‘Overheden gaan niet naar de hemel’

In het debat over de WAO-herkeuringen gaf minister Donner duidelijk aan wat er van de nieuwe regering te verwachten valt…

“Barmhartigheid is een zaak voor het individu.”
“De overheid is geen barmhartige Samaritaan.”
“Overheden gaan niet naar de hemel.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 23 maart 2007 :: 20.21 uur

139 Comments

139 reacties

  1. Ik werk zelf bij de overheid. Als de uitvoerders van overheid beleid ook niet naar de hemel gaan, dan….
    Fuck
    Donner bedankt he.
    Van de Christenen moet je het maar hebben.

    Reactie door Marcel — vrijdag 23 maart 2007 @ 20.25 uur

  2. DonnerCDA-Gebrek aan Barmhartigheid-Hel…Niet verkeerd !

    Reactie door franslj — vrijdag 23 maart 2007 @ 20.33 uur

  3. Heeft die Donner dan nog niets geleerd, als het ware geeft hij aan in zijn commentaar dat het christendom een grote vergaarbak is van leugens en bedrog.

    Als een minister al zulke uitlatingen in het openbaar duft te doen wat zeggen ze dan wel niet in de achterkamertjes.

    Ach ja,… Het CDA staat boven god, hoe kon ik het vergeten.

    Reactie door Pool — vrijdag 23 maart 2007 @ 20.44 uur

  4. Typisch weer iets voor een gelovige niet komen met harde feiten maar weer ongrijpbare argumenten aanvoeren om hun wangdrag en hun uitbuiting goed te praten.
    Ik snap niet dat deze mensen met zulke opmerkingen niet opgeborgen worden.
    Maar volgens mij zijn we toch allemaal individuen ook voor de overheid neem ik aan.
    Ik geloof niet in God maar als die bestaat wat moet deze zich klote voelen met deze gekken.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 maart 2007 @ 20.50 uur

  5. Donnerwetter

    Reactie door ReneR — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.05 uur

  6. Zij gaan zeker niet naar de hemel,maar de maatschappij helpen zij voor die tijd wel naar de sodemieter.

    Reactie door jb de kleer — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.06 uur

  7. Als Donner ,Balkenende en Bos over barmhartigheid durven te spreken dan gaan deze 3 heren zeker niet naar de hemel want de overheid is er toch ook voor om de burger te beschermen .
    Over die uitspraken van die lui gesproken .Ik vind het allemaal een stel kneuters want de een heeft het over barmhartigheid en de ander over de VOC zij staan zeker met de bijbel in hun hand ?Ik heb in Tilburg gewoont en daar zeiden de mensen altijd. De fabrikant zei tegen de pastoor houd ze maar dom wij houden ze wel arm .En ik geloof dat ze dat tegenwoordig nog proberen Maar de mensen zijn tegenwoordig veel mondiger dat zie je wel aan het succes van de SP

    Reactie door Dirk Schuit — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.08 uur

  8. En de dombo’s die gestemd hebben op die gasten, gaan ook niet naar de hemel!

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.13 uur

  9. Ze hadden toch eerst een kreet van ‘Samen’? Nu is het ieder voor zich, rede wie zich rede kan.

    “Overheden gaan niet naar de hemel.”
    Donner en de rest hebben blijkbaar al een enkeltje naar een ander oord geboekt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.22 uur

  10. Ja enkele reis naar de brandende hel!

    Reactie door e.krul — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.28 uur

  11. We hebben het hier over verzekeringen, wanneer de rode sociale draad hierbij ontbreekt is het puur gebakken lucht. Hier kan geen enkele verzekeraar blij mee zijn. Op deze wijze vervalt zijn recht van bestaan.
    Schoenmaker houdt je bij je leest,sommigen denken overal verstand van te hebben.

    Reactie door Theodor A. — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.30 uur

  12. Donner wil gewoon niet werken, zoals al zijn maatjes!

    Reactie door Gerrit — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.36 uur

  13. Samen voor ons eigen en laat de rest de rambam krijgen (Jacobse en van Es van de Tegenpartij)

    Reactie door Arjen — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.37 uur

  14. op het keiharde a-sociale de geus beleid,volgt nu het beleid van balkenende vertrouweling en gereformeerde mannenbroeder donner op sociale zaken.
    gezien de bovenstaande tekst worden we weer regelmatig getracteerd op dergelijke geloofs-filosofische analyses.
    maar in woorden kunnen we anno 2007 niet wonen,en vooral geen brood kopen.
    vind het bovendien ongehoord arrogant, om mensen die op een zo schandalige manier door de overheid zijn behandeld ook nog eens in antwoord te voorzien van dergelijke abstracte geloofsteksten.

    Reactie door visgert — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.39 uur

  15. het is niet alleen schandalig maar ook nog eens mensonterend dat een minister die moet opstappen, vanwege het feit dat hij mede verantwoordelijk is voor 11 mensen die levend zijn verbrand,nu uitgerekend op SOCIALE zaken is geposteerd,en dan de gore moed heeft om met dat wauwelende christelijke gladgestreken smoelwerk,ook nog eens dit soort idiote opmerkingen durft te plaatsen!

    ik neem mijn woorden terug wat betreft dat dit kabinet hetzelfde is als B1 B2 en B3,HET IS VELE MALEN ERGER!

    Reactie door iew — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.42 uur

  16. Maar ja, wat kun je anders voor uitspraken van deze wijsneus verwachtten., samen met wijsneus jan peter, andre en wouter.,

    wens donner alvast een fijne hel.!

    in het engels: Smartass
    in het duits: Klugscheisser

    wie vult de lijst aan?

    Reactie door Gerrit — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.48 uur

  17. Blijkbaar is er dus alleen maar een verschuiving in het jargon gaande en blijft het beleid inhoudelijk verder allemaal bij het oude. Goh, hoe kan het toch dat die nieuwe regering zo weinig handen op elkaar krijgt? Je snapt het niet hé?

    Reactie door Pieter — vrijdag 23 maart 2007 @ 21.56 uur

  18. Het is zo vreselijk fout wat Donner zegt!
    Hij bedoelt dat niemand ‘en bloc’ naar de Hemel gaat. Dus een individuele zaak. En ja, dat valt niet te ontkennen.
    Kan je nagaan hoe de individuele stand van zaken is , die we in het algemeen tot uiting zien komen in het CDA. EEN voor EEN TEGEN gestemd voor het onderzoek Irak.
    Individuele huichelaars dus! Individuele hypocrieten die allemaal bezwijken voor de mammon!

    Reactie door Gloria — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.03 uur

  19. @ 16 Gerrit

    in het Russisch: Добившийся признания

    Reactie door Pool — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.12 uur

  20. Beste mensen,

    Willen jullie er rekening mee houden dat niet alle mensen die het christelijk geloof aanhangen over een kam moeten worden gescheerd. Er zijn nl. wel degelijk ook nog goede christenen. Christenen die nog wel opkomen voor de minder bedeelden in de samenleving. Deze mensen hebben het CDA allang de rug toegekeerd. Het is daarom niet eerlijk alle christenen voor rotte vis uit te maken. Ook bij de SP zitten christelijke mensen, steeds meer, vergeet dat niet.
    Het vergelijk met de barmhartige samaritaan komt overigens niet van Donner maar van Paul Ulenbelt. Ik vond het wel een goede van Paul. Blijf het CDA wijzen op hun christelijke verantwoordelijkheden (de christen unie ook trouwens).

    Reactie door berend — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.15 uur

  21. @18 Gloria

    Zeker weten, de overheid als blok misschien niet, maar de eindverantwoordelijken zullen ooit verantwoording moeten afleggen. Ik hoop natuurlijk hier op aarde, maar anders maar aan de grote poort

    Reactie door Irma — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.18 uur

  22. @19 berend

    u heeft gelijk,ik neem dat “Christelijk” terug [uit post @15]
    maar “wauwelende gladgestreken smoelwerk” niet! ;)

    Reactie door iew — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.20 uur

  23. @berend.Hoe komt het cDA dan aan 41 zetels,waar zijn dan die zogenaamde goede christenen.hou toch op man, alles wat geloofd is vies en onbetrouwbaar.

    Reactie door paul — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.25 uur

  24. @16 Gerrit,

    In het Grieks-Έξυπνος γάιδαρος
    In het Russisch-Франтовской ишак
    In het Frans-Âne futé

    Reactie door Lisette — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.26 uur

  25. Opmerkelijk van dhr Donner. Kortom de christelijke waarden gelden alleen voor de mensen in het land en niet voor de overheid? Waar is de overheid die het verschil maakt en de zwakkeren beschermd? Ik wil hier best een stelling tegenover zetten. Als Jezus nu zou leven zou hij socialist zijn!!

    Reactie door Ton — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.39 uur

  26. @19 berend — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.15,

    Dat lijkt me geen goed plan, ze aan te moedigen om homo’s hun rechten te ontnemen en alleenstaanden buiten te sluiten (het gezin is de hoeksteen van de samenleven).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 23 maart 2007 @ 22.51 uur

  27. @ 16 Gerrit

    in het Spaans: El loco peligroso

    Reactie door Pool — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.07 uur

  28. @23 Ik ben ook christelijk en stem op de sp. Misschien vind jij dat vreemd; ik niet.
    @26 wie zegt dat alle christenen achter die maatregelen staan?

    Reactie door berend — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.14 uur

  29. @23 volgens mij begrijp je mij niet goed. ik sta helemaal niet achter de ideeen van de christen unie. ik bedoel te zeggen dat we ook die partij moeten wijzen op hun christelijke verantwoordelijkheden jegens de mensen die aan de kant staan.

    Reactie door berend — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.17 uur

  30. sorry @ 26 ipv 23

    Reactie door berend — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.19 uur

  31. er is weinig cristelijks aan hoor,
    om je zelf met 30 procent te verrijken,
    terwijl je het al zo goed hebt,
    en de zieke mens zijn uitkering af te pakken,

    en het goed proberen te praten met brugbanen
    die er niet zijn.

    Reactie door anna — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.35 uur

  32. en ook al zouden er brugbanen zijn ,
    die zijn er maar voor een jaar ,

    je ziekte houd je de rest van je leven,
    na een jaar (ik het met mijn gezondheid nog geek vol)zijn er voor ons geen banen, die zijn er nu ook niet,

    Reactie door anna — vrijdag 23 maart 2007 @ 23.40 uur

  33. Donner, sociale zaken?

    Heeft al 11 MOORDEN op zijn geweten. Mag nu ook nog beslissen over zeer vermoeide mensen.

    Ben bij 21.3 geweest.

    Als ‘denken’ energie op zou kunnen leveren hadden we NU een andere regering.

    Reactie door Roodkapje — zaterdag 24 maart 2007 @ 0.12 uur

  34. Typering van Donner gevonden op een weblog:

    Het is alsof je enerzijds zegt dat iets niet groen mag zijn en bij het zien van een grasveld simpelweg stelt dat dat gras paars is.

    Volgens mij is Donner ook gewoon gek., en waarschijnlijk geestesziek.,

    Barmhartigheid leidt to dictatuur.,
    Rechtvaardigheid leidt to onbarmhartigheid.,

    Deze uitspraken slaan nergens op., zou hij een cursus dom lullen gevolgd hebben., ?

    Reactie door Gerrit — zaterdag 24 maart 2007 @ 0.24 uur

  35. Ik word niet goed hoelanger ik hierover nadenk…
    Het is zo sluw om met zulke uitspraken te komen. Ik vind het gewoon gemeen!
    Wel de halve christenwereld in dit land zien te winnen met de C voor dat DA en zodra de club gaat regeren zeggen dat geloven individueel is (wat het is), maar daarvan zou je toch een gezamenlijke opbrengst mogen verwachten?
    Als een christelijke partij niet meer staat voor barmhartigheid dan schiet het aan Christus voorbij! Direct beland je dan in de rechtvaardigheidsretoriek van het Oude Testament! En zo wordt er van 2 walletjes gegeten… en ja zo dubbel kom je niet door die enkele ‘Poort’. Daar is niet voor niets voor gestorven, heren christenen… pas op!
    Het is de Farizeeersretoriek voor door de weeks: Neerkijken op het volk, de armen verschoppen, de gewonden laten liggen, heulen met de rijken.
    En op zondag? Opkijken naar Christus en de brave individuele geloofsheld spelen. HIER KLOPT NIETS VAN, DONNER!
    Dit Balkenendebeleid gebruikt het volk voor de Oude kille rechtvaardigheidspolitiek die ALTIJD tekort schiet en voor zichzelf de barmhartigheidspolitiek hanteert om overal tussen uit te naa*en! Ja, ze zijn zeer barmhartig voor zichzelf die salonchristenen!
    Met de 11 doden van Schiphol gewoon hand over je hart, Donner! En daar sta je weer op regeerpodium van rechtvaardigheid! Houd je DAAR dan tenminste aan. Wees rechtvaardig voor jezelf en GO! Maar nee, dan komt jantje barmhartigheid weer in dat sluwe brein op. En zo kunnen we wel weer.
    Neem Balkenende met zijn individuele jantje (beton) barmhartigheid: gewoon doorregeren met de LEUGEN. Hand over zijn hart en dat hart gaat over 665.000 lijken.
    HET LIJKT NERGENS OP, BALKENENDE!
    Je heult met het Oude en verwaarloost het Nieuwe… YOU VOC!
    Kom op volk, laten we optrekken naar Den Haag en die nepchristenen van hun podium verjagen. Dat is niet alleen rechtvaardig, maar bovenal barmhartig naar het al zolang bedrogen volk.
    Weg met die Christusverlakkers!

    En Bos? Judas! Volksverrader! Bloedgeld!

    Het is tijd voor revolutie.

    Reactie door Gloria — zaterdag 24 maart 2007 @ 2.15 uur

  36. Heren BALKENENDE, DONNER, ROUVOET, BOS:

    Hier komt het op aan:
    WAAR WAS U????

    Toen Ik honger had en u Mij geen eten gaf?
    Toen Ik dorst had en u Mij geen drinken gaf?
    Toen Ik vreemdeling was en u Mij niet hebt opgenomen?
    Toen Ik naakt was en u Mij niet gekleed hebt?
    Toen Ik ziek was en u niet naar Mij hebt omgezien?
    Toen Ik in de gevangenis was en u Mij niet kwam bezoeken?

    Dan zullen ze Mij vragen: “Maar Here, wanneer hebben wij dan gezien dat U honger had of dorst? Of dat U een vreemdeling was? Of dat U niets had om aan te trekken? Of dat U ziek was en in de gevangenis zat? Wanneer hebben wij U niet geholpen?
    En Ik zal hun antwoorden: “Toen u de minsten van mijn broeders niet wilde helpen, wilde u Mij niet helpen.”

    LEZEN heren christenen:
    Mattheus 25: 31-46

    En zeg NIET dat jullie het niet geweten hebben!

    Reactie door Gloria — zaterdag 24 maart 2007 @ 3.08 uur

  37. @33 Gerrit

    Deze weblog bedoel je:

    http://log.komma.net/archives/2003/08/beroepsopvattin.html

    Reactie door Sjaak — zaterdag 24 maart 2007 @ 3.37 uur

  38. Nog een toetje, christen-heren-overheid?
    Weet dan dat deze (Farizeeers en godsdienstleraars) destijds de overheid was!

    Markus 7:5-8

    De Farizeeers en godsdienstleraars vroegen aan Jezus: “Waarom trekken Uw discipelen zich niets aan van de oude traditie? Zij hebben voor het eten niet eens hun handen gewassen”
    Hij antwoordde: “Huichelaars! De profeet Jesaja had gelijk toen hij zei: ‘Deze mensen kunnen heel mooi over God praten, maar in hun hart moeten zij niets van Hem hebben. Zij eren Hem voor de schijn. De wetten en regels die zij opleggen, komen niet van God.’(a) U houdt vast aan de traditie, maar aan Gods opdracht denkt u niet.”

    (a)
    Jesaja 29:13
    En daarom zegt de Here: “Omdat deze mensen beweren dat zij van Mij zijn, maar Mij niet gehoorzamen en zij hun godsdienst alleen met de mond en niet met hun hart bedrijven, zal Ik de wijsheid van ‘de wijze mensen’ wegnemen en het inzicht van hun verstandigen benevelen.”

    Reactie door Gloria — zaterdag 24 maart 2007 @ 4.11 uur

  39. AAN DE CHRISTENEN: (en JP in het bijzonder)

    De zeven werken van barmhartigheid zijn :

    1. Het voeden van de hongerigen
    2. Het laven van de dorstigen
    3. Het kleden van de naakten
    4. Het begraven van de doden
    5. Het herbergen van vreemdelingen
    6. Het bezoeken van de zieken
    7. Het troosten van de gevangenen

    Reactie door Bas — zaterdag 24 maart 2007 @ 7.21 uur

  40. Overheden gaan rechtstreeks naar de hel.
    met hun egoistische denken.
    Wetten,regeltjes om het volk meer en steeds meer te onderdrukken.

    Hoe deze poppenkast in stand word gehouden is mijn een raadsel.
    2 schurken die eruit zijn gegooid komen gewoon vrolijk weer terug in het kabinet.

    Ik heb een dwangbevel gekregen van de belastingdienst om een aanslag te betalen van de motorrijtuigenbelasting.
    Omdat ik het hele bedrag niet in een keer wenste over te maken,maar zelf maandelijks te betalen hebben ze besloten om mij een boet te geven.
    Dat is inmiddels opgelopen naar 86 euro.
    Om dat ik het niet eens ben met de aanslag kan ik nergens protesteren.

    Maar kwakbollen als Donner en Hirch Ballin kunnen de wet aan hun laars lappen.
    Ze worden er nog voor betaald ook.
    Politiek is macht.
    Tegen ons vertellen ze dat ze het land willen veranderen.

    Reactie door sander — zaterdag 24 maart 2007 @ 8.00 uur

  41. Met de belofte van de hemel binnenhalen om ze vervolgens de hel in te sturen.

    Dát is nu wat ik noem je verschuilen achter…zogauw ze een groep vormen zijn ze niet meer zelf of individueel verantwoordelijk.

    Reactie door Henny — zaterdag 24 maart 2007 @ 8.26 uur

  42. Ook in Brabant komt de SP niet in het bestuur. Het CDA wil wel(?) maar alleen als de VVD ook meedoet en de VVD wil niét met de SP. Is dit niet helzelfde als a way out zoeken omdat je ja zegt maar ‘voorwaarde stelt waarvan je weet dat de uitkomst nee zal zijn. Dát is nog eens een mooie vorm van oplichterij en de schuld bij een ander leggen.

    Reactie door Henny — zaterdag 24 maart 2007 @ 8.29 uur

  43. Ik vind het uberhaupt nog steeds vreemd dat deze Donner niet vervolgd werd voor die 11 Schiphol doden, ik krijg al een bekeuring als ik m’n autogordel niet om heb, en hier zijn 11 doden te betreuren en men wordt beloond met een ministerspost.

    Heb uw naaste lief,…. eerst m’n portomonee vullen.

    Ik denk dat ik weet waarom Donner deze uitspraak doet, hij doelt hiermee op de 700.000 doden in Irak, daar kan hij niet meer de barmhartige samritaan voor spelen.
    Hij loopt natuurlijk hier mee vooruit op de uitzending van reporter a.s. zondag.

    Reactie door Pool — zaterdag 24 maart 2007 @ 8.39 uur

  44. ZO boos,dat ik bijna uit mijn vel spring.maar o wee,als je een mail stuurt met onwelwillige taal.of anderzijds je boosheid uit,sta je voor het hekje en word je gestraft.deze heren Donner ect komen wel weg met bedreigingen jegens zieken en wast zijn handen in ons bloed.

    Reactie door paul — zaterdag 24 maart 2007 @ 9.08 uur

  45. Kijk, je hebt christenen en je hebt CDA’ers, die moet je heel goed gescheiden houden. Dat deze faik en neppers van het CDA niet onder invloed staan en gegrepen zijn door de geest van de Barmhartige Samaritaan is de meesten in dit land niet ontgaan. Nee, voor deze schijnheilige achterbakse CDA’ers geen Hemels avontuur, maar bij dood alleen maar vuur.
    PS: al het zoet gezien of geproefd van onze One And Only Holly Man Balkenende, de EU prekdiker van normen en waarden. Nee he, want dat staat op Balkenende zijn eigen bescheiden christelijke CDA bankrekening in de vorm van 30%, hij die elke vorm van hebzucht uit de weg gaat, hij die zijn armste landgenoten tot de bedelstaf veroordeelt heeft en er rasechte bedelaars van heeft gemaakt. Maar goed, elk woord die je aan zulks tuig vuil maakt is er al weer een teveel.

    Reactie door Gewoon een reactie — zaterdag 24 maart 2007 @ 9.20 uur

  46. Overheden gaan niet naar de hemel, het is dat u het maar weet.

    We worden kennelijk geregeerd door:

    Hells Angels

    gelukkig dat we het weten, we kunnen nog maatregelen nemen, het is vijf voor twaalf, blijven nu voor ons uitstaren of gaan we wat doen

    Reactie door e.krul — zaterdag 24 maart 2007 @ 9.34 uur

  47. dus hij gaat niet naar de hemel,dus weet hij dat hij fout is,
    maarja op zijn sterfbed,zal ie schreeuwen om vergif,,fenis dat helpt dan niet,moge het 999 dagen duren,
    oeps wat heb ik nu weer gezegt,ben even weg naar de kerk,10 wees gegroetjes doen,het helpt niets tegen al de doden en martelslachtoffers die we op ons(cda) geweten hebben,,maar geeft wel weer rust en vrede?dan kun je weer door gaan,en weer verder de wereld proberen te vernietigen door op cda/usa enz te stemmen.en je houd natuurlijk zelf schone handen.

    ps voor de cda/cu type gelovige,tipje van de sluier,hij/zij is niet blind en doof.
    eneuu je kunt zijn zoon ook bellen(cda,cu type gelovige dan he)het nummer is 999.

    Reactie door ad — zaterdag 24 maart 2007 @ 9.37 uur

  48. Hij zegt tenminste wel wat hij vind, dat is zeldzaam onder CDA-ers. Balkenende spant daarin de kroon. Gelukkig krijgen journalisten dat steeds meer door en blijven ze doorvragen als Balkenende & co proberen weg te komen met een non-antwoord. Zoals Henny ook zegt, het CDA is niet te vertrouwen. Met de VVD weet je tenminste waar je aan toe bent (nl. een visie haaks op die van de SP, dat weet iedereen).

    @Gloria, dank voor je Bijbelse passages. Ik vind ze hier in dit topic goed passen en ook wel indrukwekkend (hoewel ik niet-gelovig ben opgevoed).

    Reactie door Ellen — zaterdag 24 maart 2007 @ 9.40 uur

  49. CDA = Christenen Doen Anders

    Reactie door simbro — zaterdag 24 maart 2007 @ 10.30 uur

  50. Ik ben het volledig met Paul @ 23 eens al wat geloofd is vies en die z.g.n Christenen blijven doorgaan HOUD ZE MAAR DOM WIJ HOUDEN ZE WEL ARM .Maar dat gaat tegenwoordig niet meer zo op de mensen worden steeds mondiger Het duurt nog zop,n 4 tot 6 jaar dat de SP meeregeert De partijen CDA,VVD en de PvdA kalven steeds verder af .Vroeger konden ze met 2 partijen gaan regeren tegenwoordig gaan ze zelfs met 3 of 4 partijen regeren En ze zijn zelfs in staat als ze dan nog geen meerderheid hebben om te gaan regeren met CDA,VVD,PvdA,CU,SGP en D 66 om de SP maar buiten de boot te houden en dat noemen ze dan DEMOCRATIE Let op mijn woorden de partijen die voorlopig op winst blijven staan dat zijn de PVV de partij van Geert Wilders en de SP

    Reactie door Dirk Schuit — zaterdag 24 maart 2007 @ 10.36 uur

  51. Ik geloof, (ondanks dat ik niet geloof) dat ik wel in de hemel kom. (als die tenminste bestaat)
    Ik ga er dan maar van uit dat je de hemel hier op aarde moet verdienen.
    Behandel je medemens zoals je zelf behandeld wilt worden.
    Respecteren en delen!

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 24 maart 2007 @ 11.00 uur

  52. Rechtvaardigheid kan “erbarmelijk” uitpakken en een “erbarmelijke” overheid leidt tot een dictatuur.

    Owe en Samaritanen zijn destijds uitgemoord. Mogelijk een reden om geen Samaritaanse barmhartige houding/instelling aan te nemen.

    Reactie door Froukje — zaterdag 24 maart 2007 @ 11.11 uur

  53. Hoe weet Donner dit? Is er al eens een overheid terug gekomen uit de hemel om dit te bevestigen?

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 24 maart 2007 @ 11.12 uur

  54. @53 Rob de Kuster,

    Waarschijnlijk de delegatie van de 11 van Schiphol, die hem dit elke nacht komen vertellen.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 24 maart 2007 @ 11.15 uur

  55. Na aanleding van het stuk in het katholiek nieuwsblad,van louis van overbeek.heb ik mijn abonement op het kadaver daglad de volkkrant opgezegd.vandaag zal ik mijn lidmaatschap op mijn kadaver tv gids opzeggen.volg mijn voorbeeld en straf deze belangenverstreneling af.ook natuurmonumenten moet er aan geloven,daar zij de oud minister van landbouw als voorzitter krijgt.ga het rijtje af en straf u vijanden.

    Reactie door paul — zaterdag 24 maart 2007 @ 11.32 uur

  56. Ach… laten we compassie met de heer Donner hebben, hij weet waarschijnlijk niet goed wat hij zegt.

    Misschien een leestip voor de heer Donner:
    “Imagine all the people” (naar John Lennon) een intervieuw in boekvorm over money, politics and life as it could be met de Dalai Lama.

    Ook “Towards a Global Ethic: An Initial Declaration” http://www.cpwr.org/resource/ethic.pdf
    van het parlement der wereldgodsdiensten is zeer lezenswaardig.

    Daarin staat:
    Humans must always be the subjects of rights, must be ends, never mere means, never objects
    of commercialization and industrialization
    in economics, politics and media, in research
    institutes, and industrial corporations.
    No one stands ‘above good and evil’ –
    no human being, no social class, no influential interest group, no cartel, no police apparatus, no army, and no state. (pag. 7)

    Dit document is ondetekend door leiders van alle stromingen binnen de wereldgodsdiensten en vele andere levensbeschouwelijke richtingen.

    Het zou dus de leidraad van de huidige christelijk-sociale regering moeten zijn.

    Reactie door Ineke van der Maat — zaterdag 24 maart 2007 @ 12.10 uur

  57. barmhartigheid is bij de regering Balkenende ver te zoeken. die uitspraak van donner slaat nergens op. hij kan dan wel van de “zogenaamde” christelijke partij zijn, maar ook dat is ver te zoeken. ze zullen naar de hel gaan met dit beleid.

    Reactie door maayke jong-doppen — zaterdag 24 maart 2007 @ 12.20 uur

  58. Als Balkenende gaat biechten, dan krijgt hij de absolutie. En dan worden hem al zijn zonden vergeven. Nog even een oefening van berouw, buiten de biechtstoel nog wat onze vaders en weesgegroetjes er achter aan, dan is tot aan een volgende doodzonde zijn ziel weer wit als snneeuw. En dan gaat hij als hij daarna geen volle aflaat heeft verdiend nog eventjes naar het vagevuur. Maar na een tijdje gaat hij lekker toch naar de hemel.
    Volgens de leer van de katholieke ker (van ooit), verworden doodzonden die iemand veelvuldig doet, tot dagelijkse zonden. En voor dagelijks zonden hoeft niemand naar de Hel. ook mijnheer Balkenenende.
    De weg naar de hemel is voor iedereen goed geplaveid. Wat is God toch goed!!!

    Haras.

    Reactie door haras — zaterdag 24 maart 2007 @ 12.53 uur

  59. @ 53 Rob de Kuster
    @ 54 bijdehandje

    Ik geloof ook niet in een alom de mens beheersend iets, maar ik geloof wel in die 11 Schipholgeesten die ‘s nachts Donner uit z’n slaap houden.
    Ik overweeg zelfs een voodoopop van hem te maken, de rest kan je wel raden.

    Reactie door Pool — zaterdag 24 maart 2007 @ 13.02 uur

  60. @55 Paul, doel je op dit artikel?
    http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel24/kn2411f.htm

    Een onzichtbare hand. Waarom worden onnozelheden opgeblazen tot schandalen en hoe komt het dat de media voor werkelijk ernstige zaken geen aandacht hebben?

    (…)De zaken die getroffen worden door deze geheimzinnige censuur liggen gewoonlijk op sociaal-economisch vlak. Ze hebben als overeenkomst dat zwakke groepen in de samenleving er de dupe van zijn. Groepen die ongeorganiseerd zijn, niet beschikken over een podium van waar af zij de publieke opinie kunnen beïnvloeden en evenmin machtsmiddelen als stakingen of wegblokkades tot hun beschikking hebben, waarmee zij uit protest ‘gansch het raderwerk’ kunnen stilzetten.

    Een duidelijk voorbeeld van het ingrijpen van deze onzichtbare hand was de afgelopen jaren te zien in de berichtgeving rond de ‘hervormingen’ in de WAO. Over de vaak schrijnende gevolgen hiervan verschenen slechts mondjesmaat berichten in de pers, die meer geïnteresseerd bleek in de laatste hypes. Over het gesjoemel waarmee dit beleid tot stand is gekomen werd helemaal gezwegen. Op oproepen van getroffenen om aandacht te besteden aan het hun aangedane onrecht werd, zoals zeer recent nog door de redactie van het televisieprogramma De leugen regeert, afwijzend gereageerd.

    Einde citaat. Het Katholiek Nieuwsblad is goed bezig zeg, dit is een krant die niet in mijn ‘radar’ van nieuws zit zeg maar, maar dat is ie vanaf nu dus wel.

    Reactie door Ellen — zaterdag 24 maart 2007 @ 13.04 uur

  61. jpb 40% erbij
    vazallen jpb 30 % erbij.,

    donner hypotheek van 1.000.000
    jpb hypothee van 260.000

    donner moet ons ook wel geld aftroggelen, anders kan hij zijn hypo waarschijnlijk niet meer betalen.

    Reactie door Gerrit — zaterdag 24 maart 2007 @ 13.06 uur

  62. Ik hoorde vanmorgen Van Middelkoop bij Tros kamerbreed (nou ja kamerbreed is daar weinig vertegenwoordigd) met zijn opmerking dat zijn christenzijn cq het christendom een onderscheid maakt naar het politiek gebeuren dat meer gerelateerd is aan de werkelijkheid dan aan de christelijke wetten. Het dubbele zat hierin. Hij sprak wel op rationeel politiek niveau ineens over “demoniserende” krachten waartegen gevochten moest worden.
    Dus als christen niet verantwoordelijk maar wel met de bijbel in de hand politiek invullend danwel sturend. Dát noem ik nog eens een dubbele agenda, cq dubbele moraal.
    Of je houdt beiden gescheiden en dat begrijp ik of je doet het niet maar niet zoals het je uitkomt je de ene keer beroepen op het een en de andere keer op het andere.

    Reactie door Henny — zaterdag 24 maart 2007 @ 13.16 uur

  63. 53. Rob Het vooroudergevoel?

    Reactie door Henny — zaterdag 24 maart 2007 @ 13.21 uur

  64. `Het gaat er hier om dat de mensen met een laag inkomen niet in de WAO mogen komen. Namelijk, heb je een goedbetaalde baan en mankeer je iets, zul je sneller in de WAO komen als je weinig verdient en iets mankeert. Het is zelfs zo, dat je als weinigverdiener, met een grotere aandoening niet in de WAO zult belanden dan iemand met een goed salaris, met een kleinere aandoening. Hoezo rechtvaardig? Geen onderscheid maken qua datum van in de WAO komen noemt Donner. Laat me nu aub niet lachen.Want er wordt qua inkomen wel degelijk onderscheid gemaakt.

    Reactie door Redstar — zaterdag 24 maart 2007 @ 14.04 uur

  65. Ik zit ook echt niet te wachten op Barmhartigheid is Christelijke naastenliefde waarvan de ontvanger vooral zeer dankbaar moet zijn en de gever een goed christelijk gevoel moet geven. Het is zeer denigrerend voor de ontvanger, het is me te hautain.
    Als je gewoon in gelijkheid met elkaar omgaat regel je zaken gewoon wettelijk omdat je werkelijk vindt niet vanuit het uitzicht op een plaatsje in de hemel maar vanuit jezelf dat ieder mens gelijkwaardig is en derhalve RECHT op een menswaardig bestaan heeft.
    Indien daaraan voldaan is er geen barmhartigheid meer nodig.
    Maar ja war moeten ze dan de hemel mee verdienen en hun ‘goede’werken uitvoeren dus is het tegendeel geboden. “Schep de behoefte om onze behoefte te bevredigen nl. te kunnen laten zien dat we zo christelijk-goed zijn.

    Reactie door Henny — zaterdag 24 maart 2007 @ 14.20 uur

  66. Met twee Christelijke partijen hebben we feitelijk een ‘Cristelijke’ overheid. En die Christelijke overheid heeft volgens Donner als credo ‘onbarmhartigheid’.

    Reactie door Drob — zaterdag 24 maart 2007 @ 14.52 uur

  67. van mij mogen ze gelijk de h?? in gaan,,
    2006 gehele jaar ziekte/uwv,
    en of ik even 2 en een halve maand terrug wil betalen,aan/volgens de belastings diens,van mijn 70% inkomen..
    ze zijn helemaal gestoort in nederland,,gewoon het voltallige kabinet van de wereld vegen.

    Reactie door ad — zaterdag 24 maart 2007 @ 14.53 uur

  68. eeuu ik bedoel 2005 dus in 66

    Reactie door ad — zaterdag 24 maart 2007 @ 15.18 uur

  69. @59 Pool,

    Niet te hard prikken jongen, wat gij niet wilt dat u ……………. remember?
    Fijn weekend verder, ik haak even af.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 24 maart 2007 @ 15.25 uur

  70. Voorspeld werd het getal 666, voor de ondergang van wat in de wereld voos is.

    Maar Johannes zag het getal 999 misschien op zijn kop.

    Mijn getal is 999 en voor alle zekerheid nog een 9tje extra. 9999.

    Dat kan misschien nog spannend worden

    Haras

    Reactie door haras — zaterdag 24 maart 2007 @ 15.52 uur

  71. Ik troost me ermee door te denken dat Rouvoet en v Middelburg vast niet blij zijn met deze uitspraak.

    Reactie door Marijn — zaterdag 24 maart 2007 @ 16.37 uur

  72. De overheid gaat niet naar de hemel, maar deze man binnenkort wel:

    Leider Partij voor
    Jongeren in hongerstaking

    Hij heeft grote plannen om kinderleed in Nederland aan te pakken maar werd zelf opgepakt en behandeld als een ‘grote crimineel.’ Er zijn door het OM verschillende vormfouten gemaakt en de zaak is buitenproportioneel opgeblazen. De regel dat iedereen onschuldig is totdat zijn schuld is bewezen geldt blijkbaar niet voor `publieke figuren“. Het OM en de media hebben zijn reputatie en die van zijn Partij verkwanseld.Hij is blij dat nu eindelijk de kans te krijgen op wederhoor.

    Uit het regeeraccoord blijkt weer eens pijnlijk dat de rechten van onze kinderen niet voldoende worden gewaarborgd. Partij voor de Jongeren-voorzitter Ronald van der Beek (45) is daarom in hongerstaking gegaan. Hij wil onze minister van Gezin en Kind, de heer Rouvoet, uitnodigen voor een constructief gesprek waarbij hij wil dat de kinderen de allerhoogste prioriteit krijgen. Nu krijgen onze dieren dit recht.

    Hoelang eet u al niet?
    Dit is de 23ste dag van mijn hongerstaking, ik ben begonnen in de politiecel. Ik had namelijk een peildatum nodig en nu kan niemand zijn twijfel uitspreken over deze datum.

    Daar heeft u zes dagen gezeten, waarom bent u opgepakt?
    Ik ben niet opgepakt. Ik heb mij gemeld voor een verhoor. Omdat justitie mij ervan verdenkt te hebben gefraudeerd met ondersteuningsverklaringen voor mijn politieke partij bij de Provinciale Statenverkiezingen. Eerst kwamen ze een inval doen in mijn huis op een zondagochtend, terwijl mijn oude moedertje van 86 en kindjes ook thuis waren. De arrogantie en de brutaliteit waarmee de huiszoeking gepaard is gegaan en de wijze waarop persoonlijke spullen, die ik tot op heden nog niet heb teruggekregen, in beslag zijn genomen hebben bij mijn familie diepe wonden geslagen. Toen ik me tijdens het verhoor beriep op mijn zwijgrecht dreigden ze mijn moeder van 86 eens flink aan de tand te voelen. Dit terwijl ik mijn moeder niet had verteld dat ik voor verhoor was uitgenodigd. Ik wilde haar niet verontrusten. Ze hebben mijn moeder, zware hartpatiente en diabetus, ondervraagd, haar irrelevante vragen gesteld en geintimideerd. Familieleden zijn op hun werk lastiggevallen door het OM. 30 dagen na de inval kreeg ik een algemeen contactverbod en gooiden me in de cel. Iedereen kan op elk moment een verdachte zijn. Als dit de regels zijn die gelden voor een verdachte dan wordt het hoogtijd dat er eens Kamervragen worden gesteld over wijze waarop door het OM aan waarheidsbevinding wordt gedaan. Genoeg werk voor de Ombudsman en Amnesty International.

    Wat wil u met de politieke partij?
    Ik kom als enige partij op voor de rechten van het kind want die worden in Nederland geschonden. Er vinden hier verschrikkelijke misstanden – kindermoord, mishandeling, verwaarlozing, misbruik, familiedrama´s, echtscheiding- plaats onder onze neus maar niemand doet er iets aan. Als deze kinderen nu niet worden geholpen zitten we straks met ontspoorde groepen jongeren.

    Wat voor misstanden bedoelt u?
    Elke week sterft er een kind door mishandeling of wordt gewoonweg vermoord. Alleen al in de maand december 2006 zijn er 3 kinderen vermoord. 50.000 kinderen worden jaarlijks misbruikt, mishandeld of verwaarloosd. Meer dan 625.000 echtscheidingskinderen mogen hun vader of moeder niet zien omdat het famileirecht faalt. Een onbenoemd aantal pasgeboren babies worden in de bos of op de vuilnis achtergelaten en nimmer teruggevonden. We geven liever geld aan tanks en vliegtuigen dan aan het welzijn van onze kinderen. Wij sturen onze soldaten naar Afganistan onder het mom van humanitaire missies. Onze overheid vergeet ons wel even te vertellen dat er een olie-pipeline loopt die moet worden beschermd. Er dit terwijl onze echte vijanden binnen onze landsgrenzen vrij spel hebben. Dit zegt genoeg over de maatschappij waarin we leven. Maar niemand wil luisteren.

    Waarom niet?
    Omdat er veel wordt verdiend aan kinderleed en het niet interessant is, een kind kan niet stemmen hè? Daarbij komt pedofilie en incest tot in de hoogste kringen voor. Dus die deksel moet op die beerput blijven terwijl het een groot gevaar is voor onze kinderen en maatschappij. We hebben in Nederland 1,5 miljoen incest en pedofilie slachtoffers.

    Hoe komt het dat u zich kinderleed zo aantrekt?
    Een kind is gevoeliger dan de gevoeligste viool en we moeten er alles aan doen om de kinderen te beschermen tegen de excessen van de maatschappij. Het falen van de staat om onze kinderen te beschermen is mijn roeping geworden. Het kind is ons grootste goed, er mag niet zo nonchalant mee omgesprongen worden. Het kind is onzer aller toekomst.

    U heeft al 23dagen niet gegeten, hoelang gaat u dit volhouden?
    Dat ligt aan de bereidwilligheid van onze Minister van Gezin en kind. Ik kán het 42 dagen volhouden.

    En als er op dag 42 nog niets is gebeurd?
    Ik doet dit niet voor mijzelf. Als iemand een hongerstaking begint en al zo lang als ik volhoudt geeft toch aan dat er heel veel misgaat met onze kinderen. Het zou getuigen van disrespect voor alle kinderen als ik voor die tijd niets zou horen van onze Minister voor Jeugd en Gezin.

    Reactie door Tamara — zaterdag 24 maart 2007 @ 16.59 uur

  73. @65 Henny

    Precies! Dat bedoelde ik je al eeerder te zeggen.
    Ware barmhartigheid is DELEN, zodat niemand tekort komt.

    Reactie door Gloria — zaterdag 24 maart 2007 @ 17.03 uur

  74. Voor de asociale, zelfingenomen, suffe Donner.,

    De basiswetten uit de Bijbel!

    1.Gij zult de Here uw God liefhebbben, met geheel uw hart,ziel en verstand.
    2.het tweede daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.,

    Verstand heeft Donner eigenlijk niet.,
    (te veel domme uitspraken bewijzen dat)
    Ziel al verkocht aan de Duisternis.,
    (op links getrouwd met het zwarte)
    Hart ingeruild voor een kluis.,
    (je moet wat met zo,n hypotheek)
    Naasten kent hij niet!
    (woont waarschijnlijk erg afgelegen)
    Zichzelf liefhebben?
    (dan gedroeg hij zich niet zo,dat mensen hem verachtten).

    Reactie door Gerrit — zaterdag 24 maart 2007 @ 17.03 uur

  75. Hitlerr was ook overheid, dus kunnen we hem ook niks kwalijk nemen.

    Reactie door alexander — zaterdag 24 maart 2007 @ 17.11 uur

  76. 72 tamara.

    Ik las een verhaal van een boedist.
    Boedisten geloven in reincarnatie.
    Hij vertelde dat zijn vorige leven een leeuw was.
    Hij was een een leeuw die sterk en gezond was en door het bos heen liep.
    Toen hij daar een leewin zag met 3 welpen.
    Die leewin was gewond en kon niet jagen.
    De leeuw heeft zichzelf opgeofferd om de leewin en de 3 welpen te voeden,zodat zij later het zullen overleven.

    ik hoop dat het leven van Ronald niet de moeite hoeft te zijn van van het egoistische denken van ons kabinet.
    Ik geef hem mijn lof en respect dat hij opkomt voor anderen.

    Reactie door sander — zaterdag 24 maart 2007 @ 20.16 uur

  77. 55 Paul.

    Zaten er geen leuke puzzels meer in dan.

    Reactie door sander — zaterdag 24 maart 2007 @ 20.23 uur

  78. @ 69 bijdehandje

    Ik zal maar een pop op een fiets maken, kan ik ook af en toe z’n band lek prikken.
    Trouwens ik ben imuum voor dit soort occulte spelletjes.

    jij ook een fijn weekend

    Reactie door Pool — zaterdag 24 maart 2007 @ 21.44 uur

  79. @Sander.Nee de puzzels zijn al net zo voorspelbaar als de rest van het nieuws.kadaver puzzels.

    Reactie door paul — zaterdag 24 maart 2007 @ 21.49 uur

  80. 78 Pool.

    Apart dat jij het heb over occulte.

    Ik zocht net uit wat occulte te maken heeft met ons leven.
    Ik zie dat de romeinen,hitler,Bush zich daar ook mee bezig houden.
    Allen dromen van een superras die een andere moet domineren.

    Wat zal een priester/paus te maken hebben met hun tempel.
    Ik denk dat ze de puzzel door mekaar hebben gegooid om verwarring te creeren.
    Chaos.
    Uit Chaos moet orde komen.
    Door chaos te creeren,zetten zij hun wereldje naar hun hand.

    Jammer dat Mensen als Nelson Mandela,ghandi en bob marley het uitstervende ras zijn.
    Wie weet kan Jan onze martin luther king worden.

    I have a dream.
    Er zal een dag zijn dat we niet worden veroordeeld op de leefwijze,huidskleur,religie en dat we allemaal gerespecteerd worden als gelijke man en vrouw.

    Reactie door sander — zaterdag 24 maart 2007 @ 22.57 uur

  81. Herkeuring na ziekte
    AMSTERDAM – Tja. Daar zit je dan in de bijstand. Na twee hartinfarcten helemaal afgekeurd voor regulier werk in 2000. Nee ben niet zielig want daar gaat het niet om. Het is nu 2007 en helaas is er nog een hartinfarctje bijgekomen en alsof dat niet genoeg is nog een longkankertje toe
    Long operatief verwijderd en maar weer opknappen geblazen. Lukt aardig, ook al heb je veel lichamelijke schade. De wet is in de tussentijd verandert en iedereen moet weer aan het werk.Zo ook voor de mensen in de bijstand. Dus weer opnieuw naar een medische keuring toe, met allerlei intimidaties aan mijn adres, zelfs door de telefoniste van het door de Gemeente uitgekozen integratiebedrijf. Uitslag keuring: Niet geschikt voor regulier werk. Maar het integratiebedrijf stelt wel voor om mij volgend jaar weer te herkeuren! Gegevens van mijn behandelend specialisten zijn niet opgevraagd. Zou het waar zijndat de dode gedeelten van mijn hartje en de weggenomen long, dan hopelijk weer zouden zijn aangegroeid? Zodat ik mijn leventje weer gezond kan oppakken? Gelukkig kan ik gebruik maken van het internet. Beetje zelfonderzoek, maakt mij erop attent dat het reintegratiebureau (Lytton Amsterdam) € 720,00 heeft verdient aan aan mijn keuring. Dat de Gemeente veel subsidie uit de EU voor mij kan krijgen. Tja en daar is de kous nog niet af. Moest mij ook opnieuw laten inschrijven bij het CWI. Was een fluitje van een cent. Ook die kunnen dus over mijn zieke rug EU subsidies binnenhalen. Extra scholing of omscholing om weer aan het werk te komen is er niet bij, want ik ben niet geschikt voor regulier werk. Scholing is alleen bedoeld voor mensen met uitzicht op de arbeidsmarkt. Ik voel me net een melkkoe. Gemelkt door de Gemeente, Lytton en het CWI. Verder mag ik dus achter de geraniums plaats nemen en daar lekker blijven zitten. Maar ik ben wel geschikt voor het binnenhalen van subsidies voor diverse instanties.

    Hoop dat jullie dit willen plaatsen.

    Vriendelijke groet..

    Jansy Alkmaar

    Reactie door paul — zondag 25 maart 2007 @ 0.00 uur

  82. @ 80 sander

    Men zegt dat op de dag des oordeels niet meer worden veroordeeld op de leefwijze, huidskleur, religie en dat we allemaal gerespecteerd worden als gelijke man en vrouw.

    Maar ja daar hebben na onze dood niets aan, wij leven nu, en waarom zijn er altijd van die figuren die liefde, harmonie en gelijkheid altijd met geweld moeten bestrijden.

    Ghandi…..

    Kinnoch: “Met alle respect, meneer Gandhi, zonder Britse administratie wordt dit land tot chaos gereduceerd.”
    Gandhi: “Meneer Kinnoch, ik vraag u te accepteren dat er geen volk op aarde is dat niet zijn eigen slechte regering prefereert boven een goede regering van een buitenlandse macht”.

    Bob Marley

    “Get up, Stand up”.

    sander, het occulte gedeelte in een mensenleven is een intressante maar, ongrijpbare, mysterieuse wereld die ook zijn gevaren kent, en wat ook een uitbreiding van het gevoel “macht” met zich meebrengt.

    Genoeg zo sander laten we maar on-topic blijven

    Reactie door Pool — zondag 25 maart 2007 @ 1.11 uur

  83. Als overheden niet naar de hemel gaan betekent dat dan dat ze bij voorbaat naar de hel gaan?

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 25 maart 2007 @ 1.31 uur

  84. Als blijft men hier op aarde rond dwalen tot in de einde der tijden?

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 25 maart 2007 @ 1.32 uur

  85. Alsof Rob de Kuster geen keuze heeft gekregem?

    Reactie door Sjaak — zondag 25 maart 2007 @ 1.46 uur

  86. Laat dat ‘gekregen’ maar weg Rob

    Reactie door Sjaak — zondag 25 maart 2007 @ 1.47 uur

  87. @83/84.Sjaak
    Verklaar u nader, aub. Hier volg ik u even niet. We hebben hebben allemaal een keuze, Sjaak, wie pretendeert hier dat hij of zij een slachtoffer van omstandigheden is?
    Keuzevrijheid is niet noodzakelijkerwijs een positief gegeven. Soms moet men kiezen uit twee kwaden. Desalnietemin. Ik dacht niet dat ik ooit gesuggereerd heb dat ik mezelf in een slachtofferrol zag. Dat ik geen keuze had.

    Probeert u hier een waardeoordeel uit te spreken? Verklaar u aub nader? Wellicht zie ik iets over het hoofd.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 25 maart 2007 @ 2.26 uur

  88. Je kan aan dit soort uitspraken duidelijk zien waarom de SP niet mee mag doen. De heren en dames die het kabinet vormen, vinden dat álles onderhandelbaar is, óf moet zijn. Derhalve snappen ze waarschijnlijk niet dat Jan Marijnissen voor (én achter) zijn principes staat. Sommige dingen zijn wat mij betreft óók niet onderhandelbaar…

    Hup Jan!!!

    Reactie door Maurice — zondag 25 maart 2007 @ 3.32 uur

  89. @62 en @65 Duidelijk verwoord Henny en zo
    verrekt simpel: het schetsen van die dubbele
    moraal en met een verziekt hinken van het
    ene been op het andere de ‘meute’ te laten
    horen datgene waarmee men zich gemakshalve
    graag laat toedekken en sussen. Het ‘geweten’
    beantwoorden moet vooral oppervlakkig en niet
    te moeilijk worden, de sjeuiigheid van een
    zgn luchtig, maar zeker vluchtig geloofsleven
    dat vooral vrolijk en ontspannend moet zijn
    of dát suggereren, maar waar van enige echte
    diepzinnigheid en wézenlijke betrokkenheid
    geen sprake is, als dingen maar even ‘te
    moeilijk’ worden bevonden. Echter mensen zat
    die zich graag masochistisch met teksten om
    de oren laten slaan en een nog resterend ge-
    volg is van ‘het volk in bedwang houden’,
    letterlijk onder dwang, dwingen tot gedrags-
    formules die in een aantal gevallen met méde-
    menselijkheid niéts meer te maken heeft.
    De ‘kerk’ was vroeger ‘de school’ en voor-
    loper ooit van wat nadien bij wetten werd
    vastgelegd. De kerkelijke (burgerlijke stand)
    boeken, zijn de oudste ook waarin vroeger in
    Statenbijbels langdurig familiegegevens wer-
    den vastgelegd en doorgegeven aan volgende
    generaties (dat wéét jij wel Henny, maar vele
    anderen nog steeds niet, evenmin hoé de bij-
    bel werd samengesteld, in welke tijden en ná
    hoeveel óverleveringstijd).
    Het vreemde is ook geweest, dat het studeren
    van theologie de kerkméns in Calvinistische
    kringen ook zeker geen bredere visie meegaf,
    aan ándere theosofische benadering van een
    vele oude ‘geloven’, wereldgodsdiensten, of
    wetenschappelijke beschouwingen dáárnáást,
    vanaf de kansels. Men hield het allemaal wat
    éénvoudig om nog meer verwarring te voorkomen
    en begrensde daardoor de mens in zijn ontwik-
    keling op alle fronten. Kijk Henny, ik vind
    het nooit te laat om je aan een aangemeten
    harnas te onttrekken als je merkt dat het een
    mens belemmert in zijn flexibiliteit t.a.v.
    zijn omgeving én de ontdekking ervan leert
    dat je onder meer gelijkdenkenden bent dan je
    misschien ooit gedacht zou hebben, maar het
    nooit prijs gaf om er anderen evt. niet mee
    te kwetsen, want een kwetsure loopt iedereen
    op die zich van zijn éigen denkbeelden ziet
    verlossen, maar het ertoe breken met oude
    uitgangspunten nog niét aankan, zonder zich
    verloren te voelen, want de overgang naar de
    ‘werkelijke ruimte’ is hen te groot en maakt
    mensen báng! Forceren om mensen mee te doen
    genieten van die lévensruimte heeft danook
    geen enkele zin en zou voor derzulken een
    ongewild drama betekenen, maar dat nieuwere
    generaties zich ánders willen be’zinnen’,
    moet kunnen, toch? Fijne dag Henny en bedankt
    voor jouw ‘logica’ die volgens mij ook velen
    zal helpen! Groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 25 maart 2007 @ 4.34 uur

  90. Overheden gaan niet naar de Hemel (wat het dan ook moge zijn) omdat hun netwerken in de hel vertoeven. Vrienden onder elkaar nietwaar.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 6.48 uur

  91. Je kunt overheden niet overal de schuld van geven. Maar Donner is natuurlijk wel mede verantwoordelijk voor het schijnheilige en soms ook wat hardvochtige beleid van het vorige kabinet Balkenende. En kwam de Schipholbrand ook niet tot stand onder de verantwoordelijkheid van minister Donner. Maar mannen als Donner hebben natuurlijk voldoende abstractievermogen om daar emotioneel afstand van te nemen. En zijn positie in het volgende kabinet Balkenende is ook al weer veiliggesteld. Dus Donner kan zich wel weer wat praatjes permitteren.

    Reactie door reint — zondag 25 maart 2007 @ 7.38 uur

  92. Op deze mensen is het woord excellentie totaal niet toepasbaar.

    Reactie door e.krul — zondag 25 maart 2007 @ 10.14 uur

  93. Waar blijven in dit verhaal eigenlijk de kerken. Door het “Christen” in de naam van het CDA, wordt de schijn gewekt/hooggehouden dat het beleid van het CDA gebaseerd is op Christelijke waarden en worden veel kiezers op een verkeerd been gezet waardoor het CDA veel stemmen wint van mensen die dat geloven.
    Willen de kerken zich nog langer laten identificeren met deze partij en zijn waardes, van mededogenloos, graaiend, leugenachtig, mensonterend, associaal beleid.
    Wordt het niet eens tijd dat de kerken duidelijk maken dat de waarden van deze regering niets met Christelijke waarden te maken hebben. Sterker nog, ze eindelijk een kritisch becommentariëeren.
    Of zijn dit dan toch ook de waarden van de Christelijke kerken? Ik dacht toch van niet, of is dit een illusie?!
    Zijn de kerken door te zwijgen niet indirekt verantwoordeijk voor het stemgedrag van veel gelovige kiezers, “het is een Christelijke partij, dus zal het wel goed zijn er op te stemmen”?!
    Houden ze daarmee niet ook de al decenia durende schokkende neergang van onze beschavings waarden in stand?!
    Waar zijn die kerken eigenlijk nu de markteconomie zetelt en thuishoudt in de tempels (mededogen, eerlijkheid, medemenselijkheid, gerechtigheid) van het geloof?!
    Jezus heeft in een vergelijkbare situatie ooit eens de handelaren de tempel uitgegooid!
    Wordt het niet tijd dat de kerk zijn stem laat horen. Of moeten we wachten tot, en is het nodig dat, er een nieuwe verlosser wordt geboren. was Jezus nog niet voldoende?!
    Waar zijn die kerken, of zijn ze een fata morgana!?

    Reactie door Ad — zondag 25 maart 2007 @ 12.23 uur

  94. Ik vind het echt allemaal een politiek spel wat er gespeeld wordt.Je bent een nummer voor de regering Balkelende!Blij dat ik lid geworden ben van de SP.
    Mijn wens is ook dat het echt socialer en menselijker wordt in onze samenleving en ik kan daarbij toe bijdragen.
    Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen je in staat bent daadwerkelijk te realiseren.

    Reactie door martin — zondag 25 maart 2007 @ 12.31 uur

  95. Die Donner moet maar pastoor worden in een Satanskerk !Wat een idioot : dacht hij werkelijk zelf en het gehele CDA in de hemel te komen ?

    Reactie door Fred — zondag 25 maart 2007 @ 12.57 uur

  96. @ 81. Reactie door paul — zondag 25 maart 2007 @ 0.00

    Ondanks de plaatsing op het “verkeerde” onderwerp, beste paul, vind ik dat je de spijker récht op z’n kop slaat.

    Zo gaat dat dus in de werkelijkheid. Wij, sofinummertjes, zijn handelswaar geworden tussen allerlei instanties en buro’tjes.

    Wens jullie in ieder geval de nodige energie om in jullie vervelende situatie, een weg te vinden.

    Reactie door franslj — zondag 25 maart 2007 @ 13.13 uur

  97. De mens als economisch waar : ieder mens vertegenwoordigd een economische waarde en daardoor ook een zekere kostenpost .

    gemeentes krijgen minder subsidie voor bijstanduitkeringen en gaan dus zelf gedrag vertonen van een BV . Dus moeten de bijstandtrekkers maar eerst verdienen : De meest onzinnige ideeen worden bedacht door voornamelijk PvdA wethouders : Partij van de Arbeid .

    je krijgt een mooi orenje of geel pak en een grijpstokje en je kan op een zaterdag on zondig ochtend papiettjes gaan steken : krijgen deze mensen wel iets extra’s omdat zij in de weekend werken , zoals bij normale bedrijven ?

    Reactie door Fred — zondag 25 maart 2007 @ 13.51 uur

  98. V.O.C. U, Donner !

    Reactie door Nero — zondag 25 maart 2007 @ 14.42 uur

  99. @82 – Pool,

    Toen aan Mahatma Gandhi werd gevraagd wat hij vond van Westerse beschaving, gaf deze als antwoord: Dat lijkt me een goed idee. ;-)

    Micha Jans

    Reactie door Micha Jans — zondag 25 maart 2007 @ 16.03 uur

  100. Ik vind minister Donner een nog steeds een aardig mens, maar een oprecht christen kun je hem met de beste wil van de wereld niet noemen. Hij laat mij teveel Gods water over Gods akkertje lopen. En waar dat water terecht komt is algemeen bekend.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 25 maart 2007 @ 16.43 uur

  101. @87 Rob de kuster

    Alsjeblieft geen U!
    Neen Rob, geen waardeoordeel van mijn kant. Wat ik bedoelde is dat er al een waardeoordeel ligt besloten in het door velen aanvaarde axioma van het bestaan van hemel/hel.
    Op aarde rondwalen tot in de einde der tijden berust evenzeer op een axioma; namelijk dat er na de fysieke dood een geestelijk hiernamaals zou bestaan.
    Uitgaande van de premisse dat hel en hemel bestaan, er een hiernamaals bestaat, zou logischerwijze -uitgaande van het bestaan van een waardeoordeel- elk mens een keuze hebben. Dit zou impliceren dat er een scenario zou zijn en wanneer je dit hebt aanvaard is het geen kwestie van een keuze maken maar is de keuze die je maakt bij voorbaat al ‘gewogen.’
    M.a.w. hier is al een waardeoordeel van kracht.
    Je hebt nooit gesuggereerd dat je slachtoffer van omstandigheden zou zijn, hoewel slachtoffer zijn niet uit te sluiten nog te bewijzen valt. Immers de mens is beperkt. Is begrensd in zijn perceptie.

    Groet

    Reactie door Sjaak — zondag 25 maart 2007 @ 16.53 uur

  102. @93 Ad

    ‘Waar zijn die kerken eigenlijk nu de markteconomie zetelt en thuishoudt in de tempels (mededogen, eerlijkheid, medemenselijkheid, gerechtigheid) van het geloof?!
    Jezus heeft in een vergelijkbare situatie ooit eens de handelaren de tempel uitgegooid!’

    Doet me denken aan de film The Passion of the Christvan Mel Gibson. Corrupte macht, het kapitaal, welke de waarheid heeft gekruisigd. Deze film zit barstensvol met parallellen naar onze huidige tijd.

    Reactie door Sjaak — zondag 25 maart 2007 @ 17.45 uur

  103. 100 Harry
    Ik ben het niet met je eens. Donner is een héél oprecht christen want onder het christendom bestaat meer dan één waarheid, ingevuld alnaargelang de macht en status van de gelovige en het doel daarvan.
    Christendom en overheid liggen zeer sterk naast elkaar qua machtsdenken, het zijn elkaars tweelingbroertjes oftewel het is een soort twee-eenheid, vanuit verschillende hoeken ‘rechtgedaan’
    Ik hoorde pas goed wat mensen lazen en ik vroeger, in een mis in de katholieke kerk toen ik onlangs bij begrafenissen was na jarenlange afwezigheid. Bewust lezen kun je niet meer uit je systeem weren. Dát had je vroeger ook zonder nadenken mede hardop gelezen en geloofd toen je nog te jong was om daar zelf over na te denken. En ondanks het weten en afzweren toen is nu de bewustwording van hoe het zover kwam en de uitwerking daarvan véél sterker.
    Mensen weten niet eens meer wát ze zeggen. En een bekend gegeven in de psychologie is dat herhaling in het zeggen wat je bent lijdt tot het geloven van wat je zegt dat je bent. Als je maar vaak genoeg iets herhaalt word je het ook.
    Je zou er pardoes heel erg depressief van worden. Je bent alles wat God verboden heeft een intens slecht mens en omdat je dat bent wacht de hel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, tenzij…. Als niemand zo slecht is als jij moet de ander vooral de kerk vast wel veel beter zijn en is nederigheid en aanvaarding de uitkomst.
    Zo heeft men decennialang de mensen op de plaats gehouden waar ze (de macht) ze wilden hebben. Vooral nederig en gehoorzaam en in opdracht van God in het zweet des aanschijns uw brood verdienen. De werkgevers en de overheid waren zeer blij met deze aanbeveling.
    Neem de SGP een partij die overal voor dan wel tegen is maar altijd vóór de overheid als almachtig apparaat dat gij dient te gehoorzamen omdat het u door God gegeven is. Ze zijn altijd vóór de zittende overheid die zij geloofsmatig moeten dienen. Zelfs als Marijnissen minister was zouden ze accepteren wat hij doet uiteindelijk omdat hij de minister is. Dát is de essentie van hoe de relatie kerk, geloof, overheid m.b.t. macht altijd gefunctioneerd hebben en nog doen, nu in de achterkamertjes, daarmee is het regenteske denken gebleven.
    Ik denk oprecht dat hij vanuit dat verleden en die bijbel en vooral de dagelijkse herhaling nog steeds gelooft dat het geloof een onderdeel is van het regentschap.
    Vandaar dat Balkenende ook kwam met het woord ‘rentmeesterschap’. Het is gewoon machtsdenken en het geloof van het voorrecht daarin te hebben omdat je gelooft én mogelijkheden hebt ‘verkregen’van een hogere macht dan jijzelf.
    Je krachten gebruiken zoals God die je gegeven heeft betekent voor hen iets heel anders dan voor de putjesschepper. Het grenst enigszins aan narcisme. Je verwerft dat voorrecht, God heeft juist jou uitgekozen, uitverkoren je talenten te gebruiken. Het is natuurlijk wel handig zo te denken als je een goede opleiding genoten hebt en de macht ambieert.
    En steeds maar herhaling iedere dag voor het naar bed gaan, ‘s zondags in de gemeenschap,je weet welke kracht daarvanuitgaat. Dát is de essentie van reclame, je gaat erin geloven.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 18.11 uur

  104. “Overheden gaan niet naar de hemel”, zegt Donner. (Bedoelt hij onbewust: “wel naar de hel”?). Wat heeft de overheid in Godsnaam te maken met individuele weldoenerij en barmhartigheid op basis van bijbelse normen? Dit is een volkomen verkeerde benadering. Het is sowieso belachelijk om in politieke discussies tussen parlement en regering in deze termen te spreken. Donner lijkt deze, schijnbaar als enigszins “grappig” bedoelde vergelijkingen te gebruiken om de essentie van de kwestie te vermijden. Het gaat immers om politieke beslissingen die als zodanig moeten worden behandeld en afgedaan.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 25 maart 2007 @ 18.49 uur

  105. Beste Paul Ulenbelt.Wat moeten we doen om deze wao zaak voor het europees hof te krijgen.wat voor mogenlijkheden zijn er.Bvd voor je andwoord.

    Reactie door paul — zondag 25 maart 2007 @ 19.03 uur

  106. Dan moeten we de overheid maar afschaffen! Als ze toch niet naar de hemel gaan…Mensen, volgens Donner is de overheid overbodig, nutteloos, doet ze alleen dingen omdat ze ‘gewoon moeten’ en niet om haar burgers te helpen. Is het niet zo dat je de politiek in gaat om het leven van mensen te verbeteren? Meneer Donner, neem een voorbeeld aan Jan, want die zit in de politiek om de situatie van mensen te verbeteren uit barmhartigheid, en die is nog niet eens gelovig…

    Reactie door william — zondag 25 maart 2007 @ 19.48 uur

  107. Hennie 103, Ik kan je niet helemaal volgen. Van die waterval van woorden kan ik geen chocolade maken. En ik ben nog wel geschoold door zowel de Nederlands Hervormde als de Rooms Katholieke kerk. Ik blijf er bij dat Donner er zich met Jantje van Leiden van af maakt. Hij moet doen wat wij hem opdragen; een andere optie heeft hij niet.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 25 maart 2007 @ 20.10 uur

  108. @ 100. Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 18.11

    Helder en diepgravend beschreven, Henny.

    Er ontbreekt echter iets essentiëels !
    Het brein, de hersenen hebben de mogelijkheid om te léren, iets op te slaan in het geheugen en hieruit te putten, indien nodig.
    Het brein, de hersenen, hebben daarnaast de mogelijkheid om datgene, wat er individueel dan wel collectief, is opgeslagen, onder de loupe te nemen en eventueel te herzien.

    De geschiedenis “overschouwend” lijkt het me duidelijk dat die zich steeds herhaalt onder invloed van politieke beslissingen, gestelde dogma’s vanuit de wereldreligies, economische structuren, conservatieve denkwijzen binnen grote groepen mensen én creatieven denkwijzen binnen grote groepen mensen.

    Momenteel heb ik het gevoel dat “conservatief én creatief” met elkaar botsen en dit conflict onder ogen zien, betekent nogal wat. Zien dat het “behoudende” aan verandering onderhevig is en zien dat het “nieuwe” in opmars is.

    Voor dat laatste tekent vooral de SP, waarbij “nieuw” feitelijk helemaal niet zo nieuw is; sociaal én menselijk met elkaar leven !

    Reactie door franslj — zondag 25 maart 2007 @ 20.28 uur

  109. oke , maar de graaiers waar gaan die naar toe.

    mijn huishoudelijke hulp is geautoriseeerd om mij te douchen.
    wat blijkt zij wordt uitbetaald als huishoudelijke hulp , maar moet wel op haar werkbriefje invullen persoonlijke verzorging.
    dus de huishoudelijke hulp die geautoriseerd is om clientgebonden iemand te douchen moet op haar werkbriefje invullen persoonlijke verzorging en de zorgaanbieder declareerd bij het zorgkantoor persoonlijke verzorging .
    Dat kan allemaal!
    WAAR BLIJFT HET GELD VAN DE ZORG?!

    Reactie door carla — zondag 25 maart 2007 @ 21.20 uur

  110. Ja ja eerst bepalen wie er in de WAO komt of niet, na al bepalen wie er in de hemel komt.

    Jameer CU, en CDA, volgens Donner bent u niet geselecteerd.

    Aan de hoogmoed van sommige bewindslieden komt maar geen einde.

    Toch heeft Donner in deze gelijk.
    Mensen een oorlog in sturen welke op een tweede vietnam uitdraaid.
    Vervolgens elk onderzoek hierin saboteren en blokkeren.

    WAO-ers en zieken behandelen als joden…ik draai er niet meer omheen.

    Nee dit soort lieden komt echt wel in de hel….met Donner en De Geus vooraan natuurlijk.

    Ik haat dit land steeds meer…wat een corruptie hier, echt waar.

    Reactie door Flinty — zondag 25 maart 2007 @ 21.26 uur

  111. @109 carla,

    Waar blijft het geld? Bij het zorgkantoor natuurlijk.

    @110 Flinty,

    I know, zum kotzen. Eerlijk en oprecht word steeds moeilijker te bevatten.

    Reactie door Lisette — zondag 25 maart 2007 @ 23.01 uur

  112. Off-topic

    Heb gekeken naar “Het hoogste woord” met als gast Agnes Kant

    Een vrouw met het hart op de juiste plek, erg ontroerend,… Puik wijfie

    Reactie door Pool — zondag 25 maart 2007 @ 23.20 uur

  113. @101.Sjaak
    Tja, zo makkelijk kunnen woorden dus verkeerd begrepen worden. Mijn woorden hier boven waren een uiting van sarcasme.
    Niet meer dan dat.
    Humor helpt af en toe om te relativeren.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 26 maart 2007 @ 4.55 uur

  114. Zou ik nu per ongeluk lijdt met een lange ij hebben geschreven. Foei Henny toch.

    Reactie door Henny — maandag 26 maart 2007 @ 7.22 uur

  115. 108. Fransl.

    Zo zie je maar weer wat de een een niet te volgen waterval aan woorden vindt vindt de ander helder en duidelijk.

    Je hebt gelijk, ik kwam daar als puber al achter het moment van losmaking en een eigen identiteit krijgen, maar een gehersenspoeld brein is moeilijk om te keren,zeker als je enkel profijt ondervindt van dat wat je gelooft, daarom heb ik het óók over herhaling wat bij christenen veel meer nog het geval is dan bij katholieken ooit geweest is. Iedere dag verplicht de bijbel vanaf 1 jaar. En Ja de andere reactie niet te volgen. Ik zou zeggen luister eens naar Middelkoop die duidelijk maakt dat de leer de Christen ontslaat van de geboden zogauw de werkelijkheid de mogelijkheid tot naleving daarvan inhaalt. Er is in DE leer een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de overheid en de ‘gewone’gelovigen, de overheid wordt weldegelijk gezien als iets hogers in rang zoals ook de man hoger is in rang dan de vrouw (al noemen zij het ‘anders’, taakverdeling zeg mar. Ik kan het niet exact duiden maar als je in de kamer naar de SGP luistert en kijkt in hun reacties zie en hoor je het ook.

    Reactie door Henny — maandag 26 maart 2007 @ 7.37 uur

  116. Als je naar de man’s gezicht kijkt denk je direct aan manisch depressief !
    Maar ja mensen met deze ziekten moeten tegewoordig ook werken , want zij passen niet meer in het WAO-profiel .

    Reactie door Fred — maandag 26 maart 2007 @ 10.21 uur

  117. Ook mij hebben ze getracht gereformeerd te maken, dat is gelukkig niet gelukt!

    Waar ze zich niet aan houden is deze regel:

    Ze moeten God meer gehoorzaam zijn dan mensen.,

    Uit van Middelkoop’s reaktie blijkt, dat hij de hand licht met die regel., en zal hij ook wel een gewone gereformeerde zelfverrijker zijn!

    Reactie door Gerrit — maandag 26 maart 2007 @ 12.39 uur

  118. @ 115. Reactie door Henny — maandag 26 maart 2007 @ 7.37

    Nou ja, Henny…mensen die met de bijbel in de hand leven, kunnen zeker hele goede mensen zijn, maar het gaat mij niet om die mensen. Het gaat mij meer om het “klakkeloos” aannemen van wat in boeken geschreven staat.

    Waarheid, wérkelijkheid, haal ik niet uit boeken, maar uit de feiten van dagelijks te leven.

    In het citeren van teksten, word ik zelf het citaat en daar voel ik dus niet voor. We zijn veel meer dan de som van citaten !

    In een citaat zal best wel iets van waarheid te vinden zijn…er naar leven is iets anders.

    Reactie door franslj — maandag 26 maart 2007 @ 14.26 uur

  119. De Geldgod ?

    Reactie door Fred — maandag 26 maart 2007 @ 14.32 uur

  120. In gereferormeerde huizen is de leider van een land per definitie aangesteld door God ; dus arbeidersvolkje niet zeuren !

    Reactie door Fred — maandag 26 maart 2007 @ 14.33 uur

  121. 118. Dat ben ik volkomen met je eens. Het gaat er mij meer om om het omgekeerde te weerleggen en dan vooral m.b.t. de politiek, niet m.b.t. het dagelijkse leven. Want dat eerste daar hadden we het over.

    We kunnen dan ook niet stellen dat een christen niet echt een christen is zonder dit in de context te zien van wat veel christenen beschouwen als christendom en zeker m.b.t. de houding naar de staat toe en van de staat zelf in hun geschriften. Daarom kan het gemakkelijk zo zijn dat Donner vindt dat hij een oprecht christen is en dat naar ” zijn uitleg” van ” zijn bijbel”dat ook is en toch doen wat hij doet.
    De elite van Nederland is niet voor niets grotendeels gereformeerd of van gereformeerde komaf. Jursiten al hnderden jaren van zoon op zoon. Oud geld zit vooral bij gereformeerden. Hoe denk je dat dat komt?
    Ik zeg dus evenmin dat een christen of katholiek of hervormde NIET een goed mens is/kan zijn. Het is meer vanuit historisch perspectief en de uitleg zoals daar is bij Middelkoop en van der Vlies.
    Dus weerspreek ik je op geen enkel punt.

    Reactie door Henny — maandag 26 maart 2007 @ 17.07 uur

  122. @ 121. Reactie door Henny — maandag 26 maart 2007 @ 17.07

    Zo zien we dat, wij mensen, gevormd en beïnvloed zijn door de inhouden van het verleden en nu, vandaag de dag, onvoldoende inzien, dat ook dit aan verandering onderhevig is.

    Ik begrijp nog steeds niet, dat mensen van zichzelf beweren erg gelovig te zijn, zo niet religieus leven en toch niet in de gaten hebben dat “religie”, fundamenteel gezien, iets anders betekent; het opnieuw één zijn met alles wat is.

    Anders gezegd; de éénheid binnen de verscheidenheid zien en er naar leven; ook op politiek gebied, tenminste als ik er van mag uitgaan dat politiek bedoeld is om beleid uit te stippelen en uit te voeren, zodat ieder mens op aarde anders mag denken/handelen en toch een gemeenschappelijk doel stellen; sociaal én menselijk samenleven.

    Is dat nou zo moeilijk??

    Ja, blijkbaar wel, waardoor alertheid geboden is, indien van dit doel afgeweken wordt.

    Reactie door franslj — maandag 26 maart 2007 @ 21.39 uur

  123. Nee, natuurlijk gaan Donner, de Geus en Balkenende,Rouvoet,Bos,Zalm niet naar de hemel.,

    Als je weinig anders doet als arbeidsongeschikten een mes in de rug steken.

    Reactie door Gerrit — dinsdag 27 maart 2007 @ 14.15 uur

  124. Typerend in deze is volgens mij de brief van de Paus ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de EU. Daarin staat, behalve natuurlijk dat de Roomse Kerk er eigenlijk bij moet worden gezet als belangrijke mede-oprichter, een aantal zaken die wél ergens op slaan, te weten:

    De huidige politiek heeft té weinig oog voor het gezin (en dan hebben we het niet over kinderopvang, maar dat ouders bij hun kinderen moeten kunnen zijn).
    De huidige politiek heeft té veel oog voor de economie, welzijn komt amper ter sprake.
    De huidige politiek kijkt té veel naar ‘ik’, en té weinig naar ‘wij’.

    Ik vraag me af of meneer Donner en consorten die brief óók gelezen hebben.

    En natuurlijk is élke kerk een instituut, en instituten worden gemaakt door mensen. Daarom krijg je natuurlijk ook die uitwassen, en mensen zoals Donner, die de zaken omtrent geloof uitleggen zoals hun dat het beste uitkomt, want er is binnen dat instituut vast wel iemand te vinden die dezelfde (aardse) belangen heeft als zij…
    (Kijk maar naar de familie de Medici, die legio pausen hebben geleverd, in die tijd stond een uitnodiging voor een etentje met de paus practisch gelijk aan een doodsvonnis…)

    Een geloof echter, is een individuele beleving, en hoeft derhalve helemáál niet slecht te zijn. Het is een feit, dat als je kijkt naar de 7 werken van Barmhartigheid (#39), en de 10 geboden (behalve die dingen omtrent afgoden enzo dan), die ik niet ga opsommen, dat dit góede dingen zijn, die éénieder kan, en in mijn ogen zou moeten gebruiken. Of je dan in een opperwezen gelooft doet feitelijk niet ter zake, maar de wereld zou er wél een stúk beter uitzien…

    Reactie door Maurice — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.00 uur

  125. 124 reacties op Overheden gaan niet naar de hemel en maar dertig op het item over de strijd die de sleepbootbemanningen voeren. Het lijkt er op dat de SP aanhang de werkvloer is ontstegen. Ik hoop dat ik het mis heb.

    Reactie door Harry Scheltema — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.22 uur

  126. 125.Harry Scheltema

    Ik heb dat ook gedacht maar heb al duidelijk gesteld dat het volkomen terecht is en ik volledig achter deze mensen sta.Eigenlijk wist ik niet wat daaraan toe te voegen m.b.t. het filmpje. Het onderwerp is uitgebreid aan de orde geweest. Het tonen van de film vind ik prima en de overeenkomsten ook maar wat moet ik daar inhoudelijk aan toevoegen, dat heb ik me afgevraagd.
    Dat is op dit log wel vaker het probleem sommige onderwerpen kunnen beter 1 item blijven waarop gereageerd kan worden, waar de webmaster misschien zelf wat nieuwe informatie in de discussie zelf tussendoor kan toevoegen. En als er geen echte nieuwe feiten aan het licht komen, is dat beter voor de essentie. Dan krijg je niet zo”n versnippering en behoef je jezelf niet steeds te herhalen. Ik dacht ook ik moet hier op reageren maar had niets toe te voegen aan mijn vorige bijdrage op dit punt dat is m.i. het probleem.
    Soms kan hetzelfde teveel als nieuw item brengen averechts werken.
    Misschien is dit technisch niet mogelijk omdat er een limiet aan het aantal reacties zit maar anders zou de webmaster bijvoorbeeld gewoon reactie nr. 126 kunnen zijn binnen een en hetzelfde item.

    Reactie door Henny — dinsdag 27 maart 2007 @ 16.35 uur

  127. Donner is niet katholiek ; dus hij heeft maling aan de Paus !

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.18 uur

  128. Godsdienst is opium voor het volk, dat wist Lenin goed uit te duiden.
    Eeuwenlang werden de verdrukten tam gehouden met verhaaltjes dat als ze maar braaf deden wat de kerk hun zei, ze in de hemel kwamen, waren ze daarentegen ongehoorzaam, dan kwamen ze in de hel. Wat een Bullshit zeg!
    Alleen maar om de mensen koest te houden. Als de verdrukte meerderheid nota bene zich niet zo dom had laten houden, dan waren ze allang in opstand gekomen, had dat zooitje profiteurs over de kling gejaagd en hun eigen hemel op aarde gecreëerd, in plaats van af te wachten tot ze ellendig aan hun eindje kwamen, om dan misschien in de hemel te komen. Godsdienst is alleen maar op angst speculeren en een handig machtsmiddel voor degenen die het voor het zeggen hebben en het in hun broek doen als de mensen echt wakker worden. Dan krijgen ze namelijk toestanden als bij de franse c.q. russische revolutie en daar zitten de geld en machthebbers bepaald niet op te wachten.
    Laat ons maar een voorbeeld nemen aan onze franse voorgangers. Die hadden in elk geval een goed gezegde.
    Ca ira, Ca ira, a la laterne avec l’aristocrat.

    Reactie door Jan — dinsdag 27 maart 2007 @ 21.13 uur

  129. Ik meende dat de C van het CDA voor Christelijk stond. Is er dan een stroming in de kerk die daar een exclusief recht op heeft, op die C? Hoe heet dat ook alweer? Voeling houden met je achterban? Want bij mijn weten stemmen in mijn regio veel mensen CDA vánwege die C… (érg hè?)
    Alhoewel het natuurlijk opvallend is, dat de partijtop van het CDA voornamelijk protestant is, als ik me niet zwaar vergis…
    Maar die brief van de paus was in het bijzonder tot de politici gericht, zodoende. En eerlijk gezegd, ik vind dat hij (de paus) met de eerder genoemde zaken een écht punt heeft.

    Reactie door Maurice — dinsdag 27 maart 2007 @ 21.16 uur

  130. Uit betrouwbare bron.het cda verandert van naam.de nieuwe naam zal zijn V.O.C.D.A

    Reactie door paul — dinsdag 27 maart 2007 @ 22.28 uur

  131. Deze dame gaat ook niet naar de hemel

    http://www.nu.nl/news/1022566/11/%27Geen_taboe_op_kernenergie%27.html

    Reactie door Pool — woensdag 28 maart 2007 @ 0.30 uur

  132. @131 Pool

    Kernenergie is dom.
    Koude fusie is nóg steeds onmogelijk, en met splijt- en kweekreactoren (als ik de termen nog goed in mijn hoofd heb, is alweer een paar jaar terug, mijn kernfysica lessen mbt reactoren) hou je nog steeds rommel over die tot méér dan 20.000 jaar ‘zo maar’ op kan duiken (aardbevingen heb je óók hier, en onder de Waddenzee zit toch nog steeds een échte vulkaan). Maar ja, de Fransen zien dat hélemaal zitten, en die hebben érg veel invloed, blijkt maar weer…
    Als je op de lange termijn wil denken is dat dus géén manier, je kinderen en kindskinderen er mee opzadelen.

    Ik zou zeggen, ga voor schóne energie, en dat betekent helaas tóch de zon. Méér dan 90% van de straling (de hoog-energetische of harde straling dan), wordt door de dampkring weggefilterd. We zouden die eigenlijk dan ook al eerder moeten ‘vangen’, bij voorbeeld op de verlichte kant van de maan, en die in de vorm van microgolven naar de aarde kunnen sturen (dit idee dateert al van 1977, stond samen met de eerste Space Shuttle in de Kijk). Het kost wel een paar duiten, maar alla, moet kunnen denk ik dan.
    Want óók windenergie is geen oplossing, je neemt namelijk (onmisbare) wind weg van het achterliggende land (daar loopt volop onderzoek naar), waardoor allerlei onverwachte dingen kunnen gebeuren met planten en dieren (trekvogels en vlinders houden trouwens niet van die molens).

    Trouwens, auto’s op waterstof is óók zoiets bizars. Om waterstof te máken (want die komt alléén in gebonden vorm voor op aarde) heb je namelijk electriciteit nodig, en die is dan weer ‘vuil’ (of je moet naast een waterval wonen).

    En mensen die daar willens en wetens aan willen, aan kernenergie, die mogen ze van mij hier al verbranden.

    Reactie door Maurice — woensdag 28 maart 2007 @ 2.04 uur

  133. @ Allemaal.
    Dit las ik vanmorgen op teletekst en kon het niet laten, om de humor er in te houden, dit hier even te plaatsen.

    Het CDA wil een “gedragstest” voor “alle honden” die “potentieel gevaarlijk” zijn. Het CDA kamerlid (M)Ormel denkt aan honden met een “schoft”hoogte van 40 cm. en “meer”. Hij vraagt minister Verburg te onderzoeken of een “verplichte test” kan leiden tot minder “bijt”incidenten. (M)Ormel zegt dat veel “mensen” zich aan honden ergeren en er bang voor zijn. Daarom “móet” er iets gebeuren. “Wat mij betreft: geen test, dan een muilkorf om”. Sinds 1993 is het houden van pittbulls en verwante honden “verboden”. (M)Ormel denkt dat de aandacht sindsdien is “verschoven” naar “andere honden” die “agressief” kunnen worden gemaakt.

    Onmiddellijk invoeren die test. Een leuke en uitdagende taak voor uitvoeringsinstituut UWV. Meteen een “verplichte gedragstest” voor alle Haagse “potentieel gevaarlijke” pluchebewoners. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat ze allemaal een “shoft” hoogte van 40 cm. en “meer” hebben. Geen test, onmiddellijk een “muil”korf, en daardoor minder “bijt” incidenten want MENSEN ergeren zich en zijn bang, er móet iets gebeuren. En kijk eens aan, het houden van pittbulls en verwante honden is sinds 1993 al “verboden” waar is het mis gegaan? Kennelijk toen al, omdat (M)Ormel denkt dat de aandacht sindsdien is “verschoven” naar “andere honden” die “agressief” kunnen worden gemaakt. Is het UWV hiermee klaar dan kunnen ze zichzelf aan deze test onderwerpen!!!

    Reactie door Banjer — woensdag 28 maart 2007 @ 10.25 uur

  134. @128 Jan

    Overigens was dit Karl Marx met zijn:
    “Godsdienst is opium VAN het volk”

    Voor of van is een groot verschil.

    Voor: Dat Godsdienst dit impliciet met zich meedraagt. Toegevende dat God bestaat
    Van : Dat Godsdienst bedacht is door mensen en zij zich ermee bedwelmen. Ontkennen dat God bestaat.

    Reactie door Gloria — woensdag 28 maart 2007 @ 17.35 uur

  135. Je kan de uitspraak van Donner zien als een bekentenis dat de overheid ;bureaucratisch , corrupt en medogenloos is en dus zeker niet in de “hemel “komt : Een zwaar depessieve man , die het önrecht”niet meer ankan en dus maar als een robot meeloopt .

    Reactie door Fred — donderdag 29 maart 2007 @ 17.33 uur

  136. @134 Gloria

    Dat klopt als een zwerende vinger…

    Reactie door Maurice — dinsdag 3 april 2007 @ 16.10 uur

  137. Wie heeft mijn brief die ik heb gestuurd naar de Telegraaf op deze pagina gezet? Jansy Alkmaar

    Reactie door Jansy — donderdag 12 juli 2007 @ 19.30 uur

  138. vlgs anton mankeer jij helemaal niets jansy,is dit ook weer één van je vele verzonnen verhalen?

    Reactie door angel — dinsdag 18 september 2007 @ 11.55 uur

  139. je bent een enorme leugenaar

    Reactie door angel — dinsdag 18 september 2007 @ 11.56 uur