Daar deden we het allemaal voor, toch?

Steeds minder mensen stappen over naar een andere zorgverzekeraar. Begin dit jaar waren het er nog 700.000.Dat is ongeveer 4,5 procent van het totaal aantal verzekerden. (NOS)

De verzekeraars gaan meer op de stoel van de arts zitten, miljoenen voor reclamecampagne’s die de verzekerden uiteindelijk moeten ophoesten, samenklonterende verzekeraars, steeds meer onverzekerden, ziekenhuizen denken na over winst maken, kleine ziekenhuizen verdwijnen uit de buurt, concurrerentie die ten koste gaat van de kwaliteit, concurreren in plaats van samenwerken, miljoenen verspilling aan bureaucratie en onwerkbare controle-systemen (DBC) etc. etc.

Mensen willen gewoon goede en betaalbare zorg. En daar hebben ze recht op, ongeacht inkomen of huidige gezondheid. Natuurlijk kan zorg altijd efficienter en beter. Maar daar hebben we de markt absoluut niet voor nodig. De markt richt zich op prijs, niet op kwaliteit. De plannen van de SP en de vele zorgverleners verenigd in de groep ‘zorg geen markt‘ laten zien dat het anders kan én moet. Onder dit kabinet wordt de marktwerking helaas niet teruggedraaid, enkel vertraagd ingevoerd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 07 mei 2007 :: 16.01 uur

111 Comments

111 reacties

  1. Quote:
    Steeds minder mensen stappen over naar een andere zorgverzekeraar. Begin dit jaar waren het er nog 700.000.Dat is ongeveer 4,5 procent van het totaal aantal verzekerden. (NOS)

    Als het nog weer duurder gaat worden, en daar ziet het wel naar uit als ik de verzekeraars moet geloven, dan maak ik nog een keer een stap, en dat is de stap naar het onverzekerd zijn, en ik denk,dat er met mij nog velen deze stap gaan maken.
    Het is helaas niet meer te betalen voor een gezin met een inkomen van net boven bijstands niveau.

    En als eenmaal deze stap genomen is door mij, dan is de grens weg, en volgen er waarschijnlijk meerdere stappen om nog een enigzins acceptabel bestaan te leiden op dit minimum niveau, en zijn ik en mijn gezin helemaal nergens meer voor verzekerd.

    Ik zal op een gegeven moment toch keuzes moeten maken, de huur, het gas, water en licht moeten nu eenmaal betaald worden, anders is het leed helemaal niet meer te overzien, ook eten is nog van belang trouwens,ook al zal dat de regering een rotzorg zijn.

    Reactie door william — maandag 7 mei 2007 @ 16.42 uur

  2. Aan Agnes Kant,

    Gisteren zag ik de mooie documentaire over je op tv. En ik vind dat je heel goede plannen hebt op het gebied van zorgverzekeringen.

    1. BELANGENVERSTRENGELING ZORGSECTOR
    Er is een groot probleem bij het huidige systeem van zorgverzekeringen. Het is namelijk voor de overheid nauwelijks mogelijk om onderlinge prijsafspraken tussen zorgverzekeraars te controleren.

    Er is nu een totaal ondoorzichtig lobbycircuit onststaan van zorgverzekeraars, zorgverleners, ambtenaren en farmaceutische industrie. En dat is een vruchtbare voedingsbodem voor belangenverstrengeling en mogelijke corruptie.

    2. ONGEWENSTE MACHTSCONCENTRATIE
    Ook worden de zorgverzekeraars steeds grotere internationale machtsblokken, intern georganiseerd als een dictatuur, zoals bijna alle bedrijven. Zorgverzekeraars krijgen veel teveel mmacht en er is te weinig controle op de zorgvuldigheid waarmee zij onze medische gegevens beheren.

    3. ARMEN ZIJN DE DUPE
    De voorgespiegelde kwaliteitsverbetering door een toegenomen concurrentie blijven uit, doordat consumenten niet in staat zijn om zorgverzekeraars objectief met elkaar te vergelijken. Bovendien hebben veel burgers geen tijd om zorgverleners uitgebreid met elkaar te vergelijken en kunnen ze hun tijd nuttiger besteden.

    Economische liberalisme en privatisering leiden ook in de zorg tot onrecht en uitholling van de democratie. Arme en langdurig zieke mensen zijn nu de dupe. Nog bedankt voor het wanbeleid Hans Hoogervorst.

    4. BETER ÉÉN ZORGVERZEKERAAR IN HANDEN VAN OVERHEID
    Ik ben voor één centrale zorgverzekeraar in overheidshanden.

    Reactie door j — maandag 7 mei 2007 @ 16.52 uur

  3. graag concrete info over de verandering in de kwaliteit vs prijsverhouding….

    is het duurder of goedkoper geworden?

    Reactie door Dirk — maandag 7 mei 2007 @ 16.54 uur

  4. Waarom blijft de zwarte lijst van ziekenhuizen met de sterf gevallen een geheim.
    Terwijl er ziekenhuizen zijn waar de kans om te sterven twee keer zo hoog zijn.

    Reactie door De Hakker — maandag 7 mei 2007 @ 16.59 uur

  5. Nog steeds niet door ? de Topmanagers bepalen de regels : net in sciencefiction films !!! Heb dit nu eens door domvlokje : er wordt voor elke patient een bate/kosten analyse gemaakt en op een leuke manier als test-object gebruikt : Zie een ziekenhuis in den lande : patient overleden dood toediening van LACHGAS i.p.v. ZUURSTOF : mogelijk nog vier andere : voorstelling : en de kelder of onderhoud wordt de flesjes gas aangesloten op het pijpnetwerk : WIE sluit deze aan : Niet de arts , niet de verpleegkundige , maar misschien ……….??????

    Reactie door Fred — maandag 7 mei 2007 @ 17.10 uur

  6. Goed dat dit onderwerp op de agenda van SP staat en blijft. Ook de groep ‘zorg geen markt’ is een prima initiatief en bewijst dat het hoog tijd is dat dit eindelijk tot de regering doordringt.
    Wat dit laatste betreft ziet het er niet naar uit dat we daarvan iets moeten verwachten.
    Of ze zullen van de ene kant een schijnheilig gebaar maken met een of andere kleine tegemoetkoming en intussen van de ander kant keiharde maatregelen invoeren.
    Het tekort van 1 miljard van het ministerie van Welzijn en Zorg zal voor een groot deel wel weer door de bevolking moeten opgehoest worden.
    Hoe zit het trouwens met de 150 euro die iedereen eerst zelf moet gaan betalen, wordt dat nu wel of niet ingevoerd?
    En intussen blijven steeds meer mensen verstoken van de nodige zorg en moeten ze zich maar zien te redden.
    Soms wordt ik daar moedeloos van.

    Reactie door Lieve — maandag 7 mei 2007 @ 17.14 uur

  7. wordt moet zijn word

    Reactie door Lieve — maandag 7 mei 2007 @ 17.15 uur

  8. daar het grootste deel er mee eens is dat dit plaats vind , waarom blijf de SP dat overloss ZEUREN ?

    Er moeten eerst paar hoder duizend doden vallen , voordat dit vervloekten RAATTEn kabinet gaat ingrijpen ; Wie zitten allemaal in die besturen van zorgverzekeraars ? maak voor toch geen donder uit ? Moreel zijn zij afgestompt tot dikken vetzakken : zij kunnen wel een leuk iets voorzich regelen , wat zij hebben POEN

    Reactie door Fred — maandag 7 mei 2007 @ 17.25 uur

  9. Ik stap nooit over, want ik denk dat het toch niks uitmaakt: je wordt gelokt met lagere premies maar een jaar later worden die toch weer verhoogd. Of ze fuseren.
    Inderdaad: beter een enkele zorgverzekeraar in handen van de overheid. Weg met de markt-werking!

    Reactie door Marjolein — maandag 7 mei 2007 @ 17.32 uur

  10. Helaas kom ik weer terug op wat ik al eerder voor de feitelijke invoering van de basisverzekering schreef.
    Ik heb niets te kiezen.
    Als chronisch zieke mag ik wisselen van maatschappij ( met acceptatieplicht) maar de zorg die ik via aanvullende dekking moet verkrijgen is onmogelijk, omdat daarvoor wel een acceptatie-drempel ( Keuring) is ingebouwd.
    Kortom, je moet blijven zitten waar je zit, want je kan niet de basis-verzekering bij maatschappij A hebben en de aanvullende verzekering bij maatschappij B laten zitten.
    Derhalve: bent U chronisch ziek… betaal maar wat ze je voorschotelen, want iets anders is er niet ( behalve “niet-verzekerd”)
    En dat heet “marktwerking” oftewel “vrije keuze”.
    Ik vraag me echt af wie de vrije keuze heeft.
    Ik niet.. in elk geval….

    Reactie door Leftfoot — maandag 7 mei 2007 @ 17.32 uur

  11. Straks net als in amerika, speciale zorgcentra voor niet verzekerden, kan dan mooi naast de voedselbanken !!
    Hoe minder snel een patient beter word, hoe meer het ziekenhuis verdiend !! toch ?

    Reactie door Hessel — maandag 7 mei 2007 @ 17.33 uur

  12. Bij het onderwerp Zorg : moet de SP in geheel uit de kamer lopen :ACTIE want dit is geen democratie meer !

    Reactie door Fred — maandag 7 mei 2007 @ 17.35 uur

  13. Hoe meer medicijnen je slikt, hoe meer er word verdient !!!!
    Dus waarom een beter medicijn uitvinden als het met 20 gepatenteerde pillen wil !!

    Reactie door Hessel — maandag 7 mei 2007 @ 17.35 uur

  14. @2 J

    Als dat kon? Wat een verlossing:
    EEN CENTRALE ZORGVERZEKERAAR IN OVERHEIDSHANDEN.
    Halleluja!

    Reactie door Gloria — maandag 7 mei 2007 @ 17.53 uur

  15. @Fred.Eens,minder politiek correct benoemen is ook een optie.

    Reactie door rafstal — maandag 7 mei 2007 @ 17.53 uur

  16. Het duurt niet zolang meer dat alleen zij, die over de nodige gelden beschikken, het hoofd boven het water zullen kunnen houden.
    Nu spreek ik niet over het stijgende zeewater maar over de eerste levens behoeften zoals wonen, zorg en energie.
    Diegene, die deze eerste levensbehoeften op de mark geflikkerd hebben dienen levenslang opgesloten te worden. Criminelen van het ergste soort, zij zitten in de CDA, PvdA en VVD en maar roepen het gaat goed, het gaat goed met Nederland. Armoede is niet onze zorg, armoede is voor hen die geen verantwoordelijkheid nemen. Hoever moeten wij gaan eer de bodem in zicht is. Er waren tijden met vooruitzichten nu alleen maar dikke mist.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 7 mei 2007 @ 17.55 uur

  17. vorige week liep ik in oostenrijk in een kantoorboekhandel. Daar stond een bloedglucosemeter te koop voor € 17.95, dezelfde als mijn vrouw heeft, verzekering betaalt. hier kost dezelfde meter € 49,95! nieuwsgierig geworden even op internet gekeken. in Duitsland € 7.95 !

    Volgend jaar gaat de premie weer omhoog.

    Reactie door ipuntje — maandag 7 mei 2007 @ 18.25 uur

  18. @ 14 Gloria

    Wat bedoel je als dat kon. Dat heet ziekenfonds en 16 maanden terug hadden we dat in Nederland.

    Is jouw geheugen nog slechter dan het mijne, dat kan haast niet ?

    Reactie door ACE — maandag 7 mei 2007 @ 18.34 uur

  19. @ 17 ipuntje

    Ik sta er van te kijken dat je verbaasd bent, De medicijnen in Nederland zijn gemiddeld 5 tot 6 zes keer zo duur als in de rest van Europa.

    De goedkoopste medicijnen in Nederland zijn nog duurder dan de duurste in bijvoorbeeld België.
    Terwijl bij ons bepaalde duurdere medicijnen niet in aanmerking komen voor vergoeding omdat ze te duur zijn. Geen hond die er wat aan doet.

    Om dat allemaal te reguleren en te bezuinigen hebben we speciale belastingambtenaren ingesteld die noemen we :

    Huisartsen.

    Reactie door ACE — maandag 7 mei 2007 @ 18.41 uur

  20. helaas maar waar,
    zieke mensen tellen niet meer mee,

    die kan je beter kwijt dan rijk zijn.
    en de ziektekosten die zullen elk jaar alleen maar duurder worden.
    ik kan het ook niet meer betalen.

    Reactie door anna — maandag 7 mei 2007 @ 18.54 uur

  21. vraagje
    ik ben gronisch ziek.
    maar ik kan de ziekenfondspremie niet betalen.
    wat dan.heb wel medicijnen nodig.
    heb hele slechte longen ,en inde kou zitten doe ik wel eens ,maar dan heb ik weer extra medicatie nodig,
    hoe zit dat dan.

    het is of het 1 of het andere niet betalen

    Reactie door anna — maandag 7 mei 2007 @ 18.57 uur

  22. De SP mag van mij een collectieve zorgverzekering op poten zetten!!! Als alle sp leden zich hierbij aansluiten dan kan dit wel uit toch? Dit idee is al vaker geopperd door anderen, dat weet ik.
    Waarom horen we zo weinig van de SP? Ik bedoel op tv? OP straat ook…Zou de SP niet veel sterker een vuist moeten maken?! Juist voor al die mensen die het niet meer zien zitten?! en voor al die mensen die een afkeer van alles wat links is om hen te laten zien wat de SP is, waar ze voor staan?
    Is de SP niet veel te mild?

    Reactie door cynthia — maandag 7 mei 2007 @ 19.04 uur

  23. We hebben het nog steeds niet door : groot deel van de permies wordt opgevreten en gezopen !
    De Nederlande , moet naar het zero-niveau , zoals dat gehanteerd werd in Oostblok :Maar een vraag : kan een Nederlnder zich verzekeren in Polen ? Dan hoef je alleen vervoerkosten te betalen aan een vertrekkende Pool en terug kom je , met een Ukra-ien

    Reactie door Fred — maandag 7 mei 2007 @ 19.04 uur

  24. ik hoor die bos nog zeggen,we gaan het aanpakken,,
    neem het ziekehuis in EMMELOORD het dokter jansen ziekenhuis hoe lang die al aan het vergaderen zijn met LELYSTAD jaren en jaren aan het zeiken en zeuren,miljoenen heeft dat gezijk gekost,en die hoere manegers maar handenvrijven en zakken vullen,,
    en oo ja zeg je er wat van als personeel wordt je gewoon geligt,nu weer vergaderen met een ander ziekenhuis,tzal ook wel weer jaren gaan duren,want ja de manegers rekken en rekken,,gvd das frans,je zou ze toch zonder verdoving,de blinde darm verwijderen,of beter pervoreren,en weer dicht naaien,
    ik heb het al vaker gezegt,je weet ze te wonen,je weet wat voor auto ze rijden, dus pakken die gladalen.hun maakt het niets uit,waarom jij dan wel,gestudeerde droplullen.die nodig op hun plek gewezen moeten worden.

    Reactie door ad — maandag 7 mei 2007 @ 19.07 uur

  25. Kan je als Nederlander een Zorgverzekerings-overeenkomst afsluiten in Polen ? en de kosten vergoed krijgen in Nederland ?

    dat lijkt mijn een logische gevolg van een marktwerking !
    Of een deel van de Nederlandse premie , wordt via de zorgverzekeraar , vergaard voor andere leuke doelen , zolals voor defensie in Irak …………?

    Reactie door Fred — maandag 7 mei 2007 @ 19.15 uur

  26. 20 Cynthia dat komt omdat ieder programma bezet is door Van Baalen, die is niet weg te slaan en anders is er wel een PvdAer bereid om in te vallen.

    Reactie door Henny — maandag 7 mei 2007 @ 19.15 uur

  27. pffffffffff is er al IETS dat helpt?!
    volgens mij vechten we nog steeds tegen windmolens,men luisterd toch niet!

    zelfs beloftes en toezeggingen worden gebroken.
    nog steeds worden dagelijks gezinnen uit elkaar gerukt en uitgezet,waar Verdonk had toegezegd dat dit niet zou gebeuren.[asielzaken]

    de zorg is alleen maar duurder geworden en een bureaucratische puinhoop.

    men gaat gewoon verder op de VOC ramkoers en iedereen die het er niet mee eens is word gekielhaald!

    u mag het niet zien zoals HET IS,u MOET het zien zoals de VOC regering uitlegd!

    verder heeft het voor mij niet veel zin meer om hele verhalen,misstanden,etc etc op dit blog neer te pennen.
    ik word er ook depressief van,er veranderd namelijk niets!

    @cynthia-20
    ik begin het met u eens te worden dat de SP inderdaad wel eens te mild zou kunnen zijn.

    Reactie door iew — maandag 7 mei 2007 @ 19.16 uur

  28. De zorgverzekering is een Gasbel.
    Geschatte waarde tich miljard extra.
    In de periode dat het ze lukt met elk jaar de stijgingen.

    Reactie door sander — maandag 7 mei 2007 @ 19.20 uur

  29. Beste Jan,

    Je hebt helemaal gelijk over die zorg. In 2001 kreeg ik mijn laatste kroon bij de tandarts. Kostte toen 480 gulden. Ik kreeg daar de helft van terug. Nu betaal ik voor mijn tweede kroon 635 euro. Ik krijg daar 250 euro van terug door mijn Zorgverzekeraar. Uiteraard moet je wel als uitkeringsgerechtigde, dit even voorschieten.
    Wat goedkoper als je de zorg op de markt gooit? Grote onzin door de vorige minister Hoogerborst.

    Met vriendelijke groet,

    Reactie door Nico van Aurich — maandag 7 mei 2007 @ 19.33 uur

  30. Ik kreeg vandaag te horen dat ik de eerste 9 pysio behandelingen zelf moet betalen van de CZ. Ik wist niet beter dat de eerste 9 zelfs in het basispakket zaten.. Mijn fysiotherapeut had dit wel eens mogen vertellen..

    Reactie door Redstar — maandag 7 mei 2007 @ 19.43 uur

  31. Ik moet mijn hele leven supplementen slikken. Ik zal ze ook de rest van mijn leven ieder jaar van de belasting moeten aftrekken want mijn verzekering verdomt het om ze te vergoeden. Als ik ze niet slik, krijg ik botontkalking, om slechts 1 kwaal te noemen die ik gegarandeerd krijg als ik geen supplementen gebruik. Het is dus medische noodzaak maar vergoed wordt het niet. Ik betaal nu ongeveer 3 keer zoveel premie als voor de invoering van het nieuwe zorgstelsel. Lang leve de marktwerking…..

    Reactie door Chantal P — maandag 7 mei 2007 @ 19.57 uur

  32. Het is al de zoveelste keer dat we het hier over hebben.We staan erbij en kijken er na.Wat gaat de SP doen,behalve keer op keer deze onderwerpen op de site te zetten? een andere tactiek mischien? of zijn we inmiddels tam,omdat we bij de politieke ellite behoren?ik ben dat schreeuwen langs de lijn wel een beetje zat.goede argumenten,tegenvoorstellen en meer van dat correcte gedoe.hoe lang gaan de mensen je nog geloven,ben je je eigen bord niet aan het leeg eten? ik heb er een hard hoofd in.

    Reactie door rafstal — maandag 7 mei 2007 @ 19.59 uur

  33. van die SP-zorgverzekeraar lijkt mij ook wel een goeie stunt.
    Het mooiste zou zijn voor de helft van het geld.
    Ook SP winkels waar eten en gas/electra word verkocht.
    In plaats van alle burocratie,simpeler regels opstellen.
    Heb je ook minder mensen nodig.
    Het mooiste was de SP munt.
    Helaas is die monopolie in andermans handen.

    Reactie door sander — maandag 7 mei 2007 @ 20.05 uur

  34. Jullie vragen en wij draaien is het nu bij de SP : Gewoon massaal de kamer verlaten !

    Reactie door fred — maandag 7 mei 2007 @ 20.36 uur

  35. @18 ACE

    Als dat WEER kon? Good ‘old’ ziekenfonds. En laat die particulieren alsjeblieft weer dokken!! Die zijn over de hoofden van de armen er weer eens dik op vooruit gegaan.
    Neo-liberale foefjes

    De politieke trein dendert maar door.
    En wij? We gaan op rij van coupe naar coupe, blijven er even hangen en doen ons zegje.
    Sommigen slaan even veiligheidshalve hier en daar een coupe over… niets menselijks is ons vreemd. Helden worden tenslotte geboren, niet gemaakt.
    In deze coupe heb ik het wel weer gehad! Ik heb geen zin meer in heldentaal en WEER die discussie over de Zorg en wat er zo godsgruwelijk mis is. WE NEMEN HET TOCH GEWOON… VOLK! Braaf, aangepast, gecultiveerd volk!! Grote bekken op papier maar voor de rest…
    Maar zien wat er in de andere coupe’s te halen is. Voor velen tijdvermaak, voor sommigen bittere noodzaak: hun leven hangt ervan af!!
    So what. Wat zijn de coupe’s anders dan samengeklonterde mensenruimtes in een trein die domweg doordendert en het volk toch geen zin heeft om uit te stappen.
    Ach ja… waar doen we het allemaal voor als er toch haast geen helden meer geboren worden…
    Tijd voor revolutie? Hoe? Wie? Waar?

    Reactie door Gloria — maandag 7 mei 2007 @ 20.40 uur

  36. Toen het voorstel van Hogervoorst werd opgediend ;zeiden “we “JJJJJJJJJJJAJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAJJJAAAAAAAAAAAAAAAA; nu , nu is het er ,eeennnnnnnennn gewoon doorgaan met ademhalen want dat is nog GRATIS !en blijft zolang mogelijk uit een ziekenhuis !

    Reactie door fred — maandag 7 mei 2007 @ 20.50 uur

  37. #19 ACE

    “De goedkoopste medicijnen in Nederland zijn nog duurder dan de duurste in bijvoorbeeld België.”

    Onlangs zeker niet in Hulst geweest?
    http://www.nrc.nl/binnenland/article694798.ece/Belgen_naar_Zeeland_voor_goedkope_paracetamol?service=Print

    Reactie door hanri — maandag 7 mei 2007 @ 20.52 uur

  38. Ik zou toch meer zendtijd eisen om verhalen wat beter uitgelegd te krijgen in de media.
    We hebben nu een gebrainwashte media die precies in de lijn loopt om iets aan te wijzen wat goed is en wat fout.
    Ondertussen is wat goed fout gaat de 2deling en de kleine elite die bepaald wat mag en niet mag.
    Laat het volk een referendum houden over het Irak besluit.
    een meerderheid beslist.
    Niet met stemcomputers,maar het potlood.

    Reactie door sander — maandag 7 mei 2007 @ 20.58 uur

  39. Ik stel voor de naam Socialistische Partij, tijdelijk te veranderen in de naam Steeds Pissiger, het Volk wordt steeds meer moedeloos, armer en verdrietiger. Wij hebben
    5 mei gevierd, laten wij beginnen met de dag van de armoede in te voeren, waar de Partij van de Armoede centraal komt te staan, zij hebben het Volk (het vrije volk) laten barsten ter eigen eer en glorie.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 7 mei 2007 @ 21.00 uur

  40. 1 – Balkenende steunt Bush met troepen, dit zijn de meest dure militaire missies in de hele Nederlandse geschiedenis.
    2 – De Nederlanders worden kaalgeplukt oa middels een sterk verhoogde verplichte ziektekostenverzekering.

    Wat zouden 1 en 2 met elkaar te maken hebben?

    Reactie door Koen — maandag 7 mei 2007 @ 21.02 uur

  41. Wie kan de vinger nu eens op de zere plek leggen?

    Voor de invoering van de nw zorgverzekering werd de premie al behoorlijk verhoogd. Maar toen was je als ziekenfondsverzekerde voor een paar FL. tientjes per maand prima verzekerd.

    Nu blijkt dat het met een paar honderd € nog niet genoeg is. Waar zit ‘m dat in. Dus voor het zelfde, of nog minder eigenlijk, zo wat 10 keer zoveel moeten betalen.

    Is er een dokter, ( sorry, ik bedoel deskundige) in de zaal die dat op een duidelijke manier kan uitleggen aan mij.

    Bij voorbaat dank.

    Goedenavond overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 7 mei 2007 @ 21.13 uur

  42. Waar deden we het ook al weer voor?

    Zeker niet hier voor:

    http://www.menzis.nl/web/show/id=43086/contentid=9002

    De lettertjes in de polissen worden kennelijk wel heel erg klein! Dergelijke praktijken maken een overstap nog risicovoller. We zijn er zéker niet op vooruit gegaan.

    Reactie door hanri — maandag 7 mei 2007 @ 21.17 uur

  43. U zult wel in opstand moeten komen.europa word langzaam gegijzeld door de Bilderbergers.

    Reactie door rafstal — maandag 7 mei 2007 @ 21.20 uur

  44. de gemiddelde nederlander betaalt na de invoering van de zorgverzekering 1015 euro per jaar. nu lees ik dat er plannen zijn om weer een eigen bjdrage in te voeren. de verzekeringsmaatschappijen worden schathemeltjerijk en toch verdwijnt er telkens iets uit het standaardpakket.
    als chronisch zieke of bijstandsgerechtigde vallen de kosten van het recht(!) op zorg niet meer te betalen.
    inderdaad, zoals iemand hierboven al aangaf, moeten er keuzes gemaakt worden.
    gaan we wel naar de tandarts of niet? in ons geval niet want de 25% die ik zelf moet betalen schiet niet over. ga ik wel medicijnen gebruiken of niet?
    nederland is de laatste decennia steeds meer een land van en voor de rijken geworden; het enige verschil van de laatste jaren is dat het nu op geen enkele wijze meer verbloemd wordt.

    Reactie door G. — maandag 7 mei 2007 @ 21.32 uur

  45. Ik was er op tijd bij, om dure medicijnen, die ik nu misschien zelf zou moeten betallen, via de specialist tot nu toe, doorlopend vergoed te krijgen door mijn ziekenfonds CZ.

    Per maand kosten mijn medicijnen meer, dan ik aan ziekenfondspremie betaal.

    Medicijnen die mijn vrouw gebruikt, die gebruik ik ook. Bij het aanschaffen van
    onze medicijnen, waar ik behalve de ziekenfondpremie, geen cent voor betaal hadden wij, als ik nog een beetje beter had opgelet, via de medicatie van mijn vrouw, de bonus kunnen innen.

    Ik kreeg laatst een folder, voor gemeenschappelijke verzekerd te worden met andere mensen in de AOW.

    Maar volgens mij, zit daar op termijn, toch een addertje onder het gras bij.

    Ik doe daar niet aan mee, en betaal liever elke maand een tientje meer, en benadeel zodoende liever de kroegbaas, door af en toe een consumptie minder te bestellen of weg te geven.

    Wij zijn goed verzekerd, en ik geloof, maar dat weet ik niet zeker, dat ik met mijn pakket aan extra’s, als man zelfs nog verzekerd ben voor zwangerschap.

    Het is waar dat de ziektekostenverzekering en de ziekenhuizen uit de markt moet worden gehaald.

    Daar zou de Nederlandse Staat zich over moeten ontfermen. Maar Onze regeerders zien er voor zich zelf, op termijn meer persoonlijk heil en voordeel in, en daarom voor witte voeten, de kont “Grote Krijgsheeer” Bush na te dragen.

    Groeten van Haras.

    Als ik alles goedkoper laat maken, dan zou ik een risico kunnen lopen, dat ik van gemeentelijke medische vergoedingen geen gebruik meer kan maken.

    Reactie door Haras — maandag 7 mei 2007 @ 21.36 uur

  46. Correctie:

    Zij zien er voor zich zelf op termijn meer voordeel in om land en volk te verkopen en te verraden en de kont van Bush na te dragen!

    Er valt soms zomaar een stuk van een zin weg.

    Groeten van Haras en welterusten.

    Reactie door Haras — maandag 7 mei 2007 @ 21.43 uur

  47. gandalf tip denk als een vvdér
    ja ja dat voelt verschrikkelijk,effe door bijten,
    kijk je had particulier die middenstand boys,die klaagden/huilden tranen met tuiten, over hun premies,zeg 400+ gulden.
    en de ziekenfonds brilletjes betaalden maar zeg 30 gulden das niet eerlijk boehoe,toen kwam de vvd aan het schrikbewind,en zagen ze hun kans schoon.
    tjakka hogerworst,de oplossing,de zieken fonds klanten gaan het ophoesten voor de opvreters/midden/hogere stand.
    alle ziekenfondsen brilletjes gaan +-100 eurie betalen dan kunnen de particulieren 300 eurie naar beneden.en aangezien er meer ziekenfonds mensen zijn als particulier,maken we ook nog leuk winst,dat weer doorgesluist kan worden aan de nieuwe pest,de maneger,de goeden daar gelaten,
    en de 4a5 ziekenfondsen/verdeeld over 15+ namen,
    kunnen leuk per maand een reclametje op de tv draaien van een half milj per maand,dat helpt dan weer het omroep bestel,die weer extra reclame inkomsten hebben,
    + de omroep bijdrage die ongemerkt door ons domme hollanders braaf betaald wordt.om naar die reclame te kijken.
    daar komt ook hun 30% uitkerings verhoging vandaan + tegemoet koming in de gestegen ziekte kosten,+ 3+ man beveiliging per minister tenminste voor het spul wat terregt vreest voor hun leven.meestal van cda/vvd afkomst.en een verdwaalde vvd somalier?of oegandees(tja als je al liegt over je naam)in een denktank van een extremisten clubje in amerika,
    tja mijn vizie op de nl politiek/kliek.
    maar ik ben geen deskundige.troost voor mij er zijn er ook niet veel in de politiek die deskundig zijn,(het ene jaar justichie? het andere jaar sociale dienst)pppfff.
    maar die hebben wel wurd eeuu spellings contole op hun pc.

    Reactie door ad — maandag 7 mei 2007 @ 22.19 uur

  48. Wilders eist nieuw onderzoek moord Fortuyn.Waarom zou de SP dit niet willen?Ik wel,en om de reden dat ik onze overheid niet vertrouw.

    Reactie door rafstal — maandag 7 mei 2007 @ 22.46 uur

  49. Steeds minder mensen stappen over.
    Ze stappen er n.l. noodgedwongen uit.
    En als ze dat niet vrijwillig doen gebeurt dat wel noodgedwongen door de ‘verzekeraars’
    per ingang van eén juli.

    Reactie door Alex — maandag 7 mei 2007 @ 23.14 uur

  50. De zorg wordt onbetaalbaar; ik denk eerder mede dankzij dan ondanks de marktwerking.

    kan de S.P. niet een soort van ziekenfonds oprichten? Richt dan ook even een vakbond op; een bank en een autoverzekering voor leden.

    Reactie door ReneR — dinsdag 8 mei 2007 @ 0.29 uur

  51. Bye, bye, zwaai, zwaai! Zet die centjes maar op de bank. Dood ga je toch en de kans dat je ziek wordt kan je beter in een ander land afwachten. Er is geen “zorgverzekering” meer. Het is nu een veel te duur “angst-produkt”. Als je nu kanker hebt mag je mee betalen aan de taxi die je naar het ziekenhuis vervoerd, terwijl je geen lucht meer hebt om met de trein te gaan en van en naar het ziekenhuis te lopen.
    En als je straks bent overleden mag je even een beetje vergaan in je veel te dure graf welke betaald word door je veel te dure (angst)uitvaartpremies. Tot dat de huur van je “zogenaamde laatste rustplaats” op is of niet meer betaald wordt.
    En dan?
    Ruimen. De knekelput. De pot is leeg. U bent maximaal leeggezogen.

    Donder mij de zee in a.u.b. Als ik de vinketering niet overleef: so what, maar flikker mij de zee in! Geen hek, geen gezeik.

    Reactie door MijnZus — dinsdag 8 mei 2007 @ 1.51 uur

  52. @25 fred
    nee, je kunt geen verzekering afsluiten in polen; sterker nog;

    mijn zoon woont met zijn buitenlandse vrouw in België; vanwege onze ind treiteraars. Hij werkt (nog) in Nederland. Daarom mag hij niet in België verzekerd zijn, sterker nog, zelfs zijn vrouw moet, zolang ze nog geen baan heeft in België, de belachelijk veel duurdere zorgverzekering in Nederland betalen.

    Mijn zoon en zijn vrouw zijn hoger opgeleid, van het soort waar bij ons vacatures niet in te vullen zijn. Beide zullen zo snel mogelijk de nederlandse arbeidsmarkt verlaten!

    Reactie door ipuntje — dinsdag 8 mei 2007 @ 6.56 uur

  53. @ 51 MijnZus

    Ik heb 2 euro in de kast liggen, dat is mijn begrafenispolis, bij mijn overlijden koop voor die twee euro maar een worst, steekt die in m’n hol en de honden slepen me wel weg.
    Want zoals jij wil ,… in zee gedonderd worden daarmee haal je waarschijnlijk de woede van greenpeace op je nek en moet er weer zonodig een tv-actie gehouden worden met als gastheer onze waterdrager PWA.

    Reactie door Pool — dinsdag 8 mei 2007 @ 9.09 uur

  54. «De verzekeraars gaan meer op de stoel van de arts zitten, miljoenen voor reclamecampagne’s [...] miljoenen verspilling aan bureaucratie en onwerkbare controle-systemen (DBC) etc. etc..»

    Ik neem alleen maar het begin en het slot uit deze herkauwexercitie. SP mag wel wat objectiever kijken naar de geschiedenis. Dit speelt al meer dan dertig jaar. Staatssecretaris Hendriks heeft er in 1979 z’n nek op gebroken, staatssecretaris Hans Jacobs idem dito met een sterretje in 1984. Nu heeft Hogervorst de zaak op de rails – onder toeziend argusoog van tijgerin Hannie van Leeuwen – en ? weer niet goed.

    SP moet ook de artsen niet napraten die halve krantenpagina’s voor hun klachten over de DBC’s ter beschikking krijgen en de openlijk een vlotte administratie, en dus efficiency boycotten.

    Als ik het goed begrijp wil SP “heel Nederland asfalteren en het verkeersreglement opheffen” om in verkeerstermen te spreken. Laat SP liever doorprikken waar het zit: de torenhoge inkomens en arrogantie van de artsen (2 x als in België, 1,5 x als in Duitsland, zowel inkomen als arrogantie) en de bouwmaffia olv Eelco B. – bruikbare zorgcentra afbreken om nieuw te kunnen bouwen.
    Het onderscheid tussen ziekenfonds en vrijwillig is opgeheven, ook in de wachtkamers(!), de tarieven zijn openbaar – die liggen in de gezondheidscentra aan de balie, gratis mee te nemen.
    ‘k Weet er nog wel een paar, maar dan wordt het een boek – het zoveelste …

    Reactie door jk — dinsdag 8 mei 2007 @ 9.35 uur

  55. Kan alleen maar dit zeggen: men wilde dit toch!! Weer dik stemmen op dat CDA en de VVD!! Dan gewoon betalen en niet zeuren. GR harry

    Reactie door Harry — dinsdag 8 mei 2007 @ 9.41 uur

  56. @ 55 Harry

    Ik heb SP gestemd, … dus ik mag zeuren.

    Reactie door Pool — dinsdag 8 mei 2007 @ 10.05 uur

  57. Nou we ‘t toch over zorg hebben – misschien kan SP, behalve een middeltje tegen navelstaren en obesitas (waar ik het eerder over had), er eentje zoeken tegen goedgelovigheid, gullibility zeggen de Engelsen – je kunt er alles ingieten.

    Reactie door jk — dinsdag 8 mei 2007 @ 10.17 uur

  58. de zorgverzekeraars, minister klink en de apotheek moeten heel snel van die stoel van de arts/specialist af.zolang dat niet gebeurt, zullen er nog veel meer doden vallen. zolang zij niet gestudeerd hebben voor arts/specialist mogen zij geen medicijnen voorschrijven, die als vervangende medicijnen worden bestempeld. die bestaan niet. Dus mijn advies: “Zorg er gewoon voor, dat je de medicijnen meekrijgt bij de apotheek, DIE DE ARTS?SPECIALIST JOU VOORSCHRIJFT EN NIETS ANDERS.”

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 8 mei 2007 @ 11.42 uur

  59. een foutje, DIE DE ARTS/SPECIALIST JOU VOORSCHRIJFT. en niet die vraagteken tussen arts/specialist.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 8 mei 2007 @ 11.46 uur

  60. @56. Pool

    Pool, iedereen mag zeuren – zeuren is een soort uiten van je mening, net als dreinen, druilen, emmeren, janken, krijsen … zaniken en het hele alfabet (beledigen hoort niet in het rijtje thuis, wat ze ook zeggen).

    Reactie door jk — dinsdag 8 mei 2007 @ 12.57 uur

  61. en zelfs de ombudsman gaat nu in z’n achteruit tegenover spelers op de markt…

    “Consumentenbond

    Vrijdag maakte de Consumentenbond bekend dat het geen heil meer ziet in de strijd tegen het telecomconcern. Hoewel KPN toezegde de klachten van internetbellers te zullen verhelpen, is dat na een half jaar nog altijd niet gelukt. De bond, die zo’n duizend KPN-klanten vertegenwoordigde, ziet af van juridische actie. De rechter zou iedere klager als een apart probleemgeval behandelen, vreest de Consumentenbond.”

    dus kunnen de mensen gewoon in hun sop gaar koken,en zitten velen zonder telefoon dankzij de reclame en het overstappen omdat dat voordeliger zou zijn…?!
    het is overal hetzelfde hier met die marktwerking,WE HEBBEN ER GEEN ZAK AAN !

    Reactie door iew — dinsdag 8 mei 2007 @ 13.08 uur

  62. Oke Pool, lol…… maar zo is het toch, bij de verkiezing gingen ze WEER voor het CDA. Samen met de VVD de bedenker van dit geheel… Gr Harry

    Reactie door Harry — dinsdag 8 mei 2007 @ 13.11 uur

  63. #61

    zet KPN ook maar in de verkoop

    Mischien kan deze staat ook wel naar de hoogst biedende hedge fondsen en dan de boel maar opsplitsen wat het meeste opbrengt qua economische waarde.

    Wordt de provincie groningen toch nog eens meegenomen in de vaart der volkeren.

    Reactie door ReneR — dinsdag 8 mei 2007 @ 13.37 uur

  64. Ik schrijf dit stukje, dat ongeschikt is voor tere zielen, heus niet om mensen te kwetsen!

    Nederland is, nee, dat is niet meer waar; maar ooit was het een verzorgingsstaat van de wieg tot het graf. Nu is het een uitkleedstaat van de wieg tot, en tot nog lang na het graf.

    Vroeger werd er op feestjes het liedje gezongen: Had je me maar, maar je krijgt mij lekker niet. Dat had met doodgaan te maken.

    Maar dood, dat gaan, en worden wij allemaal.
    Wij worden geboren, om daarna ook nog eens te kunnen sterven.

    Ondanks, dat wij gewoonlijk van doden hebben gehouden toen die nog leefden, worden die na hun overlijden, door ons verafschuwd.

    Wij zijn soms bang voor ze, en durven, hoe dierbaar hij of zij ook was, een overledene niet altijd aan te raken.

    En alsof doodgaan iets is, dat niet mag, en dat moet worden ontkend, verstoppen wij onze doden in de grond, of wij verbranden ze. Want al blijft de herinnering, wij houden niet van dode mensen!
    Toch zit er bij sommige mensen, een lijk in de kast.

    Slimmerikken, hebben ons wijs gemaakt, dat doden nog gevoelswaarde hebben. En dat wij die moeten eren. Terwijl wij beter kunnen houden van levenden om ons heen, heeft men ons opgedrongen, dat wij van overledenen moeten houden en hun goed moeten blijven verzorgen.

    Ik heb een hekel aan mensen die dood zijn. Ik wil niet ze houden. Zij zijn mijn naasten niet meer. Ik haat vooral de toestand waarin zij verkeren.

    Aan zorg, voor wie niets en niemand zijn, wordt enorm veel geld verdiend.
    Hoe meer poeha en kosten er zijn rond het verstoppen of vernietigen van sommige overledenen, hoe hoger de status gewoonlijk is van de achterblijvenden en hoe beter de kassa rinkelt bij de bazen met huilknechtjes, in zwarte pakken.

    Ik hoef niet te worden begraven of na mijn dood worden verbrand. Dat wil ik helemaal niet!Ik heb er dus geen behoefte aan om na mijn overlijden te worden begraven of (als groeistof of watervervuiler) na verbranding te worden uitgestrooid, en mijn familie daarvoor te laten dokken.

    Dat men mij maar gewoon ergens neerlegt. Misschien verstop ik mij wel, als ik voel voel, dat mijn tijd bijna voorbij is.

    En al reikt mijn economische waarde nog tot het niet meer betalen van grafrechten of op een abonnement voor een plekje in de urnenmuur: zelf ben ik daarna volstrekt
    waardeloos en nutteloos.

    Als ik alleenstaand zou zijn, dan zou ik geen begrafenisverzekering, of ook wel verwijderingsbijdrage hebben betaald.
    En hoe asociaal men dat ook zou mogen vinden: ik zou de gemeenschap laten opdraaien voor de kunstmatig hoge kosten van mijn dood!

    Het is toch niet mijn schuld dat ik (in mijn geval) als bejaarde, toch als miljarden mensen voor mij al, ook dood ga.

    Toen ik nog leefde en jong was, heb ik genoeg gedaan voor de Staat en de gemeenschap, ik heb gewerkt, belasting betaald, kinderen veroorzaakt, en wat al niet meer.

    Laat de Staat en de Gemeenschap maar dokken en eventueel bloeden voor MIJN dood!

    Als omdat ik altijd beb betaald voor mijn eigen dood, toch een begrafenis komt, dan moet er alleen maar vrolijke muziek zijn veel drank.

    En ruzie en een sexorgie mogen dan ook, bij mijn zo asociaal mogelijke en zelfs krenkende begrafenis.Maar dat zal wel niet gebeuren. De nabestaanden zullen het nu wel graag droevig en netjes willen houden.
    Die zullen het ook wel prettig vinden, als ik heel netjes dood ga. En wie er komen kijken en vor de vorm mee treuren, die krijgen een broodje, een stuk vla of taart en een kop koffie. Daarna moeten ze allemaal oprotten, waarna de begrafenisondernemer en anderen, de centen kunnen gaan tellen.

    Die vinden een schandelijke begrafenis en mogelijk daarvoor ook nog op een schandelijke en onfatsoelijke manier dood gaan. net als menige lezer op dit blog, asociaal! Ik wil rellen op mijn begrafenis!

    Als ik nog wat zou nalaten, wat nu niet het geval is, alleen maar ouwe rommel en schuld, dan zou de erfenis worden afgeroomd door de belasting, dat zou de kosten van mijn verwijdering overstijgen.

    Er is een volk ergens in de bergen, dat zijn doden neerlegt voor gieren en aaseters.
    Die mensen geloven, dat iets van hun geliefden in de gieren blijft voortleven en dat in de vogels, hun ziel nog een tijd bewaard blijft en daar in wordt voorbereid en geholpen, om te kunnen opstijgen naar de hemel.

    Die mensen hebben veel respect voor de natuur, en sommige van die vogels wonen zelfs vrijwillig bij de mensen, die hen goed verzorgen.
    Zij schijnen zelfs aan te voelen waneer er weer iemand sterft.
    Dan gaan zij naar de plekken waar doden worden neergelegd, en cirkelen afwachtend er boven in de rondte.

    Dit is misschien wel een betere recycling, dan die van ons. De doden worden daar niet verspild.

    In het zuiden van Europa, waar gieren voorkomen, daar moeten de gieren honger lijden. Die gunt men geen koe of schaap die vanzelf dood zijn gegaan.

    Want dode dieren moeten daar net als bij ons, worden opgehaald, door een destructie bedrijf. En daarom vallen gieren daar levende kalveren en schapen aan.

    En kanibaal, die iets hoorde over de oorlog, wilde weten: “Wat wordt er met de lijken gedaan?” die vond het zonde van al het vlees, dat die werden begraven!

    Wat is of kan de economische waarde van een dode zijn?
    Misschien tamelijk groot als men in ziekenhuizen overledenen stiekem zou kunnen ontdoen, van lichaamsvocht, onderdelen en stoffen, die voor de medicijnenindustrie geschikt zijn om er winstgevende producten uit te vervaardigen.

    In de veertiger jaren maakte men in een van onze buurlanden, lampekapjes, zeep, en andere nuttige producten van mensen die dood waren gegaan of die dat werden gemaakt.

    Dat mag nu niet meer.
    Maar wie slim is, die zou door zijn lijf aan de industrie te verkopen, daar een leuke cent mee kunnen verdienen. Want dank zij de moderne kennis, kan men veel meer nuttige producten uit uit zijn anders nutteloze lijk vervaardigen, dan voorheen.

    Misschien kan de industrie, die varkensvoer vervaardigt, ons wel gebruiken.
    Er mag gerust een wisselwerking zijn. Want wij eten toch ook de lijken van varkens.
    Of niet soms?

    En die zijn al weet men dat niet of wil men dat niet weten, geen mindere schepsels dan wij, die ons hebben laten wijs maken, dat wij het alleenrecht hebben op het bezit van een ziel.

    Misschien kunnen Zwanenberg, Unox, of het bedrijf waar Jan Marijnissen ooit worsten heeft gedraaid, wel iets met ons doen?

    Groeten van Haras, die iedereen een lang en gelukkig leven toewenst, daarna een mooie dood en een prachtige stijlvolle begrafenis, of een mooi verbrandingsritueel.

    Eerder mag alleen voor ? ? ?
    Het begint met de letter(s) B.

    Maar naar mij, zal men misschien moeten gaan zoeken. Want Ik wil liever opgaan in de natuur.

    Haras Mormolus.

    Reactie door Haras — dinsdag 8 mei 2007 @ 14.04 uur

  65. Maar waar was onze Koningin tussen 8 t/m 11 juni? Op http://www.koninklijkhuis.nl wordt niets gemeld, en ook in de Nederlandse media was het die dagen doodstil. Ze zal toch niet ziek geweest zijn?

    Maar hee, wie is dat daar, in de Ottawa Citizen van 9 juni, geschoten met superzoom? Als dat mijn Koningin niet is…

    Koningin Beatrix was volgens diverse Canadese kranten één van de deelnemers aan de supergeheime Bilderberg conferentie in Ottawa, samen met mensen als Hillary Clinton, David Rockefeller, James Wolfenson (directeur van de Wereldbank), Henry Kissinger en ruim 100 andere “movers and shakers” van deze wereld. Volgens sommige journalisten is tijdens de conferentie vooral gesproken over het manipuleren van olieprijzen, het opheffen van de Amerikaanse grenzen en het al dan niet met nucleaire middelen aanvallen van Iran. De best geïnformeerde reporters menen dat de Bilderbergers streven naar een één-wereldregering en het uitroeien van 90% van de mensheid.
    ——————————————
    tsja dit pikte ik zomaar even van een website af….
    hoe de wereldmarkt werkt…?!

    o,ja voor ik het vergeet: Maxime Verhagen was er ook bij,en die is nu Minister buitenlandse zaken…

    en Balkenende 4 gaat gewoon door met wat door Balkenende 1 is ingezet.
    en daar kon men de SP absoluut niet bij gebruiken!!
    vandaar dat de SP naar mijn idee niet mee MOCHT regeren!

    ik heb het al vaker gezegd,maar Nederland is alleen nog belangrijk als industrie terrein van europa,want dat is waar we naar op weg zijn met die marktwerking in een vorm van dictatuur.

    betalen of gekielhaald worden door de VOC !
    kiest u zelf maar…

    Reactie door iew — dinsdag 8 mei 2007 @ 15.41 uur

  66. haras,krachtig!!!.
    En trannen in mijn ogen
    heb ik eens ook een documentar gezien,met een stervende native american,hij ging weg 1 dag ,ging naar zijn best meditatie plek(where the sun came from)en sterve ter pleke,als een slapende kind.
    A+ (groetjes)
    Guess

    Reactie door Guess/bozo — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.09 uur

  67. Hoezo marktwerking in de zorg??

    Om een voorbeeld te geven, de tarieven van de behandelingen van een tandarts worden voorgeschreven door het NMT. De meest elementaire prikkel die tot die zogenaamde prijsverlaging door concurrentie moet leiden ontbreekt dus. Bovendien ontbreekt de keuzevrijheid in het kiezen van een tandarts. Ik kwam er eens achter toen ik wilde wisselen (van tandarts ;-)dat de tandartsen in mijn woonplaats hadden afgesproken geen patienten van elkaar over te nemen. Ik geloof niet dat zij de enige zijn. Zo kwam ik er ook eens achter dat huisartsen in mijn woonplaats op basis van de postcode de patienten verdeeld hebben. Zo kon ik niet bij de dichtsbijzijnde huisarts terecht omdat ik niet de goede postcode had. Nog zo’n elementaire marktprikkel die ontbreekt.
    Volgens mij is er eerder sprake van gedwongen winkelnering dan van vrije markt en dat nog eens tegen een vastgesteld tarief.
    Ik heb dat marktverhaal altijd de grootste flauwekul gevonden van die Hoogervorst. Het enige dat verandert is is de hoogte van de premie. De zorg wordt echt niet efficienter zolang de meest elementaire marktprikkels ontbreken.

    Overigens ben ik geen voorstander van de privatisering van de zorg. Er zijn zaken die je beter niet aan de markt kan overlaten en zorg is daar een van. De overheid loopt hier weg voor zijn verantwoordelijkheid en met de vergrijzing in zicht is dat inderdaad een ‘goedkope’ oplossing.

    Reactie door apollo — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.29 uur

  68. En dan heb ik ook nog eens gehoord dat in sommige gevallen een behandeling niet gegeven wordt omdat het budget van het ziekenhuis op is. Dat er een hoop mis is is wel duidelijk en ook geloof ik wel dat er ergens een een hele dikke strijkstok zit.
    Helaas heb ik hem niet……….

    Reactie door apollo — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.35 uur

  69. @iew

    Dus het staat op internet en dan is het waar?? No offense maar dit gaat me wel erg snel door de bocht. Een linkje zodat eenieder zelf de betrouwbaarheid van de bron kan beoordelen lijkt me op zijn plaats.

    Reactie door apollo — dinsdag 8 mei 2007 @ 17.06 uur

  70. bedank ipuntje ! Dan is de EU Asymmetrisch in rechten en plichten !

    Reactie door Fred — dinsdag 8 mei 2007 @ 18.23 uur

  71. Wat me nog van het hart moet.
    Toen de 250 euro teruggave in het leven werd geroepen hebben we dat met z’n allen eerst betaald door verhoging van de premie (iets wat blijkbaar iedereen vergeten is)
    Nu heffen ze dat op (terecht) maar komt ervoor in de plaats 150 euro eigen bijdrage bovenop die al gegenereerde hogere premie.
    Ze zullen wel zeggen dat anders de premie nog hoger zou moeten zijn en de premie derhalve niet nar benedeb bijgesteld zal worden en daar dus niets aan doen.Doen of de neus bloed dat zijn de huidige coalitiegenoten zeer goed meester.
    Zo kun je lekker blijven incasseren dubbelop tripple etc….
    Je hoort er niemand meer over iedereen is die verhoging ‘vergeten’, stamt uit een andere tijd.

    Hoe moet iemand met een minimuminkomen in godsnaam in een keer 150 euro kunnen ophoesten. Voor mij een raadsel voor de PvdA m.i. een weet. Als je met z’n tweeen een ongeluk krijgt en naar de EHBO moet kassa 300 euro. Je zou dan het minimumloon verdienen. Ben benieuwd hoeveel niet betalers extra dat zal opleveren.

    Voor de rest heb ik niets toe te voegen aan dat wat ik al veel eerder heb vermeld.
    Agnes werkt zich ‘n slag in de rondte maar als iedereen in dit kabinet de oren vol smeer heeft zitten…….omdat het peuteraars zijn ja dan…….
    Nederland is kampioen versnelde en vooral ONGELIMITEERDE marktwerking binnen Europa, komt nooit in opstand tegen de EU zoals andere landen hun belangen wel verdedigen, holt op iedere lijst achteruit waar we eerst in de top stonden en ga maar door.De enige lijst waarin we meelopen is die van de geglobaliseerde topsalarissen oftwel bonussen.
    Nu willen ze ziekenhuizen verkopen aan aandeelhouders en winst uitkeren zodat banken gan ionvesteren.
    Zodadelijk hebben we hier Amerikaanse ziekenhuizen of geen ziekenhuizen meer omdat een hedgefund ze opgesplitst heeft.
    Ach ik charcheer maar zou weleens dichter bij de waarheid kunnen zitten dan menigeen nu kan bevroeden met de slapjanussen die nu aan de macht zijn. Knipmessen en jaknikkers, tegen het kapitaal wel te verstaan.

    Reactie door Henny — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.09 uur

  72. In 54. schreef ik
    «staatssecretaris Hans Jacobs »
    dat moet zijn
    “staatsecretaris Hans Simons”.
    Excuses!

    Reactie door jk — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.16 uur

  73. @64 haras
    Mooi geschreven! Precies hoe ik erover denk!

    Bij leven altijd tussen de goedkoopste IKEA/Leenbakker/Kwantum rommel gezeten en dan moeten mijn nabestaanden ineens een eikenhouten kist betalen. Bij leven nooit een taxi kunnen betalen en na mijn dood ineens in een mooie zwarte Amerikaan worden rondgereden. Was het leven maar verplicht zo luxe als de dood is.
    Ik wil gewoon in een doek, gat graven onder een boom, hup erin door mijn geliefden zelf… maar daar zal Europa ook wel regels tegen hebben.

    Reactie door Irma — dinsdag 8 mei 2007 @ 20.29 uur

  74. De marktwerking is bedacht omdat de wachtlijsten in de zorg tot ongekende hoogten waren gestegen. Ook leek het niet betaalbaar meer (we moeten natuurlijk ergens het geld om een Eurostaatje te hebben vandaan halen). Toen kwam Hoogervorst met een proefballonnetje. Een aarzelend halfslachtig idee dat toch door de kamer is goedgekeurt. Typisch een neo-liberale overheidactie: We laten het los dan hoeven we het ook niet op te lossen. En ziehier het resultaat. Nog meer ellende en een overheid die het niet kan controleren. Een van de vele voorbeelden hoe het niet moet.

    Reactie door Vic — dinsdag 8 mei 2007 @ 20.29 uur

  75. Eigen risico?
    ‘k Zou ook heel graag willen weten SP hoe dit in zijn werk gaat?
    Kan iemand ons hier antwoord op geven?
    De Zorgverzekering werd zo hoog vanwege de (evt) teruggave!!
    We mogen toch verwachten dat EERST de verzekering drastisch omlaag gaat alvorens er een eigen risico van 150 euro betaald moet worden?
    GEEF ONS DUIDELIJKHEID SVP!!
    Hier moet voor gestreden worden want het zou toch waarlijk een ramp worden voor de armsten! Kromliggen voor die asociaal dure ziektekostenverzekering en dan nog een eigen risico?
    Hoe dan? Zeg het maar SP. Of gaat nu iedereen in Den Haag medeplichtig worden aan natuurlijke selectie?

    Reactie door Gloria — dinsdag 8 mei 2007 @ 20.30 uur

  76. @ 65 en 69, iew en apollo
    http://www.vrijheids.net/wp-content/uploads/2006/06/134.JPG

    http://www.vrijheids.net/?cat=10

    http://www.canada.com/ottawacitizen/news/story.html?id=6ac7a723-323b-497c-970b-70ec36c4bd45&k=98417&p=1

    Had je trouwens ook even zelf kunnen googlen apollo. Trouwens, iew jokt nooit.

    Reactie door Irma — dinsdag 8 mei 2007 @ 20.45 uur

  77. Beste mensen, de zorg ellende hebben wij te danken aan de VVD en de rechtse tak van de CDA. Kijk naar de historie.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Het plan-Simons.mht
    http://members.home.nl/h.hiensch/Plan-simons.mht
    Lang leve het land der koekenbakkers.

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 8 mei 2007 @ 21.45 uur

  78. Driemaal scheepsrecht.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Het-plan-Simons.mht

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 8 mei 2007 @ 21.53 uur

  79. @75 , mee eens Gloria,

    Wat gebeurd er met de premie,wie heeft geen eigen risico en hoe beland je in die doelgroep die vrijstelling heeft voor dat eigen risico.Dit welles/nietes spelletje van de overheid kennen we nu wel.Hoe je het wend of keert ,…..Nietdus.

    Chronisch zieken worden ontzien, maar als meer dan de helft van de niet omkeerbare ziektebeelden niet als chronisch erkend worden door het CvZ ,is dit dus ook een loze belofte.
    De meeste chronisch zieken voelen zich bedreigd door dit stelsel.
    Wanneer komt het zover dat we de te dure zieken in een” genezingskamp gaan stoppen”,( We hebben net 4 mei gehad)…………………. Vind je dit te grof, bedenk wel dat dit plan al bestaat voor jongeren zonder diploma.

    Reactie door tom — dinsdag 8 mei 2007 @ 22.02 uur

  80. Kennelijk wordt het eten of zorgverzekering, de keuze is aan u en ook alle gevolgen van dien.

    De staat trekt zich terug en u aan het kortste eind.

    wie geen geld heeft is niets waard, want alle waar is naar zijn geld, VOC niet waar.

    Ook de SP denkt niet meer met u mee, helaas de dwaas geloofde nog ergens in, maar ja daarom is het ook een dwaas.

    Wrs kunnen we binnen kort ons eigen graf vast graven, want een begrafenis onderneming kunnen de armsten zich al niet meer permiteren.

    Even een tip, bananen dozen zijn lekker stevig en daar kunnen je een mooi zesplankig geval van in elkaar flansen, een pot ouwe verf kan iedereen nog wel op de kop tikken.

    en troost u met de gedachten dat de meeste mensen, zelfs die nog een beetje geld hebben, na een aantal jaren opgegraven worden en in een een of andere kuil gedeponeert met ander botten van andere overledenen, een soort massagraf voor de onbekende overledenen voor wie geen plaats meer was, omdat ie zijn graf niet kon kopen.

    een troost, uiteindelijk rot een ieder in een kuil weg tot slecht wat botresten, niet meer en niet minder of er nou een steen met naam boven staat of zonder naam in massakuil.

    Waarom dit verhaal; ik ben nog al in een grafstemming de laatste tijd, de struisvogelpolitiek keert ons de kale kont toe en kakelt binnensmonds ondergronds, zodat u tweederde van het verhaal niet meer kan volgen, u richt op dat wat u nog opvangt en ziet verder niets van wat er die honderd dagen aan de gang is, heeft u ze nogf ergens gezien in het land? Of was er misschien weer een geheime Bilderberg bijeenkomst ergens?

    Wat wordt er allemaal bekonkelt, voorgekookt en doorgedrukt in het heilg Europa in Brussel, dat zal wrs lof zijn, lof der zotheid.

    U ziet een glimp van wat er speelt, de samenhang van het geheel ontgaat u, dat speelt zich af in duistere achterkamers en geheime besloten kamers en buitenhuizen.

    De krochten verhullen wat het daglicht niet mag zien.

    En u toeschouwer wacht op de ontknoping, wordt het een klucht of een drama?

    Reactie door e.krul — dinsdag 8 mei 2007 @ 22.05 uur

  81. Beste Irma,

    Niks van de regels aantrekken.

    Weet je hoeveel mensen, mee dank zij brave, gehoorzame, nette, opassende Nederlandse burgers, voor wie overheden God vertegenwoordig(d)en, ooit bij onze buren werden vergast?

    Hoeveel soldaten er zijn gestorven door regels?

    Hoeveel mensen er nu armoede lijden door achterlijke regels van onze regeerders en en de ambtenarij in gemmeentes?

    Hoeveel “heksen” op de brandstapel werden gezet?

    Daar kunnen nog een heleboel voorbeelden bij.

    Groeten van Haras, die ooit heel braaf wilde zijn en toen stekeblind was met een plank voor zijn kop, en allerlei onzin geloofde.

    Haras.

    Reactie door Haras — dinsdag 8 mei 2007 @ 23.11 uur

  82. @80 e.krul

    Precies! Zo gaat het voor ons eruit zien.
    Aan ons lot overgelaten e. krul!
    Die hele politiek is een stamppot geworden waaraan zij zichzelf te goed doen.
    De worstjes worden voor onze neus gehangen en vergeet het maar! Uitgeput van het zwemmen en moe van de hoop zullen ze alsnog verorberd worden door de heren en dames vriendjespolitiek.
    Diplomatie viert hoogtij over de hoofden van het volk. En het volk is te bang om op te staan.

    Reactie door Gloria — dinsdag 8 mei 2007 @ 23.22 uur

  83. @ 78 Henk H

    Ik zal je even helpen, volgens mij moet het deze link zijn,…….

    http://www.bestuurskunde.nl/publicaties/bestuurskunde.php?artikel=1995,,4,2,5

    Deze is ook aardig om te lezen…….

    http://www.eur.nl/perskamer/persberichten/2006/november/grinten/

    Prettige nacht verders

    Reactie door Pool — dinsdag 8 mei 2007 @ 23.46 uur

  84. @60. 56. Pool

    Pool, ik was het bijna vergeten, maar je hebt nog wat van me tegoed. Een politicus moet vaak iets herhalen zonder dezelfde woorden te gebruiken.
    Hier zijn 26 woorden om te zeggen dat je opponent zeurt, voor elke letter van het alfabet één:
    aankermen, bluffen, chargeren, dreinen, emmeren, fulmineren, grommen, huften, insuniëren, jengelen, kakelen, lamenteren, mekkeren, nukken, oëhaaien, poken, queruleren, recalcitreren, stangen, traineren, uitfoeteren, vervelen, wauwelen, xoudergeeneenweten, ijlen, zaniken.

    Maar beledigen – ik blijf er bij – mag niet!

    Reactie door jk — dinsdag 8 mei 2007 @ 23.56 uur

  85. Inderdaad; met het eigen risico ben je dubbel genaait. Ik snap niet waarom de SP hier geen vragen over heeft gesteld; maar wel domweg steeds die NO claim weg wilde. Dat was tenminste nog een spaarpotje om naar uit te kijken; daar kan nu dus ook weer een streep door en de verzekeraars wilden ook maar al te graag; net als de SP van die no claim af…

    Het antwoord op de vraag van Gloria is eigenlijk al gegeven door de zorgverzekeraars; die al becijferden, dat de premies nog meer zullen stijgen de komende tijden. De zorg wordt domweg onbetaalbaar voor de armeren; maar heb gehoort; dat de belastingdienst wel flinke boetes gaat uitdelen aan mensen die niet meer betalen.

    Wordt het niet eens tijd om de messen te slijpen?

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 9 mei 2007 @ 0.08 uur

  86. @jk — dinsdag 8 mei 2007, 23.56

    En je beledigd voelen…?

    Reactie door Wilbert — woensdag 9 mei 2007 @ 0.48 uur

  87. Zorg, straks differentiatie in salarissen van onderwijzers…
    Het dienst enkel 1 doel: Zorg en onderwijs 1 grote markt voor de graaiers! 1 Europa!

    Reactie door kaatje — woensdag 9 mei 2007 @ 1.14 uur

  88. @84 jk

    Xantipperen?
    A la Verdonk?

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 3.15 uur

  89. NIET OFF TOPIC !
    M.b.t. het nevengeschikte onderwerp in boven-
    staand topic, wacht ik nog op een vervolg
    daarop en ben daar, om verschillende redenen,
    buitengewoon belángstellend naar!
    Webmaster mag U ons daarover informeren mid-
    dels een kort bulletin? Welterusten voor wie
    nog niet sliep of weer wakker werd en toch zal moéten rusten!

    Reactie door Madelief — woensdag 9 mei 2007 @ 3.44 uur

  90. @ 79
    chronisch zieken zijn vast diegenen die na een herkeuring toch nog in de wao zitten. de bedoeling is: niemand! zo heb je bij de belasting een invaliditeitsaftrek als je meer dan 45 % arbeidsongeschikt bent. ook daar werkt het twee vliegen in een klap principe.

    Reactie door ipuntje — woensdag 9 mei 2007 @ 7.55 uur

  91. @88. Gloria

    Leuk dat je even meegelezen en -gedacht hebt, Gloria. ‘t Klinkt onwaarschijnlijk maar ik heb aan die Xantippe gedacht.

    Gisteravond in bed bedacht ik nog
    xouderalsikuwasnumaaroverophouden

    De “a” vond ik het moeilijkst, maar achteraf kun je d’r tig construeren met “af” en “aan”.
    Taal is prachtig!

    (‘k Kwam erop toen ik met mijn vrouw even door C&A liep – even niks te doen, begrijp je).

    Reactie door jk — woensdag 9 mei 2007 @ 8.56 uur

  92. De belastingdienst is de mafia geworden.
    In dienst van de grote heren,die al die belastingverhogingen bedenken,om zelf speelgeld te hebben.
    En raad eens waar de staats-schuld aan betaald word.
    Aan dezelfde groepje die Europa in de macht heeft.
    1 clubje die al het geld beheren.
    Wij het volkje krijgen het toetje.
    het dineetje is allang opgevreten.
    Achter slot en grendel en die geven niks daarvan uit.
    Zij worden steeds rijker en machtiger.
    Zij laten de boel gewoon zoals het is en laat ons het volk om dat toetje vechten.
    Intussen lachen zij zich rot,in hun afgeschermde villa’s en kastelen.
    We horen nu liever de berichten die getimed naar buiten komen,over de verschikkelijke islam die wereldwijd terror aanslagen plegen.
    Leid gewoon de werkelijke problemen af,van wat er nu speelt.
    Werkte ook in WO2,waarom zou het nu ook niet lukken op de islam.

    laat de linkse politiek eens de boeken voor zich nemen,waar al het geld aan word uitgegegeven en waar het over de balk word gesmeten.
    In al die jaren bezuinigen is de staatsschuld alleen maar toegenomen.
    Hoe kan je meer bezuinigen op iets,waar men letterlijk al aan de grond zit en niet verder meer uit kan gehaald worden.
    Mensen die afhankelijk worden gemaakt van de staat,zijn alle uitkeringstrekkers en laagbetaalden.
    Het enigste om daaruit te komen is of zwarte handel/criminaliteit.
    Of je leven lang blijven werken tegen het minimum.
    1500,00 euro is tegenwoordig 1500,00 gulden.
    Dat is voor de mensen die al een tijdje werken.
    Jaartje of 10 bij dezelfde baas.
    Mensen die net werken of van baan naar baan gaan via uitzendburo’s verdienen net 1100,00 euro/gulden.
    Na 10 jaren is hun huis,elektra,voeding,vaste lasten met 50% gestegen en hun loon hetzelfde gebleven in dat opzichte.
    Zo gaat het al meer als 25 jaar en de trein dendert maar door.

    Reactie door sander — woensdag 9 mei 2007 @ 10.11 uur

  93. @83 Pool.

    Klopt, een nieuwere uitgave,dat wat ik gevonden heb is een Belgische versie
    http://www.bestuurskunde.be , de Belgen waren eerder bezig met een hervorming van het zorgstelsel met het invoeren van o.a. eigen bijdragen. Het staat mij bij, dat het daar ook een rotzooi werd. Hoogervorst had er iets van kunnen opsteken maar heeft het genegeerd, hij had het al moeilijk genoeg met zijn lachebekje. Alleen met een socialistische meerderheid kunnen wij van die ellende afkomen maar dat maak ik niet meer mee.
    groeten Henk.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 9 mei 2007 @ 10.41 uur

  94. @ 93 Henk H

    Goeie morgen Henk

    ….Alleen met een socialistische meerderheid kunnen wij van die ellende afkomen maar dat maak ik niet meer mee….

    Hoezo maak jij dat niet meer mee, het begint al aardig te rommelen daar in Den Haag.
    De dames en de heren hebben nu nog vakantie maar ze worden steeds vaker even terug geroepen om over het een en ander uitleg te geven, en de verdeeldheid tussen CDA en PvdA wordt met de dag groter, dus ik denk dat de bom vandaag of morgen zal barsten.

    Reactie door Pool — woensdag 9 mei 2007 @ 11.05 uur

  95. Ondertussen leven we allemaal, ondanks of dankzij het Nederlandse zorgstelsel, steeds langer:

    “Op basis van de verwachte doorgaande stijging in levensverwachting, zal de gestandaardiseerde sterfte naar verwachting verder dalen. Voor mannen zal de daling groter zijn dan voor vrouwen. Naar verwachting zal vooral de sterfte aan hart- en vaatziekten en longkanker (alleen voor mannen) verder dalen.” Bron: RIVM, Feb. 2007

    Reactie door Gerrit (die andere) — woensdag 9 mei 2007 @ 11.08 uur

  96. @85 ReneR

    Het kan niet waar zijn dat we dat zelf voorgeschoten spaarpotje moeten gaan missen en ook nog eens een eigen risico moeten gaan betalen!!
    Zo worden we toch niet verlakt?
    Die voorschotten moeten worden teruggegeven gegeven aan de betaler. Dat EISEN wij.

    JAN MARIJNISSEN HOE ZIT DIT??

    Off Topic
    Het franse volk is geirriteerd vanwege de minivakantie van Sarkozy en gezin bij zijn miljonairsvriend. En terecht!

    Maar hoeveel meer WOEDEND zouden wij moeten zijn met de 100 vakantiedagen van dit kabinet op kosten van het volk?
    Volk!!! Verhef uw stem!!!

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 13.07 uur

  97. Voor iedereen die al lang op thuiszorg wacht of deze zorg veel te duur vindt, is er nu de goedkope illegale buitenlandse kracht.

    De Duitsers maken er massaal gebruik van, meldt de Süddeutsche Zeitung vandaag.

    Schwarzarbeit in der häuslichen Pflege
    Nothilfe mit Nebenwirkungen

    Die Versorgung von Alten und Kranken zu Hause ist kaum noch bezahlbar. Hunderttausende Familien sind daher auf illegale Billigkräfte aus Osteuropa angewiesen.

    Het hele artikel staat op
    http://www.sueddeutsche.de/deutschland/artikel/444/113331/

    Dat krijg je nu als je de grenzen openstelt en in eigen land voor velen zorg/verpleging onbetaalbaar maakt.

    Reactie door Ineke van der Maat — woensdag 9 mei 2007 @ 13.12 uur

  98. Veel mensen gaan niet of nauwelijks meer maar de tandarts, omdat dit niet meer in hetbasispakket zit. Sommige mensen hebben hierdoor, ik ook dus, zelfs helemaal geen tandarts meer. Sterker nog veel mensen opteren voor extraheren van tanden en kiezen, omdat een gebit wel wordt vergoed.
    Belachelijk en asociaal!

    Reactie door themanfrank — woensdag 9 mei 2007 @ 16.03 uur

  99. Eigen risico is een cadeautje wat we een beetje te danken hebben aan de SP.
    Die was er zo voor om de no-claim om zeep te helpen men heeft daar hard voor gereopen.
    Het was te voorzien dat er misbruik van die optie gemaakt zou worden.
    Het was zo oneerlijk zegt men nu die no-claim maar volgens mijn zijn we nu alles kwijt.
    De chronisch zieken krijgen er helemaal geen flikker bij en de gezonde zijn alles kwijt.
    Ondoordachte handeling van de SP om zo deze situatie te scheppen.
    Ik begreep dat men nu de no-claim weg is nog trots op dit resultaat is.
    Leuk voor de gezonde lage inkomens nog leuker als hij/zij een beetje ziek wordt.

    Reactie door DeHakker — woensdag 9 mei 2007 @ 16.46 uur

  100. Het Universitair Medisch Centrum Groningen kampt met een tekort aan radiologen. Patiënten moeten daardoor gemiddeld een half jaar wachten op een MRI-scan. Gemiddeld is de wachttijd in Nederland zo’n 2 tot 3 maanden.

    MRI-scans zijn in trek; artsen gebruiken het apparaat om een goede diagnose te stellen en wetenschappers kunnen er belangrijk onderzoek mee doen naar onder meer kanker.

    De afdeling radiologie van het UMCG kan de vraag niet aan. De laatste tijd zijn veel medewerkers vertrokken naar het Westen en jonge aanwas meldt zich amper aan. Daardoor werken er slechts 12 radiologen, terwijl er zo’n 20 nodig zijn.

    In het najaar hoopt het UMCG de wachttijd te hebben verkleind naar zes weken. Het UMCG wil daarvoor meer radiologen zelf opleiden. In de tussentijd worden patiënten doorverwezen naar het Martiniziekenhuis en het Wilhelminaziekenhuis in Assen.

    Reactie door frits — woensdag 9 mei 2007 @ 18.27 uur

  101. 97. Dat komt omdat er in Duitsland geen minimumloon bestaat.
    Velen zijn boos op Merkel die vertikt dat in te voeren. Merkel wist dit natuurlijk allang. Alle grenzen open dan moet je geen minimumloon gaan invoeren, dat was nu juist niet de bedoeling.

    Reactie door Henny — woensdag 9 mei 2007 @ 19.06 uur

  102. en het nieuwste is wel van al dat premie betalen ze gaan SPELLETJES doen van de premies,,ACHMEA,
    je kamer even opgeven en hup je maakt kans op 5000?eurie,,
    en de reclame die daar voor gemaakt wordt,dat kost toch gauw een half milj per maand?
    mijn nieuwe spel,, een totale parkeerplaats bij ACHMEA in de brand ,,een bosje bloemen,,
    een kompleet pant,een kamerplant.1 jarig

    Reactie door ad — woensdag 9 mei 2007 @ 21.28 uur

  103. het best midel is zelf organiseer,
    Wie zal betaal zonder verplichtingen?
    Waar gaat deze bedraag na toe?
    Als 100000 mensen zelf 50 euro per mand kunnen steken ,kunen wij iederen deken, middel solidariteit,
    Wij worden tensloot,geen kanker patient tegelijk……
    Ik ben de “candide”

    Reactie door Guess/bozo — woensdag 9 mei 2007 @ 23.40 uur

  104. De Hakker, dan heb je dat verkeerd begrepen. Denk je echt dat de SP hier invloed op heeft gehad? Nee joh! DE SP is ook tegen een eigen risico omdat dit ook onrechtvaaridg is

    Reactie door cynthia — donderdag 10 mei 2007 @ 12.11 uur

  105. Zorg is heden “Collectief zakkenvullen “.

    Reactie door Fred — donderdag 10 mei 2007 @ 14.49 uur

  106. Er zijn in den landen ;christelijke groeperingen , die wegen gewetenbezwaarde niet deelnemen aan Collectief zakvullerij , maar dragen als groepering bij tot een gemeenschapplelijk pot met geld met WEL christelijke bedoelingen .

    Reactie door Fred — donderdag 10 mei 2007 @ 14.51 uur

  107. De basisverzekering voor ziektekosten wordt in 2008 duurder, volgens de grootste zorgverzekeraar is dat nodig omdat alle zorgverzekeraars in het eerste jaar verlies hebben geleden. Men is handenvol geld kwijt geraakt aan de introductie van het nieuwe stelsel. De winst van het fusiebedrijf UVIT in 2005 nog € 202 miljoen werd in 2006 een verlies van 30 miljoen euro.
    Het grote verlies wijt men behalve aan de concurrentieslag ook aan verliesgevende collectieve contracten en het duurder worden van ziekenhuizen.
    De zorgverzekeraars wachten af wat de overheid voor plannen heeft met de basisverzekering.
    Terug naar een inkomensafhankelijk ziekenfonds! Weg met de marktwerking!

    Reactie door Elsemie — donderdag 10 mei 2007 @ 15.07 uur

  108. Zorgstelsel moet op de schop
    Marktleider Uvit roept op tot preventieve zorg

    BENDERT ZEVENBERGEN

    AMSTERDAM – De grootste zorgverzekeraar van Nederland, Uvit, vindt dat de overheid het zorgstelsel drastisch moet wijzigen. Verzekeraars moeten direct worden beloond als de gezondheid van hun klanten verbetert. Het in 2006 ingevoerde zorgstelsel ontbeert alle prikkels om dit te doen, zodat de zorgkosten hoog blijven.

    Bestuursvoorzitter Edwin Velzel van Uvit stelde woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers dat verzekeraars en zorginstellingen haast moeten maken om meer tot preventieve zorg over te gaan. ‘Zeker bij chronisch zieken betekent dit een aanzienlijke kostenverlaging. Het huidige systeem weerhoudt deze partijen er echter van om hier werk van te maken.’

    Preventieve zorg verlaagt de zorgkosten van chronisch zieken volgens Velzel met grofweg een kwart. Op de totale jaarlijkse zorguitgaven van euro 26 mrd betekent dit een besparing van euro 4 mrd.

    Velzel heeft kritiek op het zogenoemde ‘vereveningsstelsel’ waarbij verzekeraars met een relatief ongezond klantenbestand uit een gezamenlijke pot worden gecompenseerd. ‘Dit zorgt ervoor dat bij verzekeraars de prikkel ontbreekt om te investeren in preventieve zorg die de zorgkosten omlaag kunnen brengen.’ Uvit is met 4,2 miljoen zorgklanten en een marktaandeel van 26% de grootste zorgverzekeraar van Nederland. De verzekeraar komt voort uit een fusie tussen Univé, VGZ, IZA en Trias.

    Uvit start een project om patiënten preventief op longaandoeningen te onderzoeken. Velzel zegt dat is gebleken dat preventie de zorgkosten voor longpatiënten met een vierde drukt. Velzel rekent bij andere chronische aandoeningen op een vergelijkbare besparing. Bij een dergelijke zorg worden patiënten maandelijks door een arts of specialist onderzocht, waardoor kostbare ziekenhuisopnames deels worden voorkomen.

    Velzel roept zijn collega-verzekeraars dit voorbeeld te volgen, al stelt hij vast dat het voor een groot deel van hen hiervoor aan de middelen ontbreekt. ‘Het starten van preventieve zorg kost direct geld, maar levert pas over enkele jaren resultaat. De scherpe concurrentie tussen verzekeraars die met de komst van het nieuwe stelsel is ontstaan, leidt tot rode cijfers in de hele sector, waardoor de bereidheid minimaal is om in preventie te investeren. Verzekeraars zijn huiverig voor een pleidooi om de vereveningsregeling te schrappen en zelf verantwoordelijk te worden voor de risico’s die ze nemen.’

    Over 2006 boekte Uvit een verlies van euro 30 mln op zijn zorgactiviteiten, een record. Door het winstgevende schadebedrijf boekte Uvit per saldo een plus van euro 69 mln. De meeste verzekeraars vragen zorgpremies beneden de kostprijs, om marktaandeel te winnen. Voor de hele verzekeringsbranche wordt het verlies op euro 500 mln geschat.

    Reactie door rafstal — donderdag 10 mei 2007 @ 23.13 uur

  109. @ 108 rafstal
    Preventie is een goede insteek, maar de voorwaarden voor een zo gezond mogelijk leven worden niet geschapen door een preventief onderzoek. Iedere maand de onzekerheid of alles nog wel functioneert kan makkelijk aanleiding zijn tot nachtmerrie’s en mogelijk worden er bij preventieve onderzoeken afwijkingen gesignaleerd die in een gezond lichaam vanzelf genezen. Voorkomen van ziekte is vooral de juiste voorwaarden scheppen om gezond te kunnen leven; Opvoeding in een beschermende omgeving en een schoon milieu, onderwijs dat is afgestemd op de mogelijkheden en onmogelijkheden van een kind, voorlichting, arbeidsomstandigheden, veiligheid, een maatschappij waar iedereen gezien en gehoord wordt en een redelijke kans krijgt!
    Ik wil de zorgverzekeraars adviseren om ook met deze ‘actoren’ op de markt te gaan samenwerken. Dan zijn er voldoende middelen voor handen en kan er gepraat worden over de inhoud i.p.v. geld!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 11 mei 2007 @ 13.40 uur

  110. ROERMOND – De Stichting Hartpatiënten Nederland is boos op de dokters die ‘topcrimineel’ Willem Holleeder enkele weken geleden zomaar voorrang gaven bij een hartoperatie. Voorzitter Jan van de Overveld van de stichting schrijft dat in een nieuwsbrief die vrijdag is verschenen.

    Holleeder was verwikkeld in een rechtszaak op verdenking van onder meer afpersing, toen hij vorige maand plotseling in het ziekenhuis werd opgenomen. Tijdens een operatie in het Leids Universitair Medisch Centrum kreeg hij onder meer nieuwe hartkleppen.

    Alles bij elkaar heeft hij volgens de voorzitter minder dan een dag op de operatie moeten wachten, terwijl ‘normale’ burgers maandenlang geduld moeten hebben tot ze onder het mes kunnen. Hij noemt dat ‘buitengewoon zuur’.

    Holleeder is volgens hem niet de enige die voorrang krijgt in het ziekenhuis. Politici, topsporters en topmensen uit het bedrijfsleven zouden ook de mogelijkheid krijgen om voor te kruipen.

    Reactie door rafstal — vrijdag 11 mei 2007 @ 18.53 uur

  111. Rafstal, maar zonder operatie was hij gestorven toch? Het was toch dringend noodzakelijk? Ik begrijp de boosheid van al die mensen die wachten en/of mensen in hun familie en/of vriendenkring hebben die wachten op een operatie

    Reactie door cynthia — zaterdag 12 mei 2007 @ 18.54 uur