NedCar voorlopig uit de brand

De autofabriek NedCar in Born kan één tot twee jaar langer draaien. Eigenaar Mitsubishi gaat er een vernieuwde Colt maken, zegt FNV Bondgenoten. Volgens de bond is het personeel gisteren op de hoogte gebracht van het besluit.

Mitsubishi wilde eerder tot 2010 Colts blijven maken, maar door de facelift van het model komt er een paar jaar bij. De Japanners steken tientallen miljoenen in de verjonging.

De jaarlijkse productie van 70.000 auto’s wordt nu gehandhaafd, waardoor 1350 man aan het werk blijven. Eerder stopte NedCar met de Smart ForFour, waardoor honderden banen vervielen. (NOS)

Goed nieuws voor de Limburgers. Deze extra tijd geeft de TaskForce, die bezig is met zoeken naar een oplossing voor de lange tijd, meer ademruimte.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 02 maart 2007 :: 14.09 uur

19 Comments

19 reacties

  1. Gelukkig zijn die acties dan niet voor niets geweest …. Proficiat

    Reactie door Pool — vrijdag 2 maart 2007 @ 14.28 uur

  2. Welliswaar komen er 1 tot 2 jaar bij en dat is goed nieuws,doch fundamenteel lost het de werkgelegenheid op termijn niet op.Er staan de auto-industrie veel innovatieve jaren te wachten,i.v.m.de strengere milieueisen en het vinden van andere brandstof(cellen).Mitsubishi is nog altijd een armlastige autofabriek, dus er zal met een behoorlijke zak geld over de brug gekomen moeten worden.Tenslotte begint de Chinesche auto-industrie op een agressieve wijze te penetreren.Born is een schroevendraaier/assamblage fabriek.Voor Europa en zeker ook Nederland is bulkproductie een gepasseerd station.De politiek heeft de mond vol over innovatie.Politiek,durf dan ook een auto-research/ontwikkelings centrum te subsidieeren.Subsidieeren van een assamblage bedrijf is voor de toekomst weggegooid geld.
    De CDA-netwerk Gouverneur Frissen en zijn economische compaan Martin Eurlings zijn totaal ongeschikt en ondeskundig om op een doortastende manier Limburg uit het slop te helpen.De grijze muizen in de Staten,laten een keer in de vier jaar van zich horen.Zij zitten dikwijls tientallen jaren aan het pluche geplakt en lopen alleen maar recepties en vergaderingen in uitstekende restaurants af.Geen wonder dat de kiezers opkomst niet vooruit te branden is.SP!!jullie voedingsbodem is goed! Maak er gebruik van!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 2 maart 2007 @ 15.04 uur

  3. Goed dat de Japanners vertrouwen hebben in de onderneming in Nederland !

    Reactie door Fred — vrijdag 2 maart 2007 @ 15.36 uur

  4. TROOSTMEISJES HEBBEN NOOIT BESTAAN…

    Betaalde de Japanse overheid enige jaren geleden nog een bescheiden bedrag aan vrouwlijke ‘gebruikte’ slachtoffers van de Japanse bezetting in Azië, vandaag ontkent men glashard het bestaan van deze zogenaamde ‘troostmeisjes’.

    Het land van de reizende zon is op economisch gebied de hekkesluiter van Azië geworden. Toen Toyota, Mitsubishi, Datsun, Honda en al die andere grote Japanse bedrijven floreerden, kwam heel langzaam het besef in Japan op dat men toch iets ‘niet helemaal goed’ had gedaan in de oorlog. Heel langzaam kwamen er voorzichtige excuses, maar het waren altijd excuses onder voorbehoud.

    Nu het economisch niet meer zo goed gaat in Japan, zien we toch een steeds sterker wordend nationalistisch denken. In Japanse geschiedenisboeken wordt de waarheid nog altijd onrecht aangedaan. De Japanse jeugd wordt met vervuilde ideeën grootgebracht en het economisch handelen neigt steeds protectionistiser te worden. Hoge regeringsfunctionarissen bezoeken omstreden tempels.

    Eén tot twee jaar uitstel is naar mijn mening niets anders dan een wijze om geleidelijk tot een nieuwe allocatie van de Japanse productiemiddelen te komen.
    Het mag zeker niet als een teken van verbondenheid of schuldgevoel worden gezien, want dan zouden we ons zand in de ogen laten stooien!

    Als over twee jaar de productie in China goedkoper is dan in Limburg zijn ze zo weer vertrokken. Het enige probleem is nu nog dat de Chinesen het ook niet zo op Japanners hebben. Net als overigens de Koreanen en andere Aziaten.

    Die grote investering in de facelift van de Colt is niets anders dan het, voorlopig, veilig stellen van de Europese afzetmarkt.

    Laten we ons niet te vroeg blij maken.

    Groet Erik Sc

    Reactie door erik — vrijdag 2 maart 2007 @ 17.23 uur

  5. Nu nog de nederlanders die massaal nederlandse producten(de colt) gaan kopen.
    Dan blijft er zeker werkgelegenheid behouden.

    Reactie door che — vrijdag 2 maart 2007 @ 19.54 uur

  6. Ik hoop dat mensen geen twee jaar werk hebben laten hopen dat het jaren blijf bestaan.
    Ik zelf ben ik werkloos al vier jaar lang ik ruim veertig jaar gewerkt ik heb verschilden bazen gehad de laatste haast acht en twintig jaar gewerkt een bedrijf in Rotterdamse haven ik ben zelf matroos en Kapitein geweest op havenduwboten en sleepboten ik word dit jaar zestig jaar ik moet nog solliciteren maar waarop ik weet het niet dus wachten maar af wat ik nog tegen kom.
    Ik hoop dat SP in de eerste kamer behoorlijk groot wordt. dan weten tenminste onderzoek voor Irak ik vind persoonelijk PVDA Zijn behoorlijk in waarde gezakt zijn mijn vertrouwen kwijt.
    Marijnissen ik wens geluk op 7 maart 2007
    mijn stem heb zeker

    Reactie door Ad — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.37 uur

  7. @.2 Maan Arkenbosch

    Dat heb je goed gezien, Maan…in Limburg is het niet anders dan in andere provincies met provinciaal bestuur.

    Reactie door franslj — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.39 uur

  8. Zo een assamblage fabriek kan nog zeker bestaan. NedCar behoort nog steeds tot één van de meest moderne autofabrieken. Door innovaties in de robottechnologie zou het nog nuttig zijn om in NedCar te investeren. Het blijft ten slotte één van de weinige fabrieken in de wereld waar men twee verschillende automerken kan produceren op dezelfde band.

    Reactie door Gijs — zaterdag 3 maart 2007 @ 1.54 uur

  9. @4 Dát zouden er méér moeten doen……
    doorzien dat het al lange tijden gaat om een
    puur ordinair opportunisme, een economische
    oorlogsvoering die al jaren aan de gang is,
    Erik Sc, een ‘lichtend’ voorbeeld hoé zaken
    bekeken moeten worden, goed beschreven en be-
    dankt voor de trail! Groetjes ook aan de
    kleinste snoetjes!

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.33 uur

  10. Goeden morgen vrienden SP.

    Waar is het deze Japanse fabriek om te doen?
    Subsidie van de Nederlandse staat! Als die over de brug komt, onder slinkse manieren, om onder de EU uit te komen, want die houden dat in de gaten, is de fabriek gered.
    Maar dat kan niet, dus de stuiptrekkingen zijn zichtbaar.

    Off Topic:
    Lieve Madelief, jouw toetsenbord is verkeerd afgesteld voor deze rubriek!

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.44 uur

  11. @9, Lieve Ouwe Dirk, oude rot in dit vak en
    ik beginneling, snáp niet hoe ik m’n lópertjes kan afstellen tot kamerbreed tapijt
    en zou je dol dankbaar zijn indien je me kunt
    laten weten, hoé je dat eenvoúdig, voor mijn
    beperkte computergeest, weet af te stellen,
    anders moet ik daar ook weer iemand voor in-
    huren! Ik voel me ‘tomaat’ maar ook een ‘ap-
    pel’ en ‘rotzooi’dus maar wat aan! Als alles
    goed gaat hoop ik ergens in een cursus te
    draaien medio dit jaar! Jij wel goed gesla-
    pen? Nog 4 nachtjes Ouwe Dirk, dan wéten we
    weer waar we aan toe zijn hoop ik!
    Handig hé die Jappen weer opnieuw en wij
    tuinen erin, maar als we meewerken krijgen
    ooit de ‘troostmeisjes’ nog een uitkering
    die we zelf via die Nedcarsubsidie hebben be-
    taald: zijn we dom of zijn we dom??!!
    Nedcar wordt dan NedCaresse en is de rekening
    glad gestreken, de slimmerds! Nu eens afwach-
    ten wat voor ‘meevallers’ Wouter Bos wel te-
    gen zal komen, die zal hij toch ook op onverwachte momenten kunnen toveren?
    Kom Ouwe Dirk we gaan eerst even aan de kof-
    fie en zie daarna wel wat je evt. voor mij in
    petto hebt! Lukt het niet, ben ik nog niet
    overboord, trouwens IK zál nooit op zo’n voc-
    schip aanmonsteren en je doet het toch hoop
    ik een beetje kalm aan hé?
    Elke morgen even na zeven, kijk ik, zie ‘k
    ook Ouwe Dirk nog even? Wel uitslapen hoor!
    Met hartelijke SPeciale groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 10.23 uur

  12. Ik haat het woord TaskForce. Wonene we nog wel in Nederland.

    Reactie door Henny — zaterdag 3 maart 2007 @ 10.56 uur

  13. Madelief,Goed opgemerkt!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.06 uur

  14. De ontkenning dat de “troostmeisjes” gedwongen zouden zijn hun diensten aan de Jappen te bewijzen is GEEN compliment voor die meisjes. Meer dan 200000 vrouwen hebben zich dan vrijwillig door de bezetter laten …..! Nog even dan hebben de Chinese inwoners van Nanking zelf om het masacre gevraagd! Nee, Toyota, Honda, aardige auto’s, maar het imperialistische gewelddadige verleden van de Jap zijn velen nog (lang) niet vergeten.

    Reactie door William — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.29 uur

  15. @14, Te pijnlijk om op te rakelen, maar ik
    veronderstel dat ook hier ouderen meelezen,
    knáppe bejaarden, die destijds bijna alles
    deden om hun gezin in léven te houden en zich
    zelf ófferden in het belang van diverse ande-
    ren. Wil maar niét exact weten hoeveel Neder-
    landers van alles hebben gedaan, en zeker in
    die hongerwinter, waar deuren werden opge-
    stookt aan kachels, en het voer de suiker-
    bieten- koekjes, -soep, -groenten waren en
    men bloembollen(knollen) ipv citroenen te
    eten kregen, en een fiks aantal van die be-
    jaarden/ouderen worden weer in de kou gezet,
    juist zij, terwijl ze geen enkele schuld had-
    den aan dié 2e Wereldoorlog!
    Dat deze categorie nu om ZORGredenen wéér de
    angst om het hart slaat is een SCHANDAAL van
    ongekende grootte en lompheid!

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.02 uur

  16. Ja , dat heb je met die knulletjes , die nu Nederlnd besturen : het is de tweede generatie na de mensen , dei de oorlog hebben meegemeaakt en daarna in volledige lompheid het verdere leven hebben proberen op te bouwen : geen hulp was er voor hen ,onstaan door oorlogschade ( materieel en psychologisch ) .

    Reactie door Fred — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.42 uur

  17. @12 Henny

    Af en toe bekt het lekker weg. Ik betrap mij daar ook steeds op. Maar dat het zakelijk allemaal verbasterd wordt is een teken dat er weinig personality (sorry: persoonlijkheid) in dit land is.
    Veel mensen beseffen niet half wat het inhoudelijk werkelijk betekent en zo sluipt Amerika steeds verder ons landje binnen.

    Overigens: top dat je erbij gebleven bent! Dan getuig je van persoonlijkheid!

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 19.01 uur

  18. Structureel lost het helaas niets op. Het is een adempauze, niet méér dan dat. Maar er verdwijnt structureel te veel werkgelegenheid in Limburg, en ik moet helaas zeggen dat ik al jaren de indruk heb dat de interesse in Den Haag voor de provincie nihil is.

    Ik zie ook duidelijke parallellen met de jaren 30 van de vorige eeuw. Of zou het toeval zijn dat de heer Wilders zo’n enorme aanhang heeft in bepaalde gebieden in Limburg?

    Reactie door Maurice — zondag 4 maart 2007 @ 12.39 uur

  19. Gelukkig, ik had een ander model wat wel uit Japan komt, en daar Airtrak genoemd word, dus Groen Links onvriendelijk, maar deze is gekocht onder voorbehoud, en gelukkig voor mij en de dealer…. en het zal nog voor de verkiezing op 6 maart afgeleverd worden!

    Zowel de Carisma als Colt zijn niet mijn smaak maar wel zeer goede waarde vaste auto’s!

    Vroeger toen het CDA nog KVP + AR + CHU heten was het;
    Koopt Nederlandsche waar, dan helpen we elkaar!

    En dit is dus mijn versie.

    Reactie door Dirk — zondag 4 maart 2007 @ 15.07 uur