NOVA en R1

Vanavond ben ik te gast bij NOVA-politiek (22.15, N2), samen met Mark Rutte en Jaques Tichelaar. Morgen zit ik samen met vier andere fractievoorzitters tussen 13.00 en 14.00 uur bij R1.

In beide gevallen gaat het over het nieuwe kabinet en de Provinciale verkiezingen van woensdag aanstaande.

Uitzending gemist:

NOVA

Het radio 1 debat kun je hieronder terugluisteren.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 02 maart 2007 :: 20.15 uur

124 Comments

124 reacties

  1. Dien die rat van repliek ! Rutte zet zichzelf wel voor schut.

    Reactie door WZNM — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.18 uur

  2. Kan leuk worden!
    ‘t Ging gisteren ook al zo lekker tussen Tichelaar en jou.

    Reactie door bert — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.22 uur

  3. Nu.nl meldt hedenavond: “Alexander Pechtold is in de ogen van minister Wouter Bos van Financiën de nieuwe oppositieleider in de Tweede Kamer. De fractieleider van D66 toont volgens hem “een enorme geldingsdrang” die eigenlijk niet in overeenstemming is met de drie zetels in de Kamer.
    De voormalige PvdA-oppositieleider prees de humor, flair en brutaliteit waarmee Pechtold donderdag zijn visie naar voren bracht in het debat over de regeringsverklaring. Daarentegen noemde hij SP-leider Jan Marijnissen mild. Verder leek het volgens Bos dat VVD-fractievoorzitter Mark Rutte “enorm veel moeite had om te kiezen” en om niet Geert Wilders van de PVV na te apen.”

    Bos als minister/recensent…… Het is hem kennelijk al heel snel in de bol geslagen.

    Reactie door Maarten Legêne — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.27 uur

  4. Mijn idee:
    Blijf je wakkere zelf Jan, als altijd. Dan ben je de wijste én de geloofwaardigste!!
    Samen met je achterban.

    Het is uiteindelijk níet zo dat:
    Pluche dat stom is maakt recht wat krom is..

    ECHT NIET!
    Want.. al is de leugen nog zo snel..de enige échte politicus van het jaar (én van Nederland) DíE wint uiteindelijk WéL!!
    Ook en zéker Provinciaal!

    We gaan er voor, MéT SP!!
    Olinda

    Reactie door Olinda — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.36 uur

  5. Ik kijk iedere dag naar NOVA maar vanavond zal ik zeker naar NOVA-politiek kijken .Ik verheug mij er zoal op want die 2 andere fractievoorzitters pak jij zoal in wat kennis en strategie betreft .Morgenmiddag ga ik naar het provincihuis in ,s-Hertogenbosch daar komt de SP ook . Ik wens Jan Marijnissen ,onze fractievoorzitter in NoordBrabant Nico Heijmans en ook een beetje mijzelf veel succes toe .Jan laat ze vanavond maar een poepie ruiken

    Reactie door Dirk Schuit — vrijdag 2 maart 2007 @ 20.37 uur

  6. Jan

    Voel die “boef” (zijn eigen woorden) van een Tichelaar hard aan. Deze man heeft al wat uit te leggen.

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 2 maart 2007 @ 21.01 uur

  7. Rat, boef, wat volgt ?

    Reactie door WZNM — vrijdag 2 maart 2007 @ 21.10 uur

  8. Zet hem op, Jan! (Jaques Tichelaar, bedoel ik dan. Ha ha.)

    Rutte/VVD is geen partij voor jou. In zekere zin ben ik persoonlijk eigenlijk nogal gecharmeerd van de VVD. Ze zijn nogal rechtlijnig – understatement weer – en belichten eigenlijk doorgaans maar één kant van medailles – waarvan ze er niet zoveel hebben als jij, overigens – maar zijn in elk geval DUIDELIJK. Althans, in hun intenties… Ze brengen het alleen vaak wat stiekem en verholen.

    Bij PvdA en CDA kun je nog niet eens van intenties spreken, behalve een onweerstaanbare drang om op pluche te zitten. Wat zij uitkramen, kun je alleen als “toevallige” mededelingen van het moment opvatten. En juist die 2 zitten in B4. Als dát goed uitpakt voor Nederland, is dat volgens mij eveneens puur toeval. Maar uiteraard hopen we daar op.

    Dit was géén verhaal over achterbannen.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 2 maart 2007 @ 21.21 uur

  9. @& WZNM,

    Jacques Tichelaar noemde zichzelf een boef tijdens de kabinetsbesprekingen. Ik citeer hem alleen maar, vandaar de aanhalingstekens.

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 2 maart 2007 @ 22.03 uur

  10. @Erik van Donk — vrijdag 2 maart 2007, 22.03

    Je had er bovendien al expliciet bij gezet, dat het Tichelaars eigen woorden waren.

    WZNM zit alleen een beetje te zieken, denk je ook niet?

    Let niet op hem, maar let op anderen ;)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 2 maart 2007 @ 22.13 uur

  11. @Eric van Donk : Ik zit niet te zieken.

    Ik weet hoe jij het bedoelde, hetzelfde als ik namelijk. Tichelaar heeft zichzelf een rat genoemd. De puntjes heb ik gezet omdat ik benieuwd ben hoe hij zich vanavond nu weer omschrijft.

    Reactie door WZNM — vrijdag 2 maart 2007 @ 22.27 uur

  12. Met de puntjes bedoel ik: wat volgt.

    Anyway, ik zit nu aandachtig te luisteren, ik ben benieuwd. Tot nu toe zijn ze erg lief voor elkaar.

    Reactie door WZNM — vrijdag 2 maart 2007 @ 22.30 uur

  13. Even voor de mensen die dit net lezen ( net als ik ) het is niet op N3 maar op N2.

    Groetjes.

    Reactie door remco — vrijdag 2 maart 2007 @ 22.34 uur

  14. Joep bracht precies in beeld hoe het zit.

    Reactie door An — vrijdag 2 maart 2007 @ 22.57 uur

  15. De uitzending was erg goed – het applaus voor Jan z’n punten gaf het wel aan. Maar daar waar Jan geen applaus kreeg wil ik het even over hebben. Namelijk over die onsociale “afschaffing van de dubbele nationaliteit” kwestie. Wat ik begreep is dat Jan een motie in die strekking zou steunen. Ik begrijp het niet. Wat zegt ie daarmee tegen al die mensen die graag een dubbele nationaliteit willen houden? Toch eigenlijk hetzelfde als wat Rutte in de tweede kamer zei?

    En daarnaast, iemand met een dubbele nationaliteit is _iniedergeval_ een Nederlander erbij die over de grenzen kijkt ipv het huidige provincialisme. Daar zou in geinvesteerd moeten worden (ze kunnen ons zo veel leren!).

    Afschaffen is in mijn ogen geen sociaal standpunt, en daarom weet ik nog niet wie ik in de eerste kamer zou wil zien. (waarschijnlijk dan absentie voor mij op woensdag)

    Reactie door Treb — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.05 uur

  16. Jan plukt weer de vruchten van deze Nova-uitzending…goed gedaan en 2 x applaus vanuit de “zaal”.

    Reactie door franslj — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.09 uur

  17. Alleen voor de opmerkingen van Jan werd er twee keer geklapt door het publiek

    Reactie door irena — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.11 uur

  18. Perfect optreden Jan, alles prima en duidlijk ter bedde gebracht, je hebt weer mensen voor de SP gewonnen.

    Volgens mij is die Tichelaar ook een SP-er in spé, alleen hij durft het (nog) niet te bekennen.

    Reactie door Pool — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.17 uur

  19. Beste Jan, bedankt! Ik vond je optreden geweldig. Volgens mij kreeg jij als enige een paar keer de handen op elkaar van de aanwezigen.

    Het lijkt warempel soms wel, alsof de SP mij maatgesneden vertegenwoordigt. Voelt niet verkeerd.

    Maar laten we ook de PvdA bedanken. Met Tichelaar was het natuurlijk ook wel een beetje makkelijk scoren, hè? Maar als ze niets beters in huis hebben, dan moeten ze daar zelf maar iets op bedenken.

    (Eigenlijk best wel dom van mij, dat ik dit zomaar gratis op internet laat plaatsen.)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.18 uur

  20. Geachte heer Marijnissen,
    Even een paar reactie, mede n.a.l. van de Nova uitzending van vanavond.
    Ik begrijp dat de mogelijkheid voor buitenlanders (immigranten) om naast hun oorspronkelike nationaliteit de Nederlandse te kunnen krijgen een drempelverlagende maatregel is geweest om in te burgeren en feitelijk Nederlander te worden. Tot zover prima. Maar als iemand dan kennelijk al zo goed ingeburgerd is dat hij/zij mede ons land gaat regeren, dan is die tussenstap erg succesvol geweest en wordt het dus tijd de definitieve stap te zetten, nl Nederlander te worden en niet op twee gedachten te blijven hinken. Het lijkt mij een goede regel dat, als mensen die bestuurlijk verantwoordelijk worden dit alleen kunnen worden, als ze één nationaliteit hebben, nl de Nederlandse. Regeerders moeten ook hun zakelijke en andere activiteiten staken om belangenverstrengeling te voorkomen.

    Het onderzoek naar het onbegrijpelijk besluit om mee te doen aan de oorlog in Irak moet er hoe dan ook komen. De drogreden die ook vanavond weer genoemd werd, nl dat Saddam H. zich niets van de veiligheidraad heeft aangetrokken is niet steekhoudend. Er zijn wel meer landen die hun eigen gang gaan en de veiligheidsraad of de VN niet gehoorzamen. Israel doet al jaren waar ze zin in heeft en daartegen voert het westen ook geen oorlog.

    In Afganistan hebben we ook niks te zoeken. Die Nederlandse militairen moeten zo snel weer teruggetrokken worden. Het heeft niets met hulp bieden te maken.

    Met vriendelijke groet en een goeie uitslag volgende week.
    Walter

    Reactie door Walter Dikland — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.21 uur

  21. De oorlog in Irak.
    Je kunt aan alle reacties van Rutte en Tichelaar merken dat een onderzoek voor hun vervelende consequenties zal opleveren dus zijn ze te krampachtig om over hun schaduw heen te stappen en welk onderzoek dan ook maar te steunen.
    Het besluit om Sadam te verwijderen is door de republikeinen in Amerika al genomen tijdens het presidentschap van Clinton.
    Alles wat daarna is gebeurd is er bij gehaald om de redenen legitiem te maken.
    Iedereen die het heeft gevolgd weet dat maar je krijgt je gelijk alleen als het bewijs wordt geleverd.
    Daarom worden alle mogelijkheden om bewijs te kunnen leveren zeveel mogelijk gedwarsboomd.
    Verder zou ik van de pvda wel eens willen weten waarom een alzheimerpatient van 40 jaar die al eens voor 100% arbeidsongeschikt is verklaard toch herkeurd moet worden.
    Iedere partij die dat nodig vind is perdefenitie onfatsoenlijk.
    Van het CDA is het duidelijk dat zij hier onfatsoenlijk zijn maar is de PVDA dat nu ook?

    Reactie door H.v.Schijndel — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.32 uur

  22. @WZNM,
    Is OK hoor, ik heb niet zulke lange tenen :-)Dat Tichelaar zichzelf ook als rat beschouwt, was mij nog niet bekend. Hij heeft wel zelfkennis.

    Ik ben benieuwd of B4 spoedig gaat ontploffen. Tichelaar heeft inzake de paspoortaffaire namens de PvdA de zaak al op scherp gezet. Handen af, anders is het gedaan met het kabinet.

    Reactie door Erik van Donk — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.35 uur

  23. @20 Erik
    “Ik ben benieuwd of B4 spoedig gaat ontploffen. Tichelaar heeft inzake de paspoortaffaire namens de PvdA de zaak al op scherp gezet. Handen af, anders is het gedaan met het kabinet.”

    Ik begrijp de naiviteit niet. Dit is politiek spel – en hij krabbelde in de uitzending al terug door te zeggen dat er toch dan wel eerst een debat binnen de partij plaats moest vinden. En hoe geloofwaardig is deze politieke partij (of uberhaupt de politiek – maar dat terzijde) als de PVDA over 655.000 doden een coalitie akkoord aan kan gaan. Dat is bijna een 2/3 miljoen. Foetsie, bestaan niet, of in iedergeval hebben wij daar niks mee te maken terwijl wij het wel ondersteund hebben.

    Volgens het Nuremberg tribunaal is waging of aggressive war “essentially an evil thing…to initiate a war of aggression…is not only an international crime; it is the supreme international crime differing only from other war crimes in that it contains within itself the accumulated evil of the whole.” Dus alles wat er gebeurd is en nu nog gebeurd zijn wij politiek voor verantwoordelijk.

    Ja.. geloof in de PVDA.. uhuh

    Reactie door Treb — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.43 uur

  24. Je was weer gewoon jezelf Jan houden zo ! ‘de anderen praten zoveel maar zeggen zo weinig’ thnx..

    Reactie door Lisette — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.53 uur

  25. @19 Erik

    Kijk, dit is waar een oprechte partij (dus niet PVDA) aan mee doet:

    http://www.youtube.com/watch?v=EqNTUv4gPG0&mode=related&search=

    [Muziek-clip met de nep-blair in war-what is it good for. Het is een anti-oorlog clip dat door de honderd-duizenden in de afgelopen weekend demonstratie, en mensen daarna, gekozen is als hit. Het staat nu op nummer 6 in de UK hit-parade en wordt tevens geboycott door de BBC. Anyway, zie hierin wat er gedaan kan worden. Dit is geen politiek, dit is een mass revolt!]

    Reactie door Treb — vrijdag 2 maart 2007 @ 23.59 uur

  26. Dat onderzoek vind het volk (Irak)niet zo nodig dat is best lullig als het niet zou deugen.
    Dus men is gerustgesteld gaan slapen de peiling van NOVA maakt dit weer duidelijk.
    Je hoort veel gekraak in dit land PVDA mensen die lang naar links hebben gekeken proberen hun kop naar rechts te draaien hopelijk doet dit veel pijn en houden ze hem 7 Maart naar links.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 3 maart 2007 @ 0.02 uur

  27. @all, 23: “Je hoort veel gekraak in dit land PVDA mensen die lang naar links hebben gekeken proberen hun kop naar rechts te draaien hopelijk doet dit veel pijn en houden ze hem 7 Maart naar links.”

    Zou ik mensen mogen vragen iets minder geloof in de politiek te hebben en daar in plaats meer geloof voor zichzelf binnen de maatschappij?

    Het lijkt wel alsof we hier maatschappelijke kwesties die ons aan het hart gaan via de politiek af willen doen. Hoe ziek!
    Kijk eens naar de door mij geachte heer van Bommel en een voorbeeld. Deze man is in de samenleving bezig. Organiseert en doet mee aan allerhande demonstraties die vanuit een menselijk opzicht noodzakelijk zijn. En is daarbij ook echt niet schuw om de meest duidelijke humanitaire standpunten te vertegenwoordigen. Waarom niet meer van dat?

    Waarom wordt de SP niet een echt activistisch-sociaal-media apparaat naast de politieke partij die het nu al is? Daarmee doel ik natuurlijk op acties zoals de erg goed lopende demonstraties in Engeland en ook de anti-oorlog clip die op #6 in de hit-parade aldaar staat.

    De SP is een bottom-up partij (heeft volledige en grote draagvlak). Doe er dan wat mee! (en dit is eigenlijk voornamelijk aan de SP [burger] leden gericht; om daar eens aan te werken en op te hameren)

    Reactie door Treb — zaterdag 3 maart 2007 @ 0.17 uur

  28. Overal loop je tegen die eigenwijsheid van jpb op.,

    zelfs zijn vrouw heeft in de Margriet gezegd, dat hij heel eigenwijs was.

    Reactie door Gerrit — zaterdag 3 maart 2007 @ 0.28 uur

  29. Morgen ga ik dat eens uitgebreid bekijken op uitzendinggemist.nl
    het verschil bekijken tussen jou eigenheid en die eigenwijsheid van J.P.Disaster

    Reactie door Alex — zaterdag 3 maart 2007 @ 0.39 uur

  30. Hoe ik het zag m.b.t. die dubbele nationaliteit:

    Het interesseerde Jan niet zo veel. Hij vond andere dingen belangrijker. Vinnik ook.

    Tamelijk consistent met even niet strijden tegen koningshuis en NAVO. Je kunt immers niet alles tegelijk voor elkaar krijgen. Maar stapje voor stapje heeft een kans.

    Zolang de stapjes maar in de goede richting worden gezet…

    Reactie door Wilbert — zaterdag 3 maart 2007 @ 2.01 uur

  31. NOVA UITZENDING VAN FORMAAT !
    De redactie had e.e.a. goed voorbereid!

    Inmiddels blijken de kaarten geschud en over
    de daartoe gebezigde uitlatingen van dhr
    J. Tichelaar, lijken daar geen misverstanden
    over te bestaan. Hij lijkt te stipuleren dat
    zijn uitspraken in het licht moeten worden
    gezien van de afspraken voor de húidige Kabi
    netscoalitie, waarmee hij lijkt te zeggen,
    dat deze ‘deal’ weer losgelaten kan worden
    bij een volgende kabinetsformatie!
    De reden, als zou t.a.v. Irak, Sadam niét ge
    luisterd hebben naar de V.N. en dús Bush met
    de U.S.A. meende te moeten ingrijpen, is het
    nog steeds gehanteerde verkéérde argument.

    Als de discussie al dan niet aangezwengeld
    door het N(ederlands) I(nstituut) voor O(or-logs)D(ocumentatie) t.z.t. zal pláátsvinden,
    zal duidelijk moéten worden, wie er dan ook
    van zijn voetstuk zal rollen, hoé één en an-
    der heeft kunnen gebeuren met steun vanuit
    Nederland.

    We schijnen niet genoeg vaderlanders te heb-
    ben die voor het volk ruiterlijk willen toe-
    geven zich vergaloppeerd te hebben!

    Ik heb al gekkere dingen zien gebeuren en
    sluit niét uit dat mogelijk een gewetensbe-
    zwaarde aan de TOP als vlág moet dienen die
    een dubieuze lading dékt, die gedachtengang,
    uit ervaring wijs geworden, behoud ook ik mij
    voor!

    Velen van mijn generatie realiseren zich dan
    ook drommelsgoed dat een fiks aantal jonge
    Kabinetsleden en Overheidsfunktionarissen nog
    niet de meest recente historie van Nederland
    in hun geschiedenisboekjes hebben meegekregen
    en ten tijde van crises nog in de schoolban-
    ken zaten!

    Wij zijn als samenleving verplicht de volgen-
    de generaties duidelijkheid te verschaffen
    over de hándel en wandel van de politiek, zo-
    als die zich aan onze waarneming voltrok,
    maar kunnen dat niét als onze info niet met
    klinkklaar duidelijke rapporten wordt onder-
    steund.

    Mijn generatie wil ook niet uitgemaakt worden
    voor het steun geven aan moorden op bijv.
    Irakezen. Afgesproken werd ooit ‘verwijtbare
    nalatigheid’ in V.N.-verband aan te pakken
    (echter ook die is áánvankelijk ontstaan om economische belangen te kanaliseren).

    We moeten ook niet accepteren, dat Nederland-
    se missies worden gepleegd onder voorwendsel
    dat zij – bij vóórkeur – door Irak gevraagd zouden zijn om ondersteuning te komen geven.

    Amerika trok al direct na verschillende van
    onze toezeggingen bepaalde troepenmachten
    terug, niet alleen omdat zij zich er méér dan
    geháát hebben gemaakt, maar ook doordat de
    U.S.A. daar zelf geen geld meer voor heeft of
    aan wenst uit te trekken; dat geld gaat o.m. naar de ruimtevaart en andere prestige-objec-
    ten en wij, Nederland, moet zich niet laten
    manipuleren ! Nu zoeken voor- en tegenstander
    van de Irak-oorlog al snel uit waar hun eco-
    nomische belangen te verkrijgen zijn en is er
    een uitweg als door America de Europese
    economie geboycot wordt in allerlei vormen!

    De TV biedt wel erg weinig mogelijk fora aan
    buitenlanddeskundigen! Zijn die het op vele
    fronten met elkaar zo oneens dat ‘kijkend’
    Nederland daar maar niet teveel over geïnfor-
    meerd dient te worden, of komt binnenkort
    ook af van de ‘plank van goede voornemens’?

    We zullen stémmen a.s. 7 maart om aan de hec-
    tiek van de afgelopen tijd een halt toe te
    roepen en zélf helpen vaststellen hoe de
    politieke sleutel van deze Kabinets-cast er
    dient uit te zien als we willen zien dat er
    beléid van de grond komt!

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 3.35 uur

  32. Nu moet mij toch iets van het hart.
    Gisteren stonden wij met een aantal mensen met folders etc. in een wijk en als je dan hoort van verschillende mensen dat ze deze keer NIET op de SP stemmen omdat Jan Marijnissen zich heeft laten wegsturen en dat wij gek zijn om in weer en wind proberen er nog iets van te maken dan is dat niet leuk. Uitleggen kan je het niet want men wil alleen maar luisteren naar het beeld wat door de media is neergezet.

    Reactie door Nettie — zaterdag 3 maart 2007 @ 6.10 uur

  33. Het leek wel of Jan een Jointje had gerookt.
    Zo relax dat hij overkwam.
    Vooral duidelijk de kernpunten aangedragen,waarop de zogenaamde oorlog is begonnen met het paseren van de VN.
    Balkenende weet dat ook wel dat ie gaat hangen tegenover het volk als die echt weten wat er heeft afgespeelt,tijdens de aanloop naar die bezettingsoorlog.

    Ik vind het gewoon een eng mannentje die Balkenende.
    Die heeft heel wat skeletten in zijn kast hangen.

    Ik ben heel blij dat de SP meer gezicht krijgt in de media.
    Vooral om weer eens te praten in NOVA is een veelzeggende betekenis.
    NOVA kennende.

    Reactie door sander — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.02 uur

  34. Op de site van de PVDA onder het hoofdstuk standpunten hebben ze de tekst aan de actualiteit aangepast. Er staat:

    “Helaas is het de PvdA tijdens de coalitieonderhandelingen met CDA en CU niet gelukt een dergelijk onderzoek in het coalitieakkoord op te nemen.”

    Dat betekend zoveel als: er is dus wel over onderhandeld! Waarom was daar niets van bekend bij Wijffels?

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.03 uur

  35. Goeden morgen vrienden SP.

    F L A P D R O L L E N

    Dat zijn lieden die maling hebben aan democratie en zich ‘rücksichtlos’ achter een partijafspraak scharen, zonder na te denken wat de consequenties zijn!
    Heb ik die verwijten niet menigmaal gehoord uit de mond van hen die nu ze in de regering zitten, plotseling aan een verstandsverbijstering lijden?
    Dat is verkiezingsbedrog van het ergste soort.
    Daarom beste vrienden laat duidelijk horen, op 7 maart, dat wij aan zulke praktijken geen oren hebben.
    Stem daarom op de enige Socialistische Partij de SP…… niks mis mee.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.23 uur

  36. @ 18 Pool: Rake typering !

    @ 22 Erik: Tichelaar heeft inderdaad zelfkennis. Ook ik heb korte teentjes trouwens.

    @ 30 Wilbert: Klopt. Voor Jan zijn de sociaal-economische problemen NU prioriteit. Over boerka’s en hoofddoekjes is al genoeg gepraat zoals hij zelf gisteravond zei. Misschien dat hij dat ook over dubbele paspoorten denkt.

    @ 32 Gandalf: Goedemorgen. Reconstructie:

    Bos: Wij willen graag een Iraq-onderzoek. Balkenende: Uitgesloten !
    Bos: Oke.
    Balkenende: Hoe gaat het met je kinderen ? Bos: Blabalablaetc.

    Einde onderhandelingen.
    Wijffels was even plassen en weet van niets.

    Reactie door WZNM — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.24 uur

  37. @32 Gandalf,

    Denk je nu echt dat Wijffels hier niet van wist? Tuurlijk wel!
    t’Mot gewoon in de doofpot, niet meer en niet minder.

    Ook een goeiemorgen gewnest.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 8.31 uur

  38. @25,

    Ach, als ze hier niet over struikelen, voorzie ik wel iets anders. De eerste bananeschil ligt er al. Wat als Albayrak moet gaan oordelen over Koerdische asielzoekers? Als ze ze binnenlaat, doet ze het niet goed, laat ze ze niet binnen, doet ze het ook niet goed. Als de PvdA haar laat vallen, doet de Pvda het niet goed. Dit wordt nog interessant.

    Reactie door Erik van Donk — zaterdag 3 maart 2007 @ 9.10 uur

  39. 33 Gandalf, hoe gaan we dat dan lézen?
    Want Tichelaar was er duidelijk genoeg over:
    men dient bij evt. stemming áchter het
    KABINETSaccoord te gaan staan! Bovendien wordt de fractie geacht dit Kabinetsstandpunt
    (2/3 meerderheid dan?) te volgen, in ieder ge
    val de PvdA. Alle ‘vóórstemmers’ van vóór de
    Kabinetsformatie worden alsdan gemanipuleerd.
    Betekent dat ná een evt. vál van dit Kabinet
    men erná weer zijn vinger mag opsteken als er
    dan een andere coalitie aan de macht komt!
    Wat een enorm theater dan en nu ook al een
    schertsvertoning!

    Ja een beetje originele PvdA-er houdt het dan
    nu definitief voor gezien en ‘ziet om privé-
    redenen af van een kamerlidmaatschap’ des
    noods en bloc en mocht dat niet mogelijk blij
    ken, inzake gedane beloften, dan rest nog één
    mogelijkheid! Om ETHISCHE REDENEN tot grote
    spijt de ‘persoonlijke gelofte of eedsafleg-
    ging om bijzondere redenen te moéten verbre-
    ken’, indien men de gelofte en eed niet wil
    verkrachten met een hypocriet gedrag!

    Zo gaat het inderdaad lijken alsof men in Den
    Haag gewoon van kamers is gewisseld en porte-
    feuilles heeft geruild met zelfs de vriende-
    lijke belofte láng aan ‘ter zake inwérken’
    te willen medewerken: laat ie fijn zijn!!

    Bij twijfels, mail Wijffels: wat zal die blij
    worden van de Nederlandse ‘driékleur’……..
    S(raakmakende)P(olitieke)A(fwijkende)M(ening)

    Wie weet heeft dhr Wijffels wél anderszins
    geadviseerd, maar werd ook dat advies als
    nr 1 (naast de andere 25 moties van de Kamer)
    niét door Jan Peter Balkenende geaccepteerd
    en in de VOC-wind geslagen, die dus nog steeds een ‘alarm’ inhoudt…..treurig dus!

    Na al ons gissen is’t wachten op vergewissen!

    We zullen snel gaan weten hoe het staat met
    wat heet een Parlementaire Democratie te zijn
    en oefenen nog even geduld!

    Binnenkort zijn de mensen, die rond 1970 zijn
    geboren, aan de beurt om te gaan regeren en
    wordt aanbevolen a.s. 7 maart te kiezen, SP !

    Bedenk dat de Commissaris in de eigen provin-
    cie slechts een regulerende funktie heeft om
    het handjevol leden van de Provinciale Staten
    aan te sturen. De leden van die Provinciale
    Staten delegeren hun gedachten en werk over
    de provincie naar Gedeputeerde Staten, die
    het feitelijke werk praktisch dienen uit te
    voeren: élke provincie op zich met de eigen
    verantwoordelijkheid, en dus niet naar ándere
    provincies toe en wáár wil wié bij voorkeur
    wonen in het eigen land! Ook daarin kunnen we
    nog een krom beleid verwachten, ik zié vér!

    Dit ‘apparaat’ in zijn totaal speelt dezelfde
    rollenverdeling als 1e en 2e Kamer maar dan
    in het klein per kleine of grotere provincie.

    De Burgemeester wordt benoemd vanuit Den Haag
    en kan het wel of niet treffen met wat hem
    ten dienste zal moeten staan vanuit die Pro-
    vinciale Staten aan visie en invloed.

    Zolang dat niet anders, en meer op elkaar af-
    gestemd, wordt geregeld, is het van groot be-
    lang de invloed vanuit de SP te vergroten in
    de Provinciale Staten a.s. woensdag 7 maart!

    Het zal je dorp maar wezen, dat wel of niet
    genoeg aandacht kreeg/krijgt omdat het bijv.
    gelegen is binnen een 12-artikelengemeente en
    speciaal onder ‘s rijks curatele staat, daar-door in procedures dus veelal voor ‘spek en bonen’ mee mag doen en toch NUL op het rekwest krijgt. Voorzieningen op allerlei ge-
    bied achterwege blijven, terwijl voor de bur-
    ger het récht erop zou moeten blijven bestaan

    Stémmen dus, allemaal, en geef je buren een
    lift!

    Iedereen die vandaag aan het werk is voor de
    SP, sterkte gewenst en extra bedankt namens
    de ‘thuis’ meelevenden. Met hartelijke groet,
    Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 9.28 uur

  40. Het is allemaal wel grappig… Iedereen heeft zijn eigen speerpuntjes en het kabinet kan zowel rechtsom of linksom een ruime meerderheid verkrijgen voor een breed gedragen beleidt. Irak, is Jan Marijnissen niet te verbitterd geraakt over de discussie? Wat maakt het eigenlijk uit, politieke steun geven aan een oorlog op basis van inlichtingen van Amerikanen. Nederland heeft alleen maar mooie woorden over Irak gesproken, meer niet? Zijn er geen belangrijkere zaken waarmee je je zou kunnen bezig gaan houden in de Tweede Kamer?

    Reactie door JM — zaterdag 3 maart 2007 @ 10.02 uur

  41. Madelief e.a.
    Het “ethisch reveille” van van Agt doemt weer op voor mijn ogen. Wat zou hij hiervan vinden? Fatsoen moet je doen geldt toch voor iedereen? En zeker voor hen die het van bovenaf willen opleggen. En dan nu weer samen leven samen werken. Kostmisselijk zo langzamerhand van al die slogans waarmee regeringen uitdragen dat ze het licht hebben gezien. Voor henzelf gelden echter andere regels. Ethisch handelen verliest het van gekonkel en achterklap. Waar moet dat heen?

    Reactie door Gandalf — zaterdag 3 maart 2007 @ 10.06 uur

  42. nova was weer een geweldig optreden van de SP met JM ik zeg sp er bij omdat het de hele club toe komt en hoop dat we weer een grote stap voorwaarts mogen maken op 7 maart
    en spreek pvda en cda cu rustig aan met land veraders en moordenaars hebben ze wel verdiend want je hoeft niet je eigen mening in te houden om een ander te dekken dus mensen ga kiezen of op een lokaal partij
    maar nog liever op de sp dus we gaan er voor .

    Reactie door roel — zaterdag 3 maart 2007 @ 10.24 uur

  43. Ga allemaal naar NOVATV.nl en breng je stem uit voor het onderzoek v.d. oorlog in Irak!

    Ik ga zo folderen in de regen en wind maar zal het met plezier doen! (net zoals al die anderen, van de SP)

    Reactie door Marleen Mes — zaterdag 3 maart 2007 @ 11.30 uur

  44. Een daverend optreden van JM in Nova gisteravond!
    Met rode oortjes hoorde ik dat de Sp verdere stappen onderneemt met het onderzoek naar nederlandse steun/deelname aan oorlogshandelingen in Irak!…De nederlandse regering heeft destijds in de waan van de dag zich laten belazeren door de regeringsleiders van de VS en Engeland.In deze laatst genoemde landen komt de waarheid nu boven tafel alleen in nederland mag de betrokken premier weer gewoon doorregeren…zonder rekenschap af te leggen!
    Dit heeft alle schijn van ‘fake it till you make it!’…. Desondanks wil ik JP attenderen op een oud nederlands spreekwoord: ‘Al is de leugen nog zo snel ….”!
    Ik ben lid geworden van de SP nadat deze partij als enige de inval in Irak veroordeelde en opriep tot een demonstratie in Amsterdam. De Sp kreeg het voordeel van de twijfel. Ik ben er nu van overtuigd dat een politieke partij als de SP het verschil kan maken in deze periode van de Biblebeltbende van drie!

    Reactie door rebel — zaterdag 3 maart 2007 @ 11.33 uur

  45. @ 45 JM
    Misschien kun je je wat beter INleven, als je beseft hoeveel geld er naar die oorlog gaat, geld wat anders aan armoedebestrijding en onderwijs en de meer kleinschalige economie
    zou kunnen gaan. Als je een toekomst wil zien voor Nederland IN relatie tot de wereld, bedenk dan dat de geschiedenis zich herhaalt!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 3 maart 2007 @ 11.42 uur

  46. http://www.novatv.nl/
    Ik weet niet of dit een link wordt als ik het verzend…maar hier vind je de pagina waar je kunt stemmen!

    Misschien is het een goed idee om dit webadres aan zoveel mogelijk mensen te sturen zodat Nova deze overweldigende (voor-)stemming als nieuwsitem kunnen gebruiken.
    By the way,….ik werk niet bij Nova hoor!
    Maar ik vind wel dat je media op een slimme manier moet gebruiken!

    Reactie door rebel — zaterdag 3 maart 2007 @ 11.46 uur

  47. De dubbele nationaliteit dient afgeschaft te worden.Wij kunnen ook niet met een nederlands paspoort staatssecretaris in Turkije en Marokko worden.Belangenverstrengeling in welke vorm dan ook moet vermeden worden.Dat ondergraaft niet alleen de geloofwaardigheid,maar geeft ook nog voor de betreffende staatssecretaris geen manuvreer ruimte.Zo duidelijk is dat!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 3 maart 2007 @ 12.07 uur

  48. Beste Jan,
    Zojuist al je filmpjes bekeken (Jan en Alleman, houjannietvoorjezelf etc.) Goed gedaan, goed gemaakt en een goede boodschap.
    Geweldig goede marketing!!
    Rob Mollee
    (net een half jaar lid van groen-Links)

    Reactie door Rob Mollee — zaterdag 3 maart 2007 @ 12.10 uur

  49. Even toch, echt belangrijk,……

    http://www.nu.nl/news/995070/37/Rollator_en_blindenstok_uit_verzekering.html

    Het CDA haat bejaarden, dit blijkt nu weer.
    Geen wonder dat de bewoners van verpleegtehuizen afgerost worden met en door christenen.

    Nieuwe lijfspreuk CDA/CU/PvdA … laat de bejaarde en gehandicapte binnen blijven dan zijn ze geen gevaar voor hun omgeving.
    Wanneer wordt de euthanasiepil gratis verstrekt en toegediend zonder zorgvuldig onderzoek of met medeweten van de betroffenen zelf.

    Reactie door Pool — zaterdag 3 maart 2007 @ 12.53 uur

  50. Straks wordt alleen nog maar een asperine gratis verstrekt door je zorgverzekering,
    Weg ermee, terug draaien die hap, en weer het zeer sociale ziekenfonds weer terug.

    Reactie door Pool — zaterdag 3 maart 2007 @ 12.58 uur

  51. Ik ben er trots op dat ik onder dit topic: SP WIL PARLEMENTAIR ONDERZOEK IRAK,onderstaand commentaar geplaatst heb!
    Jan!je sympathie onder de bevolking is weer flink gegroeid!

    Waarom gaat de SP,samen met andere eerlijke oppositie partijen niet zelf een onderzoek,eventueel met onpartijdige deskundigen opzetten? Daar heeft de SP toch zeker niet het CDA/VVD en de PvdA voor nodig? Dat zou een manier zijn om deze hypocriete partijen in verlegenheid te brengen.Niet in de laatste plaats zou het ook internationaal een opsteker voor de bevolking zijn.Daarmee zou deze calvinistische/regenten regering
    een stuk van haar draagvlak verliezen.De beste strategie is om over Afghanistan te blijven doorzeuren.Deze onzinnige financieel bodemloze put dient steeds tegenover bezuinigingen in de sociale zorg en AOW koopkracht verliezen, opgerakeld te worden.Tevens bevorderd onze Afghanistan oorlog/bezetting de onveiligheid i.v.m. gevaar voor aanslagen door extreme moslims,waardoor nog meer “veiligheids”uitgaven/kosten nodig zijn.Geef de coalitie geen adem pauze!

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 2 maart 2007 @ 18.25

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.01 uur

  52. @41 Gandalf,

    Daar zeg je wat: Van Agt, wat zou hij ervan vinden? Ben ik erg benieuwd naar eigenlijk. Ik vermoed dat hij het niet eens is met Balkenende, en dus wel degelijk een Irakoorlog-onderzoek wil. Het sluit naadloos aan op zijn streven naar rechtvaardigheid voor het onderdrukte Palestijnse volk. Al zal het onderzoek zelf geen consequenties verder hebben internationaal gezien, het kan wel degelijk louterend werken voor Nederland.

    Kunnen we de AIVD vertrouwen in hun informatievergaring in dit soort kwesties? De AIVD heeft contact gehad met andere inlichtingendiensten en moest bevestigen of de info van de Britten en Amerikanen klopte, zij hebben inzage gehad. Of was dat niet zo, en was Balkenende te sturend, trok hij zich niets aan van de AIVD en geloofde hij de Amerikanen blind? Het is noodzakelijk dat we hier een antwoord op krijgen.

    Balkenende was notabene DEMISSIONNAIR toen hij de Irakoorlog steunde. Dat vind ik schandelijk. D66 had toen al moeten opstappen uit de formatie-besprekingen van BII.

    En nu dus WEER het CDA. Hoe kan het dat 1 partij de waarheidsbevinding en democratie zo kan gijzelen?

    @44 Rebel,

    Helemaal mee eens: Marijnissen schitterde! Prachtige uitzending, en ik werd maar weer eens bevestigd in mijn keuze voor de SP.

    Rutte vond ik trouwens grappig en sympathiek. De VVD is totaal niet mijn partij, maar dat viel me op. En goed dat hij zijn mening gaf over de Irakoorlog, veel tegenstanders van een onderzoek naar het waarom en achtergronden van de Nederlandse steun aan de oorlog durven dat al niet aan. Tichelaar leek nogal bang voor Jan :D

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.21 uur

  53. Mag ik jullie verzoeken niet zo’n grote mond te hebben over het pluche? Onze stichting Het Juttersdok in Amsterdam bestaat bijna 14 jaar. We proberen op bescheiden wijze de situatie van dak en thuisloze jongeren te helpen verbeteren. We hebben daartoe een aantal werkprojecten opgezet en daardoor bieden we nu allerlei mensen in Amsterdam(ongeveer 170 per week) ruimte om mee te doen. De SP heb ik nog nooit op bezoek gehad. Ons werk heeft jullie interesse niet. Het inzamelen van oude goederen en opnieuw voor een zacht prijsje verkopen en hiermee de duurzame samenleving een handje helpen.. De PvdA daarentegen heeft op verschillende momenten aandacht gegeven aan onze projecten. Het CDA heeft ons bezocht, de VVd heeft ons meubelen geschonken en D66 heeft ons ooit een prijs laten winnen. Maar de SP en Groen links.. nog nooit langs geweest..en nog nooit gebeld. Blijf alstublieft een protestpartij en neem maar geen plaats op het pluche want daarvoor moet je verantwoordelijkheid durven dragen. Ruud de kop van Jut

    Reactie door Ruud Antonisse — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.29 uur

  54. He het Jan-virus duikt nu echt overal op.
    Vandaag groot artikel in de Volkskrantbijlage,
    De Verleiding.
    Prettig besmettelijk ben je :)

    Reactie door Alex — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.29 uur

  55. @ 51, Maan,

    Daar had Jan het toch over gisteren, dat gaan ze waarschijnlijk doen: het NIOD inschakelen, zoals die ook het Srebenica onderzoek heeft gedaan. Ik vraag me alleen af hoe dat zit qua financiering enzo. Kan een minderheid in de TK daar over gaan? Is er een vast budget voor dat soort dingen?

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.32 uur

  56. Oh Gandalf, je zou toch verwachten dat som-
    mige mensen intussen een dóldrieste reaktie
    krijgen en reden genoeg om m’n hárt vast te
    houden, letterlijk en figuurlijk!
    Jij, die zo goed in muziek bent, dus vast ook
    begrijpt dat mij ineens te binnen schoot:
    “Waar moet dat heen, waar moet dat heen, waar
    moet die rotzooi toch naar toe”(BIS)….
    Na al dat doorstane geschooier moet nu dat
    pluche eens flink geschuierd worden en doen
    we verstandig aan een grote voorjaarsschoon
    maak te beginnen met J.I.F. (Jan Is Fit!!!)

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.38 uur

  57. @52. Eerlijk is eerlijk! Vandaag zeg ik met
    pretogen, Mark HIS words:
    “Ik wil het maar even gezegd hebben dat van
    de 25 ingediende moties, er ook 25 zijn ont-
    raden”. Applaus voor Mark, daar had op dat
    moment ook het Tamboerorkest wel voor kunnen
    aantreden hij als Maître, had er geen gek fi-
    guur geslagen en meer moeite zou ik ermee
    hebben gehad als daar een ‘dijk van een vrouw’ de Tamboermaîtresse die plaats had in-
    genomen, niet dan?
    Ellen, al zou ik horen dat we als SP-sympathi
    santen daartoe een tientje moeten bijdragen,
    deed ik het zelfs, immers HOE vertel ik het
    m’n kleinkind?
    Ellen, een ‘Rembrandtje’ minder en de zaak is
    al weer récht getrokken! Dan kopen ze nog
    maar een extra ‘Voerman’ voor de Nederlandse
    collectie! Waar een wil is is een weg!
    Tja en wie werken er voor het NIOD of zou een
    extern onderzoek nog beter zijn, en waar vin-
    den we de ‘sporen’, of zijn er nog ‘sporen’?
    De tragedie die dan nazorg verdient te beste-
    den aan de ‘achterblijvers’ ook hiér in Ne-
    derland, die hun dierbaren misschien nodeloos
    gebruikt zagen worden en méér dan fatsoenlijk
    schadeloos dienen te worden gesteld!~
    Het zal een sneeuwbaleffect sorteren, maar
    dat hoort bij ‘schoon schip maken’ en de
    VOC-mentaliteit moet ook dat mogelijk maken!

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.49 uur

  58. !@20 Walter Dikland, dat gevoel van jou, ken-
    nen we hier en hebben daar al in oktober 2005
    voor gepleit, en ook toen werd er volgens een
    VOCmentaliteit gereageerd: Oostindisch doof!
    Om diplomatieke redenen voor nabestaanden en
    achterblijvers is dat topic hier verwijderd.
    Het Kabinet kon de kritiek kennelijk niet ver
    werken, toen het hemd nader dan de rok werd!
    Maar begrijpen doen we je zeker!

    Reactie door Madelief — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.53 uur

  59. @ 46. Rebel

    Bedankt voor de link…hij werkt en heb er gelijk m’n stem op uitgebracht.

    Smerige spelletjes over oorlog voeren moeten aan het daglicht gebracht worden.

    Überhaupt…het woord “oorlog” al…door politiek veroorzaakt en daarna roepen: “Nooit meer” !…en wat gebeurt er? Leiders, die begin 2000, van de daken schreeuwden..”Het jaar 2000…het begin van van het millenium van de Vrede”…stortten zich steeds weer opnieuw in een oorlog.

    Reactie door franslj — zaterdag 3 maart 2007 @ 13.56 uur

  60. @55 Madelief,

    Goed idee van je: collecteren onder SP-leden en de rest van Nederland dat voor een onderzoek is. Ik zou er met alle plezier aan bijdragen. Cool idee.

    Wat zou dat een afgang zijn voor Balkenende en de andere partijen die er tegen zijn, en wat een kracht zou dat geven aan de publieke opinie. Internationaal zou Nederland ook meteen opvallen: de ‘leiders’ willen geen waarheidsbevinding, maar het volk regelt het zelf wel (met de oppositie). Power to the people!

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.01 uur

  61. 70% wil een irak onderzoek volgens NOVA peilingen.

    Reactie door sander — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.11 uur

  62. Voor wat het waard is…
    ANP:

    PvdA-senatoren mogen Irak-onderzoek initiëren

    DEN HAAG – Het staat de nieuwe PvdA-fractie in de Eerste Kamer vrij om het initiatief te nemen naar een onderzoek naar de Nederlandse missie in Irak. Fractievoorzitter Jacques Tichelaar van de PvdA-Tweede Kamerfractie heeft dat zaterdag gezegd in een debat met collega-fractieleiders op Radio 1.
    Bij de onderhandelingen over het regeerakkoord met CDA en ChristenUnie heeft de PvdA beloofd af te zien van een Irak-onderzoek. Partijleider Wouter Bos noemde dat een van zijn grootste nederlagen in de onderhandelingen.
    Maar de Eerste Kamerfractie van de PvdA is niet gebonden aan het regeerakkoord, aldus Tichelaar zaterdag. Van de kandidaat-senatoren van de PvdA heeft oud-minister Klaas de Vries laten weten voorstander te zijn van een onderzoek naar de Nederlandse betrokkenheid in Irak.

    Reactie door Sjaak — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.27 uur

  63. JM @ 40

    N E E !!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Jh. de Wit — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.32 uur

  64. Sjaak@62

    Voor wat het waard is????????
    Jongen dit is héél véél waard.
    Hopenlijk het de eerste kamer wel de ballen om een onderzoek te eisen.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.37 uur

  65. correctie: het moet heeft zijn.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.40 uur

  66. JM@40

    Bij jij er één van het doofpot-type?

    Het is de hoogste tijd dat die beerput is open getrokken wordt.
    We worden al te lang besodemieterd!

    Je maakt me KWAAD!!!!!!!!!!

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.43 uur

  67. Bij=Ben

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.44 uur

  68. @40 JM
    600.000 slachtoffers is voor jou misschien niet belangrijk genoeg, maar voor ons wel!

    Reactie door Gandalf — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.44 uur

  69. Dat krijg je er nou van, als ik kwaad word, ga ik fouten maken.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.44 uur

  70. @53 Ruud Antonisse,

    Respect voor jullie inzet voor thuisloze jongeren in Amsterdam. Als de SP nooit contact heeft opgenomen is dat inderdaad raar en vooral jammer. Andersom hebben jullie wel de SP (en GL) benaderd maar ze gingen er niet op in?

    “Ons werk heeft jullie interesse niet.” Lijkt me iets te kort door de bocht, deze opmerking. Maar goed, ik ken de ins en outs niet, zeg ik er meteen bij.

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.53 uur

  71. Nu is het nog te vroeg, maar als duidelijk wordt dat dit de doofpot ingaat, moet alles op alles gezet worden om te voorkomen dat men later zegt: wir haben es nicht gewust. (of zoiets )

    Reactie door Gandalf — zaterdag 3 maart 2007 @ 14.57 uur

  72. “Waar moet dat heen,
    Hoe zal het gaan,
    Waar komt die rotzooi toch vandaan.

    Zo was dat, dacht ik. Wie zong dat niet vroeger?
    Maar wie het zong weet ik niet meer.
    Ha, was dat niet uit Stiefbeen &Zn.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.04 uur

  73. Vroeger zeiden onze oosterburen over de 2e wereldoorlog wier habben es nicht gewusst en dat verweten wij hen nu mogen we het niet weten als het gaat om het politieke gekonkel rond de orrlog in Irak. Dus PVDA ik moet dan helaas zeggen wier mochten es nicht wissen.
    SP zorg voor 7 maart dat het een revolutie wordt en maak het ze moeilijk

    Reactie door JosS — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.14 uur

  74. Ik zou heel graag het Nova-debat van gisteravond willen zien.
    Vannacht en vandaag wordt er gemeld bij Nova dat er iets mis is gegaan met de link.(voor complete uitzending)
    Je vraagt je toch af waarom ze dit dan niet even herstellen?
    Heeft iemand nog een idee?

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.16 uur

  75. 55@Ellen
    Het zou mij niets verwonderen als het kabinet binnenkort t.a.v.het onderzoek naar onze deelname in Irak,180 graden gaat draaien.Nu,Jan deze uitgestreken calvinisten met hun normen en waarden slogan,te kijk heeft gezet voor de bevolking,zullen ze hun gezichtsverlies zoveel mogelijk willen beperken.Het is te hopen dat Jan,voortvarend van start gaat,zodat ze al vroeg zout in hun (politieke)wonde krijgen.In elk geval was het voor de SP t.a.v.7 Maart een opsteker!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.34 uur

  76. Beste Jan,

    Met verbazing heb ik gisterenavond kennis genomen van de discussie over het Irak onderzoek.

    Laat ik voorop stellen, ook al ben ik absoluut geen SP stemmer, dat ik diep respect heb over de wijze waarop je iedere keer weer onderwerpen aanpakt (en stelling neemt) die vaak leiden tot breed maatschappelijke discussies. En de uitkomsten (en resultaten) van deze discussies dragen veelal bij tot een betere (sociale) samenleving. Ook al ben ik het niet altijd met je standpunten eens; het zet wel aan tot denken.
    Waar ik momenteel helemaal niets van begrijp is dat je van de Irak discussie op dit moment een geweldig issue aan het maken bent. “Als de kamer niet mee gaat, dan denken we er aan om het NIOD in te schakelen” begreep ik gisteren. Denk jij, dat de Nederlandse samenleving zit te wachten op zo’n geldverslindend onderzoek of een parlementaire enquete over dit onderwerp, zo dit er van komt. Is daar wel eens over nagedacht. Denk je dat de man op de straat, daar belang aan hecht? Ik ben er bijna van overtuigd dat het de Nederlandse samenleving geen lor interesseert. In mijn beleving is hier sprake van een politiek issue in termen van “barbertje moet hangen”. Ik krijg sterk het gevoel dat een een “Jan” issue aan het worden is. En hoe hoger het wordt opgespeeld, des te lastiger wordt het om het los te laten. Kappen Jan.
    Er zijn talloze andere onderwerpen, die van eminent belang zijn voor onze samenleving en waar jij, en al je mensen, een geweldige steen aan bij dragen.
    Op deze politieke discussie zit de man op de straat echt niet te wachten. Doe daar maar eens een onderzoekje naar.

    Met vriendelijke groet,

    Kees Kooijman

    Reactie door kees kooijman — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.35 uur

  77. Gisteravond Nova gezien. Ik heb de laatste keren op Jan Marijnissen gestemd, maar vond gisteravond dat hij veel te ver gaat, om een onderzoek af te dwingen over Irak en dan bereid is om met die adder van een Wilders zich daar sterk voor te maken. Niet te geloven zeg, ik dacht dat Jan integer was, recht door zee. Maar dan wil je toch niet samen met die geblondeerde griezel, die alleen maar de boel op wil ruien, onderbuikgevoelens aanspreekt en helemaal niet goed is voor onze democratie, samen gaan werken? Ik moet nog maar eens ernstig nadenken voor de 7e maart of ik nog wel op de SP durf te stemmen.

    Reactie door Reina Hoogland — zaterdag 3 maart 2007 @ 15.42 uur

  78. Tichelaar schijnt vanochtend opeens weer gezegd te hebben dat de Eerste Kamer (EK) PvdA-fractie wat hem betreft toch mag instemmen met een EK-onderzoek naar Irak.
    Is de PvdA evenals de SP soms ook voor opheffing (in de huidige vorm) van de EK?
    Stel dat de EK dan binnenkort een Irak-onderzoek initiëert, en daarmee dus zowel het regeringsakkoord als de TK passeert, dan zou dit er vervolgens weleens toe kunnen leiden dat er opeens heel veel stemmen opgaan om de EK af te schaffen…. Mmmm… dit maakt het voor mij opeens toch veel lastiger om nog voor een EK-onderzoek naar Irak te zijn. Immers, zonder EK zullen we nog meer overgeleverd zijn aan de terrorisme-waan-van-de-dag dan dat we nu al zijn, en dat is het mij misschien nou ook weer niet waard. Immers, voorzover mij bekend heeft men in de EK altijd nog meer verstand van mensenrechten en rechtsstatelijkheid dan in de TK. Lastig, lastig…
    Regeren is vooruitzien. Probeert de SP op deze manier twee vliegen in één klap te vangen? EK-onderzoek naar Irak + daarna afschaffing van de EK?

    Reactie door Vincent — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.11 uur

  79. RuudAntonissen@53

    Zou zeggen nodig eens iemand van de SP uit om een kijkje te nemen wat jullie daar voor goed werk verrichten.
    Stuur eens een mail naar janmarijnissen@marijnissen.nl ik weet bijna wel zeker dat hij zeer geïnteresseerd is.

    En een grote mond?
    Valt wel mee toch?

    De PvdA had een grote mond maar die houdt nu z’n kaken stijf op elkaar.
    Valse beloftes hou ik niet zo van en terugkrabbelen al helemaal niet.
    Succes met je goede werk Ruud.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.22 uur

  80. @76 Kees Kooijman, waarheidsbevinding is altijd goed voor een volk. Anders leren we niet van het verleden.

    Braaf altijd meedoen met de Amerikanen kost de ‘man in de straat’ zoals je schrijft, veel en veel meer dan een eenmalig onderzoek kost. De JSF, de missies in Irak en Afghanistan, en het op de been houden van een belachelijk geavanceerd leger voor zo’n klein land, kosten miljarden. Wij allen betalen daaraan mee. Als het dan zo misgaat zoals in Irak, dan kunnen de kosten voor een onderzoek er ook nog wel bij. Dat is een druppel op de gloeiende plaat die defensie heet. Bovendien blijven die uitgaven binnen de landsgrenzen.

    En op immaterieel gebied zal dit louterend kunnen werken voor het Nederlandse volk, misschien het begin van het einde van Amerika klakkeloos in alles volgen. Amerika is NIET de heilstaat. Frankrijk en Duitsland hebben altijd gelijk gehad wat betreft Irak.

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.25 uur

  81. @76 Kees Hooijman

    Ja, de man van de straat zit daar wel op te wachten! Zie politieke barometer:

    71% voor het onderzoek
    29% tegen het onderzoek

    Blijkbaar heb jij je geweten ook al laten sussen door farizeeer Balkenende!

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.29 uur

  82. @Gloria
    Je kunt de Nova-uitzending van gisteravond inmiddels bekijken via http://www.uitzendinggemist.nl .

    Reactie door Vincent — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.35 uur

  83. @77 Reina Hoogland

    Stem jij echt SP? Daar zou ik inderdaad nog maar eens goed over nadenken! Je zit dan namelijk bij een partij die de waarheid boven tafel wil krijgen. Als je die graag weg wilt moffelen dan lijkt mij het CDA een uitermate geschikte partij voor jou.
    Veel succes met de volksverlakkers!

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.38 uur

  84. @82 Vincent

    Cool! Bedankt!!

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.38 uur

  85. @ 76. Kees Kooijman…15.35 u

    Ja zeker, beste Kees Kooijman…de gewone man in de straat zit er wel degelijk op te wachten. Kun je je nog herinneren dat er na de 2e wereldoorlog veel mensen in Duitsland zeiden: “Das haben wir nicht gewusst?”…achteraf ja.

    Nu hebben we de gelegenheid om dit te voorkomen, door alles uit te laten zoeken, ipv, zoals zo vaak gebeurd is, weg te kijken als het ons niet bevalt. Want, zegt de regering dan; We moeten naar de toekomst kijken en zorgen dat zoiets nooit meer kan gebeuren. Hoe doe je dat? Naar de toekomst kijken en het verleden “verzwijgen” en er toch nog van leren?

    Reactie door franslj — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.40 uur

  86. kees@76 en Reina@77,

    Zoals @80 en @81 al aan hebben gegeven, daar zit de gewone boerenlul van de straat op te wachten ja! Ze waren me net voor.
    En als Blondie zich geroepen voelt om hieraan zijn steun te geven dan is dat mooi meegenomen.
    Dit wil echter nog niet zeggen dat J.M. gecharmeerd is van de fratsen van dit figuur, sterker nog, de meeste uitlatingen van dit figuur disstanciëert hij zich van.

    Maar één ding moge duidelijk zijn en dat is dat die beerput open getrokken moet worden.
    En wel zo snel mogelijk want dit stinkt aan alle kanten.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.44 uur

  87. @77 Reina Hoogland,

    Marijnissen had het over gelegenheidscoalities met diverse partijen, EVENTUEEL ook de PVV. Dat is doodnormaal en niets mis mee. Het gaat om het onderwerp.

    SP steunt PVV NIET in de motie van wantrouwen tegen A & A, en WEL in een motie om dierenleed tegen te gaan in bijvoorbeeld de veeteelt. Er zijn diverse van dat soort moties door PVV ingediend en door SP gesteund (en sommigen zijn aangenomen).

    Wat wil je dan, dat zo’n motie, hoe goed ook, het niet haalt, alleen omdat het is ingediend door PVV? Zo werkt het niet in de politiek. Goede moties steun je, van welke partij die ook komen, slechte steun je niet, simpel.

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.48 uur

  88. @82 Vincent

    Media player blijft op ‘waiting’ staan. Hoe krijg ik de zaak aan de gang?

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 16.56 uur

  89. Gloria
    waarschijnlijk moet je eerst de instellingen opgeven
    Dit kun je doen door in het scherm op instellingen te klikken

    Reactie door Sjaak — zaterdag 3 maart 2007 @ 17.07 uur

  90. Reina Hoogland heeft nooit SP gestemd, het is een truc uit een oude doos. Die types zijn hier eerder opgedoken.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 3 maart 2007 @ 17.28 uur

  91. 77 Reina.

    Die Jan doet het goed.
    Je moet niet mensen gaan demoniseren.
    Je moet een dialoog aangaan.
    Waarom vind hij dat.
    Die kwakbol met zijn feestpruik is binnen de kortste keren platgeluld.
    Denk aan Pimmetje Fortuin,hoe hij omlaag werd gehouden en toch als grootste uit de bus kwam.

    Reactie door sander — zaterdag 3 maart 2007 @ 17.30 uur

  92. @86 Sjaak

    Ik ga het proberen. En leuk te lezen in het andere item dat je Tichelaar de wichelaar gebruikte!!(smile)

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 maart 2007 @ 17.46 uur

  93. 76. Kees Kooiman.

    Gezien ik mezelf reken tot een onderdeel van de samenleving en velen met mij JAWEL. In naam van de democratie en in naam van het volk dat de PvdA mede op dit punt nog wat zeteltjes heeft gelaten zitten velen met mij erop te wachten. Het volk heeft rechten de politiek de plicht betrouwbaar te zijn. Als het parlement niet controleert doen we het zelf wel.

    De PvdA heeft hier de grondbeginselen van de parlementaire democratie geschonden alsmede de kamerleden opgelegd hun eed al op de eerste de beste dag te breken nl. te handelen naar eer en geweten.

    Reactie door Henny — zaterdag 3 maart 2007 @ 18.41 uur

  94. @77 Reina Hoogland
    U schrijft dat U op de SP heeft gestemd,
    noem mij dan eens het lijstnummer van de SP.
    Op een enorme domme manier twijfelt U aan de integriteit van Jan Marijnissen, zou U mij kunnen vertellen wat in uw perceptie integriteit betekent?
    Kijk…met de intelligentie van een kapotte stofzuiger moet u natuurlijk niet deelnemen
    aan de conversatie op dit log , de schrijvers op deze site hebben meer,veel meer,kennis van de huidige politieke intriges
    dan U.
    Doe niet dom,trek uw plan en ga gewoon naar de logs die wel de sprookjes van u willen aannemen…IK NIET IN ELK GEVAL!!!!!!!!
    Katten om te katten in vulgair.

    Reactie door Toon van Vliet — zaterdag 3 maart 2007 @ 18.43 uur

  95. Mevrouw Reina Hoogland.

    Jammer he???? Gandalf en Gloria hebben U
    volledig door. U bent niet op de hoogte
    of u zwets maar wat.
    Moet U niet doen,u gaat echt door de mand.

    Reactie door Jh. de Wit — zaterdag 3 maart 2007 @ 18.47 uur

  96. Reina Hoogland, jan marijnissen en de PVV staan mijlenver van elkaar en dat is en dat blijft ook zo. In de politiek moet je echter samenwerken om dingen gedaan te krijgen. Een motie steunen bijvoorbeeld. Je MOET daarvoor een meerderheid en/of steun krijgen wil je enig gewicht hebben..
    Dus Reina blijf a.u.b. bij de SP en laat de SP het tegenwicht zijn tegen waanzin van dit kabinet oke?!

    Reactie door cynthia — zaterdag 3 maart 2007 @ 18.52 uur

  97. Kees kooijman, ik weet niet of je dit wilt lezen maar je zegt absoluut geen sp stemmer te zijn, mag ik vragen waarom niet? Wat staat je tegen? Wat betreft Irak; Nederland is in een oorlog terechtgekomen op ondeerlijke gronden en Amerika houdt zich niet aan afspraken. Het is dus weer een vorm van landje pik zodat het bedrijfsleven daar ook voet aan de grond kan krijgen..heel kort door de bocht: er sterven mensen omdat Amerika zo nodig meer geld moet hebben!!! De achterban van Bush is de elite van Amerika…do i need to say more?

    Reactie door cynthia — zaterdag 3 maart 2007 @ 18.56 uur

  98. De eerste kamer,waar straks de SP in grote getale aanwezig is, kan zelfstandig een
    onderzoek laten verrichten naar de beerput die Irak heet.
    Dus ,laat ons zeggen de 15 zetels van de SP,
    heeft straks steun van een PvdA ér, Klaasje de Vries,laat ons niet al te optimistisch zijn want de grote roerganger Woutertje Bos
    mag nog weleens,zoals bekend, draaien en mee waaien met de wind van CDA en CU.

    Reactie door henk de bruin — zaterdag 3 maart 2007 @ 19.49 uur

  99. 96.Henk de Bruin

    Vergis je niet. Ik twijfel niet aan de integriteit van Klaas de Vries wél aan die van Tichelaar en de PvdA. Het zou dus weleens een verkiezingsstunt kunnen zijn van hem dit zo duidelijk te zeggen.
    Wederom zal Tichelaar achter de schermen de eventuele PvdA Eerste-kamerleden weten te weerhoouden.
    Zo probeert hij de wind uit de zeilen te halen van eventueel overlopende kiezers naar de SP.
    Ik zie in hem een wolf in schaapskleren dus hoop ik dat de verdrietige PvdA-stemmers hier niet wederom intrappen.
    Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen maar van hen weet ik het niet.
    Bovendien heeft hij zelf aangegeven een ‘rat’te zijn en heeft zich vergeleken met Verhagen de meest onbetrouwbare ‘gast’ in dit kabinet die over lijken ging om zijn droom te verwezenlijken.

    Reactie door Henny — zaterdag 3 maart 2007 @ 20.00 uur

  100. @ 76 Kees Kooijman

    Er kleeft ook bloed aan jouw handen, ook jij ben mede schuldig aan al die doden in Irak want de regering heeft steun gegeven aan deze oorlog en ook materieel en manschappen geleverd.

    Ik voel mij niet happy met die gedachte en ik denk jij nu ook niet nadat je nu weet dat je mede schuldig bent, en ik denk niemand in ons land dat die er zich happy bij voelt.
    Trouwens we hebben door onze steun te geven ook een vergrote terrorisme dreiging mee in huis gehaald.

    Die hele oorlog in Irak is gebasserd op leugens en daar zijn wij leuk in mee gegaan.

    Kees jij kan niet oordelen over de man in de straat die heeft zo z’n eigen mening en ik denk dat de man in de straat er wel recht op heeft of wij gewoon in een leugenachtige oorlog zijn gestapt of niet.
    Je zegt toch ook niet dat het onderzoek om de dood van Theo van Gogh dat de man in de straat daar niet op zit te wachten.
    Kees je bent wel heel ondoordacht bezig.

    Reactie door Pool — zaterdag 3 maart 2007 @ 20.11 uur

  101. ik vond het een leuke uitzending bij NOVA,Jan was de enige die tot 2x toe ook de handjes van de mensen toch best stevig op elkaar te krijgen.

    nog even over de dubbelle paspoorten,volgens mij hebben Koningin Beatrix en Maxima ook een 2e paspoort/nationaliteit,en als ik mij niet vergis had Prins Cluas dat ook.

    maar daar hoort men Wilders niet over.
    sterker nog daar heb ik van niemand iets over gehoord…

    Reactie door iew — zaterdag 3 maart 2007 @ 20.42 uur

  102. aan @101
    sorry moet Prins claus* zijn

    Reactie door iew — zaterdag 3 maart 2007 @ 20.43 uur

  103. Wel een beetje eng hoor die Rutte, doet wel heel erg klef richting SP.
    Doet net alsof Jan zijn beste vriend is, maar als het op een onderzoek aankomt is hij fel tegen.
    Dit gedrag komt alleen maar voort uit eigenbelang.

    Reactie door kitje — zaterdag 3 maart 2007 @ 21.05 uur

  104. @101 iew

    Ik had het al eens eerder aangekaart maar men is waarschijnlijk een beetje bang oom daar op te reageren.

    Mocht men uberhaupt overgaan dat die 2 staatsscretarissen uit de kamer zou moeten verdwijnen dan gaat dit ook gelden voor ons staatshoofd en Maxima

    Gelijke monniken, .. gelijke kappen.

    Reactie door Pool — zaterdag 3 maart 2007 @ 21.15 uur

  105. 93 hennie
    wat er volgens mij is gebeurd,is dat jp tegen zijn zinde aow wet van wouter steunt maar dan mag wouter niet aan de irak oorlog komen .dus koert gezecht :wouiter steun je mij?dan steun ik jou! oke!en wat van tiggelaar betreft :die hoopt dat jo de wao plannen gaat dwarsbomen dan kan hij eindelijk open voor een irakonderzoek stemmen. nou als ik moet meebetalen aan een onderzoek dan wil ik dat wel want de onderste steen moet boven komen ,en niet onder het tapijt alleen maar voor het plusche walgelijk

    Reactie door henk — zaterdag 3 maart 2007 @ 21.26 uur

  106. @Iew, 101: “Jan was de enige die tot 2x toe ook de handjes van de mensen toch best stevig op elkaar te krijgen.”

    Prima uiteraard, maar er zaten dan ook nogal wat Tomaatjes in de zaal :D

    Reactie door Ellen — zaterdag 3 maart 2007 @ 21.33 uur

  107. @76.Kees Kooijman
    Twee redenen, Kees, waarom we wel moeten aansturen op een Irak onderzoek.

    Er zijn geen massavernietigingswapens in Irak gevonden. Dat staat vast.
    De bewering dat Saddam Hoessein niet mee werkte aan de VN resoluties kan dus niet zomaar gestelt worden. Dit moet onderzocht worden omdat er anders de mogelijkheid bestaat dat deze oorlog een grote leugen was.
    En dat is voor de man in de straat zeer van belang omdat de overheid anders als onbetrouwbaar voortbestaat.
    Wie gelooft de overheid nog, accepteer haar autoriteit als zij niet boven elke verdenking verheven is?
    Maar er is nog een reden, namelijk dat met macht ook verantwoordelijkheid komt.
    Macht die ongecontroleerd gaat nodigt uit tot corruptie. En ook daar is de man in de straat niet mee gedient.

    Persoonlijk hecht ik zeer veel waarde aan een onafhankelijk en diepgaand onderzoek. Deze oorlog gaat namelijk nog steeds door, escaleert zelfs. Wanneer aangetoont wordt dat deze oorlog inderdaad op leugens was gebaseerd is er een sterk president geschapen om deze oorlog te beeindigen.
    Wanneeer vast staat dat deze oorlog op leugens was gebaseerd heeft dat consequenties, internationaal wel te verstaan. Was de voorstelling van zaken rondom de 11 september aanslagen wel wat het was als blijkt dat men over de Irak oorlog gelogen heeft? Begrijpt u?

    Alles kan in twijfel getrokken worden zolang niet vast staat wat er gebeurt is, zolang de verdenking van een liegende overheid voort bestaat. Dan was gisteren een leugen, vandaag een leugen en ook morgen is een leugen.

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 3 maart 2007 @ 22.57 uur

  108. @78.Vincent
    De terug tredende overheid. Het is al lang een liberale ambitie van het kapitalisme. De vrije markt die de rol van een overheid overneemt, liberaal kapitalisme. Dat is iets anders als socialisme.
    Nu weet ik wel dat Mark Rutte afgelopen vrijdag haast bij Jan op schoot kroop tijdens de Nova uitzending, maar volgens mij is Jan nog altijd geen VVD’er.
    Persoonlijk zou ik zeer tegen een terug tredende overheid zijn. Voor verbetering vatbaar is natuurlijk een ander verhaal.

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 3 maart 2007 @ 23.03 uur

  109. Om een onderzoek naar de oorlog in Irak tegen te werken, dient met name het liberaal kapitalisme. Zij streven naar een terug tredende overheid en hebben er belang bij als de overheid als onbetrouwbaar bekent staat. Dat zou in de toekomst een mogelijkheid creeren om het bedrijfsleven de rol van de overheid over te nemen. Om de zaken te laten zoals ze zijn dient dus het liberaal kapitalisme.

    Ook dat is dus een reden te meer om met kracht op een onafhankelijk en diepgaand onderzoek aan te sturen zodat de overheid, zelfs als blijkt dat de Irak oorlog een grote leugen was, voor de toekomst tenminste als betrouwbaar en boven iedere verdenking verheven staat.

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 3 maart 2007 @ 23.14 uur

  110. Om het eenvoudiger te stellen; we hebben iets verloren. Zelfs als niet iedereen dit beseft. Gaanderweg hebben we iets verloren en het is zaak dat we dit terug halen.

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 3 maart 2007 @ 23.42 uur

  111. @109/110 Rob de Kuster

    Prachtig gesteld Rob!

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 3.30 uur

  112. 110. Rob de Kuster je hebt volkomen gelijk.

    Als ik al cynisch reageer op andere onderwerpen hier en misschien niet altijd zeer rationeel tegenwicht geef is het merk ik omdat m.b.t. Irak en het handelen van de PvdA daarin m.b.t. parlementaire controle en rechten van het volk op een betrouwbare overheid zó door de PvdA onderuitgehaald is. Niet omdat ik SP-stemmer ben,maar dit juist van een PvdA niet verwacht had.Dit is de grootste vorm van kiezersbedrog.
    We zijn diep gezonken en als het vertrouwen volgens de PvdA gewonnen moest worden dan hebben ze hier laten zien wat dat ze uiteindelijk waard is, niets.
    Het is pure machtspolitiek en als ze daarmee de fundamenten onderuit moeten halen laten ze het blijkbaar niet na.
    Zij hebben hiermee meer schade aangericht dan de kabinetten Balkenende.
    Je zo verraden voelen door een partij die zich partij van de arbeid(ers) noemt op iets zo wezenlijks een partij die Balkenende altijd hiervan beticht heeft in de oppositie is om misselijk van te worden.
    Van sommigen weet je dat het gebeurt daarom stem je er ook niet op maar dit.. dit slaat alles wat mij betreft.Verhagen had gewoon gelijk. En dat iemand als Plasterk daar ja tegen gezegd heeft….onbegrijpelijk.

    Reactie door Henny — zondag 4 maart 2007 @ 9.28 uur

  113. En wat Tichelaar probeert te doen met dat toegeven.

    Fouten excuzeren is reputatie vergroten en daarmee wil Tichelaar stemmen winnen voor de verkiezingen op 7 maart. Ik echter trap daar niet in. Een coalitiepartij en kabinet dat de mond vol heeft over eigen verantwoordelijkheid zou het sieren die verantwoordelijkheid ook te nemen.
    Eigen verantwoordelijkheid veronderstelt eigen keuze en die had de PvdA dus.
    Ze lijden niet aan bewustzijnsvernauwing ze hebben dit welbewust en in bezit van alle vrstandelijke vermogens gedaan.
    Het treuren past hier niet, ze zijn geen slachtoffer en derhalve zullen zij ze die rol niet moeten geven om hun eigen reputatie op te kunnen schroeven.

    Reactie door Henny — zondag 4 maart 2007 @ 9.36 uur

  114. @106 Ellen

    ook al zaten er aardig wat Tomaatjes in de zaal,de 2e keer was het applaus beduidend harder,dus naar mijn idee kreeg Jan toch wel wat meer op elkaar dan alleen de handjes van de Tomaatjes.

    ik denk [en hoop toch zeker] dat de mensen wel in zien dat ze belazerd zijn met deze coalitie.
    al is de leugen nog zo snel… ;)

    Reactie door iew — zondag 4 maart 2007 @ 12.10 uur

  115. @111,112/Gloria en Henny
    Dank u.
    Henny, ik denk dat zeer veel Nederlandse burgers er precies zo over denken.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 4 maart 2007 @ 12.54 uur

  116. Kitje, dat is allemaal schijn en puur uit eigenbelang! De VVD kijkt op de SP neer, de partij die in hun ogen mensen ziet als domme zichzelf niet reddende mensen. UIteraard is het precies andersom..behalve waar het hun eigen soort betreft! Dit verklaart ook waarom er ineens particuliere topscholen komen en je raadt het al! Uitsluitend te betalen door rijke mensen. EEn vorm van uitsluiting dus! Of zuivering?

    Reactie door cynthia — zondag 4 maart 2007 @ 14.33 uur

  117. @54

    beste ruud, ik ken het juttersdok. zachte prijsjes is in ieder geval niet waar. een theepot voor e 4,–, niet eens helemaal heel vind ik duur.
    of de rest dan waar is wat je zegt weet ik dan ook niet. ik ken de sp in amsterdam goed en we zijn altijd keihard bezig voor mensen die in het verdomhoekje zitten. dankzij de pvda hebben we heel veel werk. in het centrum verliezen we 30 sociale huurwoningen tbv een megaproject van joop vd ende. alsof we geen woningnood kennen.
    had de pvda een ander beleid gevoerd, onder paars bijv.,maar ook in de stad waar ze sinds mensenheugenis de grootste partij zijn, waren er uberhaupt niet zoveel zwerfjongeren geweest.

    Reactie door marga — zondag 4 maart 2007 @ 17.21 uur

  118. Beste Marga,

    De ene theepot is de andere niet. Graag nodig ik je uit om eens met me een kopje thee te drinken en het te hebben over de problemathiek rond dak en thuisloze jongeren. Ik ben benieuwd naar wat de SP anders zou doen, waardoor er over 5 jaar minder dak en thuisloze jongeren zullen zijn.

    Ik ben makkelijk te vinden.
    Hopelijk tot gauw.

    Reactie door Ruud Antonisse — zondag 4 maart 2007 @ 22.56 uur

  119. “Om het eenvoudiger te stellen; we hebben iets verloren. Zelfs als niet iedereen dit beseft. Gaandeweg hebben we iets verloren en het is zaak dat we dit terug halen.”

    Cruciaal citaat van Rob de Kuster @110. Dit is de essentie, de essentie die de PvdA kennelijk maar niet begrijpt.

    Wat het is dat we hebben verloren? Ik denk een deel van onze autonomie, als land. De kracht om ons eigen lot te bepalen. En verder realiteitszin en ‘common decency’.

    Reactie door Ellen — zondag 4 maart 2007 @ 23.27 uur

  120. Het enige positieve wat die Tichelaar zei was dat hij ook op de weblog van de SP snuffelt,…gezien zijn uitlating dat men op de webblog geen spat van hem en de PvdA heel laat…… gelukkig maar dan weet hij direct hoe wij over de PvdA denken en waarom ze niet naast de SP en GL zijn blijven staan.

    Reactie door Pool — zondag 4 maart 2007 @ 23.58 uur

  121. Als de heer Tichelaar hier kijkt dan wil ik één ding kwijt. Spijt dat ik vóór de SP 30 jaar lang mijn stem aan de PvdA gaf.
    De heer Tichelaar is zo’n figuur die verraad aan de mensen die hen in het verleden altijd gesteund hebben zeer gemakkelijk afgaat.

    Natuurlijk vind ik het belangrijk dat de huren niet geliberaliseerd worden.
    Maar er is één zaak belangrijker voor mij dan geld nl. waarheidsvinding en een controlerende onafhankelijke betrouwbare tweede kamer waarvan die functie in heel de democratische besluitvorming óók m.b.t. financiele zaken van essentieel belang is.
    “Als Kok nu minister president was zou u dan ook om een onderzoek vragen ?”
    Antwoord PvdA: ” Ja natuurlijk want het gaat om waarheidsvinding.”
    Nu zat er nog niemand en ze gooiden het vóór de onderhandelingen al weg, wisten het al toen ze zogenaamd afwachtte wat de SP zou doen. Zij hadden Jan een hoop kunnen besparen. Niets tijdens regeerakkoord besproken. Ze wáren al ingelicht vóór de onderhandelingen en stonden derhalve al klaar om in te springen, wisten al wat er ging gebeuren.

    Indien ze een geweten hadden hadden ze daar nu last van moeten hebben maar helaas blijkbaar niet dus.

    Nova weer een ex-sheller van het CDA staat klaar het roer in de eerste kamer ter hand te nemen indien hij er tenminste nog tijd voor kan vinden met al dat bidden bedoel ik.
    Een onzuiver geweten? Ik vraag het me af of hij uberhaupt een geweten heeft.

    Reactie door Henny — maandag 5 maart 2007 @ 9.40 uur

  122. beste ruud,

    dank je voor je uitnodiging, heel vriendelijk.ik zag dat jullie op zeeburg weg zijn – waar ik de theepot zag.
    dat jullie een nieuwe vestiging hebben nb in het centrum was ik niet van op de hoogte.
    ik zal ons deelraadlid die dit onderwerp in haar portefeuille heeft informeren.
    lijkt me leuk om met ons tweeën langs te komen.tot dan.

    Reactie door marga — dinsdag 6 maart 2007 @ 1.29 uur

  123. Jan Marijnissen,

    Ik barst echt van het respect dat u in NOVA (02-03-2007) met uw duidelijke en standvastige toelichting nog eens extra verdiende. Uw spreken verduidelijkte uw motivatie en uw mime gaf aan dat u uit uw hart sprak, dat waardeer ik (onder andere) al zo lang in u. Het is daarom en ook vanwege de algemene standpunten dat ik al sinds jaren mijn stem aan de SP geef in zowel de Provinciale alsook de landelijke verkiezingen. Daar zal zeer waarschijnlijk géén verandering meer in komen. En ik ben het ook met u eens dat Geert Wilders het moment waarschijnlijk als iets strategisch gezien heeft. (maar dat ondanks dat ik hoorde van het feit dat de ‘P.V.V.’ niet aan de Provinciale verkiezingen schijnt mee te doen?) Ik schrijf dit alleen omdat ik me in beginsel toch wel een beetje geërgerd heb over uw reactie in eerste instantie op Geert Wilders zijn uitlatingen over de dubbele nationaliteit. Geloof me ik heb niets met Geert Wilders, maar ik vond dat hij op dit punt gelijk heeft te stellen dat er te eniger tijd een belangenconflict kan optreden, gevoed of afgedwongen (te lande en eventueel met als wapen druk op daar nog wonende familieleden) vanwege de door Marokkaanse gestelde levenslange loyaliteit. En ten aanzien van het begrip ‘belangenverstrengeling’, in de breedste opvatting, moet mijns inzien elke maar dan ook élke schijn uitgewist worden. Ik weet dat de betreffende (inmiddels beëdigde) bewindslieden al zeer goed werk hebben geleverd voor onze samenleving en daardoor hun in mijn opvatting dan ook te goeder trouw zijn. Toch vind ik het een schande dat de kamervoorzitster zijn partij spreker (P.V.V.) het recht te spreken dreigde te ontnemen, basta! In een democratie mág dat NIET voorkomen op die plaats! Even tussendoor ben ik het er toch nooit echt mee eens geweest dat een persoon die aan welke partij dan ook verbonden is, het kamervoorzitterschap bekleed. Tenslotte ben ook ik van mening dat deze ‘dubbele nationaliteiten’ kwestie al vele jaren eerder aangekaart had moeten en kunnen worden, alsook een legitieme grondwetswijziging op dit punt. In dat geval had ‘men’ deze soort van hete hangijzers al uit het vuur kunnen halen. Dit laatste getuigt al vanaf het begin een slecht inzicht (of van vooruitschuiven van belangrijke politieke kwestie, dat is in de politiek veel vaker voorgekomen) in de ontwikkeling van integratie van personen die zich in ons land hebben willen vestigen.

    Dit was het en als slot heb ik nog een verzoek. Als het echt niet anders kan, zet dan alles op alles om het N.I.O.D. de kwestie van onze deelname aan Irak te laten uitzoeken! Ik als Nederlander kan het democratische feit billijken dat er een ander partij (of coalitie) regeert, maar niet dat een ministerpresident zomaar ongestraft weg komt met het ontwijken én het manipuleren van de (onder andere) door hem zelf zo gepreekte ‘openheid en transparantie’ voor de burger verschaffen. U begrijpt hieruit misschien wel enigszins hoe ik tegenover de P.V.D.A. sta? Al doet dat er hier nu verder niet toe. Ik schaam me echt voor mijn naïviteit dat ik daar ooit (nóg) eens op gestemd heb toen de eerste keer Wim Kok het roer over nam.
    Maar daarna zag ik dan toch eindelijk het licht. (spreek S.P.)

    Succes!

    Vriendelijke groet, J.C. Moes Lelystad

    Reactie door J.C. Moes — dinsdag 6 maart 2007 @ 8.24 uur

  124. Nu ik hier even langs kwam moet me toch even
    van het hart via TV opgevangen te hebben, dat
    de Nederlandse medewerking t.a.v. de oorlog
    in Irak, bestaan zou hebben uit de toezegging
    en medewerking van de “special military for-
    ces”, die ‘los’ zou staan van het begrip,
    dat t.a.v. Afghanistan een ‘opbouwmissie’
    wordt genoemd. Door deze twee, ánders ‘uit te
    leggen’ zou Kamp niet buiten zijn ‘diplomatie
    ke boekje’ zijn gegaan!
    Zover ik weet worden allerlei acties gecoördi
    neerd vanuit het Ministerie van Defensie….
    je zou toch bijna het idee krijgen, dat
    “special tasks” geregeld worden door het
    Ministerie van Buitenlandse Zaken, en die
    twee samen zouden op geen enkel level contact
    met elkaar hebben gehad?
    Het is maar net met welke boodschap je je
    ‘voorlichter’ op pad stuurt en vooral ‘het
    apparaat’ uitdrukkelijk op geheimhouding denkt te kunnen wijzen! Schandelijke verto-
    ning inmiddels, al met al!
    Het volk? Dát wordt uitgewezen ergens op een
    rose wolk hierboven, maar die wordt donkerder
    en donkerder! Het Kabinet zal de bui intussen
    wel zien hangen en géén regenscherm dat nog
    hulp zal kunnen bieden, want de andere betrok
    kenen, ándere landen zijn intussen bezig de
    ‘handelingen’ te duiden en de klok aan het
    luiden! Tja, daar had het Kabinet niét over
    nagedacht noch op gerékend: foutje!
    Als de PERS nu ook nog ‘niet wordt aangeraden
    ons van info te voorzien’ is het weer tijd
    voor de ‘vlugschriften’ die per helicopters
    verspreid kunnen worden, all over!
    Ja, Nederland gedráágt zich i.d.d. héél vér
    in de verléden tijd en poneert die hiér en nú
    als ‘voortvarend en energiek’, forget it!
    Voél Onze Critiek……..tóch?
    Kust- en dijkwachten inmiddels paraat?
    Duimen wij nu voor de échte zeevarenden in
    stormgebruis en wensen hén ‘n behoúden thuis!
    Sterkte al diegenen die vandaag, 18 maart,
    extra inspanningen hebben te volbrengen !
    Met hartelijke groeten nog eens extra aan de
    ‘nieuwe leden’ of diegenen die intussen ook
    die toetreding aan het overwegen zijn,
    Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 18 maart 2007 @ 7.52 uur