Stemmingmakerij door de premier

Op een verkiezingsbijeenkomst in Utrecht, gisteravond, heeft de premier even zijn beheersing verloren. Hij haalde uit naar de VVD en de SP omdat die partijen hebben benadrukt dat aanstaande woensdag het niet alleen gaat om de Provinciale Staten, maar dat ook om de samenstelling van de Eerste Kamer op het spel staat.

Ik hoop inderdaad dat de coalitiepartijen geen meerderheid behalen zodat ze niet automatisch kunnen rekenen op steun in de senaat, en dus niet achterover kunnen leunen maar steeds met goede argumenten moeten komen om een meerderheid te krijgen voor hun plannen.

Balkenende suggereerde dat er politieke spelletjes gespeeld worden. Onzin. Ik heb één voorbeeld genoemd van wetgeving die door de Eerste Kamer tegen gehouden zou kunnen worden. En dat voorbeeld betreft het in het regeerakkoord gedetailleerd uitgewerkte plan voor de Bos-belasting, een speciale, nieuwe belasting voor mensen die voor hun 65ste willen stoppen met werken. Ik vind dat onrechtvaardig en heb dat ook in het debat over de regringsverklaring duidelijk aangegeven. Afgezien daarvan heeft het CPB al aangegeven dat de voorstellen veel te ingewikkeld zijn, en dus ondeugdelijk. En laat dat nu juist één van de zaken zijn waar de Eerste Kamer op moet letten.

Balkenende en Bos proberen hetzelfde als ten tijde van het referendum over de Europese Grondwet: de mensen angst aanjagen. In dit geval voor ‘onbestuurbaarheid van het land’. Het werkte toen niet, en het zal nu ook niet werken.

In de Tweede én Eerste Kamer is álles politiek, zij het dat de nadruk in beide Kamers verschilt. CDA-Eerste Kamer-fractievoorzitter Ad Kaland stond er destijds om bekend dat hij zich overal mee bemoeide. Hij was de schrik voor zijn eigen CDA in de regering en de Tweede Kamer. In de Nacht van Wiegel blokkeerde de VVD het correctief referendum. Later maakte de PvdA in de Eerste Kamer de rechtstreeks gekozen burgemeester onmogelijk.

In het beste geval gaat het hier om ‘de pot verwijt de ketel’, maar eerder denk ik aan demagogie door de premier om zo een veilige meerderheid voor CDA, PvdA en CU in de Eerste Kamer veilig te stellen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 04 maart 2007 :: 0.10 uur

148 Comments

148 reacties

  1. Het zou goed zijn als de eerste kamer wordt gevormd door een meerderheid van de linkse oppostitie.
    Stemmen dus op 7 maart a.s.

    Reactie door tomaatvers lid — zondag 4 maart 2007 @ 0.21 uur

  2. “In het beste geval gaat het hier om ‘de pot verwijt de ketel’, maar eerder denk ik aan demagogie door de premier om zo een veilige meerderheid voor CDA, PvdA en CU in de Eerste Kamer veilig te stellen.”

    Dat laatste denk ik dat zeker het geval is. Kijk alleen maar naar al die moties die hij allemaal afwees. Geen verschil met z’n vorige 3 blunder combinaties.
    Hij kan alleen maar meegaan als het in zijn voordeel is, want als het niet in zijn voordeel is, dan is het bekrompen, niet correct (zoals dat cpb rapport!), etc. Deze man is een (sorry voor mijn woordgebruik) dictator in een zogenaamde democratie (check de Irak kwestie).

    Een erg nuttig artikel over onze democratie is trouwens hier te lezen: http://www.queeste.eu/jongkind/?Artikelen:De_illusie_van_democratie
    (origineel uit het M Magazine, mei 2002)

    Reactie door Treb — zondag 4 maart 2007 @ 0.27 uur

  3. Begin Bakellende nu al bang te worden, hij weet natuurlijk al dat hij binnen die 100 dagen werkloos zal zijn, vandaar deze stuiptrekkingen.

    Reactie door Pool — zondag 4 maart 2007 @ 0.29 uur

  4. De C in CDA staat voor Corrupt.
    Het is daarom weinig productief om de gangen van deze groepering politiek-logisch te duiden.
    Dat de D voor Demagogisch staat lijkt me niet zo gek. Ze zijn ook weer volop stemmen aan het ronselen in de bejaardenhuizen en gestichten.
    Nu de A nog.
    De agrariërs hebben hier hun karretjes met posters weer volop in de akkers staan.

    Reactie door Hermie Kreeft — zondag 4 maart 2007 @ 0.42 uur

  5. Over Irak: Tichelaar heeft gezegd dat de Eerste Kamerfractie van de PvdA zelf mag beslissen voor zo’n onderzoek. De Vries (pvda) is altijd voor een onderzoek geweest en wordt nu senator. Dat mag dus allemaal wél. We zullen kijken of ze hun rug recht houden.

    Reactie door Marie — zondag 4 maart 2007 @ 0.46 uur

  6. Dat Balkenende campagne voert voor de 2de Kamerverkiezing, ok. Maar nu is hij premier en nu gaat hij weer (op bedenkelijke wijze) campagne voeren voor zijn CDA. Ik vind dit niet kunnen! Je bent premier van alle Nederlanders of niet.

    Reactie door Marie — zondag 4 maart 2007 @ 0.49 uur

  7. Ja Jan, ik had het hier ergens al eerder omschreven: bewust bezijden de waarheid dus: een leugenbeest! Weer zo’n typisch christelijke VOC-streek en als geen ander MOET hij weten: Gij zult de ander geen onwaarheden doen!

    Hier heeft hij voor gekozen, de angsthaas! Terwijl je iedere keer opnieuw zo zorgvuldig hebt uitgelegd dat je alles wat in jouw ogen goed is zal steunen en wat niet goed is niet!
    Zo behoort het in een democratische Eerste Kamer te werken. Maar zo verwend als zij zijn hebben ze ZELF in de afgelopen jaren die Eerste kamer voor hun kar kunnen spannen. En ja, nu zou het er eindelijk op gaan lijken dat het er eens echt EERLIJK aan toe gaat. Tja… dat is wennen voor de vaste pluchezitters.
    Op naar 7 maart. Sp hopelijk word je daar zo groot dat we dit kabinet klein kunnen houden.

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 0.53 uur

  8. @4 Hermie Kreeft

    Precies: CDA?
    Chronisch Demagogisch Appel!

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 1.07 uur

  9. Deze teneur was al gezet door Balkenende met het verwerpen van 25 moties deze week. Kijk het voor de lol nog eens na op video. De arrogantie die hij daarbij uitstraalt. Deze man dan mag klungelig overkomen voor het grote publiek in zijn optredens in populaire tv-programmas, maar is in werkelijkheid een gehaaide en berekenende kapitalist waar Jesus Christus niets mee van doen heeft.
    Macht, macht en nog eens macht! DAAR zijn maar weinigen die er mee kunnen omgaan zonder te vervallen in zelfzucht, arrogantie en regentengedrag.

    Reactie door MijnZus — zondag 4 maart 2007 @ 1.09 uur

  10. @8 Postscriptum

    En voor DAT Appel moet je boeren-oren hebben.

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 1.13 uur

  11. Aan iedereen hier: stel dat Balkenende hier wel een meerderheid in de eerste kamer weet te krijgen (waarschijnlijk door de lage opkomst), wat gaan wij dan doen? Hopen dat na 4 jaar wij eindelijk wel een politieke meerderheid krijgen? Of gaan we wat meer doen – zeg, wat meer vanuit onszelf, als het o’ zo verheelijkte nederlander zijn?
    Ik stel voor dat wij ons gaan laten horen als mensen van deze maatschappij. Dat wij ons laten horen, ongeacht wat de politiek voor ONS in petto heeft. Wij moeten laten zien dat de liefde voor de mensheid net zo waar is als wiskunde! Net zoals dat 1+1 gelijk aan twee is, zo ook is het ombrengen van een (onschuldig) mens door ons gelijk aan het vermoorden van ons humanisme!
    Laten we zorgen dat de universele wetten van de mensheid bestaanszekerheid krijgen in ons allen – ongeacht de politiek (of de politieke partij die je steunt).

    Is dit aanvaardbaar?

    Reactie door Treb — zondag 4 maart 2007 @ 1.25 uur

  12. @5 mbt Irak en PVDA
    misschien een idee: om te kijken welke kiezers nu eens echt willen weten waarom IRAK gedaan moest worden. Als er nu wordt afgesproken dat de nummer 13 van ieder partij staat voor een nader onderzoek naar IRAK, dan kan ieder kiezer dat aangeven terwijl die toch op zijn partij kan stemmen. En aan het aantal keer dat op 13 gestemd wordt, kan opgemaakt worden hoeveel mensen nu echt willen weten hoe het met IRAK zit.

    Reactie door Dorus — zondag 4 maart 2007 @ 1.55 uur

  13. Waar ik op doel is dit: wij stemmen op de SP omdat zij de partij is die het meest in overeenstemming met onze ideen werkt. Daarom stemmen we op haar. Maar het is niet de partij die ons lijdt; het zijn onze bijzondere menselijkheden die ons bij elkaar brengen. Dus, als ons politieke apparaat (de SP) niet onze “mandaat” in de maatschappij kan zijn – omdat we, zeg maar, weg gestemd worden – dan laten wij onszelf toch niet de mond snoeren?
    De SP is een partij die alleen kan leven vanuit de bevolking. Daar heeft ze haar enorme bestaan aan te danken. Dus aan die mensen die resoneren met haar.
    Maar als zij het in het politieke apparaat het niet waar kan maken, moeten wij er dan naar kijken en toekijken wat er gebeurd? Tuurlijk niet! Wij moeten laten zien wat menselijkheid is. Want daar put de SP haar kracht uit!

    Dus: ongeacht de eerste kamer mandaat; wij gaan voor de zekerheid van onze mensheid. Die zekerheid die ons met elk mens over de hele wereld verbind. Wij gaan dus niet vier jaar zitten wachten op een nieuw beleid. Nee! Wij gaan duidelijk maken dat wat geen humaan beleid is niet van ons is. En dat wij duidelijk maken dat het humanisme (hoe verkeerd kun je het woord interpreteren?) is dat ons allen op deze wereld verbind. Niet politiek, maar onze liefde voor allen. Dus: revolt.

    Reactie door Treb — zondag 4 maart 2007 @ 1.58 uur

  14. Schunnig.,

    Balkende mag wel van tevoren parlementair onderzoek tegenhouden.,

    Anderen mogen geen afspraken maken.,
    VVD en SP doen toch wat hij wil.,
    Samen Werken, Samen Leven

    Krijgt hij een keer zijn zin ,is het nog niet goed! (spottend bedoeld)

    Niet vergeten, dat hij ook in de ministerraad de macht wou hebben!

    Reactie door Gerrit — zondag 4 maart 2007 @ 1.58 uur

  15. @11/12 Treb

    Zo als de wetten van de natuur zijn, zo zullen wij onze menselijke aard volgen. Want niets is de natuur vreemd… zonneschijn, regen, storm, onweer. Ja, dat is de liefde van de natuur voor haarzelf. Inspanning, ontspanning, opwarming, afkoeling.
    Zie de mens… gevangen in het politieke web. Nee, niet op ons natuurlijk lijf geschreven!
    De natuur waar liefde zich uit in allerlei verschijnselen, mag geen gang meer gaan. De mens wordt opgeborgen, opgejaagd, opgevoerd en afgevoerd. Koppen dicht en doen wat er gezegd wordt… en niet? De politieke zweep erover. Luisteren zal je! Betalen zal je! Medeplichtig zijn aan genocide zal je!
    Wat MOETEN we allemaal niet van een politieke machine die draait op de kille raderen in het brein van een pluchekudde die alleen zorg en aandacht heeft voor zichzelf?
    Landsbelang? Landsverraad!

    Treb, het moet afgelopen uit zijn. Laten we alsjeblieft in de startblokken gaan staan van natuurlijk verweer en optrekken met ons allen voortgeduwd door de zonneschijn van de liefde om onze onweersbuien over politiek Den Haag te laten uitbarsten.
    Yes indeed…REVOLT!

    Nee! Niet naar samen leven, samen werken.
    Het MOET anders: samenleven, samenwerken.

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 2.27 uur

  16. @15

    PS: sorry het is Nog erger:
    Nee! Niet samen werken, samen leven.
    Maar we draaien het om en zetten er liefde voor in de plaats:
    Ja! samenleven, samenwerken!

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 2.31 uur

  17. Het beloofde land.
    Balkenende kent zijn confessionele klassiekers.
    De grazige weiden beloven; land van melk en honing.
    Helaas…Deze door balkenende in het vooruitzicht gestelde in alles voorzienende wereld geldt slechts daar en alleen voor die mensen die al gearriveerd zijn.
    Alleen deze mensen zullen de genoegens van zijn beleid smaken.
    Mensen die iets mankeren doen deze man niet keren.
    Niet keren in zin visie, niet in zijn beleid.
    Kom ik fonetisch vanaf beleid bij belijden. Wat zij nu werkelijk de krachten die deze man bewegen?
    Wie of wat stuurt hem? Hoe kan het bestaan dat een zo evident charisma ontberend en Christelijke principes verloochenende individu, vooruitgeschoven door krachten waar ik geen zicht op heb telkens er maar weer in slaagt om de situatie naar zijn (…) hand te zetten. Mag ik dit aanschouwende hierbij mijn kantekeningen plaatsen. Vragen hebben?
    Nee, ik ben niet gemanipuleerd, niet hersendood. Ik zie wat plaatsvindt en vind dat wat ik zie geen plaats zou mogen hebben. De weg die balkenende bewandelt is niet de weg naar het eerstens Beloofde land. Hij bewandelt de weg en is instrument van krachten die leiden naar de voorspelde Apocalyps.

    Reactie door Sjaak — zondag 4 maart 2007 @ 2.47 uur

  18. Tégen werken is niet het uitgangspunt van
    de SP! We zullen het hoop ik dan ook op alle
    manier gaan meemaken!

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 2.51 uur

  19. @MijnZus en anderen
    Men was al snel na de formatie bang voor 7maart. Er werd toen al een oproep gedaan om BBR te steunen omdat ze anders een valse start zouden hebben. De uitgelekte strategie van CDA bleek ook om 7 maart te gaan.
    Vervolgens sprak hij zich donderdag uit samen te willen werken met de oppositie maar niet heus dus.
    Alle moties werden daarna van de hand gewezen.
    JPB’s autoritaire, zelfingenomen, achteroverzittende houding waarmede dat gebeurde sprak ook Machts boekdelen.
    JPB’s droom en ijl Kabinet B4 zal weer vallen!

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 3.00 uur

  20. Ik ben lid van de SP omdat ik geloof in de democratie! Dat wil ik meemaken!

    Reactie door Elsemie — zondag 4 maart 2007 @ 3.02 uur

  21. Als Nederland erkent fouten gemaakt te hebben
    met de toezegging tot steun aan Amerika inzake de Irak-oorlog is het Kabinet er moge-
    lijk veel aan gelegen aan de gevolgen, op
    welke manier dan ook, te ontkomen….zoals
    bijv. een schadeloosstelling en dan is Neder-
    land failliet of mikpunt voor schadeloosstel-
    ling. Om beide redenen probeert men dan moge-
    lijk de doofpotconstructie toe te passen!
    Is dát het dan?
    Wát ik zo juist zag dat Jan Peter dorst te
    zeggen bij de CDA-vertoning in Utrecht, doet
    de goed geïnformeerde Nederlander alleen nog
    maar méér op de SP stemmen.

    Citaat: “Ik zou zeggen, stem CDA”.

    Niet frank en vrij, ópen het publiek in,
    maar het hoofd naar beneden richting katheder
    Dáár ‘stond hij dan, hij kón niet ánders’!

    Ja, inderdaad om het in je broek te doen van
    zieligheid, een catheter was waarschijnlijk
    funktioneler geweest op dát moment, dáár!

    Christenen Dóé Anders!

    KVP, ARP, CHU….!

    Geef mij maar SP, NU !

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 3.09 uur

  22. Jan, hou je poot stijf! Dit een soortgelijk punt als over “Het afhaken in de formatie”!

    Reactie door Tomatenklets — zondag 4 maart 2007 @ 3.11 uur

  23. Hoi Madelief.

    Eén van de redenen dat ik zo weinig meer reageer is dat mijn reacties voordat ze uiteindelijk (gelukkig) toch worden geplaatst eerst worden ‘gewogen.’ Soms pas de volgende dag worden geplaatst.
    Daarnaast speelt het gebrek aan gezondheid en hiermee samenhangende beschikbare energie een rol.
    Overigens lees ik nog steeds bijna alle reacties en ben immer blij verheugd jouw waardevolle soms zelfs literaire reacties aan te treffen.

    Reactie door Sjaak — zondag 4 maart 2007 @ 3.18 uur

  24. Madelief, Wat een punt zeg, schadeloos stelling! Is dit dan ter sprake gekomen na de onderzoeken in GB en de VS? Compensatie zou ook het achterliggend issue aangaande de Armeense kwestie zijn.
    Terug bij Irak, de VN heeft al veel meer geld nodig voor de opvangvan de toenemende stroom van vluchtelingen die de buurlanden nog nauwelijks op kunnen vangen..
    Ook dat is een grote ellende terwijl tegelijkertijd bv. er in Damascus wijken ”bloeien’ die rijkelijk bezaaid zijn met de villa’s van wegestelde Irakezen.
    Het is een grote puinhoop. en ellende.

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 3.20 uur

  25. Off of on topic?
    Om ín de stémming te komen lijkt de provincie
    nu ook een eigen provincielied te hebben ont-
    worpen, de tekst was nog niet feilloos hoor-
    baar, de muziek evenwel wel degelijk!

    Men gebruikte daartoe Henry Smart, die de componist was van een naar Horatius Bonar
    vertaalde tekst, die te vinden is in de
    psalmen en gezangenbundel 1938 uit de Neder-
    lands Hervormde kerk, gezang 93 “Ere zij aan
    God den Vader”….

    Hoever kun je gaan om te ‘kerstenen’, of een
    oppervlakkig Manitu toete passen, waarbij de
    kracht van de samenleving is gestoeld op
    ‘lévensgelúk’ dat de basis dient te zijn voor
    een sámen op weg te willen zijn en vóóraf
    gaat aan het daarna komende:
    ‘samen werken en samen leven’.

    Men zal in de sámenleving toch eerst elk zijn
    deel van léven moeten geven, voordat er aan
    de Nederlandse samenleving gewérkt kan worden

    De tijden van een mens met een ‘lege maag’
    - letterlijk én figuurlijk – naar z’n (privé léven én) wérk te sturen, werden al dik 2000
    jaar geleden gedoceerd middels ‘gelijkenis-
    sen’!

    Nog maar eens goed lézen en luisteren voordat
    mensen op weg gestuurd worden met een melodie
    die een ‘mars’-tempo aangeeft en overigens
    uitstekend ver’jazz’-ed zou kunnen worden!

    Jan Vayne en Louis van Dijk zouden dat eens
    samen, elk op een vleugel, moeten doen, als
    het Centrum van Utrecht opnieuw heropend
    gaat worden. Nog mooier zou zijn als daartoe
    een kwartet zou spelen, dus Bert v.d. Brink
    en Cor Bakker daarbij.
    Wat zou ik die vier graag eens een enorme CD
    willen zien maken.
    Bert van de Brink was vrijdag weer in Vreden-
    burg, wat een talent en heerlijk om te horen.

    Fijne zondag gewenst! Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 3.56 uur

  26. Och Sjaak, heb je ook zo’n nacht van heerlijk
    rustig je te ontspannen met muziek misschien
    op de achtergrond en ondertussen allerlei af-
    leidende info tot je te nemen?
    We horen er al ‘in’ te liggen, en iedereen
    leert omgaan met de eigen pijn en bestrijd
    die op de eigen wijze.
    Deels heb ik die áchter me en kan bij vlagen
    ernstig toeslaan, maar dat pijn energie,
    sorry, minder literair dan maar, vréét, is
    de praktijk en moeilijk aanvaardbaar.
    In slááp vallen/komen hoe dan ook, is er de
    beste ontsnapping aan, maar veroorzaakt dus
    ook een onrustig bioritme!
    Dat je er evt. om meerdere redenen geen ener-
    gie in kan steken, zegt me alles, maar pro-
    beer dan zo relaxt mogelijk te zitten als je
    ‘léést’….en soms kan dat pijn wat naar be-
    neden drukken en is afleiding de béste medi-
    cijn als andere methoden niet doenlijk blij-
    ken. In échte noodgevallen weet ik een chiro-
    practor en uitstekende manuele fysiotherapeut
    te vinden. Mocht massage niet doenlijk blij-
    ken is het idd van groot belang de géést wel
    te masseren, ook al is dat ontzettend moei-
    lijk en jouw lat ligt vermoedelijk aardig
    hoog! Dan is het level daartoe ook van een
    méér dan gemiddeld nivo en lastig te vinden!

    Ja, ook ik, zie wel eens iets later of niet
    geplaatst of viel de tekst tussen wal en
    schip, een ongelukje!

    We ontkomen er ook niet aan, dat dan de eigen
    inbreng niet meer ‘aansluit’ omdat er ineens
    een aantal berichten, voordien niet in zicht,
    toch ineens geplaats bleken, en hangt de ei-
    gen tekst soms ergens mallotig tussen in.
    Daaraan schijnt men niet te ontkomen door di-
    verse filtersystemen, die misschien zo nu en
    dan noodzakelijk zijn!

    Zo ook nu, toen @21, 03.56 gezien werd, stond
    dus jouw onverwachte verrassing erbóven!

    Binnenkort zingen om deze tijd de eerste vo-
    geltjes weer érg vroeg en daar kan ik me al-
    tijd over verbazen, die biologische klok!

    Wel te rusten Sjaak, of goeie morgen?
    Met hartelijke groet, Madelief die jou sterk
    zijn en blijven wénst, doorzetting en geduld
    en zélf wéét hoe moeilijk dat soms kan zijn!

    Fijne dag gewenst, wat kunnen wij nog voor
    jou doen Sjaak? Is er iets wat jou overigens
    tot niéts verplicht maar wel plezier geeft?

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 4.21 uur

  27. @21 Sjaak

    Sorry dat ik even ‘tussendoor’ kom, maar nu ik dit zo lees vind ik het wel heel erg jammer dat je minder bent gaan reageren.
    Want jij kunt er ook wat van! Ik vergeet niet die prachtige reactie van jou waar jij je liefde verklaarde aan de SP… die “correspondeert met de resonantie van je ziel”. (sorry, ik hoop dat ik je goed citeer)
    Waarom zou jij dan ‘gewogen’ worden? Het gewicht van jouw liefde zal dan toch voelbaar zijn binnen de SP?

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 4.44 uur

  28. Over Irak, geen onderzoek, en nog veel erger het onderuit gaan van het Nederlandse recht. Macht en politiek gaat Boven recht voor burgers. En waarom een discussie uitblijft.
    Ondekte ik vandaag:

    27 november – André Nollkaemper

    In deze editie van Maagdenhuis op maandag bespreekt hoogleraar Internationaal publiek recht André Nollkaemper de in zijn ogen ambigue positie van Nederland in de internationale rechtsorde. Zijn lezing ontleedt deze schijnbare tegenstrijdigheid tussen het Nederlandse geloof in ‘internationaal recht als recht’ en de praktijk van ‘internationaal recht als politiek’.

    Zie: http://kurl.nl?A3A

    Reactie door Pjotter — zondag 4 maart 2007 @ 6.04 uur

  29. Als er iemand is die mij geen angt aanjaagt dan is het Balkenende wel.
    Heel veel jaren geleden toen zij nog KVP heetten en zich met ons gezin dachten te kunnen bemoeien heeft mijn vader die lui de deur uitgesmeten en dus komen ze mijn deur ook nooit binnen. LAAT STAAN DAT ZIJ MIJ ANGST AANJAGEN!! HET IDEE!!! Ik hoop dat ik nog zo lang leef dat ik de dag dat het CDA is uitgerangeerd mag meemaken. Dat zal de mooiste dag van mijn leven zijn.

    Reactie door Nettie — zondag 4 maart 2007 @ 7.55 uur

  30. Jan dat deed van Geel ook in het Radio-1 debat. Hij sprak zichzelf daarbij echter behoorlijk tegen.
    Hij zei nl. dat het CDA in de eerste kamer het kabinetsbeleid zou steunen.
    Daarmee zegt hij dus impliciet dat een CDA meerderheid daar vanuit het CDA zelf weldegelijk een politiek standpunt inneemt in de eerste kamer en daarnaar zal handelen. Daarom is de hypocrisie alomvertegenwoordigd. Ik begrijp dat je tijdens zo’n debat daar niet altijd meteen op inspringt of het direct in de gaten hebt. Ik dacht meteen Jan nagel hem hierop vast omdat hij nl. m.b.t. de SP met verwijten kwam hierover.
    Ik weet niet of die uitzending terug te luisteren is maar anders moet je dat maar eens doen dan pak je ze meteen bij de lurven.

    Reactie door Henny — zondag 4 maart 2007 @ 8.09 uur

  31. 18 madelief.
    dat is heel interresant wat jij zegt.
    De kosten die gemaakt zijn door die oorlog word betaald uit de olie die ze daar jatten.
    Zij geven Irak daar de schuld voor,terwijl ze het zelf uitgelokt en uitgevoerd hebben.
    Hoe zat dat ook alweer met genocide.
    de democratie is dood,als zij blijven door regeren.
    Ik hoop meer actie op de controle op de stemmachine’s.
    Als weer de PVDA en CDA als grootste uit de bus komen.
    Desnoods een eigen onderzoek wie er op de SP heeft gestemd.
    Ik vertrouw die hele kabinet niet.
    Eerlijk gezegd ook nooit gedaan.

    Reactie door sander — zondag 4 maart 2007 @ 8.18 uur

  32. Als ik nou die enge man, die diepgelovige
    normen en waardenvergeler die zich Minister President van heel het volk probeert te
    noemen op de TV hoor liegen en op alle slinkse manieren met medewerking van de
    PUBLIEKE OMROEP tracht Marijnissen in diskrediet te brengen en denkt stemmen
    te kunnen winnen voor de club die zich cristen democraten noemt,dan krijg ik als Nederlander echt plaatsvervangende schaamte.Ik ben bijna tachtig jaar maar ik kijk met enig jaloezie naar de mensen in
    Sint Petersburg, wat zou ik nog graag meedoen met een opstootje tegen de grauws-
    sluier “onze” minister president (ammehoela).
    Coolsingel/Malieveld/de Dam/ Vrijthof,….
    roept u maar!!!.

    Reactie door Toon van Vliet — zondag 4 maart 2007 @ 9.06 uur

  33. @21 Gloria

    Ik heb geen flauw idee.
    Maar zoals vrijdagnacht een reactie verzonden om 1.31 uur, deze werd pas laat in de middag geplaatst.
    Ook afgelopen nacht weer wat geplaatst.(Het Beloofde land.) Staat er nu ik dit schrijf nog steeds niet.

    Reactie door Sjaak — zondag 4 maart 2007 @ 9.13 uur

  34. Goeden morgen vrienden SP

    Natuurlijk is JPB bezig met demagogie, maar er speelt nog meer……..
    Hij voelt de komende nederlaag van de verkiezingen al aan komen.
    En net als bij de Europese grondwet worden alle middelen te baat genomen die onoorbaar zijn maar die bij hem voorkomen in zijn normen en waarden.
    Maar 7 maart zal hij er van lusten dan groeit de SP naar ongekende hoogte in de uitslag bij de verkiezingen!!!!!!!!
    Stem daarom op de enige echte Socialistische Partij de SP, niks mis mee.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 4 maart 2007 @ 9.19 uur

  35. Goeden morgen vriend Sjaak.

    Ik miste je al op poosje, en ik hoop dat je gezondheid met de komende lente goed zal komen.
    Ja, met mijn hart is het beste er van af, halve kapaciteit, dus moet het twee keer zo hart werken, en dat merk je.
    Maar waarde broeder hou je haaks, zoals ik veel keer in je reacties gelezen heb.
    De moed niet laten zakken, doe de groeten thuis, en blijf optimistisch!

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 4 maart 2007 @ 9.25 uur

  36. nog een reden: onderzoek naar Afghanistan indien er in de eerste kamer een Linkse meerderheid komt….sommige PvdA senatoren willen dan ook dus wie weet…

    Reactie door Daan — zondag 4 maart 2007 @ 9.29 uur

  37. Het enige watik kwijt wil stem AUB SPSPSPSP!!!!

    Reactie door wem — zondag 4 maart 2007 @ 9.34 uur

  38. @25 Sjaak Het is mij ook vaker overkomen, zonder het waarom te begrijpen komt dan ook weer goed. Beste wensen voor je gezondheid en dit ook voor het gouden hart van Ouwe Dirk.

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 9.36 uur

  39. Balkenende’s nieuwe gezicht

    Gisteren was hij dan voor de tweede keer in zijn carrière de man die hij graag wil zijn c.q spelen; De man waar toehoorders naar luisteren, aandachtig naar luisteren. De eerste keer was het de kleine komedie van de Vergane VOC Glorie. Gisteren was het zijn uithaal naar de VVD en de SP.

    Werd er bij eerstgenoemde gelegenheid nog schamper ‘gelachen’, gisteren in Utrecht waren de toehoorders aandachtig en instemmend ‘aan het toehoren’ zoals dat heet.

    Zijn mimiek bewezen een goed ingestudeerde rol. Het bleef echter een rol, en wel die van demagoog. Natuurlijk ligt het aan de naamskeuze van de aanstaande verkiezingen dat het lijkt alsof de VVD en de SP de boel opstoken, maar door het de verkiezingen voor de Provinciale Staten te noemen, wordt het grote belang van deze verkiezingen verhuld. Natuurlijk gaat het ook om de provincie, maar laat het Rijk dan wat meer moeite doen om de provincie op
    een andere wijze naar de burger te brengen. Zoals het nu staatsrechtelijk in elkaar zit is het zeker niet democratisch te noemen, en het lijkt haast wel een bewuste keuze uit het verleden om de burger buiten het democratisch proces te houden.

    Balkenende moet nu geen verwijten gaan maken aan het adres van de VVD en de SP. Zij wijzen de burger slechts op haar grondwettelijke rechten. Als dit ook al een misdaad is, dan is Nederland echt niet democratischer dan Rusland!

    Nu zou je bijvoorbeeld de provincie en de Eerste Kamer van elkaar los kunnen koppelen zodat iedereeen weet waarvoor en waarop hij of zij stemt. Het is laf en schijnheilig om de oppositie nu – zij het indirect – van opruiing te beschuldigen. Het bezoek van Vladimir Poetin aan Nederland en de gevoerde gesprekken met Balkenende en de koningin zullen voornamelijk in het teken van geld verdienen hebben gestaan. Lekker VOC!

    Overigens vind ik het jammer dat de VVD nu pas op het echte belang van deze verkiezingen wijst.

    Zondagochtend groet, Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 4 maart 2007 @ 9.45 uur

  40. Machtsgeile JP is ergens heel erg bang voor, heeft kennelijk de PVDA behoorlijk in zijn greep, sjoemelt liever met de waarheid en gijzelt daarmee de eveneens machtsgeile Bos en houdt intussen zijn hart vast hoe het afloopt met de provinciale verkiezingen.

    Ik hoop dat er een overgrote meerderheid in de eerste kamer, de zaken in de gaten gaat houden na de verkiezingen, want wie zo met de waarhied sjoemelt dient nou eenmaal zeer scherp in de gaten gehouden te worden.

    Wat zou Plasterk in zijn colmns hier over hebben gezegd, ik kan mij zo voorstellen, dat hij al behoorlijk gespleten in het pluche moet zitten, zo niet, is deze man net zo`n: ZO DE WIND WAAIT, WAAIT MIJN KONTJE als Bos.

    Ik zou zeggen 7 maart er op los allemaal!

    Reactie door e.krul — zondag 4 maart 2007 @ 9.56 uur

  41. Eens Erik dat het diffuus stemmen is omdat provincie en 1ste kamer gekoppeld zijn.
    Of de 2 scheiden of beter nog, geldslurpende 1ste kamer eruit zoals Noorwegen en ik geoof ook Denemarken. Er schijnt ook nogal veel op het provincie bestuur aan te merken zijn, verstand heb ik daar niet van.
    Maar JPB moet vooral nu niet de SP gaan betichten terwijl veel mensen niet weten hoe hun stem 7 maart daadwerkelijk inelkaar steekt.
    En dan te denken wat B3 er nog snel allemaal doorjaste, dat was echt niet netjes!
    Balkenende was al bang en is bang de meerheidheid in de 1ste kwijt te raken.
    Dat zou nu juist goed voor de democratie zijn!

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 9.57 uur

  42. De eigen verantwoordelijkheid staat hoog in het vaandel als het erom gaat te bezuinigen op iedere uitkering van mensen.

    Wat Tichelaar met zijn toegeven doet is een smerig doordacht spel om stemmen binnen te halen.

    Door te erkennen met spijtigheid in zijn stem probeert hij zijn reputatie te vergroten!!!!!!
    Dit om zodoende de schade 7 maart te beperken en zijn verantwoordelijkheid af te schuiven.
    Ze hebben dit gedaan in het volle bewustzijn en dragen voluit de verantwoordelijkheid daarvoor.
    Wat hij doet is de slachtofferrol aannemen zijn verantwoordelijkheid afschuiven.
    Hij vond het ineens in het zicht van de Haven niet zo belangrijk meer.
    Dat zogenaamde ‘verdriet’dat zijn krokodillentranen, dat is de kiezer een rad voor de ogen draaien.
    Het onderzoek maar nog erger de verplichte stemming in de tweede kamer tegen die de meest democratische beginselen onderuit haalt is te erg voor woorden.
    Het kiezersbedrog, het versterken van het gevoel bij mensen van onbetrouwbaarheid van de politiek, een stokpaardje van de PvdA, mensen moesten immers weer vertrouwen krijgen. Laat me niet lachen.
    En zoals ik in 23 al heb geschreven heeft van Geel in dat radio 1 debat gezegd wat Balkenende de SP zegt te verwijten nl dat het CDA in de EERSTE KAMER natuurlijk het kabinetsbeleid zal steunen.
    Niemand sprong er toen op in, dat is ook moeilijk in zo’n korte uitzending met zoveel mensen maar het is wel gezegd en precies hetzelfde als Balkenende nu probeert te verhullen en de SP te verwijten.
    De geschiedenis laat ook niets anders zien. Natuurlijk ben je in de eerste kamer bezig partijpolitieke overtuigingen in te voeren in je afweging. Dat kún je nooit los zien van elkaar. Daarom is wat Balkenende doet een gotspe het CDA heeft niet anders gedaan en doet dat nog.
    Luister naar de uitspraken van Van Geel.

    Reactie door Henny — zondag 4 maart 2007 @ 9.58 uur

  43. @25, Allemaal een succesvolle dag gewenst!
    Wat jij beschrijft is mij dus vandaag 4 mrt
    even na 02.00 overkomen Sjaak en begon dus
    daarna weer aan een ándere tekst en zie dus
    nú ook, dat deze niet geplaatst werd.
    Mogelijk een aangevlogen specht van welke
    kant danook, die de ‘boomstám’ wil bekerven?
    Het gebeurt dus ook regelmatig in het week-
    end en ik heb dit al eens gemeld!
    Als er ‘wisseling van de wacht’ zou plaats-
    vinden is het zaak dat dié goed uitgerust is,
    ook letterlijk en figuurlijk!
    Al menigeen heeft dit met dit bijltje te hak-
    ken gehad en legde uiteindelijk het loodje.
    Ook mensen die van huis uit ‘goed’ te noemen
    zijn. Het ‘in de wacht’ zetten bij binnen-
    komst van een aantal lieden zal zéker nodig
    kunnen zijn, maar zéker niet allemaal!
    Mensen die van huisuit nooit een typemachine
    ervaring hadden voelen zich uiteraard het
    zwaarst ontmoedigd en voor de goedwillenden
    onder hen is zo’n ervaring hier dan ook niét
    zonder gevolgen, zoals ik al bespeurde, tot
    óók mijn grote spijt!
    Een aantal mensen rijdt hier zeker hoegenaamd
    géén schéve schaats en kun je je afvragen of
    er soms bijv. een nieuwe ‘nachtwacht’ nog niet voldoende is ‘ingewerkt’ of íngelézen!
    De evt. muis (of mol hiér!!!)laat ik nog een
    gaatje, maar kan hem natuurlijk ook vól voe-
    ren met de kaas die hij van mijn brood lijkt
    te willen eten, maar vindt dat ik er al vól
    genoeg uitzie. Muisjes en molletjes in dit
    veld voelen zich nogal snel verblind door ‘t
    gewone dáglicht Sjaak, maar zien geen kans
    zichzelf naar een voor hen beter geschikt
    veld te verplaatsen, dus nemen ze het gedrag
    van de specht aan, hun under cover positie
    ruilend voor een luchtkasteel. Ik leef met je
    mee Sjaak en laat me niét de oren wassen,
    zonder meer. Ik probeer de drogist te vinden
    die mij aan ter zake goed funktionerende hulp
    middelen weet te helpen om het reinigings-
    proces aan álle kanten te begeleiden en blijf
    dus ‘zoekende’ dáár naar! Fijne dag Sjaak!

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 9.58 uur

  44. Zo, ik heb zojuist zo’n 250 kleppen gelicht. Van brievenbussen wel te verstaan. Ook heb ik een folder in de brievenbus van de Apostolische kerk gedaan op het moment dat de eerste kerkgangers hun gebedshuis betraden. Mijn uitgestoken hand met folder werd door een paar mensen afgewezen door de andere kant uit te kijken. Geen confrontatie dus. Hoe vergelijkbaar met het huidige kabinet. “De andere kant opkijken.” Het afraden van moties is óók de andere kant uit kijken. Toch?

    Ik hoop dat vanuit de SP in de kamer, de Handelswijze van Balkenende m.b.t. zijn opmerkingen over de SP nog even aangestipt gaat worden. Terughoudendheid zou hem sieren omdat zoals eerder opgemerkt hier, hij toch de MP van Nederland is.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 4 maart 2007 @ 10.07 uur

  45. 13 Treb daar sluit ik me geheel bij aan.

    Reactie door Henny — zondag 4 maart 2007 @ 10.08 uur

  46. Bij de provinciale statenverkiezingen gaat het om een schimmige bestuurslaag. Mijn stem wil ik geven aan die partij die de Hoeksche Waard groen houdt, zonder al die onzinnige ontwikklingen, als een Bedrijvenpark in het Noorden, en de TNO Kruidfabriek in het zuiden op het voormalig Ambachtsherenterrein. Die ellende is over ons gekomen doordat een bank die terreinen als belegging kocht en nu met winst wil verkopen. Zo is ook de watersnood terug op Tiengemeten, kwalitatief de beste landboouwgrond van Nederland is onder water gezet, in naam van de Natuur. Voor deze decadentie moest de politiek zich schamen, zeker zo kort nadat de Delta Werken zijn voltooid! En vergeten!
    De provincies huidige stijl doen meer kwaad dan goed, omdat zij zich oneigenlijke taken toeeigenen, die ook niet democratisc te controleren zijn- en veel planologische schade veroorzaken, doordat zij sterk te beinvloeden zijn door zakelijke belangen, die door bestuurlijke zwakte en democratische gebrek aan controle een geheel eigen leven leiden in het land van een oog is koning.
    Ik ken geen gedeputeerde en ken wel hun waanzinnige en geldverslinden plannenmakerij, waarmee ze veel burgers verontrusten, vooral die dat treffen.
    Met vriendelijk groet,
    Dirk.

    Reactie door Dirk de Man — zondag 4 maart 2007 @ 10.09 uur

  47. Lieve Madelief

    Ik wil je er op wijzen, heb dat al eens gedaan, dat je toetsenbord verkeerd is afgesteld voor deze rubriek, de EOL, (end of line) staat verkeerd, het is nu moeilijk te lezen.
    En ik lees graag je commentaar!
    Prettige zondag!

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 4 maart 2007 @ 10.10 uur

  48. heel simpel om mbv ICT manipulatie de verkiezingen te winnen…

    http://www.youtube.com/watch?v=JEzY2tnwExs&mode=related&search=

    wat kan hier aan gedaan worden?….

    Reactie door Daan — zondag 4 maart 2007 @ 10.17 uur

  49. @26 Mag ik hier even op in haken.
    Vroeger zaten er in de telefooncentrales een aantal dames die verbinding maakten door draadjes in te pluggen. Later werden dat relais. Klik klik ratel ratel.
    Tegenwoordig komen alle verbindingen digitaal tot stand.
    Zo ook het beheer van dit weblog. Er zit niemand achter de knoppen. De beheerder regelt het een en ander thuis of met een laptop om bijvoorbeeld nieuwe items toe te voegen. Niemand weegt de inhoud. Filteren op woorden (of combinaties van woorden)gebeurt geheel automatisch, met bepaalde programma’s. Dat heb ik mij door een “deskundige” laten vertellen.

    Mogelijk dat deze boodschap niet doorkomt , wegens het woord FILTEREN.

    Reactie door Gandalf — zondag 4 maart 2007 @ 10.22 uur

  50. @29 Niet dus, sorry.

    Reactie door Gandalf — zondag 4 maart 2007 @ 10.23 uur

  51. @4 en @8 wat lokken ze uit nu naar varianten:
    celdelend dermatologisch abces, dat is niet
    oneerbiedig, maar kennelijk óók C.D.A….en
    smeerseltjes zullen er niet helpen, maar zo-
    als men vroeger wel grijnzend binnen de
    PROTESTantse gelederen liet horen, als de
    standpunten weer eens foutief gememoreerd
    werden:
    ‘het wordt tijd dat hier eens een goede bui-
    tenkérkelijke de wáárheid komt zeggen’.

    Voor hen is ‘de dienst’ bínnen intussen be-
    gonnen en Ik blijf vandaag liever ‘in het
    veld’, buiten en Google m’n zuurstof bij el-
    kaar, U óók? Bedenk dat het ‘zuiverste water’
    altijd kabbelende is en niét stil staat,
    dan slaan de vertérende bacteriën toe!
    Legio voorbeelden overal te vinden!

    Aan de horizon zie ik nog in de verste verte
    niet een Creatie Doen Aansturen, noch crea-
    tief Doen, noch Doen Aansturen, het zij zo,
    dáár zo!
    Niet hiér we gaan NU SP stemmen met duizenden
    tegelijk, die deze keer niet dwarsgezeten
    worden door slecht weer of zich zelfs binnen
    al helemaal verkleumd voelen.
    Door de bank genomen delen wij mogelijk met
    velen dát ‘gevoel’. Tot woensdagavond,
    weekendgasten die zich hier uitgenodigd mogen
    weten voor een Openbaar Ministreren, let op!

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 10.24 uur

  52. Goeie morgen Ouwe Dirk, ik was je elders al
    tegengekomen en vroeg je toen om hulp, maar
    dit is kennelijk een tecnische klusje, waarvoor ik morgen hulp probeer in te schakelen, goed? Overigens, sorry voor het ongemak en op mijn screen is daar niets van
    te merken, maar ik laat er naar kijken!
    Nogmaals bedankt voor die melding!
    Fijne dag Ouwe Dirk! Groetjes van Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 10.32 uur

  53. @33 Bedoelde in 29 niet provincie bestuur SP.In zijn algemeenheid zou veel geld over de balk gaan vanwege inefficiency, traagheid vanwege te veel schijven e.d. Hoeveel schijven en hoe het werkt, of er sprake kan zijn van schijf vermindering, echter geen flauw idee.

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 10.44 uur

  54. @32 Verwarring? Ik heb Madeliefs @30 prima kunnen lezen. Goed werk van je om op zondag ochtend 250 kleppen lichten. De PvdA weet hoe je 32 kleppen kan dichten!

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 10.55 uur

  55. Laten de PvdA -stemmers het zich gedwee welgevallen dat hun stem wordt overstemd door een besturingssysteem?
    Wordt de het besturingssysteem aansturende ‘software’ door de ‘hardware’ niet langer herkend?
    Is een en ander incompatibel; conflicterend?
    Stem SP! Open Source!

    Reactie door Sjaak — zondag 4 maart 2007 @ 10.59 uur

  56. @4 en@8
    CDA
    Christus Deed Anders

    Reactie door Nuik — zondag 4 maart 2007 @ 11.04 uur

  57. 29 De dag door uwen gunst ontvangen…….
    citeer ik dan jou Gandalf van een poos terug?
    De nacht genaakt nog lang niet en jij bent
    dus ´in ´t veld´ bezig geweest en hoé!

    Bedankt namens velen die dat niét kunnen om
    verschillende redenen, maar ze zouden je vast
    graag een bakske koffie aanreiken!

    Inmiddels lijkt het druk te worden hier in de
    regio en slaan mijn ´Sweex´ lééstekens op hol
    en moet ik zien uit te vinden ´welke´ er mét
    elkaar geruild hebben, dát ga ik niét lang
    volhouden. Ook dát was al eerder van de week
    het geval!

    Overigens het hele apostolaat krijgt het heel
    erg moeilijk als eindelijk wetenschappelijk
    bewezen wordt dat de bijbelse verhalen echt
    wel iets anders gelezen én uitgedragen moeten
    worden. Binnenkort zou daarover een uitzending zijn op Discovery, CNN én andere
    zenders gaan de ´dingen op een rijtje zetten´. De verwardheid onder kerkgangers zal
    toenemen en opnieuw ´oorlog´ betekenen in de
    tot op heden gevoerde catechese.

    De catecheten zullen slaags raken, maar dat
    gebied werd door véle niet-catecheten al dus-
    danig verkend, dat het hen geen angst meer in
    boezemt en eerder een halt toeriepen aan wel
    zeer vreemd gevonden dogma´s die onderstreept
    dienden te worden, beléden en óndertekend !

    Vele geschriften die niét deel gingenuitmaken
    van bijv. de bijbel, de apocriefe boeken,
    zullen ongetwijfeld licht op de zaak werpen,
    juist in historisch opzicht.

    De Protestantse bijbel diende de RODE draag
    van het evangelie te benadrukken en daardoor
    zijn er m.i. grote inzichtelijke fouten ge-
    maakt in de losgekoppelde uitleg van de di-
    verse wél opgenomen geschriften.

    Een ´open boek´ kan dus alleen ´heilig´ zijn
    in de beleving ervan, als het ook wérkelijk
    ópen is gemaakt om er vanúit te kunnen léven
    ………………..
    Opnieuw is er al een reformatie aan de gang
    en de ´Haagse twisten´ zijn er het gevolg van.

    De rijkdom van info door Internet neemt toe
    en gedoogt niet meer om mensen dom en onkun-
    dig te houden en zet aan tot wérkelijkheids-
    zin en aktiveert objectieve waarneming, min-
    stens zo duidelijk als men kan waarnemen aan
    ´lichaamstaal´ op TV, indien daar niet onno-
    dig veel ´geknipt´ wordt en de gebaren op
    cruciale momenten onderbroken.
    Fijne dag daar met z´n allen toegewenst en
    natuurlijk ook kijk- én luisterplezier.
    Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 11.14 uur

  58. Benadrukken dat deze verkiezingen óók (indirect) om de Eerste Kamer verkiezingen gaan is juist een voorbeeld van transparantie. Dat hoeven we van dit kabinet niet te verwachten. Die doen de gordijnen op een heel klein kiertje en roepen dan dat ze wagenwijd open staan.

    Reactie door Willem — zondag 4 maart 2007 @ 11.18 uur

  59. Maak de kiezer duidelijk dat dit nog de laatste kans is om wat te veranderen.
    De verhalen hier dat dit kabinet niet de 4 jaar vol maakt is een sprookje ze moeten wel.
    Ze zitten aan elkaar geketend.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 maart 2007 @ 11.31 uur

  60. Voor diegene met een sterke maag!

    Balkenende zingt met meidengroep X6
    In de strijd om de stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen bezocht premier Balkenende zaterdag een kerk in Haarlem. Daar zong hij met CDA lijsttrekker Bond en meidengroep X6 een liedje

    http://www.home.nl/nieuws/binnenland/

    Kijk bij videonieuws

    Dat is toch weer puur genieten.
    Ik heb wel eens gehoord dat als je pakweg 3 uur slaap per nacht krijgt er een stofje in je hersenen gaat werken waardoor je paranoia wordt.

    Reactie door Gandalf — zondag 4 maart 2007 @ 11.53 uur

  61. @ 60. Gandalf 11.53 u

    Mijn god, Gandalf….ik geloof dat dat stofje na het zien van die video, al begint te werken.

    Zelfs Ad-Aware moest ik eerst uitzetten, alvorens in die video te geraken en wat ik dáár te zien kreeg..flut…flut…flut…flut..

    Reactie door franslj — zondag 4 maart 2007 @ 12.15 uur

  62. “Hij haalde uit naar de VVD en de SP omdat die partijen hebben benadrukt dat aanstaande woensdag het niet alleen gaat om de Provinciale Staten, maar dat ook om de samenstelling van de Eerste Kamer op het spel staat.”

    echt een Christelijke reactie!
    Balkenende wil de normen en waarden van vroeger hier natuurlijk hooghouden als het gaat om kerk en staat.

    toen ging het ook al zo tussen dominee en staat, jij houd ze dom en ik houd ze arm…

    maar ook met andere woorden: het CDA wil niet dat de mensen weten dat het OOK om de samenstelling gaat van de 1e kamer,en dan vinden ze het gek dat er veel mensen niet stemmen met de provinciale statenverkiezingen.

    jaja zogenaamd… maar dat is nu precies wat ze denken te bereiken met het niet verstrekken van informatie en WAAROM de proviciale statenverkiezingen zo belangrijk zijn.
    wat mij betreft laat hij nu toch wel het achterste van z,n tong zien…

    zeg maar de ware aard van het CDA.

    Reactie door iew — zondag 4 maart 2007 @ 12.31 uur

  63. Houden de VVD en CDA niet meer van elkaar ?
    je mag van Balkenelende niet ondeugend zijn ?
    Meneer is eigenlijk een verwend jongetje !

    Reactie door Fred — zondag 4 maart 2007 @ 12.33 uur

  64. Ik heb dat stuk op tv gezien, en het viel me op dat Balkenende het er over had, dat de oppositie “spelletjes” speelde, en dat dit in een democratie niet op zijn plaats zou zijn.

    Afspraken achter de deur omtrent het Irak onderzoek, vallen zeker wél onder democratisch zijn dan…

    Ik zou zeggen, oppositie, speel er lekker op los, mijn stem gaat weer naar de SP, net als de andere keren. Ik heb gelukkig nog nooit op die hypocrieten gestemd, en mag dus met een goed geweten tegen zijn.

    Reactie door Maurice — zondag 4 maart 2007 @ 12.34 uur

  65. http://www.hetechtenieuws.nl/2007-01-15.htm

    De CDA burgemeester in SINT-OEDENRODE met zijn clan zijn de bewijzen dat we naar een dictatuur gaan.
    Laten ze dat eens openbaar maken.

    Reactie door sander — zondag 4 maart 2007 @ 12.36 uur

  66. Die Balkenende is uiterst hypocriet. Hij wil niet dat er onderzoek gedaan wordt naar het Irak-beleid. Zo een onderzoek raakt in principe het huidige beleid niet. Toch heeft Balkenende er een breekpunt van gemaakt en de PvdA gedwongen van een onderzoek af te zien.

    Balkenende speelt een uiterst vies spelletje door te met partijpolitieke druk verhinderen dat de Tweede Kamer zijn democratische plicht van controle op de regering nakomt.

    Waarom is Balkende zo een fabnatiek tegenstander van de democratie? Je krijgt het sterke vermoeden dat hij iets te verbergen heeft. En als hij er zo fanatiek een breekpunt van maakt dat democratische controle achterwege blijft, dan moet het iets uiterst kwalijks zijn dat hij tracht te verbergen.

    Laten we hopen dat de Eerste Kamer in oude of nieuwe samenstelling wel voor zo een onderzoek beslist. En dan maar hopen dat de vuile was inderdaad boven tafel komt, want er zijn nog veel meer vunzige middeltjes om de waarheid te verbergen.

    Reactie door Drob — zondag 4 maart 2007 @ 12.37 uur

  67. @ 57. 11.14 u Madelief

    ….De rijkdom van info door Internet neemt toe
    en gedoogt niet meer om mensen dom en onkun-
    dig te houden en zet aan tot wérkelijkheids-
    zin en aktiveert objectieve waarneming…, zeg je terecht, Madelief..echter..Wat doet de georganiseerde religie hierin? De wérkelijkheid objectief waarnemen is immers gespeend van actieve beïnvloeding door het verleden. Terugkijken heeft de functie van “leren van dingen, die niet kunnen” en meer zit er niet in.

    Religie…re-li-gare…hetgeen, “ons opnieuw verbonden voelen met alles wat is”, betekent, heeft niets met de heersende georganiseerde wereldreligies te maken. Waar is die verbondenheid met alles wat is, te bespeuren? Ik zie slechts verdeeldheid en conflicten binnen de georganiseerde wereldreligies. Er bestaan zelfs politieke partijen in Nederland, die te pas en te onpas, religie ge-en misbruiken, als het gunstig uitkomt om bijvoorbeeld “macht” te krijgen, handhaven, vergroten.
    Ik kan best een religieus mens zijn, zónder aangesloten te zijn bij een GEORGANISEERDE wereldreligie.

    Gelukkig maar, dat, zoals je terecht opmerkt, het bestaan van Internet en de open onderlinge communicatie daardoor kan toenemen, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om objectief naar de wérkelijkheid te kunnen kijken.

    Reactie door franslj — zondag 4 maart 2007 @ 12.43 uur

  68. hij heeft niets anders gedaan. al die tijd, dat hij “zogenaamd” premier is is er niets zinnigs uit hem gekomen. mijn premier is hij BESLIST NIET.

    Reactie door maayke jong-doppen — zondag 4 maart 2007 @ 12.45 uur

  69. Je zou Balkenende, Bos en kornuiten haast gaan bekogelen met Spa Reine in hun volgende optocht…..

    Reactie door Jeroen Westerman — zondag 4 maart 2007 @ 12.50 uur

  70. De oorlog in IRAK heeft iets te maken met aandelen : in hoevere deze te koppelen zijn naar kamerleden ?
    het is een mooi gebied waar je wapens kan uittesten of mee kan denken over de olie-prijs …..
    Misschien liggen er wel belangrijke pijpleidingen , waar controle over moet worden gehouden .

    Reactie door Fred — zondag 4 maart 2007 @ 12.53 uur

  71. Woord associatie.
    Ik weet niet hoe het komt, maar steeds weer als ik JP Balkenende daar zie staan komt bij mij het beeld naar voren van een man die zichzelf in de voet heeft geschoten. Ik kan het niet verklaren. Maar het is een beeld dat is blijven hangen.
    Woord associatie.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 4 maart 2007 @ 13.06 uur

  72. Maria @32
    “hoebedoelu?” verwarring ??

    Reactie door Toon van Vliet — zondag 4 maart 2007 @ 13.06 uur

  73. Balkenelende heeft in zijn jeugd altijd zijn zin gehad en is erg geisoleerd opgegroeid , die nooit mocht spelen met “vervelende ” jongetjes : daarnaast krijgt hij voor straf alle graankorreltje van zijn vader te tellen ;Dus houdt rekening met zijn jeugdtrauma !

    Reactie door Fred — zondag 4 maart 2007 @ 13.12 uur

  74. Samen staan CDA en PvdA er zo slecht voor dat de regeringscombinatie (met ChristenUnie) haar Kamermeerderheid kwijt is.

    Hopelijk is dit het begin van het einde.

    Reactie door Gandalf — zondag 4 maart 2007 @ 13.24 uur

  75. Afschaffen de huidige provincies en een nieuwe indeling maken met kleinere regio’s die dichter en herkenbaarder bij de burger staan. Desnoods een systeem van enkel en alleen regio’s, dus gemeentes én provincies afschaffen.

    Reactie door Hans Langbroek — zondag 4 maart 2007 @ 13.49 uur

  76. STEMT ALLEN S.P. DAN KOMT ER EEN ENDE AAN HET BALKEN VAN DE PRE

    Reactie door Kitty — zondag 4 maart 2007 @ 13.59 uur

  77. Tiepies he…bangmakerij, dat is nu net wat ons de oorlog in Irak heeft doen steunen: Balkenende heeft toen ook gewillig meegedaan met de bangmakerij vanuit de VS, want die Saddam zou ons toch zomaar binnen 45 minuten een kernwapen op ons hoofd kunnen gooien…

    Nu weer hetzelfde m.b.t. de eerste kamer en de bestuurbaarheid van het land.

    Ik kan het alleen maar uitleggen als een teken dat hij zelf bang is. Bang inderdaad dat hij z’n wil zal moeten motiveren en bang dat hij zal moeten nadenken over wetsvoorstellen die hij (met z’n kabinet) wil doen, omdat ze het anders in de eerste kamer niet halen.
    Hij heeft liever overal de absolute meerderheid zodat hij kan doen wat hij wil.

    Een minister-president die het volk angstig wil maken, wat een zwaktebod !

    Steeds meer Nederlanders gaan dat inzien.
    Immers: je kunt mensen niet voor de gek blijven houden, vroeg of laat krijgen ze je door.

    MVG

    Reactie door R. de Jonge — zondag 4 maart 2007 @ 14.12 uur

  78. Opvallend hoe vaak de SP wordt genoemd in een zin met de jaren 50 erin. Dat dit niet juist is wordt echter niet onderuit gehaald omdat de PVDA, de VVD en het CDA breeduit hun mening kunnen verkondigen via de media waar niemand van de SP bij is. Het is beschamend dat zoveel mensen geen verstand hebben van politiek en niet verder willen kijken dan hun neus lang is. UIt gewoonte stemmen bijvoorbeeld, waarom zou je dat doen? We hebben het toch niet over een lingo spel? De SP komt niet vaak genoeg in beeld maar is zoveel verder dan al de door mij genoemde andere partijen. Ik vindt het triest dat de PVDA nog steeds met nep-oplossingen aan komt zetten, dat de VVD nog steeds demoniceerd en dat het CDA praat over normen en waarden maar niet weet wat dat betekent en dat is dus geen 30% loonsverhoging J.P. als er teveel burgers naar de voedselbanken moeten!!! Volgens mij gaan we nu juist naar de jaren 50 en ik vindt dat de SP heel luid en duidelijk in beeld moet komen!De SP heeft namelijk wel goede oplossingen en antwoorden! De SP praat al jaren met burgers omdat zij zelf niet meer en niet minder zijn dan burger en daarnaast een politieke partij zijn. De Vooroordelen over de SP zijn nog steeds niet uit de weg en dat moet!

    Reactie door cynthia — zondag 4 maart 2007 @ 14.18 uur

  79. beter nog….
    STEMT ALLEN S.P. DAN KOMT ER EEN ENDE AAN HET BALKEN VAN JAN.P

    Reactie door Kitty — zondag 4 maart 2007 @ 14.20 uur

  80. @ 33 Sjaak

    Take it easy zou ik zeggen, we misten jou inderdaad al een tijdje op de blog.
    Fijn dat je weer de draad gaat oppakken.

    @ 49 Gandalf

    Men gebruikt hier WordPres, en dit programma kan je zo instellen dat alleen de woorden … de, het en een doorlaat de rest wordt niet geplaatst, daarnaast wordt ook de diverse posts gecontroleerd en dat is maar goed ook anders zou je hier van alles kunnen schrijven, en dan denk ik dat wij daar niet zo gecharmeerd moeten zijn.
    Soms vlieg ik ook uit de ban met m’n reacties en achteraf gezien gelukkig dat ze dan niet geplaatst zijn.

    Goeiemiddag allen, ‘k heb net een heerlijke boswandeling achter de rug en ben er weer helemaal klaar voor.

    Reactie door Pool — zondag 4 maart 2007 @ 14.22 uur

  81. Zo die is binnen.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/59700191/Woede_om_KPN-bonus.html?p=3,1#reacties

    Reactie door De Hakker — zondag 4 maart 2007 @ 14.47 uur

  82. Gisteren waren wij hier campagne aan het voeren met de SP karavaan.

    bij aankomst in mijn eigen gemeente zei de PVDA dat zij niet zaten te wachten op de SP hier,omdat zij het al moeilijk genoeg hadden met het hoofd boven water houden hier.

    mijn reactie was: goh?! dan is het JUIST goed dat wij hier komen en nodig zijn,aangezien jullie toch voor een groot deel het eens zijn met standpunten van de SP?! tenminste dat is wat jullie al die tijd hebben gezegd tijdens de 2e kamer verkiezingscampagne…

    toen werd het stil…

    uiteraard hebben wij ook de VVD,PVDA,CDA,GL mensen in hun verkiezingscampagne stand een bakkie tomatensoep gebracht,deze vonden bij alle partijen gretig aftrek.

    natuurlijk wel in die mooie kartonnen SP bekers! en binnen no time stond onze stand vol met mensen die ook een bakkie soep zeer waardeerden!

    zo zie je maar,als je gewoon sociaal bent word het ook nog gezellig!

    Reactie door iew — zondag 4 maart 2007 @ 14.47 uur

  83. wat een armoede ,krijgt maar 1,4 miljoen als bonus : de stumper : Raad van Bestuur van KPN heeft ook een boterhoofd : wat een reden !

    Reactie door Fred — zondag 4 maart 2007 @ 14.54 uur

  84. Is KPN niet grootdeels in handen van de overheid ?

    Reactie door Fred — zondag 4 maart 2007 @ 14.55 uur

  85. Helemaal goed, direct reageren op de zwart/ en bang makerij door “onze” premier. Meteen van je afbijten Jan, de waarheid en de onderste stenen moeten boven komen.
    25 moties naar de prullenbak, hoe durven ze!!! Maar we hebben er nog veel meer niet, desnoods elke week opnieuw!
    Steeds meer mensen in mijn omgeving gaan (ook 7 maart) SP stemmen. Prachtig zou het zijn als de coalitie geen meerderheid in de eerste kamer haalt.
    En…. als dan het licht uitgaat, zal het alleen voor B en B zijn, toch?

    Reactie door ria — zondag 4 maart 2007 @ 14.56 uur

  86. Beste mensen.

    Nog drie nachtjes slapen dan zit het er weer op dan kunnen wij ons weer verdiepen in het stemgedrag van de Nederlander met een enkel of dubbel paspoort. Hoe danook er wordt nu al ingespeeld, dat de opkomst bijzonder laag zal zijn en wie zijn die inspelers, dat zijn rechtse krachten, die zoals altijd winst slaan uit lage opkomsten.
    Het grote gevaar in een zogenaamde democratie is, de politieke onverschillegheid van de kiezer die veroorzaakt wordt door de sociale neergang, en dat weten de rechtse krachten.
    De provincie, wat doen die lui eindelijk hoor je vaak, goed nu ben ik enige jaren in dienst van de provincie geweest en zodoende enigzins op de hoogte van het reilen en zeilen van die club. Als men het Nederlandse volk meer bewust maakte van die taken was de stemmenopkomst zeker zo hoog als bij de tweede kamer.
    Nu zag ik de provincie in Delfzijl folderen en daar stond ik eventjes van te kijken, het enigste wat ik kon zeggen was, ik ga niet op de provincie stemmen maar op de SP.
    Dat het SP wordt staat als een huis, dood gewoon omdat de problemen in de provincie Groningen zich beginnen te aftekenen als het proleem van de Nederlanden.
    In een straal van 15 km om Delfzijl staan 740 woningen te koop, vast werk vinden is hopeloos, sociale woningen worden bij bosjes afgebroken en wat er voor terug komt zijn dure koopwoningen.
    Wat zich in Nederland nog niet voordoet maar in Groningen wel is, 1/3 van de bevolking leeft onder de armoede grens.
    En ieder jaar wordt het slechter en slechter. Als je mij vraagt op de man af gezien zijn politieke ervaringen en historische kennis hoe zal het worden, dan heb ik maar één antwoord, gebruik je talenten ga stemmen of emigreren naar het buitenland maar waarheen ik zou het niet weten, vluchten kan niet meer daar is het te laat voor, zie de confessionele klassiekers,
    http://members.home.nl/h.hiensch/Overzicht.doc

    Reactie door d'olle Henk — zondag 4 maart 2007 @ 15.03 uur

  87. Meneer Balkenende ik zou me ook zorgen maken als ik zo eigenheimerig bezig ben. Op Wouter Bos kunt u niet rekenen, want die zit achter uw rug stiekem te smoezen met de opvolger van Mark Rutte. En op die navelstaarders ook al niet. Nee, u staat er deze keer alleen voor.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 4 maart 2007 @ 15.04 uur

  88. Meneer Balkenende ik zou me ook zorgen maken als ik zo eigenheimerig bezig ben. Op Wouter Bos kunt u niet rekenen, want die zit achter uw rug stiekem te smoezen met de opvolger van Mark Rutte. En op die navelstaarders van de CU ook al niet. Nee, u staat er deze keer alleen voor.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 4 maart 2007 @ 15.05 uur

  89. Stuur Wouter, André en Jan Peter een mail op 8 maart, waarin U hun bedankt voor het geweldige wanbeleid, dankzij hun zullen er namelijk nog meer naar de SP overlopen, hier kan geen Jan Marijnissen tegenop!

    Niet de goude argumenten van Jan, maar de wanprestatie’s van deze 3 zorgen ons meer zetels dan we OOIT konden dromen in dat sprookjespark op 25 februari!

    Reactie door Dirk — zondag 4 maart 2007 @ 15.21 uur

  90. ONZE DEMOCRATIE IS EEN TWEEDE KAMER DEMOCRATIE!

    Als opium krijgt het volk vrije democratische verkiezingen. Verkiezingen voor de Tweede Kamer wel te verstaan.

    Eenmaal na de verkiezingen heeft de burger het bevredigde gevoel ‘alles wat mogelijk is’ gedaan te hebben. Namelijk gebruik gemaakt van zijn of haar stemrecht, net als ieder ander stemgerechtigde. De gedachte leeft dan dat de meerderheid van het volk bij kabinetsbeslissingen heeft besloten. De burger krijgt dan het misplaatste gevoel dat er recht wordt gedaan.

    Echter, deze democratie is een zeepbel. Het stemrecht heeft pas zin als die verkiezingen gekoppeld zouden worden aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
    Nu het tij dreigt te keren en de PVDA en het CDA hun machtspositie in de Eerste Kamer dreigen te verliezen, gaan ze de kiezer misleiden door te stellen dat je in hoofdaak voor de Provinciale Staten naar het stemhokje gaat. Feitelijk ga je echter op ‘getrapte’ wijze je stem kenbaar maken voor de Eerste Kamer! Het is nu juist die Eerste Kamer die achteraf besluiten van het kabinet moet gekeuren waardoor het democratisch circeltje rond wordt gemaakt.

    Het volk heeft te lang in de droom van vrije verkiezingen geloofd! Vrije verkiezingen zijn pas vrije verkiezingen als iedereen een stemboekje zou krijgen met vier couponnen: Eén voor de Tweede Kamer verkiezingen, één voor de Provinciale Staten Verkiezingen, één voor de gemeenteraadsverkiezingen en één voor de Europese verkiezingen!

    Liefst alles op één dag en verplicht wel te verstaan. Dan kan er achteraf ook niet meer gezanikt worden!

    Hartelike groet, Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 4 maart 2007 @ 15.33 uur

  91. Zondag 4 maart 2007 – Nederland 2
    21.10 uur, een portret van Jan Marijnissen in het programma Profiel.

    Allemaal kijken dus !

    Reactie door Irma — zondag 4 maart 2007 @ 15.48 uur

  92. Dinsdag 6 maart 2007 – Het Elfde Uur
    21.10 uur, Agnes Kant is te gast bij Andries Knevel in het “Het Elfde Uur’. Ze gaat in discussie met onder andere Arie Slob (CU) en Hannie van Leeuwen (CDA) over het nieuwe kabinet, de zorg, individualisering en gemeenschapszin en de ethische onderwerpen in de politiek
    Dinsdag 6 maart 2007 – Nederland 1
    23.00 uur, Jan Marijnissen is samen met Mark Rutte, Jacques Tichelaar en Arie Slob te gast bij Pauw & Witteman.

    We hebben dus nog zendtijd gekregen, op de publieke nog wel. Het komt allemaal goed, de mensen snappen heus wel dat het ook in provincies om mensen gaat, niet om geld.

    NU zeker SP!!

    Reactie door Irma — zondag 4 maart 2007 @ 15.51 uur

  93. Erik.

    Op zich een goed idee gelijktijdig te laten stemmen.
    Alleen de dwang om het te moeten doen,zint mij niet zo.
    Ik wil wel SP stemmen op vrijwillige basis.
    Als de SP ooit de kans krijgt om te regeren,wil ik wel zien of zij ook waar kunnen maken wat zij zeggen.

    Of moeten zij hun wijn ook verdunnen met water,zodat er een waterig wijntje overblijft.
    Als er dan weinig overblijft van de plannen die de SP wil realiseren,ik ook nog verplicht ben om ergens op te stemmen.
    Dan blijft er niks meer over om op te stemmen.

    Reactie door sander — zondag 4 maart 2007 @ 15.56 uur

  94. Jawel ,terugroepen gaat niet meer : ze hebben de stokjes in handen en denderen met grote vaart naar hun gewenste doelen ; met in de oppositie hun vrinden van de VVD en PVV . Er is overigens nog geen enkele regering geweest in den Nederlanden , die naar het arbeidersvolkje heeft geluisterd ;Het zou wel mooi zijn dat er wat meer tegengas aanwezig is in de 1e kamer : Dus stem ik

    Reactie door Fred — zondag 4 maart 2007 @ 15.57 uur

  95. Erik, daar doe ik aan mee, maar als de door
    mij beoogde partij wel zitting heeft in Den
    Haag, maar nog geen afdeling in mijn woon-
    plaats of gemeente, brengen zij mijn keuzes
    in een of/of positie en daar heb ik het hier
    al eerder over gehad. Dáár moet eerst wat
    aan gebeuren, zodat je consequent je eigen
    keus kunt stabiliseren. Wát dááraan te doen
    Erik? Aan de burgemeester vragen of ik elders
    binnen de provincie/land mijn stém voor mijn
    partij mag uitbrengen? Op dat luttele aantal
    vierkante kilometers dat ons landje telt, moet dat toch kunnen, desnoods schriftelijk!
    De discrepantie die ingebouwd blijft in dit
    Kiesstelsel tergt mij en doet geweld aan
    mijn: een vrouw, een vrouw, kiest niet graag
    ‘lauw’! Tja, de eigen verantwoordelijkheid
    van Burgemeesters brengt hen op cruciale mo-
    menten alleen maar tot een zich hoofdelijk
    gemaakte verantwoordelijke, die slechts een
    áftreden rest, i.p.v. zaken op ‘persoonlijk
    gezag’ te kunnen bijsturen, niet zelden af-
    hankelijk van een raad, die samengesteld werd
    uit sympathisanten van een politieke partij,
    er dol enthousiast in bezig zijn, maar van
    feitenkennis vaak geen bal verstand hádden,
    of nóg hebben? Nu jij, Erik, maar ik kán
    wáchten hoor en probeer eerst een frisse neus
    te halen! Tot lezens! Groetjes aan je drietal, Madelief!

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 16.06 uur

  96. @ 84 Erik Sc

    Laten we het proberen om het op deze manier voor elkaar te krijgen, verplicht stemmen en dan voor de hele bubs tegelijk.
    En inderdaad ben je van het gezanik achteraf ook verlost, en kan men veel objectiever zijn keuze maken.
    Nu wordt iedereen door verschillende partijen een worst voorgehouden en met al die leugens over en weer van het CDA schiet ook je motivatie om te gaan stemmen naar een dieptepunt.

    Reactie door Pool — zondag 4 maart 2007 @ 16.43 uur

  97. Ik vind het wel spannend nu, alsof het weer 22 november is. Je gaat dan ook bijdragen van mensen missen.
    Ik mis de bijdragen Wattenstaaffie en Beppie. Ik hoop dat het goed met ze gaat.
    Het is is in ieder geval duidelijk dat de heren hun Irak akkoordjes in het zweet en reinigings oord van een sauna hebben afgeproken. Waarna ze weer in vorm werden gemasseerd. De rolo’s zijn sindsdien geen vrij onderwerp meer!

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 17.24 uur

  98. Uiteraard moet de huidige coalitie een meerderheid krijgen in de 1e kamer, met de NEE stemmers van de SP kan je geen land regeren. Nu zitten de NEE stemmers bij de SP morgen bij de PVV en overmorgen bij weer een nieuwe club. Gelukkig zijn er nog partijen die hun verantwoordelijkheid voor de land wel nemen

    Reactie door gert jan freeke — zondag 4 maart 2007 @ 17.25 uur

  99. Pool, als dat geen kostenbesparende maatregel
    is, weet ik het niet meer, voor de hele bubs
    tegelijk, een schitterend idee, net even
    voor de 15e september. Iedereen behoort dan
    van vakantie terug te zijn, het is dan door-
    gaans nog mooi weer en een goede opkomst ook
    verzekerd, doen we Pool!

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 17.43 uur

  100. @80 Pool.
    Je reactie gelezen.
    Bedankt.

    Reactie door Gandalf — zondag 4 maart 2007 @ 17.54 uur

  101. @ 98 gert jan freeke
    Is dit niet een beetje een open deur intrappen? Je kan ook binnen komen!

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 18.13 uur

  102. @86, d’olle Henk, ik weet er wel iets eenvou-
    digs op! De ouderen héten al zo als ze 55 zijn, al kun je ze dan nog niet bejaard noe-
    men en vaak ook 10 nadien voelen zij zich nog
    lang niet bejaard, maar lijken menige 60plus-
    sers ineens kwaaltjes te krijgen, minder fit
    te zijn, ondanks het feit dat ze een gezond
    leven leidden tot dan.

    Een aardige handreiking zou zijn, om althans
    55 plussers VRIJ REIZEN IN HET OPENBAAR VER-
    VOER aan te bieden, zodat zij zich naar alle
    kanten toe kunnen verpláátsen, zonder absurd
    meer reiskosten te moeten betálen.

    Zeker zijn dan die 740 leegstaande huizen in
    een mum van een tijd verkocht. De 55plussers
    kunnen dan proberen tot hun 65ste wat écht
    ouderen van dienst te zijn en houdt men een
    ‘natuurlijk verloop’ goed in het oog, wordt
    het ook niet een te véél aandacht vragend
    ‘ouderenkamp’ in de regio en kan de ‘vergrij-
    zing’ in aanloop toch nog een vrijwillige en
    niet overbelaste mantelzorger worden.

    De ouderen weten zich van ‘noodhulp’ voorzien
    en de betáálde mantelzorg wordt wat later in-
    geschakeld en zou ook via de Zorgverzekering
    deels gefinancierd kunnen worden.

    Ouderen hebben een x aantal voorzieningen
    verzekerd bij de Zorgverzekeraar waar ze soms
    wel bijna 30 jaar, van ze lang zullen ZIJ lé-
    ven, NOOIT meer gebruik zullen maken, zo goed
    als ook voor visueel gehandicapten of gehoor-
    gebrekkigen het nu automatisch geïnde Omroep-
    geld weer gescheiden zou moeten kunnen worden.

    Tja, als Nederland nu écht weer eens een
    NEDERLAND IN BEWEGING zou kunnen komen, wordt
    er veel gewonnen aan mobiliteit, levensvreug-
    de en veel zorgen, tot iéts minder dan véél,
    teruggebracht!

    Naarmate men ouder wordt is men vaak blij met
    een goede gezondheid, als dat zou betekenen
    dat ik voor de rest van mijn leven in een be-
    taalbare, verplaatsbare PrimaKabin zou moeten
    worden, deed ik het zo, tenzij die reumabe-
    vorderend zou zijn, maar ik stel me daarbij’n
    acceptabele kwaliteit voor.

    Wie zich niet weet te gedragen kan met woning
    en al verwijderd worden want op die manier
    gehuisveste nieuwkomers worden al snel met
    argusogen bekeken.

    De gemeente heeft dan alleen voor een deugde-
    lijk sanitaire unit te zorgen, maar ik mag
    aannemen, dat de ‘normale aansluitingen’
    van gas, water en electra mogelijk zijn, en
    natuurlijk die TV kabel om te kunnen inter-
    netten. Ideetje Henk, of word ik meer en meer idealistisch naarmate ik ouder word?
    Als ik er maar een fatsoenlijk stukje grond
    rondom kan krijgen ben ik al in de 7e hemel.
    Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een
    houten chalêt al zo lang een droom van mij!
    If I were a rich woman, Si j’etais riche!
    Lex Goudsmit en Iwan Rebroff hebben het mooi
    voor me gezongen, de laatste in Carré!
    Let’s move our minds to reality!
    Ik verwacht nog een flinke westerstorm, puur
    West, en met al mijn hupjes zal ik het niet
    redden met hopjes, zo knoerthard als die uit
    Den Haag schijnen te moeten komen!
    Fijne avond Henk en hartelijke groetjes aan
    Dee en Conan! Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 4 maart 2007 @ 18.16 uur

  103. Wel leuk om al die reacties hier te lezen.
    vooral van SP mensen die er niet tegen kunnen dat zij niet in het kabinet zitten, maar wel het o zo gehate CDA

    Reactie door Adrie — zondag 4 maart 2007 @ 18.16 uur

  104. @4 Hermie Kreeft:

    Al zo’n ruim 30 jaar geleden liet ik mij eens tegenover een gewezen studievriend ontvallen dat, voor wat mij betreft, C.D.A. mocht staan voor C orrupt, D oortrapt A anmatigend. Zelfs ondanks het feit dat toen ook zijn P.S.P. – aanhangende zwager aanwezig was, bracht mijn nogal felle opmerking hem in verlegenheid (was immers zelf “overgelopen” van pvda naar cda)

    Natuurlijk is het verzinnen van allerlei kwalificaties die verborgen zouden zitten achter de letters cda helemaal niet moeilijk, maar de graagte waarmee dit gedaan wordt is zeer veelzeggend. Vooral de “C”, die door de aanhang zo wordt gekoesterd, lijkt welhaast op diefstal …

    Ik citeer vrij uit de bijbel: “immers, aan hun WERKEN zult gij ze herkennen …”
    Een soort van “niet alleen woorden, maar ook daden” avant la lettre.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 4 maart 2007 @ 18.30 uur

  105. Madelief, De olieo’s ,rolo’s worden onderling en internationaal verdeeld, dat gaat gepaard met oorlog en strijd, kostte wat het kostte.
    Je bent nu van god weet ik niet al vanaf je 45ste niet meer echt geschikt voor de arbeids markt. Voorzieningen ouderen zorg, gehandicapten jong en oud, zieken, t’zit allemaal in de rolos, die de haagse hopjes vertegenwoordigen. Het tij zal keren!

    Reactie door maria — zondag 4 maart 2007 @ 18.42 uur

  106. “Het is nu juist die Eerste Kamer die achteraf besluiten van het kabinet moet gekeuren waardoor het democratisch circeltje rond wordt gemaakt.”

    Erik, de Eerste Kamer moet kabinetsbesluiten alleen beoordelen op kwaliteit (zijn wetten goed geformuleerd?), consistentie met Grondwet en internationale verdragen, en de mate waarin de besluiten (bepaalde groepen) burgers treffen. Puur inhoudelijk heeft de Eerste Kamer eigenlijk niks te zeggen over kabinetsbesluiten.

    Reactie door GJH — zondag 4 maart 2007 @ 18.44 uur

  107. Gert Jan Freeke

    NEE! NEE! en nog eens NEE!
    Ik stem lekker toch SP!

    Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 4 maart 2007 @ 19.04 uur

  108. @33 Sjaak:

    Ik heb de indruk dat in het algemeen reacties die (ver) na 0.00 uur worden gegeven, pas uren later, in de ochtend worden geplaatst.
    Het zou wel prettig zijn als daarover eens uitleg werd gegeven maar, misschien door BROODNODIGE, rotzooi afvangende software, is mogelijk geen eenduidig en bevredigend antwoord mogelijk. Wat wel vaststaat is dat een weblog als dit niet zonder kan, we zien immers allen dat wij, zij het soms met wat moeite, toch ons ei kwijt kunnen. Waarvoor, en ik besef dat dit eigenlijk pas de eerste keer is dat ik dit zeg, hartelijk dank Jan Marijnissen!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 4 maart 2007 @ 19.10 uur

  109. @ Sjaak

    Je ‘beloofde land’ is binnengekomen op @17.
    Je hebt er weer een kunststuk van gemaakt.
    Groeten!

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 20.06 uur

  110. Jan, eindelijk is het mij met hulp van lieve attente webloggers gelukt om het NOVA interview te zien en te horen.
    Applaus voor de gave van het woord! Het liep als een trein en eindelijk kreeg je de ruimte. Zelfs Tichelaar en Rutte leken ineens in mijn ogen lieve schaapjes.
    Dat onderzoek gaat er komen! Viva SP!!

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 20.11 uur

  111. @92 Irma

    Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gebracht. Dat wordt een goede dinsdagavond!

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 20.14 uur

  112. Offtopic hersenspinsel:

    Het zou verboden moeten worden… (Bekende uitspraak in een reclamespot)
    Waar ik die uitspraak aan zou willen koppelen:
    Kerk (geloof) en Poltiek als koppel. Graag zou ik de grondwet in dezes aangepast zien in de zin van:

    Het is politieke partijen niet toegestaan om: religie in de naam van een partij te noemen, danwel beleid te koppelen aan religie. Ook dienen politicie zich te onthouden van uitspraken ( in hun hoedanigheid als politicus), welke de suggestie wekken, dat een besluit danwel wet ge-ent zou zijn op religieuze gronden.

    Het is niet, dat ik tegen religie op zich ben, maar wel aan het totaal verschillend uitleggen van een religie, danwel onderdelen van een religie.

    Reactie door Peter — zondag 4 maart 2007 @ 20.20 uur

  113. nog een oftoppicje?
    defensie gaat de weblogs van ahum onze? wederopbouw/bevrijdings leger controleren,,
    wandt soldaten hadden zich zeer kwetsendt uitgelaten over de lokale afgaanse bevolking,,tjjee en ik maar denken dat er geprobeert werdt om er een wederopbouw? missieer van te maken,,
    hee lelijke afgaanse hond,we gaan scholen ver/bouwen,en luister je niet maken we je kapot,,zoiets bv?en erger! jaha een vredelievend legertje,met wapens dan he.

    Reactie door ad — zondag 4 maart 2007 @ 20.44 uur

  114. @102
    Een aardige handreiking zou zijn, om althans
    55 plussers VRIJ REIZEN IN HET OPENBAAR VER-
    VOER aan te bieden, zodat zij zich naar alle
    kanten toe kunnen verpláátsen, zonder absurd
    meer reiskosten te moeten betálen.
    ……..
    Geen onsympathiek idee, maar wie gaat dat betalen in mijn optiek kunnen zeer veel 55 + is dit makkelijk betalen.
    Dus ik zou niet zo kijken naar de leeftijd ik kom gezinnen tegen jongere die het veel slechter hebben en graag veel met het openbaar vervoer willen reizen dus gratis een keer met de kinderen ergens naar toe.
    Ik ben ook 55 + van mijn hoef openbaar vervoer niet al zo omdat dit in mijn omgeving rampzalig is,dus geniet ik nog steeds van mijn auto en kan mij prima behelpen.
    Vergeet niet dat als het voor de 55 + gratis is dat het 55- geld kost al denk ik als we stoppen met oorlogje voeren we met een leeftijd van 0 -100 jaar net zoveel gratis kunnen vervoeren als we willen.
    Misschien zijn er nog wel meer onzinnige potten die we hiervoor kunnen gebruiken.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 maart 2007 @ 21.07 uur

  115. Deze hervormde regent dient er vooreerst voor te zorgen dat de democratische grondrechten van de bevolking van de grond komen.Dat is een rechtstreekse verkiezing van de volksvertegenwoordiging door de kiesgerechtigde BEVOLKING en dat is niet alleen de 2e maar ook DE EERSTE KAMER!Het kan niet zo zijn dat de grijze netwerk muizen in de Staten,waarvan je 4 jaar niets hoort,uit hun midden,via achterkamertjes, hun companen uitkiezen voor de 1e kamer.Zolang deze middeleeuwse regenten toestand blijft,kan ik mij voorstellen dat de opkomst steeds minder wordt.Indien minder dan 50% van de bevolking opkomt,betekend dat,dat meer dan de helft van de senatoren in de 1e kamer feitelijk geen mandaat hebben.
    Straf deze hervormde regent af:Ga niet stemmen of stem SP!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 4 maart 2007 @ 21.42 uur

  116. @115 Maan
    Door niet te gaan stemmen geef je rechts een oneerlijk voordeel. De Provinciale Staten mogen van de SP ook worden afgeschaft, maar nu ze er nog zijn kunnen we ze maar beter gebruiken ook (vrij naar Tiny Kox die afgelopen vrijdag in Heerlen was). Gewoon echt WEL gaan stemmen allemaal, en natuurlijk op de SP!!

    Wat mij nog dwars zit over de Irak kwestie is de vrijheid om te stemmen voor Kamerleden.

    ´Grondwet
    In artikel 67, lid 3 van de Grondwet staat dat Kamerleden stemmen zonder last. Dat betekent dat anderen geen opdracht kunnen geven aan een Kamerlid om voor of tegen een voorstel te stemmen. ´

    Is het wel eens legaal wat er is afgedwongen door Balkenende??

    Reactie door Irma — zondag 4 maart 2007 @ 22.14 uur

  117. @102 Madelief.

    Ik denk dat de problemen wat dieper zitten, de meeste woningen van die 740 zijn te koop omdat de mensen het niet meer kunnen betalen.
    Er zijn woningen die al meer dan een jaar te koop staan. De kleine man (met het confectie pakje aan) met een eigen woning (van de bank) wordt weer terug geworpen op zijn roots.
    Groeten van ons.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 4 maart 2007 @ 22.14 uur

  118. HERVORMDE regent Maan ? Hmmm, ik denk meer een hervormde HERVORMDE regent. Ik meen te weten, dat dit ook wel “grif ferkeert” genoemd wordt.
    (grif ferkeert is een “vrije” vertaling van het woord “gereformeerd” en betekent vrij vertaalt zoiets als “gegarandeerd fout”)

    Reactie door Peter — zondag 4 maart 2007 @ 22.31 uur

  119. @108 Harrie V

    Klopt hoor Harrie! Vele malen heb ik aangegeven dat reacties na (ong.) 00.00 niet meer soepel doorlopen. Ik zie dan wel mijn reactie staan waarop ik pas de volgende dag ineens een rits ertussen zie staan. Zo wordt het wel moeilijk om op/met elkaar te reageren/communiceren.

    Reactie door Gloria — zondag 4 maart 2007 @ 22.47 uur

  120. @108, 119 Harrie V & Gloria,

    Dat is soms ook voor 0.00u. Zo kwam ik een voor mij ‘nieuwe’ reactie van Harrie V (Harrieke) tegen in een oud topic, waarbij hij zich nogal ongenuanceerd uitliet over mijn schrijfsel. Een vervelende gewaarwording, en vooral omdat ik niet meer kon reageren.

    Dus Harrie, ik zou je willen vragen voortaan niet meer zo persoonlijk mij aan te vallen (ook rekening houdend met de vertragende factor waarop reacties zichtbaar worden). Ik ben zeker niet goedgelovig en ik kan net als jij niet tegen onrechtvaardigheid. Ik ben alleen minder anti-Ayaan dan jij kennelijk.

    Reactie door Ellen — zondag 4 maart 2007 @ 23.47 uur

  121. @120 Ellen

    Kan ik nog steeds niet begrijpen dat jij Ayaan de hand boven haar hoofd wilt houden. Ze werkt nu mee in het gebouw waar de as van het kwaad dagelijks wordt uitgebroed. Daar word je zomaar niet aangenomen!!

    Reactie door Gloria — maandag 5 maart 2007 @ 0.03 uur

  122. Gloria, voor wat het waard is; mijn reactie op je stukje @121 staat op het topic ‘Lobby’ van 2 febr. Hier werd het niet geplaatst, men wil niet al teveel offtopic reacties denk ik, wat ik ook wel kan begrijpen.

    Reactie door Ellen — maandag 5 maart 2007 @ 1.09 uur

  123. @ 106 GJH

    Is ‘goedkeuren’ dan niet hetzelfde als ‘beoordelen op criteria’? En, PUUR INHOUDELIJK heeft de Eerste Kamer juist WEL WAT TE ZEGGEN OVER KABINETSBESLUITEN. Ze kan ze – na toetsing – namelijk VERWERPEN!

    We bedoelen wellicht hetzelfde, het komt alleen verschillend onze strot uit!

    Met SP groet, Erik Sc

    Reactie door erik — maandag 5 maart 2007 @ 8.29 uur

  124. @ 123 postscriptum

    Eerste Kamer heeft geen recht van amendement en initiatief

    Reactie door erik — maandag 5 maart 2007 @ 8.54 uur

  125. U kunt uw ongewenste UPC mediabox op deze manier terugbrengen…..

    Terugbrengactie bij UPC leidt tot bommelding

    AMSTERDAM – Een actie van webmagazine Bright.nl bij UPC is volledig uit de hand gelopen. Het webmagazine bezorgde woensdag een gemolesteerde decoder terug bij een klantenbalie van de kabelmaatschappij, waarop de receptioniste een bommelding deed.

    UPC ligt al geruime tijd onder vuur van consumentenorganisaties en politiek, omdat het bedrijf agressieve verkoopmethoden zou hanteren bij de promotie van digitale televisie. Klanten van UPC wordt ongevraagd een decoder toegestuurd om de dienst uit te proberen, maar na de proefperiode worden zij automatisch aangesloten als ze de zogenoemde ‘mediabox’ niet terugsturen. Veel klanten klagen bovendien dat het retourneren van de decoders moeizaam verloopt.

    Gruzelementen

    Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande besloot de box zelf terug te brengen. In een filmpje dat het magazine vandaag op zijn website plaatste, is te zien hoe hij de decoder met twee handlangers aan gruzelementen slaat, overgiet met benzine en in brand steekt. Vervolgens bezorgen de drie de restanten van de decoder – in de originele verpakking – terug bij UPC aan de Kabelweg in Amsterdam.

    Benzine

    Volgens UPC-woordvoerder Ronald van der Aart werd de politie gewaarschuwd toen “drie nors kijkende mannen een naar benzine stinkende doos kwamen bezorgen waar draden uitstaken.” Het pand werd “conform de procedure” ontruimd en de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) werd ingeschakeld om het pakketje te onderzoeken. “Een op het eerste gezicht leuke grap liep volledig uit de klauwen,” aldus Van der Aart.

    Of UPC stappen tegen Bright onderneemt, moet het bedrijf nog bekijken. Het bedrijf heeft volgens Van der Aart in ieder geval schade door de actie geleden, omdat de servicebalie moest worden ontruimd.

    Van der Zande had naar eigen zeggen tevergeefs geprobeerd om UPC de decoder te laten ophalen. “We hebben ze een ludiek koekje van eigen deeg gegeven.” Hij heeft nog geen contact met het bedrijf gehad.

    Reactie door Pool — maandag 5 maart 2007 @ 11.04 uur

  126. Zie ik nou als enige Reclames op TV voor Rollators . Zeer luxe voor maar 25 euro per maand.

    Reactie door Pjotter — maandag 5 maart 2007 @ 11.35 uur

  127. Ik heb maat besloten de “Democratie “mijn achterwerk te laten zien : alles blijft zoals het was : In de gehele Nederlandse geschiedenis in Den Haag wordt er alleen carriere bedreven voor zichzelf : mijn stem krijgt niemand !

    Reactie door Fred — maandag 5 maart 2007 @ 11.42 uur

  128. @ 126 Pjotter

    Wij kijken niet naar adult tv, bah .. vies mannetje.

    Reactie door Pool — maandag 5 maart 2007 @ 11.46 uur

  129. Irma, ik kan er al die tijd al niet bij, maar
    jij zit héél dicht bij het door jou te raad-
    plegen juridisch vuur, dat mogelijk wat ij-
    zers voor dat vuur aan het verzamelen is.

    Dat zou ik me goed kunnen voorstellen en heb
    ik nog even geduld, maar de door ons bedoelde
    ‘aanpak’ van dit Kabinet m.b.t. de persoonlij
    ke inbreng van Tweede Kamerleden, klopt van
    geen kant.

    Hadden de nieuwelingen binnen het c.d.a. en
    de pvda dat tevóren geweten, waren ze er mo-
    gelijk nooit aan begonnen.

    Nu kunnen ze zich alleen nog naar ‘eer en ge-
    weten’ gehouden weten een houding aan te nemen die overeenkomstig hun eeds/gelofte-af-
    legging. We wachten af en zelfs al zou de SP
    opnieuw geen medewerking krijgen om één en
    ander grondig te laten uitzoeken en er een
    team als “spoorloos” moeten worden ingescha-
    keld, dan heeft voor mij de SP beantwoord
    aan alle mogelijkheden om zaken ‘hélder’ te
    krijgen. Dat zal menigeen goed doen na al
    heel wat lange slapeloze nachten erover gehad
    te hebben.

    Pas dan kan het een ‘doorslaand’ succes ople-
    veren, als er weer eerst een ‘klokkenluider’
    opstaat, (vaak net ná hun pensioen, of door
    een partner gefinancierd) en dáár is dus het
    lánge wáchten op, of iemand die bij de notaris een verklaring afgeeft, waarin de
    waarheid boven tafel komt, op het moment dat
    betrokkene er nooit meer door zal ‘lijden’.

    Verlaten mensen om niet duidelijke redenen de
    eigen partij kan een achteruitgaande gezond-
    heid ten grondslag liggen aan pure gewetens-
    nood die zich dan lichamelijk openbaart en
    dát kan iedereen zich levendig voorstellen!
    Veel plezier overmorgen in Heerlen en ik hoop
    dat het tot een feestje leiden zal! Groetjes,
    Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 5 maart 2007 @ 15.28 uur

  130. Zelf deel ik niet d eopvatting, dat de Eerste kamer zou moeten wordne afgeschaft. Integendeel.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 5 maart 2007 @ 19.01 uur

  131. Jan Hannie van Leeuwen zei vandaag op radio 1 dat zij gehouden was aan…(n moeilijk woord wat ik me niet herinner) van de fractie bij stemming in de eerste kamer m.n. daar waar het ging om de WIA was er partijpolitieke druk maar ook op andere punten.
    Ik dacht toen al wat is ze toch snel om na haar eerdere voorbehoud.
    Van Geel zegt dat ‘ze’, de eerste kamer, het kabinet moeten steunen.
    Tichelaar zegt dat ze niet gebonden zijn aan maar wel gehouden aan de partijpolitieke standpunten.
    Dus waar hebben we het over.

    Wat zijn ze bang en nu Verhagen er niet is om de ander af te schieten neemt Balkenende het stokje over de kiezers een loer te draaien.
    Wat een hypocriete leugenachtige partij.
    Achteraf zou Hannie soms wat harder hebben willen zijn, was ze het mar geweest.

    Reactie door Henny — maandag 5 maart 2007 @ 19.04 uur

  132. Nr. 130 is een ongelukje! Dus nu opnieuw:

    Zelf deel ik niet de opvatting, dat de Eerste Kamer zou moeten worden afgeschaft. Integendeel.

    Juist in de afgelopen pakweg 20 jaren is gebleken dat de Eerste Kamer een flink aantal keren slechte of zelfs desastreuze door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstellen naar de prullenmand heeft verwezen, dan wel teruggestuurd naar de Tweede Kamer, dan wel door de regering doen aanvullen met “novelles”. Deze Kamer heeft aangetoond wel degelijk een “chambre de réflexion” te zijn. Indien zij zou worden opgeheven zou een belangrijk veiligheidsventiel in de politiek verloren gaan, en dit klemt des te meer, nu tegenwoordig steeds meer onervaren mensen Tweede Kamerlid worden en de kwaliteit daar (althans in mijn ogen) behoorlijk dreigt te dalen.
    Overigens zou de afschaffing van de Eerste Kamer (gelukkig!) een hele klus zijn. Zo’n Grondwetswijziging kan slechts plaatsvinden met 2/3 meerderheid in beide Kamers, en wel twee maal, terwijl ertussenin nog verkiezingen moeten worden gehouden. Dit gebeurt dus niet gauw.

    Wel ben ik het ermee eens, dat een meer democratische procedure moet worden ontworpen wat beteft de verkiezing van de Kamer (welke nu immers getrapt geschiedt, via de Provinciale Staten).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 5 maart 2007 @ 19.12 uur

  133. @ Gandalf (44):

    Na het tegel lichten wordt nu dus ook het kleppen lichten tot kunst verheven. Na zo veel ervaring zul je ook hier zeker niet je klep moeten houden…..

    Reactie door Olav Meijer — maandag 5 maart 2007 @ 19.30 uur

  134. @ Dirk de Man (46):

    Toch zijn er een aantal beleidsterreinen, die niet op gemeentelijk en landelijk, maar juist wel op regionaal niveau goed kunnen worden angepakt (b.v. ruimtelijke ordening, zorg, verkeer, e.d.). Dus een “tussenbestuurslaag” lijkt me toch onmisbaar. Wel zou die andere vormen kunnen aannemen dan de huidige provincies, b.v. een aantal regionale gebieden (zoals op die op basis van de Kaderwet).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 5 maart 2007 @ 19.36 uur

  135. @127 Fred — maandag 5 maart 2007 @ 11.42,

    Voor een deel heb je gelijk. Zins jaar en dag is het al cda, pvda en vvd die het beleid bepalen. Maar daar gaat in de toekomst verandingen in komen nu de SP de derde partij van het land is geworden. Het cda houd de deur nog dicht maar zal het moeilijk krijgen om die ook nog dicht te houden in de nieuwe regeer periode.

    Dus nog wat geduld, er is een nieuwe politieke situatie ontstaan die ruimte schept voor veranderingen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 5 maart 2007 @ 19.50 uur

  136. @ 132 Olav Meijer

    Beste Olav,

    Ik had het zelf geschreven kunnen hebben. Helemaal mee eens. Stel je voor zeg, dat in een Pim Fortuyn aanhang overheerste Tweede Kamer Nawijn/Heinsbroek-achtige besluiten er doorheen gejast zouden worden. Dan wordt Nederland pas echt een bananen republiek!

    Groet, Erik Sc

    Reactie door erik — maandag 5 maart 2007 @ 20.39 uur

  137. 135 Evert.

    Hopen dat 7 maart de doorbraak is,anders is het weer 4 jaren wachten.
    Na 4 jaren weer hetzelfde proces zijn we 8 jaar verder.
    8 jaar maal 7% inflatie op je loon.
    Blijft bar weinig over.
    Dan nog de oudjes die ouder worder.
    De polen zijn al in aantocht.
    Om ons nog goedkoper te maken.
    Alsof dat niet in het plaatje hoorde van de kapitalisten.

    Reactie door sander — maandag 5 maart 2007 @ 23.34 uur

  138. Het niet willen afschaffen van de eerste kamer impliceert wat mij betreft het erkennen van de onvolkomenheid van de tweede kamer.
    Daarnaast ben ik van mening dat de eerste kamer voornamelijk afgeserveerde politici bevolkt uit voorgaande periodes welke daar een spek en bonen kabinetje spelen.
    De Noren zijn wat dat betreft een stuk vooruitziender om slagvaardiger een land te kunnen regeren.
    Als je olymisch goud wil met zwemmen oefen je die sport bij voorkeur uit in water en niet in een bak vol stroop.

    Reactie door MijnZus — dinsdag 6 maart 2007 @ 0.13 uur

  139. Hi Pool die reclames waren toch echt bij mijn kleine pakket. En waarom moet jij mij beledigen.Heb gister een en ander uitgezocht deze tv kan ik binnen een maand opzeggen! Met die box zit je er een jaar vast eraan. Dus ik heb nix box. Jij misschien? Wie de viezerikken zijn weet ik al .

    Reactie door Pjotter — dinsdag 6 maart 2007 @ 4.18 uur

  140. Toch heb ik dat echt gezien. Of gedroomd.Te huur rollators voor 25 euro per maand.

    Reactie door Pjotter — dinsdag 6 maart 2007 @ 4.35 uur

  141. Sorry Pool ik snap het nu, mijn zin komt niet over, die 25 euro huur. En blijkbaar hoor je bij de klootzakken waar ons land niet mee opschiet. Allemaal zelf betalen. Heb mijn vader nog gezien. Hoe ongelukkig hij in een rolstoel gezet was. En hoe lang het duurde voordat ze er iets aan gingen doen. Wie zet die ouderen lekker in zo een luxe mobiel?

    Reactie door Pjotter — dinsdag 6 maart 2007 @ 5.02 uur

  142. Pool ik wil graag weten over die reclame voor Rollators op Adult tv . Die zender heb ik namelijk niet. Misschien iets voor mijn moeder

    Reactie door Pjotter — dinsdag 6 maart 2007 @ 5.24 uur

  143. @ 139, 140, 141, 142 Pjotter

    Ten eerste heb ik je niet willen beledigen, want daar is geen reden voor en over dat ….vieze mannetje, komt voort uit het feit dat ik nooit die reclame over de rolators heb gezien.
    Ten tweede vind ik het een schofterig hoog bedrag als men zo’n rolator moet huren, trek dat eens af van je AOW-tje en daarbij ook nog alle andere lasten, dus ik was in de veronderstelling dat je hier een grapje aan het maken was, zodoende dat ik op het idee van adult tv kwam.
    Ik heb dus geen adult tv en ik heb daar ook geen behoefte aan, maar nogmaals ik heb die reclame nooit gezien.

    Ik vind het erg van je vader en ook van anderen dat die zo aan hun lot worden overgelaten, maar ik denk dat dit te maken heeft met de afbraak van het sociaalstelsel, dat iedereen op een gegeven moment voor zichzelf de kosten van de oude dag moet ophoesten.

    Reactie door Pool — dinsdag 6 maart 2007 @ 11.57 uur

  144. @ MijnZus (138):

    Dat is echt volledig mis, MijnZusje (nou ja…..)! In de min of meer democratisch ingerichte landen overweegt veruit het tweekamerstelsel. Dat is niet voor niets. In een orgaan als de Tweede Kamer is er nogal eens sprake van de waan van de dag, soms helemaal niet goed doordachte wetsvoorstellen, toevallige meerderheden (wegens afwezigheid van een deel van de leden), enz. Een Kamer waarin nog eens grondig de rechtmatigheids- en toepasbaarheidsaspecten worden doorgenomen, is dan broodnodig. Dat heeft de praktijk ook zeker bewezen!
    Verder is het echt onzin te stellen dat de Eerste Kamer voornamelijk wordt bevolkt door “afgeserveerde politici”. Het gaat daar om mensen met ervaring en een bezonnen oordeel, en voor een deel zijn dat inerdaad ex-Tweede Kamerleden en ex-ministers e.d. Maar vaak worden ook mensen zonder die achtergrond, maar wel met veel maatschappelijke ervaring, in de Eerste Kamer gekozen. Van de talloze te noemen voorbeelden noem ik even enkelen die mij nu als voorbeelden te binnen schieten: Willem van de Zandschulp (PvdA; vroeger), Erik Jurgens (o.a. ex- directeur van de NOS; PvdA), Anja Meulenbelt (auteur; SP) en mevrouw Quik-Schuijt (rechter; toekomstig; SP).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 6 maart 2007 @ 13.46 uur

  145. Mooi op het gebouw van het VNO staat een bord met “Samen werken , samen leven , samen ondernemen ”

    Wat een idioterie !

    Ze laten mensen vanaf hun 40 ste jaar gewoon verrekken ; ze treiteren ouderen naar hun VUT en dan gaan ze ook nog deze mensen EXTRA belasten ?

    Dat is toch wel echt van de POT GERUKT !

    Reactie door fred — woensdag 7 maart 2007 @ 11.15 uur

  146. Okee Pool Alles aanvaard vandaag SP stemmen dan maar

    Reactie door Pjotter — woensdag 7 maart 2007 @ 11.58 uur

  147. Zou Balkenelende een LSD trip gehad hebben :hij praat zo vreemd over “Samen ” ?

    Niet “samen “met de SP ?……..

    Reactie door fred — woensdag 7 maart 2007 @ 12.30 uur

  148. Hoi Pool, ik heb een reclame gezien van opticomfort en daarin werd vermeld dat je een rollator of invalidenwagen kunt kopen met 45 % belasting korting. Ik weet er het fijne niet van maar duidelijk is dat zorg staat voor kassa!!!

    Reactie door cynthia — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.03 uur