Donner is om

Minister Donner draait de verlaging van de WAO-uitkering voor alle mensen die voor hun arbeidsongeschiktheid meer dan 38 uur werkten terug. Dat antwoordt hij op vragen van Paul Ulenbelt, Tweede-Kamerlid van de SP, die daar op aandrong.

Eerst beriep Donner zich op beginselen van het Nederlandse rechtssysteem, dat een uitspraak van de hoogste rechter alleen geldt voor mensen die beroep hebben aangetekend. “Gelukkig komt hij hier op terug,” concludeert Ulenbelt. “Ik verweet hem dat hij bijna 30.000 mensen in de stront liet zakken. Nu haalt hij ze er gelukkig uit.” De mensen die het aangaat krijgen hun oude uitkering terug. Ze hoeven daarvoor geen actie te ondernemen.

Sinds 2004 wordt bij oude en nieuwe arbeidsongeschikten niet meer gekeken naar het werkelijk aantal gewerkte uren, maar naar het loon dat met 38 uur werk werd verdiend. Een vrachtwagenchauffeur kreeg daardoor bij arbeidsongeschiktheid niet langer een uitkering op basis van het loon dat hij met 54 uur verdiende, maar op basis van 38 uur. Zo werden dus 30.000 mensen fors benadeeld. De Centrale Raad van Beroep verklaarde deze handelswijze in strijd met de wet. Minister Donner wilde de verlaging echter niet met terugwerkende kracht ongedaan maken. Na sterk aandringen van de SP laat de CDA-bewindspersoon weten dat hij zich heeft bedacht en dat hij de benadeelde WAO’ers toch geeft waar ze recht op hebben.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 24 april 2007 :: 23.07 uur

48 Comments

48 reacties

  1.     Gerechtigheid

    Reactie door Pool — dinsdag 24 april 2007 @ 23.24 uur

  2. Wat een schatje, hè, die Donner? Ik wist wel, dat-ie een geweten had…;)

    Goed gedaan, Agnes! “Moreel besef!”, zei je. (Tijdens Kamervragen.)

    Reactie door Wilbert — dinsdag 24 april 2007 @ 23.43 uur

  3. Laat die Donner ook even het sloopwerk aan de WW terugdraaien ja? Daar waar de Geus meende in te grijpen in een verzekering nota bene. Dat is minstens net zo erg.

    Maar vreemd genoeg hoor ik de S.P. alleen maar zeuren over de WAO en nooit over de WW.
    WAOers hebben zeker een hoger knuffelgehalte dan mensen die overal na jaren gewerkt te hebben zomaar worden ontslaan of weggesaneert en de armoede tegemoed kunnen zien; want die WW stelde al zeer weinig voor.

    Waar blijft dus die aktie voor de WW? Want voor men het weet; dan is men zelf de klos. Daar kunnen ze nu ook weer bij de ABN over meepraten.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 24 april 2007 @ 23.51 uur

  4. Dankbaar voor het doorzettings vermogen van Paul Ulenbelt.dit is stap 1,morgen zal hij weer 4 motie’s indienen tav de wao.en hopenlijk met evenveel succes.Bedankt Paul.

    Reactie door rafstal — woensdag 25 april 2007 @ 0.11 uur

  5. Maar hoe zit het dan met die “goedgekeurden” op oneigenlijke gronden?? Worden die ook op een eerlijke manier opnieuw gekeurd? Dat vind ik in dit voorstel nog nergens terug! Dan kan dit niet simpelweg “einde verhaal” zijn..Ook voor deze mensen zal een oplossing moeten komen!!

    Reactie door ToN — woensdag 25 april 2007 @ 0.12 uur

  6. ‘t kruimel voor duifjes

    Reactie door Guess — woensdag 25 april 2007 @ 1.57 uur

  7. @4 rafstal

    Hoor jij bij deze groep? Dat zou ik geweldig voor je vinden. Ik hoop het!

    Reactie door Gloria — woensdag 25 april 2007 @ 2.58 uur

  8. Voor zover ik weet tellen de overuren maar mee tot 15 uur per week.,
    bij een 40 uren werkweek, en 20 overuren.,
    werd toch niet meer dan 15 uur meegenomen!

    en dat is volgens mij nog steeds zo!

    snap ook die 54 uur niet, zou volgens mij minimaal 55 moeten zijn.,

    Reactie door Gerrit — woensdag 25 april 2007 @ 7.48 uur

  9. Gefeliciteerd en bedankt voor je doorzettingsvermogen Paul.
    Alleen aan de SP via jou en Jan de Wit hebben we dit resultaat te danken, voor de rest is er niemand in de politiek die echt voor ons opkomt.
    Respect voor de SP.
    Mvg,
    William.

    Reactie door William — woensdag 25 april 2007 @ 8.07 uur

  10. @8 vervolg

    bij het UWV gaat het om de maximering van het maatmanloon.,

    via google, vindt je al snel gerelateerde informatie van heel veel rechtbanken ,die deze maximering al onverbindend hebben verklaard.,
    toch heeft het UWV deze maximering nooit losgelaten!

    en was het nu tot eergisteren op 38 uur gezet.,

    googelen op – maximering maatmanloon –

    ook hier zit nog veel stiekum onrecht.,

    je zou kunnen zeggen, dat alle maximeringen maatmanloon ook uit den boze zijn!

    dus kunnen m.i. nog veel meer keuringen overgedaan worden!

    en kan de beerput van het uwv nog veel verder los!

    Reactie door Gerrit — woensdag 25 april 2007 @ 8.11 uur

  11. Wat een mooi succes voor Paul, en voor de SP!

    Reactie door Anne-Marie Mineur — woensdag 25 april 2007 @ 9.13 uur

  12. Donnerwetter daar was heel wat PK voor nodig destemeer mijn felicitaties voor Paul en de SP. Het grote getal in de oppositie begint zijn vruchten af te werpen. Het zicht op nog slechtere peilingen zorgt ervoor dat de angst er goed insluipt bij de regenten.

    Reactie door Henny — woensdag 25 april 2007 @ 9.48 uur

  13. Langleve de SP! ReneR, ik vind je een beetje erg gevoelloos doen…knuffelwao `ers?
    Het is een schande wat velen meemaken!

    Reactie door cynthia — woensdag 25 april 2007 @ 10.08 uur

  14. Het geheel zal ik nogmaals doorlezen, maar op
    dit moment ben ik intens blij voor alle ‘ge-
    troffenen’ die door de inzet en volharding
    van de SP, bij monde van Paul Ulenbelt, een
    betere ‘afhandeling’ krijgen.

    Vraagje: hoe zit het met al die mensen die al
    vanaf 1998 weer, zonder specialistenpapieren
    te raadplegen, zonder meer weer ‘gezond’ wer-
    den verklaard?

    De enorme frustratie al allereerst door echt
    arbeidsongeschikt te zijn, niet ‘erkend’ te
    worden, daardoor nog verder in lichamelijke
    en geestelijke conditie áchteruit gingen, om
    last but not least het financiënaspect niét
    te vergeten!

    Hoeveel mensen zitten er nu door dit volsla-
    gevoerde wanbeleid inmiddels in de BIJSTAND,
    daar waar zij zeker niet hoorden te worden
    vernederd met het minimum van het minimum!

    Mensen zijn van nature niet schuldenmakers,
    maar noodzakelijke reparaties en/of kosten te
    maken door ziekte, zijn vaak beduidend hoger
    dan het bedrag dat ‘de samenleving’ vindt,
    dat men zou mogen lénen.

    Méér dan vernederend indien mensen zelf met
    een oplossing ad interim komen die niet wordt
    aangehoord of zelfs maar overwogen!

    Er IS nog véél te doen en zal in redelijkheid
    moeten worden opgelost, én snél, voordat er
    nog meer persóónlijke ongelukken door plaats-
    vinden!

    Reactie door Madelief — woensdag 25 april 2007 @ 10.21 uur

  15. Geweldig werk Paul, je verdient een eretitel!

    Eindelijk weer wat gerechtigheid!

    Wat zullen de desbetreffende WAO-ers hier blij mee zijn zeg!

    Reactie door e.krul — woensdag 25 april 2007 @ 10.29 uur

  16. Super Paul complimentjes ook in samenwerking voor SP

    blijf alsjeblieft voor ons vechten!

    100000000000000 x dank voor de SP

    Reactie door LO — woensdag 25 april 2007 @ 10.38 uur

  17. Inzake het UWV kun je dit er ook bij in plannen.,

    http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=9978

    ongetwijfeld hebben wat mesnen last van demonen,boze geesten.,
    het lullige is dat die boze geesten,demonen de uwv-medewerkers instrueren hoe arbeidsongeschikten te pesten.,
    want het grootste vermaal is natuurlijk nog altijd leedvermaak!

    Reactie door Gerrit — woensdag 25 april 2007 @ 10.54 uur

  18. Waar zijn de rest van de “meevallers” van de sloop van de Geus gebelevn ? is dat om minister van defensie wat meer geld te dgen voor oeverloze kosten in oeverloze VOC-acties van het leger in Irak en Afghanistan ?
    of hebben een aantal topmanagers een leuke bonus gekregen .

    Reactie door Fred — woensdag 25 april 2007 @ 11.17 uur

  19. Voor god en vaderland jezelf te pletter gewerkt en door god BI t/m IV naar de verdommenis gebracht.
    Eindelijk heeft de oppergod ingegrepen, want B I t/m IV kan en mag niet voor god spelen.

    Paul en Jan de Wit niet te vergeten, gefeliciteerd met jullie opperbeste inspanning om met de oppergod te communiceren!
    Laat het CDA nu eerst hun zondagse bijbel maar weer eens bestuderen, voor ze weer met gewetenloze beleidsvoorstellen komen!

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 25 april 2007 @ 11.38 uur

  20. Er bestaat een verschil tussen morele gerechtigheid en wettelijk gerechtigheid .

    Reactie door Fred — woensdag 25 april 2007 @ 11.39 uur

  21. Laat ik op het eerste gezicht nu hebben gelezen: “Donner is dom”! Maar Donner blijkt dus toch niet dommer dan Don Q.
    Het geeft natuurlijk geen pas in een (veronderstelde) rechtsstaat om een bestuurlijke beslissing, die door de rechter onrechtmatig is verklaard, niet alsnog voor alle betrokkenen te laten gelden.

    Prima dat deze kwestie nu -dankzij de SP- is opgelost en geen nieuwe rechtsongelijkheid is geschapen!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 25 april 2007 @ 12.04 uur

  22. Goed dat meneer Donner heeft ingezien dat niet elke Nederlander een juridische opleiding heeft genoten heeft en inzicht heeft in jurische bureaucratieregels .

    Grote dank aan Jan en paul , dat zij bijgedrage hebben in een stukje rechtvaardigheid :echter er is nog veel recht te zetten .

    Reactie door Fred — woensdag 25 april 2007 @ 12.32 uur

  23. Inderdaad Fred 12.32, nog heel veel recht te zetten!
    Hoeveel personen zijn bijvoorbeeld arbeidsongeschikt geworden door nalatigheid van de overheid, waardoor de juiste en goede zorg op tijd geleverd werd.
    Eerst gepakt door zorg te onthouden (wachtlijsten etc) daarna nog een keer gepakt door genezen te verklaren!

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 25 april 2007 @ 13.05 uur

  24. Stond gisteren inde krant : Eeen Iraanse asielzoeker : had een kunstarm “gekregen”van een zorgverzekeraar : DIE MOET HIJ NU INLEVEREN !
    krijg je niet de neiging dat tuig bij die zorgverzekering op een plein te koop te zetten als schroot !

    Reactie door Fred — woensdag 25 april 2007 @ 13.08 uur

  25. @13

    Hoi Cynthia!
    Ondanks dat dit goedgekomen is, blijven er groepen over die ook dreigen te verdrinken.
    Dar ReneR dit aankaart lijkt mij niet erg gevoelloos. Toch?
    Groet!

    Reactie door Gloria — woensdag 25 april 2007 @ 13.11 uur

  26. @25 PS

    Vergeten na te lezen! Dar = een mannetjesbij.
    Maar daar ging het niet om.

    Reactie door Gloria — woensdag 25 april 2007 @ 13.13 uur

  27. Het klink allemaal MOOI……Oudere WAO’ers (inmiddels 47 jaar en ouder) die door het kabinet zijn vrijgesteld van herkeuringen volgens nieuwe, strengere criteria, enz……….. Nu moeten ze wel komen en worden goedgekeurd met de oude normen. Maar velen weten dat NIET, dat komt niet in de krant. Jij zit daar en weet TOTAAL niet wat en hoe men keurt: oude of het nieuwe. Nogmaals, het hoort allemaal HEEL MOOI, maar er is niets anders geworden.

    Reactie door Geert — woensdag 25 april 2007 @ 14.48 uur

  28. ja, en de mensen die nu 51 jaar zijn moeten die toch nog gekeurd worden via de oude regels .en hoe weet je dat het UWV de oude regels toepast?

    Reactie door r — woensdag 25 april 2007 @ 15.38 uur

  29. @ 10 Gerrit

    Inderdaad die beerput moet helemaal open, laat het UWV maar eens flink bloeden voor al het leed wat ze hebben aangericht.
    Gezinnen zijn totaal omtwricht mensen hebben psychische klachten enz. enz. mischien is er een mogelijkheid om te claimen bij het UWV i.v.m. geleden emotionele en financiele schade.

    @ 17 Gerrit

    Vroeger had je im Amsterdam de Scientology kerk waar jonge mensen voor onderdak, foldertjes moest uitreiken aan mensen, om die de cursus te laten doen, dat folderen gebeurde onder dwang.
    Ook mochten deze jongeren geen contact met het thuisfront hebben want dat gaf een slechte invloed op hun functioneren en men was bang dat het thuisfront de kinderen naar huis haalden.
    Wij hebben daar een paar vrienden van ons weggehaald/ontvoerd die al helemaal gebrainwashed waren door deze gevaarlijke club.
    Ik denk dat er best wel wat mensen hier op deze weblog zijn die zich die kerk / dat gele gebouw ook herinneren,… mij schiet even niet te binnen op welke hoek van welke straat dat was, of het nou de oudezijds voorburwal was of de oudezijds achterburgwal was.

    Reactie door Pool — woensdag 25 april 2007 @ 15.44 uur

  30. Zover ik weet zijn er vragen gesteld door de PvdA in de persoon van Ton Heerts!.
    De SP zal ook wel vragen gesteld hebben, maar om nu te zeggen dat we het daar alleen aan te danken hebben, klopt niet.
    We goed weergeven a.u.b.

    Reactie door Vermeer — woensdag 25 april 2007 @ 16.16 uur

  31. @ Vermeer

    Wrong. Paul Ulenbelt was degene die dit aankaarte (zie in de stront) en degene die vragen stelde. Heerts heeft – ook – vragen gesteld. Later….

    Reactie door Bert — woensdag 25 april 2007 @ 16.52 uur

  32. @ Fred (24):

    Bij zoiets staat je verstand stil…..Hebben ze soms een slag om de arm gehouden toen ze die kunstarm toekenden? Moet hier niet opnieuw de lange arm van de SP aan de slag? De betrokken zorgverzekeraarmensen verdienen het door de sterke arm te worden opgehaald en opgesloten te worden, ter overdenking van hun zonden. In het cachot zullen ze dan wel met de ziel onder de arm rondlopen, maar als ze daarvan zoals te hopen valt geleerd hebben, zullen ze de Iraanse asielzoeker in wkestie met open armen ontvangen en excuses aanbieden!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 25 april 2007 @ 17.43 uur

  33. Welkom asielzoeker , we willen even een kunstarm op u uittesten ; …….mooi zo ; geeft hem nu maar terug , want bij nader inzien valt er niets op u te verdienen …..

    Reactie door Fred — woensdag 25 april 2007 @ 18.14 uur

  34. Hoi Gloria, knuffelwao`ers vind ik niet zo gepast..het is eerder niet geknuffelde en in een hoek gegooide wao`ers. Verder geef ik jou en hem gelijk.

    Reactie door cynthia — woensdag 25 april 2007 @ 19.26 uur

  35. Politiek brengt mensen met UWV WAO uitkering tot wanhoop

    Bron: ZZP Nederland

    Het blijven onzekere tijden voor mensen met een UWV uitkering. Duizenden WAO’ers worden vrijwel iedere week verrast met berichten over een verandering in hun WAO uitkering. Op het ene moment wordt hun uitkering verlaagd, hetzelfde moment worden ze herkeurd, het volgende moment wordt de uitkering weer verhoogd en worden mensen opnieuw beoordeeld voor hun uitkering.

    Vandaag publiceerde de media weer nieuwe berichten over de kwetsbare groep WAO’ers: Minister Donner zal de afgewezen groep WAO’ers weer opnieuw moeten beoordelen en ook de mensen die geen protest hebben ingediend na hun verlaging in deze herbeoordeling meenemen. De PvdA, die het politiek toch al moeilijk heeft, stelt voor dat mensen die vanuit een WAO situatie weer aan het werk gaan 4 jaar lang kunnen terugvallen op hun uitkering.

    Op zich positieve ontwikkelingen, maar was het nu echt nodig dat dezelfde groep mensen waarvoor de politiek zich nu blijkbaar wel hard wil maken, heen en weer te blijven slingeren tussen hoop en vrees?

    Reactie door rafstal — woensdag 25 april 2007 @ 20.22 uur

  36. Dit bericht heeft geen betrekking op mij persoonlijk; desalniettemin: bedankt SP, namens al die mensen die dit onrecht heeft getroffen!!

    Reactie door G. — woensdag 25 april 2007 @ 21.15 uur

  37. @ 13 Cyntia

    Gloria heeft gelijk.

    Natuurlijk is het leuk voor een bepaalde groep WAO ers.

    Maar een goed voorbeeld kwam pardoes via Standpunt NL vandaag binnen op de radio.

    Daar was een man; van 63 jaar; die huilend vertelde, dat hij zijn hele leven hard had gewerkt; wel werkweken maakte van 90 of 100 uren en altijd WW premie betaalde dus. Op zijn 60 ste werd hij erg ziek; dat duurde 3 jaar lang en toen hij weer hersteld was; werd hij ontslagen. Bij de balie van het UWV vertelde men hem; dat hij maar naar de sociale dienst moest gaan; want….HIJ HAD GEEN ARBEIDSVERLEDEN!!…..

    Die man is geestelijk kapot Cyntia; kapot omdat de WW kapot is gemaakt en dit soort mensen die bijna tot aan hun pensioen hard hebben gewerkt in de armoedeval terechtkomen.

    Daar doet de SP dus niks aan, vandaar mijn opmerking om aandacht voor dit soort situaties; het is ronduit schandalig. Als je het wil; dan kun je volgens mij de uitzending van standpunt nl nog terugluisteren.

    Reactie door ReneR — donderdag 26 april 2007 @ 0.14 uur

  38. Voorts leek het me dus; dat de WAO als onderwerp populairder was dan de WW bij de S.P. Het lijkt alsof het meer scoort in de media ook.

    Het leek me overigens sterk; dat er geen WW- ers meegereist waren naar Amsterdam nov 2004 om tegen de plannen te demonstreren samen met de WAO ers en anderen, maar zij zijn nog steeds de klos.

    Reactie door ReneR — donderdag 26 april 2007 @ 0.20 uur

  39. Verbied eerst maar eens het verschijnsel “legale koppelbaas” (uitzendbureau) !! Deze bureau’s zijn direkt oorzaak van veel ww gebruik (Let wel: GEbruik en niet MISbruik)
    Kan de ww weer terug naar fatsoenlijke voorwaarden !

    Aangaande de wao: Vermoedelijk zal Donner zich geen politieke problemen op de hals willen halen. (we zijn de man z’n vorige loopbaan als min. v. justitie nog niet vergeten) Ben trouwens wel benieuwd, wie de financiele gevolgen van zijn beslissing moeten bezuren…… Die 5% verhoging voor 80/100 afgekeurden zal de schatkast relatief weinig kosten omdat velen dat weer mogen inleveren op huur- en/of zorgtoeslag !

    Ben overgens ook zeer benieuwd in wiens voordeel er beslist gaat worden aangaande de wao-gat aanvullingen door b.v. het ABP.
    Donner vindt dat de pensioenfondsen daar het voordeel niet van hoeven te hebben. Ik zit me af te vragen wie hij dan wel dat voordeel gunt……. (en dat zouden we moeten weten VOOR 1 juli a.s.)

    Reactie door Peter — donderdag 26 april 2007 @ 1.27 uur

  40. PS (en offtopic) Jan, wat gaat de SP doen om de koppeling tussen politiek en kerk(religie) definitief te scheiden ? (Volgens de grondwet is een dergelijke koppeling niet toegestaan)
    Zouden we eindelijk van alle schijnheiligheid verlost zijn………

    Reactie door Peter — donderdag 26 april 2007 @ 1.40 uur

  41. Peter, zou de SP hier iets aan moeten doen dan? Je kunt toch ook respecteren en tolereren en die insteek is dan weer echt iets voor de SP. De SP vindt dat kerk en staat van elkaar gescheiden dienen te zijn, maar ze zullen nooit als een dictator hun wil opleggen

    Reactie door cynthia — donderdag 26 april 2007 @ 11.46 uur

  42. Rener, je moet eerst even lezen en dan pas mij terecht wijzen want dat is nu niet gepast..groetjes

    Reactie door cynthia — donderdag 26 april 2007 @ 11.47 uur

  43. Donner kon niet anders.,

    maar in zijn “hart” wil hij nog steeds de wao-ers laten vallen!

    en wat wil je ook, zonder werkervaring (politici) lijkt alles makkelijk.

    hoop dat het spreekwoord nog opgaat., wie een kuil graaft voor een ander…………..

    Reactie door Gerrit — donderdag 26 april 2007 @ 19.13 uur

  44. 41@Cynthia Die scheidng is vastgelegd in de grondwet !! De wet kent in principe geen toleranties en dient dus “gewoon” uitgevoerd te worden !

    Reactie door Peter — donderdag 26 april 2007 @ 22.25 uur

  45. Kun je nagaan Peter! Wij hebben dus een ongeldig kabinet! HOERA

    Reactie door cynthia — vrijdag 27 april 2007 @ 19.35 uur

  46. Feitenlijk heb je gelijk ! Ik wil ook nog wel wat verder redeneren aangaande de scheiding tussen politiek en religie:
    1. Bijna alle religies kennen “varianten”
    2. Bijna alle religies zullen iets hebben als een Heilig Boek, waarvan de inhoud veelal verschillend kan worden uitgelegd (en dat wordt gedaan ook !)

    Als je nu het woord “religie” vervangt door “politieke partijen” en het begrip “Heilig Boek” vervangt door “partijprogramma” krijgt men inzicht aangaande politieke partijen die politiek en religie gaan mixen: dan begrijpt niemand er meer iets van (zelfs de betrokken politicie meestal niet)

    Bovenstaande geldt dus speciaal voor partijprogramma’s geinspireerd op religieuze gronden………

    Reactie door Peter — vrijdag 27 april 2007 @ 22.46 uur

  47. Peter, kunnen wij samen naar het binnenhof gaan om daar een op feiten gebaseerd stuk aan te bieden aan Balkenende om hem duidelijk te maken dat hij in strijdt met de grondwet bezig is? Ik doe het zo! Eigenlijk had zijn partij en dus ook de Christenunie en de SGP nooit geld mogen ontvangen? Dan valt het kabinet eindelijk! :)

    Reactie door cynthia — dinsdag 8 mei 2007 @ 15.30 uur

  48. Dit gebeurd er dus met 45+

    Beslissing over de beëindiging van uw WAZ uitkering

    Geachte mevrouw

    U heeft tot 22 februari 2007 een WAZ uitkering ontvangen, berekend naar een arbeidsongeschiktheid van 80 100%. Op 3 januari 2007 deelden wij u mee dat uw uitkering met ingang van 22 februari 2007 werd ingetrokken omdat u met uw medische beperkingen in staat geacht werd om met gangbare arbeid tenminste hetzelfde zou kunnen verdienen van hetgeen de aan u gelijksoortige gezonde persoon verdient. Omdat pas recht bestaat op een uitkering bij een arbeidsongeschiktheid van meer dan 25% werd uw uitkering ingetrokken. De beoordeling was gedaan op grond van de aangepaste regels voor de schatting van arbeidsongeschiktheid (ASB)

    U heeft in juni 2007 een brief ontvangen waarin is uitgelegd dat de nieuwe regering heeft besloten de eerdere herbeoordeling opnieuw te bekijken voor iedereen die op 1 juli 2004 tussen de 45 en 50 jaar was. U valt ook in deze groep.

    De regering heeft beslist dat per de datum dat het nieuwe kabinet is aangetreden, namelijk 22 februari 2007, de oude, minder strenge regels voor de schatting van arbeidsongeschiktheid (OSB) van toepassing blijven voor deze groep.

    Wij hebben daarom uw mogelijkheden om te werken opnieuw onderzocht, maar dan met toepassing van de OSB schattingsregels.

    In deze brief leest u de beslissing over uw uitkering.

    Beëindiging van uw arbeidsongeschiktheidsuitkering

    De mate van arbeidsongeschiktheid wordt bepaald door uw resterende verdiencapaciteit te vergelijken met uw maatmaninkomen. Bij het vaststellen van de resterende verdiencapaciteit wordt uitgegaan van de bij u bestaande medische arbeidsbeperkingen.

    Wij hebben vastgesteld dat u met uw beperkingen geschikt wordt geacht voor de volgende functies:

    Schadecorrespondent

    Telefonist, receptionist

    Receptionist, baliemedewerker

    Met genoemde functies kunt u tenminste hetzelfde verdienen als uw maatmanloon. Dit betekent dat er geen verlies aan verdienvermogen is. U wordt ingedeeld in de arbeidsongeschiktheidsklasse van minder dan 25%. Dit betekent dat er geen recht meer op een WAZ uitkering bestaat.

    Volgens de wettelijke bepalingen wordt uw arbeidsongeschiktheidsuitkering beëindigd per twee maanden na dagtekening van deze brief, dus per 22 november 2007.

    Als bijlage bij deze brief krijgt u een rapportage van de bezwaararbeidsdeskundige. Daarin leest u hoe wij uw uitkering precies hebben berekend.

    Heeft u nog vragen? U vindt meer informatie op http://www.uwv.ni. U kunt ook contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers 0900 9294 (lokaal tarief). Als u belt, houd dan deze brief bij de hand. Wij kunnen u dan beter van dienst zijn.

    Als u het niet eens bent met onze beslissing kunt u binnen 6 weken na dagtekening van deze brief een bezwaarschrift indienen. Richt uw bezwaar aan UWV, afdeling Bezwaar en Beroep, Postbus 51010, 9702 JA Groningen. Wij kunnen sneller op uw bezwaarschrift reageren als u een kopie van deze brief meestuurt.

    Hoogachtend, Namens de Raad van bestuur Van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen

    Reactie door corrie — vrijdag 28 september 2007 @ 13.06 uur