1 op de 3

Eén op de twintig leerlingen in het voortgezet onderwijs en in het mbo verlaat de school zonder startkwalificatie. Op het laagste niveau van het middelbaar beroepsonderwijs valt zelfs één op de drie leerlingen voortijdig uit. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekendgemaakt. (Nu.nl)

Dit is een algeheel gemiddelde, schrikbarender zijn de cijfers per onderwijssoort.

Hoe hoger het niveau dat op het mbo wordt gevolgd, hoe lager de schooluitval. Van de leerlingen op het laagste mbo-niveau behoorde 34 procent een jaar later tot de drop-outs. Op het tweede niveau ging het om ruim vijftien procent en op de niveaus drie en vier om respectievelijk negen en zes procent.

Het nieuwe leren, de verschraling van de kennis van leraar en leerling, de uitval, de tekorten. De problemen stapelen zich op. Het is aan de nieuwe minister van Onderwijs om het tij te keren. De SP zal hem graag van dienst zijn met alle alternatieven die we in de loop der jaren hebben geformuleerd.

Zie ook: Financiering herkansing schoolverlaters te willekeurig

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 19 maart 2007 :: 15.07 uur

56 Comments

56 reacties

  1. Tijd ook voor het aanleren van minder vrijblijvend Burgerschap en burgerzin! De kinderen ook kennis bijbrengen van de Nedederlandse polderpolitiek en waarom je als individu moet meedoen aan het oplossen van maatschappelijke problemen, waarom je naar andere moet luisteren en in debat moet gaan (ip.v geweld gebruiken). enz. Wanneer komt er weer een boekje “Burgerschap en burgerzin”?

    Reactie door Frans W — maandag 19 maart 2007 @ 15.13 uur

  2. Prima idee om e.e.a. met de Minister van On-
    derwijs eens tot op de bodem door te praten
    op elk vlak dat bij kind-en-onderwijs thuis
    hoort. Dat zal ongetwijfeld ook vele oude met
    succes toegepaste methoden ter tafel brengen.
    Belangrijk is tevens dat de thuissituatie erg
    veel aandacht nodig heeft om tot werkelijke
    resultaten te komen op een zo plezierig moge-
    lijke manier. Niet álles van vroeger had ter-
    zijde geschoven mogen worden, vooral de opvang niet!

    Reactie door Madelief — maandag 19 maart 2007 @ 15.22 uur

  3. @. 2 Reactie door Madelief — maandag 19 maart 2007 @ 15.22

    Zo is dat, Madelief.. Orde en vrijheid gaan samen…met chaos en vrijheid lukt dat niet.

    Vanaf de geboorte “erbij” zijn en een flink eindje meelopen met opgroeiende kinderen.

    Helaas, velen hebben de boot gemist, maar het is zeker niet te laat, om de eenvoudige reden dat niemand te oud is om iets te leren, veelal iets áf te leren.

    Reactie door franslj — maandag 19 maart 2007 @ 15.44 uur

  4. Universiteiten en hogescholen leveren enorm veel afgestudeerden af. 90% van de studenten die succesvol zijn afgestudeerd vinden geen werk in de richting waarin zij afgestudeerd zijn. Kom ik de verkeerde mensen tegen of is een studie in bepaalde richtingen zinloos? Wordt dit geregistreerd? Inburgeren en Nederlands leren maar hoe zit dat in de streken waar het dialect wordt gehanteerd. De kwaliteit van het (basis) onderwijs is beneden peil. Het nederlands van hoger opgeleiden is vaak belabbert slecht. Ook blijkt dit zo te zijn bij staatssecretaris Dijksma. Structureel moet het basis leren aangepakt worden. Ik hoop hiervoor een degelijk systeem te kunnen ontwikkelen. Start bij de onderwijzersopleidingen waar men niet leert rekenen maar ook de Nederlandse taal een verwaarloosd vak is geworden.
    anton hofman.

    Reactie door anton hofman — maandag 19 maart 2007 @ 15.55 uur

  5. Men zou eens wat meer moeten gaan kijken wat kinderen kunnen en of ze de motivatie-uitdagingen krijgen die ze nodig hebben.

    Nee het onderwijs is teveel met hun eigen management bezig, vooral op MBO/niveau.
    Persoonlijke vete´s worden uitgevochten over de ruggen van de kinderen, leraren die er wel volledig voor willen gaan krijgen de kans niet en houden zich dan zgn. niet aan de regels, waardoor ze zo min mogelijk worden ingezet en dit leidt dan weer tot lesuitval.

    Mijn kleinzoon doet de ICT-opleiding MBO-niveau 4 en heeft niet de uitdaging gekregen die hij nodig heeft.
    Allemaal te makkelijk met als resultaat dat er niet of nauwelijks gewerkt hoeft te worden.
    Commentaar van de school, och jongen doe het maar een niveuatje lager in niveau 3, maar dat zal je ook wel niet kunnen.
    Die jongen zit nu helemaal met 2 vingers in z´n neus zijn taken te maken en heeft geen enkele uitdaging meer om z´n schouders er onder te zetten.
    En vanwege de lesuitval van de onderlinge twisten bij de leiding is hij tegenwoordig meer thuis aan het werk ‘vanwege lesuitval’ dan dat hij op school aanwezig is.
    Ondanks de vele pogingen die er ondernomen zijn om hem te motiveren ipv. te demotiveren wat ze nu gedaan hebben, zijn en blijven ze stoìcijns `hun` gelijk volhouden.
    Als je wilt dat kinderen afhaken moeten ze vooral zo doorgaan met dit beleid.
    Het onderwijs is de laatste 20 jaar goed om zeep geholpen.
    Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een zeer inteligente begaafde jongen.
    Als hij het werkelijk niet zou kunnen wordt het een ander verhaal, maar voor deze knul geldt heel duidelijk dat hij onder zijn niveau zit te presteren, de school weet dat maar zal er niet aan toegeven.
    Hun gelijk is het gelijk.
    En ik vrees dat dit niet alleen het geval met mijn kleinzoon zo is, maar met vele andere kinderen ook.

    Reactie door bijdehandje — maandag 19 maart 2007 @ 16.43 uur

  6. Een omgekeerde gedachtegang, waarom dwang?
    Het is veel verstandiger om mensen bij te brengen dat een opleiding vrij essentieel is voor maatschappelijk succes. Kortom laatst ze maar van school gaan, maar dan GEEN uitkering of andere nonsens (vlinder expidities etc). Ik weet uit eigen ervaring hoe gemotiveerd ik was toen ik als drop out slecht en zwaar werk in de fabriek moest doen. Door hard te werken en veel zelf studie heb ik alsnog de droombaan kunnen vinden die ik ambieerde.

    Reactie door Sjors Pals — maandag 19 maart 2007 @ 17.56 uur

  7. Zorg er eerst eens voor dat de salarissen in het onderwijs eens flink omhoog gaan want mensen met PABO opleiding een HBO opleiding haken al heel snel af als ze zien wat je met een andere HBO opleiding kan verdienen. Daardoor krijg je steeds minder kwaliteit in het onderwijs.

    Reactie door leo v schagen — maandag 19 maart 2007 @ 18.12 uur

  8. Laten we een verschil maken tussen de verschillende niveaus. Ik hoor dat er veel mis is op VMBO en Praktijkschool, en dat wil ik best geloven. Soms wordt gedaan alsof alle onderwijsvernieuwingen alleen maar rampspoed en ellende zijn – dat is niet zo! De Tweede Fase heeft op mijn midderbale school (het Pieter Nieuwland College in Amsterdam) heel goed gewerkt. Een “zwarte” school die het heel goed doet, die vooroploopt met het onderwijs in de beta-vakken, dus ook goed voor de zgn. Kenniseconomie – misschien een tip om daar eens te gaan kijken. Geldt ook voor Minister Plasterk maar die zal dit weblog wel niet tot in detail lezen ;)

    Reactie door Gerrit Holl — maandag 19 maart 2007 @ 18.32 uur

  9. Hallo, De laatste jaren zien we op scholen dat nieuwe vormen van onderwijs zorgen voor slechte resultaten. Competentiegericht leren kan ook binnen het klassikaal systeem als een docent daar ook gelegenheid voor krijgt. Het onderwijs in Nederland is te ver doorgeschoten met ideeén van zogenaamde onderwijsspecialisten die door politici klakkeloos worden overgenomen . Stop met al die onzinnige experimenten en ga zo snel mogelijk terug naar de basis. Een docent moet lesgeven en geen tijd kwijt zijn aan administratie, managementtaken of vergaderingen. De leerling moet weer centraal staan en niet gebruikt worden als proefkonijnen voor onzinnige onderwijsexperimenten. Ik neem het de politiek kwalijk dat er niet eerder aandacht is besteed aan het onderwijs. Als er toch bezuinigd moet worden op ambtenaren dan mogen wat mij betreft alle beleidsmedewerkers weg die rapporten met allerlei regeltjes over onderwijsvernieuwing produceren.

    Reactie door algie lefeber — maandag 19 maart 2007 @ 19.27 uur

  10. @ 5 bijdehandje

    Er zijn ROC’s die alleen maar op woensdag middag ICT leerkrachten ter beschikking heeft, ik weet dit doordat een zoon van een kennis deze opleiding doet, precies als jou kleinzoon.
    Vaak kunnen die kinderen via intranet vanuit huis hun werk opsturen en dan worden de lesroosters weer aangepast i.v.m. afwezigheid van enkele leerkrachten dan hebben ze weer tussenuren enz. enz.

    Weet je waarom men jou kleinzoon naar een lager niveau hebben geplaats, dan hoeven ze hem minder aandacht te geven en an is het voor die leerkracht “kat in ‘t bakkie”

    Reactie door Pool — maandag 19 maart 2007 @ 19.27 uur

  11. @10 Pool,

    Dat is nou precies waar het om gaat, er zit veel meer in dat joch dan dat ze er daar uit willen halen.
    Lekker makkelijk voor hun, maar resultaat is wel dat dat joch straks helemaal niets meer doet.
    Gelukkig wordt hij thuis goed begeleid en krijgt hij taken te doen van z’n vader die hij leuk vindt en met gemak maakt, maar ze hebben de motivatie er flink uitgehaald.

    Resultaat is natuurlijk wel, dat hij straks in niveau 4 weer uit z’n neus zit te vreten.
    Eigenlijk had hij de fast-lane op niveau 4 moeten doen, dan had hij op de goede plek gezeten.
    Het is doodzonde dat je zo’n joch in feite naar de verdommenis ziet gaan vanwege zo’n rotschool puur en alléén omdat ze geen aandacht hieraan willen geven.
    En wat is er verder voor keus?
    Niets, helemaal niets. Het is alleen maar ROC wat de klok slaat.

    Reactie door bijdehandje — maandag 19 maart 2007 @ 20.47 uur

  12. dear anton hofman, hoever bent u met de ontwikkeling van uw systeem? ik heb er al 3 liggen.art&do-lab, gemixte niveau’s/surplus aantekeningen op diploma’s resp. inroosteren/+ achievements mogelijk maken, en nog ‘n onorthodoxere.mail adres bij pi prev. page.onderaan ergens.zie in de formuleringen niet wat ik zoek, en de herkansingen van drop-outs moeten sowieso gearrangeerd worden, n’importe de prijs; los daarvan: bij goed onderwijs minimaliseer je dit schrijnende verschijnsel.(bon = beter onderwijs nederland, basic: wat geeft goed onderwijs nederland? (bon = goed..))

    Reactie door gli'occhi, che vedeste — maandag 19 maart 2007 @ 20.48 uur

  13. Drama in onderwijs, zie het nu bij mijn zoon
    op school in de klas gebeuren.
    Hij zit op dit moment met 16 andere leerlingen in de 4e klas van het VMBO.
    Van deze 17 leerlingen hebben er 5 slagingskans en daardoor uitzicht op een vervolgopleiding bijvoorbeeld MBO via ROC.
    Gelukkig heeft mijn zoon de capiciteiten om te slagen en door te leren.
    Hij gaat straks ook naar het ROC voor een beroepsopeliding.
    Wat gebeurt er met die andere 12 kinderen die straks zonder een VMBO diploma op straat komen te staan?
    Dit is nog maar 1 klas van een VMBO in Nederland.
    Een hele generatie is en gaat op deze manier naar de knoppen.

    Reactie door kitje — maandag 19 maart 2007 @ 21.01 uur

  14. @13 kitje
    Vergelijkbare situatie op de school van mijn zoon, iedereen ziet de zwaksten afglijden maar het lijkt niemand te boeien. Of er zijn geen mogelijkheden voor leerkrachten er iets aan te doen.
    Toch het resultaat van de schaalvergroting?

    Juist deze generatie hebben we straks heel hard nodig!

    Reactie door Irma — maandag 19 maart 2007 @ 22.02 uur

  15. Bedoeld ter meditatie/uitdaging:

    Onderwijshervormingen zijn al een tijdje aan de gang, dacht ik. Maar door wie worden die doorgevoerd? Ik zou zeggen: Door degenen, die niet tevreden zijn over het onderwijs, dat ze vroeger hebben genoten.

    Maar dat is dan gek.

    Als beleidsmakers ontevreden zijn over het onderwijs, dat ze destijds hebben genoten, hoe kunnen ze er dan in geloven, dat hun vernieuwingen ook verbeteringen? Zo slecht vonden ze dat onderwijs dan toch kennelijk niet. Maar als dat onderwijs dan toch zo slecht niet was, vanwaar dan steeds de neiging om er telkens wat (van overheidswege) aan te veranderen?

    Reactie door Wilbert — maandag 19 maart 2007 @ 22.03 uur

  16. Onderwijshervormongen zijn ingevoerd om dat de “oude” methode niet voldeed aan de eisen van het bedrijfsleven.
    dus ontstond het idee om kinderen al vanaf groep 2 (1e citotoets) klaar te stomen voor een leven als slaaf in de consumptiemaatschappij.
    Er is een programmaatje voor minder begaafde kinderen en een voor iets meer begaafde kinderen en zo komen er ieder jaar programmaatjes bij, want die kinderen zijn wel zo slim om zich niet in een hokje te laten stoppen. De onderwijzers en docenten die dat niet door hebben bedienen zich van veel kunst- en vliegwerk, waar ze ook een programmaatje voor hebben en de echte Professionals worden als eerste aan de kant gezet.

    Reactie door Elsemie — maandag 19 maart 2007 @ 22.58 uur

  17. @ 16 Correctie

    Moet zijn onderwijshervormingen.

    Dit was een kleine meditatie.

    Reactie door Elsemie — maandag 19 maart 2007 @ 23.00 uur

  18. @ 15 Wilbert

    Bezuinigingen hebben in de afgelopen jaren zijn tol geeist in het onderwijs.
    Voeg daarbij de schaalvergroting, van scholen naar leerfabrieken met duizend kinderen en meer.
    Het onderwijs is geen onderwijs meer, het is kind voor zichzelf.
    Ik hoor dit dagelijks van mijn eigen zoon.
    Er is geen tijd meer voor echte persoonlijke aandacht tijdens de lessen.
    Je moet het zelf uitzoeken, de leraar heeft is meer tijd bezig met orde houden dan met werkelijk lesgeven.
    Dit is weer gevolg van het feit dat kinderen een opleiding volgen, die theoretisch te moeilijk is, en het er daarom bij laten zitten.
    Waar die veranderingen ook vndaan zijn gekomen, laten we er alsjeblieft mee ophouden.
    Er is een generatie kinderen de dupe van geworden.
    Het onderwijs dat ik heb genoten was echt beter dan het onderwijs dat mijn zoon nu krijgt.
    Snap dan ook werkelijk niet hoe iemand met droge ogen kan beweren dat het nu zoveel beter is.

    Reactie door kitje — maandag 19 maart 2007 @ 23.02 uur

  19. @Elsemie — maandag 19 maart 2007, 23.00

    Ik vond die hervormongen persoonlijk óók wel illustratief, hoor :)

    Dit was een kleine (extra) uitdaging.

    Reactie door Wilbert — maandag 19 maart 2007 @ 23.07 uur

  20. @kitje — maandag 19 maart 2007, 23.02

    Jij hoort van je eigen zoon, dat het onderwijs niet deugt…
    Zelf heb ik een paar dagen ook met mijn broer, wiskundeleraar, gepraat. (Hij bleek mijn vermoedens/inzichten helemaal te delen, zonder dat ik ze hoefde te ventileren. Hij kwam er al uit zichzelf mee…)

    Ehh… Beleidsmakers? (Voor wie ik de meditatie/uitdaging eigenlijk had bedoeld…)

    Fijn, dat jullie in elk geval wél thuis geven.

    Zelf moet ik er straks voor vandaag wel een punt achter zetten voor vandaag, hoor…

    Reactie door Wilbert — maandag 19 maart 2007 @ 23.35 uur

  21. Wat heet uitdaging ? voor veel kinderen is er geen toekomst op deze manier. Hoe kun je ze die toekomst wel geven als er geen vrijheid meer is van onderwijs? Er is een standaard aanbod, maar er word geen aandacht besteed aan de vraag, om maar eens in bepaalde termen te spreken. Een kind heeft leerplicht en de school ???
    Laisser faire!
    De school verplicht zich tot….Resultaten?
    Niets wat met ONDERWIJS te maken heeft!

    Reactie door Elsemie — maandag 19 maart 2007 @ 23.40 uur

  22. @Elsemie — maandag 19 maart 2007, 23.40

    Hé, Elsemie, we zijn geen tegenstanders, hoor…

    De “uitdaging” was in elk geval niet speciaal voor jou bedoeld.
    Meer voor de meelezers uit de Tweede Kamer en het kabinet en de SP en zo…

    Dan maar arrogant, denk ik dan maar.
    Liever dát dan een misverstand met gewaardeerde medebloggers.

    Reactie door Wilbert — maandag 19 maart 2007 @ 23.57 uur

  23. Het nieuwe leren en of dit goed gaat staat of valt met de leiding en leraren op een VMBO school. Het verschil tussen een VMBO opleiding en HAVO-VWO is wel zo enorm groot.Ik zie het elke dag.

    Vrijwel geen huiswerk voor mijn dochter VMBO als er lesuitval is hangen ze rond in de stad (er is vaak lesuitval).Terwijl mijn zoon VWO als er lesuitval is, in het studiehuis zijn huiswerk kan/moet maken of extra les kan volgen bij vakken waar hij moeite mee heeft.

    Bij hem mogen ze alleen de stad in in de pauzes. Hij heeft wel elke dag huiswerk.
    Het pestbeleid op een school kan IMO ook veel ellende voorkomen. Zoals al eerder gezegt heeft mijn dochter vorig schooljaar in totaal maar 3 maanden les gehad op die school. Inmiddels zit ze weer op een andere school en hier gaat het wel goed, ze weegt inmiddels weer 40 kg (vorig jaar 30 kg) en het pesten wordt hier strenger aangepakt.

    Bij mijn zoon op school is een zero tollerance beleid qua pesten (hulde) veel beter ook kinderen hebben duidelijke grenzen nodig ook op school. Gepeste kinderen zitten meer thuis en/of halen lagere resultaten.

    Qua huiswerk heb ik ook vaak iets van ‘jemig wat doen jullie moeilijk om daar achter te komen’.

    Reactie door Lisette — dinsdag 20 maart 2007 @ 7.08 uur

  24. @20 Elsemie,

    Die leerplicht had in mijn dochters geval leerrecht moeten heten. Ik had graag gezien dat (zoals nu) ik een boete had gekregen voor verzuim. Ik geloof dat wij nu een boete vanaf €150,- zouden krijgen van een rechter ook al zou het geen onwil zijn om naar school te gaan. Stond op nu.nl dacht ik.

    Reactie door Lisette — dinsdag 20 maart 2007 @ 7.14 uur

  25. Het stomme is dat onze nieuwe regering nu eerst 100 dagen gaat praten met maatschappelijke organisaties en dat is nu hun grote fout. Ze moeten gaan praten met leerkrachten in basis en voortgezet onderwijs en niet met vakbonden besturen enz.
    Die weten niet wat er leeft je moet gaan praten met de mensen die het werk doen en die weten precies wat er mis is in het onderwijs.

    Reactie door leo v schagen — dinsdag 20 maart 2007 @ 10.36 uur

  26. @ 22 Wilbert
    Zo had ik het ook wel begrepen hoor,
    Daarom heb ik je naam ook niet geciteerd, om niet de indruk te wekken dat ik tégen jou reageerde. Nog een fijne dag en dat de uitdagingen die zich mogelijk aandienen wel binnen je mogelijkheden liggen!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 maart 2007 @ 11.52 uur

  27. @ 24 lisette
    Ik begrijp niet goed waarom je graag een boete had gezien, zoals nu het geval zou zijn ?
    Het feit dat je dochter zich goed voelt op school is toch het doel!
    Met leerrecht ben ik het helemaal eens!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 maart 2007 @ 11.55 uur

  28. @27 Elsemie,

    Omdat de vorige school absoluut niets tegen het pesten deed. Als dan een rechter een boete had opgelegd had ik het aangevochten.
    Misschien hadden ze dan het pestprotocol wel serieus genomen. Het gaat op die vorige school nog steeds hetzelfde met tientallen kinderen die er de dupe van zijn. Kinderen die wel goed zijn opgevoed.

    Reactie door Lisette — dinsdag 20 maart 2007 @ 13.49 uur

  29. Dankejewel Lisette.

    Dus beleidsmakers en tweede kamerleden, beste Nathalie: dit is wat het Vmbo/Mbo nodig heeft:

    Een pestprotocol met zero-tolorance,
    Geen Lesuitval,
    Een duidelijke struktuur in het aanbod van lessen en huiswerk.

    Per klas een oudervertegenwoordiging die dit controleert en een centrale ouderraad die hiervoor rechtstreeks contacten onderhoud met de leerRECHTambtenaar!

    Dit is nog maar een begin!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 maart 2007 @ 14.23 uur

  30. @ 29. Reactie door Elsemie — dinsdag 20 maart 2007 @ 14.23

    Maar, dan eerst de leerPLICHTambtenaren omscholen.

    Met leerPLICHTambtenaren kreeg ik in het verleden te maken. M’n beide dochters op de middelbare school. Moeder overleden. Kinderen in verdriet. Verdriet kán ziek maken. Dus vanzelf wat vaker ziekgemeld; gemiddeld 1 x per 3 maanden. Op het matje bij de leerPLICHTambtenaren….en nog net geen boete opgelegd gekregen.

    Gelukkig is dat voorbij, voor ons altans. Ik weet niet of leerPLICHTambtenaren zich überhaupt ergens in inleven kunnen.

    Ik ondersteun jullie gedachte om dit om te zetten in leerRechtambtenaren.

    Reactie door franslj — dinsdag 20 maart 2007 @ 14.58 uur

  31. Wilbert @ 30

    Ik hoor niet van mijn zoon dat het onderwijs niet deugd.
    Dit is mijn eigen constatering
    Na vier jaar VMBO onderwijs, die hij heeft genoten.
    Wel hoor ik van mijn zoon dat er geen tijd is voor persoonlijke aandacht, die er wel zou moeten zijn.
    De tijd van de leraar wordt besteed aan het orde houden in de klas.
    Dit gaat ten kostte van de leermomenten.
    Kortom het VMBO is in mijn ogen een vorm van onderwijs die heel snel weer mag verdwijnen.

    Reactie door kitje — dinsdag 20 maart 2007 @ 16.13 uur

  32. Grote ROC’s zijn grote bulken met geld : Als je weet wat in deze ROC’s gebeurd met grote hoeveelhden van dat gelg : VRETEN , ZUIPEN : op kosten van Gemeentelijke subsidies en Overheidssubsidies : ja zelfs EEG-subsities :
    Er wordt op zo’n grote schaal met geld gesmeten ;dat in onvoorstelbaar !

    Een voorbeeld : een dienst geeft elke dag broodtjes ( dure belegde broodtjes ) aan het personeel ,zodat zij dat gezamelijk in de luchpauze nuttige .

    In Den Haag wordt er op grote omvang gezopen door docenten en Obp .

    Reactie door Fred — dinsdag 20 maart 2007 @ 18.33 uur

  33. Er wordt grootschalig gefraudeerd met onderwijsgeldsubsidies op alle niveaus. Allemaal ten koste van de burgers en hun gedupeerde kinderen.

    Mensen gaan jullie alstublieft wel eens de glossy promotieboeketjes, de cijfers en de daadwerkelijke onderwijs naast elkaar leggen, vergelijken en onder de loep nemen.

    Zelfs de kinderen in dit land zijn niet bespaard. Zelfs onze kinderen worden de dupe van onderwijsellende. Er zijn heel veel niet kloppende zaken in het onderwijssysteem. Als het onderwijs zo corrupt en slecht dan mogen we niet te veel verwachten wat betreft ontwikkeling in dit land. Nu we mogen dankbaar zijn dat we naast landen als Duitsland en België zitten. Want innovatie komt zeker niet uit Nederland. Zeker niet met de huidige systeem die vol is met gaten.

    We zijn een reproductie land en geen innovatieland.

    Reactie door khosrow — dinsdag 20 maart 2007 @ 18.56 uur

  34. @29 Elsemie,

    Your welcome! Een onafhankelijk vertrouwens persoon (b.v maatschappelijk werker(ster) zou ook geen overbodige luxe zijn. Iemand die zich onpartijdig op kan stellen en een objectief beeld heeft over een situatie.

    Op de vorige school was de vertrouwenspersoon haar mentor en die peste het liefste mee.

    Reactie door Lisette — dinsdag 20 maart 2007 @ 20.26 uur

  35. Het meest vreselijk is het gesteld met het technisch HBO ! Bekijk landen rondom ons : alle hebben het niveau van Duitsland !
    Vroeger ; zo’n 10 jaar geleden , begon de verloedering , en dat schijnt zover te gaan dat het niveau MBO+ begint aan te nemen : Nu we weten wat er met het MBO aan de hand is !

    Reactie door Fred — dinsdag 20 maart 2007 @ 20.32 uur

  36. waar vroeger op de HTS 1 jaar aan een belangrijk vak werd besteedt , weet men nu dit in 1 semester ( 8 weken ) erdoor heen te jakkeren ; Wiskunde : 2 jaar , Nu in 1 semester : dat zegt wat over het niveau !

    Reactie door Fred — dinsdag 20 maart 2007 @ 20.41 uur

  37. @ 34 lisette

    Er is ook daar weer van alles aan de hand waar je niet meteen een vinger achter kunt krijgen.
    Het gaat schrikbarend bergafwaarts.
    Als ik een proces moet voeren zal ik het zeker doen!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 maart 2007 @ 22.24 uur

  38. @ Elsemie,

    Het zal wel veel geld kosten maar investeren in onderwijs is investeren in de toekomst. Bij mijn zoon op school is er ook VMBO-T nivo het heeft dan volgens mij niet zoveel (topic) met leerniveau te maken maar meer met de leiding en beleid van de school

    Reactie door Lisette — dinsdag 20 maart 2007 @ 22.52 uur

  39. Veel kinderen kunnen niet aarden in ons, niet al te beste schoolsysteem. Daarom is het nodig dat overheid en bedrijven alternatieve mogelijkheden gaat bieden voor die leerlingen. Niets doen is natuurlijk vragen om problemen. Zie de straatbendes in Londen. Dat betekent een actieve overheid ipv. de laat maar waaien overheid die we sinds Lubbers en van Agt al kennen.

    Reactie door nico — woensdag 21 maart 2007 @ 7.55 uur

  40. @36 Fred,

    t’Gaat zelfs zover dat als er om nadere uitleg wordt gevraagd bij wiskunde dat ze steevast het antwoord krijgen; zoek het maar op, internet is er niet voor niets.
    t’Moet niet gekker worden!

    Reactie door bijdehandje — woensdag 21 maart 2007 @ 9.27 uur

  41. Volgens mij de overheid is onderdeel van het probleem. Dus hoe kan de oorzaak van een probleem ook een oplossing bieden?

    We HEBBEN EEN CORRUPTE OVERHEID DIE ZELF MISSTANDEN VEROORZAAKT EN BEVORDERT.

    Reactie door Khosrow — woensdag 21 maart 2007 @ 10.53 uur

  42. @ 41. Reactie door Khosrow — woensdag 21 maart 2007 @ 10.53

    Klopt, Khosrow…regering en overheid durven alleen nog niet in de spiegel te kijken…een spiegel die, mede door toedoen van de SP, steeds helderder vele misstanden weerkaatst.

    Blijf hopen !

    Reactie door franslj — woensdag 21 maart 2007 @ 11.13 uur

  43. @ 42 franslj
    Maar wat als die overheid zich bewust terugtrekt uit die samenleving en bewust chaos creëert. Chaos werpt mensen terug op zichzelf waardoor zij niet kunnen doorzien en zich niet kunnen verbinden om op te treden tegen.
    Heel veel mensen zijn al helemaal murw en apathisch en zijn als slappe was in de handen van repressieve ambtenaren die worden opgezet door corrupte bestuurders.
    Het is tijd voor een grote nationale actie!

    Reactie door Elsemie — woensdag 21 maart 2007 @ 23.35 uur

  44. @ 43.Reactie door Elsemie — woensdag 21 maart 2007 @ 23.35

    …..Het is tijd voor een grote nationale actie!…. Precies, Elsemie, beginnend in het “umdenken” van ieder individu. Zolang als het iemand (nog) niet aangaat, voelt ie het ook niet. Vanaf het moment dat het ook mij ráákt, begint het besef door te dringen.

    Het “anders denken, leven” van mezelf is de enige mogelijkheid die ertoe doet. Ander “dwingen” leidt juist tot verwijdering, waardoor het probleem alleen maar toeneemt.

    Regeringen en overheden leven nog steeds in het model : de ene hand, wast de andere.. en zoals we kunnen zien leidt dit tot steeds meer corruptie en daardoor chaos.

    Reactie door franslj — donderdag 22 maart 2007 @ 11.39 uur

  45. @kitje — dinsdag 20 maart 2007, 16.13

    Nu ja… Je “hoort” van je zoon, je “begrijpt” van je zoon… Wat is het wezenlijke verschil? Ik had net zo goed “constateert van je zoon” kunnen zeggen. Als ik had geweten, dat dat je voorkeur had, had ik dat ook zeker – en graag – gedaan. Van mij uit had dat niet uitgemaakt.

    Verder zijn we het erover, dat het onderwijs nog kan worden verbeterd, toch?

    Reactie door Wilbert — donderdag 22 maart 2007 @ 21.45 uur

  46. @ 45 Wilbert

    Ja zeker Wilbert. En als ik die
    verhalen hier lees over de vervolgopleidingen, bv ROC
    dan wordt ik daar niet vrolijker van.
    We zien het ondewijs onder onze ogen afbrokkelen.
    Iedereen is het er over eens, dat het niet de goede kant op gaat.
    Ik vraag me af hoeveel kinderen er slachtoffer zijn gewrden van dit verkeerde schoolsysteem.
    Voor mijn gevoel is er een hele generatie kinderen die het VMBO volgen verloren gegaan.
    Hoeveel moeten er dan nog volgen?

    Reactie door kitje — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.49 uur

  47. Geachte heer Marijnissen, ik ben het met u eens dat het onderwijs langzaam kopje onder gaat. Maar wat u beschrijft, het steeds meer neerleggen op het bord van de scholen, is dat juist niet één van de redenen? Meer geld voor de scholen helpt niet lijkt me, het gaat erom dat de scholen deze bijkomende taken niet zouden moeten krijgen. Net zoals benzinestations tegenwoordig half supermarkt zijn, supermarkten half drogist worden, zo worden scholen nu half omgetoverd tot een substituut voor maatschappelijk werk. Dat kan toch niet?! Scholen zijn om onderwijs te geven, en niet om maatschappelijke problemen op te lossen. Hooguit zou je daar iets mee kunnen doen door het vak maatschappijleer inhoudelijk aan te passen. Volgens mij moeten we in dit land gewoon de problemen zélf aanpakken, niet de uitingen van die problemen door scholen laten verontzichtbaren. Symptoombestrijding is geen probleemoplossing. Ik ben toch wel enigszins liberaal denkend, vrijheid van denken en handelen is wat mij betreft een groot goed. Maar ik ben wel van mening als burgers die vrijheid gebruiken om de samenleving als geheel te belasten, dus te ontregelen, of als mensen die vrijheid interpreteren als recht om niets te doen voor de samenleving maar wel eisen dat die samenleving er voor hen is, een overheid toch wel enige dwang zou mogen opleggen om mensen enigszins een richting in te duwen waardoor hun bestaan enig nut heeft voor zichzelf en hun omgeving. Dat geldt dus ook voor scholieren in elk denkbaar opzicht. Als er dingen gebeuren in een samenleving waardoor scholieren niet-scholieren worden, dan moeten die dingen in de samenleving aangepakt worden, en niet de scholen als maatschappelijk werkers ingezet worden.

    Reactie door Hans Langbroek — zaterdag 24 maart 2007 @ 20.28 uur

  48. @kitje — vrijdag 23 maart 2007, 21.49

    Ik deel je zorgen en heb er eigenlijk ook niks aan toe te voegen.

    Alleen een verduidelijking, misschien: De jeugd heeft de toekomst, zegt men. Dat klopt helemaal, denk ik. Maar zonder perspectieven wordt de toekomst geen feest.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 24 maart 2007 @ 20.40 uur

  49. Als er dingen gebeuren in een samenleving waardoor scholieren niet-scholieren worden, dan moeten die dingen in de samenleving aangepakt worden, en niet de scholen als maatschappelijk werkers ingezet worden.

    Reactie door Hans Langbroek — zaterdag 24 maart 2007 @ 20.28
    Hans langbroek

    Het gaat in dit topic niet over de samenleving, maar het gaat over uitval in het onderwijs.
    Onderwijs dat er niet is omdat er lessen uitvallen, geen tijd voor uitleg, alleen prestaties worden gemeten en alle tijd wordt besteed aan ordeproblemen.

    Kinderen dwingen in vergaarbakken!

    Waar zijn de ouders?

    U vind mij thuis,
    Bij de kinderen
    en de kinderen BIJ mij!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 24 maart 2007 @ 21.22 uur

  50. @ 49. Reactie door Elsemie — zaterdag 24 maart 2007 @ 21.22

    …en zo kom je uit bij de bron, Elsemie. Vanuit deze bron worden kinderen geboren, groeien op, gaan naar school en proberen een eigen weg te ontdekken en, als het goed is, gaat dit gepaard met de begeleiding en ondersteuning van ouders, leerkrachten etc…

    Je zegt; “…U vind mij thuis,
    Bij de kinderen
    en de kinderen BIJ mij!…”

    Je bent waarschijnlijk in de minderheid en anderen kunnen beweren dat ze zich dat niet kunnen permitteren om thuis te zijn, als de kinderen er ook zijn, want hypotheek etc..je kent het verhaal wel.

    Toch vind ik, met jou, dat ouders en kinderen op elkaar moeten kunnen rekenen, als er iets mis dreigt te gaan.

    Ik kan me goed voorstellen, dat er veel ouders zijn, die in de problemen zitten met het ondersteunen en begeleiden van hun kinderen.

    Ik ben alleenstaande vader (weduwnaar) van 2 opgroeiende dochters op de middelbare school en ik heb KUNNEN kiezen om er voor ze te zijn, indien nodig, maar anderen zitten zo enorm vast aan een “verplicht” leefpatroon, dat de die keuze (voorlopig) NIET KUNNNEN maken.

    Een erg complex probleem voor velen.

    Reactie door franslj — zaterdag 24 maart 2007 @ 21.55 uur

  51. Beginnen bij het begin. Ik heb zelf tot en met de lerarenopleiding les gegeven, en onder alle vormen vanaf de mammoetwet. Het is er alléén maar slechter op geworden, en het kennisniveau van de gemiddelde docent is triest te noemen; ze weten alléén wat van hun eigen vak, en dan nog niet al te veel. Als je lid bent van een vakvereniging vinden collega’s uit je vakgroep dat nogal vreemd, alsof je je tijd daarmee verdoet. Ook staan er naar mijn mening té veel mensen voor de klas die dit als springplank naar een management baan zien, en mensen zonder papieren, of zij-instromers (die hebben volgens mij toch geen roeping, om maar een woord te gebruiken). Net of lesgeven géén doel kan zijn. De nadruk ligt niet op vakbekwaamheid, maar op allerlei andere, door het management voorgeschreven zaken, zoals coaching, vergaderen, en noem maar op.

    Over leerlingen gaat het niet of nauwelijks, alleen over structuur van de organisatie en dergelijke. Als ik kijk naar mijn eigen vak, wiskunde, krijg ik helemaal de tranen in mijn ogen. De meeste wiskundedocenten zijn niet eens meer tot hoofdrekenen in staat, hoe kun je dan verwachten dat leerlingen dat wél nog kunnen óf leren. Ik doe dat zelf structureel wel, en zie dan tot mijn verbazing dat ik een huidig wiskunde B2 (VWO)examen zónder rekenmachine in 50 minuten maak (daar heeft een leerling met GR 180 minuten voor). Dat zegt naar mijn mening genoeg over het niveau dat we bereikt hebben.

    En over competentiegericht: ik vind het nogal vreemd, dat in onze maatschappij, waar álles over ICT lijkt te gaan, de éérste zaken die er uit het wiskunde pakket vlógen nét die dingen zijn die dáár mee te maken hebben, zoals Lineaire Algebra, en het leveren van bewijzen op formeel niveau (logica, ruim genomen).

    Reactie door Maurice — zondag 25 maart 2007 @ 4.58 uur

  52. @Maurice: dat van dat hoofdrekenen is helemaal waar. Bij ons op het bedrijf zijn we verplicht om overal rekenapparaatjes te hebben liggen omdat anders niemand iets uit kan rekenen, tegenwoordig zelfs ook niet meer op papier! De eenvoudigste berekeningetjes worden op zo’n ding gedaan, het is vaak te zot voor woorden. In mijn tijd ging het inderdaad uit het hoofd, op papier of vanaf VWO3 met een rekenlineaal. Nu komen er kinderen van de basisschool die niet eens meer de tafels uit hun hoofd kennen. Doordat kinderen nauwelijks meer het principe kennen van iets eenvoudigs als vermenigvuldigen begrijpe veel brugklassers dan ook totaal niets van een oppervlakteberekening. Het gaat allemaal hartstikke ver, en ik begrijp niet dat niemand uit de politiek hier op ingrijpt.

    Reactie door Hans Langbroek — zondag 25 maart 2007 @ 12.19 uur

  53. Merkwaardig dat de Duitsers en Belgen wel hun niveau van onderwijs vasthouden .
    Is het de bedoeling dat de werkgevers een MBO-er alsnog gaan opleiden : dat kost geld …….dus zij kiezen voor goedkoop en geod opgeleidt personeel in het voormalige Oostblok ……bovendien het zijn toch ook nog flexible en HARDE WERKERS ?

    Reactie door Fred — maandag 26 maart 2007 @ 14.37 uur

  54. Leuke noot: een Belgische gymnasiast mag zonder meer naar de universiteit aldaar. Een Nederlandse HBO’er (afgestudeerd dus), moet daar éérst een toelatingsexamen voor doen. Zo kijken die mensen dus naar óns onderwijs. (En daar heb ik KU Leuven voor gebeld.)

    Reactie door Maurice — maandag 26 maart 2007 @ 22.03 uur

  55. Maurice, ze hebben wel gelijk want ook de universiteiten geven steeds minder kwaliteit af..druk als ze zijn met het innen van geld

    Reactie door cynthia — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.33 uur

  56. @52 Hans Langbroek (en anderen)

    Dat verhaal over die tafels heeft naar mijn idee een duidelijke oorzaak. Tegenwoordig leren kinderen op de basisschool ‘inzichtelijk’ vermenigvuldigen, zoals dat heet. Strikt genomen komt het er op neer dat ze bij een vermenigvuldiging werken met verdubbelen, en optellen (hoezo, binair). Voor de geïnteresseerde lezer, dit is Egyptisch rekenen (ga ik verder niet op in, dat wordt té saai en té lang). Een logische consequentie hiervan is dat de oneven producten minder aan de orde komen, én dus niet in het geheugen komen te zitten, want dáárvoor is repetitie noodzakelijk.

    Verder valt me op dat leerlingen in het basisonderwijs (groep 3) dingen leren zoals:

    23 + 2 = 25 + 2 = 27 + 2 = 29

    Onder de streep betekent dit wiskundig (én volgens Bartjens) dat 23 + 2 = 29. Strikt genomen moet het zó:

    23 + 2 = 25, 25 + 2 = 27, etc.

    Voor degenen die het niet snappen, vergelijk het maar hiermee:

    De appel valt niet ver van de boom valt om.

    Moet natuurlijk worden:

    De appel valt niet van de boom. De boom valt om.

    In de wiskunde noemen we dat ‘breien’ of ‘aanéénrijgen’. Kijk maar eens of jullie kinderen die fouten niet óók aangeleerd hebben (gekregen). Mij valt namelijk op dat kinderen in het voortgezet onderwijs dat namelijk vaak blijven doen tot en met de 3e klas, en dan biedt óók een rekenmachine géén uitkomst, omdat ze zélf de techniek niet beheersen.

    En ik weet eerlijk gezegd niet of het onkunde van de leerkracht is, of gemakzucht, maar ik heb hier een brief gestuurd naar de directie van de basisschool, om opheldering te vragen omtrent dit gegeven. Ik laat wel wat horen als ik daar een reactie op heb…

    Reactie door Maurice — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.31 uur