Filmpje!

zaterdag 24 februari 2007 :: 14.56 uur

De Leidse SP lanceerde gisteren, in het kader van de campagne tegen de RijnGouweLijn, een speciale korte film over de RijnGouweLijn.

“RijnGouweLijn – The Movie”, gemaakt door de Leidse regisseur Pitt de Grooth, werpt een speelse blik in de toekomst. Julian van der Kraats, SP-raadslid en hoofdrolspeler: “Met deze film kunnen we laten zien wat voor gevolgen de RijnGouweLijn kan hebben!”

Meer informatie op leiden.sp.nl


Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

7 Comments

7 reacties

  1. De Rijn-Gouwelijn dreigt weer een prachtig debacle te worden in het rijtje Betuwelijn, IJzeren Rijn of Randstadrail (alias Rampstadrail)

    Allereerst kun je vragen stellen bij het democratisch gehalte van de besluitvorming. De provincie Zuid-Holland gaf te kennen gewoon door te gaan met de aanleg, ongeacht de uitslag van een referendum in Leiden. Wie niet voor ons is, is tegen ons, en desnoods gaan we gewoon door zonder jullie.

    Mijn tweede bezwaar geldt voor de (algemene) semantiek: light rail is een verzamelbegrip van alles wat zwaarder is als een tram, en lichter als een trein. Zo bezien dreigt er weer een publiek-private blunder van de eerste orde: een bestaande spoorlijn moet worden omgebouwd, terwijl het niet duidelijk wat (of wie) er op gaat rijden. In het geval van Randstadrail leidde dit
    tot het besluit een tramnet (Den Haag) een metronet (Rotterdam) te koppelen via een spoorlijn (Zoetermeerlijn). Nog steeds functioneert Randstadrail niet, en naar mijn mening is het verstandiger om te zeggen bij twijfel niet inhalen.

    Reactie door Erik van Donk — zaterdag 24 februari 2007 @ 19.48 uur

  2. Vet!
    Mooi werk daar in Leiden!

    Reactie door Matthias — zaterdag 24 februari 2007 @ 19.58 uur

  3. Vergeet ook SPonsman niet!!! last van OV privatisering? Onze Wouter is geen draaikont meer steekt de armen uit de mouwen!

    http://gelderland.sp.nl/weblog/2007/02/22/sponsman-op-het-juiste-spoor/

    Reactie door krista — zaterdag 24 februari 2007 @ 20.45 uur

  4. wat is er mis met een extra OV verbinding?

    Die gast kan trouwens zo vanuit de raad naar…Hollywood….

    Reactie door Daan — zondag 25 februari 2007 @ 11.46 uur

  5. Lol @ sponsman =)

    Als je precies wil weten wat er allemaal mis is met die OV-verbinding, kijk dan op http://www.leiden.sp.nl/dossier/rijngouwelijn.html

    Om te beginnen is het geen extra OV-verbinding, maat gaat hij concurreren met de bestaande treinverbinding (door het Groene Hart), en zorgt hij ervoor dat de binnenstad van Leiden minder bereikbaar wordt voor bussen en fietsers. VEEL minder. Plus het kost ongelofelijk veel geld. Enzovoorts. http://www.leiden.sp.nl/dossier/rijngouwelijn.html dus.

    Reactie door julian (SP Leiden) — zondag 25 februari 2007 @ 22.56 uur

  6. @ Daan

    Opzich is er niks mis met een extra OV verbinding. Maar als die ‘extra OV verbinding’ ervoor zorgt dat het gehele OV (èn de openbare veiligheid) in de stad verslechterd, dan kun je wel begrijpen dat er wat mis is met de komst van die extra OV verbinding. Als de RijnGouweLijn er komt, zullen onder andere..

    .. de mensen uit de buitenwijken van Leiden 2 keer moeten overstappen om naar de binnenstad te kunnen, terwijl ze dat nu rechtstreeks kunnen

    .. de bussen die eerst over de Breestraat (=dwars door de binnenstad) rijden dan allemaal over de Langegracht en Hooigracht rijden, terwijl deze straten nu al bekend staan als één van de smerigsten van Leiden!

    .. de voetgangers èn fietsers die over de Breestraat moeten rijden het met een wel héél smal pad moeten doen, omdat er dan dubbel spoor door die straat komt te liggen.
    (En vergis je niet: Leiden is NIET Amsterdam qua breedte van de straten in de binnenstad)

    .. de verkeersveiligheid in de stad de komende jaren niet aangepakt worden. Dit omdat een deel van de financiering van de RijnGouweLijn dan óók uit het potje van verkeersveiligheid wordt gefinancierd.

    Nee, wat ons beter lijkt is investeren in het al aanwezige OV (overigens een financieel véél goedkoper alternatief!). Er zijn bijvoorbeeld de afgelopen jaren in onze stad flink wat buslijnen wegbezuinigd. Bij mij om de hoek reden een paar jaar terug nog 3 bussen. Twee daarvan, die door een groot deel van de stad reden, zijn wegbezuinigd. Maar in een ander gedeelte in de stad rijdt sinds een aantal jaar terug zelfs helemaal geen bus meer. En dat in een gebied waar veel ouderen wonen! Schandalig gewoon. En die mensen help je echt niet met zo’n tram, die komt niet eens bij hen in de buurt.

    Reactie door Maaike — maandag 26 februari 2007 @ 0.08 uur

  7. Mooi , maar moet wel op TV !

    Reactie door fred — maandag 26 februari 2007 @ 20.30 uur