Slapen in een trapgat

Foto: Bas Stoffelsen

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt werd vandaag door de dienst Bouw- en Woningtoezicht Den Haag rondgeleid. Veel Oost-Europese arbeiders die in Nederland komen werken worden dubbel uitgebuit.

Ze worden vaak onderbetaald en maken lange dagen. Ze worden ook uitgebuit als het om hun huisvesting gaat. Voor een matras betalen ze per persoon 200 Euro per maand. Met zijn tienen in een woning die normaal 350 euro aan huur zou kosten, en dan is je slaapplek een trapgat…

Zie ook het SP-nieuwsbericht: Open grenzen zorgen voor nog meer mensonterende toestanden

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 26 maart 2007 :: 22.02 uur

168 Comments

168 reacties

  1. Volgens mij klopt er iets niet 200 Euro per week dat is toch bijna 900 Euro in de maand.
    Dan moeten deze mensen nog eten ze sturen geld op naar hun familie dan zitten ze volgens mij toch wel netto zo beetje op 1300 Euro Netto in de maand.
    Dat is een loon boven het min inkomen.

    Reactie door De Hakker — maandag 26 maart 2007 @ 22.22 uur

  2. Voor dat er iets mis gaat het is natuurlijk een schandalige zaak.
    Maar misschien wel een goed idee dat de SP onder zijn leden mensen gaat zoeken die deze mensen een gratis slaapplaats aanbieden.

    Reactie door De Hakker — maandag 26 maart 2007 @ 22.26 uur

  3. Dit is een trieste, kortzichte en domme zaak, geen andere woorden voor.

    Reactie door maria — maandag 26 maart 2007 @ 22.27 uur

  4. Omdat de grenzen open zijn hoeven die mensen nog niet onderbetaald te worden. Dat onderbetalen ligt niet aan de grenzen maar aan degenen die deze mensen betalen.

    Reactie door Hans Langbroek — maandag 26 maart 2007 @ 22.30 uur

  5. @1
    Begrijpend lezen betekent ook dat je foutjes kan duiden?

    Reactie door Sjaak — maandag 26 maart 2007 @ 22.37 uur

  6. @4 Hans

    Mensen gaan gedreven door hebzucht grenzen te buiten Hans

    Reactie door Sjaak — maandag 26 maart 2007 @ 22.40 uur

  7. Vanavond nova gezien.
    Daar ook die mevrouw van de woning bouwvereniging gezien die flats die op de nominatie voor sloop stonden een beetje opknapten, en € 1300,- huur ontvingen van het uitzend buro. Deze verhuren dan weer door aan de polen!! Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn van een woning corporatie. € 1300,- voor een huurwoning is ook schandalig. De polen betalen dan € 325,- per persoon of meer aan het uitzenburo. Normaal mag een huurder niet onderverhuren, maar blijkbaar mogen de uitzendburo’s dat wel.
    Ik heb geen probleem tegen Polen maar wel tegen uitzenburo’s die grof geld verdienen aan deze mensen. Het zijn de kopelbazen van vroeger, en worden nu ook nog huisjes melker!
    Schaf de uitzend buro’s af, en werknemers verdienen meer en er zullen meer vaste banen komen.!
    Sp doe wat aan deze misstanden voor er nog meer ongelukken gebeuren! Pak de uitzendburo’s aan, deze verdienen grof geld aan Poolse maar ook aan nederlandse werknemers. Dit geld kan beter uit gegeven worden aan goede werkomstandigheden en CAO-s
    Groetjes Frans

    Reactie door Frans — maandag 26 maart 2007 @ 22.44 uur

  8. Offtopic of niet..?

    In Nova Henk Kamp; woordvoerder integratie en immigratie voor de VVD ‘Dit soort mensen’ daar heeft hij het steeds over ‘Dit soort mensen’ wanneer hij het heeft over Imams en Moslims.
    Waarom heeft hij het niet over ‘deze’ mensen?

    Reactie door Sjaak — maandag 26 maart 2007 @ 22.52 uur

  9. Beste mensen dit is pas het topje van de ijsberg.
    De bollenboerenmaffia in het westland buit deze Polen, Roemenen en Tjechen nog erger uit, het is standaard dat overal zwart betaald wordt, en dat huisvesting zwaar betaald moet worden ( wordt ingehouden op die 5 euro p/u ) er zijn situaties bekend dat 8 Polen in een heel kleine oude vieze caravan moeten wonen en dat er 60 euro per week per persoon betaald moet worden om erin te kunnen wonen, nou ja ..wonen, .. ik zou m’n hond er nog niet in laten schijten.

    Wanneer worden die bollenboerenmaffia uit het westland nou eens opgerold, ze zitten altijd maar te zeuren dat ze geen Nederlanders kunnen krijgen, maar de waarheid is dat deze voor hen te duur zijn want dan moeten ze minstens het minimumloon betalen en dat verdommen ze.
    Het wordt tijd dat de FIOD eens flink gaat huishouden in de bollenstreek en het plukteam zal er jaren lang kunnen plukken zoveel zwart geld en goederen dat daar in omloop is.

    Reactie door Pool — maandag 26 maart 2007 @ 22.57 uur

  10. Paul, goed dat je deze problematiek zo aan de kaak stelt. Ik herinner me een zeer dramatische documentaire (van Zembla meen ik me te herinneren) over deze casus waarbij:
    - de werknemers niet per matras moesten betalen, maar per stoel
    - de werknemers dag en nacht controle krijgen van ingehuurde veiligheidsmensen van de werkgever om te zien of ze geen alcohol dronken
    - de werknemers op mensonterende wijze iedere dag grondig werden geinspecteerd of ze zich wel goed gewassen hadden
    etc. etc.
    Dit speelde zich toen af in Noord-Limburg en de documentaire toendertijd werd gemaakt nav de sla-stakers in de landbouwsector.

    INderdaad ben ik het eens met het feit dat vooral de WERKGEVERS die deze mensen willens en wetens uitbuiten harder moeten worden aangepakt. Die verdienen grof geld met deze slaven-methodes, want dat is het gewoon.
    Louche Nederlanse “zaken”mensen die in Oost-Europa zich aldaar inschrijven bij de lokale Kamer van Koophandel en vervolgens voor een appel en een ei de mensen hier in een hok dumpen tegen een minimum salaris.

    Is dit nu wat meneer Bolkenstein voor ogen had met zijn dienstenrichtlijn? In een woord schandalig, goed dat beide kanten belicht worden en dat niet enkel de zwarte piet aan de oost-europeanen wordt toebedeeld.

    Een europa, dan ook een loon met dezelfde CAO. Niet dit halfomslachtige stelsel waarin mensen worden uitgebuit en uitbuiters als lachende derde zo rijk als wat worden. Schandalig, aanpakken deze praktijken.

    Goed Paul, dat je je zo inzet op dit vlak en nog bedankt voor je WAO-steun!

    Reactie door PMPMeese — maandag 26 maart 2007 @ 23.00 uur

  11. Gelukkig het is aangepast 200 Euro in de maand
    Ja ,dat geeft toch wel een ander beeld.
    Het is wel zo dat een camping duurder is als je daar gaat staan met een klein tentje en een matrasje op de grond betaal je zeker 10 Euro per nacht.
    Beetje raar die 200 Euro ik vind het nu wel weer erg laag.
    Het toch geen natte vinger werk?
    Maar ik heb goede hoop dat deze toestanden met de kreet samen werken samen leven spoedig tot het verleden horen.
    Nee,dat kan ook weer niet want deze mensen leven duidelijk samen.
    Sorry Sjaak ik heb weer zo moment.

    Reactie door De Hakker — maandag 26 maart 2007 @ 23.20 uur

  12. En in Limburg is het ook al niet veel beter,……

    http://www.zibb.nl/humanresources/nieuwsbericht/asp/artnr/1336766/index.html

    Hoezo zijn we niet overgeleverd aan de werkgeversmaffia dat was al zo toen ik er middenin zat, het verschijnsel komt steeds vaker en groter in omvang voor, hoeazo denkt u dat bedrijven winst maken zonder extra diensten of productie te leveren.
    Kom niet bij mij aan met die rot smoes dat het economisch goed gaat, want het gaat niet goed met de economie neeee men besteelt de arbeiders meer en zodoende lijkt het of het geweldig gaat met de economie omdat de bedrijven z.g. winst maken.
    Laat me niet lachen, er zijn heel weinig werkgevers die door eerlijk zaken doen en met een hart voor het personeel rijk zijn geworden, en ik kan het weten.

    Reactie door Pool — maandag 26 maart 2007 @ 23.43 uur

  13. Dat wil je toch niet geloven… 200 euro voor een matras per maand. Een matras…
    Maar wat bezielt die mensen om ergens in het buitenland zo tekeer te gaan voor wat meer geld. Altijd geld! Bereid om huis en haard te verlaten mega aantal uren te werken en onder een trap te gaan liggen slapen.
    Hoezo? Wat is er aan de hand met die oost-europese landen? Kunnen die hun mensen niet gewoon betalen? Zit daar ook al zo’n regentenkliek die de poen voor zichzelf opstrijkt en het volk afknijpt?
    Daar zou de EU moeten optreden en deze landen verplichten de lonen gelijk te stellen aan de andere Europese landen. Eerder moet je er gewooon niet bij mogen horen. Dan loopt ons land ook niet vol met dit soort afbeulende onterende toestanden en blijven de mensen gewoon in hun eigen land werken onder normale omstandigheden.
    MONEY REGERINGEN!!

    Reactie door Gloria — maandag 26 maart 2007 @ 23.50 uur

  14. Sjaak Niet met Kamp eens. Maar ook niet mee eens dat deze Imam qua onze grondwet deze praktijken kan blijven uitvoeren.
    De investering in de moskees komt vanuit de Arabische wereld, orienteer je verder
    Net zo min als ik het er mee eens ben dat de CU in BBR4 politiek godsdienste invloed kan hebben. Orienteer je verder.
    Godsdientst en liefde daarvoor is prive, en behoort bij eigen domein. Verenigingen en conclaaf daarover prima indie men dat wenst. Maar niet in de politiek.
    Alsof we daar qua politiek niets van geleerd hebben!

    Reactie door maria — maandag 26 maart 2007 @ 23.55 uur

  15. Wat had Polen nu onlangs weer over homo’s, de katholieke kerk?
    Ik weet het niet eens meer.
    Wat ik wel weet is dat godsdienst of eigen geloof niet in een regering qua politiek thuis hoort.
    Actie groepen anti abtortus, homo ‘s euthansie groepen vanuit zezelfde bijbelse overweging, geen punt.

    Maar in vredes naam niet meer een reli media en politiek revival. Hoe dom kan men worden.

    Reactie door maria — dinsdag 27 maart 2007 @ 0.05 uur

  16. Op de allereerste plaats wil ik duidelijk maken dat wanneer Polen, Roemenen of om het even welke Oosteuropeanen dan ook eenmaal hier werk hebben gevonden, dat op de ook voor Nederlanders geledende voorwaarden dient te zijn.

    Maar … waarom wordt er nooit eens op gewezen dat je ook wel kritiek op deze gelukszoekers mag hebben: ze ondermijnen immers vooral de RECHTSZEKERHEID, of wat daarvan nog over is, van voornamelijk laaggeschoolde, dus ZWAKKE Nederlandse werknemers en vooral werklozen.(zie maar naar de stortvloed van commentaar van de afgelopen tijd!!)

    Ik neem het vooral de betreffende Oosteuropese regeringen kwalijk dat ze (vooral die van Polen) door een dergelijke, massale uitstroom niet alleen hun eigen land, maar ook andere landen in grote moeilijkheden brengen.
    Je gaat haast aan omkoperij denken …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 27 maart 2007 @ 0.09 uur

  17. @14 geledende ==> geldende

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 27 maart 2007 @ 0.11 uur

  18. En hoe zat het dan met Agnes Kant gisteren in media die breid waas gemangeld te worden om uitspraken te doen over ‘populaire’ bijbel teksten als zouden ze van god gegeven zijn?

    Reactie door maria — dinsdag 27 maart 2007 @ 0.14 uur

  19. Pool het hangt allemaal samen. Het Vaticaan, haar rijkdom, oorlogs mentaliteit, pro Israel en kerkelijk christelijke macht die zij economisch ng steeds uitoefent.
    En daarnaast de moslim grootmachten die quamidden oosten gronsdstoffen en/of rijkdom, oorlog, machtzucht,terreur en precies hetzelfde doen.

    Reactie door maria — dinsdag 27 maart 2007 @ 0.24 uur

  20. Vreselijk, deze toestanden. Dat zulke dingen nog kunnen in Nederland. De regering zou zich moeten schamen. En dan die eeuwige zucht naar geld in deze maatschappij…

    Bah, het wordt steeds erger allemaal, de maatschappij is goed verziekt!

    Reactie door Harddiskjockey — dinsdag 27 maart 2007 @ 1.10 uur

  21. L’histoire se répète…

    Dit doet mij toch wel heel erg denken aan de tijd dat de ‘gastarbeiders’ uit Turkije en Marokko hierheen gehaald werden om het vuile werk op te knappen. En het is o zo typerend dat dezelfde rechtse kringen (kapitalisten, uitbuiters, VOC-ers) die deze mensen hier naar toe halen het hardst lopen te schreeuwen als er na verloop van tijd sociale en culturele problemen ontstaan. Dan zijn deze mensen zelf hieraan schuldig…

    Reactie door Hermie Kreeft — dinsdag 27 maart 2007 @ 1.20 uur

  22. het hele idee van integratie is Fout:

    -je moet arme landen ontwikkelen ipv de grenzen open te gooien waardoor de beste talenten die landen verlaten voor meer geld…

    Reactie door Daan — dinsdag 27 maart 2007 @ 1.22 uur

  23. Een schande van de overheid ,om over de ruggen van deze buitenlanders ook nog grof geld te verdienen.Hier verdienen de uitzendbureau`s de werkgevers , de gemeente`s
    en de campingbeheerders veel geld aan.
    En die uitzendbureau`s willen allen maar met buitenlanders werken.Omdat ze daar veel meer aan kunnen verdienen want ze zijn goedkoop en werken hard en nooit ziek.
    Je hoeft ook niet te solliciteren bij een werkgever want die wil liever een buitenlander maakt hij meer winst, en daar streeft dit kabinet allen maar naar!
    Ik vind dat elke werkgever verplicht moet worden als hij zo`n werknemers in dienst neemt ook zelf verplicht is om voor een goede huisvesting te zorgen, en een goede controle op betalingen.
    En dat het geen goede huisvesting is om massaal op een camping te plaatsen.
    Stel je eens voor het is toch al jaren in nederland zo, dat als je bij een nederlands bedrijf werkt als nederlander, en je moet naar het buitenland werken dan zorgt je bedrijf toch ook voor een goede huisvesting.
    Stop met die uitzendbureau`s die dat niet doen.Dat zijn koppelbazen.

    Reactie door joke — dinsdag 27 maart 2007 @ 1.53 uur

  24. jammer dat veel arbeiders in nederland niet beseffen dat dit ook hun toekomst kan zijn .voor de slechte verstaander bekijk de fotos maar goed .weet je meteen waarom de sp de diensten richtlijn van bolkenstein de GRUWEL !richtlijn noemt .en waarom balken en bos EEN GRONDWETTELIJK VERDRAG WILLEN !JUIST OM ALLE ARBEIDERS IN EUROPA UIT TE BUITEN!

    Reactie door h.verbeek — dinsdag 27 maart 2007 @ 3.25 uur

  25. @11 Hakker,
    Van bomen kappen weet je alles, maar rekenen is geloof ik niet je sterkste punt.
    €200 x 10 personen is bij mij altijd nog €2000. Dat is pakweg 6x een normale huur. Er is dus sprake van grove winst.

    @13 Gloria.
    Wat die mensen bezielt? Lijkt mij duidelijk. Een menswaardig bestaan heeft toch te maken met een beetje rond kunnen komen? Daar weet jij ook het een en ander over. Ik denk dat de salarissen en arbeidsvoorwaarden in Polen niet tot de beste behoren.

    Ik heb vroeger (1972) in Duitsland in de bouw gewerkt. In die tijd verdiende je het dubbele . Een week weg en ’s weekends thuis. Over het algemeen werden we toen beter behandeld dan de Polen nu. Ze zagen ons graag komen. Maar toen het later economisch wat begon te knijpen, zagen ze ons ook graag weer gaan.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 27 maart 2007 @ 6.43 uur

  26. Goeden morgen vrienden SP.

    Vorig jaar heb ik meegemaakt dat op een parkeerplaats een jonge Pool de nachten in de auto doorbracht.
    Dat was vooral in het weekend lange dagen voor die jongen, dus in de kroeg, Wat bleef er uiteindelijk nog over van zijn zuur verdiende geld?
    Het kapitalisme, en vooral het jungle kapitalisme is voor de mensheid een schande!
    En het CDA zich maar druk maken over koffieshops, en het in de doofpot stoppen van oorlogshandelingen.
    Waar ligt de mentaliteit?

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 27 maart 2007 @ 6.51 uur

  27. De corebusiness van de BV Holland is huisjesmelken geworden. De captains of industry zijn ordinaire speculanten geworden.
    Ziet waar het kapitalisme toe leidt: een mensonterende keiharde consumenten-producenten markt zonder enige spirituele en culturele waarde.
    Is this what you wanted?

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 27 maart 2007 @ 8.31 uur

  28. Hoor ik net op het nieuws dat VNO/NCW wil dat de grenzen zo snel mogelijk open gaan, dat is goed voor de economie.

    Ondertussen kom je met een gaatje in je CV niet meer aan de bak. Het lijkt mij duidelijk waar dit uiteindelijk op uitdraait.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 27 maart 2007 @ 8.43 uur

  29. Ach het is steeds moeilijker verontwaardigd te doen omdat het zo ” gewoon” is geworden dat ” slavenhandel” om dit keer maar eens de woorden van Khosrow te gebruiken uitgevoerd door het bedrijfsleven, gelegitimeerd is door de overheid en Europa.

    De drie grote steden willen de Polen weren en dan komt er een oplossing voor de drie grote steden en NIET voor de Polen en andere nederlanders, het probleem op meerder terreinen op zich.
    Ze maken dan waar wat ik reeds meermaals noemde. In Den Haag willen ze de grenzen wel open en vervolgens grenzen opzetten om de grachtengordel (breed ginterpreteerd).

    Als we dan even doorgaan kunnen vele nederlanders zich bij de Polen voegen.
    Een ongelimiteerde toegang tot de arbeidsmarkt zonder verder na te denken dan de spreekwooordelijke neus lang is over de gevolgen zal leiden tot meer uitbuiting en meer armoede onder alle arbeiders. Zo kun je integratie ook verwoorden. Zoiets als de rits op de snelwegen om files te voorkomen.

    De Jager wil de belastingen voor bedrijven nog verder verlagen, dit terwijl de vennootschapsbelasting al verlaagd is van 34 naar 25%. Het belastingparadijs wordt minstens een zwitselevenparadijs.
    Waar gaan we met dit land naartoe naar Engeland. Een baas van Brclays die bij een basissalaris van 350.000 pond vorig jaar 22 miljoen pond heeft geincasserd.
    Misschien moeten we hard bezig grenzen op te werpen i.p.v. af te breken maar dan anderen.
    Zo ook de mythe dat we door Europa zo fijn vrij kunnen reizen. De Belgen denken daar anders over die gaan heffen op hun wegen, niet zoals nu maar gaan iets anders verzinnen. Een melkkoe is altijd te vinden en de motivatie is economie en de gevolgen zijn tegengesteld aan een vrij Europa. Je mag wel vrij werken en reizen maar je moet er wel voor betalen. Alleen het ”vrij” ondernemen bijna op de Friedmann manier wordt toegestaan.

    Reactie door Henny — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.08 uur

  30. Goedemorgen allemaal,

    Ik ben van mening dat op basis van onze huidige volkshuisvesting problematiek er sowieso geen mensen moeten worden toegelaten die hier niet economisch gebonden zijn. Zeker niet de kansarmen, die worden zoals blijkt gedumpt in iets dat als benaming kippenhok zou kunnen krijgen.

    Op de tv was onlangs in Nova te zien welke schrijnende toestanden er dan kunnen ontstaan. Daaraan is het ontstaan van probleemwijken ook direct te linken.

    Werkgevers zeggen dat ze te weinig arbeiders kunnen krijgen, maar ik zeg dan: met ongeveer 300.000 werklozen en nog eens 300.000 mensen die deels kunnen werken en vaak ook willen werken, zijn de tekorten toch wel anders weg te werken.

    Als je geld wilt verdienen aan de Oost-Europeanen, verplaats of breid je bedrijf dan uit naar Oost-Europa. Dat is goed voor de werkgelegenheid daar en daar zijn deze mensen pas echt mee gebaat.

    Reactie door Immigrant — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.25 uur

  31. @25
    Je moet goed lezen en niet alles door elkaar halen toch nog een keertje voor jou wat duidelijker.
    Bericht dus het eerste op dit log Gandalf
    Matras 200 Euro in de week.
    Dat is in de maand Gandalf 4 maal 200 plus een rest bedrag voor omdat een jaar 52 weken heeft kom je toch op bijna 900 Euro.
    Dan Gandalf moet hij eten 50 Euro in de week is toch ook bijna 250 Euro in de maand .
    Dat is dan Gandalf 900+250=1150 Euro wat geld opsturen naar zijn familie dan zit je aan de toch wel 1300 Euro Netto in de maand
    Ik praatte over het maand salaris Gandalf van die man dus ik melde dat er iets niet klopte.
    Toen heeft men een correctie aangebracht op dit log en de kosten van de matras terug gebracht naar 200 Euro in de maand Gandalf.
    En dan kom je inderdaad op een zeer laag loon terecht.
    …………
    200 maal 10 is inderdaad veel bomen Gandalf.
    Blijven hakken Gandalf is best gezond.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.36 uur

  32. De woningnood hier in den lande neemt iederjaar toe. Sociale woningen worden bij bosjes afgebroken (grondpolitiek) er komen niet te betalen woningen mondjes maat erbij, kopen is alleen voor vanaf tweemaal modaal inkomen, ga maar door zo. Huurtoeslagen, hoelang nog? Dit voorbeeld van buitenlandse arbeiders is straks de werkelijkheid voor onze eigen arbeiders. Lang leve de vrije markt, een nieuwe generatie uitbuiters/ uitzuigers heeft de macht overgenomen, proletariers aller landen verenig U. De strijd gestreden door onze overgrootouders zal opnieuw gestreden moeten worden. Wie hebben zitten slapen?

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.41 uur

  33. @28
    O ja,Gandalf ik had een berichtje eerst hier boven nog staan met de vraag wat het nu is omdat men wel in het stukje hierboven had veranderd maar nog niet in het verslag
    Maar dat is weg?

    Reactie door De Hakker — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.42 uur

  34. Weg met die mensen hier,we hebben zelf genoeg ongeschoolde arbeiders.die gekke Wientjes die maar loopt te zeuren,om allemaal arbeiders voor een appel en een ei.

    Reactie door paul — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.45 uur

  35. Niemand schijnt te snappen dat het leed al is geschiet met die open grenzen, hiermee heb je ook nog eens een hele boel criminaliteit binnengehaald.

    Iedereen weet dat Polen al jaren bulkt van de corruptie en criminaliteit, niet gek met zoveel schreinende armoede die al jaren duurt.

    We verplaatsen dus alles naar de Europeesche welvarendere landen.

    Uitbuiteng en slavernij en de overheid wist allang dat dit zou gebeuren, als dat niet zo is, zijn ze nog dommer en naiever dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden.

    En dan nog de illigaliteit waar prostitutie en dat wat het daglicht niet kan velen welig tiert.

    Het is een onbeschrijfelijke puinhoop geworden dat zijn weerga niet kent.

    Reactie door e.krul — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.49 uur

  36. Het valt me ook op; dat er steeds meer van doe Roemeen-achtige types bij supermarkten staan om met een accordion te bedelen.

    Accepteren we dit dan steeds meer? Het is in dit land toch verboden om te bedelen?

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 27 maart 2007 @ 9.51 uur

  37. Sliep H. Potter (de echte) ook niet onder de trap?

    Reactie door Gandalf — dinsdag 27 maart 2007 @ 10.05 uur

  38. De tijd is niet ver meer dat auto’s met PL, BG, RO e.a. kentekens in vlammen opgaan, vakantiehuisjes, afbraakpanden, caravans, woonboten enz. hetzelfde gaat overkomen, desnoods met de mensen er nog in. Als heel Nederland de gevolgen van open grenzen echt aan den lijve gaat ondervinden, jij zelf echt de zak krijgt omdat er goedkopere oplossingen zijn gevonden, je zoon of vader thuiskomt werkloos geworden en vervangen door moderne slaven….dan ja dan zullen we zien hoe beschaafd wij eigenlijk zijn. Bloed is dikker dan water, je eigen kinderen gaan boven die van anderen. Het hemd is nader dan de rok, weet U nog wel? Ga vooral zo door rechts/ ondernemend Nederland en laat de storm over ons komen. Ga vooral door met enkelen met miljoenen naar huis te sturen terwijl anderen kreperen. Ga vooral zo door, ik smeek U. Dan breekt eindelijk de tijd aan dat de “wapens” uit de kast gehaald worden voor de eindafrekening. Want wie gelooft dat deze, en andere, schandelijke praktijken ongestraft zullen blijven?! Wie gelooft er in dat de rek in onze samenleving geen einde kent? De voortekenen bedriegen niet. De waterstofperoxide held van xenofoob Nederland wijst de weg, daartoe geïnspireerd door zijn grote kale voorganger. Wat NL nog een beetje in evenwicht kan houden is groei van partijen als de SP. Van rechts NL hebben we op dit punt niets positiefs te verwach- ten. Tweedeling van onze maatschappij, wie geloofde daar ook al weer niet (meer) in? Ik wel!

    Reactie door William — dinsdag 27 maart 2007 @ 10.29 uur

  39. @ Gloria — maandag 26 maart 2007 @ 23.50

    Ik ben getrouwd met een Poolse en ik ken Polen en, de heersende kliek een beetje.
    En daar is het erger dan de natste droom van Rutten. Werknemers hebben er geen ruk te vertellen. Als er werk is hoor je het weekend te komen, en vraag niet naar salaris, want dan heb je een lange vakantie.

    In Polen is een zeer rijke elite, die connecties heeft met poliek en maffia, die alles in een eigen greep houden. De Poolse politiek is doorspekt met affaires, waar gejat en gelogen wordt. Eigenbelang eerst en f**k de rest.

    Ben je gezond, jong en sterk, dan kun je het redden, maar wordt je ziek, dan ben je de man met de korte achternaam. We hebben kennissen die een kind hebben dat diabetes heeft. Alles moet daar zelf betaald worden. Insuline, naalden, spuiten , doktersbezoek. Ze zijn een half maandsalaris kwijt om hun kind in leven te houden. Er zijn aphotheken die met insuline klanten trekken. 5 halen 4 betalen. Dat de insuline dan wat over de datum is wordt er dan niet bijgezegt.
    Door deze extremen in marktwerking is de insuline wel goedkoop, maar dat geld alleen voor de reguliere insuline, die veel mensen gebruiken. Heb je speciale insuline nodig dan betaal je de hoofdprijs.

    De huizenmarkt is explosief gestegen. In Warschau krijg je onder 150.000 € geen huis meer. Hoewel de salarissen daar hoger zijn, dan in de rest van Polen, kunnen veel Polen dat niet opbrengen. De woningen worden dan ook verkocht aan buitenlandse investeerders.
    Ter vergelijking 150.000€ is ongeveer 550.000 ZL. 14 jaar gelden heb ik een kasteel/ruine te koop gezien voor 2.000.000. ZL.
    Grappig is dat deze ruine gebruikt werd in het programma van (ik dacht NCRV) obvion.
    Het huis van mijn schoonmoeder (in een flat) kostte 60.000 zl toen ze het kocht. Nu (drie jaar later) worden ze verkocht voor 80-90.000 en het einde is nog niet inzicht.

    Tenslotte zijn de Polen ook voor een deel schuld aan de malaise. Veel Polen willen meedoen met consumeren en kopen ook op krediet de meeste onnodige dingen. In plaats dat ze ervoor sparen, willen ze alles hebben of er geld is of niet. Ze gaan zo ver door dat de schulden zich opstapelen, en ze wel naar het buitenland moeten gaan.

    Ik heb laast weer een discussie gehad met Poolse vrienden die met alle geweld naar het buitenland wilden gaan werken. Ik heb ze dit me klem afgeraden, want ze hebben beide een baan en het gaat hun finacieel niet slecht. Ok, hun werkgever is doorgedraait en eist te veel , maar ze wonen wel in een mooi huis en wonen in hun land.
    Toch hebben ze het doorgezet, want ik krijg hun het niet aan het verstand gebracht dat ze in het buitland niet veel beter zullen krijgen. De werkgevers daar willen geen hoogopgeleide mensen, maar domme krachten die vies en vuil werk opknappen voor weinig salaris. Ze zullen waarschijnlijk in de zelfde situatie terechtkomen als hun werkgever in Polen, alleen kennen ze de taal niet en wonen ze waarschijnlijk met 5 man op één kamer. Maar in hun beleving is alles beter dan Polen, en de zoetsappige verhalen van mensen die ‘geslaagd’ zijn in het buitenland zijn leuker om in te geloven dan de zure waarschuwingen van mij.

    Reactie door alexander — dinsdag 27 maart 2007 @ 10.41 uur

  40. Nu we het land toch in een brok ellende storten begrijp ik nu als je kort ziek bent dat je niets meer krijgt.
    Het kan zijn dat iemand een tijdje heel angstig is door een ongeluk of weet ik veel dat wordt niet meer vergoed.
    Dus alleen als je chronisch angstig bent of op krukken moet lopen.
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=827064/sc=0e288f

    Reactie door De Hakker — dinsdag 27 maart 2007 @ 10.52 uur

  41. Zijn de uitzendbureaus nu de nieuwe koppelbazen geworden voor de werkgevers, die zelf hun handen liever niet vuil maken aan akkefietjes als woon- en leefomstandigheden van hun medewerkers?
    Met een partij als de PvdA in de regering zou je toch verwachten dat tegen deze moderne vorm van uitbuiting fors wordt opgetreden. Misschien kan mevrouw Vogelaar in al die prachtige wijken die ze gaat realiseren ook een hoop prachtige woningen voor buitenlandse werknemers creëren?
    Misschien kan meneer Donner ervoor zorgen dat die “nette” werkgevers een “net” (=volwaardig) loon betalen aan buitenlandse werknemers en bovendien er ook even op toezien dat de arbeidsvoorwaarden en
    -omstandigheden keurig in acht worden genomen. Wanneer hiervoor geen grondige aandacht vanuit de overheid komt, mag ik hopen dat de SP hier een stevig geluid in laat horen en desnoods stevige actie gaat voeren om deze uitwassen aan de kaak te stellen. Wanneer hierin geen verbetering komt behoren de grenzen gesloten te blijven. Je ontvangt je gasten met fatsoen of je nodigt ze niet uit en laat ze thuis blijven!

    Reactie door kinkel — dinsdag 27 maart 2007 @ 10.52 uur

  42. @38 William
    Tweedeling is de laatste jaren geaccepteerd, je hoort en leest er bijna niet over.Totdat er weer een topmanager z’n zakken vult en dan is het ach en wee. En daarna wordt het weer stil.
    De wapens uit de kast zal nog wel even duren. Het gros van de mensen laat zich nog steeds vermaken door lingo en belspelletjes, de dikke Telegraaf die z’n mening aan onnozele oplegt. Twee keer per jaar op vakantie – als je het kan betalen – met of zonder surfplank op de Daihatsu of hyundai en een sleurhut er achter. Zo was het en is het en zal jammer genoeg nog lang zo blijven.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 27 maart 2007 @ 11.07 uur

  43. toch altijd nog beter dan op straat te moeten slapen

    Reactie door mcniel — dinsdag 27 maart 2007 @ 11.09 uur

  44. @36 ReneR
    Trekharmonica spelen is nog geen bedelen. Nou spelen, het verschrikkelijke geluid dat ze voortbrengen lusten de honden geen brood van. Met busjes vol komen ze op maandag aan, slapen in schuren en kelders en leven op brood en water. ( Zet wel je fiets op slot, anders rijd die na een week in Roemenie rond. Weet ik uit ervaring.) Tegenwoordig verkopen ze ook al de daklozenkrant. Misschien is het ook wel ons toekomstbeeld. Kunnen we er vast aan wennen.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 27 maart 2007 @ 11.15 uur

  45. Ik snap niet waarom iedereen nu pas begint te piepen, vorig jaar maakte ik al melding van de invasie oostblokkers, maar toen werd er nog vaak een beetje spottend op gereageerd en dat ik mijn informatie uit goede bronnen had, en nu nog geen jaar later staat de media bijna op z’n kop ineens is het noodzaak dat er wat aan gedaan moet worden, mensen laat ik dit zeggen, de regering loopt jaren achter, de oostblokkers hebben zich goed ingedekt en weten precies bij welk uitzendbureau of werkgevers ze moeten zijn voor illegaal werk en huisvesting.
    Dit is zo’n netwerk daar kom je niet tussen, laat staan dat je er maatregelen tegen kunt ondernemen.
    Ik heb er geen moeite mee dat oostblokkers hier komen werken, maar dan wel tegen een normaal loon en huisvesting.
    Ik weet dat Poolse en Roemeense bedrijven op dit moment personeel ronselen vanuit Oekraine en Rusland.

    Straks wordt de EU uitgebreid met nog meer landen en dan wordt hier nog meer winst gemaakt door de werkgevers, als voorbeeld weet ik dat er Roemenen zijn die voor 3 euro p/u hier werken.

    Reactie door Pool — dinsdag 27 maart 2007 @ 11.15 uur

  46. Toevoeging:

    Die Roemeense muzikanten is een goed georganiseerd netwerk. Fikse bedragen nemen ze mee naar huis. Wel moet nog even flink afgerekend worden met de “werkgever” die zorgt voor onderdak transport en de huur voor het muziekinstrument.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 27 maart 2007 @ 11.19 uur

  47. waarom bouwen ze die gevannenisboten die in rotterdam liggen niet om voor huis vestiging voor deze mensen

    Reactie door theo — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.06 uur

  48. Schandalig, Slavenhandel en uitbuiting leeft nog, onder de toezicht en met de goedkeuring van de Nederlandse overheid. Grenzen dicht.

    Reactie door khosrow — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.15 uur

  49. Paul, ik snap het allemaal niet meer! Als je als Pool 1300 mag verdienen en als uitkeringsgerechtigde en aleenstaande 800…wie is er dan goedkoper? de uikeringsgerechtigde toch? Of krijgen werkgevers veel voordeel van de uitzendbureau`s die o.a. polen aan het werk helpen? Al die uitkeringstrekkers willen niet werken? WEL VOOR ZO`n loon!!!

    Reactie door cynthia — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.25 uur

  50. Exact dezelfde misstanden komen terug als die in de beginperiode van de “gastarbeiders” in de jaren zestig en zeventig! Toentertijd werden b.v. in door uitbuiters geëxploiteerde “pensions” bedden verhuurd aan twee personen, zodat de één ‘s nachts en de ander overdag kon slapen (al naar gelang de werktijden). Per kamer uiteraard diverse (stapel)bedden……

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.37 uur

  51. @ Sjaak (8):

    Goed opgemerkt, Sjaak! Dit taalgebruik impliceert het idee van “ons soort mensen” en een wij/zij-tegenstelling.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.45 uur

  52. @ Gloria (13):

    Deze hele ontwikkleing heeft te maken met de relatief geringe ontwikkelijg van de economie in het land van herkomst, en de relatieg grote werkloosheid en armoede daar. Niets nieuws onder de zon….

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.51 uur

  53. (Sorry voor het ongecorrigeerde typwerk).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 27 maart 2007 @ 12.56 uur

  54. Ik denk dat dit nu juist een kwestie is van moreel leiderschap en waar het toe leiden kan als deze geheel ontbreekt.

    Ik denk dat we oorzaak voor dit soort mensonterende situaties daar moeten zoeken waar deze thuis hoort. Niet bij de goedkope oost Europa werknemers maar bij de uitzendburo’s die over de rug van deze mensen grof geld verdienen en het verder niet zo nauw nemen. Het was de regering destijds die deze toestanden gelegaliseerd heeft.

    Eigenlijk een kwestie van normen en waarden.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 13.42 uur

  55. @13 en @ 53
    Ja dat klopt, de stroom van Oost-Europeanen is puur economische werking: daar waar het beter is, daar ga je heen, helemaal nu deze landen lid zijn geworden van de EU, waar in principe een vrij verkeer van goederen en diensten is. We moeten onze hoop richten, en dat is ook de reden dat deze landen zijn toegetreden zijn tot de EU, zich nu gaan ontwikkelen zodat de levensstandaard ook toeneemt. Kijk ook maar eens naar landen als Spanje, Portugal, Griekenland en Ierland: voor de toetreding van deze staten tot de EU waren deze straatarm (hoezo tweedeling?), en kijk nu eens. Ierland presteert het economisch gezien als een van de beste landen binnen de EU. En vlak de andere net genoemde landen ook niet uit, we gaven zelfs nog Ontwikkelingshulp aan Portugal in de jaren 80! Maar dat gaat niet 1, 2, 3, daar kan best een decennium of langer over heen gaan.
    En wat betreft de mensonterende toestanden: in de eerste plaats hebben deze mensen daar zelf voor gekozen, waarschijnlijk waren ze er slechter aan toe in Polen. Neemt niet weg dat dit voor Nederland niet acceptabel is. uitbuiterij mag niet en de overheid moet er op toezien dat iedere betrokken partij zich aan de regels houdt: betaling van in Nederland voorgeschreven loon door de werkgevers en aanpak van bureaus die deze arbeiders op deze manier ronselen en onderdak bieden.

    @48 Khosrow: grenzen dicht werkt niet, de niet-geprivilegieerden komen toch wel, of ze nu uit Polen of uit Senegal komen. En gaat bovendien in tegen de principes van de EU.

    Reactie door HARSAN — dinsdag 27 maart 2007 @ 13.47 uur

  56. Wat de EU betreft: betekent overigens wel dat Polen zich moet houden aan de Europese normen en waarden. De recente uitspraken over homo’s en het Europese milieubeleid getuigt daar niet van.

    Reactie door HARSAN — dinsdag 27 maart 2007 @ 13.50 uur

  57. Ik hoor steeds dat er een stijgende vraag is op de arbeidsmarkt en een te geringe aanbod aan werknemers. Ik constateer met gemak dat dit NIET waar is. Hier wordt misleid.
    Men roept hier dat men niet aan arbeiders kan komen, maar wanneer men dan voor een desbetreffende vacature gaat solliciteren wordt men gewoon afgewezen. Deze zogenaamde krapte op de arbeidsmarkt wordt kunstmatig gecreerd. Het kan niet zo moeilijk zijn om dit te controleren. Werkgevers creeren een kunstmatige vraag omdat niemand dit controleert en het een politiek en economisch doel dient!

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 14.16 uur

  58. @43 Olav

    Hoi Olav!
    Het lijkt mij dan geen slecht idee om de ontwikkelingsgelden anders te gaan verdelen.
    Deze landen kunnen we dan gerust ontwikkelingslanden noemen en zullen er projecten opgezet moeten worden om de economie aldaar te stimuleren en bovenal politiekmorele bewustwording zodat de mensen niet met een grijpstuiver voor al dat werk worden afgestraft. Slavernij moet de wereld uit en de werkgevers hard aangepakt worden.
    Het is volkomen absurd om mensen in grote getale hier naartoe te halen, terwijl dat land in verpauperde omstandigheid verkeert.
    En als de werkgevers in ons land niet aan genoeg mankracht kunnen komen dan is het goede zaak om dit onaantrekkelijke werk extra te belonen en/of de zaak drastisch in te krimpen. Zo kan er aan economische wildgroei een einde komen. Mensen zijn meer waard dan in een trapgat te gaan pitten om daarna weer te gaan beulen voor een voccer.
    Meer menselijke eigenwaarde zou de economie tot een gezond peil drijven. Werken prima, maar niet kost wat kost! Zolang mensen hierop ingaan vernederen zij zichzelf inclusief de ordinaire wanstaltige economische drive die de wereld meer kwaad dan goed doet.

    Reactie door Gloria — dinsdag 27 maart 2007 @ 14.23 uur

  59. hier in de noord oost polder worden boederijen om gebouwd voor dit soort mensen alleen nu wil de gemeente toeristen belastig gaan vragen aan de gene die er tijdelijk wonen

    Reactie door theo — dinsdag 27 maart 2007 @ 14.27 uur

  60. @39 Alexander

    Ik zie ineens je bericht tevoorschijn komen. Fijn dat je wat inzicht geeft. Alles komt neer op de menselijke verhoudingen en die zijn ver te zoeken. Mensen zouden zichzelf niet tot dergelijke praktijken moeten willen verlagen. Is daar geen oppositie die voor de bevolking opkomt? Door in het land zelf zaken op orde te brengen is toch sierlijker dan het land te ontvluchten en als een ‘hond’ genoegen te nemen met wat de buitenlandse baas verlangt. Opmerkelijk moge toch zijn dat mensen niet meer vechten voor morele waarden en normen in eigen land, maar bereid zijn zich te pletter vechten om zich als ‘hoeren’ te verlagen voor de souteneurs-werkgevers. Zielen kunnen zo op menig terrein verkocht worden. De homo sapiens zal pas echt evolueren als ze tot besef komen waartoe zij bestemd zijn. Niet om de geldduivel te dienen! Laat ik het daar maar op houden…
    Alexander, ik wens je een gelukkig leven toe met je Poolse vrouw. Door haar weet je waarover je spreekt en heb je zaken nader kunnen beschouwen. Bedankt!

    Reactie door Gloria — dinsdag 27 maart 2007 @ 14.58 uur

  61. we hebben niets geleerd van eerdere situaties; uitbuiting de hele mikmak – het komt nog erger terug. gisteren op het nieuws: een illegaal werkte voor 1,50 per uur. de rechter oordeelde dat het geen mensenhandel was want je hebt een keuze. en zo kunnen werkgevers hun gang blijven gaan. gelegitimeerd door de rechterlijke macht.
    en wat betreft brand in vakantiehuisjes; dat is dus al gebeurd. 2 polen omgekomen in andijk. daar zitten ook bollenboeren. maar het is nu toch geen seizoen?

    Reactie door marga — dinsdag 27 maart 2007 @ 14.59 uur

  62. Rob,

    Als de appels liggen te rotten omdat er niemand te vinden is om ze te oogsten is dat geen kunstmatige gecreerde krapte denk ik….

    Reactie door paul2 — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.07 uur

  63. “Open grenzen zorgen voor nog meer mensonterende toestanden”

    Typische goedkope SP retoriek weer. Open grenzen heeft hier niets mee te maken, het zijn de huisjesmelkers de cowboys in de uitzendbranches.

    Een jaar geleden had je deze discussie ook, toen was de SP zo fel tegen het open van de grenzen die dan 1 mei 2006 zouden open gaan. Tot nu toe zijn de grenzen dan ook dicht gebleven, en SP? zijn de problemen minder geworden? Nee want dat is ook de oplossing niet de grenzen dichthouden….

    Reactie door paul2 — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.11 uur

  64. @27 L’ecologiste

    Precies! En daar trappen mensen in!!
    Niet beseffende dat ze gehersenspoeld worden door de wereldsecte: Heilig Economisch Verbond.
    Allemaal zwemmende achter een koek aan de haak die tenslotte voor hun neus wordt weggekaapt door de lachende derde… de Gilde der Economische Eenheid! Die het volk verdeelt en uitbuit tot op het bot.

    Reactie door Gloria — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.19 uur

  65. Net het vragenuurtje gekeken.
    Wat is die Donner een zije vermoeiende man zeg en een draaikont 1e klas.
    Die doet dan Sociale zaken?
    Ik vond trouwens dat Paul Ulenbelt zich wat te makkelijk af liet schepen door hem, zeker gezien de hatelijke opmerking van Donner op het einde.
    Is dat wat u wilt?
    Daar had Ulenbelt volop op in moeten gaan.
    Jan de Wit was in zijn optreden wat daadkrachtiger.(maar die draait dan ook wat langer mee)
    Maar goed, neemt niet weg dat het een goeie zaak is dat Ulenbelt dit ter sprake heeft gebracht, alleen zou er wel iets meer vuur in hem mogen zitten.
    Vind hem wat gezapig overkomen.

    Trouwens mcneal@43 ik hoop dat je dit ironisch bedoelde?

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.23 uur

  66. Volgens mij is het allemaal een kwestie van meer controle uitoefenen. Nederlandse werkgevers horen aan Polen het zelfde loon uit te betalen als aan Nederlanders. Maar: Polen willen het ook best voor minder geld doen. De werkgevers die minder betalen moeten beboet worden. Maar in dit land is controle ver te zoeken. Als je weet hoe in bedrijven gigantisch gesjoemeld wordt met de belasting ! Geen haan die er naar kraait. Hoeveel privé-uitgaven worden er niet ‘via de zaak’ betaald. Met meer controle vallen daar miljarden binnen te halen. Controle van bijstandsgerechtigden, WW-ers en AOW-ers is vele malen scherper dan die van bedrijven en brengt vele malen minder op.Ook deze regering heb ik niet gehoord over bestrijding van belastingfraude van bedrijven. Meer mensen aanstellen bij belasting voor ondernemingen, ze verdienen zich dubbel en dwars terug. In plaats daarvan gaan ze de vennootschapsbelasting nog verder omlaag doen! Het VVD beleid wordt gewoon voortgezet.

    Reactie door simbro — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.29 uur

  67. weinig onthullend,en bekend bij de sp zijn deze wantoestanden zoals beschreven.
    blijkbaar niet bij ons pas aangetreden kabinet van mannenbroeders want men heeft zich 100 dagen tijd gegeven om maatschappelijk stage te lopen.
    knelpunten en problemen groot en klein worden geanalyseerd zo zegt men,maar ik ben benieuwd wat er overblijft van deze stage,s want welk probleem wordt opgelost en welke maatregel zal worden teruggedraaid??????
    de nieuwe staatssecretaris van financien dhr. de jager is niet afhankelijk van welke stage of analyse dan ook,want hij stelt voor om wederom en voor de zoveelste keer de vennootschaps-belasting te verlagen,ten kostte van,jawel de milieuheffingen!!!
    zou de jager stage lopen in dit kabinet of neemt hij alvast een voorschot op de eventuele uitkomsten van deze ongelukkige vertoning van betrokkenheid???????

    Reactie door visgert — dinsdag 27 maart 2007 @ 15.42 uur

  68. De heer Marijnissen maakt weer eens een denkfout, dit soort toestanden ontstaan dus niet door een gebrek aan regels, maar aan een overschot aan regels. Als het eens wat makkelijker zou worden om huizen te bouwen, je huis te verhuren, of wat dan ook, dan zou er veel meer aanbod onstaan, waardoor de prijzen dalen, en het mensen dus kunnen KIEZEN waar ze overnachten. Vergelijk het met het softdrugsbeleid, geef het vrij, en de markt reguleert zich zelf, niks meer drugs kopen in schimmige flatjes, of op een brug. Ik voorspel het zelfde met de woonmarkt, schaf alle onzinnige regeltjes af, en binnen no time kan iedereen goedkoop en goed wonen.

    Reactie door Sjors Pals — dinsdag 27 maart 2007 @ 16.09 uur

  69. 57. Rob ik ben het volledig met je eens. Heb dit al meermaals aangegeven. De onderhandelingen beginnen tussen de sociale partners, men wil volledig open grenzen en het ontslagrecht versoepelen. Daar heb je wel een ”urgente” mededeling voor nodig om de mensen klaar te stomen hier de noodzaak van in te zien., een legitimatie dus en dan roep je maar wat.
    Het is zelfs zo dat de werkeloosheid weer ‘licht’is toegenomen. Kijk maar naar de informatie op teletekst 500 en verder, economie. Zoals altijd wil men weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
    De mededelingen zelf zijn zoals de beurs puur emotie (oproepen) om te bereiken wat men wil en dus politiek sturend. Het is eigenlijk gewoon gratis reclame maken. En met een pers die zelden kritisch is en amper aan waarheidsvinding doet komen ze er mooi mee weg. De papegaaienpers die geen zin meer heeft zelf na te denken omdat ze hun geld even gemakkelijk verdient door het niet te doen.
    Donner vanmiddag gezien bij het vragenuurtje. Een echte jurist. Probeert sociale problemen te ontkennen door ze wettelijk ”strikt” gescheiden te houden. Onkent de problemen zoals boven omschreven. Het is een probleem van huisjesmelkers en gaat strikt over illegalen en wonen. Gelegaliseerd zal dat zichzelf oplossen. Dat is gewoon pure onzin, er is geen enkele controle en ook legaal zullen de mensen zondermeer op die manier ondergebracht gaan worden. Ik zou toch zeggen dat de werkgever die mensen in dienst neemt en ze zo laat wonen ilegaal danwel legaal even verantwoordelijk is als de huisjesmelker zelf, zo ook de overheid als ze dit vooraf niet wil inzien en regelen. Bovendien is dat m.i. zelfs zo bedongen maar zijn er geen controlemechanismen toegevoegd. Hij verwees iedere keer naar Van Hoof alsof de kamer toen geen zware kritiek had en anvullende maatregelen had gevraagd waaraan ook toen evenals nu nog steeds niet voldaan was/is. Hij ontkende gewoon en zei dat de kamer dit geaccepteerd had destijds. Mij hangt echter iets geheel anders bij. De kamer verwees er toen al naar dat aan de randvoorwaarden bij lange na NIET voldaan was waaronder huisvesting en controle. Donner maakt overal een ‘ juridisch’ steekspel van en is nergens voor verantwoordelijk zoals hij dat ook zei NIET te zijn m.b.t. Schiphol.
    En Verbeet? Het is vele malen erger dan onder Weisglas. Als de minister geen antwoord heeft gegeven dan vindt ze het best en ontneemt degene die aanvullende vragen stelt gewoon het woord. Baalde de PvdA daar in de vorige kabinetten niet vreselijk van en voelden zij zich niet steeds gen”id hierdoor. Zelfde laken een pak zou ik zeggen.

    Intussen heeft Wouter Bos de belemmeringen weggenomen voor fusies en overnames van Banken zodat de Nederlandse autoriteit die de controle houdt op de banken uitgekleed is. Zo ken ik Shell Wouter weer. Het solide van Nederland hierin m.b.t. veiligheid van banken, de controle daarop opgeven voor de markt en op de Engelse tour gaan.

    En dan te bedenken dat de manager van Barclays bij een basissalaris van 230.000 engelse ponden afgelopen jaar 22 miljoen engelse ponden heeft geincasseerd. En daarmee wil de ABN AMRO fuseren?
    Bovendien hebben ze een slechte naam in Engeland waar de commercie en de verkooppraatjes de soliditeit ver achter zich laat evenals in Amerika.
    Ik houd mijn hart vast.

    Reactie door Henny — dinsdag 27 maart 2007 @ 16.11 uur

  70. 62. Simbro niet volgens de Nederlandse CAO hoor. Het enige dat vastligt in deze is het minimumloon. Dat dit geen gevolgen heeft gehad in Engeland zoals Donner wil doen geloven is een gtspe. De lonen voor bijvoorbeeld bouwvakkers zijn daar tot de helft teruggebracht. Waarom verzwijgt hij dit. De huisvesting is daar eveneens een zeer groot probleem, de armoede is toegenomen en NHS holt achteruit etc..etc… Maar ach Donner zelf blinkt niet uit in het spreken van de waarheid maar formuleert zeer deskundig op een advocatenmaier de werkelijke problemen weg.
    Iets waat oirbaar is kan zeer laakbaar zijn denk ik dan maar.

    Reactie door Henny — dinsdag 27 maart 2007 @ 16.14 uur

  71. Wat een selectieve verontwaardiging in een keer hier.
    Zaten de mensen die hier zo schreuwen de afgelopen jaren met de ogen dicht dan
    En komt het nu politiek uit om dit in eens te brengen.
    Beetje kloten om dit nu ineens te brengen om de instroom van Polen tegen te houden.
    En zeker breng die instroom tot stoppen maar kom niet met het lul verhaal dat dit iets.
    nieuws is.
    Of hebben we de ogen gesloten voor al die Chinezen die hier al jaren werken voor een paar rot centen en hoe deze mensen wonen.
    Ja,die hielden we dicht want we vreten zo lekker goedkoop bij de Chinees

    Reactie door De Hakker — dinsdag 27 maart 2007 @ 16.21 uur

  72. Moet je die Polen maar niet binnen laten. maar gewoon de Burgers in Nederland die te lam zijn om te werken verplichten om ergens te gaan werken en in die tussentijd ze een andere baan laten zoeken.

    Reactie door Blaat — dinsdag 27 maart 2007 @ 16.51 uur

  73. En dan te bedenken dat er tienduizende Nederlandse arbeiders papier lopen te prikken omdat zij dan een bijstandsuitkering krijgen , na jaren een baan te hebben proberen te vinden ; Geweldig is het VVD , CDA en PvdA streven om onbeperkt goedkoop en hardwerkend personeel te rondselen in Polen , terwijl Marokanen en Turken hun baan ook kwijt raken : Welke bastaards zijn dat in Den Haag ?

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 17.10 uur

  74. Blaat,

    Je slaat de spijker op zijn kop. Maar ja ga de SP maar eens vertellen dat ze werkelozen moeten verplichten om te werken met straffe op stopzetting van de uitkering. Dat is vloeken in de kerk. De SP gooit nog het liefst 20% boven op de uitkeringen.

    Zolang de uitkeringen nog hoog zijn en er geen enkele prikkel is om te werken blijven we met een phenomeen wat veel Nederlanders niet snappen: honderduizenden werkelozen EN honderduizenden Polen….

    Reactie door paul2 — dinsdag 27 maart 2007 @ 17.25 uur

  75. Bij de SP.was dit al decennia lang bekend.Dit is trekken aan een dood paard.Ali Laszrak,ja beste SP’ers weet u nog wel,van de GROEP LAS(T)ZR(P)AK,werkte al sinds 1979!als maatschappelijk werker in de Westlandse kassen.I.s.m.toentertijd met BRANDPUNT en STUDIO I.M.werd er in 1982/83 een documentaire gemaakt over de wantoestanden in de kassen.Zieke illegale Marokkanen die in een plastic tentje in de kassen lagen waar ondertussen met landbouwgif gespoten werd.4 tot 6 gastarbeiders in onverwarmde 2pers.stacaravans die tussen de kassen verscholen lagen,om over de illegalen die in zgn.Haagse pensions op kamers van 4 bij6 mtr.met 15 tot 20 pers.sliepen maar niet te spreken.Dus bijna onder het Torentje van de M.P.!!!
    De bouw van kapitale villa’s van kwekers in Naaldwijk nam toen al evenredig toe met de jaarlijkse verse aanvoer van arme,analfabete Marokkanen en Turken.
    Dit alles is nu bijna 30 ! jaar geleden.Weliswaar hebben de Oostblokkers in deze tijd betere huisvesting maar blijft de problematiek hetzelfde.Ook de SP is dus blijkbaar niet in staat om dit grondig aan te pakken.Het enige in het oog springende verschil is dat de SP het nu wijt aan het open gooien van de grenzen.”Arbeiders aller landen verenigtu”. Maar liever niet in Nederland….Over het afschudden van ideologische veren gesproken!

    Reactie door Criticaster — dinsdag 27 maart 2007 @ 17.36 uur

  76. @57 14.16 uur, Rob de Kuster:

    Een aantal jaren geleden was er op de Duitse TV een documentaire waarin met bewijzen werd duidelijk gemaakt dat veel VACATURES NEP zijn. En waarom zou dat, terwijl de gewetenloosheid alleen maar toeneemt, nu anders zijn??!!

    Er waren toen nogal wat bedrijven die gewoon advertenties plaatsten voor niet bestaande banen, o.a. vanwege de goede indruk die dat op mogelijke kredietverstrekkers zou kunnen maken.
    En dat er heel wat wordt gegoocheld met vacaturecijfers ligt wel voor de hand: dit is een van die voor rechts gewetenloos Nederland als het ware op maat gesneden issues, waarmee ze lekker stemming kunnen maken en verdeeldheid zaaien.
    Bovendien kunnen ze zo de “noodzaak” aantonen voor die gigantische instroom van Oosteuropeanen.

    Terwijl ik dit typ zit ik me rot te ergeren!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.11 uur

  77. @62 15.07 uur, Paul2:

    Afgezien van het mogelijk hoge drogredengehalte van jouw bewering:

    We hebben dit soort ergerniswekkende stemmingmakerij te vaak gehoord om die nog echt serieus te nemen.

    Bovendien: als – en mag dat eindelijk ook eens worden gezegd!!!! ? – HEBZUCHT een werkgever verleidt tot het groeien boven een redelijk te behappen bedrijfsgrootte, laat hem dan zelf maar aanklooien en de prijs van zijn egoisme niet eenzijdig, LEUGENACHTIG bij een toch al zwakke groep leggen.

    Het is toch eigenlijk te gek voor woorden: ongebreidelde hebzucht moet kennelijk tot elke prijs bevredigd kunnen worden, ongeacht de MORELE en ARBEIDSRECHTELIJKE consequenties!: Ook ik ben zowat rijp om met Rene R. te roepen “HET IS TIJD VOOR REVOLUTIE!!”

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.28 uur

  78. Schande.

    Meneer Doner wat bent u normen en waardeloos en een wegkijker.

    Reactie door khosrow — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.30 uur

  79. Zo lang de werkgevers mogen discrimineren op leeftijd en afkomst, zo lang de werkgevers iedereen na het uitdienen van een halfjaarcontractje in de ww mogen dumpen, zo lang zullen hele groepen mensen niet aan passend en maatschappelijk geaccepteerd betaald werk komen.
    We zijn gewoon weer terug bij af, de tegenstellingen tussen arm en rijk zijn weer net zo groot als 100 jaar geleden, toen de industrie en de banken ook vrij spel hadden.

    Reactie door Koen — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.34 uur

  80. Blaat en Paul2:

    Dit is voor het eerst dat ik iets dergelijks zeg, want is eigenlijk niet mijn stijl, maar jullie halen het bloed onder de nagels van mensen met enig rechtvaardigheidsgevoel vandaan:

    ROT OP!!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.36 uur

  81. @28 Gandalf

    “Ondertussen kom je met een gaatje in je CV niet meer aan de bak”.

    Daar had ik tot vorig jaar ook last van. Ik heb toen besloten om over te gaan tot cv-vervalsing en ik had zo weer een baan. Leugentje om bestwil wordt dat geloof ik genoemd. Ik heb er geen spijt van. Think about it.

    Reactie door Arjen — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.37 uur

  82. Het is ook allemaal uiteindelijk één pot nat. Kapitalisme, socialisme, nazisme, despotisme, religies: allemaal hebben ze één of meerdere malen hun kans gehad in de geschiedenis. En het eindigde bij allemaal uiteindelijk hetzelfde: weinig mensen met veel, veel mensen met weinig. Toch weten al die “denkrichtingen” altijd weer een hoop meeblaters en leidernatetteraars te winnen, ik snap er niets van.

    Reactie door Hans Langbroek — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.41 uur

  83. Ik zou ook in een pools trapgat gaan liggen als ik daarmee 4000 Euro netto per maand kon verdienen.

    Reactie door K de Stucadoor — dinsdag 27 maart 2007 @ 18.57 uur

  84. Er komt een site van dit kabinet,waar de bewindslieden komen kijken.ben mijn eieren al aan het sparen en wacht op de komst van donner.

    Reactie door paul — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.01 uur

  85. Ik werk al jaren in de waterbouw nu alweer 3
    jaar in Dubai, een stad die gebouwd wordt
    op de fundamenten van de moderne slavernij.
    de grote Nederlandse waterbouwers doen hier vrolijk aan mee, de Nederlandese werknemers verdwijnen in hoog tempo.
    Men zecht dat er geen Nederlanders meer zijn die in deze sector willen werken.
    Keer op keer horen we echter ondanks de openstaande sollicitaties dat goed opgeleide mensen worden afgewezen.
    Men verrijkt zich liever via de mensonterende
    behandeling van deze voornamelijke Aziatische arbeiders, dan te investeren in Nederlanders,
    die hun voorgangers de waterbouw groot hebben gemaakt.

    Reactie door Tom — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.05 uur

  86. Paul2 en Blaat
    Het probleem is niet open grenzen of nationaliteiten. Het probleem is een politieke gedachte; liberaal kapitalisme.
    De vrij markt die ruim baan krijgt in deze ideologie. De markt reguleert zichzelf hoor ik ze nog zeggen. Wel, ga dan maar eens in Irak ondernemen. Zul je zien hoe die markt reguleert. Het recht van de sterkste.
    Liberaal kapitalisme is primair vrij; vrij van democratie en vrij van civiele rechten.

    Duur woord voor maffia als je het mij vraagt.

    @69.Henny
    Ik heb ook gekeken en me mateloos zitten irriteren. Wanneer je zo disassocieerd zoals Donner kun je inderdaad alles weg redeneren.
    En Verbeet. Ja. Het begint wel op te vallen.

    Ik denk dat we als SP een oplossing moeten zien te vinden om de burger hierin wegwijs te maken. Laten zien wat er werkelijk speelt.
    Te laten zien wat “liberaal kapitalisme” nu werkelijk betekent. Hoe er in de politiek geopereert wordt. Ik ben het met Jan eens, internet kan hier een belangrijke rol spelen. Ook internationaal. Het is zaak dat mensen dit begrijpen. Daarbij moeten we wel populisme zien te vermijden. Daar heeft het liberaal kapitalisme juist voordeel bij.

    Ik vond het bemoedigend dat gisteren in het programma de wereld draait door dezelfde burger deze politici een weerwoord gaven.
    Ik bedoel daarmee Astrid Joosten die minister Koenders geheel spontaan van repliek diende op zijn suggestie dat de SP bij de onderhandelingen was weggelopen.
    Dat zouden meer burgers moeten doen. Het geeft ook aan dat de SP het juiste ritme te pakken heeft. Dat de burger zich niet meer alles laat wijs maken. Daar ligt de kracht, denk ik dan, van de SP.
    Verlossing van onwetendheid.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.18 uur

  87. Paul2 het is 10% boven op het minimuminkomen en de SP is voor volledige werkgelegenheid en dit wil zeggen dat iedereen die kan werken moet werken!

    Reactie door cynthia — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.22 uur

  88. Hoezo goedkope arbeid? Het probleem is dat arbeid in nederland te duur is doordat het belast is met allerlei dubieuze zaken.
    Zo betaal ik me scheel aan allerlei zaken waar ik zelf niet eens gebruik van kan maken.

    Reactie door Sjors Pals — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.35 uur

  89. @87
    Victimizing Yourself Sjors?
    Querulantenwaan!

    Reactie door Sjaak — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.48 uur

  90. @15 maria — dinsdag 27 maart 2007 @ 0.05,

    Ja, de kerk heeft daar nog veel macht, om de zoveel tijd wordt weer door de dominee opgeroepen om de homo’s weer in het ziekenhuis te slaan en te schoppen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.50 uur

  91. Zaken zijn ook minder voor de hand liggend als we in eerste instantie waarschijnlijk denken. Ik zal een voorbeeld geven.

    Het liberaal kapitalisme streeft naar een zelfregulerende vrije markt met een terug tredende overheid.
    Maar dit roept grote weerstand op bij het merendeel van de burger. Hoe hoger de frustratie, hoe beter. Het doel van het liberaal kapitalisme is dat dit escaleert.
    Dat dit tot een explosie komt.
    Dan kan men onder de mom van veiligheid de democratie de nek om draaien. En daarmee is het liberaal kapitalisme dan ook werkelijk bevrijd van een democratische overheid. Liberaal ( vrijheid )is dan ook selectief in deze en uitsluitend voor het kapitalisme bedoeld.

    Democratie betekent het volk heerst, en van de macht van het volk wil nu juist dat liberaal kapitalisme af. Dat heeft niets met vrijheid voor het individu te maken.

    Fascisme is een elite die zowel de democratie als het socialisme verwerpen.
    Liberaal kapitalisme dus.

    Elite betekent niet automatisch fascisme, integendeel. Je kunt als elite ook de democratie en het socialisme omarmen. Het is wel belangrijk dat onderscheid te kunnen maken.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.51 uur

  92. @88 19.35 uur, Sjors Pals:

    “Zo betaal ik me scheel aan allerlei zaken waar ik zelf niet eens gebruik van kan maken.”

    Zoals …? Noem eens op.

    En, mocht je werknemer zijn, tsjaaaa…, dat krijg je als achtereenvolgende rechtse kabinetten de rekening – die eerst, terecht, voor een groter deel bij de werkgever lag – nu groter maken voor jou en mij.
    Op de SP stemmen zou dat kunnen veranderen …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 27 maart 2007 @ 19.58 uur

  93. Mocht iemand zich afvragen hoe een elite toch het socialisme kan omarmen.
    Neem de Nederlandse koninklijke family.

    Door een politiek neutrale opstelling en de scheiding van kerk en staat te respecteren wordt er ruimte geschapen voor zowel democratie als ook het socialisme.

    Dat is in andere landen, zoals bijvoorbeeld de UK, helaas NIET zo geregeld.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.02 uur

  94. Sorry , het is jufvrouw Donner !Hij kon nergens een baan krijgen met dat depressieve hoofd ; toch mooi dat je vrindtjes heb bij het CDA , welke SATAN aanbidden .

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.03 uur

  95. Je kan beter Polen nemen ; die zijn uiterst rechts geworden en bovendien Katholiek , dat is voor de Tuinders kliek , die voornamelijk fanatiek CDA-er is , toch beter dan moslims als medewerker ( slaaf ) .

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.05 uur

  96. @ Blaat & Paul2

    Vraagje,
    Ooit zelf wel eens afhankelijk geweest van
    een uitkering?
    Als ik jullie bijdrages zo lees, denk ik van niet.
    Hoe komen jullie erbij dat de uitkeringen te hoog zijn?
    Terwijl duizenden gezinnen in ons land, elk dubbeltje moeten omdraaien om het eind van iedere maand maar weer te kunnen halen.
    Begrijp werkelijk niet hoe je zulke onzin kunt schrijven.
    Leven in een uitkeringssituatie is geen vetpot.
    Het is leven op het minimum, op alle fronten!

    Reactie door kitje — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.06 uur

  97. De papierprikkers werke in Den Hag overigens ook op een zaterdag en zondag : dus ze lijken wel een beetje op Polen .

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.06 uur

  98. De bijstandsuitkeringen zijn een schande ; het beterft vaak vooral mensen die graag bij een reguliere baas willen werken , maar door een CV-hiaat of te oud ,bij de bijstand belande : en overigens NU ook ex-WAO-ers die NOOIT meet een baan krijgen , door zelfde problemen van CV-hiaten ;
    Dan worden ze ook nog VERPLICHT in gemeentes als Rooterdam , Den Haag papier te gaan prikken in een degenerende kostuum : wie hebben dit tot stand gebracht : Jawel de PvdA Bastaards !

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.11 uur

  99. Die Donner heeft geen NORMEN maar REGELS ; je weet hij is MR…..

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.14 uur

  100. Dan nog maar niet te denken , dat er tienduizende DAKLOZEN zijn in Nederland en dat de SP beloofd ook eens aan deze mensen te denken : zij we dat vergeten ?
    Waarom bemoeit de SP helemaal nooit met DAKLOZEN ? ……..politiek niet van belang ?…..

    Wel tijdens de verkiezingen DAKLOZEN laten kiezen op de SP ?

    Reactie door Fred — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.21 uur

  101. Zo lijkt mij het verschil tussen kapitalisme en liberaal kapitalisme evident.

    Kapitalisme kan onder het gezag van een democratie. Daar is volgens mij niets mis mee. Al gaat mijn persoonlijke voorkeur uiteraard naar het socialisme uit.

    Maar liberaal kapitalisme wil zich niet onder een democratie scharen. Vrij van democratie is dan niet vrijheid in de positieve zin van het woord.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.44 uur

  102. @ Fred

    Eerst jezelf even informeren..

    http://search.sp.nl/?method=and&restrict=http%3A%2F%2Fwww.sp.nl%2F&q=daklozen

    Reactie door Sjaak — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.49 uur

  103. @ Blaat, Fred & Paul2

    Wie niet kan delen moet terug naar de basisschool.

    Loesje

    Reactie door Irma — dinsdag 27 maart 2007 @ 21.54 uur

  104. @ 72 Blaat

    Je moet niet zo omslachtig doen met je beweringen, verdeel de arbeid in Nederland nou eens eerlijk onder de Nederlanders, wat blijkt er is een overschot aan arbeidskrachten nou hoe zou je dat dan voor de Nederlanders oplossen,… ik zou dan kiezen voor de meest voor de handliggende oplossing gewoon geen twee verdieners meer, dan blijven er genoeg vacatures te vervullen tegen een normaal salaris en is er altijd een ouder thuis als de kinderen van school komen, is de kinderdump overbodig enz. enz.
    Nu moet je niet gelijk gaan schelden en zeggen dat man en vrouw beide carriere moeten maken want dat is slap gelul, jij trek alle uitkeringsgerechtigen over een lijn en dat ze te lui zijn om te werken, nou dit is de meest democratische oplossing en iedereen heeft een normaal betaalde baan.
    Einde discriminatie van de uitkeringsgerechtigen.

    En dan begint er nu weer een groepje mensen te piepen omdat hun leventje gebaseerd is op twee inkomens, nou dat is dan jammer eigen schuld dikke bult,.. bezint eer gij begint, en anders niet lopen lullen en zeiken over mensen die geen kans krijgen op de arbeids markt omdat je vrouw of man voor de broodnodige luxe een baan erbij bezet houd.

    O,ja, en dan ook nog die groep van,… wij moeten wel samen werken anders kunnen we de hypotheek niet opbrengen, dat is toch ook geen ramp ga je toch gewoon een huis huren.

    Sorry dat ik hier zo kwaad en negatief reageer maar het zijn weer de zwakste in onze samenleving waar op getrapt wordt en dat begin mij nu eens behoorlijk de strot uit te hangen,…Blaat, en de rest van het zwikkie asocialen.

    Reactie door Pool — dinsdag 27 maart 2007 @ 21.57 uur

  105. Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.44

    Maar liberaal kapitalisme wil zich niet onder een democratie scharen. Vrij van democratie is dan niet vrijheid in de positieve zin van het woord.”

    leeg het maar uit wat de verschill is tussen fascime,and benevolent fascisme?
    Democratie?

    Reactie door Guess — dinsdag 27 maart 2007 @ 21.57 uur

  106. criticaster, leuk verhaaltje heb je..wist je de SP nog nooit in de regering heeft gezeten en al 30 jaar vasthoudt aan eigen standpunten? Hoezo afschudden van veren, ze zitten retevast!

    Reactie door cynthia — dinsdag 27 maart 2007 @ 22.24 uur

  107. Hans Langbroek, kritisch zijn is prima en het moooiste is dat de SP dit ook is. De SP is een sociale partij met een socialistisch gezicht en met eigen standpunten en denkbeelden! Wat is gedachtenkracht toch prachtig en zo verruimend ook!

    Reactie door cynthia — dinsdag 27 maart 2007 @ 22.26 uur

  108. Als de oostblokkers te duur zijn kunnen de uitzendbureau’s en werkgevers nog altijd Afrikaanse bootvluchtelingen in dienst nemen, die werken voor een bordje rijst met soep en een emmer water per dag, en huisvesting is al helemaal geen probleem, ze zijn gewend om onder een stuk plastic te slapen.
    Dus Wientjes grijp je kans en bezorg de bedrijven nog meer winst, Donner zal je wel steunen en Woutertje Bos kijkt op dat moment net even de ander kant op en de rest van het kabinet maakt een rondreisje van weken door Nederland, dus wat let je.

    Reactie door Pool — dinsdag 27 maart 2007 @ 23.46 uur

  109. fout geraden bijdehandje.
    jpb voelt zich europeaan.
    nou ik voel me nederlander.

    Reactie door mcniel — woensdag 28 maart 2007 @ 6.36 uur

  110. @109 mcneal,

    Wat heb ik fout geraden?
    Erg duidelijk ben je niet.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 28 maart 2007 @ 9.12 uur

  111. @Kiltje

    Uitkeringen zijn te hoog vergeleken met het loon dat je krijgt voor de banen die de Polen doen. Als je dat niet snapt zul dus ook nooit snappen waarom we al die werklozen hebben EN al die Polen in ons land zijn.

    @Irma 103,

    De SP moet dus ook terug naar de basis school. Er is hier werk wat de Polen willen doen, Polen hoort bij de EU. Maar de SP blijft zich verzetten tegen de komst van de Polen die gewoon zonder gezeur willen werken voor hun geld!!

    Als je welwillende mensen wilt beletten om te werken ben je als partij verkeerd bezig!

    Reactie door paul2 — woensdag 28 maart 2007 @ 9.25 uur

  112. @paul2.Ben jij directeur van een championen kwekerij? Teel je mischien aspergers of zit je in de tomaten ?.vanwaar dat pleit verhaal voor die polen ? alleen omdat ze hun b*k houden en goedkoper zijn ?

    Reactie door paul — woensdag 28 maart 2007 @ 10.17 uur

  113. @111
    ‘Als je welwillende mensen wilt beletten om te werken ben je als partij verkeerd bezig!’

    Helemaal mee eens!
    Alleen versta ik onder welwillende mensen ook het merendeel van de Nederlandse beroepsbevolking. En onder de ‘partij’ die verkeerd bezig is, versta ik díe partijen die de marktwerking adoreren.

    Reactie door Sjaak — woensdag 28 maart 2007 @ 10.42 uur

  114. @92 harieke,

    Ik betaal me scheel aan WAO premies terwijl ik daar helemaal geen gebruik meer van kan en wil maken. Via belasting betaal ik aan kinderopvang terwijl ik helemaal geen kinderen heb of wil krijgen. En ga zo maar door. Verknochte socialisten zullen mij gebrek aan solidariteit verwijten, maar zoals ik al vaker heb gezegt, sla de dikke van dale maar eens na op het woord solidariteit:
    “bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen”

    Kortom solidariteit moet gebaseerd zijn op vrijwilligheid, de manier waarop het in nederland toegepast wordt, heeft hier niks mee te maken. De mensen die hier het hardst roepen om solidariteit zijn de mensen die er het hardst gebruik van maken. Ja ik wil ook wel solidair zijn als ik niks weg te geven heb.

    Reactie door Sjors Pals — woensdag 28 maart 2007 @ 10.54 uur

  115. @sjaak, je maakt de zelfde denkfout als grote Jan, hij denkt dat Polen goedkoper zijn, helaas is dit een misverstand. Zij zijn niet goedkoper wij zijn veel duurder!

    Wel eens bij stil gestaan wat 73 procent belasting met een economie doet?

    Reactie door Sjors Pals — woensdag 28 maart 2007 @ 10.56 uur

  116. @ 111 paul2

    Jij bent wel het domste figuur wat hier op deze weblog ooit is geweest, en er zijn er al wat van die slimmerikken hier langs geweest.

    Van middag vrij van school zeker, geen nood,.. ‘t busje komt morgen weer om je op te halen.
    Jij hoort jezelf zeker ook graag praten ???.

    Reactie door Pool — woensdag 28 maart 2007 @ 11.01 uur

  117. @112

    Polen zijn niet goedkoper, een werkgever moet een Pool minimumloon betalen. En dat is vaak ook het gangbare salaris voor ongeschoold werk in de kassen of op het land.

    Het feit dat ze soms/vaak onderbetaald worden is een ander probleem, en staat los van de vraag of ze hier wel of niet mogen werken.

    Reactie door paul2 — woensdag 28 maart 2007 @ 11.03 uur

  118. Tja sjaak,

    Als het merendel van de werkelozen echt zo werkwillend als de Polen waren, hadden we die Polen uberhaubt niet eens nodig….

    Reactie door paul2 — woensdag 28 maart 2007 @ 11.04 uur

  119. @ Rob de Kuster (86):

    Inderdaad: die reactie van Astrid Joosten in “De wereld draait door” op 26 maart jl. vond ik ook erg goed.

    Verder zat minister Koenders daar nóg een potje te liegen: hij beweerde dat Wouter Bos NIET voor de verkiezingen had gezegd niet met de SP en GL te willen regeren. Terwijl in september in de digitale Parlementaire Nieuwsbrief zwart op wit een citaat van Bos stond, waarin hij zei dat zijn voorkeur uitging naar regeren met het CDA, zónder een derde partij! (Deze uitspraak is later nooit ontkend of gecorrigeerd; ik heb hiervan toen ook op dit weblog melding gemaakt).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 28 maart 2007 @ 11.35 uur

  120. @ 114 Sjors Pals — woensdag 28 maart 2007.
    met de WAO heb je gelijk. Je mag betalen, maar je komt er inderdaad niet is.
    Wat betalen voor anderen kinderen betreft is het wat anders. Jij betaal nu voor andere kinderen, da’s waar, maar deze kinderen zullen straks jou zever afvegen als je dementerend in een instelling ligt.

    Als je zelf dan geen kinderen hebt, (dus niet bijdraagt) dan mag je best wat bijdragen aan mensen die jou gaan verzorgen.
    Investeren heeft dit.

    Reactie door alexander — woensdag 28 maart 2007 @ 12.13 uur

  121. @alexander, en dat is precies het punt, ik wil NIET afhankelijk zijn van anderen, ik wil gewoon zelf me oude dag bij elkaar sparen. Het punt is dat we in nederland in de jaren 60/70 een piramidespel zijn begonnen die we nu kennen onder het mom van verzorgingsstaat. Iedereen lijkt op papier te winnen met dit spel, het punt met dit spel is, dat als er onvoldoende deelnemers overblijven, dat de boel in elkaar stort.

    Bovendien, kun je mij vertellen wat er mis is met het principe van je eigen boontjes doppen? Of vind je het ook normaal dat je een dikke brandverzekering hebt, maar dat als je huis afbrand, je maar 60 procent van de waarde krijgt?

    Reactie door Sjors Pals — woensdag 28 maart 2007 @ 13.30 uur

  122. @119.Olav Meijer
    Ja, dat klopt. Ik heb dat ook gelezen.

    Ik denk dat het belangrijk is om in landen zoals Polen waar armoede wijd verspreid is de interne markt op gang te helpen.
    Een vrije markt in een liberaal kapitalistisch systeem met complete volksverhuizingen van arbeiders kan armoede niet oplossen. Het is eerder een pleistertje tegen het bloeden. Het leid tot uitbuiting en de effecten zijn tijdelijk. Dit roof-kapitaal richt teveel schade aan.

    Ik denk dat je met opleidingen en microkredieten een economie van de grond kan opbouwen. Het lijkt mij op de lange termijn meer een garantie voor succes. Maar dan kan er geen plaats zijn voor liberaal kapitalisme. Men kan daar niet mee concureren en elke kleine beginnende ondernemer zou het dan afleggen tegen dit roof-kapitaal.

    Kortom, zolang de verschillen zo groot zijn kan het niet anders, moet men de markt reguleren.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 28 maart 2007 @ 14.04 uur

  123. @117 paul2,

    Waarom denk je dan dat Engeland hun grenzen gesloten hebben voor Poolse werknemers?
    Ik kan je trouwens meedelen dat geld uit werk ten alle tijden beter en meer is dan geld uit een uitkering.

    ‘Het feit dat ze soms/vaak onderbetaald worden is een ander probleem, en staat los van de vraag of ze hier wel of niet mogen werken.’

    Hoe haal je het in je hoofd om dat los van elkaar te bekijken ?¿?
    Het is direct met elkaar verbonden. Als een werkgever kan kiezen zal hij ten alle tijden de goedkopere werknemer kiezen die dan ook nog eens zijn mond niet open durft te doen.

    In Ierland is de werkeloosheid enorm gestegen als gevolg hiervan. Straks weer zeiken over die werklozen die ‘te lui’zijn om te werken terwijl nu dat probleem gecreerd wordt door mensen die met hun portefeuille denken.

    Reactie door Lisette — woensdag 28 maart 2007 @ 14.07 uur

  124. Rob,

    Onzin, microkredieten en opleidingen zijn iets voor landen als afrika. Niet Polen!

    Ze zijn armer dar dan bij ons maar oo weer niet zo arm.

    Wat jij vergeet is dat door de toetreding van Polen tot de EU het land al een enorme economische boost heeft gekregen. Je moet het meer vergelijken met landen als portugal, ierland die voor hun toetreding ook arm waren.

    Maar ja zoiets duurt gewoon enige tijd.

    Reactie door paul2 — woensdag 28 maart 2007 @ 14.21 uur

  125. Het is een fabel dat Polen harder werken, ze werken echt niet harder dan een Amsterdammer of voor mijn part een Groninger. Ze maken in de regel langere dagen omdat ze hier nu eenmaal zijn. Deed ik ook toen ik vroeger in Duitsland werkte. Een week van 60 uur was geen uitzondering.
    Wat het probleem is, is eigenlijk hun rechtenloosheid, m.a.w. kop dicht en doorwerken anders hoef je volgende keer niet meer te komen. Dat is m.i. wat er aan de hand is.

    Reactie door Gandalf — woensdag 28 maart 2007 @ 14.58 uur

  126. Ja,dat is de vrije markt.
    De werkgevers krijgen hun zin, het gaat om goedkope arbeidskrachten.
    En als we niet uitkijken gaat de CAO eraan.
    De éénwording van Europa!
    De vrijemarkt zal leiden tot onrust in Europa.
    De enige die dat kunnen tegenhouden zijn de gewone mensen, onder leiding van Bonden en échte linkse partijen!

    Reactie door Ben tarici — woensdag 28 maart 2007 @ 15.34 uur

  127. @Ben, en jij denkt met protectionischtische maatregelen dit tegen te houden?
    Prima hoor, blijf maar lekker volgens de CAO werken, en hou de grenzen maar dicht.

    Hoe dit met de voormalie USSR is afgelopen is een bekend verhaal.

    Bovendien snap ik niet wat je zeurt over werkgevers, op het moment dat die dure arbeidskrachten hebben kan internationaal de concurrentie niet aangegaan worden, en zullen ze helemaal verdwijnen (inclusief arbeidsplaatsen).

    Daarnaast is het de WERKNEMER die bepaalt waar hij werkt en tegen welk tarief, ik heb nog nooit gehoord dat iemand een werknemer VERPLICHT voor hem te werken.

    Nu ga je waarschijnlijk weer met het riedeltje komen dat sommige mensen weinig keus hebben, maar is dat nu het probleem van de werkgever of van de werknemer?

    Reactie door Sjors Pals — woensdag 28 maart 2007 @ 16.09 uur

  128. 71. De Hakker ik heb je verdedigd daar waar je je standpunt met argumenten omkleedde (of ik het daarmee eens ben of niet is een andere zaak) maar hier vind ik je toch echt zelf blijk geven van selectieve verontwaardiging omdat dit niet klopt en roepen om het roepen is. Meermaals is het opgenomen voor de chinese illegale werkneemsters in chineze restaurants. sowieso tegwn de uitbuiting van illegale werkers in dit land. Jouw selectieve verontwaardiging is er m.i. dan ook uit de behoefte maar iets te roepen wat het een en ander aanwakkert.Het een sluit nooit het ander uit en dat weet jij verdomde goed. Dus zou ik zeggen voordat je iets schrijft eerst eens na te denken waarom je het schrijft. Iets roepen kunnen we allemaal. Reageer op het onderwerp graag en ga niet proberen met ” verhaaltjes” personen een stempel op te drukken, dat heb ik bij jou niet gedaan en dan mag ik neem ik aan hetzelfde terugverwachten.

    82. Hans Langbroek ik vraag me af wat je dan eigenlijk zelf hier in te brengen hebt op onderwerp en argumenten want dat is het enige dat telt. Als ik het rijtje boven zie dan veronderstel ik jou ook in een pot nat te kunnen vinden nl. niets zeggen door iets te zeggen het natetteren zit jou in het bloed blijkbaar, geen mening dus.
    En ja behaalde resultaten uit het verleden geven gelukkig geen garantie voor de toekomst. Wat heb je zelf al bijgedragen? Waar ligt jouw verantwoordelijkheid.

    85. Tom
    Blij eindelijk iemand die dit ook meldt. Ik heb dat hier al vaak aangegeven maar niemand die er ooit op reageert. Eerst waren het de mensen uit India eenmaal daar de paspoorten ingenomen, werken voor weinig eten, leven in barakken etc..etc…jaren onvrijwillig vastgehouden.Nu zijn het de chinezen
    en daarmee is het nog slechter gesteld. Het is slavenhandel ten top en dan lees ik hier op RTL nieuws dat nederlandse bedrijven er weer orders krijgen of dat wij ook zo”n eilanden in de zee moeten bouwen, niets dan lof over de bouwputten in Dubai bevolkt met slaven.
    Ik houd van tennis en als ik dan eens kijk erger ik me dood aan de reclames we love Dubai etc…

    86. Rob de Kuster dat is dan een zeer grote uitzondering. Ik kijk al lang niet meer naar de Wereld Draait Door. Het is me teveel van een kontekruiperig gehalte van BN-ers onderling. Het is een gelik en reclame van heb ik jou daar en de oppervlakkigheid ten top. Ze vinden zichzelf en hun medebn-ers reuze interessant en vooral zetten ze elkaar in de picture. Toen ik naar boeken etc. keek en daar Keesa Fens hoorde dacht ik: Eindelijk eens iemand die ziet wat ik zie, de smakeloosheid ten top. Sorry dus. Voor de rest ben ik het met je eens.
    93. Rob hier ben ik het niet geheel met je eens. Wel hebben we nu meer mensen studeren wel een soort nieuwe elite gekregen mar het oude geld van de oude overwegend gereformeerde elite heeft nog steeds zeer veel invloed.

    Wat de microkredietn betreft. Ik heb gelezen dat het bij lange na niet voldoet. Door de jarenlange schulden en de geldontwaarding kunnen mensen bijhoorlijk in de problemen komen. Ze leggen iets terug voor de aflossing maar in die landen is dat snel verdwenen, de waarde bedoel ik.

    Reactie door Henny — woensdag 28 maart 2007 @ 17.18 uur

  129. @128
    Ik blijf toch neem ik aan bij het onderwerp uitbuiting.
    Het is selectief wanneer we iets naar buiten brengen of wel is het op dat moment politiek bruikbaar.
    Of zie je niet om je heen de huizen die geschilderd worden door Polen en tuintjes die opnieuw straat steentjes krijgen
    Dus we blijven lekker smullen voor een paar centen bij de Chinees is zo leuk een ander cultuurtje en dat doen we al jaren.
    En daarna de riem op een paar gaatjes minder en wegwezen.
    Want wie eet er nu niet in Nederland bij de Chinees.
    Uw argumentatie dat ik personen een stempel opdruk is mij niet duidelijk.
    Ik vind dat ik toch wel een vergeten groep naar voren mag halen of is dat slecht.
    Het is even wennen met de Polen maar als iedereen de voordelen ziet dan worden het Chinezen.

    Reactie door De Hakker — woensdag 28 maart 2007 @ 17.44 uur

  130. In de huidige situatie heeft microkrediet slechts beperkte mogelijkheden. Wanneer het liberaal kapitalisme in de markt beweegt, hebben deze kleine ondernemers geen schijn van kans. Dat was echter niet de kern van mijn betoog.
    Mijn punt is dat in de huidige maatschappij de vrije markt niet kan of mag functioneren.
    De markt zal gereguleerd moeten worden omdat anders de kleine (lees armen) ondernemers geen kans krijgen. De markt reguleren, dat was mijn boodschap.

    @128.Henny
    Dat geeft niet, meningen kunnen verschillen.
    Ik weet dat elite tot socialisme een teer punt van discussie is. Mijn boodschap in deze is dat ik niet wil generaliseren. Men kan elkaar daar in tegemoet komen.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 28 maart 2007 @ 19.09 uur

  131. Bedank Sjaak , voor de informatie !
    T.a.v. de Polen , de volgende opmerking : een Pool is dom of slim ?

    Wanneer komen ze in Polen erachter dat de Balkenelende vrijstaat geen hemel op aarde is : Worden deze mensen niet voldoende geinformeerd in Polen ?
    Zeer terecht de havenarbeiders de boel blokkeerde : wanneer komt het tot handgemeen ? Is daar Balkenelende op voorbereid , dat er honderduizende werklozen zijn die via de bijstandeis papier moeten gaan prikken en misschien er eens toe overgaan GEWELD te gaan gebruiken uit frustratie : Opengrenzen , zover mogelijk open is niet zo slim : misschien wel ter motivatie om nog meer politieagenten aan te steeln , die Oostblokse roversbendes in het gevang gaan zetten : dan moetn zij weten , dat voor een Oostblokker een Nederlandse gevangenis een HOTEL is vergeleken met de sociale omstandigheden in de Oostbloklanden .

    Reactie door Fred — woensdag 28 maart 2007 @ 20.17 uur

  132. Er is een economisch principe : shaars maakt duur : Nu als er kleine arbeidersaanbod is zullen de lonen stijgen : omdat tegen te gaan zal Balkenelende vrijstaat ervoor zorgen dat het aantal arbeiders toeneemt ; gevolg lagere looneis :maar wel een vergrote socialenonrust : hoe dat bedwingen : meer politie en ME ; dus meer overheidskosten ; dus meer belasting ; wie betaalt dat : YES de burger .

    Reactie door Fred — woensdag 28 maart 2007 @ 20.22 uur

  133. Balkenelende Vrijstaat Loyaal naar de Nederlandse arbeider ? Beschermen van de Nederlandse arbeider :NEEN ; gewoon LANDVERRAAD dus .

    Reactie door Fred — woensdag 28 maart 2007 @ 20.24 uur

  134. @90 Dank je Evert.
    Jij bent de enige die tot nu toe gereageerd heeft over mijn observatie en onrust als het gaat om de toename van het huidige politieke reli revival.
    Nederland doet mee!

    Reactie door maria — woensdag 28 maart 2007 @ 20.49 uur

  135. Wat ik nou écht niet begrijp: de partijen die paal en perk willen stellen aan vluchtelingen, mensen die de hel van binnen hebben gezien, willen wel de grenzen openzetten?
    Waar zijn al hun argumenten dan t.o.v. vluchtelingen gebleven?!

    Reactie door Monique — woensdag 28 maart 2007 @ 21.26 uur

  136. 129.De Hakker

    Natuurlijk mag jij een vergeten groep naar voren halen ik ben er zelfs heel erg blij mee en vind dat het hier ook past alhoewel dat meestal om illegale vrouwen gaat, slavenhandel dus en meestal ook nog door de eigen landgenoten.
    Maar misbruik het niet door te veronderstellen dat dit politiek gebruiken is want daar ga je dus in de fout. Evenals je in de fout gaat door de reactie van mensen ineens ”schreeuwen” te noemen.
    Op dez manier ben je m.i. toch echt zelf degene die de chinese meisjes misbruikt om de integriteit van mensen op dit log of een partij onderuit te halen. Kijk en dat vind ik nu zo tegenstreidig in je reactie. Mensen geven eerlijk hun mening en jij gebruikt de chinese misstanden m.i. voor je eigen politieke doeleinden.

    Reactie door Henny — woensdag 28 maart 2007 @ 21.28 uur

  137. Foei Henny toch tegenstrIJdig natuurlijk. Wat een blunder en dan is het pas hal 10.

    Reactie door Henny — woensdag 28 maart 2007 @ 21.31 uur

  138. Ik denk dat dit komt dat een vluchteling geld kost,en die Polen sommige mensen heel veel geld oplevert.
    Een vluchteling is bijna altijd een blijvend iets dus die gaat niet meer weg.
    De Pool kun je weer terug schoppen of wel breekt hij een been dan is het enkele reis terug en zoek het maar uit.
    Als ik het even beetje cynisch mag zeggen van een vluchteling hebben we de lasten en van de Pool de lusten voor een paar mensen dan.

    Reactie door De Hakker — woensdag 28 maart 2007 @ 23.03 uur

  139. 138. Ik ben het met je eens. Het is dus geen vraag van humaniteit maar van ‘gewin’ voor sommigen en verlies voor de ander. Ooit waren wij een land van mensenrechten en hulp politieke vluchtelingen nu houden we de haven gesloten er is geen plaats meer. Eerst kijken wat het ons oplevert.

    Reactie door Henny — donderdag 29 maart 2007 @ 7.30 uur

  140. Binnen de EU kan niet een lid van de EU ,in een ander land verblijvend , “terugschoppen ” naar het land van herkomst : Er zit inderdaad een bate/analyse overdenking in : heeft te maken met maatschappelijk ( financieel) onafhankelijk is van de STAAT de Nederlanden ,een vluchteling niet .Een pool is een economisch goed .

    Reactie door Fred — donderdag 29 maart 2007 @ 9.27 uur

  141. Sjors Pals, het is niet 60 maar 90 procent als het goed is! maar dan nog, dit klopt toch ook niet? Waar ben je dan voor verzekerd?

    Reactie door cynthia — donderdag 29 maart 2007 @ 10.49 uur

  142. Ach het voordeel dat werkgevers nu nog hebben zal flink minder worden want de eisen worden opgeschroefd..onder andere m.b.t wonen! daardoor zijn Polen straks niet meer goedkoper maar dan zijn er wel weer mensen uit andere arme landen die willen werken. Mijn advies: al die bedrijven die zich niet houden aan de nederlandse wet op een warte lijst zetten en flinke boetes laten betalen of in ieder geval straks als alles weer teruggegdraaid is met de nek aankijken!

    Reactie door cynthia — donderdag 29 maart 2007 @ 10.56 uur

  143. De Hakker, een vluchteling mag niet werken en een Pool wel, dat is het verschil. Kijk maar naar hoe onze oudere medemens wordt behandelt! Zij leveren niks meer op en eigenlijk zouden ze al dood moeten gaan als ze 65 zijn! Hoezee Hoezee de VOC

    Reactie door cynthia — donderdag 29 maart 2007 @ 10.57 uur

  144. Beste Sjors, ben jij voor amerikaanse toestanden?
    Drie banen om de huur te kunnen betalen.
    Of het oost of west is, de tegenstellingen tussen arm en rijk nemen overal toe, terwijl de winsten van de grote bedrijven enorm toenemen.
    Het zou beter zijn dat ‘n deel van de winsten van de aandeelhouders naar de werknemers gaan.

    Reactie door Ben Tarici — donderdag 29 maart 2007 @ 10.58 uur

  145. @135 Monique,

    Draai het eens om, wat ik niet snap is dat die linkse partijen zo graag vluchtelingen binnen halen die zeer waarschijnlijk voorlopig bij de bijstand moeten aankloppen voor levensonderhoud.

    En aan de andere kant willen ze de grens nog dichthouden voor de Polen die graag hier willen werken.

    Reactie door paul2 — donderdag 29 maart 2007 @ 11.06 uur

  146. @141

    Koop aandelen….

    Reactie door paul2 — donderdag 29 maart 2007 @ 11.07 uur

  147. @143
    Maar volgens mij zeggen we het zelfde.

    Reactie door De Hakker — donderdag 29 maart 2007 @ 11.48 uur

  148. Beste Pool , weet jij een adresje waar je een poolpaspoort kan kopen : Ik heb er een nodig , om aan het werk te komen :

    Misschien wel een leuke actie : Poolse paspoorten aankopen , om mensen hiermee een CV te geven , die graag wensen te werken !

    Reactie door Fred — donderdag 29 maart 2007 @ 17.29 uur

  149. ik zag vandaag me gestolen auto weer eens terrug naar 13 jaar,en die van me buur,en achterbuur,zij buur en linkerzijbuur jaha
    er is wat gejat voor 13 jaar geleden,en uitgevoert,en omgekat,en nu weer terrug gestuurt,met de helers er in dus,
    maar als ik een fiets koop en blijkt dat i gestolen is,krijg ik een boete,en me fiets wordt gejat door de politie,en weer weg gegeven na een half jaar, aan het asiel kamp.
    die vervolgens al fietsent naar de aldie weer gejat worden ,
    en ingeladen wordt in een opel astra met pl,
    politie er bij,wordt er gevraagt van wie is die auto,
    tja en ik mag niet liegen dus zeg hij is van mij,wordt ik opgepakt,omdat er een gejatte fiets in licht,krijg dus een vette bekeuring,
    omdat ik, 1 een valse aangifte heb gedaan 13 jaar terrug,van mijn (niet,, immers ik sta er toch bij)gestolen auto,en me eigen fiets achter in,en de verzekering eist zijn geld terrug,nee nou wordt i mooi.
    polen kennen geen vaderland ze verkopen immers hun eigen zussen nog,

    Reactie door ad — donderdag 29 maart 2007 @ 18.53 uur

  150. T’ja , als die Polen zo Geldgulzig zijn en dom of slim ?
    Wat maakt men zich druk ? Al ze geneog hebben verdiend , dan huren zij misschien een huurwoning ? en daarmee worden weer de huren verhoogd , want aantal huurhuizen is namelijk ook een economisch schaars goed : Dan nemen de Nederlanders nu nu liggen type slapen binnenkort op straat”: Het is duidelijk dat de meerderheid in de kamer er mee eens is ? Dat misschien toch wel een grote socialenrellen gaan optreden kan je theoretisch berekenen .

    Reactie door Fred — donderdag 29 maart 2007 @ 21.24 uur

  151. Bovendien , zij deze leefomstandigheden gewend :er waren toch zo’n dertig jaar geleden ook geen problemen met de komst van Marokanen en Turken : T’ja er hebben kort een aantal relletjes geweest in achterstandwijken .Duis maak u niet ongerust : Donner slaat zacht in z’n bunker .

    Reactie door Fred — donderdag 29 maart 2007 @ 21.27 uur

  152. Paul2, waar lees jij dat de SP de grenzen dicht wil houden? Toevallig als sp-stemmer en steuner weet ik dat de SP de grenzen best open wil gooien maar dan moeten die mensen dezelfde voorwaarden en hetzelfde loon ontvangen omdat er anders sprake is van verdringing op de arbeidsmarkt. Maar blijkbaar is het nog veel erger! Polen of Roemenen of wat dan ook ontvangen een correct loon maar worden bestolen door illegale verhuurders van iets wat op slaapplekken lijkt. maar dan nog, 100 euro boven het minimumloon..daar willen best wat mensen voor werken! Maar dan wel inclusief reiskosten. Of is er gewoon sprake van illegale sponsoring? Betalen uitzendburea`s extra aan werkgevers als zij mensen uit het Oostblok aan het werk hebben? Paul2, ik hoop dat je net zo kritisch wilt zijn

    Reactie door cynthia — donderdag 29 maart 2007 @ 22.32 uur

  153. Beste medelanders,

    wordt het niet eens tijd om een nuchter beleid te gaan voeren.

    1. we wonen in een land met een bestemmingsplan voor elke mm2. Het is dus aardig vol hier. Dat betekent zo min mogelijk mensen erbij.

    2. zolang wij 300.000 ww-uitkeringen verstrekken zijn er mensen zat die kunnen werken, dus waarom mensen aannemen die we ook nog eens van huisvesting moeten voorzien.

    3. wordt het niet eens tijd om te investeren in Oost-Europa om daar de welvaart te laten stijgen.

    4. wat zou u doen als u morgen op een flatje in Brussel kunt gaan wonen en een baantje heeft waarmee u uw inkomen vertienvoudigd???

    Wees dus niet zo verbaasd dat er hier mensen komen werken. Ik emigreer straks ook weer omdat ik dan wordt uitgezonden en mijn brutosalaris netto overhoudt en dat is ‘slechts’ een verdubbeling.

    Reactie door Immigrant — donderdag 29 maart 2007 @ 22.58 uur

  154. @ 153 Immigrant

    Ik moet vragen waar dat flatje in Brussel is en om welk werk het gaat, er zijn n.l. een paar mensen die morgen al kan vertrekken richting Brussel.
    Deze mensen verdienen nu gemiddeld 1900 euro netto, dus dat wordt dan 19.000 per maand.
    ‘t Is toch geen baantje bij de EU want dat weigeren ze.

    Reactie door Pool — vrijdag 30 maart 2007 @ 0.09 uur

  155. Gezien de enorme ravage die we momenteel in het midden-oosten aanrichten, wat doen we eigenlijk op het gebied van vluchtelingen opvang? (niet speciaal Nederland, maar allen die deelnemen aan de coalitie of the willing)

    Wat doet Amerika en de UK op dat gebied?

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 30 maart 2007 @ 5.57 uur

  156. Pool,

    Dit is een generaliserend voorbeeld voor mensen afkomstig uit Oost-Europa of Afrika ofzo.

    Voor mijn eigen situatie geldt dat ik wordt uitgezonden naar India en aangezien mijn bedrijf alle belastingen betaald houd ik daar mijn bruto salaris netto over. Dat komt neer op circa 4500EUR per maand.

    Reactie door Immigrant — vrijdag 30 maart 2007 @ 9.32 uur

  157. 130. Rob de Kuster.
    Daar ben ik het volkomen mee eens. Ik heb dat hier ook al eens gemeld als het over bewoners ging van andere wijken dan de nu genoemde probleemwijken. Het lijkt er soms op of je moet zeggen liever in een probleemwijk te willen wonen dan in een huis(je) in een prive-bos omdat je SP stemmer symphatisant bent. Dat lijkt hetzelfde probleem. Daarom heb ik bij probleemwijken het ook omgedraaid. Laten we de huidige grondverslindende villawijken eens als probleemwijk bestempelen zoals we dat met de huidig gedefinieerde wijken doen.
    Er zijn weinig tot geen parkeerplaatsen, er is geen ruimte voor verslavingszorg, er is geen ruimte voor opvang asielzoekers, er is geen voetbalveldje te bekennen etc.etc. zie probleemwijken.

    Reactie door Henny — vrijdag 30 maart 2007 @ 10.08 uur

  158. Nederland is niet gebaat bij het onderuit halen van de democratie. Maar er zitten wel rotte appels in de mand. Het is zaak die zichtbaar te maken. Uit te leggen.

    Reactie door Rob deKuster — vrijdag 30 maart 2007 @ 15.17 uur

  159. Zijn Polen sollidair ? , zijn Polen slim ?
    Zijn Polen deze leefomstandigheden gewend ?
    Hebben Polen geen eigenwaarden ?
    Of willen Polen snelrijk worden ;en dan terug , net het verdiende geld uit te geven , waar ook de prijzen stijgen

    Reactie door Fred — vrijdag 30 maart 2007 @ 15.45 uur

  160. Is liberaal kapitalisme democratisch?

    Reactie door Rob deKuster — vrijdag 30 maart 2007 @ 15.56 uur

  161. Fred, in Polen, Roemnie Letland is weinig werk en het wordt slecht betaald en ook daar stijgen de prijzen..hebben zij een keuze? Ik zou dezelfde keuze hebben gemaakt, weg gaan om elders meer te verdienen zodat je normaal kunt leven en ja Polen was arm en wordt nu rijker dankzij EU geld

    Reactie door cynthia — vrijdag 30 maart 2007 @ 18.52 uur

  162. 159 fred
    nee,, kennen ze niet
    nee.
    ja.
    nee.
    ja.
    nee niet terrug,na engeland,en dat stukje land er naast,nu nederland,
    straks nog even frankrijk,plunderen.
    tja dan blijft afrika mischien over.als er maar wat te halen valt.
    mischien gaat het gauw gebeuren.dat we voor ons eigen ahum kapitaaltje even wat oostblokkers de weg terrug moeten wijzen.zonder de tom tom.

    Reactie door ad — vrijdag 30 maart 2007 @ 19.03 uur

  163. Welkom in ons tolerant landje.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/61226411/Asielzoekers_lokken_vechtpartij_uit.html

    Reactie door De Hakker — zaterdag 31 maart 2007 @ 13.36 uur

  164. De hakker, raar he dat nederland steeds meer zeikers heeft? Ik vind de Telegraaf pulp en oproerkraainieuws hebben

    Reactie door cynthia — zaterdag 31 maart 2007 @ 19.40 uur

  165. @165
    cynthia ,raar he dat de burgemeester dit op de radio bevestigd heeft.
    Soms moet je toch maar eens een paar verschillende kranten lezen.
    Alles te samen kom je misschien aardig bij de waarheid.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 31 maart 2007 @ 21.07 uur

  166. Ja hakker, lees vooral die kranten en dan kom je vast bij de waarheid….?En dan nog, worden wij hier iets beter van? Lekker wijzen en afzeiken? Die gore asielzoekers of die gore turken of marokkanen..?
    De Media heeft een taak de Hakker en nu doen ze gretig mee aan het stigmatiseren van mensen. Ik vind dit ook geen leuk verhaal maar hollandse jongeren zijn ook niet allemaal lieverdjes..ik bedoel, wat is de waarde van dit nieuws?

    Reactie door cynthia — zaterdag 31 maart 2007 @ 22.39 uur

  167. Volgens mij was het ruim ruim ruim, nee zeer ruim voor het toevoegen van de ex oostblok landen bekend dat precies DIT zou gebeuren! Heeft de politiek hier mooi schijt aan. Hebben ze weer wat om zich over te buigen. Het enige over deze zaak in de campagnes kwam van Pastors: “Zoek je werk? Volg een Pool!” Is dat triest dan?

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 0.31 uur

  168. Fred, ja dat is triest..het is triest dat Donner koste wat kost de grenzen onbeperkt open gaat gooien. Wat zullen we een criminaliteit krijgen en nog meer werklozen

    Reactie door cynthia — dinsdag 17 april 2007 @ 22.41 uur