Leraren wijzen ‘nieuwe leren’ af

De overgrote meerderheid van de leraren ziet niets in het ’nieuwe leren’. De theorie erachter kan 20 procent nog wel waarderen. Slechts 3 procent is tevreden over het nieuwe leren in de praktijk.

Dat blijkt uit een enquête van Trouw en ’EénVandaag’ onder het opiniepanel van dat tv-programma. 21.000 mensen gaven hun mening over het voortgezet onderwijs; onder hen negenhonderd leraren in het voortgezet onderwijs. (Trouw)

In december vorig jaar pleitte SP-Kamerlid Jasper van Dijk al voor een kritische blik naar het ‘nieuwe leren’. Leraren maar ook studenten hebben er grote moeite mee. De eersten worden gereduceerd van onder- tot aanwijzer, de laatsten worden op de huidige manier te veel aan hun lot overgelaten.

Het is goed om studenten zoveel mogelijk op hun eigen benen te laten staan, zoals ook uit het artikel in Trouw blijkt. Maar het van hogerhand opgelegde ‘competentie gericht leren’ is doorgeschoten en brengt de kwaliteit van het onderwijs in gevaar, zoals we nu al herhaaldelijk hebben gezien.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 10 maart 2007 :: 14.58 uur

32 Comments

32 reacties

  1. Steeds meer mensen lijken ervan overtuigd dat het niet goed gaat met dat nieuw leren. Steeds meer bedrijven gaan klagen over de kwaliteit van onze afstudeerders.

    Het duur in het opnderwijs ontzettend lang voordat effecten van veranderingen duidelijk worden. Zeker als het om voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs tegelijk gaat. Het probleem is dat dit ook nog wel een aantal jaren zal duren voordat de zaken er voor de studenten weer beter voor staan. Als men al in staat is om de juiste stappen te nemen.

    We dreigen een verloren generatie te gaan krijgen van afgestudeerden tussen nu en over een jaar of tien.

    We moeten zorgen dat we veel voorzichtiger gaan worden met veranderingen die door mensen als Dhr. Elbers en zijn onderwijskundige kornuiten worden bedacht maar niet worden onderbouwd. We moeten ook sneller kijken naar de effecten van veranderingen.

    Reactie door Docent INHOLLAND — zaterdag 10 maart 2007 @ 15.13 uur

  2. Modern onderwijs : Internet leren , maar geeft dat wel een gestructureerde opbouw van kennis , ervaring en vaardigheden ?

    het is naar mijn menig van belang dat er structuur aanwezig is in leren ,omdat de hersenen associatief werken .

    Te vergelijken ook met het vullen van een database : Docent doceert , d.w.z. knipt het totale lesprogramma op in stukjes en biedt deze aan ; zodat een leerling de stukjes tot zich neemt in een bepaalde volgorde in relatie tot andere lesonderdelen .

    Een groot nadeel van projectmatig leren is dat er verschil is in kennis-niveau bij leerlingen en snelheid om bepaalde kennis te verwerken : bovendien geeft dat samenwerken tussen leerlingen grote stress ; bij het niet goed samenwerken : Voordeel is een erg goedkoop onderwijssysteem met vage kennisoverdracht .

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 15.18 uur

  3. Als deze manier van leren met geweld ingevoerd wordt , waar overigens , vooral College van Bestuur belang bij hebben : goedkoper onderwijs , door minder docenten .
    Zou het wel handig zijn in een opleiding een goede basis in te bouwen ; dat wil zeggen ; van een vierjarige opleiding bijvoorbeeld de eerste twee jaren het oude leren te blijven gebruiken en het stage jaar en verdiepings/afstudeer jaar het nieuwe leren toe te passen : er is dan een goede basis gelegd van kennis/vaardigheden , die in de hogere jaren toe te passen ;
    in het nieuwe leerhuis zou een leerling al bijvoorbeeld van het VMBO naar het MBO en HBO ee gammele opleiding aangeboden krijgen : Op het VMBO hebben de meeste nog niet geleerd zelfstandig te werken en dus ook grote moeite zullen ondervinden bij verder leren .

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 16.52 uur

  4. Met veel herkenning heb ik het hier genoemde artikel over de reactie van docenten m.b.t. het “nieuwe leren” gelezen. Mijn vraag is echter: “En wat/hoe nu verder? Wat gebeurt hier nu verder mee? Is er ergens in dit land iemand die hier mee aan de slag wil gaan en de beleidsmakers/politici (die beweren verstand van zaken te hebben….) kunnen bewegen tot het veranderen van hun gedrag? Uiteraard zijn er elementen die vooruitgang betekenen, maar het meeste heeft toch geleid tot een devaluatie van de waarde van “de” diploma’s.”

    Ik ben zeer benieuwd, maar tegelijk zeer sceptisch voor wat betreft het “zelfreinigend vermogen” van het circuit.

    Reactie door H.Zweistra — zaterdag 10 maart 2007 @ 17.25 uur

  5. Het grootste probleem met competentiegericht leren zoals ik dat meemaak op mijn HBO, is het groepswerk. Met het competentiegerichte onderwijs is an sich niet veel mis vind ik, bij een taai vak als Research Mgt (met veel statistiek en de software SPSS) ben ik erg blij dat ik niet alleen de theorie moest leren. Door de opdrachten raakte ik enthousiaster over dat vak, sterker: ik vond het erg leuk om te doen.

    Maar de taken moeten individueel, dat is veel beter dan groepswerk. Vaak zitten er een paar studenten bij die niets doen, wat heel vervelend is. Niet iedereen spreekt elkaar daar makkelijk op aan, ik vind dat men daarmee ontzettend veel vraagt van studenten. Als dan de begeleiding ook niet altijd even goed is, dan zijn studenten nog meer op zichzelf aangewezen, waarbij 1 student het werk voor de groep maar in zijn/haar eentje doet, omdat de tijd dringt en niemand bijdraagt. Ikzelf heb dit ook een paar keer meegemaakt, wat heel vervelend is. Het maakt me dan kwaad, maar uiteindelijk gaan de luien gigantisch op hun bek, ook weer op een vervelende manier. Dit werkt gewoon totaal niet, en geeft alle partijen alleen maar stress. Die energie die het allemaal kost had naar veel betere dingen kunnen gaan.

    Kortom, op HBO: Competentiegericht, ja, mits er voldoende theorie bij wordt onderwezen (wat bij ons zo is) en vooral mits de taken individueel zijn en met goede begeleiding.

    Reactie door Ellen — zaterdag 10 maart 2007 @ 17.56 uur

  6. Als iedereen nou een echt vak zou studeren, zouden we deze ongein niet hebben.

    Wie onkunde studeert, verliest zijn tijd, maar dat is pas het begin. Hij of zij, wordt ronduit gevaarlijk als hij/zij met andere onkundigen in een ministerieel departement de onkunde tot norm weet te maken.

    Nederland leeft onder de dictatuur van de onkunde. De democratie werd omzeild. Wie kan zich het debat herinneren dat aan de invoering van het nieuwe leren voorafging?

    Reactie door fysicus — zaterdag 10 maart 2007 @ 18.19 uur

  7. Het is altijd een probleem geweest.
    Dat hele onderwijssysteem schiet aan breinen tekort.
    Eerst maar eens verdiepen in het verschijnsel MENS. En daar dan een manier van studeren op vinden. En juist daar is BREIN voor nodig. En dat vinden we doorgaans niet bij de heren/dames politici. Filosofen en psychologen zouden zich hierover moeten buigen. De vraag is of die studies ook al niet hebben ingeboet aan kennis… vroeger waren zij het die een maatschappij van dienst waren. Nu lijken zij allen maar in dienst van de maatschappij. JOBS! MONEY!

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 maart 2007 @ 18.35 uur

  8. @7

    Correctie: allen moet zijn alleen.

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 maart 2007 @ 18.39 uur

  9. De niewe staadssekretaris kwam net bei een vandaag niet verder dan 7!! keer zechen dat ze met de ouders en leerlingen ging praten.
    Geloov jij het ?

    Reactie door henk — zaterdag 10 maart 2007 @ 18.48 uur

  10. hoi jan,
    lekkerding!

    Reactie door Layla Ayra — zaterdag 10 maart 2007 @ 19.13 uur

  11. op 5 v.o.’s gezeten-en 2 hbo’s-masterclasses etc. en leer’steil’geevalueerd hebbende- kwam ik tot een ander ‘ding’(bohm) ad individu/leren/denken, alsmede een concept om vmbo/havo/vwo in een crossmix te kunnen laten studeren, alsmede een art.edu-lab.
    wie geinteresseerd hierin is maile imdqd@hotmail.com , dan stuur ik ‘t toe.

    Reactie door gli'occhi miei, che vedeste — zaterdag 10 maart 2007 @ 19.18 uur

  12. Verbijsterend trouwens, die spookvakken bij 1 bepaalde Hogeschool (zie SP-site, onder het nieuws van vandaag). Een student had nooit een docente gezien en kreeg toch een 8 van haar? Ongelovelijk. Dat is gewoon fraude. Fijn, dat geeft het HBO een slechte naam en daar gaan straks alle afgestudeerden aan hogescholen last van krijgen (als dit niet bij dit incident blijft en de betreffende hogeschool dus niet wordt aangepakt).

    Reactie door Ellen — zaterdag 10 maart 2007 @ 19.39 uur

  13. Breek me de bek niet open. Ik heb hierover al genoeg gezegd maar wil een stukje aanhalen uit het boek Het vooroudergevoel van de familie Blokker.

    De hele wereld omringt ons in aanschouwelijkheid. De hele natuur leert alleen door aanschouwelijkheid. De hemelen vertellen (Gods eer-) in de zichbare majesteit der sterren. Maar wij zien niet. We moeten leren zien. En dat doen we niet met de ogen. We zien met de ziel. En daarom moet de ziel gewekt worden…. Goed onderwijs richt zich van hart tot hart en niet van hoofd tot hoofd. Eerst het hart levend maken. Wek de wil en laat het kind los. Dan zal het u leegvragen.
    Lighthart, begin twintigste eeuw.

    Ik heb hier niets aan toe te voegen. Waren de mensen vroeger wijzer. Ik denk het wel, ik onderschrijf dit kan het niet mooier zeggen.

    Reactie door Henny — zaterdag 10 maart 2007 @ 20.31 uur

  14. Ik vind het een interessant, maar bovenal ook belangrijk onderwerp. Op “de stellingen” heb ik hierover al iets van mijn persoonlijke visie gegeven en er is in de tussenliggende periode geen aanleiding geweest om mijn visie aan te passen. Mogelijk kan ik evenwel mijn visie nader verduidelijken. Bijvoorbeeld door existentiële argumenten te benadrukken.

    De introductie van “competentiegericht” onderwijs suggereert, dat dat er nooit was. Dat zou m.i. dan iets zijn om over na te denken. Immers, hoe hebben we tot op heden dan maatschappelijk geprofiteerd van de competentie van de afzonderlijke individuen, die deel uitmaken van de maatschappij? Ging dat wellicht bij toeval altijd goed?

    Als “competentiegericht” onderwijs daarentegen géén nieuw fenomeen is, waarom wordt er dan niet voortgeborduurd op eerdere lessen hieromtrent? Dat kan dan welhaast alleen maar zijn, omdat die lessen leren dat het geen succes was, toch?

    Nu ja, competentiegericht onderwijs was er wél of was er níét ooit eerder. Meer smaken hebben we niet, dacht ik. Dat is het existentiële karakter van mijn argumentatie. Je moet hierbij intrinsieke waarden natuurlijk los kunnen zien van terminologie.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 10 maart 2007 @ 20.47 uur

  15. @Henk

    Ik zag die staatssecretaris ook. Er werden een flink aantal vragen gesteld:

    Vraag een: GEEN antwoord, draait er omheen
    Vraag twee: GEEN antwoord, gewauwel
    Vraag drie: GEEN antwoord, geklets
    Vraag vier: Geen antwoor, gekakel
    Vraag vijf: GEEN antwoord, debiteert onzin
    Vraag zes: GEEN antwoord, ander onderwerp
    Vraag zeven: GEEN antwoord, wazig gezweem
    Vraag acht: GEEN antwoord, geneuzel
    Vraag negen: GEEN antwoord, orakelt wat
    Vraag tien: GEEN antwoord, wil gaan praten
    Vraag elf: GEEN antwoord, blablabla
    Vraag twaalf: GEEN antwoord, het moet anders
    Vraag dertien: GEEN antwoord, het moet beter
    Vraag veertien: GEEN antwoord, tegenvraag
    Vraag vijftien: GEEN antwoord, het kan beter
    Vraag zestien: GEEN antwoord, is het wel zo?
    enz.
    enz.

    Reactie door Drob — zaterdag 10 maart 2007 @ 20.53 uur

  16. @7. Reactie door Gloria — zaterdag 10 maart 2007 @ 18.35

    Je zegt het, Gloria:”….Eerst maar eens verdiepen in het verschijnsel MENS…” en niet aan het begin van een middelbare school of hoger onderwijs, maar vanaf het begin, vanaf de geboorte.

    Wat wij mensen met elkaar klaarspelen heeft slechts naar verdeeldheid en conflicten geleid.

    Leerlingen, alsook onderwijzend personeel, groeien steeds verder van elkaar.

    Hoe kan een regering, ministerie van onderwijs, leerkrachten, lesmateriaal ontwikkelen en aanbieden, zonder de leerling erin te betrekken…op z’n minst er meer in te betrekken.

    Hoe breng je, als volwassene, de passie voor een studeerrichting of een beroep aan een jongere generatie over, als wij, als volwassenen steeds minder aandacht voor de opgroeiende generatie kunnen besteden?

    Want we weten het nu onderhand wel…werk…werk…werk….druk…druk…druk..doorwerken, geld verdienen, niet klagen, geen kritiek leveren…

    Dat is wat van werkgeverszijde wordt gevraagd…sorry…geëist.

    Reactie door franslj — zaterdag 10 maart 2007 @ 21.09 uur

  17. @fysicus

    Het ondwerwijs is verzandt in een papiertjesjacht. Als iedereen een diploma heeft is het goed, al is het maar een zwem- of goocheldiploma.

    De uitval in het onderwijs moet minder worden. Dat doet men door de eisen te verlagen. Dat trekt meer leerlingen die denken dat ze het met de verlaagde eisen ook wel kunnen. Dus gaat de uitval weer omhoog. De uitval moet lager worden. Dat doet men door de eisen te verlagen. Dat trekt meer leerlingen die denken dat ze het met de verlaagde eisen ook wel kunnen.

    Wat is de limiet van deze reeksontwikkeling?

    Ken jij nog die zakenvrouw die directeur werd van de MBO-opleiding Nijenrode (een school voor de domme zoontjes van schatrijke ouders). Ze wilde graag rector-magnificus worden. Staat goed op haar curriculum vitae. Dus wordt de MBO-opleiding herbenoemd tot universiteit. Meteen stijgt het opleidingspeil in Nederland.

    Misschien heb je deze reportage over de medische vorderingen ooit gezien. Het ging over MRI-scanners.

    De MRI-scanner is gebaseerd NMR = Nuclear Magnetic Resonance (kernspinresonantie, maar dat mag niet meer zo heten want alles met het wordje ‘kern’ is vies). Kernspinrosantie is door topfysici in de dertiger jaren op theoretische gronden voorspeld. Vervolgens kwam er een briljant experimenteel fysicus en die toonde het experimenteel aan. Toen bedacht een fysicus (die tevens medicijnen had gestudeeerd, maar twee vakken mag nu niet meer), dat je er plaatjes van het inwendige van mensen mee kon maken, hij bouwde een werkend prototype dat nauwelijks bruikbaar was, maar het principe aantoonde. Vervolgens kwamen er wiskundigen die algoritmes bedachten om de beelden uit de geconvolueerde meetresultaten te bepalen, zo dat de computers het aankonden. Toen kwamen er experimentele fysisci die extreem homogene sterke magneetvelden wisten te construeren. En andere fysici zorgden vor supergeleidende magneten. Vervolgens kwamen er ingenieurs die de hele rataplan in een werkbare omgeving wosten te construeren. Vervolgens kwamen er software-engineers die een goede menustructuur voor de diverse computerbewerkingen van de gegevens en de toegang tot de database ontwierpen.

    En toen … toen kwam er een arts, die drukte op een knopje. Commentaar van de verslaggever: Wat zijn die dokters tegenwordig toch knap …

    Nu snap je waarom die ‘knappe’ artsen tien keer zoveel verdienen als fysici, mathematici, ingenieurs, software-engineers etc.

    Dit soort instelling en waardering vormt feitelijk de basis voor de verloedering van het onderwijs. De knopjesdrukkende arts en de manager die over de schouder meekijkt zijn de kanppe koppen. Degenen die de kennis opbouwen en creatief zijn, die kunnen de pot op.

    Dit gaat niet alleen op vor het hogste niveau, maar ook aan de basis, waar het vakwerk van de MTS-er en LTS-er geminacht wordt.

    Reactie door Drob — zaterdag 10 maart 2007 @ 21.16 uur

  18. Het nieuwe leren,competentie gericht?
    Eerst maar eens ,,leren” luisteren naar de mensen die het uit moeten voeren.

    Reactie door che — zaterdag 10 maart 2007 @ 21.34 uur

  19. Het nieuwe leren zal vooral gericht zijn op meer druk en prestatie.
    Krijgen we Japan effecten.
    Veel harakiri en stress.

    Reactie door sander — zaterdag 10 maart 2007 @ 21.38 uur

  20. @16Drob
    Landelijk vastgestelde exameneisen voor gelijke opleidingen is de enige garantie dat het onderwijs op peil blijft, tenminste als het niveau van die examens niet daalt. Bij het ‘nieuwe leren’ zie je de vraag van de scholen om (gedeeltelijk)van die examens af te komen, omdat er dan een grotere vrijheid is om leerlingen te laten ‘aanklooien’. Als het die kant op gaat weten vervolgopleidingen en bedrijven helemaal niet meer wat de afgestudeerde leerlingen in hun mars hebben. Dus: centrale examens moeten blijven !

    Reactie door simbro — zaterdag 10 maart 2007 @ 23.03 uur

  21. In Engeland en Amerika is men alweer terug gekomen op het competentiegericht leren voor de doelgroep VMBO, het werkt totaal niet!(verslagen staan op het internet)Wij proberen het wiel weer opnieuw uit te vinden. De VMBO doelgroep is vooral practisch ingesteld, hebben een grote behoefte aan duidelijkheid, begeleiding en een gestructureerde werkomgveing. Ze willen leren met hun handen, een vak, en daar is helemaal niks mis mee. De technische branche en de bouwwereld zit te springen om goede loodgieters, timmerlieden en metselaars en die worden erg schaars.

    Competentiegericht leren vraagt en grote mate van zelfstandigheid die een leerling of student moet kunnen opbrengen. De betrokkenheid kan groter zijn doordat de student zijn eigen doel en leerlijn deels kan uitzetten. Voor een deel van de studenten (HBO en WO) die toch willen studeren en onderzoeken kan dat juist erg boeiend zijn. Voor de meeste pubers in het voortgezet onderwijs en MBO tot een jaar of 20 is de hele wereld toch al zo chaotisch, structuur in veel opzichten is dan juist wenselijk.

    Ik pleit voor een mix en match van klassikaal onderwijs afgewisseld met af en toe een project. Kennisoverdracht blijft zo gehandhaafd en de betrokkenheid van leerlingen is veel groter want projecten zijn nu eenmaal aanschouwelijker en leuk om aan te werken. En vergeet niet, door doen en handelen leren we veel. Je kunt studenten en leerlingen wel degelijk aanspreken op hun individuele bijdrage aan projecten als je dit didactisch goed aanpakt. Cooperatieve werkvormen zijn hier heel geschikt voor. Werken in tweetallen of in tafelgroepen. Niet moeilijk te organisren en het is een leuke vorm van leren, minder “saai” dan klassikaal, maar wel heel overzichtelijk, gestructureerd en goed te begeleiden.

    Ook ik heb het intervieuw met de staatssecretaris van onderwijs gezien. Ik zou willen zeggen mevrouw: laat eens een x-aantal ambtenaren van het ministerie van onderwijs drie maanden mee lopen met een school of opleiding waar ze competentiegericht (moeten) werken en kom dan eens met gefundeerde uitspraken.

    Reactie door Gerrit — zondag 11 maart 2007 @ 0.49 uur

  22. In Engeland en Amerika is men alweer terug gekomen op het competentiegericht leren voor de doelgroep VMBO, het werkt totaal niet!(verslagen staan op het internet)Wij proberen het wiel weer opnieuw uit te vinden. De VMBO doelgroep is vooral practisch ingesteld, hebben een grote behoefte aan duidelijkheid, begeleiding en een gestructureerde werkomgveing. Ze willen leren met hun handen, een vak, en daar is helemaal niks mis mee. De technische branche en de bouwwereld zit te springen om goede loodgieters, timmerlieden en metselaars en die worden erg schaars.

    Competentiegericht leren vraagt een grote mate van zelfstandigheid die een leerling of student moet kunnen opbrengen. De betrokkenheid kan zeker groter zijn doordat de student zijn eigen doel en leerlijn deels kan uitzetten. Voor een deel van de studenten (HBO en WO) die toch willen studeren en onderzoeken kan dat juist erg boeiend zijn. Voor de meeste pubers in het voortgezet onderwijs en MBO tot een jaar of 20 is de hele wereld toch al zo chaotisch, structuur in veel opzichten is dan juist wenselijk.

    Ik pleit voor een mix en match van klassikaal onderwijs afgewisseld met af en toe een project. Kennisoverdracht blijft zo gehandhaafd en de betrokkenheid van leerlingen is veel groter want projecten zijn nu eenmaal aanschouwelijker en leuk om aan te werken. En vergeet niet, door doen en handelen leren we veel. Je kunt studenten en leerlingen wel degelijk aanspreken op hun individuele bijdrage aan projecten als je dit didactisch goed aanpakt. Cooperatieve werkvormen zijn hier heel geschikt voor. Werken in tweetallen of in tafelgroepen. Niet moeilijk te organisren en het is een leuke vorm van leren, minder “saai” dan klassikaal, maar wel heel overzichtelijk, gestructureerd en goed te begeleiden.

    Ook ik heb het intervieuw met de staatssecretaris van onderwijs gezien. Ik zou willen zeggen mevrouw: laat eens een x-aantal ambtenaren van het ministerie van onderwijs drie maanden mee lopen met een school of opleiding waar ze competentiegericht (moeten) werken en kom dan eens met gefundeerde uitspraken.

    Reactie door Gerrit — zondag 11 maart 2007 @ 0.50 uur

  23. Je kunt nu wel vast stellen dat een parlementair onderzoek bittere noodzaak is.
    Naast dit onderzoek moet er ook onderzoek gedaan worden naar de leefwijzen van de studenten, en de invulling van de studietijden welke door de student zelf ingevuld worden, in relatie tot de bijbanen.
    Er is nog weinig aandacht voor de situatie rondom de bijbanen en deze nemen voor een belangrijk deel de bestedingen van de studenten in beslag, zowel in (zinvol en al dan niet leerzame)tijdsbesteding, als in financieel opzicht.

    Reactie door H.v.Schijndel — zondag 11 maart 2007 @ 9.57 uur

  24. @Simbro

    Ik ben het met je eens dat er weer voor alle vakken gelijke landelijke exameneisen moeten komen. Examens hebben zo hun nadelen, maar de nadelen van geen gelijke exameneisen zijn nog groter.

    Verder moeten er voor de meeste schoolopleidingen hogere eisen gesteld (hersteld) worden, geen lage eisen om de uitval tegen tegen te gaan.

    Als leerlingen bepaalde niveaus niet aankunnen, dan moeten opleidingen aangeboden worden die ze wel aankunnen en die recht aan hun gevoel van eigenwaarde doen.

    Uitval zou je misschien tegen kunnen gaan door recht en hoogte van uitkeringen in geval van werkloosheid e.d. afhankelijk te maken van het behalen van diploma’s.

    Reactie door Drob — zondag 11 maart 2007 @ 10.43 uur

  25. @17 drob, je raakt de kern van de zaak.
    Hier en daar moet eens wat recht gezet worden.
    Zo,n balletjes inschieter/afwachter of knopjes indrukker is vaak niet meer dan een omhooggeschoten voorlichtingsfunctionaris.
    Met weinig kennis van zaken.
    De verloedering van het onderwijs heeft ook nadelen voor de mensen van middelbare leeftijd.
    Veel ouderen die langs de kant staan werkeloos of anders hebben vaak best een goede opleiding genoten en hebben vaak jarenlange ervaring.
    Door de snelle (naams)veranderingen in het onderwijs trekken ook zij aan het kortste end bij sollicitaties.
    Jonge Personeelsfunctionarissen die de oude opleidingen niet eens meer (h)erkennen.
    Om er een paar te noemen ambachtsschool,UTS,
    bemetel en Som.Jarenlang was je bezig om zo,n papiertje te bemachtigen.
    Er was ooit sprake van een paspoort waarin het opleidings niveau aangetekend werd ,helaas we horen er niks meer van.

    Reactie door che — zondag 11 maart 2007 @ 10.55 uur

  26. Competentie is een woord dat is overwaaid uit de USA ; heeft direct te maken het management ; dat betekent dat oude omschrijvingen ( kwalificaties ) niet meer worden begrepen door het zittend managementimperium ;

    Dus om toch in aanemrking te komen voor een baan moet er op managementniveau alles beschreven worden .( dit is allemaal heel vaag )

    termen als vlijt ,gedrag en vorderingen is te duidelijk .

    Reactie door Fred — zondag 11 maart 2007 @ 14.27 uur

  27. Zou eens handig zijn dat tot inzicht te komen , dat grote hoeveelheden leerlingen voor het VMBO kiezen om met de handjes bezig te zijn : daar zit ook een stuk ontwikkeling , waar zij meer motivatie voor hebben dat vakken te volgen ,die op MULO-3 niveau zijn :
    Bovendien heeft Nederland grote behoeften aan mensen met goude handtjes en niet met een stropdas .eens zal de toeloop van oostblokkertje stoppen , omdat ze daar nu een tekort gaan krijgen , wat leidt tot hogere lonen .

    Reactie door Fred — zondag 11 maart 2007 @ 15.01 uur

  28. “Wie kennis te duur vindt heeft geen flauw benul van de kosten van onwetendheid.”

    Reactie door Docent INHOLLAND — zondag 11 maart 2007 @ 19.18 uur

  29. @28 Docent INHOLLAND,

    Daar leven we toch al vele kabinetten Balkenende mee toch…
    Sorry…. maar onwetendheid heeft niet veel met kennis te maken. Kennis betekent voor mij levenservaring en dan ook onafhankelijk van leeftijd..Meer ervaring qua belevenissen en de reflectie daarop.

    Reactie door Lisette — zondag 11 maart 2007 @ 23.27 uur

  30. @29 Lisette.

    U heeft helemaal gelijk. Ik wilde dit citaat gebruiken om aan te geven dat bezuinigingen in het onderwijs zich altijd ergens anders zullen wreken. Bezuinigingen zijn zich aan het vertalen naar verslechtering van de kwaliteit in het onderwijs en hiervoor zal de maatschappij ergens de tol gaan betalen.

    Reactie door docant INHOLLAND — maandag 12 maart 2007 @ 15.37 uur

  31. Het nieuwe leren is op zich wel een goed iets. Als er ook op kennis getoetst zou worden. Het enigste waar het nu om gaat is dat je (de competenties)kan samenwerken, communiceren enz beheerst en kunt bewijzen, maar kennis is niet zo belangrijk meer, dit hoef je nergens te bewijzen.

    Het zou een beter idee zijn als je deze twee dingen kan combineren. Je krijgt een college en vervolgens een werkles waarin je dan een project maakt, deze wordt dan beoordeelt op de competenties en de kennis die je hebt opgedaan en dit kun je dan in je portefolio stoppen. Dan moet het resultaat van de opgedane kennis wel meetellen en dat mis ik nu nog.

    Somige studenten worden bovendien teveel los gelaten en zijn daardoor niet gemotiveerd. Ze komen ook niet meer opdagen omdat het toch niet verplicht is. Dit zorgt weer voor problemen in het groepsprcess en voor mijn eigen voortgang.

    Dus er zijn nog flink wat kinderziektes, als het niet meer is.

    Reactie door Dave, student fontys — donderdag 22 maart 2007 @ 23.30 uur

  32. Offline

    Verhip,ik ben jarig! Maar ben helemaal niet blij wat er met het onderwijs allemaal gebeurt!

    Reactie door Elsa de Leeuwin — donderdag 17 mei 2007 @ 20.11 uur