‘Van alle tijden’

Trudu van Tilborgh 1983 - 1985 / bron: ‘Met emmer en kwast’

Vandaag is de internationale dag tegen racisme. Racisme en vooroordelen zijn van alle tijden. Bladerend door het boekje ‘Met emmer en kwast‘ kwam ik een paar aardige affiches uit 1983 tot 1985 tegen met dit thema. Auteur is Trudi van Tilborgh.

Trudu van Tilborgh 1983 - 1985 / bron: ‘Met emmer en kwast’ Trudu van Tilborgh 1983 - 1985 / bron: ‘Met emmer en kwast’ Trudu van Tilborgh 1983 - 1985 / bron: ‘Met emmer en kwast’

Trudu van Tilborgh 1983 - 1985 / bron: ‘Met emmer en kwast’ Trudu van Tilborgh 1983 - 1985 / bron: ‘Met emmer en kwast’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 21 maart 2007 :: 14.37 uur

78 Comments

78 reacties

  1. Over vooroordelen gesproken.
    De poging om Den Nederlander in deze gedateerde plaatjes in een vakje te plaatsen heb ik geen bewondering voor. Ik ben geen liefhebber van deze manier van vergelijk waarbij je eerst je eigen gewoonte sarcastisch beschrijft zodat die van een ander geaccepteerd wordt.
    Doelgroep in deze worden niet bereikt met deze plaatjes en derhalve een spiegel voorhouden heeft geen effect. Discriminatie tegen wie of wat dan ook is verwerpelijk. De scheidslijn tussen zaken benoemen (Fortuyn) en doelgericht discrimineren (Wilders) is moeilijk aan te geven en afglijden naar dat laatste is niet denkbeeldig, sterker nog, is reeds in gang gezet.
    Het kan mij niks schelen of iemand rood geel of blauw is, vieze kookluchtjes of andere storende zaken is mensen eigen en soms hinderlijk, ongeacht of je van oorsprong Nederlander bent of Eskimo.
    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 21 maart 2007 @ 15.14 uur

  2. Hahaha, goed en origineel artikel dit!

    Reactie door Zinfo.nl — woensdag 21 maart 2007 @ 15.14 uur

  3. Van dat stinkend voedsel klopt nog steeds volgens milieudefensie.
    Eerst saneren ze de boeren weg vanuit Brussel en nu willen ze dat we meer gaan betalen om de kleinere bedrijven te steunen.
    Natuurlijk varkens in de wei staat leuk, maar dat wisten de mensen in het land 25 jaar geleden ook, alleen kwam er niemand uit Den Haag buiten de Randstad

    Reactie door Wever — woensdag 21 maart 2007 @ 15.15 uur

  4. Als ik mezelf NIET vergelijk met anderen, zal ik DIE zijn, die ik WERKELIJK bén !

    Persoonlijke mening over vooroordelen; soms vervelend, soms grappig en verder geen energie aan verspillen !

    Reactie door franslj — woensdag 21 maart 2007 @ 15.30 uur

  5. @Gandalf,

    Mee eens, het leidt tot een nivellering naar beneden, waarna allochtoon als autochtoon de klos is. De boodschap van de affiches is misschien goed bedoeld, maar werkt precies averechts.

    Reactie door Erik van Donk — woensdag 21 maart 2007 @ 16.34 uur

  6. @ 1

    Right.

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 21 maart 2007 @ 16.47 uur

  7. ‘Een boer werkt totdat hij genoeg voedsel voor die dag heeft’.
    Mijn overgrootvader ventte met groente, zo is mij verteld, en als hij genoeg had verdiend om zich die dag en de volgende dag te kunnen redden, bleef hij gewoon thuis en ging pas weer op pad wanneer het geld op was.

    Reactie door Bert — woensdag 21 maart 2007 @ 17.11 uur

  8. In die tijd was men in linkse kringen nogal overgevoelig en had men een wel héél brede definitie van racisme.

    Gastarbeid en Kapitaal: http://www.devrijegedachte.nl/constandse/dossier/inhoud.htm

    Reactie door Gerrit Holl — woensdag 21 maart 2007 @ 17.14 uur

  9. Het hangt er sterk van af wanneer en waar je Nederlanders tegenkomt. Thuis, in je club, in het buitenland, op de camping, in een (goedkoop) hotel, heel of half bezopen op een bolderkar, op een verjaardagsfeestje, in de kroeg onderuit gezakt hangend over een barkruk, in gezelschap van links/ rechts extremistisch geteisem, in de kerk het liefst met geloken ogen vooraan en goed zichtbaar, achter een loket, bij een begrafenis, in een schreeuwerige optocht enz.enz. Allemaal (verschillende) Nederlanders en als zodanig duidelijk en voor eenieder herkenbaar.

    Reactie door William — woensdag 21 maart 2007 @ 17.28 uur

  10. @ Gandalf (1):

    Mijn eerste indruk is niet zozeer, dat het hier de bedoeling is Nederlanders in een vakje te plaatsen en hun gewoonten sarcastisch te beschrijven, zodat die van anderen zouden worden geaccepteerd. Op mij komt het zo over, dat deze groteske generalisaties de bedoeling hebben om een spiegel voor te houden: we ervaren meteen dat deze oordelen in hun algemeenheid niet klopppen, maar gaan zelf wél op dezelfde manier te werk ten opzichte van andere (b.v. allochtone) groepen.
    Zo zie je maar weer, hoezeer interpretaties kunnen verschillen. Of deze aanpak werkt is natuurlijk inderdaad de vraag. (Worden deze teksten wel als ironisch opgevat?).
    Voor het overige ben ik het geheel met je eens.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 21 maart 2007 @ 17.29 uur

  11. Naar mijn mening wordt in Nederland niet discrimineert tegen over allochtonen in tegen deel zelfs.
    Ik vind ons een heel humaan en geduldig volk als ik dat afzet zeg maar tegen over de binnen komers.(allochtoon vind ik zelf een rot woord).

    Reactie door De Hakker — woensdag 21 maart 2007 @ 17.37 uur

  12. Een serie prachtige prenten! Zo kijk je nog eens op een heel andere manier tegen jezelf aan. Jan, je hebt helemaal gelijk dat je je lezers op deze manier een spiegel voorhoudt. (Jammer toch, dat de meeste mensen die tot nu toe hebben gereageerd de pointe daarvan niet kunnen of willen begrijpen…)

    Reactie door Daan Mahieu — woensdag 21 maart 2007 @ 18.27 uur

  13. Racisme, speciesme en utilitarisme.
    Deze drie gaan voorbij aan de intrinsieke waarde van levende organismen, schepselen van God, van de kosmos.
    Het probleem van deze tijd is dat het marktdenken zo’n grote plek heeft ingenomen dat alles van intrinsieke waarde weerloos is geworden tegenover de calculerende manager.
    Pas je niet in het spel van de getallen dan lig je eruit. Stom want wat vandaag veel waard is kan morgen wel niets meer waard zijn. De kwaliteit van heel de mens of dier is ondergeschikt aan de kwantiteit van een bepaald facet dat economsch uitgebuit kan worden.
    Pas je niet in het wij-gevoel dan lig je eruit. Ben je een varken dan ben je karbonade, varkenspootjes en gehakt.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 21 maart 2007 @ 18.28 uur

  14. Nederlanders hebben een heel raar taaltje

    Reactie door Daan Mahieu — woensdag 21 maart 2007 @ 18.30 uur

  15. Het gaat mij absoluut niet om waar je vandaan komt, wat je inkomen is, hoe je eruit ziet etc

    Het gaat erom HOE je denkt en HOE je handelt in relatie tot anderen. Ieders grenzen eindigen waar die van een ander beginnen.

    Als iedereen elkaar in zijn waarde laat en respecteert ook al denk je anders over politiek, godsdienst etc. dan krijgen we een veel aangenamere sfeer.

    Wilders slaat door in zijn Moslim-angst en zou zich zorgen moeten maken om fundamentalisme en onverdraagzaamheid in het algemeen. Die kunnen niet erg genoeg bestreden worden.

    Reactie door C Harms — woensdag 21 maart 2007 @ 18.59 uur

  16. SP start grote publieksactie voor onderzoek Irak

    Teken nu op: http://www.sp.nl/nieuwsberichten/4490/

    Openheid NU!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 21 maart 2007 @ 19.11 uur

  17. @11, Hakker,

    Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat er in Nederland gigantisch gediscrimineerd wordt. Gelukkig lang niet door iedereen, maar een aanmerkelijke groep Nederlanders zeult -vaak door gebrek aan kennis over culturen- een zwaar pakket vooroordelen mee.

    Als ik alleen al kijk naar mijn Nederlandse vrienden met een andere culturele achtergrond en waar zij zoal tegenaan lopen (ook bij overheidsinstellingen) dan is dat ronduit schokkend.

    Als ik kijk naar de mening van veel van de klanten waar ik dagelijks mee in aanraking kom, dan is die dikwijls zeer negatief. Gelukkig blijkt dit vaak een “dun laagje” vooroordelen te zijn, wat door zinnige argumenten en omgang met mensen met een andere culturele achtergrond vrij gemakkelijk is af te breken.

    Reactie door J3roen — woensdag 21 maart 2007 @ 19.16 uur

  18. Kennen jullie die mensen die zeggen “Frankrijk is een mooi land, jammer dat er Fransen wonen”?
    Vous êtes fou quoi?
    Mag ik dan zeggen bekrompen Nederlanders zonder esprit de vivre?
    En dit is maar een voorbeeld.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 21 maart 2007 @ 19.21 uur

  19. Ik zou zeggen: Laat je niet naaien door wat de overheid propagandeert wat Nederlanders
    moeten zijn: kooplui dus!
    Blijf jezelf!!

    Want ik kan me absoluut niet identificeren met die hallelujareclame voor welvaart & koopkracht die je overal aan- en opgeplakt ziet staan, tot aan de bushokjes toe. Ik kan me niet herkennen in het listig uitgebrald economisch mooiweerplaatje waar zelfs onze publieke omroepen aan meedoen.

    Wat men in Nederland thans wil opdringen aan de consument is hetzelfde als wat voormalige heilsstaten van links of rechts de burger proclameerden als `de verstandigste weg’.
    No way, dus.

    Reactie door Haq — woensdag 21 maart 2007 @ 19.33 uur

  20. Is het dan niet zo dat Belgen dommer zijn dan wij?
    (keep smiling!)

    Reactie door Gloria — woensdag 21 maart 2007 @ 19.42 uur

  21. J3roen, er wordt gediscrimineerd, zowel door autochtoon als door allochtoon.

    Het is bekend dat een jongen of meisje van moslim-afkomst meestal niet mag trouwen met een niet -moslim, ze gaan zelf soms zo ver door “eerwraak” te plegen, de schande die de vader over zijn hele gezin afroept als hij goed vind dat zijn zoon of dochter met een “ongelovige” omgaat zet hem ertoe de zoon of dochter te wreken om de eer van de familie te redden,dat is niet niks, je weet waar zo’n vader dan toe in staat is.

    Dat is extreem gedrag en pure minachting voor een andere bevolkingsgroep, dus pure dicriminatie.

    Ik weet dat nog maar 50 jaar geleden hier ook het probleem “geloof” speelde, katholiek mocht niet omgaan met hervormd en vice versa,maar …men ging niet over tot “eerwraak” en dochters werden ook niet verstoten als ze zich niet netjes gedroegen in de ogen van vader en broers.

    Hooguit dat een stel niet meer met de familie omging maar ze werden verder wel met rust gelaten.

    Vlak ook niet de discriminatie onder deze bevolkingsgroepen zelf uit, Koerden en Turken kunnen elkaars bloed wel drinken, in veel Afrikaanse landen slachten hele stammen elkaar af omdat ze van een ander stam zijn en dus minderwaardig.Ook joegoslavie was er een voorbeeld van, serven versus de albanesen.

    Discrimineren en angst voor de ander zit in bijna ieder mens, is dus in principe ook heel “menselijk”

    Reactie door Carla — woensdag 21 maart 2007 @ 19.56 uur

  22. @14 Gloria.

    Ik denk dat men te veel Belgen moppen gehoord heeft. Het trieste is dat steeds de nationaliteiten verwisseld worden. Jaren hebben den ‘Ollanders gedacht dat een GSM betekende Geen Snoer Meer of was het anders om. Wel is waar dat de cultuur in de zuidelijke Nederlanden in het verleden ver voor lag op de noordelijke Nederlanden.
    Waren in het verleden de voetbalwedstrijden tussen die landen niet een hoogtepunt, heel Nederland zat voor de radio. Ik hoop dat eens België en Nederland weer één natie wordt en ditmaal voor eeuwig anders verdwijnt het in de EU en dat willen wij toch niet.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 21 maart 2007 @ 20.00 uur

  23. woensdag 21 maart 2007 @ 18.59

    Herstel: Ieders vrijheid eindigt waar de vrijheid van de andere in het gedrang komt.

    Reactie door C Harms — woensdag 21 maart 2007 @ 20.16 uur

  24. Nee zelfs niet als ze lijsten moeten wegwerken bij de jeugdhulpverlening.

    Wat hebben ze hard gewerkt om die weg te werken nog voor de verkiezingen (dacht toen al de problemen kennende dat KAAAAAN… niet.)
    We voeren een kennismakingsgesprekje, verder gebeurt er niets maar we kunnen ze wel van de wachtlijst afvoeren zodat het kabinet Balkenende kan bogen op lege wachtlijsten en dat als zeer goede prestatie voor de verkiezingen aan het volk kan mededelen.

    Wat hadden ze daar toch hard aan gewerkt!!!!!

    Reactie door Henny — woensdag 21 maart 2007 @ 20.22 uur

  25. @12
    Dat gebrek aan een pakket culturen is van een hele hoop kanten zowel van de mensen die in stromen ,als Nederlanders richting van de mensen die in stromen en omgekeerd.
    Ik zelf vind dat geen discriminatie.
    Onder geduldig versta ik bv een doorstroom woning voor asiel zoekers die na bijna elke wisseling volkomen af gebroken is.
    Mijn ervaring is wel dat men te snel in het hoekje gaat zitten van het is discriminatie.
    Vaak ten minste dat is mijn ervaring dat tijdens een multiculturele discussie dat vaak van mensen die al een zeer lange tijd geleden hier zijn komen instromen juist veel kritiek komt richting mensen die hier zijn komen instromen maar van andere culturen.
    Van het moet van twee kanten komen of zelf met al instroom culturen van een hele hoop kanten..
    Ik zelf vind dat het Nederlandse volk zich best goed heeft opgesteld als je kijkt wat ze de laatste jaren aan instroom op hun dak hebben gekregen en wat voor mix aan culturen ze op het bordje geschoven is.

    Reactie door De Hakker — woensdag 21 maart 2007 @ 20.29 uur

  26. @ 16,Evert Tigchelaar jr

    Zou graag willen inschrijven maar krijg telkens het bericht
    “De gegevens konden niet verstuurd worden om de volgende reden:
    Je email adres klopt niet helemaal!
    Gebruik de back-knop om wijzigingen aan te brengen”

    Dat schiet dus niet op. Is dit een ontmoedigingsactie of gewoon een webservice oneffenheidje?

    Reactie door L'écologiste — woensdag 21 maart 2007 @ 20.39 uur

  27. Discriminatie betekent letterlijk “het maken van onderscheid”.
    De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: “het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen”.

    Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden….aldus de uitleg volgens Wikipedia.

    De nadruk ligt dus op “onrechtmatig” onderscheid maken en dit heeft vaak te maken met “iemand iets misgunnen”. Mensen uit andere landen/culturen/religies iets misgunnen leidt m.i. tot conflicten, zoals ze nu aan de oppervlakte komen.

    De ombuiging leidt naar “sociale, menselijke verdraagzaamheid”.

    Reactie door franslj — woensdag 21 maart 2007 @ 20.54 uur

  28. Die affiches geven een mooi tijdsbeeld van de tijd dat de multiculturele samenleving een droom was van ‘progressief’ Nederland. Een bewijs daarvan blijkt uit het cultuurrelativisme in de affiches. Strikt genomen wordt er een waardeoordeel in geveld: een samenleving met meerdere gelijkwaardige culturen is te verkiezen boven een samenleving met slechts een overheersende cultuur. Als ideaal is dit lovenswaardig, maar dit ideaal moet wel worden getoetst aan de realiteit van alledag. Deze realiteit was en is dat een groot gedeelte van gastarbeiders/allochtonen terecht kwamen in dezelfde wijken, met een onevenredige vertegenwoordiging als gevolg.

    Dat er een inmiddels een veenbrand was ontstaan werd maar liever niet gezien, al waren er al signalen, bijvoorbeeld de opkomst van Hans Janmaat. Wie anders beweerde, werd genegeerd of verdacht gemaakt:
    in 1983 publiceerde de SP een rapport (Gastarbeid en kapitaal) met als conclusie dat gastarbeiders moesten integreren in de Nederlandse maatschappij en cultuur. Wie dat niet wilde zou het land moeten verlaten, met een premie van NLG 75.000,00 plus terugbetaling van een deel van de sociale lasten.

    Een vuistregel voor degenen die zich allochtoon voelen: het feit dat ze in Nederland zijn bewijst dat ze daar winst in zien. Degenen die die winst niet zien kunnen in tegenstelling tot Nederlanders terug naar een land waar ze zich beter thuis voelen. In Nederland moeten ze dus niet klagen, en zeker niet over Nederlanders.

    Reactie door Erik van Donk — woensdag 21 maart 2007 @ 21.19 uur

  29. Geen goeie campagne. Inderdaad een neerwaartse spiraal. Waarom moet bijvoorbeeld ons eten nu meteen stinken. De campagne getuigt van een cultuurrelativisme dat ik ook in de schoolboeken van mijn kinderen tegenkom. Hoe bouw je samen aan een land (auto en allo) als je de mogelijke waarden van een land al meteen zo naar beneden haalt. Lasten we het hebben over mensenrechten, vrouwenrechten, kinderrechten enz. Ik ben daar trots op en tegelijkertijd vind ik mezelf geen nationalist. Ik heb een groot gevoel voor humor, maar in deze campagne kan ik het niet ontdekken.

    Reactie door dirk — woensdag 21 maart 2007 @ 22.13 uur

  30. ‘Door de vrouw te vergezellen op straat en haar hoofd te bedekken, toont de Turkse man respect voor zijn vrouw’

    Laat me niet lachen, zo kun je alles goed praten. Ik vind het aardige prenten, maar ze geven vooral aan hoe naief men toen dacht over aspecten van andere culturen.

    Reactie door Eric — woensdag 21 maart 2007 @ 23.02 uur

  31. @23 C Harms

    Dit zijn wijze woorden, Harms.
    In de praktijk ligt het iets moeilijker… vooral VVD-ers hebben nogal wat uitvoeringsproblemen hiermee.
    Hopelijk word jij de plaatsvervanger van Rutte.

    Reactie door Gloria — donderdag 22 maart 2007 @ 0.21 uur

  32. Ik vind dit absoluut een spiegel voorhouden, dus ben het wat dat betreft zeer zeker met Olav eens. Tja zo zie je maar weer hoe woorden anders gelezen, gevoeld kunnen worden.
    Wat krijgen we toch veel voor elkaar met die 26 lettertjes, alleen de tekst over de Turkse vrouw stoot me tegen de borst. Nooit geweten dat een vrouw gezien wordt als een sieraad voor haar man.

    Reactie door diana — donderdag 22 maart 2007 @ 0.40 uur

  33. Ik woon met een Indonesiër.
    Hij eet Stampot rauwe andijvie met saté (is echt wel lekker denk ik…): ik met spekjes.

    Ik veeg m’n gat af met papier: hij spoelt ‘m af met water. Met beide gewoontes: doel bereikt.

    Hij gooit bij 6 graden het raam open (lekker fris!); Ik doe ‘m weer dicht want ik heb het dan steenkoud. (Relatieve temeratuur fluctueerd, maar gemiddelde blijft gelijk)

    Hij gelooft dat het ongeluk wordt veroorzaakt door je Karma; Ik denk:”Zou best eens kunnen, maar shit happens anyway”, maar ik loop nooit onder een ladder door. (Ik kom er ook weinig tegen overigens)

    In zijn land, het grootste moslimland ter wereld, kiest een vrouw er zelf voor een hoofddoek te dragen. In zijn familie met 3 zussen is er één die een hoofddoek draagt.
    Dat is dan de “zus met de hoofddoek”. Het fenomeen “bedrijfshoofddoek” (met logo) is daar heel normaal.

    Reactie door MijnZus — donderdag 22 maart 2007 @ 1.58 uur

  34. @22 Grappig dat je dit opmerkt Henk, ik denk
    dat het hele jaar al en practische voordelen
    heeft het absoluut, bijv. sámen verantwoorde
    lijk zijn voor de totale láge kustlijn en het
    bewáken van de zeehavens en oppervlaktewater.
    Het voor veel groepen leuker met vakantie
    zijn in ‘eigen land’ en Engels én Frans als
    de verplichte basistalen, naast het samen te
    voegen Vlaams en Nederlands. Vrijblijvend de
    talen Duits, Spaans en Italiaans als keuze
    vakken erbij geven en het geheel wordt een
    stuk plezanter! Als de LUX van de BeneLUX
    daarin betrokken wil worden kan het ook mee-
    profiteren van een inhoud krijgende BENELUX!
    Nooit te oud om vernieuwingen door te voeren
    ipv chauvinistisch af te wijzen, toch!

    P.S. Ivo Opstelten was ooit burgervader van
    Delfzijl! Ná zijn Rotterdamse leerschool zou
    het hem toch niet zoveel inspanning moeten
    kosten om nogmaals Delfzijl te dienen, maar
    dan nu met een all round ervaren zijn!

    Iedereen een inspirerende dag toegewenst en
    hoop ik natuurlijk niet dat er behalve de kou, regen en hagel mensen nog meer KOU gevat
    hebben in Den Haag bij de demonstratie t.b.v.
    de WAO-akties!

    Fijne dag gewenst, Madelief.

    Reactie door Madelief — donderdag 22 maart 2007 @ 5.24 uur

  35. 21 Carla

    Moord doodslag oorlog verkrachting geweld komt inderdaad onder alle mensen voor en daarom is het dus een menselijke bezigheid maar dat maakt het nog niet goed discriminatie op basis van negatieve vooroordelen heeft nog niet lang geleden miljoenen mensenlevens gekost, noem jij dat “menselijk”
    Ik ben zwart en 48 jaar geleden in dit kleinzielig landje geboren ik ben al 48 jaar op visite of zo je wilt te “gast”in mijn eigen land een groot deel van mijn autochtone landgenoten is ronduit racisties bezig maar heeft zijn mond vol over tolerantie zij hebben het dagelijks over de “Marokaanse jeugd” die niet wil deugen en over intergratie en andere bullshit sinds Fortuin martelaar geworden is mag de autochtoon zeggen wat hij wil Fortuin is niet dood want zijn ideeen leven als nooit tevoren.
    De “Marokaanse jeugd” bestaat niet in Nederland “Marokaanse jeugd” woont in Marroko “Marokaanse jeugd” is de nieuwe Nederlandse jeugd ook al heten zij geen Hielke en Sietske Klinkhamer of Dik Trom.

    Zij heten Achmed Abdula Hassan en Mohamed, en zij hebben geen stageplek krijgen geen werk hebben geen buuurthuis.
    Hun vaders hebben jarenlang het smerigste werk gedaan voor weinig geld en zijn inderdaad vaak slecht in de Nederlandse taal
    kan iemand mij uitleggen waarom deze mensen nu plotseling ineens slechte ouders zijn die niet weten hoe zij hun kinderen op moeten voeden, deze arme zielen kwamen niet eens in de misdaad statistieken voor maar blijkbaar zijn hun kinderen nu ineens allemaal crimineel.
    Als een “Marokaanse jongere” een mistap begaat en de pech heeft om op het politie buro terecht te komen, dan is hij nog niet jarig want hij gaat niet alleen een ongenadig pakslaag van zijn vader krijgen maar ook van zijn oudere broers.

    Ik ben 48 jaar geleden geboren in Amsterdam en als men mij vraagt wat ik ben en ik antwoord dat ik nederlander ben dan is het antwoord steevast “Maar eigenlijk ben je een Surinamer” ik zelf ben mondig genoeg om iemand uit te leggen dat hij uit zijn nek zit te lullen en dat ik ook misselijk van intergratie inburgeren en de zgnd nederlandse tolerantie wordt want als ik na 48 jaar nog steeds moet horen dat ik eigenlijk een surinamer ben en blij en dankbaar moet wezen omdat ik in mijn eigen land woon.

    Als ik “Marokaanse jongere” was dan had ik mij ook niet aangesproken gevoeld ik zou denken ze hebben het zeker over iemand anders want ik ben “gewoon” hier geboren hoe kan je je nou Nederlander gaan voelen als iedereen je verteld dat je dat niet bent en als jouw omgeving jou als een zakkenroller ziet je vader als een ongeletterde analfabeet gezien wordt je moeder wordt gezien als een sloof zonder rechte die niet naar buiten mag en in de keuken woont, je zuster is een kamelenneuker en je geloof is een of andere terroristiese organisatie, je zou wel gek zijn als je je aangesproken zou voelen en als je de pech hebt dat je je wel aangesproken zou voelen dan vind ik het niet gek als je heel erg kwaad wordt op je Medelanders en valt er met mij helemaal niet meer te praten ik praat niet meer met gekken, als ik zin heb om met een paar gekken te praten ga ik wel naar Den Haag want daar weten ze tegenwoordig van wanten en waanzin ik voorspel barre tijden imoraliteit handjeklap en populistiese Fortuin shit en maak mijn borst alvast nat

    Reactie door Bertje — donderdag 22 maart 2007 @ 7.21 uur

  36. 13. L’ecologiste mooi gezegd.

    Een mens is een mens, er bestaat niet iets als DE nederlander, DE buitenlander DE….. en HET volk.

    Reactie door Henny — donderdag 22 maart 2007 @ 8.43 uur

  37. @ 19 Haq,

    Helemaal juist. Zo zie ik het ook. Beter in armoede en jezelf zijn dan een opgefokt haastig en leeg materialistisch turboleven.
    We hebben al van alles meegemaakt, het Romeinse Rijk, de “ontdekking van Amerika, de teloorgang van de indianen en andere zogenaamd primitieve volkeren, de Franse Revolutie, Industriële Revolutie, de Duitse Catastrofe, Vietnam, etc. en nu de Globale Revolutie met alleen nog maar cijfers waar een euro of dollarteken achter staat.
    Het is georganiseerde georkestreerde misleiding van een lange reeks wegkijkende starre valse leiders. Nero, Napoleon, Hitler, Stalin, Nixon, Bush en Bakellende.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 22 maart 2007 @ 9.24 uur

  38. @34 Madelief.

    Nederlanders zijn een bijzonder volkje, je komt ze over de hele wereld tegen en zij hebben altijd een doodschap, je weet wel, je moet dit of je moet dat, en als ik jou zou zijn, dan zou ik het zo doen. Altijd bereid met het geven van adviezen. Een vlijtig volkje, God schiep de aarde, de Nederlander maakte zijn eigen land, en als wij verzuipen dan verzuipen wij met zijn allen tegelijk, eensgezindheid, behalve met de sociale voorzieningen, ben ik mij broeders hoeder werken met het zweet uwer aanschijns voor uw dagelijks brood. Raar volkje die Nederlanders, zelfs in het verre verleden gingen zij bij Danzig dijken maken en land winnen en van wie hebben zij dat geleerd? van de Vlamen, weet je d’Ollanders zijn voortgekomen uit de Vlamen vandaar die moppen en broedertwisten onderling, daarom er is nog nooit een Belg van chaggerijn gestorven en toch ben ik blij een Nederlander te zijn, alleen moeten wij oppassen in deze tijd niet in slaap te vallen, want wij worden slachtoffer van de mechanisering automatisering, en daar word je lui van.
    Prettige dag gewenst.
    Henk

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 22 maart 2007 @ 11.16 uur

  39. @35
    Bertje dan mag je Wilders wel dankbaar zijn die wil dat men het tweede paspoort inlevert een betere erkenning dat je Nederlander bent kun je niet krijgen.
    Maar wat is er mis als iemand jouw als Surinamer beschouwt tegen een ander zeggen ze Fries of Amsterdammer.
    Dit land is niet kleinzielig je beschouwt je zelf kleinzielig stap daar nu eens over heen.
    Kom niet met verhalen dat de Marrokanen vaders hard en vies werk hebben moet doen, mijn vader heeft zich ook kapot gewerkt met weken van 60 uur en is ook kapot gegaan aan de rotzooi van zijn werk.
    Waar ik genoeg van krijg dat wij Nederlanders steeds van alles op ons bordje krijgen hoe kan het dat er wel Marrokanen zijn die prima functioneren.
    Ik was van de week nog in het ziekenhuis daar moest wat gebeuren bij een Turkse man dat ging zonder verdoving dat gebeurt bij iedereen zonder verdoving en dan direct schreuwen het is discriminatie daar wordt ik langzamerhand niet goed van.
    Jij praat niet met medelanders meer je ziet ze als gekken over discriminatie gesproken

    Reactie door De Hakker — donderdag 22 maart 2007 @ 12.47 uur

  40. Nou Bertje, jij heb je beklag ook weer gedaan.

    Wat wil je nu eigenlijk zeggen? het is verdorie een en al geklaag over dicriminatie, sorry Bertje, ik kan hier niks mee.

    het gaat je goed.

    Reactie door Carla — donderdag 22 maart 2007 @ 16.44 uur

  41. @ Bertje (35):

    Prima verwoord, en ik ben het helemaal met je eens!
    Gisteren zag ik die enge Franse presidentskandidaat Sarkozy op TV. Het was frappant hoezeer zijn taal leek op die van Fortuijn (b.v.: ik zeg u tevoren eerlijk wat ik zal doen, en ik zal doen wat ik zeg; iedereen moet zich aanpassen aan de ene, Franse nationaliteit, en anders opkrassen; enz., enz.). Hij flirtte openlijk met extreem rechts, waarvan hij zelf nog nauwelijks is te onderscheiden.
    In Europa waait een zeer onaangename, gure, rechtse, racistische wind, soms wat verhuld in de vorm van xeno- en islamofobie. De politici exploiteren dit tij van de onderbuik. Alle tegenkrachten moeten zich verenigen om dit tij te weerstaan én te keren.

    @ De Hakker (39):

    Een prompte illustratie van wat Bertje bedoelt: een voorbeeld van het onbegrip en eenzijdig napraten van Fortuijn en Wilders.
    Triest dat je Bertje’s betoog zo slecht begrijpt.

    d’olle Henk (38):

    Betekent “doodschap” een bijzondere, macabere boodschap? :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 maart 2007 @ 17.02 uur

  42. @ 8 gerrit, bedankt voor deze link, het is alweer lang gelden dat wij als sp deze brochure maakten en verguisd werden: van cpn t/m vvd kwam een tsunami van kritiek over ons heen, niet gehinderd door demagogie en hetzes. maar wel leuk om de standpunten van destijds en de reacties weer eens af te zetten tegen de kennis van nu.

    in alle landen zijn het nu nog steeds de moslims die problemen maken: ik ga ervan uit dat de feiten inmiddels bekend zijn. de integratie is een mislukking; de eerste doden zijn in nederland inmiddels gevallen door de hand van eergevoelige machos. (leraar in den haag, theo, echtgenotes en dochters)

    ik snap dan ook niet dat deze posters thans van stal worden gehaald nu deze lijnrecht in strijd met met het sp-standpunt zijn. de posters ademen immers de tijdgeest van de jaren 80 waarin je niets mocht zeggen over het onaangepaste en asociale gedrag van buitenlanders. deed je dat wel, dan was je een racist. de tegenaanval werd door de multiculti-dictators van de pvda ingezet door te beweren dat de nederlanders discrimineerden en zich maar aan moesten passen.

    hele foute posters dus, jan!!

    Reactie door johan — donderdag 22 maart 2007 @ 17.33 uur

  43. @41
    Ik praat niemand na maar het betoog van Bert is vreselijk eenzijdig.
    De vraag is wie praat jij na, vertel dat dan eens.
    Of ben je blind voor wat er om je heen gebeurd.
    Jij en ik weten zeker dat een groot deel van het Nederlandse volk best humaan tegen over in stromers staan maar soms krijg ik er genoeg van om dit land steeds voor racist te worden uit gemaakt.
    Het enige wat jij doet is het wegwuiven van de problemen indirect ben je verantwoordelijk dat Wilders gedijt.
    En direct het woordje rechts en racist dat ligt makkelijk in je mond dat heeft men zo snel klaar hier dat getuigt van zeer grote onbeschoftheid.
    Zolang men het probleem alleen maar bij de Nederlanders legt wordt het alleen maar groter het moet van zeer veel kanten komen.
    Laat ik dan maar eens onbeschoft zijn en kwaad, steek je wel eens de kop buiten de deur kom je wel eens in achterstands wijken praat je wel eens met mensen die er tegen aan lopen of heb ik hier met een salonsocialist te maken en steek je wel eens een poot uit of beperk je tot een affiche voor het raam en een grote bek hier.
    Praat jij wel eens met politie mensen hulpverleners mensen die dagelijks contact hebben en met problemen te maken hebben of kom je niet verder om hier iemand direct racist te noemen ben je helemaal besodemietert
    Denk je dat die 17 zetels zo uit de lucht komen vallen het is te makkelijk omdat allemaal op kortzichtigheid te houden waar denk je dat die onvrede vandaan komt dan.
    Trouwens wist je als je SP op google vraagt dat je eerst boven aan de PVV krijgt te staan.

    Reactie door De Hakker — donderdag 22 maart 2007 @ 19.56 uur

  44. @35 Bertje

    Ik geloof dat helemaal hoor, Bertje!
    Je haalt ze er gelijk uit … de mensen met hun klein-nationalistische hart.
    De grote bekken proberen je weer terug in je ‘mand’ te duwen en ik hoop dat je het altijd weer komt vertellen hier op dit weblog, want we zijn er nog LANG niet.
    Bertje, het is en blijft vooralsnog een boeren-klompenvolk hier.

    Reactie door Gloria — donderdag 22 maart 2007 @ 20.08 uur

  45. @43 De Hakker

    Wat denk jij eigenlijk wel, Hakker! Dat jij hier tegen iedereen aan kan stampen die het niet met je eens is?
    Je mening staat ver af van de mijne. Ik vind het ongehoord dat jij Bertje zo te woord staat. Kijk jij weleens verder dan je neus lang is? Of denk je de waarheid in pacht te hebben met een beetje ‘jeugdwerk’. Je keert je steeds opnieuw en herhaaldelijk tegen alles wat jou niet bevalt: rokers, buitenlanders, alleenstaande moeders met een inkomen, mensen met een Wajong uitkering, en last but not least: gelovigen.
    Hak jij maar, maar ik heb je al eerder gezegd: begin eens te snoeien bij jezelf!

    Reactie door Gloria — donderdag 22 maart 2007 @ 20.19 uur

  46. @ 44

    Over vooroordelen gesproken.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 22 maart 2007 @ 20.38 uur

  47. @41 Olav Meyer.

    Een nieuw Nederlands woord geboren,maar laten wij het maar op een boodschap houden.
    gr. Henk

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 22 maart 2007 @ 21.28 uur

  48. Met je opmerkingen wat denk je wel niet dat ik me keer tot buitenlanders wat bezielt je ben je helemaal gek.
    Kijk eens waar je zelf er uit kraamt hier.
    Misschien had Bertje vanavond eens moeten kijken naar het programma ik vertrek.
    Dat was geen klagende instromer ,dat was een aanpakkende die leerde hoe je Nederlandse kaas maakte en daar mee aan de slag ging en dat bedoel ik daar heb ik met plezier naar zitten kijken,klasse van deze vent en zijn vrouw.
    Begin je weer te zeuren over rokers omdat het jou niet bevalt
    Mensen met een Wajong uitkering daar keer ik me niet tegen wel als ze een bedenkelijke motivatie hier brengen waarom ze niet meer willen werken
    Wie zit hier altijd te schelden op een paar soort gelovigen, jij toch.
    Jij bent toch de enige goede gelovige.
    Dan probeert Bert net te vertellen dat hij steeds nog als Surinamer wordt gezien terwijl je mijn afkraakt bevestigd je dit zelf door Bert buitenlander te noemen.
    Waarschijnlijk denk je wat anders dan je hier altijd beweert.
    Ga de straat op en kijk om je heen en sluit niet de ogen kom van af je kerkbankje en ga de achterstandswijken in maar doe wat in plaats van het halleluja hier te roepen dat is allemaal zo makkelijk en dapper.
    ……………
    Hakker je bent een racist je bent een Wilders aanhanger je bent extreemrechts en deze kan ook nog een rat misschien bedenk je ook nog wel iets.
    Ik wacht wel af.
    Is wel makkelijk dan hoef je dat niet meer te schrijven
    …………
    Bert
    Medelanders en valt er met mij helemaal niet meer te praten ik praat niet meer met gekken.
    Bedankt Bert?
    Maar Gloria is er mee eens maar goed als zij denkt dat ze gek is dat is haar zaak natuurlijk.

    Reactie door De Hakker — donderdag 22 maart 2007 @ 23.11 uur

  49. @46 Ed Sorrento

    Nogal eens aanwezig in de buurt van Hakker, Sorrento? Prima hoor, alleen het valt wel op…

    Nee, dat is geen vooroordeel, Sorrento!
    Ik ben een bloody Nederlandse uit Scheveningse ouders en in Den Haag geboren en getogen. Dus ik weet waarover ik spreek.

    Toch met een herinnering aan het zonnige Zuiden, want zo wijst mijn voorgeslacht naar Spanje. Ole!!
    Geef toe Sorrento, het is in vele opzichten toch een ‘houterig’ land?
    En wat dacht je van dat ‘zaagsel’ in de hoofden van onze kabinetsjongens? En erger: dat bord voor hun hoofd?

    De ‘jeu’ en de ‘cadans’ is wat ik mis in dit land. Maar dit maken vele ‘buitenlanders’ weer goed. Bedankt Medelanders!

    Reactie door Gloria — donderdag 22 maart 2007 @ 23.36 uur

  50. Hakker mensen als jij maken dit land zoals het nu is intolerant xenofobisch racisties, van mij mag je want zoals ik gezegd heb ik ben mondig genoeg om mezelf te verweren en ik verkeer niet in een identiteitscrisis ik ben namelijk “gewoon” Hollander en dat blijf ik tot ik sterf, dat jij daar niet zo goed tegen kan is zielig voor jou en jammer voor onze maatschappij jij bent een intolerante chauvinist zonder enig historisch besef maar dat komt misschien wel omdat je nog nooit een boek hebt gelezen mensen zoals als jou vind ik zielig en dom en als individu ben je voor mij niet eens een antwoord waard maar helaas ben je niet alleen met je ziekmakende geest en samen met je medestanders ben jij een gevaar voor onze maatschappij wie haat zaait zal haat oogsten, Hakker koop eens een boek over de 2de wereldoorlog en probeer te begrijpen wat er toen gebeurd is als je dat hebt gedaan begrijp je misschien waar je mee bezig bent.

    Bertje

    Reactie door Bertje — vrijdag 23 maart 2007 @ 1.45 uur

  51. Carla volgens mij ben jij een vrouw en misschien heb je wel eens van “sexisme” gehoord of misschien heb je er wel eens last van gehad als dat zo is zou jij mij dan kunnen vertellen hoe of jij dat ervaren hebt en of je dat leuk vond vroeger was het heel “normaal” dat mannen vrouwen op straat nafloten anno 2007 vinden beschaafde mensen zoiets nu barbaars en a sociaal, als jij vind dat ik klaag en dat jij er niets mee kan zegt dat meer over jezelf dan over mij misschien zou het je goed doen om samen met Hakker eens naar een bibliotheek te gaan en daar eens wat boeken te gaan lezen vraag om te beginnen maar eens naar een boek van Alleta Jacobs als je dat gelezen en begrepen hebt kunnen wij misschien eens een keer verstandig praten ik hoop dat je hier wat mee kan.

    Bertje

    Reactie door Bertje — vrijdag 23 maart 2007 @ 2.35 uur

  52. Bert
    Medelanders en valt er met mij helemaal niet meer te praten ik praat niet meer met gekken.
    Bedankt Bert.
    Gloria is er mee eens maar ik kan niet over haar gezondheid oordelen.
    ………..
    Bert lees de reactie eens goed van Gloria die beschouwt jouw nog als een buitelander.
    Je heb gelijk dat er mensen zijn die je nog als een ander zien schijnbaar.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 7.12 uur

  53. @45

    Nee,de wijsheid heb jij in pacht Gloria.
    Je keert je tegen gelovige
    Nou daar heb jij een handje van als ik zie hoe jij hier andere gelovige afkraakt.
    ……………..
    Tegen een Wajong uitkering.
    Onzin wat je daar zegt,ik protesteer alleen als iemand met zeer bedenkelijke argumenten komt om niet te werken.
    ……
    Tegen rokers
    Dat is alleen een argumentatie in jouw eigen belang ook dan moet je toch eens goed lezen en niet direct schreuwen.
    ………….
    Bijstandsmoeders.
    Je moet een s een keer goed leren lezen je een meesteres in het verdraaien.
    …….
    Ik sta stomverbaasd dat je mijn de les leert terwijl we het hebben over Nederlanders dat je in jouw commentaar praat over buitenlanders.
    Dat is nu net het argument wat Bert aanvoerde dus in dat opzicht heeft Bert gelijk dat er toch nog mensen zijn die dat zo zien.
    Maar ik noem jouw niet racist hoor
    ……………
    Volgens mijn zit je zelf met een complex met kaaskoppen enz , ik denk dat jij met andere mensen omgaat dan ik.
    Bert zegt
    Medelanders en valt er met mij helemaal niet meer te praten ik praat niet meer met gekken.
    Ik begreep dat jij daar mee eens bent dat is jouw conclusie ik kan niet kijken hoe jij er geestelijk voorstaat.
    Ik vind het nogal wat dat Bert dit zegt om met zijn woorden te spreken als medelander.
    Ach Gloria ga maar met schelden van racist en Wilders aanhanger en met een beetje jeugdhulpverlener dat is jouw discriminatie .
    Dat is vaak best een makkelijke uitweg voor sommige hier .
    Ik zou zeggen halleluja.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 8.28 uur

  54. 41. Olav ik ben het met je eens.
    Waar ik moeite mee heb is dat Ayaan nog steeds opgevoerd wordt als zeer belangrijk terwijl ik denk dat juist ZIJ de basis heeft gelegd, de mensen ‘rijp’gemaakt heeft, voor de winst van Wilders.
    Kijk en ik weet niet zo goed waar ik naartoe moet als ik zie welke mensen, die ik zeer waardeerde, daarachteraanlopen.
    Er mogen gerust misstanden aan de kaak gesteld worden maar houdt het dan bij de daad en de misstand en niet de mens of een groep mensen allochtoon en/of autochtoon.
    Een daad (misdaad) mag beoordeeld worden op de daad zelf nooit de mens als geheel daarachter, laat staan een groep.
    Ik heb er moeite mee dat dat niet erkend mag worden in Nederland.
    Ligt het er nu aan wie je bent hoe je beoordeeld wordt op wat je zegt of doet, ook hier, of je uitdraging van mening omarmd danwel verguisd wordt.
    Het lijkt vaak of eenieder de nuance verloren is.

    Reactie door Henny — vrijdag 23 maart 2007 @ 8.48 uur

  55. @51
    Ach ,Bertje je bent nog zo jong en dan praten over de tweede wereld oorlog.
    Is dat wat je kunt bedenken zielig heel erg zielig.
    Wil je dat als argumentatie aanhalen het plaatsen van mensen direct in die hoek.
    Waarom om zoek je steeds de eenzijdige oplossing en niet bij twee kanten.
    Waarom altijd wijzen met de vinger een kant op is dat de oplossing.
    Waarom ben je zo bang en fel bij tegen reacties waar ben je bang voor.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 9.11 uur

  56. Helaas komen wat reacties dubbel omdat ze er later opstaan.Even omdat misschiend de indruk bestaat zoals Gloria zegt dat ik teveel mijn gelijk kom halen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 9.41 uur

  57. Och och och, moet dit de herhaling worden van Déjà Vu???

    Ik heb genoeg gelezen.
    Zou zeggen beste mensen, hou het gezellig hier.
    Een kudde voetbalsupporters is er niets bij.

    Zet’m op!

    Aan allen hier een fijn verdraagzaam en vredig weekend gewenst.

    Reactie door bijdehandje — vrijdag 23 maart 2007 @ 16.29 uur

  58. @ De Hakker (41):

    Met dat “napraten” bedoel ik b.v. het gezeur over het inleveren van een tweede papsoort. Zels Eurocommissaris Neelie Kroes zei gisteren op TV (in: Pauw en Witteman) dat ze dat gedoe maar onzin vond, wat ook sloeg op haar partijgenoten Rutte en Kamp.

    En wat Wilders doet IS gewoon racisme, zij het ietwat verhuld in islamofobie. Ik vind het geenszins “onbeschoft”om het beestje bij de ware naam te noemen.

    Citaat: “…steek je wel eens de kop buiten de deur kom je wel eens in achterstands wijken praat je wel eens met mensen die er tegen aan lopen of heb ik hier met een salonsocialist te maken en steek je wel eens een poot uit of beperk je tot een affiche voor het raam en een grote bek hier.
    Praat jij wel eens met politie mensen hulpverleners mensen die dagelijks contact hebben en met problemen te maken hebben of kom je niet verder om hier iemand direct racist te noemen ben je helemaal besodemietert.”

    Ach, laat ik je maar met enkele feiten uit de droom helpen.
    Al in 1966 heb ik taallessen gegeven aan allochtonen.
    Jarenlang heb ik in allerlei actie- en werkgroepen met (organisaties van) allochtonen samengewerkt; Grieken, Marokkanen, en andere nationaliteiten. Talloze acties gevoerd, zowel met betrekking tot kwesties in Nederland zelf als in de diverse landen van herkomst. Daarbij heb ik ook gefungeerd als (o.a. juridisch) hulpverlener.
    In dit kader heb inderdaad ook veel contacten gehad met politieambtenaren en andere hulpverleners.
    Tot slot: ik woon in een zeer gemengde buurt, waarin ook veel allochtonen wonen.

    Zo tevreden? Ik vind ik het wel genoeg, want ik hoef me in geen enkel opzicht tegenover jou te “verantwoorden”. Maar het geeft wel aan dat je zelf eerst eens mag nadenken, voordat je zulk gebral als het boven geciteerde de wereld inzendt.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 23 maart 2007 @ 17.02 uur

  59. @58 Dat hoef ook niet maar trek mij dan ook niet in het racisme of in de Wilders groep.
    Dat is gebral.want die veroordeling ligt heel rap in je mond.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 17.45 uur

  60. @58 Dat hoef ook niet maar trek mij dan ook niet in het racisme of in de Wilders groep.
    Dat is gebral want die veroordeling ligt heel rap in je mond.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 17.46 uur

  61. @55 Hakker

    Hakker ik ben een “échte” Hollander dus ben ik tolerant en verdraagzaam en denk ik dus niet alleen maar aan mezelf.
    Ik ben dus ook helemaal nergens bang voor racisten en xenofobisten in mijn omgeving zullen zich wel twee keer bedenken om dergelijke shit zoals jij die zit uit te kramen in mijn nabeiheid te uiten want dan ben ik ook “echt”Hollands en heb ik zero tolerance 1+1=2 en dat geld ook voor “recht is recht en krom is krom” zo is racisme racisme en ik ga daar niet over steggellen wie zich racisties uit of gedraagd noem ik “gewoon”racist en dat is wat jij bent.

    Bertje

    Reactie door Bertje — vrijdag 23 maart 2007 @ 17.53 uur

  62. @52 De Hakker

    Probeer hier niet mijn woorden te verdraaien voor Bertje. Natuurlijk is hij Nederlander. Ik heb het bij de anderen over Medelanders en jij maakt ze weer tot Buitenlanders. Je schrijft ze naar buiten! Zoals ‘instromers’ bijvoorbeeld. Het klink allemaal zo afstandelijk. Volgens mij zie jij ze liever uitstromen.

    Reactie door Gloria — vrijdag 23 maart 2007 @ 18.34 uur

  63. Ach,Bertje je mag best schelden met shit en dreigen met Fysiek geweld omdat iemand wat anders denkt ,het zegt meer over jou dan mij.
    Ik kan me niet her hinderen hier een racistische opmerking gemaakt te hebben.
    het enigste wat ik zeg dat het van vele kanten moet komen.
    En als jij begint om bv dingen te zeggen over hard werken doe ik niet meer als daar wat tegenover zetten.
    Je geeft zelf al aan dat je fysiek geweld niet schuw dat is jammer er is niets verderfelijker als dat.
    Persoonlijk beschouw ik je als een zielenpoot zo ongelukkig je het schijnbaar hier vindt in je geboorteland.
    Dat is jammer dat meen ik oprecht dat je zo door de boze wereld omringt bent als Nederlander en je niet thuis voelt in het land van de gekken.
    En echt Bert lees nu eens goed de boeken van de tweede wereld oorlog misschien besef je dan wat voor grote onzin je uitbraakt om dat verleden met het heden te vergelijken.
    Ik ben best met je eens 36 % van de SP stemmers is racistisch omdat men tegen een tweede paspoort is van iemand in een regeringsfunctie en 52 % van de nederlandse bevolking het barst van de racisten.
    Het is niet best.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 18.59 uur

  64. @62
    Ik verdraai de woorden niet jij heb het over buitenlanders misschien schrijf je onbewust wat je denkt.
    Nee, hoor instromers is niet afstandelijk, instromers en emigranten zijn de nieuwe woorden
    Allochtonen wil men afschaffen is inderdaad ook een klote woord en autochtonen neem ik aan dat we dat ook afschaffen dus we noemen gewoon iedereen Nederlander en geen buitenlanders meer Gloria is even wennen voor je maar ik heb er al lang geen moeilijkheden mee
    Halleluja Gloria.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 19.16 uur

  65. @62
    Sorry, migranten

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 20.37 uur

  66. De vooroordelen tussen links en rechts zijn alweer begonnen in topic wijken. Als je het goed hebt, zal het wel over de ruggen van de anderen zijn (Gloria) en als je het minder hebt dan zal je het wel aan jezelf te danken hebben of lui zijn. Wie zij ook alweer tegen mij dat ik ook zwart/wit was? (Gerard Lettinck). Neen ik zeg steeds dat elke groep rotte appels kent; moslims, christen, feyenoordsupporters etc en dus ook kapitalisten en socialisten. IEDERE groep heeft goede en rotte appels. Als we dat nou snappen; dan gaan VVD-ers niet schelden op SP- ers en SP-ers niet op VVD-ers.

    Reactie door C Harms — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.50 uur

  67. Of je vóór of tegen een tweede paspoort bent maakt je toch nog niet racistisch of niet-racistisch?
    Het gaat om de argumentatie die je eraan geeft m.i. die behoeven niet racistisch van aard te zijn.
    Hoeveel Nederlanders in het buitenland hebben niet een dubbel paspoort dus ben ik er totaal niet tegen.
    Daar waar het echt democratische problemen op kan leveren in de politiek kan ik me voorstellen indien en hoor me goed indien dit echte dilemma’s op kan leveren er best over gepraat mag worden. Vooralsnog heb ik er geen behoefte aan en zeker niet in de sfeer waarin het getrokken wordt, is me teveel een Ayaan-verhaal.
    Laten we het ook eens over de andere kant hebben. Ik heb een jaar vrijwilligerswerk gedaan voor het anti-discriminatiemeldpunt,geen hoogstaand werk in die zin dat ik betrokken was in besprekingen op hoog niveau maar ik heb genoeg meegekregen over rechts-extremisme en daarover hoor je in Nederland héél weinig.

    Reactie door Henny — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.03 uur

  68. @64 De Hakker

    Zit toch niet zo te emmeren over woorden. Ook door woorden straalt het hart en dat kan ik bij jou niet gemakkelijk vinden omdat jij denkt dat je hier zo nodig TEGEN moet zijn.
    Van dat socialisme ril ik en is mij te koud. Gelukkig is Jan ons allen ver
    Dus kom uit die luie stoel, Hakker!

    Reactie door Gloria — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.16 uur

  69. @67
    PS
    Correctie:
    Gelukkig is Jan ons ver vooruit en laten we zorgen dat we hem bijhouden.
    Dus kom uit je luie stoel, Hakker!

    Reactie door Gloria — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.17 uur

  70. @67
    Je kunt de pot op niet meer om 22.30 uur.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.25 uur

  71. Waarom worden we geen wereldburgers beste Bertje en De Hakker? Waarom moeten we nou weer ouwehoeren over waar je vandaan komt, wat je huidskleur is, of je inkomen (die houd ik erin), of dat je een lange baard hebt en dat je dan misschien wel eens een aanslag zou kunnen plegen? Kijk eigenlijk interesseert dat geouwehoer over die dubbele nationaliteiten of passpoorten mij ook niet. Het gaat mij meer om de verplichtigen die zo’n land jou als bezitter dan kan opleggen. Wat Wilders beter had kunnen doen is tekeer gaan tegen fundamentalisme in het algemeen. Hij snijd wel een aantal goede punten aan alleen hij slaat echt door in zijn moslim angst. Volgens mij heeft hij nog nooit van de Verlichting gehoord. http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Verlichting
    Een gematigde of moderne Islam bestaat wat hem betreft niet. Daarin vindt ik hem ongeloofwaardig. Wat we absoluut NIET moeten doen is hem criminaliseren en negeren. Dan wordt hij alleen nog maar groter. Echter je hoeft ook niet alles te nemen wat hij beweert. Wat mij betreft is Bertje gewoon een wereldburger. Een mens hier op Aarde. Geboren in Surina. Woonachtig in Nederland. Een Nederlandse Surinamer of andersom. Whatever. Ik beoordeel je op je gedrag. Als je met de wereld wil gaan klooien dan ben ik niet zo blij met jou. Maar als je je wil inzetten voor een betere wereld, dan kunnen we het heel goed met elkaar vinden. Toch? Zo’n wereldburger heet ook wel kosmopoliet http://nl.wikipedia.org/wiki/Kosmopolitisme

    Nou is het weer een andere discussie of je iedereen wel of niet kunt toelaten in Nederland. Maar daar gaat deze topic niet over. Dat Wilders niet zo kosmopolitisch is ingesteld dat wisten we, maar hoe zit dat met jullie?

    Reactie door C Harms — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.28 uur

  72. @70 De Hakker

    Oke, slaap zacht en tot morgen grappenmaker.

    Reactie door Gloria — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.22 uur

  73. @ 57 bijdehandje

    Zouden we hier weer een Deja Vu krijgen ???.

    jij ook een fijn weekend

    Reactie door Pool — zaterdag 24 maart 2007 @ 1.10 uur

  74. @71
    Het interesseert mijn geen moer waar iemand vandaan komt maar we moeten alle groepen aan kunnen spreken op hun gedrag.
    Daarom mijn bewering dat het Nederlandse volk en dat praat je over algemeen best wel een tolerant volkje is en natuurlijk ook met zijn rotte plekken.
    Het zou me een zorg zijn al heeft iemand twintig paspoorten mijn standpunt is dat iemand in de regering geen twee paspoorten moet hebben om belangen verstrengeling te voorkomen.
    En of dat er nu een is uit de USA of Lutjebroek zou men een zorg zijn.
    Daarom ook hoe zal men hier op de site gereageerd hebben als iemand in de VVD een twee paspoort had uit de USA die in een commissie zat samengesteld door Bush.
    Ik ben met je eens dat je iemand aan mag spreken wie het ook is maar dat ik er voor pas om steeds met racisme en Wilders aanhanger om de oren geslagen te worden.
    De vraag die ik me voortdurend stel wie zijn de echte racisten de gene die alle mensen met open vizier tegemoet treden of die gene die nog denken in zwart en wit en daar gebruik van maken als je ze aanspreekt.
    En als men praat over min punten van de ene mens wie verbied mijn te praten over de min en plus punten van een ander mens .
    Ik denk juist die mensen die zo fel reageren en de woorden racist direct in hun mond hebben het grote gevaar zijn men denkt nog in zwart wit.
    Typerend vind ik nog steeds de uitsspraak van iemand die zich direct manifesteer met racisme nog praat over buitenlanders dus de migranten hier het zegt best veel over hoe zo persoon denkt in hokjes zonder dat ze het kwaad bedoelt.
    Ben niet zo vaak met je eens maar vind dat je grotendeels schrijft wat ik ook denk allen je verwoordt het beter.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 24 maart 2007 @ 10.14 uur

  75. Als het voornamelijk een bepaalde groep is die voor rotzooi zorgt, dan moet dit wel benoemt en onderzocht worden. Met negeren creer je pokon voor PVV-achtige partijen. Maar houd ook rekening met de goeien onder groep. Ik kan me best voorstellen dat zij het vervelend vinden om de hele tijd aangesproken te worden op het gedrag van hun groepsgenoten. Het is niet eenvoudig, maar je moet altijd proberen een goede balans in het aanspreken van cultuurproblemen zien te vinden. Wat willen we bv met de vrijheid v meningsuiting? Alles kunnen zeggen en kunnen beledigen of rekening houden met anderen. In theorie het eerste, maar praktisch toch het laatste.

    Reactie door C Harms — zaterdag 24 maart 2007 @ 13.09 uur

  76. Lekker wijf op dat bovenste plaatje, zit goed in haar vlees. Dat ze niet wil werken neem ik op de koop toe. Geintje! Mensen die het felst reageren op deze stelling hebben nog nooit tot aan hun knieen in de prut gestaan. Vooroordelen, ik moet erom lachen. Toen ik als zeeman tenminste veertien uur per etmaal op mijn klauwen stond, werd ik door landrotten een zuiper en een hoerenloper genoemd. Aan boord werd niet gedronken en ‘mijn rechterhand was toen mijn beste vriend’.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 25 maart 2007 @ 16.58 uur

  77. @ De Hakker (59/60):

    Hoogst zelden heb ik op dit weblog een andere blogger “racist(isch)” genoemd. (Voor zover ik mij kan herinneren: in een flink aantal jaren hooguit één of twee keer, met reden). Jou dus ook niet.
    Wel heb ik het gehad over “napraten van Fortuijn en Wilders”, waarvoor je in nr. 39 zelf alle aanleiding hebt gegeven.(B.v.: “Bertje dan mag je Wilders wel dankbaar zijn die wil dat men het tweede paspoort inlevert een betere erkenning dat je Nederlander bent kun je niet krijgen.”).
    Maar goed: wat mij betreft einde discussie.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 25 maart 2007 @ 19.18 uur

  78. @77
    Soms Olav moet je dingen iets anders lezen.
    Ironisch misschien een stukje cynisme maar ik heb ook hier begrip voor dat je het anders op kunt vatten.
    Ik had het hier al afgesloten.
    Maar toch bedankt voor je uitleg.

    Reactie door De Hakker — zondag 25 maart 2007 @ 22.55 uur