Vout vlees zwart markeren

Als geïmporteerd vlees niet volgens de Nederlandse milieu- en dierwelzijnsnormen is geproduceerd, moet het een ‘zwart label’ krijgen waarop dit vermeld staat. Dit stelt SP-Kamerlid Krista van Velzen voor. “Een importverbod voor fout vlees is dankzij allerlei verdragen niet haalbaar, maar als we die foute producten duidelijk labelen, wordt het voor de consument een stuk makkelijker om voor duurzamer geproduceerd vlees te kiezen.”

Er komen in Europa gemeenschappelijke regels om een vuist te maken tegen bijvoorbeeld de moordende concurrentie met kippenfokkers uit Brazilië. De Europese Commissie heeft regels vastgesteld waar houders van vleeskuikens aan moeten voldoen; ze mogen voortaan maximaal met 21 kippen op 1 vierkante meter leven.

SP-Kamerlid Van Velzen: “Wetenschappers vinden 17 volgroeide kippen het uiterste, met het oog op het welzijn van de dieren. Nederlandse pluimveehouders zitten daar doorgaans ver boven en daarom is nu sprake van een kleine verbetering voor dieren in Nederland, maar het is nog lang niet genoeg. Het kan echter nog veel erger: in een land als Thailand, dat steeds meer naar Europa exporteert, wordt op een nog veel schandaliger manier met de dieren omgesprongen. Als klant in de supermarkt is het echter heel moeilijk te zien welk vlees is geproduceerd volgens onze minimale milieu- en dierwelzijnsnormen en welk vlees echt heel fout is. Een importverbod voor het foute vlees is niet haalbaar, volgens internationale handelsverdragen mag je producten niet zomaar bevoordelen, ook niet als ze duurzaam geproduceerd zijn. Maar wat volgens mij wél kan, is benoemen dat een product niet aan onze standaarden voor dierwelzijn en milieu voldoet. Dan zullen steeds meer mensen het laten liggen.”

Persbericht SP

Binnenkort spreekt de Kamer over de bio-industrie. De ruim 100.000 handtekeningen onder het burgerinitiatief ‘Stop fout vlees‘ hebben daarvoor gezorgd.

De SP heeft er vaak aandacht voor gevraagd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 08 mei 2007 :: 15.57 uur

121 Comments

121 reacties

  1. De eerste stap in een hele goede richting.
    Dat mensen beesten fokken enkel voor consumptie is al jammer. Dat de mensen door dit idee in de supermarkt meteen kunnen zien wat ze gaan komen helpt absoluut om het bewustzijn om hoog te krikken over deze idiote industrieen.

    Een super idee!

    Reactie door Anke — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.29 uur

  2. Ook al vormen verdragen een belemmering, er kan naar gestreefd worden die verdragen op te zeggen.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.49 uur

  3. Prima methode om fout vlees met een zwart label herkenbaar te maken voor de consument.
    Zinvolle bijdrage om verkeerd uitpakkende verdragen om te buigen.
    Van mij mag het allemaal nog veel verder gaan om fout-vlees-verspreiding aan banden te leggen, maar ja, de lobby’s zijn machtig.
    Krista, misschien kun je ook voorstellen om foute politici zwart te gaan labelen, die schaamteloos dierenwelzijn met voeten blijven treden en die maatregelen tot verbetering af blijven wijzen.
    Oormerken mag van mij in dat geval ook.
    “Domoor” erop verdient in deze de voorkeur!

    Reactie door kinkel — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.53 uur

  4. Er wordt gesproken over producten.
    Dat is nu net de fout.
    “Het” zijn geen “producten”. Hier is sprake van levende dieren alvorens ze tot “consumptie” vlees verworden.
    De economie moet nu eindelijk eens onderscheid gaan maken tussen levenloze natuur en levende natuur en rekening houden mer de sociale en ecologische peilers van het bestaan op aarde. Doet ze dat niet of doen de politici dat niet kan ik beter zeggen en dat doen die lui toch niet (ooit wel eens een politicus met ruggengraat gezien?)dan is het aan jou om goed op te letten en bewust te kopen.
    De wirwar van labels die er nu is maakt dat velen het nog stgeeds niet weten.
    Ik weet 1 ding. Zelden zal ik nog een Nederlands restaurant binnen stappen. Ik koop zelf in en ik bereid zelf zodat ik weet wat ik eet.
    De onverlaten die dag in dag uit dieren in concentratiekampen houden hebben helemaal geen gevoel voor die dieren. Uitgeschakeld (hadden ze al in de zwarte kousenkerk geleerd). De mensen beginnen trouwens zelf ook steeds meer op varkens te lijken. Als ik op straat loop zie ik toch bijna de helft van het volk te dik zijn. Wat is dat toch., dat consumeren en dat produceren? Walgelijk. Waar is toch de esthetiek gebleven, de poëzie en het waarachtige gevoel?

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.55 uur

  5. Ik ben het eens met Roelf: verdragen waar ze zinnig zijn, zijn mooi. Maar als verdragen ons dus “fout” vlees door de strot duwen, dan moet de SP maar het standpunt innemen dat dat verdrag (of dat gedeelte ervan) opgeheven wordt.

    Niet alleen menselijke, maar ook dierlijke waardigheid boven de winsten!

    Reactie door Emil Jacobs — dinsdag 8 mei 2007 @ 16.57 uur

  6. 21 kippen op een vierkante meter.Ik heb 2 kippen en die hebben 12 viekante meter,en dan denk ik nog nou nou.Als ik kip eet,een eerlijke betaal ik er wel wat extra voor.trouwens niet te eten die spoelkippen uit de supermarkt.

    Reactie door rafstal — dinsdag 8 mei 2007 @ 18.20 uur

  7. Is het misschien een idee om op het produkt verplicht foto’s te laten plakken van hoe het dier heeft geleefd en geleden? Verkoopt vast prima!

    Reactie door reint — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.03 uur

  8. Kunnen we ook onder fout vlees ook verstaan het de strot doorsnijden van beesten uit de naam van Allah.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.16 uur

  9. Eens met Roelf. Gonda en Reint.

    Reactie door Henny — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.20 uur

  10. laten we eerlijk gezegd al het vlees markeren.
    Het is toch eigenlijk gek dat wij mensen geboren zijn op deze aardbol met de gedachte dat we konden nadenken.
    Hoe het komt dat wij andere levende wezens opvreten.
    Als ik goed naar een koe kijk of een paard,zie ik geen verschil tussen alle wezens en onszelf.
    Ook 2 ogen,2 oren een tong,4 ledematen.
    Ik reed een tijdje geleden langs een slachtauto en staarde recht in de ogen van zo een koe,die voorzich uit staarde van angst.
    Dagelijks de holocaust van levende wezens die naar de slachtbank gaan.
    En wij de mens vinden ons het superieurst.
    Alles is uitgemoord door het wezen de mens.
    Gewoon stoppen met vlees eten en word vegatarier.
    Word wijs.

    Reactie door sander — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.23 uur

  11. @ 8 Reint, wat foto’s van varkens met Erysipelas of Aujeszky wil misschien ook wel helpen! Anders wel een mooie close up van wat Parvo faeces!

    Erik Sc

    Reactie door erik — dinsdag 8 mei 2007 @ 19.49 uur

  12. Kijk nou eens waar Europa zich mee bezighoudt!
    Zijn er geen zinvollere onderwerpen te bedenken?
    Oh ja, als meer mensen vegetarisch gaan eten, dan kan ieder dier prettig verder leven op een plek, welke een veelvoud is van hier genoemde getallen, nl. de vrije natuur!!!

    Reactie door Bernd Zwart — dinsdag 8 mei 2007 @ 20.18 uur

  13. Van het Consolidated album ‘friendly fa$cism’ – recorded between november 1990 and january 1991 – enkele zinnen uit de tekst van de track genaamd ‘Meat Kills’:

    ’25 gallons of water is needed to produce a pound of wheat. 2500 gallons of water is needed to produce a pound of meat.’


    The lenght of time the world`s oil reserves would last if all human beings ate a meat based diet would be approximately 13 years. The lenght of time the world`s oil reserves would last if all human beings ate a plant based diet would be approximately 260 years.’

    ‘Feedlots and slaughterhouses are both major polluters of rivers and streams.’

    ‘In 1989, over 40% of the world`s grain harvest was fed to animals going to slaughter. If the same grain was fed directly to human beings, there would be more than enough grain to feed the entire world.’

    Reactie door Koen — dinsdag 8 mei 2007 @ 20.31 uur

  14. @10
    Gelukkig is er wel verschil je zou maar als beest het zelfde zijn als de mens.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 8 mei 2007 @ 21.17 uur

  15. Van mij mogen ze al het vlees zwart labelen.

    En dan nog: het vlees is niet fout…de mens is fout!

    Reactie door e.krul — dinsdag 8 mei 2007 @ 22.10 uur

  16. Stop foute mensen!!!

    Reactie door e.krul — dinsdag 8 mei 2007 @ 22.10 uur

  17. Een verwondering…nee een verbazing overvalt mij…dat er nog steeds niet een zwarte label wordt gehangen aan foute mensen.

    De Kamer zou hier week in week uit over moeten spreken. Er zouden al 16.000.000 handtekeningen onder het burgerinitiatief ‘Stop foute mensen‘ moeten hebben gestaan.

    De SP zou daar vaak aandacht voor moeten hebben gevraagd.

    Stop graaiers…stop de marktwerking in de zorg…stop de oplichters en de bonusfanaten…stop de crimineel hoge salarissen… stop de bedriegers die telkens beweren dat ze voor volk en vaderland de politiek bedrijven, maar dit slecht voor macht en eigen gewin doen…stop de rijken die de angst om hun macht en rijdom te verliezen aanwenden om het volk te onderdrukken, ze dom willen houden en arm…stop het egoisme en de onmenselijke ongelijke behandeling van mens en dier, tja ze kan ik nog wel even doorgaan.

    Het monster in de mens is nog lang niet dood… de dood aan het monster!

    Reactie door e.krul — dinsdag 8 mei 2007 @ 22.26 uur

  18. Zo’n maatregel is waarschijnlijk gemakkelijk te omzeilen.Er wordt in diverse supermarkten niet altijd eerlijk verteld waar de producten vandaan komen. Wie geeft mij de garantie dat alle bio-producten ook zuiver zijn?Ik weet b.v. (toevallig) heel zeker dat de pinda’s voor pindakaas van de biowinkels van dezelfde groothandel kwamen als die van onze grootgrutters.
    Misschien, maar ook niet helemaal zeker,kun je de origine van een product in de supermarkt herkennen aan de bar code.
    Ik weet b.v. precies welke codes gelden voor producten uit Israel, en die koop ik dan ook nooit!. Maar om helemaal eerlijk te zijn…. ik twijfel wel eens aan de paprika”s die uit nederland zouden komen en dan vermoed ik dat ze toch uit Israel zijn.

    Reactie door hanneke — dinsdag 8 mei 2007 @ 23.29 uur

  19. Laten we een sticker plakken op foute politici en managers. Net zo goed fout vlees.

    Reactie door ReneR — woensdag 9 mei 2007 @ 0.01 uur

  20. ik ben het er volledig mee eens.
    Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Christa zich hierbij niet prettig voelt.
    Wat we moeten zien te bewerkstelligen is dat er een subside komt op het biologische vlees.
    Mijn vriend en ik hebben het best goed, maar als ik in de supermarkt een biologisch kippetje zie liggen voor e.9,= krab ik me ook nog wel even achter de oren.
    Het is maar drie biertjes is de kroeg en je doet er iets goeds mee, maar al die mensen die het niet kunnen betalen dan?!

    Nogmaals een subsidie op biologisch vlees mogen wij nog steeds in Nederland zelf bepalen. Als dat niet eens meer zo is en Europa dan een boete geeft wegens concurrentievervalsing, hoor ik het graag; dan wordt het echt tijd om te emigreren.

    Reactie door kaatje — woensdag 9 mei 2007 @ 0.56 uur

  21. Maximaal 21 kippen op 1 vierkante meter….werkelijk om je te bezeiken!
    Weten die buitenaardsen in Brussel wel hoe dat er uitziet???
    En het wordt nog gekker: Jawel, de WETENSCHAPPERS (U weet wel, die lieden in witte jassen van de SUN Vaatwasmiddel reclame) willen er maar liefst 4 kippen af pingelen per vierkante meter!
    Hebben die stropdassen wel eens een echt ei gezien? Da’s een ding waar vaak stront en een veer aan zit en 2 keer zo groot is als dat supermarktlegseltje en met een bijna oranje dooier.
    Kippen zijn dames die lekker tussen de bosjes de grond omwoelen op zoek naar beestjes. Maximaal 17 per vierkante meter; my ass!

    Reactie door MijnZus — woensdag 9 mei 2007 @ 1.27 uur

  22. De slachtoffers…
    In het leven gepletterd (KI)waar velen het licht niet mochten zien. Uitgemelkt, vertrapt en vernederd en in koelen bloede vermoord.
    Wat dacht je christen Balkenende… zouden koeien daarvoor geschapen zijn?

    Moddervette overvoerde varkens op weg naar de slachtbank. Dagenlang op elkaar gestapeld transport in de brandende hitte waar velen al het leven hebben gelaten.
    Wat dacht je christen Balkenende… zouden varkens daarvoor geschapen zijn?

    21 kippen op EEN vierkante meter. Nou ja, laten we er 17 van maken… zij mochten blijven ‘leven’. Je zal maar mannetjeskuiken geweest zijn… weggesmeten en vermalen in de versnippermachine.
    Wat dacht je christen Balkenende… zouden kippen daarvoor geschapen zijn?

    De huid van de nertsen nog warm… het leven siddert nog na. De couturiers staan te popelen om de vege lijven duurzaam te bekleden.
    Wat dacht je christen Balkenende… zouden nertsen daarvoor geschapen zijn?

    Kalkoenen, eenden, konijnen en herten vermoord voor het Nieuwe Leven. Het Kindeke is geboren… Kerstfeest? Vrede op Aarde? Vreten op Aarde!! Kassa en leve de economie!!!
    Wat dacht je christen Balkenende… zouden mensen daarvoor geschapen zijn?

    Levens vermoord. De afgekloven botten herinneren ons eraan. God zegen deze spijze en wel moge het u bekomen! De mens zal leven en gaat over lijken. De een zijn dood, de ander zijn brood.
    Zo hadden we dat gedacht… toch mens?

    En jij christen Balkenende? Vooral geen onderzoek naar dierenleed en mensenleed? Ook geen problemen met de 665.000 mensenlijken en de strop van Saddam?
    Wat dacht je christen Balkenende… die ‘schweinen’ kunnen er wel bij?

    Mijn God… heb je dan niet begrepen dat het een hele kluif voor je zou worden om als christen CHRISTELIJK over mens en dier te regeren?
    Nee niet VOC, maar F*CK YOU geldgod!
    Wat dacht je christen Balkenende… die ene ‘heer’ kan er ook nog wel bij?

    Eigenwijze, arrogante, christendomme Balkenende. Zie aan wat je hebt aangericht:
    De Man van Nazarath huilt! En het volk?
    Verraden voor die godvergeten zilverlingen.
    Nee christen Balkenende! Denk jij nou maar niet dat je je handen nog in onschuld kunt wassen.

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 2.44 uur

  23. 14.

    Je bedoelt de mens als beest,en de de dier als vredelievend wezen die het ecosysteem op pijl houd door de zwakkere uit de groep te halen,zodat de sterkere kunnen overleven.

    Zo is toch onze maatschappij ook.
    De sterkste vreten de armeren op,om zelf zogenaamd te overleven in alle luxe en weelde.
    alleen de mens vermoord er niet 1 om te overleven,maar roeit gelijk hele bevolkingsgroepen uit.
    Dus wie is het beest nu werkelijk.
    De dier of de mens.

    Reactie door sander — woensdag 9 mei 2007 @ 9.38 uur

  24. Mensen het maakt geen bal uit wat voor label er aan hangt, desnoods een paarse, als het goedkoper is dan kopen de mensen dit gelabelde vlees massaal, uiteindelijk draait het toch om de portomonee, en men let toch op het prijskaartje en niet op een labeltje.

    Reactie door Pool — woensdag 9 mei 2007 @ 9.43 uur

  25. PAS OP HET VOLGENDE VERRAAD VAN DE PVDA KOMT ERAAN.
    Tijdens een debat maandagavond zei FNV-voorzitter Jongerius dat ze naar de top komt als ze een uitnodiging krijgt, ‘onder iedere voorwaarde’. PvdA-kamerlid Ton Heerts zei bij hetzelfde debat dat het standpunt van zijn partij dat er niet aan het ontslagrecht wordt gemorreld, ‘niet in beton gegoten is’.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 mei 2007 @ 10.08 uur

  26. @23
    Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt een mens is veel erger als het beest.
    Het geen schande om een beest genoemd te worden in tegendeel zelfs.
    Maar het ecosysteem wat jij noemt natuurlijk gaat dat ook op met de mens.
    Weerstand daar tegen of dit te veranderen is onmogelijk.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 mei 2007 @ 10.48 uur

  27. @24 Pool.

    Ik vrees dat je gelijk hebt.
    Er is maar één manier en dat is die verdragen slechten en een eigen import beleid gaan voeren, jawel buiten de EEG om.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — woensdag 9 mei 2007 @ 11.09 uur

  28. 25
    PAS OP HET VOLGENDE VERRAAD VAN DE PVDA KOMT ERAAN.
    Tijdens een debat maandagavond zei FNV-voorzitter Jongerius dat ze naar de top komt als ze een uitnodiging krijgt, ‘onder iedere voorwaarde’. PvdA-kamerlid Ton Heerts zei bij hetzelfde debat dat het standpunt van zijn partij dat er niet aan het ontslagrecht wordt gemorreld, ‘niet in beton gegoten is’.

    Reactie door De Hakker

    Wel Hakker,

    Ik hoorde Jongerius ook zeggen, dat er plaatsen vrijkomen in de sociaal-economische raad en dat er best SP`ers te vinden zouden zijn die die plekken kunnen innemen.
    Ze heeft hierover met Jan Marijnissen gesproken, maar die gaf te kennen dat hij niet van plan is hiervoor te lobbyen!

    Wat te denken van dit allemaal???

    Reactie door e.krul — woensdag 9 mei 2007 @ 11.11 uur

  29. Off Topic

    Bij Stand.nl
    Het nieuwe Europese Verdrag is een goed alternatief voor de Grondwet?

    Oneens 63%
    Eens 37%

    Vanmorgen de 3 tevreden heren op radio I gehoord? Blij met Sarkozy en zij zagen geen nieuwe belemmeringen voor het nieuwe Verdrag.

    En het volk? Zegt NEE.

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 12.30 uur

  30. @29 PS

    Onze Jasper van Dijk is straks (13.00u/radio I) aanwezig bij Stand.nl.

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 12.41 uur

  31. @8 De Hakker

    ik had gezegd dat ik met u niet meer in discussie zou gaan,maar u gaat nu toch echt te ver met die racistisch getinte achterlijke opmerking.

    heeft u wel eens gezien hoe de dieren in onze zogenaamde humane slachterijen worden behandeld?!
    het treiteren,mishandelen en verminken van de dieren voordat zij een kogel door het hoofd krijgen of een dodelijke electroschock!

    het afsnijden van de keel is praktisch pijnloos en Moslims spelen zeker niet met hun eten!
    daarbij komt nog dat dieren in het wild eigenlijk hetzelfde sterven als zij als prooi gevangen worden,namelijk door het dichtbijten van de keel,ook wel verstikking genoemd.

    voor de zoveelste keer zit u weer oeverloos brallend te kwelen.
    komt u wel eens uit dat eigen wereldje waar u in leeft?

    Reactie door iew — woensdag 9 mei 2007 @ 13.09 uur

  32. @ 22 Gloria,

    Mooi en raak geschreven en helaas de verschrikkelijke waarheid.
    Zou het niet goed zijn dit te zingen op de melodie van welterusten mijnheer de president, slaap zacht?
    Ik zou het elke dag graag willen horen op de staatsradio…Week maken die harde christen pantsers.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 9 mei 2007 @ 13.50 uur

  33. @31
    Gek dat jij dit racistische vindt een opmerking van het de strot doorsnijden van dieren ten glorie van een nooit bewezen droomprins.
    En of het pijnloos is,ja is jouw strot al een keer doorgesneden ik neem aan dat je praat uit ervaringen.
    Gek dat jij daar mee eens bent de strot doorsnijden van beesten voor het offer van de waanzin van het geloof.
    Welke wereld leef jij dan.
    Ik weet wel als jouw uur gelagen is dat jij niet vraagt om een spuitje maar omdat jij zegt dat het pijnloos is je verzoek aan de arts is om je strot door te snijden.
    Succes ermee.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 mei 2007 @ 14.16 uur

  34. Voor ik het vergeet IEW het is me echt een rotzorg of jij met mijn in discussie wil gaan.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 mei 2007 @ 14.42 uur

  35. @ 29 Gloria

    Verhagen van gisteren bij BK en had de grootste moeite te verbergen dat het verdrag zonder referendum erdoor heen wordt gejast.

    Reactie door ACE — woensdag 9 mei 2007 @ 14.42 uur

  36. Hakker….kijk uit….IEW is kwaad, hoe kom jij aan de mazzel dat dergelijke figuren niet meer met je in debat willen/durven.
    Nou weet ik wel als figuren zo als IEW kwaad worden is het gevaar geweken ,hoor.
    zou IEW…misschien de pseudo van Martijn,Harmsen.o.d.kunnen zijn.???
    Oh….IEW heeft nooit van de vrijheid van meningsuiting gehoord !!

    Reactie door Joop Geel — woensdag 9 mei 2007 @ 14.44 uur

  37. @22
    Makkelijk om alleen de christen de schuld te geven van die slachtingen volgens mijn zijn daar nog wel meer soorten gelovigen en niet gelovigen verantwoordelijk voor.
    Onzinnig stuk en gaat aan de werkelijkheid voorbij.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 mei 2007 @ 14.47 uur

  38. @22 Gloria.

    Goed en lekker stukkie ,ik bedoel natuurlijk je bijdrage op,in dit geval @22.
    Voor mij zijn je meeste postings goed te lezen en to the point!
    Groet,geluk en tot lees.

    Reactie door Henk de Bruin — woensdag 9 mei 2007 @ 14.51 uur

  39. het wordt tijd dat de SP eens verandwoordelijkheid gaat nemen , i.p.v. als maar roepen, dit mag niet,dit moet niet.

    Reactie door peterN — woensdag 9 mei 2007 @ 15.09 uur

  40. prima initiatief lijkt me zo, en een mooie opstap naar de behandeling van het burgerinitiatief stop fout vlees.
    en nogmaals een dik compliment voor Krista die dit soort dingen keer op keer blijft agenderen. Het mag ondertussen weleens een keer afgelopen zijn en goed dat in dit plan ook de ecologische gevolgen onderdeel zijn van het keurmerk. De bio-industrie is voor een groot deel verantwoordelijk voor de co2-uitstoot, maar wordt vaak vergeten, dus aanpakken die hap.

    en een stukje zelfpromotie: samen met wat anderen heb ik in opdracht van Milieudefensie een filmpje gemaakt ter ondersteuning van de campagne, veel plezier!

    http://www.youtube.com/watch?v=4MjdMLDFfNE

    Reactie door Peter — woensdag 9 mei 2007 @ 15.13 uur

  41. DIT is een van de redenen waarom ik op de SP stem. Eindelijk wordt er iets gedaan aan de folterschuren.
    Hulde en nu doorpakken.

    Reactie door Littleheart — woensdag 9 mei 2007 @ 15.51 uur

  42. @ 39 peterN
    Als jij vandaag besluit om de helft minder vlees te eten dan neem jij in ieder geval je verantwoordelijkheid.
    Anders is het de pot verwijt de ketel!

    Reactie door Elsemie — woensdag 9 mei 2007 @ 16.32 uur

  43. @ 22 Gloria

    Sorry, ik had je bijdrage niet gezien.
    Is deze tekst van jezelf ?, vergeef mij mijn ongeloof.

    Onwaarachtig goed geschreven, zo een prachtig liederlijk protest heb ik nog nooit gelezen.

    Laat me even weten of die tekst van jezelf is, als dat zo is, MOET je wat met dit talent doen, laten liggen is de schaamte voorbij.

    Reactie door ACE — woensdag 9 mei 2007 @ 17.09 uur

  44. Hulde aan Krista voor dit initiatief!
    En helemaal eens met L’ecologiste: dieren zijn geen “producten”, maar net als wij levende wezens.

    Reactie door Marjolein — woensdag 9 mei 2007 @ 17.10 uur

  45. Gloria, wederom een dichtkunst van ongekende creativiteit meid.

    Maar waarom is Balkenende hier weer de kop van jut, er zijn toch veel meer schuldigen?

    Reactie door Carla — woensdag 9 mei 2007 @ 17.40 uur

  46. Het is voor het eerst dat ik de reacties bij de weblog van Jan Marijnissen lees; als de reacties altijd deze strekking hebben, dán adviseer ik onze politicus om deze mogelijkheid niet meer aan te bieden.
    Mijn stelling is: de mens is aan het verdierlijken en het dier wordt vermenselijkt.
    Als er een foute gedachte is dan is het wel het uitgangspunt van de PvdD dat “het dier de mens gelijkwaardig is”

    Reactie door Henk Grooten — woensdag 9 mei 2007 @ 17.57 uur

  47. 8@ 33@ De Hakker
    Dit wil ik toch even gezegd hebben: ik vind jouw reactie @8 niet enkel racistisch getint, ik begrijp ook niet welk plezier jij eraan hebt om dit te plaatsen of welke meerwaarde dit in jouw ogen geeft aan het onderwerp.
    Trouwens : hoe denk je dat hier kippen worden gedood : ondersteboven, hun poten in een klem vastgezet, vervolgens in een soort bad ondergedompeld worden om te desinfecteren en dan wordt hun strot ook doorgesneden, uiteraard machinaal.
    Daarnaast getuigt @33 en 34 van geen enkel respect voor Iew als persoon noch voor zijn geloof.
    @36 Joop Geel
    Vrijheid van meningsuiting wilt niet zeggen
    iemand belachelijk maken of beledigen.

    Er moet inderdaad eindelijk iets gedaan worden aan fout vlees, zwart labelen een goed plan.
    Verder ben ik het o.a. ook eens met @1Anke, @2 Roelf, @15 en 28 E.krul

    Reactie door Lieve — woensdag 9 mei 2007 @ 18.10 uur

  48. Misschien word het eens tijd dat we hond op het menu zetten, hond, een mooi stukje scharrelvlees.

    Reactie door JanJaap — woensdag 9 mei 2007 @ 18.21 uur

  49. Zodra een arm land zich zelf probeert te ontwikkelen, zal de SP dat wel eventjes frusteren.

    Reactie door BF — woensdag 9 mei 2007 @ 18.36 uur

  50. Ik heb eerlijk gezegd niets tegen het eten van vlees op zich. Wel heb ik iets tegen de bio-industrie. Dieren moeten op een normale manier kunnen leven. Ik ben tegen mishandeling van ieder levend wezen.

    Reactie door Henny — woensdag 9 mei 2007 @ 19.02 uur

  51. @ 46 Henk Grooten,

    Eigenlijk zou ik niet eens moeten reageren. Maar ik zeg je dit.
    Mensen behoren tot de soort (species) Homo sapiens.
    Onder elkaar maken ze behoorlijk wat onderscheid hetgeen kan leiden tot racisme.
    In de natuur zijn heel veel soorten. Wanneer die soorten zonder respect behandeld worden door de mens (die over zichzelf kan contempleren) dan is er sprake van speciesisme.
    Waarom wil de mens zich verheffen boven zijn soortgenoten en boven zijn medeschepselen op deze aarde? Alleen omdat hij die macht heeft? Hij kan kiezen, een tijger die zijn prooi bespringt niet.
    Zielig vind ik het, droevig en uitermate negatief en wel zo negatief dat wanneer iedereen zo was als jij ik er serieus aan zou denken om er een eind aan te maken want in zo’n domme fascistische racistische wereld wil ik als kosmosisch wezen niet leven.
    Gelukkig is er nog hoop gezien enkele zeer goede reacties hier. En gelukkig heb je je gedachten opgeschreven hetgeen in alle negativiteit toch iets positiefs is.
    Ik hoop dat je je vergissing inziet.

    Reactie door L'écologiste — woensdag 9 mei 2007 @ 19.06 uur

  52. @47
    Ten eerste heb ik niemand beledigd.
    Dat jij dat niet begrijpt is jammer.
    De opmerking heeft niets met racisme te maken.
    Ik heb weinig respect voor het geloof en ik weet niet of IEW gelovig is me ook een zorg.
    Moet ik respect hebben voor iemand die mij voor racist uitmaakt.
    En ja het is niet anders het maak me geen donder uit of wie en wat met mij in discussie gaat of moet ik in IEW ze straatje zitten wat moet ik ermee met zo opmerking van hem.
    Kan je mijn vertellen wat er racistisch aan is dat ik kenbaar maak dat ik het onzin vindt dat er mensen voor een z.g god een dier de mes in de strot zetten.
    Wie is nu wie aan het beledigen.
    Ben ik een racist als ik zeg dat het een schandaal is dat men in Spanje voor de lol een sabel door de strot van een stier steekt of is dat wat anders.
    Als jij niet begrijpt wat de meerwaarde is omdat ik vindt dat dit dieren mishandeling is voor het geloof of de lol moet je eerst maar bij je zelf te rade gaan.
    IEW geeft aan dat het volkomen pijnloos is daarom de suggestie hem kant op voorkom de pijnlijke prik en laat als je einde nadert je pijnloos een humane dood sterven door je strot te laten doorsnijden.
    Begrip voller kan ik toch niet zijn.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 mei 2007 @ 19.29 uur

  53. van viking balen/vvd.
    donner wat?i doet allerlij als het maar fout is/cda.
    balkenbrij/cda,en de voltallige cu gehaktballen.
    en al hun voorstemmers,
    allemaal fout overjarig vlees,en door foute lui gefokt.das pas fout vlees.gelijk zwart markeren.

    Reactie door ad — woensdag 9 mei 2007 @ 19.32 uur

  54. @47 Lieve ( nee,he???)

    Wat is dan de vrijheid van meningsuiting,wat voor de een een belediging is , is voor de ander een realiteit.
    Vrijheid van meningsuiting kent geen tussen-
    weg, het is maar hoe je het opvat en aan welke kant je staat en of je je mening durft geven.
    Wie heb ik beledigd ??? Wie heb ik belachelijk gemaakt ??
    Ik denk dat jij je de functie van vliegende non aanmeet en het goede vrouwtje probeert uit te hangen. Mag wel hoor, als het je oplucht wil ik best je biechtvader zijn.
    Maar voor de rest ben je bij mij in elk geval aan het verkeerde adres.
    Je deelneming aan de discussie heeft geen enkele toegevoegde waarde.

    Reactie door Joop Geel — woensdag 9 mei 2007 @ 19.55 uur

  55. @35 ACE

    Ja ik heb Verhagen gehoord. Had het hier nog ergens willen melden. En nu doe jij het gelukkig.
    ACE, ze proberen het volk te kneden en te kneden alvorens we in de Europese gaaroven worden geschoven en als warme broodjes worden verslonden door de euromaniakken.

    @43
    ACE, de tekst is rechtstreeks vannacht geboren. Nee geen plagiaat.

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 20.19 uur

  56. @51 L’ecologiste

    Amen!

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 20.22 uur

  57. @ 49 BF
    Ontwikkelen doe je niet ten koste van anderen,
    niet ten koste van levende wezens.
    Ontwikkeling is ‘dank’zij de inspanningen van velen mogelijk. Die dank moge duidelijk zijn.
    De enigen die hier hevig gefrustreerd zijn, zijn de dieren en iedereen die deze mishandeling mogelijk maakt, ook de consument, is verantwoordelijk. Of je nu stemt of niet!

    Reactie door Elsemie — woensdag 9 mei 2007 @ 20.24 uur

  58. Het verloop van dit draadje laat zien wat er gebeurt als je 17 tot 21 kippen op een vierkante meter zet: ze pikken elkaar de ogen uit…

    Reactie door MijnZus — woensdag 9 mei 2007 @ 20.25 uur

  59. @ 36 Joop Geel

    Wat ik weet is dat iew nooit een pseudo zal gebruiken, en zeker niet met namen van kortzichtige mafkezen zoals jij aangeeft in jou reactie.
    Dus laten we daar geen discussie over hebben want iew is en blijft iew.

    Zolang ik op dit weblog aanwezig ben heeft onze iew altijd een ruime en heldere kijk op de politieke items gehad die hier op deze weblogs verschijnen.
    Persoonlijk vind ik iew een integer persoon, voor zover ik hem heb ervaren op dit weblog, en mijn gevoel zegt dat ook.

    Zijn poliioek inzicht is voor menigeen zeer verhelderend ook voor mij,.

    OK,.. men heeft het recht om zijn mening te uiten, maar men heeft ook het recht op publicatie, en dat geld voor iedereen.

    Daarnaast Joop zal het jou ook wel opgemerkt zijn dat veel bloggers een kort lontje begint te krijgen of heb ik het mis met al dat geruzie over en weer.

    Reactie door Pool — woensdag 9 mei 2007 @ 20.39 uur

  60. 52 de Hakker.

    Ik kan een heel eind met je meegaan en waartegen je bent.
    Alleen wat jij aangaf is dat allah dat zo nodig moet vinden.
    Het geld niet bij allah alleen hoor.
    Ook bij het joodse geloof.

    Ik was erbij toen zij een schaap slachten,door eerst de slagader in de nek te raken.
    Dat is door al het bloed uit het lichaam op te vangen.
    Zo heb je schoon slachtvee over.
    Ik heb niet van die schaap gegeten.
    Ik was 11 jaar toen.
    Die manier of de europese manier is massaslachtingen elke dag.

    Reactie door sander — woensdag 9 mei 2007 @ 20.54 uur

  61. @45 Carla

    Hoi Carla! Waarom Balkenende?
    Omdat een leider verantwoordelijk gesteld behoort te worden voor alle mistoestanden in een land. Hier worden nog altijd dieren en mensen op schandalige wijze mishandeld, genegeerd en en in de steek gelaten.
    Ook deze man beseft niet wat hij in handen heeft gekregen. Als christen behoor je uit Christus te handelen. Als hij dit deed was ons land al van aanzien veranderd! Wordt er niet geheuld met de geldduivels, worden de oudsten niet uitgebuit en verwaarloosd, worden de chronisch zieken met liefde en zorg behandeld en serieus genomen, mogen de kinderen weer tot ons komen, worden alleenstaande ouders niet als paria’s mishandeld, hadden we allemaal recht op EEN ziekenfonds en konden we ons vrij bewegen in bussen en treinen die het volk behoren te dienen op hun wegen, zouden armen niet arm zijn omdat er eerlijk GEDEELD wordt en werden dieren MENSWAARDIG behandeld…
    en BOVENAL was er weer VREUGDE in ons land.

    Ha,ha sprookje? Nee Carla, waar Balkenende in gelooft is een sprookje! Je kan je eigen geluk niet op de puinhoop van de ander bouwen. Je kan je land niet leiden als je de MOORDENAAR van Irak aanbidt en wegkruipt voor een onderzoek waarvan je weet dat je hangt. Op zondag in de kerk gaan zitten en de rest van de week het volk afknijpen, besodemieteren en stiekem uitleveren aan de Europese geldgoden. En je bent helemaal van God verlaten als je de armsten laat verdrinken en jezelf op een drogie zet met een forse salarisverhoging.

    Kortom, deze christen is LAUW en VOCt dit land bergafwaarts met de Bijbel in zijn hand. Rouvoet idem! Zet Middelkoop in die zijn pensioen weet veilig gesteld dmv clusterbommen en zijn huidige baan ontleent aan moordtuig! GIJ ZULT NIET DODEN is een lachertje voor hem. En om een lang verhaal kort te maken: CHRISTENBENDE!

    Dag Carla, Zeg nou zelf:
    Het is tijd voor revolutie!

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 21.28 uur

  62. Webmaster

    Ik weet niet of het u opgevallen is maar in de kop van dit item zit een foutje n.l…..

    Vout vlees zwart markeren…

    Reactie door Pool — woensdag 9 mei 2007 @ 21.45 uur

  63. Er staat Vout vlees boven het artikel.

    Reactie door rafstal — woensdag 9 mei 2007 @ 21.57 uur

  64. @ 62 Pool VOUT, VOUT, VOUT

    Pool, ik had dit gisteren ook al gemeld. Het werd verbeterd, mijn melding verwijderd en nu staat het er weer knap vout. Ik snap er niets meer van.

    Alles goed?

    Groetjes, Erik Sc

    Reactie door erik — woensdag 9 mei 2007 @ 22.13 uur

  65. Spelvouten maken is helemaal de bom deze zomer!

    Reactie door MijnZus — woensdag 9 mei 2007 @ 22.27 uur

  66. Gloria, ik ben zeker geen fan van JP (wie wel) maar er zijn velen schuldig aan het geen jij hierboven beschrijf, bekijk het over de hele wereld, dan wordt je niet vrolijk, het zou te veel zijn om op te noemen maar je begrijp wel wat ik bedoel, de wereld zou er een stuk mooier uit moeten zien maar helaas zijn vaak de verkeerde mensen aan de macht.

    Dat is al zolang de wereld bestaat, mensen hebben elkaar altijd naar het leven gestaan , en het zal er niet beter op worden, Gloria geniet van hetgeen je wel hebt (goede en lieve kinderen) misschien kleinkinderen, geniet van de mensen die je in jou wereldje om je heen hebt en wees goed voor elkaar, dat probeer ik ook en het lukt me dan toch om gelukkig te zijn, doe gezellig een bakkie bij de buurvrouw en maak een praatje met de slager en bakker, ik noem maar wat , denk niet dat ik me afsluit van de ellende in de wereld maar als je je er te druk om maak ga je erzelf aan onderdoor.

    Lieve Gloria, probeer een beetje te genieten en put uit je vrijwillegerswerk voldoening , lach en drink op zn tijd, doe ik ook.

    Zo nu een wijntje en sigaretje (hondje is al uitgeweest)

    groetjes en goede nacht, Carla

    Reactie door Carla — woensdag 9 mei 2007 @ 22.29 uur

  67. @ 55 Gloria

    Ik hou helemaal niet van dat kleffe gedoe van complimenten maar die tekst danst op het ritme van je bloed zo je hart binnen om daar voor eeuwig te heersen.

    Gloria jij hebt onmiskenbaar een groot poëtisch talent. Ik garandeer je dat er in Nederland geen 5 mensen zijn die je dit na kunnen doen. Het zou echt eeuwige zonde zijn als je hier niets mee doet.

    Heb je aanleiding nodig, kun je het ook over de pracht van het leven ?

    Reactie door ACE — woensdag 9 mei 2007 @ 22.46 uur

  68. @64 Carla

    Geloof mij Carla, in zekere zin geniet ik ervan om bij de armsten te horen.
    Hoe anders had ik kunnen weten dat het water hen tot aan de lippen staat? Hoe het leven er van deze kant uitziet?
    Ervaring is de beste raadgever en weer believe it: mijn Raadgever is goed voor mij!
    Valt er meer te genieten?

    Welterusten Carla. Groet hond van mij!

    Reactie door Gloria — woensdag 9 mei 2007 @ 22.49 uur

  69. moeten wij dat doen net politic
    Zwart markeren
    My droom

    Reactie door Guess/bozo — woensdag 9 mei 2007 @ 23.43 uur

  70. @67 ACE

    De pracht van het leven… zet mijn hart in het laaiende vuur waar mijn bloze fluistering
    versmelt in de oneindige warmte van het Hart dat vurig gloeit van minnekracht die het ijs in mij doet breken en stilletjes opwelt in dat wonderbare gevoel dat enkel vreugdetraant.

    Reactie door Gloria — donderdag 10 mei 2007 @ 2.30 uur

  71. @Hakker
    “Begripvoller kan ik niet zijn.”
    Begripvol is niet hetzelfde als begriploos, en kunnen niet hetzelfde als willen.

    Reactie door Kakel — donderdag 10 mei 2007 @ 8.47 uur

  72. @ 62 Pool,

    Er stond eerst wel degelijk fout vlees. Waarschijnlijk is onze webmaster onder druk gezet door de vleesindustrie of iets dergelijks. Dit zal wel de juridische oplossing zijn.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 10 mei 2007 @ 8.56 uur

  73. @ 70 Gloria,

    Toi la gloire la poésie.
    Vive la vie et la lumière.
    Le bonheur et chaleur du Coeur.

    Het volgende stukje van Charles Baudelaire uit Le Voyage geeft het wel een beetje de houding weer denk ik:

    “Mais les vrais voyageurs sont ceux-là seuls qui partent
    Pour partir, coeurs légers, semblables aux ballons,
    De leur fatalité jamais ils ne s’écartent,
    Et, sans savoir pourquoi, disent toujours : Allons !”

    Reactie door L'écologiste — donderdag 10 mei 2007 @ 9.09 uur

  74. Eigenlijk veel beter Vout Vlees!

    Zie je gelijk in een oogopslag hoe Vout het is!

    Reactie door e.krul — donderdag 10 mei 2007 @ 9.44 uur

  75. 46

    Henk Grooten

    Je zegt: Mijn stelling is: de mens is aan het verdierlijken en het dier wordt vermenselijkt.

    Ik zou het anders willen zeggen: wat er allemaal aan slechtheid uit het menselijkbrein is ontsproten, is door het hele dierenrijk nooit meer te evenaren, sterker nog, de dieren zouden nooit tot zulke walgelijke ideeën komen, zij doden slecht om te overleven en niet om te misbruiken!

    Reactie door e.krul — donderdag 10 mei 2007 @ 9.50 uur

  76. De V en F toets zitten dicht bij elkaar : Iedereen weet toch ….
    Opvonkspul om het veels sneller te laten groeien , liefst zonder vet is een trend die zich zal voortzetten , onder druk van Poen !

    De vraag is hoe de stoffen zich “voortplanten “in lichamen die dit vlees opeten : misschien ( en daar zijn al veel experimenten mee gedaan ) kan je vlees Klonen op planten/bomen ; dus in de toekomst wat minder dierleed ?

    Reactie door Fred — donderdag 10 mei 2007 @ 10.51 uur

  77. @ De Hakker

    “racistisch getinte opmerking” wil niet zeggen dat ik u als racist zie,of er voor uit wil maken.
    lees nu eens wat er staat ipv wat u denkt dat er staat.

    en voordat u weer direct vergif gaat spugen,hier heeft u een stukje informatie over het ritueel pijnloos slachten:

    [bewerk] Islamitisch slachten
    Net als joden kennen moslims voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden die in acht genomen moeten worden voordat het vlees is toegestaan voor consumptie (halal) zijn:

    De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
    De slachtplaats moet rein zijn.
    De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
    Het dier wordt met de kop in de richting van de qibla geplaatst.
    Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor Diegene die in het voedsel voorziet: de Allerhoogste.
    In één beweging worden de halsslagader, de luchtpijp en de zenuwbanen naar de hersenen doorgesneden. Hierdoor verliest het dier het bewustzijn en stopt het hart met kloppen.
    Er zijn twee varianten van islamitische slacht: dhabh: doorsnijden van de keel (bij kleinvee/gevogelte en rundvee) en nahr: doorsnijden van de halsslagaders aan de basis van de nek (dromedarissen en rundvee). Over de toepassing van deze varianten bestaat geen eenheid van opvatting onder islamitische geleerden.

    De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten. De slachtplaats moet rein zijn. De slager moet zorg dragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes moet niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Geslachte dieren mogen niet door andere dieren gezien worden.

    [bewerk] Andere voorwaarden die van belang zijn
    De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.

    De Koran stelt dat alle vlees geofferd in naam van iets anders dan God haram is. Sommige islamitische geestelijken zijn de mening toegedaan dat vlees van toegestane dieren die door een niet-moslim zijn geslacht, maar wel op de door de moslims voorgeschreven wijze, ook halal is. Kosher vlees en vlees van dieren die door christenen in naam van God geslacht zijn, worden ook als halal beschouwd (Soera De Tafel 5). Soera De Tafel 3 stelt dat de regels niet gelden voor degene die honger heeft. Liberale moslims vatten dit op als dat al het vlees gegeten mag worden als men honger (trek) heeft, terwijl de meer behouden moslims er van uitgaan dat de honger een kwestie van leven of dood moet zijn, voordat men niet-halalvlees eet.

    Bloed is een belangrijke bron voor het verspreiden van bacteriën, vandaar dat eleminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is.

    [bewerk] Pijn
    Vergelijkend onderzoek heeft aangetoond dat de islamitische manier van slachten geen pijn veroorzaakt, terwijl met de CBP-methode (captive bolt pistol stunning) het dier hevige pijn lijdt. Bovendien zorgt de islamitische methode ervoor dat de maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam verdwijnt. [1]

    Door de plotselinge stagnatie van bloedtoevoer naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het stagneren van de bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit stuiptrekken er vervelend uitziet, is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer.

    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha

    toch wel Jofel dat wikipedia…

    Reactie door iew — donderdag 10 mei 2007 @ 13.21 uur

  78. http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/afleveringen/28918898/items/29789058/

    our daily bread…

    Reactie door qui viv(r)e — donderdag 10 mei 2007 @ 14.57 uur

  79. @77
    Prima stuk IEW ik kan er niets mee je heb wel even moeten zoeken maar je heb je best gedaan zie ik.
    Dat is al een pluim waard.
    Ik vind dieren opofferen voor een god onzin.
    Ik heb eens een film gezien dat een of ander iemand uit een land op bezoek kwam aan de kant stonden tien kamelen als begroeting werden de kelen van die kamelen de strot door geneden.
    En of dat wel of niet pijnloos is zou me een rot zorg zijn.
    Sorry,dat ik me een beetje vaag uitdrukt met de landen want voor je het weet zit ik weer in de rachitische getinte hoek.
    Ik kreeg niet de indruk dat die kamelen dat Jofel vonden.
    Dat jij mijn een zegel op plakt van een rachitische getinte opmerking vind jij zoals uit je reactie blijkt normaal.
    Dus schijnbaar zie jij zo opmerking niet als vergif.
    Maar goed ieder zijn mening hier niet waar IEW.
    Sterkte.

    Reactie door De Hakker — donderdag 10 mei 2007 @ 16.43 uur

  80. @73 L’ecologiste

    In jouw oase mocht ik even vertoeven.
    Verfrist en versterkt weer op weg… Allons!
    Zien waar de wind mij brengt… doortrekkende verder steeds verder naar waar mijn hart ongedurig naar hunkert en ik telkens vergeet dat rozenpaden niet zonder doornen zijn.

    Reactie door Gloria — donderdag 10 mei 2007 @ 17.20 uur

  81. @ Gloria (22):

    Wat dacht je? Zouden MENSEN daarvoor geschapen zijn?

    Voor de concurrentie, die in indt geval in de meest letterlijke zin moordend is?

    Maar mensen gaan vaak niet veel beter om met andere mensen. Behalve dan dat kannibalisme minder voorkomt.

    Waarom blijft de mens steeds in dezelfde vouten ferfallen?

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 10 mei 2007 @ 17.36 uur

  82. Correctie: “indt” moet zijn: in dit

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 10 mei 2007 @ 17.39 uur

  83. @ 80 Gloria,

    “Du château de la rose des vents”
    Tabé ik groet je tot ziens. Ik vertrek voor een tijdje.
    Hou je goed.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 10 mei 2007 @ 18.13 uur

  84. 80 Gloria,

    Voor ik weg ben:

    L’important, c’est la rose

    http://www.paroles.net/chansons/16053.htm

    A bientôt

    Reactie door L'écologiste — donderdag 10 mei 2007 @ 18.20 uur

  85. Ach, ook de webmaster kan wel eens een fiktoutje maken, toch?

    Het stond er folgens mij inderdaad eerst goed, maar het is vout verbetert.

    Fast mit eine Bedoelung…:)

    Reactie door Wilbert — donderdag 10 mei 2007 @ 19.00 uur

  86. @ 81 Olav Meijer,

    Omdat die het licht niet gezien hebben.
    De meesten zitten in de onderwereld te modderen en zien slechts concurrenten op hun weg. Hun weg hun snelweg hun carière, hun ambitie: materialistische ambitie. Waarom? Ja waarom? Waarom niet eens een ander element dan het tastbare?
    Waarom geen lucht? Waarom die angst? En dan waarom zovelen nog steeds het geestelijke gebruiken om zichzelf materieel bedienen zoals Bakellende en al die CDA en CU aanhang?

    Olav we zitten in rare tijden.

    Ooit gehoord van het massadefect? Er zijn op dit moment gigntisch veel mensen die het licht wat sommigen onder ons zien wegzuigen en daardoor heel dik worden. Compris?

    Olav ik weet het uiteindelijk ook niet hoor maar ik heb er al heel wat jaren op zitten hier en mijn ervaring is dat de angstigen vaak hele foute dingen doen met de talenten die ze van onze kosmos gekregen hebben.
    Maar wie ben ik om een ander te veroordelen? Misschien heb ik wel veel minder talenten gekregen.

    Concurrentie wordt vaak vergoeilijkt door te zeggen dat die er volop in de natuur is. The struggle for life weet je wel. Maar er is behoorlijk veel coöperatie en daar hoor je die Voccers en Bush aanhangers niet over. COÖPERATIE!!!!!
    Maar dat past niet in het geprogrammeerde DNA van de machtigen. Enfin l’ évolution va donner le résultat de cette développement.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 10 mei 2007 @ 19.26 uur

  87. @83/84 L’ecologiste

    Dieu vous benisse!
    Au revoir.

    Reactie door Gloria — donderdag 10 mei 2007 @ 21.42 uur

  88. @Gloria — donderdag 10 mei 2007, 21.42
    (En ook met een ;) naar l’écologiste)

    On Meurt Tous D’Amour
    (Valérie Lagrange – Les Trottoirs de l’Eternité, 1983)

    Reactie door Wilbert — donderdag 10 mei 2007 @ 22.50 uur

  89. Personne n’entend…

    Reactie door Wilbert — donderdag 10 mei 2007 @ 23.49 uur

  90. Je pense ce qu’on me dit de penser
    Je suis conditionné

    Reactie door Wilbert — vrijdag 11 mei 2007 @ 0.28 uur

  91. @81 Olav

    De mens is broos en bekleedt zich iedere dag met het harnas van de angst, waarachter de liefde gedoemd is te schuilen in de gevangenis van tijd en ruimte.
    Wie of wat kan haar nog treffen?
    Kan zij anders dan geduldig wachten tot de mens tijd en ruimte aan haar vrijgeeft?
    Daar is moed voor nodig. Want de ontpantserde mens neemt het risico om verwond te raken aan de gifpijlen van concurrerende jagers die recht in het hart kunnen treffen.
    Is liefde dan slachtoffer? Integendeel!
    Liefde is onverwoestbaar. Haar fluidum is van hemelse aard. Rust en roest niet in de altijddurende dans de mens te verleiden
    diens ivoren toren te verlaten, het ijzeren harnas af te werpen en te herkleden met het doorzichtige gewaad van de ongeveinsde liefde.
    Pas dan zullen de lessen niet herhaald hoeven te worden.

    Reactie door Gloria — vrijdag 11 mei 2007 @ 1.09 uur

  92. Om ze allemaal aan het eten te houden zullen we helaas toch de lopende band productie moeten handhaven.
    De vraag is hoe kunnen we het anders doen.
    http://home.planet.nl/~choncoop/nick/HandigeDingen/hd006.htm

    Reactie door De Hakker — vrijdag 11 mei 2007 @ 7.17 uur

  93. @79 De Hakker

    waar kunt u nu wel wat mee… behalve uzelf.
    ik vind het niet goed dat dieren geslacht worden voor wat voor kul reden dan ook!
    of het nu in naam vam God,Allah,of Jezus Christus is of voor/door overproductie in de industrie.

    maar doe nu niet net alsof Moslims/Islam slagers op een wredere of meer smerige en pijnlijke manier zouden slachten dan anderen,ik heb u het tegendeel geleverd,dus kraam niet van die onzin uit als u niet weet waar u het over heeft.

    daarbij betiteld u een scene in een film die u dan maar even aanhoud alszijnde de waarheid.
    ik zeg het iedere dag weer tegen mijn kind,FILMS zijn niet echt…. het zijn maar FILMS!

    Reactie door iew — vrijdag 11 mei 2007 @ 12.16 uur

  94. @93
    Je verdraaid de boel ik heb gezegt dat ik het een schande vindt om dieren in een naam van een god de strot door te snijden.
    Dus het z.g offer.
    De Film was echt net zo echt en waar als jouw verhaal op Wikipedia is.
    Wat jij er allemaal van maak is mijn een zorg.
    Je ziet de mens nog steeds niet als eenheid omdat als men toevallig een groep pakt die jij schijnbaar niet ziet als horende bij deze eenheid het woordje racist in de mond neemt.
    Daarvoor zou ik me maar eens gaan schamen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 11 mei 2007 @ 13.28 uur

  95. @de Hakker.

    u vertikt dus gewoon om te lezen wat er staat om uw gelijk maar te kunnen bewerkstelligen.

    u bent degene die telkens alles verdraaid nota bene!
    uw woorden: “Kan je mijn vertellen wat er racistisch aan is dat ik kenbaar maak dat ik het onzin vindt dat er mensen voor een z.g god een dier de mes in de strot zetten.”

    en dan zegt u weer: “Je verdraaid de boel ik heb gezegt dat ik het een schande vindt om dieren in een naam van een god de strot door te snijden.”

    maar nu gaat u zeker weer zeggen dat dit niet zo bedoeld was…

    ook een “niet” racist kan een racistisch getinte opmerking maken,maar dat snapt u waarschijnlijk niet.

    u ziet de mens zelf niet als eenheid,anders had u die opmerking niet gemaakt over Islamitisch geslacht vee.

    ten eerste is het schoner en op een minder pijnlijke manier geslacht dan in onze eigen slachterijen.[en dat staat niet alleen op wikipedia]

    en praktisch pijnloos is niet hetzelfde als “IEW geeft aan dat het volkomen pijnloos is.”

    wie verdraaid hier nu de boel?!
    man leer toch eens lezen…!

    en ja ik weet het… u kunt nergens wat mee.

    Reactie door iew — vrijdag 11 mei 2007 @ 15.01 uur

  96. Nee,IEW ik kan daar niets mee.
    Dat je dat niet begrijpt alleen een racist kan een racistische getinte opmerking maken dat begrijp je toch wel.
    Je moet bij het onderwerp blijven het de strot doorsnijden van beesten om een god te bevredigen”
    Natuurlijk had daar ook kunnen staan de hersens inslaan van een zeehond voor een bontje voor madam.
    Of het met een stok volproppen door de strot van een gans om een goede lever pastei te krijgen.
    Je leeft nog in een verkeerde wereld IEW ik ben wat verder als jij.
    Ik zie de mens als geheel en waar de pijn is signaleer ik dat jij vind dat je dat bij sommige groepen(dus het maken van onderscheid bijna het zelfde als racisme) die jij nog ziet dit niet mag.
    Wie heeft nu eigenlijk nog een racistisch getinte gedachte dat ben jij IEW.
    Misschien mag ik het duidelijker maken 10 man
    verder even in jou gedachte 5 blanken 5 donkere relschoppers jou gedachte is dan IEW geef ik die blanke een lel voor de kop is er niets aan de hand geef ik die donkere een lel voor de kop dan is die racistisch getint.
    Maar ik zie gewoon tien man IEW en elk van die tien man kan een lel voor zijn kop krijgen.
    Nu als jij zo gaat denken dan is jou gedachte van onderscheid weg en ook je racistische getinte manier van denken.
    Verder ben je niet de man van het woord eerst gaf je aan dat je met mij niet meer in discussie gaat.
    Je vertoont toch een teken van slapte maar aan de andere kant ook weer sterkte door deze fout in te zien.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 11 mei 2007 @ 16.57 uur

  97. @ 95 Iew

    Hakker vraagt zich slechts af of het handelen dat kenmerkend voor een bepaalde groep is, fout kan zijn. Dat het kenmerkend is voor de groep is evident echter hij maakt geen onderscheid.
    Het plastische taalgebruik verandert de inhoud van de tekst niet. Vijandigheid blijkt nergens uit en voor minachting moet een vergelijking worden opgeworpen hetgeen niet het geval is.

    De tekst is niet racistisch of discriminerend.

    Iew, je hebt dus totaal niet het recht Hakker de mond te willen snoeren. Dit is aantasting van de vrije meningsuiting.

    Reactie door ACE — vrijdag 11 mei 2007 @ 20.01 uur

  98. Beste Hakker.

    bent u nu echt zo blind van uw eigen gelijk?!
    even heel simpel,het onderwerp gaat over:Vout vlees en het importeren en consumeren ervan.
    uw vergelijk met volgepropte ganzen en het doodknuppelen van zeehondjes heeft geen bal te maken met het slachten zoals Islamitische slagers dat doen.

    dat is namelijk het tegenovergestelde,en dat valt al helemaal niet onder Vout vlees.

    met Vout vlees bedoeld zoals in de bio industrie “gekweekt” word met groeihormonen, en methodes om bv een kip binnen 2 weken van kuiken tot volwassen te kweken,om het vervolgens in een lopendebandfabriek geslacht te laten worden is dus Vout!

    en nogmaals Islamitisch geslacht is dus geen Vout vlees.
    de dieren worden normaal grootgebracht en staan ook niet met 25 op een vierkante meter.
    ook krijgen zij normaal voer.
    en het slachten is schoon en vrijwel pijnloos,maar daar kunt u natuurlijk weer niks mee…

    uw opmerking:
    “Kunnen we ook onder fout vlees ook verstaan het de strot doorsnijden van beesten uit de naam van Allah.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 8 mei 2007 @”

    heeft dus al zowiezo niets met het onderwerp te maken,en staat dus niet in vergelijking tot zeehondjes en ganzen.
    waarmee u weer probeert te draaien in uw discussie en het probeert te laten lijken of u in uw recht staat,met verhaaltjes over relschoppers en films als uw beste bronnen.

    maar even een vraag: als ik “grappig getinte opmerking” had gebruikt, dan had ik u dus ook gelijk een grappenmaker genoemd?! of had ik u voor humorist uitgemaakt?

    en of je een dier dood in naam van Allah of in naam van niets, dat maakt werkelijk geen verschil hoor,dood is dood.
    wat wel uitmaakt is hoe het dier heeft geleefd [is verzorgd] en hoe het word geslacht [doodgemaakt]

    dus of u weet totaal niet waar u het over heeft,of u heeft het onderwerp niet gelezen.
    uw opmerking over Moslims is dus misplaatst en ik vind em daarom dus racistisch getint.

    zeg maar een slappe opmerking.
    en als u zegt dat u geen racist bent,dan geloof ik u direct want zo heb ik nooit over u gedacht.
    u weet gewoon niet waar het over gaat en daarom kan u er niets mee…

    Reactie door iew — vrijdag 11 mei 2007 @ 20.08 uur

  99. @97 ACE

    Hakker vraagt zich helemaal niets af,hij vraagt om een verbod voor Islamitisch slachten met die opmerking,en als ik “de opmerking” racistisch getint vind dan mag dat ook,dat is ook vrijheid van meningsuiting.

    Islamitisch geslacht vee/vlees komt niet uit de bio industrie,en het slachten is vrijwel pijnloos,nogmaals in wiens naam het dier geslacht word is niet belangrijk,ze zijn beiden bedoeld voor consumptie.

    met die opmerking zegt hij dat volgens hem het vlees Vout is omdat het op een Islamitische manier word geslacht.
    en dat is niet alleen onjuist,het heeft ook niets met het onderwerp te maken.

    Reactie door iew — vrijdag 11 mei 2007 @ 21.16 uur

  100. Je heb nog geen enkele onderbouwing gegeven waarom mijn gezegde racistisch getint is.
    Jij vindt het een prachtige methode ik niet daar mag je best over van mening verschillen.
    Ik kan offer feesten niet waarderen dat is mijn mening.
    Maar waarom dat woord racistisch dat is me niet duidelijk.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 11 mei 2007 @ 22.32 uur

  101. @99 Iew

    Ik vind dat je de zaak goed van bijzaken gescheiden weet te houden. Mijn complimenten!

    Reactie door Gloria — vrijdag 11 mei 2007 @ 22.39 uur

  102. Wij kunnen euwen strijden voor en human manier te fokken en doden,maar kunnen wij niet alle stuk vlees die in het winkel liggen, labelen met photos van de slachthuis,van A tot Z.?
    En ook doen bij the proletair die in een wapen fabriek werk….
    Tegenwordig ook te zien op tabak producten.bewust maken,eigen verantwoordlijkheid,zeiden zij…
    Trouwens zal het ook goed zijn by politic partijen,
    leuker kan ik het niet maken

    Reactie door Guess/bozo — vrijdag 11 mei 2007 @ 22.55 uur

  103. @ 99 iew

    Uiteraard mag jij zeggen wat jouw mening is, geen misverstand, ik zeg aleen dat je Hakker de mond niet moet proberen te snoeren.

    Ik zeg ook niet dat Hakker geen racist is maar dat de tekst onder 8 niet racistisch is.

    Over de manieren van slachten, heb je volkomen gelijk en ben ik het volledig met je eens. Het nemen van een leven uitsluitend ten dienste van je geloof ( ik zeg niet dat zo is, opper slechts de these )anders dan voor de noodzaak van voedsel kun je ethisch als fout beoordelen.

    Hakker zoekt de grenzen van de vrije meningsuiting op, misschien om te provoceren, mischien uit een misplaatst gevoel op te willen voeden, misschien om zijn recht van vrije meningsuiting extra te benadrukken maar hij heeft wel dat recht.

    De tekst onder 8 is puur sang niet racistisch en houdt in de gaten dat het ook aleen in the eye of the beholder, only in your mind ( of de aangesprokene ) zo ervaren kan worden. Hakker zou hier rekening me kunnen houden maar hoeft dat niet omdat dat uitsluitend een kwestie van fatsoen is.

    Iew, als ik zou moeten kiezen, heb ik geen seconde nodig, dan kies ik zonder nadenken voor jou omdat ik 100 % zeker weet dat je duizend keer beter in elkaar steekt dan Hakker. Sta er boven, ik heb honderd keer meer vertrouwen in jou dan in Hakker. Jij komt er wel, hij niet.

    Reactie door ACE — vrijdag 11 mei 2007 @ 23.17 uur

  104. @101
    De scheidsrechster van deze site heeft gefloten.
    Waarom moet jij overal met je waffel tussen zitten.
    We zijn mans genoeg omdat samen uit te spreken.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 11 mei 2007 @ 23.21 uur

  105. @103
    Ik hoef er niet te komen ik ben er al en heb mijn leven heerlijk op de rails misschien een beetje anders dan de mensen van de twee laatste reacties(heel erg veel frustraties)
    En vertrouwen van jou en je gazellen heb ik niet nodig daar reageer ik niet voor.
    Toch wel vreemd ACE,Gloria,ACE het lijkt wel een sprookje hier.
    Het lijkt wel of ze van boven gestuurd zijn.
    Vergeet niet dames mijn naam is de Hakker.
    En ik Hak alle soorten bomen om en discrimineer niet.
    Helaas geen tijd meer voor dit heen en weer spelletje de volgende boom wacht een bruine kastanje of is deze opmerking racistisch getint nou vooruit eerst een witte berken boom dan.
    Prettige dag verder.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 12 mei 2007 @ 7.45 uur

  106. “Wetenschappers vinden 17 volgroeide kippen het uiterste met het oog op het welzijn van de dieren”

    Moeten ze niet te dik worden anders past het niet.
    Hebben we wetenschappers om uit te rekenen hoe groot een kip is, of om te schipperen met dierenwelzijn.

    Reactie door Kakel — zaterdag 12 mei 2007 @ 9.58 uur

  107. Mensen het zal mij een worst wezen hoe een dier geslacht wordt, al is het aangereden, als het maar goed gekeurd en eetbaar is.

    Reactie door Pool — zaterdag 12 mei 2007 @ 11.22 uur

  108. Met al dat geneuzel komt het nog eens zover dat je een kip die minder dan 80 vlieguren heeft niet mag slachten.

    Reactie door Pool — zaterdag 12 mei 2007 @ 11.25 uur

  109. @ 105 De Hakker

    Vroeg wakker Hakker. Zoek je toch een makkerhakker, bij voorkeur een takkenhakker, kun jij bomen.

    Flauw, dus ik zal proberen je zo weinig met mijn waffel te belasten.

    Ik ken Gloria niet en probeer zo objectief mogelijk een ieder te benaderen. Ik ben alleen van mening dat Gloria een weergaloos poëtisch talent bezit en zeker ook een goed inzicht. Dat is alles.

    Ik gun je oprecht het allerbeste maar vraag me tegelijkertijd af of je je dat zelf toestaat.

    Ik weet niet of je een racist bent of niet maar je gebruikt opvallende dikwijls het fortuyn-( die wel degelijk racist was) argument;
    het moet gezegd kunnen worden. Vooralsnog ga ik er van uit dat dat jouw manier van het laten blijken van je rechtvaardigheid is echter je moet dan niet vreemd opkijken als mensen dit niet begrijpen.

    Ik wens jou nog een prettigere dag toe dan de mijne,

    In Acelsius Gloria, dan maar.

    Reactie door ACE — zaterdag 12 mei 2007 @ 11.35 uur

  110. @ De Hakker

    u schetst met uw opmerking dat het Vout vlees zou zijn omdat het op een Moslim manier geslacht word.

    als u het zich af zou vragen [zoals ACE zei] had u er namelijk een vraagteken achter gezet.

    nu is gebleken dat u helemaal niet weet hoe dat slachten en verzorgen van de dieren in z’n werk gaat bij Islamitische slagers,neem ik het u iets minder kwalijk.

    dat is waarom ik het een recistisch “getinte” opmerking vind/vond.
    het is niet mijn bedoeling om ruzie te zoeken of een conflict uit te lokken,ik word alleen een vreselijk moe en boos over dat Wilders gehalte en dat konstante getrap tegen de Moslimgemeenschap aan.
    ik beweer niet dat u dat doet,maar teveel mensen doen dat tegenwoordig teveel!
    dit maakt dat dit soort opmerkingen bij mij al snel in het verkeerde keelgat schieten.

    het onderwerp gaat niet over geloofsslagers maar over de bio industrie.
    dat u daar dus een bepaalde groep over in discussie wil stellen omdat zij volgens hun geloof slachten,en u met die opmerking impliceerd dat dat dan bij voorbaat daarom al Vout vlees zou kunnen/moeten zijn vind ik dus zeer misplaatst.

    maar goed u wist niet beter,laat ik het daar dan maar op houden.

    @ACE
    dank u, maar Hakker komt er volgens mij ook nog wel eens,het duurt alleen wat langer… ;)

    @Gloria
    ik doe m’n best,ik heb alleen niet zo heel veel tijd meer op het log,daar het erg druk is op de helpdesk hier.

    Reactie door iew — zaterdag 12 mei 2007 @ 11.44 uur

  111. @ 108 iew

    Geen misverstand, ik hoop ook dat de Hakker er komt.

    Reactie door ACE — zaterdag 12 mei 2007 @ 12.27 uur

  112. @11
    Laat er geen misverstand over bestaan en ik denk dat wat je zelf voelt het belangrijkste is ik ben er al heel lang althans voor mijn doelstellingen.
    Of je moet vanuit jouw gedachte en levensbeschouwing de hemel bedoelen dan hoop ik echt dat er nog lang niet ben.
    En ik ben blij dat je mij die lange weg nog gunt.
    Prettig weekend en zing ze morgen.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 12 mei 2007 @ 15.42 uur

  113. @108 Pool

    erg leuk,maar een kip kan niet vliegen…. lol ;)

    Reactie door iew — zaterdag 12 mei 2007 @ 15.55 uur

  114. @ De Hakker

    Ik geloof dat de wereld rond is,

    Ik geloof niet in spoken, geesten, god, trollen, allah, marsmanetjes en kabouters.

    Maar nog het ergste;

    Ik geloof ook niet in jou.

    Reactie door ACE — zaterdag 12 mei 2007 @ 18.29 uur

  115. @ De Hakker

    O ja, mijn vrouw gelooft in mij maar die van jou toch ook.

    Reactie door ACE — zaterdag 12 mei 2007 @ 18.31 uur

  116. @ACE — zaterdag 12 mei 2007, 18.29

    Just for fun…

    Als de wereld rond is, is de wereld (net als een cirkel)… PLAT!

    Reactie door Wilbert — zaterdag 12 mei 2007 @ 19.49 uur

  117. @ Wilbert

    Ik kende de platte kaas,de platte bak, de platte knoop, platte vrouwen, plat haags, platte beeldschermen maar dankzij jou weet ik nu waarom bij het joggen zoveel moeite heb met het vals plat.

    Reactie door ACE — zaterdag 12 mei 2007 @ 21.36 uur

  118. @ACE — zaterdag 12 mei 2007, 21.36

    Sportiever had je niet kunnen reageren, volgens mij.

    Met dat joggen en zo, bedoel ik dan…:D

    Leuk!

    Reactie door Wilbert — zaterdag 12 mei 2007 @ 23.19 uur

  119. @114
    Dat hoef ook niet als je maar ieder geval in je zelf geloof dat doe ik ook dat is het enige goede geloof wat er is.
    Dus het is helemaal niet erg dat jij dat erg vind, waarom zou dat erg zijn dan zou ik aan jouw een waarde toe moeten kennen en die is in mijn ogen een nul.
    Dat is niet negatief maar ik kijk liever eerst iemand recht in de ogen.
    Maar je mag gerust op zondag zingen als je in je zelf geloof.
    Maar in neem toch wel aan dat je zingt als je in de Gloria bent.
    Groetjes.
    Maar nu sluit ik dit onderwerp maar af bedankt ieder geval voor de energie die je erin heb gestoken.

    Reactie door De Hakker — zondag 13 mei 2007 @ 0.31 uur

  120. Ik ben het helemaal met je eens.

    Jij ook bedankt.

    Reactie door ACE — zondag 13 mei 2007 @ 13.22 uur

  121. Vout Vlees, Fout Flees of Fout Vlees, laten we het maar op het laatste houden. Nederlands is tenslotte een moeilijke taal.
    Gek dat een partij als de SP iets enigzins positiefs schrijft over gemeenschappelijke Europese regels. Past toch helemaal niet in de traditie van de meest Eurofobe partij van Nederland?! Zou je niet liever in je eentje als Nederland dit soort dingen in de wereld proberen af te dwingen? Als klein landje staan we alleen toch veel sterker dan samen?

    Reactie door Groen — maandag 23 juli 2007 @ 15.34 uur