Landelijke acties streekvervoer

Vanaf maandag zal het streekvervoer in grote delen van het land een week lang plat gaan. Bussen zullen enkel tijdens de spits rijden, en zijn op dat moment gratis voor wie mee wil. Inzet is de nieuwe CAO. Het ultimatum van de bonden aan Connexxion, Arriva en Veolia liep gisteren af.

Volgens de bonden zijn de werknemers in het busvervoer de dupe van de marktwerking in het openbaar vervoer. Doordat ze laag moeten inschrijven op concessies moeten ze bezuinigen op de kosten.

“De lage prijs wordt terugverdiend op de arbeidsvoorwaarden van de chauffeur”, zegt FNV Bondgenoten. (NOS)

De actiebereidheid onder de chauffeurs is volgens de bonden zeer groot.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 21 april 2007 :: 14.25 uur

99 Comments

99 reacties

  1. Ik word een beetje moe van al die stakingen. Hoe vaak is er nu al gestaakt bij de bus de afgelopen jaren? En altijd is de reiziger de dupe want de bus rijdt niet of nauwelijks. Dat de bus gratis is tijdens de uren dàt er gereden wordt doet er niet toe. Er gaan dan extra veel mensen mee zodat de reiziger er evengoed onder lijdt. Als de chauffeurs de bazen van de busbedrijven echt willen pakken, rijden ze de normale dienstregeling en laten ze hun stempel en geldlade thuis; gratis rijden dus. Dat is een veel effectievere en klantvriendelijkere manier van actievoeren.

    Hoe moet ik nu bij mijn oma in het verzorgingshuis op bezoek volgende week?

    Reactie door Chantal P — zaterdag 21 april 2007 @ 14.40 uur

  2. Ook de beroepschauffeurs cao is afgewezen.,
    daar werd om 3% gevraagd.,

    ze gieren overal, voor de 30 % van de hoge heren.,

    er helpt weinig, alleen een landelijke staking of parlement bezetting denk ik!

    Reactie door Gerrit — zaterdag 21 april 2007 @ 14.42 uur

  3. zit net te denken., een parlement bezetting is het beste.,

    omdat dan peter jan balkende overkomt als iemand die de zaakjes niet op orde heeft, en hij zijn europese troon kan vergeten!

    de sadist!

    Reactie door Gerrit — zaterdag 21 april 2007 @ 14.44 uur

  4. Die privatisering is de dood in de pot zowel voor de werknemers als voor de consument. Terugdraaien en dan eens serieus werk maken van een goed, gratis of heel goedkoop openbaar vervoer, een KPN (PTT) met nette arbeidsvoorwaarden enzovoort. De eerste stap kan dan zijn dat al die graaiers en zakkenvullers naar huis worden gestuurd. Dit hoeven we toch niet te pikken?!?

    Reactie door Antoinette — zaterdag 21 april 2007 @ 15.10 uur

  5. Eigenlijk onverantwoord. Hier in Zeeland hebben we in de dorpen al bijna geen normaal OV. Nu wordt het een week totaal een ramp, want ook hier gaat alles plat… Een grote groep mensen die dus een week niets kunnen..

    Reactie door Redstar — zaterdag 21 april 2007 @ 16.02 uur

  6. Petje af voor de saamhorigheid van deze chauffeurs.
    Nederland kan hier een voorbeeld aan nemen.
    In de meeste branches is de bereidheid en het aantal georganiseerden ver onder de maat.Terwijl er net zo hard geklaagd wordt.

    Reactie door tom — zaterdag 21 april 2007 @ 16.08 uur

  7. by the way,

    De vakbonden kunnen ook kloten tonen en gewoon op 30% loonruimte de onderhandelingen starten.
    De baas 30 % , ..vragen wij er ook om.

    Reactie door tom — zaterdag 21 april 2007 @ 16.11 uur

  8. Tja, dat gaat weer leuk zo!
    In de trein, die een omweg kreeg op het laat-
    ste moment, jongelui in paniek die te laat
    voor de tentamens zouden arriveren en in het
    weekend de div. ns reparaties, en als dat
    weekend dan om is, gaat het streekvervoer
    plat, id. dito met STER voor jongelui in
    examentijd en ouderen die verplicht zieken-
    huisbezoek moeten doen om div. redenen.
    OP naar gratis vervoer, meer videocontrôle
    en minder geld naar autobezitters waarvoor
    de niet-autobezitter ook al meer dan genoeg
    bijlegt aan kosten.
    Er moet wél over nagedacht worden, wié te
    treffen met dit soort akties en niet nogmaals
    de afhankelijke burger hiermee de nekslag
    toedienen. Op deze manier is het nog nauwe-
    lijks acceptabel te noemen!

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 april 2007 @ 16.14 uur

  9. Als de chauffeurs van de bussen waarmee het Kabinet door het land trekt nu ook eens een week zouden staken!
    En Balkenende, Bos, Rouvoet en alle ministers en staatssecretarissen een week lang ook met het openbaar vervoer moesten reizen zonder privileges, zoals gewone mensen : eens benieuwd wat ze dan vinden van marktwerking.
    Of nog beter : dat ze de rest van de honderd dagen zo verder door het land reizen.
    Dan zouden ze misschien beginnen feeling te hebben met de samenleving

    Reactie door Lieve — zaterdag 21 april 2007 @ 16.15 uur

  10. Ik zal er weinig van merken, er rijden in mijn dorp alleen maar bussen in de spits. En dan ook nog eens nooit optijd.

    Reactie door Sonja — zaterdag 21 april 2007 @ 16.32 uur

  11. Toevallig heb ik voor dit bericht hier verscheen een e mail naar Jan gestuurd met onderstaande tekst.
    Beste Jan.

    Sinds lange tijd ben ik een S.P. stemmer, maar nu moet me echt iets van het hart!

    Mijn vader heeft vergevorderde kanker en daardoor ligt hij 90% van de dag in bed, mijn zus die vlak bij hem woont en ik die van openbaar vervoer afhankelijk is verdelen de zorgen voor mijn vader.
    Nu las ik de acties van het openbaar vervoer die na 9 uur s’ morgens tot 16.00 uur en na 19.00 hun werk niet gaan uitvoeren en dit voor een periode van minimaal één week.
    U begrijpt dat de zorg voor mijn vader nu totaal in het honderd gaat lopen, ik kan een hele week niet voor mijn vader zorgen en mijn zus moet daardoor veel vrije dagen opnemen om mijn dagen op te vangen.
    Als ik een taxi zou nemen zou dat me 110€ per dag gaan kosten wat ik niet kan betalen.

    Nu is mijn opmerking…… kan u er geen werk van maken dat de acties in de toekomst klantvriendelijker gaan worden b.v. door gratis vervoer gedurende de actie week, want dit soort acties die nu gaan plaatsvinden vind ik ronduit schandalig.
    Ik denk dat mijn problemen niet op zich zelf staan ik denk ook aan de bejaarden die meestal op de actietijden van het openbaar vervoer gebruik maken, ziekenhuis bezoek valt in die tijd enz.

    U moet begrijpen ik ben niet tegen actie voeren maar deze vorm gaat me echt veel te ver.

    Vriendelijke groeten.

    Reactie door Yenz — zaterdag 21 april 2007 @ 16.53 uur

  12. noem mij 1 persoon die niet de dupe is van marktwerking?

    Reactie door mcniel — zaterdag 21 april 2007 @ 16.56 uur

  13. het CDA ontwricht de samenleving, en zou verboden moeten worden.

    Reactie door Gerrit — zaterdag 21 april 2007 @ 17.14 uur

  14. ik heb geen auto en ben altijd afhankelijk van het OV.
    maar ik vind het prima! gooi het hele land maar eens plat! in alle sectoren! al is het maar voor 1 dag…
    als we het namelijk anders willen in ons land moeten we daar ook wat voor over hebben.
    aangezien de regering zogenaamd wel luisterd maar er vervolgens niets mee doet,dan kunnen we alleen zelf het tij nog keren.

    het toch rijden van het OV en dan gratis, is inderdaad wel een veel betere aanpak,daar ben ik het wel mee eens.
    maar er MOET NU wat gebeuren.
    het kabinet gaat toch pas na het zomerreces pas eens aan de slag,laten wij daar nu eens niet op wachten…

    Reactie door iew — zaterdag 21 april 2007 @ 17.15 uur

  15. Op een middag rijdt Balkenende in zijn glanzende dienstauto langs een landweg en ziet twee mannen aan de kant gras eten.
    Ontzet vraagt hij zijn chauffeur te stoppen en stapte uit om te kijken waar deze mannen mee bezig zijn.
    Hij vraagt een van de mannen “Waarom eten jullie gras?”
    “We hebben Geen geld voor eten” antwoordt de arme man. “We moeten wel gras eten”.
    Geschrokken zegt J.P. “Nou, kom maar met mij naar huis mee ik geef jullie wel te eten”.
    “Maar meneer de Minister President, ik heb een vrouw en twee kinderen bij me, ze zitten daar onder de boom”.
    “Breng die ook maar mee”. zegt J.P. Hij draait zich om naar de andere man en zegt “Jij komt ook met ons mee”.
    De tweede man zegt “maar meneer de minister President ik heb ook nog een vrouw en ZES kinderen bij me”.
    “Neem iedereen maar mee” zegt J.P.
    Ze springen allemaal in de grote dienstauto.
    Eenmaal onderweg zegt een van de mannen “Meneer Balkenende u bent echt heel erg aardig. Bedankt dat u dit allemaal voor ons doet.”
    Geraakt zegt Balkenende “Ik ben blij dat ik dit voor jullie kan doen”.
    “Jullie zullen mijn huis echt te gek vinden, het gras staat er bijna een meter hoog”

    Reactie door Gerrit — zaterdag 21 april 2007 @ 17.28 uur

  16. Nee, zo’n staking is geen goed idee, het treft altijd de verkeerde mensen, en die kunnen er toch echt niets aan doen. Gewoon rijden, maar dan gratis!

    Reactie door Marjolein — zaterdag 21 april 2007 @ 17.42 uur

  17. de een leed is die anderen graai,
    Man mijn groot vader heeft moeten Strijden voor pensioen recht ,en respect,voor de orloog en na dat,hij is in het ziekenhuis overleden, dat werkte toen goed zonder marktwerking,hij heeft altijd gezegt staken is niet alleen en middel ,het is ook een sondage,en een warschuwing.
    Solidariteit moet overall dienen,zo staken is goed,gratis vervoer ook,maar mensen als Varkens(Klanten)te verminderen is het laagste,mensen zijn utilitaire geworden,en negens compassie voor slavenij,zij zijn zo afhankelijk gewoorden dat zij niet meer weten dat ham ,eens en varken was…
    Higly sarcastic.
    Yenz@11? heb jij vervoer nodig?
    email me maar, dat is pas solidariteit,zonder kosten,juist omdat we mensen zijn.

    Reactie door Guess — zaterdag 21 april 2007 @ 17.58 uur

  18. *wij inplaats van we

    Reactie door Guess — zaterdag 21 april 2007 @ 18.07 uur

  19. Reactie door Gerrit — zaterdag 21 april 2007 @ 17.28

    Gerrit dan moet het bij balkenhuis echt geregend hebben.
    Nog een paar weken droog, hebben we het hele jaar ook geen gras meer bij ons.

    Reactie door Gonda — zaterdag 21 april 2007 @ 18.17 uur

  20. Chauffeurs m’n petje af voor jullie, eindelijk een branche die niet over zich heen laat lopen.
    Jullie acties zijn geweldig, natuurlijk kan je niet iedere reiziger het naar de zin maken, maar deze actie van jullie is echt gerechtvaardigd.
    Gelukkig begint het FNV ook door te krijgen dat er echt harde acties moeten komen om het tij te keren.
    En Agnes Jongerius,… ga nog even door met onderhandelen voor alle cao’s, die 3% loonsverhoging is echt te weinig.

    Reactie door Pool — zaterdag 21 april 2007 @ 19.17 uur

  21. @16
    Ons profiteurtje.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 21 april 2007 @ 19.27 uur

  22. Gisteren de zorg,vandaag de chauffeurs.De marktwerking begint steeds meer onrust te veroorzaken.De CDA/PvdA/C.U.politici zijn er niet van onder de indruk. Waar gaat dit heen?
    Vooreerst is de loonsverhoging van 3% niet toereikend om de ECHTE inflatie op te vangen of te compenseren.Dat de ECHTE inflatie of geldontwaarding veel hoger is,bewijst wel dat de euro nu evenveel waard is als de oude gulden,terwijl de euro toch 2,2 keer zoveel waard was in 2002.Dat betekend dat de werknemers meer uren moeten draaien en met 2 moeten werken om dezelfde koopkracht te houden.De uitkeringstrekkers vervallen in steeds grotere armoe en schulden.Dit bevorderd criminaliteit,onverschilligheid en sociale onrust.Nederland verpaupert,vooral als extra milieulasten,dijk-kosten,en de baby-boom generatie met pensioen gaat en de begroting gaan belasten.Als de belasting veel verhoogd wordt,gaan de rijkeren met hun vermogen het land verlaten.(Doen ze nu al,180.000!)De vervanging van de baby-boom generatie gaat nogal wat personeels problemen op vaktechnisch,docenten,artsen en verzorgings gebied opleveren.De toevloed van jonge oostblokkers zal bij de 45/50+ werknemers voor onrust en verpaupering zorgen.De traditionele CDA/PvdA ouderen achterban gaat zijn heil zoeken bij de SP of een (populistische) ouderen partij.Indien de andere regenten partijen een cordon sannitair blijven leggen rond te SP,heeft dit alleen maar een gunstig effect voor de SP.Nu proberen het CDA/PvdA/VVD de SP uit hogere bestuurlijke functies,zoals Kommissaris van de Koningin,Burgemeesters en gedeputeerden te houden.Het is belangrijk dat de SP bestturlijke ervaring opdoet, teneinde meer daadwerkelijke invloed te kunnen uitoefenen,om afhaken van zwevende kiezers te voorkomen.
    De marktwerking zal alleen ingedamd worden als grote massa-s werknemers uit Duitsland,Nederland,Frankrijk en Belgie naar Brussel optrekken en daar tumult gaan veroorzaken.De regie daarvan,zal dan m.i.niet meer in handen van de vakbonden zijn.Tot die tijd zal de marktwerking doorgedramd worden.Ik vrees dat er alleen maar verliezers zijn en dan houdt ik een eventuele (islam)brand in het midden-oosten buiten beschouwing.Een realistische optimist is geen pessimist!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 21 april 2007 @ 19.30 uur

  23. Veolia Limburg heeft een voorlopig akkoord gesloten heb ik gelezen.

    http://www.blikopnieuws.nl/bericht/47833

    Voorlopig nog geen acties dus.
    Ik ben het overigens eens met de schrijvers hiervoor. Acties moeten vooral het bedrijf raken en niet de consumenten. Immers de service aan de consumenten moet ten allen tijde goed zijn. Veel mensen zijn afhankelijk (gemaakt) van het OV. Veel kinderen hebben vakantie volgende week, veel mensen hebben ziekenhuisafspraken, het kost de gehele maatschappij veel geld, maar het vervoersbedrijf nauwelijks iets.
    Staken is goed hoor, voor je recht opkomen
    : altijd! Maar niet ten koste van anderen die er niets aan kunnen veranderen. Rij gewoon gratis!!

    Reactie door Irma — zaterdag 21 april 2007 @ 19.33 uur

  24. http://www.gelderlander.nl/discussie/article1309277.ece

    Reactie door Kletskop — zaterdag 21 april 2007 @ 19.37 uur

  25. Ik vind het belangrijk dat de chauffeur fit is. Op de chauffeur mag niet worden bezuinigd!

    Reactie door reint — zaterdag 21 april 2007 @ 20.15 uur

  26. Weet je in verschillende dorpen in het noorden des land komt helemaal geen openbaar vervoer. De inwoners zijn afhankelijk van hun auto’tje en voor ouderen is het ondoenlijk met een rolator het dorp uit te komen. Voor de belastingpenningen zijn ze wel te vinden, wij hebben ook recht op het genot van een busstaking als je begrijpt wat ik bedoel.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 21 april 2007 @ 20.34 uur

  27. Uitholling overdwars!!!!!!!!

    Ik geef die stakers groot gelijk al heb ik er wel last van. Ze kunnen me niet genoeg staken. In de spits zou het beter zijn dan raken ze degene die ze moeten raken het bedrijfsleven dat dit kabinet vertegenwoordigd.

    Reactie door Henny — zaterdag 21 april 2007 @ 21.19 uur

  28. Ik snap niet waarom inderdaad iedereen getroffen moet worden door deze maatregel. Ga eerst maar eens gratis rijden en als dat geen vruchten afwerpt in de onderhandelingen heb je alsnog mijn zegen voor een algemene staking.

    Ik word zelf flink getroffen door deze maatregel. Door ziekte kan ik niet fietsen, autorijden of ver lopen. Omdat ik nog wel met het o.v. kan reizen – mits beperkte afstand- heb ik nooit gebruik willen maken van het gehandicaptenvervoer. Tenslotte kon ik nog zonder, en waarom gebruik maken van een voorziening als het niet echt nodig is.
    Heb dus geen pasje en kan dat ook niet in zo’n korte tijd regelen.

    Nu kan ik dus 2 x revalidatie gaan afzeggen volgende week (4 verschillende specialisten) ik kan mijn zoon niet naar zijn basketbaltraining brengen, ik kan niks leuks met hem doen in de vakantie, oma kan hem ook niet komen halen, ik kan niet eens naar de binnenstad of de bibliotheek…

    Klein persoonlijk drama, ik snap het wel, de chauffeurs hebben hun redenen..maar waarom nu meteen weer over de rug van diegene die afhankelijk van dat vervoer.

    Reactie door eve — zaterdag 21 april 2007 @ 21.32 uur

  29. Staken,dan gewoon gratis rijden, is proletarish winkelen(geen plaats voor gaaiers),in het franse”auto reduction”genoemde,wie zal de chauffeur helpen na die actie?…
    Solidariteit

    Reactie door Guess — zaterdag 21 april 2007 @ 21.43 uur

  30. @23
    Dit is natuurlijk een stukje eigenbelang van alles mag als ik er maar geen hinder van heb.
    Jouw stukje tekent eigenlijk de slapheid van het Nederlandse volk altijd hun eigen ik.
    Al moet ik 30 km elke dag lopen het gaat mij er om dat deze mensen er beter van worden.
    In jou redenering kan niemand meer staken er is altijd wel iemand die er hinder van heeft de enige uitzondering die je in mijn ogen moet maken is dat er geen mensenlevens op het spel gezet worden.
    Maar tot nu toe heb ik nog nooit een staking in Nederland gezien die zover ging.
    De redenering van de kinderen hebben vakantie nou en die zitten toch niet de hele dag met hun tot in de bus.
    Altijd dat kinderlijke gezeur gewoon plat die handel en stap maar op de fiets of als je naar het ziekenhuis moet dan gaat toch al 90 % met de auto en de ouderen met de taxi of vervoer op maat.
    Altijd die vrouwelijke slapheid laat dit harde actie voeren nu maar aan de mannen over.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 21 april 2007 @ 21.51 uur

  31. @28
    Beetje te zielig als het sneeuwt of glad is rijden de bussen ook niet.
    Dan gaat je zoon maar een keer niet naar basketbal daar gaat hij niet dood aan.
    Wat is dat nu voor verhaal ik kan niets leuks doen met hem natuurlijk wel er zijn thuis mogelijkheden genoeg.
    Het gaat niet om weken maar hoogstens over een paar dagen.
    Dus gewoon een keer de Taxi of er is altijd wel iemand die een keer wil rijden.
    Sorry ,maar als je dit kleine ongemak al een drama vind dan is dat niet best.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 21 april 2007 @ 22.50 uur

  32. @15 Gerrit

    Mooi! Ik had eerder in 2006 hier op dit blog ook al eens zoiets geplaatst:

    De filosofie van Balkenende…oftewel het sprookje van het eerlijk delen.

    Een restaurant zomaar ergens in het land …aan de gevel prijkt een bord:
    Restaurant Balkenende heet U Welkom!
    Door een vreemde niet te verklaren speling van het lot zitten aan de enige daar aanwezige tafel 2 mensen.

    Aan de ene kant een hongerig ogende vrouw, in kapotte verschoten kleren, afgetrapte schoenen. Al tijden niet meer door een kapper verzorgd haar, en een al jaren niet meer door een tandarts onderhouden gebit. Haar gehavende goedkope brilletje siert scheef haar gezicht. Ondanks haar op het eerste gezicht deplorabele verschijning, stralen de ogen van deze vrouw iets onmiskenbaars uit; integerheid!

    Aan de andere zijde van de tafel zit een man.
    Goed gekleed, een op maat gemaakt driedelig kostuum. Een gouden speld siert zijn das, gouden knopen de revers van zijn jasje. De man maakt een uiterst verzorgde indruk.
    Zijn haar zit goed, en zijn tanden blinken als parels.
    Deze man heeft duidelijk niets te klagen. Hij is naar het toeschijnt geslaagd in het leven.

    Hoe zij hier in dit restaurant zo tegenover elkaar waren komen te zitten was voor beiden een raadsel…het was een vreemde tijd….
    De kelner arriveerde en verbrak de bij beiden aanwezige onuitgesproken verwondering over hun onverklaarbare samenzijn en verschijning.

    Het gaat slécht in dit land! zei de kelner.
    Het enige wat op het menu staat is ZoetZuur en dit is het énige wat ik U kan bieden… Hij plaatste voor beiden een bord en in het midden een schaaltje met het beloofde gerecht.
    Zoals het een goed kelner betaamd begon hij het gerecht naar evenredigheid van hoeveelheid te verdelen over de beide borden.
    De vrouw kreeg het zuur op haar bord en de man het zoet.
    Zonder te verblikken of te verblozen begonnen de beide gasten te eten.
    Gesproken werd er niet…

    Nadat de borden waren leeggegeten bleven zij elkaar lange tijd zwijgend aankijken.
    Dit leek een eeuwigheid te duren, totdat de kelner weer verscheen en de rekening op het bord van de vrouw deponeerde.
    De ogen van de vrouw verplaatsten zich van de man tegenover haar naar de ogen van de kelner. De kelner voelde zich zichtbaar niet op zijn gemak en begon te hakkelen…Wat nou?! Wat is er nou?! Wat zit je me nu aan te kijken?! Het moet toch betááld worden?!
    Ik heb jullie beiden toch évenveel gegeven! Ieder kreeg toch evenveel?!
    Ja!! Sprak plotseling de man tegenover haar terwijl hij opstond. Hij heeft gelijk!! Hij heeft gelijk!! Het moet wél betaald worden! Waarna hij opstapte…en verdween.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 21 april 2007 @ 23.17 uur

  33. Van OPSTAND zal ook wel niets terecht komen. Zeuren en vooral niets doen. Verwende Nederlanders!
    Verbazingwekkend: een week staking van het streekvervoer en zie de reacties. Die dit en die dat.
    APPLAUS buschauffeurs!!
    En nu maar wachten op de oproep van EEN dag LANDELIJKE STAKING van heel het volk!
    Nederlanders TEGEN de marktwerking, de Europese Grondwet (verlakverdrag) en VOOR het onderzoek Irak en al die beslissingen die ons land te grabbel gooien!
    Nederland EEN dag plat! Of houden we toch maar liever ons ‘winkeltje’ open?
    Hoe anders kan een regering zien hoeveel macht het volk heeft? Ze worden door ONS gekozen, door ONS betaald en ze zullen naar ONS moeten luisteren.
    Niet horen? Dan voelen!
    Kom op volk! Laten we eens EEN dag HELD zijn!

    Reactie door Gloria — zondag 22 april 2007 @ 3.00 uur

  34. HALLO! Typisch nederlands om dingen te verdraaien zoals ze ons uitkomen! Mag ik u erop wijzen dat de marktwerking het toverwoord was van Paars, met die hele linkse kerk voorop! En nu het niet blijkt te werken gilt diezelfde linkse kliek moord en brand! Nog een feit: in het meest kapitalistische land op de wereld, de VS, is de post nog steeds een staatsbedrijf! Maar Nederland moet weer het braafste kindje in de klas zijn: privatiseren die hap! En wie zijn er de dupe? Juist, het antwoord weet u….. En het meest trieste feit: het sneuvelen van één van onze mensen in Afganistan wordt door links misbruikt voor hun stokpaardje: ze zien het als bewijs voor hun stelling dat het een gevechtsmissie is en geen opbouwmissie. Hallo nederland, toon eens ballen! Wordt wakker! Dat Afga is één zooitje van mafkezen die onder invloed van een paar idi’s dood en verderf willen zaaien. En ja, om die te bestrijden, dat kan offers vragen, hoe triest dat ook is. En we moeten blij zijn met helden die het willen om daar te dienen! als we nu onze troepen daar weg zouden halen is Cor voor noppes gestorven! Willen we dat……? Denk eens na……. Nederland, let op u zaak, ook verder dan uw gezapige neus lang is…..

    Reactie door Marty — zondag 22 april 2007 @ 4.25 uur

  35. Ik vind het ook jammer, dat het publiek weer de dupe wordt.

    Laat de passegiers gratis mee rijden. totdat
    er een accoord is lijkt mij veel effectiever en veel vriendelijker voor de samenleving

    Reactie door Johan Scholte — zondag 22 april 2007 @ 7.44 uur

  36. Zachtjes aan begint het nu wel duidelijk te worden dat de marktwerking een totale afbraak van ons sociaal systeem bewerksteligt en dat we weer terug bij af zijn.
    Een denkpatroon van Nederland na de oorlog.

    Om te kunnen concureren moet de werknemer een deel van zijn salaris cq sociale voorzieningen inleveren.
    Anders vallen er ontslagen zoals bij TNT post of word je baan overgenomen door iemand uit een ander land die zonder diploma,s en voor een habbekrats hetzelfde doet.
    EN dat terwijl je net je diploma vakkenvuller gehaald hebt.
    Met hetzelfde effect als de invoering van de Euro(alles is nu bijna twee keer zo duur).
    Is dit gepland beleid?
    Ik hoop dat er mensen wakker worden.

    Reactie door che — zondag 22 april 2007 @ 8.49 uur

  37. Kijk, dat vervoer dus vandaag!
    Vandaag gaan de treinen bij mij vandaan niet
    richting Amersfoort of Amsterdam, tenzij met
    veel omleidingen.

    Henk van Gerven, vandaag in Amersfoort en

    Harry van Bommel, vandaag in Amsterdam

    wens ik veel succes bij hun spreekbeurten:
    ikzelf kan ze dus helaas niet bezoeken!

    Graag was ik bij beiden te gast geweest van-
    daag en wie dat dus gemakkelijk wel kan, dan
    zeker dáár naar toe gaan als ik jullie was!

    Fijne zondag allemaal! Madelief!
    P.S. Deze LOG-AGENDA goed bijhouden hoor!!

    Reactie door Madelief — zondag 22 april 2007 @ 9.41 uur

  38. Bah, wat krijg ik een vieze smaak in mijn mond als ik sommige mensen andermans problemen zie bagatelliseren. Mensen die maar eventjes bepalen dat het sociaal leven, doktersbezoek, werk of andere reden dat mensen met de bus moeten er totaal niet toe doet.

    Blijf je toch achter de geraniums zitten, ga je toch niet naar je (misschien wel heel belangrijke) afspraak in het ziekenhuis, neem je toch vrij, laat je je zieke familielid toch lekker creperen, doe je toch lekker geen examen? Als er maar gestaakt kan worden want dat is véél belangrijker. Niet iedereen, en dat is ook door diverse mensen aangegeven, kan met een taxi, op de fiets, gaan lopen of anderszins.

    Als ik ergens heen wil dan kom ik er wel maar respecteer ook dat er mensen zijn die echt afhankelijk zijn van die bus. En dan kan een dag of een week echt een ramp zijn ja. Waarom is het salaris van de chauffeurs per definitie belangrijker dan de behoefte van de consument? Solidariteit werkt toch naar beide kanten?

    Reactie door Chantal P — zondag 22 april 2007 @ 11.17 uur

  39. @28 eve

    u zegt:”Nu kan ik dus 2 x revalidatie gaan afzeggen volgende week (4 verschillende specialisten) ik kan mijn zoon niet naar zijn basketbaltraining brengen, ik kan niks leuks met hem doen in de vakantie, oma kan hem ook niet komen halen, ik kan niet eens naar de binnenstad of de bibliotheek…”

    ik kan niet naar revalidatie want mijn reiskosten worden niet vergoed.
    mijn kind kan helemaal niet op een sport.
    wij kunnen ook nooit op vakantie.
    wij zijn al blij dat we de eindjes aan elkaar kunnen knopen [net aan]
    fijn hoor wao…

    ik sluit me geheel aan bij Gloria@33
    zijn we nou sociaal en solidair met ELKAAR of alleen met onszelf vraag ik mij wel eens af…

    Reactie door iew — zondag 22 april 2007 @ 11.23 uur

  40. gerechtvaardige eisen,als de geldontwaarding,
    en de levenskosten stijging,van die 3%
    wordt afgetrokken,blijft er van de 3% niks
    over,helaas is staking het middel,om de eisen
    kracht bij te zetten,dat hier mensen problemen mee hebben kan ik mij voorstellen
    velen zitten in het zelfde schuitje als de chaufeurs,en zouden achter de staking moeten staan,eendracht maakt macht.
    trouwens de landelijke index,zou die niet eens onder de loupe genomen moeten worden
    is dat nog wel aangepast aan deze tijd.

    Reactie door hw rademaker — zondag 22 april 2007 @ 11.34 uur

  41. @38
    Bah,wat kortzichtig het gaat maar om een paar dagen.
    Bah,wat kortzichtig bij elke staking zijn er mensen die er last van hebben.
    Bah,wat zielig dat iemand niet even naar basketbal of niet kan winkelen in de binnenstad.
    Bah,wat zielig deze pleziertjes en die zeer kleinen ongemakken die op een simpele manier opgelost kunne worden boven het vechten van de chauffeurs voor hun inkomen en baan te stellen.
    Bah,wat een zielig egoïsme.

    Reactie door De Hakker — zondag 22 april 2007 @ 12.05 uur

  42. @34 Marty.

    BV. Nederland bestaat al jaren niet meer, in de jaren 80 is men begonnen het in de uitverkoop te zetten. Voor de show houden wij een keer in de vier jaar verkiezingen voor onze zogenaamde democratie.
    Men zegt de doctorandussen hebben ons mooie landje naar de kloten geholpen door ondoordachte veranderingen door te drammen waar het volk niets tegen in te brengen heeft. Iedere maatschappelijke verandering dient aan een referendum vooraf te gaan.
    Dan beginnen de doctorandussen te gillen, wij hebben het mandaat, wij zijn gekozen door het volk. Dat is ons mooie democratisch stelsel, something is rotting.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 22 april 2007 @ 12.20 uur

  43. Veel CAO problemen worden veroorzaakt door de politiek. Enerzijds wil de politiek minder regels anderzijds wil ze in toenemende mate overal invloed op uitoefenen.
    Ik ben dan ook van mening dat veel sociaal maatschappelijke problemen worden veroozaakt door politieke besluiten.
    Iedereen in de samenleving heeft een fuctie. Als die vervalt en niet door iets anders, beters, kan worden vervangen zullen we merken dat dit tot problemen zal leiden.
    Waarom hebben we parkeer problemen en word het OV steeds duurder? Waarom hebben we file problemen en ontsporen steeds meer kinderen. Waarom moeten we steeds hogere lasten betalen en krijgen wij er steeds minder voor terug. Waarom is alles zo duur de laatste tijd. Zou het kunnen dat we last hebben van abstracte besluiten van Den Haag waar ze geen benul hebben van wat de uitwerking zal zijn aan de basis.
    Iedereen in de werkende maatschappij heeft een functie in de cyclus wie niet werkt zal zich dienstbaar aan de maatschappij moeten opstellen om de uitkering die ze krijgen te kunnen verwerven. V.w.b. het O.V. kan ik stellen dat iedereen een rechtvaardige CAO moet hebben die hem in staat stelt in probleemloos de elementaire zaken in het dagelijkse leven te kunnen regelen. Als dit niet meer mogelijk is is er sprake van onrecht.
    Wat is nu eoigenlijk de essentie van ons leven en laten we ons met z’n allen daar op richten. Logisch nadenken op dit spoor zal veel oplossen.
    Staken, ja natuurlijk, want dat is de enige manier waarop ons ongenoegen duidelijk gemaakt kan worden. Alle Nederlanders zouden moeten staken omdat we kaalgeplukt worden en zeker geen waar voor ons geld krijgen. Politiek Den Haag versplit miljarden Euro’s alsof het kleingeld is. Laat ze vooral niet vergeten dat die Euro’s door hard werken van de bevolking worden opgebracht.
    Den Haag word eens wakker en kom van die “grote roze wolk” af.

    Reactie door Roy — zondag 22 april 2007 @ 13.00 uur

  44. @De Hakker; ik vind mantelzorg die niet kan doorgaan, afspraken in het ziekenhuis die moeten worden afgezegd of andere belangrijke zaken niet kortzichtig. Jou des te meer dat je die zaken bagatelliseert.

    Reactie door Chantal P — zondag 22 april 2007 @ 13.10 uur

  45. Jaaaaa SP tweede partij van nederland,nog vier zetels achterstand op het cDA. gefeliciteerd mede SP’ers.

    Reactie door rafstal — zondag 22 april 2007 @ 13.29 uur

  46. Ik denk dat er ‘positieve’ akties moeten komen. De mensen hebben al veel te veel last van de mentaliteit die bij de overheid en de grote graaibedrijven is ontstaan. Als het tot akties moet komen moeten de mensen het leuk vinden. Gratis vervoer, desnoods neemt de chauffeur zijn vrouw/man een dagje mee op de bus die koffie en koek uitdeeld. Er moet een sfeer ontstaan van ‘Wij-die-wel-aan-elkaar-denken’ hebben het leuk samen omdat we een socialere wereld willen. Het klinkt heel soft maar toch zou het leuk zijn om er eens over na te denken. Als een chauffeur niet wil rijden voor zijn baas op een dag, neem een stel ouderen of mensen die al jaren er niet uit kunnen mee in je bus en ga een mooie tocht maken. Bedenk maar iets. Het lijkt heel jaren 70 soft, maar ik denk dat ludiekke en vriendelijke akties op dit moment beter vallen dat harde negatieve geluiden. De mensen, ook zij die werken en een redelijk tot goed inkomen hebben, zijn het zat dat niets in dit land meer goed loopt en stakingsakties die dat versterken zullen niet positief worden ontvangen, denk ik.

    Reactie door Sonja — zondag 22 april 2007 @ 13.59 uur

  47. Feitelijk denk ik dat het enige goede antwoord , publieks vriendelijke stakingen zijn, zoals gratis rijden. De burger wordt ook moe van al het gestaak en een regering die toch niet luistert.
    De overheid moet haar verantwoordelijkheden in de publieke diensten terug nemen ipv aan de vrije markt verkopen.
    Het is verder voor de gewone burger 2 betalen en 1 halen geworden.
    Landelijke staking voor 1 dag- het land plat-behalve noodverlenende diensten. Die dienen anders tegemoet gekomen en gehonoreerd te worden door bv. 1 dag dubbel betaald te worden en een pracht bos bloemen voor het wel doorwerken.
    Dan pas zal de regering iets van haar beleid en haar burgers begrijpen.

    Reactie door maria — zondag 22 april 2007 @ 14.01 uur

  48. SP’ers kunnen hier nu wel te hoop lopen tegen privatiseringen en marktwerking, maar ze zouden hun eigen lokale bestuurders eens beter in de gaten moeten houden en hen, waar nodig, tot de orde moeten roepen. Op lokaal niveau kan het gebeuren dat SP-wethouders akkoord gaan met het afstoten van gemeentelijke taken, het door bedrijven laten sponsoren van groenvoorziening en meer onwenselijkheden die we normaal met rechts associëren.

    Reactie door Jolet — zondag 22 april 2007 @ 14.09 uur

  49. @47 + Het zijn overwegend ook niet de beter bemiddelden die van streekvervoer afhankelijk zijn.
    Die hebben een eigen auto.

    @48 Jolet

    Daar heb ik geen zicht op. Andere op deze site wel.
    Desalniettemin is de marktwerking in de publieke sector destrateus voor een sociale cohesie en zet het bestuurders en beleid tegen elkaar op.
    Het is 1 en al heers en verdeel politiek, 2deling in de bevolking.
    Het werkt legale graaiers alleen maar verder in de hand,jongeren die zich gaan inzetten voor het bedrijfsleven ipv de eer van een ambacht, of academisch gestoelde bijdragen en onderzoek te willen leveren.
    Al moge graaien, puur eigen belang, tot de menselijke eigenschappen behoren, hoort dit niet door de overheid gestimuleerd te worden.
    Het ontbreekt aan een doorslaggevende invoer van ethiek en moraliteit in het economisch beleid.

    Reactie door maria — zondag 22 april 2007 @ 14.31 uur

  50. Natuurlijk moeten we begrip en bewondering hebben voor de acties van de buschauffeurs. En van de acties van ambtenaren, en die van havenarbeiders, en die van leerkrachten, thuiszorgmedewerkers, etc.
    Ik ben blij dat er uberhaupt nog mensen zijn die voor hun rechten opkomen!

    Maar onderhand zijn er wekelijks acties, vraagt men vrijwel dagelijks onze handtekening voor een groep mensen die tekort wordt gedaan. Ik pleit al langer voor 1 grote actie, voor al die groepen mensen die het niet langer pikken. Een grote landelijke actie tegen liberalisering, marktwerking en idioot hoge vergoedingen aan de top.

    De reactie zal wel weer zijn dat we 1 x per 4 jaar mogen stemmen en aangezien de meeste mensen nog steeds CDA stemmen zullen ze het wel met die marktwerking eens zijn. Beetje simplistisch en dat geloof ik ook niet! Volgens mij stemmen de meeste mensen uit (aangeleerde)gewoonte, ze begrijpen de politieke en dus ook de werkelijke consequenties van hun stem niet (dat blijkt uit het hoge aantal stemmen op (extreem) rechts). Je zult zien als er 1 grote actie werd gehouden tegen marktwerking en uitbuiting dat mensen van vrijwel alle partijen zullen meedoen.

    Reactie door Irma — zondag 22 april 2007 @ 14.48 uur

  51. @47, Maria

    Om maar eens een mooi citaat van stal te halen:

    “Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil”

    Reactie door Jan-Willem — zondag 22 april 2007 @ 14.59 uur

  52. Kan iemand mij uitleggen waarom dit “marktwerking” heet?

    Het is de overheid die bepaalt welk vervoersbedrijf welke concessie krijgt. Het is de overheid die alleen naar geld kijkt en niet naar mensen.

    Verder is Connexion voor 100% in handen van de staat. (Evenals de NS trouwens). En zijn Arriva en Veolia nooit overheidsbedrijven geweest.

    Reactie door Wim — zondag 22 april 2007 @ 15.06 uur

  53. Staking is zo passé, zo grijs.
    Ik wordt dood en doodziek van die chauffeurs en het openbaar vervoer dat geterroriseerd wordt door onze multi-culturele pareltjes uit Marokko. Ik heb dan vorige week ook weer een auto’tje gekocht. Heerlijk wat een rust.

    Reactie door Twain — zondag 22 april 2007 @ 15.31 uur

  54. Stakingen in sommige branches, zoals de dienstverlening van het openbaar vervoer en de postverweking, treffen de burgers harder dan in andere, b.v. industriële branches. Maar dat wil niet zeggen dat de werknemers niet het recht op staking, als uiterste actiemiddel, zouden hebben. In de jurisprudentie worden aan werknemers in dit soort dienstverlenende sectoren toch wel hogere eisen gesteld, voordat een staking rechtmatig wordt bevonden. We moeten inzien dat het in ieders belang is dat de werknemers in deze sectoren naar redelijke arbeidsvoorwaarden en motiverende werkomstandigheden streven. En de pijn dus even verdragen.
    “Gratis” laten rijden kan moeilijk voor wat langere tijd. Dat maakt de werknemers erg kwetsbaar voor ontslag op staande voet.
    Naturlijk komt het voor dat sommige mensen verhoudingsgewijs erg zwaar worden getroffen door hun persoonlijke omstandigheden. Hopelijk zijn er dan familieleden, vrienden en kennissen, of goede buren solidair en steken een helpende hand toe. En misschien zouden de stakers zelf een noodhulp in het leven kunnen roepen?

    Reactie door Olav Meijer — zondag 22 april 2007 @ 16.28 uur

  55. @ Marty (34):

    Citaat: “als we nu onze troepen daar weg zouden halen is Cor voor noppes gestorven! Willen we dat……”?

    Wat een ongelofelijk kromme redenering! Zo redeneerden bepaalde Amerikanen vroeger ook toen het om Vietnam ging : onze zoon/broer mag toch niet voor niets gestorven zijn, dus maar doorgaan met die onzinnigheid!
    Nee, het is zeker beter als steeds meer Cors sterven, voor….Ja, voor wát eigenlijk?

    Reactie door Olav Meijer — zondag 22 april 2007 @ 16.39 uur

  56. @ (52):

    Dit heet “marktwerking” omdat steeds verdere stappen worden gezet in de richting van privatisering en “vrije concurrentie”, welke als zaligmakende uitgangspunten worden genomen. Pure ideologie. Over enkele jaren moet dit volgens plan geheel zijn doorgevoerd in het openbaar vervoer. Concessies worden verleend aan de vervoersonderneming die met de gunstigste offertes komt, volgens de principes van “vrije concurrentie”. Dit gaat onvermijdelijk o.a. ten koste van de arbeidsvoorwaarden. Maar volgens het Europees Parlement hoeft deze privatisering helemaal niet overal worden doorgevoerd in het openbare lokale en streekvervoer (initiatief van SP-er Erik Meijer). En bij het treinvervoer hebben we al kunnen zien hoe nadelig het ideologisch principe van “eerlijke concurrentie op de vrije markt” in sectoren als het openbaar vervoer kan uitwerken. En ook in de vier grote steden zal b.v. zeker nog strijd worden gevoerd tegen deze blinde doordrammerij.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 22 april 2007 @ 17.00 uur

  57. De staking van Veolia Limburg is van de baan.
    De vakbonden hebben een overeenkomst getekend waar ook 3% loonsverhiging in zit verwerkt en de WAO premie voor rekening van de werkgever komt.

    Goed gedaan mensen nu de rest van het land nog.

    Reactie door Pool — zondag 22 april 2007 @ 19.06 uur

  58. Ik moet vrijdag ook naar het ziekenhuis en helaas weet ik niet goed hoe maar toch vind ik het een goede zaak, alleen zoals ik al gezegd heb zouden ze het sturende bedrijfsleven eens moeten raken door precies andersom te staken. Wel rijden in de daluren en niet in de spits moet je eens zien wat er dan gebeurt. Dan kunnen al die kindertjes en oma”s ook gewoon hun ding doen beginnen de werknemers een uurtje later etc…

    Reactie door Henny — zondag 22 april 2007 @ 19.33 uur

  59. Ja hoor Marty, de PVDA is de linkse kerk…vergeet je niet een s voor linkse? Slinkse kerk dus?

    Reactie door cynthia — zondag 22 april 2007 @ 19.47 uur

  60. @ 11 Yenz

    Er rijden toch wel bussen en nog wel gratis, alleen moet u de tijden mischien een beetje aanpassen, thats it.

    Reactie door Pool — zondag 22 april 2007 @ 21.33 uur

  61. @ 34 Marty

    Marty,… afgeleid van Martian,… Martian, bewoner van Mars ??????

    Klopt als een bus, zijn opperhoofd op mars heeft hem verkeerd geprogrammeerd en ook de verkeerde boeken laten lezen voordat hij op aarde werd gedropt.

    Reactie door Pool — zondag 22 april 2007 @ 21.58 uur

  62. @44
    Ik krijg de indruk dat je al bezig bent met een scenario voor een zielige film met Kerstmis.
    Aan ideeën ontbreekt het je niet ieder geval mijn complimenten daar voor.

    Reactie door De Hakker — zondag 22 april 2007 @ 22.21 uur

  63. @ 34 Marty

    Jij schreef,……

    …..als we nu onze troepen daar weg zouden halen is Cor voor noppes gestorven! Willen we dat……”?

    Wat loop je zielig te doen, het is toch zijn eigen schuld, hij had toch kunnen weigeren om te gaan, niks aan de hand… eigen schuld dikke bult.

    Ik heb altijd al beweerd dat we daar niets te zoeken hebben, het is onze oorlog niet, en nu dat de eerste echte dode is gevallen gaan we lopen piepen….. kom nou.

    In Irak zijn al meer dan 650.000 doden gevallen en toen hoor ik jou niet, of ga je dan ook zeggen,…. als we nu onze troepen daar weg zouden halen dan zijn die 650.000 voor noppes gestorven! Willen we dat……”?

    Reactie door Pool — zondag 22 april 2007 @ 23.01 uur

  64. Ik heb nog niets gemerkt , dat het openbaar vervoer goedkoper wordt en de kwaliteit verbetert is sinds er geen “ambtenaren ” meer in deze sector zijn ingeschakeld .

    Gelukkig heb ik een fiets ; en gebruikt deze dagelijks ; dat is goedkoper en gezonder : in het openbaar vervoer ondervindt ik grote ergenis , wat slecht is voor het hart .

    Reactie door Fred — maandag 23 april 2007 @ 9.37 uur

  65. Toen het NS-personeel nog beston uit ämbetnaren ” ging alles toch veel gemoedelijker ; tegenwoordig wordt je meer gezien als een object , dat vervoer moet worden ; de sorry’s zijn zeer ingeburgerd bij het Openbaar vervoer .

    Reactie door Fred — maandag 23 april 2007 @ 9.39 uur

  66. Ze kuune natuurlijk ook nog goedkopen Polen inzetten als chaffeur , die werken liefs 17 uur per dag en eten/slapen in de bus .

    Reactie door Fred — maandag 23 april 2007 @ 9.47 uur

  67. Natuurlijk kan de kosten van het OV alleen behaalt worden door de kosten op arbeid :uiteraard op de werkvloer , want daar zijn de meesten werknemers : deel van de winst wordt via een bonus uigedeelt aan de topmanagers , de rest in investering ?

    Concurentie-positie werkt ook in de hand dat de werkvloer daarvan te dupen is : de bestuurder krijgt dadelijk alleen maar een kilometervergoeding i.p.v een vast maandinkomen . Dus hoe meer kilometers rijden , hoe minder bestuurders .

    Reactie door Fred — maandag 23 april 2007 @ 10.00 uur

  68. Ik zal mijn kop maar dicht houden, ik woon in een gat waar geen openbaar vervoer rijdt.
    Ja héél stom van mij, had ik daar niet moeten gaan wonen.
    Ik weet het, maar sukkels moeten er ook zijn.
    Hoe ziet een bus er eigenlijk uit?

    Reactie door bijdehandje — maandag 23 april 2007 @ 10.06 uur

  69. Na 32 jaar trouwe dienst bij het OV (NS en Connexxion)flikkerde mijn baas me vorig jaar op straat omdat ik te vaak ziek was (operaties).
    De enige reden die ik kon bedenken was dat ik te duur en te oud werd,lang leve de marktwerving, oer-nederlandse bedrijven worden verkwanseld aan het buitenland en het kabinet ziet en doet niets.
    Grenzen staan wagenwijd open voor een ieder die Nederland ziet als ‘lui-lekkerland’, weinig tot helemaal niet werken, niets doen en toch een uitkering, en ‘Jan-Lul’moet dit allemaal betalen. Sinds de komst van de Euro en de tsunami van buitenlanders is Nederland mijn land niet meer, het is een schijndemocratie geworden, men doet voorkomen alsof je hier jezelf kunt zijn maar al met al zit je volledig vast in een keurslijf van regels, heffingen, opleggingen, enz.
    Ik ben nooit een voorstander geweest van stakingen, je dupeert altijd de klant en daar doe je het immers voor, als je een winkel hebt gooi je toch ook de deur niet dicht.
    Pak de werkgevers op een andere manier aan, sluit de hoofdkantoren af met bussen zodat er niemand meer in- of uitkan, sluit het Binnenhof af zodat men daar ook niet kan werken, manieren zat om je ongenoegen kenbaar te maken, en, waar hebben we het over?
    3%, een lachertje, gezien de inflatie en gestegen prijzen mede door de komst van de euro.

    Reactie door Johan — maandag 23 april 2007 @ 10.31 uur

  70. Weer eens een keer bewijs dat politiek baseren op allang achterhaalde economische principes toch echt niet werkt.

    En voor de mensen die zeggen dat staken een stuk “klantvriendelijker” kan. Natuurlijk kan dat. Maar door het op deze manier te doen wordt er over geproken en geklaagd. Als het vrij reizen zou zijn voor iedereen zou er veel minder ophef zijn.

    Het is een direct bericht aan de bevolking voor Nederland, wil je goed openbaar vervoer, zorg dat de werknemers daar goed behandeld worden en gebruik je democratische rechten om dat te veroorzaken.

    Reactie door squig — maandag 23 april 2007 @ 10.51 uur

  71. Die privatisering en “vrije concurrentie”, welke als zaligmakende uitgangspunten worden genomen doen ons allen de das om. Pure ideologie. Dit gaat ten alle tijden ten koste van veel mensen die ontslagen worden. Kijk maar weer naar de overname van ABN, weer tienduizenden mensen op straat. Maar geef daar niet het huidige kabinet de schuld van. Dit stomme gedoe is de schuld van de eerdere partijen, zoals het paarse kabinet, en het vorige kabinet, vvd, cda, en d66, die dan nu weer de grootste bek hebben, terwijl ze zelf alles hebben verkloot. Kijk eens naar de verdubbeling van de ziekte kosten, omdat het zogenaamd allemaal goedkoper moest worden, Wat blijkt: De kosten v/d gezondheidszorg is nog nooit zo hoog geweest. Kijk naar de invoering van de euro, Kijk naar de polen die zo hoog nodig hier naar toe moeten komen, allemaal ideeen van de vorige kabinetten, en daar zijn we nu de dupe van. Er zal zeker nog veel meer strijd moeten worden gevoerd tegen deze blinde doordrammerij. En verwacht nu niet van het huidige kabinet dat zij dit wel even zullen omdraaien, want dan ben je zelf ook blind, dat zal jaren duren. Al met al, we zijn aan Den Haag zijn verleden overgeleverd. Daar hebben duizenden mensen toendertijd op gestemd, en daar moeten we nu voor op de blaren zitten. BEDANKT VORIGE KABINETTEN !!!
    ACTIE GEEFT REACTIE. MIJNHEER DE PRESIDENT: SLAAP ZACHT

    Reactie door Thijs — maandag 23 april 2007 @ 10.53 uur

  72. [quote]Bah, wat krijg ik een vieze smaak in mijn mond als ik sommige mensen andermans problemen zie bagatelliseren. Mensen die maar eventjes bepalen dat het sociaal leven, doktersbezoek, werk of andere reden dat mensen met de bus moeten er totaal niet toe doet.

    Blijf je toch achter de geraniums zitten, ga je toch niet naar je (misschien wel heel belangrijke) afspraak in het ziekenhuis, neem je toch vrij, laat je je zieke familielid toch lekker creperen, doe je toch lekker geen examen? Als er maar gestaakt kan worden want dat is véél belangrijker. Niet iedereen, en dat is ook door diverse mensen aangegeven, kan met een taxi, op de fiets, gaan lopen of anderszins.

    Als ik ergens heen wil dan kom ik er wel maar respecteer ook dat er mensen zijn die echt afhankelijk zijn van die bus. En dan kan een dag of een week echt een ramp zijn ja. Waarom is het salaris van de chauffeurs per definitie belangrijker dan de behoefte van de consument? Solidariteit werkt toch naar beide kanten? [/quote]

    Bah, wat krijg ik een vieze smaak in mijn mond als ik sommige mensen andermans problemen zie bagatelliseren. Mensen die maar eventjes bepalen dat het sociaal leven, doktersbezoek, een kapotte wasmachine of andere reden dat mensen geld nodig hebben er totaal niet toe doet.

    Blijf je toch achter de geraniums zitten, ga toch niet naar je familie die ver weg woont, doe wat extra overwerk, koop eens geen schoolboeken voor je kinderen, doe je toch lekker geen examen? Als er maar van de bus gebruikt kan worden want dat is véél belangrijker. Niet iedereen, en dat is ook door diverse mensen aangegeven, kan met een taxi, op de fiets, gaan lopen of anderszins.

    Als ik iets wil kopen dan kom ik er wel maar respecteer ook dat er mensen zijn die echt afhankelijk zijn van hun beperkte maandloon. En dan kan 2 of 3% echt een ramp zijn ja. Waarom is het gebrek van een busdienst voor een week per definitie belangrijker dan de behoefte van de werknemer? Solidariteit werkt toch naar beide kanten?

    Reactie door squig — maandag 23 april 2007 @ 10.58 uur

  73. Wat vindt ik dit belachelijk om nu te gaan staken. Wij wonen in Friesland en vergeet even niet dat de meeste schoolkinderen hier afhankelijk van het openbaar vervoer. Mijn zoon zit nu in de examenperiode, fietsen kan natuurlijk ook (dit is echter 35 km.) m.a.w vertrekvan huis om 6.00 uur, eenmaal op school examen, klaar om 11.30 uur, even wachten tot 16.00 uur en thuis om 17.15 uur en dan nog leren voor het examen voor de volgende dag. Doen jullie dit zelf even na ????? Omdat wij geen auto hebben en hem niet kunnen brengen en halen, moet hij dan maar een jaar langer naar school na gezakt te zijn ??????? Hij zal niet de enige zijn. Kan hier geen rekening mee gehouden worden, ik zeg van wel,volgende week hebben ze hier vakante en denk niet alleen aan jezelf maar ook aan de mensen die hier de dupe van zijn !!!!!!!! Eigenlijk vindt ik jullie een stel egoisten. En gratis, wat heb je daar nu aan als je eerder al een maandkaart hebt gekocht, die 65 euro kost ?????!!!!!!!!

    Reactie door Harm — maandag 23 april 2007 @ 11.00 uur

  74. @73 Harm
    Dan studeert je zoon toch op school terwijl hij wacht voor zijn examen de volgende dag.
    Wees solidair!

    Reactie door Hanna — maandag 23 april 2007 @ 12.47 uur

  75. @ 73 Harm

    Heeft hij nog een jaar de tijd om zich goed voor te bereiden op z’n examen, is de kans dat hij zakt ook een stuk kleiner geworden.

    En klagen moet je niet hier doen, maar in Den Haag of bij de directie van je busonderneming, die zijn de aanstichters dat jou zoon niet naar school kan.

    Zijn er geen creatieve oplossingen te bedenken, b.v. een taxi nemen en de rekening laten opsturen naar de streekvervoeder.

    Reactie door Pool — maandag 23 april 2007 @ 13.14 uur

  76. @Harm

    1) Het is lekker weer een keertje 35 km fietsen is niet het einde van de wereld.
    2) Wat extra brood meenemen en in de school studeren tot 16:00 voor het proefwerk van de dag erna is ook niet zo heel erg
    3) Je kunt met ouders van leerlingen in dezelfde situatie afspreken een soort ploegendienst te doen en om de beurt de kinderen naar school te brengen.

    Het is allemaal wel heel erg makkelijk om gewoon op de buschaufeurs te klagen zonder te realiseren dat zij heus niet aan het staken zijn zodat Persoon A niet naar school kan, of persoon B naar het ziekenhuis.

    Reactie door squig — maandag 23 april 2007 @ 14.18 uur

  77. Busstakingen, poststakingen wat voor staking dan ook, altijd zijn de kleine mensjes de dupe. Daarom moeten die bedrijven in handen van de staat blijven zelfs de telegraaf is voor staatsbedrijven zoals de post. Waar is de macht van het volk gebleven? Of hebben zij nooit iets te vertellen gehad. Bij een volgende verkiezing zie je niemand meer tenzij men een opkomstpremie gaat uitkeren.
    Bij onze zuiderburen zag ik een artikel over sociale zekerheid, althans wat er van overgebleven is.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Vonk1.mht

    Reactie door d'olle Henk — maandag 23 april 2007 @ 14.56 uur

  78. @73 Harm

    ‘En gratis, wat heb je daar nu aan als je eerder al een maandkaart hebt gekocht, die 65 euro kost ?????!!!!!!!!’

    Zelfs bij genoten voordeel voel je jezelf benadeeld?
    Heb het liever over die dure maandkaart?!
    Trouwens fietsen doen mensen soms voor een goed doel.
    Wanneer dit fietsen in dit geval 65 euro per maand oplevert zou je dit ook aan een goed doel kunnen bekomen. Waar ligt nu het verband met het door jou gesuggereerde egoïsme?

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 23 april 2007 @ 15.09 uur

  79. Er is maar 1 betrouwbaar postbedrijf en dat is TNT en gelukkig gaan die ook actie voeren tegen de marktwerking.

    http://www.nu.nl/news/1052824/36/Personeel_TNT_Post_dreigt_met_acties.html

    Reactie door Pool — maandag 23 april 2007 @ 15.27 uur

  80. Niemand, en ik al helemaal niet, zal beweren dat het prettig is dat de bussen staken. mensen die afhankelijk zijn van het OV hebben al vaak genoeg problemen om optijd van A naar B te komen.
    Ik mis alleen in de meeste reacties de creativiteit. Zoek eens omje heen of er meer mensen jou kant op moeten en regel een carpool. Nog mooier zou zijn als de stakende buschauffs dit zouden doen of dit aanbieden via internet. OV terug in staatshanden is ons streven, maar zolang JPB dat nog tegenhoudt zullen we solidair moeten blijven met de mensen die al hard genoeg werken voor hun centen en dan een fatsoenlijke verhoging geweigerd wordt.
    Laten we vooral

    Reactie door bertil — maandag 23 april 2007 @ 15.32 uur

  81. @ 73 Wattenstaafie

    Het is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat de egoïstische klagers hier de chauffers hun tekort op het maandsalaris bij leggen, zodat de bussen kunnen blijven rijden met normaal betaalde chauffeurs.

    Schreeuwen en egoïsme, maar verders hebben zo over al schijt aan, ach jeee nou moet mijn jochie fietsen e.d. Rot op met dat achterlijke gedrag, maak er eens een kerel van en geen mietje.

    Reactie door Pool — maandag 23 april 2007 @ 15.34 uur

  82. @ Bijdehandje (68):

    Nou, een bus is een heel stuk langer dan een gewone personenauto, en er kunnen véél meer mensen in. Een soort goedkope taxi, omdat je met zo velen tegelijk reist. Je hebt helaas wel alleen vaste plaatsen waar je in- en uit- kunt stappen (zg. haltes). Dus soms moet je nog wel een stukje lopen. Kan je het je nu voorstellen? :)

    Reactie door Olav Meijer — maandag 23 april 2007 @ 17.20 uur

  83. @81 Pool — maandag 23 april 2007 @ 15.34:

    Zo is het maar net!

    Natuurlijk doet staken voor een aantal mensen helaas pijn, was dat niet zo, zou het niet zo’n effectief wapen kunnen zijn.
    Overigens, het is ook wel eens goed om op te merken dat veel (niet alle) klagers hier DIK BOTER op hun hoofd hebben, want zij hebben, met hun RECHTSE MENTALITEIT, zelf de achtereenvolgende regeringen in het zadel geholpen die in feite rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de huidige arbeidsonrust, met hun blinde, onrechtvaardige liberaliseringswoede.

    Eigenlijk dus een kwestie van EIGEN SCHULD, DIKKE BULT!!
    Hopelijk worden ze ooit wijzer …

    En ondertussen, CHAUFFEURS, LAAT JE NIET INTIMIDEREN, jullie strijden voor een rechtvaardige zaak.

    Harrie v.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 april 2007 @ 17.23 uur

  84. Hier in het Noorden zie hele peletons scholieren op de fiets naar de scholen gaan.
    Dit is natuurlijk afhankelijk van de afstand en heeft niets met een busstaking te maken.
    Ik kan zeggen, het is heel gezond zij krijgen er sterke longen van, ik heb het heel vroeger ook gedaan in weer en wind in alle jaargetijden en je zag nog eens iets onderweg.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 23 april 2007 @ 21.20 uur

  85. Kijk dit is nu net waar de marktwerking om begonnen is. Meer druk leggen op de prestaties van de OV bedrijven. Ook op het gebied van de kosten. En ja daar hoort ook bij dat de arbeidsdruk voor chauffeurs overeen gaat komen met die in de rest van het bedrijfsleven. Net als de beloning die daar tegenover staat. Zolang er mensen zijn die de bus willen besturen is het loon hoog genoeg. Wil je meer verdienen, zoek dan een andere bron van inkomsten. Ook dit is een vorm van marktwerking.

    Met al dat gestaak wordt het wellicht aantrekkelijk voor de busbedrijven om wat meer uitzendkrachten te gaan gebruiken en voorlopig geen vaste contracten meer af te sluiten. Zometeen zijn er zat polen te krijgen die wel tevreden zijn en niet meerdere malen per jaar staken. Veel beter voor de bedrijfsvoering en dan houdt het getaak vanzelf op.

    Kortom stop met zeuren over vroeger en ga aan het werk.

    Reactie door Chris — maandag 23 april 2007 @ 22.16 uur

  86. @ 85

    De aliassen vliegen ons weer om de oren merk ik.

    Reactie door Pool — maandag 23 april 2007 @ 23.55 uur

  87. Chris — maandag 23 april 2007 @ 22.16:

    Ik vind je een kortzichtige, rechtse egoist en ik heb je slechts dit te zeggen:
    “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe (wens) dat ook een ander niet”.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 24 april 2007 @ 0.05 uur

  88. Olav, dank je wel.
    Ik zie het nu helemaal voor me, lang, veel ruitjes met koppies ervoor die naar buiten koekeloeren.
    Helaas zijn die haltes hier niet, die staan zo’n 10 km. verderop.
    Maar ik gun die mensen die er in moeten rijden hun verhoging.
    Las net, dat ze na 1 dag staken 3% binnen hebben. Prima!

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 24 april 2007 @ 8.29 uur

  89. Zo,,,,,we hebben gewonnen…..helaas maar voor slechts een jaar…….dus volgend jaar zitten we weer in het zelfde schuitje……….dus als we dan gaan staken wordt er al gauw gezegd * jeetje alweer *…..maar vergeet dan niet dat b.v de ambtenaren er 10.5% bij krijgen in DRIE jaar tijd…
    En voor al die PARASIETEN die geen lid zijn van de bond, maar nu wel die 3% meepikken……….bedenk dat al wat je nu verdient AAN JE COLLEGA`S VAN DE BONDEN TE DANKEN HEBT !!!!!

    Reactie door DriverG — dinsdag 24 april 2007 @ 8.34 uur

  90. Natuurlijk Chris, wat een geneuzel! Ik weet niet waar je zelf werkzaam bent op het moment, maar ook daar kunnen misschien binnenkort Polen het werk gaan doen. Wat weet jij nou van de arbeidsdruk van een Buschauffeur, ga eens een weekje mee. Ik weet zeker dat je dan een andere mening zal hebben. En ik denk dat het OV nog steeds redelijk blijft rijden door de chauffeurs. Deze willen namelijk wel, het wordt ze op het moment bijna onmogelijk gemaakt namelijk. Marktwerking…… ik gruwel ervan, het hele land wordt verkwanselt namelijk. Straks zijn er 1 of 2 BUITENLANDSE bedrijven die alles binnen halen met voororlogs bedragen, en spelen de rest uit. En dan……… juist ja, onrendabele lijnen worden geschrapt bv. Oosteuropese chauffeurs achter het stuur enz. enz. Nee dan zullen de meeste klagers van nu die nu een dagje niet weg kunnen met weemoed terug denken naar nu, en zeggen die staking was zo erg nog niet. Want nu komen ze nooit meer weg namelijk omdat hun buslijn opgeheven is! Mensen denk daar maar eens aan!

    Reactie door Peter — dinsdag 24 april 2007 @ 8.59 uur

  91. Beste Chantal van reactie nummer1,

    Ik begrijp dat je gedupeerd bent door de actie die de buschauffeurs voeren en dat je daar van baalt maar volgens mij moet je eerst even de gegevens goed nakijken, want de laatste keer dat er in het busvervoer gestaakt is en daadwerkelijk niet meer gereden werd werd was in 1995!!!. De laatste actie vanuit het busvervoer dateert uit 2001 en toen werd er vier dagen lang “gewoon” volgens dienstregeling gereden en mocht iedereen de hele dag gratis mee. Publieksvriendelijk dus. Zelfs deze keer zorgen we er nog voor dat iedereen op school kan komen en ook in de middag weer naar huis komt.
    Mogen we nu na jaren ook eens voor rechten opkomen? Dank je wel.

    Groeten Bernard (buschauffeur Connexxion)

    PS: Als het echt niet lukt om bij je oma te komen, wil ik je wel brengen met de auto!

    Reactie door Bernard — dinsdag 24 april 2007 @ 9.22 uur

  92. @91 Bernard

    Lieve menselijke Bernard! Dat zal Chantal vast en zeker waarderen.
    Succes met jullie actie!!

    Reactie door Gloria — dinsdag 24 april 2007 @ 14.04 uur

  93. @91 Bernard, volgens mij zijn er wel meer stakingen geweest dan jij voor doet komen. onze vrienden van arriva in het noorden staken volgens mij toch echt meerdere keren per jaar.

    @90 Peter, werknemers moeten gewoon niet zo zeuren en zich proberen te onderscheiden van Polen, waardoor werkgevers geen behoefte hebben aan polen. Werknemers zijn in dat opzicht net bedrijven, ze zijn met elkaar in een strijd verwikkeld om de beschikbare banen. Beetje competitie houdt de boel scherp. Vergeet niet dat er ook gekozen wordt voor polen vanwege hun mentaliteit. Echt veel goedkoper zijn ze toch niet.

    Reactie door Chris — dinsdag 24 april 2007 @ 21.21 uur

  94. @90 Peter, in andere bedrijfstakken wordt toch ook met buitenlandse bedrijven geconcurreerd? We leven nu eenmaal niet op een eiland. Ook elders wordt geconcurreerd op prijs.

    Wees blij dat er geen sprake is van volledige marktwerking. Als een passagier in het OV de daadwerkelijke kostprijs zou moeten betalen, ging er geen hond meer met het OV. Het OV legt het dan zelfs af tegen het zwaar belaste autoverkeer en andere vormen van vervoer.

    In weze is het OV een product met een waardeloze prijs/kwaliteitverhouding. Duur, lange reistijden en erg onbetrouwbaar. Een kleine auto is al snel goedkoper en biedt een betere prijs/kwaliteitsverhouding. In economisch opzicht zouden de buschauffeurs dus allemaal thuis moeten zitten als we de markt zijn werk laten doen.

    Subsidiering doet hier niets aan af want dan betalen we het gewoon via de belasting en houden we minder over voor andere leuke dingen. Inefficientie moet gewoon verdwijnen uit de samenleving.

    Reactie door Chris — dinsdag 24 april 2007 @ 21.29 uur

  95. @ 93

    Stadsbus Utrecht met poolse chauffeur……

    klant,… Ik wil graag naar het staion,..

    chauffeur,…. podstawowych operacji otwartego rynku z 7-dniowym terminem zapadalności może dochodzić do znacznych wahań najkrótszych

    klant,… weet je de weg wel ???,

    chauffeur,…. podstawowych operacji = 7 zloty

    klant,…. ik heb een strippenkaart

    chauffeur,… in Polen ik heb niets aan strippenkaart,.. 7 zloty a.u.b.

    klant,… mag ik ook 2 euro geven ???

    chauffeur,… nee liever zloty, straks vragen politie aan mij waar ik gestolen die euro’s.

    Reactie door Pool — dinsdag 24 april 2007 @ 21.51 uur

  96. We hebben volgens Chris zoveel Polen nodig dat de eerst vervalste Pool niet lang op zich laat wachten.
    Onze Chris de zielen piet heeft het over mentaliteit als een werkend volk is wat een mentaliteit heeft dan is het de Nederlander om in 50 jaar van een puinhoop iets moois te maken.
    Chris doe je luier af en ga eerst leren schijten op een potje.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 24 april 2007 @ 22.46 uur

  97. Chris, daarom zou het OV dus weer in handen van de overheid moeten denk ik. Iedereen betaalt er dan aan mee en dan kan het uit..in Japan ook bijvoorbeeld. Niet alleen comfort en efficienty zijn belangrijk maar ook het mileu. Afgezien van veranderingen in het klimaat ( lijkt mij ook geldklopperij op deze manier) hebben wij vind ik de verantwoordelijkheid voor onszelf, de natuur en dieren om de lucht zo schoon mogelijk te houden. Daar waar je energie aan geeft groeit en dus is openbaar vervoer al te lang onderschat…hoofdmoot zal uiteraard weer geld zijn. De heilige koe brengt veel geld naar de staatskas en Shell is ons allemaal dankbaar..zucht

    Reactie door cynthia — dinsdag 8 mei 2007 @ 15.39 uur

  98. Niet ikke ikke denken dus maar verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en onze leefomgeving die direct invloed uitoefent op onze welzijn en die van de mensen in de landen om ons heen. Dat besef is waarschijnlijk samen met de overhoop geschoten indianen verloren gegaan…

    Reactie door cynthia — dinsdag 8 mei 2007 @ 15.41 uur

  99. De volksverhuizing die gaat onstaat als gevolg van de globalisering, als de SP niet aan het bewint komt, zal ook grote gevolgen hebben voor de aarde en daarmee voor de mens. Nieuwe ziekten , nieuwe planten en dieren, een nieuw klimaat, een andere balans en er zullen planten en dieren uitsterven. En hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Jammer dat de mens zichzelf aan een middel heeft gegeven en deze tot doel heeft verheven. Iets wat je niet kunt eten en eigenlijk zonder waarde is als de waarde er door de mens niet op was geplakt…
    Chris, Polen worden niet aangenomen vanwege hun houding maar vanwege het feit dat deze mensen tijdelijk gaan werken en wat sparen om zo in eigen land goed te kunnen leven. Lekker makkelijk dus.Nederlanders hebben al jaren voor een baas gewerkt en doen dit veel jaren of kort maar wel langer dan Polen. Er wordt dus betrouwbaar en ook personeel met vaste lasten ingeruild voor tijdelijke krachten en dus voor tijdelijke winst. In Nederland kan niemand van een tijdelijk loon leven..snap je? De vaste lasten gaan door en dat ook voor een mens met een uitkering. En drie maanden wachten nadat je bent uitgechreven omdat je tijdelijk werk hebt ???! is ook geen pretje. Werknemers zijn de lul door domme wet en regelgeving hier in Nederland en krijgen daar ook nog eens de schuld van. Een Man/vrouw uit Engeland hoeft niet belasting te betalen aan het gastland en ook niet aan eigen land! als hij/zij langer dan een jaar aan het werk is in een ander land en er komen nog toeslagen bovenop ook. Als Nederlanders deze voordelen hadden waren er meer mensen geweest die over de grens gaan werken. Doe dit eens in Duitsland!! Als Nederlander betaal je daar 50% belasting. En Den Haag die laat het volk elkaar de hersens inslaan en verkneukelt zich over de hoeveelheid belasting dat binnenstroomt. Den Haag dat overwegend bestaat uit rechts georienteerde politici

    Reactie door cynthia — dinsdag 8 mei 2007 @ 15.57 uur