Zorg geen markt!

De actiegroep “Zorg geen markt” organiseert op woensdag 18 april de manifestatie “Stop de marktwerking in de thuiszorg!” op het Plein in Den Haag. De manifestatie is een protest tegen de rampzalige gevolgen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Volgens de actievoerders maakt de markt in de thuiszorg meer kapot dan je lief is. De Tweede Kamer zal diezelfde dag debatteren over de wet die 1 januari 2007 is ingegaan.

De afgelopen maanden heeft de actiegroep “Zorg geen markt” honderden verontrustende signalen ontvangen van zowel mensen die in de thuiszorg werken als van mensen die afhankelijk zijn van thuiszorg.

Het blijkt dat de marktwerking in de Wmo verstrekkende gevolgen heeft. De concurrentie leidt zoals voorspeld tot grote bezuinigingen op het personeel. Mede hierdoor komt de kwaliteit van de thuiszorg zeer onder druk te staan. Mensen die contact opnamen met de actiegroep zijn zeer ongerust en boos. Ze meldden verslechteringen zoals: verschuiving naar goedkopere zorgkrachten, naar minder uren en bezuinigingen op het personeel.

Medewerkers en gebruikers van de thuiszorg zullen zelf hun ervaringen vertellen op de manifestatie. Tevens zijn er toespraken van CNV-bestuurder Leon Vincken en FNV-voorzitter Agnes Jongerius. SP-Tweede Kamerlid Agnes Kant neemt de presentatie voor haar rekening, Harry Slinger de muziek. De manifestatie vindt plaats van 12.00 tot 13.00 op het Plein voor de Tweede Kamer in Den Haag.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 13 april 2007 :: 16.56 uur

35 Comments

35 reacties

  1. Waarom is dit soort demonstraties zo vaak doordeweeks? Niet iedereen die werkt kan zomaar even vrij nemen voor dit soort acties, terwijl in de weekenden denk ik best wel veel mensen zouden meelopen om hun ongenoegen kenbaar te maken!

    Reactie door Hans Langbroek — vrijdag 13 april 2007 @ 17.19 uur

  2. @ Hans Langbroek

    Je hebt gelijk wanneer je zegt dat er in het weekend meer personen zullen deelnemen, echter aan deze actie zit ook de mogelijkheid om diezelfde dag een debat bij te wonen met de Staatssecretaris van VWS (Volksgezondheid – Welzijn & Sport)

    Daarbij komt dat de bewuste personen in de politiek die deze onzalige WMO aangaat veelal in het weekend NIET in Den Haag te vinden zijn…Nu worden ze met de beroemde neus od wel bekende feiten gedrukt.

    Zie ook: http://www.zorggeenmarkt.nl/

    Reactie door Bart — vrijdag 13 april 2007 @ 17.26 uur

  3. Ik hoop van ganser harte dat de kamer hier naar zal luisteren en de veranderingen weer ongedaan maken.
    Niet alleen lijden onze clienten hier onder maar ook het personeel.
    De gemeentes zijn nog steeds niet volledig ingesteld op het werk wat zijn in handen hebben gekregen, het duurt te lang voordat een nieuwe client iets hoort of hulp krijgt.
    Dit systeem gaat ten koste van de clienten!
    Het langer op zich zelf kunnen blijven wonen wordt op deze manier heel erg moeilijk gemaakt.
    Helaas ben ik die dag niet vrij.
    Maar ik wil toch wel mijn stem laten horen.

    Reactie door Nicole Melissen — vrijdag 13 april 2007 @ 19.04 uur

  4. Zolang we een ongelijke verdeling van de welvaart blijven maken, door verschillen in beloningen voor verrichte werkzaamheden of verleende diensten toe te staan, – zolang zal er onrust op de arbeidsmarkt blijven bestaan.
    De oplossing is heel simpel, een basis inkomen voor iedereen, en daarnaast een toeslag voor “gewerte” uren.
    Maar ja, dan moet natuurlijk wel het hele systeem om.
    (En de uitkomst is goedkoper dan het huidige systeem, met de vele instanties die zich er tegenaan bemoeien!.)
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 13 april 2007 @ 19.41 uur

  5. het best oplosing zou ,tenten kamp zeten tegenover overheids gebouwen and corporate medias,en dit voor maanden, met iederen samen( ik ga werken nu ,ga maar door) ,werken and demonstreer(faire acte de presence”.),solidariteit ontketenen
    Orange revolutie….
    Maar ja ,wie zal het 6 maand houden?
    Beeehhhh
    ik ben zeer pescimist ,orloog is op komst,en als het niet is,dan is het wereld doomed.
    Paradox
    dat is kapitaal

    Reactie door Guess — vrijdag 13 april 2007 @ 20.03 uur

  6. Zorg is geen keuze

    Reactie door Guess — vrijdag 13 april 2007 @ 20.09 uur

  7. De Dappermarkt is bij mij praktisch om de hoek. Ik slenter er geregeld overheen, maar heb er nog nooit zorgkraampjes gezien. Niet vóór en niet ná het kotstijdperk van Hoogervorst.

    Het lijkt warempel wel zo te zijn, dat zorg inderdaad geen marktproduct is.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 13 april 2007 @ 22.01 uur

  8. Ik vroeg een vrije snipperdag, maar kreeg deze niet!
    Ik werk veroordeeld tot het verplicht bezoeken en verdedigen van onze belangen!
    Dus wel vrij, en mag dus zonder eigen dagen in te leveren ook daar naar toe!

    Zulke werkgevers zijn er dus ook nog, en ik ben niet in de zorg werkzaam!

    We gaan vanuit Hoorn met een bus of busje, hoe groot weten we nog niet, maar desnoods zetten we mijn auto in!

    Je moet er wat voor over hebben, en helaas, matige belangstelling ondanks die vele brieven en mails naar leden.
    Maar niet opgeven, nu heb je kans op een persoonlijker aandacht dan in de grote massa, dus moet ook ik voorzichtig zijn als er microfoons of camera’s verschijnen, je kunt helaas niet altijd alles zeggen, maar weet wel een paar leuke tegenvragen…

    Tot woensdag, ik moet wel!

    Reactie door Dirk — vrijdag 13 april 2007 @ 22.06 uur

  9. Volgens mij zou het toch beter zijn om te demonstreren in het weekend. Als de opkomst nu tegen valt lachen ze zich kapot.
    Bovendien denk ik dat al die kleine demonstraties op 1 hoop gegooid moeten worden.
    1 grote manifestatie. Voor de zorg, de WAO, tegen de herkeuringen, voor het milieu, Tegen de gevestigde politieke partijen die lak hebben aan de stemmers, tegen de hoge woonlasten voor huurders, voor beter opnenbaar vervoer, het milieu enz.
    En dan elke drie maanden herhalen tot er geluisterd wordt!!
    groetjes Frans

    Reactie door Frans — vrijdag 13 april 2007 @ 23.54 uur

  10. @ 9 Frans

    Je heb gelijk doordeweeks is eigenlijk geen optie om mensen te mobiliseren voor een demonstratie.

    En je idee om elke 3 maanden een grote manifstatie te houden lijkt mij in ieder geval een goed idee, want anders verslapt de aandacht juist daar waar het omgaat.

    Reactie door Pool — zaterdag 14 april 2007 @ 1.03 uur

  11. @10 Pool

    Ging het maar om!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 14 april 2007 @ 1.11 uur

  12. @9 Frans
    Dat is precies wat ik bij de vorige demonstratie heb gezegd. Doordeweeks en ook nog op woensdag!! (kinderen om half 1 vrij)

    Eén hele grote demonstratie tegen de loonmatigingen, gegraai aan de top en de afbraak van de zorg en sociale zekerheid. Een demonstratie zoals toendertijd tegen de bom (jeugdsentiment). Heel misschien dat 1 miljoen mensen op de been het kabinet wel doen luisteren. Kunnen ze gelijk aan het werk, zijn die 100 dagen niet meer nodig.

    Aaach ik droom weer hardop. Deze regering wil niet veranderen, dat is ook waarom de PvdA mocht meedoen en de SP niet. De SP had de huurtoeslagverlaging, de onrechtmatige WAO-keuringen, het nieuwe zorgstelsel en nog veel meer zaken willen terugdraaien… en terecht!!

    Reactie door Irma — zaterdag 14 april 2007 @ 7.53 uur

  13. De Keer het Tij-demonstraties waren ook in het weekend, en waren redelijk succesvol. Het “Museumplein” was ook in het weekend, en bijzonder succesvol! Een driemaandelijkse demonstratie tegen álle uitverkoop van overheidstaken aan de markt zou ook niet gek zijn, zelfs liberalen zijn niet meer blij.
    Voorzieningen als water, energie, openbaar vervoer, medische zorg, zorg etc zouden in een land als Nederland tot de vanzelfsprekendheden moeten behoren, en dat zijn ze niet als het aan de commerciële markt wordt overgelaten.

    Reactie door Hans Langbroek — zaterdag 14 april 2007 @ 11.46 uur

  14. Inderdaad!!
    EEN grote demonstratie tegen die hele marktwerking van het neoliberale beleid.
    Vaste prik, iedere 3 maanden! Het volk op de been. Dat werkt! OPSTAND!!
    Al die afzonderlijke demonstratietjes vallen in het niet en hup! Zo kunnen ze wel weer…

    Reactie door Gloria — zaterdag 14 april 2007 @ 15.22 uur

  15. Ja, elke drie maanden een soort demo-reunie.
    Leuk, met muziek en strijdliederen – toespraken zijn niet meer nodig, want die kennen we inmiddels uit ons hoofd!
    Dezelfde kraampjes, dezelfde folders.
    Voor de verandering een paar nieuwe atracties er bij, ballen gooien naar politieke figuren b.v., wordt het misschien toch nog iets leuks.

    Hoe lang wil je dat volhouden? – en waarom?

    Hoe dan ook, er verandert hierdoor niets aan het systeem!

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 14 april 2007 @ 18.12 uur

  16. Ik heb al 10 jaar thuiszorg met een HVZ1 indicatie. Jammer genoeg liep mijn indicatie in januari af en viel de herindicatie onder de WMO. Vorige week donderdag werd mij door de thuiszorgorganisatie medegedeeld dat ik niet langer zorg van een Thuiszorg A medewerker zal krijgen maar verplicht over moet stappen op Alphazorg. Wat inhoudt dat ik tot 6 weken zonder zorg kan komen te zitten tijdens de vakantie of ziekte van de Alphahulp. Ik ben dusdanig gehandicapt dat ik niet zelf mijn huishouden kan runnen. Ik beschik ook niet over mantelzorg die in geval van nood de taken van de thuiszorg over kunnen nemen. Ik moet rondkomen van een Wajong uitkering, zeker geen vetpot, dus zelf zorg inkopen is er ook niet bij.
    Ik zit met mijn handen in het haar. De thuiszorgorganisatie heeft aangegeven niets voor me te kunnen of willen doen, maar erkent wel dat vervanging bij ziekte of vakantie van de hulp direct geregeld moet worden. Haar enige reactie is “dien maar een bezwaarschrift in tegen de beschikking van de gemeente”.
    Ik heb geen grote verwachting van het bezwaarschrift dat ik naar de gemeente heb gestuurd. De indicatie HVZ1 heb ik al 10 jaar tenslotte.
    Ik dreig tussen wal en schip te vallen.
    Ik vind het dan ook ongelooflijk dat de gemeente en de thuiszorgorganisatie over de rug van de client dit conflict uitspelen.

    Reactie door Carolien in t Veen — zaterdag 14 april 2007 @ 18.19 uur

  17. @ Hans Langbroek (13)

    Chapoo Hans, voor zo’n solidaire sociale blik op de samenleving en dat in het SP ‘honk’…..!!

    [Off Topic]

    Het zou u sieren wanneer u dat ook op lokaal niveau (Enkhuizen) zou doen! ‘Fluisteren’ over iemands kapsel of schreeuwen over het woord ‘ons’ in bepaalde stukken, dat kan iedereen….!

    Gelukkig zie ik op dit log een andere Hans, of is dit maar schijn….?

    Reactie door Bart — zaterdag 14 april 2007 @ 23.50 uur

  18. @ 15 Amita

    Niet geschoten is altijd mis, en het hoeft ook niet perse om de drie maanden, je zou b.v. prikacties kunnen voeren, en we zouden wel wat ludiekere nieuwe atracties kunnen verzinnen, “ballen gooien naar politieke figuren” is een beetje erg softy ???, nee meer van het stevige werk b.v. poppen voorstellende BBR in de pan hakken met een flinke bijl, en voor de kleintjes een kleinere bijl.

    Reactie door Pool — zondag 15 april 2007 @ 0.21 uur

  19. Beste. Jammer genoeg kan ook ik niet aanwezig zijn op deze manifestatie. Omdat mijn handjes nodig zijn op die plek waar het dus niet goed gaat. Bij de zorg behoevende.
    Momenteel worden in de regio Roermond en weert de WMO als volgt behandelt. Alle indicatie gaan zoveel mogelijk naar HVZ1. Hadden de mensen dus eerst HVZ2.
    Dit werk doen dus de thuiszorg mensen.
    Nu willen ze dus door die verlaging van de indicatie bewerkstelligen dat de mensen uit de thuiszorg als Alfa kracht gaan werken want deze kunnen dan de HVZ1 indicaties doen.
    A voor de hulp behoevende is dit een regelrechte ramp. En B voor ons als medewerkers is dit een slaven contract. Veel moet en geen rechten opbouw in pensioen, ziekenkosten en als iemand niet kan geen loon.

    Dit verschijnsel zie je op vele plaatsen op de onderste tree van de arbeids markt. En straks zeuren we kunnen geen personeel krijgen, en dan de vrijbrief hebben om goedkope Polen in te zetten.

    Die bobos moeten nu nog stikken in hun caviar.

    Reactie door pieke rode rakker — zondag 15 april 2007 @ 11.04 uur

  20. @Pieke
    Wat jij beschrijft is een landelijk gegeven.
    De thuiszorgorganisaties hebben het aanbestede bedrag voor HVZ1 en HVZ2 op een verwachting van 20 tot 30% HVZ2. Nu de gemeente maar minimaal HVZ2 indiceren kunnen de thuiszorgorganisaties de kosten niet meer aan.
    De meeste gemeenten hebben bij de aanbesteding gewaarschuwd dat er geen geld bij zou komen als de thuiszorgorganisaties financieel in de problemen zouden komen door een te laag aanbesteed bedrag. Maar de thuiszorgorganisaties zijn vanuit het verleden gewend dat als ze gaan dreigen met acties er altijd wel geld weer naar hen toe kwam stromen vanuit Den Haag, ook wanneer gezegd was dat dat “absoluut niet zou gebeuren”.
    Naar mijn mening komen de gemeente de verwachtingen niet na qua HVZ2 en stellen de thuiszorgorganisaties zich nu dusdanig koel op naar hun clienten omdat ze weten dat als de clienten gaan klagen de gemeente wel over de brug komt met geld naar verloop van tijd.
    Rara, wie daar tot die tijd de dupe van worden ? De clienten die de zorg niet krijgen die ze nodig hebben en de medewerkers die massaal gedwongen worden ontslag te nemen en als “freelancer” opnieuw in dienst te treden.

    Reactie door Carolien in t Veen — zondag 15 april 2007 @ 11.48 uur

  21. @17 Bart: deze mening uit ik ook op m’n eigen log, al heel veel keren zelfs. Het is hoe ik denk over de marktuitbestedingen van de overheid. Dat waar jij het over hebt is naar aanleiding van wat de SP zélf eerder richting mij en een wethouder deed. Nergens op internet verkondig ik op de éne plek een andere mening dan op een andere plek, en dat gaat ook niet gebeuren.

    Reactie door Hans Langbroek — zondag 15 april 2007 @ 19.45 uur

  22. Zorg als economisch goed : Ik wordt er niet goed van : Zou mooi zijn om eens een geldverdeling van de totale zorg publiekelijk wordt gemaakT ; d.w.z. waar de öpbrengst” van sociale premies en zorgpremeis uiteindelijk aan besteed wordt ( Neem aan voor een groot deel aan bureaucratie ) .

    Reactie door Fred — maandag 16 april 2007 @ 10.09 uur

  23. dag mevrouw/mijnheer,ik kom u helpen maar heb ik/en u
    5 mints voot poepoen
    15 mints voor het douchen/wassen
    2 voor steun kousen
    2* voor medicijnen (*met opties)
    5 voor het ontbijt
    0 voor het raam open te doen,
    0 voor de social pratje
    Eind logboeken gelezen,geschrijven
    Dooie, het thuiszorg is voor u,de clienten staan central.
    Terug na kantoor voor en evaluatie gesprek lees ,productie gesprek
    Alles goed.
    nix nieuws in het west front

    Reactie door Guess — maandag 16 april 2007 @ 15.55 uur

  24. wat betreft de huishoudelijke hulp.
    ik heb een huishoudelijke hulp waarvan gezegt werd dat het een A hulp was.
    Hoezo A hulp geen cursus geen ondersteuning en geen begeleiding.
    Als een gem E19,- per uur betaald voor een huishoudelijke hulp is dit toch genoeg als de hulp E8,95 bruto per uur krijgt .
    Want waar wordt het overige geld aan besteed?
    niet aan de hulpen!
    men mag thuiszorg instellingen wel eens gaan controleren wat ze met het geld doen.
    Marktwerking in de zorg
    zet mensen tegen elkaar op
    drijft mensen uit elkaar
    maakt de zorg alleen maar duurder
    Marktwerking in de zorg valt alleen gunstig uit voor de graaiers!
    Daar we met elkaar en voor elkaar moeten zorgen is marktwerking niet op z’n plaats.
    Daarbij als een gem niet kiest voor een bepaalde zorgaanbieder kan het zijn dat een zorgvrager naar jaren zijn /haar huishoudelijke hulp kwijtraakt.
    hoezo vrije Keus, er worden steeds meer beperkingen opgelegt.
    En een PGB is niet voor een ieder weggelegt!

    Reactie door r — dinsdag 17 april 2007 @ 10.09 uur

  25. Ze moeten gewoon die hele WMO afschaffen. Ben zelf werzaam bij een instelling in het Noorden.Nu de gemeente de aanbesteding organiseerd,hebben wij met onze instelling geen recht van spreken meer. De aanbesteding is naar Icare en nog een paar andere organisatie”s gegaan. Dus als er mensen zijn die hulp van onze instelling wil kan dat niet, want daar is geen contract mee aangegaan.Wij werken bij ons met mensen intramuraal en extramuraal.Intramuraal verpeeghuis indicatie, extramuraal de mensen zo lang mogelijk in eigen omgeving laten zitten.Mevr.X gaat van extramuraal naar intramuraal, voor ons mensen die op extramuraal werken valt deze mevr dus weg. Vroeger was het zo als er iemand naar intramuraal ging, kreeg je dus een nieuwe client weer, nu niet meer want, wij zijn door de gemmente niet uitgelood, dus uren weg. Dit gaat net zo lang door tot je geen client meer over hebt en heb je ontslag. Want als je geen uren hebt heb je ook geen werk, dus laten ze alles maar weer naar het oude doen, zoals het eerst ook was.

    Reactie door sis — dinsdag 17 april 2007 @ 13.11 uur

  26. Waarschijnlijk is door een misverstand ;-)mijn bijdrage verwijderd. Daarom nogmaals:
    Géén marktwerking in de zorg roept Jan Marijnissen. Echter, de wijze waarop Jan Marijnissen zelf met deze collectieve voorziening omgaat is juist een sterk pleidooi voor verdere marktwerking. In de NRC was te lezen dat Jan Marijnissen een hartoperatie heeft ondergaan, dat hij ook nog steeds rookt. Marijnissen wentelt de gevolgen van zijn onverantwoorde (rook)gedrag af op de samenleving! Ik leef gezond, ik eet gezond. Ik ga naar de sportschool (€40/maand), ik doe aan blessurepreventie (€180/jaar), kortom ik investeer flink in m’n eigen gezondheid. En dan moet ik zien dat notabene een volksvertegenwoordiger stug door blijft roken. Iemand die accijnsverhoging op alcohol en tabak “pretbelasting” noemt. De SP verwcht van mij solidariteit. Maar dan wil ik dat mensen worden afgerekend op hun gedrag. Uitsluiting of een kostendekkende ziektepremie voor mensen die bewust ongezond leven. Want ik wil niet mee betalen voor mensen die alléén op zaterdag hun trainingspak aan trekken om in de supermarkt hun wagentje vol te laden met drank en vreterij

    Reactie door L. Gerardus — dinsdag 17 april 2007 @ 20.05 uur

  27. @26 L. Gerardus

    Geen bezwaar dat je meebetaalt aan de 665.000 doden van Bush? Sport jij je lekker te pletter gezondheids-aso! Maar zeur hier niet over een ‘saffie’. Een tevreden roker is geen onruststoker.
    Doe de groeten aan Hakker!

    Reactie door Gloria — dinsdag 17 april 2007 @ 21.17 uur

  28. @27 21.17 uur, Gloria:

    Goedenavond Gloria,

    Dank je voor jouw reactie op L.Gerardus, dat bespaart mij een emotionele en misschien ietwat onbeheerste uitval die ik dan later weer betreur.

    Ik moet je eerlijk bekennen dat bij mij dit soort geschrijf woede, en dan ECHTE woede oproept, niet de emotieloze “woede” zoals die zo vaak in krantekoppen voorkomt m.b.t. bekende nederlanders: geen taalgevoel hebbende “schrijverds” voeden daar de betekenisinflatie van onder andere dit woord.

    Terug nu naar L.Gerardus: ik kan mij om dit soort reacties zo boos maken omdat je intuitief voelt dat L. Gerardus en soortgelijken dit aangrijpen om eigenlijk indirect aan te geven dat ze gewoon lak hebben aan zelfs maar de geringste solidariteit: ikke, ikke, en de rest kan stikken.
    Wedden dat juist zij het zijn die er behoorlijk op vooruit zijn gegaan bij de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel, waar solidariteit ver te zoeken is, in tegenstelling tot alle laag en weinig verdienende Nederlanders!
    Als dat (onmogelijk bij dit stelsel!!) iedereen ten goede zou komen, gun ik ieder zijn of haar voordeel, maar de beter gesitueerden nog verder vet mesten ten koste van hen die het vaak al moeilijk genoeg hebben: dat is onverstandig, onrechtvaardig, liefdeloos en in ieder geval zeer ONCHRISTELIJK.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 17 april 2007 @ 23.02 uur

  29. Gloria en Harrieke,
    Wanneer mensen welbewust, en tegen beter weten in, onnodig ongezond willen leven, – mag dat niet ten koste gaan van anderen.
    Daar zullen zij zelf de prijs voor moeten betalen.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 18 april 2007 @ 13.26 uur

  30. @29 Amita

    maar dat we allemaal meebetalen aan de gratis methadonverstrekking voor junks,dat is dan zeker wel normaal? [methadon is een heroine vervanger,en geen afkickmiddel]

    maar de producten waarmee mensen makkelijker van het roken af kunnen komen zijn uit het zorgpakket verdwenen.
    toch betaal ik ook mee aan milieu [ik heb geen auto]
    ik drink ook geen druppel alcohol.
    ik eet nooit bij de Mac Donalds of andere junkfood zooi.

    en toch vinden sommige personen zoals L. Gerardus en Jofel [a.k.a Hakker] dat mensen die roken maar meer moeten gaan betalen aan zorgpremie.
    en dan met argumenten als, “de auto is nodig” en “een biertje is zo slecht nog niet”

    laten regelmatige kroegbezoekers en mensen die dagelijks junkfood eten dan ook maar meer betalen,en geef mensen die geen auto gebruiken dan maar korting.

    om het maar even “Jofel” te zeggen…
    wat een onzin.

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 13.50 uur

  31. @ 29 Amita
    Voormalig minister Zalm van financiën rookt ook graag! Zullen we van ieders gedrag dan maar een kosten/baten analyse maken? We beginnen bij de armoezaaiers. Dit zijn mensen die zich verrijken ten koste van de ander; neo-liberalen dus, zij zaaien dus armoede én in het Nederlandse geval dus ook nog heel veel bureaucratie omdat alles beheersbaar dus meetbaar moet zijn. Het psychosomatische leed wat door politici, bestuurders en managers wordt veroorzaakt en de daar aan gerelateerde kosten! De baten zijn voor de happy few, dus dat is minder telwerk. Veel succes!

    Reactie door Elsemie — woensdag 18 april 2007 @ 14.55 uur

  32. @29 13.26 uur, Amita:

    Goedenavond (ook aan alle anderen),

    We zijn het allemaal eens dat gezond leven voor iedereen de voorkeur heeft, echter:
    1) Lang niet iedereen is in staat om zich de voorhanden zijnde mogelijkheden te veroorloven (deelname aan groepssport, gezond, dus DUURDER voedsel etc.)
    2) Het verschil in geestelijke beleving van diverse mensen van onze ingewikkelde – vaak TE ingewikkelde – maatschappij: niet iedereen heeft altijd alles zo keurig op een rijtje dat daaruit altijd de voor de leefsituatie beste conclusies worden getrokken.
    3) En, dat ligt in het verlengde van 1) en 2): Al jarenlang hebben diverse kabinetten het, met name voor de laagstbetaalden, steeds moeilijker gemaakt om zelfs maar de elementaire levensbehoeften (hier dus het GOEDKOOPSTE!! voedsel, wonen, ziektekostenverzekeringen, etc.) te betalen, al diverse mensen zijn zo letterlijk uit onze “samenleving” geduikeld.

    Concluderend: wetend dat er mensen met verschillende talenten en mogelijkheden zijn en ook wetend dat alle eventuele civielrechtelijke wetgeving, die probeert om schadelijk “afwijkend” gedrag met betrekking tot “normaal” gevonden levensgedrag, te beteugelen al bij voorbaat vruchteloos is (want dat riekt bijna naar BIG BROTHER IS WATCHING YOU!!):
    LAAT MENSEN VOORAL IN HUN WAARDE en probeer HOOGSTENS d.m.v. voorlichting bij te sturen.

    Tenslotte wil ik nog opmerken dat gedachten als door jou geuit haast het gevolg lijken van het feit dat zonodig zowat alle SOLIDARITEIT uit de ziektekostenverzekering moest worden gehaald: een dergelijke ingreep wakkert overduidelijk het individualisme, ja eigenlijk EGOISME aan, terwijl ook nog eens blijkt dat eigenlijk de hele samenleving slechter af is dan in de oude situatie met de vetrouwde ziekenfondsen, al ben ik de laatste die daaraan ook geen gebreken zag.
    Maar geef mij maar een weliswaar met gebreken behept, SOLIDAIR stelsel dan de JUNGLE die we nu hebben …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 april 2007 @ 18.09 uur

  33. Mijn betoog is: “weet wat je doet, waarom je het doet, hoe je het doet, wanneer, waar en met wie. – en weet ook wat de gevolgen daar van zijn!” – Dat heet verantwoordelijkheid – of wel “bewust” leven, In acceptatie en vrede.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 18 april 2007 @ 18.35 uur

  34. L.Gerardus, een oom van mij heeft zijn hele leven gesport, goed en gezond gegeten en heeft nooit gerookt maar heeft wel 2 jaar geleden kanker gekregen. Hij heeft dit overleeft maar helemaal zeker dat het binnen 5 jaar niet terugkomt is hij niet. Dus ik zou zeggen; ga maar lekker gezond doen en dan denken dat je niet ziek kunt worden. Overigens kun je ook een ongeval krijgen buiten je eigen schuld om of gewoon simpelweg een hartaanval krijgen..zomaar.
    L.Gerardus, je hebt helemaal gelijk, het leven is altijd onder controle te houden en leven is niet doodgaan

    Reactie door cynthia — zaterdag 21 april 2007 @ 21.04 uur

  35. Harrieke V, maak je a.u.b. niet boos, ik denk dat deze man in ontkenning is..hij heeft misschien niet in de gaten dat leven betekent doodgaan

    Reactie door cynthia — zaterdag 21 april 2007 @ 21.05 uur