SP zal in Eerste Kamer om Irak-onderzoek vragen

De SP zal later dit najaar, zodra de nieuwe Eerste Kamer is geïnstalleerd, voorstellen om een parlementaire enquête in te stellen naar de aanloop naar de Irak-oorlog. Als die daar niet in meerderheid mee instemt, stelt Jan Marijnissen voor dat leden van de Eerste en de Tweede Kamer samen naar het NIOD (het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie) stappen, om daar een onafhankelijk onderzoek te vragen.

Een eerder voorstel voor een parlementair onderzoek in de Tweede Kamer werd geblokkeerd door een meerderheid van CDA, VVD, ChristenUnie en de PvdA. Als ook in de Eerste Kamer een dergelijke blokkade wordt opgeworpen, wil Marijnissen de Eerste- en Tweede-Kamerleden die wél een onderzoek willen om hun handtekening vragen voor een verzoek aan het NIOD. Mocht blijken dat die instantie onvoldoende mensen heeft voor een onderzoek, dan zal Marijnissen daarvoor extra budget vragen aan minister Plasterk van Onderwijs.

Nieuwsbericht SP

Vrijdag had oud-premier Dries van Agt (CDA) weinig goede woorden over voor het besluit van het kabinet om een onderzoek naar de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog in Irak te blokkeren. In een uitzending van het radioprogramma De Ochtenden noemde hij dit vrijdag „het muilkorven van het parlement”.

Teken daarom ook: Openheid over Irak nu!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 01 april 2007 :: 10.45 uur

122 Comments

122 reacties

  1. Jan, goede zaak, moet lukken,ik ben
    benieuwd .
    SUCCES>

    Reactie door Henk de Bruin — zondag 1 april 2007 @ 10.50 uur

  2. Wij zijn het er helemaal mee eens dat er een parlementair onderzoek komt naar de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog in Irak.

    Reactie door g en h rombeek — zondag 1 april 2007 @ 10.58 uur

  3. Als Balkende zijn vrouw al zegt, dat hij heel eigenwijs is.,

    dan is er al wel genoeg grond voor een diepgaand onderzoek,en dat kan beter nu ,dan over 100 jaar.

    In het dogepaleis ion Venetie hangen alle portretten van vroegere doge’s., behalve van een criminele doge.,
    pleit er dan ook voor dat alles wat ook maar ooit aan balkende kan herinneren verwijderd word.

    te beginnen met balkenende zelf natuurlijk!

    Reactie door Gerrit — zondag 1 april 2007 @ 11.06 uur

  4. Natuurlijk moet er zo’n onderzoek komen – zelfs Blair en Bush hebben toegegeven dat ze fout zaten. En hier wordt zoiets geblokkeerd? Te gek voor woorden!

    Reactie door Marjolein — zondag 1 april 2007 @ 11.15 uur

  5. wat zou er toch wel onder die irak deksel zitten,waar balkenende boven op staat.
    en dan te bedenken,dat die hele regeer club daar een kring omheen vormt.
    wat mij tegen valt,is de knieval van wouter bos,de z.g.n sociale voorman van de concurent,ook aan deze achterlijke vertoning mee doet,voor mij is hij de palfrenier de slippen drager van balkenende

    Reactie door hw rademaker — zondag 1 april 2007 @ 11.21 uur

  6. Mijn steun heb ik gegeven.
    Trek maar open die beerput.

    Fijne zondag verder allemaal.

    Reactie door bijdehandje — zondag 1 april 2007 @ 11.25 uur

  7. Wij als Nederlands staatsburgers hebben er recht op ,op volledige uitleg van deze regering over de oorlog in Irak en de steun van Nederland daaraan . Wij hebben deze bestuurders gekozen en zijn aan ons het volk uitleg verschuldigd. Daarom moet er een onderzoek komen de waarheid moet boven tafel komen .Het lijkt wel of die Balkenende een deal heeft gemaakt met Bush over het secretariaat van de Hoop Scheffer van de NATO Het kwam destijds zo slijmerig over die 3 heren zo familiair met elkaar omgingen Democratie betekend mijnheer Balkenende openheid over de besluitvorming van de regering en geen achterbaks gedoe daaromtrent

    Reactie door Dirk Schuit — zondag 1 april 2007 @ 11.34 uur

  8. @5 hw rademaker

    Wouter Bos is niet meer dan de hofnar van het CDA.

    Reactie door iew — zondag 1 april 2007 @ 11.46 uur

  9. Ik vraag me af of zo’n onderzoek wel zin heeft. De informatie over massavernietigingswapens blijkt vervalst te zijn. Maar als de regering dat wel wist, dan zullen ze dat toch nooit toegeven? Ze zullen wel weer herhalen dat Saddam moest worden aangepakt omdat hij de VN resoluties aan zijn laars lapte. Helaas wel ten koste van veel mensenlevens en daarom achteraf gezien een verkeerde beslissing.

    Reactie door reint — zondag 1 april 2007 @ 11.54 uur

  10. Die hele affaire stinkt, het lijkt mij een goed idee alvast de milieu politie te waatschuwen wegens overtreding van milieu wetten.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 1 april 2007 @ 11.57 uur

  11. De hierboven in de kop van het artikel opgegeven (Telegraaf)link ‘het muilkorven van het parlement’ werkt niet meer..
    Daarom draag ik onderstaande link aan:

    http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/3/30/300307_vanagt.html

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 1 april 2007 @ 12.00 uur

  12. Column van SP Oosterhout:

    Ik zie helemaal voor me hoe de formatiebesprekingen tussen CDA en PvdA zijn gegaan: “Het kan niet zo zijn dat jij samen met de CDA wilt regeren en toch een parlementair onderzoek wilt naar de rol van Nederland in de oorlog tegen Irak…toch!” snoeft Jan-Peter. Woutertje is allang blij dat hij mee mag spelen en is bereid om elk offer te brengen, ook de eerder gestelde eis van de PvdA om een onafhankelijke commissie. “Ja… misschien heb je wel….ja…laten we het maar niet doen…zijn we nu weer vriendjes? Mag ik nog steeds meespelen?”

    Bovenstaand verhaal is fictie, denk ik. Hoop ik. Maar de werkelijkheid zal er niet ver vanaf liggen. Als je niets te verbergen hebt, waarom stel je dan bij formatiebesprekingen de eis dat de PvdA die roep om een onderzoek laat vallen?

    We weten allemaal allang dat de VS Irak niet zijn binnengevallen uit humanitaire overwegingen. Massawapens? Onzin! Op basis van leugen en bedrog werden hier redenen verzonnen om een land binnen te vallen. Achteraf beriep Bush zich erop dat hij de bevolking wilde bevrijden van Hussein. Natuurlijk! Op dezelfde wijze waarop de VS de gruwelijke genocide van de Hutu’s op de Tutsi’s (ruim een miljoen doden in enkele maanden!) een halt toeriep? Onee, daar trok de hele wereld zich niets van aan! Nee, ze vochten een paar decennia geleden keihard tegen de Rode Kmer die in Cambodja een miljoenenslachting uitvoerde. Helaas, ook hier was de VS in geen velden of wegen te bekennen. Puur geschiedenis.
    En nu wilde diezelfde VS onder onzinnige redenen Irak aanvallen. Laten we elkaar geen mietje noemen: puur om de olie. Dat is iedereen bekend.
    En wat doet Nederland? Die doet kritiekloos wat Bush zegt. Onze regering is meegegaan in een oorlog die ontzettend veel mensenlevens heeft geëist en nog zal eisen.
    Na de Tweede Wereldoorlog werd heel Duitsland verantwoordelijk gehouden voor wat Hitler had gedaan, immers, zij hadden hem gekozen.
    Welnu, wij hebben een gekozen regering die meegaat in een zinloze oorlog en dus kunnen wij verwachten hier in zekere zin medeverantwoordelijk voor te zijn. Is het dan niet meer dan logisch dat wij als burgers ook weten wat de beweegredenen van Balkenende zijn geweest om Bush volmondig medewerking te verlenen? Is het dan niet, heel zachtgezegt, vreemd dat een onderzoek daarna door de (toendertijd beslissende personen) wordt tegengehouden?
    Steun de SP in de actie voor een onpartijdig onderzoek. Laat de onderste steen maar boven komen. Ik wil graag weten waar ik medeverantwoordelijk voor ben!
    Teken nu!
    http://www.sp.nl/nieuws/actie/irak/

    Reactie door Monique — zondag 1 april 2007 @ 12.03 uur

  13. Hier kan je ook bijdragen,mening geven

    http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article675236.ece/Irak-protest_brengt_PvdA_in_problemenhttp

    En hier campagen lied:

    http://www.openheidoverirak.nu/indemedia/Die%20lieve%20Jan%20Peter.html

    Reactie door maria — zondag 1 april 2007 @ 12.22 uur

  14. Misschien dat Balkenende eens zou moeten praten met de Palestijnen en dan politiek de oorlog tegen Israel gaan steunen.. Wellicht nederlandse troepen naar Gaza sturen om te helpen bij de opbouw van het land..

    Israel lapt namelijk ook allerlei VN-resoluties aan haar laars..
    Dat was toch de het belangrijkste argument om de VS in Irak te steunen ??

    Reactie door Janneman — zondag 1 april 2007 @ 12.23 uur

  15. @11 Wattenstaaffie

    Hallo en goed je weer tergu te zien op het log! Blijf je nu weer een tijdje?!
    Groet

    Reactie door maria — zondag 1 april 2007 @ 12.24 uur

  16. Gisteren handtekeningen ophalen in de Amsterdamse volkswijk Bos en Lommer. Met de camera’s vam de NOS erbij! Een teken aan de wand, die honderdduizend zijn zó binnen!

    Reactie door Peter van der Klein — zondag 1 april 2007 @ 12.28 uur

  17. @ 16 Peter

    Hardstikke goed!
    Als we die 10o.000 binnen hebben moet er dan een PE van komen?
    Een PE is verreweg het beste.

    Het NOID heeft laten weten dat het daar geen zin heeft omdat ze zelf niet meer info boven tafel kunnen krijgen zoalang het kabinet het niet vrij geeft.
    Daar hebben we dus niets aan.

    Het campagne lied: Hij loog ons de oorlog in….die lieve Jan Pater….
    zal ook beroering terwege brengen ….de tekst liegt er niet om!!!

    Reactie door maria — zondag 1 april 2007 @ 12.38 uur

  18. Moet zijn natuurlijk zijn Jan Peter en zeker niet Jan Pater…alhoewel….?!

    Reactie door maria — zondag 1 april 2007 @ 12.39 uur

  19. Politici die dit onderzoek afwijzen zijn in mijn ogen niet loyaal aan Nederland en het internationaal recht, en mogen wat mij betreft hun paspoort inleveren en op permanente wandelvakantie in Afghanistan.

    Reactie door Johnito — zondag 1 april 2007 @ 12.58 uur

  20. @ 10 Henk H

    Laat de milieupolitie ook hier even langs komen het stinkt zelfs tot hier en voorbij de Klomp.

    @ 11 wattenstaafie

    Fijn je weer te zien, en zo te merken is je niets ontgaan tijdens de afwezigheid hier op deze weblog.

    Trouwens goeiemiddag allen

    Reactie door Pool — zondag 1 april 2007 @ 13.02 uur

  21. Open met die beerput! Onderzoek NU!

    Reactie door J3roen — zondag 1 april 2007 @ 13.27 uur

  22. @20, Pool,

    Goeiemiddag Pool!

    Reactie door J3roen — zondag 1 april 2007 @ 13.28 uur

  23. @15 maria en 20 Pool

    Ben nooit weggeweest hoor, ik heb een tijdje gepost onder mijn roepnaam maar dit schiep verwarring en dus heb ik besloten om maar weer het oude vertrouwde alias te gebruiken.
    Groet Sjaak

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 1 april 2007 @ 13.45 uur

  24. @ monique.

    Ik ben het he-le-maal eens met je verhaal. Ik vind het ook absurd dat er mensen sterven voor de hebzucht van enkele volgevreten graaiers uit de elite.

    Amerika, die graag de politieagent van de wereld wil spelen voert dit steeds alleen uit als er wat te halen valt.

    Zelfs voor hun eigen mensen zijn ze asociaal. Er zijn gevallen bekend dat ouders of echtgenote van militairen, salaris gekort kregen omdat hun zoon (of man) gesneuveld was in het midden van de maand, en dan krijgen ze niet het hele bedrag.
    Dit zijn dus mensen die de grootste offes brengen. Een zoon of een vader verliezen is een half maandsalaris niet waard.
    Kan het dan nog triester……….

    alexander

    Reactie door alexander — zondag 1 april 2007 @ 13.47 uur

  25. Ik vind het een geweldig initiatief Maria dat lied! De waarheid moet boven komen punt!

    Reactie door cynthia — zondag 1 april 2007 @ 13.51 uur

  26. @24 Alexander: Hebzucht is samen met respectloosheid de grootste vijand van de wereldvrede. Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe Balkenende zich zo voor het karretje laat spannen van Bush.

    Daarnaast vernietigen ze een land en laten dat vervolgens ‘herbouwen’ door Amerikaanse en Europese bedrijven. Zo kunnen ze naast de ingepikte olievelden, de enorme omzetten via de wapenhandel ook nog hier een flink graanveld aan meepikken.Walgelijk!

    Reactie door Monique — zondag 1 april 2007 @ 14.03 uur

  27. @17 12.38 uur, Maria:

    Ben het met je eens, alleen: het “gezelligheids”gehalte van de muziek van dat lied is niet echt in overeenstemming met de ernst van de -terechte! – tekst.
    Angstaanjagende muziek, zoals operacomponisten die ook vaak componeerden om de bijbehorende tekst kracht bij te zetten, zou veel beter op zijn plaats zijn.
    Maar het initiatief is in ieder geval goed.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 1 april 2007 @ 14.12 uur

  28. Ik heb geen vertrouwen in een onderzoek door het NIOD. Ze kunnen geen mensen onder ede ondervragen. Daarmee wordt het een vrijblijvende boel en komt de waargheid niet boven tafel. Er is behoefte aan een parlementaire enquete, waarbij er een verschijningsplicht is en mensen onder ede ondervraagd kunnen worden.

    Reactie door Drob — zondag 1 april 2007 @ 14.37 uur

  29. Mijn grote vrees is waarheid geworden met het versterken van de Amerikaanse troepen in Irak. Men noemde het ‘orde op zaken stellen’…
    Een gruwelijke slachting vindt plaats onder de bevolking, erger dan ooit.
    Pas dan zullen de Amerikanen Irak verlaten… als er geen enkele tegenspraak meer is. Uitroeiing van de soennieten en iedereen die zijn stem verheft.
    Dit is de nieuwe weg van de democratie.

    Reactie door Gloria — zondag 1 april 2007 @ 14.38 uur

  30. @ 21 J3roen

    Ook goeimiddag J3roen

    Je heb volkomen gelijk, en weetje, hoe harder je in de stront gaat roeren, hoe harder hij gaat stinken,…. laten we het hopen dat dit hier ook gebeurd, ….. Open die beerput.

    @ 23 Wattenstaafie

    Uiteraard wist ik dat, wie is hier anders mr. positive.

    Reactie door Pool — zondag 1 april 2007 @ 15.01 uur

  31. In hoeverre is de SP van deze vroegere standpunten afgeweken?

    Uit de SP-brochure “Gastarbeid en Kapitaal” , 1983, van de hand van de historicus dr. Anton Constandse:

    “Men kan nu wel hoog opgeven van hun afwijkende `kultuur’, maar waarin bestaat die dan? Goed, ze hebben als godsdienst – behalve variaties van het christendom – de islam.
    Dit zegt overigens weinig, want aanzienlijke groepen van moslims geloven even weinig als dusgenaamde christenen.

    Als ze wel hechten aan hun geloof, en vooral dan aan de gebruiken die daarmee samenhangen, vallen ze in de kategorie van onze Drentse, Veluwse en Zeeuwse gereformeerden, met taboes en bijgeloof van eeuwen geleden.
    Het aantal analfabeten onder hen is groot, ze laten zich manipuleren door feodale leiders en leveren mede de fascistiese overvallers op hun lotgenoten.
    Het is onzin, over te lopen van eerbied voor zulke vormen van `kultuur’, waar we zelf na eeuwen van strijd mee hebben afgerekend, enkele onderontwikkelde gebieden uitgezonderd, die ons zwarte zeden en beklagenswaardige gehandikapten leveren, zoals slachtoffers van polio.

    Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun diskriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten.
    Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?”

    Reactie door Anton — zondag 1 april 2007 @ 15.03 uur

  32. Wanneer zelfs van Agt Balkenende en het kabinet oproept een onderzoek niet te blokkeren zou dit onze regering toch te denken moeten geven.
    Voor hen is dit toch een oproep uit onverdachte hoek..

    Reactie door Bert — zondag 1 april 2007 @ 15.22 uur

  33. @28, Drob,

    Inderdaad, een parlementaire enquete zou wat dat betreft nog veel beter zijn. Wellicht dat een NIOD-onderzoek een daaropvolgende parlementaire enquete mogelijk maakt. Laten we het hopen!

    Reactie door J3roen — zondag 1 april 2007 @ 15.23 uur

  34. mijn vraag is.zijn er nu 1 april nog steeds nederlandse special force militairen in Irak actief.Deze geluiden waaien ook over het net.tijd dat middelkoop ons daar andwoord op geeft.

    Reactie door rafstal=paul — zondag 1 april 2007 @ 15.29 uur

  35. Het is hoe dan ook van belang dat dit onderzoek wordt doorgezet. Misschien zullen de onthullingen, die steeds meer zullen komen, uiteindelijk toch leiden tot een parlementaire enquête. Ik ben ervan overtuigd dat niet alleen zal blijken, op welke gronden en wijze de politieke steun aan de Amerikanen in werkelijkheid is gegeven, maar ook dat feitelijk militaire steun is gegeven. Dus dat parlement en volk in Nederland zijn voorgelogen.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 1 april 2007 @ 16.22 uur

  36. Een NIOD-onderzoek is behoorlijk waardeloos zolang het NIOD niet het recht heeft relevante personen onder ede te verhoren en alle, ook alle geheime, informatie in te zien. Zonder dat kan het NIOD alleen maar gissen, en dat doen historici (terecht) niet.

    Dat Balkenende c.s. iets te verbergen heeft, is maar al te duidelijk geworden de laatste tijd, met de uitzendingen van Argos en Reporter. Die wijzen heel sterk in de richting dat
    a) de Nederlandse regeringstop ervan op de hoogte was dat de Brits-Amerikaanse propaganda een grote leugen was, en dat
    b) Nederland wel degeljk militaire steun heeft verleend aan/voor de inval in Irak.

    Daarover moet de onderste steen bovenkomen. Dat kan alleen met een Parlementaire Enquete.

    De huidige opleving van de Eric O. zaak laat ook maar weer eens zien dat de doofpotmachine van Defensie niet waterdicht is: er is altijd wel iemand wiens geweten knaagt en die toch gaat praten.

    Wat ik totnutoe mis in de Irak-zaak is een memo dat als “smoking gun” fungeert; zoals de Pentagon Papers bij de Vietnam-oorlog, en zoals in GB de “Downing Street memos” bij Irak. Met zo’n document kan de regering niet meer om een PE heen.

    Reactie door Daniel — zondag 1 april 2007 @ 16.56 uur

  37. Het is duidelijk.
    Het CDA heeft wat te verbergen.
    Bij RTL Nieuws hebben ze een intervieuw waarin de staatssecretaris antwoord met de mededeling dat er al voor het begin van de oorlog,Amerikanen op nederlandse onderzeeers hebben gewerkt om via vertalingen inlichtingen van de strategie van de irakezen te verkrijgen.
    Hierdoor is bewezen dat Nederland al actief meedeed met de oorlog nog voor dat deze officieel was begonnen.
    Al zou het zo zijn dat er niets verborgen hoefde te worden is het parlementair onderzoek noodzakelijk.
    Iedere Nederlander heeft het recht om te kunnen beoordelen of deze op een partij of persoon stemt die zaken in de doofpot stopt of nog erger iemand die de hele wereld belazerd met misleiding en of leugens.
    Wat ze nu weer proberen is om zoveel tijd te rekken dat ze een uitslag van een onderzoek niet in deze regeerperiode hoeven te verwachten.
    Het zou net als op het voetbalveld met een gele kaart en rode kaart bestraft moeten worden.
    Laat een onafhankelijke instelling bepalen of er sprake is van onnodig tijdrekken.
    De PVDA doet vrolijk mee omdat ze nog de ervaring hebben van kok die zijn regering nog net in de laatste maanden moest laten vallen.
    Er is 1 positieve bijkomstigheid, als de PVDA zolang wacht zal ze hetzelfde lot beschoren zijn als D66.

    Reactie door H.v.Schijndel — zondag 1 april 2007 @ 17.19 uur

  38. @28 Drob,

    Eens. Die NIOD onderzoeken duren bovendien altijd vreselijk lang. Tegen de tijd dat de resultaten ervan bekend zijn, is geen bewindspersoon meer in functie.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 1 april 2007 @ 17.38 uur

  39. Hoewel ik niet op de SP stem ondersteun ik uw intiatief een onderzoek in te stellen naar de Nederlandse betrokkenheid bij de Irak-oorlog. Het is onbegrijpelijk dat de PvdA bij de coalitie-onderhandelingen dit parlementaire wapen uit handen heeft gegeven. Over principiele zaken zoals de bevoegdheden van de volksvertegenwoordiging valt niet te onderhandelen.

    Reactie door S. Denters — zondag 1 april 2007 @ 17.41 uur

  40. Wat ik mij nu ineens afvraag is…
    Kan het mogelijk zijn om de verborgen informatie ondertussen zo te ‘verbergen’ dat de waarheid nooit boven tafel komt?
    Ik bedoel zit al die informatie achter slot en grendel en kan daar niemand meer bij?
    Tijdrekken zal toch niet nodig zijn om e.e.a. te wissen?
    Weet iemand hier iets van?

    Reactie door Gloria — zondag 1 april 2007 @ 17.45 uur

  41. Als klant van de overheid die flink belasting betaalt, heb ik als kritische consument het recht om te weten wat voor verborgen gebreken er nog verder eventueel aan het product Irak zitten. Ik heb niet echt de indruk dat het belevingsgericht voor de Iraakse klanten wordt gebracht, maar dat het weer typisch zo’n overheidsdienst is.

    Reactie door W6969 — zondag 1 april 2007 @ 18.27 uur

  42. @Gloria.Heeft het Katshuis een open haard? dan hard schudden aan het hoofd van
    balkenende,misschien komt er wat uit.

    Reactie door rafstal=paul — zondag 1 april 2007 @ 18.30 uur

  43. Nou Jan, een grote portret van jou en mij staat nu ook op het kasteel van Rhoon.

    Jij lachend en ik verrukt met mijn SP spons.
    Kreeg de foto tijdens de opening van de Artistas, een groep Rotterdamse kunstenaressen waar ik een expositie mee doe en waar ik het schilderij Afghanistan maar via dit kasteel aan de wereld laat zien. . Heb de foto maar gelijk in het kasteel laten staan voor een maandje(expo t/m 13 mei.
    Openigstijden elke dag 2 tot 5 uur. . Omstanders waren er verrukt van.
    De maker is Gerard van de Voort, een sterk Irakman van de SP foldering.
    ARTISTAS SURVIVAL
    KASTEEL VAN RHOON

    Reactie door Willij Vanderlinden — zondag 1 april 2007 @ 19.47 uur

  44. wás de hele politiek zo ze nu is maar een 1 aprilgrap!
    off topic:
    in de provincie ;-)
    http://www.s-gravendeel.net
    handig als de polen komen o.m. over uitbuitingsmogelijkheden:
    http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/4/1/310307_arbeidstijdenaangepast.html
    ‘leven’ in irak:
    http://www.nos.nl/nosjournaal/columns/bagdad/index.html

    Reactie door seht es freunde.. — zondag 1 april 2007 @ 20.06 uur

  45. Hoe dan ook dat onderzoek moet er komen.
    Ik kreeg alleen gister in de reportage, het idee dat het NIOD niet staat te springen om dit onderzoek te gaan uitvoeren.
    Ik hoop nog steeds op een PE, zeker omdat een woordvoerder van het NIOD gister ook vertelde, dat het NIOD geen inzicht krijgt in bepaalde stukken, die voor een gedegen onderzoek nodig zouden zijn.
    Het NIOD kan zich nu alleen baseren op open bronnen zoals krantenartikelen e.d.
    Zolang de NIOD geen volmacht heeft om alle bronnen te onderzoeken, lijkt mij een gedegen onderzoek niet haalbaar.
    Misschien dat de eerste kamer op dit punt het verschil gaat maken.
    De waarheid moet boven water komen!

    Reactie door kitje — zondag 1 april 2007 @ 20.09 uur

  46. Bij zo een onderzoek gaat het er om welke waarheid je wilt horen. Volgens mij is zo een onderzoek vooral wederom een oefening navelkijken waar we de laatste jaren zo ontzettend bedreven in zijn geworden. Vergeten wordt dat de wereld niet bij Wuustwezel ophoudt.

    Reactie door Fred — zondag 1 april 2007 @ 20.59 uur

  47. Ofschoon Balkenende/CDA een dikke huid heeft zal hij onheroepelijk prestige verlies moeten lijden.Er moet meer naar “normen en waarden”verwezen worden,vooral bij de PvdA allochtonen achterban.Daar zit de zwakke plek van het kabinet.Ondertussen kunnen wellicht verdere verborgen informatie opgediept worden.Ook de opmaat voor de Afghanistan oorlog is van belang bij een verder onderzoek.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 1 april 2007 @ 21.27 uur

  48. 12 monigue heb je cda of vvd gestemt dan?? nee toch,,dan ben jij toch ook niet medeverandwoordelijk,
    de verandwoordelijken zijn de ,,stemmers,,op cda en vvd,dat zijn de mensen?? die willens en wetens dit soort praktijken willen,punt.

    en dries van acht,ben je of stem je nog steeds die partij? dan heb je echte boter op je hoofd,dan komt het bij mij over van we stemmen wel op dat tu?? en helpen het aan een meerderheid,maar eens zijn we het niet,waarom omdat er een c instaat?

    Reactie door ad — zondag 1 april 2007 @ 21.31 uur

  49. en een vraagje algemeen een onderzoek door het niot,,daar hoorde ik van de week dit van,,wij kunnen ook niet veel meer dan wat de,,cda voor de gemakkelijkheid,,los laat,,odf laat inzien,,of heeft het niot bepaalde rechten dat ze dus met of zonder rechter af kunnen dwingen de raporten te bemachtigen,,ahum voor zover dat nodig is.

    Reactie door ad — zondag 1 april 2007 @ 21.36 uur

  50. met een dee dus he dat niod

    Reactie door ad — zondag 1 april 2007 @ 21.38 uur

  51. Het zal allemaal zolang duren dat de bewijzen allang verdwenen zullen zijn.

    Reactie door L'écologiste — zondag 1 april 2007 @ 21.58 uur

  52. Lijkt me idd goed!

    Reactie door Alexander — zondag 1 april 2007 @ 22.12 uur

  53. Uit: Het jaar 6 van Driek van Wissen:

    “KIES WIJZER
    Bij de start van de CDA campagne is gebruik gemaakt van een kartonnen pop van Balkenende.

    Stalin is Russisch voor de man van staal,
    Karel de Grote was een gouden keizer,
    Von Bismarck was als kanselier van ijzer,
    En Thatcher was van net zulk materiaal.

    (…)
    Toch vier ik feest”", zo sprak de hoofdkabouter (Balkenende),
    “Omdat ik lekker groter ben dan Wouter”.

    Volledig anders echter is het hier,
    Want Balkenende is van bordpapier.

    25 oktober”

    Reactie door PMPMeese — zondag 1 april 2007 @ 22.22 uur

  54. Prima zaak en veel succes jongens met de actie

    Reactie door ReneR — zondag 1 april 2007 @ 22.26 uur

  55. Op het Journaal werd bij monde van Bram Schilham gezegd, dat de SP er politieke bedoelingen mee heeft om te blijven doorgaan met pogingen een onafhankelijk onderzoek te laten houden. De PvdA zou daar namelijk mee in verlegenheid worden gebracht.

    Dat vind ik een merkwaardige opstelling. De SP heeft nooit anders beweerd dan dat er zo’n onderzoek moet komen en blijven daar gewoon voor strijden. Meer niet. Als de PvdA daardoor in verlegenheid wordt gebracht, hebben ze dat aan zichzelf te wijten. Maar je kunt onhandigheid van de PvdA toch geen politiek spel van de SP noemen?

    Kwalijk trouwens weer, dat dat zo bij het Journaal zo werd gebracht.

    Reactie door Wilbert — zondag 1 april 2007 @ 22.37 uur

  56. @55 Wilbert

    Hoi Wlbert.
    Ja, dat heb ik ook gehoord. Wat is dat een toch een kabinets-journalist!
    Zo mag je dit niet brengen, dacht ik.
    Maar ja Wilbert… de SP laten ze niet zomaar groot worden. We kunnen nog heel wat tegenstand verwachten.
    Ik noem dit dubieuze berichtgeving.
    Telegraaftrekjes!

    Reactie door Gloria — zondag 1 april 2007 @ 23.14 uur

  57. @43 Willy vd Linden

    Dit is geen reclamesite.
    Lever liever een zinnige bijdrage.
    Leuk voor jou hoor dat je een Sp sponsje hebt en een foto van Jan, maar daar krijgen we het wapentuig niet mee weg.

    Reactie door bijdehandje — maandag 2 april 2007 @ 7.54 uur

  58. 500 reacties op het non-onderwerp van de dubbele-paspoorten.
    hier op een onderwerp wat 100 x belangrijker is 10 x minder reacties.

    Je kan zeggen wat je wilt maar Nederlanders laten zich graag gek maken.

    Reactie door Koen — maandag 2 april 2007 @ 7.57 uur

  59. Koen,

    Dat heb je goed gezien.
    Het is absurd dat dubbele paspoorten nu al maanden rondzingt in Nederland. We hebben nogal wat andere dingen te doen.

    In de VS is er een ook een TV schandaaltje.

    http://www.youtube.com/watch?v=MiIyI6ugmUM

    En dan de reactie van de hillbilly kanalen.

    http://www.youtube.com/watch?v=TOwvzGy0ZDA&mode=related&search=

    http://www.youtube.com/watch?v=HBEN7zPqJmQ

    Hahahaha,
    ze zijn een beetje boos.

    Reactie door alexander — maandag 2 april 2007 @ 10.52 uur

  60. Ja PVDA` ers, VVD`ers en CDA`ers hier moeten jullie je voor schamen!

    Reactie door cynthia — maandag 2 april 2007 @ 12.52 uur

  61. Wilbert, de PVDA heeft zelf dus niet in de gaten dat zij zichzelf in verlegenheid brengen! Je kunt beter naar een ander wijzen? Ach er staan dan 3 op jezelf gericht. Zolang de PVDA kiest voor geld boven democratie zijn ze wat mij betreft passé

    Reactie door cynthia — maandag 2 april 2007 @ 12.53 uur

  62. Dus het kabinet kan werkelijk zover gaan in het belemmeren van waarheidsvinding dat ze de stukken niet afgeven??? Dan kan het NIOD dus nooit een volledig onderzoek doen en nooit een duidelijke conclusie trekken. Natuurlijk kennen we die conclusie al lang maar we kunnen er zonder bewijs, zonder onderzoek geen gevolgen aan verbinden. Zijn Kamerstukken en kabinetsstukken niet via de rechter op te eisen??
    Ik besef heus wel dat deze machtsgeile regeerders allang weg zijn voordat het onderzoek is afgerond (tenzij we B 24 krijgen) maar de plicht van de Tweede Kamer om de waarheid boven tafel te krijgen (de geschiedenis helder krijgen) is belangrijker dan een of ander (tijdelijk) regeerakkoord.

    Provinciale Staten:
    Drente: PvdA – CU – VVD
    Flevoland: CDA – PvdA – VVD
    Limburg: CDA – PvdA
    Groningen: CDA – PvdA – CU
    Friesland: CDA – PvdA – VVD – FNP
    Utrecht: CDA – PvdA – VVD
    Overijssel: CDA – VVD – PvdA
    Zuid-Holland: CDA, PvdA – CU/SGP – VVD
    Noord-Holland: CDA – PvdA – VVD – GL
    Gelderland: CDA – PvdA – CU
    Zeeland: CDA – PvdA – VVD – SGP
    Brabant: CDA – PvdA – VVD

    Voila! In iedere provincie minimaal 2 regeringspartijen en waar mogelijk zelfs alle 3. Niet alleen de SP is buiten spel gehouden (Tichelaar gaf nu, in de Volkskrant, zelf toe dat het CDA de SP heeft buitengehouden) men heeft de zaken zo gemanipuleerd dat het regeerakkoord ook door de provincies ondersteund gaat worden. Het gaan een moeilijke 4 jaar worden voor veel Nederlanders.

    Reactie door Irma — maandag 2 april 2007 @ 14.19 uur

  63. Dit onderzoek geeft toch geen enkele meerwaarde. Het is en blijft achteraf beoordelen of er toen een juiste of wellicht onjuiste beslissing is gemaakt. Dit onderzoek zal dan ook geen enkele waarde hebben wat betreft de ‘planning’ die er nu voor Irak geldt.

    Kortom: geen onderzoek!

    Reactie door René Wagenaar — maandag 2 april 2007 @ 14.26 uur

  64. Het parlment gemuilkorfd? Hoezo dan? Als er een meerderheid vóór het onderzoek is, dan komt dat er. Is er geen meerderheid, en daar lijkt het nu op, dan komt er geen onderzoek. Simpel toch? Zo werkt het nu eenmaal.

    Reactie door Niels — maandag 2 april 2007 @ 15.58 uur

  65. Beste Jan,

    Als eigenlijke VVD’er vraag ik je om hier vooral mee door te gaan. Het is te gek voor woorden dat de regering in deze geen openheid wil geven. Dat vinden liberalen juist van belang: een zo klein mogelijke, bescheiden en terughoudende overheid. Zo een overheid start geen zinloze oorlogen en is ook altijd bereid verantwoording af te leggen, uit oogpunt van transparantie.

    Vreemd dat juist de VVD zo krampachtig blijft tegenwerken. Waar is men toch bang voor? Van een onderzoek kan men alleen maar leren, zo worden gemaakte fouten in de toekomst vermeden. Kun je moeilijk tegen zijn. Succes dus.

    Arno

    Reactie door Arno — maandag 2 april 2007 @ 16.19 uur

  66. @63 Rene:
    “Dit onderzoek geeft toch geen enkele meerwaarde. Het is en blijft achteraf beoordelen of er toen een juiste of wellicht onjuiste beslissing is gemaakt.”

    De Amerikaanse en Britse onderzoeken hebben al aangegeven dat de inlichtingendiensten en regeringen bewust hebben gelogen over de Iraakse “dreiging”.

    Een onderzoek moet boven tafel halen in hoeverre de Nederlandse regering bewust was van die leugen toen zij besloot mee te doen.

    Verder moet een onderzoek boven tafel halen in hoeverre Nederland wel degelijk militair betrokken is geweest. Daarvoor bestaan ook al sterke aanwijzingen d.m.v. journalistiek onderzoek.

    Het is wel degelijk van belang (achteraf) boven tafel te halen wat de waarheid nu is. En wat mij betreft, de schuldigen daarvoor gepast straffen.

    “Dit onderzoek zal dan ook geen enkele waarde hebben wat betreft de ‘planning’ die er nu voor Irak geldt.”
    Nee, dat is ook nooit de bedoeling geweest. Nederland doet ook niets meer in Irak en is dat ook niet van plan. Dergelijke onderzoeken hebben over het algemeen ook maar een zeer beperkte waarde voor de toekomst, anders dan wat algemene “wijze” lessen over hoe anders te handelen.

    Reactie door Daniel — maandag 2 april 2007 @ 16.28 uur

  67. Wat stelt een onderzoek nog voor in Nederland.
    We gaan met de vinger het gat in en als de vinger bruin wordt trekken we hem snel terug.
    Een minister treed terug door een onderzoek uitgevoerd door Van Vollenhoven en een maand later zit hij er op de stoel er naast.
    Walgelijk.

    Reactie door De Hakker — maandag 2 april 2007 @ 16.54 uur

  68. Fijn Arno, tenminste dat vind ik dat je dit even meldt op dit log!

    Reactie door cynthia — maandag 2 april 2007 @ 19.33 uur

  69. Even Of Toppic

    Vanavond op Ned 2 Tegenlicht.
    De eerste van 6 uitzendingen over het Midden Oosten.
    Vanavond aandacht voor de intensieve Joodse Lobby in Amerika.

    Reactie door kitje — maandag 2 april 2007 @ 20.30 uur

  70. Dat er een onderzoek dient te komen naar de in mijn ogen misdadige steun van onze regering aan het regime in de VS staat buiten kijf.
    Op dit moment maak ik me ernstige zorgen om hetgeen aangegeven in mijn eerder aangegeven link en de Europese houding in deze. Al die zgn christenen zouden zich de ogen uit het hoofd moeten schamen dat dit maar door blijft gaan.
    Hun eigen profeet Jezus draait zich op het moment als een boortol rond in zijn graf, bah ik ben er doodziek van.

    http://www.deepjournal.com/p/7/a/nl/537.html

    Reactie door Frans — maandag 2 april 2007 @ 20.44 uur

  71. @Gloria — zondag 1 april 2007, 23.14

    Hoi Gloria,

    Excuses zijn niet (altijd) nodig, hoor.

    Wat je zei, dat “ze” de SP niet zomaar groot laten worden, lijkt mij een waar woord. Dat heb ik zelf ook al wel eens gezegd, maar de manier waaróp de SP wordt geweerd, is toch wel van een bijzonder laag (i.e. lafhartig) niveau. Dat het zó erg was in de politiek, had ik nou ook weer niet gedacht. Best walgelijk, vind ik. Laten we wat dit betreft Pechtold maar eens even knuffelen.

    Maar ach, het voordeel is dan weer, dat we als SP gewoon lekker consciëntieus bezig kunnen blijven. Als alles – goed of fout – als “fout” wordt gebracht in/door de media, maakt het voor de publieke opinie immers niet uit, wat je doet. Zoiets… Je snapt het wel, toch?

    Misschien toch een verduidelijking:
    De SP krijgt te horen: “There is no way IN”.
    In de praktijk blijkt, dat andere partijen te kampen hebben met: “There is no way OUT”.

    Oud Nederlands spreekwoord: Eerlijk duurt het langst.
    Misschien iets voor een inburgeringscusrsus…

    Reactie door Wilbert — maandag 2 april 2007 @ 21.11 uur

  72. +Wilbert — maandag 2 april 2007, 21.11

    Ik denk, dat ik aanleiding tot misverstanden heb gegeven…

    Die inburgeringscursus, waarover ik het had, zou dan in elk geval juist door politici moeten worden gevolgd.

    Reactie door Wilbert — maandag 2 april 2007 @ 21.33 uur

  73. kitje — maandag 2 april 2007 @ 20.30

    Yep, zojuist gezien en veel wist ik al. Het was de intensieve conservatie/Joodse lobby die ons in oorlog met Irak bracht.
    zie http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/

    Ik zeg allang dat fundamentalisme een grote bedreiging is voor de wereldvrede. Of het nou een Christenfundamentalist is die Bush aanzet tot oorlog, een Islamfundamentalist die de wereld wil islamiseren of een zionist die te ver gaat in de verdediging van Isreal. Ik zeg steeds; je hebt goeien en je rotte appels(fundamentalisten). Ik twijfel over een oorlog met Iran. Als ze mij en ons land bedreigen, dan is het onvermijdelijk. Maar jut Isreal de V.S. onnodig op, dan is het een ramp. Het is goed te zien dat Amerikanen er nu zelf ermee komen.

    Zoals ik steeds zeg; ik steun het kapitalisme of socialisme niet onvoorwaardelijk. Ik steun Isreal, de V.S., Iran, Syria de Palestijnen etc niet onvoorwaardelijk. Elk groep kent gekken en goeien, ik trek mijn eigen conclusies. Dat je soms wat sympathieker tegenover een partij staat, wil nog niet zeggen dat deze partij heilig is en niet veroordeeld moet worden voor zijn misdaden.

    Dat de Irak-oorlog nu betwijfelft wordt is prima, maar laten we ons ook vooral richten op de toekomst. Het land is bevrijd van een dictator, ook al ging het Joodse lobby/olie. Dat Bush niet de juiste ‘bevrijder’ is, wil nog niet zeggen dat ermensen bevrijdt moeten worden.

    Reactie door C Harms — maandag 2 april 2007 @ 22.15 uur

  74. @C Harms — maandag 2 april 2007, 22.15

    Je zegt steeds, dat je steeds dit of dat zegt, maar volgens mij zeg je helemaal niks.

    Reactie door Wilbert — maandag 2 april 2007 @ 22.35 uur

  75. @73 C Harms:
    “Ik twijfel over een oorlog met Iran. Als ze mij en ons land bedreigen, dan is het onvermijdelijk.”

    Bedreigen? Hoe dan? Je trapt toch niet (weer) in demagogie van Bush en Blair over WMD? Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
    Afgezien daarvan lijkt me niet dat Iran zo’n walk-over zou zijn als Irak was. De Iraniers mogen bepaald niet enthousiast zijn over de regering, maar daarvoor dulden ze nog niet buitenlandse inmenging.

    “Maar jut Isreal de V.S. onnodig op, dan is het een ramp. Het is goed te zien dat Amerikanen er nu zelf ermee komen.”

    Zelf komen met initiatief tot agressie tegen Iran? Dan heb je Tegenlicht toch niet goed bekeken. De boodschap was juist dat de Israelische lobby in Amerika niet echt zichtbaar is. Weet jij veel wat er achter de schermen tegen GWB c.s. gezegd is en druk uitgeoefend is?

    Reactie door Daniel — maandag 2 april 2007 @ 22.50 uur

  76. Wilbert — maandag 2 april 2007 @ 22.35

    Check de voorgaande discussies/archieven. Zie maar hoe vaak C Harms voorbij komt.

    Reactie door C Harms — maandag 2 april 2007 @ 22.53 uur

  77. @73 C Harms:
    “Dat de Irak-oorlog nu betwijfelft wordt is prima, maar laten we ons ook vooral richten op de toekomst.”

    Dat is de demagogie van het CDA en van Bush. Geeft niet als er wat fout gegaan is, het resultaat (Saddam weg) is toch goed?

    Nee, er zijn fundamentele dingen fout gegaan. Veel daarvan moet nog eens goed boven water. Een ding is wel al klip en klaar: er is een oorlog begonnen zonder mandaat van de VN. Dat is in strijd met het heersende volkenrecht. Aan die oorlog hebben Balkenende c.s. steun aan verleend, en daarvoor zijn ze simpelweg oorlogsmisdadigers.

    Reactie door Daniel — maandag 2 april 2007 @ 22.53 uur

  78. Laat dat onderzoek er maar snel komen anders beroepen alle betrokkenen zich weer op geheugenverlies.

    Reactie door Wim Torsius — maandag 2 april 2007 @ 22.56 uur

  79. Zojuist de uitzending van VPRO Tegenlicht gezien. Een eyeopener voor iedereen die nog de kleppen voor de ogen heeft!

    Een onderzoek over Irak en een politieke afrekening is nodig!

    Reactie door Spa_R — maandag 2 april 2007 @ 22.59 uur

  80. Daniel — maandag 2 april 2007 @ 22.53

    Ach hou op, Saddam Hoessein rommelde ook. Tegen de resoluties in. Dat de Tegenlicht-reportage jullie steunt in jullie kritiek op de te extreme Joodse Lobby en een te Conservatief VS- beleid doet daar niets aan af.

    Bekijk beide kanten zeggen jullie steeds. Doe dat dan ook en wees niet steeds eenzijdig!

    Reactie door C Harms — maandag 2 april 2007 @ 23.15 uur

  81. Saddam is een oorlogmisdadiger. Bush is een slechte president. Niet meer en niet minder.

    Reactie door C Harms — maandag 2 april 2007 @ 23.17 uur

  82. In mijn ogen zijn het niet dubbele paspoorten, maar de keuze voor of tegen een onderzoek waaraan men kan aflezen of een politicus loyaal is aan Nederland, of aan het misdadige Bush-regime en Aipac.

    Het is bovendien van de zotte dat Condoleezza Rice nu aan minister Verhagen vraagt om de Nederlandse missie aan dat andere front, Afghanistan, te verlengen. Een missie waaraan ook het nodige gesjoemel vooraf is gegaan. Verhagen laat bovendien weten niet blij te zijn met de uitzending van Reporter, over Nederland en Irak. Jammer joh…

    Aan het dreigende volgende front van de “war on terror” lijkt Iran de weg van de ontspanning te kiezen, in de zaak rond de, in Iraans vaarwater ,gearresteerde Britse militairen. Ook de Britten verzachten hun toon. Maar of dat een Amerikaans-Israelische aanval op Iran zal kunnen voorkomen is, volgens Russische intel-bronnen, nog allerminst zeker…

    Genoeg redenen om komende woensdag te demonstreren, zou ik zeggen;

    http://stopoorlog.nl

    http://johnito.blogspot.com/2007/04/openheid-over-irak-nu-kom-woensdag-naar.html

    Reactie door Johnito — maandag 2 april 2007 @ 23.18 uur

  83. Daniel — maandag 2 april 2007 @ 22.50

    Amerikanen bekritiseren zelf hun landgenoten die Isreal heilig verklaren. Da’s wat ik bedoel. Volgens is iedere Amerikaan in jouw ogen slecht.

    En Iran vertrouw ik voor geen cent met een wapen. Net als al die Amerikaanse extreem christelijk die vinden dat Iran zo snel mogelijk moet worden aangevallen; liever gisteren nog dan vandaag. Iran is een bedreiging voor homo’s en gematigde gelovigen en niet bepaald democratisch. Die zitten ook in Amerika bij de Christenfundamentalisten.

    Jullie hebben een veel te eenzijdig beeld. Tegenlicht was tenminste nog genuanceerd.

    Reactie door C Harms — maandag 2 april 2007 @ 23.28 uur

  84. @77 Wim Torsius:
    “Laat dat onderzoek er maar snel komen anders beroepen alle betrokkenen zich weer op geheugenverlies.”

    Dat zal wel meevallen. Alle beslissingen die genomen zijn, en alle informatie die de bewindslieden hebben gekregen staat op schrift. En die papieren weggooien doen ze niet zo snel…

    Reactie door Daniel — maandag 2 april 2007 @ 23.53 uur

  85. Irak
    Voorafgaand aan zijn bezoek aan Washington liet Verhagen weten niet blij te zijn met de recente uitzending van Reporter over de oorlog tegen Irak.

    In de uitzending werd gesuggereerd dat Nederland in 2003 had besloten de Amerikaanse inval in Irak hoe dan ook te steunen.

    Maar volgens Verhagen heeft Report onvolledig geciteerd uit vertrouwelijke stukken en had het kabinet nog helemaal geen besluit genomen.

    Reporter laat maandag in een reactie weten nog steeds achter de uitzending te staan.

    Nogal logisch als er een parlementaironderzoek komt, waaruit zou blijken dat het CDA bewust is misleid dat er dan koppen rollen.
    Dit is levensbedreigend voor de Amerikaanse regering, omdat dan wordt bevestigd dat 9/11 een inside job is. Dit heeft dus mondiale effecten.

    Laat het onderzoek maar gauw komen dit zaakje stinkt enorm van A tot Z.

    1)Er moeten demonstraties worden georganiseerd, zodat de coalitie flink onderdruk wordt gezet, omdat dan zo’n onderzoek er komt…

    2)Komt zo’n onderzoek er niet dan moet er een REVOLUTIE komen. Wij tolerenen geen volksvertegenwoordigers die oorlogsmisdaden tegen de mensheid hebben begaan…

    Reactie door Eric — maandag 2 april 2007 @ 23.54 uur

  86. @ 81 C Harms.

    Saddam was een oorlogsmisdadiger.
    Ja en Bush is een net zo’n grote oorlogsmisdadiger.
    650.000 Irakezen die de dood hebben gevonden in deze leugenachtige oorlog.
    Dit kun je in mijn ogen niet goed praten, door alleen te zeggen dat Bush een ‘slechte president’is.
    Deze oorlog is net zozeer misdadig als de misdaden die begaan zijn door Saddam.
    Onder leiding van Amerika worden de mensenrechten, minstens net zoveel onderdrukt als ten tijde van Saddam.
    Slechte president is een term die in mijn ogen de understatemant of the year is.

    Reactie door kitje — maandag 2 april 2007 @ 23.57 uur

  87. Ik hoop dat eindelijk de waarheid over Irak bovenkomt..vooral wat wij als burgers nu nog niet weten. Ik sprak vorig jaar een oude vriend van de middelbare school in de trein die mij vertelde dat hij in Irak heeft gezeten en nogwel in Baghdad als speciale eenheid..maar wij zaten toch niet in Baghdad? en als dit een staatsgeheim zou zijn dan zou hij dit ook niet open en bloot tegen mij vertellen. Ik denk dat onze premier nog veel moet toelichten…

    Reactie door Jelle — dinsdag 3 april 2007 @ 0.03 uur

  88. @80 C Harms:
    “Ach hou op, Saddam Hoessein rommelde ook. Tegen de resoluties in.”
    Dat ontken ik niet. Maar hij werkte uiteindelijk wel mee.
    Aldus Blix.

    En Saddam viel geen ander land binnen. Althans niet in 2003.
    Met de inval in Koeweit in 1991 was er een duidelijk mandaat van de VN om tegen Irak op te treden. Zo’n mandaat was er in 2003 helemaal niet.

    Als je, zoals Bush zo graag doet, staat voor de “vrijheid” in de wereld, of zoals de Nederlandse grondwet stelt, ijvert voor de internationale rechtsorde, dan is het des te meer fout als je toch een oorlog begint. Als je de “good guy” wil spelen, moet je ook nette middelen gebruiken.

    “Dat de Tegenlicht-reportage jullie steunt in jullie kritiek op de te extreme Joodse Lobby en een te Conservatief VS- beleid doet daar niets aan af.”

    Jullie? Welke jullie? Ik ben in m’n eentje.
    En ten tweede heb je m’n reactie onzorgvuldig gelezen. In hoeverre de Israelische lobby in de VS een kracht achter de inval in Irak is geweest weet ik niet. Ik zeg alleen dat je het er, door de manier waarop ze opereert, niet aan af kan lezen door te zeggen dat ze er niet (erg) zichtbaar heeft geijverd.

    “Bekijk beide kanten zeggen jullie steeds. Doe dat dan ook en wees niet steeds eenzijdig!”
    Voor mij als Nederlands staatsburger is er primair een kant: nl. mijn eigen regering te beoordelen. Hoe “fout” een ander ook is, doet er niet toe, het gaat er mij om dat “wij” – Nederland dat zich er zo op voor laat staan een democratische rechtstaat te zijn – daar ook naar handelt.

    Reactie door Daniel — dinsdag 3 april 2007 @ 0.04 uur

  89. @eric 85: en komende woensdag is er dus een demonstratie, om te beginnen. Plein, 11:30 uur.

    Reactie door Johnito — dinsdag 3 april 2007 @ 0.26 uur

  90. Daniel,het gaat niet enkel om de documenten,maar ook om de omstandigheden waaronder dit alles heeft kunnen gebeuren. Ik herinner mij vorige parlementaire onderzoeken waarbij betrokkenen toch wel erg frequent het zinnetje “Dat weet ik niet meer.” hanteerden.

    Reactie door Wim Torsius — dinsdag 3 april 2007 @ 0.28 uur

  91. @C Harms — maandag 2 april 2007, 22.53

    Dat jouw naam vaak voorbij komt, klopt naar mijn idee wel. (Beetje té vaak zelfs, naar mijn smaak.)

    Maar ik had het over “iets zeggen”.

    Reactie door Wilbert — dinsdag 3 april 2007 @ 1.03 uur

  92. @89 Wim Torsius:
    “Ik herinner mij vorige parlementaire onderzoeken waarbij betrokkenen toch wel erg frequent het zinnetje “Dat weet ik niet meer.” hanteerden.”

    Herinner ik me ook. Maar dat voorkom je niet. Als ze de bui zien hangen, hebben plotseling alle verantwoordelijken last van geheugenverlies. Hoe ongeloofwaardig dat ook zijn mag, met een zaak als deze waarvan ze toen ze begon al konden bevroeden dat er ooit een onderzoek over zou komen.
    Zonder Godwin’s Law te willen aanroepen – 60 jaar geleden had een heel land last van collectief geheugenverlies.

    Je bent toch afhankelijk van degenen die wel willen praten. En de documenten die die getuigenissen bevestigen.

    Reactie door Daniel — dinsdag 3 april 2007 @ 1.23 uur

  93. C Harms, vraagje:

    Waarom wil je zo graag de wereld van de SP afkeuren?

    Vriendelijke groeten

    Reactie door Wilbert — dinsdag 3 april 2007 @ 2.47 uur

  94. Gun jezelf de tijd om dit stukje eens goed te lezen, wanneer je echt wilt weten welke macht de dienst uitmaakt op onze aardbol.

    http://iraqwar.mirror-world.ru/article/123040

    Reactie door Frans — dinsdag 3 april 2007 @ 9.01 uur

  95. Wilbert — dinsdag 3 april 2007 @ 2.47

    Verdiep je eens wat meer in wat C Harms allemaal zegt. Ik steun jullie op onderdelen. Op de meeste ben ik het met jullie oneens. Ik verklaar geen partij heilig. Jullie wel.

    Reactie door C Harms — dinsdag 3 april 2007 @ 9.09 uur

  96. Britse piloten gepolst over zelfmoordmissies
    Uitgegeven op dinsdag 03 april 2007 om 10:17:35

    (Novum/AP) – Britse gevechtspiloten is gevraagd of ze eventueel bereid zouden zijn zelfmoordmissies uit te voeren, mocht dat nodig zijn om terroristen tegen te houden. Dat heeft het ministerie van defensie dinsdag erkend naar aanleiding van een bericht in de krant The Sun.

    The Sun meldde dat onder-luchtmaarschalk David Walker zijn mannen de betreffende vraag voorlegde op een trainingscongres. “Zouden jullie het onredelijk vinden als ik jullie opdracht gaf jullie toestel te laten neerstorten om een voertuig waarin een Taliban- of Al-Qaida-commandant zit te vernietigen?”, zo luidde de door Walker gestelde vraag volgens de krant. Het ministerie van defensie zei dat Walker vragen heeft gesteld om erachter te komen hoe piloten reageren in kwesties van leven en dood, maar niet heeft gezegd dat hij kamikazemissies zou gelasten.

    “Dit zijn beslissingen waarvoor, hoe onwaarschijnlijk en gruwelijk dan ook, militairen kunnen komen te staan en dat is een van de vele redenen waarom ze bij het Britse volk in hoog aanzien staan”, aldus het ministerie.

    Reactie door rafstal — dinsdag 3 april 2007 @ 10.36 uur

  97. C. Harms en anderen

    Interessant programma van Tegenlicht over de relatie VS en Israel, Midden Oosten beleid en de Joodse Lobby

    http://player.omroep.nl/?aflID=4337248&md5=9daaa82679c4fe8831398daba0d71d48

    Reactie door maria — dinsdag 3 april 2007 @ 10.54 uur

  98. — DE 2E WO en wat NIET in de Nederlandse geschiedenisboeken staat!—

    De grootvader van president Bush heeft Hitler aan de macht geholpen.

    De USA werd op 7 dec. 1941 aangevallen door Japan op Pearl Harbour. Toen pas
    raakten de Amerikanen betrokken bij WOII.
    Vier dagen later op 11 dec.
    1941 Verklaarde Hitler de USA de oorlog, pas op dat moment raakten ze ook betrokken bij de oorlog in Europa. Daar voor hield men zich afzijdig. Neemt niet weg dat zij grote offers hebben gebracht voor onze vrijheid, maar men heeft er ook zeer zeker enorm aan verdiend dankzij de oorlogsindustrie en het latere Marshallplan. De echt grote offers zijn echter gebracht door Rusland, dankzij de enorme weerstand die de Russen
    boden. Daardoor werd het Oostfront door extra
    soldaten en materieel voorzien door
    Nazi-Duitsland, waardoor het Westfront verzwakt werd. Dít nu bood de Amerikanen en overige geallieerden de mogelijkheid om Duitsland vanuit het westen aan te pakken. Dus de dankbaarheid richting USA behoeft nuancering en mag zeker niet doorslaan in een BLINDELINGS vertrouwen.

    De Yankees kwamen pas in actie nadat hen de oorlog verklaard was en niet uit medeleven met die Europeanen !!

    Reactie door Eric — dinsdag 3 april 2007 @ 12.28 uur

  99. maria — dinsdag 3 april 2007 @ 10.54

    Beste Maria
    zie vanaf
    C Harms — maandag 2 april 2007 @ 22.15
    Ik heb daar een betere link voorhetzelfde programma.

    Reactie door C Harms — dinsdag 3 april 2007 @ 13.57 uur

  100. Een hele nuttige “Irak-debat spiekbrief” voor morgen:

    http://www.zapruder.nl/portal/artikel/de_irak_debat_spiekbrief/#10327

    Reactie door Johnito — dinsdag 3 april 2007 @ 14.21 uur

  101. Mensen die primitieve rechtse kromtaal uitslaan op deze stek komen hier al sinds de log bestaat, onder uiteenlopende namen meestal noemen ze zich ondernemer en/of liberaal. Vorm en inhoud van de boodschap is meestal schoolvoorbeeld van lesstof voor het type betaald agent-provocateur van overheidswege of van belanghebbbende politieke lobbies, dus dat wat riekt naar
    rechts gebral is geen weerwoord waard.

    Reactie door Haq — dinsdag 3 april 2007 @ 16.12 uur

  102. @ 101 Haq

    Volledig met je eens, en geloof er zit er hier een paar op deze weblog, daar lusten de honden geen brood van.

    De beste reactie is geen reactie, dat waren nog de wijze woorden van onze bijdehandje, en het werkt.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 april 2007 @ 17.01 uur

  103. PvdA-senatoren willen geen Irak-onderzoek
    Uitgegeven op dinsdag 03 april 2007 om 17:48:37

    (Novum) – Han Noten, PvdA-fractievoorzitter in de Eerste Kamer, dringt niet aan op een onderzoek naar de Nederlandse steun aan de Amerikaans-Britse inval in Irak in 2003. Dit bleek dinsdag tijdens het debat over de regeringsverklaring in de Eerste Kamer.

    Noten is in principe, net als de SP, GroenLinks en D66, voorstander van een parlementair onderzoek naar de redenen van steun voor het militaire ingrijpen in Irak. Tegelijkertijd acht hij zich te zeer ‘verbonden’ met het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. In de coalitie-onderhandelingen werd afgesproken dat er geen onderzoek zou komen.

    Volgens Noten is een debat over de motivatie voor de politieke steun voor de Irak-oorlog niet nodig. “Zo’n debat is aan de overkant (de Tweede Kamer) al tientallen keren gedaan”, zei hij.

    Noten wil in de toekomst wel een debat in de Eerste Kamer over de inhoud van een volkenrechterlijk mandaat voor militair ingrijpen. “Niet primair over Irak, maar wel over de vraag wanneer er nu sprake is van een adequaat volkenrechterlijk mandaat, en hoe de parlementaire betrokkenheid bij het beoordelen daarvan verzekerd is”, zei Noten.

    VVD-fractievoorzitter in de Eerste Kamer Uri Rosenthal constateerde een koerswijziging bij de PvdA. Hij sprak van een ‘terugtrekkende beweging’.

    Reactie door rafstal — dinsdag 3 april 2007 @ 17.58 uur

  104. Nederland heeft zijn eigen corrupte regime met bende van 5

    Oorzaak “kloof” met de burger : Politici maken zich schuldig aan leugens, bedrog, achterkamertjespolitiek en vriendjespolitiek !

    Maandag werd een onderzoek gepubliceerd over de kloof tussen politiek en burger.
    Het blijkt dat ruim de helft van de kamerleden van mening is dat de schuld bij de media en vooral de burger ligt. De burger heeft niks met politiek.
    Het is wel heel bijzonder dat de kamer zo ver gaat dat ze de burger aanwijzen als schuldige.

    Om de herinnering even op te frissen :
    WAO’ers zijn massaal herkeurd en in de bijstand gedumpt, ouderen creperen in verpleeghuizen met slechte zorg enz. enz. enz. Het beleid is de afgelopen kabinetten Balkenende asociaal geweest. Behalve voor de rijkste onder ons. Logisch dat burgers geen vertrouwen hebben.

    Maar dat is niet direct waar het om draait. Balkenende heeft na de verkiezingen samen Bos, Rouvoets, Tichelaar en Verhagen de SP buiten spel gezet. En daarmee ook een groot deel van de kiezers. De bovengenoemde politici noem ik daarom maar even gemakshalve “de bende van 5”. Deze bende heeft het voor elkaar gekregen om in alle achterkamertjes de SP aan de kant te zetten. Ook in de provincie komt de SP nergens meer aan de bak.
    Daar komt nog bij dat balkenende de burger heeft voorgelogen over Irak en dat de Bos de kiezer ook naait door Balkenende te steunen. Bos beloofde de kiezer niet onder Balkenende te dienen en deed het toch. Het kabinet wil bezuinigen maar de kamer wil niet dat er bij hun bezuinigd gaat worden. Ze doen niets aan de zelfverrijking in onze samenleving.
    Nemen geen besluiten waar ouderen bijvoorbeeld wat aan hebben. Niet op de kamer bezuinigen maar de ouderen wel mee laten betalen aan het pensioen, hé meneer de Boskabouter. Elkaar mooie functies toeschuiven enz. Dit gebeurt ook in Colombia ! De geloofwaardigheid van de “Bende van 5” is beneden alle peil.

    Als ik naar de tweedekamer kijk , zie ik een stel amateurs als het gaat om het besturen van dit land. Ze reageren als een stel op hun tenen getrapte pubers als Wilders het gevoel van een deel van de bevolking uitspreekt.
    Het liefst zouden ze willen dat een nieuwe Volkert v/d G hem af zou knallen.
    Je ziet het ze denken. De jongens en meisjes in de kamer gaan net zo lang door tot dat hij ook met een gat in z’n kop op de grond ligt.

    Ook Jan Marijnissen wordt door zijn collegae in de tweede kamer en kabinet in de zeik gedrukt. Als hij wat zegt over een dubbel paspoort breekt de hel los. Vooral bij Tichelaar.

    De kiezer heeft het nakijken met wat er nu op de blauwe troon zit in Den Haag.
    Dit is geen democratie meer. Het land is in handen van een stel criminelen die de burger en de media aanwijzen als de schuldige van de kloof.
    De beste oplossing is om deze criminele bende tot TBS te veroordelen.
    Laat het land besturen door de partijen die er voor de burger zijn. Laat het besturen over aan mensen die geloofwaardig zijn. Mensen die zich niet schuldig maken aan leugen, bedrog, achterkamertjes politiek en vriendjespolitiek.

    http://kaasstolp.blogspot.com/

    Reactie door Wiland — dinsdag 3 april 2007 @ 18.20 uur

  105. Maak je borst maar nat.

    USS Nimitz, other warships leave San diego for the Persian Gulf.

    http://www.deepjournal.com/p/7/a/en/545.html

    Neem maar van mij aan dat ze daar niet heen gaan om te vissen.

    Maar eerst krijgen we nog een provocatie van “Iran”.

    Reactie door Frans — dinsdag 3 april 2007 @ 18.32 uur

  106. Ik vergat nog te vermelden dat we ook nog een optreden krijgen van het Europeese poppen theater na de zgn provocatie.

    Reactie door Frans — dinsdag 3 april 2007 @ 18.36 uur

  107. Hebben ze bij de PvdA zich wel eens afgevraagd waarom hun Woutertje Bos alles bij elkaar liegt en alles loop te verdraaien, ik herinner mij nog dat gesprek met Bakellende aan die tafel waar die legendarische woorden werden gesproken u weet wel,…. meneer Bos, U liegt en u draait meneer Bos.
    Ik denk dat ik er Delftsblauwe tegeltjes van gaat maken voor de verkoop en de opbrengst ervan storten op de rekening van een bejaarden club van de PvdA die daar dan in de herfst van hun leven nog iets leuk kunnen doen, want van Woutertje Bos hoeven ze niets meer te verwachten, die wil ze alleen nog meer plukken.

    Reactie door Pool — dinsdag 3 april 2007 @ 20.50 uur

  108. Het is trouwens al een tijdje aan de gang zonder dat onze poppen regering er iets tegen doet of protesteert.
    Lees hier maar:

    http://iraqwar.mirror-world.ru/article/123330

    Reactie door Frans — dinsdag 3 april 2007 @ 21.34 uur

  109. Daniel, waar we het in ieder geval over eens zijn is dat dat onderzoek er moet komen. En wat dat zinnetje :”Ik weet het niet meer” betreft, ik vertaal het altijd maar als “Ik wil niet ronduit liegen, maar volledige openheid komt mij momenteel niet zo goed uit”. Ook het moment waarop het selectieve geheugenverlies optreedt is meestal zeer indicatief. Weliswaar heb je dan officieel nog niets, maar als kijker trek je dan toch wel je conclusies. Overigens even terzijde: Godwins law was mij onbekend maar een speurtocht op internet bracht daar snel verandering in.

    Reactie door Wim Torsius — dinsdag 3 april 2007 @ 22.23 uur

  110. Pool — dinsdag 3 april 2007 @ 17.01

    Het werkt niet. Als jij alleen maar na jezelf luistert en iedereen die kritiek uit, ook uit je eigen partij, negeert dan ben je een erg sneu figuur.
    Dat ben je dus eigenlijk ook.

    Reactie door C Harms — dinsdag 3 april 2007 @ 23.47 uur

  111. 1 keer maar: Politiek en waarheid verenigbaar samen.

    Maar die ene keer zal wel 1 keer teveel gevraagd zijn.

    4 april kijk ik nog en daarna, als de uitkomst wordt zoals ik ‘m voorspel, dan is politiek voor mij over.

    Veel plezier in Den Haag. Zoek het uit, geniet er van….

    Reactie door Marcel Jongmans — woensdag 4 april 2007 @ 0.12 uur

  112. De Balk moet maar eens een kijkje nemen op deze site. Speciaal voor zijn vriendje Bush.

    http://facesofwar.web-log.nl/

    Reactie door Wiland — woensdag 4 april 2007 @ 0.13 uur

  113. @103 rafstal:

    Dank voor je quote van Han Noten. Vooral dit is een fraaie:

    “Noten wil in de toekomst wel een debat in de Eerste Kamer over de inhoud van een volkenrechterlijk mandaat voor militair ingrijpen.”

    Kennelijk is Noten niet op de hoogte van het Briand-Kellog pact, de Neurenbergse principes en het Handvest van de VN. Alleen een resolutie van de Veiligheidsraad onder hoofdstuk VII van het VN charter kan legitimatie geven tot oorlog. Dit is net zo’n belachelijke opmerking als die van Koenders “dat het winst is dat we in het vervolg niet zonder VN mandaat oorlog gaan voeren”.

    Maar ja, van Han Noten wisten we al dat hij van geschiedenis weinig wist – zie z’n interview onlangs in de NRC. En de PvdA moet z’n hachje redden. Wat ze niet lukt.

    Reactie door Daniel — woensdag 4 april 2007 @ 1.18 uur

  114. Wat jammer, wat jammer! Al die soesa om een onderzoek naar de beweegredenen van “Nederland” om (enkel?) politieke steun aan de inval in Irak in 2003!! te verlenen. Wat verwachten de lieftallige mevrouw Kant en de aimabele heer Marijnissen van zo’n onderzoek? Nu al hult de premier zich in dooddoeners als, dat “Irak” niet aan de eisen van de VN destijds voldeed, resoluties van de Veiligheidsraad aan de laars lapte en zich aan nog andere internationale — lees Amerikaanse — eisen niets gelegen liet liggen. Zal J.P. Balkenende nou werkelijk gaan zeggen, dat hij evenals zovele andere staatsleiders, als een braaf NATO-hondje achter Bush en Blair aangelopen heeft? Hij zal slechts aanvoeren, dat binnen het kader van de internationale, Westerse en NATO-afspraken, het gerechtvaardigd was om steun aan die inval te verlenen. Ook J.P.B. kon niet zoals ik en 170 andere oud-medewerkenden van OLDELFT weten, DAT Saddam geen andere massavernietigingswapens dan gifgas- en chemische en als uiterste wapen, de Exocetraket met CONVENTIONELE High Explosive Warhead bezat …… . Vreemd genoeg wisten dat ook de “adviseurs”, geheime agenten en generaals van Bush en Blair dat niet ….. . OLDELFT ging destijds naar de knoppen omdat zij tijdens de z.g. Golfoorlog tegen de boycot in, nog thermische (nacht)waarnemingsapparatuur naar Irak verzond om bij te dragen aan het behoud van het evenwicht in het Midden-Oosten maar doordat “de Amerikanen” daarvan lucht kregen, was OLDELFT, voorheen de Optische Industrie “De Oude DElft”, van letterlijk de ene op de andere dag, verleden tijd. Hierna heette het nog “Delft Instruments” in medische instrumentaria. Wij stonden met 170-en in 1990 eveneens van de ene op de ander dag op straat, maar niet dat daarvan ook maar iemand buiten hen, wakker gelegen heeft. Men zou het niet gedaan hebben, maar indien Bush, Blair of de NL-regering destijds aan de OLDELFT-ers gevraagd hebben naar Saddam’s wapentuig, dan zou de inval nooit p[laats gevonden hebben tenzij — en dat geloof ik vast — zo nodig de Amerikaanse militaire klauw om het Midden-Oosten gelegd moest worden om te tonen, hoe dom Amerikanen zijn waar het het vestigen van de Democratie onde de islam betreft. Onverenigbaar want de islam anti-democratisch en anti-welk-ander-geloof-dan-ook en levensgevaarlijk voor de gehele Westerse wereld.
    Nu terug naar “Het Onderzoek”: Omdat ene meneer W. Bos van de PvdA, thans minister van Financiën en vice premier, niet vies meer van een vet ministerssalaris en alle erbij behorende vergoedingen, niet geaarzeld heeft om dwars tegen de volkswil en die van D’66 in, tòch Nederlandse troepen naar Afghanistan te sturen. Een land dat een even groot wespennest als Irak is en waarin eveneens de Democratie NIET te vestigen is, vind IK het allernodigst, dat ook W. Bos, de citeer: “Leider van de PvdA van godbeterWillem Drees”, en zjn trawanten aan een soortgelijk onderzoek onderworpen worden. Zij hebben daadwerkelijk steun aan oorlogshandelingen geinitieerd door alweer de Amerikanen en de Britten, verleend. Da’s zeer schandalig! Wordt hieraan nu NIET gedacht? Omdat Bos een z.g. “socialist” en Balkenende een Rooms-Katholiek is? Marijnissen en Kant moeten bij zichzelf en Het Volk te rade gaan.

    Reactie door J.J.A. van Oers — woensdag 4 april 2007 @ 1.34 uur

  115. @109 Wim Torsius:

    Ik ben het geheel met je eens, Wim, ook met je interpretatie van “ik weet het niet meer”. En natuurlijk kunnen wij als toeschouwers dan direct concluderen dat de ondervraagde iets te verbergen heeft, en vaak ook wat – maar daarmee is dan helaas de waarheid nog niet boven tafel.

    Ik vestig mijn hoop dan ook vooral op documenten die boven tafel komen, en op spijtoptanten die wel alles willen zeggen.
    Zoiets is al, denk ik, nodig om uberhaupt een enqute een onontkoombaarheid te maken. Ik wacht met spanning op een gelekt geheim document dat integraal in de krant komt, of op internet, of door Harry in de Kamer wordt voorgelezen :-).

    Reactie door Daniel — woensdag 4 april 2007 @ 1.56 uur

  116. Ach, die van Agt heeft samen met Lubbers het democratisch debat destijds om zeep geholpen met flauwekul onderwerpen.

    Reactie door nico de vries — woensdag 4 april 2007 @ 3.55 uur

  117. Nu moet zeker dat onderzoek komen juist nu omdat de PvdA zonder achterban niet meer geloofwaardig kan zijn met al hun gedraai en verraad.
    Er ligt een zware steen in de eerste kamer op de maag van Han Noten.

    Reactie door Pool — woensdag 4 april 2007 @ 9.46 uur

  118. Het debat over Irak is nu live te volgen via, tweedekamer.nl

    Reactie door kitje — woensdag 4 april 2007 @ 12.24 uur

  119. Gezien de weerstand tegen een onderzoek dan wel volledige openheid van zaken vraag ik me het volgende af:

    De onvoorwaardelijke steun van de toenmalige Nederlandse regering aan het imo misdadige regime in de VS en GB die tegen het advies van de UN in, een oorlog zijn begonnen met als gevolg honderden duizenden doden en het eind nog niet in zicht, zou een aanklacht wegens massamoord bij het gerechtshof in Den Haag een mogelijkheid dienen te zijn om de waarheid boven tafel te krijgen.

    De ‘heren’ Bush & Blair zijn waarschijnlijk te ‘groot’ om aan te klagen maar onze voltallige regering imo niet.

    Reactie door Frans — woensdag 4 april 2007 @ 14.25 uur

  120. @ Wilbert (55):

    Die Bram Schilham heeft duidelijk voorkeur voor CDA en/of VVD, is mij al lange tijd gebleken. Alleen al die onderdanige wijze, waarop hij Balkenende steeds heeft geïnterviewd….Hij heeft nooit echt doorgevraagd waar dat duidelijk had gemoeten. Wat jij schrijft is mij ok opgevallen, en past naadloos in het al bestaande beeld.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 4 april 2007 @ 17.17 uur

  121. Tja wie is midadig : mensen die honderdduizenden mensen hebben omgebracht (Saddam Hoessein, Al Qaeda, de ayatollahs) of de Britten en de Amerikanen, die met een VN-mandaat proberen iets voor de mensen daar te kunnen betekenen. Zie ook de Turkern hier : vooral eerst (met steun van de moskee) vooral klagen over het slechte Nederland (met Balkenende natuurlijk als de ultieme slechterik) maar als ze dan financieel uitgekleed worden door diezelfde ayatollahs hosanna roepen over het fantastische Nederland. Er zijn mensen hier die dezelfde positie innemen als diegenen die het verzet in 40-45 verantwoordelijk stelden voor het leed dat de Nederlandse bevolking werd aangedaan. Echter om met Hannie Schaft te spreken: wie het gedaan heeft, heeft het gedaan.

    Reactie door Fred — zondag 8 april 2007 @ 11.55 uur

  122. 116 Nico.
    Maar nú zien we een van Agt ánders dan toen hij voor mij een ergerlijke Premier (én CDAer) was, zoals nu B is!
    Want van Agt stelde zich gister, 5 mei, moedig én eerlijk! op door zich openlijk!, net als Mw. Greta Duisenberg, het lot van de reeds jaren ECHT GENEGEERDE Palestijnen aan te durven!! trekken!
    Hij vond het verschrikkelijk dat Nederland, op een dag als 5 mei waarop wíj ónze VRIJHEID vieren, het liet gebeuren dat nu de Hamasleider niet werd toegelaten op Schiphol (door Maxime Verhage) daar deze volgens onze regering tot een terroristische groepering hoort.
    Hoe terroristisch is Israël al die jaren??!!
    Er zou dus een conferentie in Nederland zijn over én mét vertegenwoordigers van Israël én Palestina…………
    Nederlandse politici als M.Verhage zouden is als een waardig en goed politicus moeten Vóórdenken!
    Vóórdat ze op een uiterst FOUT moment actie denken te moeten ondernemen.
    Olinda

    Reactie door Olinda — zondag 6 mei 2007 @ 2.13 uur