- hardwerkende mensen naar de voedselbank worden verdreven. (door oneerlijke concurrentie en maar schreeuwen van ach die mensen roken nog en kunnen niet met geld omgaan).
    En in Polen geen vakman meer te krijgen, of/wel nog te betalen is, zodat ze in de rij staan bij de gevangenissen om een gevangene (die nog één of ander beroep machtig is) te bemachtigen.
    GJH dit is inderdaad niet zozeer sociaal, jij bestempelt dit als conservatieve karakter ik heb hier persoonlijk geen stempel voor, maar ik vind dit meer in de trand van a-sociaal (corrupt).
    Weet je GJH waarom ik op de SP STEM ja GJH je leest het goed ik schreeuw het bijkans uit VOOR EEN SOCIALER NEDERLAND.
    En niet voor wat ik vanmorgen weer in de krant las “Dat Sebastian van Olst 29 jaar voor twee uur werken 3,77 euro verdiende bij postbedrijf Sandds waar notabene de belasting en verzekering nog van betaald moet worden en eventueel de fiets en/of brommer die twee uur werd gebruikt, om de poststukken rond te brengen.
    En dan de bonus van ruim 100.000 euro voor de NS man (omdat dit toch echt verdiend is).
    Weet je GJH voor deze misstanden circa Voedsel-banken heb ik geen woorden in mijn agenda.
    Daarom een ietsje rechtvaardige verdeling stem daarom SP.!!!!!!!

    PS.
    Moest op het draadje Wouters Waarheid!!!!

    Reactie door Gonda — zaterdag 17 februari 2007 @ 15.58 uur

  28. Kaatje, ook de stemwijzer geeft de opvatting van de SP Noord-Holland over Schiphol juist weer.(stelling 27). Wel is het door de onoverzichtelijke pagina soms onduidelijk welke opvatting bij welke partij hoort. Overigens vind ik het kieskompas beter. Bovendien bestaat daar de mogelijkheid om wat je ingevuld hebt te bewaren zodat je het later nog eens rustig kunt bekijken. Stemwijzer suuurde mij trouwens ook naar de Groenen met de SP op de tweede plaats, terwijl kieskompas aangaf dat mijn opvattingen het dichtst bij de SP lagen,en het verst verwijderd van de VVD. Ik beschouw het gedoe met stemwijzer en kieskompas als een leuk spelletje, maar aangezien daar alle nuances ontbereken zou ik iedereen toch willen aanraden het partijprogramma van de SP te lezen van de provicie waarvan je inwoner bent

    Reactie door Wim Torsius — zaterdag 17 februari 2007 @ 16.01 uur

  29. genoeg mogelijkheden om aan te tonen, zie http://www.ayaan.info, dat de VVD en het CDA de boel belazeren, dat Zalm de boel zeer ernstig belazerd heeft en hard aangepakt moet worden. Als vele mensen afhankelijk van een uitkering kapot gemaakt worden, waarom dan Ayaan en Zalm vrijuit laten gaan?

    Reactie door vd Veen — zaterdag 17 februari 2007 @ 16.40 uur

  30. @27 14.49 uur Harrieke, correctie:

    2e alinea: … hoeveel dit zeer veel… => … hoewel dit zeer veel …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 17 februari 2007 @ 17.12 uur

  31. Reactie door GJH — zaterdag 17 februari 2007 @ 17.20

    Lezen GJH, lezen GJH, lezen GJH, is msschien ook kunst nog een keer lezen GJH.

    !!STEM SP VOOR EEN SOCIALER NEDERLAND!!
    ps. dan later vanavond hoor je van mij zo de HERE wil.

    Moest op het draadje Wouters Waarheid!!!!

    Reactie door Gonda — zaterdag 17 februari 2007 @ 17.53 uur

  32. @ Gandalf (18):

    Even afgezien van de kleur van de das: Bos vertelde gisteravond bij Pauw & Witteman, dat hij de koningin nooit heeft durven vragen of het dragen van een das bij een bezoek aan haar noodzakelijk is. Je zou toch denken dat iemand die de ambitie heeft premier te worden er eigen opvattingen op na durft te houden? En trouwens, hij kan zich toch beroepen op het illustere voorbeeld van prins Claus? Daar kan de koningin niets tegen in brengen…..

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 17 februari 2007 @ 19.06 uur

  33. Ik zie dat er bij een aantal mensen onduidelijk is over het standpunt van SP Noordholland over Schiphol. Het standpunt is echter heel duidelijk: geen verdere uitbreiding van Schiphol en de normen aanscherpen.

    Stemwijzer gaf de eerste dagen een flink aantal standpunten van de SP verkeerd weer, waaronder het schiphol standpunt. Het IPP heeft de stemwijzer op verzoek van de SP aangepast.

    @ kaatje, dus nooit zomaar meteen de stemwijzer vertrouwen. Gewoon braaf even het verkiezingsprogramma checken. http://noordholland.sp.nl/2007/

    Reactie door Simon — zondag 18 februari 2007 @ 2.07 uur

  34. Wat doet de leider van Friesland in Overijssel?

    Reactie door Gerrit — zondag 18 februari 2007 @ 16.50 uur

  35. @33 Simon,

    Waarom wil de SP kwetsbare duingebieden niet ontlasten door de bollenteelt te verplaatsen? Ik wilde SP stemmen maar het valt me op dat jullie in Noord-Holland minder groen lijken te zijn dan de landelijke SP.

    Ook ben ik voor het sluiten van wegen ‘snachts op plekken waar veel wild is, dus om dat wild te beschermen. Ook daar denkt de SP helaas anders over. Stemwijzer gaf me het advies GroenLinks of De Groenen. Terwijl landelijk er nog amper verschil is met GL op gebied van natuur en milieu.

    Reactie door Ellen — zondag 18 februari 2007 @ 16.58 uur

  36. Zouden de Arbeiders nog steeds de PvdA top gaan stemmen ?
    Natuurlijk het grote deel houdt ervan belazerd te worden !
    PvdA ; Plunderen van de Arbeider ; Drees heeft zich al meerdere malen omgedraaid in z’n graf doordat Woutertje Boskabouter de AOW te gronde wil brengen : Mooi dat deze bevolkingsgroep zich niet kan verdedigen : zij zijn niet lid van een vakbond voor AOW-ers ;dus je kan ze onbeperkt plunderen : veel gemeentelijke vrijstellingen worden ook opgeheven !

    Maar het is een bevolkingsgroep die zwijgzaam leidt in armoede en dat gewend is ,omdat zij zijn opgegroeid in een tijd die slecher was voor de arbeider :

    Wat mij het meeste opvalt is dat deze Wouterje niet eens een MOTIVATIE , in de vorm van cijfers

    Reactie door Fred — maandag 19 februari 2007 @ 10.14 uur

  37. Zo zie je maar dat Wouter Bos(pvda)niet te vertrouwen is hij veranderd steeds van gespekstof en brengt de SP in discredit.
    Hij heeft al aangegeven als de Sp groter zal worden als de PVDA op te zullen stappen,laten we beginnen op 7 MAART bij de Provinciale Staten Verkiezingen om de Sp groot temaken.Als we met zijn allen kiezen voor de SP sturen we Wouter, het bos in,het liefst diep in het wout.
    Wouter Bos(PVDA)vergeet een ding,met de Sp valt niet te sollen wij zoeken een betrouwbaren partij.
    Bert SP LID Den Bosch.

    Reactie door Bert — maandag 19 februari 2007 @ 12.00 uur

  38. PvdA = Plunderen van de Arbeider : zie in Den Haag : Een PvdA wethouder wil van een aantal arbeiders hun vrije tijd : een volkstuintje afpakken om de grond beschikbaar te stellen voor een projectontwikkelaar , die er KOOP-woningen erop wil zetten : Mooier kunnne ze het bij de PvdA het niet maken : zo’n arbeiders kiest maar voor een partij die U het meest bedonderd :Pikken van AOW-ers en nu ook nog hun volkstuintje
    Aan de rand van het Zuiderpark zijn de arbeiders-huurwoningen ook al verkocht aan een projectontwikkelaar : iets waar Drees eens een boom voorop heeft gezet : de arbeider wonend aan een park , dat eens gebouwd is door werkloze !
    En wat worden het ? Juist KOOPwoningen aan een riante park

    Reactie door Fred — maandag 19 februari 2007 @ 17.05 uur

  39. @35

    In Noordholland is de SP behoorlijk groen hoor. Neem maar eens een kijkje in het verkiezingsprogramma:
    http://noordholland.sp.nl/2007/progr-milieu.shtml

    Ik weet niet of je de zaken een beetje gevolgd heb, maar in Noordholland heeft Groenlinks in de coalitie gezeten en er is weinig terecht gekomen van hun mooie groene idealen. Op het gebied van luchtkwaliteit is er een grote achterstand. De SP heeft ook nog actie gevoerd tegen hoe makkelijk jachtontheffingen worden verleend tegenwoordig.

    Of de SP tegen die twee punten die jij net noemt is, vraag ik me af. Er staat niets over in het verkiezingsprogramma. Ik ben ook benieuwd wat ze daarvan vinden, maar ik vind de punten in het verkiezingsprogramma belangrijker.

    Het verschil tussen landelijk en provinciaal is denk ik dat het landelijk vrij duidelijk is wat de beste keuze is voor natuur en milieu. In de provincie gaat het veel meer om details en dan zijn de afwegingen soms moeilijk. De bollenteelt verhuizen bijvoorbeeld, zal waarschijnlijk alleen schaalvergroting tot gevolg hebben en ten koste gaan van weidevogels.

    Reactie door Simon — woensdag 21 februari 2007 @ 0.03 uur

  40. Okee Simon, dank voor je antwoord.

    Die twee punten stonden op Stemwijzer. De SP was daarin tegen het sluiten van de wegen en tegen het verplaatsen van de bollenteelt. Wel waren er ook groene dingen waar de SP voor was, dus de partij kwam zeker niet ongroen op me over, maar het was iets minder groen dan ik had verwacht.

    Ik ga zeker het verkiezingsprogramma lezen, want ik wil eigenlijk graag SP stemmen. Sorry voor de rechtstreekse vraag trouwens, ik dacht dat je van SP-Noord Holland was, maar zie nu uit je antwoord dat dat niet zo is.

    Goed dat je GL noemt, want ik volg de dingen in Noord-Holland minder de laatste tijd (ben voor studie verhuisd naar Leeuwarden, maar sta nog ingeschreven in NH). Ook bij de Stemwijzer voor Friesland was de SP minder groen dan ik. De provincies hebben op dit punt (met name ruimtelijke ordening) veel macht gekregen de laatste jaren, daarom vind ik het onderwerp belangrijk bij Provinciale Staten.

    Reactie door Ellen — woensdag 21 februari 2007 @ 17.26 uur

  41. @40 Ellen

    Wat maakt het uit! Je weet dat de SP goed is voor alles. Bij mij waren ook een paar punten waardoor ik bij de NCPN uitkwam.
    Het gaat erom NU blindelings SP te stemmen vanwege de Eerste Kamer, waar zij allerlei asociale wetten kunnen tegenhouden!
    Het is beter om niet op eigen puntjes te gaan in die gemeentes. Veel beter is het om de SP te blijven versterken zodat het eindelijk goed komt in dit land.

    Reactie door Gloria — woensdag 21 februari 2007 @ 19.53 uur

  42. Exact Gloria, je hebt gelijk. Ik wil graag dat de SP groeit en bloeit. Dus ik ga natuurlijk gewoon SP stemmen, al helemaal omdat het programma er prima uitziet van SP-NH, OOK op gebied van natuur en ruimtelijke ordening. Ik heb het nagelezen, zoals Simon ook al voorstelde. Bovendien ben ik lid geworden van de SP, en het programma bevestigd maar weer eens dat ik daarmee een goede keuze heb gemaakt. De SP past helemaal bij mij, bij hoe ik over zoveel dingen denk. Hooguit wat voor mij minder belangrijke dingen matchen niet helemaal met mijn mening, maar dat heb je altijd en de SP matcht gewoon het beste.

    De Eerste Kamer is inderdaad ook belangrijk. NCPN is trouwens een interessante. Ben wel benieuwd waar zij voor staan, anno 2007 in Nederland. Ik heb het ook altijd interessant gevonden dat de communisten lange tijd vrij populair waren in Italie (weet niet hoe dat nu is). De angst die veel mensen hebben voor het woord ‘communisme’ heb ik iig nooit begrepen. Ze denken meteen aan Stalin, terwijl er volgens mij best veel vormen zijn van communisme, en in West-Europa zijn de communisten volgens mij ook nooit geweest voor gelijk loon voor de concierge en de directeur, of het afschaffen van de democratie en persvrijheid, volgens mij. Toch denk ik dat communisme mij iets te heftig is, socialisme spreekt me meer aan.

    Groetjes, Ellen.

    Reactie door Ellen — donderdag 22 februari 2007 @ 20.27 uur