AZL-poen is koempelpensioen

AZL

Stichting AZL in Heerlen is de uitvoerende organisatie van de pensioenfondsen voor de mijnwerkers in Limburg. Twee weken geleden werd bekend dat ze de overdracht van de pensioenen aan de ING-bank verkoopt, en daar een bedrag van 65 miljoen euro voor op strijkt. De oud-mijnwerkers zijn het daar niet mee eens. De stichting wil die miljoenen besteden aan mooie doelen, zoals een leerstoel over pensioenen aan de Universiteit van Maastricht. De mijnwerkers voelen zich opnieuw in de steek gelaten.

Het inmiddels opgerichte Actiecomité Mijnwerkerspensioenen gaat tegen de plannen van het AZL actie voeren. Het actiecomité bestaat uit oud-mijnwerkers en wordt ondersteund door het Nederlands Mijnmuseum in Heerlen en de SP.

De redenen zijn op de site te lezen:

- In de zeventiger jaren van de vorige eeuw voerden de oud-mijnwerkers nog massaal actie tegen hun bijzonder lage pensioenen, een actie die er toe leidde dat de pensioenen iets werden verhoogd en werden geïndexeerd.

- Veel mijnwerkers zijn gestorven aan de gevolgen van silicose (stoflongen). De meesten kregen echter nooit een vergoeding van de mijnen voor het feit dat zij het werken in de mijn met hun gezondheid moesten bekopen. In de negentiger jaren van de vorige eeuw werd daarom door de oud-mijnwerkers de actie “Ereschuld voor de oud-mijnwerkers” gevoerd. Uiteindelijk kregen zo’n tweeduizend oud-mijnwerkers een silicose vergoeding.

- De pensioenen zijn nog steeds zeer bescheiden. Groot is daarom de verontwaardiging onder de Limburgse oud-mijnwerkers dat ze weer worden vergeten terwijl er nu gelden beschikbaar komen om hun pensioenen op te trekken.

Onder de leus “AZL-poen is koempelpensioen” is het actiecomité handtekeningen aan het ophalen voor de volgende eisen:

- Erkenning van het mijnverleden en
- AZL-miljoenen naar koempels en hun weduwen.

En het gaat goed. Een week na de oprichting van het comité zijn er al 5.000 handtekeningen binnen. Dus, help mee!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 11 april 2007 :: 13.25 uur

65 Comments

65 reacties

  1. Heb meteen getekend, wie volgt?

    Reactie door bijdehandje — woensdag 11 april 2007 @ 13.47 uur

  2. Ik!

    Reactie door maria — woensdag 11 april 2007 @ 14.12 uur

  3. [...] hier voor de ondersteuning van Jan Marijnissen aan de huidige [...]

    Pingback door Weblog SP afdeling Heerlen :: Ook Jan Marijnissen helpt mee! — woensdag 11 april 2007 @ 14.14 uur

  4. Ik heb ook getekend…

    Reactie door Birten Lostar — woensdag 11 april 2007 @ 14.34 uur

  5. Ja, getekend. Met dat geld komen ze niet weg!

    Reactie door Elsemie — woensdag 11 april 2007 @ 15.08 uur

  6. Ik ook, van harte!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 11 april 2007 @ 15.08 uur

  7. Hier is weer een wlagelijk voorbeeld van managers die goede sier maken met de gelden van de echte werkers. Ik vraag me af hoeveel bonus ze zichzelf toebedacht hebben met die transactie.

    Verdomme, het is het geld van de pensioengerechtigden. Vul de vaak lage pensioenen aan met de zgn. winst!!!

    Reactie door Drob — woensdag 11 april 2007 @ 15.22 uur

  8. Het moet niet gekker worden.
    Een handvol managers goede sier maken met gelden die van de nog steeds levenden zijn.

    Hoe diep kunnen mensen zinken?

    Ik heb getekend.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — woensdag 11 april 2007 @ 15.30 uur

  9. Niet alleen en mooi doel, ook een eerlijk doel zou op de allereerste plaats moeten staan voor de ASL Stichting : zorgen voor de oud-mijwerkers en hun weduwen.
    Heb uiteraard getekend.

    Reactie door Lieve — woensdag 11 april 2007 @ 15.45 uur

  10. Recht wie recht toekomt, uiteraard heb ik getekend, vroeger zaten we er “warmpjes” bij door koempels, dit had al jaren en jaren eerder moeten gebeuren.

    Reactie door Pool — woensdag 11 april 2007 @ 16.25 uur

  11. Ik heb getekend, maar vraag me tegelijkertijd en elke keer weer af, hoe tekenend dit is voor dit Nederland! Elke keer, en weer en hoeveel keer nog (?!), moet ik nog tekenen voordat er in Nederland iets van betekenis verandert?
    Betekend het iets als ik iets teken? Wordt er wel iets mee gedaan? Zijn er oren? Wordt mijn steunbetuiging, mijn handtekening, door geadresseerden wel gehoord en begrepen, aangegrepen? Blijft van mijn verontwaardiging c.q. sympathie nog iets meer over dan slechts een additief? Om vervolgens maar weer genegeerd te worden?! Een van de vele níet gehóórde, maar gelezen (?) wanklanken? De samenvoeging, de optelsom van al die uitgesproken maar niet gehóórde verontwaardiging vervat in een getal, wordt daar wel iets mee gedaan?

    Heeft het überhaupt nog wel zin om iets te tekenen? Ik bedoel dit niet defaitistisch, maar Petities hebben m.i. voor geadresseerden maar een Petit betékenis, terwijl mijn en ook uw steunbetuiging wél staan voor een Grand Mal.
    Doorgaans beslist men tóch wat men al reeds heeft besloten!

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 11 april 2007 @ 16.42 uur

  12. Een stichting mag toch helemaal geen winst maken ?

    Reactie door Willem — woensdag 11 april 2007 @ 16.44 uur

  13. Schandalig deze handel.

    Reactie door De Hakker — woensdag 11 april 2007 @ 17.09 uur

  14. Waarom wordt dat stichtingsbestuur niet afgezet!

    Reactie door Gerrit — woensdag 11 april 2007 @ 17.17 uur

  15. Waarom dat bestuur niet is afgezet? Omdat ze zich juridisch natuurlijk perfect hebben ingedekt. Zelfs de personeelsleden van AZL hebben een dusdanige bonus gekregen (enkele duizenden euro´s) om hun loyaliteit te kopen. Personeelsleden van AZL gaan met ons in discussie als we handtekeningen staan te verzamelen. Ze verwijten ons dat we de mijnwerkers valse hoop geven omdat de mijnwerkers echt geen poot hebben om op te staan. Juridisch misschien niet maar maatschappelijk echt wel. De verhalen die we te horen krijgen zijn erg, heel erg. De meeste mannen hebben het niet gered, de rest is meestal ziek.

    Jarenlang hebben de mijnwerkers voor de rijkdom van Limburg en zelfs voor Nederland gezorgd. Ze deden zeer gevaarlijk werk voor een minimaal loon en droegen verplicht pensioenbijdrages af. Als ze overleden voor hun 65ste kregen ze niets, hun weduwe ook niet. Het is zelfs nu nog zo dat zodra een oud-mijnwerker overlijdt, de weduwe binnen 1 week een brief heeft van AZL dat ze geen cent meer krijgt. De beide pensioenfondsen AMF en BFM zijn de basis geweest voor het AZL. Zoals dat gaat bleven mijnwerkers en hun familieleden ´hun´ AZL trouw. Mede dankzij dat vertrouwen is AZL gegroeid tot een onderneming die nu dus 65 miljoen waard is. Het geld komt dus eerder de mijnwerkers toe dan een leerstoel, zodat het toekomstig personeel nog meer geld voor dat pensioenfonds kan verdienen.

    Reactie door Irma — woensdag 11 april 2007 @ 17.30 uur

  16. raar landje nederland .wat is het verschil met china? niks dus .en maar schelden dat die rooie socialisten van de sp maoisten zijn!word tijd dat we de knuppel van opa weer eens van de zolder halen .waar is onze ,rooie, minster van financieen ?MET BOS DE KLOS.!!!!!!!!!1

    Reactie door h.verbeek — woensdag 11 april 2007 @ 17.35 uur

  17. Helaas is mijn vader overleden aan de gevolgen van stoflongen, opgelopen in de mijnen in Heerlen.
    Hij is 10 jaar ziek geweest en heeft oneindig veel geleden.
    Ik teken meteen.

    Reactie door Antoinetta — woensdag 11 april 2007 @ 17.59 uur

  18. Zo zie je maar : arbeiders zijn Fatsoenlijker dan roof-managers :
    Ik zou er een rechtzaak van maken bij het Europese hof !

    Reactie door Fred — woensdag 11 april 2007 @ 18.15 uur

  19. Uiteraard teken ik ook. Mijn vader is veel te jong gestorven aan kapotte longen na 20 jaar ondergronds gewerkt te hebben.

    Reactie door C. v.d. Vis — woensdag 11 april 2007 @ 18.27 uur

  20. Halvegaremanagers en halvegarebestuurders gaan over lijken om zichzelf te verrijken.
    Zolang de publieke en de private partijen niet strikt gescheiden worden blijven ze elkaar corrumperen.
    Ik vrees dat er vooralsnog niet meer te doen is dan blijven protesteren om de scherpste kantjes van de neoliberale, sociaal-darwinistische jungle te schaven.
    Wanneer de Mammon de moraal dicteert krijgt de rijkste gelijk, spreekt de rijkste de waarheid en deelt de rijkste de straffen uit.
    In de huidige sociaal-economische organisatie koersen we met volle zeilen terug naar het VOC-tijdperk.
    Laten we blij zijn !.

    Reactie door hendrik dieks — woensdag 11 april 2007 @ 19.09 uur

  21. Op de website van de Heerlense SP is een heel dossier met informatie rondom de AZL-kwestie te vinden, inclusief een Open Brief, reactie AZL en (foto)verslagen van de acties.

    Hier een discussie over de Kwestie-AZL met VVD’ers en PvdA’ers:

    http://heerlen.sp.nl/weblog/2007/04/03/motie-koempelpoen/

    Reactie door SP Heerlen — woensdag 11 april 2007 @ 19.26 uur

  22. Ik heb al twee keer gereageerd.
    En ook al getekend
    Maar wat ik heb opgeschreven, dat is verdwenen. Toch heb ik het verstuurd.

    Het geld moet allemaal naar de mijnwerkers en hun nabestaanden.
    Een leerstoel voor pensioenen, is grote nonsens. Dat is alleen maar leuk voor graaimans en co.

    Gerrit Jetten

    Reactie door Gerrit Jetten — woensdag 11 april 2007 @ 20.18 uur

  23. Ik heb ook velen in m’n omgeving van dichtbij zien ziek worden en sterven als gevolg van silicose…zelfs één, die er ook nog longkanker bij kreeg en, als ie dan een “goede” dag had, kon ie alleen maar in een deuropening hangen met de armen naar boven gestrekt om een beetje zuurstof op te nemen.

    Iedere avond en de gehele nacht door aan de zuurstoffles en iedere avond een spuit in z’n uitgemergelde lijf door een wijkzuster.

    Één van de velen !

    Reactie door franslj — woensdag 11 april 2007 @ 20.41 uur

  24. Het bestuur van Stichting AZL in Heerlen,een oude mijn in jagen.met de lift naar beneden en de kabels defect maken.

    Reactie door rafstal — woensdag 11 april 2007 @ 21.01 uur

  25. Mijn vader was één van de velen die het land na de oorlog van warmte en energie heeft voorzien. Van zijn pensioenpenningen heeft hij helaas niet kunnen genieten: hij overleed vlak voor hij 65 werd. Mijn schoonvader is met ademhalingsproblemen overleden. De laatste jaren waren lijden voor hem. Geen silicose-uitkering, niets van dat alles. Wij moeten ons met z’n allen diep schamen dat we zo omgaan met ons verleden.

    Reactie door Gerard — woensdag 11 april 2007 @ 21.23 uur

  26. @ 16 h. verbeek

    Heb je niet vergeten te tekenen, in je haast om die knuppel van je opa van zolder te halen ??? geef je ook nog een tik van mij aan Bos, bedankt alvast

    Reactie door Pool — woensdag 11 april 2007 @ 21.47 uur

  27. Bij mijn in de familie zijn de afgelopen twee jaar twee mensen overleden aan longkanker maar dat waren mensen met een schoon beroep maar ze rookte wel als een ketter.
    Een vreselijk gezicht maar daar kon je nog iets zeggen van het is toch wel een beetje hun eigen schuld.
    Die zwoegers in de mijnen niet en het kruipen door de rotzooi met gevaar voor hun eigen leven als ik zie hoe mijn familieleden aan hun eind kwamen dan is het voor die mijnwerkers toch ook wel een hele droevige geschiedenis en dan gaat er nu tuig mooi weer zitten spelen met de centen van deze zwoegers
    en de nabestaanden met een aalmoes
    achterlatend.
    Schaamteloos.

    Reactie door De Hakker — woensdag 11 april 2007 @ 21.52 uur

  28. @Gerrit Jetten
    Je reactie staat er wel hoor, hij staat alleen bij een ander artikel over de koempels.

    Reactie door Irma — woensdag 11 april 2007 @ 22.02 uur

  29. (26) heb getekend.

    Reactie door h.verbeek — woensdag 11 april 2007 @ 22.10 uur

  30. het blijft maar doorgaan he,,
    ik vraag me werkelijk af,echt,
    is er dan geen een bij,die dat soort even op zijn plek wijst,met het gezicht op de straat,
    ik heb het gevoel zolangzamerhand dat het tuig gewoon doorgaat omdat we/ik maar blijven tekenen/praten/onderhandelen,en ze moeten betrappen op smerige praktijken.
    stel dit niet aan het licht was gekomen?
    ik ben er van overtuigt dat ze niet eerder luisteren,dan als er een paar weg gebracht worden,van hun soort,
    ik denk?dat ze wederom gewoon zitten te lachen om dat stomme klootjes volk,
    het itereseert ze geen donder.
    volgende week weer tekenen?ik vindt het echt niet verkeert,dat tekenen/ondersteunen van?maar af en toe,zeg maar haast wekelijks,zucht.
    sorry.

    Reactie door ad — woensdag 11 april 2007 @ 22.23 uur

  31. Superinitatief Jan om dit ook op je persoonlijke site te zetten, zodat het meer bekendheid krijgt.

    Natuurlijk heb ik getekend. Als dochter, kleindochter, nicht van oud-koempels ken ik alle mijnverhalen door en door. Mijn opa had “schtub” en overleed veel te jong.

    Mijn vader werkte vanaf zijn veertiende in de mijnen. Wat velen niet weten en ook waarschijnlijk niet zullen geloven is dat hij al vanaf zijn 14de pensioen-premie ingehouden kreeg. Dus niet vanaf je 25ste, nee vanaf je 14e!

    Hij krijgt een paar tientjes koel-pensioen nu, valt dat dan ook geheel weg? Krijgen ze dan de premies ook geindexeerd terug?

    Het wordt hoog tijd dat Nederland de koempels eens wat meer gaat waarderen, ze voelden zich altijd al opgelicht en nu helemaal.

    Stop dit nu en teken aub massaal!

    Reactie door PMPMeese — woensdag 11 april 2007 @ 22.58 uur

  32. Ja, weer getekend.
    Hoe zou het staan met de handtekeningenaktie Irak?

    Reactie door Gloria — woensdag 11 april 2007 @ 23.38 uur

  33. In nagedachtenis aan mijn oom die in de mijnen heeft gewerkt en is gestorven aan de gevolgen van stoflongen heb ik getekent.
    Hij heeft er niets meer aan maar ik vind dat de koempels die nu nog leven en de weduwen het recht hebben om uit te maken wat er met het geld gaat gebeuren en niet de hoge heren.
    Ze moesten zich schamen.
    Ik hoop dat veel mensen deze actie ondersteunen en ook tekenen

    Reactie door Tineke — donderdag 12 april 2007 @ 0.18 uur

  34. Als AZL alleen Koempel pensioenen zou beheren zou ik zeggen verdeel het geld over de koempels, maar omdat AZL meer als alleen koempelpensioenen beheerd diend dit geld verdeeld te worden over ALLE beheerde pensioenen.

    Reactie door ronald — donderdag 12 april 2007 @ 7.30 uur

  35. @34 ronald
    Klinkt logisch, is het echter niet. De pensioenfondsen die AZL ging beheren nadat ze groot waren geworden van de mijnwerkerspensioenen zijn onder goede voorwaarden beheert. De pensioengerechtigden hadden inspraak en kregen een eerlijke uitkering, met winstdeling. De mijnwerkers hebben dat nooit gekregen en hadden ook geen inspraak. Ze waren verplicht deel te nemen aan een pensioenfonds en er werd op gegokt dat de meesten de 65 niet haalden, dat was een goede gok van AZL. De weduwen kregen niets!
    Het mijnwerkersgeld en het vertrouwen (verplicht vertrouwen) is wat AZL heeft grootgemaakt. De andreen hebben hun eerlijke deel gehad!

    Reactie door Irma — donderdag 12 april 2007 @ 7.50 uur

  36. Goeden morgen vrienden SP.

    Jarenlang was mijn ziekenfonds AZL, maar dat is ook verdwenen.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 12 april 2007 @ 8.17 uur

  37. Dank je wel Jan dat je deze actie onder de aandacht bracht. Ik heb onmiddellijk getekend!

    Reactie door Geert Meuffels — donderdag 12 april 2007 @ 10.03 uur

  38. Jan de wit bijt je erin vast ! Als je meer tanden nodig heb : ik meld mij aan !

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 11.12 uur

  39. Vrijdag de 13de staan we ook op de markt in Heerlerheide handtekeningen op te halen:Tussen 13 en 15 uur!

    Reactie door Ben tarici — donderdag 12 april 2007 @ 11.35 uur

  40. @Irma.

    Je hebt gelijk Irma.

    Mea beetje culpa, mea minima culpa, mea little culpa.
    Een beetje mijn eigen schuld dus.

    Ik zal voortaan beter opletten.

    Gerrit.

    Reactie door Gerrit Jetten — donderdag 12 april 2007 @ 11.38 uur

  41. Actie voeren?! Is de mis-conceptie in de ondersteuning door de SP en met name door Jan Marijnissen in deze. Het gaat hier niet over glitzes in het democratische systeem, maar over de juridische implicaties van eigendom van verzamelde gelden (pensioengelden), die nu op een Amerikaanse wijze dreigen weggesluisd kunnen worden via een transmissie (i.e. bedrijfs-overdracht).

    Dit is dus één van de gepolitiseerde ‘SP mis-concepties’ waarmee de SP en Jan Marijnissen een ‘goedgelovige-gemeente’aan zich bind met een onwerkelijke prognose via ‘het zogenaamde actievoeren’.

    Wat de rechthebbenden, de pensioengerechtigen, eerst en vooral moeten doen is; En let wel;

    Actievoeren in deze spint garen voor de politieke aanwas van de SP als zodanig, maar,

    Juridische ‘directe strijd’ spint garen voor de belanghebbenden die decades lang gespaard hebben voor deze pensioen-regeling en derhalve “EIGENAAR” zijn van de ge-accumuleerde gelden die zijn onder gebracht in dat fonds!

    Op basis daarvan, zou de SP en Jan Marijnissen er beter aan doen deze pensioengerechtigden juridisch (tot in het Europeesche Hof) te ondersteunen, en niet zoals nu aan te moedigen tot een ver-politiseerde handtekenigen actie, die uiteindelijk (misschien) alleen de SP ten dienste staat.

    Ik wordt een beetje ziek van de populairiteits ‘geilheid’ van de SP, kan het a.u.b. een beetje minder en wat meer pragmatisch a.u.b.!

    Reactie door PRODEO. — donderdag 12 april 2007 @ 12.16 uur

  42. @41 PRODEO

    En u denkt dat Jan de Wit (advocaat en Tweede Kamerlid) niet allang de juridische mogelijkheden heeft bekeken?

    Zoals ik al eerder schreef is de stichting AZL juridisch helemaal ingedekt. Nu beroept het mijnwerkerscomittee zich op een maatschappelijk recht. Vele Limburgers, gemeenteraden, politieke partijen en gelukkig ook vele Nederlanders steunen dat maatschappelijk recht.
    De handtekeningenactie is het idee van het mijnwerkerscomittee en heeft dus niets te maken met de populariteitsgeilheid van de deelnemende partijen.

    Reactie door Irma — donderdag 12 april 2007 @ 13.17 uur

  43. Beste @Irma,

    FOUT; U gaat uit van de verkeerde gedachte die uitgaat van de ‘presumptie’ dat ‘maatschappelijk recht’ voorgaat op ‘individueel recht’!

    De SP zou deze mensen moeten wijzen en ondersteunen op het “INDIVIDUELE EIGENDOMSRECHT” van dit pensioensfonds, alleen in deze verhouding is er ‘aansprake’!

    Reactie door PRODEO. — donderdag 12 april 2007 @ 14.56 uur

  44. Beste PRODEO,

    Er is ook zoiets als het morele aspect.
    Als men zo moet redeneren als prodeo, dan was er nooit iets voor mekaar gekomen.

    Reactie door Ben tarici — donderdag 12 april 2007 @ 16.10 uur

  45. Zouden de leden niet gewoon hun geld kunnen opeisen ?

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 18.23 uur

  46. In Amerika is al eens een pensioenfonfs failliet gegaan : de leden kregen niets !
    Er zijn gedachten om deze fondsen te vestigen in Belgie t.g.v. een gunstig belastingklimaat : Wat gebeurd er als ( theoretisch) Belgie , Nederland de oorlog verklaard ?

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 18.25 uur

  47. @ PRODEO
    Zoals ik reeds zei, individueel recht is er niet, AZL heeft zich daar juridisch zeer goed tegen ingedekt. Een individuele mijnwerker die blij is dat ie nog leeft met zijn stoflongen kan nooit tegen zo´n bedrijf vechten. Vandaar het comité en vandaar de sympathie van de SP. Maar ik snap nu dat u het niet zo wenst te zien.

    Reactie door Irma — donderdag 12 april 2007 @ 19.06 uur

  48. Deze koehandel lijkt weer op het gekonkel van de voormalige Katholieke Mijnwerkers Bond welke toemaals door de K.V.P. geindoctorineerd werd.Het CDA zit hier weer achter.Heeft commissaris Wim Kok van ING hier soms ook iets mee te maken? Een duivels dilemma!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 12 april 2007 @ 20.39 uur

  49. Ik lees nergens in het verhaal wat er met de pensioenregeling gebeurt. Een omissie. Die 65 miljoen lijkt mij de tegenwaarde van de reserve voor de pensioenverplichtingen. Die heeft ING nu overgenomen, en wel onder toezicht van de Pensioen- en Verzekeringskamer. Ik zie niet wat er mis mee is.
    De pensioengerechtigde mijnwerkers houden gewoon hun rechten, lijkt mij.
    Een andere zaak is wat de statuten van de Stichting AZL op dat punt voorschrijven – dàt moet uitgevoerd worden. Dat zal mr. Jan de Wit zeker nauwlettend volgen.
    In feite is er alleen een andere beheerder/administrateur van de pensioenregeling. En dan kun je beter bij ING zitten dan bij AZL – lijkt mij hoor.
    Overigens lijkt mij een leerstoel ‘Pensioenen’ aan de UvM een uitstekende besteding. Wie moet dat dan doen?
    Net als in USA heb we hier de nodige opstrijkers, maar anders dan daar missen we de weldoeners.
    Het zoveelste pak zeeppoeder van de SP in de
    fontein van het volk.

    ps. Ik ben geen Bos-fan, noch PvdA-fan, maar wat prof. Heertje bij P&W zei was overigens precies wat Bos gedaan heeft; het leek alsof de toespraken van Bos aan hem voorbij waren gegaan.

    Reactie door jk — vrijdag 13 april 2007 @ 11.43 uur

  50. 49 JK
    Teken jij ook?
    Of ben je ook zo’n technocraat, die zo wereldvreemd is.

    Reactie door Ben tarici — vrijdag 13 april 2007 @ 18.08 uur

  51. @50. Ben tarici

    Twee dingen:

    «Teken jij ook?»
    Ik kan nergens uit het stuk opmaken dat er iets niet in orde is, integendeel, ik denk dat de overgebleven rechthebbenden beter af zijn bij ING dan bij AZL (‘k geloof dat ze nu voornamelijk advieswerk doen of zijn al door Van Spaendonck overgenomen?), waar zou ik voor tekenen? Er worden geen rechten van de mensen afgenomen – dat kan wettelijk niet – er vindt alleen een wisseling van beheer plaats (voor zover ik dat van hieraf kan zien).
    Nogmaals, ik vind een leerstoel “Pensioenen” aan de UvM een uitstekende besteding van die 65 miljoen, en eigenlijk van AZL een mooi gebaar.

    «Of ben je ook zo’n technocraat?»
    Als wie? Ik heb van Karl Marx geleerd: “Kennis is macht” en “Wetenschap is pas echte wetenschap als er wiskunde bij te pas komt” (die andere van dat “opium” weet ik niet precies, daar zitten ze altijd over dat voorzetsel te ruziën, ‘t zal wel een vertaalprobleem zijn, ‘ns aan Pool vragen)

    Reactie door jk — vrijdag 13 april 2007 @ 18.26 uur

  52. @ 51 jk
    Moreel gezien hebben de mijnwerkers die dit pensioenfonds mee hebben opgebouwd onder zeer slechte arbeidsomstandigheden recht op een “herziening” en “herberekening” met “terugwerkende kracht”.
    Het is een ereschuld, die beter laat dan nooit vereffend moet worden. Op weldoeners zit ik echt niet te wachten, maar in deze beschamende kwestie is een herziening
    WELL DONE!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 13 april 2007 @ 21.41 uur

  53. @52. Elsemie
    Er is altijd ruimte in een pensioen-”management” om hardheden individueel of per groep te regelen. Ik heb AZL altijd gezien als de beheerder/administrateur van het Mijnwerkerspensioenfonds, maar het is aan het pensioenfondsbestuur, dat altijd paritair uit werkgevers en werknemers bestaat, (wettelijk en dus ook statutair) om de regels uit te voeren of er vanaf te wijken. Ik heb vaak in de praktijk meegemaakt dat dat ook gebeurt. Vaak draait dat om gevallen in het grensgebied van een ingebouwde drempel. Mag-t-ie nou nog wel mee of mag-t-ie niet mee.
    Het wordt uit het hier gepubliceerde artikel niet duidelijk dat het om een schrijnende noodzaak gaat tot herziening met terugwerkende kracht. Wèl dat er actie gevoerd gaat worden. Dat is voor een outsider niet genoeg.
    Ik zie dat vaker bij de SP: de SP kan nog veel beter als ze wat zakelijker zouden worden, minder schreeuwerig of minder generaliserend, zodat mensen die echt op abstracte gegevens moet varen meer empathie en sympathie krijgen.
    En meer bereidheid tot “mee doen” (dat laatste weet ik niet zeker).

    Reactie door jk — vrijdag 13 april 2007 @ 22.03 uur

  54. @ 53 jk
    Op de link van het actiecommitteé is meer informatie te lezen; o.a. dat founders recht hebben op winstdeling. Verder begrijp ik dat de pensioenen al eerder zijn opgewaardeerd, maar nog altijd onder de huidige normen liggen.
    Dat is voldoende om mijn gevoel voor rechtvaardigheid aan te spreken.
    Je kritiek op de SP dat er meer zakelijke informatie gegeven moet worden vind ik wel terecht, maar je moet ook niet vergeten dat de SP actie’s ondersteund en niet zelf initieerd. Daarmee blijft de verantwoordelijkheid voor die actie bij het betreffende committee. Wat je overigens niet mag beletten om meer informatie te vragen.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 13 april 2007 @ 23.01 uur

  55. JK, ga eens met wat (ex)koempels praten, dan weet je tenminste waar je het over hebt.
    Ik zou het wel snel doen, want er leven er niet meer zo heel veel…

    Sterkte met je negativisme en cynisme, niets verkeerds zien in deze regeling. Ik hoop dat dit jou later niet overkomt met je eigen pensioen-regeling.

    Zoek de site op van de stichting!

    Reactie door PMPMeese — zaterdag 14 april 2007 @ 0.04 uur

  56. Jk,
    Ga eens kijken naar het mijnwerkersmuseum in Heerlen:”De schacht”
    CBS-weg, nabij het centrum.
    Vriendelijke groeten, Ben Tarici

    Reactie door Ben tarici — zaterdag 14 april 2007 @ 8.32 uur

  57. @56. Ben tarici
    Ik zou dat graag doen, maar het is niet naast de deur. En zulk reizen kan ik alleen bij gratie van het vrije NS-kaartje.

    @55. PMPMeese
    Er is in mijn bijdragen geen spoor van cynisme of negativisme. “Landarbeiders” van jullie eigen Kees Slager is mijn achterland. Het is in mijn familie pas twee generaties geleden dat kinderen uit één gezin een boterham aan elkaar verkochten voor een halve cent. Ik heb het geluk gehad dat ik aardig mee kon op school. Maar iedere gepensioneerde zit al vier jaar in hetzelfde schuitje: geen aanpassing van de pensioenen! En het brood met pindakaas is natuurlijk wel duurder geworden, godzijdank niet al te veel. Verder heeft ieder gezin – zeker op oudere leeftijd – zijn eigen problemen. Het is natuurlijk te gênant om hier om een weblog over te moeten uitweiden.

    Reactie door jk — zaterdag 14 april 2007 @ 9.35 uur

  58. Van mevr. mr drs Petra Meese, gemeenteraadslid voor de SP in Nieuwegein, niets meer gehoord …
    In een solidariteitshongerstaking misschien?

    Reactie door jk — woensdag 18 april 2007 @ 9.42 uur

  59. Mijn reactie en boosheid die ik al jaren heb tegen het AZL komen doordat ik in een huis in Nijmegen woon, dat eigendom is van het AZL. Dat wordt in die zin slecht beheerd ,doordat ze beknibbelen op alle mankementen, het huis is in 1975 gebouwd en barst van het asbest. Dat willen ze niet verwijderen noch overschilderen. De verwarmingsketel en boiler waren 26 jaar oud maar aan vernieuwing dachten ze niet, na herhaald aandringen hebben ze nu een nieuwe ketel geplaatst, vorige maand.
    Het asbest wat toe vrij kwam wilden ze niet verwijderen, was een zaak van de huurder.
    Wat wil het geval, mijn moeder ,nu 96, heeft een pensioen van het AZL, bij het Beambte-fonds, dat heeft een ruime indexering en ik heb altijd gedacht dat dat bij het Mijnwerkersfonds ook zo was. Dus niet?
    Wat ik mij altijd heb afgevraagd wat er gebeurd met al dat geld na het overlijden van de laatste pensioentrekkende.
    Zijn er geen wettelijke bepalingen omtrent dit punt. Het pensioengeld is immers bijeengebracht door de Staat, mijnwerkers en beambten. Dus daar zou het naar toe moeten, bij overlijden van de laatste pensioentrekkende dus naar de Staat, de schatkist dus of besteed worden aan een leerstoel of andere maatschappelijk sociale zaken. Nu is het verkocht aan de Ing-groep en verdwijnt waarschijnlijk in andere zakken!
    In z’on tijd leven we nu, het is een vorm van legale diefstal om het geld zo weg te sluizen. Het wordt hoog tijd dat de kamer zich eens hiermee gaat bemoeien?

    Reactie door Victor — woensdag 18 april 2007 @ 17.35 uur

  60. @59. Victor

    Een pensioenfonds is een bedrjf, ook al is het meestal ondergebracht in een stichting.
    Voor de verplichtingen worden schattingen gemaakt op basis van recente sterftetafels en beleggingen. Een en ander wordt volgens strenge regels vastgelegd en zeer strak gecontroleerd door een overheidsinstantie, de Pensioen- & Verzekeringskamer. De waarde van de verplichtingen moet aanwezig zijn (+ 5%!) en moet op solide wijze worden belegd.

    Als je moeder 96 is, is ze een dure voor het fonds en zorgt ze voor verlies. (Een Franse notaris nam ooit persoonlijk de verplichting voor zo’n klant op zich met het idee dat het wel snel afgelopen zou zijn – ze werd 115).
    Een pensioenfonds maakt reserves voor z’n verplichtingen en als iemand overlijdt is er winst of verlies – ‘t kan vriezen en dooien.
    Pas aan het eind, als iedereen overleden is, weet je of er überhaupt winst of verlies is gemaakt – misschien spelen ze wel quitte.

    Dat het AZL als huisbaas slordig is is een heel andere zaak. Dan zal er wel een of andere huurklachtencommissie bestaan.

    Reactie door jk — woensdag 18 april 2007 @ 18.43 uur

  61. Hallo JK,
    Even een korte reactie. Allereerst een pensioengerechtigde heeft zelf ook al aardig wat betaald gedurende zijn 40-jarige loopbaan en het zou te gek zijn als dat, hoe oud iemand ook wordt, een verliespost is.
    Als pensioenfondsen verkeerde beleggingen doen wordt dat afgerekend bij de pensioengerechtigde!
    Bovendien knijpen de meeste pensioenfondsen de uitgekeerde pensioenen, als voorbeeld het ABP. Ik heb 42 pensioenjaren, Van mijn 21e tot mijn 25e heb ik gewerkt en verder tot mijn 65e en is er pensioenpremie ingehouden, toch trekken ze die 4 jaar er ijskoud van af als ongeldige pensioenjaren(inkomen in die 4 jaar te laag) en juridisch volgens de regels heb ik dus 38 pensioenjaren.
    Van mijn laatste inkomen krijg ik 43 %(bruto) ook al weer volgens de regels. Mijn AOW komt hierbij en is 625 euro. Mijn pensioen is dus totaal circa 60% netto. Gezellig z’on pensioenfonds, daarbij meegenomen dat ze de laatste 2 jaar geen indexatie hebben toegepast en ook nog nu 4,4% ziekenfondspremie inhouden. Netto dus een teruggang.
    Bij het AZL zal het in ieder geval voor de mijnwerkers (AMF) wel van hetzelfde laken een pak zijn. Ik twijfel dan ook aan de controle van de Pensioen en Verzekeringskamer. Volgens mij is dat 2 handen op een “dikke” buik.
    Ik blijf het dan ook een schandaal vinden dat de uitgekeerde pensioenen aan de laatst overgebleven mijnwerkers en hun weduwen niet met een fatsoenlijk bedrag elk jaar wordt gecompenseerd, zeker in deze dure “euro”tijden.
    Dat van die slechte huisbaas moet ik inderdaad zelf oplossen maar daardoor ontstond ook mijn verontwaardiging tegen het AZL en heb ik gereageerd.

    Reactie door victor — donderdag 26 april 2007 @ 16.04 uur

  62. @61. Victor
    (Goed dat ik hier nog even kijk)
    Je zegt:
    «Ik twijfel dan ook aan de controle van de Pensioen en Verzekeringskamer. Volgens mij is dat 2 handen op een “dikke” buik.»

    Ik niet. Het zijn ook absoluut geen twee handen op ene buik. Het is echt een van overheidswege ingesteld instituut.

    De nominale pensioenen zijn zonder meer in elk pensioenfonds in Nederland aanwezig. Voor de indexatie van de ingegane en premievrije rechten kàn en màg een pensioenfonds geen garantie geven. Het zou immers kunnen voorkomen dat de inflatie jarenlang hoger is dan het rendement op de beleggingen.
    Over de beleggingen: in de wet staat dat heel kort: “De beleggingen dienen op soliede wijze te geschieden.” Meer kun je er ook niet van zeggen.

    Wat de bedrijfsvoering van een pensioenfonds betreft: er zijn drie bronnen voor winst (of verlies): sterfte, intrest en kosten. Dat zijn dan ook de componenten waaruit de premie bestaat.
    Sterfte komt uit de sterftestatistieken van het CBS, voor intrest neemt men een veilige rentevoet (verplicht! een fonds mag niet uit concurrentieoverwegingen de premie drukken door van een te hoge rente uit te gaan) en voor kosten moet uiteraard ook een schatting worden gemaakt, maar geen fonds zal het in z’n hoofd halen om die ver te laten afwijken van recente ervaringen of van wat nodig is.
    Was het maar voor elk product zo goed geregeld in dit land.
    Of zag je liever dat Jan Marijnissen persoonlijk de pensioenfondsen ging controleren?

    Reactie door jk — vrijdag 27 april 2007 @ 11.47 uur

  63. @61. Victor

    Ik zal je brief nog eens zorgvuldig doorlezen, misschien dat ik hier en daar nog wat uitleg kan geven. Niet dat je daar veel aan hebt, maar je weet maar nooit ..

    Reactie door jk — vrijdag 27 april 2007 @ 13.30 uur

  64. @61. Victor
    Victor,
    Dienstjaren tellen bij de meeste pf-en vanaf 25 jaar. Dat je vanaf je 21ste deelnemer was komt mogelijk doordat toen misschien al gehuwd was. Dat is de zgn. voorregeling en heb je waarschijnlijk ook een lager percentage betaald, gebruikelijk was 2%. Vanf je 25ste tellen je dienstjaren, tot je 65ste. Dan heb je 40 jaar, volledige diensttijd dus.
    Afhankelijk van de soort regeling (eindloon of middelloon) verschilt de einduitkomst. Bij eindloon moet dat – inclusief de AOW – 70% van je laatste loon zijn. Bij de berekening van je pensioen gaan ze uit van de gehuwden AOW, maar als nu alleenstaande bent krijg je die niet.
    Er waren – sporadisch – pf-en die dat verschil nog weer eens extra verzekerden (ik ben zelf zo’n gelukkige). Zou je dan als gepensioneerde alleen komen te staan dan vulde het pf de AOW aan.
    Overigens het maximum van een zeer goeie regeling is 70% van het salaris (AOW + pensioen). Ik vind dan 60% nog zo gek niet.
    Wel verbaast het me dat het netto laag is, omdat je relatief minder belasting zou moeten betalen.

    Kom je niet in aanmerking voor zorgtoeslag, of kijk eens of er niet teveel zorgpremie ingehouden wordt – die 4,4%. Als je bruto samen meer dan 30.623 euro inkomen hebt betaal altijd te veel, doordat het gescheidem wordt berekend.

    Reactie door jk — vrijdag 27 april 2007 @ 19.30 uur

  65. Een goede actie en ik wens jullie veel cucces

    Reactie door Freddie de Jong — zondag 6 mei 2007 @ 23.15 uur