75% voor referendum

Een meerderheid van de inwoners van de Europese Unie vindt niet dat de EU ‘de gewone man’ in hun landen goed vertegenwoordigt. Aan de vooravond van de viering van de vijftigste verjaardag van de EU, spreekt een meerderheid van de inwoners van de lidstaten ook twijfel uit over het geven van meer macht aan de Unie. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de onafhankelijke think tank Open Europe.

Zo’n 75 procent van alle ondervraagden in de 27 EU-lidstaten vindt dat er referenda moeten worden gehouden voordat de EU meer zeggenschap krijgt over de gang van zaken in de lidstaten. Ruim veertig procent zegt dat de Unie minder macht moet krijgen, terwijl 23 procent er geen moeite mee heeft als er meer beslissingen op Europees niveau worden genomen. (Nu.nl)

De meeste landen die de grondwet geratificeerd hebben, hebben geen referendum gehouden. Diezelfde landen willen graag op één of andere manier toch een grondwet, ook na het Nederlandse en Franse ‘nee’. Het nieuwe kabinet heeft de boodschap van de Nederlanders redelijk goed opgepakt. Wellicht zou het voor de pleitbezorgers in andere landen ook eens nuttig zijn om naar hun eigen bevolking te luisteren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 25 maart 2007 :: 8.39 uur

69 Comments

69 reacties

  1. Als deze 75% nu ook nog eens de EU de rug toekeren, zal het in al die landen weer gezellig worden.

    Reactie door Pool — zondag 25 maart 2007 @ 9.45 uur

  2. Slechts 75 % dat zal t.z.t. ,als de dag daar is, verveelvoudigen.
    Er zijn toch veel meer weldenkende mensen die tegen deze miljarden,uw en mijn belastingpenningen, nutteloos verslindende maffiale moloch zijn.
    De man/vrouw die 75% prognostikeerde moet
    voor mij een pessimist zijn.
    Maar goed, gewoon afwachten en er alles aan doen om er meer.veel meer,procenten bij te krijgen.
    Zijn ze mooi besodemieterd in Brussel!!!

    Reactie door Henk de Bruin — zondag 25 maart 2007 @ 9.45 uur

  3. Ik geloof niet dat de E.U. voor referenda is.Dat is n.l.een aantasting van hun macht.Vooral de lobbyisten en het grootkapitaal binnen de E.U.is er tegen.Er is maar een oplossing:referenda moeten vanaf onderop komen en georganiseerd worden.Daar is een onafhankelijke legitieme deskundige organisatie voor nodig,waarin ook niet politieke partij gebonden leden in zitten.Ik weet als markt-onderzoeker en enqueteur hoe moeilijk het is een representatieve enquete/referendum te houden.Een uitdaging?

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 25 maart 2007 @ 10.06 uur

  4. Tegemoetkomen aan 75% van het volk zal ook dan niet gebeuren. Balkenende heeft niets met het volk en daarom, als onlosmakelijk element van de “overheid” komt hij ook niet in de hemel. Lekker pu.

    Reactie door Gandalf — zondag 25 maart 2007 @ 10.12 uur

  5. Net als met het Irak-onderzoek staat de SP hier gewoon aan de goede kant van de geschiedenis. Ik kan Marijnissen hier gewoon niet anders dan gelijk geven.

    De regering moet echt weer leren dat ze er zijn om ons te dienen. Ze dienen ALLEEN ons en niet de EU of wie dan ook.

    Openheid en volksvertegenwoordiging; heel moeilijk is democratie niet.

    Reactie door Jimmy — zondag 25 maart 2007 @ 11.30 uur

  6. Laten we in elk geval allemaal de petitie http://www.wijwillenreferendum.eu ondertekenen en zoveel mogelijk mensen om ons heen oproepen datzelfde te doen!

    Het comité Grondwet Nee, Attac Nederland, Euromarsen, Eurodusnie, Campagne tegen Wapenhandel, Stichting Zora, Transnational Institute en XminY Solidariteitsfonds organiseren een petitie waarin de de Tweede Kamer wordt verzocht over de nieuwe EU-Grondwet opnieuw een referendum te organiseren, zodat wij als kiezers ons erover uit kunnen spreken.

    Reactie door Ivo Valkenburg — zondag 25 maart 2007 @ 11.30 uur

  7. Het is veel te veel een spel geworden van de grote aandeelhouders om een enorme markt te maken waarop zij de miljarden verdienen.
    Maar Europa is juist een historisch gebied dat relatief kleinschalig is en enorm divers. Het is niet de nieuwe wereld waar alles veel groter is maar waar de oorspronkelijke bewoners, de indianen, worden genegeerd.
    Als we op deze voet doorgaan dan blijft er van Europa ook niet veel meer over dan een vlakke verzameling supermarkten met obese consumenten. Misschien dat 20-30% het prima zal hebben ergens in prachtige wildernisgebieden in grote landhuizen of op de historische plekken in grote steden. De overige 70-80% zal steeds meer in de problemen komen.
    Nu maken de banken dikke winsten. Prachtig. Maar waar gaat dat geld in geinvesteerd worden? Europa? China?
    Er zou meer evenwicht moeten komen in plaats van zoals nu afromen en gokken op de aandelenmarkten in China en waar al niet meer.
    Europa is OK maar dan wel inderdaad volgens het people profit planet principe. Duurzaamheid ontstaat alleen bij evenwicht in ecologisch, economisch en sociaal kapitaal. Nu wordt bijna tegen iedere prijs het sociaal-ecologisch kapitaal ingewisseld tegen euros. Net als de fossiele brandstoffn raken de sociaal-ecologische bronnen opgedroogd. Investeren in koud kapitaal is een koud kunstje en een doodlopende weg. Of laat ik het zo zeggen: heren en dames kapitalisten ga zo door en u graaft eerst het graf van miljoenen en uiteindelijk dat van u zelf.

    Reactie door L'écologiste — zondag 25 maart 2007 @ 11.39 uur

  8. Terwijl ik deze site opstartte was op de achtergrond de Ode an die Freude van Beethoven te horen als afsluiting van de officiele EU viering en het voorlezen en tekenen van de verklaring van Berlijn.

    Is het niet typisch Nederland dat zegt de burgers te willen betrekken bij Europa wél de glamourachtige van goudbrocaat voorziene viering in Nederland uit te zenden maar niet dat wat mensen europa bewust zou moeten maken en ik vandaag dan maar gevolgd heb via de ARD. Hoe verbaasd ik was bij de NOS niets te kunnen vinden. De NOS die liever niet de verklaring en toespraken van buitenaf laat horen maar het zwemmen als hogere macht van belang uit wil zenden danwel de zondagse eucharistieviering. Ik moest reageren op de inhoud kom ik terug omdat ik Buitenhof even wil zien. De tegenstemmers kregen toch wel zij het bedekt een veeg uit de pan en de moeite die gedaan gaat worden de grondwet nu grondslagbe3palingen genoemd van Europa erdoor te drukken is indrukwekkend. Mooie woorden opportunistisch en vooral totaal tegengesteld als het handelen van Europa in de realiteit laat zien. Wat de zinnen bij mij fibraties teweegbracht niet van uiterste gelukzaligheid maar van weerspreking over de contradictie tussen woord en handelen van de EU cq EU lidstaten.
    Hier werd geloof gepredikt niet de werkelijkheid vam Europa cq. de lidstaten.
    Tot nader contact.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 11.58 uur

  9. Totaal tegengesteld aan dat wat het Europa van vandaag laat zien. Sorry de snelheid gaat meermaals ten koste van enig goed Nederlands.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 12.01 uur

  10. Ze doen maar.
    De zaak gaat toch op de fles.
    De instortting van de EU is al nabij.
    Dag mooie parasietenbaantjes.

    Haras.

    Reactie door haras — zondag 25 maart 2007 @ 12.08 uur

  11. 25% die het dus beslist voor de hele wereld.

    Reactie door sander — zondag 25 maart 2007 @ 12.23 uur

  12. Hoor en zie ik net in Buitenhof heer Ormel van het CDA zeggen: we hebben in Nederland een “representatieve democratie”! Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij hebben we in Nederland hooguit een electorale democratie, of terwijl : je mag gaan stemmen maar daarna maken de heren wel even uit wie er meedoet. Zeker gezien de verkiezingsuitslagen van de 2e kamer en provinciën.

    Reactie door Gandalf — zondag 25 maart 2007 @ 12.49 uur

  13. @ 8 Henny,

    Onze media zijn niet zuiver en daardoor is de discussie hier veel minder goed.
    Toevallig hebben jij en ik wat meer tijd om ons te verdiepen in hoe het zit. Maar met de huidige middelen is het zeer eenvoudig om service te verlenen aan de burger die ‘s morgens al vroeg voor zijn baas op pad moet en pas ‘s avonds laat thuis komt en dan even het staatsjournaal kijkt. Miljoenen in Nederland zijn afhankelijk van het staatsjournaal voor hun informatie. Geen wonder dat alles hier zo scheef is. Als je niet de juiste info krijgt wordt je met een kluitje in het riet gestuurd en gaan veranderingen zeer langzaam. Zo kan Bakellende steunen op het oude vertrouwen in het CDA en Bos op het PvdA erfgoed.
    Maar de tijden veranderen en de burger kan alleen mee waneer hij goed wordt voorgelicht en juist daar schort het aan.
    Je ziet het zo vaak tegenwoordig. Een product heeft nog oude naam die de betrouwbaarheid vertegenwoordigt maar het product is niet meer zoals het was. De naam wordt gebruikt om het geld te verdienen terwijl de kwaliteit wordt uitgehold.

    Reactie door L'écologiste — zondag 25 maart 2007 @ 12.51 uur

  14. de EU… we hebben het er al zo vaak over gehad,en de mening is zover ik lees en zie, nog steeds niet verandert van bij de bevolking.
    ik hoor ook inneens weinig uit het Franse kamp,en de belangen van de EU grondwet zijn naar mijn idee toch wel zo groot voor de landen die wel willen,dat ik het toch blijf herhalen want ik blijf het vreemd vinden dat na de val van B2 de Koningin geen nieuwe verkiezingen uitschreef maar een CDA informateur aanstelde om een B3 te vormen,dan te vernemen dat Maxime Verhagen bij het Bilderbergonderonsje was,64% van de Nederlanders aangaf geen B4 te willen en we toch met een B4 zitten nu na het stemmen met de computer,en een B4 dat nog steeds op dezelfde koers vaart als B1/B2/B3,en de SP overal buitengehouden word als het gaat om bestuurlijke functies.

    nogmaals,met de SP wilde men absoluut niet onderhandelen over een te vormen coalitie daar men dan 2 enorme problemen had gehad,namelijk die grondwet en het onderzoek naar de Irak oorlog.

    marktwerking…
    ook het versterken van monopolie posities van bedrijven gebeurt zelfs via de aandeelhouders.

    ik vernam namelijk dat planet.nl en xs4all.nl dochtermaatschappijen van KPN zijn geworden omdat dit via de aandeelhouders is gespeeld/afgedwongen,men kon dus niet meer weigeren.
    KPN heeft nu 51% van deze 2 bedrijven in handen en haalt gewoon op deze manier z’n monopoliepositie op de telecom/adsl markt weer terug.

    hierdoor hebben zowel planet als xs4all last van problemen door KPN.
    wachttijden aan de helpdesk zijn vele malen langer geworden,internetplusbellen is een puinhoop.

    en bij xs4all kan men alleen overstappen op xs4allonly als men al een xs4all adsl verbinding heeft.
    xs4allonly is internet zonder dat men de KPN vaste telefonie hoeft te behouden.
    maar dan moet men wel langer dan een jaar een gewone adsl hebben bij xs4all,anders moet men dat jaar toch eerst volmaken bij kpn,men betaald namelijk een deel aan KPN en een deel aan de provider bij een gewone adsl verbinding.

    KPN vertraagd de diensten van deze 2 providers en men kan niet de klanten aannemen die bepaalde abonnementen willen afsluiten omdat KPN eerst zoveel mogenlijk klanten wil binnenhalen op hun eigen aanbiedingen.

    stel ik wil xs4allonly en ik neem eerst een gewone adsl bij xs4all,omdat alleen bestaande klanten over kunnen stappen op xs4allonly,xs4all had dit graag aan iedereen willen kunnen aanbieden maar kan dit niet omdat KPN eerst hun eigen aanbiedingen willen vullen en het technisch realiseren van de xs4allonly door KPN dus maar op zich laat wachten.

    overstappen kan dus vaak niet omdat KPN er voor zorgt dat men pas na een jaar kan overstappen,daar men een jaar bij KPN aan “dat” gedeelte moet betalen,en gehouden word.

    leve de EU en de marktwerking! met 1 EU grondwet-grondwettelijk verdrag of hoe men het ook wil noemen zal het kapitalisme hoogtij vieren.

    beter nog, stap maar uit de EU !

    Reactie door iew — zondag 25 maart 2007 @ 12.56 uur

  15. Er komt een nieuwe grondwet, het kabinet noemt het een verdrag, en roept daarna dat de democratie weer een overwinning heeft geboekt.

    Wat een gotspe.

    Reactie door Willem — zondag 25 maart 2007 @ 12.58 uur

  16. Misschien wijk ik wat af van de algemene mening hier. Persoonlijk vind ik dat op sommige gebieden de invloed van de EU best groter mag zijn, maar er zijn ook beleidsgebieden waarvan ik vind dat dat aan de klauwen van de EU onttrokken moet worden.

    Belangrijker vind ik dat de besluitvorming democratisch gaat, dat wil zeggen in handen van een parlement met evenredige vertegenwoordiging. Maar wel zo dat als een land in meerderheid tegenstemt daar een groter gewicht aan wordt toegekend, maar dat hoeft niet meteen een veto te betekenen.

    Referenda stuiten meestal op de hype van de dag en leiden vaak tot slechte besluitvorming. Maar zolang er geen democratische besluitvorming via een parlement is, vind ik referenda ‘next best’ om invloed van de bevolking te houden en verlost te worden van achterkamertjespolitiek, waarbi allerlei duistere, mogelijk zelfs corrupte, belangen een rol spelen.

    Wat er nu gebeurt middels achterkamertjes- en vriendjes politiek is voor mij onaanvaardbaar. Als bij beslissing van een democratisch gekozen parlement op basis van evenredige vertegenwoordiging iets gedaan wordt waar ik het toevalling niet mee eens ben, dan is dat voor mij wel aanvaardbaar.

    Reactie door Drob — zondag 25 maart 2007 @ 13.08 uur

  17. @ 12 Gandalf,

    Kijk beste Gandalf,dat zijn nou leuke postings en waarom , sommige mensen horen het wel maar ze luisteren niet en men moet natuurlijk het verschil kennen tussen representatieve en electorale democratie.
    Bestaat representatieve democratie eigenlijk wel, ja je zou kunnen zeggen in de states maar daar loopt het ook dikwijls mis door tweespalt tussen de democraten en de republikeinen.
    Bedankt en prettige zondag verder.

    Reactie door Toon van Vliet — zondag 25 maart 2007 @ 13.22 uur

  18. Als je Lubbers heb beluister ( de minister van Staat : dan wil hij het met zijn vrindjes wel heel snel gaan regelen , dat de Europese grondwet er snel doorgedraaid wordt ; Hij heeft MALING aan de mening van het volk !

    Reactie door Fred — zondag 25 maart 2007 @ 13.33 uur

  19. 4. De columnist een van de oprichters van de Burkestichting om het maar eens kort te zeggen Joshua Liviesto over de SP is weer bezig met een slinkse manier de SP onderuit te halen.Ik weet niet waar Buitenhof mee bezig is maar het steekspel met de media in samenspanning met de rest van politiek Nederland is weer begonnen.

    Het gevaar van het cordon sanitair van de politieke partijen van SP en jawel daar komt ie weer de PVV tesamen. Terwijl dat cordon m.b.t. de PS helemaal niet bestaat omdat ze niet meededen.
    Eerst erop wijzen dát het gebeurt
    Dan zeggen dat Marijnissen gelijk heeft dat het NIET democratisch is.
    Dit zijn allemaal voorbereidingen op de dolksteek de aanval.
    En vervolgens hetvolgende stapje dat ze zoveel aanhang krijgen OMDAT ze geen verantwoordelijkheid dragen lees krijgen en je ze het daarom juist zouden moeten geven omdat het werkt als een ik zeg het maar in eigen woorden bacterie(lees SP en PVV) dodend middel. Ik kan niet letterlijk cisteren omdat het nog niet op de site staat.

    Gezien zijn achtergrond is dat niets nieuws. De manier waarop dit smerige spel gespeeld wordt in samenwerking met Buitenhof is me een raadsel. Iedere column mag geschreven worden op inhoud graag.
    Maar dit is een manier van inhoud die inhoudelijk niets voorstelt maar duidelijk een persoonlijke aanval is op het bestaan van de partij op zich en de kleur die hem niet aanstaat, gestoeld op zijn vooroordeel dat een regerende SP partij onmogelijk is zonder verlies van alle leden. Let wel dit is een vooroordeel.

    Na Gabriel van den Brink is het nu zo ongeveer wel duidelijk waar Buitenhof staat.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 13.39 uur

  20. ‘k Ben voor Europese samenwerking, maar tegen het grondwettelijk verdrag.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 25 maart 2007 @ 13.47 uur

  21. Een referendum wordt door de SP slechts wenselijk geacht om NEE te kunnen zeggen tegen Europa. Nee zeggen is zo makkelijk, dat kan iedereen. Maar wat dan. Europa is een feit en vele malen belangrijker dan de SP wil doen geloven. Na het Nee van Nederland is het bij de SP dan ook oorverdovend stil gebleven. De regering kan het opknappen. En dan nog niet begrijpen waarom de SP nergens in welke coalitie dan ook aansluiting vindt.

    Reactie door Sofia — zondag 25 maart 2007 @ 13.49 uur

  22. Er wordt op http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/ in een nieuwspoll gevraagd of je voor of tegen een Europese grondwet bent.

    Reactie door Mededeling — zondag 25 maart 2007 @ 14.37 uur

  23. NOS

    25 Maart 2007
    Balkenende tempert optimisme Merkel
    Premier Balkenende tempert het optimisme van bondskanselier Merkel, die wil dat er in 2009 een nieuwe Europese ontwerpgrondwet is. De regering werkt volledig mee, maar inhoud is volgens Balkenende belangrijker dan een datum.

    In 2005 wezen Nederland en Frankrijk in een referendum het ontwerp af. Merkel probeert als EU-voorzitter met nieuwe voorstellen uit de impasse te komen.

    Ze wil de aanzet voor de nieuwe opzet vandaag in Berlijn presenteren tijdens de EU-top. De oude ontwerpgrondwet moet volgens haar als blauwdruk dienen voor de nieuwe. Premier Balkenende wil liever een geheel nieuwe start maken.

    kijk, JPB ziet de bui al hangen,dit zegt hij natuurlijk alleen maar om straks te kunnen zeggen dat hij er wat over heeft gezegd…

    Reactie door iew — zondag 25 maart 2007 @ 14.52 uur

  24. maar hij tekent er gewoon weer lustig op los…

    NOS

    25 Maart 2007
    EU tekent Verklaring van Berlijn
    In Berlijn hebben alle EU-lidstaten een verklaring ondertekend die de aanzet moet worden voor nieuwe Europese wetgeving. De verklaring moet volgens de Duitse bondskanselier Merkel leiden tot een nieuwe Europese ontwerp-grondwet.

    Merkel hoopt dat er in 2009 een ontwerp ligt. Premier Balkenende vindt het niet nodig om een tijdstip af te spreken. Den Haag werkt volledig mee, maar vindt de inhoud belangrijker dan een datum.

    Nederland wees in 2005 het ontwerp voor de grondwet af. Merkel wil die toch weer als basis gebruiken, maar Balkenende voelt daar weinig voor. De Europese Unie viert dit weekend het 50-jarig bestaan.

    Reactie door iew — zondag 25 maart 2007 @ 14.53 uur

  25. 16. Drob dat effect hebben referenda alleen indien de informatievoorziening aan de burger van nul en generlei waarde is zodat mensen niet bewust een afweging kunnen maken. Ook m.b.t. inlandse democratie zwijgen of verdraaien partijen dit geheel zodat ook bij nationale verkiezingen geen mogelijkheid wordt geboden m.b.t. dit onderwerp een Tweede Kamer te kiezen die ook daadwerkelijk zich kan bogen op het zijn van een ‘volksvertegenwoordiging’m.b.t Europa.
    Zolang dit niet het geval is en de media hier aardig aan meedoen kunnen wij m.b.t. Europa De Tweede Kamer als volksvertegenwoodiging in deze ook niet serieus nemen en kan het inderdaad zo zijn dat de wens van de bevolking en de besluitvorming mijlenver uit elkaar liggen en er dus géén democratische rechtsgrond is onafhankelijk van diezelfde bevolking een besluit te nemen.
    Verdommen eerlijk te zijn over Europa en de maatregelen en hoe die uitpakken voor de verschillende bevolkingsgroepen binnen Europa is geen basis voor een volksvertegenwoordigend parlement in deze hun stem als zodanig uit te brengen.

    21. Iew

    Dit is opsmuk laat je niet verleiden. Er verandert niets Balkenende zegt dit om de Nederlandse bevolking mee te krijgen. Hij slaat ze zo ‘hoog’ aan dat hij denkt dat niemand dit in de gaten heeft en jawel ik ben het zelden met Pechtold eens maar hier legde hij duidelijk de vinger op de zere wonde.
    Het is volksverlakkerij zeg maar, doen alsof er iets verandert terwijl het niet waar is.
    Buitenhof ik herken je niet meer. Elco Brinkman van allen uitnodigen voor zijn visie op de wijken en bouwend Nederland die hier zijn teleurstelling om de huurliberalisatie niet door te voeren even op tafel legt, zonder tegenspraak. Elco Brinkman is alweer een vertegenwoordiger van het bedrijfsleven die hier zijn eigen bedrijven zit te promoten en politiek de dingen zegt die tot hogere winsten zal leiden voor zijn bedrijfstak.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 15.33 uur

  26. Toevoeging nr. 19.

    Hij stelt dit t.a.v.de SP op één lijn met de PVV.
    Eigenlijk wil hij zeggen als je het anders doet kun je het kwaad, de bacterie, zo onder controle krijgen terwijl je ze nu groter maakt. Het is wel duidelijk hoe hij hier weer aan het manipuleren is en een hutspot ervan maakt. Zijn bedoeling is niet anders.
    Maar ja in een column mag nu eenmaal alles gezegd worden. De keuze van de columnist is hier meer van invloed. De inhoud is ver te zoeken.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 15.39 uur

  27. Hoe onwaarachtig, al dat gepraat over democratie door diegenen die overal “aan de chocoladekant” zitten: ze weten drommels goed dat, indien het er echt democratisch aan toe zou gaan, zij hun profijtelijke posities zullen verliezen.

    Daarom een stelling: “hoe meer er door machthebbers en profiteurs van ons systeem over “onze” democratie, “onze” rechtstaat, “onze” vrijheid” wordt gesproken, des te meer zal dat voor mensen, die dit louter als hypocriete lippendienst zien, een bewijs zijn dat die er DUS niet is en dat het hoog tijd wordt dat het volk echt kan spreken en zich vertegenwoordigd mag voelen”.

    Daarom dragen referenda BINNEN het huidige, corrupte systeem volgens mij niet echt bij aan een werkelijk democratische besluitvorming: ik ben zelfs bang dat ze door de heersende macht zullen worden misbruikt/gemanipuleerd (massamedia!!!!) om zo nog meer de schijn te wekken dat we toch echt “ons zegje kunnen doen.”

    Bovendien lenen met name referenda, door hun beperkte reikwijdte in de tijd, zich heel goed voor populistische manipulaties (op het gevoel spelen, de waan van de dag enz.)
    Een GOED FUNCTIONERENDE democratie heeft geen referenda nodig: in ons systeem zijn ze m.i. alleen een “motie van wantrouwen.”

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 25 maart 2007 @ 15.57 uur

  28. Je hebt het allemaal goed door iew! Zeker wat betreft de rol van onze BBerg-majesteit.

    Reactie door Sjaak — zondag 25 maart 2007 @ 16.06 uur

  29. Hoeveel gewone mannen (en vrouwen) zijn er eigenlijk in de E.U. in vergelijking met het aantal ongewone mannen (en vrouwen) dat ons bestuurt ?

    Reactie door Willem — zondag 25 maart 2007 @ 16.07 uur

  30. Ook al blijkt dat 75% van de mensen een referendum willen.
    Dat referendum komt er niet.
    Balkenende kan zich geen tweede nee permiteren.
    Er word niet meer gerept over grondwet, het heet nu verdrag.
    Zo krijgt het beestje een nieuw naampje.
    Dit verdrag komt er gewoon, en die uitspraken van Balkenende zijn gewoon weer voor de buhne.
    Kostte wat kost zal de coalitie een referendum willen vermijden.
    En ja hoeveel macht de tweede kamer nog heeft dat hebben we al ondervonden.

    Reactie door kitje — zondag 25 maart 2007 @ 16.22 uur

  31. @Sander.Van die 25% is men vergeten dat 22% geen mening had.

    Reactie door paul — zondag 25 maart 2007 @ 16.41 uur

  32. Balkenende heeft niet getekend.
    Als ze het al niet op kunnen brengen om alle 27 te tekenen maar het te laten doen door de 3 Merkel Barosso Solana omdat 27 te lang duurt dan weten we dus precies wat ons te wachten staat. Een mooiere weerspiegeling kunnen we niet vinden.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 17.05 uur

  33. …en als er dan toch een referendum komt, stem ik tegen….niet omdat ik tégen europa ben, maar omdat ik deze regering, volksverlakkers, niet wil en ze het liefst vandaag nog zie en hoor vallen.

    Hoorde vanmiddag Solano nog iets zeggen over Europa; het gaat om de inhoud en niet zozeer om de naam, die we er aan geven en tegelijkertijd zei hij ook iets over de inhoud, nl; wij, europeanen hebben een verdrag (grondwet) nodig en dat hoort tot in details uitgewerkt te worden. Alleen…het moet niet zo zijn, dat de allerkleinste details óók uitgewerkt moeten worden.

    Kijk…en hier komt er weer ruimte om volksverlakkers ons, mensen, een loer te draaien.

    Ook de kleinste details horen in een verdrag opgenomen te worden, anders gaat het weer ten koste van velen, misschien wel miljoenen mensen.

    Reactie door franslj — zondag 25 maart 2007 @ 17.06 uur

  34. err, de EU bestaat pas 18 jaar of zo.
    De EEG, die bestaat 50 jaar.

    Reactie door Koen — zondag 25 maart 2007 @ 17.25 uur

  35. Weet je wat ik niet snap? Waarom hebben alleen de politicus, andere men die ‘belangrijke’ zijn en men van de EU feest gefeirt van de 50 jaar bestaan.

    Als ze willen dat wij, de mensen een passie krijgen voor de EU, moeten wij ook mee kunnen doen aan de feest, vooral de verjaardag.

    Een vrije dag met landelijke feest zal mensen wel een beetje positieve zetten in de richting EU. Ze hebben het goed ver knalt zo ver als ik het zie.

    Ik kon het niet meer zien op het nieuws….

    Reactie door Paula — zondag 25 maart 2007 @ 17.41 uur

  36. ‘Verjaardag’ raar woord eigenlijk?

    Reactie door Sjaak — zondag 25 maart 2007 @ 17.54 uur

  37. Sjaak.. anniversary? In eider gaval, lijkt mij wel eits belanglijks alse je de EU will ‘verkopen’ aan mensen.

    Ik zie dat wij het feest gemist hebben. Van CNN.com

    —–
    Festivities were staged around Europe, with thousands enjoying an outdoor rock concert in Brussels and Berlin museums and nightclubs holding special overnight parties.

    Reactie door Paula — zondag 25 maart 2007 @ 17.57 uur

  38. Citaat:
    “Het nieuwe kabinet heeft de boodschap van de Nederlanders redelijk goed opgepakt.”

    Nou, dat lijkt misschien wel zo, maar ik ben er vooralsnog helemaal niet gerust op. Want “Grondwet” is altijd al een misleidende term geweest: het gaat technisch-juridisch alleen om (aanpassing van) verdragen. Die worden door het parlement behandeld. En dat zegt de regering -terecht- nu ook. Dat betekent dus, dat officieel helemaal geen referendum is vereist. En juist omdat de regering nu zegt het overdragen van bevoegdheden aan “Europa” beperkt te willen houden, zal ze wel eens kunnen aankoersen op alleen behandeling door het parlement zonder referendum. Het referendum in 2005 kwam immers ook tot stand doordat de Tweede Kamer dat wilde en zich vrijwillig verbond aan de uitslag daarvan.(Ik ben het dus in grote lijnen eens met Kitje in nr. 30).
    Ook het opnieuw noemen van een vast tijdspad door bondskanselier Merkel (2009) geeft geen reden tot optimisme. Doordrukken wil men, hoe dan ook….

    Reactie door Olav Meijer — zondag 25 maart 2007 @ 18.15 uur

  39. Kijk, die kant gaat het dus op!

    “BERLIJN (ANP) – Premier Jan Peter Balkenende is het eens met Duitse plannen om vaart te zetten achter de onderhandelingen voor een nieuw Europees verdrag. ,,Het is goed om nu tempo te maken zodat we niet te lang in de fase blijven dat we er niet uitkomen.”
    Volgens de premier blijft het echter een kwestie van ,,tijd en inhoud”. ,,Het streven is 2009 en ik vind dat we uit de klem moeten komen. Maar het hangt af van de inhoud. Daarom zei bondskanselier Angela Merkel ook terecht: de tijd zal het leren”, aldus de premier.
    In juni bepalen de EU-landen het tijdpad voor hoe het verder moet met de grondwet. Eerst komt er een conferentie waarin de landen rechtstreeks met elkaar onderhandelen over hun eisen voor de nieuwe tekst.
    De EU-landen willen voor de Europees Parlementsverkiezingen in juni 2009 een nieuw verdrag hebben geratificeerd. ,,Dan kun je terugrekenen en zien dat we eind van dit jaar een heel eind moeten zijn gekomen”, zei Balkenende.

    Haast haast haast, net zoals zijn vorige kabinetten, snel even erdoor drukken.
    En dat op deze prachtige namiddag. Althans hier in Groningen.

    @17 Toon van Vliet, dank.

    Reactie door Gandalf — zondag 25 maart 2007 @ 18.23 uur

  40. Wat hebben we in godsnaam aan grondrechten waarin mensenrechten vervat zijn die door Europa en Europese landen zelf niet bijster serieus genomen worden. Democratie? Welke. Het recht van landen ‘geheime’ CIA vluchten toe te laten die gevangenen vervoert naar geheime Amerikaanse detentiecentra nb in Europa. Geheim voor de buren, medelanden niet voor zichzelf,eerst ontkend later deels toegegeven deels door europese staten nog steeds geheimgehouden? Eerst ontkennen en later niet meewerken aan de commissie die dit onderzoekt. Een Europa te zwak om dit zelf boven tafel te krijgen zichzelf te controleren.
    Wát hebben we ‘verworven’ geen invulling geven aan mensenrechten, verdrag van het kind etc…. Een nieuwe koude oorlog maar nu niet tegen Rusland maar Noord-Korea en Iran.
    De NATO als ‘onderdeel’van Europa volgens Merkel. Zit daar de VS niet in, het wordt door Merkel gelijkgeschakeld aan……
    Multinational die op grote schaal mensenrechten schenden in het buitenland de hand boven het hoofd houden omdat ze zo lekker incasseren zo ook m.b.t. milieu.
    Met het zogenaamde economisch succes als hoogste goed van Europa en de focus daarop begint Europa zich in het tegendeel te keren van wat ooit voor ogen stond of als grondslag moest gelden voor de EU. Toch blijven ze zeggen dat… veiligheid is toegenomen maar we hebben ‘weer’een nieuwe vijand gecreerd en doen dat samen met onze vriend Amerika. Het lijkt wel of je zonder vijandbeeld Europa niet verkocht krijgt. De angstdoctrine houd je in het gareel.
    Over de grenzen heen van Europa goeddoen en tegelijk Europa baseren op de Joods Christelijke cultuur? Is die beter dan dan de ander. Zijn wij allen gelovigen en volgers van die cultuur? Is de andere cultuur tweederangs?
    Waarom geen seculier europa zoals we hier al tijden hebben. Bij een seculiere samenleving horen geen beginselen van geloof te overheersen of als uitgangspunt te dienen.
    Mooi weer praatjes. Democratie, mensenrechten, vrede, veiligheid.
    En wat dat intervieuw bij Buitenhof betreft.
    Criteria opstellen heeft geen zin ze niet opstellen is nog gevaarlijker want dan is ook iedere controle weg. Dit zeker gezien het feit dat Roemenie en Bulgarije op geen énkele wijze aan de criteria hebben voldaan maar uit andere nl. puur economische redenen gewoon toegelaten zijn. De bedrijven willen veel goedkope arbeidskrachten en de inwoners van het oude europa worden uitgeleverd aan de markt. En wederom zijn corruptie en schending mensenrechten of de rechten van het kind in eigen land geen enkel beletsel.
    Burgerrechten, sociale rechten, zorgrechten zijn nauwelijks geformuleerd of beschermd.
    De EU doctrine lijkt gelijk de Friedmann doctrine. Ieder voor zich en God voor ons allen. Een beter economisch succes is niet per definitie een beter leven voor allen binnen die EU kan veiligheid evenzozeer onderuithalen door de middelen gebruikt om te komen tot dat economisch succes.
    De armoede wordt gedeeld niet de rijkdom. Het kapitaal wordt verdiend maar niet uitgegeven aan de burger.
    Het gaat precies de kant op van Amerika. Ik dacht dat Europa juist ‘anders’wilde zijn als Amerika. De Palestijnen zeiden (Angela Merkel)”We hebben Europa nodig.”
    Maar Europa heeft Israel al geadopteerd. Europa is al een onderkoning van Amerika en in het verlengde darvan…… Hoezo een zelfstandig Europa met kracht dat tegenwicht kan bieden? Bij mij is het licht allang uitgegaan.
    En met zoveel volksverlakkerij m.b.t. humaniteit en mensenrechten, milieu en dierenwelzijn etc moeten wij ze meer mandaten geven. Waarom is het onderzoek naar al die schendingen van mensenrechtenverdragen niet uitgemond in openheid en eerlijkheid?
    Een waarachtig Europa begint bij Europa zelf en een waarachtige politiek. Tot nu toe heb ik er weinig van gezien, integendeel. Ik geloof ze niet meer laat staan dat ik hen permissie geef door te gaan zoals ze nu doen.

    Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 19.05 uur

  41. @ 40.Reactie door Henny — zondag 25 maart 2007 @ 19.05

    “….Burgerrechten, sociale rechten, zorgrechten zijn nauwelijks geformuleerd of beschermd…” zoals je terecht opsomt, Henny en ik kreeg de indruk dat Solano dit vanmiddag in Buitenhof bedoelde; dit zijn de allerkleinste details, waarover wij, als europa, niet teveel over moeten onderhandelen/praten, aldus samengevat Solano.

    Het zijn en blijven politici…beleidsbedenkers voor wie?
    Het voordeel van deze hele gang van zaken is, dat m’n ogen langzaam opengaan voor “zo ontzettend veel aangedaan onrecht aan zovelen”….m’n denken wordt helderder…m’n geest alerter en dat samen is niet gunstig voor het voortbestaan van deze regering.

    Reactie door franslj — zondag 25 maart 2007 @ 19.46 uur

  42. @40
    Maar Henny, wat hebben we aan al dat weten als we er niets meedoen? Ik onderstreep iedere zin van ales wat je hierboven doorlopen hebt.
    We zakken steeds dieper weg in de dictatuur van het kapitalisme. Zie wat er gebeurt. De media spannen ermee samen. Buitenhof is de grote meeheuler geworden en de journalisten bieden geen enkel tegenwicht meer. Het journaal…erbarmelijke sturing.
    De jongeren er al op uitgestuurd. 6 mensen uitgekozen om Europa aantrekkelijk te maken bij de jeugd!
    Zie de pol bij Medeling @22: 72% TEGEN de grondwet!! ZE LUISTEREN NIET!!
    De SP overal verdreven op listige samenspanning. Precies dezelfde samenspanners als in het kabinet. Nergens meer tegenstand. En zo vloeit alles vanuit de regering met groot gemak de provincies in.
    De markt en de regering, de regering en de markt. Een grote commerciele verlakkersbende!
    En ga maar door!!!
    Hoe door? Hebben we in dit land geen macht meer? We kunnen dit onmogelijk nog 4 jaar laten lopen. WANT DAN ZIJN WIJ SCHULDIG!
    Dan hebben we onszelf schuldig gemaakt aan grote woorden en niets doen! Dat is niets nieuws.
    We zullen op moeten gaan staan en ons met man/vrouwkracht moeten verzamelen. TEVOORSCHIJN KOMEN! Nee, niet alleen via petities op internet, maar we zullen ons gezicht moeten laten zien. Woede, furieuse verontwaardiging, tromgeroffel en BOE-geroep. Juist door internet heeft het volk geen gezicht meer gekregen. Woorden doen er niet meer toe en zie: de geldduivels gaan hun ongebreidelde gang. We MOETEN ingrijpen, niet goedschiks dan kwaadschiks. Die stemcomputers moeten voorgoed ons land worden uitgetrapt en ons protest voorgoed het Binnenhof worden ingetrapt.
    Laten we toch een plan bedenken. NEE! We zetten Nederland niet langer in de uitverkoop. NEE! Geen Europese Grondwet! JA! Onderzoek Irak! JA! Bij belangrijke beslissingen ALTIJD een referendum. Samenspraak met het volk. Voor de broodnodige democratie.

    VOLK, HET IS ECHT TIJD VOOR OPSTAND!

    ZE LUISTEREN NIET!!

    Reactie door Gloria — zondag 25 maart 2007 @ 20.17 uur

  43. Pas op Balkenende wil eigenlijk wel een grondwet, dus zullen we alles uit de kast moeten halen om te voorkomen dat Nederland alsnog gaat instemmen.
    Nederland moet van de andere lidstaten eisen dat zij bij hun bevolking eerst onderzoeken wat hun mening in relatie tot een grondwet of afgeleid verdrag hiervan is.
    Daarna kan Nederland ook bepalen of de steun van europa aanwezig is niet de regeringsleiders hebben alleen de wijsheid in pacht.
    En wordt er eigenlijk wel gekeken naar de zelfverrijking van de eurobestuurders?
    Deze gaan achter de schermen ook onverminderd door.

    Reactie door H.v.Schijndel — zondag 25 maart 2007 @ 20.37 uur

  44. De martelwet is ook niet geratticifeerd door de koningin der nederlanden.
    Het enigste wat haar boodschap was is werken,werken en nog eens werken.

    Alle plannen komen uit de hoed van Beatrix en consorten.
    Ook rockefeller en Henry Kissinger zijn beleidsmakers.
    Met de voeten op de ronde tafel bespreken zij de toekomst van de wereld.

    Dit alles is een spel.
    Hun wil word wet.

    Onze politici zijn verdraaiers en volksverlakkers.
    Zij hebben hun ziel verkocht aan hebzucht.

    Alles heeft het doel tot verdere onderdrukking van de bevolking.

    De ID indentificatieplicht.
    De vele controles op het bezit van de burger.
    het sofinummer wat is aangesloten op de nationale data bank.
    Het rekeningrijden zometeen.
    Doel is totale controle.
    waneer men het rekeningrijden invoert,dat men al kan zien of iemand zijn belastingen niet betaald of dat er bekeuringen openstaan.
    ook kan men zien hoe hard men heeft gereden van punt A tot punt B.
    Hardrijders ontkomen niet de dans.

    De problemen met Iran zal het keerpunt wezen van ons goedkope bestaan.
    Daardoor zullen de prijzen stijgen en olie is het middel om landen te breken of te maken.
    Europa zal verplicht worden om zich aan te passen aan de wil van de VS.
    Omdat het afhankelijk is van de olie en gas.

    Daardoor zal europa zich vervreemden van elkaar en zichzelf naar de afgrond helpen.

    We zien het en kijken ernaar.

    Reactie door sander — zondag 25 maart 2007 @ 21.01 uur

  45. Waar is het zoet gebleven van Bakellende naar het zuur.
    50 euro teruggave van de energienota die met 100% is gestegen.

    Je krijgt een sigaar die al meer dan 3/4 is opgerookt.

    Reactie door sander — zondag 25 maart 2007 @ 21.06 uur

  46. @ 42. Reactie door Gloria — zondag 25 maart 2007 @ 20.17

    Denk om je hart en je bloeddruk, Gloria en daarnaast, wel eea werkelijk bij de naam noemen.

    “…WANT DAN ZIJN WIJ SCHULDIG!…” zonder mij en vele anderen, want het woord ‘schuld’ en de inhoud ervan, kan alleen een rechter uitspreken. (of een bank ivm hypotheek, of een instituut als kerk ivm geloof, religie)

    “…Juist door internet heeft het volk geen gezicht meer gekregen…” Ik dacht dat het volk juist wel een gezicht heeft laten zien. Denk maar aan de verkiezingen van vorig jaar en dit jaar. Herinner je je nog de tactiek van de SP…?

    “…We MOETEN ingrijpen, niet goedschiks dan kwaadschiks…” We MOETEN niets en al helemaal niet kwaadschiks, want dan verlaag je je tot gedrag, wat je bij de ander afkeurt.

    Verder begrijp ik je boosheid, verontwaardiging en bezorgdheid wel, maar graag democratisch reageren, Gloria.

    Bij voorbaat dank.

    Reactie door franslj — zondag 25 maart 2007 @ 21.46 uur

  47. @44
    En dan krijg je strafpunten ben je het rijbewijs kwijt en kost natuurlijk veel geld om het terug te krijgen.
    SP is hier trouwens ook voor met die punten.
    Het is z.g. alleen voor zware overtredingen maar de man op de weg weet wel beter.

    Reactie door De Hakker — zondag 25 maart 2007 @ 22.37 uur

  48. Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 25 maart

    Een uitdaging?

    er is geen markt onderzoek nodig,leven is een uitdaging(geen markt),geen hyenas nodig liever guns en wil…
    En een referundum watvoor?
    Alles is al besloten,dit democratie is een farce,what wil jij een referudum voor?
    Revolutie?
    War?
    Peace?
    of goedkoop olie?
    misschien.
    Hoe dan ook,het system is op slot,een referendum zal niet meer helpen,te laat ….

    Reactie door Guess — zondag 25 maart 2007 @ 23.30 uur

  49. @46 franslj

    Nooit meegelopen in vredesbewegingen? Niemand daar wilde schuldig zijn aan de kernwapens. Kernenergie. En daar liepen we… allemaal verzameld in het Zuiderpark in Den Haag en optrekken met elkaar naar het Binnenhof. En de stoet werd hoe langer hoe dikker.
    OPSTAND, betekent OPSTAAN. Met eigen voeten, geweten en adem voor de zaak gaan.
    Gezicht geven, franslj. Dat bedoel ik letterlijk. Ons laten zien met vlees en bloed. Niet tekstueeel, maar lichamelijk.
    Wat verwacht jij van rechters? De kerk?
    Bepalen zij ECHT of je schuldig of onschuldig bent? Weten we dat ten diepste zelf niet? En ja, ik zal mij schuldig voelen als ik hier alleen maar heb zitten typen op mijn stoel en de SP die zo haar best doet, alsmaar door de regenten-politici genegeerd wordt. De kapitalistische dictatuur steeds meer om ons heen grijpt. We zijn allemaal buiten stemmen persoonlijk verantwoordelijk voor het verval van ons land. Daar kunnen wij als achterban met velen wat aan doen. Dat bedoel ik met: niet goedschiks (redelijke argumenten in de 2e Kamer) dan kwaadschiks: Naar het Binnenhof! Je moet eens weten hoe vaak ik dit hoor. Mensen popelen ondertussen.
    Maak je geen zorgen over mijn lichamelijke gesteldheid, prima in orde!
    Ik leef naar mijn hart en dat voelt haarfijn aan dat zaken flink uit balans raken.
    En ach franslj… woorden. Probeer de juiste toon erin te lezen.
    Het is alles bedoeld voor VREDE. En die komt ons niet aanwaaien. Er is blijkbaar meer voor nodig dan een keer in de 4 jaar op de knop te drukken. Want zie… de SP mag niet meedoen. Ook niet in de provincies. Dat NEE tegen de Grondwet zullen we hard moeten bevechten en het onderzoek idem dito.
    En ja, als er dan niet geluisterd wordt: In de benen! Doe je mee, franslj?

    Reactie door Gloria — maandag 26 maart 2007 @ 0.01 uur

  50. 47

    De staat denkt alleen aan Kassa.
    Ze doen het nu electronisch.
    Lang leve de automatisering.

    Reactie door sander — maandag 26 maart 2007 @ 1.23 uur

  51. Mededeling: Nederland moet oude EU grondwet toch slikken. Bron: http://www.trouw.nl

    Reactie door Mededeling — maandag 26 maart 2007 @ 5.26 uur

  52. @51 Mededeling

    Dat zat er natuurlijk al aan te komen, de gristelijken hebben namelijk schijt aan het volk en aan democratie. Ze zullen ons nog wel een aantal keren de zaken beter komen uitleggen want wij, het domme volk, begrijpen er duidelijk niets van.

    Dit speelt bij mensen van allerlei partijen, dus ik hoop echt dat heel Nederland een keer in actie komt en een referendum over Europa en een onderzoek (maar dan echt onafhankelijk!)naar Irak eist !!! I have a dream…..

    Reactie door Irma — maandag 26 maart 2007 @ 8.46 uur

  53. Laat ons NEE, ons NEE blijven

    Reactie door Pool — maandag 26 maart 2007 @ 9.21 uur

  54. Zijn er nog lieden , die willen werken voor 1 euro , per uur ?
    Dan bent u welkom in de Nederlanden ! U mag met 20 man op een kamer slapen , u mag eventueeel ook in een busje aan de kant van de weg slapen .U bet solidair met das kapital en bent due van harte welkom :u helpt mee aan die verwende nederlndse arbeider in het zand te laten bijten : en binnenkort wordt ook nog voor u de Grondwet gewijzigd : leuker kuunen wij het voor u niet maken , wel gemakkelijker !

    Reactie door Fred — maandag 26 maart 2007 @ 10.18 uur

  55. Het geldverslindende logge varken EU, dat zich nog steeds tussen Brussel en Strasbourg
    verplaatst, kleed de burgers van de betreffende landen steeds verder uit.

    Er valt daar wat te verdienen, maar niet voor de burger, die wordt er gaande weg alleen maar slechter van.

    Het groeien van de economie en de welvaart voor de burger, houden namelijk geen gelijke tred.

    Er is steeds meer geld nodig om het eigen land te laten reilen en zeilen en de duur betaalde banen hun hoge inkomsten te garanderen.

    Maak u geen illusie melkkoeien krijgen het nooit beter, ze zijn er om de heren te dienen die steeds meer inkomsten nodig hebben.

    Treurig te bedenken hoe vooruitgang zo een achteruitgang in kan houden voor hardwerkende arbeiders.

    Een rechter heeft zelfs uitspraak gedaan, dat 1,50 goed betaald is, slavernij wordt kennelijk gemeengoed.

    VOC en gruwelrichtlijn hand in hand en de eerlijkheid en het moraal van politici is ver te zoeken.

    Vanwaar moet onze heil nog komen?

    Reactie door e.krul — maandag 26 maart 2007 @ 10.59 uur

  56. Mededeling : De vraag op http://www.stand.nl is of Nederland mee moet werken aan een nieuw Europees verdrag, Ja oder Nein.

    Reactie door Mededeling — maandag 26 maart 2007 @ 12.37 uur

  57. @ 49. Reactie door Gloria — maandag 26 maart 2007 @ 0.01

    “…In de benen! Doe je mee, franslj?..” Fysiek gezien, niet, Gloria, psychologisch gezien ben ik reeds op pad…op mijn manier en jij op jouw manier.

    Vrede..ja …je zegt het; die komt ons niet aanwaaien. Vrede begint in m’n hoofd met vredelievende gedachten, zónder dwang, maar in volledige vrijheid !

    Schuld? Ach…het is ‘n woord wat me niet boeit. Ik voel me liever veroorzaker en eventueel slachtoffer of niet; hangt van de gevolgen af.

    Klopt, Gloria …aan jouw toon ben ik nog niet gewend, maar voel wel dat je, net als ik, een sociaal en menselijk nederland wenst.

    Reactie door franslj — maandag 26 maart 2007 @ 14.00 uur

  58. 42. Gloria je moet toch eerst weten om te weten wat je moet doen en vooral waarom zou ik zeggen.

    Geen behoefte aan weten en gedachtenuitwisseling of overdracht wat doen we hier dan eigenlijk? Zou je beter al de tijd die je hier doorbrengt op het spreekwoordelijke malieveld kunnen staan.

    Ik zou ook niet graag spreken over een dictatuur ook zij zijn gekozen om de democratie onderuit te kunnen halen dat wel maar ja, de kiezers hebben blijkbaar niet alleen op Europa gekozen en luisteren graag naar mooie woorden, vallen ervoor.
    Het is dus zaak de kiezer, lezer eenieder die je kunt bereiken te betrekken in wat je denkt te weten en tot denken aan te zetten. Opleggen is geen optie want ook dat is dictatuur.
    Ze, Merkel en consorten, geven graag een ” mooi” beeld van want wie wil er nu geen vrede en veiligheid. Het is mijn taak dit met argumenten trachten te weerleggen.
    Mijn moeder zei altijd: Eerst denken dan doen. Maar om dat te doen moet je dus eerst weten of de intentie hebben te weten.

    Reactie door Henny — maandag 26 maart 2007 @ 16.47 uur

  59. ad 56

    Van de 4136 mensen die gestemd hebben, zegt 50% ja, 50% nee… tja… dus toch maar een nieuwe verdrag ?….

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — maandag 26 maart 2007 @ 16.51 uur

  60. @58 Henny, ik begrijp niet dat je zo reageert. Wat is er aan de hand??
    Zie je niet dat ik je juist ondersteun en je altijd prijs om je reacties? Ik ben geen paaier, wat ik zeg meen ik uit de grond van mijn hart. Ook hierboven zeg ik alles te onderstrepen en laten we eerlijk zijn: heb ik ook niet e.e.a. toegevoegd op dit weblog?
    Ik probeer alles wat ik weet zo goed mogelijk hier onder woorden te brengen en eerst denken, dan doen is mijn motto. Ik ben een denker van huis uit! Maar ik heb ook van mijn vader geleerd om als het moet erop uit te trekken. Mijn vader was geen salonsocialist. Op z’n 75e liep en organiseerde hij nog vele demonstraties mee.
    En ook bij jou zie ik verve om voortdurend op te komen voor onrecht. Maar wie heb ik tevens vaak horen verzuchten: “we blijven herhalen en herhalen”. Had je geen zin destijds meer om het WEER te zeggen. Heb ik je aangespoord om toch vooral niet weg te blijven. Je enthousiast begroet bij terugkomst. En als ik nu wat meer druk ga zetten op eindelijk na al dat denken en weten en schrijven: doen! Wat bezielt je dan om zoiets als hierboven naar mij te schrijven? Toen ik alles overlas voor de zoveelste keer herhalen en herhalen bedoelde ik zo ‘tussen ons’ te zeggen: nou kom op, we weten het toch? Nu doen en optrekken met ons allen om te laten zien dat we het niet meer nemen. Schrijven kan een cultuur op zich zijn en ook ik (en velen) laten hier van zich horen, maar als niets meer uithaalt, als er niet meer geluisterd wordt, als het onderzoek Irak genegeerd wordt, de Grondwet via een verdrag doorgedrukt wordt, de marktwerking ons land steeds verder neerhaalt dan denk ik: laten we al dat weten eens omzetten in doen. Is het dan nodig om samen met franslj dit zo onhartelijk te benaderen? Ik dacht dat je mij inmiddels voldoende kende om te weten dat ik niet zomaar gedachteloos iets roep.
    Juist jij had dit kunnen weerleggen. Maar ja, blijkbaar komt het je even niet uit.
    ‘t Is wat hier op dit weblog… heel veel woorden in ieder geval. We zullen doorgaan Henny, van denken naar weten en denken naar weten en weten en weten, maar WEET dan ook dat de geldduivels weten wat ze DOEN. Het tamme volk besodemieteren. Ze vinden het wel best dat mensen niet meer achter hun pc vandaan komen.
    Hoe dan ook een warme groet!

    Reactie door Gloria — dinsdag 27 maart 2007 @ 1.58 uur

  61. Gloria. Heel simpel je eerste reactie “Wat hebben we aan weten”
    daar waar ik zaken uitleg met argumenten is dat je eerste vraag (?)

    Gloria natuurlijk weet ik waar je staat en dat je het met me eens bent. Maar Gloria hier zijn meer lezers en schrijvers en ik reageer op jouw zin. Jij bent er niet alleen voor mij en ik niet alleen voor jou snap je en ik mag hopen dat we niet alleen elkaars bijdragen lezen. Ik mag hopen dat meer mensen jouw en mijn bijdragen lezen die misschien niet zo denken als jij en/of ik en waarvan ik door argumenten ze ook kan bewegen allereerst eens na te denken en te weten en vervolgens met jou mee te gaan naar dat Malieveld. Dat is wat ik probeerde te doen.
    Ik reageer op woorden Gloria en niet alleen en/of altijd voor degene die ze schrijft maar ook voor degene die ze meeleest. Ik reageer niet overal op maar lees bijna altijd alles.
    Ik kan toch niet blijven herhalen dat ik je een zeer sociaal oprecht en gedreven persoon vindt met heel goeie ideeen en een hart van goud. Dat zou je intussen ook moeten weten. Ik reageer niet persoonlijk Gloria maar de discussie gaat hier niet tussen ons alleen, dan waren we het snel met elkaar eens denk ik.
    Zie het als een soort brainstormen waarin eenieder op eenieder regaeert en zaken inbrengt die eenieder ook de ander leest hoort en op reageert of juist niet.
    Jij reageert toch op een stuk mededelen van gedachten en overwegingen van mijzelf. Ik zeg dan toch ook niet; Waarom reageer je zo op mij. Ik zou ook kunnen stellen dat jij veronderstelt dat ik dat net zo goed niet had kunnen delen/ schrijven.Zoiets van dat weten we nu allemaal wel. Maar wie is “”WE”" in deze. Het is dus geenszins een reactie op een persoon. Je kunt hetzelfde vinden maar het anders verwoorden en met andere doelen voor ogen schrijven.
    Als we het ‘allemaal’ al weten en ‘allemaal’ al met elkaar eens zijn dan kon je dit weblog wel opheffen. Je zit er niet alleen om elkaar te bevestigen er doen zeer velen mee aan dit weblog en de discussies en ook die wil ik deelgenoot maken van mijn beweegredenen. Ik zeg dan ook niet dat er geen actie moet komen maar dat kan ik hier ter plaatse niet uitvoeren. Ik weet wel dat er eerst veel mensen ‘bewust’ gemaakt moeten worden om tot handelen over te gaan.
    De wtenschap moet eerst gedeeld worden en bevraagd en daar is dit medium een middel toe waar ik gebruik van maak.

    Reactie door Henny — dinsdag 27 maart 2007 @ 10.01 uur

  62. Onze premier staat al weer te trappelen denk ik, lees dit maar eens.

    http://www.deepjournal.com/p/7/a/en/532.html

    Een algemeen protest zou op voorhand nu al nodig zijn imo.

    Reactie door Frans — dinsdag 27 maart 2007 @ 17.39 uur

  63. Daar word ik niet vrolijk van Frans

    Reactie door Sjaak — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.01 uur

  64. @61 Henny

    Ik zit er zeker niet alleen voor jou en jij niet voor mij. Was deze zin dan toch nodig?
    Ik zit hier ook voor de SP en ik neem iedereen serieus en reager op menigeen. Nogmaals: ik dacht dat ik je met mijn reactie juist aanvulde vanwege al die feiten die je zorgvuldig opnoemde en bij mij al enige tijd de drang ontwikkelt om naarbuiten te treden en onze stem te gaan verheffen.
    Mijn eerste zin heb je voor de helft
    geciteerd. Waarom? Hoeveel halve waarheden hebben we al niet in Nederland?
    Ik zei: : “Wat hebben we aan al dat weten als we er niets mee doen?”
    Dat alleen wilde ik in mijn betoog aangeven ter ondersteuning van al jouw (en de andere) meningen waar mensen heel goed weten te verwoorden dat het allemaal zo niet veel langer kan. Maar goed, zolang daar geen sprake van is redeneer ik even hard mee en wie weet komt Nederland nog eens uit de ‘stoel’ om met man en macht te gaan protesteren tegen een dergelijk corrupt kabinet dat zich met een jantje van leiden overal van afmaakt.
    Blijft het feit dat ik je reacties altijd goed onderbouwd vind en ze aandachtig lees.
    Groet!

    Reactie door Gloria — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.07 uur

  65. Fred, ik dekn meer aan een bedrag van 1300 euro waarna ze met aftrek van kosten 900 euro overhouden…

    Reactie door cynthia — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.29 uur

  66. Ja Sjaak en we gaan er weer allemaal voor betalen. btw frappant dat de olie prijzen opeens weer aan het stijgen zijn vind je niet?

    Reactie door Frans — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.01 uur

  67. @ 64. Reactie door Gloria — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.07

    Ik haal uit jouw reacties, beste Gloria, veel zinnige zaken en krijg, mede door jou en anderen, een heldere kijk op wat politiek in het algemeen inhoudt. Op landelijk en wereldnivo.

    Ja..het is waar; er gaan dingen goed en er gaan ook dingen falikant verkeerd. Aandacht geven aan dingen, die verkeerd gaan vind ik prima. De manier waaróp we aandacht geven, maakt ieder voor zich uit, lijkt me.

    Wens je een ontspannen avond !

    Reactie door franslj — dinsdag 27 maart 2007 @ 21.48 uur

  68. 64. Gloria ik had je goed begrepen en ik ken je drang de straat op te gaan. De frustratie is bij velen te voelen ook bij mezelf. Anders dan jij denk ik dat ‘ bewustmaking’ door feiten en contradicties aan te dragen ook iets doen is. Je hebt niet zoveel andere mogelijkheden denk ik dan partijen in de samenleving ‘hiermee’ bewust te maken en zo te mobiliseren en ‘hun’ werk te laten doen. Ik heb de rest van je betoog gelezen maar vond het ter verduidelijking nodig. Een mens moet zich eerst iets bewust zijn alvorens hij er iets mee kan doen. En daar leveren allen op dit weblog een bijdrage aan. Dat is ook iets doen.
    Daarom vind ik persoonlijk dat dit zin heeft op het moment dat je nog niets of weinig kan doen want sommig handelen kan ook averechts werken als het niet doordacht is. Stemmen winnen dus mensen achter je krijgen.
    Ik ben het verder met je eens zoals je al wel wist maar ‘gelijkgezinden’ hebben de bewustwording niet meer zo nodig. De opdracht is m.i. dan ook andere mensen bewust te maken van en daar heb je argumenten voor nodig.Ikzelf denk dat dit op de langere termijn meer zin heeft.

    Reactie door Henny — donderdag 29 maart 2007 @ 7.48 uur

  69. Na de zoveelste oorlog in Europa is de Europese Unie opgericht: geen balans van wapenmachten (Frankrijk – Duitsland – etc)die, als zij uit-balans raakt, alles verwoestende oorlogen als gevolg had, maar VERDRAGEN en een overdragen van DELEN van de souvereiniteit, aan een door iedere €uropeaan gekozen €uropees Parlement.
    Voor ieder TWEE nationaliteiten:
    een nationale en een €uropese.
    Valt mij enorm tegen dat de SP zo kortzichtig is op dit gebied.

    Volgende keer stem ik op een andere partij.

    Reactie door Arthur — zondag 15 april 2007 @ 20.36 uur