‘Onderzoek naar marktwerking’

Het kabinet stelt een onderzoek in naar de gevolgen van marktwerking voor burgers. De oproep van de vakcentrale FNV de uitvoering van nieuwe plannen op te schorten kan niet op steun rekenen. Dat schrijft minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De Kamer had van het kabinet een reactie gevraagd op rapporten van de FNV en werkgeversorganisatie VNO/NCW. Het kabinet stelt dat marktwerking een middel is en geen doel op zich. Het wil nu laten onderzoeken in hoeverre burgers baat hebben gehad bij de hervormingen van de laatste jaren, waarbij het bedrijfsleven in sectoren als telecom, zorg, verzekeringen, gas, elektriciteit en openbaar vervoer taken van de overheid heeft overgenomen.

Het onderzoek naar de privatisering richt zich specifiek op de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van de besteding van publieke middelen en de continuïteit van de dienstverlening. (Trouw)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 18 april 2007 :: 17.05 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Zozo dus het kabinet wil een onderzoek.

    Onderzoek naar iets waar de gemiddelde burger je antwoord op kan geven??? De telecom daargelaten, al het andere heeft voor mij negatieve gevolgen gehad, hetzij financieel hetzij qua service of beide.

    Indien men de feiten zoals door de jaren heen gepubliceerd heeft gevolgd, kan de uitkomst alleen maar negatief uitvallen.

    Ik heb zo’n vermoeden dat het kabinet een andere uitkomst voor ogen heeft!!!

    Reactie door Shaman — woensdag 18 april 2007 @ 17.19 uur

  2. wat een onzin!
    sinds de komst van die “marktwerking” zijn er voornamelijk alleen maar klachten en problemen van gekomen en is alles duurder geworden.

    en nu moeten ze het gaan onderzoeken…
    maar het onderzoek naar de privatisering richt zich specifiek op de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van de besteding van publieke middelen en de continuïteit van de dienstverlening.

    en niet op de betaalbaarheid voor de burger…

    ferrari’s worden nog steeds continue verkocht,ze worden kwalitatief steeds beter,en zijn voor iedereen toegankelijk,alleen voor de meeste mensen ONBETAALBAAR!

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 17.23 uur

  3. Waarom iets onderzoeken wat elke nederlandse burger allang uit ervaring weet?De marktwerking heeft tot nu toe in de zorg,de energievoorziening ,het openbaar vervoer,de post en telecommunicatie alleen maar stijgende prijzen opgeleverd.Dat hebben we allemaal in onze portemonnee gevoeld.
    Maar zolang je iets onderzoekt hoef je nog geen consequenties te trekken uit je gevoerde wanbeleid!!

    Reactie door Henk van den Brule — woensdag 18 april 2007 @ 17.33 uur

  4. Dit gaat weer net als met de weg bezuinigde conducteur op de tram………….
    Het is toch prachtig,als je mag denken zelf het wiel weer uigevonden te hebben……….?

    Reactie door fred — woensdag 18 april 2007 @ 17.56 uur

  5. @3 Henk van den Brule

    JPB zou zeggen: daar gaat het onderzoek niet over…
    het onderzoek richt zich niet op de vraag of het betaalbaar is gebleven,Het onderzoek naar de privatisering richt zich specifiek op de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van de besteding van publieke middelen en de continuïteit van de dienstverlening.

    Reactie door iew — woensdag 18 april 2007 @ 18.07 uur

  6. Weer zo’n “onderzoek”!
    Wat kosten al die onderzoeken (naar dat wat al lang bekend is) niet?
    En wat wordt er met de uitkomsten gedaan?
    Als de uitkomst anders is dan verwacht, wordt die dan weer afgewezen, weggepraat of belachelijk, onacceptabel verklaart?

    Onderzoeken hebben nog nooit iets opgeleverd!
    Stop daarom met die onzin, om in een welles/nietes spelletje het gelijk af te dwingen.
    Dat gelijk krijg je toch niet, want dat kost te veel.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 18 april 2007 @ 18.45 uur

  7. Het kabinet gaat dus een onderzoek starten naar de baten van de privatiseringen… Eerste vraag daarbij is uiteraard “baten voor wie?”. Als de focus ligt op het grote bedrijfsleven met miljarden winsten per jaar wiens winsten ook verzekerd zijn (daarvoor is de privatisering immers begonnen), dan zal dan “onderzoek” ongetwijfeld met een positieve conclusie eindigen.

    De vraag is natuurlijk of de overige 80 a 90% daar dan ook wijzer van word…

    Ik denk dat we steeds meer weer richting een klassenanalyse moeten rekenen. De verzorgingsstaat is dood en komt niet meer terug. De vraag is wie er in de huidige economische omstandigheden beter van wordt: de bezittende klasse van kapitalisten of de bezitloze klasse van de arbeiders. Het antwoord laat zich raden.

    Het wordt dus hoog tijd voor een socialistisch alternatief: een alternatief waarin men breekt met het kapitalisme, een alternatief waarin economisch bezit van ons allemaal is en door ons allemaal beheerd wordt, een direct democratisch alternatief. Weg met de dictatuur van het kapitaal!

    Reactie door Emil Jacobs — woensdag 18 april 2007 @ 18.46 uur

  8. Ook al is marktwerking geen doel, maar ‘slechts’ een middel, wordt met dat middel ondertussen wel NL afgebroken.
    De kwaal is, kortom erger dan welk doel dan ook inmiddels in NL.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 18.47 uur

  9. @6 Amita,
    Het wordt hoogtijd dat er eens een onderzoek wordt ingesteld naar al die onderzoeken. :)

    Reactie door Gandalf — woensdag 18 april 2007 @ 18.52 uur

  10. Afgezien daarvan betekent de staat van enig ‘onderzoek’ enkel nog het vooruitschuiven van de waarheid onder ogen te zien.
    En dat is verdomd pijnlijk.
    Na ettelijke Balkenendes, waarvan we nu de ‘sociale versie’mogen beleven.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 18.54 uur

  11. Is het erg goed mis in NL.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 18.55 uur

  12. markt werking in de onderzoek branche,wie had dat gedacht?
    Waar is de control/verandwordlijkheid van politiek daad?
    1 x in vier jaar stemen?
    is dat ook een onderzoek?

    Reactie door Guess — woensdag 18 april 2007 @ 18.56 uur

  13. onderzoek naar marktwerking,mosterd na de maaltijd,zind wanneer je begint.
    is het nu nog niet duidelijk dat marktwerking alles stuk maakt!
    en niet alleen dingen!maar ook de mens!
    kijk naar de zorg:
    marktwerking: drijft mensen uit elkaar!
    zet mensen tegen elkaar op
    maakt de zorg alleen maar duurder!
    alleen maar goed voor de graaiers.
    en dat zien ze in Den Haag niet eens, kwamen de wijze niet uit het oosten?
    en het is niet ieder voor zich en god voor ons alle!
    je kan beter een goed ongelovig mens zijn als zeggen dat je gelooft en er een puinhoop van maakt.
    Daarbij weten deze mensen wel goed voor zich zeelf te zorgen.

    Reactie door r — woensdag 18 april 2007 @ 18.58 uur

  14. @Amita en Gandalf
    Het hoeft maar een paar telefoontjes te kosten. Ze hebben me helaas nog nooit gebeld anders kon ik het ze zo vertellen, zijn jullie gebeld?
    Noem me eens 1 voorbeeld waar marktwerking voor ALLE mensen werkt? Dat het voor investeerders en directieleden werkt is inmiddels duidelijk. Iedereen kan toch op zijn vingers natellen dat bij concurrentie, winst, reclamebudget, klantenservice en -binding en zo veel meer geld kost… duhhh

    Reactie door Irma — woensdag 18 april 2007 @ 19.02 uur

  15. Eigenlijk komt het er op neer dat een héél land getraumatiseerd is door de marktwerking.
    Behalve de marktwerkingsadepten.
    Die voelen enkel nattigheid.
    Pamperen en nathouden is daarom het advies.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 19.05 uur

  16. Door de marktwerking heeft de burger minder te besteden, en is overgeleverd aan de willekeur van uitbuitende managers met vette salarissen die zichzelf aan het eten houden en de grootgraaiers niet ongunstig willen stemmen.
    Marktwerking is de doodslag voor de economie op lange termijn, omdat er 6 mangers nodig zijn om 1 arbeider aan het werk te houden, Om dit allemaal te financieren heeft men daardoor de lonen van arbeiders jaar in jaar uit niet laten groeien ten gunste van dit soort graaimanagers.

    Niemand heeft profijt van de marktwerking, Het heeft tweedracht gezaaid, en solidariteit om zeep geholpen, en de tweedeling tussen arm en rijk groter gemaakt.. men doet en denkt alleen nog maar in termen van,… ikke ikke ikke en de rest kan naar de kl#te lopen.

    De marktwerking zou volgens het kabinet een middel zijn en niet het doel ???,….. volgens mij weten ze zelf niet waar ze het over hebben, dat stelletje mafkezen met hun 100 dagen menstruatiepijn bestrijdings rondje door Nederland., Wanneer wordt er eens gewerkt door die lui, het zijn wel onze centen die daarvoor doorheen gedraaid worden.
    Kom op kabinet,.. AAN HET WERK ….. genoeg geluierd er moet brood op de plank komen, hiervoor betaal ik toch geen belasting stelletje lamlendelingen.

    Reactie door Pool — woensdag 18 april 2007 @ 19.07 uur

  17. Zullen we als SP niet ook zelf een onderzoek beginnen naar de marktwerking? Het lijkt me wel nuttig om ook vanuit een standpunt van de arbeidersklasse een dergelijke ontwikkeling te analyseren. Het zal ook voor veel mensen duidelijk maken dat het kapitalisme geen steekhoudend economisch systeem is waar men beter van word.

    Het zal ook de roep om een alternatief luider maken waardoor je een duidelijk socialistisch alternatief naar voren kunt schuiven: directe controle van de bevolking over de economie, een democratische besluitvorming wat er gebeurd met de winsten, etc.

    Een onderzoek zonder een conclusie en alternatief is immers niks waard.

    Reactie door Emil Jacobs — woensdag 18 april 2007 @ 19.15 uur

  18. btw. Van het onderzoeken van onderzoeken naar onderzoeken kun je trouwens ook de weg behoorlijk kwijt raken.
    Gezien de werkelijkheid zoals die zich imiddels aan de gemiddelde Nederlander voordoet.
    De vraag naar de wetenschappelijkheid van al die onderzoeken is zelfs door diezelfde hang naar marktwerking op de achtergrond geraakt.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 19.22 uur

  19. En ondertussen weigert de markt gewoon stom weg zijn werk te doen.
    Niet te geloven.
    Dat gaan we dus onderzoeken.
    Nederland debielenland.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 19.25 uur

  20. Het aantal werkvergunningen voor werknemers uit de Oost-Europese landen waarvoor de CDA-er Donner, per 1 mei de grenzen volledig wil openen, is explosief gestegen.
    Het CWI verstrekte in het eerste kwartaal 23.982 vergunningen.Dat is ruim drie keer zoveel als de 6723 in de eerste drie maanden van 2006. Nu de loononderhandelingen via de vakbonden beginnen,probeert het CDA/Donner deze schamele verhogingen van ongeveer 3%,na jarenlang inleveren, te frustreren door oostblokkers te importeren, welke met een schijntje genoegen nemen.Donner zaait,doch hij zal sociale onrust oogsten!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 18 april 2007 @ 19.30 uur

  21. Op dit eigenste moment is het enkel nog wachten op een verlichte geest die dit onder ogen ziet, gewoonweg met het blote oog.
    zonder onderzoek. Enkel door de directe waarneming, met weglating van de belangen die gediend zijn van/voor/door verdwaalde marktwerkingsadepten.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 19.31 uur

  22. Helaas zijn zulke geesten ff moeilijk te vinden in NL.
    We zullen het dus nog (hopelijk slechts) een aantal maanden moeten doen met het gebruikelijke ministerieële marketinggeklets.
    Nog circa 45 dagen te gaan, dan is alles wat mis is in kaart gebracht in NL:)

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 19.40 uur

  23. In de praktijk komt het er op neer dat de bedrijven onderling niet concureren zoals was verwacht,maar dat ze ddor kartelafspraken hun diensten aanbieden aan de hoogstbiedende ten koste van de laagste inkomens.

    Reactie door che — woensdag 18 april 2007 @ 19.42 uur

  24. @13 r Helemaal mee eens: ‘marktwerking: drijft mensen uit elkaar!
    zet mensen tegen elkaar op’ Als je het je eenmaal realiseert, zie je het overal. Verschrikkelijk.

    Reactie door Ellen — woensdag 18 april 2007 @ 19.49 uur

  25. Hoe is het nu toch met al de bezuinigingen, en de uitbreiding van de voedselbanken in de laatste jaren, toch nog miljarden tekorten, maar als we nu Wouter Bos (PvdA)
    mogen geloven dat dit niet door berekend wordt in de begroting.(dan hebben we dat in ieder geval toch verdiend),
    Neem nu alleen al het geval van het minder gebruikte gas afgelopen winter en de enorme prijsdaling van de barrels olie.
    Dat het jullie en mijn uitgespaarde geld ons gegund wordt, daar kunnen wij met ons gezin zeker wel 2 maal van op een terrasje heerlijk kofie drinken.

    ps oei, lopen de tekorten op de Amerikaanse-olie markt, de laatste dagen extreem op, oef wat nou???? afwachten.

    Reactie door Gonda — woensdag 18 april 2007 @ 20.01 uur

  26. Bussen vol politicie reizen door het land om de problemen in het land in kaart te bengen.
    Diezelfde politicie overwegen onderweg amper
    Dat zij mogelijkerwijze het grootste onderdeel van het werkelijke probleem vormen.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 20.02 uur

  27. Wat nou onderzoekscommissies, hoe meer hoe liever, waar moet je anders al die ex-politici hun riante salarissen laten verdienen???
    Je maakt ze gewoon hoofd van een onderzoekscommissie.

    Reactie door Hanna — woensdag 18 april 2007 @ 20.09 uur

  28. De Samenleving begint is te storten en rebels te worden ? de academische kamerleden vinden het raar ??????

    Reactie door Fred — woensdag 18 april 2007 @ 20.13 uur

  29. Terwijl het onderzoek naar het lek in in de romp in volle gang was zonk het schip.
    Een zeeuwsche schipper op de boeg:
    ‘Laten we blij zijn met elkaar.’
    En zo vocten ze er lustig op los, totdat het water hen tot aan de lippen stond.
    (en daarover heen).

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 20.32 uur

  30. Markt is eigenlijk het tegenover gesteld van monopolie.
    Bij een monopoliesituatie er is alleen maar een aanbidder die produceert een bepaald goed of dienst. De prijs van het goed wordt dan bepaald door het maximale prijs dat men bereid is voor te betalen.
    Wat is tot nu toe gebeurt is juist het transfereren van alle diensten en producten die, door de overheid werden geleverd, aan particuleren. Het gaat dus niet om “markt”maar om monopolie.

    Reactie door Nicolai — woensdag 18 april 2007 @ 21.33 uur

  31. Dat onderzoek kan men zich besparen als men naar de burgers luisterd en de met enige regelmaat verschijnende infodocu’s bekijkt.

    Reactie door Gaudoin — woensdag 18 april 2007 @ 21.46 uur

  32. Niks geen onderzoek. Dit is een zoethoudertje mensen.

    De resultaten zijn al lang zichtbaar en ik voorspel nu al de uitkomst van zo’n onderzoek; die in het voordeel van de regering gaan vallen.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 18 april 2007 @ 21.47 uur

  33. Marktwerking….ik geloof nog eerder in Sneeuwwitje en de 7 dwergen.

    Reactie door ReneR — woensdag 18 april 2007 @ 21.48 uur

  34. Verdorie, alweer een onderzoek. Dat ze politieke en militaire steun voor Irak maar eens gaan onderzoeken.

    Betekenen al deze onderzoeken misschien dat dit kabinet de weg kwijt is? Men zoekt naar een goed verhaal om hun beleid te maskeren.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 april 2007 @ 22.06 uur

  35. Sorry Rob
    Er wordt vooralsnog hoge urgentie gegeven aan onderzoeken waarvan de uitkomst al bij voorbaat toegespitst wordt op grond van de tegenstrijdige beoogde en behaalde resultaten van oorspronkelijke doelstelling van het te onderzoeken object.
    De eerste prioriteit is vooral dat het uitgangspunt van het beoogde onderzoek nutteloos is en vooral dat de daadwerkelijke eigenlijkheid verdoezeld kan worden.
    En daarmee de werkelijke maatschappelijke relevantie ontweken kan worden.

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 22.28 uur

  36. In gewoon ABN betekent dit dus gewoon dat we alleen nog onderzoek doen om de meest voor de hand liggende uitkomsten van vaststaande feiten ‘wetenschappelijk’ tegen te spreken ;)

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 22.43 uur

  37. Je moet beseffen dat wetenschappelijk onderzoek op basis van een goed geformuleerde opdracht gaat. Dus het zal niet zo gaan van: “doe eens een onderzoek naar marktwerking en de gevolgen voor burgers”. Dus het lijkt me erg interessant wat de formulering van de opdracht zal zijn want daar kun je het resultaat al een heel eind mee sturen. Via de media zal na het onderzoek een gesimplificeerde opdrachtomschrijving, al dan niet ingefluisterd door de politiek, en daarna een net zo simpel resultaat.

    Het gaat dus om de formulering.

    Reactie door Gaudoin — woensdag 18 april 2007 @ 22.53 uur

  38. @37 Gaudoin
    De eerste mogelijkheid om de werkelijkheid te ontwijken begint met een poging die te formuleren ;)

    Reactie door Alex — woensdag 18 april 2007 @ 23.24 uur

  39. Dit lijkt wel een marketingpraatje,

    “Kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van de besteding van publieke middelen en de continuïteit van de dienstverlening”.

    Kan ik ook kiezen voor een andere overheid (toegankelijkheid), een regering die doet wat er gezegd wordt (doelmatigheid) en een regering die niet eerst 100 dagen iets anders moet doen dan regeren (continuïteit).

    Besteding….van mijn middelen in een andere regering…even wat marktonderzoek doen?

    Reactie door Elsemie — woensdag 18 april 2007 @ 23.37 uur

  40. Welke werkelijkheid zal ik pogen te formuleren? Die van een Moslim. Christen, Jood, Amerikaan, Afrikaan of wellicht die van een schizofreen?

    Reactie door Gaudoin — woensdag 18 april 2007 @ 23.40 uur

  41. Onvolmaakte mensen, kwaadwillende mensen, goed en kwaad, immoraliteit, een wereld vol oorlogen en conflicten, leugens, bedrog en grootspraak, voor velen niet echt meer bestaande z.g. ABSOLUTE waarden en WAARHEID, want alles van waarde gedegradeerd tot eindeloos bediscussieerbare RELATIVITEIT, tot sluwheid verworden intelligentie als dienares van het kwade, en hoe is het mogelijk, ook veel medegevoel, schoonheid, opofferingsgezindheid, liefde en geloof in een betere wereld.

    Wat ik verontrustend vind: het in ons allen zittende egoisme wordt niet voldoende meer beteugeld en is daardoor een steeds grotere drijfveer voor velen, verleidt als het wordt door de menselijke vindingrijkheid en mogelijkheden, die ook nog eens zonder ophouden worden uitgedaagd door een immense reclameindustrie.

    Maar het is haast pervers te noemen dat het nu ook nog eens ruim baan krijgt door democratische besluitvorming, die immers op meerderheden is gebaseerd. (democratie was/is immers een nobel streven/ideaal?)
    Ik ga er dan maar van uit (als is dit niet vanzelfsprekend, zie de discussie over stemmmachines en alle perilelen daaromtrent!!) dat de bestaande machtsverhoudingen echt zo door een meerderheid van de bevolking zijn gewild.
    De democratie dus als LEGITIMATIE van haast grenzeloos egoisme en menselijke hoogmoed …
    In mijn christelijke geloofsvisie is dit alles lang geleden voorspeld en ik put daar troost, en kracht uit, ook uit het diepe besef dat – hoe onbegrepen soms ook – GOD BESTAAT, die, en dat maakt mij vaak heel blij, alles ten goede zal keren.
    Ik wil ook benadrukken dat zo’n geloofsopvatting zich niet verdraagt met politieke manipulatie ten bate van welke politieke partij dan ook: zij is een PERSOONLIJKE AANGELEGENHEID die vooral vruchtbaar is in intermenselijk handelen en eventueel van daaruit, de politiek observerend, besluit welke politieke partij het beste aansluit bij de diep gewortelde levens – en geloofsovertuiging. Ik denk dat ware christenen dan geen moeite zullen hebben met de SP (uiteraard met inachtneming van het hiervoor gezegde.)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 19 april 2007 @ 1.58 uur

  42. @14 Irma,
    Ik ben het zeker met je eens. Ik heb al eens eerder gemeld dat bij ons in de keuken de radio de hele dag aan staat. De laatste tijd worden we overspoeld met reclame van thuiszorginstellingen. Dat moet ergens van betaald worden. Die reclames zijn ook niet om aan te horen. Dan hoor je iets van: “thuiszorg…..(ik ben de naam even kwijt) da’s pas goud”, met op de achtergrond het geluid van een fluitketel, om een sfeertje van knusheid en zorgzaamheid te creëren. De praktijk is echter anders, minuten en seconden van de verrichtingen dienen geteld en genoteerd te worden.

    Ik kan geen sector bedenken waarin de marktwerking voor de consument – want zo worden we gezien – een verbetering is. Dat is niet moeilijk om te constateren. Maar onderzoek hier naar zal wel weer het tegenovergestelde aantonen.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 19 april 2007 @ 6.43 uur

  43. sorry, ik zag even door al die zorg de marktwerking niet meer en heb mijn reactie bij het verkeerde item (over de wmo) geschreven, maar hij hoort hier

    marktwerking voor wie?

    ik kijk op internet welke busmaatschappij het goedkoopste rijdt of deze week een aanbieding heeft voor mijn traject en die kies ik dan uit?

    Ik kijk op internet welk ziekenhuis mij het goedkoopste helpt en toch kwaliteit levert. of een aanbieding heeft in de behandeling van mijn kwaal. 2 nieren halen 1 betalen of zo. die neem ik dan en krijg van de verzekering een standaard bedrag terug. Het verschil is mijn winst (noemen we dan eigen ontvangst of zo). Als ik plotseling visite krijg koop ik ook wel eens bij de buurtsuper; bij acute gevallen neem ik het plaatselijke ziekenhuis.

    Marktwerking is alleen voor de burger voordelig als er directe interactie is tussen klant en verkoper. De busmaatschappij verkoopt aan overheden, de overheden verkopen aan ons; geen marktwerking voor de klant. De ziekenhuizen verkopen aan verzekeraars, de verzekeraars verkopen aan de staat; de klant kan alleen kiezen welke verzekeraar hij neemt. Maar de prijzen stijgen bij allemaal hetzelfde omdat er geen marktwerking is waar hij moet zijn: aan de basis, bij de zorgaanbieder en de klant.

    Reactie door ipuntje — donderdag 19 april 2007 @ 7.07 uur

  44. 100 dagen het land in…
    gelooft u het?! ik niet!
    waar is dan de media? die ze op de voet zou moeten volgen,om te kijken waar ze komen en met wie ze praten?

    ik zie er niets van,ja we horen telkens dat ze in het land zijn…
    maar zijn ze daar ook? of hebben ze gezellige lunches met het bedrijfsleven?
    een uitje naar de RAI,een koe melkwedstrijdje?

    lazer toch op stelletje leugenaars!
    ik ben het zo spuugzat!

    ik ben benieuwd of we veel bij moeten gaan betalen op de energie rekening,daar NUON dit jaar inneens weer zelf de meterstanden op komt nemen met zo’n digitaal aparaatje.

    de jaren hiervoor moest men het zelf namelijk opgeven.[dit kon via internet of de kaart in sturen]
    Nederland gaat kapot onder de zogenaamde marktwerking,en het enige wat ze volgens mij in die honderd dagen doen is ouwehoeren over die grondwet,want die MOET en ZAL er komen zodat de pluche kuikens straks in brussel goed zitten.

    ik sprak laatst iemand die zo diep in de put zit,die zich liet ontvallen dat het beter voor Nederland was geweest als ze het hele spul gelynched hadden na de dood van Pim Fortuyn…

    dit soort opmerkingen hoor ik tegenwoordig vaker,men is het zat!
    en als straks de grenzen open gaan voor oost europese landen,dan word het helemaal een puinhoop,vele mensen zullen niet meer aan het werk komen en anderen zullen hun baan verliezen.

    het word hier met de dag rotter,en ik schaam me om Nederlander te zijn.
    160.000 mensen per jaar emigreren,maar dat zal het kabinet een rotzorg zijn,we krijgen er straks 2x zoveel oostblokkers voor terug,en dat is nu precies wat men wil in Den Haag,want wat is nu het grootste industrieterrein van europa zonder goedkope productiemedewerkers,want dat is wat Nederland aan het worden is…

    het gaat allang niet meer om ons land,het gaat alleen nog maar om Europa-macht en geld.
    de rest is collateral damage…

    Reactie door iew — donderdag 19 april 2007 @ 9.12 uur

  45. marktwerking,het is maar door welke gekleurde bril je er tegen aan kijkt.
    jan met de korte achternaam is er niet beter van geworden,om de winsten op te krikken,worden de werknemers tot op het bot uitgebeend,loonkostenbesparing ontslagen.
    de topmanagers,de nieuwe koningen,met mafia achtige salarissen,onaantastbaar.
    pvdaer bos kijkt er met een speciale bril met jampot glazen tegen aan.
    deze nieuwe goden mogen niet aangepakt worden
    terwijl zijn achterban er anders over denkt.
    een onderzoek naar marktwerking,door de overheid is mosterd na de maaltijd.

    Reactie door hw rademaker — donderdag 19 april 2007 @ 10.42 uur

  46. @ 44 iew

    Ik baal met je mee, het is godsgeklaagd hoe we weer bedonderd worden, daarom gaf ik al aan in @ 16, hoe ik die 100 dagen zie.

    Reactie door Pool — donderdag 19 april 2007 @ 11.08 uur

  47. Een goed plaats voor de invoering van marktwerking zou de politiek en het stedelijk, provinciaal en landelijk bestuur zijn. Laten we de regels voor een goede business practice gaan volgen. Wij burgers (aandeelhouders van de Nederlands staat BV) hebben dan recht op een bestuur (board of directors, management) dat de grootste opbrengst voor zijn aandeelhouders weet te bewerkstelligen. Met andere woorden: Als we ons inkomen en onze uitgaven (zoals onze kosten van levensonderhoud) direct gaan koppelen aan het functioneren van de door de Nederlandse politieke genomen besluiten en de daaraan gerelateerde uitgaven (investeringen), dan zou de politiek partij(en), die de grootste invloed hebben op de toename van onze welvaart en welzijn met tegelijkertijd de geringste kosten (belastingen) recht op bestuur hebben. Dus de politieke partij met de beste bestuurders, oftewel de mensen, die de grootste meerwaarde voor haar burgers (aandeelhouders) weet te bewerkstelligen vormt de nieuwe raad van bestuur van Nederland BV. Wij burgers, als aandeelhouders van het bedrijf der Nederlanden hebben wanner dan ook de macht het oude bestuur te vervangen door een nieuw en beter bestuur. Een ideetje voor de SP? Ik begrijp niet waarom bedrijfskundige principes niet in het landelijke bestuur geimplementeerd kunnen worden. Tevens dient er een einde gemaakt te worden met enkele groot aandeelhouders zoals het bedrijfsleven en het koninklijk huis. Nederland zou dan werkelijke een echte vorm van democratie gaan kennen. HET ROER MOET COMPLEET OM!!! Het is tijd voor een echte revolutie, waar marktwerking de geldigheid van bestuur bepaalt. Het is tijd voor een nieuw bestuur.

    Reactie door bilogic — donderdag 19 april 2007 @ 11.13 uur

  48. @47 Bilogic 11.13 uur:

    Wel eens gehoord van de uitdrukking “de duivel met Beëlzebub uitdrijven”?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 19 april 2007 @ 12.47 uur

  49. @ 48 Harrieke

    Nooit van gehoord, leg het eens uit aan een atheist.

    Sorry, dat ik er even in kom vallen, maar ik ken echt die uitdrukking niet.

    Reactie door Pool — donderdag 19 april 2007 @ 16.28 uur

  50. Kort en bondig.
    Als dat onderzoek niet opleverd dat er voor de burger een enorme bureaucratie is bijgekomen is dat onderzoek volstrekt waardeloos.
    Je kunt (Moet) kiezen,kiezen,kiezen,kiezen,kiezen,kiezen,enz. en daarna invullen,invullen,invullen,invullen enz.
    En bijna nooit is het duidelijk of en wat je voordeel wel zal of kan zijn.

    Reactie door H.v.Schijndel — donderdag 19 april 2007 @ 16.41 uur

  51. Ik denk dat sociaal onrust(en) nodig is/zijn ,geen onderzoek dat likjt meer aan smoke screens and geld verspiling,democratie hoeft geen onderzoek als klokenluider,nee het is op straat dat het gebeurt,de socialism revolutionnaire van het begin van de vorige eeuw wisten dat.ACTIE….
    En zoals rosa al dat zeid “als verkiesingen dingen kon veranderen,zullen zij illegaal nu”
    Dat is socialism,kritish blijven,niet in onderzoek geloven als een god in de pagod,als een enige wat an “ons”overgelaten is,nee kij hard strijden,daar heb ik een groot respect als ik kijk hoe hard my groot vader heeft moeten strijden,alllen om 8 uur slavernij+ vacancy te krijgen…
    Wij slapen ,en zeuren zal niet meer helpen
    AXIE!!!!!!!

    Reactie door Guess — donderdag 19 april 2007 @ 17.11 uur

  52. @49 Pool, 16.28 uur:

    Beëlzebub is in de bijbelse, oudtestamentische traditie zelf een zeer belangrijke opperduivel, als je hem dus de opdracht geeft om duivels uit te drijven, te verwijderen dus, zal dat dan tot het gewenste resultaat leiden …?
    In het geval van onze maatschappij die zo langzamerhand door de overal woekerende marktwerking voor velen in een jungle dreigt te veranderen: ga je die dan verbeteren door de principes van die zelfde, vermaledijde marktwerking in de politiek toe te passen?
    Afgezien van het feit dat ware democratie zo niet werkt, je gaat dan a.h.w. poep van de vloer verwijderen door poep als reinigingsmiddel te gebruiken, nou dat blijft stinken …

    Bovendien, ik vindt het een nogal irritante, magere en zeer eenzijdige maatschappijvisie: onze maatschappij te reduceren tot slechts een min of meer goed lopend bedrijf, een B.V.:
    zelfs zeer onvolmaakte mensen verdienen beter (zij het dan vaak niet in waardering en geld …)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 19 april 2007 @ 17.46 uur

  53. @52 Harrieke aanvulling:

    Ik zou in mijn bijdrage liever het woordt “oudtestamentische” uit de eerste zin willen schrappen.
    Overigens is de uitdrukking “de duivel uitdrijven met …” van Jesus.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 19 april 2007 @ 17.50 uur

  54. Marktwerking is door de E.U. in Brussel via het groot-kapitaal ingevoerd en direct door het CDA/VVD/PvdA partijenstelsel uitgevoerd.Dit systeem bevorderd niet alleen de publiek-rechtelijke (staats)bureaucratie, maar ook de privaat-rechtelijke (bedrijfs)bureaucratie (managers-graaiers.Feitelijk is sprake van een parasitair systeem, welke de werkende klasse steeds verder uitzuigt.(koopkracht-verwatering)(concurrentie werknemers onderling).Uiteindelijk vormt dit systeem niet alleen voor de E.U.,maar ook voor de bureaucraten een gevaar, via sociale onrust en geldontwaarding.Uiteindelijk zullen de natuurwetten:Oorzaak en gevolg en actie is reactie hun wetmatigheid bewijzen.Daar hoef je geen fylosoof voor te zijn.

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 19 april 2007 @ 21.51 uur

  55. @ 54 Maan
    inderdaad,ok geen politici trouwens.

    Reactie door Guess — donderdag 19 april 2007 @ 22.38 uur

  56. @40 Gaudoin
    Welke werkelijkheid te formuleren?
    Hoewel er misschien nog geen oorzaak lijkt te zijn, ga er eens van eens van uit je eigen werkelijkheid te kunnen formuleren.
    En de wereld ligt aan je voeten.
    Niet dat dat de wereld je zal willen volgen.
    Maar tegen die tijd zal dat jou voor jou geen zorg zijn. ;)

    Reactie door Alex — donderdag 19 april 2007 @ 23.00 uur

  57. @ 52 Harrieke

    Goeimorgen

    Bedankt voor de uitleg, ‘k begin het te snappen.

    Reactie door Pool — vrijdag 20 april 2007 @ 9.34 uur

  58. @ 48/52 Harrie V.

    Soms is ironie het enige middel om het belachelijke en absurde van een bepaalde ideeën in dit geval het dogma van “Marktwerking” te lezen. De ideen van marktwerking zijn oorspronkelijk gebaseerd op de ontwikkelde game theorie van de wiskundige en Noble laureate John Forbes Nash en later doorgesijpeld in diverse economische theorieën. Politici hebben dit idee overgenomen, bij gebrek aan eigen creatief denken. Ze zullen nooit de hand bijten dat hun voedt. Het is tevens dezelfde hand die het idee van vrije marktwerking heeft aanreikt. Het wordt tijd voor een aantal echte revoluties. Ik weet ook wel een paar spelletjes gebaseerd op dezelfde game theorie. Niemand betaald zijn belasting meer. De politiek wordt uitgerangeerd. Wie heeft er nou zulk leiderschap nodig? Ik weet nog een leuke. Niemand gaat meer werken. De bedrijven en het grootkapitaal wordt uitgerangeerd. Laten we eens kijken hoe het spel anders gespeeld kan worden. Ik denk dat het snel met het kapitalistische systeem gedaan kan zijn. Kunnen we misschien een samenleving opbouwen die gebaseerd is op een echte toekomst visie en rechtvaardigheid voor iedereen. Helaas ben ik bang dat bij implementatie van echte radicale theorieën er spoedig Amerikaanse en Engelse tanks door de straten van Holland rijden. Helaas is iedereen te schijterig en denkt dat het verval van Nederland niet zo vaart zal lopen en het niet hun zal raken. Tijd om wakker te worden. Als je wilt weten waar de duivel woont volg dan gewoon het spoor van het kapitaal.

    En Jan tijd om een echte visie voor de SP te verzinnen. Ik wil je er graag bij helpen. Bang? Je hebt mijn email adres.

    Reactie door bilogic — vrijdag 20 april 2007 @ 10.25 uur

  59. bilogic, mensen zijn zo gehecht aan materie en de zekerheid die ze hebben en dat wil zeggen hun loon dat ze dit niet durven. Maar!! Als arbeiders massaal stoppen met werk worden ze onder druk gezet en moeten weer aan het werk en worden dan ook nog eens xtra gepakt omdat er schade is en dat moet toch ook betaalt en dat wordt altijd verhaalt op arbeiders…Kortom in dit systeem ben je als arbeider aan handen en voeten gebonden. De SP had gewoon in de regering moeten zitten

    Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007 @ 11.29 uur

  60. Beste mensen, vertrouw er maar op dat de uitkomsten ten gunste van dit kabinet zullen zijn. De macht is in handen van het grootkapitaal en zij blijven deze macht echt wel houden tenzij er een alternatief is met net zoveel macht en met oplossingen die goed zijn voor mens, dier en mileu. Ik zie de SP als de oplossing maar de SP heeft nu nog geen macht. De SP zal dus macht moeten verwerven maar niet op dezelfde manier als de plucheklevers en EU geldverslinders!

    Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007 @ 11.32 uur

  61. @58 vrijdag 20/4 10.25 uur, bilogic:

    Goede middag (ook alle anderen),

    Dank voor de reactie.

    Toen ik je bijdrage las dacht ik aanvankelijk ook: “dat meent hij/zij (hoogstwaarschijnlijk hij) niet echt, dit is gewoon een beetje chargeren.”
    Maar eerlijk gezegd, de echte ironische toon mis ik, ook na nog eens overlezen, toch wel.

    Gelukkig weer een zorg minder, er blijven er nog genoeg over!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 20 april 2007 @ 13.49 uur

  62. De burger wordt doodziek van de idioot grote hoeveelheid aanbiedingen, reclame, telefoontjes (zogenaamde enquetes), prijs- en kwaliteitsvergelijkingen, keuzemogelijkheden en ziet door de bomen het bos niet meer. Vandaag goedkoop en het beste is morgen al weer duur en onvoldoende.
    Stop met die marktwerkingsflauwekul voor primaire overheidstaken als zorg, energie en water.

    Let op mijn woorden: het wordt nog gekker (riolering en afvalwaterzuivering, sociale verzekeringen enzovoort)

    Waarom privatiseren we de overheid niet?

    Reactie door berend — vrijdag 20 april 2007 @ 14.31 uur

  63. @60 cynthia

    u zegt:”De macht is in handen van het grootkapitaal en zij blijven deze macht echt wel houden tenzij er een alternatief is met net zoveel macht en met oplossingen die goed zijn voor mens, dier en mileu.”

    ik zeg: zolang wij per sé MOETEN blijven stemmen met oncontroleerbare stemmachines.

    stel uzelf de vraag eens: hoe had het er voor de EU grondwet en de bedrijven uit gezien als de SP in de regering was gekomen…?

    en: hoe groot waren de belangen voor JPB het CDA en de EU om per sé te blijven moeten zitten bij de laatste verkiezingen.

    dit terwijl tot 2x toe een overgrote meerderheid van de Nederlanders GÉÉN Balkenende 4 wilde,en dit voor de verkiezingen duidelijk werd.

    u bevestigd zelf ook al de vermoedens,”Beste mensen, vertrouw er maar op dat de uitkomsten ten gunste van dit kabinet zullen zijn.”

    het kabinet dat is het CDA, de PVDA en CU zijn niets meer dan VOC slaven op het CDA schip.
    [de VVD slaven werden lastig dus hebben ze die maar verkocht tijdens de verkiezingen]

    Reactie door iew — vrijdag 20 april 2007 @ 15.35 uur

  64. @ 60 Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007

    De SP krijgt en heeft meer macht dan je denkt. Politiek bestuur is slechts een middel om je doelen te realiseren. Directe actie is een ander middel. De SP is altijd een aktie partij geweest en hoeft om veranderingen te bewerkstelligen niet perse een zetel in de regering te hebben. Macht corrumpeert toch maar en trekt de verkeerd slag mesen aan. Ik ben dan ook blij dat de SP nog niet mag meeregeren. Hierdoor krijgt de partij tijd zijn basis, kader en kennis te verstevigen. Dit is ook wel nodig na de verkiezingsgroeistuip. Vergeet niet dat onze voorvaderen niet al te dom waren. Het huidige bestuurlijke stelsel is dusdanig opgezet dat er enigszins een evenwicht van krachten is. Hierdoor het moeilijk om grote veranderingen op korte termijn door te voeren. Ik ben blij dat de SP elke dag op vele fronten in deze maatschappij bezig is en dankzij haar werk een steeds groeiende schare aanhangers krijgt. Misschien is het je opgevallen dat de SP de enige partij is die zich nog werkelijk inzet voor de diverse misstanden in de maatschappij. Voorlopig krijgen ze steeds meer werk te doen. Vergelijk ook maar eens de openheid van de SP website (open blog) met de websites van de andere partijen. Gebruik die kan. Je commentaren worden zeker gelezen.

    @62 Reactie door berend — vrijdag 20 april 2007

    Misschein ben je er even tussen uitgeweest, maar de sociale verzekerigen zijn al geprivatiseerd. Waarom dacht je dat er zoveel mistanden zijn bij de WAO keuring. De huidge CWI’s lijden nu “verlies” en moeten nu hun eigen mensen collectief ontslaan. Sommige mensen werken daar al meer dan 30 jaar en worden met een door de vakbonden beklonken 15 maanden “extra salaris” de WW ingeduwd. Normaal ontslagrecht geeft je recht op een maand salaris per gewerkt jaar. Marktwerking betekent hier dat “winstgevende” projecten naar de particuliere sector zijn gegaan.

    Nog even naar Harrie V toe: bilogic manifesteert zich als een onzijdig maar niet afzijdig zwervend binair “out of the box thinking” dubbel logisch wezen. Ik hoop dat je hiermee voorlopig vooruit kan. Ook de SP doet aan IP loging, dus ze kunnen me vinden als ze dat willen.

    Reactie door bilogic — vrijdag 20 april 2007 @ 16.15 uur

  65. Bilogic, ik ben SP lid in hart en nieren..had je kunnen lezen.Onze maatschappij is echter corrupt en daardoor zal de SP een tegenmacht moeten hebben wil het meer te zeggen krijgen ben ik bang! Uiteraard is groter groeien van belang maar vergis je niet..geld geeft macht en die macht wil de macht houden. Groetjes

    Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007 @ 22.16 uur

  66. Onze stemapparaten bijvoorbeeld..ik vertrouw ze niet!

    Reactie door cynthia — vrijdag 20 april 2007 @ 22.18 uur

  67. @ 66 cynthia @ 63 iew

    Vanavond in het Journaal de ellende is bewezen in Aruba.
    De stemcomputers hebben het laten afweten, door stroomstoring werkte ze niet meer 100% en waar ze wel werkten kwam er op het bonnetje die de mensen ontvingen een andere naam te staan dan van die men gestemd heeft….. FRAUDE FRAUDE FRAUDE… precies zoals hier in ons land alleen kunnen we het niet controleren omdat dit en het vorige kabinet weigert een bonnetje mee te geven waarop staat wat u gestemd heeft.
    Hoe christelijker het kabinet hoe meer je bedonderd wordt.

    Reactie door Pool — vrijdag 20 april 2007 @ 23.58 uur

  68. Interesante artikelen:

    Van De Volkskrant, 06-09-1996.
    Politici lijken net psychopaten

    “Politici en succesvolle beurshandelaren vertonen opmerkelijke overeenkomsten met criminele psychopaten. Het enige verschil is dat carrièremakers zich meestal aan de wet houden. Psychologen van de Caledonian Universiteit in Glasgow zijn tot deze conclusie gekomen na een driejarig onderzoek.”
    Zie: http://www.rationelepolitiek.nl/achtergrond/sociologie/houding_top_1_psychopathie_bronnen.htm

    Van http://www.nieuwsblad.be, 18-04-2005

    ‘Bazen zijn waarschijnlijk psychopaten’

    Drie van elf persoonlijkheidsstoornissen komen meer voor bij managers dan bij gestoorde crminelen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek waarover de Britse kwaliteitskrant The Guardian heeft bericht.

    Totnogtoe waren er al case-studies waaruit bleek dat er echt ,,succesvolle psychopaten” zijn. Ze werden beschreven als ,,emotieloos, met oppervlakkige charme en een grenzeloze bereidheid om anderen te gebruiken”. Ze verschillen volgens die case-studies enkel van persoonlijkheidsgestoorde criminele psychopaten in gezagsgetrouwheid en minder impulsiviteit.
    Maar Belina Board en Katharina Frizon van de Universiteit van Surrey wilden nu nagaan of dergelijke bevindingen al dan niet louter anekdotisch zijn. Zij onderzochten daarom of er enige overlapping bestaat tussen de persoonlijkheid van businessmanagers, psychiatrische patiënten en gehospitaliseerde misdadigers (psychopatisch en psyschiatrisch ziek).
    De onderzoekers stelden volgens The Guardian vast dat drie van elf persoonlijkheids-stoornissen meer voorkomen bij managers dan bij gestoorde criminelen.
    Vooreerst is er wat men kan noemen de ,,komediantenstoornis”, wat oppervlakkige charme met zich meebrengt naast onoprechtheid, egocentrisme en manipulatie. Er is ook een op zichzelf gefocust gebrek aan empathie voor anderen, exploitatiedrang en onafhankelijkheid. Ten derde is er een ,,dwangmatige” stoornis bij managers, bestaande uit ondere andere perfectionisme, buitensporige toewijding tot het werk, rigiditeit, koppigheid en dictatoriale tendenzen.

    Zie: http://www.rationelepolitiek.nl/achtergrond/sociologie/houding_top_1_psychopathie_bronnen.htmhttp://www.rationelepolitiek.nl/achtergrond/sociologie/houding_top_1_psychopathie_bronnen.htm

    Reactie door Birten Lostar — zondag 22 april 2007 @ 15.46 uur

  69. Birten, alleen een mens die zich niet in kan leven in een ander is in staat om zich niets van anderen aan te trekken en zal veel macht verwerven en zichzelf kwijtraken en daarmee ook de ander. In multinationals zitten in de top opvallend veel mensen met een stoornis. Ieder weldenkend mens vind zijn medemens, dieren en de natuur van belang…Kortom: de mensen die goed zijn moeten het nu ontgelden door mensen die zich omhoog rammen met een korte termijn blik. Eigenlijk hadden de goede mensen ( ik weet het..heel zwart/wit)dit moeten voorkomen. Birten, ik word altijd zo boos van dit soort dingen….
    De gekken hebben het voor het zeggen dus….Geen wonder dat het een gekkenboel is!

    Reactie door cynthia — zondag 22 april 2007 @ 16.29 uur

  70. @68 Birten Lostar — zondag 22 april 2007 @ 15.46:

    De psychologie als wetenschap ontleent haar kracht o.a. aan de vaststelling dat mensen tal van geestelijke kenmerken gemeen hebben, was dit niet zo dan zou ieder mens “van de grond af” opnieuw ontdekt moeten worden en zou er niet zo iets zijn als classificaties waar je mensen in kunt onderbrengen, laat staan van WETENSCHAP!
    En dat dit onderzoek topmanagers, grootindustrielen en tal van politici classificeert onder de rubriek “psychopaten” lijkt mij nu juist een bewijs van de kracht van deze wetenschap: ik ben helemaal niet verbaasd, integendeel zelfs!

    Overigens, maar dat doet aan de conclusies niets af, is een heel belangrijk kenmerk vergeten: ONGEBREIDELDE HEBZUCHT: juist deze roept tegenwoordig haast dagelijks gerechtvaardide ergernis op.

    En, zou met deze wetenschap en misschien nog nader individueel onderzoek, een GEDWONGEN OPNAME in een GESLOTEN INRICHTING binnen handbereik zijn?, ik vrees van niet …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 22 april 2007 @ 19.52 uur

  71. Nu begrijp ik ook waarom Balkenende altijd even opwipt en dit met zijn hoofd en stem kracht bij moet zetten als hij iets positiefs moet zeggen bijvoorbeeld over het koningshuis. Het komt blijkbaar uit zijn tenen. Het hoofd, zijn stem en zijn lijf gaan omhoog aan het eind van de zin. Altijd hetzelfde.
    Ik vind overigens dat alleen machtspolitici zo zijn ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat bijvoorbeeld Agnes een zeer sociaal emphatisch vermogen heeft.

    Reactie door Henny — maandag 23 april 2007 @ 6.09 uur

  72. Balkenende en Donmner zijn zeer gezagsgetrouwe mensen vooral als ze zelf het gezag hebben. Psychopaten aan de top houden dus elkaar in stand en derhalve kunnen ze hun macht in stand houden, ze netwerken onderling en veranderen de wetten als dat ze beter uitkomt, kunnen ze gezagsgetrouw blijven en toch doen wat ze willen vooral zich niets aantrekken van een Volksvertegenwoordiging en/of het vertegenwoordigde volk.
    Nu begrijp ik ook beter waarom Balkenende zo ‘koppig’ is en nooit ergens op ingaat zoals ook de CDA-er bij Buitenhof dat niet deed, herhalen van het eigen standpunt alsof de ander die nadenkt en argumenteert en werker in het veld is en bnedoeld als gespreksdeelnemer, er niet was, niets had gezegd. Het CDA staat er m.i. BOL van.

    Reactie door Henny — maandag 23 april 2007 @ 6.23 uur

  73. In de zorg is geen marktwerking.
    zorgaanbieders houden zich aan( in de thuiszorg ) hun tarieven!daar valt niet mee te onderhandelen , DUS!!!!!!!
    Is er ook geen onderzoek nodig, weer een onnodige geldverspilling

    Reactie door r — maandag 23 april 2007 @ 16.52 uur

  74. Ik heb altijd geleerd dat alvorens je iets aangaat je eerst de kleine lettertjes moet lezen. Menig Nederlander die dit niet gedaan heeft en dat door de overheid verweten wordt zit nu zwaar in de schulden. Ze worden afgedaan als dom omdat ze bewust misleid en gemanipuleerd zijn. Die lettertjes zijn niet voor niets voor velen onleesbaar.

    Of zoals mijn moeder zaliger reeds zei;
    “Eerst denken dan doen.”
    Bij de overheid werken dus allemaal domme, impulsieve mensen. Want zelfs als menige partij de kleine lettertjes ze van tevoren al haarfijn heeft uitgelegd gingen ze er nog mee door. Een fel begeerd doel wil je weleens imuum maken voor het weten omdat je dat niet uitkomt, je het doel wil bereiken kost wat kost.
    Hoeveel onderzoeken worden er bij de overheid wel niet achteraf gedaan omdat datgene uitgekomen is wat anderen allang voorspeld hadden. Een en een is twee maar we moeten wel onderzoeken waarom gebleken is dat een een een ook echt twee is.

    Reactie door Henny — dinsdag 24 april 2007 @ 9.40 uur

  75. Zijn niet voor niets voor velen onleesbaar en voor anderen wel leesbaar maar onwenselijk te weten dus genegeerd.

    Reactie door Henny — dinsdag 24 april 2007 @ 9.42 uur