Piramides in Nederland

Pyramides

De geluidsoverlast bij Schiphol is al jaren een probleem. Uitbreiding en intensief verkeer staan haaks op de leefbaarheid van wijken en dorpen in de omgeving.

Luchthaven Schiphol en inwoners van Hoofddorp hebben nu een gezamelijk plan ontwikkeld, het plaatsen van piramides die het geluid moeten absorberen en afketsen. Een opmerkelijk plan, met veel potentieel als je de betrokkenen mag geloven.

Belangrijk ook, want omwonenden van Schiphol hebben het zeker niet makkelijk gehad in de laatste jaren. Woon je in de buurt, dan kun je via geluidsnet.nl op elk moment van de dag via internet bekijken wat het geluidsniveau in jouw buurt is.

Geluidsnet

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 27 maart 2007 :: 20.09 uur

27 Comments

27 reacties

  1. Ik moet zeggen dat het er leuk uitziet. Ben echter wel erg benieuwd naar de techniek hierachter, doe mij eerst maar (wetenschappelijk onderbouwde) cijfertjes ipv mooie praat en plaatjes.

    Reactie door Bob — dinsdag 27 maart 2007 @ 20.53 uur

  2. en waarom piramides? van geluiddempend mat,zeg maar gemiddeld wordt het geluid weggekaatst naar twee richtingen,,
    voorbeeld inbouw licht/lamp,klein spaarlamje er in,maar verblindend licht,hoe? door gebruik van vele zeg maar spiegeltjes,,
    je ziet bv in een geluids studio(lang geleden) toch ook vele bubbeltjes/piramides als geluids versprijders/dempers,kijk in de auto industie,het dempings mat,vele piramiedes,dus honderden kleine?
    met mijn beperkte kennis zou ik zeggen piramides leuk,maar daar op ook weer duizende kleine piramides van geluids dempent mat?of werk het dan weer averechts?
    gewoon een iede/gedachte.

    Reactie door ad — dinsdag 27 maart 2007 @ 22.42 uur

  3. Een fatamorgana!

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 27 maart 2007 @ 23.07 uur

  4. Hoewel ik voor de omwondenden van Schiphol hoop dat het de geluidshinder verminderd, houd ik geenszinds van piramides. Landschapsvervuiling; maar ja, smaken verschillen…

    Reactie door J3roen — dinsdag 27 maart 2007 @ 23.29 uur

  5. Ja, dat werkt geheid!
    Vraag maar aan de oude egyptenaren, die hadden geen last van vliegtuiglawaai.
    3x raden hoe dat komt.

    Niet te geloven wat een stom idee.
    De slechste afleidings manouvre in de schiphol lawaai historie.
    Maar zo lijkt het haast net of er wel iets aan gedaan word….

    Ben alleen bang dat mensen er nog (overheids) geld in gaan stoppen ook. (alleen het haalbaarheids onderzoek zal al wel het nodige kosten)

    Reactie door jan — woensdag 28 maart 2007 @ 0.39 uur

  6. Hmm, geluidsoverlast is ale jaren het probleem van een select groepje klagers, waarvan de meesten niet eens in de buurt van Schiphol wonen.

    Ga maar een referendum houden, een geliefd SP-middel en daaruit zal blijken dat de overgrote meerderheid van Hoofddorp, Nieuw-Vennep etc. blij is met Schiphol: het is hun broodwinning.

    Ik heb de eerste 20 jaar van mijn leven onder de aanvliegroute van de Kaagbaan gewoond en het beviel prima. Er waren op dat moment 380.000 vluchten per jaar. De makkelijkste oplossing is huizen isoleren en kappen met zeiken!

    Reactie door Niels — woensdag 28 maart 2007 @ 2.07 uur

  7. Aha, weten we gelijk hoe de Egyptenaren zich destijds verplaatsten.

    Zo ging bij Fokker vroeger de grap dat de archeologen in het jaar 5000 tot de conclusie zullen komen dat er op Schiphol-Oost in de prehistorie een papierfabriek stond die zo groot was dat zij haar eigen vliegtuigen bouwde.

    Reactie door Hermie Kreeft — woensdag 28 maart 2007 @ 2.45 uur

  8. Goeden morgen vrienden SP.

    Alweer de zoveelste afleidings manoeuvre!

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 28 maart 2007 @ 8.06 uur

  9. Die geluidsnet site is wel uh cool hoor, ik vraag me af waar ze de microfoons verstopt hebben. Maar het helpt natuurlijk helemaal niets tegen geluidsoverlast.
    Ik mag toch hopen dat die piramides gwoon in het landschap op zullen gaan in plaats van bruin en blauw te zijn! En dat ze van aarde gemaakt worden en dat men er op mag klimmen en zo. Anders heeft niemand er iets aan.
    De 5e baan word veel gebruikt voor startende vliegtuigen en ojee startende vliegtuigen gaan de lucht in en op 100 meter hoogte brullen die motoren nog steeds er is daar geen geluidswal hoog genoeg om man made thunder over de verre omgeving te voorkomen.
    De grootste winst in de strijd tegen geluidsoverlast is de afgelopen decennia gewonnen bij de bron: de straalmotor.
    De ergste geluidsoverlast in mijn buurt is nog steeds het lawaai van de slecht startende racemotorfiets met go faster strepen van de benedenbuurman, de nieuwe brommertjes van de pubers verderop, het lawaai wat veroorzaakt word door de precisie parkeerkunsten van de overburen, verkeerslawaai dus.
    Daarna volgt het gemotoriseerde gemeentelijke onderhouds en afval afvoer circus en dan electrische doe-het-zelf gereedschappen en daarna pas de vliegtuigherrie op plaats 5 ongeveer.
    Misschien denken Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer dat het ze goed staat om steeds weer met nieuwe ‘groene’ en modernistische plannen inzake geluidsoverlast te blijven komen maar ik denk dat dat meer gaat om het groene en moderne imago dan om het beperken van wat ook.

    Reactie door Koen — woensdag 28 maart 2007 @ 8.34 uur

  10. @ 6 Niels

    Volledig met je eens, het is inderdaad maar een klein groepje wat klaagt, en volgens mij willen die alleen maar financeel gecompenseerd worden, ik zou zeggen,… ga verhuizen,.. als je er zo’n last van heb.

    Reactie door Pool — woensdag 28 maart 2007 @ 9.57 uur

  11. Absorberen van geluid, én reflectie zijn in principe de twee uitersten. Het is namelijk zo dat hoe meer het gereflecteerd wordt (in dit geval hebben we het dan over trillingen), hoe minder er geabsorbeerd wordt, en vice versa.
    Ik ben dan ook érg benieuwd naar het materiaal dat men voor deze piramides wil gebruiken.
    Verder gaat het bij reflectie vooral om de hoeken die zo een piramide maakt met het grondvlak. (Vergelijk met een fietsreflector of radarreflector op een boei, daar hebben we te maken met piramides, die in feite van een kubus afgesneden zijn, zodat de tophoeken 90 graden zijn, waardoor een bundel terug wordt gekaatst naar de bron, de richting wordt dus omgekeerd.) In dit geval zou het dan waarschijnlijk gaan om het omhoog reflecteren van het geluid.

    Ik zou graag willen weten of er ergens technische specificaties en karakteristieken van deze piramides te vinden zijn.

    Reactie door Maurice — woensdag 28 maart 2007 @ 9.57 uur

  12. Je kan er vrij goedkoop wonen
    (wat wil je dan ook?). Dus als je er onlangs ben gaan wonen; niet zeuren en anders verhuizen!
    http://wonen.blog.nl/beleid/2006/12/19/geluidshinder-van-schiphol-is-een-communicatieprobleem

    Reactie door C Harms — woensdag 28 maart 2007 @ 10.27 uur

  13. Zou men over zo’n 1.000 jaar, als op de zeebodem pyramides worden aangetroffen, denken dat het misschien om koningsgraven gaat? :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 28 maart 2007 @ 13.34 uur

  14. prima initiatief deze plannen,en de zoveelste poging om geluidsoverlast te beperken.
    maar let op,! want bij een vermindering van de geluidsoverlast neemt de beschikbare geluidsruimte toe en dat zou kunnen leiden tot verdere groei van het vliegverkeer.
    overlast door vliegverkeer kan alleen verminderen door ook minder te gaan vliegen,ondanks dat moderne machines minder geluid produceren en minder uitstoot hebben want juist deze extra ruimte wordt benut om meer te kunnen vliegen.
    taak dus voor overheid en politiek,om geluidsnormen te handhaven en de capaciteit van schiphol in de hand te houden.

    Reactie door visgert — woensdag 28 maart 2007 @ 15.20 uur

  15. en eeuu nog wat is er al niet een middel tegen lawaai,,het zelfde geluid heft het geluid van het ander op,dat bestaat toch al,
    ik doe het smorgens met die twee hevig in love vogels,,ze zitten bij me raam en ja hoor klokslag half 6,,ooo i love you,tweet a twiette tweet,
    dan gaat ik even naar mijn raam en maak precies het zelfde geluid,,TWWEEETT,en echt het is stil.

    Reactie door ad — woensdag 28 maart 2007 @ 16.11 uur

  16. belachelijk…komen ze dat ook als voorzorg bij vliegveld lelystad doen??? want alle troep komt nu deze kant op.. steeds lager en steeds meer vliegtuigen…zo laten ze ons alvast wennen..

    Reactie door marianne — woensdag 28 maart 2007 @ 17.18 uur

  17. @ ad (15):

    Citaat: “…het zelfde geluid heft het geluid van het ander op…”

    Twee vragen:
    -Hoe doe je het geluid van een opstijgend/dalend vliegtuig na, om dat van een echt vliegtuig op te heffen?
    -Hebben die twee vogels bij jouw raam jou nog benaderd voor een trio?

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 28 maart 2007 @ 17.22 uur

  18. olav nee die zijn ineens weg ;-)vandaar dat het ook stil is,,
    maar dat gedoe met geluid ik heb eens op discovery iets gezien, met een grasmaai machine,het werdt opgenomen en gelijk weer weergegeven,gevolg stilte,,en ik meen dat ze het ook wouden toepassen in auto’s, maar hoe dat weet ik niet,maar mischien is er iemand die er meer van weet,,bij de EU bv,ach wat zeg ik nu die hebben het te druk om de papieren te vernietegen,waar uit blijkt dat er fraude gepleegt is,
    maar echt ik heb het gehoort eeuuu gezien dus.
    maar een hier poging hoe een cia vliegtuig klinkt.auw oe godv,speek,oe aarrgg.again a job well dunn,mother bleep.

    Reactie door ad — woensdag 28 maart 2007 @ 17.36 uur

  19. @10
    Is dit nou cynisme Pool of meen je dat echt ik kan het me wel indenken omdat je hier aangeeft dat je vrouw nog wel eens gaat vliegen.
    Ik zeg dat ook wel eens bevalt het hier niet blijf niet klagen ga dan weg,maar die willen ook alleen financieel gecompenseerd worden.
    En zo heeft ieder huisje zijn kruisje.

    Reactie door De Hakker — woensdag 28 maart 2007 @ 22.12 uur

  20. @ 19 De Hakker

    Nee het is geen cynisme het is de pure waarheid… een vriendin van mijn vrouw woont vlakbij zo’n, startbaan, in de hele straat zijn haar buren de enigste die last hebben van het vliegverkeer en er alles aan doen om gecompenseerd te worden maar ze gaan niet verhuizen daar valt met hun niet over te praten volgens de vriendin van m’n vrouw.
    Ik heb het zelf tijdens bezoeken nooit als erg storend ervaren nu komen wij uit het midden van het land, dus zou je kunnen zeggen dat onze trommelvliezen zouden moeten springen, nou we konden gewoon met elkaar blijven praten en hoorde bijna niets van de opstijgende en overkomende vliegtuigen.
    Ik vlieg zelf ongeveer 6 a 7 X per jaar en dat is gewoon prettig en als je op Schiphol in de vertrek- of aankomsthallen loop dan hoor je toch ook bijna geen vliegtuigen.

    Reactie door Pool — donderdag 29 maart 2007 @ 0.26 uur

  21. Laat ik alsfractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Haarlemmermeer, waar Schiphol in ligt, ook eens een duit in het zakje doen.

    Zeker is dat Schiphol lawaai veroorzaakt. Als ik straks om vijf uur wakker word, is dat niet van het mauwen van de kat van de buren. Klagen doe ik al lang niet meer, tenzij een van die kisten dwars over mijn huis vliegt, en gelukkig gebeurt dat maar een of twee keer per jaar.

    De klagers hebben wel degelijk last van lawaai. Een wandeling door Hoofddorp zal leren dat het op een aantal plaatsen echt heel erg is. Maar ik ben het ook met de mensen eens die zeggen dat ze maar niet moeten klagen, sommige woningen zijn gebouwd na de aanleg van de vijfde baan (u weet wel, die van dat rekenfoutje) en zij wisten dus waar zij voor tekenden.

    Overigens, C. Harms, dat is het niet zo dat woningen die dichtbij de vijfde baan staan “goedkoop” kunnen worden genoemd. De woningen zijn hier bovenmatig duur omdat mensen kennelijk toch graag in Haarlemmermeer wonen, omdat dat bijvoorbeeld dicht bij hun werk is.

    Verder helpt Schiphol – en alle bedrijvigheid eromheen – ook de grondprijzen omhoog, en dat maakt de prijzen van de nieuwbouwwoningen al relatief hoog. Die van bestaande woningen volgen die trend.

    Ik kan een heel epistel opschrijven over de gevolgen van Schiphol voor de gemeente Haarlemmermeer en haar inwoners – ik laat het achterwege, omdat dan de kant van de buren eerder mauwt dan ik in mijn bed lig.

    En dat kan ook niet de bedoeling zijn.

    Reactie door Daan Mahieu — donderdag 29 maart 2007 @ 3.08 uur

  22. @20
    Maar ik denk zelf Pool dat de mensen dingen verschillend ervaren,een bezoekje en dan naar een paar uur weggaan is natuurlijk wat anders dan dag en nacht die vliegtuigen om de oren.
    Ik miste bij jou het begrip hiervoor even omdat jij het meer gooide in chantage van die mensen in de vorm van geld.

    Reactie door De Hakker — donderdag 29 maart 2007 @ 10.12 uur

  23. @ 20 De Hakker

    Ik denk het ook dat mensen dingen verschillend ervaren, en natuurlijk zal de plaats waar je woont ook wel een grote rol spelen m.b.t. geluidsoverlast.

    Het voorbeeld wat ik aanhaalde van die vriendin van m’n vrouw is denk ik niet om de zaak te chanteren, nee ze willen niet verhuizen en dat is hun goed recht, maar ze willen geen geluidsoverlast van vliegtuigen en stellen daarom Schiphol aansprakelijk voor die hinder, nu willen deze mensen alles dubbel isoleren, maar de rekening bij Schiphol presenteren.
    Men heeft metingen in hun woning gedaan en daar uit blijkt dat het aantal decibellen ver binnen de gestelde norm ligt, en dus het verzoek om vergoeding voor dubbele isolatie is afgewezen.
    Deze mensen hebben laten weten dat ze het er niet bij laten zitten, en gaan procederen. Nu weten we precies wat hier speelt.

    Reactie door Pool — donderdag 29 maart 2007 @ 15.22 uur

  24. @23
    Maar dat procederen is niks mis mee ik neem aan dat er toch nog aanwijzingen zijn en feiten om een proces te starten.
    Ik neem aan dat ze een advocaat hebben en die zou nog wel een gaatje zien zitten.
    Persoonlijk kan ik ze geen ongelijk geven.
    Gelukkig hebben we dat recht Nog? in Nederland.
    En die normen en metingen Pool van de overheid zet daar toch maar vaak een dikke streep doorheen.

    Reactie door De Hakker — donderdag 29 maart 2007 @ 16.07 uur

  25. Bloody Hell,

    dat wordt leuk, een gebedsgebouw wat aan de islam gerelateerd is levert al een plaatselijke aardverschuiving op.
    WAT GAAT ER LOKAAL GEBEUREN MET EEN PAAR HONDERD PYRAMIDES……
    ……………………hoewel het wel een begin kan zijn om een dubbele nationaliteit te kunnen accepteren.

    Reactie door tom — zondag 1 april 2007 @ 10.25 uur

  26. Leuk die piramides! Ik moet hierdoor mijn huis verlaten… Er zijn veel verdrietige omwonenden die al vanaf hun geboorte in hun huis wonen. Deze mensen kan je toch niet binnen 1,5 jaar laten verhuizen?! Jammer dat wij helemaal niets meer te zeggen hebben. Dus bij deze: IEDEREEN BEDANKT VOOR HET KLAGEN VAN GELUIDSOVERLAST!

    Reactie door Omwonende — maandag 2 april 2007 @ 12.07 uur

  27. Kijkt u naar deze foto
    http://www.sron.nl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=1318&page=inline&id=&catid=10&limitstart=0&db=rsgallery2
    Nu kan niemand meer zeggen. dat wist ik niet. (gepubliceerd telegraag 15 oktober 2004, fot vanuit satelliet op Europa, Nederland het vuilts van EUROPA, EN SINDSDIEN ERGER.
    Stel, als broodwinning werkt U niet voor Schiphol, maar iets met minder vervuiling, minder geluid en minder water verbruik (minder als 2% bruikbaar water over de hele wereld)
    Stel, u bent chauffeur op een Hybride Vliegtuigtrekker op Schiphol. dat is iets om trost op te zijn.
    ICT en klimaat is sinds 2005 de grootste en duurzame banen trekker (CWI) , en niet Schiphol (groei minder 1% aankomende 10 jaar). die volgt alleen de economie, dus
    broodwinning als hoofdargument is weliswaar waar ook Schiphol zich ook handig gebruikt van maakt. Bangmakerij.

    Er is hier teveel vervuiling, er is heel veel continue lawaai.
    Maar u er zijn alternatieven. Als u er maar voor openstaat.

    Reactie door Adrian Norlend — maandag 8 oktober 2007 @ 18.13 uur