Leve het VMBO II

Vandaag ontving ik een mailtje van een docente van de VMBO-school waar ik vrijdag te gast was. Zij was geschrokken van berichten als zoude ik leraren van het VMBO ‘flapdrollen’ vinden. Sommige kranten schrijven dat, en de directeur zegt nu dat ik ‘alle VMBO-leraren heb beledigd’.

De bijeenkomst met enkele tientallen leerlingen afgelopen vrijdag in Someren zal ik niet snel vergeten. Zelden heb ik leerlingen zo openhartig horen spreken over het zogenaamde ‘nieuwe leren’. De kern van de goed gefundeerde kritiek was: We leren te weinig, we hebben te weinig contact met de leerkrachten en we zitten met z’n allen op het Plein waar het veel te druk is om je te kunnen concentreren. Hier staat een verslagje van de ontmoeting, en de reacties daarop.

Ik ben als docent ook niet tevreden over het werken op dit Plein en voel mij erg aangevallen door uw opmerking die in het Eindhoven Dagblad staat. Daarin staat te lezen: In de storm aan kritiek liet Marijnissen zich ontvallen de leerkrachten maar ‘flapdrollen’ te vinden.

Ik heb dit Plein niet verzonnen, dat heeft de directie gedaan en ik zorg niet voor de roosters, dat doet de roostermaker. En ook ik kan er niets aan doen dat er geen lokalen beschikbaar zijn, dat ligt aan de gemeente en directie van de school. Waarmee ik wil zeggen: de directie, de gemeente en de oprichters van dit Plein zijn hier de flapdrollen!

Ouderwets ben ik zeer zeker niet en sta geheel open voor vernieuwingen, maar vind wel dat er eens in goed overleg met docenten, die uiteindelijk het lesgeven als hun taak hebben, aan vernieuwing moet worden gewerkt, in plaats van alles van bovenaf door te dringen!

Ik heb haar het volgende geantwoord:

Ik zie net je mailtje. Ik vind leraren op het VMBO zeker géén flapdrollen. Ik heb grote bewondering voor ze omdat ik weet hoe zwaar het werk is.

Iedereen die erbij was afgelopen vrijdag, kan dat bevestigen. Helaas was je directeur er slechts even bij. Jammer dat ie denkt zo te moeten reageren, want op geen moment heb ik weerwerk van ‘m gekregen. Ook niet na afloop. Sterker, hij zei dat ie ook van mening was dat het nieuwe leren is ‘doorgeschoten’.

Het is curieus hoe een vermeende uitspraak van mij (Ik schreef er eerder over: Het woord ‘flapdrol’ kan alleen gevallen zijn in relatie tot het fictieve geval dat leraren niets zouden doen met de kritiek die door de leerlingen zo massaal werd geuit) zoveel te weeg kan brengen, en dat niemand rept over dat andere, de misstanden in het onderwijs. Nou, dan neem ik die taak wel op me.

Up-date:

Zo net wordt mij verteld dat degene die in de kranten heeft gemeend te moeten stellen dat ik alle VMBO-leerkrachten heb beledigd niet de man is die later bij het gesprek aanwezig was. Dat blijkt de lokatiemanager te zijn. Excuses aan hem.

De man die in de kranten geciteerd wordt is de algemeen directeur, Jan van de Rijdt. De man kent mij niet, was niet bij de bijeenkomst, én is de eindverantwoordelijke voor de scholengemeenschap en dus ook voor de wantoestanden. Dat verklaart een hoop.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 18 april 2007 :: 18.25 uur

101 Comments

101 reacties

  1. Jij (wij!) zullen als SP’er die taak wel op ons móeten nemen aangezien de minister die erover gaat 100 dagen op vakantie is, alvorens ‘ie eind mei een week of acht op vakantie gaat…

    Hoezo het land besturen…??

    Reactie door Paul Jan Petersen — woensdag 18 april 2007 @ 19.40 uur

  2. Beste Jan, ik had ook niet anders verwacht dan dat dit grote flauwekul is allemaal. Jij moet alsmaar zwarter worden gemaakt, vinden enkelen. Onmacht wellicht?

    Reactie door jan — woensdag 18 april 2007 @ 19.42 uur

  3. Voor de directeur is het blijkbaar makkelijker om naar de ander te wijzen; de aanval is de beste verdediging? De media laat zich zoals gewoonlijk sensatiebelust voor het karretje spannen. Jammer dat de kans om een discussie aan te gaan niet wordt aangepakt en de kritiek gebruikt wordt om constructief plannen te maken. Sterkte voor de leerlingen en docenten, ga vooral door met de dialoog!

    Reactie door Elsemie — woensdag 18 april 2007 @ 19.48 uur

  4. Hoge bomen vangen veel wind, en jij bent nu een hele hoge boom die wellicht veel zonlicht kan ‘wegkapen’ van de oude gewortelde eiken, Jan.
    Dus proberen die eiken, en hun aanhang, alles aan te grijpen om jou om te hakken.

    Reactie door Monique — woensdag 18 april 2007 @ 19.50 uur

  5. Beste Jan,

    Je hebt nu met eigen ogen kunnen constateren dat het grootschalige onderwijs niet de manier is, het werkt gewoon alleen maar directies en middle-managers in de hand. Waarom oh waarom kan een lokale SP-afdeling (stad Groningen) ons dan met droge ogen vertellen dat dit voor de stad Groningen de beste oplossing is. Het werkt gewoon niet en zal nooit werken. We gooien dus plm 23,5 miljoen euro weg aan een project waarvan jij en ik weten dat het niet werkt en de SP Groningen ? Ach, ze worden vaak het schoothondje van de PvdA in de raad genoemd.

    Reactie door Harmen Jan Veldhuis — woensdag 18 april 2007 @ 19.58 uur

  6. Als die ‘flapdrollen’ zich nou eens net zo druk zouden maken om hun leerlingen als om het wel of niet gebruik van een ‘onaardig’ woord, dan zou het al voor de helft beter gaan in het onderwijs.
    Ik woon vlak bij een HBO-opleiding en als je ziet hoe veel uitval daar is, maar ook hoe leerlingen worden opgeleid. De helft maakt loopt de hele tijd met merkkleding, hardop in dure telefoons te zwammen. Denken dat ze daarmee laten zien dat ze weten wat werken is. Die zijn nu al verpest. Een deel van de jeugd komt met eigen auto naar school!

    Reactie door Monique 2 — woensdag 18 april 2007 @ 19.58 uur

  7. Er zijn altijd docenten die op elke “probleem “een zoutkorrel liggen :
    Dit zijn meestal niet de goede docenten , die voor hun vak staan en zich niet laten intimideren door allerlei strevingen van de buitenwereld : Jan trek het je niet aan !

    Stel dat het wel waar was ,dan zouden de rebelse docenten ( de goede ) er gewoon op lachen en verder gaan met hun werk .

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 20.10 uur

  8. @3
    Even maar hier op inspringen als Hakker.
    ……
    Ik moet zeggen Jan dat jij wel de laatste boom zou zijn die ik om zou hakken.
    Dat proberen wel een paar flapdrollen maar niet de echte Hakkers Jan.
    Deze drolletjes zijn laffe drolletjes met een papieren bijl.
    Dus je blijft gewoon staan Jan als een eerlijk stuk hout.
    Maar af toe moeten we wel eens even met het bijltje tegen je aantikken plaagstootjes noemen wij Hakkers dat.

    Reactie door De Hakker — woensdag 18 april 2007 @ 20.11 uur

  9. jan altijd oppassen met gevoelsuitingen : wij weten wat je bedoel !

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 20.12 uur

  10. Die Telegraaf zoekt je…is het je opgevallen Jan…?

    Reactie door eric — woensdag 18 april 2007 @ 20.35 uur

  11. De Telegraaf is een veredelde Privé een een roeptoeter voor Rechts.

    Reactie door Monique — woensdag 18 april 2007 @ 20.41 uur

  12. heb je de salarissen van die flappenrollen
    wel eens bekeken.
    Voor hetzelfde salaris moet jan modaal elke week 10 overuren maken.
    Exclusief staatspensioen voorziening en de mogelijkheid tot korter werken boven de 50.

    Reactie door knabbel — woensdag 18 april 2007 @ 20.50 uur

  13. Flapdrollen. De laatste 5 jaar is Jan degene geweest die het voor de leraren heeft opgenomen.Lees zijn boeken en artikelen.geef de leraar het onderwijs terug,kinderen hebben sturing nodig op die leeftijd, de leraren zijn goud, die moeten het doen. Dit soort uitspraken samen met scholen moeten weer tot de menselijke maat worden teruggebracht heeft jan altijd verkondigd. Dus altijd opgenomen voor de leraren(ze hebben het te druk, ze verdienen te weinig enz)en tegen het managment en de fusies.Ga zo door Jan.

    Reactie door Marie — woensdag 18 april 2007 @ 21.02 uur

  14. Jammer van de laatste domme reactie van ‘knabbel’. Weer typisch kenmerkend voor de onwetende. Een docent heeft ´s avonds een stapel correctie als knabbel met zijn pils en vette chips voor de buis hangt. Jammer, ga een cursus volgen.

    Reactie door docentje — woensdag 18 april 2007 @ 21.05 uur

  15. Ja Jan als je het hebt over leraren/docenten die het moderne leren stomzinnig doorvoeren als ze in de gaten hebben dat het voor de leerlingen niet goed is dan zijn het flapdrollen. Dat het moderne leren doorgevoerd is komt door de scoringsdrang van het ministerie van onderwijs. Weer iemand die geschiedenis wilde schrijven ter meerdere eer en glorie van zich zelf, ongeacht of dit goed is voor de toekomst van de kinderen. Dat leraren/docenten niet ingrijpen als ze constateren dat het niet goed gaat is mijn inziens gemakzucht of angst voor de duur betaalde managers die ook in het onderwijs zijn ingevoerd. Lui die geen enkele affiniteit hebben met lesgeven bepalen hoe leraren/docenten moeten lesgeven. Het kan bijna niet gekker. Een goede leraar/docent staat voor zijn kinderen en lapt waar maar mogelijk de opgelegde onzin van het ministerie aan de laars.

    Hier is een schone taak weggelegd voor de SP, het pijngebied heb je al duidelijk neer gezet.

    Reactie door Katrien — woensdag 18 april 2007 @ 21.05 uur

  16. Desondanks is het misschien tegen wil en dank alsnog aangebracht leraren als flapdrollen te ervaren, al was het maar bij de gratie van het feit, dat ze zich alles wat hen ‘overkomt’ zonder werkelijk krachtig weerwoord laten welgevallen.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 21.18 uur

  17. tsja toen de st josph l.t.s. in someren het van ,vaerendonck ,college werd(hoe het nu heet weet ik niet) is het er niet beter op geworden .dat de leerlingen hun mond opendoen heeft ook met het karakter van de school te maken .zitten vrij veel leerlingen met een kleine gebruiksaanwijzing op .was er vroeger ook een zeiden ze .feit is dat ik en deze gasten zich niet zomaar alles op de mouw lieten spelden .was vroeger een prachtige school met een dijk van een directeur ,de hr v.d. velden .streng maar rechtvaardig .(als een leeraar een leerling wat flikte kreeg hij/zij het ook te horen )was vroeger alles beter? nee !maar die school wel .groetjes van driekste (was de koosnaam van de directeur voor mij )heb daar ook nog maatschappelijke vorming gehad van pater leopold verhagen .ook zo,n prachtvent.

    Reactie door h.verbeek — woensdag 18 april 2007 @ 21.58 uur

  18. nou ik wil mijn mening ook wel eens geven.
    ik heb ook op het varendonck gezeten. ik heb in een jaar tijd 120 lesuren lesuitval gehad. dat is eigenlijk niet normaal.(het zijn wel lesuren van 1 uur).dan heb ik de uren nog niet meegeteld dat we een invaller hebben en dan had je bijv. duits. en wat dacht je de dvd werdt weer uit de kast gehaald.
    die meneer van rijdt denkt dat hij het heel goed doet met zijn varendonck en dat is dus niet het geval. ik vind dat jan gerust zo ‘n opmerking mag maken als flapdrol.misschien gaan dan die ogen is open van sommige leraren op het varendonck. misschien moet jan nog eens komen om op school te spreken met kinderen en wat ouders. vorige week hadden de kinderen 2 dagen vrij (omdat ze van de winter geen ijsvrij hadden gehad)
    ja je kan overal wel wat op verzinnen en volgens mij kan dat alleen maar in someren.

    Reactie door mieke — woensdag 18 april 2007 @ 22.23 uur

  19. Beste mensen,

    Hier een reactie van de docente die Jan Marijnissen heeft gemaild. (ik ben trouwens een vrouw, en geen man…)
    Hetgeen waar ik mij aan stoor is dat de docent hier de dupe van wordt. Wij als docent kunnen niet kiezen hoe wij de vernieuwing in het onderwijs willen inkleden, maar moeten dit doen zoals het bestuur en de stichting ons dit opdragen en ook zij moet dit weer van hogere hand, de regering.

    Ik ben zelf een SP-aanhangster en vind dat de SP vol met goede ideeen zit.
    Maar vanwege het feit dat ik in de krant als docent zijnde bestempeld werd met een flapdrol, heb ik mijn reactie naar Dhr. Marijnissen gestuurd.

    U hoort namelijk te weten dat ik totaal niet blij ben met het lesgeven op dit Plein en dat ik me vreselijk veel zorgen maak over mijn leerlingen daar. De leerlingen die van mij ‘les’ krijgen weten maar al te goed dat ik al het mogelijke doe om ze instructie in een fatsoenlijk lokaal te geven en desnoods de toetsen daar af te nemen, opdat zij in stilte kunnen werken.

    Ik vind dat wij docenten wel wat meer waardering mogen krijgen voor hetgeen wij doen. Veel mensen denken dat we het lekker hebben en goed betaald krijgen, maar dat zijn nou juist de mensen die zeggen: nee ik zou geen docent willen zijn. Ik denk dat alleen mensen voor dit beroep kiezen als ze ook echt hart voor de leerling hebben, anders hou je het in dit beroep niet lang uit!

    Reactie door Iris — woensdag 18 april 2007 @ 23.14 uur

  20. Hallo Jan.

    Varendonck dacht de show te stelen door het Eindhovens dagblad uit te nodigen met jouw komst. Hadden zich echter vergist in de (dappere) leerlingen die nu de kans grepen om hun teleurstellingen te spuien over het nieuwe onderwijssysteem en de invulling die het Varendonck hier aan geeft.

    Mijn dochter zit er nu 2 jaar op school en gaat met de bus heen en bijna met dezelfde bus terug omdat er steeds lesuitval is.
    Was erg blij met jou komst omdat ze nu eens een luisterend oor vond.

    Het is van de gekke dat ze na jou vertek nog te horen kregen dat ze die vragen eigenlijk niet hadden mogen stellen. Dat de man die jij erbij riep de directeur bleek te zijn, was voor hen ook een verwondering, kende hem niet eens. Kan me goed voorstellen dat je de verantwoordelijke dan een stelletje flapdrollen vind.

    Ze proberen nu de negatieve kritiek die ze krijgen in een ander perspectief te plaatsen door te stellen dat je het alle vmbo leraren flapdrollen vind. Erg zwak en tekenend voor deze school, want ondanks een slecht onderwijs systeem gaat dit natuurlijk veel verder. De invulling van dit systeem en de bejegening van de leerlingen laat gewoon te wensen over.

    Bedankt voor je komst namens mijn dochter en ik ben trots op haar dat ze nu niet haar mening onder stoelen of banken heeft gestoken. Is wel zo verstandig geweest om de knop om te zetten in het examenjaar, want het was voor haar vechten tegen de bierkaai. Nee, dit onderwijssysteem moet heel snel op de schop anders plukken we hier straks nog erg zure vruchten van.

    Reactie door Frank — donderdag 19 april 2007 @ 0.31 uur

  21. Afgelopen week mocht ik een schoolklas groep 6 toespreken over mijn ervaringen als militair in Bosnië. Een ervaring op zich om heel even op de stoel van een onderwijzer(es) te zitten. Maar het maakt wel wat zaken duidelijk. Leerfabrieken werken niet, kinderen vragen om persoonlijke aandacht, we slopen met de effeciëntiedrift de verantwoorde leeromgeving voor kinderen en pubers.

    Het gevolg hebben we deze week op de Virginia Tech kunnen zien. Een buiten de maatschappij geplaatste eenling onderneemt uit frustratie een dramatische handeling. Kortom Columbine en VT zijn om de hoek als we zo doorgaan!

    Reactie door Ton — donderdag 19 april 2007 @ 0.42 uur

  22. Jan, je hebt voor de volle 100% gelijk. Toevallig heb ik vanavond een heel goed gesprek gehad met mijn zoon die opbiechtte dat hij al al 2 maanden niet op school is geweest. Het nieuwe leren klopt voor geen meter. Er wordt geen les meer gegeven. Leerlingen krijgen een map met opdrachten en moeten deze inleveren als ze er mee klaar zijn. De docent bladert de map dan door en tekent deze af. Inhoud wordt nauwelijks gecontroleerd. Vraag mijn zoon wat er mis is met het onderwijs en hij zal je het vertellen!!

    Reactie door Marc Perlot — donderdag 19 april 2007 @ 1.11 uur

  23. Jeetje het woord FLAPDROL gaat wel een heel eigen leven leiden zeg.
    Ging het niet hier om de leerlingen die met open hart vertelde wat hun mening is denk dat iedereen daar eens dieper over moet gaan nadenken.
    Dat leerlingen dit zeggen is niet voor niks wij kunnen het als volwassen dan een goed of niet goed systeem vinden maar hun werken er mee net zoals de leraren die hebben ook niet gekozen voor dit systeem.
    Vind wees volwassen en ga kijken of er wat aan gedaan kan worden dan elkaar beschuldigen, ipv van om een woord dat gebruikt is als flapdrol dit was (zoals al geschreven werd) in relatie tot het fictieve geval dat leraren niets zouden doen met de kritiek die door de leerlingen zo massaal werd geuit.. Ik bedoel als je hoort wat de leerlingen tegenwoordig de leraren voor uit maken denk ik zelf is dat woord FLAPDROL toch niet iets om je druk over te gaan maken..
    MENSEN wordt wakker en ga denken aan die leerlingen in plaats van het woord dat jan maar een keer heeft gezegd maar inmiddels (ook in mijn tekst) meerdere keren terug komt WEES VOLWASSEN en los dit even normaal als volwassen op.
    Niemand denk meer aan onze woorden (zegt mijn dochter verbaast) alleen maar aandacht aan dat ene woord ze vindt de volwassen wereld maar stom in elkaar zitten.

    groetjes mona een moeder van een van die leerlingen die aanwezig was bij het gespreek

    Reactie door mona — donderdag 19 april 2007 @ 1.43 uur

  24. Ton,wat van de week in de VS is gebeurdt daar hoeven wij niet verbaasd van te staan als dit ook op termijn in NL plaats vindt. Kinderen worden aan zich zelf over gelaten, dat kan niet goed zijn. Kinderen willen dicipline, aansturing en veiligheid, dat is de enige basis waarop een kind zich in veiligheid kan ontwikkelen en uitgroeien tot een evenwichtig volwassene. Dat ons huidig onderwijs systeem aan deze basis voorwaarden niet meer voldoet zegt iet over de wijze waarop de regering wil (dus niet kunnen) investeren in de maatschappij van morgen.

    Reactie door Katrien — donderdag 19 april 2007 @ 2.18 uur

  25. Bedoel dus dat het geen zaak is van niet kunnen, maar een zaak van niet willen.

    Reactie door Katrien — donderdag 19 april 2007 @ 2.19 uur

  26. of je nu wel of niet het woord flapdrollen gebruikt hebt is nauwelijks van belang. De media hebben weer een punt om anti-reclame voor de SP te maken ( in opdracht van wouter?). De boel wordt net zo opgeblazen als die discussie over twee paspoorten. hopelijk zijn de kiezers echt slimmer aan het worden en zien ze in dat dit alleen manipulatie is.

    Ik heb zelf in het onderwijs gezeten en heb bij mijn kinderen gezien en zie nog steeds hoe leraren verstrikt zijn in regeltjes en onbegrijpelijke roosters. Sommige zijn echte flapdrollen.

    @6 leerlingen die in auto’s naar school komen.

    twee van mijn kinderen moeten regelmatig tot tien uur ‘s avonds naar ( de voor hun gekozen opleiding dichtstbijzijnde) school. De laatste bus waarmee ze hun bijna twee uur durende reis naar huis moeten maken is dan al een half uur weg! Evenzo moeten ze soms voor acht uur op school zijn en met de eerste bus redden ze dat niet! Om deze reden heb (o.a.) ik een oud autootje gekocht die ze, alleen op die dagen, kunnen gebruiken om weer thuis te komen.

    Ik weet dat te veel leerlingen te veel luxe hebben, maar er zijn nuances

    Reactie door ipuntje — donderdag 19 april 2007 @ 6.31 uur

  27. 19 Beste Iris.

    Ik weet niet hoe het heeft gewerkt en wat Jan heeft gezegd maar als je het Eindhovens Dagblad een beetje kent dan weet je dat daar nogal eens iets uit de context wordt gehaald.

    Ik denk dat leerkrachten het erg moeilijk hebben en de leerlingen eveneens. Het is het systeem dat niet deugd. De leerkrachten zijn geen kennisoverdragers meer die daarvanuit de leerling moet weten te boeien voor een vak waardoor de interesse gewekt wordt en het vak leren daardoor boeiender en dus gemakkelijker wordt en onderwijs voor zowel leerkracht als leerling bevredigend maakt. Deze wisselwerking is geheel verloren. Men beseft te weinig dat interesse niet altijd vanzelf komt dat je eerst kennis gemaakt moet hebben met…. om geraakt te worden door….en dus geboeid en gestimuleerd om er meer van te willen weten. Dat is bij uitstek het vak van leerkracht zijn. Dat is wat de leraar een goed gevoel geeft. Nu zijn ze bijna verworden tot opvoeders en agendamakers regiseurs.

    Mensen hebben geen benul van wat een leerkracht allemaal doet buiten de lesuren zowel op basis als voortgezet onderwijs en dat leerkrachten de vakantieuren compenseren door meer weekuren, niets extra vakantie dus. Maar ik heb ook ervaren met mijn eigen kinderen dat zoals een leerling niet hetzelfde is een leerkracht dat ook niet is.
    Begrijpelijk is het wel je ziet door de bomen het bos niet meer en het gaat er niet meer om wat je ze leert maar hoe je ze de vaardigheid van leren bijbrengt. Daarbij gaat ook het zicht op de leerling verloren en zijn werkelijke inspanning danwel kennis. De controle op de inhoud is weg. Ik heb wel gezien hoe gemotiveerde leerlingen de dupe werden van het nieuwe leren. Hoe hun cijfers omlaaggehaald werden als ze het zogenaamde groepswerk niet bijna helemaal op zich namen en er van communicatie met en stimulering van totaal geen sprake was. Leerlingen die niets uitvoerden de kantjes erafliepen en weinig parate kennis of interesse hadden kregen hun diploma wat ik totaal niet begrijp. Het Zal wel aan de financiering liggen. Dat dit ook omgekeerd weinig stimulans is voor de hardwerkende daar wordt geen andacht aan besteed. Het werkt dus beide leerlingen tegen.
    Ik zet hier van beide kanten een heel groot vraagteken bij. ‘De’ mens bestaat niet zo ook ‘de’ leerling niet evenals ‘de’ leerkracht niet.
    Ik vind wel dat het vak van leerkracht in de samenleving een heel verkeerd beeld geeft.
    Het is daarom dat het zo kan zijn dat mensen denken dat leerkrachten een baantje van 6 uur per dag hebben en heel veel vakantie. Ik vind dat leerkrachten zich in dat maatschappelijke veld wat meer moeten manifesteren maar weet tegelijkertijd dat hun werkgevers dat niet zullen appricieren en het draaiende houden van het geheel zoveel energie vergt dat de puf daarvoor vaak zal ontbreken.
    Als je de SP kent weet je dat er geen andere partij is die het zo opneemt voor die leerkracht maar ja het Eindhovens Dagblad bedient niet enkel de kenner en is nu geen krant waarvan ik zeg Waauww…….Die zal van enig achtergrondwerk echt geen studie maken.

    Ik wens alle bevlogen leerkrachten veel kracht toe, dat hebben ze nodig.
    Ik wens het Eindhovens Dagblad toe een echte journalistiek te bedrijven en boven een publiceer maar alles kritiekloos en het ANP berichtjes plaatsen uit te stijgen.
    Van onderzoeks- danwel kritische journalistiek hebben ze daar echt geen kaas gegeten. En de richting van…. daar kan ik alleen maar mijn eigen gedachten bij hebben.

    Reactie door Henny — donderdag 19 april 2007 @ 9.10 uur

  28. (19)je moet niks!als je bang bent voor de managers van ,DE STICHTING, mag je mijninziens dit werk niet eens doen .het is slap te beweren dat je slaafs moet gehoorzamen aan ,DE STICHTING,en de overheid .u schrijft u heeft geen keuze.DAT HEEFT U WEl!!!!!! u heeft de keuze om samen met uw collegas actie te ondernemen om het ,systeem , van binnenuit te veranderen .getuige de reacties hier en het gewraakte interview heeft u DE LEERLINGEN EN OUDERS VOLLEDIG ACHTER U .!! aan de slag dus .als u deze kans niet neemt bent u inderdaad EEN FLAPDROL!!!!!!!

    Reactie door h.verbeek — donderdag 19 april 2007 @ 9.28 uur

  29. het is al niet veel beter tegenwoordig op de basisschool waar mijn kiddo op zit.

    nee pap we hadden weer geen gym,we hadden weer een andere juf en die had geen gym diploma,dus die mocht geen gymles geven…

    we hebben morgen middag weer vrij pap,ze hebben vergadering…

    we hadden weer een andere meester vandaag pap,de vorige invaller is alweer weg…

    pap m’n overblijfkaart is weer eens gestolen,en ook mijn appel was uit m’n tas…

    en bijna dagelijks hoor ik de ouders in de gang aan,klagend over het feit dat ze weer 10 minuten later uit zijn want de les was nog niet af…

    mijn kind neemt alles wat af is mee naar huis,en als ik het dan door zit te kijken zie ik dat er nog amper word nagekeken en bespeur ik foutjes die de leraar/lerares had moeten zien.
    daar heb ik al eens wat over gezegd,maar dan krijg ik te horen dat men daar niet zoveel tijd meer voor heeft…

    hoe lang moet deze lijst worden?! zeg het maar…
    het is niet alleen op het VMBO het is overal!!!

    Reactie door iew — donderdag 19 april 2007 @ 9.28 uur

  30. Beste Iris,

    Ik raad je aan niet al te volgzaam te zijn. Zodra docenten gaan denken dat het managers en besturen zijn die de inhoud bepalen, zijn ze in feite al verloren. Een schoolleiding is verantwoordelijk voor de visie en het vervolmaken van de randvoorwaarden waarin professionele docenten hun werk kunnen doen. De didactiek is jouw expertise. Laat die kaas niet van je brood eten want dan rest je niet anders dan het uitvoeren van malle onderwijsconcepten waar tienduizenden leerlingen momenteel de dupe van worden. Wees trots op je beroep en verdedig het met verve!

    Reactie door Rinus — donderdag 19 april 2007 @ 9.35 uur

  31. Regelmatig geef ik vanuit mijn organisatie gastcolleges bij het onderwijs zo ook bij het VMBO. Iedere keer schrik ik weer enorm. (ben 40 jaar dus hopelijk geen ouwe zak)Deze leerlingen kunnen niet uit de voeten met het nieuwe leren en zijn nog lang niet toe aan competentie gericht onderwijs. Onderwijzend personeel ziet het ook als een drama. Ik heb er wel eens één horen zeggen: dat de invoering van het competentiegericht onderwijs een simpele bezuinigingsmaatregel is.
    Vlak bij mijn woonplaats wordt een nieuwe school gebouwd. Daar komen straks klassen te zitten van 120 leerlingen met twee tot drie coaches! (nee ze heten geen onderwijzers meer!) Leerlingen moeten ‘bewijsstukken’ overleggen dat ze bepaalde zaken beheersen!
    De leerlingen zelf willen vaak gewoon les net zoals vroeger nog het geval was. En docenten die weten waar ze het over hebben! Ook heel belangrijk. Duidelijk is wel dat het vak als onderwijzer/docent erg veranderd is en in de verste verte niet meer lijkt op dat wat het een aantal jaren geleden was. Ik hou mijn hart vast als deze trend zich verder doorzet. Dus ook de politiek (lees ook SP) moet haar verantwoordelijkheid nemen en dit stoppen!

    Reactie door Dirk — donderdag 19 april 2007 @ 9.43 uur

  32. @31 Dirk

    het zal mij niets verbazen als men er straks bij dit soort scholengemeenschappen ook woninkjes voor de studerenden wil gaan neerzetten,zodat de ouders een uurtje langer door kunnen werken,en om bv zogenaamd de naschoolse opvang op die manier te realiseren,een soort Rouvoet semi opvoedings en leerkamp.

    al die idioterie neemt men gewoon over van de VS.

    Reactie door iew — donderdag 19 april 2007 @ 10.23 uur

  33. @30 Rinus

    laten de leraren en leraressen de managers maar gewoon negeren,en gewoon doen zoals zij weten hoe het WEL werkt.
    dus gewoon NIET luisteren naar de manager als je van te voren al weet dat het niet gaat werken.

    maar nu zegt men telkens [ook tegen ouders] “wij kunnen het niet helpen,wij moeten dat van de manager”

    Reactie door iew — donderdag 19 april 2007 @ 10.27 uur

  34. Beste iew,
    Binnen mijn kunnen probeer ik zeker zelf de regie in handen te houden, maar u zult vast begrijpen dat dit enige beperkingen heeft.
    Als er besloten wordt dat onderwijsvernieuwing nodig is, kunnen wij best ideen naar boven brengen, maar wij bepalen niet de uiteindelijke invulling ervan. Dus uiteindelijk komt het er vaak op neer dat wij het zo moeten doen, zoals het besloten is door directie, stichting, enz.
    Binnen mijn lokaal richt ik de lessen natuurlijk geheel in volgens mijn manier.
    Ik ben er in elk geval van overtuigd dat leerlingen deze verantwoordelijkheid nog niet aankunnen op zo’n jonge leeftijd.
    Zelf ben ik proefkonijn geweest toen de tweede fase van start ging, ik zat op 4VWO en daar kon toen 25% de verantwoordelijkheid niet aan, dus laat staan dat leerlingen van 3VMBO dit wel kunnen…
    Ik hoop dat onderwijsvernieuwing op een andere manier gaat worden ingevuld, niet door leerlingen alles zelf te laten uitzoeken in een enorm grote groep met te veel verantwoordelijkheid, maar door kleinere groepen zelfstandig te laten werken onder het toeziend oog van een docent, zoals dat in feite in de normale lessen nog gebeurt.

    Iris

    Reactie door Iris — donderdag 19 april 2007 @ 10.43 uur

  35. @Jan,

    Is het nou zo moeilijk om gewoon te zeggen dat je het woord flapdrol beter niet had kunnen laten vallen? We zijn allemaal mensen en we vergeven je het meteen als je bereid bent dit woord terug te nemen of is dat teveel gevraagd? Zoals je merkt vertroebelt het alleen maar de discussie rondom onderwijsvernieuwing. Ik heb het al eerder geschreven, ik onderschrijf je strijd tegen het falende onderwijssysteem maar adviseer je niet dit soort populistische taal te gebruiken want dan werk je alleen maar mee aan een verdere afbraak van het systeem.

    Reactie door Thieu Berkers — donderdag 19 april 2007 @ 13.27 uur

  36. Beste Iew,

    Ik pleit ook niet voor volgzaamheid maar jouw verhaal is mij te baldadig. Je schiet er niets mee op door in de loopgraven te gaan liggen en in een wij-zij patroon te denken. Je schiet er pas mee op als je een schoolleiding duidelijk kunt maken wat volgens jou goed onderwijs is en waarom sommige vormen van het nieuwe leren gebakken lucht verkoopt. Het creëren van een tegenstelling tussen oud en nieuw leren doet de discussie onrecht aan. Ook in het oude leren zijn er volop excessen te noemen. Het gaat er om dat docenten hun beroepseer meer moeten verdedigen. In een ziekenhuis zal geen directie een chirurg voorschrijven hoe een operatie uitgevoerd moet worden. Als docenten zich wel laten voorschrijven hoe er les gegeven moet worden, vraag je om ellende. De politiek is hierin wel wat te verwijten. De onderwijssalarissen zijn al jarenlang de sluitpost op de begroting. En geschrokken van de puinhopen van Basisvorming en Tweede Fase heeft zij de afgelopen jaren de handen afgetrokken van het onderwijs om er langzaam maar zeker achter te komen dat de gevolgen zo mogelijk nog desastreuzer zijn.
    Maar het beste antwoord op de axioma’s van het nieuwe leren blijft goed onderwijs te verzorgen. Daar hebben leerlingen recht op en geen leerling die dat zou willen inruilen voor de doorgeslagen varianten van het compententiegerichte leren.

    Reactie door Rinus — donderdag 19 april 2007 @ 13.47 uur

  37. Wanneer gaan we het weer over onderwijs hebben? Ik moet de trein nog halen!

    Erik Sc

    Reactie door erik — donderdag 19 april 2007 @ 14.10 uur

  38. Thieu Berkers, mag ik je erop wijzen dat het woord flapdrollen in een heel andere context staat dan waar het nu in geplaatst is? De directeur van die school had er moeite mee dat er zo eerlijk over het nieuwe leren werd gepraat en er zijn veel klachten over! Deze rector is heel even geweest, heeft geen commentaar geleverd en heeft daarna een eigen verhaal gemaakt. Thieu, ik denk dat je aan de rector moet vragen waarom hij Jan Marijnissen in een kwaad daglicht wil zetten. Ik denk niet dat je een eerlijk antwoord krijgt…

    Reactie door cynthia — donderdag 19 april 2007 @ 14.24 uur

  39. @35 Thieu Berkers

    Is het nou zo moeilijk om gewoon toe te geven dat er genoeg flapdrollen tussen zitten die hun leerlingen gewoon aan hun lot overlaten?
    Geeft niets hoor! De gemeenschap bestaat ten slotte uit overwegend vergevingsgezinde mensen, die allang blij zullen zijn als de leraren niet zo gemakkelijk meeheulen met de nieuwe gedachtensprongen van de zittende politieke sjoemelaars.
    Ga hier dan geen pleidooi voor jezelf en je onderwijsvriendjes zitten houden, maar voor de groep waar het Jan en de SP om gaat: in de steek gelaten kinderen die dupe zijn van flapdrollenonderwijs in deze flapdrollenmaatschappij.
    Heel simpel: Iedereen die hier NIET tegenin gaat en probeert zijn vege lijf te komen redden is in mijn ogen een regelrechte flapdrol.

    Reactie door Gloria — donderdag 19 april 2007 @ 14.38 uur

  40. Plaatste ik eerder onder @19 reeds een reactie, over dat onderwijzenden zichzelf wel als ‘flapdrol’ mogen aanmerken vanwege het feit, dat ze alles wat hen ‘overkomt’laten welggevallen en gebukt gaan onder een stress die zijn weerga niet kent, hier het volgende praktijkvoorbeeld’
    Mijn vriendin werkt in het Basisonderwis. Groep 4,31 kinderen in een te klein klaslokaal. Van de 31 leerlingen hebben er 15 leerproblemen waarvoor zij geacht wordt een individueel handeingsplan op te stellen
    Het is een waar gekkenhuis kan ik verzekeren.
    Omstreeks deze tijd, twee dagen voor de vakantie is ze compleet uitgeteld. Ondanks bijzondere didactische kwaliteiten na meer dan 25 jaar beroepservaring komt ze na meer dan een tienurige dagtaak thuis en krijg ik tijdens het avondeten te horen, wat er op die dag allemaal weer is voorgevallen,volgt de gebruikelijke regeneratieve peptalk.
    Na man bijt hond te hebben gekeken, (ik noem dat vrouw bijt hond)kruipt ze achter haar laptopje en is vervolgens vier dagen per week tot 22.30 bezig met lesvoorbereiding en de administratieve afwikkeling van haar 15 handelingsplannen, de lentewandeling en gaat tussendoor nog even een locatie controleren voor een ontmoetingsplaats voor de volgende studiedag (wordt gehouden op een schoolvrije dag.
    Tja zo heel soms valt dus hier individueel wel eens het woord flapdrol wanneer ik zie dat ze éénenander denkt te moeten wijten aan haar eigen onvermogen.
    Wilde maar even aangeven, dat het geen vervanmjnbedshow is.
    Het probleem is, dat onderwijsgevenden tot de meest redelijke en volgzame soort van deze mensensoort behoren, waardoor het mogelijk is in bijna elke vorm misbruik te maken van hun beroepsinstelling.

    Reactie door Alex — donderdag 19 april 2007 @ 15.28 uur

  41. Alex je bevestigt hiermee mijn visie onder 27 volledig.

    Leerkrachten gaan ook op braille-cursus omdat er ‘blinde’ kinderen op school gaan meedraaien en moeten ook thuis veel oefenen. Zo zijn er talrijke vaardigheden en behandelplannen bijgekomen en het wordt steeds zwaarder. Velen weten dit niet eens. Extra geld en rugzakjes lossen niet alles wat hiermee gepaard gaat op.

    Reactie door Henny — donderdag 19 april 2007 @ 16.02 uur

  42. De problemen die ten grondslag liggen aan het onderwijs, bestaan uit het feit dat de maatschappij aan het verharden is.

    Als de maatschappij wordt veranderd in een negatieve zin, verandert het onderwijs ook mee.

    De probelemen in het onderwijs, klachten over de leraren zijn een mengel moes van de mentaliteit die alles ondergeschikt maakt aan de economie.

    Je kan dit probleem niet los zien van de andere maatschappelijke problemen.

    Het is een verlengstuk van de ontwikkelingen van de laatste 20 jaar.

    De bestuurders van de scholen noch de leraren kunnen de problemen alleen oplossen.

    We moeten elkaar ondersteunen niet aanvallen. Dit neem niet weg dat je kritische opmerkingen maakt over het doen het laten van het onderwijs.

    Geen beschuldigende vinger a.u.b.

    Reactie door Birten Lostar — donderdag 19 april 2007 @ 16.04 uur

  43. Ik wil Iris onder @19 niet aandoen dat haar reactie mijn reactie is geworden ;)
    Die staat inmiddels onder @16

    Reactie door Alex — donderdag 19 april 2007 @ 16.12 uur

  44. Resumerend is het dus raadzaam, dat Plasterk zo vlug als maar enigszins mogelijk is, weer colums gaat schrijven in de Volkskrant.
    I.p.v. de hele onderwijszaak verder op stang te jagen, door voor te stellen dat onderwijsgevenden een deel van hun vakantie opofferen aan achterstallig onderhoud, veroorzaakt door missmanagement van hem voorgaande bestuurders.

    Reactie door Alex — donderdag 19 april 2007 @ 16.58 uur

  45. @Thieu Berkers — donderdag 19 april 2007, 13.27

    Ik denk niet, dat je namens “we allemaal” kan spreken, want mij heb je in elk geval al niets gevraagd. Anders had ik je geantwoord, dat er wat mij betreft helemaal niks vált te vergeven.

    Ik zou tenminste niet weten wát. Het woord “flapdrol” op zich vind ik in elk geval niet wereldschokkend, ook al wordt het nóg zo groot opgeblazen. (O.a. door jouzelf, vind ik.) Ik was er ook niet bij. (En jij?) En verder mag ook Jan Marijnissen nog steeds gewoon zijn mening geven.

    En om Jan nu weer “dit soort populistische taal” te verwijten… Tamelijk overdreven, vind ik. Als je jezélf al niet schuldig maakt aan populistisch taalgebruik, dan iemand jou toch op zijn minst als stemmingmaker kunnen beschouwen. Want waar hébben we het nou helemaal over?
    (Over welk soort populistische taal heb je het eigenlijk? Welke soorten zijn er eigenlijk allemaal?)

    Maar ik vergeef je bovenstaande twijfelachtigheden, zonder dat je daar “sorry” voor hoeft te zeggen. Je zult met de beste bedoelingen gewoon willen opkomen voor je collega’s. En in je elan flap je er dan gewoon wel eens wat uit.

    Maar wat weerhoudt jou ervan Jan te vergeven, zonder “sorry” van hem te horen? Trek je zijn goede intenties voor de leraren, leerlingen en de toekomst van Nederland (en de rest van de wereld) in twijfel?

    Reactie door Wilbert — donderdag 19 april 2007 @ 17.47 uur

  46. Wie de schoen pas , trekke hem aan !

    Weer mooi nieuws Alle docenten volgen de rector aangesproken : Maak van een muis een Olifant .

    Reactie door Fred — donderdag 19 april 2007 @ 18.04 uur

  47. @41 Henny
    Zo kan het verkeren dat we elkaar
    ‘zo her en der’ wederzijds kunnen bevestigen.
    De oorzaken liggen verborgen onder de oppervlakte. Ver weg van het gebruikelijke
    geschreeuw.

    Reactie door Alex — donderdag 19 april 2007 @ 18.55 uur

  48. Weer een probleem erbij in het onderwijs : onderwijsinstellingenm kunnen niet voldoen aan buitenschoolse opvang : Vroeger had je internaten ;maar waar zijn de ouders dan meebezig : ze gaan zelfs eisen van scholen , die daar totaal geen ervaring en mogelijkheden voor hebben : Wie is verantwoordelijk voor het kind na de lestijd : de docent , concierge ,…..?

    dankzij dat de vrouw carrioere moet maken en graag de keuze stel ….EN ….EN ….EN ….is deze sameneleving niet teveel doorgeschoten ?

    Dankzij een partij van de PvDA hebben we deze ongein : vrouw heeft recht carrier te maken :OKE … maar moet wel zelf kiezen en niet de samenleving voorop laten draaien

    Binnenkort misschien opvang bij de werkgever ; een kinderopvang op de administratie …????

    Reactie door Fred — donderdag 19 april 2007 @ 19.09 uur

  49. Soms blijf ik me verbazen, dit ongeacht het onderwerp. Jan krijgt voor het grootste deel bijval en vrijwel iedereen schiet voor hem in de verdediging. Aardig natuurlijk, maar of hij het nodig heeft…?

    Na een vermeende belediging lost hij het op door er openlijk over te communiceren. Einde probleem in dat geval lijkt me.

    Wat ik me wél afvraag, maar dit in het algemeen als het over onderwijs gaat; zijn docenten er om te onderwijzen, te sturen en te ondersteunen in allerlei alledaagse zaken, of zijn ze er om op te voeden van “scratch”?

    Is er per definitie binnen het huidige systeem nog wel tijd voor opvoedkundige praktijken op school? Is dat misschien niet dé taak van ouders/verzorgers om met hun kinderen te communiceren, belangstelling te tonen en daarmee te weten wat de actuele stand van zaken is voor je kind? En natuurlijk niet in de laatste plaats, op te voeden?

    Best kans dat er voor docenten uiteindelijk dan meer tijd overblijft voor het beoogde doel: Onderwijzen.

    Reactie door LinC — donderdag 19 april 2007 @ 21.00 uur

  50. Waarom wij onderwijzend personeel niet en masse blokkades opwerpen voor de directiekamer?

    Waarom wij niet de communicatiekanalen van de onderwijsstichtingen lam leggen door email/petitie/telefoonacties?

    OMDAT IEDERE ACTIE DIRECT DE LEERLINGEN TREFT!!

    (ziekgemelde docenten, extra vergaderdag om het ‘draagvlak te verbreden’, funtioneringsgesprekken, etc. etc.) IN ONDERWIJSTIJD.

    Ik mag toch hopen dat het merendeel van de mensen die achter de oproep tot ‘harde actie’ zitten het nog kunnen waarderen dat docenten de leerling die NU zijn/haar leerjaar moet halen op de eerste plaats zetten.

    Reactie nr. 40 kan ik dan ook alleen maar volledig beamen, en ja, zoals Mona al constateerde, dan heb je er gewoon geen puf meer voor. (en nog steeds geen tijd, aangezien je tot 22.00 s’avonds nog gebeld kunt worden door ouders die op de ingeplande ouderavonden niet kunnen komen, die eisen een onderhoud met de leerkracht).

    Reactie door docent — donderdag 19 april 2007 @ 22.16 uur

  51. Zet het nog maar eens neer misschien lezen mensen er over heen!!!!!!!

    NIEMAND DENK MEER AAN ONZE WOORDEN MAM (zegt mijn dochter verbaast) alleen maar aandacht aan dat ene woord ze vindt de volwassen wereld maar stom in elkaar zitten.

    Ze leeste vandaag de andere reactie en zegt:
    Het is niet alleen de leraren die niet luisteren …lees maar eens de reactie mam

    groetjes mona een moeder van een van die leerlingen die aanwezig was bij het gespreek

    Reactie door mona — donderdag 19 april 2007 @ 22.18 uur

  52. Denk dat ik nu nog blijer ben dat mijn zoon op een internaatschooltje zit met maar 32 kids… een schooltje voor moeilijke kids (zoonlief woont gewoon thuis volgt alleen het onderwijs daar) en dat hij dus van top tot teen wordt begeleidt door zijn leerkrachten. Je moet er toch niet aan denken dat hij op die manier in het diepe zou worden gegooid. Zo van zoek het maar uit als je werk af is zie ik die map wel een keer terug. Nou dan kan ik je nu al op een briefje geven dat hij voor lang leve de lol en de vrijheid en de rottigheid gaat in plaats van uitzichzelf te gaan leren. Kinderen in de puberleeftijd moet je daar niet de vrije hand in geven want dan gaat het mis. Ze zijn te jong en teveel met andere dingen bezig om hun toekomst serieus in te zien. Ik vind dit een hele domme zet dat nieuwe leren en ben blij dat ik er niet mee te maken heb… zo creeer je een generatie die niets geleerd heeft.

    Reactie door Miekie — donderdag 19 april 2007 @ 22.28 uur

  53. @LinC — donderdag 19 april 2007, 21.00

    Ik verbaas me op mijn beurt over jouw – soms – blijvende verbazing.
    Die is voor mij niet onomstreden oprecht…

    Al was het natuurlijk alleen maar, omdat ik me bij “soms blijvend” niks kan voorstellen.
    “Soms” en “blijvend” kunnen namelijk niet naast elkaar bestaan, denk ik.

    Reactie door Wilbert — donderdag 19 april 2007 @ 22.29 uur

  54. @ 49
    Blijf je maar verbazen!

    Reactie door Elsemie — donderdag 19 april 2007 @ 23.44 uur

  55. @49 Linc

    Opvoeden gebeurd per definitie thuis.
    Onderwijzen hoort op school en daarvoor moet je ook communiceren. Met alle partijen en zoals het nu gaat wordt alles afgewenteld op de ‘zwakkere’ leerling en dat kun je niet altijd en alleen wijten aan de situatie thuis. Het is een makkelijk excuus geworden, aan u de “eer”.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 april 2007 @ 0.00 uur

  56. 55. Opvoeden is een permanent proces. Iedereen voedt op de hele dag iedere minuut. Ouders, omgeving, school en ieder waarmee een kind in aanraking komt heeft invloed op wat het kind zich eigen zal maken aan vaardigheden en zijn vormend voor karakter.
    Ik vind dat onderscheid zo vreselijk raar.

    Reactie door Henny — vrijdag 20 april 2007 @ 9.25 uur

  57. Is het een ieder nu nog niet duidelijk dat de school voor de journalistiek enkel nog maar roddel journalistiek onderricht.
    De eerste stageplaats bij de story, party of prive moet plaats vinden.
    Waar zijn de echte journalisten gebleven?

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 20 april 2007 @ 10.24 uur

  58. @51 mona en haar dochter
    Het is jammer dat er niet meer naar de leerlingen wordt geluisterd. Deze weten immers het beste wat ze nodig hebben om hun doel te bereiken: een diploma! Gedegen onderwijs en adequate begeleiding. De aanwezigheid van vele probleemleerlingen in het reguliere onderwijs is een slechte zaak voor de probleemleerlingen zelf, de overige leerlingen en tevens voor de leerkrachten. Het onderwijs aan probleemleerlingen is echt een vak apart!

    Terwijl ik dit schrijf lig ik al een week overhoop met de VMBO-school van mijn oudste zoon. Hij heeft sinds kort een piercing en de school is het daar niet mee eens. Hij krijgt nu niet langer praktijkles, moet lokalen poetsen en krijgt voor iedere les dat die piercing erin zit een 1. De piercing mag er volgens GGD-advies pas na 8 weken eventjes uit. Als hij 8 weken lang een 1 krijgt dan zal het dus voor hem onmogelijk zijn een diploma te halen. En dan vragen ze zich af waardoor er zoveel mensen uitvallen op het VMBO. Alsof het al niet genoeg is dat het kind dagelijks geconfronteerd moet worden met zeer onaangepast gedrag en overlast van zijn medeleerlingen, zeer beperkte aandacht van de leerkracht die het te druk heeft met de probleemkinderen, gaan ze nu ook nog zijn persoonlijke vrijheden inperken.

    Gelukkig hebben ze erg veel lesuitval, vakantie, proefwerkweken, lerarenvergaderingenweken, dus hij heeft de eerstkomende 4 weken nog maar 1 praktijkles.
    Maar leren doet hij op die school erg weinig.

    Reactie door Irma — vrijdag 20 april 2007 @ 10.53 uur

  59. @ 56 Henny
    Bij opvoeding denk ik in de eerste plaats toch aan de ouders die door zorg, aandacht en liefde de basis leggen. Vanuit die basis zoekt een kind zijn weg in de maatschappij.

    Enfin, de tieners op het Vmbo willen méér les en uitleg/instructie.

    Er zijn nog scholen waar het goed gaat, dus

    Aan het werk zou ik zeggen.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 april 2007 @ 11.00 uur

  60. Sinne Tolsma, ik geef je gelijk. Het gaat in de journalistiek niet om waarheid maar om dat wat het meeste scoort en om dat wat het meeste in beeld komt. Iedere afwijking daarvan bijvoorbeeld Palestina, wordt niet in beeld gebracht omdat het niet in de nieuwsstroom past. Beste mensen, geloof dus niet de journalistiek-media maar weet dat zij een gedeelte in beeld brengen en daarmee dus niet het hele verhaal vertellen. Het draait in media/land ook alleen om geld en journalisten die het anders willen hebben krijgen daar geen ruimte voor omdat de tijd die ze per onderwerp hebben te beperkt is. Ook het onderzoeken of de bron klopt is niet meer zo belangrijk en dat verklaart waarom er gedraait en verdraait wordt. In de opleiding krijg je dit wel mee maar in de praktijk wordt het aan een laars gelapt…

    Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007 @ 11.25 uur

  61. Primaire taak van een docent :Doceren : kennis er ervaring in kleinen stukje toedienen aan de leerling , daarnaast zorgen voor een veilige en rustige leeromgeving , maken , afnemen , nakijken van toetsen en gesprekken aangaan met ouders over de voortgang van een leerling : allen managementactiviteiten ; zoals overloze vergaderingen in leertijd of tijden de luch afbreken ..

    Ik heb zelf ervaren dat de eis werd gesteld naast natuurkunde theorie ook practicum te geven zonder ondersteuning van een assistent : Nou dat is praktisch onmogelijk : dit leidt snel tot BURNOUT .omdat de roosters daar niet goed invoorzien :
    Nog gekker uis dat door het management werd bedacht , dat een docent tijdens een toest in een andere klas les ging geven en de toets wordt afgenomen door een hulp ( goedkopere kracht ) . U begrijpt dat dit praktisch leidt tot chaos : leerlingen dienen namelijk ook tijdens de toest begeleidt te worden en het geeft een docent , die de toets heeft opgesteld gelijk informatie over de voortgang van de toets ( is de teost wel begrepen , moeilijkheid graad de juiste , is de kennis van de leerling wel voldoende aanwezig ) dit ssort informatie gaat verloren door deze efficienten maatregel van het management ( vaak drs in het onderwijs ) .

    Reactie door Fred — vrijdag 20 april 2007 @ 11.27 uur

  62. @Irma

    Moet die piercing er niet gewoon uit vanwege veiligheidsvoorschriften bij praktijklessen omdat hij nu juist bij de praktijklessen intern wordt geschorst?

    Reactie door Thieu Berkers — vrijdag 20 april 2007 @ 15.33 uur

  63. @ 40 alex
    Handelplannen voor kinderen met leerproblemen klinkt heel professioneel, ik weet niet wat voor doel men hier mee voor ogen heeft, maar mijn ervaring is dat kinderen daardoor constant aangesproken worden op wat ze NIET kunnen en er weinig of geen aandacht is voor wat ze WEL kunnen.

    Iedere school wil de beste resultaten, vaak ook door de druk van ouders, maar er wordt geen rekening gehouden met de (on)mogelijkheden van het kind.
    Wat er niet in zit komt er ook niet uit.
    En waarom is wat er in zit niet voldoende?
    Moet ieder kind gemodelleerd worden naar de maatstaven van….van een ambitieuze carriéregerichte werknemer/ondernemer?

    Adhd, Pdd-nos, Asperger, Dyslexie, Dyscalculie, Hypergevoelig, Faalangst, je krijgt het als opvoeder en als leerkracht allemaal op je bordje. Sommigen geven dit de naam nieuwetijdse kinderen, maar ik denk dat ze er altijd al waren, niet gestigmatiseerd werden, maar geaccepteerd.
    Men zei dan, dat is een aparte, maar als je de ‘gebruiksaanwijzing’ goed leest heb je er een hele goeie aan.

    Bij alle diversiteit in de klas is er een gemene deler en dat is de noodzaak om een goed zelfbeeld te bevorderen.
    Een vraag die ieder mens zich stelt: “Doe ik ertoe”? Ben ik de moeite waard voor deze leraar, ziet hij me zoals ik werkelijk ben? Tel ik mee bij mijn klasgenoten om wie ik ben en wat ik doe?
    Hoe kan een leerkracht aan deze constante vraag om aandacht tegemoet komen zonder in de stress te schieten?

    Ongeacht de leerprestatie’s en gedrag is de onvoorwaardelijke boodschap: “Jij bent van betekenis”. Dit wordt niet bereikt door extra aandacht. Veel meer is het een ‘ambachtelijke’ kunst leerlingen te erkennen in hun gevende inzet die vaak niet wordt opgemerkt. Bijv: “Wat leuk dat je een origineel onderwerp hebt gevonden voor je spreekbeurt”. Dus meer aandacht voor het proces en niet altijd het ‘gezeur’over de resultaten, het kan ook zo:”Jammer van die onvoldoende, juist nu je er zo voor geknokt hebt”. Is het niet zo dat we het meest vanzelfsprekende achterwege laten, soms uit angst dat een ander jouw gevende actie niet ontvangt!

    Bron: drs. Ard Q.A. Nieuwenbroek

    Het valt mij op dat leerkrachten die dit ‘ambt’, deze communicatieve en empathische vaardigheden, goed in de vingers hebben zich staande weten te houden.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 april 2007 @ 16.35 uur

  64. @62 Thieu
    Ja, vanwege hygiene, hij volgt kooklessen namelijk. Volgens de school is het een verzekeringskwestie. Volgens mij is het een persoonlijke voorkeur/afkeur van de leerkrachten. Maar goed, ze hadden dat moeten zeggen voordat we dat ding plaatsten. Nu kan ik mijn toestemming aan hem niet terugtrekken, ik heb ervoor getekent, en als hij de piercing er nu uithaalt dan groeit het dicht (kan inderdaad al binnen 4 uur).

    Mijn zoon accepteert de (straf)maatregel, gaat braaf poetsen totdat de piercing tijdelijk eruit kan, maar krijgt desalniettemin een 1 voor iedere les. Ze hadden hem ook kunnen toestaan het 4 weken af te plakken. Probeer nu nog maar eens een puber gemotiveerd te houden!

    Reactie door Irma — vrijdag 20 april 2007 @ 16.43 uur

  65. @62 Thieu Berkers

    een oorbel is ook een piercing,en waar zitten de piercings meestal?

    alsof men met een wenkbrauw,neus of oor werkt tijdens praktijklessen…

    oor: men heeft een gehoorbeschermer op,dus de oorbel valt weg.

    wenkbrauw: men heeft een beschermbril op.

    neus: als die piercing in gevaar komt bij machinaal werken,moet men een brilletje laten aanmeten,want dan sta je er met je gezicht veel te dicht op!

    heeft de school tijdens het informeren van de ouders er een begeleidende brief bijgedaan waar dan die veiligheidsvoorschriften in staan,waar de school en leerling zich aan dient te houden?!
    waarschijnlijk hebben ze die niet eens.

    maar een leraar/es mag natuurlijk wel gewoon even de klas uit lopen als men tijdens handvaardigheid met een beitel aan het houtbewerken is…

    Reactie door iew — vrijdag 20 april 2007 @ 16.47 uur

  66. @65 iew
    Erger nog. De klas is samengevoegd, vanuit het Speciaal Onderwijs en VMBO-kader-beroeps, samen 45 kinderen. Kooklessen dus. Een leerkracht en 45 kinderen met scherpe messen en erg warme pannen etc. Een aantal van de kinderen heeft zeer serieuze gedragsproblemen en er zijn al flink wat voorvallen geweest, erg gevaarlijk!

    Moeten we nu die leerkracht de schuld geven?

    Dacht het niet!! Het is onmogelijk om zo’n groep onder controle te houden in je eentje en ze dan ook nog wat bij te brengen.

    De piercing, als ik het geweten had had ik gewacht tot de zomervakantie, maar ik wist het niet. Als we er vanaf de eerste dag een pleister op hadden geplakt en gezegd dat hij zich had gesneden was er ook niets aan de hand geweest. Daarbij mag een piercing zelfs tijdens een operatie worden afgeplakt!!
    Volgens de school staat het in de warenwet en krijgen ze er verzekeringsproblemen door. Wat doen we dus?
    We houden braaf onze mond, immers deze leerkracht moet het praktijkexamen beoordelen, en slikken de strafmaatregel. Maar we halen die piercing er NIET uit!

    Reactie door Irma — vrijdag 20 april 2007 @ 18.12 uur

  67. @ Irma
    “Volgens de school staat het in de warenwet en krijgen ze er verzekeringsproblemen door.”

    wel vreemd dat in de snackbar en fastfood ketens zoals MC donalds,de jeugd er gewoon mag werken met diverse piercing in het gezicht…
    die zouden dan geen last krijgen met de verzekering? of warenwet?

    naar mijn idee een kul verhaal.

    en ik wil zeker de leraren/essen niet de schuld geven,maar er moet wel ten alle tijden een bevoegd leraar/es in de klas aanwezig zijn tijdens de praktijkles,waarmee ik wil zeggen dat als een leraar/es moet plassen,er een ander naar de klas moet komen om daar bij de praktijkles te blijven,als de leraar/es moet gaan plassen…

    nogmaals een oorbel is ook een piercing,dus als er leerlingen zijn met oorbellen moeten zij die ook aanspreken,en hetzelfde mee omgaan.

    ik had er zeker op gestaan om van de school het gedeelte van die warenwet waar dat in zou staan,volgens de school,te mogen ontvangen.
    iets roepen kan iedereen.

    Reactie door iew — vrijdag 20 april 2007 @ 19.48 uur

  68. ik heb nog even ge googled…
    maar ik kan niets vinden over piercings die volgens de warenwet verboden zijn.

    wel laten sommige scholen de leerlingen een verklaring tekenen omdat men het ongewenst vind.
    zie hier bv: http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=291

    Reactie door iew — vrijdag 20 april 2007 @ 20.00 uur

  69. @iew en @irma,

    Als jullie je pubers nu al teveel in de watten leggen zullen ze het straks in het echte leven nog heel zwaar gaan krijgen. Als een school geen piercings accepteert tijdens praktijklessen dan heb je je daar als ouder en kind aan te houden ook al wordt die informatie pas achteraf gegeven. Een school kan onmogelijk haar regels aan elk individu of elke individuele situatie aanpassen hoewel sommige leerlingen en ouders wel denken dat de wereld om hen draait.

    Reactie door Thieu Berkers — vrijdag 20 april 2007 @ 22.19 uur

  70. Thieu Berkers,
    Waarom ga je niet in op de vraag van de leerlingen dat ze meer lesuren en uitleg willen?

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 april 2007 @ 22.38 uur

  71. Goed zo elsemie dit heb ik al meerdere keren geschreven in en reactie men blijft vallen over dit ene woord of gaat verder over andere dingen terwijl ik denk dit ging toch over een stel leerlingen die mochten zeggen wat ze tegen viel en dat hebben ze nu gedaan en eigenlijk wordt hier op niet meer gereageert. Dan zegt @Thieu Berkers op een reactie van @iew en @irma,
    Als jullie je pubers nu al teveel in de watten leggen zullen ze het straks in het echte leven nog heel zwaar gaan krijgen.

    Welk echt leven als ze nu al merken dat volwassen toch niet luisteren als ze iets willen zeggen dat heel belangrijk voor hun ogen was. Elke ouder (tenminste te meeste) willen het beste voor hun kind ik ben niet uitgezonderd. En dat hard maken voor de echte wereld daar heb ik geen school voor nodig hoor dat kan ik als ouder heel goed zelf doen met mijn opvoeding. Mijn opvoeding leert ook mijn kind dat ze in een land als dit haar mening mag geven als het maar netjes is,en dat ze weet wat voor consequentie dat met zich mee kan brengen. Ik kan in mijn opvoeding haar niet helpen met mensen die niet willen luisteren, naar haar en andere mede leerlingen het enigste wat ik haar dan kan vertellen is dat de meeste mensen zich erg aan getrokken voelen voor een woord dat miisschien fout is maar dat mensen daar meer naar luisteren dan naar het verhaal waar het allemaal om begon….leerlingen die eens wilde zeggen wat ze voelde en hoe hun inleving was in dit leerwerkhuis systeem.

    mona

    Reactie door mona — vrijdag 20 april 2007 @ 23.03 uur

  72. @Elsemie
    Adhd, Pdd-nos, Asperger, Dyslexie, Dyscalculie, Hypergevoelig, Faalangst, je krijgt het als opvoeder en als leerkracht allemaal op je bordje. Sommigen geven dit de naam nieuwetijdse kinderen, maar ik denk dat ze er altijd al waren, niet gestigmatiseerd werden, maar geaccepteerd.
    Men zei dan, dat is een aparte, maar als je de ‘gebruiksaanwijzing’ goed leest heb je er een hele goeie aan.
    —–Volkomen gelijk ik heb hier twee kinderen met dergelijke “gebruiksaanwijziging”en als de buitenwerled eens iets meer aan neemt van de ouders die vaak die gebruiksaanwijzing al gelezen heeft dan is het voor de kinderen ook makkelijker.En als opvoeder en als leerkracht allemaal op je bordje. Het is ook niet makkelijk en deze kinderen verzuipen dus in het onderwijs dat gegeven wordt op sommige scholen. Maar mijn dochter is een van de vierdejaars pubers die vragen mochten stellen aan Jan marijnissen op de Varendonck. Die heeft het moeilijk op school maar komt er toch wel door heen want ze krijgt wel degelijk hulp van haar mentor en de mentors uit het verleden. Mijn andere twee kinderen (die met de gebruiksaanwijzing) die zitten op die zelfde school en worden in mijn ogen nog steeds heel goed begeleid door het zorgteam van school. Je moet als ouders daar ook wat aan doen want het is jouw kind en de opvoeding is dus ook jouw taak. Ik heb regelmatig contact met dit team en kan me vragen daar ook kwijt en daar wordt ook van alles mee gedaan. Ze krijgen RT en cuscus zelfvertrouwen en nog meer van dit soort dingen om het kind te helpen in deze toch al moeilijke maatschappij want het ligt niet zo zeer aan de leraren want die doen hun werk. Oke misschien beter luisteren naar de kinderen maar vergeet niet zo moeten de kinderen in een korte tijd zoveel leren dat sommige kinderen niet mee kunnen komen. Ik zelf ben ook niet een voorstander van het LEERWERKHUIS. Te grote groepen te weinig tijd voor de kinderen die het nodig hebben. Maar dat ligt aan het LEERSYSTEEM en niet aan de leraren. Natuurlijk zijn er altijd kinderen die niet mee kunnen komen op school of waar het les geven niet voldoende is. Zijn de ouders die dan ook luisteren en kijken naar hun kinderen en denken misschien is deze school niet geschikt voor me kind zoek en ander of zijn de ouders meer van ja ga me kind niet van school halen om naar een andere school te sturen waar hij special onderwijs krijgt want wat moet de buurt wel niet denken.

    @Irma
    Dat van die piercing belachelijk, want op school hier kunnen ze dat soort dingen af plakken. Het enigste waar hier wel eens problemen mee gemaakt wordt is met gym maar dat is logische vind ik maar ook daar mochen ze het gewoon afplakken met een pleister als ze het er niet mogen uithalen.
    DUs de varendonck College in Someren is dan toch niet zo slecht als je de reactie leest van de andere ouders want ieder ouder wil het beste voor ze kind en elke school heeft zo ze tegenvallers.

    Mona moeder van 4 pubers en 1 peuter pubertje

    Reactie door mona — vrijdag 20 april 2007 @ 23.07 uur

  73. Elsemie,

    Ik wist niet dat deze vraag aan mij was gesteld maar volgens mij speelt dit probleem vooral op het MBO en ik geef les op een VMBO-HAVO-VWO waar het probleem van lesuitval wel bestaat maar volgens mij veel kleiner is. Ik ben zeker geen voorstander van de nieuwe manier van lesgeven waar leerlingen in feite aan hun lot worden overgelaten. Ik wil ook niet alle aspecten van het nieuwe leren afwijzen.
    Deze week kwam ik tot de ontdekking dat ik een 3 HAVO klas in de laatste periode geen schriftelijke overhoring meer mag geven omdat men moet wennen aan de 2e fase in de bovenbouw. Dan mag er helemaal geen schriftelijke overhoring meer worden gegeven, alleen nog maar proefwerken. Deze maatregel zou de zelfstandigheid van leerlingen moeten bevorderen waar ik dus geen ene fluit van geloof. Leerlingen hebben wel degelijk een extrinsieke motivatie nodig om de lesstof eigen te maken. Ook hoort bij elk stuk lesstof een duidelijke instructie en uitleg en daar wordt met het nieuwe leren volgens mij nogal aan voorbij gegaan.

    Reactie door Thieu Berkers — vrijdag 20 april 2007 @ 23.25 uur

  74. Thieu Berkers
    Dit topic gaat over het bezoek van JM aan een Vmbo-school waar leerlingen kritiek hadden over de lesuitval en gebrek aan uitleg/instructie.
    Tevens was er kritiek over het feit dat deze leerlingen niet werden gehoord en zelfs als lastig werden ervaren. Uw reactie’s geven de indruk dat leerlingen en ouders ook als lastig worden ervaren?

    Dat een leerkracht of docent geen antwoord heeft op iedere vraag kan ik me levendig voorstellen, maar de onderlinge communicatie, de bejegening is ver beneden peil.

    Wat is de meerwaarde van onderwijs als leerlingen praten over “kippenhok”!

    Hoe draait de wereld en wie heeft de wijsheid in pacht?

    Dit is geen persoonlijke kritiek, maar ik zou het me wel aantrekken!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 april 2007 @ 23.40 uur

  75. @69 Thieu Berkers

    Ik wordt helemaal náár wanneer als je je kind de vrijheid laat om te kiezen voor een piercing, dit als in de ‘watten leggen’ wordt uitgelegd. Ik vind piercings zelf zeker ook niet mooi maar zal het mijn kind nooit verbieden. Uniformiteit eisen is gevaarlijk, en druist bovendien in tegen de geest van de formuleringen zoals vervat in het handvest van de Verenigde Naties waar het gaat om de rechten van het individu.
    Het verbieden van piercings op de werkvloer mag slechts -en dient ook te gebeuren- daar waar het gevaar kan opleveren, maar mag nimmer vanuit esthetische overwegingen door enkele lieden bepaald, verboden worden. Veiligheidsaspecten dienen de overweging te zijn niet esthetische appreciatie.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 21 april 2007 @ 0.00 uur

  76. @Thieu Berkers

    wie heeft het hier nu over kinderen in de watten leggen…?!

    het enige wat ik zeg is dat ik het betwijfel dat dit in de warenwet staat,en dat er op scholen met 2 maten gemeten word,een oorbel is namelijk ook een piercing maar die mogen leerlingen wel gewoon dragen tijdens praktijk lessen.

    als men [zoals sommige scholen doen] ouders of leerlingen een verklaring laten tekenen waarmee zij zich akkoord verklaren met die regels is het ok,en weet men het ook van te voren.

    en of ze gelazer met de verzekering krijgen dat betwijfel ik daarom dus ook.
    voor zover ik weet zijn er op bepaalde scholen gedragscodes voor afgesproken een school is geen horecaonderneming.

    zou u dan zo vriendelijk willen zijn om het even voor mij op te zoeken in de warenwet,waar dat staat over die piercings?!
    in betrekking tot scholen?

    ik kon het namelijk zo snel niet vinden.

    Reactie door iew — zaterdag 21 april 2007 @ 0.26 uur

  77. De opmerking over mijn kinderen in de watten leggen heb ik ze eens voorgelegd, ze zijn het niet met u eens. Ik ben namelijk behoorlijk streng (hun mening)!! Maar dan wel op zaken die er naar mijn mening toe doen. Sociaal gedrag, presteren onder druk, iets maken van je leven zodat je ook voor andere mensen iets kunt betekenen, dat soort zaken.
    Uiterlijk vertoon is daarin minder belangrijk. Mijn zoon is een gothic, ik was vroeger behoorlijk punk. Het is uit mijn systeem en ik denk dat het eerder uit zijn systeem zal gaan als ik hem het toesta dan als ik hem alles verbied en hij op zijn 18de totaal doorslaat.

    Wat betreft het orginele bericht, het gaat me er dus om dat er niet naar die kinderen geluisterd wordt, er is zeer weinig begrip. Men heeft hem gelijk straf opgelegd zonder naar zijn argumenten te luisteren. Wij hebben een brief van de GGD afgegeven waarin staat dat die piercing er nog niet uit mag, zij hebben niets gegeven, ook geen stukje uit die verzekering of warenwet.
    Hoe moeten kinderen nu leren in de maatschappij zich staande te houden als er op school al niet eens naar een steekhoudend argument geluisterd wordt. Doordat het een praktijkexamen gaat worden moeten dezelfde leerkrachten hem beoordelen, dus je hebt maar te doen wat die wil, anders krijg je een onvoldoende.
    Deze lesmethode leert de kinderen eerder braaf te luisteren naar de baas.
    Terug in de tijd van de lijfeigenen dus.

    Reactie door Irma — zaterdag 21 april 2007 @ 13.20 uur

  78. Irma, kun je hem van die school afhalen?, want is is gewoon pesterij en hij leerde toch al niets op die school..ik weet niet of dat zo makkelijk gaat hoor, maar dit is belachelijk vind ik

    Reactie door cynthia — zaterdag 21 april 2007 @ 20.52 uur

  79. Mijn dochter zit op het MBO (Toerisme en recreatie) waar ze haar lippiercing niet mag dragen terwijl oorbellen wel zijn toegestaan. De school voert als argument aan dat leerlingen alvast moeten wennen aan een werksituatie waarin ze met klanten te maken krijgen. Veel bedrijven verbieden hun medewerkers een piercing in het gezicht te dragen en er valt zeker wat voor de te zeggen dat een school haar leerlingen alvast voorbereid op later.

    Reactie door Thieu Berkers — zaterdag 21 april 2007 @ 21.26 uur

  80. Mona
    Toch vind ik de lesuitval een kwalijke zaak.
    In de tussenuren speelt er zich van alles af tussen de leerlingen onderling. Als er aan het einde van de dag nog een lesuur ingeroosterd staat is het voor de betreffende docent extra moeilijk om de leerlingen weer in het gareel te krijgen. De school snijdt zich hier zelf mee in de vinger.
    Lesuitval voorkomen moet daarom prioriteit hebben, desnoods maar minder lessen zodat er continuïteit is, want ik vind dat kippenhok gebeuren onaanvaardbaar.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 21 april 2007 @ 21.35 uur

  81. @ cynthia
    Ik zou dat eigenlijk graag doen maar dan is hij een van de statistische uitvallers van het VMBO geworden. Wat moet hij dan?
    Ik hoop dat de zaak na de vacantie zover is dat de piercing er tijdelijk uit kan en dat hij gewoon zijn diploma kan halen. Gelukkig ziet hij zelf die noodzaak ook.

    @ Thieu
    Het spijt me maar dat ben ik niet met je eens. Piercings en tattoos zijn een normaal beeld geworden, er werken hier mensen op het gemeentehuis, onderwijs, telecomwinkel etc. met een piercing. Scholen mogen de persoonlijke vrijheid van mensen (kinderen) niet beperken uit een persoonlijk ideaal. Mijn zoon leert echt niets van het verbod!

    Hij is maar 1 keer jong (14 jaar), mocht hij later geen werk kunnen vinden (over 4 of meer jaar) dan ziet hij dan wel weer of hij er iets aan doet. Nu kan hij tenminste ongestoord zichzelf zijn, zonder slaafs gedrag dat door werkgevers geeist zou kunnen worden.

    Reactie door Irma — zaterdag 21 april 2007 @ 21.36 uur

  82. Irma,
    Dan moet je toch op zoek naar een vrijere school anders denk ik dat de schooltijd van je zoon echt niet leuk gaat worden.

    Reactie door Thieu Berkers — zondag 22 april 2007 @ 13.45 uur

  83. @ 82 Thieu Berkers
    Hoera, alweer een “lastige” leerling verwijderd uit de klas. Alweer een leerling die kan kiezen of delen, wordt het één van de tienduizenden die jaarlijks het Vmbo/Mbo verlaten?
    Als u dit jaar naar pinkpop gaat kunt u precies het aantal schoolverlaters bij elkaar zien.
    De leraar ziet alleen maar die ene ‘lastige’ leerling. Wat als lastig wordt ervaren is mij dan ook een groot vraagteken, het zijn meestal niet de leerlingen die goede resultaten halen.

    Tienduizenden schoolverlaters die het ‘echt’niet leuk vinden op school omdat ze er niets kunnen ‘leren’.

    Het gaat al lang niet meer over leuk,
    het gaat over hoe er met leerlingen wordt gecommuniceerd, dat er te weinig (vak)lessen zijn en onvoldoende begeleiding is.

    Er is geen tijd voor actie én er is geen tijd voor les en begeleiding????
    Help het Vmbo!

    @81 Irma
    Ik hoop dat je het kunt relativeren met je zoon en een beetje tussen de hindernissen door kunt laveren, dan krijgt hij misschien nog ‘zeemansbenen’ met diploma uiteraard.
    Ik vind het wel een mooi voorbeeld over hoe er met kinderen wordt gecommuniceerd, niet dus. Ik leer mijn dochter nu ook al ‘zigzaggen’. Via de ‘chat’ hoor ik de resultaten van de steeksproef gehouden testen, die door de mentor worden rond gebazuind. Ik heb er echt geen goed woord voor over!

    Reactie door Elsemie — zondag 22 april 2007 @ 16.19 uur

  84. Ik bedoel eigenlijk een andere school net zoals Thieu zegt omdat dit inderdaad voor hem niet goed is. Of misschien dat een gesprek met de directeur helpt? Want zo optreden hoeft toch niet? Als iemand gestraft wordt voor wat hij/zij heeft gedaan en uitgelegd krijgt hoe en waarom moet het toch klaar zijn? Is de onderwijzer waar we het over hebben misschien overspannen? Ik denk wel eens dat je als mens tegenwoordig niet meer mag leren maar alles al moet weten..dat werkt toch niet?
    Als jouw zoon een goede instelling heef en dat meen ik gelezen te hebben zal hij geen uitvaller zijn…hij kan toch instromen in een andere klas? En ook ik zou bewijs willen zien, want dan kun je ook met de school een afspraak maken

    Reactie door cynthia — zondag 22 april 2007 @ 16.23 uur

  85. Mijn zoon heeft gekozen om, zoals Elsemie het zo mooi zegt, te zigzaggen tot zijn diploma. Na de voorjaarsvakantie kan de piercing er lang genoeg uit om de kooklessen te volgen.

    Nee, er viel niet te praten, dat heb ik getracht. De directie staat achter het no-piercings-wel-oorbellen-beleid.

    Een andere school zou een optie zijn maar in heel de regio zijn alle scholen onder dezelfde stichting gebracht. Schaalvergroting weet je nog? Dus ook al zou hij naar een andere school willen, het hoofdbestuur is hetzelfde.

    Maar mijn punt was dus dat er over het algemeen weinig naar de leerlingen geluisterd wordt. Ook niet naar ouders trouwens. Het hele VMBO-gebeuren is naar mijn idee een ramp en dat samen naar school is schadelijk voor alle betrokken groepen.

    Reactie door Irma — zondag 22 april 2007 @ 18.29 uur

  86. Irma,

    Er wordt niet alleen slecht naar leerlingen en hun ouders geluisterd maar ook slecht naar de docenten. Met jouw voorbeeld valt er naar mijn idee weinig over en weer te communiceren omdat het nou eenmaal een afspraak is dat er in het gezicht geen piercings worden gedragen en dan is het niet meer dan logisch dat daar aan vast wordt gehouden. Men zou er wel voor kunnen kiezen dat hij de kooklessen later inhaalt als de piercing wel uit kan maar die flexibiliteit heeft een school vaak niet.

    Reactie door Thieu Berkers — zondag 22 april 2007 @ 19.47 uur

  87. Thieu Berkers, is het niet aan de school om hier duidelijk over te zijn en dit aan te tonen? Je kunt niet iets weten als je het niet weet…

    Reactie door cynthia — zondag 22 april 2007 @ 19.52 uur

  88. Cynthia,
    Het is vervelend voor ouders en leerlingen als zij er te laat achter komen dat piercings in het gezicht niet zijn toegestaan tijdens praktijklessen maar je zult je toch moeten schikken naar de school ook al was de school daar misschien niet helemaal duidelijk over. Een school kan moeilijk haar regels aanpassen voor 1 leerling.

    Reactie door Thieu Berkers — zondag 22 april 2007 @ 20.36 uur

  89. Mensen laten we vooral de leerkracht in ere houden en laten we ouders en leerkrachten niet tegen elkaar uitspelen. Je hebt van beiden goede en minder goede maar ik ga ervanuit dat iedereen zijn/haar best doet. Het gaat om de middelen en het systeem en altijd zal het doel hetzelfde moeten zijn, het kind, en ja er zijn overal mensen die zichzelf afschermen of dit nu terecht is of niet. Een directeur van zijn school wil natuurlijk ook zijn leerkrachten enigszins beschermen. Of dit de manier is weet ik niet. Openheid, samenwerken en communicatie zijn nog altijd de ingredienten voor een goeddraaiend leersysteem.

    En wat de uiterlijkheden betreft. Ik vind piercings en tatoos lelijk maar een mens wordt niet ineens anders als hij deze wel dan niet bezit. Ik ben in ieder geval blij dat mijn dochter daaraan niet heeft meegedaan, veel over gesproken dat wel. Toen mijn zonen jong waren was de oorring in en dat hebben ze ook gehad. Na een jaartje was het over.
    Tot een bepaalde leeftijd mag je het als ouders best verbieden vind ik maar daar komt ook een eind aan. Ik vind ook dat je je anders zou moeten kleden als je naar school gaat dan wanneer je naar een feest of het strand gaat en soms moet ik zeggen dat ik dat onderscheid niet meer kan maken.
    Misschien ben ik wel een vreselijk ouderwetse tante, dat is dan niet anders.

    Reactie door Henny — zondag 22 april 2007 @ 21.02 uur

  90. Bij alles wat zoal ter sprake komt heb ik de gewoonte veel informatie op te zoeken en daarom heb ik thuis een boek over indianen in Zuid-Amerika die gigantische piercings hebben, dit wordt geïllustreerd met prachtige foto’s, indrukwekkend hoor. Dat werd goed gelezen en ik merk dat je vooral als ouder voortdurend in gesprek moet blijven met je kinderen, ook over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Natuurlijk zijn er regels en moet je de regie in handen houden, maar kinderen hebben daar wel respect voor merk ik en dat respect is wederzijds.

    Reactie door Elsemie — zondag 22 april 2007 @ 23.54 uur

  91. 90. Elsemie prima antwoord. Respect is het sleutelbegrip voor alles.

    Reactie door Henny — maandag 23 april 2007 @ 5.58 uur

  92. Ik heb het Eindhovens Dagblad van mijn zus gekregen en er staat iets geheel anders in het Eindhovens Dagblad. Er staat dat Jan Marijnissen leraren DIE NIET NAAR DE KLACHTEN VAN LEERLINGEN LUISTEREN maar flapdrollen vindt. Begrijpend lezen heet zoiets. Dit is toch iets geheel anders zou ik zeggen. Wie de schoen past trekke hem aan.

    Reactie door Henny — maandag 23 april 2007 @ 6.04 uur

  93. Henny,

    Als respect het sleutelbegrip is voor alles zoals je stelt (bericht 91) dan had Marijnissen docenten om wat voor reden ook nooit voor flapdrollen uit mogen maken. (bericht 92) Heb je in de gaten dat je jezelf nogal tegenspreekt in deze 2 berichten?

    Reactie door Thieu Berkers — maandag 23 april 2007 @ 15.26 uur

  94. Wanneer komt de privatiecering van het VMBO ?

    Reactie door Fred — maandag 23 april 2007 @ 17.05 uur

  95. Thieu berkers, in nederland hebben wij recht op een eigen mening, niemand uitgezonderd!
    Waarom geeft u niet gewoon toe dat u ernaast zit en de woorden van jan marijnissen verdraait hebt? Wat Jan of wie dan ook verder vind moet diegene zelf maar weten. Over uw reactie op het vervelende van niet op tijd regels kennen..dat hoort een school vanaf het begin duidelijk te hebben en na een gesprek moet het afgelopen zijn..geen getreiter want dat is kindrachtig

    Reactie door cynthia — maandag 23 april 2007 @ 19.17 uur

  96. @ 93 Thieu Berkers
    Zucht….Die schoen staat u trouwens geweldig!

    Reactie door Elsemie — maandag 23 april 2007 @ 19.26 uur

  97. Cynthia,

    Waarom mag ik dan niet mijn eigen mening hebben over datgene wat Jan Marijnissen in Someren heeft gezegd als iedereen volgens jou in Nederland dat recht heeft?

    Elsemie,

    Zeg maar gewoon ‘je’ hoor.

    Reactie door Thieu Berkers — dinsdag 24 april 2007 @ 1.02 uur

  98. 93. Thieu Berkers.

    Ik spreek mezelf niet tegen.

    Jan heeft docenten niet uitgemaakt voor flapdrollen. Jan Marijnissen heeft gezegd in een omgeving met kinderen dat als de docenten niet naar ze ‘willen’ luisteren het DAN flapdrollen zijn. De Docenten DIE.
    Ik weet niet maar alleen degene die vindt dat hij/zij niet aan dit profiel van betrokken en luisterende docent kan voldoen zal zich aangesproken voelen, niet DE leerkracht.
    Een van de voornaamste zaken die je leert op school is ‘begrijpend’ lezen en de zin plaatsen in de context van een verhaal en de omgeving waarin die uitgesproken wordt.

    En natuurlijk schreef ik dit laatste in het algemeen omdat ik vind dat leerkrachten een zware en verantwoordelijke taak hebben en juist om te voorkomen dat het veralgemeniseer en het stereotype niet past in een discussie.
    Dat er desalnietemin allerlei soorten leerkrachten zijn zoals er allerlei soorten mensen zijn is evident.
    Thieu ik heb het gevoel dat het jou niet meer gaat om de inhoud. Als ik de leerkracht in het algemeen een goed hart toedraag en verdedig vanwege hun zware taak, zelden gehonoreerd en gewaardeerd door de overheid en vaak onderschat door de burger inclusief ouders is het niet goed. Als ik de leerkracht verdedig die mij mijn nederlands heeft geleerd is het ook niet goed. Het cruciale woord in de zin is nl. DIE dat verwijst naar een leerkracht met een bepaald gedrag en dit in een informeel gesprek met kinderen.

    Als ik zeg de Nederlander DIE moord vind ik een slecht mens dan zeg ik toch niet dat alle Nederlanders slechte mensen zijn.

    Je kunt op twee manieren luisteren actief of de woordenbrij aanhoren zonder moeite te doen de inhoud te bevatten.
    Respect voor elkaar wil ook zeggen respect voor het woord van het kind, het woord van de leerkracht en het woord van de ouder, burger en er door dialoog samen uit te komen alnaargelang de mogelijkheden.

    Reactie door Henny — dinsdag 24 april 2007 @ 9.29 uur

  99. Henny,

    Docenten hebben zo nu en dan hun redenen om niet naar hun leerlingen te luisteren en leerlingen hebben zo nu en dan hun redenen om niet naar hun docenten te luisteren maar dan maak je elkaar nog niet voor flapdrol uit. Zo simpel is het.

    Reactie door Thieu Berkers — dinsdag 24 april 2007 @ 13.12 uur

  100. Thieu berkers, omdat jouw mening in strijdt is met de feiten en jij jouw mening presenteerde als een feit wat het niet is. Je schoof iemand in dit geval Jan dus, woorden in de schoenen die daar niet hebben gezeten en niet thuishoren en ik noem dat zwartmakerij

    Reactie door cynthia — dinsdag 24 april 2007 @ 14.44 uur

  101. jammer dat het woord flapdrol weer te voorschijn komt het gaat niet omdat woord daar hebben de leerlingen het niet voor gedaan ze hebben het gedaan om gehoort teworden en hun mening te geven. Mensen hou toch op over dit woord en hou U bezig met de leerlingen die hun mond open hebben gedaan en laten we proberen daar is aan te doen of de leerling nu met of zonder piercing is. Een kind moet minstens 12 jaar op school zitten kunnen wij als volwassen niet proberen dit zo leuk en leerzaam voor hun te maken. Want ze krijgn straks in de werled van de volwassen al zo veel voor un kiezen is het misschien niet belangrijker om ze er op voor te bereiden hoe het daar in te werk gaat en niet door dingen te verbieden laat ze ze zijn jong straks is die opvlieger van een piercing weer voorbij (oke niet bij allemaal). Want discuseren o HET WOORD wordt wel erg langdradig ik vind LUISTER nssr de kinderen die gesproken hebben en niet EEN WOORD.

    vriendelijke groet van een moeder die erg trots is op de leerlingen van klas 4 van de Varendonck College in Someren die hebben geprobeert om voor hun menig uit tekomen en proberen dat misschien niet voor hun maar voor de leerlingen in de toekomst iets gedaan kan worden LUISTER NAAR DIE WOORDEN EN PROBEER ER IETS AAN TE DOEN

    mona

    Reactie door mona — dinsdag 24 april 2007 @ 15.08 uur