Omdat ie zo leuk is…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 05 april 2007 :: 21.04 uur

94 Comments

94 reacties

  1. Fijn om te zien dat je ook cartoons plaatst die kritisch op jezelf zijn. Laat weer zien dat de SP wel degelijk democratisch is, in tegenstelling tot wat anderen soms beweren.

    Reactie door Gerrit Holl — donderdag 5 april 2007 @ 21.09 uur

  2. ja de humor ontbreekt nog wel eens bij links. als je zag hoe weinig zelfrelativerend de critici waren en hoe zwaar ze alles opnamen…vooral al die pvda leden die hun sp lidmaatschap opzegden…

    Reactie door johan — donderdag 5 april 2007 @ 21.13 uur

  3. Leuk? in en in triest.ik barst bijna uit mijn voegen van boosheid.irak,wao,100 dagen gel*l.Je kunt er geen soep van maken als er steeds water word bijgegooid(Ien Dales)

    Reactie door rafstal — donderdag 5 april 2007 @ 21.16 uur

  4. Tja, misschien dat ik te jong ben om het te snappen, maar Jan heeft toch niks verkeerds gezegds? ben echt alle krante artikkelen en tv uitzendigen uit gaan pluizen en ik hoorde niks verkeerds hoor.
    Misschien moeten mensen eens wat meer naar de woorden luisteren en het niet aan horen om het vervolgens te krommen….

    Luisteren is waar het om gaat…. zucht

    Reactie door sabine — donderdag 5 april 2007 @ 21.21 uur

  5. Altijd oppassen Jan met uitspraken bij ratterige kranten : de toename van aanhangers vindt men niet leuk , dus oppassen !Je moet leren dat in de politiek : spontaniteit en gevoel-uitspraken , zeer gevaarlijk zijn : de meeste plotici hebben namelijk een afgestompt gevoelsleven , bij hen gaat het om de DUIT en de FLUIT .

    Reactie door Fred — donderdag 5 april 2007 @ 21.32 uur

  6. Het zou beter geweest zijn als de SP bij het debat niet bang was geweest om door de pvda, cda & lg in de hoek bij wilders gezet te worden.

    Het standpunt van de SP over de dubbele nationaliteit was bekend. Niks nieuws onder de zon.
    Krijgt de SP door de groei slappe knieen?

    Reactie door Bas — donderdag 5 april 2007 @ 21.35 uur

  7. Erg grappig inderdaad. Verder denk ik dat de SP getoond heeft dat ze gewoon intern kan discussieren. Verder heeft Jan nis bijzonders gezeg. Hij vertegenwoordigde denk ik wat de meerderheid denkt. Kiezen voor een nationaliteit zou mooi zijn, maar we gaan geen wetten maken om het af te dwingen.

    Reactie door Berend — donderdag 5 april 2007 @ 21.39 uur

  8. Heeele goede cartoon. :)

    Reactie door Bob — donderdag 5 april 2007 @ 21.40 uur

  9. Hardstikke leuke cartoon! LOLOLOL!

    Vooral omdat de suggestie wordt gewekt alsof Marijnissen normaal met kritiek kan omgaan.

    Reactie door TonS — donderdag 5 april 2007 @ 21.51 uur

  10. ROFL :)

    Len is altijd wel sterk.Maar Rafstal hierboven heeft gelijk, het is de hoogste tijd om het weer over echte issues te hebben, i.p.v. non-issues.

    Openheid over Irak. Om te beginnen…

    Reactie door Johnito — donderdag 5 april 2007 @ 21.53 uur

  11. @Jan Marijnissen,

    Deze keer voor jou niet Jan. Volgende keer even wat langer nadenken voor je wat zegt, je moet je niet in de hoek van wilders laten drukken.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 5 april 2007 @ 22.10 uur

  12. Ja, de linkse kerk heeft vaak net zo weinig gevoel voor humor als de echte kerk. Grappig om Jan met een kruis op z’n hoofd te zien. Je werd trouwens vandaag gekwoot op Goedgelovig.nl, de satirische site voor het gristelijke volksdeel.

    Reactie door Andries K. — donderdag 5 april 2007 @ 22.37 uur

  13. Tja, wie laat zich dan ook door de telegraaf interviewen? Het is toch geen verkiezingstijd ofzo?

    Reactie door jonathan — donderdag 5 april 2007 @ 22.54 uur

  14. Misschien vind de pvda de internationale een oud en versleten lied wat niet meer gezongen hoeft te worden ik denk daar anders over.
    Een dikke plus voor diegene die met een dubbele nationaliteit hier politieke verantwoordelijkheid durven te dragen.Ik citeer Jurgen Rayman die Suriname als zijn Moeder zag ,een oude moeder om dankbaar voor te zorgen en Nederland als zijn nieuwe Geliefde.Laten beide er zijn.Dit door inteelt verwoekerde land heeft vers bloed nodig.En het humanisme zit hier toch in de klei daar ontkomt niemand aan wat ze ook voor een achtergrond hebben.

    Reactie door Willem — donderdag 5 april 2007 @ 23.13 uur

  15. Nou, dat is dan toch wel weer lef hebben.

    Reactie door Jacques Mattheij — donderdag 5 april 2007 @ 23.17 uur

  16. Jan Moet zichzelf blijven. Alleen dan kan een arbeider zich met hem identificeren. En wat dat betreft mag de S.P. wel eens wat meer echte fabrieksarbeiders op de lijsten hebben staan en hen niet alleen maar folders laten uitdelen.

    Mensen laten we daarnaast even inzien, dat er geen ander redelijk alternatief is dan de SP, want de rest moet zich helemaal even stilhouden en zich dood gaan schamen als het gaat om de zaken die wij als gewone mensen belangrijk vinden.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — donderdag 5 april 2007 @ 23.43 uur

  17. Buiten dat mijn oren op vakantie gingen ook leuk dat je op een cartoon kan reageren :D

    Reactie door Lisette — donderdag 5 april 2007 @ 23.55 uur

  18. Volgens mij is de bult te klein in de tekening, de echte is stukken groter.

    Reactie door Ina — vrijdag 6 april 2007 @ 0.32 uur

  19. Het blijft mij maar niet lukken om in te zien wat er moedig zou zijn aan het kiezen voor één nationaliteit, en waarom dat een dikke plus verdient. Volgens mij is er momenteel meer moed voor nodig om aan de maatschappelijke druk in die richting – waar de dikke-plus-uitspraak van Jan Marijnissen aan bijdraagt – niet toe tegeven en het andere paspoort gewoon te houden.

    En dat Jan Marijnissen op dit punt de meerderheid van de bevolking aan zijn kant heeft, zoals Berend in reactie 7 zegt, kan best waar zijn. Maar de meerderheid heeft niet altijd gelijk. De meerderheid van de bevolking stemt bijvoorbeeld nog steeds geen SP, maar dat is voor de SP op andere punten hopelijk toch ook geen reden om die meerderheid gelijk te geven? Het hele idee dat één paspoort beter is dan twee is misplaatst en niet van een vleugje nationalisme ontbloot.

    Overigens kan iedereen tegenwoordig gratis en voor niets een tweede paspoort aanschaffen, via de prachtige site http://www.paspoortanderland.nl/paspoort.php
    DAT is pas een paspoort om trots op te wezen.

    Reactie door rooieravotr — vrijdag 6 april 2007 @ 0.58 uur

  20. Volgens mij heeft die verslaggever niet goed geluisterd en al helemaal niet begrepen wat er is gezegd. De meeste kunnen toch al niet luisteren want dat hebben ze niet geleerd. Men schrijft toch al niet zoals je mag verwachten die rechtse propaganda makers proberen zo en zo de links denkende arbeiders onderuit te schoffelen men wordt bang en bang zijn is een slechte raadgever. We wachten af tussen de 100 en de 200 dagen is het volgens mij gedaan met die rechtse kliek!!!!!!!

    Reactie door Bijltje — vrijdag 6 april 2007 @ 2.23 uur

  21. Wie kan opscheppen dat hij nooit een fout gemaakt heeft? Het kan iedereen gebeuren.

    Lachen maakt de mensen menselijker.

    Reactie door walking bull — vrijdag 6 april 2007 @ 7.55 uur

  22. Hallo Jan,

    Gelukkig draag je vaak een pet op straat. Die bult zal men wel snel vergeten zijn!

    Bovendien valt het formaat wel mee!

    Groet, Erik Sc

    Reactie door erik — vrijdag 6 april 2007 @ 8.31 uur

  23. In eerste en tweede en derde instantie “zagen” mijn hersens iets anders dan jullie allemaal en ik moet mijn best doen te zien wat jullie zagen, maar ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik zag de bult als neusje dat gestoten was tegen de dikke plus die vrolijk/opgewekt/vol vertrouwen (want niets nieuws) doorgekopt wordt naar anderen, de dichtgeknepen oogjes als mondhoeken van een lachende mond en het strakke mondje als “(onder)kin” of zo! Meer dat de handeling uitging van Jan Marijnissen die zich van geen kwaad bewust is (terecht of onterecht, dat laat ik even in het midden) en niet dat er van buiten af een pijnlijke handeling richting hem ging. Grappig.

    Reactie door Selma — vrijdag 6 april 2007 @ 9.04 uur

  24. Ondertussen zitten jullie in geen enkel college……………

    Reactie door C Harms — vrijdag 6 april 2007 @ 9.10 uur

  25. Goeden morgen vrienden SP.

    Alles wordt uit de kast gehaald om de SP maar te beschadigen.
    Op de man spelen, is zo’n geliefd spelletje.
    Zo staat vanmorgen weer zo’n verhaal in de krant met opmerkingen die we hier dagelijks op de weblog kunnen lezen. En een verhaal met Barry Smit, over iemand die geen inzending kon maken omdat die haar lidmaatschap opzegde. Niet te controleren.
    Allemaal provocatie waar het om te doen is om de partij te beschadigen.
    Maar ik heb het al eerder gezegd, laten ze maar door gaan, wij varen er wel bij!
    Iemand die inziet waarom het te doen is gebruikt zijn verstand gezonder dan al die verslaggevers bij elkaar.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 6 april 2007 @ 9.18 uur

  26. De heer Marijnissen zou een dikke plus verdienen als hij alle Nederlanders in hun waarde laat.

    Reactie door Stephan — vrijdag 6 april 2007 @ 9.39 uur

  27. Laten ze wat de loyaliteitskwestie, welks dus nogmaals geen punt van discussie is voor de SP, voor de grap eens kijken naar de belangenverstrengeling tussen enerzijds de verschillende commissariaten die sommige kamerleden bekleden en anderzijds de functie van volksvertegenwoordiger.

    Ik denk dat daar een veel heter hangijzer ligt, of niet?

    Voor de rest is het inderdaad gewoon stemmingmakerij, alles om het opkomend “gevaar” SP onschadelijk te maken. Gewoon blijven doorgaan, zolang je als partij jezelf nog in de spiegel kunt aankijken, en dat kan alleen de SP op dit moment, is er niets aan de hand!

    Reactie door Erik — vrijdag 6 april 2007 @ 9.46 uur

  28. @ReneR,

    Ik als fabrieksarbeider ben er trots op, dat ook ik mijn steentje kan bijdragen, door te folderen en te plakken.

    Reactie door Marco — vrijdag 6 april 2007 @ 10.27 uur

  29. Uiteindelijk, als reactie op een eerlijke uitspraak, een hoop publiciteit! ;-)
    Met dank aan onze geëmotioneerde tegenstanders. – Hebben die geen belangrijker dingen te doen? – Wij wel!
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 6 april 2007 @ 11.09 uur

  30. Jan heeft niks gezegd wat al niet eerder bekend was, maar die ratten Tichelaar en Verhage ruiken hun kans natuurlijk om de SP
    in een kwaad daglicht te zetten, en de rest van de media papegaait de Telegraaf na. Want ze zijn te beroerd om zelf eens na te denken, voor zich een oordeel te vormen.
    Ik ben nog steeds kwaad. Maar de cartoon is leuk!

    Reactie door Marjolein — vrijdag 6 april 2007 @ 11.49 uur

  31. Zelfkritiek zet de SP (en Jantje M.ook) bij mij weer op de kaart…Om met Maxima te spreken..met Telegraaf een interviewtje geven,die het vervolgens vervormen…
    ” was een beetje dom”..maar mijn steun heb je !! Niet meer doen,he.. LEVE SP LEVE JAN

    Reactie door eric — vrijdag 6 april 2007 @ 13.32 uur

  32. Je had ook effe Apeldoorn kunnen bellen

    Reactie door Josmazzel — vrijdag 6 april 2007 @ 14.40 uur

  33. ‘De Telegraaf’ is een synoniem voor ‘geestelijke vervuiling’.
    Een aan die krant te verlenen interview is daarom niet verstandig. Via de wijze van verslaglegging en opmaak is een objectieve inhoudelijke benadering bij voorbaat uitgesloten. Nooit meer doen !!!

    Reactie door André Vermeulen — vrijdag 6 april 2007 @ 15.31 uur

  34. Telegraaf, de krant van slapend Nederland…

    Reactie door Johnito — vrijdag 6 april 2007 @ 15.41 uur

  35. Stephan, dan heeft hij die dikke plus al binnen!

    Reactie door cynthia — vrijdag 6 april 2007 @ 15.52 uur

  36. @C. Harms

    Nee, hoe zou dat nou kunnen???

    Leuke grap hoor Jan, een beetje humor kunnen we wel gebruiken tegenwoordig, laat de rest maar kletsen.

    Gr. D. Benedick.

    Reactie door D.Benedick — vrijdag 6 april 2007 @ 16.00 uur

  37. “Als u me nou vraagt, wat heeft uw voorkeur, dan zeg ik: ik vind het beter dat mensen kiezen. Maar het is vrijblijvend. Mensen mogen zelf bepalen. De loyaliteitsdiscussie staat hier los van. [.] Ik wil ze geenszins in verlegenheid brengen, maar het zou een dikke extra plus zijn als mensen die zo’n belangrijk taak in Nederland vervullen hun tweede paspoort zouden opgeven. Om de beeldvorming. Een bewindspersoon heeft een voorbeeldfunctie.”

    Ik had het niet beter kunnen zeggen!

    Reactie door margriet — vrijdag 6 april 2007 @ 16.11 uur

  38. Beste mensen, ik heb het op de voet gevolgd, na alle strafschoppen voor en tegen overwogen te hebben kan ik alleen concluderen dat de SP op punten gewonnen heeft. Zo komt de weblog in de goede belangstelling. Vandaag kwam het ook tot uiting in de Volkskrant.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Reac-tel.doc

    Het houdt de spanning erin.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 6 april 2007 @ 16.24 uur

  39. Heer Marijnissen,

    U hebt in mijn ogen nu eens een vette min geoogst, met uw walgelijke optreden in Uw Telegraaf.
    Wat een vreselijke manier om zo nog even 65 % van uw aanhang tevreden te stellen, en gelijk nog even het schorremorrie de sociale moslimhaters bij de overige partijen weg te snoepen. Ik blijf het erg vreemd vinden van een man die doorgaans zo karakter vol over komt op dit uitgemolken onderwerp, op de valreep met een twee plussen klaar staat. Ik denk ook niet dat deze mensen waar uw boodschap voor bedoeld was , op een SP plus zitten te wachten.

    WPA.Sirach,

    Reactie door WPA Sirach, — vrijdag 6 april 2007 @ 16.27 uur

  40. Wat heeft Jan nu fout gezegt ? niks dus
    Alles wordt ook wel erg opgeblazen door de media
    Jan mijn steun heb je zoals al vele jaren

    Zet hem op Jan we komen er wel

    Reactie door David — vrijdag 6 april 2007 @ 16.32 uur

  41. Gelukkig is dit ‘hypeje’ ook weer gesust.

    Vreemd hoe de media zo op hun kop gaan staan voor iets wat helemaal geen nieuws is. Ik heb Jan, toen het paspoortdebat op z’n hoogtepunt was, dit soort dingen bijna letterlijk eerder horen zeggen, en toen deed niemand daar moeilijk over.

    Maar doe dit soort uitspraken in de Telegraaf en je komt gelijk met een gigantische foto en een bijna-uit-de-context-gerukte kop erbij in de aandacht.
    En dan de volgende dag een opgefokte Pauw en Witteman die Harry van Bommel aan een kruisverhoor onderwerpen, en de volgende dag schuift Jan aan bij een nog opgefoktere Clairy Polak.

    Maar ja, laat het maar gewoon doodbloeden, zou ik zeggen.

    Reactie door Wouter Looijen — vrijdag 6 april 2007 @ 16.35 uur

  42. D.Benedick — vrijdag 6 april 2007 @ 16.00

    Ik weet het antwoord wel.

    Reactie door C Harms — vrijdag 6 april 2007 @ 18.04 uur

  43. @WPA Sirach.Sterk hoor,dat we het niet mogen vergeten.of viel het kwartje nu pas bij uzelf.waarschijnlijk heeft u het niet gelezen,want anders kwam u niet met zo’n domme reactie.

    Reactie door rafstal — vrijdag 6 april 2007 @ 18.16 uur

  44. Ach, er is al zoveel gereageerd op deze kwestie.
    Laten we liever heel goed blijven opletten op de huichelachtigheid van ons kabinet: Weigerambtenaren de ruimte geven, dat is toestemming geven tot discriminatie.
    En waarom hoor je dan nooit een ambtenaar weigeren om een inbreker (“Gij zult niet stelen”) of een ex-moordenaar ( “Gij zult niet doden”)te huwen? Wat maken al die orthodoxen, christenen, islamieten en andere bemoeials zich toch altijd zo druk over de sexualiteit van de medemens?
    Dit kabinet wil ons terugduwen naar het verleden, naar de tijd van een kleine hufterige topklasse die ons gaat vertellen wat we moeten doen, terwijl ze zelf doen waar ze zin in hebben.
    Kijk ook maar naar de achterbakse manier waaree de SP uit alle regeringsorganen wordt gehouden.
    Daar zit het grote gevaar, en daarom SP! Nu!
    Groeten,
    Eduar.

    Reactie door E.J.Boessenkool — vrijdag 6 april 2007 @ 20.18 uur

  45. De media hebben zoals het altijd de uitspraken van Marijnissen overdreven uitgelicht…bah, wat een sensatielijers zijn het toch! Wat ik alleen wel jammer vind is dat de discussie rondom de uitspraken van deze weblog gehaald zijn. Juist na zulke uitspraken moet je transparant zijn en de discussie aangaan. Toch?

    Reactie door william — vrijdag 6 april 2007 @ 20.52 uur

  46. @12 Andries K. — donderdag 5 april 2007 @ 22.37,

    Dan heb je toch niet opgelet. De SP heeft zeker wel humor, b.v. de filmpjes bij de verkiezingen, of heb je die gemist?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 6 april 2007 @ 21.21 uur

  47. @25 Ouwe Dirk,

    Welke krant?

    Reactie door Lisette — vrijdag 6 april 2007 @ 22.42 uur

  48. Wat een ophef. Haast iedereen weet toch wel dat de Telegraaf nieuws vaak overdreven en onbeholpen brengt. Dat werd dus niet ter discussie gesteld in de media. Zelf had ik het artikel niet gelezen, alleen via de t.v.-media gehoord. En toen zei Karel van ‘Een Vandaag’nog dat Jan niet wilde reageren op hun uitzending. Nou, dat snap ik wel, want volgens mij moet Karel de SP niet zo erg. Gelukkig kwam Jan dezelfde avond bij NOVA, waar hij alles goed en duidelijk heeft uitgelgd, maar eer Clairy dat snapte….! De zoveelste storm in een glaasje water. Het water is wel goed voor de (‘plus’)bult op het hoofd. Gaat-ie snel van slinken!

    Reactie door Pien van der Kleij — vrijdag 6 april 2007 @ 23.05 uur

  49. Hij is leuk, maar wrang. Hahaha! Zo voelde ik me vorig weekend ook een beetje, zoals dat mannetje… :)

    Reactie door J3roen — vrijdag 6 april 2007 @ 23.25 uur

  50. Volgens de peilingen heeft de SP zetels in moeten leveren. Het bewuste interview en de reacties daarop heeft kennelijk effect gehad.
    Dat je het niet altijd eens bent met alle beleidspunten en uitspraken van een partij kan ik berijpen.
    Maar om een onwelgevallige opmerking meteen een lidmaatschap van een partij opzeggen, begrijp ik daarom niet. De SP is actief bezig met veel maatschappelijke onderwerpen en misstanden, weer tegen zij zich verweert en ook successen boekt.
    Worden al deze positieve punten, een reden waarom je lid kan worden van een politieke partij, teniet gedaan door een opmerking??.
    Ik vind dat wel wat kort door de bocht. Bij een onwelgevallig gesprek met je vrouw, vraag je toch ook niet alla minuut een echtscheiding aan ?

    Reactie door Durgees — vrijdag 6 april 2007 @ 23.31 uur

  51. @50 Durgees

    De hetze-bende heeft toegeslagen binnen het bewuste item, Durgees. De stromannen zagen hun kans waar en waren niet te stoppen.
    Wat zal het ze opgeleverd hebben? De Judassen zijn onder ons…

    Reactie door Gloria — zaterdag 7 april 2007 @ 0.21 uur

  52. hmm een dikke plus… geen minnen maar wel een dikke plus? wiskundig gezien volstrekt ongeloofwaardig. wel een leuke cartoon trouwens en heel slim hulde !

    Reactie door klaas — zaterdag 7 april 2007 @ 2.57 uur

  53. Leuke prent. Ja heer Marijnissen, u hebt nu een bult op uw kop!
    Was u nou gewoon “een beetje dom” (maar u draait al zo lang mee!)of wilt u diep in uw hart toch het succes-tegen-elke-prijs.
    Ik heb nu een heel vreemd gevoel bij u gekregen. Dat denk ik pas weer weggaat als u uw collega’s Aboutaleb, Albayrak, Arib c.s. vraagt of zíj uw woorden als een aanval op hun loyaliteit hebben ervaren. Want dat is natuurlijk the proof of the pudding. Durft u dat?

    Reactie door marieke — zaterdag 7 april 2007 @ 7.51 uur

  54. De mensen die het zo’n misser van Marijnissen vinden, zouden dit eens kunnen lezen en er evt. op reageren.
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/112423

    Reactie door Karin — zaterdag 7 april 2007 @ 9.54 uur

  55. En ik bedoel bijv. op het feit, wat als wij een minister van buitenlandse zaken hadden, met een amerikaans paspoort die degene perce wil behouden. Vinden we ook dat dat moet kunnen?

    Reactie door Karin — zaterdag 7 april 2007 @ 10.07 uur

  56. Hallo mensen mag ik even in de geschiedenis duiken de TELEGRAAF was in de 2e wereldoorlog al een foute krant dus kan je niets anders verwachten, bij het oud papier er mee dan heeft de foetbal club er nog wat aan.
    In de jaren 40-45 maakte ze al propaganda
    voor de NSB!!

    Maar dat ben ik nog niet vergeten!!!!!!!!!!!

    Prettige paasdagen.

    Reactie door Bijltje — zaterdag 7 april 2007 @ 11.15 uur

  57. C. Harms,

    Liever een bult op de kop dan 2 dikke bulten voor de ogen van de betonnen plaat die jij voor je kop hebt en steeds tegenaan knalt.
    Je ziet het echt niet helder.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 7 april 2007 @ 11.23 uur

  58. Trouwens een leuke cartoon.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 7 april 2007 @ 11.24 uur

  59. Ik snap de hele ophef over die ‘dikke plus’ niet.

    Ik sta volledig aan de kant van Jan Marijnissen en kan zijn standpunt heel goed begrijpen!

    Maar nu de SP èn Jan Marijnissen erg aan populariteit hebben gewonnen, zijn er natuurlijk altijd weer mensen die daar niet goed tegen kunnen en kritiek geven op punten waar kritiek gegeven kàn worden. Dat is erg jammer, vooral omdat het ook nog eens van de ‘linkse’ PvdA komt. Ik vind trouwens dat meneer Tichelaar nu wel onderhand genoeg heeft laten merken hoe hij over Jan Marijnissen denkt.

    Gelukkig vind ik dat Jan Marijnissen erg goed met kritiek om kan gaan.

    Maar dat flauwe gezeur over die ‘dikke plus’ moet nou echt maar eens afgelopen zijn. Want het gaat echt nergens over! Hopelijk kan men in de toekomst elkaars standpunt wat meer relativeren en accepteren.

    Groetjes Marly

    Reactie door Marly — zaterdag 7 april 2007 @ 11.33 uur

  60. Je kunt er geen soep van maken als er steeds water word bijgegooid(Ien Dales)

    Die kende ik nog niet…goeoeoeoed!

    Reactie door Charlz — zaterdag 7 april 2007 @ 11.58 uur

  61. Een teken dat je gezag uitstraalt als oppositie leider, voor wat dat betreft mijn complimenten. Ik vind je het heel goed doen en zie dat de mening van de partij er echt toe doet.

    Reactie door Alfred — zaterdag 7 april 2007 @ 15.53 uur

  62. Sabine ( 4 ) je mag dan misschien jong zijn maar je ziet het goed. Dit is een mediahype opgezet door de Telegraaf. De SP is niet makkelijk aan te pakken dus, gaan ze een beetje zitten mierenneuken achter de komma want, ze denken dan eindelijk iets te hebben gevonden. De zich goed op de hoogte houdende SPer doorziet dit allemaal.
    Ach laat ze maar gelijk een link leggen met Wilders, wij weten wel beter.

    Grt Frank.nl

    Reactie door Frank — zaterdag 7 april 2007 @ 16.53 uur

  63. @ rooieravotr (19):

    Krek, zo is het!

    Wat me nog het meest verbijstert, is, dat iets wat in wezen een non-issue is (en dat altijd is geweest), nu tot mythische proporties wordt opgeblazen. Niet door degenen, die kritiek hebben op het “één-paspoort-standpunt”, maar door degenen die twee paspoorten een (min)punt vinden. Het feit van dit opblaasproces als zodanig is wél degelijk een issue, nl. meedeinen met de gevaarlijke onderbuikstromingen in Nederland.

    Maar goed, ik stop. (Heb ar al genoeg over geschreven).
    We leren allemaal door het maken van fouten en oplopen van bulten. Ook Jan Marijnissen.

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 7 april 2007 @ 17.22 uur

  64. @ Karin (54):

    Nou, die Peter Louter komt ook niet veel verder dan dat het “verstandig en wijs” zou zijn, niet meer dan één nationaliteit (de Nederlandse) te hebben. En hij beweert: “De dubbele nationaliteit acht ik een van de belangrijkste drempels bij integratie.” Een totaal onbewezen stelling. Juist Aboutaleb en Albayrak hebben het tegendeel bewezen!
    Tenslotte is het zeker niet “verstandig en wijs” een kwestie te maken van meer dan één paspoort vlak na het Kamerdebat waarin Wilders zo te keer is gegaan.

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 7 april 2007 @ 17.46 uur

  65. Heer Marijnissen,

    Door dat u als ijdeltuit bij de Telegraaf een interview laat af nemen, dat is al de dikste min die u kon binnen halen. Kijk als zij die twee pasporten in de fout gaan dan kun je wat zeggen. Laat Wilders nu maar brallen, en u weer wachten op wat fout gaat, dus zelf weer plussen scoren, snel het verlies weer goed maken nu.

    Reactie door WPA Sirach, — zaterdag 7 april 2007 @ 21.40 uur

  66. Loyaliteit is niet af te dwingen!
    Maar bij gratie…een betrouwbare en goede wil tonen is het HEEL simpel een DIKKE PLUS!

    Bravo Jan… Laat je niet medialiseren!
    Bovendien is dit GEEN non -issiue..maar van wezenlijk belang.
    Mozes-kriebel

    Reactie door mozes kriebel — zondag 8 april 2007 @ 1.14 uur

  67. @63 Olav Meijer

    Probeer Jan geen fouten in de schoenen te schuiven, Olav. Jan heeft prima verwoord wat hij bedoelde en ZO bedoelde hij het ook!
    Dat jij er anders over denkt is jouw zaak.
    Maar probeer niet constant het gelijk aan je kant te krijgen. Hiermee doe je Jan tekort in zijn goede en heldere omschreven gedachten over regeringslieden met 2 paspoorten. Een keuze zou hen sieren en willen ze het niet dan niet.
    En wat is “verstandig en wijs”? Ook weer vanuit jouw visie bekeken. Nogal subjectief allemaal.

    Reactie door Gloria — zondag 8 april 2007 @ 2.47 uur

  68. Even iets anders, Gisteravond naar Jack Spijkerman gekeken en die kwam met de kop van Jut, deze keer Marijnissen.

    Ik heb daar op zich geen moeite mee ware het niet dat er niks klopte van zijn argument , nl dat o.a. het weblog van JM, na het interview in de Telegraaf direct gesloten zou zijn, kijk daar draai ik nu van door Jack.

    Het weblog met dit onderwerp was open van zaterdagochtend tot en met woensdagavond, er zijn meer dat 1000 berichten geplaatst, mensen van allerlei groeperingen konden hun zegje doen Jack,niks gesloten Jack.

    Volgende week bij Kopspijkers moeten we het hoofd van Jack zelf maar plaatsen, wegens het geven van verkeerde informatie.

    Reactie door Carla — zondag 8 april 2007 @ 9.28 uur

  69. Ik vind Jan Marijnissen nog steeds één van de beste politici in Nederland (de anderen zijn de overige SP-politici). Spijkerman presenteert overigens hedentendage Koppensnellers i.p.v. Kopspijkers, maar dat even terzijde.

    Reactie door M. van der Werf — zondag 8 april 2007 @ 12.01 uur

  70. @76 Gloria,

    Na het lezen van de reacties van Olav kan ik niet constateren dat hij het gelijk aan zijn kant wil hebben.

    Hij legt een link naar een uitspraak van Peter Louter en ik ben het met hem eens dat het zeker niet “verstandig en wijs” zou zijn om dit in de kamer nog verder op te kloppen.
    Koren op de molen van Wilders.

    Ook kan ik niet constateren dat hij Jan Marijnissen fouten in de schoenen probeert te schuiven, ik denk persoonlijk dat je het iets te fanatiek opvat.

    En wat is verstandig, waarheid, wijsheid etc.
    Een ieder mens heeft zijn eigen waarheid, dus die is altijd subjectief.
    Zo ook die van mij, maar ook die van jou Gloria.

    Fijne Pasen verder gewenst.

    Reactie door bijdehandje — zondag 8 april 2007 @ 15.53 uur

  71. ach… en alle zegen komt van boven…..

    Reactie door Joop Geel — zondag 8 april 2007 @ 18.45 uur

  72. Ik had nog niets gezegd over de prent:

    Het is leuk om te zien dat de SP er zelf nog om kan lachen, maar de prent klopt niet helemaal: de heer Tichelaar zou op de prent te zien moeten zijn en niet de heer Marijnissen.

    Naar mijn idee is er maar 1 iemand die een bult heeft opgelopen en dat is de heer Tichelaar.
    Je zou van iemand, die een belangrijke functie bekleedt in Den Haag, toch wel enige professionaliteit verwachten. Maar door zijn uitlating(en) over Jan Marijnissen probeert hij zijn eigen partij groot te laten lijken door een andere partij neer te halen. Dat is natuurlijk logisch als je ziet dat PvdA-leden/stemmers massaal naar de SP-zijde overgestapt zijn, maar het is absoluut niet professioneel van hem.

    Van een mug een olifant maken noem ik het. En dat is iets wat politici echt niet horen te doen. Wat dat betreft is dat juist een gigantische blunder van de heer Tichelaar.

    Iedereen die even logisch nadenkt over het hele ‘pluspunt’ gebeuren leest er eerder de angst in die bij de PvdA heerst. En dan meent de heer Tichelaar op dergelijke manier de kiezers en leden weer terug naar de PvdA te trekken. Nou, bij mij bevestigt het juist eerder hoezeer ik bij de SP (en bij geen enkele andere partij) pas!!

    Dan heb ik, naar aanleiding van wat ik hier zoal lees, nog kritiek over de publieke omroep. Dat heerst bij mij al lang vóór het hele dikke pluspunt-gedoe.
    Ik vind ze de laatste jaren geen partij-onafhankelijke standpunt meer aannemen in hun programma’s. Ik had ook niet verwacht dat de publieke omroep zo’n akkefietje als ‘de dikke pluspunt’ van de heer Marijnissen zo breed zouden uitlichten in hun programma’s. (Kijk dat de Telegraaf dat nou doet…)
    Al die ophef daarover in de publieke media: ik vroeg me daadwerkelijk af of het soms komkommertijd was!

    Dus Jan Marijnissen: zie de hele situatie juist voor een dikke compliment! Iedereen met succes krijgt met dergelijke situaties te kampen, maar wij laten er ons niet door kisten. De SP komt er toch wel: maar itt. sommige andere parijen wèl op een volwassen manier!

    Groetjes Marly

    Reactie door Marly — maandag 9 april 2007 @ 10.29 uur

  73. Carla, ik vind eigenlijk dat Jan een klacht in moet dienen bij Jack spijkerman omdat hij informatie verdraait heeft…maar goed jack schijnt ook van geld te houden…

    Reactie door cynthia — maandag 9 april 2007 @ 20.59 uur

  74. En nog is het SP-standpunt over de dubbele paspoorten in nevelen gehuld…

    Moet kunnen? Vrijwillig één inleveren heeft de voorkeur, maar anders vinden we het net zo tof? Het bezit van dubbele paspoorten helpt/belemmert de integratie?

    Reactie door Jos — dinsdag 10 april 2007 @ 0.55 uur

  75. Kortom, stem rechts als je het probleem van de dubbele paspoorten wil aanpakken. De SP beraadt zich nog steeds of het al dan niet een probleem is en de rest van links ontkent het bestaan van een probleem.

    Reactie door Frank — dinsdag 10 april 2007 @ 1.00 uur

  76. Prima Jan!

    Heb sinds kort ook een dubbel (SP) paspoort,
    Een ongecompliceerde opmerking met een dubbele plus
    naar een ongecompiceerd Holland.
    Het probleem is de dubbele min van mensen die er bij
    hallucineren.

    Reactie door Kees de Rijcke — dinsdag 10 april 2007 @ 8.19 uur

  77. Jos, dat is wat Wilders beweert maar dan wel geldend voor ministers. Ik heb in zijn programma/standpunten geen discriminatie gevonden..wel kritiek op de Islam en ik denk dat dit ook deels terecht is. Wilders zegt dus niet dat iedereen zijn/haar buitenlandse paspoort moet inleveren, hij vindt dit alleen geldend voor ministers vanwege hun functie. Zijn vrouw heeft bijvoorbeeld ook een dubbel paspoort.

    Jan Marijnissen heeft gezegd dat als een minister!!!, zijn/haar buitenlandse paspoort in zou leveren als gebaar naar Nederland HIJ dat een dikke plus zou vinden. De Kern hiervan is dus het gebaar. Toch zegt jan ook dat wat hem betreft een dubbele paspoort OK is en dat het losstaat van integratie en loyaliteit.

    Reactie door cynthia — dinsdag 10 april 2007 @ 12.10 uur

  78. Je kan het probleem van de dubbele paspoorten de wereld uit helpen ; Ieder Nederlander krijgt gewoon twee paspoorten , maar misschien gaat er dan wel weer een probleem worden voor iemend met drie paspoorten ?
    beste Pool kan jij niet aan een Goedkoop , solide Pools paspoort komen zodat eleke Nederlander gewoon een baan kan bemachtigen zonder CV ?
    Ziet overigend niet dat dit zo leiden tot belangenverstrengeling : Ook mensen met een opaspoort hebben vaak een belangenverstrengeling : Voor een Politicus moet dit wel publiekelijk bekend zijn ( wat vaak niet het geval is )

    Reactie door Fred — dinsdag 10 april 2007 @ 13.05 uur

  79. Moi Jan,

    Sterkte met een volgend intervieuw.

    Groeten van Frits

    Reactie door Frits — dinsdag 10 april 2007 @ 13.07 uur

  80. @ Cynthia,

    Mevrouw in uw reacties laat u blijken dat u onvoorwaarlijk achter de leider staat, en kritiek op hem niet kunt verteren. Maar een ieder die verkeerd handelt moet terecht gewezen worden, anders denkt de hij of zij werkelijk Almacht te zijn. Heer Marijnissen praat met iedereen, maar niet iedereen zal hem sparen , zeker de Telegraaf niet, hij moest beter weten, en niet in die val lopen. Toch blijf ik ook achter de SP staan, enkel niet kritiekloos

    Reactie door Peter — dinsdag 10 april 2007 @ 14.05 uur

  81. @80 Peter,

    Dan vrees ik dat je wat meer van Cynthia moet lezen.
    Ook zij levert kritiek op Jan Marijnissen mocht zij dit nodig vinden, zoals een ieder hier doet.

    Heb nu niet het idee in je hoofd dat we hier een stel monddooie kuddedieren zijn die commentaarloos achter J.M. aanhobbelen.

    Als iemand het hier op dit weblog het niet met actie’s van Jan eens is, dan zal Jan dat zeker weten.
    Wat denk je, dat we hem als onze Jesus zien?
    Dan zit je er toch flink naast.

    Ook Jan is een mens, zoals een ieder van ons, dus ook met minpunten, maar vooral “PLUS”punten!!

    Ook wij zijn niet kritiekloos Peter, een enkeling hier misschien, maar dat geldt zeker niet voor de meerderheid hier aanwezig.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 10 april 2007 @ 15.23 uur

  82. Hallo Jan,

    Mijn complimenten voor je standpunt over de paspoortkwestie. Ik snap niet dat er zoveel ophef over is. Ik moet eerlijk zeggen dan er in mijn eigen partij )GroenLinks waar ik zo’n 30 jaar lid van ben) nog steeds om de hete brij wordt heengedraaid en dat ik weer dacht: Moet ik nu onderhand niet van partij veranderen. Dus blijf volhouden en laat je niet door Tichelaar in de luren leggen. De PVDA is de bekende kat in het nauw die vreemde sprongen maakt maar die valt de verkeerde partij aan. Tichelaar zou de pijlen op Balkenende moeten richten.

    Reactie door René Driesen — dinsdag 10 april 2007 @ 16.23 uur

  83. @rooieravortr, mee eens! Laten we gaan klagen bij de PvdA die de aanval op de SP richt! Wat een slecht verliezers, en hoe door de mand gevallen, zie ook de kansen in de provincie. Draag dit uit, het blijft wel ergens hangen! Een keer SP stemmen, Altijd SP stemmen! Anette

    Reactie door Anette de Vries — dinsdag 10 april 2007 @ 16.50 uur

  84. @82 René Schouten,

    Je moet niets natuurlijk, maar je van harte welkom bij de SP.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 10 april 2007 @ 17.26 uur

  85. Een gezonde dosis zelfkritiek lijkt mij niet verkeerd voor de S.P. Maar nee hoor, gaat Harry van Bommel uitgebreid Jan Marijnissen verdedigen op de t.v.. Jan was verkeerd begrepen enz. Nee, Jan had z’n mond moeten houden over het paspoortgezeik. Waarom is dit opeens een probleem. Of is de S.P. toch meer populistisch dan socialistisch.
    Laten we eens mondiaal gaan denken i.p.v. eng nationaal. Dat laatste doet Wilders al!
    Als S.P.-lid voel ik me erg ongemakkelijk bij deze kwestie. En ach, gewoon toegeven dat je iets niet zo handig hebt gedaan is geen drama hoor Jan. Kom op, wees een vent!

    Reactie door Peter van Vught — dinsdag 10 april 2007 @ 21.53 uur

  86. Bijdehandje, dank je voor je bijdrage..soms komt de speigel de criticaster toe maar het is makkelijker een spiegel voor het gezicht van een ander te plaatsen denk ik. Ik wil dit alleen doen als ik mezelf recht aan kan kijken in diezelfde spiegel…

    Reactie door cynthia — dinsdag 10 april 2007 @ 22.54 uur

  87. @85 Peter,

    Blijf niet zo doorzeuren over die paspoorten man, als je er nu echt geen genoeg van kan krijgen ga dan naar het topic van 31 maart jl. Intervieuw de Telegraaf, 1077 reacties maar liefst en daar kun je echt je hart ophalen, kun je ook metéén genieten van alle kritiek die JM. over zich heen heeft gehad.
    Persoolijk vind ik dat we dit station gepasseerd zijn en er maar eens een punt achter gezet moet worden.
    Het nodige is er nu wel over gezegd, dus kappen ermee!
    Stoppen is ook en kunst.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 11 april 2007 @ 9.38 uur

  88. @ bijdehandje,

    Er werd een meisje geboren, zo blij nu de naam ; Bijdehandje dan maar, later blijkt dat ze beter irritantje moest heten. Nu zit Bijdehandje op de Weblog van Jan Marijnissen, en denkt dat ze de secretaresse van hem is, aan een ieder die kritiek op haar baas heeft, probeert zij op ongepaste manier te bewegen nu zand over de kwestie van de paspoorten moet. Ze zegt zo tegen Peter; [ Het nodige is er nu wel over gezegd, dus kappen ermee!
    Stoppen is ook en kunst.] Bijdehandje, stoppen is niet zo,n kunst, gewoon proberen het lukt je heus wel. Je mag heus wel weer mee naar het; ,T LAND VAN OOIT,.

    Reactie door Peter — woensdag 11 april 2007 @ 12.03 uur

  89. och och och, die Peter toch!

    Zou eens wat beter gaan lezen jongen, dan kom je er achter wie je uit denkt te maken voor secretaresse van Jan Marijnissen.

    Een jurkje zou me echt niet staan, maar het is je vergeven.
    Denk zo dat je zelf nog wat té veel in sprookjes gelooft.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 11 april 2007 @ 15.19 uur

  90. @ Gloria (67):

    “Nogal subjectief allemaal.” De meest perfecte omschrijving van je eigen woorden.

    Ik denk er nu eenmaal zo over en dat schrijf ik ook zo op. Mag dat? Het schijnt nogal moeilijk voor je te zijn.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 11 april 2007 @ 17.31 uur

  91. @ bijdehandje,

    Sorry secretaris dan, maar de rest staat er wel goed, verdedig de baas,ik weet niet eens of Jan Marijnissen uw hulp nodig heeft. Heer Bijdehandje, en tot kijk in het ,T LAND VAN OOIT,.Maar zeg niet tegen een ander dat iets is afgesloten, dat maakt de geen uit die het niet vindt, zo als wij SP’ers, vinden dat de kwestie Irak niet is af gesloten, daar moet ook steeds opnieuw de aandacht op gevestigd worden vind ik. Overigens vind ik u niet zo erg bijdehand.

    Reactie door Peter — woensdag 11 april 2007 @ 19.02 uur

  92. @91 Peter,

    Sorry knul het land van ooit ben ik ontgroeid, veel te oud voor en wat de attracties betreft?
    Lijkt me wat moeilijk met mijn beperking.
    En of jij me nu bijdehand vindt of niet, laat mij volkomen koud.

    Voor wat de beerput betreffende Irak ben ik het geheel met je eens, trek die open en laat de waarheid omtrent daarvan maar boven tafel komen.
    En zoals jij zegt Peter zoals wij SP’ers, ik kan je gerust stellen jongen, ik ben een SP’er en wel ééntje die nou niet bepaald op z’n achterhoofd is gevallen.

    Maar wat die paspoorten betreft, laat een ieder dat lekker zelf uit maken, van mij mogen ze er 30 hebben.
    Zo’n papiertje zegt niets over loyaal zijn of trouw aan, dat zit binnenin je of niet en hangt beslist niet van een paspoort af.
    Verder vind ik voor de zoveelste keer dat deze questie onzettend is opgeklopt.

    Ik wens je verder een genoeglijke avond toe Peter.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 11 april 2007 @ 21.11 uur

  93. Een uitstekend optreden van Nebahat Albayrak in het TV-programma Pauw & Witteman op 11 april jl. Zij pareerde met gemak de suggestieve vraagstelling van de presentatoren. Op de vraag, met de uitlatingen van wie ze de MEESTE moeite had gehad: Wilders, Rutte of Marijnissen, antwoordde zij de MINSTE moeite te hebben gehad met Wilders. Want hij was consistent en straight geweest in wat hij zei. Waarvan akte. Stof tot nadenken dus.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 12 april 2007 @ 9.24 uur

  94. Dank voor je reactie, dit klinkt erg goed als er niets in gebiedende toon staat.
    Ik wens jou geen goede avond maar een goed leven, laten we nu verder maar hopen dat de SP snel de grootste zal zijn , zodat er echt de problemen worden opgelost. Overigens wel leuk om weer eens KNUL te worden genoemd, ben reeds de 60 gepasseerd, hoop dat je niet meer boos op mij bent.

    Mazzel,

    Reactie door Peter — donderdag 12 april 2007 @ 10.02 uur