Het OV is geen markt

Stop de Marktwerking

De aanbestedingen in het stads- en streekvervoer staan vandaag weer op de agenda van de Kamer. De Wet Personenvervoer die onder Kok in 2000 is aangenomen (jawel, onder Paars) heeft de marktwerking in het stads- en streekvervoer geïntroduceerd. Het heeft geleid tot waar de SP voor heeft gewaarschuwd. Een verschraling van het aanbod, torenhoge kosten van aanbestedingen en verminderde kwaliteit. Ook het personeel is haar baan lang niet meer zeker.

Een veelgehoord argument is dat de aanbesteding ‘moet’ van Europa. Maar dat is niet waar. In november 2001 nam het Europees Parlement een voorstel van SP-Europarlementariër Erik Meijer aan. Daarin wordt geregeld dat niet al het openbaar vervoer verplicht aanbesteed hoeft te worden.

Volgens de wet moet uiterlijk 2012 al het openbaar vervoer worden aanbesteed. Tot nu toe zijn de vier grote steden buiten schot gebleven. Bus- en trampersoneel protesteerden daarom afgelopen november nog massaal op het Plein. De opstelling van de SP is helder, de martkwerking in het OV moet verdwijnen. Op alle fronten – van de NS tot de stadsbus – is te zien dat de beoogde kwaliteitsimpuls en kostenbesparingen zijn uitgebleven.

Zaken van algemeen belang en sectoren waar geen goed werkende markt is te organiseren moeten het alleenrecht van de overheid zijn of worden, en blijven.

Kijk ook eens op: Doodziek van Marktwerking

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 17 april 2007 :: 16.05 uur

58 Comments

58 reacties

  1. Kunnen we niet gewoon 1 hele grote aktie houden? Tegen marktwerking in alle sectoren, tegenprivatisering, tegen verkwanseling van jarenlange zekerheden, tegen de vele ontslagen, tegen de WAO-herkeuringen. Is het niet gewoon tijd dat we massaal de straat op gaan, gewoon 1 x maar dan allemaal tegelijk!!

    Reactie door Irma — dinsdag 17 april 2007 @ 16.28 uur

  2. @ 1 Irma

    Die aktie krijgen we elke 4 jaar soms eerder, want dan gaan we stemmen, betere aktie kan je niet hebben, maar de meeste Nederlanders slapen en blijven en blijven dromen, jammer, maar het zij zo.
    De grootste kluit die gaat stemmen weten niet eens wat marktwerking/privatisering is, laat staan dat ze dan de gevolgen ervan kennen.

    Reactie door Pool — dinsdag 17 april 2007 @ 16.35 uur

  3. Geweldig…. het kabinet gaat weer onderzoek doen…. ze gaan kijken of de burger er profeit van heeft….van de marktwerking….

    Maar stoppen met die ramp? nee hoor!!!!

    Reactie door Marleen Mes — dinsdag 17 april 2007 @ 16.41 uur

  4. Aan al die akties kun je wel zien hoe het met ons land is gesteld.Nederland is ziek.ernstig ziek,terminaal politiek ziek.de ziekte van de markt en de munt.

    Reactie door rafstal — dinsdag 17 april 2007 @ 16.43 uur

  5. @ Irma. Dat doen we in feite al (minstes) eens in de vier jaar. Tijdens de verkiezingen. Dan laten we zien wat we wel en niet willen. En helaas is dat niet voor iedereen het zelfde.
    Het idee dat het de boel-plat-leggen sympathie opwekt is denk ik niet juist, daar tref je niet (alleen) de grote bedrijven, de landseconomie of het spoor mee, maar ook de kleine éénmans/vrouw-bedrijfjes, die niet naar hun werk kunnen en die later meer belasting moeten betalen om de geleden schade van de grote bedrijven te compenseren. En het idee ‘dan staak je toch mee’ is te eenvoudig. Als ik een dag niet werk heb ik ook een dag geen inkomsten. En dat is met een minimum inkomen en geen enkele zekerheid (WW e.d. kun je wel vergeten bij een eigen bedrijf) geen optie.

    Reactie door Sonja — dinsdag 17 april 2007 @ 16.48 uur

  6. Hier in ‘s-Hertogenbosch is te zien wat een openbare aanbesteding van het OV heeft opgeleverd.
    Aftandse bussen waar van alles aan mankeert.
    Overal wordt op bezuinigd niet echter op het bezoek van een uur van de Kon.familie op 30 april aan de hoofdstad van Noord Brabant ,kosten “slechts” 650.00,00 EURO!!!!

    Reactie door annachristina — dinsdag 17 april 2007 @ 17.25 uur

  7. Ik ben die marktwerking ook spuugzat, maar er is niets aan te doen vrees ik. Er zullen wel mensen/bedrijven garen bij spinnen, maar wij zijn dat niet, dat is wel duidelijk.

    Reactie door Marjolein — dinsdag 17 april 2007 @ 17.42 uur

  8. Openbaar Vervoer,de Zorg en de energie dat is voor het algemeenbelang dus voor iedereen en dat kan men niet privatiseren en tegen elkaar laten concurreren als men dat niet goed in de hand houd dan gebeuren er ongelukken en men kweekt een tweedeling want wie het meest betaalt krijgt de beste zorg enz. Dat moeten wij niet hebben in Nederland

    Reactie door Dirk Schuit — dinsdag 17 april 2007 @ 17.54 uur

  9. off topic.VS-leger staat op het punt te breken’

    WASHINGTON, 12 april 2007 – Na de beslissing van de Amerikaanse president Bush om nog eens 35.000 soldaten naar Irak te sturen ter versterking van de 140.000 die er al aanwezig zijn, zit het Amerikaanse leger aan de grenzen van zijn mogelijkheden. Colin Powell, de voormalige minister van Buitenlandse Zaken, waarschuwt in het tijdschrift Time dat het leger “op het punt staat te breken”.

    De weekbladen Time en National Journal komen deze week in hun hoofdartikel tot de conclusie dat het Amerikaans leger aan de rand van zijn mogelijkheden zit. De gepensioneerde generaal Barry McCaffrey, nog maar net terug van Irak en Afghanistan, windt er geen doekjes om: “Het Amerikaanse leger is in ernstige problemen en het zal jaren duren voor het zich hiervan kan herstellen. Wanneer we de trend niet kunnen keren riskeren we het leger in de volgende jaren te breken zoals we dat in Vietnam hebben gedaan.”

    Onder druk van de overbelasting heeft het leger zijn morele en fysieke normen voor nieuwe rekruten moeten afzwakken, zo meldt de Journal. Voor vijftien procent van de nieuwelingen werd in 2006 een “uitzondering” gemaakt, in de helft van de gevallen ging het om mensen die tot de militaire dienst werden toegelaten ondanks het feit dat ze een strafblad hadden. Slechts 82 procent van de rekruten had de middelbare school afgemaakt, terwijl het leger in normale omstandigheden 90 procent als norm hanteert.

    Kortere opleidingstijd

    De extra mansterkte voor Irak zorgt ervoor dat de opleidingstijd van de rekruten steeds korter wordt. “Door de nieuwe aanpak is er meer interactie tussen de soldaten en de Irakezen”, zegt Lawrence Korb, voormalig personeelsofficier bij het Pentagon in de jaren tachtig, in Time. “De soldaten zouden eigenlijk meer training moeten krijgen in plaats van minder.” Daarbij komen nog praktische problemen: omdat al het materiaal in Irak is, zijn er op de opleidingsbasissen niet genoeg tanks en jeeps om mee te oefenen.

    Intussen worden de verloven voor de militairen steeds korter. Wie een jaar in het buitenland dient, kan daarna normaal gezien twee jaar in eigen land bij zijn familie blijven. In de huidige omstandigheden worden de soldaten soms al na zeven maanden teruggestuurd naar het oorlogsgebied.

    Kanaries

    “De instorting van het leger na de oorlog in Vietnam werd voorafgegaan door het verdwijnen van officieren met een lagere of gemiddelde rang”, zegt gepensioneerd generaal-majoor Robert Scales, “Wanneer we de sergeanten en kapiteins verliezen, raakt het leger opnieuw stuk. Ze zijn als de kanaries in de mijn die gaslekken moeten opsporen. En als je goed kijkt, zal je zien dat de kanaries hun kooi massaal aan het ontvluchten zijn.”

    Het leger heeft momenteel 3.000 officieren voor het middenkader tekort. De krant Boston Globe meldde gisteren (woensdag) dat de officieren die afstuderen aan de militaire academie van West Point het leger in de voorbije dertig jaar nog nooit zo snel de rug hebben toegekeerd als nu. Van de 903 officieren die in 2001 afstudeerden, had in januari 2007 al 54 procent de militaire dienst verlaten.

    Voormalig generaal Edward Meyer, die in 1980 voor opschudding zorgde door te zeggen dat de VS een “hol leger” hadden, ziet gelijkenissen met de situatie van toen. “De uitdagingen voor het leger inzake overbelasting zijn erg gelijkaardig. Ik denk dat de druk nog nooit zo hoog is geweest, tenminste sinds het einde van de Koude Oorlog”, zegt Meyers in de National Journal. (IPS, Jim Lobe)

    Reactie door rafstal — dinsdag 17 april 2007 @ 18.20 uur

  10. “Zaken van algemeen belang en sectoren waar geen goed werkende markt is te organiseren moeten het alleenrecht van de overheid zijn of worden, en blijven.”

    Daar ben ik het 100% mee eens. Voor OV waar beschikbaarheid en dichtheid belangrijker zijn dan het kaartje, m.a.w. waar in bedrijfseconomische zin de vaste lasten de variabele verre overstijgen komt de “vrije markt” niet in aanmerking. De markt zal altijd proberen de vaste lasten te minimaliseren. &lt &gt
    Misschien kan ook gelijk die achterlijke strippenkaart worden afgeschaft. Daar speelt hetzelfde: een extra strip voor het vastrecht. Na al die jaren kan dat wel geëvend worden, zou ik denken.

    Reactie door jk — dinsdag 17 april 2007 @ 18.31 uur

  11. Het is geen PRIVATISERING ; het is dat topmanagement nu bestaat uit loon + bonus : doel is eigenlijk publieke middelen goedkoper en effectiever te maken : Helaas gaat te ten kosten van Werkgelegenheid ; want daar is winst te halen ; de bonus is afgeleid van deze winst ; Leidt dus tot minder arbeiders op de werkvloer ; gevolg kwaliteit verlies , verschraling van publieke dienset .
    Vroeger had een Topmanager ( topambtenaar ) een vast gesteld loonplafond : Nu is deze variabel dooe de Bonusregelin en zal deze “nieuwe ambtenaar “volgens het principe van resultaatgericht werk gaan werken .

    Reactie door Fred — dinsdag 17 april 2007 @ 19.52 uur

  12. Wanneer gaat de regering inzien dat marktwerking, geen verbetering en geen besparingen oplevert.
    Tot nu toe heeft het invoeren van de markt,
    in alle sectoren verslechtering van kwaliteit opgeleverd.
    De zogenaamde besparingen gaan steeds ten kostte van de expertise en de kwaliteit in alle sectoren.
    Marktwerking is niet geschikt voor alle soorten dienstverlening.
    Helaas wordt eerst alles wegbezuinigd voordat er word nagedacht, het gaat om de winst en om helemaal niets anders.

    Reactie door kitje — dinsdag 17 april 2007 @ 20.04 uur

  13. 7@Marjolein
    Ik ben er niet zo zeker van dat er niets te doen is aan de marktwerking ; wat betreft het openbaar vervoer, de zorg en het onderwijs is het de bedoeling van de SP om, zodra zij meeregeren, op deze gebieden de marktwerking terug te draaien.
    Intussen is het hier in Maastricht ook erg schraal geworden wat betreft het busvervoer Hier in de wijk is een groot verzorgingshuis voor ouderen, ook in de buurt zelf wonen relatief veel bejaarden en gezinnen met jonge kinderen.
    Vroeger waren er 3 bussen per uur en nu nog 1 bus.
    De best bereikbare en meest centrale bushalte is weggevallen, hetgeen een heel eind lopen betekent en slalommen tussen werken van de gemeente aan de voetpaden. En daarbij komt deze bus steevast of te veel te vroeg of te laat, zodat niemand dan weet hoelang je nog moet wachten.
    Alsof dat niet genoeg is maakt hij voortaan ook een grote omweg eer hij de markt bereikt. Gevolg : meer zones betalen!
    Aangezien ik weinig mobiel meer ben is het meer inspanning dan ontspanning om even de stad in te gaan : met dank aan de lekker sociale en menselijke Kabinetten die hiervoor gezorgd hebben!

    Reactie door Lieve — dinsdag 17 april 2007 @ 20.05 uur

  14. http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=25865

    Off topic maar, koren op de molen voor de SP.

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 17 april 2007 @ 20.29 uur

  15. Marktwerking betekent in mijn opvatting dat verschillende elkaar beconcurerende bedrijven een kwalitatieve en kwantitatieve prijzenslag met elkaar voeren, met evenredig voordelige en profiteerbare effecten voor de consument. Als voorbeeld van een goede makrtwerking is bijvoobreeld de prijzenslag tussen de supermarkten en het voortdurende gevecht in de mobieltjesmarkt. Het punt is dat er bij dit soort “marktwerking” sprake is van een “markt” die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, wil de “werking” positief zijn voor de consument. Zo moeten de markpartijen elkaar in ongeveer in balans zijn met elkaar en een bepaalde vermogenspositrie en een relatief grote schaalgrootte (landelijk) hebben. De vraag is of bij sectoren die voorheen door de overheid gefinancieerd werd, de markt aan dit soort eisen voordoet. Vaak niet en met desastreuze effecten, kijk maar wat er in de gezondheidszorg gebeurd in het kader van de Wmo. Dat wordt nog grotere puinhopen dan die in het openbaar vervoer, omdat hulpbehoevende mesnen hiervan de dupe worden.

    Paars heeft zich hierin evergist, en met paars het gehele Tatcheristische of neoliberale denken. Het paste een principe toe, zonder exact te kijken naar de omstandigheden waarbinnen het gunstige effect wat wij “markwerking” noemen plaatvindt.

    Reactie door Sven — dinsdag 17 april 2007 @ 20.42 uur

  16. Komen we dan dichter bij de waarheid en wie wat stemt ????????.

    http://www.nu.nl/news/1046389/52/Commissie_vernietigend_over_beleid_stemmachines.html

    Leve het rode potloodje.

    Reactie door Pool — dinsdag 17 april 2007 @ 21.04 uur

  17. Aaaahhh Johan, daar wordt ik echt doodziek van. Het bloed begint bij mij al te koken! BAH.

    Reactie door ACCEPT — dinsdag 17 april 2007 @ 21.05 uur

  18. Kom op zeg. Doe nou niet of het openbaar vervoer voor deze veranderingen nou zo goed was. Als je eens kijkt naar de zeer slechte service van het (niet geprivatiseerde) personeel van het GVB Amsterdam en je vergelijkt dat met dat van het wel geprivatiseerde Connexxion of Arriva. Nou dan kies ik voor de privatisering.
    Dat privatisering niet het toverwoord is, dat weet iedereen, maar het heeft in dit geval wel wat peper in de kont van het personeel opgeleverd. Pas als we eens een echt anti-autobeleid zouden durven voeren dan kwam het wel goed met het openbaar vervoer, maar daar hoef je bij de SP ook niet mee aan te komen. Ik ben daar zelf overigens ook geen voorstander van.

    Reactie door Gerard de Boer — dinsdag 17 april 2007 @ 21.33 uur

  19. Wij waren in Engeland n leichester. In sommige straten rijden elke 15 minuten 2 bussen, waarom oorlog tussen de busmaatschappijen. Maar beide Paasdagen reed er bijna geen bus, In de avond was het ook niet veel soeps met het o.v. Buiten de stad is het trouwens ook een ramp daar, net als hier in Nederland. Marktwerking werkt niet.

    Reactie door Harry Sangers — dinsdag 17 april 2007 @ 21.41 uur

  20. off topic:oproep urgent!!
    tu delft heeft ‘n promotie onderzoek uitgeschreven over dat ‘n zelfde metaal niet equal reageert o.o. en de bevindingen stellen metaalverwerkers in staat fin. besparend te acteren. WELKE ONDERZOEKEN ZIJN ER NOG MEER GAANDE? = SYMPTOMATISCH back-/forward-ground POLIZIEK important!!
    noch via de media noch via de politiek kom je achter de urgenties. wie pakt ‘m op?

    m.i. is marktwerking al zo lang in nuts bedrijven inhumaan.

    Reactie door D’amour l’ardente flamme — dinsdag 17 april 2007 @ 21.50 uur

  21. MARKTWERKING?
    MARKT-BE-WERKING!
    ORDINAIRE PRIJSAFSPRAKEN!!

    Conclusie? We worden beduveld!

    Reactie door Gloria — dinsdag 17 april 2007 @ 21.58 uur

  22. Ik zou maar niet te hard actie voeren voordat je het weet ben je een
    http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/binnenland/article1757147.ece

    Reactie door De Hakker — dinsdag 17 april 2007 @ 22.07 uur

  23. @ Pool en Sonja
    Natuurlijk mogen we elke 4 jaar stemmen maar ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die CDA en PvdA hebben gestemd zich nooit hebben gerealiseerd dat ze dan dus vóór marktwerking hebben gestemd. Dus vóór hun eigen ontslag, vóór het slechte vervoer, vóór de WAO herkeuringen, vóór het zorgstelsel, vóór de hoge energierekeningen.
    Volgens mij lezen mensen namelijk geen verkiezingsprogramma maar stemmen ze uit gewoonte….. of ze zijn masochistisch

    Reactie door Irma — dinsdag 17 april 2007 @ 22.18 uur

  24. In Turkije rijden de z.g.Dolmuz busjes rond.
    Die nemen je meer als je langs de weg een seintje geeft.Zij zijn goedkoop en om het kwartier komt er een.Dat is ook marktwerking,maar niet via aanbesteding.Echte marktwerking betekend dat iedereen, uiteraard onder bepaalde veiligheids voorwaarden met een busonderneming zou moeten kunnen starten.Waarom kan dat in Turkije wel en hier niet?

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 17 april 2007 @ 22.55 uur

  25. Ik Gerard.v.d.Voort,doe hierbij een beroep,om elk weldenkend mens,als hij of zij de mogenlijk heeft, om morgen aanwezig te zijn ,om op het Plein te DenHaag mee te demonstreren,tegen de marktwerking,over de thuiszorg! Ik ben berijder van een scootmobiel,maar dat neemt niet weg,om actie te voeren De trein is al besteld,dus kom morgen massaal naar Den Haag,aanvang twaalf uur. Groeten Gerard.

    Reactie door gerard — dinsdag 17 april 2007 @ 23.09 uur

  26. @22 Hakker

    (C)DA?
    CHRONISCH DEMAGOGISCH APPEL!

    (De accent grave is nog toekomstmuziek)

    Reactie door Gloria — dinsdag 17 april 2007 @ 23.19 uur

  27. @1/@23 Irma

    Mee eens!
    Opstand en protest!! En de poen maar een dagje vergeten. Voor een beter Nederland.
    Voor een betere wereld.

    Reactie door Gloria — dinsdag 17 april 2007 @ 23.22 uur

  28. In het nieuws vandaag….

    De bierbrouwers kunnen vanwege prijsafspraken een hoge boete krijgen. Dat krijg je ;als er op die zogenaamde vrije markt nog maar een paar grote spelers over zijn; die onder elkaar de boel verdelen.

    De zorgverzekeraars; de telecom aanbieders; etc.
    ook de zorgaanbieders kijken naar wat ze de mensen uit hun zakken kunnen kloppen.

    Reactie door ReneR — dinsdag 17 april 2007 @ 23.42 uur

  29. #24.

    Maan…

    Omdat we in een heel achterlijk land leven. Achterlijke mensen kiezen achterlijke politici, die ons blijven debiliseren

    Reactie door ReneR — dinsdag 17 april 2007 @ 23.44 uur

  30. en we gaan ook niet weg uit Afghanistan in 2008…
    we worden met alles belazerd!
    http://www.nu.nl/news/1046708/20/%27Nederlanders_blijven_in_Afghanistan%27.html

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 8.05 uur

  31. En zo heeft ook deze PVDA weer boter op zijn hoofd.
    http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/artikel.asp?artnr=148110

    Reactie door De Hakker — woensdag 18 april 2007 @ 9.32 uur

  32. O.V. wat is dat?
    In een straal van ruim 10 km. rijdt er niets waar ik woon.
    Uitermate irritant.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 18 april 2007 @ 9.34 uur

  33. @16 Pool
    tsja… hier hebben we het al vaak over gehad.
    toch wel heel vreemd dat die actiegroep het kort geding even snel in trok zo vlak voor de verkiezingen.

    we hebben nu zelf gezien dat men geen significant verschil hoeft te hebben in de verkiezingsuitslag om een coalitie te vormen die men wil, als grootste partij…

    ik geloof namelijk nog steeds niet dat er weer zoveel mensen op het CDA hebben gestemd.
    een overgrote meerderheid wilde namelijk geen B4 werd er gezegd voor de verkiezingen.

    daarbij bleek ook dat de PVDA al lang van te voren afspraken had gemaakt met CDA voor de verkiezingen.

    en hield onze Koningin samen met Maxime verhagen, Balkenende op de been na het Bilderberg onderonsje,terwijl de overgrote meerderheid van de Nederlanders direct nieuwe verkiezingen wilde na de val van B2.

    maar laten we ze gewoon lekker blind vertrouwen,want anders is men een complottheorie denker…
    er klopt in mijn beleving helemaal niets van!

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 9.38 uur

  34. Ik ga naar Den haag om te protesteren

    Reactie door Birten Lostar — woensdag 18 april 2007 @ 10.00 uur

  35. Ik heb de indruk dat paars gekozen heeft voor “marktwerking”, omdat men de overheid op tal van terreinen incompetent vond. Maar vervolgens moeten de aanbestedingen wel bureaucratisch gecontroleerd worden door diezelfde overheid. Dat is dan wel inconsequent.

    Reactie door reint — woensdag 18 april 2007 @ 10.09 uur

  36. Het OV is jarenlang achteruit gegaan. In dun bevolkte gebiden is ook nog eens de km prijs duurder dan in dichtbevolkte. Dat is marktwerking overigens. Betekent wel dat in dun bevolkte gebieden voor met name ouderen OV meer nodig is, omdat vele dingen ver van huis zijn. Door de duurdere prijs echter minder toegankelijk. Dat is op zich een schande. Verder zorgt de marktwerking er nu al voor dat je op sommige trajecten met vershillende vervoerders verschillende vervoersbiljetten moet hebben. Overal werkt het anders en nergens is duidelijk aangegeven waar je ze kunt krijgen of hoe het werkt.

    Het wordt langzamerhand onoverzichtelijk en ontoegankelijk. Jammer.

    Reactie door Ton Sijm — woensdag 18 april 2007 @ 10.13 uur

  37. @ 33 iew

    We houden het zaakje in de gaten, want vertrouwen doe ik het voor geen meter.

    Goeiemorgen trouwens iedereen

    Reactie door Pool — woensdag 18 april 2007 @ 11.02 uur

  38. Nou de SP ziet weer overal beren waar er geen zijn. Marktwerking is misschien niet het toverwoord om alle problemen op te lossen.

    Maar als ik nu kijk naar de inefficiente manier van werken van het GVB, de vaak onbeschofte chauffeurs, dan mag van mij wel de bezem er door heen.

    Reactie door martijn — woensdag 18 april 2007 @ 11.51 uur

  39. dood “door” marktwerking?! de zorg…
    http://www.nu.nl/news/1046960/10/Vrouw_overlijdt_na_liposuctie.html

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 12.07 uur

  40. Martijn ben je een beer ?

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 12.08 uur

  41. Fred,

    Noem het maar toeval, maar als ik vaak kom aanrennen bij een tram rijd de chauffeur van het gvb expres met een lachende neus verder..

    Connexxion, stopt nog netjes om je te laten instappen.

    Reactie door martijn — woensdag 18 april 2007 @ 12.19 uur

  42. Martijn “gelukkig “doen ze dat ook in Den Haag , bij de htm , moet het maar zien als chauffeur-stress .
    dat hebben ook veel chaffeurs van personen wagens : of wer thuis of op het werk goud te halen is .

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 12.33 uur

  43. Wanneer treedt de marktwerking in bij de tweede kamer ?

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 12.58 uur

  44. Zie een stukje gezondverstand wat een Wouterje Bos mist ;

    //www.marxists.org/nederlands/einstein/1949/1949waarom.htm

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 13.20 uur

  45. De marktwerking zelf is ook al een wassen neus. In ons landje zitten de graaiers onderling de buit te verdelen. Onze supermarkten zijn te duur, onze kledingzaken zijn te duur, onze huizen zijn te duur, onze omgeving is te duur.
    Kijk maar eens even naar onze pilsjes. Ik zeg pilsjes want je hoort hier steevast biertjes. Over smaak valt niet te twisten maar wel over reinheid…
    Maar daar hebben onze brouwers een broertje aan dood.
    http://www.brabantsdagblad.nl/economie/article1323791.ece

    Overigens probeert de Brusselse overheid nu ook nog een graantje mee te pikken. Brussel: als je dat geld pakt OK, maar geef het dan terug aan de Nederlandse pilsdrinkers! Zij hebben namelijk teveel betaald. Ik zou zeggen maak elkaar maar af maar wel zo dat het ons geen cent meer kost OK? Zoals het nu gaat worden we twee keer gebeten. Eerst door de pilsbrouwers en daarna door het door ons opgehoeste kapitaalverslindende Brusselse overheidsapparaat.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 18 april 2007 @ 13.21 uur

  46. @41 martijn,

    Ik zou toch liever hebben dat er een bus zou rijden met een stuk sjachrijn van een chauffeur er in, dan helemaal geen bus zoals hier het geval is.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 18 april 2007 @ 14.01 uur

  47. Nou daar waar geen bussen rijden moet je maar niet gaan wonen. Als je daar wel wilt gaan wonen, prima, zorg dan dat je een auto hebt.

    Reactie door martijn — woensdag 18 april 2007 @ 14.58 uur

  48. teletekst

    12:48 18 April 2007

    Begrotingstekort valt hoger uit
    Het begrotingstekort valt dit jaar hoger uit dan door het kabinet was verwacht. Het regeerakkoord ging uit van een tekort van 0,2 procent. Financiën zegt nu dat het nog een hele klus wordt om het tekort onder de 1% te houden.

    Het hogere tekort wordt veroorzaakt door lagere aardgasinkomsten en door de oplopende kosten in de gezondheidszorg.

    Minister Bos komt volgende maand met maatregelen om het tekort terug te dringen. Daarvoor gaat hij nog met de ministers praten. In het regeerakkoord staat dat het begrotingstekort aan het eind van deze kabinetsperiode moet zijn omgebogen tot een overschot van 1%.
    —————————————-

    dus gaan we nog meer inleveren!
    want sociaal haalbaar en betaalbaar dat willen ze niet in den haag…
    nee liever marktwerking, want dan blijven de bedrijven en overheid tenminste vrij om te graaien naar hartelust!

    in naam van Europa word Nederland straks gewoon “het grootste industrieterrein” van de EU,waarin Brussel bepaald hoe men hier dient te leven.
    tegenwoordig dienen wij de regels ipv dat de regels er zijn om ons te dienen.

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 15.36 uur

  49. nog een staaltje van die zogenaamde goede marktwerking!
    de bevolking gaat de boetes betalen die aan de bierbrouwers is opgelegd,rarara wie plukt daar dus weer dubbel de vruchten van?
    juist de overheid! weer extra belasting centjes [accijnzen] want het bier word nu duurder…

    http://www.ad.nl/economie/article1291082.ece

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 15.51 uur

  50. Steun dan ook de Europese handtekeningenactie van de Europese vakbonden, sociaal-democraten en socialisten ten aanzien van marktwerking om zo de Europese Commissie onder druk te zetten om juist met maatregelen te komen die bescherming bieden voor publieke diensten tegen ongewenste vormen van marktwerking. Teken dus op:

    http://www.petitionpublicservice.eu/nl

    Reactie door Thijs — woensdag 18 april 2007 @ 16.29 uur

  51. [kwam dit tegen...]

    Het nieuwe zorgstelsel
    Gelezen en graag verder verspreid:

    Het nieuwe zorgstelsel:

    De fysiotherapeut knijpt er tussenuit.

    De logopedist is sprakeloos.

    De podotherapeut zit met kromme tenen.

    De KNO-arts krijgt er een brok van in de keel, voelt zich bij de neus
    genomen en vind dat hem een oor wordt aangenaaid.

    De oogarts ziet het somber in en ziet het niet meer zitten.

    De neuroloog krijgt er de zenuwen van.

    De verloskundige zit met de naweeën.

    De gynaecoloog baart het zorgen.

    De kinderarts is het kind van de rekening.

    De uroloog voelt aan zijn water dat dit niet goed gaat.

    De anesthesist is knock-out.

    De cardioloog aanschouwt het met bloedend hart.

    De dermatoloog krijgt er kippenvel van.

    De geriater krijgt er grijze haren van.

    Voor de chirurg snijdt het mes niet meer aan twee kanten.

    De hematoloog wordt het bloed onder de nagels vandaan gehaald.

    De gastro-enteroloog heeft er zijn buik van vol.

    De internist wordt binnenstebuiten gekeerd.

    De diëtiste kan geen pap meer zeggen.

    De psychiater snijdt het door de ziel.

    De traumatoloog ergert zich bont en blauw.

    Voor de apotheker is het een bittere pil.

    De tandarts ziet er geen gat meer in.

    Oh ja en de patiënt? Die is er goed ziek van!

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 17.00 uur

  52. Martijn,

    Is het beroep busschauffeur niets voor jou?
    Je bent nogal kort door de bocht vind je niet?

    Reactie door bijdehandje — woensdag 18 april 2007 @ 17.16 uur

  53. @ 49 iew,

    Prima OK, maar het gaat hier natuurlijk wel om PILS.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 18 april 2007 @ 22.26 uur

  54. @53 L’écologiste

    ik zou het verschil niet weten…
    ik drink namelijk geen druppel alcohol.
    [al bijna 10 jaar niet meer]

    Reactie door iew — donderdag 19 april 2007 @ 10.13 uur

  55. @ 54 iew,

    Gefeliciteerd! Ik drink er bijna elke dag wel wat, maar meestal Alt. Maakt ook niet uit.
    Waar het natuurlijk om gaat is dat we hier voor de x keer vernaggeld worden door de brouwers en de ambtenaren.

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 20 april 2007 @ 0.24 uur

  56. @48 iew
    Ja, dat stukje info kunnen ze weer mooi gebruiken om andere beloften ook niet te laten uitkomen.
    De huurtoeslag gaat al omlaag, de gratis schoolboeken worden niet gratis, de zorgverzekering wordt ieder jaar duurder (nu al 25% van mijn netto maandinkomen, huur is 38%, energie bijna 20% en niemand die zich afvraagd wat we eten).

    Ik vraag me serieus af waarom alle PvdA-stemmers zich niet ernstig beklagen!

    Reactie door Irma — vrijdag 20 april 2007 @ 11.01 uur

  57. Irma, ik denk omdat de meesten salonsocialist zijn en dus een inkomen van 2 keer modaal hebben

    Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007 @ 11.45 uur

  58. Ik maak elke dag van dichtbij wat marktwerking doet met een bedrijf, ik werk bij het gvb en het is nog nooit zo’n puinhoop geweest als nu. Het enige wat telt is de bonus die de hoge zichzelf belooft hebben en deze moet hoe dan ook gehaald worden. Er is totaal geen kennis bij deze heren en de ene foute beslissing na de andere wordt genomen. Het gevolg is dat er onnodig veel metro’s stil staan en het publiek er de dupe van is.Volgens mij is dus marktwerking een achterhaalt ideaal en moet snel tot stilstand gebracht worden.

    Reactie door Louis — vrijdag 20 april 2007 @ 18.33 uur