Nabije toekomst?

DELcraFTworks

Het blijft een intrigerend idee.

Een speciale werkgroep van de faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft is deze maand begonnen met een project voor de ontwikkeling van een ‘ultragroene vliegtuig’.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 25 april 2007 :: 15.40 uur

18 Comments

18 reacties

  1. Het lijkt me verstandiger om nu al vliegtuigen ijsbestendig te gaan maken. Dit met het oog op de toekomstige ijstijd die er zeker zal gaan komen.

    Reactie door Gaudoin — woensdag 25 april 2007 @ 16.08 uur

  2. Nou mooi toch. Dat verdient onze steun.

    Reactie door Herman Degenhart — woensdag 25 april 2007 @ 16.20 uur

  3. Hee, een vliegende schotel….
    Lijkt wel een beetje op de “Enterprise”, maar dan met een mooiere kleur.

    Reactie door Helma D. — woensdag 25 april 2007 @ 17.45 uur

  4. Voor zover ik begrijp wordt er nog steeds vanuit gegaan dat er tegen die tijd fossiele brandstof is. Het zou mijns inziens veel nuttiger zijn om aandrijfmethodes te ontwikkelen die duurzame energie gebruiken.
    Als ik zelf even een balletje mag opgooien: Ik ben geen expert, maar ik denk dat van alle biobrandstoffen enkel bio-ethanol geschikt is om in straalmotoren te gebruiken.
    Ik pleit er dan ook voor om weer terug te grijpen op propelleraandrijving, aangezien propellers kunnen worden aangedreven door elektromotoren (zonnecellen) of door motoren die op plantaardige olie draaien (aangepaste diesels).
    Is er iemand die daarover mee wil denken?

    Reactie door Jan-Willem — woensdag 25 april 2007 @ 17.46 uur

  5. Vliegtuigen verbieden de grootste lucht vervuiler en 80% vliegt omdat ze zo nodig binnen 3 uur met de kont in de zon willen zitten.

    Reactie door De Hakker — woensdag 25 april 2007 @ 18.05 uur

  6. Hopelijk zullen ze ook een duurzame brandstof er bij ontwikkelen.

    Reactie door Gerrit Holl — woensdag 25 april 2007 @ 18.28 uur

  7. Je zult zien; een ultra groene vliegtuig is wat de natuur ons geeft.

    Reactie door Bas Schoutsen — woensdag 25 april 2007 @ 19.04 uur

  8. jan willem, jawel ;-)
    eeuu om eerst te beginnen vliegtuigen ,,nu,,kunnen al stukken goedkoper/zuiniger,,ietsepietsie minder gas er op.allee ben je een kwartiertje later op vakansie adres,eneeuu van amsterdam bv naar rome,niet via verwegistan even uitwijken naar rechts wandt hier mag ik niet vliegen,oeps weer naar links wan anders kom ik boven belgie en daar moet ik betalen,,of was dat met gebruik van de weg??,
    en even soms wat lager gaan vliegen zodat ze niet pal tegen die verschrikkelijke windt in hoeven te vliegen.
    eneeuu elk land zijn eigen vluchtleidings centrums,,,
    wandt ingeval van oorlog,moeten ze baas zijn over hun eigen luchtruim,,
    ahum de prachtige EU lidstaten,die dat schreeuwen bv,
    oplossing,alle vluchtleidings gevallen gewoon blijven houden,pc’s bewaren onder een paar oude lakens,mocht er dan een oorlog uitbreken in de nabije toekomst en dat is al snel,dan de stekkers erin en huppa je ziet ze nog net neer ploffen die bommen/raketten.
    ik meen toch werkelijk te menen dat elk land een legertje had en een lucht,macht? sins waneer vliegen die blind??eneeuu als die nauw eens in vlucht simulators leerde vliegen,beter voor de lucht,wand de lucht/landmacht dat zijn nog eens smeerders/lucht/grond vervuilers,(wordt er nog altijd brandstof ver gooit om volgend jaar de zelfde aantal lieters te krijgen?)
    conclusie,de gewone man/vrouw/student wil wel,,maar de grote jongens(de gehele leiding van de EU in en om brussel dus niet)
    ik wil wel wind gebruiken
    ik wil wel waterstof gebruiken.
    ik wil wel bio etanol gebruiken,
    en ik wil wel aardgas gebruiken voor mijn auto bv,maar de grote jongen shell/esso hebben miljarden winst maar in heel nederland staan maar +-3 aardgas pompen,
    en de plaatselijke mafia/regering belast natuurlijk de schonere brandstoffen 3 keer zoveel,dus wederom ik wil wel maar de regerin/maffia/EU daarvan mag het niet,die willen shell benziene blijven verplichten.wandt die maatschapijen hebben veel ste veel macht/steekpenningen? of niet berlesconi?hoop dat zijn naam goed is voor de rest is het een gevaarlijk figuur.
    sorry.

    Reactie door ad — woensdag 25 april 2007 @ 21.36 uur

  9. Er wordt daar in Delft gepraat over het jaar 2020, maar ja, dan is het allang te laat.
    Verwacht tussen nu en 7 jaar immense problemen op de Aarde door ons toedoen.
    (De problemen die we nu al hebben vallen in het niets als het ware)

    Reactie door Karel — donderdag 26 april 2007 @ 4.32 uur

  10. De belangen van olie zijn groot, maar dat heeft niets meer met Allah te maken. De invloeden van het consumeren van olie zijn aanwezig, belangen die door openheid aan het licht kunnen komen. Zie je nog iets onder de grond? Nee, bar weinig, maar het spreekt wel tot de verbeelding.

    Toch maar even kijken wat economische groet betekent. Stuur een beetje liefde; geen oorlog, voor een helend effect. Naar al onze marktleiders in kwestie. Voor een heilbare samenleving. Kunt u daarin uzelf verdragen?

    O ja, en wat meer vliegtuigen op propellor-basis; efficienter, zuiniger en betrouwbaarder? (En leuker.) Toch maar even na laten kijken dan. Wie goed doet, goed ontmoet. Großes Los.

    Reactie door Bas Schoutsen — donderdag 26 april 2007 @ 12.21 uur

  11. Jawel ,de Amerikanen hadden al een vliegende schotel ontwikkelt , in een geheime defensie project ; bovendien hebben zij veel observaties van de buren , die af en toe rondvliegen ; dus echt een nieuwe ontwikkeling is dat niet .

    Reactie door Fred — donderdag 26 april 2007 @ 19.38 uur

  12. Het is meer een publiektrekker : er is pas een goede professor opgestapt omdat hij minder tijd had van publiciteit : dat is een speerpunt van het huidige gepeupel van het college van bestuur : meer publiciteit i.p.v. inhoudelijk wetenschappelijk onderzoek .

    Reactie door Fred — donderdag 26 april 2007 @ 19.41 uur

  13. Wat is het probleem om eerst met beiden voeten op de grond te blijven.
    en de aardse problemen proberen op te lossen met de huidige technologie.
    Ik kom uit een beroep met hoog technologische energie ontwikkeling.
    en geloof me maar, we worden allemaal voor de gek gehouden, er zijn zeer veel mogelijkheden om energie te besparen.
    Niet alleen electronisch (veel) maar ook via Instelling en motivatie van de mensen.

    Reactie door Richard — vrijdag 27 april 2007 @ 0.46 uur

  14. @ 11 Sterker nog: de Nazi’s schijnen al viegende schotels te hebben gehad.
    http://www.ufoarea.com/misc_nazi_ufos.html
    De Amerikanen zouden die na de oorlog in het geheim hebben getransporteerd naar eigen land en de geavanceerde antigravitatie-technologie in het geniep hebben doorontwikkeld. Al die `moderne’ straalvliegtuigtechniek van de USA zou gewoon afleidingsmanoeuvre zijn om de burger
    te misleiden.

    Reactie door Haq — vrijdag 27 april 2007 @ 10.49 uur

  15. Ik kan me daar in vinden Richard (0:46), ik sluit me daarbij aan; ik denk dat er veel bedrog en verduistering speelt, als we het nu even hebben over de (aard)olie-markt. Mijn weerzin tegen vliegen, auto-rijden, mijn motor op benzine, komt misschien doordat het legitime verbruik, nu misbruik is geworden, omdat het eigenlijk niet meer kan. De buffer is op, de rek is eruit, de opvangcentra’s zijn leeg. Dat zou ik verwachten. Wegkijkers kunnen maar beter aan de kant gaan staan. Mensen die hun rug toe kunnen keren hebben niet zoveel te vrezen.

    In ieder geval, om even terug te komen op bedrog (en dreiging, verduistering, neg. invloeden, gemakszucht, desintresse, tegenwerking en ), ik sluit me daar bij aan.

    .
    Hoe zit dat eigenlijk met het bedrog in de voedselketen? Halen we onze energie niet grotendeels uit de supermarkt? Is het nou werkelijk zo goedkoop om spullen te kopen waar water bij de wijn is gedaan (consessies is gedaan)? Is de klant daar nu verantwoordelijk aan, het aanbod, of de kassiëre? Nou, reken maar op boze gezichten! “You’re pretty when you’re angry..” En wat beter kijken naar de reclames, dat zou ik fijn vinden.

    Richard, het is terecht dat meerdere van ons wat gaan verdiepen in jouw sector; misschien levert dat dan een positieve impuls teweeg en ons in vervoering kan brengen. Dat kost dan niet eens zo veel meer.

    Zo, straks fijn met de motor naar Randstad Alkmaar, voor een ondersteunende functie binnen de zorgsector.

    Reactie door Bas Schoutsen — vrijdag 27 april 2007 @ 11.13 uur

  16. Ben in Alkmaar geweest, en ben iets wijzer geworden, aardige jongen die mij informeerde, doet prima zijn best..

    Maar dit wilde ik nog ergens kwijt: Waar is de helpende hand? Waar is iedereen? Waar zijn de experts? Heeft dat te maken met het beleid? Hopelijk is dit gewoon maar een opmerking?

    Ik weet wat me te doen staat. Gelukkig. Liberalisme, en mijn ogen een beetje openen. (Even infiltreren bij de VVD. Hebben ze daar ook een weblog?) Gloria. In excelisch VVDeo.

    Ik zie trouwens veel goeie signalen, waarvoor oprechtere dank.

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 29 april 2007 @ 13.39 uur

  17. Nabije toekomst.

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 29 april 2007 @ 13.41 uur

  18. Bedankt voor uw bijdrage Haq !
    Dus dat was een reden , waarom de Amerikanen geen “problemen “had met Nazi ‘s .

    Reactie door Fred — dinsdag 1 mei 2007 @ 10.57 uur