Actie toegankelijk OV voor gehandicapten

zondag 15 april 2007 :: 0.22 uur

Actie toegankelijk OV voor gehandicapten

Eergisteren voerden visueel en lichamelijk gehandicapten gezamenlijk actie op Utrecht Centraal voor een toegankelijker OV. Met name bij de NS zijn nog steeds grote problemen. Mensen moeten zich drie uur van tevoren aanmelden en als er een probleem is – vertraging bijvoorbeeld, of een uitloop van een vergadering – dan kunnen ze in sommige gevallen zomaar weer drie uur moeten wachten. De spontaniteit in het leven wordt op deze manier volledig teniet gedaan.

Actie toegankelijk OV voor gehandicapten

Verschillende gemeenteraadsleden, wethouders en Kamerleden – waaronder Agnes Kant – waren bij de actie, en gingen mee naar de directie van de NS. Prorail, verantwoordelijk voor de aanpassingen op perrons en stations, ‘kon’ niet aanwezig zijn. De directie van de NS werd een boekje overhandigd met ervaringen van mensen uit het hele land.

Volgens de gehandicaptenorganisaties wordt er weliswaar gewerkt aan verbeteringen, maar het zal nog tot 2030 duren voor dat deze grotendeels gerealiseerd zijn. In het bijzonder voor mensen die instaphulp nodig hebben duurt dit te lang. Mensen met handicaps kunnen niet wachten. De lokale gehandicaptenorganisaties roepen de NS en andere landelijke betrokkenen op omdat veel problemen nu al verholpen kunnen worden. Zorg voor snelle, eventueel tijdelijke, oplossingen.

Agnes Kant was vorige week zelf al in de rolstoel gestapt om eens uit eerste hand te weten te komen hoe één en ander verloopt, ze liep meteen al tegen een flink aantal problemen aan. In 2004 deed de SP al een inventarisatie van problemen voor gehandicapten in het openbaar vervoer. Dat rapport kun je hier lezen (pdf).

Met de microfoon heeft Agnes de verhalen van enkele mensen opgenomen. Je kunt ze hieronder beluisteren.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Foto-reportage van de actie

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

49 Comments

49 reacties

  1. Het is nog nacht. Even wakker geworden nam ik een kijkje op de SP-site. Agnes Kant heb ik nog niet kunnen beluisteren, maar bij voorbaat weet ik al dat zij op dit specifieke terrein en niet slleen daarop steeds zeer ‘to the point’ is. Straks in Buitenhof zal PvdA-leider (!!!) nog eens uitleggen, waar zijn sociale veren zijn gebleven. Zijn voorganger Wim Kok heeft de buit al binnen.

    Reactie door André Vermeulen — zondag 15 april 2007 @ 1.52 uur

  2. In Drunen gingen ze het postkantoor verbouwen vorig jaar. Ik was in de veronderstelling dat er in ieder geval een geldautomaat zou komen waar iemand die in een rolstoel zit ook bij kan. Niets hoor! Gewoon op “normale” hoogte. Dan denk ik toch: hebben die bouwers dan helemaal niets geleerd? Het is treurig, maar zo zijn er nog zoveel voorbeelden.

    Reactie door Antoinetta — zondag 15 april 2007 @ 6.25 uur

  3. Van de hitte veel te vroeg uit bed.
    Kan 6 weken lang genieten van mijn, vanwege bezwaarschrift ingediende ,13 Sierkersen, dus alle tijd en energie voor de invaliden in Rotterdam.
    Hier hebben die mensen het zwaar.
    Gewoon met twee gezonde benen kan je al het best op gympies lopen, want de straten zijn schots en scheef.
    Juist in het centrum is de staat van onderhoud rot.
    Volgens de gemeente heeft het met de afvoer van regenwater te maken.
    Toch liep het water eerst ook gewoon weg en waren de straten beter toegankelijk.
    Ook het zomaar stoppen van stoepen en de te hoge oprijdheuveltjes, baren mij zorgen.
    Krijg soms wel de slappe lach dat als mijn haven leeg is, de rollers met een enorme T -vaart door de straat sjezen.
    Gelukkig dat Agnes het opgaat knappen voor ons wat het Openbaar vervoer betreft.
    Een van de weinige mensen waar ik qua zorg vertrouwen in heb.
    Ben zelf al para als ik met twee gezonde benen door de detectiepoortjes moet in de metro.
    Vreselijk gegeven dat invaliden dus nooit spontaan een treintje kunnen pakken.

    Reactie door Willij Vanderlinden — zondag 15 april 2007 @ 9.16 uur

  4. SPONTANITEIT

    Ja, dat is het woord dat ik al lange tijd zocht! De spontaniteit is grotendeels uit m’n leven verdwenen door lichamelijke beperkingen. Ja, ik kan nog – zei het beperkt – lopen en fietsen. Maar oh, oh, wat kost het mij een hoop pijn en moeite.

    Lopen over kleinere afstanden volbreng ik met een continue pijnervaring. Bij langere afstanden (lees meer dan 50 meter) heb ik er ook nog eens ‘s nachts last van. Fietsen doe ik in de laagste versnelling (op een damesfiets). Deze vorm van transport heeft mijn voorkeur want dan ervaar ik tenminste geen pijn aan m’n bekken en heup.

    Het OV werkt niet altijd mee nee. Enige tijd geleden ging ik met mijn zoontje naar Arnhem. Dat station wordt verbouwd. Dus aangekomen in Arnhem, moeten we naar het andere perron dat per lange trap of lift bereikbaar is. Nu, het aantal treden van de trap deed me voor de lift kiezen maar deze was dus buiten gebruik! Vloeken en roepen naar een medewerker van de NS aan de overkant leverde niets op. Dan toch maar de trap. Man oh man, de pijn en frustratie reageerde ik af op de kleine. Kut-, kut-, kutzooi roep ik dan. kut NS! En dan moet het ‘gezellige’ winkelen nog beginnen.

    We hebben toch een leuke middag gehad. De volgende dag was ik kapot. Dan ga je niet snel ‘spontaan’ nog een keer. Ik moet er niet aan denken dat ik in een rolstoel had gezeten. Dan was er dus echt geen mogelijkheid geweest om het andere spoor te bereiken. Dan had ik de trein naar huis kunnen nemen. Als die tenminste reed.

    Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 15 april 2007 @ 10.30 uur

  5. Ook bij de NS draait het om geld, niet om begrip of compassie.

    Reactie door Willem — zondag 15 april 2007 @ 10.35 uur

  6. Daar waar Agnes staat, probeert half Neder-
    land te ontdekken waarheen de ritten gaan of
    van andere perrons vertrekken.

    Als de roltrappen het niet doen, de liften in
    gebruik zijn, mis je de óverstap/áánsluiting.
    Dan, zeker voor rolstoelen en slecht ter been
    zijnde mensen ook nog eens de soms bespotte-
    lijke verschillen tussen perron- en instap-
    hoogten van de trein zélf. Een nog steeds niet opgelost probleem.

    In Utrecht zelf zijn regelmatig de omroepbe-
    richten niét te verstaan, hetzij door de ge-
    luidsoverlast van aankomende/vertrekkende
    treinen, de acoustiek, en men bedient zich
    kennelijk alleen in uitzonderlijk van Engels
    als tweede taal, menige passant staat dan ook
    keurig te tolken ten koste van eigen ruimte in overstaptijd.

    Treinen sluiten ook regelmatig hun deuren op
    het moment dat je nog met één been op het
    perron staat en de ‘hijs omhóóg’ moet maken,
    voor vélen onder ons heel duidelijk herken-
    baar. Mensen die met slapende babies in bug-
    gy’s in het gangportaal blijven staan krijgen
    amper hulp of service. Verleen je die zelf
    als passagier, door het eerst uit te stappen
    en ‘op te vangen’ moet je nog zien dat je nog
    terugkomt in die trein enz. enz. De warmte,
    zonder genoeg mechanische ventilatie is de af
    gelopen 2 dagen al als zeer hinderlijk erva-
    ren.
    Ook de wijzigingen in het rooster zouden be-
    ter en sneller te lezen moeten zijn op Inter-
    net en Teletekst.
    Een TVscherm in de hall van Utrecht C.S. zou
    niet alleen reclame moeten laten zien, maar
    ook in vier talen, de diverse ‘wijzigingen’
    die elders op kleine mededelingenbordjes of
    halve A-4-tjes te lézen zijn, met daaronder
    in de gunstigste gevallen in heel kleine let-
    ters in het Engels…..kortom, genoeg om de
    puntjes eens op de ‘i’ te gaan zetten:
    Ladies and gentlemen, at this moment we have
    to inform you, to our regret, that things
    are different from normal and in the meantime
    changed……Mesdames et messieurs, á ce
    moment lá, la direction……, het schijnt al
    lemaal wel heel erg moeilijk te zijn en dan
    straks voor onze oosterburen die ook reeds
    met Pasen de kust en de ‘bollen’ aandeden,
    nog een kleine handreiking: Meine Damen und
    Herrn, leider müssen wir Sie fragen wechseln
    zu wollen….usw.

    Ja, ja, we lopen in Nederland zo’n 4 omgangs-
    talen áchter, ja heus, dan is een timetable
    een náschrift gewórden!
    Bijzonder mooie bussen zijn er intussen wel
    degelijk gekomen, maar helaas veel en veel te
    weinig om te voldoen aan de vraag ernaar en
    blijft men dus veelal thuis.

    Al zou je je hele route vooruit tot en met ge
    pland hebben en komt er maar één toevallige
    wijziging, lopen de zaken voor particulieren
    finaal in het honderd!

    Ervaringsdeskundige ben ik ook in het hebben
    moeten gebruikmaken van een rolstoel, mét be-
    geleiding! Veel mensen ervaren het danook,
    bleek mij, als enorm storend, dat er óver de
    hoofden van de inzittenden héén gepraat wordt, als of je het ook verstándelijk zou
    hebben laten afweten en je zou niet over inva
    liden héén de ándere kant uit moeten kijken,
    maar gewoon vriendelijk groeten, nét als je
    bij ieder ander doet die zich wél op twee be-
    nen kan voortbewegen.

    Zo, straks ga ik Agnes even lézen, maar dit
    moest er even ‘uit’.

    Vandaag een applaus voor alle ‘rollenden’
    onder ons en mensen die zich langdurig van
    hulpmiddelen moeten voorzien om zo zelfstan-
    dig mogelijk de dag door te komen of hun (he-
    le) leven. Voor jullie neem ik diep mijn pet
    af, voor de moed, de inzet, en de léf om vol
    te houden. Speciaal jullie wens ik vandaag
    een heerlijke zonnige dag! Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 15 april 2007 @ 10.51 uur

  7. In Engeland zijn de perrons zo hoog, dat de instap in treinen gelijkvloers is. Ideetje wellicht?

    Reactie door Erik van Donk — zondag 15 april 2007 @ 11.17 uur

  8. GESMOLTEN CHOCOLADE

    Vandag vond ik nog wat eitjes die we met Pasen voor de kinderen hadden verstopt. Ze waren lekker zacht geworden en niet meer uit de verpakking te krijgen zonder hele vieze vingers te krijgen!

    De gevonden eieren zal ik naar de directie van de NS sturen.

    Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 15 april 2007 @ 12.36 uur

  9. Wij hebben hier een huisarts in een weelderig paleis van een koopman uit de 17e eeuw – NB! met bijbehoren stoepen!!

    Waar blijven de knielbussen, die in de USA al sinds mensenheugenis overal verplicht zijn? Enz. enz.

    Reactie door jk — zondag 15 april 2007 @ 12.53 uur

  10. Prima zaak… Bij de spoorwegen is het heel slecht geweest met het vervoer. Toen is het een tijdje nog slechter geweest, omdat het uitbesteed werd aan taxi bedrijven. (Het in de trein helpen dus) Nu gaat het weer wat beter. Nog steeds is het op kleine stations niet goed, maar vooral op de wat grotere stations helpen servicemedewerkers steeds beter.

    Reactie door Patrick — zondag 15 april 2007 @ 13.02 uur

  11. Tot 2030?
    Dat is ‘n beetje laat!

    Reactie door Ben tarici — zondag 15 april 2007 @ 13.16 uur

  12. Erik Sc, ik zond in, ná Willy en sta dus
    geenszins verbaasd van wat je overkwam en ik
    dus zojuist las, 13.31 uur.
    Wat wordt van pechhebbers en pijnlijders fei-
    telijk elke keer weer opnieuw nog eens een
    portie incasseringsvermogen extra verwacht.
    Maar tegenwoordig wordt hoe langer hoe meer
    het standpunt gehuldigd, dat hoe meer tegen-0
    slag een mens heeft, hoe sterker hij er geestelijker door zou worden!
    Bloed zweet en tranen is een gezégde geworden
    maar nog amper doordacht of doorvoeld.
    Sterkte de volgende keer, als je weer gaat,
    zoals ook vélen van ons hier en in den lande.
    Groetjes, Madelief, die wel zowat binnen kan
    blijven als het 28 graden is, zélfs IN de
    scháduw…Kom op, ‘t wordt een mooie lange
    avond voor jullie saampjes, en álle schemering genieters! Houd je taai! Tot kijk!

    Reactie door Madelief — zondag 15 april 2007 @ 13.33 uur

  13. Volgens de neoliberale beginselen van het kabinet Balkenende-Bos moet alles via de marktwerking. Dus zo lang de minder-validen volgens de markt ‘waardeloos’ zijn, moeten ze maar zelf zorgen dat ze ergens komen. Dan moet je maar niet zo stom zijn om minder-valide te worden of minder-valide geboren te worden.

    Daar is toch niets mis mee met deze ‘normen en waarden’ of ben ik nou stom?

    Reactie door Drob — zondag 15 april 2007 @ 13.47 uur

  14. Niet om weer de discussie op te rakelen, maar de NS had natuurlijk nooit geprivaticeerd mogen worden…

    Reactie door Marloes Wagenaar — zondag 15 april 2007 @ 14.17 uur

  15. WEINIG REACTIES

    Pas 15 reacties op dit onderwerp is geen goed voorteken voor gehandicapten. Mindervaliden zijn ogenschijnlijk zo in de minderheid dat het organisaties simpelweg te veel kost om hun systemen om te gooien en aanpassingen te implementeren. Of is het de hoge temperatuur die SP’ers in slaap doet doezelen?

    Ook het aantal reacties op ‘leve het VMBO’ vallen me tegen. Als we niet oppassen stuurt Rouvoet onze gehele jeugd naar internaten en heropvoedingskampen! Mensen blijf a.u.b. wakker, want een socialer en beter Nederland begint bij onze jeugd!

    Madelief, straks welterusten en droom lekker. Nu kan het nog zonder klamboe!

    Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 15 april 2007 @ 21.50 uur

  16. Men heeft over het algemeen weinig begrip voor mensen met een handicap of ziekte.
    Ik heb hier een keer gelezen dat mensen met astma niet naar de bijeenkomst van de SP konden in het Land van Ooit omdat men daar flink rookte zonder met deze mensen rekening te houden.
    Het geen rekening houden met mensen met een handicap lig vaker aan onzen voeten dan we denken.

    Reactie door De Hakker — zondag 15 april 2007 @ 22.02 uur

  17. @ 16 Eric
    Als echte treinliefhebber moet ik erkennen dat de kwaliteit achteruitgehold is.
    Zelfs voor gezonde mobiele mensen is het soms topsport om van A naar B te reizen.
    Hoe leer je de jeugd om zelfstandig van Eindhoven naar Deventer te reizen, volgens plan, als vervolgens blijkt dat de reis door vertragingen van meer dan 1 1/2 uur en een omweg via Utrecht wordt uitgevoerd. Gelukkig is er dan de mobiele telefoon om een paniekaanval te voorkomen.
    Ook mijn zo’n geliefde fietsvakantie’s met de trein in Nederland heb ik al geschrapt. Dezelfde ervaring als met buggy’s- en rolstoelpassagiers.
    Genoeg herkenning en medeleven, maar ook ik voel me vaak moedeloos worden als ik een posting “klop” waarin ik al die achteruitgang moet verwerken. Maar als je nergens meer je verhaal kwijt kunt dan zou je het hier moeten doen, omdat alles wat waardevol is in de samenleving wordt verkwanseld. Omdat je dat niet wil! Omdat je wel wil dat er oplossingen
    Het is daar om ook ontzettend moedig van iedereen die dit wel doet en dat mag ook eens gezegd worden.

    Reactie door Elsemie — zondag 15 april 2007 @ 22.34 uur

  18. Even een korte reactie. Het is niet de bedoeling dat overal maar geld in wordt gepompt dat we als gehandicapt zijn denken dat alles er mee wordt opgelost. Met een beetje aanmoediging van de overheid dat mensen elkaar even bijstaan met een beetje hulp hoor ik nergens. Met nadruk onze buitenlandse vrienden zou een beetje sociale vaardigheid bijgepraat kunnen worden. En wat de NS betreft snap ik de reacties niet van andere als je bedenkt dat het vergeleken met Europa gewoon ver vooruit loopt. Mijn mening is als meervoudig gehandicapt zijn is dat we niets te klagen hebben. Maar dat het meer om aandacht gaat. Reizen is mijn hobby en ben al meerdere jaren nergens een probleem tegen gekomen die niet was op te lossen met een beetje hulp van een ander.

    Reactie door Henk — maandag 16 april 2007 @ 4.27 uur

  19. misschien ligt het aan mij maar sinds onze vorige regeringen de WAO zo aangepakt hebben worden mensen in rolstoelen steeds meer als paria’s behandeld. Rolstoel = niet werken = uitvreter = hoeven we geen rekening mee te houden.

    Winkels maken steeds minder ruimte voor rolstoelers. Zijn er brede paden dan worden ze volgezet met rekken (HEMA); als je al de winkel, met klapdeuren, binnen kan. Kruidvat, die tegenwoordig alles verkoopt behalve drogisterijartikelen, maakt op de toch al weinige ruimte het liefst slalom om dozen met artikelen. Invalidenkassa’s zijn bij voorkeur niet open (Albert Heijn). Of de ruimte bij de kassa’s wordt steeds kleiner (lidl, Boni )

    Ik hoor steeds meer rolstoelers en vooral ook mensen met steeds breder wordende kinderwagens klagen. Bij het personeel moet je niet zijn (wij moeten het toch ergens neerzetten), het hoofdkantoor geeft óf geen antwoord, óf leidt het verder naar de filiaalleider die er in eerste instantie al niets mee deed.

    Invalidentoiletten worden bij voorkeur volgezet met schoonmaakmateriaal, invalidenparkeerplaatsen zijn voor bouwbedrijven om hun containers neer te zetten of voor bezorgers om in en uit te laden. De politie heeft geen mankracht om hier iets aan te doen, ze staan bij ons in de wijk vijf man sterk met een lasergun auto’s te controleren.

    Hoe vaak je met je rolstoel op de weg moet blijven omdat je de stoep niet op kan ( als er al een oprit is zet er wel iemand iets voor). 2030 is veel te optimistisch. In 2030 mag je van big brother gewoon de straat niet meer op!

    Reactie door ipuntje — maandag 16 april 2007 @ 9.03 uur

  20. mooi zijn die kleine toegangsdeurtjes van de metro te Rotterdam : een normaal mens kan er amper door :doet je denken aan die klapdeurtjes bij hondenrace .
    Ook mooi is de toegangelijkheid bij de NS ; je meot eerst een afspraak maken voor een verhoging ander kunnen mensen met rolstoelen en rollators niet de trein in : Ook het niveau ( hoogte ) van bedieningen is voor veel mesnen te hoog : bekijk maar de kaartjesautomat ……
    Maar ja het is een kleine bevolkingsgroep ;dus ….daar hoef je als graaicultuur geen rekening mee te houden .

    Reactie door Fred — maandag 16 april 2007 @ 9.05 uur

  21. en als men dan eindelijk in de trein wist te komen als minder valide of invalide,dan kan men nergens normaal zitten of doorgang vinden,daar de bagagerekken zijn verdwenen en alle paden in de trein vaak vol staan met bagage,en men al vaak niet eens gewoon lopend normaal erdoorheen komt.

    en dan die leuke smalle glazen deurtjes,maar eerst moet men kiezen of men het trapje naar beneden of boven neemt…
    ook de restauratie en man met koffiekar is wegbezuinigd,ik vraag me af of die koffiekar zelfs nog wel door het gangpad past…

    Reactie door iew — maandag 16 april 2007 @ 9.53 uur

  22. Ik reis regelmatig met de trein. Buiten alle geschetste terechte problemen, valt mij de verandering in mentaliteit op van het gezond reizend publiek. Het is graaien naar een plaastje en dringen over en langs de minder valide mens. Ouderen worden ook niet meer geholpen of er wordt niet meer voor opgestaan. De mobiel aan en letterlijk langs elkaar heen leven tijdens het reizen. Een appel op de moraal van de gezonde mens zou ik bij deze problemathiek niet uit het oog verliezen.

    Steun aan elkaar zorgt ervoor dat één horde al genomen is.
    Ton Sijm

    Reactie door Ton Sijm — maandag 16 april 2007 @ 10.24 uur

  23. Triest,triest,triest.anno 2007 en deze problemathiek is al tientallen jaren een onderwerp.blijkbaar laat men deze groep ook in de stront zitten.de maatschapij heeft alleen mensen nodig die wat opleveren.invalide mensen zijn een kostenpost.dus politiek oninteresant.men kan het bedrijfs leven hier niet mee bekoren.en dat is wat politiek verworden is.onderaannemers van het bedrijfs leven.

    Reactie door rafstal — maandag 16 april 2007 @ 10.47 uur

  24. Geweldig goede actie!

    (Eind jaren tachtig heeft de Kinderrechtswinkel voor Kinderen en Jongeren Utrecht, samen met de landelijke organisatie van gehandicapte jongeren, ook al eens een dergelijke actie gevoerd, en zelfs tijdelijk een spoor bezet. Helaas blijkt nog niets verbeterd te zijn en is het nog steeds nodig hiervoor actie te voeren).

    Overigens: visueel is toch ook lichamelijk gehandicapt?

    Reactie door Olav Meijer — maandag 16 april 2007 @ 11.36 uur

  25. Overigens vind ik het wel terecht te vermelden, dat naar mijn ervaring de treinconducteurs in het algemeen vriendelijk, voorkomend en behulpzaam zijn.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 16 april 2007 @ 11.45 uur

  26. @19. zelf ben ik ook afhankelijk van een rolstoel/scootermobiel. als ik in het kruidvat kom, rij ik alles omver, wat er in het looppad sta, want 3/4 kan eruit, wat daar verkocht wordt. het is gewoon schandalig, dat ze alles dicht barricaderen, wat niet in een drogisterij thuis hoort. het zijn niet alleen de rolstoelers, die daar last van hebben, ook moeders met kinderwagens.het kruidvat moet ruimte creeren, zodat er wel voldoende rijruimte is voor scootermobiels/rolstoelen en kinderwagens. dat is met alles, waar een rolstoeler komt. het moet aangepast zijn, zo niet, dan deuren sluiten of verplicht aanpassen. Agnes Kant had meerdere politieke figuren mee de rolstoel in moeten sleuren, zodat zij ook aan den lijve kunnen ondervinden, wat het is om steeds over hindernissen te moeten gaan, waar ze pas over nadenken, als zij zelf in een rolstoel belanden. wat dat betreft, zou het niet verkeerd zijn, als rolstoelers mee gaan beslissen over aanpassingen. bij stations is dat helemaal een ramp. rolstoelers kunnen niet zelfstandig reizen, in die zin, dat ze altijd afhankelijk zijn van het ns-personeel om in de trein te kunnen komen. ik heb weleens meegemaakt, dat de gehandicapte moest wachten op de brug, die aan de andere kant van het perron stond en de trein moest wachten, dat ik de conducteur hoorde zeggen: “Die verrekte gehandicapten.” dan heb ik al zoiets: “Ik hoop, dat jij ook aan jouw trekken komt, meneer de conducteur.” alsof we voor onze lol in de rolstoel zitten. het moet gewoon overal aangepast zijn, punt uit.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 16 april 2007 @ 12.08 uur

  27. Ik reageer niet op het stuk, maar ik vroeg me af of jullie wisten bij alles wat je op deze site zet, dit bij google vastgezet wordt, dit geldt vooral voor reacties.(als je eerst achternaam en dan je voornaam intikt, kun je je reactie lezen.

    vriendelijke groet Evelien

    Reactie door evelien — maandag 16 april 2007 @ 13.23 uur

  28. Ik heb nooit begrepen , waarom er in de NS personewagons geen enkele intree is voor mensen met een lichamelijk probleem : een voorbeeld : in Duistland heeft men wagons rijden die togangelijk zijn voor fietsen en mensen met een fysiek probleem .
    Wij hebben klote D-treinen , waar zelfs een mens zonder fysiek problemen moeite heeft om in/uit te stappen .

    Reactie door Fred — maandag 16 april 2007 @ 18.27 uur

  29. Kunnen gehandicapten niet gewoon vervoer op maat krijgen????

    Reactie door Karel — maandag 16 april 2007 @ 20.11 uur

  30. Hoi Evelien, dat klopt inderdaad…ik vraag me eerlijk gezegd af waarom aangezien wij vrijheid van meningsuiting behoren te hebben en recht op privacy hebben…
    Het is hier niet zo vrij…

    Reactie door cynthia — maandag 16 april 2007 @ 22.31 uur

  31. Maayke, absoluut hinderlijk is het om niet
    in die ‘tafelétalages/bakken’ te kunnen zién
    wát er in ligt en is er dus vaak hulp nodig
    om e.e.a. uit te zoeken.
    Overigens zijn die tafels dus bakken op poten
    met vaak vlijmscherpe metalen hoeken, waar je
    elke keer kinderen nét niet, bijna, of toch
    hun hoofd tegenaan stoten, niet zelden levens
    gevaarlijk te noemen. Rubber stootkussentjes
    zouden verplicht moeten zijn, zoals men ook
    vroeger de hoeken van kartonnen koffers ver-
    stevigden, althans iets van die strekking.
    Merkwaardig ook dat er voor overige, al dan
    niet zichtbare gehandicapten in reguliere
    winkels praktisch nooit een stoel (al was
    die maar opklapbaar) te vinden is voor iemand
    die niet lang kan staan of plotseling onwel
    wordt…tja…de schoenenzaken natuurlijk uit
    gezonderd! Met wat kleine aanpassingen zou de
    wereld er veel uitnodigender uit kunnen zien,
    zoals ook gemeentebanken op weg naar het win-
    kelcentrum, zeker als dat in grasberm van
    een wandelpad gemakkelijk gerealiseerd kan
    worden. Misbruik maken van banken door ze te
    beschadigen zou behoorlijk zwaar gestraft moe
    ten worden, zoals het erin kerven, er kauwgum
    op te plakken of er monogrammen in te branden
    want een fiks aantal jongeren krijgen, fat-
    soenlijk gedrag kennelijk niet meer van huis
    uit mee, noch de instructie zich niet in te
    laten met destructief gedrag van leeftijdsge-
    noten. Slecht is ook te noemen de halte-plek-
    ken waar ook niet-gehandicapten moeten zien
    te schuilen bij slecht weer, of abri’s kieren
    vertonen, waardoor zelfs de aangebrachte zit=
    plekjes gewoon natregenen.
    Ook als deze voorzieningen vlak naast de halte zelf zijn aangebracht wordt men zeer
    regelmatig onder gespat door aanstormende
    grote wielen die door de plassen in de goot
    rijden.
    Het OV voor iedereen prettig en aangenaam
    máken is een kwestie van inventiviteit en ter
    plekke poolshoogte nemen.
    Was het trouwens niet vorig jaar dat de SP een verzoek deed tot het in de eigen omgeving
    bezien of het sanitair in de horeca eenvoudig
    voor gehandicapten bereikbaar was? Zelf kwam
    ik er achter, dat dat soms lijkt van niet, maar bij navraag er wel degelijk was, maar
    bijv. achterom, bereikbaar.
    Maar met goed fatsoen kun je als grootouders
    praktisch nooit je kleinkind meenemen naar
    een NS-treintoilet en dien je ergens onderweg
    de reis te onderbreken.
    Waarom eigenlijk die zespersoons 1e klas com-
    partimenten, die op zich ruimte zou bieden
    voor 2 fatsoenlijke toiletruimten, of één
    grote voor iedereen toegankelijk te maken.
    Men kan wel zeggen: al het mijne is het uwe,
    maar nooit: al het uwe is het mijne.
    Daarom zou het joviaal overkomen als wat meer
    mensen met een auto een ander zomaar eens
    een ritje door de natuur zouden aanbieden of
    begeleiden naar een ziekenhuiscontrôle en
    maakt het leven op die manier voor een gehan-
    dicapte zo veel drágelijker!
    Fijne avond Maayke, tot lezens weer! Groetjes
    van Madelief en bedankt voor je leerzame bij-
    dragen hier!

    Reactie door Madelief — dinsdag 17 april 2007 @ 21.07 uur

  32. @25, Ja zeker Olav, als het gaat om info ver-
    strekken.
    Doorgaans staan ze buiten de trein met z’n
    drieën op het perron om evt. de toegangs-
    kaarten te checken en ik zie ze nooit mensen
    helpen instappen of bij de uitgang staan waar
    ze hulp kunnen bieden.
    Hoe dat moet gaan met onbemande treinen is me
    een raadsel en feitelijk ook evt. zelfs le-
    vensgevaarlijk te noemen.
    Het is de beslissing van de passagier of die
    aan de noodrem trekken zal, terwijl mogelijk
    een goed toeziende conducteur een dergelijke
    noodstop had weten te voorkomen, die op zich
    ook niet altijd zonder gevaar zijn!
    Mensen die incidenteel van het spoor gebruik
    maken kunnen het goed treffen, toevallig,
    maar dat zegt dus helaas te weinig! Groet!

    Reactie door Madelief — dinsdag 17 april 2007 @ 21.13 uur

  33. Karel, als het aan de SP ligt wel

    Reactie door cynthia — dinsdag 17 april 2007 @ 22.19 uur

  34. Natuurlijk is de actie ‘toegankelijk OV voor gehandicapten’ bitterhard nodig.
    Openbaar vervoer moet voor IEDEREEN toegankelijk zijn! Absurd dat hier nog actie voor gevoerd moet worden. Had allang voor elkaar moeten zijn.
    Luister dan NU regering!!

    Reactie door Gloria — dinsdag 17 april 2007 @ 23.30 uur

  35. Niet alleen voor gehandicapten, maar ook
    voor mensen lopend met kleine kinderen en/of
    kinderwagens op stoepen, is het enorm hin-
    derlijk een gedeelte over het fietspad of
    rijweg te moeten (om-)lopen, als men denkt
    de fietsen ook buiten het fietsenrek maar
    even te parkeren op standaard. Al snel vallen
    die om bij het passeren en mensen die hun
    fiets uit het fietsenrek trachten te nemen,
    kunnen niét achteruit, anders dan tegen ge-
    parkeerde fietsen/brommers aan te botsen.
    De loopruimte is tot a-sociaal, minimaal in-
    gekort en zowel gróte als kleine mensen, lij-
    ken zich totaal niet van hun gedrág bewust:
    een dagelijks weerkerende ergernis bij win-
    kelcentra, waarbij gedeelten van fietsenrek-
    ken léég staan, 20 meter van de ingang ver-
    wijderd, want ruimte is er meestentijds wél!
    Waar ‘visueel uitgedaagden’, zoals Victor
    dat noemt, mee te maken krijgen op de smalle
    stoepjes in hartje Utrecht, zijn de op de
    grond neergelegde/omgevallen fietsen en zág
    ik zelf, toen ik iemand naar een bus bege-
    leidde. Je schaamt je toch je ogen uit je
    hoofd als je ziet hoe mensen zichzelf, ten
    koste van ánderen, van gemák voorzien.
    Ja, de zo ingestelde mens, zou zelf eens een
    week geblinddoekt door Utrecht (en ook andere steden) moeten rondlopen en let op hoe
    de mentaliteit dán wel plotsklaps verandert!

    Ook in Amsterdam heb ik me geërgerd aan de
    ‘keien’, ‘t liefst nog onopvallen grijs, die
    op hoeken van straten werden aangebracht om
    overlast van snelparkeerders tegen te gaan.
    Echter bij veel drukte of ‘s nachts zijn die
    onzichtbaar en struikel je, door het juist
    opletten voor het ‘verkéér’, je een bréuk!

    Lékker doordacht door al die met auto’s con-
    trolerende en uitvoerende ambtenaren. OOK
    niét alle N.S. perrons zijn uitgevoerd met
    veiligheids rubberstrippen op de vloer om
    iemand op het ‘rechte’ pad te houden!.

    Maar dat men vaak te bedonderd is om iemand
    die letterlijke hándréiking te doen, stoort
    me toch het meest, die kost niets, maar men
    wordt tegenwoordig wel héél erg lui!

    De ánder een dienst te willen bewijzen is er
    al op de openbare weg nog nauwelijks te vin-
    den, en zelden vind je nog die jongere die
    van zijn plaats opstaat als er een tachtiger
    binnenkomt in het OV, maar ze zijn er wel,
    gelukkig!

    Reactie door Madelief — woensdag 18 april 2007 @ 9.40 uur

  36. even aansluitend op de invaliden toiletten. Ook hier ligt nog en terrein open in Nederland. In Europa bestaat de zogenaamde Eurosleutel (Euroschlüssel). Deze sleutel past op nagenoeg alle invalidentoiletten in Duitsland,Zwitserland en Oostenrijk en ook in België en Frankrijk worden deze sloten steeds meer gebruikt. De sleutel kan gekocht worden bij de club behinderter darmstadt als je een kopie van je invalidenparkeerkaart opstuurt en kost 15 euro (www.cbf-ba.de). Ik vind het ideaal dat ik, als ik bijvoorbeeld door Duitsland rijd, niet eerst naar de kassa hoef voor een sleutel maar zo naar het toilet kan.

    Ik heb de ANWB gevraagd waarom Nederland niet meedoet aan dit soort invalidenvriendelijke zaken, vooral waar het toiletten betreft aan de snelwegen. Antwoord was dat de benzinemaatschappijen in Nederland (dat zijn echt dezelfde als in Duitsland en zo) niet bereid zijn deze immense investering (pakweg 100 euro) te doen!

    Desondanks ligt hier bij de politiek ook een taak om in openbare gebouwen, winkelcentra enz het gebruik van deze sloten verplicht te stellen!

    Reactie door ipuntje — woensdag 18 april 2007 @ 11.34 uur

  37. Waarom worden de NS-treinen niet zo uitgevoerd als veel Duitse treinen : Alle dubbeldekkers hebben daar een verlaagde intree , bedoelt voor reizigers die het hoge opstapje niet kunnen nemen ?

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 11.59 uur

  38. @31. nou, madelief, wat dacht je van situaties op stations, dat gehandicapten in goederentreinen worden gedumpt, omdat er elders geen plaats is. het is echt schreinend, zoals er met gehandicapten wordt omgesprongen. toen ik 27 jaar terug nog op een activiteitencentrum zat in breda, heb ik een tijd lang in een deelnemersraad gezeten, waarvoor we regelmatig naar Utrecht moesten om vergaderingen bij te wonen van de landelijke deelnemersraden. daar hebben we toen eens iemand uitgenodigd om te praten over het probleem, wat zich afspeelt op stations met gehandicapten. we hadden al voorgesteld om een inklapbare brug aan de treinen te bevestigen, zodat ook mensen, die moeilijk de trein in- en uitkomen daar gebruik van zouden kunnen maken en moeders met kinderwagens. dat werd al gelijk afgeketst, want, stel je toch eens voor, dat andere mensen, die langs die inklapbare brug hun nek zouden breken. weg idee. het volgende was om de perrons een deel te laten zakken, zodat dat gelijk kwam te liggen met de ingang van de treinen, zodat iedereen gelijk kan instappen. ook geen goed idee, want dat zou klauwen vol met geld kosten. zo was er elke keer wel iets. maar zelf met ideeen komen, hoe we dat het beste op kunnen lossen, ho maar. de NS doet hier ook niets aan. en als je 2 dagen van tevoren hebt gebeld, dat je zo en zo laat de trein wil hebben, dan is het nog maar de vraag, of ze klaar staan met die brug. dat is ook niet altijd het geval. er zijn zoveel dingen, die zouden moeten veranderen om het voor de gehandicapten toegankelijker te maken. het grote probleem is, dat het geen geld mag kosten. tot het hele kabinet balkenende invalide wordt, dan wordt alles in sneltreinvaart aangepast.dan heb ik al zoiets: “Laat het maar gebeuren.” dan is er ineens wel geld om alles aan te passen. ik ben de laatste 4 a 5 jaar afhankelijk van een rolstoel, maar nu merk ik wel, wat voor barricades je tegen komt: ongelijke stoepen, drempels, die in de wijk zijn, stoepranden, waar je niet alleen opkomt, verhogiongen van wegen of fietspaden. dan zou ik het liefst, gemeenteraad Breda in een rolstoel willen zetten, om hen dat aan den lijve te laten ondervinden. daarom schreef ik ook, dat Agnes Kant meerdere politieke figuren de rolstoel in had moeten sleuren, maar ook, dat gehandicapten meer met het beleid moeten gaan bemoeien, zeker, als het gaat om aanpassingen.

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 18 april 2007 @ 12.33 uur

  39. aanpassingen klinken erg duur : je moet geen aanpassingen aanbrengen : in het ONTWERP van een nieuwe wagon BEHOORT dit overwogen te worden : mobiel-gebrekkige zijn niet van de laaste tijd !

    Waarom hoge intrees ?

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 13.40 uur

  40. @39. Juist, Fred, en dat maakt het gehandicaptenbeleid zo duur. het lijkt wel, of dat doelbewust gebeurt en daar kan ik me ontzettend kwaad om maken. eigenlijk zouden we met z’n allen eens kijkje moeten gaan nemen in Zweden. daar schijnt alles echt goed aangepast te zijn voor gehandicapten. daar zou Nederland een hoop van kunnen leren.

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 18 april 2007 @ 14.01 uur

  41. @40 ja en daarom kost een standaard rolstoel twee keer zoveel als een merkfiets! twee wielen en een frame, bij een fiets krijg je er nog veel meer techniek bij. En nu begrijp ik wel dat er prompt iemand zal roepen dat er meer fietsen gemaakt worden als rolstoelen, maar daar geloof ik niets van. Hulpmiddelen zijn altijd al duurder als vergelijkbare artikelen in de maatschappij, want daar controleert mevrouw kroes vast niet of de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.

    Waarom is gezondheidszorg zo duur? toch alleen maar omdat er ergens iemand ontzettend veel geld mee verdient? de patient betaalt toch wel, want die heeft geen keus (vrije markt? kan ik gaan shoppen welk ziekenhuis goedkoper is en krijg ik het geld dan wat ik bespaard heb? een soort ALDI-ziekenhuis dus, want dat zou vrije markt zijn) en de regering interesseert het niets, zolang ze maar een goede baan krijgen nadat ze uit de politiek gaan.

    Reactie door ipuntje — woensdag 18 april 2007 @ 15.50 uur

  42. Als nu de nS oude dubbeldekkers uit Duitsland gaan opkopen zoals die D-treinen , kan dit bijdrage tot een beter vervoer

    Reactie door Fred — donderdag 19 april 2007 @ 18.21 uur

  43. Goede morgen Maayke en ipuntje, ‘k was
    hier zojuist pas even terug 9.39 uur en ont-
    dekte jullie véélzéggende bijdragen en van-
    daar dat ik me dus zo kwaad kan maken als
    men van mening is dat er eerst de prio’s
    liggen bij prestige-objecten, alsof die de
    economie zouden bevorderen door touristen.
    De cultuuraankopen, die van, “je stáát erbij
    en je kíjkt ernaar”, want niet de cultuur-
    hongersnood moet als eerste worden bestreden,
    maar het gemak van de minder valide MENS wél
    worden aangepakt.
    Ook het simpele bijhouden van geégaliseerd
    wegdek, dat zonder moeite struikelen veroor-
    zaakt, of de gleuven tussen fietspadtegels
    waar met gemak een dunne voorband in blijft
    steken.
    Bij verwijtbare schuld door in gebreke blij-
    ven van de gemeente, dient deze het slacht-
    offer ervan schadeloos te stellen.
    Het gevoél van wérkelijk dienstbaar in de sa-
    menleving te willen zijn, lijkt geheel op de
    achtergrond te zijn geraakt.
    Mooi om te zeggen dat er vooral ‘positief
    denken’ geëntameerd dient te worden, maar het
    ‘positief dóén’ behoort er onmiddellijk op te
    volgen.
    Jullie beider ergernissen en die van anderen
    ráken me diep en ik kijk vele malen met ver-
    bijstering om me heen naar de diréct verant-
    woordelijken die daar periodiek naar moeten
    en behoren om te kijken, om te zien náár de
    ander in de samenleving.
    Voor hén geldt nu dat het loonstrookje met ‘n
    periodiek wordt uitgebreid en zitten geens-
    zins op de keien al wordt er zielig uitge-
    haald naar het bedrijfsleven dat er zoveel
    beter vanaf zou komen.
    Zij realiseren zich niet dat Nederlandse
    werknemers van de praktisch éne dag op de an-
    dere te horen kregen/krijgen in de ‘prijzen’
    te mogen vallen van massale ontslagaanzegging
    naar Amerikaans voorbeeld die dat al 50 jaar
    lang zo doen.
    Hoe ver zou het zijn van Bush naar Bos én
    v.v.? Markeer hiér vooral jullie voorbeelden,
    en wat het O.T. (in dit geval: Openbaar Toi-
    let) betreft: schrijnend als er bij veel NS-
    stationnetjes ook na aankomst géén toilet in
    de buurt te vinden is en de mogelijke horeca
    er ter plekke gesloten blijkt op de normale
    tijden, noch anderszins is voorzien in cabine
    vorm die toepasbaar gemaakt voor passagiers,
    waar dan ook in den lande, een uitkomst kan
    betekenen.
    Men komt ze tegen aan het strand en soms on-
    regelmatig bij recreatiegebieden of heel grote parken die bijv. een publieksaantrekke-
    lijk evenement organiseren in een openlucht-
    theater annex speelweiden.
    Werkelozen een uitkering aanbieden ipv hen
    per twee of drie man sámen een ‘buitenbaan’
    aanbieden die ook nog een ‘waarnemersfunktie’
    zou kunnen inhouden, is nog steeds niet bij
    een zichzelf inventief bestempelend Kabinet
    opgekomen. Veel werkelozen zouden zichzelf
    vast wel een service-ambtenaar willen noemen
    en dan in ieder geval meer betaald krijgen
    dan slechts die minimale uitkering.
    Leuk al die parkéérwachters, ik wacht op
    párkwachters.
    In het openbaar een ‘behoefte doen’, wordt
    bestrafd en derhalve is er geen enkel alter-
    natief dat een oplossing geeft in de lange
    tijd dat bos en park in winter en voorjaar
    bezocht te worden anders dan ‘gezien’ te
    worden! Nederland ‘schoon’ houden beperkt
    zich tot het plaatsen van openbare afvalbak-
    ken, want het kijken naar afval is kennelijk
    het belangrijkste dat weggewerkt dient te
    worden! Verlangens van belangrijker aard, de
    fysieke mens die zich prettig wil voelen on-
    derweg, worden niet beantwoord en plannen kennelijk alleen ontworpen door …………
    autobezitters!
    Maar ik heb er nog wel een oplossing voor:
    groenblijvende haagjes, desnoods van laurier-
    kers die een milieuvriendelijke uitstraling
    kunnen hebben, wand wuivend riet is niet voor
    iedereen toegankelijk!
    Een databank opzetten voor ‘toiletten in het
    openbaar toegankelijk, dág en nacht’ is door
    hélpend Nederland wél op te zetten!

    Op naar zand en plas dit weekend en niet de
    lol van een kind bederven die spelend met
    emmer en schep plotseling een ondergespitte
    * * * * tegenkomt van mens of hond!

    Sterkte Maayke, ipuntje en vele anderen ook!
    Hartelijke groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 20 april 2007 @ 10.15 uur

  44. Sorry Maayke en ipuntje, m’n reaktie ver-
    dween vooralsnog in de mist, maar kom er la-
    ter weer op terug en kwam jullie pas vanmor-
    gen weer hier tegen! Reproduktie van e.e.a.
    kom ik nu even niet aan toe, of er zouden er
    nu velen ‘in de wacht moeten staan’.
    Al vast van harte een fijne dag gewenst!

    Reactie door Madelief — vrijdag 20 april 2007 @ 10.46 uur

  45. @41. nou ipuntje, ik weet wel, waarom de gezondheidszorg zo duur is. dat hebben we allemaal aan Hoogervorst te danken. die zouden ze eerst eens terug moeten fluiten, voordat ze de zorgpremies omhoog gooien voor de burgers.

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 20 april 2007 @ 12.01 uur

  46. @.43. ben maar niet bang, madelief, ik sla me ewr wel door heen. die wilskracht heb ik gelukkig wel, als je overal maar zelf achteraan gaat, want het is net, wat je schrijft: dat mensen gestraft worden, wanneer ze iets mankeren. zo voel ik dat ook. en ik heb echt niet om mijn handicap gevraagd.zo zullen er velen zijn, die met datzelfde probleem zitten. “en nou dokken”, lijkt deze regering te zeggen naar iedereen, die iets mankeert. “Eigen schuld, dikke bult.” maar zo zit dat niet in elkaar. ik zeg altijd maar zo: “Er is geld zat, er zit alleen een hoop op de verkeerde plaats.” van dat geld zou men een hoop dingen aan kunnen passen. Stoepen egaliseren of asfalteren, stoepranden aanpassen, drempels eruit of aanpassen, noem het maar op. ik zou het wel weten. want nu ik afhankelijk ben van een rolstoel kom ik nu toch wel wat hindernissen tegen. ongelijke stoepen, zodat je zowat de rolstoel wordt uitgehobbeld. maar ook degene, die met mij aan de wandel is, moet uitkijken, dat hij z’n nek niet breekt over omhoog liggende stoeptegels.nee, er valt nog heel wat te verbeteren op het gebied van aanpassingen voor gehandicapten. het zou mooi zijn, als gehandicapten ook mee mogen/kunnen beslissen over dat beleid. ik had al voorgesteld bij de SP om een ministerie te vormen voor gehandicaptenbeleid.

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 20 april 2007 @ 12.42 uur

  47. Als je de gemeente Alkmaar verzoekt om informatie over parkeerplaatsen voor gehandicapten en regels voor de gehandicapten parkeerkaart, krijg je een stapeltje folders over hun stimuleringsbeleid voor openbaar vervoer en over hun uitgebreide busnet. Ze zeggen er niet bij dat geen enkele bus is aangepast voor rolstoelen……………
    Gehandicapten gewoon niet gewenscht dus…

    Ook in Gouda wordt een schrikbewind uitgevoerd om gehandicapten buiten de deur te houden. Die verklaren de gehandicapten-parkeeerkaart gewoon ongeldig. Gelukkig is het wel zo dat beroep bij de Officier van Justitie steevast leidt tot terugdraaien van de boete. Als je bij Gouda vervolgens navraag doet, hoor je niets meer.

    Reactie door Bert — maandag 21 mei 2007 @ 11.48 uur

  48. De nuchterste reactie die ik hier gelezen heb is die van Karel (no. 29): ‘Kunnen gehandicapten niet gewoon vervoer op maat krijgen????’
    Ik sluit me daarbij aan. Het openbaar vervoer is voor gezonde mensen al vaak een mijl op zeven, met name als er zowel van bus als trein gebruik gemaakt moet worden. Niet zozeer de prijs is het probleem als wel de reisduur, die dikwijls meer past bij de achttiende dan bij de eenentwintigste eeuw.
    Ik begrijp dus de hang van gehandicapten naar het OV niet goed. Volgens mij zouden zij er verstandiger aan doen, te ijveren voor individueel vervoer van deur tot deur en de ellende van het OV aan zich voorbij te laten gaan.
    Natuurlijk, dat is kostbaar, maar als het rekensommetje gemaakt wordt van de kosten van noodzakelijke aanpassingen voor gehandicapten in het openbaar vervoer, zou individueel vervoer in totaal wel eens goedkoper kunnen blijken. In ieder geval veel prettiger en meestal minder tijdrovend.

    Reactie door Lau Kanen — dinsdag 31 juli 2007 @ 0.36 uur

  49. gezocht een grenen dressior,niet te veel beschaigd.voor huiskamer gehandicapte en niet te duur.zij hebben het geld hier niet voor,en betaal het maar zelf.aub het liefst gratis of 10euro.b v b dank

    Reactie door h.w.emke gringhuis — dinsdag 16 oktober 2007 @ 12.01 uur