Initiatiefwet tegen clusterbommen

Tweede-Kamerlid Krista van Velzen dient morgen namens de SP een initiatiefwet in die gebruik, bezit, vervoer en productie van clustermunitie verbiedt. Clusterbommen zijn zeer omstreden omdat ze vooral in de periode na een gewapend conflict voor veel burgerslachtoffers zorgen. “Ze zijn in effect gelijk aan landmijnen,” stelt Van Velzen. “Die hebben we eerder verboden en voor deze clusterwapens zou eenzelfde verbod moeten gelden.”

Lees het SP-nieuwsbericht

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 01 april 2007 :: 10.43 uur

41 Comments

41 reacties

  1. Geheel mee eens, eigenlijk zou er een verbod op elk wapentuig moeten komen.

    Verdraagzaamheid, Vrede en RESPECT!

    Vrees dat de mensheid hier nog lang niet toe in staat is.

    Reactie door bijdehandje — zondag 1 april 2007 @ 11.27 uur

  2. Dat Nederland zijn clusterminutie niet wil vernietigen, en als zij er toch vanaf moet, als ander smerig wapentuig, liever verpatst, toont aan dat wij door criminelen worden geregeerd. Maar zo is het wereldwijd.

    Overal hebben regeerders de steun van geboefte nodig. Om misdaden te kunnen voorbereiden en te plegen, worden zij door selectieve wetgeving beschermd en zijn zij onschendbaar.

    Want het voorbereiden van moord, doodslag en verwoesting en daaraan stevig bij te dragen, dat is heel goed voor de Nederlandse hypocrieten -economie!

    Bedrijven, die al is dat sl
    echts zijdeling, te maken maken hebben met de wapenproductie en handel in wapentuig, die zouden bekend moeten worden gemaakt en door iedereen geboycot.

    Mensen die in dergelijke bedrijven werken, die zou men daarvoor gerust lastig mogen vallen en het leven moeilijk maken.

    Zelfs het ABP is schandelijk betrokken bij de wapenhandel. De smeerlapperij en het verdiende smeergeld door onder andere het akelige heerschap Munsters, gaat allemaal de doofpot in!

    Wie kan ten aanzien van de wapenhandel de in dat opzicht fascistoide, moordzuchtige en geldgeile regeerders in de bajes en in gekkenhuizen stoppen?

    Weg met dat tuig!

    Ik hoop dat het heel vlug de pijp aan Maarten moet gaan geven.

    Groeten van Gerrit.

    Reactie door Gerrit Jetten — zondag 1 april 2007 @ 11.45 uur

  3. @ 1 bijdehandje

    Volledig met je eens, alleen moeten we wel blijven controleren of de pensioenfondsen wel voldoende geld overhouden om straks al die pensioenen uit te betalen, want die zien nu hun oorlogszuchtige beleggingen verdwijnen.

    Reactie door Pool — zondag 1 april 2007 @ 12.30 uur

  4. Heel goed, verbieden die ellende!

    Reactie door maria — zondag 1 april 2007 @ 12.54 uur

  5. Goeie zaak. En dan nog een verbod op DU-munitie, en de mogelijkheid om in Nederland wereldleiders aan te klagen die hun legers van clustertroep en DU gebruik laten maken.

    Reactie door Johnito — zondag 1 april 2007 @ 12.55 uur

  6. De clusterbom is heel makkelijk om een vliegveld mee te vernietigen.

    euh.. ja Dat zal best. Net zo makkelijk is het om te zeggen dat in een oorlogssituatie nou eenmaal altijd onschuldige slachtoffers vallen. Dus een vrijbrief om je geweten uit te schakelen ?? Get real. Weg ermee ! Er zit genoeg geld in de wapenindustrie om doelgerichtere wapens te fabriceren.

    Reactie door Jouke — zondag 1 april 2007 @ 13.16 uur

  7. Mooi zo! Weg met die ellendige troep!

    Reactie door J3roen — zondag 1 april 2007 @ 13.26 uur

  8. @ 6 Jouke

    Zoals doelgerichte kernwapens zeker, dit is wel een erg ongenuanceerde uitspraak van je, nooit de ellende gezien in Hirosjima of Nagasaki, was toch ook doelgericht of waren dat gelukstreffers.
    Het enigste doelgerichte wapen is een zelfmoordeneaar behangen met bommen.

    Reactie door Pool — zondag 1 april 2007 @ 13.34 uur

  9. Juist, alle wapens de wereld uit, te beginnen met de clusterbommen!

    Reactie door Bert — zondag 1 april 2007 @ 15.17 uur

  10. @10, Erik,

    Gezien niemand kan zorgen dat dergelijke troep “goed” wordt ingezet, blijft het dus een klereding. Vele fragmenten komen niet tot ontploffing en verwonden en doden later veel onschuldige mensen: clusterbommen werken dus ook nog niet eens goed…

    Hoewel ik begrijp dat men zich moet kunnen verdedigen, bestaan goede wapens niet: ‘t is altijd doffe ellende…

    Reactie door J3roen — zondag 1 april 2007 @ 16.14 uur

  11. Prima geen woorden maar daden zou ik zeggen. Kijken waar de politiek staat en hopen dat het het gewenste resultaat behaald wordt.

    Reactie door Henny — zondag 1 april 2007 @ 17.42 uur

  12. Een clusterbom is helemaal niet klantvriendelijk. En als er zoveel mini bommetjes in zitten lijkt het me dat het de andere klant, namelijk de belastingbetaler, toch ook aardig wat kost. Klanten zelf kunnen er schade van lijden. Het aanbod is soms groter dan de vraag ernaar.

    Reactie door W6969 — zondag 1 april 2007 @ 18.32 uur

  13. Clusterbommen… hoe bedenk je ze!
    Over de rest maar niet te spreken!!
    We kunnen de bommen wel gaan verbieden, maar wat te doen met die moorddadige breinen?
    Want de bom staat niet los van de mens.
    Erger: = de mens.

    Reactie door Gloria — zondag 1 april 2007 @ 20.25 uur

  14. Wat een gedoe. clusterbommen en andere wapens zijn toch heel goed voor de vaderlandse economie, onze pensioenen en meer zaken.

    Per slot van zaken worden die niet gebruikt in ons eigen land, maar tegen landen, groeperingen en mensen, die een vijandbeeld over ons en onze normen en waarden bij zich dragen.

    En al werd er vrede met hun gesloten, dat vijandbeeld is bij die mensen blijven bestaan en wordt gewoon doorgegeven aan hun kinderen.

    Dat er na afloop van een conflict wel eens een paard, koe, geit volwassene of kind door achtergebleven en niet ontploft wapentuig gewond raakt of sterft, dat hoort nou eenmaal bij moderne orlogvoering en gevolgen daarvaan.

    Wie moet of mag men dat kwalijk nemen? Dat wordt daar toch gewoon bij ingecalculeerd. En het is in bepaalde opzichten ook de bedoeling.

    Want in hun, en ook in ons hart, blijven wij met sommige landen en hun volk, altijd vijanden van elkaar. Het is gewoon voor de herinnering dat er oorlogsspul achterblijft:

    Remember, remember! een stok achter de deur.

    Er werd bij ons na WO II en eerder, nooit moeilijk over gedaan, als er na de oorlog iemand door niet ontploft wapentuig van onze bevrijders werd verwond of gedood. En zelfs niet door Duitse landmijnen en zo.

    Er was wel verdriet, Maar dat was dan ook alles. Daar werd ook nooit om schadevergoeding voor gevraagd. Het hoorde gewoon bij de oorlog, de afloop er van en het dagelijks leven. Veel mensen in de rouw vonden toen troost bij hun priesters.

    Het schijnt, dat men nu schadeclaims wil indienen tegen Amerika met Wie wij mee strijden om ergens anders vrede en democratie te brengen en om een land naar een nieuw, ander, beter en wenselijk model op te bouwen. En Nederland wil men daarvoor ook graag veren uitttrekken.

    Ik vind net als Onze Regering, dat de Rechtspraak daar met zijn poten van af moet blijven.

    Wapenfabrakanten hebben net als onze regeerders, toch zeker ook recht op vergaande onschendbaarheid! Of niet soms?

    Door en dank zij hun is ons kleine landje groot en wordt het opgestuwd in de vaart der volkeren.

    In onsland zouden onbetekenende mensen, die niets in de melk hebben te brokken, heel graag onze nationale wapenfabrieken willen sluiten.

    Maar het zou economisch en sociaal een enorme schadepost worden, als stompzinnige pacifisten hun zin zouden krijgen.

    Dag pensioen,
    Dag baan!
    Dag ww -uitkering!
    Dag bijstand!

    Bedrijven als o.a. Holland Signaal en Eurometaal, die zouden dan beslist failliet gaan. En hun directies en aandeelhouders, zouden tot de bedelstaf worden veroordeeld.

    En zou dat overal op onze wereld worden gedaan, dan zou er een vreselijke beurskrach komen die alles en iedereen in de val van de wapenindustrie zou meesleuren.

    Er zou overal grote werkloosheid ontstaan, er zouden rellen en revolutie komen en andere narigheid. Zelfs onze geliefde Koningin, kon dat op de keien komen te staan.

    Er wonen toch al te veel mensen op onze planeet. Het is in Ons belang, heel handig, om ergens anders, ver weg van hier, met leuke smoes oorlog gaan te voeren, bezit te verwoesten en zoveel mogelijk lui van een ongewenste soort en hun kinderen so uit te roeien.

    Dat geeft ons weer een tijdje adem.

    Voor Onze pensioenen andere uitkeringen en de economie, zou het heel goed zijn dat Onze Regering Mijnheer Bush helpt, om Zijn oorlog nog verder uit te breiden, in het belang van het Christendom en een nieuwe wereldorde.

    Tot besluit, het is heel dapper van onze Regering, dat zij ondanks kritiek, de eigen clusterbommen niet wil vernietigen en de Wapenindustrie, steuntjes in de rug blijft geven.

    Dank U wel, mijheer Balkenende!

    Voor wie het niet doorheeft en vandaag op 1 april, door mijn geschrijf heel kwaad op mij werd, dit stukje is cynisch en spottend bedoeld. Ga meer vlug op jouw goeie been staan.

    Haras Mormolus.

    Reactie door Gerrit Jetten — zondag 1 april 2007 @ 21.01 uur

  15. Bravo!
    Kijk, hier hebben wij nu eens een belangrijk punt. Belangrijker nog dan de honderden miljarden die ons wegens onze corrupte overheid worden ontstolen via grondspeculatie, afroming van belasting en pensioenpremies door banken en verzekeraars (even doorklikken).
    Hier gaat het om mensenlevens en veel, heel veel leed.
    En wat zien we? 14 reacties…
    En op het non-issue ‘paspoorten’ 479 reacties…
    Zijn we nou met zijn allen helemaal doorgedraaid?

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 2 april 2007 @ 0.10 uur

  16. @15 Hermie Kreeft,

    Jij vind het dan misschien een non-issue, maar ik vrees dat je dat sterk onderschat.

    De media probeert van alles uit om de SP een slechte naam te geven en velen trappen daarin, pikken maar één dingetje eruit en gaan volop mee in die gekte.
    Daar mag best tegenin gegaan worden.

    Hoe ik er verder over denk kun je hier boven lezen.
    Jouw reactie bij zo’n belangrijk onderwerp als dit is trouwens rijkelijk laat.

    Reactie door bijdehandje — maandag 2 april 2007 @ 8.12 uur

  17. @ 15 Hermie Kreeft

    Inderdaad Hermie, ‘t is waar je intresses liggen en zo’n non-issue wordt druk bezocht, daar waar het nergens omgaat.
    Maar straks als al die miljarden uit de kassa van de beleggers zijn verdwenen, dan gaan de meest piepen, ach ze kunnen toch altijd betaald krijgen in wapens i.p.v. pensioengeld.

    Reactie door Pool — maandag 2 april 2007 @ 8.39 uur

  18. @ 8 Pool . Anders leg je me even wat woorden in de mond. Een doelgerichte kernbom ?? Ik heb het over het vernietigen van een vliegveld. Kan me voorstellen dat dat nodig is in tijden van oorlog. En met doelgerichte wapens bedoel ik uiteraard wapens die zo werken dat ze alleen dienen het doel uit te schakelen (het vliegveld) zonder andere ‘secundaire doelen’ (slachtoffers van kinderen die zo’n projectiel uit een clusterbom oppakken). KLinkt logisch toch ? En ik ga maar niet eens proberen te begrijpen wat er goed is aan de door jou vermelde zelfmoordterrorist (althans het lijkt er op dat je het daar over hebt).

    @ 15 Hermie. Ja ik snap ook al niet waarom dit voorstel niet meer reacties oproept. Ik was toch wel verbaasd dat we (nog) steeds clusterbommen bezitten (zij het alleen voor onder f16´s ofzo).

    Reactie door Jouke — maandag 2 april 2007 @ 10.04 uur

  19. Elke bom is er een teveel !

    Reactie door fred — maandag 2 april 2007 @ 10.09 uur

  20. @ 18 Jouke

    Inderdaad ik bedoel zelmoordterrorist, kon even niet op het woord komen.
    Maar dat neemt niet weg dat ik tegen alle wapens ben, en dat ik het niet kan begrijpen dat wapens een normaal gesprek aan tafel bij de lunch kan zijn, ik mag aannemen dat jij ook tegen wapens ben.
    En (ten tijde van oorlog) die woorden komen nooit op in m’n gedachte, ik ben geen geitewollensokken figuur, maar ik haat elke vorm van geweld ondanks mijn harde uitspraken die ik wel eens op deze weblog plaatst.

    Prettige dag verder.

    Reactie door Pool — maandag 2 april 2007 @ 10.45 uur

  21. Het schijnt dat tot nu toe maar 18 mensen reageren het thema clusterbommen.

    Vreet de rest, van wie sommige lui wel eens op minder belangrijke zaken reageren, ook bij onze SP, soms goed van deze en andere smeerlapperij, die mee dank zij onze regeerders (ook) in ons land gaande is?

    Kunnen of durven zij zij hun ergernis niet gewoon in woorden uitdrukken?

    Interessert het nou bijna niemand een bal en telt alleen maar het eigenbelang?

    Hebben sommige mensen daar misschien hun baan en welstand aan te danken?
    En zwijgen zij daarom?

    Wat smerig eigen Nederlands wapentuig in het hoofdgebouw van onze regering, het paleis van de Koningin en in de huizen, parken en tuinen van fabrikanten, hun aandeelhouders en medewerkers, dat zou heel wat pennen in beweging brengen, wanneer hun akelige nationale producten daar op hun kwaliteit zouden worden beproefd.

    Wapenfabrikanten en regeerders, die het land laten steunen op een economie van lafhartige werkgelegenheidsvervalsing, zijn de echte en de grootste terroristen, die de wereld onveilig maken.

    Dag stompzinnigerds in de wapenindustrie, gaan jullie morgen maar weer braaf bommetjes en ander wapentuig bouwen.
    Maken jullie je bazen en de aandeelhouders maar rijk.

    Morgen wordt de rotzooi, die jullie maken tegen julie gebruikt. En dat is jullie
    verdiende loon stomme hufters!

    Hebben jullie het lef, om wat jullie maken te saboteren?

    Of zijn juliie uit grote stupiditeit , soms trots, op wat jullie maken?

    Groeten en ook GEEN groeten van Gerrit.

    Reactie door Gerrit Jetten — maandag 2 april 2007 @ 11.21 uur

  22. ja daar zitten we weer met ons alle reactie te geven op een onderwerp waar wij in principe niets van af weten. Wij leven gelukkig al sinds 1945 in vrede. We denken als ze ergens ver weg vechten is een ver van mijn bed show. Maar hoelang zal dit nog duren? Overal in de wereld brandhaarden van oorlog? Ben benieuwd wanneer het weer in Nederland begint. Gezien het verleden kan dit niet lang meer duren de vrede duurt allang. En wie krijgt er dan de schuld? in de 2e wereldoorlog waren de joden de pineut en nu? DE Moslims soms. De mens leert niets van de geschiedenis.

    Reactie door ELLA — maandag 2 april 2007 @ 11.21 uur

  23. @22, Ella,

    Inderdaad, de schrijvers van bepaalde reacties hier stellen doodleuk: “zolang wij er geld aan verdienen en die clusterbommen niet in onze achtertuin gedeponeerd krijgen is alles goed”. Ongelofelijk kortzichtig!

    Het lijkt mij ook volstrekt duidelijk wie er -nu al- de pineut zijn. De mens lijkt de geschiedenis te zijn vergeten…

    Reactie door J3roen — maandag 2 april 2007 @ 16.16 uur

  24. Fonds oprichten die slachtoffer worden van bommen : de ontwikkelaar en verkoper van oorlogtuig , verplicht stellen om de door hen veroorzaakte ellende .

    Reactie door Fred — maandag 2 april 2007 @ 17.31 uur

  25. Worden die dingen in NL gemaakt dan?

    Maar als ze verboden worden dan kan defensie ze vast nog wel verkopen aan een of andere louche groepering in Afrika

    Reactie door Maurits — maandag 2 april 2007 @ 22.32 uur

  26. @ 21 Gerrit Jetten

    Gerrit ik denk dat we al blij mogen zij als er 1 mens op dit item zou reageren, dan is er tenminste nog iemand die ook tegen geweld is.
    Het geeft allemaal niet zolang we nog in vrede leven in ons land, kijk naar het verzet tegen die onzinnige bouw van de JSF alleen de SP heeft dit aangevochten en aangedrongen op een stopzetting van de bouw van dit gebed zonder einde.
    Maar zolang we een kabinet hebben die 600.000 doden in Irak geen onderzoek waard vind zolang zal dit oorlogzuchtige kabinet de wapenwedloop stimuleren.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 april 2007 @ 7.57 uur

  27. Beste Gerrit Jetten.

    Jij hebt natuurlijk gelijk. Lui die regeren, wapenfabrikanten, hun aandeelhouders, en de mensen die in hun bedrijven werken, die zijn asociaal en die deugen niet. Door hun kan onze aarde met wat er leeft en groeit, ten onder gaan.

    Maar stel, dat die lui er nooit waren geweest, en dat er op onze planeet alleen maar liefde heerste; dan zou in ieder geval de primatensoort, die zich tooit met de naam MENS, dank zij de liefde beslist ook al een hele tijd geleden wellicht, en juist door die liefde voor alles en elkaar, ten onder zijn gegaan.

    Er was altijd al een zeker evenwicht, omdat het kwaad invloed op ons had. Tegenwoordig is dat evenwicht verstoord en is daar door onze tijd op aarde, bijna voorbij.
    KijK in de natuur. Wat zie je daar? Heel veel, dat lief is, dat is gedoemd om te worden overheerst en te sterven.

    Maar bij gebrek aan liefs, dat door het kwade dikwijls wordt opgegeten, zal dat kwade op een dag ook ophouden te bestaan.
    Dan is er niks meer. En dan is alles teruggekeerd naar waar het ooit begon.

    Er is wellicht een kosmische bedoeling dat wij als soort nu het tegengestelde van een evolutie moeten beleven. Onze tijd is voorbij en net als dinosauriers en andere wezens uit een oude wereld, staan wij op onze beurt nu op de ranglijst om op onze beurt, uit te sterven.

    Want wij voldoen niet meer aan het kosmische plan, waarvoor wij op deze aarde werden geplaatst; als vervangers van Goden en dino’s.

    Misschien valt er net als in hun tijd, binnenkort een groot stuk kosmisch puin op de planeet.

    Door het gebruik van Ijzer en andere metalen, werd die, maar vooral de mensen, bedorven.

    Mensen uit het stenen tijdperk hadden daar een herinnering aan. En om hun soort te beschermen, gebruikten zij geen metalen meer en maakten zij hun gereedschap van vuursteen.

    In wezen waren die mensen die alle kennis hadden afgezworen, niet primitief. Maar zij waren de de huidige mens, die zich als ooit de Goden (weer) ontwikkelt tot Homo Hydria,
    in heel wat opzichten toch vooruit.

    Gerrit, heel veel groeten van Haras Mormolus,

    Reactie door Haras Mormolus — dinsdag 3 april 2007 @ 11.37 uur

  28. Even een verklaring:
    Hydria moet met niet verwarren hydra.

    De hydra is een veelkoppig monster uit de mythologie.

    Zo werd nog niet lang geleden Mevrouw Verdonk afgebeeld in een spotprent.

    Als men een kop van het monsterlijke wezen afslaat, dan groeien er (naar ik meen) twee nieuwe aan.

    Een hydra is een kruik, een fles; en ruim geinterpreteerd kan dat ook een vat of een labaratorium zijn.

    De Homo Hydria is dus een “mens” die in een labaratorium werd “geboren”.

    Dat kan in de toekomst een gebruikelijke, doch abnormale manier van voortplanting worden. Toc zal men die gewoon gaan vinden.

    Door kunstmatige bevruchting en het gebruik van stamcellen zijn wij al aardig op weg, om een “Homo Hydria” te kunnen creeeren.

    Wat heeft dit te maken met wapentuig?
    Niets, maar ook weer een heleboel.

    Door alle chemische troep, die wij vervaardigen waar wij zelfs van eten worden ons water en zelfs de zee zodanig vervuild, dat het mannelijk sperma zijn kracht voor onze voortplanting verliest.

    Bij kikkers schijnt dat al het geval te zijn. Het lijkt er op dat die daardoor aan het uitsterven zijn.

    Een grote boosdoener daarvan is kunstmatige zoetstof, die verteert niet in het menselijk lichaam, en de natuur breekt die ook niet af.

    Via onze riolen komt die zoetstof terecht in de zee en regent na verdamping uit de wolken op het land, waar het helemaal niet thuishoort.

    Na morgen, worden mensen dus kunstmatige wezens, die men terecht de naam Homo Hydria mag geven.

    Mensen die aldus de wereld mogen gaan bevolken, tussen weinig nog vruchtbaar gebleven mensen, die zie ik niet als echte mensen.

    En die mogen wat mij betreft, net als wapentuig worden vernietigd en uitgeroeid.

    Als zij er ooit komen wordt er er een ontstellend kwaad over de wereld verspreid.

    De mapenhandel is al al een hydra. Maar deze nieuwe “mensensoort, kan zich ook gaan ontpoppen als hydras.

    In principe is het in heel wat gevallen, bij Ons van het zelfde laken een pak.

    Bij voorbaat: DOOD AAN DE HOMO HYDRIA!

    Groeten van Haras Mormolus.

    Reactie door Haras Mormolus — dinsdag 3 april 2007 @ 12.28 uur

  29. En lucht het op Haras?

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 3 april 2007 @ 14.26 uur

  30. @ 27 @ 28 Haras

    Nu eerst een biertje en even tot rust komen.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 april 2007 @ 17.04 uur

  31. Het lucht helemaal niet op mijn beste bijdehandje.

    Zou ik van alle akelige gedoe nog niet al gek zijn, dan werd ik het nu wel.

    Gelukkig zul jij ook wel weten, wie de echte gekken zijn, die onze levens, het land en de aarde verpesten.

    Groeten van Haras en prettige Paasdagen zonder exploderende, ijzeren eieren met dodelijke schalen.

    Reactie door Haras Mormolus — dinsdag 3 april 2007 @ 17.17 uur

  32. Dag Pool

    Ik heb vanmiddag al een biertje gehad.
    Maar het was ondanks marktdag, erg stil in de kroeg.

    Ik ben nu heel rustig.
    Ik heb een poos muziek gemaakt op mijn keybard
    Met muziek valt alles van mij af.
    Over een kwartier ga ik eten.
    Aardappelen met erwten en wortelen een biefstuk uit de reclame.
    Daarna een toetje,
    Dan: een uurtje televisie kijken.
    Naar het E team. Geweld zonder doden.
    Terug naar mijn muziek, nu met de koptelefoon.
    Van half elf tot na middernacht, nog wat televisie kijken.
    Zap, zap zap.
    Daarna naar bed.
    Lekker slapen met mooie dromen.
    Uitgerust en goedgemutst wakker worden en opstaan tussen zeven negen uur.
    En terwijl ik daarna in de tuin werk en wat aan mijn grote vijver doe, zal er wel niets gebeuren waar ik mij kwaad over maak.

    En misschien doe ik morgen ook nog wat aan een dichtbundel: Lessen in liefde. of: She was loking like a hors) but her smile was like flowers. Waarvoor ik na een voordracht een sponsor heb gevonden.

    Allemaal de groeten van Haras.

    Reactie door Haras Mormolus — dinsdag 3 april 2007 @ 17.49 uur

  33. @31 Haras,

    Goed beschouwd is er maar één die je gek kan maken en dat ben jezelf, dat doe jezelf.

    Constateren, relativeren en actie ondernemen + afstand nemen.

    Sweet dreams Haras.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 3 april 2007 @ 19.38 uur

  34. Ik heb al actie ondernomen bijdehandje.

    Een aanklacht ingediend bij de oficier van justitie in Maastricht tegen het akelige heerschap Munsters van het ABP.

    Ik weet niet of andere mensen een dergelijk initiatief hebben genomen of durfden te nemen.

    Afstand nemen en relativeren lijkt nog het meeste op niks zeggen en niks ondernemen.

    Mijn aanklacht zal hoogst waarschijnlijk niet veel of geen effect hebben. Want onze nationale poenscheppers op verschillende, dikwijls criminele gebieden, worden met rust gelaten door de justitie en krijgen zelfs onderscheidingen van de Koningin.

    Ik heb, al maak ik mij daar misschien in andermans ogen belachelijk mee, toch maar mijn nek uitgestoken.

    Dank je wel voor de zoete dromen die jij mij gunt. Maar die had ik altijd al.

    Overigens, lukt het mij steeds beter om verstandig te worden.

    Wie gekker zijn dan ik (mij) die schrijven niks op en doen hun mond niet open.

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras Mormolus — dinsdag 3 april 2007 @ 20.32 uur

  35. Heel goed van je Haras dat je dat hebt gedaan, maar wat ik bedoel is dat je er verder niet je nachtrust door moet laat verstoren. (aktie prima! Maar zet het ook van je af, lig er niet wakker van, daar heb je alléén jezelf mee)

    Fijne avond Haras.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 3 april 2007 @ 21.18 uur

  36. Gisteren in fotomuseum Foam geweest (Amsterdam). Daar zie je wat wapens en geweld met mensen doet.
    Je moet er wel een goede maag voor hebben.

    Reactie door nico de vries — woensdag 4 april 2007 @ 3.59 uur

  37. Bijdehanje,

    Ik kan, als ik wat heb opgeschreven voor ik ga slapen, het een en ander nog wel even door mijn hoofd laten spoken.

    Maar ik blijf er niet waakker door liggen. En mijn nachtrust wordt gelukkig niet en door niets verstoord.

    Ik heb nooit (meer) akelige dromen.
    Althans niet bwust. Dat merk ik pas achteraf, als ik ontspannen wakker word.

    Toch zouden sommige van mijn dromen, voor iemand anders als hij of zij die zou ondergaan, echter wel eens zo naar kunnen zijn, dat hij badend in het zweet wakker wordt. Daar heb ik geen last van.

    Want in mijn droomleven ben ik zelf de baas en daardoor heb ik gewoonlijk niet het besef, dat ik een nare droom heb.

    Angst, overkomt anderen dan ik, de personen die soms in mijn dromen meespelen.

    Een droom is eigenlijk een spel waarin je kan worden uitgedaagd om een overwinning (op jouw zelf of jou omgeving) te behalen.

    Als je in jouw dromen altijd de verliezer bent, dan kan dat ook in jouw dagelijkse leven gebeuren. En ben je overdag bang of dapper, dan zul je dat ook in jouw dromen zijn. Het is een wisselwerking.

    Dromen kunnen raadgevingen en lessen voor overdag zijn.

    Ik zelf voel mij in mijn dromen onkwetsbaar en niet te verslaan.

    Angst, die eigenlijk ook bij sommige dromen hoort, daar hebben de “medespelers” in een dergelijke droom de meeste last van.

    Om hun (en ook mij zelf) van dienst te kunnen zijn, beschik ik in nare dromen (doch waarin ik zelf dus niet bang ben) over het wapen van de Deus ex Machina, die men ook wel een ingreep van een hogere macht noemt.

    Het gebruik van Deus ex Machina is ook nog een schrijverstruc, om in netelige situaties een goede afloop voor een bedreigde held te kunnen forceren.

    Een Deus ex Machina, in het dagelijks leven die ik, die WIJ zelf zouden kunnen afroepen, dat zou geweldig zijn!

    Maar wellicht niet voor iedereen.

    Waar over wordt gezwegen, dat is er niet.
    Clusterbommen zijn in eens van deze pagina verdwenen.

    Hartelijke groeten van Haras.

    Ik zal nu een liedje voor jou gaan spelen: Zirkus Renz. Heel vlug.

    Reactie door Haras Mormolus — woensdag 4 april 2007 @ 11.05 uur

  38. Je mag het gepeupel niet na-apen , want daar staat een zware straf op !

    Reactie door Fred — woensdag 4 april 2007 @ 21.25 uur

  39. Haras

    Sorry dat ik zo laat reageer, maar toch,….

    Prima gedaan zo’n eenmans actie, en ik hoop voor jou dat er naar je geluisterd wordt en er wat aan gedaan wordt.
    Het belangrijkste op dit moment is hoe trots jij op jezelf mag zijn, je ben toch maar over die hoge drempel gestapt en je recht gaan halen, velen zullen het niet doen of durven.

    Bravo Haras

    by the way,… kan ik ook nog een verzoeknummer aanvragen,….. doe maar de Radetzkymars.

    Fijne Paasdagen

    Reactie door Pool — donderdag 5 april 2007 @ 20.08 uur

  40. Dag Pool,

    Eergisteren werd ik opgebeld, door een mevrouw uit de gezondheidszorg:
    weberannet@hotmail.com.

    Er is aangaande de misstappen van Munsters en zijn vriendjes een handtekeningen actie gestart, om mijn aanklacht te ondersteunen.

    Als je de tekst daarvan zou willen ontvangen, van mijn aanklacht dus, stuur dan een Emailtje naar
    gjetten@tisccali.nl

    Of naar mormulus@kpnplanet.nl

    (Ik ben ook Haras)

    Prettige feestdagen

    Groeten van Gerrit.

    Vraag maar een verzoeknummer aan. Als het maar niet te modern is. Mijn liefde gaat uit naar volksliedjes en oude dansmuziek, zoals Ole Guapa van Malando.

    Maar in de muziek, (waar ik waar ik geen groot licht in ben) maak ik meer foutjes dan bij schrijven, dichten en rijmelaria.

    De Radetzkymars, die zal wel lukken. Maar die moet ik nog eerst nog eventjes oefenen. Want die heb ik lang niet meer gespeeld!

    Nog eens de groeten.

    Reactie door Gerrit Jetten — vrijdag 6 april 2007 @ 10.54 uur

  41. Clusterbom ,de moderne mijn.

    98 procent van de geregistreerde slachtoffers van clusterbommen zijn geen militairen, maar burgers die bezig zijn met alledaagse activiteiten.

    Belgie heeft al een wet aangenomen die het gebruik van dit wapentuig verbiedt.

    Nu NL nog ,hoop dat vvd en cda het voorstel niet WEER “torpederen”

    Reactie door ben — dinsdag 10 april 2007 @ 13.12 uur