Het ‘nieuwe leren’ uitgesteld

De onderwijsvernieuwingen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die bekendstaan onder de term competentiegericht leren, worden twee jaar uitgesteld. De verplichte invoering per augustus 2008 gaat daarmee niet door. (NRC)

En dat is een hele goede zaak. Dat betekent dat staatssecretaris Van Bijsterveldt de kritiek van studenten en docenten op de omstreden onderwijsvernieuwing serieus neemt. De SP pleit al langer voor een rem op het zogenaamde ‘nieuwe leren’.

Wellicht wordt na het parlementaire onderzoek, dat binnenkort van start gaat, besloten het ‘nieuwe leren’ nog eens goed te overdenken. Er is niets mis met onderwijsvernieuwingen, maar wel als die in een ivoren toren worden bedacht en vervolgens door het kabinet worden opgelegd, al of niet met steun van de schoolbesturen.

Het ‘nieuwe leren’ kan voor sommigen in sommige gevallen goed zijn, er zijn echter te veel voorbeelden waaruit blijkt dat leerlingen gewoon te weinig leren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 06 april 2007 :: 23.34 uur

35 Comments

35 reacties

  1. En weten de ROC’s dat ook? Mijn dochter krijgt nog steeds les volgens het zgn competentiegericht leren , dus veel lanterfanten en nauwelijks les, normale vakken als Nederlands/Engels/etc. worden niet eens gegeven, DOLO’s? DOcenten op LOop afstand en zeker geen begeleiding voor een 17-jarige en dat kost ook nog eens €206,- per maand extra aan reiskosten omdat je als leerling van een MBO-opleiding geen ov-jaarkaart krijgt!

    Reactie door Marleen — zaterdag 7 april 2007 @ 0.35 uur

  2. Hèhè.

    Reactie door Maurice — zaterdag 7 april 2007 @ 2.02 uur

  3. Omdat de stageschool veel vrije dagen had kon mijn 1ste jaars stagaire niet voldoende praktijklessen geven.Ze was hierover zeer bezorgd want wilde dit wel graag doen.Haar Pabo coach zei toen ze dit probleem voorlegde: je bent eigenaar van je eigen dossier dus zie maar hoe je dit oplost!Maar je moet wel voldoende lessen gegeven hebben anders ga je niet over.Fijn he, dat competentiegericht leren.Volgens mij had die coach haar competenties communicatie,leiding geven,stimuleren,activeren,begeleiden,inlevingsvermogen,organiseren,enz,enz niet op orde.Ik vraag me af of ze wel enige competentie bezit!

    Reactie door Marie — zaterdag 7 april 2007 @ 2.30 uur

  4. [...] de buren: Jan Marijnissen over het ‘nieuwe leren’ Het ‘nieuwe leren’ uitgesteld De onderwijsvernieuwingen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die bekendstaan onder de term [...]

    Pingback door Tims weblog » Blog Archive » Bij de buren: Jan Marijnissen over het ‘nieuwe leren’ — zaterdag 7 april 2007 @ 7.33 uur

  5. De ROC`s hebben dat competentiegerichte leren al ingevoerd.

    Er rent waar ik werk een pvda-ertje rond die al die ROC leerlingen achter de vodden zit met de vraag:
    ‘heb jij je competenties al op orde??’

    Als je dan het competentiegerichte lesmateriaal van die leerlingen ziet weet je dat het nergens over gaat.
    ’1: voordat je aan het werk gaat zorg je dat je weet wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen.’
    Als je zulke voor de hand liggende vanzelfsprekende open deuren als lesstof opvoert dan maak je de mensen niet slimmer maar dommer.

    Reactie door Koen — zaterdag 7 april 2007 @ 8.42 uur

  6. nah, endlich…,var. ”compotentie,compretentie”;nebbisj!
    verg. interview kunneman/verbrugge nrc 2 weeks terug; verwar egoisme niet met individualisme,
    dan houd ik nog ‘t hart vast over de komende verbeter invulling; die moet vlgns. mij nog veel anders dan men nu schetst.

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — zaterdag 7 april 2007 @ 11.09 uur

  7. http://www.kinderfilosofie.nl/

    uit recent onderzoek kwam naar voren dat ‘kinderen’ wél graag meer willen filosoferen- 1 v.d. onderwerpen van nieuwsbrief 65 = democratie door leren filosoferen.

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — zaterdag 7 april 2007 @ 11.21 uur

  8. Ik denk dat er meer rekening mee gehouden moet worden dat de hersenen van pubers en adolescenten nog niet volgroeid zijn.
    Zoals je hier kunt lezen: http://www.hersenenenleren.nl/va-adolescenten.php

    Reactie door Karin — zaterdag 7 april 2007 @ 12.26 uur

  9. Een goede zaak, dat uitstel. Scholen hebben het nieuwe leren misbruikt om talloze lesuren te schrappen. Onaanvaardbaar. Belastingbetaler, eis kwaliteit voor uw dure geld !!!!

    Reactie door Henk — zaterdag 7 april 2007 @ 12.45 uur

  10. Alle idealen van mijn kleinzoon van 17 jaar zijn vervlogen sinds hij op het ROC zit. Hij begreep er helemaal niks van dat hij het zelf maar moest uitzoeken. In September begint hij aan een andere (stage-leeropleiding). Met dank aan de uitvinder van het nieuwe leren.

    Reactie door Diny — zaterdag 7 april 2007 @ 14.23 uur

  11. Diny, ik heb het zelfde meegemaakt. Toen ik uit dienst kwam was ik gemotiveerd om diploma’s te halen etc. Toen ik eenmaal op school zat bleek de boel zo vaag in mekaar te zitten dat ik na 2 jaar school voor een HAVO diploma en enkele maanden HBO Planologie (de reden dat ik me HAVO wilde hebben) het bijltje erbij neer gegooid heb. Het heeft me veel geld gekost en behalve een HAVO papiertje en een hoop stress echt niks opgeleverd. Onderwijs zou zoveel beter kunnen dan wat het nu is…

    Reactie door Vincent Korrel — zaterdag 7 april 2007 @ 17.14 uur

  12. Net als Maurice (zaterdag 7 april 2007, 2.02) wil ik verzuchten: Hè hè…!

    Ik reken me alleen nog even niet rijk. Kabinetten Balkenende hebben namelijk nooit uitgeblonken in de daad bij het woord voegen, dus ik wacht nog even af, wat dat parlementaire onderzoek voor vruchten zal afwerpen…

    Als het tot verbeterde normen en waarden moet leiden, hebben we hoogstwaarschijnlijk weer te maken met een dooie mus, die ons blij zou moeten maken. Of met iets zoets, wat we in onze onmetelijke, burgerlijke domheid eigenlijk niet anders dan als zuur kunnen proeven. (Dat ligt dan overigens ook écht aan onszelf, hoor, denk ik…)

    Vergeef me mijn scepsis. Het duurt altijd even, voordat een vertrouwensbreuk weer is hersteld…

    Reactie door Wilbert — zaterdag 7 april 2007 @ 20.15 uur

  13. @karin 12.26u.
    precies, daar stond ook een artikel over in de intermediair tijdje geleden, puberbrein pas rond 9.30 a.m. ‘wakker’,enzo meer. verdiscontabel voer voor plasterk..(spiegelneuronen,andrew armour enzoveelmeer)
    demarcatie/synthetisering wetenschappen aan de gang; zelfs bon (beter onderwijs nederland) gaat in deze in mijn optiek nog niet ver genoeg.
    heb 3 kinderen en veel eigen ‘ervaring’ als gedoceerde/docente,écht: het kan totaal anders. (io non sono docile..)
    @wilbert 20.15u. over de noodzakelijke revolte op onderwijsgebied maak ik me geen enkele illusie; zeker niet ‘onder’ balkenende. het enige wat me blij stemt is dat er nu miniem beweging in het absolute nulpunt komt; weliswaar mét de wet van de traagheid…

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — zaterdag 7 april 2007 @ 22.20 uur

  14. Hoe moeilijk is het om alleen de praktijkgerichte scholen het “nieuwe leren” toe te passen en minder theorievakken te geven, de rest van alle opleidingen theorielessen te geven en leraren voor de klas te zetten, die nog echt les kunnen geven en voorlichting?
    Het grootste probleem zijn de leraren!! Een onderbetaalde job voor het misschien wel belangrijkste werk wat er is, nl. de jeugd voorbereiden om in de maatschappij te komen en te werken aan onze economie!!!
    Moeilijke kwestie hoor! Zou ik nog wel een paar jaar over praten!!

    Reactie door Orely — zondag 8 april 2007 @ 9.40 uur

  15. Zoals ik al op meerdere plaatsen heb aangegeven, is het met name de kwaliteit van de nieuwe generaties onderwijsgevenden die me zorgen baart. Als het gaat over goed onderwijs, moet dit verzorgd worden door mensen die weten wat er binnen hun eigen vak aan de hand is, op feitelijk, én op didactisch niveau.

    Ik zou dan ook graag willen dat het voor docenten verplicht wordt om lid te zijn van de vakvereniging van het vak (of de vakken) dat zij geven. Ik merk op de werkvloer dagelijks dat té veel docenten het toch vooral belachelijk vinden als je dat doet/bent, en dat zij zich liever bezig houden met allerlei ‘politiek correcte’ zaken zoals cursussen coaching, vergaderen, het vormen van ‘kern-teams’ en wat dies meer zij. Té vaak speelt het idee bij veel mensen dat ze ‘het allemaal al weten’ vanwege het feit dat ze die akte hebben. En in mijn optiek is het zo dat je beter met je vakgenoten kunt nadenken over hoe je je vak goed gestalte kunt geven, dan samen met allerlei management figuren die er in mijn beleving écht géén kaas van hebben gegeten. Die zijn véél te véél bezig met zaken zoals rendement en statistieken omtrent schoolverlaters. Daarbij wordt ál te gauw vergeten dat niet al het geleerde meetbaar is, en zélfs dat het rendement van het geleerde niet meteen zichtbaar hoeft te zijn.

    Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk, dan ging het er vroeger over dat je op grond van de basis die je had, in staat was om die op originele concrete problemen toe te passen. Tegenwoordig is het vooral zo dat leerlingen véél concrete problemen leren oplossen, maar niet meer in staat zijn om boven die contexten uit te stijgen. Als ze dus een nieuw probleem voor hun neus krijgen, blijken ze niet in staat om onderzoeksparameters te definiëren, of zélfs maar een goede vraagstelling omtrent het probleem te bedenken.

    Ook klopt het wat Karin #8 stelt, over de groei van het menselijk brein. Het gemiddelde brein is pas rond de 23 jaar volgroeid, dat wil zeggen dat dán pas alle benodigde hersenfuncties ‘compleet’ zijn. Tóch wordt hier binnen het onderwijs op géén enkele manier rekening mee gehouden, en ouders kijken je meewarig aan als je dit durft te zeggen op een ouderavond.

    In datzelfde kader ben ik géén voorstander van het laten meedoen van ‘iedereen’ in het reguliere onderwijs. Een voorbeeld hiervan zijn de dyslectici. Die kinderen krijgen in het onderwijs allerlei extra faciliteiten aangeboden, zoals 10 minuten extra tijd op een proefwerk, en een half uur extra tijd op het CSE. En wie denkt dat ze dat in het bedrijfsleven óók krijgen, houdt zichzélf, én die kinderen dus stráál voor de gek. Want als je gaat werken, kom je in dat systeem terecht waar het over efficiëncy gaat, en waar je opeens met deadlines te maken krijgt, en dan is extra tijd géén optie, want ‘tijd is geld’… Dit geldt met name voor de leerlingen die HAVO/VWO doen. Die extra tijd moet wat mij betreft dus wég. Die leerlingen moet dan maar een niveau lager, als het anders niet lukt.

    Gaat het over de kinderen van het VMBO, dan vind ik het simpelweg van de zotte dat die in de tweede klas al een gedeeltelijke keuze in hun vakkenpakket dienen te maken (op de leeftijd van 13 á 14 jaar), waarna ze in de derde hun eindkeuze dienen te maken (dat geldt trouwens óók voor HAVO/VWO). Wie denkt dat een kind op die leeftijd al voor zijn hele toekomst (minimaal 40 arbeidsjaren) een keuze kan maken, is in mijn ogen ‘van de pot gerukt’. Ik spreek dagelijks met mensen van 18 jaar of ouder, en dan hoor je (niet voor niks), hoe vaak ze van opleiding wisselen, als ze éénmaal op het HBO of WO zitten. Dat geeft al aan hoe moeilijk zo een keuze is.

    Ik ben dan ook een groot voorstander van een brede opleiding in de basis, en dat conflicteert nogal met het ‘competentiegericht leren’ dat een verlengde is van het hokjesdenken. Gelukkige mensen worden niet gemaakt door ze steeds vroeger in een bepaalde categorie in te delen, maar door ze meer keuzevrijheid te bieden. En dat moet in mijn optiek dus láter. Het pré mammoetwet systeem was zo gek nog niet (o.a. HBS met 13 examenvakken). Je wist daarna in elk geval zéker wat je níet wilde…

    Reactie door Maurice — zondag 8 april 2007 @ 14.57 uur

  16. dyslecticus (en hoogbegaafde) wubbo ockels kreeg t.t.t. op het gymnasium geen extra tijd voor de proefwerken t/m het cse, hij was echter gezegend met een lieve intelligente moeder die hem ‘t materiaal voorlas.

    http://www.stichtingtaalhulp.nl/STdyslx.htm
    http://www.stichtingtaalhulp.nl/STmethode.htm

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — zondag 8 april 2007 @ 17.15 uur

  17. Het wordt tijd dat men zich eerst verdiept in CGO voordat de scholen er mee beginnen of er een mening over geeft. Mits de randvoorwaarden goed zijn is deze vorm van onderwijs de toekomst!

    Reactie door Docent — zondag 8 april 2007 @ 19.58 uur

  18. @16 seht ihr’s, Freunde?

    De uitzondering op de regel, zou ik denken. In mijn dagelijkse ervaring geldt dat dus niet. Ik kom in de regel kinderen tegen die er bij voorbeeld op klas 4 of 5 van het gym achterkomen dat ze dyslexie hebben, of liever gezegd, dan krijgen ze na 6 of 7 keer testen éindelijk dat briefje dat het bevestigd (en dus extra tijd). De meeste kinderen zijn niet hoogbegaafd, dat wil elke ouder wel graag denken, maar in de praktijk is dat écht niet zo. Ik ben het zelf trouwens als je waarde aan zoiets hecht; iq = 163, volgens MENSA-normen, maar wat zegt dat over de gemiddelde dyslecticus, en mijn functioneren? (Ik ben niet dyslectisch.) Ik vergelijk mijn leerlingen ook niet met mezelf. Ik vraag me af of Wubbo’s moeder hem nu ook alles voorleest, of kan hij het ondertussen zelf? Krijgt hij extra leestijd van zijn baas? Want in mijn ervaring gebeurt dat dus niet bij de meeste bedrijven. En ik heb zélf ook op R&D gezeten, op verschillende plekken / werkgevers. En mijn ervaring is dat ze daar alléén maar naar rendement (lees: poen) kijken. Dan is dyslectie écht géén toegevoegde waarde, want het remt het productieproces af, hoe hárd dat ook mag klinken (tijd = geld).

    Ik heb trouwens ook collegae die dyslectisch zijn, en mijn ervaring met hún is dat ze héél andere mails van mij lijken te ontvangen dan die welke ik verstuurd meen te hebben (inhoudelijk dan), ofwel, het verhaal van Wubbo zegt me niets over wat betreft de ‘gemiddelde’ dyslecticus.

    En waar het me uiteindelijk om ging was wat een leerling op eigen kracht tijdens een toets presteert, binnen vastomlijnde randvoorwaarden, want dat is wat we in het onderwijs proberen te meten. En dan gaat het niet op om er bij de ene leerling een ouder naast te zetten, en bij de andere niet… Of de ene leerling méér tijd te geven dan de andere…

    Want ik kan iemand die nu naar VMBO-bbl gaat óók wel het VWO laten behalen, gesteld dat ik daar álle faciliteiten voor krijg (5 jaar extra, 1 op 1 les, en ga zo maar door). De vraag is of dat de bedoeling is? Of zeggen we dan dat die kinderen ‘gewoon’ niet zo goed kunnen leren. Misschien is daar ook wel een test voor te bedenken, waarmee we de norm kunnen aanpassen.

    Mensen zijn verschillend, of we dat nu leuk vinden of niet, het is een feit. Het wordt tijd dat we dat met zijn allen eens leren accepteren, zónder dat het een stigma oplevert.

    Want dat is met zaken zoals dyslectie in mijn ogen het grote probleem. Het is een manier om een aantal mensen die anders ‘minder’ zouden presteren een manier te geven om een ‘bocht’ om dat probleem heen te maken, met vóóral het gevolg dat ouders het gevoel hebben dat hun kind tóch vóóral maar ‘normaal’ is, en niet afwijkt van wat de maatschappij daar onder verstaat. En volgens mij heeft dat het meeste met die stempels te maken, wat ouders erover denken en voelen.

    Reactie door Maurice — zondag 8 april 2007 @ 20.07 uur

  19. waarneming versus WAARneming, caro maurice,
    en, seeing the semantics in o.m. a.i.; minder versus phonetisch mind-er…;zou bohm toch gelijk hebben met zijn postulatie? én pim van lommel.. en, het recht op ongelijke behandeling,er is immers ook nog een mogelijkheid om kidz te kunnen laten traverseren in de versch. onderwijs niveau’s met xtra+ certificaten..,gewoon? een kwestie van combinabel inroosteren,voorts denk ik, terwijl ik niet denk dat ik denk, dat ik linxer dan bon en de sp ben.
    in mijn vakgroep werd ik dan ook ge-extraheerd (alhoewel ik de meeste ervaring én diploma’s had;weliswaar te lui/dom om een trema zu finden op mijn laptobb-(discorrect form (senza musica..)minormaster) het gaat om de verstane transmission..(aber ach..aanpassen- aan wie? moi?! buber’s ontmoeting? ICH UND DU(isoldes liebestod..mild und leise…);mensa = blijkbaar concurrentie ;-(
    boven het zgh. 98-e percentiel.. wie niet ziet(+?!quadratisch) ziet ‘t niet.. mi 2..in minore!..= mi dominant..))
    ik heb zo veel leerlingen lesgegeven met elk zo’n variabele in&output (statistisch zo divers poss.privé bijgehouden itt. de school) met ook nog in de lessen sometimes ped/did/psych onderlegde ouders erbij;die zich vermaakten om de un-ki(n)d ge-integreerde witzen ,met zoveel results qua lectiontime/group/xtra unpaid lessons/overall efforts. de factor creativiteit zal bij dhr. ockels resoneren, ik hoop dat zijn memme als onmisbare meme nog van ‘t volkje is;further zoals w. plomer stelde dat cr. = the process 2 connect the ‘seemingly’ unconnected….ben nu offdonetired,maurice, gewoon te moe…morgen verder.
    een kind heeft een hogere trilling dan de ouders- nomen/tools zoeken zijn in het verband onderwijs alleen maar ingegeven door te slecht onderwijs door te minor betrokkenen en managers die dus niet wisten waar het over ging.liefde voor ‘t vak en daardoor zo diep mogelijk vergaarde/beoefende ‘kunde’, bestaat dat nog?
    nu ‘dom’weg te moe.deze was weer iets te caleidoscopisj,good ment.
    vrolijk pasen iedereen punt

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — maandag 9 april 2007 @ 1.10 uur

  20. @19 seht ihr’s, Freunde?

    Te veel om op te antwoorden eigenlijk, ik licht er een paar ‘brandhaarden’ uit.

    Ik ben persoonlijk van mening (over recht op ongelijke behandeling), dat ons systeem van meten niet voldoet. Omdat ik leerlingen heb die naar mijn gevoel / waarneming wél degelijk méér presteren dan waar het systeem ‘punten’ voor geeft, en te weinig zaken waar ik op mág beoordelen. Alleen is de ongelijkheid die daardoor ontstaat, niet eerlijk / reëel / waarheidsgetrouw, en mondt uit in een ‘classificatie’ en een ándere, zogenaamd ‘kwalitatieve’ beoordeling. Net als lonen trouwens, die dat systeem reflecteren, terwijl álle mensen (en arbeid) evenwaardig zijn. Rijst dus de vraag: hoe toets je góed wat er geleerd / gepresteerd is / wordt? Daar ben ik nog niet uit, al denk ik dat ons waarderingssysteem niet voldoet. De parameters kloppen niet. Heb al ruim 25 jaren les gegeven aan / geleerd van leerlingen, en merk dat mijn visie niet strookt met de ‘geaccepteerde norm’, maarja, roepende in de woestijn, denk ik dan. Ben er wel achter dat je iedereen uiteindelijk álles kan leren, als je het maar op de voor die persoon geschikte manier brengt (los van érnstige hersenafwijkingen). Dan kan het saaiste vak (wiskunde;)) zélfs voor VMBO-B3 nóg leuk én leerzaam zijn / worden.
    Creativiteit is de sleutel tot het succes, en die heeft Wubbo ongetwijfeld, maar die moeten wij als onderwijsgevenden óók in hoge mate hebben, willen we onze ‘klanten’ kúnnen onderwijzen. (Ben het met Plomer eens.)
    En kinderen zijn inderdaad vrij vertaald ‘gevoeliger’, naar mijn idee omdat ze niet zoveel vooroordelen over hun eigen kunnen / capaciteiten ontwikkeld hebben. Die zaken praten wij / ouders / de maatschappij hun wel aan, tot ze erdoor vastgeklonken raken. Wij zijn te overtuigd van ons eigen gelijk / kunnen / weten, om te kunnen / willen zien dat je van die kinderen zélf ook kan leren, er zitten denkers bij met oorspronkelijke ideeën.

    Mensa is ook een tegenvaller. Heb er een uitnodiging voor gehad, maar knap af op het feit dat ze zich niet voor de maatschappij interesseren (ten minste niet voor deelname eraan, ze willen er los van (boven?) staan). Abstractie om het abstracte. Hoe megalomaan kun je zijn?

    Intelligentie brengt verantwoording mee, en de plicht tot delen met anderen, in mijn optiek. Maatschappelijke verantwoording nemen, méédoen. En dan ben ik op je liefde voor het vak. Die is er nog denk ik, ik voel die zélf, en probeer die bij anderen te stimuleren als ik ze zie.

    Managers zijn gewoon uitwassen van het systeem (de waanzinnige drang tot ‘indelen in klassen’), die nóóit zullen weten waar het over gaat, daar ze gedreven worden door de illusie (god van?) ‘de economie’ en economische groei, kortom: geld. (De aarde is een gesloten systeem, en er kan nooit ‘meer’ waarde ontstaan / komen / gemaakt worden dan er ís. (Vergelijk entropie, ongeremde groei ad infinitum, wet van behoud van energie.)) Maar managers vermoorden de creativiteit in de leraar, omdat die zélf ook het onderwerp / lijdend voorwerp van allerlei classificaties wordt, ingegeven door de zucht naar statistieken over geslaagden en dergelijke (‘Rendement’ – school a móet een hoger percentage hebben dan school b). Zulks omdat mensen die er niets vanaf weten willen beoordelen of de leraar het ‘goed doet’, en derhalve de manager zijn postie in het gedrang kan zien komen (of zijn ‘waarderingscijfer’). Helaas zijn er te veel managers in spé die lesgeven als een springplank zien naar die ‘managementcarriére’. En die mensen zijn dus inderdaad niet betrokken genoeg, net als een aantal anderen die het onderwijs c.q. het onderwijzen als een ‘dan maar’ optie zien, en niet als een doel. Leraren worden geboren, niet gemaakt.

    Minder kaleidoscopisch maakt het toegankelijker voor ‘de rest’ ;) Ik heb trouwens het idee dat ik je stijl (her)ken, misschien hebben onze wegen zich al eerder gekruist? En dit medium is té beperkt, ik vind niet alle toetsen op mijn toetsenbord die ik er zou willen vinden…

    Sleep tight, don’t let the bed bugs bite :D

    Reactie door Maurice — maandag 9 april 2007 @ 3.34 uur

  21. De leraar is niet alleen coach. Hij is ook loods, vakspecialist, controleur, herder, en zonodig politieagent.
    Nu moet de leraar zich beperken tot de coachrol. Bij een groepsproject voedseltechnologie op een HBO instituut werd de lerares Engels als coach aangewezen. De groep stuitte op vaktechnische scheikundeproblemen. Maar de docente kon alleen maar zeggen: ‘Sorry! Ik zit er alleen voor het groepsproces.’
    Je hebt in het onderwijs de leerling, de leraar en de leerstof. Die zijn alle drie even belangrijk. Als je twee van de drie elementen weghaalt en alleen de leerling centraal stelt, gaat het grondig mis.
    Vroeger stond de leraar centraal met een oneman-show. Dat was niet goed.
    Nu is men doorgeslagen naar de andere kant. De vakleraar is aan de kant gezet. Dat is ook niet goed.
    Nu regeert een kleine maffiagroep van het competentie gerichte
    leren.
    Die maffia moet verdreven worden.
    A. Vrolijk

    Reactie door A.Vrolijk — maandag 9 april 2007 @ 13.57 uur

  22. (unnecesary) provin’ your iq in recognizing my ‘tessitura’,and provin’ a high e-(this case)nergy q. too; posting in the middle of the bitbitybadbedbug&birdwhistlebeam of shivering nightlight. ‘k ga later nog op uw comments/remarkable remarks in,eciruam,en!

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — maandag 9 april 2007 @ 21.16 uur

  23. @ a. vrolijk, goed geschetst; de hele benodigde context/faciliteiten is/zijn gedefragmenteerd,leerling-leraar-leerstof- én slipstream! tijd om met ‘stof’ te spelen
    (expirimenteren,linken,vanuit ongewone optiek benaderen en concluderen, vér-stand..) is er ook allang niet meer met als gevolg dat een cohesieve verdieping en ‘werkelijk’ contact uitgesloten wordt,=> geen binding en geen ‘roeping’. daar wordt men ‘a-vrolijk’ van ;-)
    @maurice, van onder naar boven; dit medium is vlgns. mij ook te 2-d, in het onderwijs vraagt men zich ook af of de virtual reality kanten wel zo goed zullen blijken-( vom verschwinden der ferne. telekommunikation und kunst.peter weibl laat zich kritisch uit,werkte met olafur eliasson)so to say ich und du buber-grondwoorden en on dialogue-bohm..
    beoordelingen/becijferingen/metingen/labels/
    deviaties in kaart brenging alsmede de zgn. verantwoorde nodige leerstof bepaling/aanbod/wijze aanbieden gaan uit van een te beperkte liefdeloze optiek. tsja, die parameters, en de grootst gemene deler.., het blijkt te dom voor woorden. en nog steeds; als zijvoorbeeldje; docu monks in the lab. interessant hoor, maar die n-bio klojo’s vergeten wel even pribram,armour en noem maar op. verniewend? achterhaald/incompleet! narrow research.. en wij maar blij zijn met die geamputeerde mus..
    de relativiteitseffecten van creativiteit én humor worden in de kiem gesmoord.dat is nu net wat een ‘geboren”teacher’rijkelijk in zich heeft; spanning/ontspanning/enthousiasmeren, en er plezier aan beleven om diegene die ‘t maar niet kan snappen het tóch te laten (letterlijk) begrijpen; uit liefde voor leerling/vak én als challenge voor jouzelf; als dit kind dit kan, is het voor hem/haar ge’lukt’en dat geeft een geluktsvogelgevoel.+ bij onverSCHILligheid geen ontWIKKELing. contextloos zijn genereert entropische wantoestanden,megalomanie komt bij echt groten die ik heb ontmoet in mijn 2 vakgebieden niet voor; zij weten dat wat zij weten/kunnen maar zo’n klein sprinkelsprankeltje is van wat er geweten/gekund zou kunnen zijn, dat zij juist de bescheidenheid zelve zijn, en zeer medeDEELs?z?aam in ‘hun’ transmissie vwb. potentie/trics/tune/intentie/basics according to them. mensa invitatie heb ik ook gecancelled, meer uit verlegenheid/faalangst. het feit dat ik niet zo dom was als mijn ex zei was al troost genoeg.terzijde, interesseert me ook geen bal.
    maurice, ik ben wel benieuwd naar jouw idee/systeem p/def. voorl.,kortom jouw inhoud van measurement en treatement. heb zelf per kind een inegale leer’steil’ prioriteitsappreciatie ge’daan’. en resultaat/prestatie volgens mijn onorthodoxe insights gemasseerd/gestimuleerd.en gevochten voor goede professionele faciliteiten.en inderdaad; kop boven maaiveld, en roepende in woestijn. 1 x heb ik een examencommissie met medeweten van de leerlingen in de zeik genomen; heb hen direkt na elkaar 3 x dezelfde etude laten voordragen, op hun éigen wijze, en die heikneuters hadden niet door op mijn vraag of ze iets opviel aan de 3 gespeelde stukken dat ze naar éézelfde stuk etc., de leerlingen en ik hebben ze dus gewoon uitgelachen;tragisch! de beoordelaars beoordeeld..
    p.s. (sp) ik ben nu met 3 dingen bezig, waarvan voor ‘t eerst in m’n leven 1 wat ik dus niet (alleen- uitrekenen (ben niet zo berekenend) conceptionalistin wie ich auch bin) kan. het is beschermd bij de tax + copyright,maar hoe bereken ik prisma’s, bewegend licht en nog meer constructies? als je je mocht vervelen ( daltonuurtje hb school; doen ze nix!)dan ben je welkom van dit plan kennis te nemen, als ‘t goed is heb je mijn m-adr. nog.
    oja, veel ouders willen te graag dat hun kind…het beste is wellicht gewoon inviterend en onbedreigend in het nu te zijn zodat ieder in hun tijd ontpoppen kan..of even (k)oesteren, of wat er maar nodig is. op het vmbo zitten veel onderpresteerdertjes, tsja, daar komt dan weer de slipstream opportunity als extra challinging creme voor de betrokken docent om de hoek kijken; eens een extra (vermomd)opdrachtje, etc.
    moet weg, oi, all the best,
    en Ahh!! VROLIJK!! pasen! ;;D

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — maandag 9 april 2007 @ 22.47 uur

  24. @21 A. Vrolijk

    Inderdaad, ik sluit me aan bij mijn voorganger! Kort, bondig, én helder! Was ík maar zo vaardig met taal…

    @23 seht ihr’s, Freunde

    Da’s net mijn sterkte eigenlijk :) Rekenen, logica, (fouten in) structuren en systemen herkennen. Wordt alleen nooit geloofd, met name het laatste, omdat het bijna aan het ‘zesde zintuig’ grenst (denk ik dan maar – kan fouten zien c.q. consequenties herkennen, maar niet altijd (meteen) voor anderen verklaren, dus weggewuifd). Zoals onze politieke werkelijkheid, die is gedoemd om te mislukken op maatschappelijk / ecologisch niveau, en waarom zien ‘ze’ dat niet??? Is inherent aan economische belangen – strijdig met duurzaamheid en maatschappelijke stabiliteit.
    Mijn zwakte (heb je al gemerkt) is dat mijn responstijd soms nogal groot is, omdat ik veel dingen vanzelfsprekend vind, die dat voor anderen niet zijn, en ik met name schrijftaal een zwak medium vind om zelf te gebruiken (ik verlies me in details (dat kost extra tijd), omdat die even belangrijk zijn als het geheel, (reductio ad absurdum?), ziet (bijna) niemand). Moet ik mailen om van mijn interesse te getuigen? Heb het adres inderdaad (twijfelde je daaraan?), kindred spirits zijn zeldzaam voor mij…

    En hoe méér je weet, hoe meer je wéét dat je eigenlijk véél weet van weinig (ik dan). Kon ik maar méér invoer verwerken, of was er maar meer tijd daarvoor…

    Reactie door Maurice — dinsdag 10 april 2007 @ 2.41 uur

  25. oh tale gioia sono le sue risposte a me! senza la censura..
    ik denk wel eens skip the p.o. intro, en doe ‘t vanaf nu gelijk goed, punt zal wel zijn dat daar nog geen invulling aan gegeven kan/durft te worden gezien de door jou terecht opgemerkte spagaat tussen ‘t zgn. economish/werkelijk belang.poliziek..100 dagen..gaat het dan pas dagen?
    detail/nuance integratie/valuatie is DE bouwsteen voor de helicopter view; zonder ‘electronen microscoop’( see the unseen,sixth sense?!) geen inzicht in de samenhangen/consequenses?(hoezo result gericht..)
    b. franklin: tell me and i forget, teach me and i’ll remember, involve me and i’ll learn.
    is natuurlijk ook niet sluitend; een dyslectische audit(l)ieveling hoef je maar iets te vertellen- en de zin wordt al afgemaakt..,einverstanden..
    voorts heb ik al een paar x over het nut van een sei-alliantie gesproken ( sociale ecologische innovatieve-all.)ach, aber ach..( das veilchen-mozart liedje/text goethe)
    ‘k stuur u wel een mailtje, nu de huishoudmach7ine..tnx2 on forehand!herhaal:maurice, ik ben wel benieuwd naar jouw idee/systeem p/def. voorl.,kortom jouw inhoud van measurement en treatment.
    ja, ik twijfelde indeed; vind mezelf maar eh, you know!
    schrijftaal zonder mooie uitspraak of lekker dialect(zááchte g, amsterdams,you name it, scottish,vero italiano, de medeklinkersclutch in slavische pronouncation,de vergelijkbare indiase kwarttonen in bijv. ‘t engels; mix een beetje eu in i go home..,klankspelen, soundmaniac- versus lettercombi’s,
    taalgeta(a)l..)ónbevredigend. could written words sing..in not only poetry..+ intenties zijn substantieel..
    even het zlota woda oversteken(plaatsje in polonia=gouden water ref. i tj.)

    Reactie door seht ihr's , Freunde? — dinsdag 10 april 2007 @ 9.35 uur

  26. Steeds vernieuwing…ik denk dat de jeugd en de maatschappij ook wel eens behoefte heeft aan een stukje stabiliteit.
    Prestaties van kinderen hangen vaak van veel meer dingen af dan alleen intelligentie of onderwijsmethoden.
    Problemen thuis bijv. (veel echtscheidingen, moeders die werken, vaak moe zijn, waardoor tekort aan aandacht kan ontstaan), ouders die geen interesse hebben in intellectuele zaken (zoals je soms ziet bij mensen in achterstandswijken en ook bij allochtonen), dus te weinig speelgoed, spelletjes, voorlezen, boeken etc. Interne motivatie speelt een rol, hoe ambitieus is een kind, hoe perfectionistisch, hoe voelt het kind zich (een kind dat vaak ziek is of niet tegen drukte op school kan, of bijv. door slechte ventilatie op veel scholen waardoor prestaties flink kunnen achterblijven (zag ik gisteren op tv), het gevolg :concentratieproblemen. Ik lees nu een boek van een Marokkaan die zegt dat veel Marokkaanse jongeren geacht worden vanaf 15 jaar zichzelf financieel te redden en dus zelf hun schoolspullen, boeken e.d. moeten betalen en dus baantjes buiten schooltijd moeten aanvaarden wat weer ten koste gaat van leertijd.
    Dan heb je nog basisschoolleerkrachten die hun leerlingen soms volkomen verkeerd inschatten, waar ik ook al erg veel voorbeelden van heb gezien..
    Enz, enz….
    I.p.v. onderwijsvernieuwingen door te voeren, kun je misschien beter een maatschappelijk werker op elke school aanstellen, die kinderen een stukje aandacht geeft, hen serieus neemt, kijkt waar problemen liggen, probeert daar een oplossing voor te vinden als dat mogelijk is, probeert kinderen beter te motiveren, enz.

    .

    Reactie door Karin — dinsdag 10 april 2007 @ 9.59 uur

  27. dat betekent , dat ROC’s en HBO’s weer opnieuw voor twee jaar extra docenten moeten worden aangetrokken : dat kan niet want de kosten die daarmee gepaard gaat is nu al besteed aan Management ( ex-docenten ) .

    Reactie door Fred — dinsdag 10 april 2007 @ 11.15 uur

  28. Waarom heb ik dan nog steeds les volgens die achterlijke competentie onderwijs?

    Reactie door Bas — dinsdag 10 april 2007 @ 11.47 uur

  29. Je zal maar een kind hebben , die je het huidige onderiwjs in Nederland laat volgen : die diploma’s zij dadelijk geen donder waard :
    Kinderen moeten dadelijk gaan concureren met kinderen uit andere EU-landen : Ziet dat zeer somber in ;Bekijk maar de technische opleidingen in Duitsland voor het MBO en HBO ;hun niveau is dezelfde gebleven : Alle HBO’s ( Fachhochschule ) hebben in in Duitsland ook Master opleidingen en elke docent is een Dr of Dipl-Ing of een combinatie ; dat zegt al iets , maar ook de lesinhoud is bij deze fachhochschule openlijk en voor iedereen te lezen , vandaar mijn conclusie : Nederlndse (technische ) HBO’s worden een soort MBO+ , met al dat geleuter van projecten , weinig college , met powerpoint shit .

    Reactie door Fred — dinsdag 10 april 2007 @ 11.54 uur

  30. Je ziet het met de inburgercursus : die schijnt niet te deugen : logisch ; je kan mensen natuurlijk niet in een jaartje Nederlands leren , gezien een Nederlnder er ook gemiddeld 10 jaar overdoet !

    Reactie door Fred — dinsdag 10 april 2007 @ 12.39 uur

  31. Het Kabinet wilde nog wel dat kinderen langer nog school moeten om diploma’s te halen !
    Maar helaas… de leerlingen weten niet hoe hard ze van de ROC af moeten rennen, omdat ze de hele in het loc achter de pc spelletjes zitten te doen en te chatten waarop zij geheel terecht zeggen: dat kunnen wij thuis ook, dus waarom zal ik nog naar school gaan ?
    Diploma’s halen zitten er voor de jeugd niet meer in.
    Roc schrapt halverwege het school jaar in een een hele studie klassenassistent niveau 3 helaas kan niet/mag niet iedereen gelijk naar niveau 4 dus mogen een ander beroep gaan uitzoeken.
    Dit is rond uit belachelijk !!
    Waarvoor moeten wij al dat schoolgeld betalen ?
    O ja, om het ROC te verrijken zij hebben nog niet genoeg.
    In Tiel zijn ze niet van plan om te stoppen met Competentie gericht leren en ze zijn zeker niet van plan om hun leerlingen te helpen.
    Waar ze op het vmbo voor zijn klaargestoomd wordt binnen een paar maanden op het ROc teniet gedaan en hun dromen mogen ze kliko gooien.
    Echt iets om trots op te zijn.
    Is het dan echt nog gek dat er steeds meer kinderen zonder diploma’s van school afkomen ?
    Ik vind van niet, zoals de jeugd zelf al aangeeft: wijleren op dit onderwijs helemaal niets.!!
    Als de jeugd zelf al deze kreten op straat gooit dan moet daar wat aan worden gedaan.
    De jeugd is de toekomst !!
    Op deze manier hebben zij alleen geen toekomst, die wordt gratis vergooid door wie….?????

    Reactie door Nicole Melissen — vrijdag 13 april 2007 @ 19.32 uur

  32. je kunt ook onderwijs-staken; ik ben zelf onderwijsweigeraar om reasonable reasons.
    het ”oudste” leren is nog niet eens vormgegeven, laat staan die lerenlerenleren stuttervariabelen..de kern van leren heeft men nog altijd niet her ”ken” d.
    misschien een item voor ‘t jeugdkabinet?
    we don’t wanna graduate by prof.dr.ir. william w.w. google? juist dat onderwijs, nicole, brandt in mijn hart. jeugd/toekomst!
    én plasterk wil minder vakanties voor leraren; wie wil er dan nog… kijk, het gemak dient de mens, maar motivatie, en 2 oscillatoren resoneren met, als je motivated bent WIL je niet eens vakantie..,terwijl je in de huidige omstandigheden 3 sabbatticals nodig hebt in successie. ik heb er zo mijn ongehonoreerde ideeen over. imdqdhotmail. wellcome.

    Reactie door copenhagen interpretation — vrijdag 13 april 2007 @ 23.09 uur

  33. Copenhagen interpretation, ik denk dat je niet hebt begrepen wat plasterk bedoelt..hij wil niet minder vakanties maar beter gespreide vakanties

    Reactie door cynthia — zaterdag 14 april 2007 @ 13.30 uur

  34. en over dit gezellig onderwerp heb ik in mijn vrije tijd (dankzij het competentie gericht leren) een leuk plaatje gevonden.
    dit is de link

    http://www.ethesis.net/onderwijs_vl/onderwijs_vl_afb/onderwijs_vl_titel.gif

    Reactie door Wesley Melissen — vrijdag 27 april 2007 @ 19.22 uur

  35. Dit onderwijs past niet bij iedreen
    bedankt hoor nieuwe onderwijs !!!

    Reactie door nathaly — donderdag 18 oktober 2007 @ 12.06 uur