Maak van echt werk geen bijbaan!

Postbodes laten zich niet uitkleden

Vandaag protesteerden postbodes tegen de liberalisering van de postmarkt. Sommigen gingen uit de kleren onder het motto ”postbodes laten zich niet uitkleden’.

Met de liberalisering, worden echte banen, bijbanen, zoals Sharon Gesthuizen het in het debat dat volgde in de Kamer verwoordde. Een meerderheid lijkt echter niet van plan om te voorkomen dat arbeidsvoorwaarden verder worden uitgehold.

De SP was ook buiten op ‘t Plein aanwezig, uiteraard met de SoeP Express.

Maak van echte banen geen bijbanen

Foto-reportage

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 11 april 2007 :: 20.42 uur

122 Comments

122 reacties

  1. Misschien is postbesteller wel een bijna uitstervend beroep maar dat wil nog niet zeggen dat werknemers, alle werknemers fatsoenlijk behandeld dienen te worden.
    De een 12 miljoen per jaar en de ander een paar centen per brief? Dat willen wij toch niet?

    Reactie door n de vries — woensdag 11 april 2007 @ 20.54 uur

  2. Lekker plaatje, Jan.
    Ben gek op mannenbenen die veel bewegen.
    Wat zijn ze hier toch allemaal aan het doen met mensen?
    Eerst de zorg, dan de haven en nu de postbodes weer.
    Wil Nederland eigenlijk nog wel dat er mensen in het land wonen?
    Of is dit gewoon een de baasspelletje?

    Reactie door Willij Vanderlinden — woensdag 11 april 2007 @ 20.57 uur

  3. Nederland is verkocht aan idioten, wij bedanken de marktwerking hartelijk.

    Reactie door Pool — woensdag 11 april 2007 @ 21.19 uur

  4. Het grote uitkleden is begonnen en gaat nog door tot iedereen gestript is.
    Ondanks alle protesten, lijkt de marktwerking onstuitbaar,
    Sector na sector wordt uitgeleverd aan de markt, met heftige gevolgen voor de mensen die in deze sectoren werkzaam zijn.
    We zijn nu vele demonstraties verder, maar er lijkt weinig te veranderen.
    Ook onder dit kabinet lijkt er niet veel wil te zijn, om de markwerking terug te draaien.
    We moeten er dus nog harder tegen aan, kom op SP we gaan voor een socialer Nederland.

    Reactie door kitje — woensdag 11 april 2007 @ 21.29 uur

  5. Kabinet viel,toen was er het generaalpardon.een papieren wisseling van de wacht.men dronk een glas en alles is weer zo het was.er komt een tijd dat mensen eigenrichting gaan toepassen.in navolging van het voorbeeld dat word gegeven.dit is geen druppel meer die de emmer doet overlopen.de boel staat blank.

    Reactie door rafstal — woensdag 11 april 2007 @ 21.46 uur

  6. Goed motto, en een goede actie.
    Ik krijg zelf last van plaatsvervangende schaamte als er bij mij post in de bus gedaan word door één van de cowboy-postbedrijven.
    Aan de ene kant ten opzicht van die uitgeknepen bezorger die voor 1,50 euro per uur onderweg is om een paar centen te verdienen. En aan de andere kant ook ten opzichte van de “echte” postbode die WEL elke dag bezorgt en die samen met zijn collega’s WEL elke uithoek van het land aan doet.
    Concurrentie zou wellicht best toelaatbaar zijn maar dan wel op gelijke condities. Dus alle postbezorgers onder een fatsoenlijke sector cao. En alle bedrijven een compleet en vergelijkbaar pakket laten leveren i.p.v. een enkeling de krenten uit de pap te laten snoepen.

    Reactie door twijfelaar — woensdag 11 april 2007 @ 21.54 uur

  7. tip aan de postbodes .morgen overal de verkeerde post bezorgen .(gebeurt bij die beunbedrijven dagelijks) vergeten word weleens dat een postbode ook een sociale functie heefdt in de wijken .ff een babbeltje maken met een eenzaam persoon bijvoorbeeld .
    hoop niet dat de woorden ,WILLEN WE NAAR DE DAM ,DAN GAAN WE NAAR DE DAM,!!!!! slechts geschiedenis zijn geworden .mensen durven zelfs met hun mond niet meer te demonstreren .jammer.

    Reactie door h.verbeek — woensdag 11 april 2007 @ 22.05 uur

  8. Overigens hebben heel wat mensen niet zozeer uit sociale overwegingen op de SP gestemd als wel om het conservatieve karakter van de SP (minder ‘‘Europa’’, grenzen dicht voor Poolse arbeidskrachten etc.)
    Reactie door GJH —— zaterdag 17 februari 2007 @ 12.50

    Inderdaad GJH je slaat de spijker op z’n kop.!!

    Daar de Poolse arbeiders hier de hele arbeidsmarkt op z’n kop zetten, zodat de hier nog lichamelijk- hardwerkende mensen naar de voedselbank worden verdreven. (door oneerlijke concurrentie en maar schreeuwen van ach die mensen roken nog en kunnen niet met geld omgaan).
    En in Polen geen vakman meer te krijgen, of/wel nog te betalen is, zodat ze in de rij staan bij de gevangenissen om een gevangene (die nog één of ander beroep machtig is) te bemachtigen.
    GJH dit is inderdaad niet zozeer sociaal, jij bestempelt dit als conservatieve karakter ik heb hier persoonlijk geen stempel voor, maar ik vind dit meer in de trand van a-sociaal (corrupt).
    Weet je GJH waarom ik op de SP STEM ja GJH je leest het goed ik schreeuw het bijkans uit VOOR EEN SOCIALER NEDERLAND.
    En niet voor wat ik vanmorgen weer in de krant las “Dat Sebastian van Olst 29 jaar voor twee uur werken 3,77 euro verdiende bij postbedrijf Sandds waar notabene de belasting en verzekering nog van betaald moet worden en eventueel de fiets en/of brommer die twee uur werd gebruikt, om de poststukken rond te brengen.
    En dan de bonus van ruim 100.000 euro voor de NS man (omdat dit toch echt verdiend is).
    Weet je GJH voor deze misstanden circa Voedsel-banken heb ik geen woorden in mijn agenda.
    Daarom een ietsje rechtvaardige verdeling stem daarom SP.!!!!!!!

    Reactie door Gonda — woensdag 11 april 2007 @ 22.28 uur

  9. liberalisering marktwerking.ditis alleen maar in het voordeel van de aandeelhouders.al die bonussen die opgestreken worden,dit moet toch eens stoppen.de hard werkende man moet het altijd bezuren,zo ook bij TNT.Al die jaren dat diverse regeringen miljarden guldens euro,s uit ditbedrijf hebben gegenereerd omdat ze eigenaar en aandeelhouder waren,maar sinds dat zalm het gouden aandeel heeft moeten prijs geven laten ze nu dit bedrijf vallen.Het zou deze regering sieren om nu iets voor dit bedrijf cq werknemers wat terug te doen.\want elf duizend ontslagen, daar zitten ook gezinnen achter.

    Reactie door jack — woensdag 11 april 2007 @ 23.31 uur

  10. Ja volk!
    Dat komt ervan als je je stem vergooit aan het Christelijk Demagogisch Appel en de Partij van de Arbeidersverlakkers.
    Voortaan MASSAAL SP stemmen!
    WEG MET DIE GRUWELIJKE MARKTWERKING!

    Reactie door Gloria — donderdag 12 april 2007 @ 0.01 uur

  11. Ik hoorde het vandaag weer in de kamer. Van het CDA ditmaal. De overheid kan en mag zich niet mengen in zaken die slechts tussen werkgever en werknemer gehouden zijn.

    Lariekoek!! De overheid doet niets anders.

    Dit kabinet, zoals ook de vorige, streeft naar een liberaal kapitalisme. Vrije markt.
    Ondanks grote markt verschillen.
    De overheid heeft destijds koppelbazen gelegaliseerd, en door deze uitzendburo’s is de arbeidsmarkt keihard onderuit gehaald.
    De overheid doet er ALLES aan om de vrije markt voorrang te geven. Grijpt NIET in wanneer er aan de top enorm gegraait wordt.
    Enorme, maar onredelijke zelfverrijking is geen probleem voor dit kabinet. Maar naar de arbeiders toe wordt er keihard ingegrepen.
    Schiet men in een stuip als een verenigt (lees; LIBERAAL KAPITALISTISCHE FEDERAAL) Europa dreigt te sneuvelen.
    Nee, dan gaat men gewoon aan de kiezer voorbij.
    De overheid bemoeit zich wel degelijk met de arbeidsmarkt. In positieve zin naar de topinkomens toe en in negatieve zin naar de arbeidersklasse.

    Wat een laf excuus.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 0.20 uur

  12. Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 0.20

    Inderdaad Rob de Kuster :::::

    Een laf excuus, maar die mensen mogen blij zijn dat ze de vakbonden achter hun hebben staan!

    Reactie door Gonda — donderdag 12 april 2007 @ 0.29 uur

  13. Laffe en/maar doorzichtige BB-strategie!
    Met Bos zijn we inderdaad de klos!

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 12 april 2007 @ 0.33 uur

  14. Het PVDA dacht het gevonden te hebben toen Jan de dubbelen nationaliteiten alsnog besprak.
    Men dacht door Jan over de streep te trekken de SP in het zelfde liberale speelveld van de PVDA te trekken oftewel wanneer Jan vast zou houden aan zijn uitspraken de SP in de nationaal socialistische hoek te drukken.
    De SP maakt NIET dezelfde fout als het PVDA.
    De SP kiest niet voor het liberaal kapitalisme zoals Wouter BOS dat WEL heeft gedaan. De SP durft wel degelijk voor Nederland of voor een Europese Unie (in tegenstelling tot een federatie) te kiezen zonder daarbij tot nationaal socialisme te vervallen. We kijken wel degelijk tot ver over de grenzen. Nationaal socialisme is NIET socialisme.

    Nationaal socialisme is een geconditioneerde bijtreflex waar het liberaal kapitalisme zeer dankbaar gebruik ( misbruik ) van maakt. Nationaal socialisme is het gereedschap van het liberaal kapitalisme.

    Rechtse politiek als u het mij vraagt. En eentje die niet door de SP wordt bedreven.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 0.37 uur

  15. @10 Gonda

    Ik heb liever iemand die NAAST me staat…of liever nog vóór me! Die het voor mij en anderen opneemt, een collectieve spreekbuis is. Dat mag je toch verwachten van een vakbond, dat ‘ze’ jou belangen behartigen?
    Hoezo blij dat ze achter je staan?

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 12 april 2007 @ 0.44 uur

  16. @11.wattenstaafie
    Wouter Bos is zelf zijn grootste vijand.

    Politiek geeft vanuit de inhoud vorm en niet andersom. Dat heeft Wouter Bos nog niet begrepen. Kijk anders maar eens naar de Wouter Tapes. Wat zijn Wouter Bos politieke idealen?

    Ik ben er nog niet van overtuigt dat Geert Wilders PVV en de VVD een andere politiek bedrijven. Ze sluiten elkaar perfect aan.
    Met dit dualisme bedient de VVD in de vorm van Wilders de “linker flank” van de VVD.
    Die in werkelijkheid uiterst rechts is.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 0.49 uur

  17. NIET DUS

    Wattenstaafie onomkeerbaar gelijk heb je.

    Schoot me net te binnen dat we vroeger al het gezegde hadden van “ik heb liever dat je voor me loopt”.
    Het is vooralsnog een diep-treurige situatie
    dat zoveel mensen naar het
    sociaal-minimumloon gedirigeerd worden.

    Reactie door Gonda — donderdag 12 april 2007 @ 0.59 uur

  18. @10.Gonda
    Het probleem ligt in haar kern bij de politiek en niet bij de vakbonden.

    In mijn optiek is liberaal kapitalisme NIET democratisch. Toch kiest het merendeel van de regering voor het liberaal kapitalisme. De conclusie kan niet anders zijn dan dat de regering GEEN democratie nastreeft.

    Enkele uitzonderingen daarin daar gelaten.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 0.59 uur

  19. Politiek geeft van de inhoud vorm. En dus niet vanuit de vorm inhoud.

    Dat doet liberaal kapitalisme nu juist WEL.
    Zij geeft vanuit de vorm inhoud. En daar ligt dan ook haar zwakke punt.

    SP, wanneer u in de kamer in discussie gaat, laat u dan niet in diezelfde vorm stranden.
    Discusseer op inhoud. Leg de kern van dit liberaal kapitalisme bloot. Deze is in haar kern “inhoudloos.”

    Als er in de kamer geen politiek wordt bedreven, waar dan wel?

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 1.09 uur

  20. @17.
    Excuseer.
    Politiek geeft VANUIT de inhoud vorm.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 1.14 uur

  21. Liberaal kapitalisme bedient zichzelf van populisme. Ga naar de kern van deze politiek.
    Is deze democratisch?

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 1.24 uur

  22. @14 Rob de Kuster

    Hoi Rob! Ik had in een ander item al gevraagd of alles goed met je gaat? Gelukkig ben je er weer, want ik had je al een tijdje gemist.
    En ja, Wouter Bos is een blamage! Dat stiekeme rechtse hart van hem gaat de PvdA opbreken. En met recht! Deze partij verlakt de burgers al zolang en juist met steun van de PvdA heeft die hele verrotte marktwerking plaats kunnen vinden in ons land. De ‘ver-KOK-king’ houdt niet op en het dwaalspoor gaat door en door. Maar de burger is niet gek… de ECHTE PvdA-ers hebben het gehad met hun partij en zullen als ze een beetje HART hebben voor dit land instappen bij de SP. Wie gaat er nou bij een arbeiderspartij blijven die zichzelf zo uitgeleverd heeft aan de geldgod? Die zichzelf zo uitgeleverd heeft aan de waardeloze normen en normloze waarden van schijn/salon/christen Balkenende? De PvdA die trouw wil blijven aan een regeerakkoord en daardoor ONTROUW is aan het volk vanwege hun belofte onderzoek Irak!! Waar gaat het de PvdA-ers nou om? Om eerlijke politiek of hangen aan een partij? Als de SP zoiets zou doen zeg ik: toedeloe! Ik blijf mijzelf trouw en daar past de SP in. Flexibiliteit is oke, maar medeschuldig zijn aan een partij die het land kapot VOC’t is van een ziekelijke hang en trouw die riekt naar verraad. Want daar staat BOS voor! En de man weet niet eens waar hij voor staat!! Want dat hebben de Wouter-tapes ons laten zien: Een man zonder HART voor politieke belichaming. Het geraamte Bos heeft geen vlees in de kuip. Ontdaan van ruggengraat zakt hij door de knieen voor de graaiers met hun topinkomens!
    Beschamend om te zien hoe hij vandaag de Kamer toesprak achter dat begeerde kathedertje. Het staat hem niet. Daar staat de man van de rode roos… een verlepte roos waar alleen nog maar de doornen van in stand zijn gebleven. Heulen met het liberaal kapitalisme.
    Welterusten Rob.

    Reactie door Gloria — donderdag 12 april 2007 @ 1.54 uur

  23. Als ik een brief post gaat hij ,n rode bus van tnt post.Met een postzegel gekocht in een tnt postkantoor.
    Om een bepaalde tijd komt er dan een autootje langs om de bus te legen.
    Ook tnt postauto.
    Al die andere bedrijven hebben geen postauto,s of brievenbussen.
    Het kan toch niet zo zijn dat mijn keuze voor TNT post verandert in een ander post bestelbedrijf.
    Want als dat zo is heeft TNT wat uit leggen.

    Reactie door che — donderdag 12 april 2007 @ 6.28 uur

  24. Nou van mij mogener wel wat YNT bezorgers de straat op geschopt worden.

    Als er ergens wel een garantie is dat er dingen bij de post ‘verdwijnen’ dan is het wel bij TNT, veel bedrijven versturen al geen pakketjes meer via TNT omdat ze gewoon regelmatig ‘verdwijnen’.

    Computer onderelen moet je al helemaal niet meer versturen, die ‘verdwijnen’ geheid.

    Criminele bende daar bij TNT

    Reactie door ronald — donderdag 12 april 2007 @ 7.33 uur

  25. Goeden morgen vrienden SP.

    Op oneerlijke wijze worden bedrijven opgericht die zelfs de moed hebben om hun praktijk pagina groot in de dagbladen te komen uitleggen.
    Onder de wimpel van Liberalisering worden kinderen, en ouderen geronseld om een centje bij te verdienen, zonder dat er een vaste baan tegenover staat.
    Naast de uitzendbureaus alweer een oneerlijk bedrijf, die ons komt vertellen, dat dat de concurentie verhoogt.
    Ik heb niets tegen vernieuwing maar dit stinkt!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 12 april 2007 @ 8.28 uur

  26. Tja, de SP aanhangers hier weer als de kippen erbij om haar zgn sociale gezicht te laten zien en weer tegen marktwerking aan trappen. Terwijl marktwerking slechts een van de factoren is.

    Wie stuurt er nou nog een brief, alles gaat met e-mail en internet. Ik krijg steeds meer rekenenen van bedrijven ook gewoon on-line. Spullen bezorgen daar zit nog wel een markt in, iedereen die via internet koopt.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 8.34 uur

  27. Ik heb nu een jaar zo’n bijbaantje als postbezorger. Daarmee verdien ik dan zo’n 4 tot 6 euro bruto per uur. En ik heb niet het idee dat ik langzamer loop dan de gemiddelde postbode bij TNT post. Dus ik kan me wel voorstellen, dat de postbodes van TNT post tegen liberalisering zijn. Overigens is het wel leuk werk!

    Reactie door reint — donderdag 12 april 2007 @ 8.48 uur

  28. En wat is er mis met een centje bijverdienen? Die mensen zijn vaak juist in een situatie waarbij zij niet full-time kunnen werken maar wel een extraatje kunnen bijverdienen met het postbezorgen.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 9.08 uur

  29. zal inderdaad wel teruglopen, veel contactmomenten gaan via telefoon/email/chat vandaag de dag…

    Reactie door alex — donderdag 12 april 2007 @ 9.10 uur

  30. @martijn

    Dat de postmarkt terug loopt is waar, maar waar het om gaat is dat er om dit moment oneerlijke concurentie is op de postmarkt.

    Sandd en Selekt mail werken niet met een cao en uur loon maar stukloon. Hebben geen verdeelcentra maar gooien de poststukken bij de mensen thuis neer en die mogen op de keukentafel uit sorteren. Veel goedkoper en ze maken van een normale baan een bijbaan en dat is waar het nu om gaat.

    Als straks de postmarkt helemaal open gaat is het gedaan met het mooie voormalige PTT post.
    Er wordt nu al gewerkt met postbezorger en postsorteerders, het vak postbode word gesplitst. Het worden bijbaantjes voor studenten en huisvrouwen. Er heerst heel veel onzekerheid bij de postbodes, en niet alleen vanwege de ontslag golf maar ook het bevriezen van de lonen, en ze gaan straks 300 tot 400 euro op achteruit. Terwijl de rest van het land allemaal licht vooruit gaat dat kan toch niet.

    Ik heb zelf 7 jaar bij de post gewerkt met heel veel plezier. En mijn vader werkt er nog steeds, mag er volgend jaar augustus uit.
    aar voor de toekomst van de huidige werknemers die ook een gezin hebben te onderhouden zie ik het somber in.

    Reactie door Pieter-Anne — donderdag 12 april 2007 @ 9.19 uur

  31. Mijn zoon van 17 heeft het eens een week gedaan, 4 tot 6 euro per uur haalde hij lang niet.
    Eerst bezorgden ze 6 grote oranje bakken vol met post. Die moest hij dan uizoeken en op postcode leggen. Daar was hij al uren mee bezig, vervolgens had hij twee dagen om het rond te brengen. Ik geloof dat hij op 1,20 per uur kwam, hij is gelijk gestopt.

    Reactie door Hanna — donderdag 12 april 2007 @ 9.24 uur

  32. @Peter-Anne

    Wat is oneerlijk? Iemand die het goedkoper kan doen is dat oneerlijk? Dwingt Sandd en selekt mail de mensen om bij te klussen voor minder geld.

    Zolang er niets onwettelijks gebeurt kan je niet spreken over oneerlijk.

    Natuurlijk is het vervelend voor mensen die al jaren als postbode aan het werk zijn. Maar wees eerlijk, voor dit werk waar niet veel opleiding voor nodig is is het betalen van 22 euro per uur of meer wel erg duur….

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 9.34 uur

  33. @ 32 martijn

    Je spreek jezelf tegen, en wel hiermee…..

    ……Maar wees eerlijk, voor dit werk waar niet veel opleiding voor nodig is is het betalen van 22 euro per uur of meer wel erg duur….

    Er is toch niets omwettelijks aan om voor 22 euro p/u te werken, men wordt toch niet gedwongen om voor 22 euro p/u te werken.

    Ik zou het heel erg vinden als de postbode uit het straatbeeld verdwijnt.

    Reactie door Pool — donderdag 12 april 2007 @ 9.54 uur

  34. Mede als ex-postmedewerker en vakbondskaderlid (acht jaar arbeidscontractant bij de expeditie briefpost) ben ik het volledig eens met deze actie. Alleen zie ik wel een inconsistentie: als postbodes zich niet laten uitkleden, waarom doen ze dat nu dan toch, zij het demonstratief?

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 12 april 2007 @ 10.00 uur

  35. @ martijn

    De verantwoordelijkheid die postbodes hebben is behoorlijk groot. Ze lopen vaak met vertouwlijke post van mensen rond. Vroeger was er een postschool, en later had je wel degelijk een korte opleiding voor je begon met je werk als postbode. Nu word jan en alleman met jou post de straat op gegooit.
    Mensen die het er een beetje bij doen en zich totaal niet interseren wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. De klachten van verkeerde of helemaal geen bezorging van belangrijke poststukken is de laaste jaren alleen maar toegenomen.

    Je hebt inderdaad niet veel opleiding nodig voor het vak van postbode maar wel een grote verantwoordelijkheid, en dat mag best beloont worden.

    En sandd en selekt mail zijn nou juist de uitbuiters van het neo liberalisme, buitelandse bedrijven die hier voor lage lonen zelf zoveel mogelijk geld vandaan halen ten koste van de nederlandse arbeiders.

    Reactie door Pieter-Anne — donderdag 12 april 2007 @ 10.02 uur

  36. Tante Pos was een bedrijf waar mensen werkten met hart voor de zaak en kwaliteit na streefde. De vrije markt zorgt dat het Tante Pos gevoel uitsterft en zo is het volgende bedrijf waar we trots op waren aan de markt overgeleverd. DAF, FOKKER, KLM, Tante Pos, etc. etc.

    Balkendende blijft roepen dat we trots moeten zijn en blijven op ons land. Ondertussen gaat de grote uitverkoop van bedrijven waar wij Nederlanders ons thuis voelden en trots op waren gewoon door.

    Reactie door Ton Sijm — donderdag 12 april 2007 @ 10.03 uur

  37. @26 Martijn,
    In het punt dat je maakt ga je er aan voorbij dat TNT dit natuurlijk zelf heeft voorzien. Ipv er adequaat mee om te gaan hebben ze miljoenen in TNT-zichzelf- geinvesteerd, lees dat een groot aantal managers en directies er zich gigantisch aan hebben verrijkt.

    Reactie door maria — donderdag 12 april 2007 @ 10.14 uur

  38. @ Martijn (26, 28 en 32) en Reint (27):

    Niemand misgunt hier een ander de mogelijkheid om wat bij te verdienen. Het gaat natuurlijk om de gehele structuur en het effect van de marktwerking op het gebied van sociale dienstverlening, waarvan postverwerking naar mijn mening een onderdeel is. De uitwerking is desastreus, omdat de logica van concurrentie en “vrije makrt” verkeerd uitpakt. Er ontstaat een spiraal naar beneden wat betreft aantal arbeidskrachten, arbeidsvoorwaarden en dienstverlening, en soms ook een nieuwe kartelvorming. De doorgeschoten ideologie van de vrije markt ondermijnt de sociale cohesie in de samenleving.

    Overigens zijn er altijd al deeltijdwerkers (arbeidscontractanten, geen ambtenaren) bij de post geweest, die naast de vaste full time krachten post sorteren en bezorgen. Het punt is, dat nu de genoemde achteruitgang ook hier optreedt.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 12 april 2007 @ 10.21 uur

  39. @pieter-anne,

    Dan moet je dus belangrijke post onderscheiden van niet belangrijke post, en daar verschillende tarieven of bedrijven voor handhaven.

    Als bedrijf zijnde moet je kunnen kiezen om bv je salrisstroken vertrouwelijk versturen en je nieuwjaarskaartjes anders.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 10.25 uur

  40. Op slag verbieden die handel.
    Uit de EU stappen.
    Balkenende met zijn kliek en hielenlikkers naar de bajes.
    Samen met lui die voor hem aan de macht waren.

    Waneer begint de revolutie?

    Gerrit.

    Reactie door Gerrit Jetten — donderdag 12 april 2007 @ 10.36 uur

  41. @ Martijn

    Haha geweldig, oplossingen vinden voor je eigen ongelijk.

    Post is post en een algemeen nut. Daar moet je niet mee gaan sjoemelen dat moet voor iedereen zijn en goed. Zoals het was voor de privatisering.

    Zie je nou niet in dat er weer een nederlands bedrijf naar de klote word geholpen ten koste van de medewerkers en en ten gunste van de aandeelhouders.

    En na de komende sanering zal de directie worden beloond met een dikke vette bonus, het aandeel stijgt en 6000 mensen worden de werkeloosheid in getrapt.

    Driewerf Hulde

    Reactie door Pieter-Anne — donderdag 12 april 2007 @ 10.42 uur

  42. Wat een kortzichtige visie…

    Ten eerste is post geen algemeen nut. Het is gewoon een dienst waarvoor je moet betalen en waarom zouden we niet mogen kiezen tussen verschillende aanbieders van een dienst maar ons moeten beperken tot 1 aanbieder.

    Ten tweede, ook al had de post geen last van internet, nieuwe postbedrijven betekend niet automatisch banen verlies als je het grotere plaatje bekijkt. Het betekend gewoon dat andere mensen dan alleen postbodes ook dit soort werk kunnen doen, zoals studenten, bijklussende huisvrouwen etc.

    Ten derde, het nederlandse TNT mag op den duur ook op andere buitenlandse markten werken.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 10.49 uur

  43. ik zie ze nog lopen de postbode in uniform
    met pet op,een gedegradeerde funktie,nu lopen ze met een ketelpak.
    het zal een mooi zoodje worden,als de streekpost,nog meer de taken overneemt,dan moet je af en toe naar het park om je brieven uit de bosjes te vissen.
    bovendien zal het aantal brievenbussen ook wel verminderen,minder personeel minder service,dan moet opa met zijn rollator maar wat verder lopen.
    het zal mij niet verwonderen,dat er weer een topgraaier is die zijn salaris oppept de bedenker moet toch beloont worden.
    deze keer zijn het de postbodes,de marktwerking gaat door,het uitbesteden aan goedkope landen is nog maar een begin.
    hier vallen ook nog klappen.
    er zijn krachten aan het werk die de werkende bevolking op de knieen willen dwingen,het toverwoord is marktwerking,onder dit motto is alles toegestaan,het is al begonnen met het polder kolder model.
    de tijd dat de vakbond het credo van verdeling van vermogen kennis en macht voerde is allang voorbij.
    maar je zal maar postbode zijn,wil men marktwerking,dan ook marktwaarde gegaranderde baan garantie,met behoud van loon,ook bij outplacement.

    Reactie door hw rademaker — donderdag 12 april 2007 @ 11.04 uur

  44. Noem het kortzichtig maar wel de realiteit.

    Ik zie het wel als een algemeen nut, daar moet je ook voor betalen das logisch.

    Waarom moeten we altijd maar kiezen, ik wil gewoon een goede postdienst en niet straks 4 verschillende brievenbussen waar ik mijn post in kan gooien.

    Huisvrouwen en studenten werkten al bij de post maar vaak als part-time of zaterdag medewerker en deden dezelfde taken als een gewone postbode.

    En de ptt werd tpg en nu tnt dat is een australische bedrijf met een nederlandse tak.

    En er zij in 2001 al banen verdwenen 6000 en nu weer 6000 a 7000 met bevriezing van de lonen.

    Voor een bedrijf mert brutowinstmarge van 18% en een omzet van 4 miljard is dat gewoon schandalig.

    Reactie door Pieter-Anne — donderdag 12 april 2007 @ 11.05 uur

  45. Goede actie : mooi zou zijn de topmanagers belachelijk te maken met hun Bonus-graaiwerk :
    Bonussen leidt tot werkgelegenheidverlies !

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 11.09 uur

  46. Hoe meer managers , hoe minder postbodes : is dat logisch ?

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 11.26 uur

  47. Ik verwacht dat er met ieder poststuk dat ik verstuur, ongeacht of dat nu een contract of een kerstkaart is, vertrouwelijk wordt omgegaan. Zo was dat altijd, en zo dient dat mijns inziens te blijven.

    Reactie door Jan-Willem — donderdag 12 april 2007 @ 11.27 uur

  48. Het is toch GVD niet te geloven.http://www.startbedrijf.nl/nieuws/94235-wao-herkeuringen-worden-toch-n

    Reactie door rafstal — donderdag 12 april 2007 @ 11.31 uur

  49. De ene zijn Bonus , de ander zijn ontslag >
    een mooie manier van “samen leven en werken “

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 11.33 uur

  50. Toen ik in 1948 op 18 jarige leeftijd van school kwam was mijn eerste werkgever de POSTCHEQ en GIRODIENST op het Spaarneplein in den Haag, mijn eerste salaris was f68.= per maand. Sinds dien is er veel gebeurd met
    Tante Post.
    Maar dat men TNT(=Trotyl=springstof) onder onze oude tante zouden leggen, dat heb ik nooit kunnen bedenken. Het wachten is op de grote “BOEM”.

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 12 april 2007 @ 11.35 uur

  51. De bakker,melkboer,verzekeringsagent aan de deur sommige beroepen sterven uit door de ontwikkeling dit is ook met postbodes het geval.
    Maar ieder geval deze zaak goed en menselijke afbouwen.
    De post bestaat nu wat ik in de deur krijg voor 80% uit reclame.

    Reactie door De Hakker — donderdag 12 april 2007 @ 12.42 uur

  52. Meer liberalisering in dit geval is: Lagere prijs om een brief/pakketje te verzenden.

    De echte dieven zitten in Den Haag die waar IEDEREEN minimaal 50% van zn inkomen aan kwijt is: 34,5% aan belasting + 19% BTW + alle andere belastingeen.

    Reactie door Joop — donderdag 12 april 2007 @ 13.17 uur

  53. Van deze zgn marktwerking begrijp ik helemaal niets. Ik doe de post nog steeds in dezelfde bus en koop op het postkantoor postzegels. Is er verder iets te kiezen? Worden de postzegels goedkoper aangeboden en in welk winkeltje dan?
    Enfin, wat verlang ik terug naar de ECHTE postbode. Want nu? Spelen we in de buurt allemaal voor postbode… zo vaak wordt er verkeerd bezorgd!

    Reactie door Gloria — donderdag 12 april 2007 @ 13.54 uur

  54. De zgn. marktwerking heeft alleen maar tot gevolg gehad, dat alles duurder is geworden en slechter functioneert. Het is zelfs overbodig en verspilling van energie om hier voorbeelden te noemen. Er zijn nl. voorbeelden in overvloed en iedereen in Nederland loopt er dagelijks tegen aan. Diegenen die er wijzer van worden vormen een kleine minderheid, die zich steeds rijker kunnen rekenen over de ruggen van de burgers.

    Reactie door Frank — donderdag 12 april 2007 @ 14.01 uur

  55. De post (net zoals alle andere nutsbedrijven) behoren weldegelijk tot algemeen nut van ons allen. punt.uit. Daar had men ook nooit aan moet komen. Dankzij het zgn. “postieve” van (neoliberale) marktwerking is de kwaliteit van dat soort instanties hollend achteruit gegaan, niet alleen voor de mensen die ervoor werken, maar zeker ook voor de mensen zij dienden. Het klopt dat door de komst van internet veel post digitaal is geworden. Dat neemt niet weg, dat de kwaliteit van het verzenden / ontvangen van (fysieke) post bij een post bedrijf nog steeds de hoogste prioriteit moet innemen. Dat is nu eenmaal haar enige functie. Ik vind het prima, dat er naast een (staats)post bedrijf, particuliere/commerciele diensten aangeboden worden, als men denkt er een betere dienst mee te kunnen leveren. Ervaring leert echter dat kwalitatief “beter” en tegelijk meer en meer winst niet samen kunnen gaan. Dit staat nog los van het efficienter kunnen werken.

    Dankzij het neo liberalisme worden niet alleen goed functionerende bedrijven tot een schaduw van hun voorgaande zelf, ook hun veelal sociaal dienende functie wordt uitgehold. Hmm, misschien is dat wel de bedoeling van die psychopaten.

    Reactie door Laurent — donderdag 12 april 2007 @ 14.15 uur

  56. Rare vraag misschien, maar is de politiek eigenlijk nog wel een ‘nutsbedrijf’?
    Afgezien van het feit of TNT post dat nog wel is?
    Hoorde net partijvoorzitter Michiel van Hulten van de PvdA een héél eind uit zijn nek wegkletsen op http://www.standpunt.nl over hoe goed Woutertje het wel niet doet.
    En dat je hem een kans moet geven enz…

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 14.42 uur

  57. ONZIN.

    Post is een dienst, en al jaren geleden kon je al kiezen tussen stadspost of ptt, waarbij stadspost goedkoper was voor post in de stad.

    Marktwerking werkt wel degelijk. Ervoor zorgen dat het postbedrijf niet meer een staatsbedrijf is zorgt ervoor dat diensten niet onnodig duur betaald worden door de belasting betaler.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 14.49 uur

  58. @48.Iemand nog de moeite genomen,om de link te lezen? zou graag mijn boosheid willen delen.

    Reactie door rafstal — donderdag 12 april 2007 @ 15.03 uur

  59. Rob,

    Je zegt dat Nationaal Socialisme niet hetzelfde is al Socialisme. Misschien heb je gelijk. Ik ben zelf van mening dat Nationalisme en Socialisme in veel gevallen verschillende wegen bewandelen om tot dezelfde conclusie te komen.

    Zie de discussie hier… meerdere keren wordt er gesproken over Post als een “nationaal” bedrijf dat in ons “straatbeeld” thuis hoort … alsof post bezorging belangrijk zou bijdragen aan onze nationale identiteit, en dat we moeten strijden om vooral een status quo te handhaven, onafhankelijk van internationale ontwikkelingen.

    Reactie door marcel — donderdag 12 april 2007 @ 15.04 uur

  60. Als marktwerking neoliberaal is, is de SP dan neocommunistisch?

    Reactie door Gerrit (die andere) — donderdag 12 april 2007 @ 15.06 uur

  61. Wat een sociaal kabinet is dit toch,Wat een verschil met het vorige, gelukkig zit de PvdA er nu bij!!!!!!!,mag ik even een tijltje, doe er maar twee!.Wie nu nog op de PvdA stemt moet zich laten onderzoeken door een arts.
    Helaas heeft de SP nog steeds niets in tebrengen,ondanks de verkiezings winst.En wat zijn die gasten van het CDA toch slim,echte katholieken, petje af zoals ze iedereen in de maling nemen.

    Reactie door RON — donderdag 12 april 2007 @ 15.09 uur

  62. @57 Martijn

    Ordehandhaving is ook een dienst. Landsverdediging ook. Zullen we politie en leger dan ook maar uitbesteden?

    Reactie door Jan-Willem — donderdag 12 april 2007 @ 15.16 uur

  63. Martijn ? De zin?
    Jij staat dus duidelijk voor de ‘degelijkheid’ van de marktwerking?
    Wat niet wegneemt dat je m.i. net zo uit je nek zit te kletsen hier als Michiel van Hulten eerder op http://www.standpunt.nl
    Zo lang er nog maar wat te l%llen valt, l%l je vrolijk mee.

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 15.18 uur

  64. Martijn @57
    “Marktwerking werkt wel degelijk. Ervoor zorgen dat het postbedrijf niet meer een staatsbedrijf is zorgt ervoor dat diensten niet onnodig duur betaald worden door de belasting betaler.”
    maar wel alles terug halen by de klanten,en werknemer,ja ja,en over 5 jaar we gaan fusioneer,want de kosten worden minder voor de klanten,enzo enz>>>>>>>>>>>>>
    Wanner komt het eerste corporate oorlog?
    Evolutie via marktwerking,en oneindig economish grooie,is chaotish voor de toekomst,marktliberalisatie is een economish dictature niet minder,waar emancipatie van de mens ver te zoeken is…
    Trieste wereld
    Zo veel geschiedenis,van tribes,naar nation naar corporatism…
    and there we go again

    Reactie door Guess — donderdag 12 april 2007 @ 15.18 uur

  65. @58 Gebeurt al lang….

    Kijk naar het aantal particuliere beveiligingsbedrijven die ingeroepen worden bij evenementen, beveiliging van mensen, bewaking van panden etc.

    De oorlog in Irak wordt deels gevochten door “militairen” die de VS inhuurt.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 15.28 uur

  66. de wereld verandert, deal with it.

    Reactie door Pappi — donderdag 12 april 2007 @ 15.29 uur

  67. @ Iske,

    Heel simpel, omdat de overheid niet noodzakelijkerwijs de beste en enige partij hoeft te zijn die een dienst kan en moet uitvoeren.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 15.30 uur

  68. @60 met alle gevolgen van dien…

    Maar dan dient zo’n leger niet meer voor het algeheel nut van iedereen, maar slechts voor een kleine selecte groep. En dat is precies “jouw” marktwerking: in theorie heel goed te verkopen, maar in praktijk een ordinair pyramidespel.

    @61

    Wie bepaalt dat?

    Reactie door Laurent — donderdag 12 april 2007 @ 15.40 uur

  69. @61 Martijn
    Nou, ben ik even blij dat ik me bij alle door jou gestelde simpelheid, me niet op jou te verlaten hoef, afgezien van enige overheid. :)

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 15.44 uur

  70. @60,

    Okee, dus we moeten de politie maar privatiseren, en zorgen voor marktwerking in de sector? Dan zitten we binnen de kortste keer met mafia-situaties, waarbij de verschillende beveiligingsondernemingen om territorium strijden. Voor je het weet staan er dan “vertegenwoordigers” van zo’n bedrijf bij je op de stoep: “mooi huis heeft u… zou zonde zijn als er wat mee gebeurt, als u begrijpt wat ik bedoel… Maar ja, uw beveiliging is niet bij ons uitbesteed, dus je weet maar nooit… Denkt u er nog eens goed over na…”

    Reactie door Jan-Willem — donderdag 12 april 2007 @ 15.44 uur

  71. btw Martijn
    Is er bij jou in de buurt niet ergens een mall met een ballebak waar je spelen kunt?

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 15.48 uur

  72. hmmm… bijdrage 60 waarop ik en Laurent reageerden is nu 65…

    Reactie door Jan-Willem — donderdag 12 april 2007 @ 16.00 uur

  73. Volgens mij kun je die postbodes zo omscholen tot mannelijke strippers op de wallen. Vangt volgens mij meer dan 22 euries per uur, en scheelt de gewone man in de belastingcenten.

    Reactie door Gerrit (die andere) — donderdag 12 april 2007 @ 16.03 uur

  74. Neem van mij aan dat die hele liberalisering voor geen meter werkt .Er zijn uitzendburo,s opgericht in de vroegere jaren noemde men het koppelbazen .Dat mocht toen niet meer .Maar nu de grote commerciéle bedrijven het runnen is dat ook gerealiseerd .De mensen laten werken voor een lager uurloon en minder uren kijk maar naar TNT post die willen dat ook gaan doen .De gewone gemiddelde burgers kunnen daar nauwelijks nog van rondkomen .Die liberalisering Dat is ook in al de E.U gebeurd
    Dat is wat Bolkenstein al jaren geleden wouw doen realiseren . Dat is nou die z.g.n vrijheid ( lees veel geld)die de VVD bepleit De PvdA onder Kok die ging toen hetzelfde doen .En wat Wouter Bos nu gedaan heeft ook PvdA dat slaat echt alles hij was tijdens de campagne fel voorstander van het onderzoeken naar die oorlogstoestanden en betrokkenheid van Nederland in Irak en was ook fel voorstander van het aanpakken van die idiote hoge topsalarissen van die topmensen .Maar nu hij minister is wil hij aan dit alles niets meer aan doen .Hij is in mijn ogen de meest onbetrouwbare politicus van Nederland . En ik geef hem hooguit de kans dat hij niet veel langer dan 2 jaar zal regeren .
    En dat betekent einde politieke carrière van Bos. Maar je hoeft met hem geen meelij te hebben .Want hij krijgt dan wel weer een goed baantje bij SHELL of iets dergelijks. Dat zie je wel aan Ad Melkert die kreeg na een mislukte politieke carrière ook een pracht baantje Dus het zijn salon socialisten Er is maar één echte sociale partij en dat is de Socialitische Partij of afgekort SP

    Reactie door Dirk Schuit — donderdag 12 april 2007 @ 16.07 uur

  75. Hmm, er zijn al jaren private koeriers die pakjes bezorgen. Zij hanteren gedifferentieerde tarieven. Ik zie niet in waarom dat niet kan als het pakje een plat pakje is van minder dan 20 gram….

    TNT bezorgt deze voor 44 eurocent overal in Nederland. Als een andere partij dat goedkoper kan, wat is daar mis mee dan? Zolang de overheid de postbus dichtheid voorschrijft lijkt mij de service ok.

    Reactie door Postbode — donderdag 12 april 2007 @ 16.18 uur

  76. Tja de angst regeert, ik ben blij dat we niet in een wereld leven waar alles door de staat is geregeld.

    De staat moet wel een toezichtrol blijven vervullen, iets wat ze niet goed genoeg gedaan heeft en daardoor diverse marktwerkingen niet of stroef lopen.

    Reactie door martijn — donderdag 12 april 2007 @ 16.28 uur

  77. Pappi

    “de wereld verandert, deal with it.”
    deal with it…
    De geschiedenis verandert,zo ga maar door,busje kom zo.
    In france noemen wij dat “la chronique d’une mort annoncée,vertel mij pappi?,ken jij don camillo?

    Reactie door Guess — donderdag 12 april 2007 @ 16.39 uur

  78. @76 Martijn
    Bedoel je nu de angst of de domheid die ik zo duidelijk uit je woorden lees?

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 16.44 uur

  79. Martijn @”Kijk naar het aantal particuliere beveiligingsbedrijven die ingeroepen worden bij evenementen, beveiliging van mensen, bewaking van panden etc.

    De oorlog in Irak wordt deels gevochten door “militairen” die de VS inhuurt.”
    ik hope jij reactie was voor mij bedoeld…

    ja ik weet het Black water and co,zo?
    Moeten wij doorgan met de bevrijding van de klanten?

    Reactie door Guess — donderdag 12 april 2007 @ 16.46 uur

  80. @76

    Angst is nooit goede leermeester. Ervaring en kennis daarentegen wel. Helaas wordt dat genegeerd door de propagandisten van marktwerking.

    Je spreekt jezelf toch een beetje tegen. Of de overheid doet niets aan laat marktwerking haar gang gaan(want marktwerking werkt immers toch?)óf zij stuurt en regelt en daaringesloten zit een door de staat aangestuurde markt, iets wat jij dan weer liever niet hebt. Maar zonder dat zou het niet werken, dus wat wil je nou?

    Waar baseer jij jouw mening op? De theorieën uit boeken of uit eigen ervaringen?

    Reactie door Laurent — donderdag 12 april 2007 @ 16.52 uur

  81. @Iske

    Martijn geeft een aantal goede argumenten voor zijn opvattingen. Wat zijn jouw argumenten, behalve dan dat je Martijn dom vindt?

    Reactie door Gerrit (die andere) — donderdag 12 april 2007 @ 16.55 uur

  82. Aaargh! Het zoveelste keiharde bewijs dat marktwerking gelijk staat aan afbraak! Postbodes worden bij TNT ontslagen (of hun arbeidsvoorwaarden worden uitgehold) en vervolgens neemt Sandd (of andere nieuwe postbedrijven) elders in het land goedkoop inzetbare postbezorgers aan…

    Daar komt nog bij dat we straks twee of drie keer per dag een postbode aan de deur krijgen, het “posttransport” twee of drie keer plaatsvind en er dus door deze inefficiente handelswijze meer milieuvervuiling optreedt…

    Complete waanzin! Marktwerking is dus in deze wederom niet efficienter, levert voor de gewone consument geen enkel voordeel op en zet bovenal voor de hardwerkende postbezorger zijn leven op z’n kop! Nokken met die onzin!

    Succes postbodes!

    Reactie door J3roen — donderdag 12 april 2007 @ 17.01 uur

  83. @58.Twee uur later,bedankt mede sp’ers.tof ik voel me gesteund.

    Reactie door rafstal — donderdag 12 april 2007 @ 17.05 uur

  84. @ Pieter-Anne (44):

    Aanvulling.
    Ook ‘s avonds en ‘s nachts gedurende de hele week (behalve zaterdagnacht) hebben altijd arbeidscontractanten gewerkt bij de expeditie briefpost en pakketpost. Dus ook bij de postsortering (niet alleen bezorging). Verder waren dit niet alleen studenten en huisvrouwen, maar ook b.v. mensen die er geheel van leefden, dan wel een bijbvaantje naast hun gewone werk hadden.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 12 april 2007 @ 17.15 uur

  85. rafstal

    Dit kan toch niet!!!! Ze laqppen werkelijk alles aan hun laars daar in Den Haag
    Denk je rust te hebben Je link werkt niet dus ik denk dat daarom geen reactie zijn gevolgd Ik plaats de tekst derhalve:

    Wao herkeuringen worden toch niet ongedaan gemaakt

    Bron: De Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid

    Wie na de publicatie van het regeerakkoord dacht dat arbeidsongeschikten van 45 tot 50 jaar* gevrijwaard zouden blijven van de negatieve gevolgen van de WAO-herkeuringen heeft te vroeg gejuicht. Dit blijkt uit een brief die minister Donner eind vorige week aan de Tweede Kamer stuurde.** De minister wil doorgaan met herkeuren van WAO-ers van 45 tot 50 jaar* en de uitkomst van de medische herkeuringen volledig in tact laten. Wel wil hij op deze medische uitkomst de arbeidskundige regels van voor 1 oktober 2004 toepassen, in plaats van de latere strengere regels. Maar hij schat zelf al in dat dit voor de helft van de mensen niet zal leiden tot herstel van hun uitkering. Voor de mensen die wel hun oude uitkering terugkrijgen zal dit niet eerder ingaan dan vanaf 22 februari 2007.

    Het kabinet solt hiermee met de belangen van een kwetsbare groep arbeidsongeschikten en heeft blijkbaar geen oog voor de uitzichtloze situatie waarin veel herkeurde WAO-ers verkeren, aldus de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid. De kabinetsplannen moeten nog door de Tweede Kamer worden goedgekeurd. De Steungroep beraadt zich op actie en zoekt daarbij aansluiting bij andere belangenorganisaties.

    Medische keuring vaak niet reëel
    Zowel uit eigen onderzoek van de Steungroep naar de gevolgen van de herkeuringen, als uit verschillende onderzoeken van patiënten-, cliënten- en werknemersorganisaties, komt steeds weer naar voren dat mensen bij die herkeuringen zijn goedgekeurd voor werk dat zij vanwege hun gezondheidsproblemen niet aankunnen. Mensen die het niet langer volhouden dan halve dagen worden vaak geacht een volle werkweek te werken. Mensen die voor nog veel minder uren belastbaar zijn mogen van geluk spreken als zij überhaupt nog een urenbeperking krijgen. Met allerlei fysieke en cognitieve beperkingen wordt geen of weinig rekening meer gehouden. Zo zijn veel volledig arbeidsongeschikten na de herkeuring opeens volledig arbeidsgeschikt verklaard. Werk is voor hen meestal niet weggelegd.
    Dit geldt in het bijzonder voor mensen met gezondheidsproblemen en ziektes die door het UWV als ‘moeilijk objectiveerbaar’ worden beschouwd. Uit de cijfers van het UWV tot en met november 2006 blijkt dat van de mensen met een ‘lichamelijke moeilijk objectiveerbare aandoening’ 65% de uitkering geheel of gedeeltelijk is kwijtgeraakt, bijna twee keer zoveel als gemiddeld. Volgens de cijfers van het meldpunt van de Steungroep is dit voor mensen met de ziekte ME/CVS bijna 80%, vrijwel altijd zonder dat er sprake is van een verbetering van de gezondheidstoestand. Dit valt op geen enkele wijze te verklaren uit de strengere arbeidskundige regels. De enige verklaring is een strengere, niet reële, medische beoordeling.

    Volledig arbeidsongeschikten houden WAO-gat
    Uit de brief van Donner blijkt ook dat de aangekondigde verhoging van de uitkering voor volledig arbeidsongeschikte WAO-ers tot 75% per 1 juli niet voor iedereen even gunstig uitpakt. In veel gevallen zal de verhoogde uitkering niet 75% van het oude loon, maar 75% van het zogenaamde vervolgdagloon bedragen, en dat is veel minder. Die WAO-ers die niet zijn verzekerd voor aanvulling van dit verschil, het zogenaamde WAO-gat, zijn een stuk slechter af dan degenen die op grond van de WIA (Wet Werk en Inkomen, de opvolger van de WAO) een IVA-uitkering voor duurzaam volledig arbeidsongeschikten ontvangen. De IVA uikering bedraagt 75% van het oude loon en kent geen WAO-gat.

    De Steungroep is van mening dat de herkeuringen moeten worden stopgezet en dat de negatieve gevolgen van de herkeuringen volledig ongedaan gemaakt moeten worden. Daarnaast zou de uitkering voor alle oude en nieuwe volledig arbeidsongeschikten gelijkgetrokken moeten worden tot 75% van het oude loon.

    * Het gaat om de mensen die op 1 juli 2004 45 jaar of ouder en jonger dan 50 jaar waren.

    ** Brief minister Donner aan de Tweede Kamer over ‘Uitwerking WAO-paragraaf coalitieakkoord’, 5 april 2007, SV/WV/07/12796.

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 12 april 2007 @ 17.20 uur

  86. Steeds meer mensen worden uitgekleed door onze normen en waardeloze kabinetten. Ik bedoel niemands baan(brood)is veilig meer. What goes around, comes around. Alles gaat op de schop behalve de functie klant managers bij de ministerie van asociale zaken en werkongelegenheid. We zullen allemaal worden ingedeeld in twee groepen: de controlerennde(slavenhandelaars) en de (loon)slaven in onderbetaalde draaideur banen.

    Reactie door khosrow — donderdag 12 april 2007 @ 17.30 uur

  87. @Laurent,

    Marktwerking zijn gang laten gaan en de overheid die moet controleren dat er geen wetten worden overtreden en geen excessen plaatsvinden. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen, kan dat niet samen gaan?

    @J3roen, Als we met zijn alle 22 euro per uur aan relatief laag geschoold werk moeten betalen en de overheid moet dat nog in stand houden dan is dat leuk voor die postbodes, maar dat is pas inefficient!

    Reactie door Martijn — donderdag 12 april 2007 @ 17.43 uur

  88. kansloze mensen doen de gekste dingen

    Reactie door Eric — donderdag 12 april 2007 @ 17.50 uur

  89. @52 13.17 uur Joop:

    Nee, rechtse meneer Joop:

    Mensen als U komen altijd maar weer met dit verhaal.
    Belastingen (en FLINK VEEL belasting!) is, en dat weet u drommels goed, nodig om deze ingewikkelde en steeds chaotischer wordende maatschappij op de been te houden. (o.a dure autowegen enz, weet u wel?!)
    Bovendien is belasting heffen een goed middel om, zeker als er zoals nu een haast crimineel verschil is tussen de hoogste en laagste inkomens, de ergste uitwassen nog een beetje te corrigeren middels INKOMENSHERVERDELING. (o.a. BROODNODIGE, en veelal TE LAGE, subsidies voor onderbetaalde mensen!!)

    Bovendien, juist diegenen die hun steentje zouden kunnen bijdragen, weten maar al te vaak met allerlei trucs hun belastingaanslag fors te verminderen, net als veel bedrijven.
    Het zou wel eens interessant kunnen zijn als er klokkenluiders bij de verschillende belastingdiensten opstaan die daarover een onthullend en waarschijnlijk schokkend boekje zouden kunnen opendoen.

    Heer Joop, de grootste dieven zitten in de private sector, zij hebben met hun politieke vrienden vooral de mensen met een bescheiden inkomen stelselmatig jarenlang bestolen.
    Want, mensen stelselmatig onderbetalen, allerlei vaste lasten torenhoog opdrijven, enfin, waarom moet ik verdomme dit alles nog opnoemen!, dat is pas diefstal.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 12 april 2007 @ 17.51 uur

  90. @59 15.04 Marcel:

    Alsjeblieft zeg, ga je schamen en eindelijk eens je verdiepen in de recente geschiedenis van Europa! Dat is, ik citeer je, heel hard nodig: “Je zegt dat Nationaal Socialisme niet hetzelfde is als Socialisme. MISSCHIEN (hoofdl. van mij, Harrie V.) heb je gelijk.

    NATUURLIJK heeft Rob gelijk, en heb je door deze zeer onkundige en FOUTIEVE formulering een groot aantal ware socialisten, zeker diegenen die in wereldoorlog 2 voor hun overtuiging hebben geleden en zelfs zijn gestorven, diep beledigd of hun nazaten en nagedachtenis beledigd.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 12 april 2007 @ 18.10 uur

  91. Is er al een marktwerking voor managers ?

    Reactie door Fred — donderdag 12 april 2007 @ 18.20 uur

  92. Dus de teneur is dat de postbezorgers van het reeds bestaande Tante Pos te weinig dreigen te verdienen of op straat dreigen te staan omdat anderen het goedkoper kunnen. De mensen die daar wat willen verdienen doen dat vrijwillig. Wat is daar mis mee? Mensen laten het zich ook gebeuren als klant. Kennelijk niet genoeg reden voor een protest aanwezig.

    Reactie door W6969 — donderdag 12 april 2007 @ 18.28 uur

  93. Ja rafstal, ik bestudeer alles wat met de W.A.O. heeft te maken. Donner ded het niet goed bij justitie dus aapt hij nu De Geus na.
    Dus hij doet het alweer niet goed. Het blijft huilen met de pet op.

    Reactie door Els — donderdag 12 april 2007 @ 18.31 uur

  94. Voor mij begint de term PRACHTWIJKEN ineens een heel andere betekenis te krijgen,….. er komen in 2010 op elke hoek van de straat zo’n 20 tot 25 fel gekleurde en bonte brievenbussen te staan van alle nieuwe postbedrijven, en dan wordt zodoende het zicht van de verpaupering ontrokken.
    Je moet er maar opkomen

    Reactie door Pool — donderdag 12 april 2007 @ 18.39 uur

  95. @ 83 rafstal

    Je link kwam niet goed door, zodoende dat het moeilijk was voor sommigen om hem te vinden, maar bijdeze zal ik hem nog eens plaatsen.

    http://www.startbedrijf.nl/nieuws/94235-wao-herkeuringen-worden-toch-n

    Reactie door Pool — donderdag 12 april 2007 @ 18.51 uur

  96. Beste Harrieke,

    Mijn berichtje hier is in eerste instantie een reactie op berichtjes van andere mensen op deze pagina. Er zijn verschillende reacties die TNT, en postbezorging, omschrijven als een nationaal goed. Iets waar we om historische, nationale, overwegingen voorzichtig mee zouden moeten omspringen.
    Ik beweer niet dat de overwegingen van Socialisten hetzelfde zijn als die van Nationalisten. Wel denk ik dat ik in een discussie staande kan houden dat Nationalisten en Socialisten regelmatig tot dezelfde conclusies komen. De Partij van de Vrijheid vindt ook dat de Polen buiten de deur moeten blijven. Andere overwegingen, zelfde eindresultaat.

    Als je zin hebt om hier verder op in te gaan, buiten moederlijke vermaningen om, dan sta ik daar open voor.

    Reactie door marcel — donderdag 12 april 2007 @ 18.51 uur

  97. @83 rafstal gelezen en ben woedend.
    verder géén woorden meer……

    Reactie door een lezer — donderdag 12 april 2007 @ 19.32 uur

  98. Rafstal

    Bedankt voor de link.

    Uitkering voor 80 tot 100% afgekeurde
    WAO’ers stijgt van 70% tot 75%.
    Goed nieuws dacht ik toen ik dit hoorde,
    ik val zelf onder deze groep.
    En aangezien 70% echt niet veel inkomen is, was ik erg blij met dit vooruitzicht.
    Maar……………Na het lezen van het door jou gelinkte stuk, ben ik diep teleurgesteld.

    Er zit dus weer een addertje onder het gras,
    ‘logisch ‘zou je al bijna zeggen.

    Hoeveel halve waarheden nog, hoeveel beloftes nog.
    Hoelang nog blijven ze mensen blij maken met een dode mus.
    Woest ben ik …..en ik neem ook aan dat de SP hier vragen over gaat stellen.
    Kom op Agnes werk aan de winkel.

    Reactie door kitje — donderdag 12 april 2007 @ 19.59 uur

  99. @81 Gerrit (die andere)
    Ah je zoekt goede argumenten? En je wilt weten, wat de mijne zijn?
    Wel, dit land is m.i. afgegleden naar een morele staat van destructie die zijn weerga niet kent, o.m. door invloeden van liberalisering en marktwerking.
    De ‘goede argumenten’ van Martijn zijn niets anders dan papegaaiende reflecties van een groot deel van collectief verdwaalden in dit land.
    Ik zag geen enkel goed argument waarop ik in enigermate zinvolle wijze invulling zou kunnen geven. Dus breek me mijn bekkie niet open:(

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 20.14 uur

  100. Ik krijg het nare gevoel alsof Nederland sinds de kabinetten Balkenende bezet wordt door een vreemde mogendheid die een onderdrukkingsbeleid voert en het overwonnen volk als slaven ziet en er steeds verder in gaat ze tot op de laatste snik uit te buiten. Werk wordt in rap tempo afgeschaft en vervangen door “vrijwilligers werk”, zoals ze dat dan zo mooi noemen. Binnenkort heb je, en dat is al in vergevorderd stadium, de aristokratie en de lijfeigenen. Wat komt dan, terug naar de donkere middeleeuwen?! Ik verbaas me nergens meer over.

    Reactie door Ad — donderdag 12 april 2007 @ 20.50 uur

  101. @22.Gloria
    Met mij gaat alles goed Gloria. Dank u voor de belangstelling. Ik ben eventjes off-line geweest. Ik heb mijn PC gerepareerd. Ik heb een nieuwe en zwaardere voeding ingebouwd en maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om nieuwe software te installeren.
    Ik heb nu nog 1 PC op Linux draaien, de andere twee draaien nu op Windows Vista.
    Ik heb uw andere berichtje gemist, ik moet nog het een en ander bij lezen. Maar ik blijf uiteraard deelnemen aan de discussies.
    Mijn groet en dank aan u, Gloria.

    @85.wattenstaafie
    Dat had zich laten raden. Helaas.
    Daarom is het des te meer belangrijk dat de effecten van het liberaal kapitalisme steeds weer opnieuw in in de kijker worden gezet.
    Je ziet het in de Europa discussie, en opnieuw in de Irak-onderzoek discussie. Liberaal kapitalisme is NIET democratisch.
    Diverse politieke partijen hebben hun ziel en zaligheid verkocht aan het liberaal kapitalisme. Zij vertegenwoordigen niet langer de belangen van hun achterban.

    @89.Harrieke
    U was mij te vlug af, doch ik had het niet beter kunnen beantwoorden.

    @95.Marcel
    Wat een onzin. Het socialisme streeft naar een gereguleerde markt in tegenstelling tot een vrije markt. Het beste voorbeeld wat ik kan geven is Europa. Socialisten geven de voorkeur aan een Europese Unie, in tegenstelling tot de liberaal kapitalisten. Die geven de voorkeur aan een liberaal kapitalistische Europese federatie onder 1 grondwet.
    Ik heb NIETS tegen Polen of wie dan ook.
    Ik heb WEL problemen met de introductie van een moderne versie van slavenij en uitbuiting. Ongeacht welke nationaliteit.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 21.03 uur

  102. @22.Gloria
    Ja, Gloria. Wouter Bos valt nu door de mand. Laat zijn ware aard zien. Maar zoals hem zijn er helaas nog veel meer. Maar goed, dat had u ook al door.
    In de kern gaat het om liberaal kapitalisme of socialisme (en democratie). De vrije markt of de gereguleerde markt onder het gezag van een democratie. Solidariteit.
    Voor mij is dat geen moeilijke keuze en ik denk, als ik zo vrij mag zijn, voor u ook niet, Gloria.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 12 april 2007 @ 22.01 uur

  103. Het punt is dus; To be or almost not to be dus :)

    Reactie door Iske — donderdag 12 april 2007 @ 22.23 uur

  104. @ 102 Rob de Kuster

    Off topic

    Waarschijnlijk op 27 Mei verkiezingen in Oekraine, en een vervolg van de Oranje Revolitie.
    ‘k Heb veel gehoord over “Freedom House” echt een gevaarlijk clubje met enorme invloeden op alle gebied.

    Reactie door Pool — donderdag 12 april 2007 @ 23.47 uur

  105. @85, Fred
    “Is er al een marktwerking voor managers?”

    O ja hoor, zeer zeker Fred.

    1) Interim managers, gedetacheerden (veredelde uitzendkrachten, professionele puinruimers en veranderaars) hebben markttarieven.

    2) De marktwaarde van een soortgelijke functie in een commercieel bedrijf. Want Unilever zowel als een zorginstelling kennen van die centrale afdelingen zoals ICT, financiën of faciliteiten of overige administratieve afdelingen. Managers hebben hun marktwaarde, en in dat opzicht is de arbeidsmarkt inderdaad ook een markt waar managers zich verkopen, een product met een eigen willetje aan wie of wat voor situatie het zich verkoopt weliswaar, maar toch.

    Maar het is nog véél erger dan dat hoor!
    Luister en huiver, beste SP-ers.
    Wat er gebeurt als het goed mis gaat in zo’n grote overheidstent.

    Stel er is een grote (ex)overheids instelling. Met van die CAO achtige lonen. Waar je als je een nieuwe sollicitant over de vloer krijgt voor een sleutelpositie, heel weinig ruimte hebt om mee te gaan in diens looneisen, en dat je machteloos toeziet hoe iemand zijn neusje optrekt en je wéér zo’n peperdure interim moet inhuren. Áls je al van plan was, sinds jaren, om iemand voor vast ergens aan te durven nemen. Want met al dat continu veranderen…

    Hier komen de tarieven die je zoal aan een interim kwijt bent.
    - Chef (over ca 10pers): 14000 eur/mnd
    - Afd.hoofd (ca 20p): 17000 eur/mnd
    - Controller (grote toko): 25000 eur/mnd
    - Directieniveau (gr toko): 40000 eur/mnd.
    Inclusief 19% BTW, pfff gelukkig dat scheelt.

    Ter vergelijking nu de nettolonen, stel dat je die in loondienst had gehad: 2500,

    Reactie door W6969 — vrijdag 13 april 2007 @ 0.08 uur

  106. @85, Fred
    “Is er al een marktwerking voor managers?”
    Ter vergelijking nu de nettolonen, stel dat je die in loondienst had gehad: 2500,

    Reactie door W6969 — vrijdag 13 april 2007 @ 0.09 uur

  107. (marktwerking voor managers, vervolg)
    Ter vergelijking nu de nettolonen, stel dat je die in loondienst had gehad: 2500,

    Reactie door W6969 — vrijdag 13 april 2007 @ 0.29 uur

  108. @104.Pool (off-topic)
    Ik volg het ook. Ik vrees dat Boris Berezovsky weer bezig is. Ik snap dan ook niet dat men hem in de UK niet gewoon arresteert. Er lopen diverse aanklachten tegen hem.
    Lees vandaag (vrijdag) The Guardian. In het artikel bekent Berezovsky dat hij de regering in Rusland met geweld omver wil werpen.
    Als dat geen terrorisme is dan weet ik het ook niet meer. Hier is de link. (deze verloopt echter na vandaag omdat een krant dagelijks van inhoud verandert)

    http://www.guardian.co.uk/

    Boris Berezovsky is samen met Freedom House (US State Department) de driving force achter de Oranje Revolutie in de Oekraine.
    Zo zie je maar weer wie de echte terroristen zijn.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 13 april 2007 @ 1.41 uur

  109. In dit verhaal over liberalisering gaat het niet alleen om postbodes maar om veel meer medewerkers van het voor Nederland bekende PTT, die door dit getroffen worden
    In dit kader ziet TNT zijn kans nu schoon om onder de noemer van concurrentie om de arbeidsvoorwaarden voor zijn gehele personeel ter discussie te stellen teneinde te voldoen aan het streven 18% winst stijging per jaar te kunnen voldoen .
    Van het 60000 koppige personeel wordt verwacht dat zij de komende jaren nul procent salaris verhoging krijgen en dat zij nu pensioenpremie gaat betalen.
    Doen zij dit niet dan zullen er 11000 banen verdwijnen.
    Ik dacht dat ik in Nederland woonde maar gelet op de maffia praktijken van regering en werkgevers ben ik toch een andere mening toegedaan

    Reactie door Lubach — vrijdag 13 april 2007 @ 9.10 uur

  110. Zou het niet mooi zijn om wat Poolse managers te gaan rondselen in Polen ? Dan kan de arbeidsmarkt voor managers eens grondig verzieken .Bonussen leiden tot werkgelegenheid vermindering .

    Reactie door Fred — vrijdag 13 april 2007 @ 14.49 uur

  111. @ 108 Rob de Kuster

    Toen ik met de paasdagen daar was kreeg ik van verschillende mensen hetzelfde verhaal te horen zoals jij hier omschreef maar het gaat nog veel dieper.
    Bij deze trek ik ook mijn eerdere beweringen in dat Freedom House bijna tot geen invloed zou hebben gehad op de Oranje Revolutie van 2004.

    Reactie door Pool — vrijdag 13 april 2007 @ 15.36 uur

  112. Wat is het verschil tussen een TNT-postbezorgster en een Sandd-postbezorgster?
    Wij van Sandd hebben elke bezorging meer en meer Bikkels verdiend!
    ( alleen Sandd -bezorgers weten welke Bikkels ik hier bedoel zie verderop in dit berichtje)

    Maar als ik ook even mag reageren;
    Een beetje concurentie in het leven kan nooit kwaad hoor.Daar wordt de wereld alleen maar beter van.Kijk wat ik bedoel,de ene supermarkt is nu eenmaal goedkoper dan de ander waar men de dagelijkse boodschappen doet.Is de een dan minder dan de ander?Integendeel.Mensen bepalen nog altijd zelf welke supermarkt ze kiezen en een supermarkt gaat er echt niet zomaar aan ten onder hoor.Naar mijn mening is dit dus ook zo bij TNT, Selekt en Sandd.Concurentie is juist goed voor de economie.Daar draait het toch allemaal om in de wereld?Waar leven we anders voor?En wat het geld verdienen betreft…Het is tot nu toe nog altijd zo, hoe meer je verdiend hoe meer de belasting ervan in zijn zak steekt.Hier wordt dus niet altijd naar gekeken zeker.Nau ik wel dus.Wat mezelf betreft, ik ben echt gezond verslaafd aan post bezorgen incl. sorteren.Ik vindt het echt heerlijk om te doen, het is niet om het geld dat ik het dus doe maar omdat ik het hartstikke leuk vind om te doen dus.Neem nau vandaag;Ik had een heerlijke lading post te bezorgen in mijn wijk,vrijwel elke deur moest ik af dus.Zo kwam ik tot drie keer toe een postbezorgster tegen van TNT op mijn pad.Niks mis mee hoor ( loopt alleen wel erg in de weg op zijn tijd), ik zeg ze altijd vriendelijk glimlachend “goedenmorgen” maar vaak merk ik dat ik met moeite een “goedemorgen” incl. glimlach terug krijg van ze.Deze TNT-bezorgster dus dacht duidelijk aan haar uurgeld en rende meer met haar te bezorgen post door de straten dan normaal is.( geen gezicht.nl)Het viel mij dus al meteen op dat haastige spoed lang niet altijd goed is.Ze moest nogal eens terug lopen door fouten die ze leek te hebben gemaakt ( sorteerfouten?)Nu is niemand volmaakt hoor maar het ergste vond ik toch wel dat ik in mijn vertrouwde eigen wijk op een gegeven moment een lading post van haar op straat zag liggen i.p.v. in de betreffende brievenbus.Ik haat rotzooi op straat dus bedacht me geen moment en raapte de post op die zij blijkbaar in haar snelheid verloren was en deed dit dus VOOR MIJN CONCURENT VAN TNT in de juiste brievenbus.Kijk zo kan het dus ook.Het is maar net hoe je het bekijkt.Ik mag dan veel minder euro’s dan een TNT-bezorgster verdienen maar zie het postbezorgen ook nog als een sociale bezigheid.Geld maakt niet echt gelukkig hoor mensen, geluk zit in jezelf.Tevens hebben wij van Sandd en Selekt een eigen vaste wijk waardoor fouten maken minder snel voor hoeven te komen.Wij kunnen onze wijk wel dromen als je deze dus al een tijdje loopt.Bij TNT zie ik maar al te vaak weer een vreemd gezicht in dezefde wijk, tja zo krijg je dus ook meer fouten in de bezorging.En om de sfeer is het zeker te doen hoor bij Sandd te mogen werken, ik kan het weten, en ik heb zelf de ervaring dat wij bij Sandd lang niet met zo’n zachierijnig-gezicht de post bezorgen zoals ik zo vaak zie bij TNT.Ongelovelijk wat kunnen die zacherijnig kijken tijdens het bezorgen ( vloeken zelfs)!Maar dat is dus mijn ervaring.Nee ik blijf lekker bij Sandd al is het alleen al om de goede sfeer die er is.Daarnaast is het dus ook nog een heerlijke hobby van me om te mogen bezorgen en sorteren, daar kan geen C.A.O. tegenop hoor!En wat die Bikkels betreft waar mee ik begon… wij hebben een fantastisch snel spaarsysteem waarmee je punten ( Bikkels dus)verdiend en dat gaat echt snel hoor.Elke bezorging “verdienen” wij niet alleen per poststuk-bezorging in euro’s maar dus ook die Bikkels zodat we kunnen sparen voor echt luxe dingen.Kijk…Dat hebben de concurenten weer niet.Verschil moet er zijn he? En nogmaals, concurentie is heel erg goed voor de economie, dat houd de spanning erin, ook wat postbezorging betreft.Heel veel groetjes van de altijd blije :-) Sannd-postbezorgster uit de regio Nieuwegein.(P.S Ik werk dus bij Sandd , de grootste concurent :-)).

    Reactie door de altijd blije Sandd-postbezorgster — vrijdag 13 april 2007 @ 22.36 uur

  113. @112 22.36 uur:

    Ik neem maar aan dat dit hele verhaal ironisch is bedoeld (maar talent daarvoor heb je niet) want anders ben ik er zeker van dat je hier staat te LIEGEN dat HET GEDRUKT STAAT, op z’n zachtst gezegd niet zo netjes bij een zo ernstig onderwerp als dit.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 13 april 2007 @ 23.56 uur

  114. Aanvulling op 113:

    PostbezorgSTer staat voor vrouwen hoor, net zo goed als minkukel (en dus niet minkuukSTel) voor “mannen” als jij staat …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 14 april 2007 @ 0.24 uur

  115. @ de altijd blije Sandd-postbezorgster — vrijdag 13 april 2007

    Ik ben bezorgd…,om jou!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 14 april 2007 @ 1.23 uur

  116. @ 112 de altijd blije Sandd-postbezorgster

    Ik maak me niet alleen zorgen om jou maar ook om de post die jij moet bezorgen, je weet zeker dat iedereen zijn eigen post krijgt die jij bezorgt, zonder dat je nau een zachierijnig-gezicht moet gaan trekken.

    Reactie door Pool — zaterdag 14 april 2007 @ 7.06 uur

  117. een politie personeeel zegt tegen een militaire,was dat jouw keuze?
    ja zeg de een,maar jij deed ook mee,en had ik geen “black flag”,dankzij jij,nu begrijp ik het,jij kan mij doodschieten en nog met blauwe blood weg gaan.
    waar heb jij me voor nodig?

    well it is a rant,,,,,

    Reactie door Guess — zaterdag 14 april 2007 @ 21.43 uur

  118. Over een poosje ook ontslagen bij Sand-post misschien ?

    Reactie door Fred — maandag 16 april 2007 @ 9.51 uur

  119. Concurentie is niks mis mee ,oneerlijke wel !

    Denk daar is over na voor je appels met peren gaat vergelijken ,het voorbeeld over de post op straat is mooi ,collegiaal….ik gok alleen dat je ff vergeet dat er afgelopen jaar zakken vol met post van Sandd in de struiken gevonden zijn,die de postbodes netjes hebben wegebracht dus gok dat we onze schuld bij deze allang hebben ingelost ?

    Bikkels tuurlijk anders komt er geen hond voor het geld hoef je het niet te doen ,of je meot extra kanten gaan wegbrengen ,ik ben prima geinformeerd me buren werken bij Sandd .

    Omg Den Haag , waar ook zakken vol met post gevonden zijn.

    Reactie door Karel G — woensdag 18 april 2007 @ 22.15 uur

  120. Waar het omgaat is dat we allemaal postbezorgers zijn. We zijn dus geen concurenten want dat zijn de mensen die hier dik aan verdienen. Uiteindelijk willen we allemaal het zelfde; een goede cao en een
    bepaalde zekerheid.

    Ik zelf ben TNT bezorger geweest en bezorg nu voor Sandd in meerdere wijken. Het is echt hetzelfde werk hoor! Alleen mijn oude colega’s vinden het soms moeilijk om de goedendag te zeggen.

    De verdiensten bij Sandd zijn gerelateerd aan het minimumloon(als je goed door werkt).

    Dit riekt naar uitbuiting en is niet goed voor de bezorgers maar ook niet goed voor de bestaande postbode die dreigt zijn baan te verliezen. Maar ik heb nou eenmaal ook werk nodig.

    Dus SP weg met de zakkevullers! En eerlijke concurentie.

    Groetjes,

    Raymond

    Reactie door Raymond — dinsdag 5 juni 2007 @ 13.36 uur

  121. Waarom reageert niemand?

    Misschien moet ik de eierparty oprichten.

    Reactie door Raymond — woensdag 6 juni 2007 @ 15.29 uur

  122. Als 17-jarige postbezorger van Sandd, één van die ‘cowboys’ volgens vele, werk ik veel liever dan als kassamederwerker/slaaf bij Appie voor 3 euro bruto (en dan zou je denken dat ik overdrijf). Misschien wordt het tijd dat die postbodes een écht beroep gaan uitoefenen. Veel zal er voor het straatbeeld niet veranderen, zoveel lopen ze toch niet op straat. In mijn wijk zie ik ze alleen maar rijden in opzichtelijke oranje busjes terwijl ik mijn ronde doe op mijn ijzeren ros. Over milieuverantwoordelijk gesproken. Post is een uitstervend verschijnsel dankzij de gemakken van e-mail, dus misschien doet een beetje marktwerking de papierhandel wel goed. Dan kunnen we dankzij die ‘cowboys’ elkaar nog fijn nostalgisch brieven schrijven!

    Reactie door Naomi — maandag 18 juni 2007 @ 22.25 uur