Middelkoop zet kruis door kruisraket

Kruisraket

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) ziet “om financiële redenen” af van de aanschaf van dertig Tomahawk-raketten. Dat heeft hij maandag tijdens een briefing in Brussel bekendgemaakt. (Nu.nl)

In november 2005 wilde toenmalig minister Kamp niets liever dan kruisraketten. De SP-fractie is daarop de actie ‘Zet een kruis door een kruisraket‘ begonnen. Het CDA speelde een cruciale rol in dit debat, maar ging uiteindelijk – ondanks interne verdeeldheid – toch om, terwijl ze twee jaar daarvoor nog tegen waren.

Van Middelkoop: ‘Kruisraketten zijn onnodig voor Nederland omdat ons land nooit op een dergelijk hoog geweldsniveau zal opereren.’

Ondertussen staat de VVD op hun achterste benen omdat hun speeltje is afgenomen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 14 mei 2007 :: 16.53 uur

160 Comments

160 reacties

  1. a double cross.

    Reactie door Alex — maandag 14 mei 2007 @ 17.01 uur

  2. Blij toe,naar mijn mening heeft Nederland geen kruisraketten nodig.Het zijn sterk offensieve wapens en die passen niet bij een “vredesleger” wat je daar ook onder moge verstaan.
    Het geld voor deze speeltjes gebruiken voor ontwikkelingshulp lijkt mij heel wat doeltreffender voor de veiligheid in de wereld.

    Reactie door Henk van den Brule — maandag 14 mei 2007 @ 17.13 uur

  3. ‘k Had vanochtend in Goede morgen Nederland, mr. Worldpeace van Baalen gezien en gehoord.
    Hij zegt dat bezuinigen op defensie een slechte zaak is, ook gezien de evt. troepenmacht die we naar Iran zullen sturen als er om gevraagd wordt.
    Hij vind dat onze mensen ook na 2008 in Afghanistan moeten blijven.

    Ach ja had je wat anders verwacht van deze VVD-er, ‘t is en blijft het verlengstuk van de Wildersbende, en de PvdA lonkt ook al die kant op, maar dan zullen ze eetsy die paspoorten kwestie moeten oplossen, ook die van Maxima met haar twee paspoorten.

    Reactie door Pool — maandag 14 mei 2007 @ 17.48 uur

  4. Stop ook JSF,uitzenden Nederlandse militairen naar buitenlandse “vredes” operaties en aankoop materieel dat niet in Nederland gebruikt wordt zoals Apache helicopters,tanks ,F 16′s.
    School militairen om naar terroristenbestrijders in Nederland of laten ze hun kwaliteiten gebruiken om vooral het tekort aan technisch personeel bij Nederlandse bedrijven op te lossen.
    Eindelijk een begin van een stop militaire speeltjes ook al is het via de CU

    Reactie door Jan Spierings — maandag 14 mei 2007 @ 17.54 uur

  5. Het eerst zinnige mededeling van de CU.
    Hopelijk gaat het toch wat beter met het kikkerlandje.
    Nu nog Israel van hun ware kernbommen en we krijgen een vrediger midden-oosten.
    Hoeven we ook geen zogenaamde wapenschild in europa,van wege de zogenaamde dreiging uit iran.

    Reactie door sander — maandag 14 mei 2007 @ 17.59 uur

  6. Hij kan Bos toch even vragen of deze weer een leuke truc kan bedenken om geld van het arbeidersvolk te jatten :We moeten wel mee met de Amerikanen : Katapullen zijn uit de tijd ;voor de denkbeeldige vijand :(?) : We leven nu toch in een ” veilig “Europa ?

    Reactie door Fred — maandag 14 mei 2007 @ 18.03 uur

  7. De oorlog in Afghanistan wordt te duur,daarom moet er bezuinigd worden.Ook wil de regering kennelijk na de zomer gewoon het tijdspad van haar krijgsmacht in Afghanistan verlengen.Dit is een onbelangrijke afleidingsmaneuvre om aan te geven dat het CDA/PvdA/C.U.niet oorlogszuchtig zijn en willen afzien van geavanceerde wapens.Niet onmogelijk is dat via een uitleen-truc van Bush,alsnog dit wapentuig ingezet wordt.Voor euforie is het te vroeg!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 14 mei 2007 @ 18.11 uur

  8. Verbijsterd ben ik dan toch door de gedachte
    alleen al, dat ik hoorde van het annuleren
    van dit oorlogstuig, dat als raketje dan 62
    miljoen zou kosten en het gebrúik ervan per
    kéér, mind you, 31 miljoen.
    Toen ik hierboven de aanhef zag en nog geen
    tekst gelézen, wilde ook ik al zeggen: dág
    met het handje naar de ‘speeltjes’ en wie
    hebben daar destijds dan geen pertinent ‘nee’
    durven zeggen? Kijk als wij ter verdédiging
    zo’n experiment zouden uitvoeren bij de ‘te-
    genpartij’, dan weet die hoé láng en hóe
    breed Nederland wel is, en na de eerste exx.
    die van ons uit zouden opstijgen, komt er
    vanuit óns geen één ex. nog ooit de lucht in!
    Soms de bedoeling dat we vermeende ‘vrind-
    jes’ ermee zouden moeten helpen?
    Hoe lang zijn de nu ouderen onder ons dan wel
    in hun jeugd geïndoctrineerd met ‘soldaatje
    spelen’ Niet één excuus kan er met blablabla
    weerlegd worden. Waar zitten de hersens?
    Een drietrapsraket met hérsens lanceren lijkt
    me heel wat nuttiger en hoeveel keer zou die
    dan gebrúikt kunnen worden? Hoeveel vrouwen
    méér dan mannen hebben we eigenlijk exact in
    ons midden, heden ten dage? Die zouden dan
    massaal hebben meegekózen om aan dit soort
    onzin mee te doen?
    Met wie, en NU wil ik het wéten, maakte Neder
    land intussen ontoelaatbare, bilaterale af-
    spraken? Moet ik soms concluderen:……
    als ik ‘t niet dácht!!! ‘t Is te hopen van
    niét!
    Middelkoop moet maar eens uitgaan van de wer-
    king die middelpuntvliedende kracht kan uit-
    richten en dat wordt dan binnenkort Defensie
    op een ‘koopje’ financieren en het vrijkomen
    de bedrag doen helpen aan mensen, slachtoffer
    van de tweede wereldoorlog of hun nazaten die
    in eeuwige zorg terecht kwamen.
    Geef de inwoner eerst maar eens kracht naar
    kruis!.

    Reactie door Madelief — maandag 14 mei 2007 @ 18.35 uur

  9. Nederland kan toch een leger inhuren : deden zij vroeger ook ; kost veel minder : Je huurt een leger bij mogelijke oorlogsdreiging ( ? )

    Reactie door Fred — maandag 14 mei 2007 @ 19.41 uur

  10. Er wordt in ieder geval aan Nederland gedacht.,
    en niet aan hoe kruipen we Bush nog meer in de kont!

    Reactie door Gerrit — maandag 14 mei 2007 @ 19.47 uur

  11. @9
    http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=841807/sc=215420

    Reactie door De Hakker — maandag 14 mei 2007 @ 20.07 uur

  12. @9 Fred

    Inderdaad, misschien zaten jouw voorouders er ook bij, je weet het nooit. Kijk naar
    http://soldaten-genealogie.nl

    Reactie door d'olle Henk — maandag 14 mei 2007 @ 20.16 uur

  13. Wel sneu dat de PvdA’ers, de VVD’ers en CDA’ers (en niet te vergeten Geert Wilders!) nu hun premies mislopen die hen door de verkoper in het vooruitzicht werden gesteld.

    Het is voor hen persoonlijk een enorme financiële tegenvaller; eentje waar moeilijk overheen is te komen.

    Voor Wilders waren dat de (partij)inkomsten waarop ‘ie had gehoopt!

    Middelkoop zal het komen te weten wat ‘ie hen heeft aangedaan; let maar eens op…!!

    Reactie door Karel Koning — maandag 14 mei 2007 @ 20.23 uur

  14. OK. Wie hier is er nog verbaast dat er zaken zoals huur-soldaten in Irak plaatsvinden?

    Niemand toch? Het is oorlog, en ze willen winnen. Als ze illegaal een oorlog beginnen, waarvoor ze schromelijk de feiten hebben verdraait en overdreven, en waar er geen feiten waren ze gewoon hebben verzonnen moet je niet opkijken dat ze nog allerlei ander fouts doen.

    En sorry, maar “fouts doen” leek me, daar geen enkel superlatief genoegdoening gaf wel helder.

    Mijn gedachte:
    - Ons leger uit alle niet Nederlandse gebieden terugtrekken.
    - Leger, luchmacht en marine samenvoegen tot een nationaal DEFENSIE apparaat.
    - offensief materieel met een berijk van meer dan 150 kilometer in de motteballen of niet aanschaffen.
    - Dit apparaat wel uitrusten met state-of-the-art verdegingswapens.

    Dat laatste omdat de SP aan de macht gaat komen. Nederland dus een paradijs gaat worden. En dat is natuurlijk gewild grondgebied. Serieus, je moet je kunnen verdedigen.

    Reactie door Kees — maandag 14 mei 2007 @ 21.07 uur

  15. ps,

    Als je techniek een beetje begrijpt dat weet je dat je een “tomahawk” met onderdelen van de plank in je garage kunt bouwen voor onder de 200K.

    Dus die regel dat de overheid na een aanbesteding niet over de prijs mag onderhandelen moeten we ook maar gelijk schrappen.

    Reactie door Kees — maandag 14 mei 2007 @ 21.12 uur

  16. Een leger inhuren voor als het oorlog wordt? ‘t is te knullig voor woorden zo’n naïef wereldbeeld. Waar huur je dat leger van onbekenden dan in? Wie komt er voor je vechten als de rapen gaar zijn?

    Zodra wij ons leger helemaal afgeschaft hebben en omgezet in toelages voor de corrupte hulporganisaties en regeringsleiders in de zogenaamde ontwikkelingslanden is er voor de rest van europa en de werled geen enkele reden om ons bij te staan in nood.

    Waarom zouden zij die arogante betweterige hollanders een tweede maal uit de brand helpen terwijl zij zelf te gierig en te bedonderd zijn om hun eigen defensieve broek op te houden?

    Hoe komt het in vredesnaam in je op om hier in luxe te willen leven en als je in nood raakt een ander land de opdracht te willen geven om hun jonegns en meisjes voor ons te laten sterven, wellicht terwijl je zelf fijn aan het kantklossen bent met de oude van dagen.

    Wordt wakker, de wereld is niet aardig en vriendelijk. Van elk miljard dat je aan ontwikkelingssamenwerking uitgeeft komt 50% in de persoonlijke handen van de corupte leiding aldaar en wordt 45% ingezet om wapens te kopen zodat als wij uiteindelijk al ons kapitaal over hebben gemaakt die arme mensen ons met onze eigen wapens ons eigen alnd uitkunnen zetten.

    Reactie door Mike — maandag 14 mei 2007 @ 21.20 uur

  17. “Verbijsterd ben ik dan toch door de gedachte
    alleen al, dat ik hoorde van het annuleren
    van dit oorlogstuig, dat als raketje dan 62
    miljoen zou kosten en het gebrúik ervan per
    kéér, mind you, 31 miljoen.”

    Bovenstaande is klinklare onzin.

    Reactie door Mike — maandag 14 mei 2007 @ 21.32 uur

  18. Beste d’olle Henk , bedankt voor een stukje geschiedenis : Ik heb bewust er niet voor gekoezen : stel je voor om voor zo’n Balk te sneuvelen , terwijl hij zich rot te lachen bij Bush !
    Dat leider-tuig gaat maar zelf !
    Ik ben opgegroeid in de tijd van de zinloze Vietnam oorlog !

    Reactie door Fred — maandag 14 mei 2007 @ 21.42 uur

  19. @3 Pool — maandag 14 mei 2007 @ 17.48,

    Ja, over het tweede paspoort van Maxima hoor je die Wilde(rs) niet, maar ja, ze is ook geen Moslim dus mag blijven zonder een paspoort op te moeten geven.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 14 mei 2007 @ 22.11 uur

  20. @9,16
    We kunnen weer Zwitsers inhuren, net als vroeger.Met die gekke Zwarte Piet-pakken aan, die ook voor het Vaticaan werken. Als de vijand komt en die ‘soldaten’ zien krijgen ze gelijk de slappe lach: uitgeschakeld ! Voor de zekerheid kopen we één kruisraket voor het geval het Vaticaan ons aanvalt, want die Zwitsers lachen natuurlijk niet om zichzelf.

    Reactie door simbro — maandag 14 mei 2007 @ 22.18 uur

  21. ”en beetje begrijpt dat/n? weet je”
    kees, goeie link,
    gaat om inhoud niet verpakking,is vaak ”haaskusje”!
    costa rica is ook gewild grondgebied en heeft geen leger.
    geen 666 maar 777,
    géén oorlog of genocide of anderszins meer. eerst maar eens de aarde en haar mensenKINDEREN helpen.

    Reactie door qui d'amor nel suo linguaggio — maandag 14 mei 2007 @ 22.27 uur

  22. Weg met de kruisraket en andere duivelse wapentuig.

    Investeer liever in armoedebestrijding wereldwijd en de bestrijding van kinderarbeid.

    Zie ook de VPRO uitzending “Tegenlicht” van 14mei2007. Zeer hartverscheurend en schrijnend tegelijk.

    Dit is een goed voorbeeld van de ultieme liberalisering van de arbeidsmarkt.
    Slavernij bij uitstek.

    Hoe kunnen de zgn, “Christelijke” liberalen dit aanzien zonder hier op Europees niveau maatregelen tegen te nemen?
    Tenzij ze zoals zo vaak onder Balkenende hier blijk hebben gegeven met de VVD praktijken (uitbuiting en zelfverrijking door zakkenvullerij, meer is nooit genoeg..enz.) eens te zijn.

    Het evenwicht in de samenleving (ook wereldwijd)is totaal ontwricht.

    Wat doet de SP en GroenLinks op dit moment aan deze wereldwijde toestanden en uitbuiterij op Europees niveau?
    (Het is op dit moment stil in het Linkse …., ook op landelijk niveau. Dit kan toch niet?)

    Reactie door Jeffrey Budde — maandag 14 mei 2007 @ 22.49 uur

  23. @ 17 Mike
    Een contra-dictie in termini!
    Klinkklaar en Onzin?

    Reactie door Elsemie — maandag 14 mei 2007 @ 22.55 uur

  24. @ 20
    Correctie, je zegt: kin’klare.
    Dat woord ken ik niet, sorry.
    Effe opzoeken.

    Reactie door Elsemie — maandag 14 mei 2007 @ 22.59 uur

  25. @ 16 Mike

    Jij schrijft,……
    …..Wordt wakker, de wereld is niet aardig en vriendelijk. Van elk miljard dat je aan ontwikkelingssamenwerking uitgeeft komt 50% in de persoonlijke handen van de corupte leiding aldaar en wordt 45% ingezet om wapens te kopen zodat als wij uiteindelijk al ons kapitaal over hebben gemaakt die arme mensen ons met onze eigen wapens ons eigen alnd uitkunnen zetten…

    Met deze alinea ben ik het volledig met je eens, maar verders vraag ik me af waarom we nog een leger moeten hebben.
    Nederland heeft niets intressants meer om een oorlog voor te beginnen, en de militairen worden misleid als ze er op uit gestuurd worden, of zouden de kopstukken niet het verschil weten tussen een opbouwmissie en een gevechtsmissie, want dan hebben ze de verkeerde mensen naar Afghanistan gestuurd.

    Reactie door Pool — maandag 14 mei 2007 @ 23.02 uur

  26. @ 19 Evert Tigchelaar jr

    Wilders zijn Hongaarse vrouw heeft ook 2 paspoorten en z’n eerste vrouw ook, dat was een moslima.

    Reactie door Pool — maandag 14 mei 2007 @ 23.18 uur

  27. Ik moet het nog zien. Een scheet van Bush, en wat bijbehorend gebral van van Baalen op een VVD borrel en Balkendende besluit tot bakzeil halen.

    Reactie door Haq — maandag 14 mei 2007 @ 23.40 uur

  28. Deze keer ben ik het voor de verandering oneens met alle voorgaande posters. Je kan blijkbaar wel vergelijkbare ideen hebben over hoe het socialer moet in dit land, maar over het leger denk ik toch wel wat anders. (ben er overigens geen voorstander van om blindelings maar over de hele wereld op missie tegaan)
    Het idee dat je nederland nog kan verdedigen door het leger langs onze grenzen te leggen is natuurlijk volslagen onzin.
    In de eerste plaats in dat zinloos gezien het soort wapens van tegenwoordig en in de tweede plaats komen de bedreigingen voor onze samenleving daar niet vandaaan.
    Die zitten per definitie ver buiten europa, van tijd tot tijd zal je moeten laten zien dat je militaire slagkracht hebt, dus raketten e.d. horen daar volgens mij wel bij. Evenals veel vliegend materieel, tanks en auto’s.
    Een leger heeft pas zin als je flink investeert in materieel en wapens, als je het halfgebakken wilt doen is het pas echt weggegooid geld.

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 15 mei 2007 @ 1.16 uur

  29. Wellicht een frivole suggestie, maar zo ben ik: zorg eerst maar eens dat je iets te verdedigen hebt waar je trots op bent en wat je lief is binnen je eigen grenzen.
    Dus eerst vredesmissie in NL en opbouw van onderwijs, zorg, ed en dan gaan we vuurwerk kopen in China om af te schieten omdat we zo BLIJ zijn met elkaar!

    Reactie door MijnZus — dinsdag 15 mei 2007 @ 1.30 uur

  30. @ 26 twijfelaar
    Quote:
    “van tijd tot tijd zal je moeten laten zien dat je militaire slagkracht hebt, dus raketten e.d. horen daar volgens mij wel bij.”

    Ik woon op 1 hoog en heb geen wapens. Ik zal mijn buurman van 3 hoog dan maar preventief een klap voor de bek geven af en toe.
    Je kan nooit weten waar hij toe in staat is….

    Reactie door MijnZus — dinsdag 15 mei 2007 @ 1.35 uur

  31. @ 28 MijnZus,
    Het gebruik van geweld door een individu in een rechtsstaat als de onze is niet geoorloofd. Ik zou het je te allen tijde afraden.
    In een ongeorganiseerde samenleving of in relatie tot schurkenregiemes geldt echter het recht van de sterkste. Ik denk niet dat we zo sterk moeten willen zijn dat we in de hele wereld orde op zaken kunnen stellen. Maar voldoende weerbaarheid ter bescherming van onze verworvenheden lijkt me absoluut noodzakelijk.
    Ik ben ooit officier geweest in het leger van hare majesteit, waarschijnlijk daarom heb ik in doorgaans interessante/prettige duscussies met pacifisten nog nooit concensus kunnen bereiken :)

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 15 mei 2007 @ 1.48 uur

  32. @29 twijfelaar
    Zoals uit mijn stukje blijkt ben ik allerminst een pacifist.
    Daarnaast heb ik ook wel correspondentie met Hare Majesteit. Maar dit betreft meestal Hare Klaagzang over nog te innen gelden in Naam van Hare DieDus.
    Uiteraard begrijp ik dat zij een modderfiguur zou slaan als de Zuid-Verweggistanen bij Lobith ons land binnenvallen en ze de Maandaghoed nog op heeft terwijl het al Dinsdag is.
    Terstond doneer ik haar geld dan en hang de vlag uit en zing uit volle borst het volkslied ter ere en gloria van het een en ander.
    Nu stond er van de week in de rij bij de Dirk van de Broek een Dame uit Zuid-Verweggistan. Dus ik heb het over onze goedertierenheid in deze. Helaas reageerde ze zoals je van een brievenbus mag verwachten: he-le-maal niks! Ik deed nog een poging over onze geweldige bommen en die koningin…maar niets, hoor….geen enkele reaktie behalve dat er een ongeschoren kerel tussen mij en haar kwam staan met een boze blik in de ogen. Hij zei nog iets wat ik “achterstevorentaal” noem, maar toen moest ik toch even denken aan een “ongeorganiseerde samenleving in relatie tot schurkenregiemes”.
    Goh…kan het leger niet beter rotjes kopen voor thuis?

    Reactie door MijnZus — dinsdag 15 mei 2007 @ 2.27 uur

  33. @29 twijfelaar

    Ik denk dat we wel zo sterk moeten willen zijn om in de hele wereld orde op zaken te kunnen stellen. Wie zou het anders moeten doen dan het menselijk ras?
    Zolang mensen hun baan ontlenen aan de bereidheid tot moord en vernietiging van andermans verworvenheden om ONZE verworvenheden te beschermen zal het menselijk ras FALEN. Juist door deze bereidwilligen wordt wereldvrede dagelijks verstoord en oorlog in stand gehouden.
    Applaus voor dienstweigeraars en deserteurs all over the world. Zij hebben de moed gehad hun schreden te versnellen op weg naar menszijn.
    Je bent een rund als je met wapens stunt!

    Reactie door Gloria — dinsdag 15 mei 2007 @ 3.00 uur

  34. @17 Mike, dacht je nu werkelijk dat IK het beter zou willen weten dan ‘gezag hebbende
    kringen’? Deze info verkreeg ik vandaag via
    de TV en sorry, de omroep ben ik even verge-
    ten. Er valt veel te wantrouwen op dat gebied
    maar dit leek mij ‘betrouwbaar’ genoeg om er
    wat van te willen zeggen.
    Zeg mij dan maar even waarom dit k link klare
    ónzin zou zijn en laat even iets meer aan ons
    weten, zonder slechts te volstaan met deze
    door jou betitelde ‘onzin’ aan de kant te
    schuiven, of ben je een vooraanstaande ‘over
    heidscalculator’?

    Reactie door Madelief — dinsdag 15 mei 2007 @ 3.31 uur

  35. @16 Mike zegt:
    “Wordt wakker, de wereld is niet aardig en vriendelijk. Van elk miljard dat je aan ontwikkelingssamenwerking uitgeeft komt 50% in de persoonlijke handen van de corupte leiding aldaar en wordt 45% ingezet om wapens te kopen zodat als wij uiteindelijk al ons kapitaal over hebben gemaakt die arme mensen ons met onze eigen wapens ons eigen alnd uitkunnen zetten.”

    Stel je eens voor Mike, het wordt oorlog en niemand gaat er naar toe!

    De opmerking : “oorlogen zijn er altijd al geweest” wordt veelal gebruikt door mensen die zelf van mening zijn dat een oorlog binnen de grenzen van het toelaatbare vallen. Die mening heb ik niet. Wapengekletter is altijd een zwakte bod en verwerpelijk.

    Of je bovengenoemde percentages waar zijn weet ik niet, maar het probleem is inderdaad gigantisch.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 6.13 uur

  36. Een begin is gemaakt,dat neemt niet weg dat we in afghanistan alleen ons ,,waterloo” mee gaan maken.Naas bodybags en torenhoge budgetten die door de belasting betaler opgebracht moeten worden.
    Zal er geen winnaar uit de bus komen.Zoals met elke oorlog alleen doden,schroot,zand.
    En helden na de oorlog.Die jaarlijks met een hoop tam tam hun inzet vieren die ze vanachter hun bureau bestuurde en
    aan de touwtjes trokken zonder zelf ook maar even in gevaar te komen.
    Nog een lintje?

    Reactie door che — dinsdag 15 mei 2007 @ 6.16 uur

  37. Onderstaande tekst is van Jaap Fischer. Het heet Jan soldaat. Ik neem de vrijheid om het om te dopen in “ode aan van Baalen.”

    Jan was een vrolijke soldaat
    Hij zong en hij floot als hij ging over straat.
    En de mensen zeiden tot elkaar:
    “Die man die daar gaat is een moordenaar.“
    Maar Jan was een vrolijke soldaat.
    Hij gooide alleen zijn handgranaat
    Voor vrouw en kind en vaderland,
    En hij gooide ‘m alleen van hoge hand.
    Jan was een vrolijke soldaat.
    Maar nu was het allemaal niet nodig meer.
    In het hele land was geen een militair,
    Geen kazernes, mortieren en soldaten,
    Geen tanks en kanonnen en granaten.
    Alleen, gek, Jan had niet meegedaan.
    Hij had een kanon op zijn zolder staan.
    Hij liep nog in soldatenpak,
    De rug recht, de armen strak..
    Hij poetste op zijn achterbalkon
    De loop van ‘t kanon dat glom in de zon
    En schoot op de kat in de tuin van de buren,
    Zodat het daverde over de schuren.
    En de mensen spraken er schande van
    En zeiden tot hun kinderen: “Word nooit als Jan!
    Want die schiet op de kat in de tuin van de buren,
    Zodat het davert over de schuren.“
    Niemand sprak meer met hem in het land.
    Niemand zei meer “Dag“ of gaf een hand.
    Niemand verkochte hem meer een brood,
    Alleen als hij zei: “En nu snel of ik schiet je dood!“
    Zei spogen voor hem op de stoep.
    De kinderen riepen: “Pis en poep!“
    En “Vuile, vuile moordenaar!“
    En dan lachte Jan maar,
    Dan lachte hij maar.
    En dan eens op een avond belt de koning op
    : “Kerel! Wij hebben een enorme strop.
    De vijand staat al voor Maastricht.
    Pak je kanon en doe je plicht!“
    En dan neemt Jan afscheid van zijn vrouw,
    En roept aan het eind van de straat: “Blijf me trouw!“
    En slaat de weg in naar Maastricht
    Dat kilometers verder ligt.
    En dan neem Jan afscheid van zijn vrouw,
    En roept aan het eind van de straat: “Blijf me trouw!“
    En slaat de weg in naar Maastricht
    Dat kilometers verder ligt.
    En de vijand beschikt over twintigduizend man.
    En Jan beschikt alleen over Jan.
    Maar hij brult in gevechtspak, de helm vol lover:
    “De gaarde sterft nooit!“ en dan geeft hij zich over.
    Want hij brult in gevechtspak, de helm vol lover:
    “De gaarde sterft nooit!“ en dan geeft hij zich over.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 6.28 uur

  38. waarom moet Nederland toch aan elke oorlog meedoen die er in de wereld gevoerd wordt. We zijn een van de kleinste landen van de wereld en overal moeten we aan mee doen. Kunnen ze geen andere idioot vinden?

    Het is net een kleuterklasje: wie wil er mee doen? ikke, ikke, ikke! (balkenende 3x)

    Op Rtltext blz 104 lees ik dat Nederland 10 miljoen extra inzet voor de militaire missie in Darfur. De Europese commissie geeft 40 miljoen.

    Nederlandse burgers moeten naar de voedselbank, maar Nederland heeft een kwart van de europese commissie om het geld ergens anders weg te gooien!

    Zondag weer bidden in de kerk: heer, dank u dat wij zo goed mogen zijn voor onze naasten en dat de wereld weet hoe goede christenen wij zijn.

    Reactie door ipuntje — dinsdag 15 mei 2007 @ 6.43 uur

  39. “..(Novum) – Nederland stelt nog eens tien miljoen euro beschikbaar voor Darfur. Met het geld moeten de vredestroepen van de Afrikaanse Unie (AU) en de Verenigde Naties medegefinancierd worden, meldt een woordvoerder van minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) maandagavond…”

    Via een omweg huurlegers inzetten. Wel toegestaan?

    Reactie door Kees — dinsdag 15 mei 2007 @ 7.56 uur

  40. Toch leuk dat het item “inhuren van een leger” uit de mond van de SP-aanhang komt. Het is namelijk één van de vormen van uitbesteden van overheidstaken aan marktpartijen, net als nu met de zorg gebeurt, en met openbaar vervoer etc. De SP-aanhang verrechtst dus…

    Reactie door Hans Langbroek — dinsdag 15 mei 2007 @ 8.33 uur

  41. Toch wel aardig van die Indianen. Eerst bloederige te worden afgeslacht, dan toch nog toestemming geven om de woorden tomahawk, Chinook en Apache te gebruiken voor Amerikaans wapentuig…

    Reactie door Gekke Hippie — dinsdag 15 mei 2007 @ 8.33 uur

  42. @ 38 ipuntje

    Precies, het eigen volk laten ze verhongeren, maar aan het buitenland moet honderden miljoenen worden gegeven.

    Wist je dat de Nederlandse regering in Afrika een ziekenfonds heeft opgericht en dat men daar maar 1 dollar per jaar voor hoeft te betalen en als je die niet heb is het gratis, terwijl hier de mensen zwaar in de problemen komen door de zorgpremie.

    Wist je dat veel Afrikaanse regeringsfunctionarissen het ontwikkelingsgeld gebruiken om hun luxe bordelen te runnen en hun wagepark uit te breiden, en luxe vakantieoorden uit de grond stampen en dat van het ontwikkelingsgeld.

    Vraag aan de willekeurige Afrikaan in de binnenlanden wat hij weet dat het betaald is met ontwikkelingsgeld, ik denk dat hij niet eens weet dat er geld voor hem gegeven wordt, en als hij het wel weet zal dit geld of goederen hem nooit bereiken omdat het op de zwarte markt verhandeld wordt.

    Let wel dit is niet uit m’n duim gezogen dit heb ik alle met eigen ogen gezien, honderden miljarden dollars/euro’s/guldens, ontwikkelingsgeld is in alle jaren gegeven, gigantische schulden zijn kwijt gescholden, en nog barsten ze van de honger en nog is er niets opgebouwd behalve luxe bordelen en luxe vakantieparken.

    Ik zou zeggen geef het ontwikkelingsgeld maar aan de zwakkeren in ons eigen land, daar wordt het tenminste nog goed besteed, want de regering wil zelfs aan de voedselbanken geen cent geven.

    Reactie door Pool — dinsdag 15 mei 2007 @ 8.49 uur

  43. van Baalen zei ook nog dat hij G.Zalm aan z’n woord zou houden,Zalm had namelijk belooft dat er meer geld in defensie zou worden gestoken.

    dan wil ik hierbij R. Verdonk ook even aan haar woord houden!
    gezinnen zouden niet meer zomaar gescheiden worden en/of gescheiden uitgezet.
    maar in de praktijk gebeurt nog dagelijks het tegenovergestelde!

    een stelletje manipulatieve leugenaars zijn het!

    Reactie door iew — dinsdag 15 mei 2007 @ 8.55 uur

  44. @22 Jeffrey Tegenlicht over de uitbuiting in de spijkerbroekenbranche in China. Heb ik ook gezien en ik was onder de indruk, om het maar zacht te zeggen.
    Herhaling op woensdag avond, dacht ik.

    @39 Hans, klets geen onzin. Je mag zeggen wat je wilt maar als ééntje dat zegt….vul zelf maar in.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 8.58 uur

  45. @39 Hans Langbroek

    oorlog voeren is geen overheidstaak, ons land verdedigen als we aangevallen worden is dat wel.

    daar zit namelijk een groot verschil in.
    dat verrechtsen is onzin.

    Reactie door iew — dinsdag 15 mei 2007 @ 9.00 uur

  46. @ 22 Jeffrey
    @ 42 Gandalf

    Goedemorgen allen

    Ik heb gekeken, nou en ?????. wat moet ik ermee, wil men dit voer voor de VVD hier gaan promoten ofzo.

    Mischien ben ik iets vergeten in het onderstaande rijtje…..

    Uitbuiting
    Bedreigingen
    Slecht salaris
    Geen tegenspraak
    Lange werkdagen

    Beste Jeffrey en Gandalf, ik zie echt geen verschil met ons land alleen dat dit Nederland is en geen China.

    Reactie door Pool — dinsdag 15 mei 2007 @ 9.06 uur

  47. Goeden morgen vrienden SP.

    Wanneer Eimert van Middelkoop als argument hanteert dat kruisraketten onnodig voor Nederland zijn, omdat ons land nooit op een zo hoog geweldsniveau zal opereren, wat door de VVD met Balkenende wel beweerden.
    En zie plotseling is de minister president omgedraaid en is het daar mee eens.
    Wederom een voorbeeld hoe geloofwaardig de Min. President overkomt.
    Behoort dit bij zijn normen en waarden?
    Afgezien dat wij van de SP tegen dit wapentuig zijn, zijn er nog meerdere wapens die niet te tolereren zijn (klusterbommen bijv.).
    Onzinnig steigende kosten om een oorlog te voeren, leert men het nooit?
    En een voortdurende leugenachtige voorlichting van overheidswege met een stinkende doofpot.

    Begrijpen zij het nooit, waarom de SP groeit als kool?
    Laat ze zo door gaan, het is positief voor ons.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 15 mei 2007 @ 9.22 uur

  48. @39 Hans,

    Citaat:
    Toch leuk dat het item “inhuren van een leger” uit de mond van de SP-aanhang komt.
    De SP-aanhang verrechts dus….
    einde citaat.

    Denk je nu werkelijk Hans dat het hier een SP-er betreft?
    ………………….

    Verder wil ik wel even kwijt dat ik het een prima zaak vind dat die rotzooi niet aangeschaft wordt, weg met AL HET WAPENTUIG.
    Overigens wel jammer dat dit enkel gebeurt om financiële redenen en Eimert de HUMANE negeert.

    Reactie door Anja — dinsdag 15 mei 2007 @ 9.36 uur

  49. Of ons leger met of zonder raketten beter af is, kan ik als burger moeilijk beoordelen. In het algemeen lijkt het erop dat defensie behoorlijk wordt afgeknepen, ook onder Van Middelkoop. Dat is jammer. Je kan wel tegen WAPENTUIG zijn, maar je moet realistisch blijven. Legers zijn er altijd geweest en altijd nodig. Bovendien heeft ons Nederlandse leger de laatste jaren vele nuttig missies vervuld.

    Reactie door klukkluk — dinsdag 15 mei 2007 @ 9.48 uur

  50. @49 klukkluk,

    citaat: Bovendien heeft ons Nederlandse leger de laatste jaren vele nuttige missies vervuld. einde citaat.

    Leg mij eens uit welke missies?
    Soms die onder het mom van zgn. vredesmissies?
    Forget it!
    Ook die monden uit in ordinair oorlog voeren.
    Zoals ook door Gandalf is opgemerkt, wapengekletter is een zwaktebod en verwerpelijk.
    En degene die er uit zo’n “vredes-missie-oorlog” komen zijn voor hun leven getekend.

    Wat de overheid eens zou kunnen doen is ook een verbod in te gaan stellen op de reclame’s die ze propageren, ja zelfs op middelbare scholen, om “kinderen” te werven om bij de marine, luchtmacht. landmacht te gaan.
    Op opendagen staan ze daar met hun kraampje kinderen te strikken. ONBESNUT!!!
    En dit gebeurt dan onder het mom van, je bent zeker van een baan.

    Snoepreclame’s mogen niet meer voor 21.00uur, alcohol wordt (terecht) een leeftijdsgrens aan gesteld, maar “kinderen” van die zelfde leeftijd aanwerven om die de dood in te sturen door toch vooral dienst te nemen in het leger, och dat schijnt volkomen “normaal”te zijn.

    Reactie door Anja — dinsdag 15 mei 2007 @ 10.08 uur

  51. @(34) Madelief,
    Rekenen is een gave. Als ik door alle 30 raketten niet te kopen 70 Miljoen bespaar, hoe kunnen de raketten dan per stuk 62 miljoen kosten? En hoe kan in dezelfde redenering het inzetten van één enkele raket slechts 32 miljoen kosten terwijl de raket volgens je eigen zeggen al 62 miljoen kost.

    Kortom je stukje warin je schrijft dat de raketten 62 miljoen per stuk kosten en dat inzet van één exemplaar 32 miljoen kost is onzin, daarvoor hoef je niet eens kennis ter zake te hebben. Als je de echte cijfertjes wilt hebben zou je de moeite kunnen nemen om mindef.nl eens door te nemen.

    @ (23) Elsemie

    Grappig dat je mijn taalgebruik probeerd te bekritiseren en vervolgens niet weet hoe je de woorden die je gebruikt moet schrijven.
    Een contradicie in terminus is het niet. Klinklaar en onzin zijn niet elkaars tegenstelling.

    @ Al diegen die denken dat het opheffen van het leger het antwoord op alle zorgen is vraag ik dit:

    In uw logica is het ook niet nodig om een slot op de deur te doen, immers als niemand een slot zou hebben zouden er toch ook geen dieven zijn, dan zou de wereld opeens een fijne plek worden waarin iedereen elkaar respecteerd.

    Ook de politie zouden we direct moeten afschaffen. Sterker nog, de wet moet ook afgeschaft worden. Als er geen regels meer zijn en niemand om ze te handhaven dan wordt het vast een fijn land. Zonder wet en politie geen criminaliteit.

    Bij deze beide dingen kunt u wél onderscheiden dat het onverstandig zou zijn. De dief vindt het alleen maar handiger dat er geen lot is, want dan kan hij makkelijker nar binnen. Sterker nog, er zullen meer dieven komen want het stelen kost geen moeite meer en zo gaat ook de tweede stelling mank.

    In de grote buitenwereld is dit net zo. Je kunt wel willen dat iedereen zijn leger afscaft maar het zal niet gebeuren. Zelf je leger afschafffen (of de politie, of het slot op je deur) maakt niet dat anderen dat ook gaan doen, zeker niet degenen die kwaad in de zin hebben. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat degenen die zich nu nog correct gedragen opeens ook plannen richting minder vredelievendheid krijgen, alleen maar omdat het zo makkelijk wordt gemaakt.

    Wij zijn in afghanistan om de amerikanen te paaien, dat is een waarheid als een koe. Wij kunnen ons eigen grondgebied namelijk niet verdedigen, daar hebben wij vrienden voor nodig. Een behoorlijk deel van het koninkrijk loopt al aanzienlijk gevaar. Mocht iemand het in zijn hoofd halen om de antillen in te nemen kunnen wij als land daar noig maar bitter weinig tegen doen. Wij hebben onze marine stukje bij beetje verkocht. Nu stelt u voor om ook die gemene kwaadaardige VS van ons te vervreemden en de rest van ons leger af te schaffen. Wat er dan gebeurd kunt u wel raden. Maar dat zult u niet willen zien.

    Met zelf het hele BNP ingezet tegen de kinderslavernij of andere zaken zijn die niet opgelost. Er zijn namelijk anderen die graag wel kindertjes tot slavernij verdoemen. U kunt die niet tot andere gedachten dwingen want u heeft geen leger, dat wilt u namelijk afschaffen.

    Reactie door Mike — dinsdag 15 mei 2007 @ 11.06 uur

  52. Gelukkig blijkt Van Middelkoop in dit opzicht realiteitszin te hebben. Zo’n Christelijk kruisje door de kruisraket is bijzonder gepast.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 mei 2007 @ 11.20 uur

  53. @ Simbro (20):

    Weer Zwitsers inhuren? Tja, op die manier is mijn familie in Nederland gekomen! (Oorspronkelijk afkomstig uit Zürich; naam is vernederlandst; altijd Oranje gediend in het leger, totdat mijn vader iets anders ging doen).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 mei 2007 @ 11.30 uur

  54. @Anja,
    Voorbeelden van nuttige missies? Sinai, Libanon, maar ook Afghanistan zou ik er best onder durven te scharen terwijl voormalig Joegoslavië ook een goed doel diende, maar in de uitvoering minder was.

    Ordinaire vechtmissies? Die bestaan niet. Dat het leger te maken heeft met vijanden en gevechten levert, is niet meer dan logisch. Je zou kunnen zeggen, daar zijn ze voor.

    Het is maar goed dat de Canadezen, Russen, Amerikanen en Engelsen zo’n 65 jaar geleden niet verstrandden in discussies over vechten versus opbouw en of enkel eigen grondgebied wilden verdedigen.

    Reactie door klukkluk — dinsdag 15 mei 2007 @ 11.42 uur

  55. een leger is om je EIGEN grondgebied te beschermen tegen oorlog van buitenaf.

    Als we zulke internationale kontenkruipers blijven in NL dan hebben we dat toch nooit oorlog?

    Reactie door bartje — dinsdag 15 mei 2007 @ 12.00 uur

  56. @ Gandalf (37):

    Inderdaad heel fraai. Ondertussen is hij overigens Joop Visser gaan heten.

    Een van zijn mooiste producten vind ik de satire op het gedicht “Herinnering aan Holland” van H. Marsman, op muziek gezet op een CD van de Boekenweek (als ik mij goed herinner: in 1985).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 mei 2007 @ 12.01 uur

  57. ik kan mij herineren toen ik voor the militaire recht stond,in Frank_rijk,
    Ik was dienst weigegaar toen ,in oorlog tijd(1991),vraag was ,waroom wil jij je plicht niet doen?,mijn antwoord was “geef me een wapen,dan schiet ik zo veel voor mij als achter mij”
    Ik ben geen pacifist,maar ook geen canonvlees.
    Idioten oorlog zuchter/volgers

    Reactie door Guess/bozo — dinsdag 15 mei 2007 @ 12.01 uur

  58. @46 Pool,
    Wat goed te zien was in de documentaire was de volledige rechteloosheid van de werknemers. Bijvoorbeeld met een grote schroevendraaier geprikt worden om wakker te blijven. Dag en nacht doorwerken voor een paar rot centen en bij het minste of geringste vlieg je de laan uit. Uitbuiting noemen we dat. Mijnheer de ondernemer ging er prat op. China, land in opkomst waar we zo graag zaken mee willen doen en de ene na de andere handelsmissie naar China afreist. In ons land is het toch anders geregeld, althans voorlopig nog wel. Bij mij is de boodschap dus wél overgekomen.

    Voer voor de VVD? Dat snap ik niet.
    Je weet zo langzamerhand toch wel waar ik sta?

    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 13.00 uur

  59. Het is vind ik, toch wel zielig, voor de verenigde fabrikanten van kruisraketten, dat Nederland bij nader inzien, die dingen toch niet wil aanschaffen.

    Want dat niet te doen, gaat ten koste van werkgelegenheid die zij aan soms arme mensen of wie weinig weten bieden.

    En het is schadelijk voor de winst van bedrijven en hun aandeelhouders.

    Omdat het niet door gaat, moet men men misschien mensen ontslaan. Niet alleen bij de fabrikanten, maar overal! Wan alles in onze economie, grijpt als de tandwielen van een machine, in elkaar.

    Als er meer landen zouden zijn, die het ineens niet nodig zullen vinden, om geen kruisraketen en daarnaast ook geen ander wapentuig te kopen, dan zal een economische ramp met veel werkloosheid, niet te overzien zijn.

    En dan komt er misschien ook nog een ineenstorting op de beurzen. Dag pensioenen!Maar zover is het gelukkig nog niet. Maar het zou kunnen.

    Hoe moet het dan met die arme, hardwerkende en getrouwe werknemers, die bijvoorbeeld bij Eurometaal en Holland signaal een baan hebben? In principe. mee in het belang van onze vrijheid en die van andere mensen.

    Helden vinden wij niet alleen op het Veld van Eer waar met heldendoden voor God, Koning, Vlag en Vaderland. Maar ook in de wapenindustrie.

    Vooral als daar een fabriek in de lucht vliegt af arbeiders worden besmet met straling, waar zij aan sterven.

    Wapens worden als vroeger, niet meer gemaakt om oorlog mee te kunnen voeren, maar zij staan in dienst van Vrede, Welzijn, Democratie en Harmonie!

    Bij gevolgen van niet doorgaan van de aankoop van kruisraketten, komt er ook nog bij, dat mijnheer Bos een deel van de ontslagvergoeding bij weer nieuwe werklozen, wil afpakken. Vooral bij het hoge personeel. Dat wordt diepe ellende met meestal alleen maar bijstand voor gewone werknemers.

    Als uiteindelijk helemaal niemand meer wapens wil aanschaffen, dan zijn daar wereldwijd nare bijverschijnselen mee gemoeid. Grote en kleine. Ik zal er een paar noemen.

    Het tanen van de Macht, minder werk in ziekenhuizen, ontslagen bij uitkeringsinstanties voor invalide soldaten, traumapsychiaters en psychologen, die hun tent moeten sluiten.
    Opgedane ervaring in het behandelen van oorloogsverwondingen, die gaat verloren, er worden geen eretekens voor verrichte heldendaden meer gemaakt en uitgedeeld.
    En dat is nog lang niet alles!

    Maar misschien kan, om voor ergens anders waar de kruisraketten worden gemaakt ergere gevolgen voor winsten, de werkgelegenheid en de economie te vermijden, dank zij de rechtspraak Nederland worden gedwongen om die kruisraketten toch te kopen.

    Er moet als Nederland blijft volharden in in zijn weigering natuurlijk ook schadevergoeding worden afgedwongen, in het belang van producenten en banken.

    Het is helemaal niet belangrijk of er al dan niet afspraken zijn gemaakt om kruisraketten te kopen.

    Want door, naar nu blijkt, valse verwachtingen te wekken, lijden fabrikanten schade, omdat hun dure voorbereidingen om Ons land eventueel van dienst te kunnen zijn, voor niets werden gedaan.

    Mijnheer Bush en de NATO, kunnen daar ook heel goed bij helpen.

    Ik zou hierover nog meer kunnen opschrijven. Maar laat iemand anders, die ook nog meer kan en weet dan ik, dat maar doen. Ik stop er mee.

    Een mooie maandag wordt aan iedereen toegewenst door:

    Haras.

    Reactie door Haras — dinsdag 15 mei 2007 @ 13.16 uur

  60. @ 58 Gandalf

    Goedemiddag Gandalf

    Inderdaad,.. dat prikken met die schroevendraair ontbrak nog aan m’n lijstje

    Wat ik bedoel met voer voor de VVD,… is dit niet ook hun streven om de werknemers op deze manier te behandelen, uitbuiten en vernederen.

    Denk je niet dat Rutte cs als hij dit heeft gezien niet loopt te watertanden en niet acuut een org#sme heeft gekregen en nu met de gedachte speelt dat het hier ook zo zou moeten zijn.

    Zeker weet ik waar jij sta, daar heb ik nooit aan getwijfeld.

    Bij mij is de boodschap ook overgekomen en wel dat we wakker moeten blijven en zorgen dat we nooit in zo’n situatie terecht komen.

    Fijne middag verder

    Reactie door Pool — dinsdag 15 mei 2007 @ 14.37 uur

  61. Off Topic
    Minister-president Balkenende heeft ‘een selecte groep’ van 250 (netwerk?)burgers uitgenodigd om op 21 mei een brainstormdiner in Utrecht bij te wonen met ‘nagenoeg alle bewindslieden’.
    De premier te willen praten over ‘hoe we onze beleidsdoelstellingen voor de toekomst van Nederland het beste kunnen bereiken Samen met u willen we nagaan hoe ideeën in de praktijk gestalte kunnen krijgen en met welke zaken we daarbij rekening moeten houden.
    Ik sta er versteld van dat Balkenende/CDA de oppositie als oud vuil/met minachting behandeld.Waarom gaat hij niet in conclaaf met de oppositie? M.i. moet de SP reageren op deze 100 dagen propaganda stunt.Gaat deze regering na het reces pas regeren? Hebben die 250 mensen zoveel of meer invloed dat de SP/oppositie?

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 15 mei 2007 @ 15.04 uur

  62. @54 klukkluk

    Het is maar wat je onder nuttige missies verstaat, ga eens met die jongens praten die er hebben gezeten.
    Niets nuttigs aan!
    En ordinaire vechtmissies bestaan niet?
    Sorry hoor, maar ik kan er toch geen ander woord voor bedenken.

    Natuurlijk hebben we de bevrijding van Nederland dankzij de inmenging van genoemde landen te danken hebben, maar vergeet hierbij dan niet te vermelden dat dit pas gebeurde nadat de Amerikanen zelf de hete adem in hun nek voelden van de Duitsers.

    Dit is nog geen reden om maar als een kip zonder kop achter deze yankees aan te hobbelen in elke oorlog die ze beginnen uit hebzucht voor olie.
    Bartje verwoordt het goed, internationale kontenkruipers, da’s de overheid waar we mee opgescheept zitten tegenwoordig.
    En die jongens worden onder het mom van een opbouwmissie opgescheept met een tik voor het leven.

    Ja klukkluk, ik ken ze persoonlijk, zowel van Libanon als uit de laatste zgn. vredesmissie in Afganistan.
    Om over de gevolgen weer éénmaal thuis zijnde voor de vrouwen en kinderen van deze kerels maar te zwijgen.
    Één bonk agressie, lopende tijdbommen zijn het geworden en getekend voor het leven.
    Zulke verschijnselen loop je echt niet op bij een opbouw/vredesmissie.

    Reactie door Anja — dinsdag 15 mei 2007 @ 15.07 uur

  63. @ Jeffrey (22) en Gandalf (44 en 58):

    “Tegenlicht” over de spijkerbroekenfabriek Li Feng Clothes Co. Ltd in Shaxi heb ik gisteravond ook gezien.

    In één woord: schrikbarend. Een arbeidster ontvangt als inkomen voor één broek US dollar 0,10. (Afgezien nog van de aftrek wegens huisvesting (12 meisjes in één kamer), eten/drinken en straf (elke minuut te laat in de prikklok telt)).
    Maandenlang wordt élke dag gewerkt (geen vrij zo lang werk binnenkomt; vaak tot diep in de nacht; overwerk wordt niet als zodanig betaald).
    De winst voor de onderneming is naar eigen zeggen zo’n US dollar 40.000,- per maand. Een Engelse klant gaat US 4,10 per broek betalen, en kan die in het eigen land voor het tienvoudige verkopen.
    Omdat de grote buitenlandse klanten lage prijzen eisen, zouden betaling van minimumloon en handhaving van officiële rusttijden volgens de ondernemer niet mogelijk zijn.

    Dit alles doet sterk herinneren aan het rauwe vroeg-kapitalisme aan het begin van de industriële revolutie.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 mei 2007 @ 16.00 uur

  64. Oh en ik vergeet te melden dat wapen fabricant ook nederlanders kunnen zijn,en slaven die voor werken ook,maar ja! wie zal tegen zijn broon van inkomsten stemen?
    Proletair,laat jij niet naaien

    Reactie door Guess/bozo — dinsdag 15 mei 2007 @ 16.01 uur

  65. @ 49 klukkluk

    Srebenica was een erg nuttige missie, duizenden doden mannen en jongens,
    Sinai, Libanon,…. laat me niet lachen men ging daar heen zonder wapens, men had ook het Leger des Heils kunnen sturen.
    Voor wat Afghanistan betreft,…. wat hebben we daar te zoeken en was het geen opbouwmissie maar het blijkt toch een ordinaire vechtmissie te zijn.

    Reactie door Pool — dinsdag 15 mei 2007 @ 16.16 uur

  66. Mike
    Ik heb het opgezocht en KlinKKlare (pure)is inderdaad een bijvoeglijk naamwoord wat in combinatie met ‘onzin’ (dwaze taal) wordt gebruikt, vooral op radio en televisie!
    Een ‘contradictio in terminis’ vind ik het persoonlijk nog steeds, want hoe puur kan dwaze taal zijn? Al het geld wat tot op heden door Amerika in de oorlog in Irak is geïnvesteerd, was voldoende om alle armoede uit de Wereld te helpen! Laat mij maar dwaas zijn!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 15 mei 2007 @ 16.19 uur

  67. wat is toch het belang van die rotte stemcomputer en de geheimhouding van de software…?
    en wie hebben daar belang bij?

    http://tweakers.net/nieuws/47529/Kort-geding-over-publicatie-verkiezingssoftware.html

    Reactie door iew — dinsdag 15 mei 2007 @ 16.23 uur

  68. @ Elsemie (66):

    “Klinkklare onzin” is inderdaad geen contradictio in terminis. Deze uitdrukking heb ik hier ook meer dan eens gebezigd, moet ik bekennen.
    Het is natuurlijk wel fijn als onzin “klinkklaar” is. Dan is het immers meteen duidelijk, en behoeft er geen heel betoog tegenaan worden gegooid. Troebele onzin, die hier ook wel wordt aangetroffen, is heel wat moeilijker te verhelderen.
    Blijft natuurlijk het probleem, dat wat voor de één als onzin verschijnt, voor de ander dat helemaal niet hoeft te zijn, al wordt nog zo vaak het etiket “klinkklaar” erop geplakt.
    Al met al doen we er misschien beter aan deze term zo veel mogelijk te vermijden, en kortheidshalve samen te vatten als: “nietes!”

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 mei 2007 @ 16.54 uur

  69. @63 Olav Meijer
    “Dit alles doet sterk herinneren aan het rauwe vroeg-kapitalisme aan het begin van de industriële revolutie”.
    Ik had precies dezelfde gedachte en ik vond het stuitend, dat dit gebeurt in China, dat zich communistisch durft te noemen. Het enige dat communistisch is, is de dictatuur. Het is een superkapitalistische dictatuur, waarin vrije vakbonden verboden zijn. Ik vond het dapper van die meiden dat ze toch op een gegeven moment het werk durfden neer te leggen voor korte tijd, terwijl ontslag dreigde. Zolang er genoeg boerenkinderen) naar de stad toekomen om te werken zal het loon laag blijven en zullen acties uitblijven. Het is eigenlijk idioot dat verlichting voor de arbeiders daar voorlopig alleen maar kan komen van consumentenacties hier, nl. door geen spijkerbroek meer te kopen die door uitgebuite meisjes, kinderen vaak nog, gemaakt worden. Ik denk dat Mao zich in zijn graf zou omdraaien als hij dit zag, dit is niet het China dat hem voor ogen stond, denk ik.

    Reactie door simbro — dinsdag 15 mei 2007 @ 17.47 uur

  70. Is dat dan iets nieuws onder de zon?
    Die partijboeven in communistische landen waren toch altijd al net die varkens van Animal Farm die zich in weelde en hypocrisie meerdere malen hebben kunnen rondwentelen ook bij in leven zijn?

    Reactie door W6969 — dinsdag 15 mei 2007 @ 18.13 uur

  71. @ 69 simbro

    Mao misbruikte kinderen op nog minder elegante wijze

    Reactie door ACE — dinsdag 15 mei 2007 @ 18.49 uur

  72. Natuurlijk is de VVD er tegen , wapens zijn er om het Nederlandse kapitaal te verdedigen ; bovendien zijn nu de wapenhandelaren zeer teleurgesteld en zullen zij dreigen Nederlandse bedrijven van de vrindenlijst af te halen .

    Reactie door Fred — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.09 uur

  73. @ klukkluk

    “Het is maar goed dat de Canadezen, Russen, Amerikanen en Engelsen zo’n 65 jaar geleden niet verstrandden in discussies over vechten versus opbouw en of enkel eigen grondgebied wilden verdedigen.”

    ja hoor ik zat er al op te wachten.

    dat deden ze eigenlijk wel.
    de russen en engelsen werden zelf aangevallen, waarbij de kanttekening geplaatst moet worden dat de engelsen de enigen waren die hulp boden voor ze zelf aangevallen werden( daardoor kwamen ze ook in het nauw in duinkerken).
    de amerikanen wilden er absoluut niets mee te maken hebben en raakten pas betrokken in het geheel nadat de japanners hen aanvielen en ene hitler hen de oorlog verklaarde.
    pas daarna werd er actie ondernomen om europa te bevrijden.

    je vergelijking gaat dus een beetje mank.

    Reactie door rutger — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.24 uur

  74. @63, Zo is’t maar net Olav.

    Het meest dramatische vond ik dat het meisje van 14 jaar de eerste maand gewoon geen loon kreeg. Schandalig gewoon. En die top manager hen nog uitmaken voor gajes.

    Goedenavond overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.48 uur

  75. @70 He, ben je er weer eens. Alles goed?

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.49 uur

  76. @60 Pool, zitten we toch op een lijn. Duidelijk.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.51 uur

  77. Animaal farm was een alegorie,een parabole
    SO ALS IN DE TIJD VAN EEN PROFETE….
    Guernica was echter Waar,en kampem ook.
    Hij was niet alleen sceptish over stalinism, maar ok over “Democratie”
    Zie en leez
    Homage to Catalonia
    http://www.george-orwell.org/Homage_to_Catalonia/index.html

    Reactie door Guess/bozo — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.51 uur

  78. W6969,jou inzicht in mens is klein,en dat betreurd Orwell ten eerst
    http://www.george-orwell.org/Homage_to_Catalonia/index.html

    Reactie door Guess/bozo — dinsdag 15 mei 2007 @ 19.54 uur

  79. Dat van die raketten kan ik wel voorstellen. Maar laten we wel zijn je hebt een hele goede sterke defensie nodig. Er wordt ook heel veel goed werk verricht door onze mannen en vrouwen.

    Reactie door Gerrit — dinsdag 15 mei 2007 @ 20.32 uur

  80. 73 Rutger.

    Het is juist dat ca 85% tegen die oorlog was.
    Het is ook juist dat de jappen pearl-harbor aanvielen.
    Maar waarom zij dat deden horen we nooit.
    Ze hebben de jappen eerst uitgelokt door de olie voorraden te blokkeren en nog meer van die gein.
    Zo hoopte ze dat ze wel betrokken werden bij WO2.
    Zo verklaarde zij hitler de oorlog,terwijl de Jappen de daders waren.
    Het zijn allemaal herhalingen,om het volk lam te leggen.

    Reactie door sander — dinsdag 15 mei 2007 @ 21.19 uur

  81. @71
    Het is niet mijn bedoeling geweest om Mao te verdedigen. De gedachte die aan het communisme ten grondslag heeft gelegen was toch om de arbeiders te bevrijden van de uitbuiting door het kapitaal. Ook Mao heeft zich hierdoor laten inspireren en er is een tijd geweest dat de Chinezen het beter kregen dan onder het regime van de Nationalisten. Helaas zijn al die communistische leiders bezweken voor de macht, en dan moet je wel tot de conclusie komen, dat er structureel iets fout zit. Wat dat is ? Het idee van ‘de dictatuur van het proletariaat’. Socialisme kan nooit gecombineerd worden met een dictatuur. Het probleem is alleen, dat waar het socialisme democratisch aan de macht komt er altijd een militaire coup volgt. In die zin hebben de communisten dan toch weer gelijk: om een coup voor te zijn moet je zelf een tijdelijke dictatuur vestigen. Alleen dat tijdelijke werd altijd vergeten. Maar er is een theorie die zegt dat b.v. de Russische Revolutie veel te vroeg is gekomen. Wie weet moet een democratische overgang naar het socialisme nog rijpen. Met de SP ?

    Reactie door simbro — dinsdag 15 mei 2007 @ 21.21 uur

  82. Tegenlicht wordt hier blijkbaar slechts als bling bling brood en spelen ervaren. Alhoewel een mens ten allen tijden verantwoordelijk blijft voor zijn eigen daden, kunnen we toch niet uit onder het feit dat ons westers kapitalisme dit soort zaken initieert.

    Nagenoeg niemand, op Olav na, hoor ik over onze verantwoordelijkheid. Vind ik behoorlijk hypocriet en elk commentaar gaat dan wel erg snel op krokodillentranen lijken.

    Reactie door ACE — dinsdag 15 mei 2007 @ 21.23 uur

  83. Middelkoop zit ongetwijfeld nu al in een crisis.
    Hij heeft met z’ n gerefo uitgestreken smoelwerk nog niet helemaal begrepen wie er daadwerkelijk de baas is.

    Mijn voorspelling: Nederland krijgt even een stukje ” linkse” speling en binnen 4 jaar wordt het er alsnog doorgejast.

    Reactie door kaatje — woensdag 16 mei 2007 @ 0.13 uur

  84. Het is abnormaal dat Minister Eimert van Middelkoop over de aanschaf is gaan nadenken. Het verbaast me dat onze minister daar gedurende betaalde arbeid kostbare tijd in heeft geinvesteerd. Het slaat toch ook nergens op! Wij zijn America niet!! ofwel….?

    Reactie door Mark — woensdag 16 mei 2007 @ 0.31 uur

  85. Nou maar hopen dat er niet opeens een secretaresse opduikt die Eimert van handtastelijkheden gaat beschuldigen…

    Reactie door Johnito — woensdag 16 mei 2007 @ 1.25 uur

  86. 84, Die Eibert heeft waarschijnlijk een geweten.
    Daar wordt hij ongetwijfeld wel heel snel vanaf geholpen.

    Reactie door kaatje — woensdag 16 mei 2007 @ 2.14 uur

  87. @37 Gandalf
    Leuk Gandalf, die tekst van Jaap Fischer…
    Wat heb ik daar wat op meegezongen…”De monniken”, “Tem me dan”, “Euromoord”…
    Een ongekend talent…. Ik word helemaal blij bij die verwijzing van je.

    Reactie door MijnZus — woensdag 16 mei 2007 @ 3.48 uur

  88. De monniken

    Daar woonden twee monniken Hans en Joop
    In een kloster op een heuvel.
    Ze sleten hun tijd en dat was een hoop,
    Met sigaren en een weinig gekeuvel.

    Ze kletsten over Jeruzalem
    En loofden de heer met Psalmen
    En zo kon je Hans’ eerste en Joops tweede stem
    In de omtrek horen galmen.

    Of ze gingen ze naar het dorp benee
    Om daar de Heer te loven.
    En dan stemden ze op de KVP
    En dan gingen ze weer naar boven.

    En klopte daar een meisje aan
    Dat hebben ze opgenomen
    Want ze misten bij het zingen een goeie sopraan
    Daar ze zelf niet zo hoog konden komen.

    Zij waste hun kleren, het witgoed en bont
    Zij maakte hen nieuwe sandalen.
    In het klooster ging de wijnfles rond
    En in het dorp de roddelverhalen.

    Het meisje begreep dit en is weggegaan
    Na een afscheid met veel tranen.
    Joop gaf haar een hand wat hij nooit had gedaan,
    En Hans voor de reis wat bananen.

    En ‘s avonds zongen ze in duet,
    Een Lied dat sneed door je mergen.
    Het meisje hoorde dat nog net
    En antwoordde over de bergen.

    Maar toen kwam er een man uit het dorp op de fiets
    En sprak “Zo kunnen we het niet laten!
    Dat meisje moet terug anders hebben we niets
    Om beneden over te praten!“

    En nu zingen ze weer met z‘n drieen in koor
    En wast ze weer hun kleren.
    En ze krijgen d‘r zelfs subsidie voor
    Want Gods kinderen zijn rare peren

    Reactie door MijnZus — woensdag 16 mei 2007 @ 3.51 uur

  89. @86 MijnZus,geweldig.

    @82 ACE
    Zoals de marineonderofficier op zaterdagochtend na de schoonmaak met de vinger van een wit gehandschoende hand over de bovenkant van de kast strijkt en uitroept: “Ha, STOF!”
    Zo ben jij steeds – selectief – bezig om reacties op een onderwerp om zeep te helpen en daarbij de intentie van de schrijver zogenaamd niet te zien. De bedoeling hiervan ontgaat mij maar waarschijnlijk wil je je profileren als een slimmerd.

    Dit is werkelijk mijn laatste reactie naar jou toe.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 16 mei 2007 @ 6.30 uur

  90. @ 89 Gandalf

    Wat spreekt je niet aan ?, de harde woorden of de waarheid ?.

    Jij noemt mijn kritiek mierenneukerij maar het is de Essentie van het verhaal.

    Je manipuleert door een volkomen onterecht moreel oordeel over mijn reactie te geven terwijl ik zelf wel degelijk de nuance van persoonlijk verantwoordelijheid aangeef.

    Het is wel leuk dat we met z’n allen gaan zitten janken en plein public maar zonder dat je beseft hoe de vork in de steel zit, is dat wel heel erg opportuun.
    Olav heeft dezelfde reportage gezien en is wel degelijk zeer cynisch over onze inbreng in het geheel. Hij geneert zich blijkbaar om het zo eenzijdig te belichten, kwestie van verantwoordelijkheidsgevoel zullen we maar zeggen.

    Dat je niet meer naar me reageert was allang zo, dus daar verandert niet veel, dat je dit nu en hier openbaart is wederom grove manipulatie.

    Ik vind het jammer dat je zo reageert, je reactie is helemaal fout en het zou je sieren als je dit corrigeert.

    Reactie door ACE — woensdag 16 mei 2007 @ 8.10 uur

  91. Waar Ace verschijnt,
    vrede verdwijnt.

    Reactie door Anja — woensdag 16 mei 2007 @ 11.00 uur

  92. @ 91 Anja

    Dat valt mij de laatste tijd ook op.
    Zou ACE op dit moment niet lekker in z’n vel zitten, ‘k heb hem weleens heel anders zien reageren, in diverse items.

    Reactie door Pool — woensdag 16 mei 2007 @ 12.00 uur

  93. @ 92 Pool

    Dank je dat je zo bezorgd bent over mijn welzijn. Maar je hoeft je niet ongerust te maken, het gaat me goed.

    Wellicht is het handiger dit direct aan mij te vragen en nu je er toch bent kun je misschien onderbouwde argumenten geven
    over wat er fout is met mijn reactie onder nr. 82 inzake de tegenlicht documentaire

    Reactie door ACE — woensdag 16 mei 2007 @ 12.30 uur

  94. @ 91 Anja

    Ik wist niet dat er een schrijfster in je schuilt Anja, wat een Poëzie.

    Reactie door ACE — woensdag 16 mei 2007 @ 12.31 uur

  95. @ 93 ACE

    Ik denk dat wat je hier schrijft voor veel mensen een schp tegen het zere been is.

    …..Nagenoeg niemand, op Olav na, hoor ik over onze verantwoordelijkheid. Vind ik behoorlijk hypocriet en elk commentaar gaat dan wel erg snel op krokodillentranen lijken…..

    Ik begrijp niet waarom jij bijna iedereen als hypocriet betiteld.
    Ik denk dan dat je niet alle comments heb gelezen over die chineesjes.

    Maar toch fijn dat het goed met je gaat.

    Reactie door Pool — woensdag 16 mei 2007 @ 13.20 uur

  96. @95 Pool,

    Zou die griet,
    de betekenis wel weten van hypocriet?

    Reactie door Anja — woensdag 16 mei 2007 @ 14.10 uur

  97. Voor alle propagandisten van `Onze jongens’:
    Op blz. 103 Nos Teletekst nu: Militairen schoppen dakloze bewusteloos! Ze hadden drank op! Niet de eerste keer, zulk agressief gedrag. Kan de minister er ook voor zorgen dat tuig van de richel wordt geweerd in de Krijgsmacht?

    Reactie door Haq — woensdag 16 mei 2007 @ 14.11 uur

  98. @ 67 iew

    Ik heb die mensen van “wijvertrouwenstemcomputersniet” maar een mailtje gestuurd, in hun bedankje beloofde zij mij op de hoogte te blijven houden met de stand van zaken omtrent dit kort geding en ik denk dat ik op 22 mei in Amsterdam aanwezig zal zijn om het kort geding bij te wonen.

    Men blijft om de pot heen draaien omtrent de deugdelijkheid van stemcomputers.

    Het is ook te gek voor woorden dat 3 mensen verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en onderhoud van de software waar mee het hele land moet stemmen.

    En juist doordat zo weinig mensen deze software beheren is het vrij eenvoudig om zonder problemen en ontdekt te worden deze software te manipuleren.

    Ik herken deze situatie toen ik ook nog ondernemer was en m.b.t. het ontwikkelen van applicaties wilde de klanten de garantie dat niemand deze software zou kunnen copieëren of in handen zou krijgen.

    Reactie door Pool — woensdag 16 mei 2007 @ 14.14 uur

  99. @97 Haq,

    Dit was zeker ook een zo’n goed bedoelde vrede’s-missie van onze militairen?

    Reactie door Anja — woensdag 16 mei 2007 @ 14.26 uur

  100. @98 Pool

    precies,en ik blijf erbij dat we besodemieterd zijn met de laatste verkiezingen.

    als namelijk vlak voor de verkiezingen duidelijk werd dat een overgrote meerderheid GEEN Balkenende 4 wilde,hoe komen we dan aan een CDA dat de grootste blijft?!

    en die onzin dat CDA stemmers die 4 jaar lang zijn uitgeknepen door JPB,uit gewoonte maar weer stemmen op het CDA daar geloof ik geen reet van.
    dat is namelijk ook niet eens altijd het geval geweest.
    met de 2e kamerverkiezingen van 1998 had het CDA namelijk nog maar 29 zetels.

    Reactie door iew — woensdag 16 mei 2007 @ 16.03 uur

  101. @ 95 Pool

    Hoe mensen iets ervaren is slechts in the eye of the beholder, only in their mind.

    Daarnaast is het ook gewoon de waarheid dat wij in deze problemen een zware verantwoordelijkheid dragen.

    Wil je liever dat dat onder de mat wordt geschoven of is mijn manier van communiceren weer niet naar wens ?.

    Reactie door ACE — woensdag 16 mei 2007 @ 16.29 uur

  102. @ 99 Anja

    Welke militairen, dat stelletje hasj rokende zuiptorren noem je dat militairen.
    Dit gajes moet zich op een of andere manier manifesteren en aangezien ze op de kazerne niet durven, thuis hun vrouw of vriendin al hellemaal het leplazerus hebben geschopt zijn ze maar overgegaan tot het molesteren van weerloze daklozen.
    Straks worden baby’s in de buggy nog verrot geschopt door dit gajes.

    Wil je weten wat echte militairen zijn, moet je die oudjes (veteranen) soms langs de route zien staan of zelfs nog meelopen op 4 en 5 mei.
    Ik ben als totaalweigeraar altijd al tegen oorlogen geweest, maar die oudjes dwingen mij toch een soort van respect af ondanks mijn principes.

    Reactie door Pool — woensdag 16 mei 2007 @ 17.35 uur

  103. @ Ace

    Niet de ‘harde woorden’ of ‘de waarheid,’
    Gandalf heeft heel goed omschreven wat hem niet aanstaat. Je kan lezen..!

    “Hoe mensen iets ervaren is slechts in the eye of the beholder, only in their mind.”
    Een dooddoener, maar desalniettemin ook al te waar!
    Deze dooddoener gaat ook op voor diegene die meent deze gemeenplaats te moeten inbrengen.

    Je stelt de vraag ‘is mijn manier van communiceren weer niet naar wens?.’
    Laat ik zeggen dat ik constateer dat jou manier van communiceren wel vaak aan kritiek onderhevig is. Kritiek, niet eens gericht op de inhoud, maar op de wijze van brengen. Als het slechts naïviteit van je is en geen selectieve dus structurele strategie, dan kan ik het billijken.
    Vooralsnog geniet je wat mij betreft het nadeel van de twijfel.

    Doe er iets mee. Ik weet, arrogant van mij om je ongevraagd van advies te voorzien, maar ik zou het je graag gunnen: constructief communiceren.
    Eerder heb ik je al beticht, dat weet je. Mijn bedenkingen c.q. verdenkingen staan tot op heden.

    No hard feelings! Begrijp mij zoals ik het bedoel.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 16 mei 2007 @ 20.12 uur

  104. @ 101 ACE

    Wij moeten er voor waken dat zoiets niet hier zal gebeuren, en verders is het mijn probleem niet, het is in en in triest dat dit die mensen daar in China overkomt.
    Maar het enige wat je kan doen is geen chinese spijkerbroeken meer kopen, maar dan hebben velen hier in Nederland een probleem, want een beetje andere spijkerbroek kost toch gauw een 100 eurie, en dat kunnen veel mensen niet ophoesten.
    Uiteindelijk kijken we toch naar ons eigen te besteden budget.

    Ik voel mij niet verantwoordelijk voor wat daar gebeurd, de verantwoordelijke zijn de heren handelaars die willen alles het liefst gratis en met dit als gevolg.

    Trouwen gaat je het niet persoonlijk aantrekken of je wel of niet naar wens reageer, slachtoffertje SPELEN doen we hier niet op de weblog.

    Anders neem je maar een spandoek, met daarop de tekst…. Ik ben zo alleen, niemand houd van mij.

    Trouwens goedenavond allen

    Reactie door Pool — woensdag 16 mei 2007 @ 20.15 uur

  105. @102 Pool,

    Dat doen ze bij mij ook, die veteranen dan wel te verstaan.
    Trouwens loop ik zelf ook mee op 4 mei met man en kinderen.

    Verder moet je het even lezen met de nodige ironie.
    Zie @50 en 62, lees nog eens over dan begrijp je wellicht wel wat ik ermee bedoelde.

    Geen goed woord heb ik voor deze lieden over en ik mag toch hopen dat hier gepaste represailles op zullen volgen die ze wellicht niet snel zullen vergeten.

    Pool, ik heb twee kinderen (jongens 16 en 18) zoals hier boven al gezegd, ze mogen veel, maar wel binnen de morele toelaatbare grenzen en één ding heb ik ze vanaf het begin duidelijk gemaakt.
    Dat is dat ze nóóit in dienst mogen en hierin hebben ze dus geen enkele keus.
    Ik heb ze niet op de wereld gezet (om onder het mom van bepaalde zgn. oorlogs/vredes missies) zich te laten op leiden tot moordenaars.

    Ik hoop dat dit je enige duidelijkheid verschaft.
    Verder een fijne avond gewenst.

    Reactie door Anja — woensdag 16 mei 2007 @ 20.34 uur

  106. @ 103 Wattenstaafie

    Ik ben van mening dat wij een grote verantwoordelijkheid dragen aan de mistoestanden die plaatsvinden in de derde wereld. Of het nu de chinese meisjes, de kinderarbeid in India of de milieuproblemen in Nigeria betreft,etc. het wordt grotendeels veroorzaakt door ons consumentisme en hebberigheid.

    Dat onderdeel maakte duidelijk geen deel uit van de discussie en dat vind ik onterecht.

    Dat Gandalf dit punt als van nul en generlei waarde betitelt is onterecht. Zijn verontwaardiging hierover is naar mijn mening ongeloofwaardig zwaar overtrokken.

    Voor de rest zijn de analyses in jouw reactie correct.

    Uiteraard geen hard feeling, ik zou niet weten waarom, in ieder geval een eerlijke mening.

    Reactie door ACE — woensdag 16 mei 2007 @ 21.54 uur

  107. @ 104 Pool

    Jouw mening dat we niets aan kunnen doen,vind ik jammer. Naar mijn mening kunnen we juist heel veel doen.

    Als je wat er gebeurt fatalisme vind, moet je ook de consekwenties en uitwassen nemen voor wat ze zijn en niet steeds zeggen dat het allemaal zo erg is.

    Vind je dat ik slachtoffertje speel ?, als dat zo mocht zijn, wijs me dan eens een tekst aan waarin ik dat doe.

    Jij houdt toch van mij:)

    Reactie door ACE — woensdag 16 mei 2007 @ 22.02 uur

  108. Nederland behoeft helemaal geen leger.Ons leger = ons geld,wordt alleen gebruikt als de amerikanen ons nodig hebben.bovendien zijn we gekke henkie in europa.niemand van de andere eu landen voelt zich geroepen om troepen,geld of materiaal in deze oorlogen te steken.mischien voor het gebaar dat o.a duitsland een hand vol militairen ter beschikking steld.welke van de andere eu landen hebben geld gestoken in de JSF?.en het land van Blair noem ik geen eu.

    Reactie door rafstal — woensdag 16 mei 2007 @ 22.09 uur

  109. hallo ik ben een aanvaller,tja nederland en voorstemmers jullie zijn er niet meer,oo hadden jullie wat bommetjes staan,ach je bent zo klein dat ik zolang ik hier schrijf amsterdam/rotterdan/denhaag/ de provincie groningen/overijsel.drente/midden en het onder de rivieren kompleet weg gevaagt heb,en je kunt er niets tegen doen ook al heb je er duizend,staan.ik was eerst.waar weg? mischien voor de kust.of mischien uit de ruimte dag nederland,of zal ik zeggen dag gat.

    Reactie door ad — woensdag 16 mei 2007 @ 22.36 uur

  110. @ 105 Anja

    Ik heb ook twee zoons 16 en 20 jaar.

    Het zijn bomen van kerels, en ze willen echt niets met geweld en wapen gekletter te maken hebben.
    Ze studeren beiden, en daar gaat al genoeg tijd en energie inzitten, ‘k ben blij dat ze nog thuiswonen en ze hebben alle vrijheid en ruimte om zich te ontplooien.
    Alles is bespreekbaar, en er wordt naar geluisterd en ook naar gehandeld, en we hebben als gezin wederzijds respect voor elkaar.

    En over wat je verder schrijft hadden we wel familie van elkaar kunnen zijn.

    Ook een fijne avond verder.

    Reactie door Pool — woensdag 16 mei 2007 @ 23.11 uur

  111. @110
    En weer beginnen we hier met de kreet van JPB het gezin is de hoeksteen.
    Sommige hier vinden dat ze dit steeds moeten propaganderen dat ze thuis de zaak zo mooi op de rails hebben staan.
    Of wel men kan zo de EO TV in.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 mei 2007 @ 9.16 uur

  112. Kijk nu toch eens aan! Hoever is de noordpool
    van de zuidpool verwijderd? Op welke hoogte
    ligt voor jullie dan de evenaar? Mag ik gok-
    ken dat het gulden midden toevallig in Oss
    ligt? Leuk Anja, dat als je Pool als de prins
    van je politieke dromen zou willen tegenkomen
    het mogelijk in het politieke café in Oss kan
    zijn…Wel een stief kwartiertje wandelen….
    maar verhalen over zonen is móndeling toch het leukst en jullie hebben beide veel met je
    zonen op…begrijpelijk. Als opvoedingen het
    af laten weten, grijpt men mogelijk nog te-
    rug naar het ‘instrument’ ‘dienst’!
    Dienst, die dan heet een sociale missie te
    hebben, maar moet dan de hulpbehoevende het
    ópvoedkundige werk gaan doen of doelwit zijn
    van nog meer ongeregeldheden?
    Kom Anja en Pool een goede reden om er eens
    een dikke boom over door te zagen met alle
    te bedenken in and outs, of er zelfs een web-
    log over op te zetten!
    Leve de goed opgevoede zonen, die ten tijde
    van ijzige politieke koude van wanten wéten!
    Fijne dag allemaal! Madelief.

    Reactie door Madelief — donderdag 17 mei 2007 @ 9.45 uur

  113. Ik ben het helemaal eens met Rafstal, 108:
    Ons leger is er puur voor als de Amerikanen willen komen Nato-shoppen, op commando wat blikken troepen en materieel open wilen trekken voor Verweggistan. als enige in Europa, jawel! (Nou ja, uitgezonderd Polen dan, ook zo’n marionettenland)
    Belachelijk hoe sinds Balkenende ons leger operationeel moet zijn, met veel geld en dure gadgets, om Bush te plezieren.

    Hoe kan dit? Dat heeft te maken met de koehandel Balkenende Jaap de Hoop Scheffer, die heeft dat dropfiguur in de jaren negentig klaargestoomd voor de volksmennerij en sindsdien zit Hoop-Scheffer in het Pentagon, is zijn pupil Balk niet weg te branden, en is een discussie over stem’machines hier géén optie, net als in de Younaaitnogsteeds onbespreekbaar.
    Ten tweede komt dit geslijm nog altijd voort uit een diepgewortelde overtuiging dat we de Amerikanen eeuwig dankbaar moeten zijn voor de `bevrijding’ zelfs al zouden ze de maan aan stukken nuken.

    Ook is Nederland (niet mijn Nederland) apentrots dat onze basis op Curaçao is verkwanseld aan de Yanks, die staan daar met hun rommel, schepen en vliegtuigen, paraat om Chavez van Venezuela, (op slechts 40 km afstand) lik op stuk te kunnen geven. Ons volk wordt door CDA-VVD haviken en hun media al een jaar per propaganda voorgekauwd & ingelepeld wat voor Vijand die Chavez wel niet is. Bah!! Kan ik dat zelf nog uitmaken?

    Reactie door Haq — donderdag 17 mei 2007 @ 10.16 uur

  114. Het zoveelste leugen verhaal over een sprookjes Prins dit maal hedenmorgen op RTL 7 nu uit Engeland daar is een sprookjes Prins die het heel erg jammer vindt dat hij geen leiding mag geven aan een gevechtseenheid in Irak.
    Het scenario voor dit toneelspel is wel mooi op gezet eerst ondersteunend door de altijd mee lopende pers als het om sprookjes prinsen gaat het verhaal dat hij dol graag wil.
    Dan waar iedereen op zat te wachten natuurlijk wat is de smoes om niet te gaan en zie daar hij loopt daar gevaar.
    Maar dat wist iedereen voor dit sprookjes verhaal de wereld in ging want het is daar natuurlijk geen golfbaan.
    Dus eigenlijk is deze sprookjes prins best wel een held althans zo moet het nu overkomen een vechtjas die niet mag.
    En dus ook in dit sprookje wordt van een afgeschermde lafbek een held gemaakt.
    En ook deze Prins zou wel een uitdagende functie als water manager krijgen.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 mei 2007 @ 11.15 uur

  115. zullen we ook eens een kruis zetten door de managers op scholen?!
    dan is het geld er weer wel om een conciërge en een administratieve kracht terug te brengen in het onderwijs.
    http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/05/art000001C7985BF4958207.html

    Reactie door iew — donderdag 17 mei 2007 @ 11.29 uur

  116. @111 Hakker,

    citaat:
    En weer beginnen we hier met de kreet van JPB het gezin is de hoeksteen.
    Sommigen vinden steeds dat ze dit hier steeds moeten propaganderen dat ze thuis de zaak zo mooi op de rails hebben staan.
    Of wel men kan zo de EO-TV in.
    einde citaat.

    Nou Hakker, ik kan je zeggen dat JPB aan onze opvoeding niet te pas komt, zo ook de EO niet.
    (wil niet dat m’n kinderen verknipt dooe het leven moeten gaan)
    Maar het lijkt me toch niet meer dan normaal, dat als je éénmaal kinderen hebt “gekregen” je er ook alles aan doet om hier volwaardige zelfbewuste en respectvolle (zelfrespect en respect voor anderen) mensen met van probeert te maken, zodat ze zichzelf en anderen altijd recht in de ogen kunnen kijken.

    …………….

    @112 Madelief,

    Ik ben gelukkig met mijn eigen PRINS(en), trouwens wat ik heb gelezen is Pool al voorzien, heb hier wel eens over z’n Assepoes gelezen, dus daar wil ik niet tussen komen. Maar het idee was leuk.

    Reactie door Anja — donderdag 17 mei 2007 @ 11.44 uur

  117. @112 Och Anja, mijn MUIL is een maatje 36
    en heb altijd te horen gekregen, scháttige
    tééntjes te hebben. Wanneer gaan we hier een
    verkiezing miss MUIL tegenkomen?
    Leuk hoor zo’n doorzichtig glazen muiltje,
    elke keer weer anders gekleurde tééntjes!
    Overigens gelijk heb je met je zonen, en
    Pool ook uiteraard. Jammer genoeg heb ik er
    niét zo véél, maar zou mijn blondje van een
    dochter toch zeker liever niet in het leger
    zien en een verklaring afleggen die zo ui-
    termate op TV werd toegespitst, met een haast
    niet serieus te nemen idealisme en als ik
    elders lees en hoor is de realiteit van iedere dag wél éven anders!
    Tja het doet me ook direct denken aan een
    uitvoerige correspondentie die ik met een mij
    bekende dienstweigeraar voerde toen die in
    Nieuwersluis daarvoor werd opgesloten!
    Ja, zó ging dat vroeger! Detentie als ware
    het een zware misdadiger en dat omdat hij per
    tinent de vrijheid wilde hebben, niét de wa-
    pens hoeven op te nemen. Een menslievend
    standpunt dat áfgestráft wordt! De rechten
    van de mens blijken ook nu weer zeer beperkt
    te zijn en onze missie dient te schieten als
    dat wordt ‘geadviseerd’, een “Befehl ist Be-
    fehl” dáármee in het Nederlands vertááld!
    Leve ook de zonen in ons land die soms met zo
    veel moeite en verdriet toch werden verkregen
    en prima ingezet kunnen worden voor allerlei
    zaken in ons land. Daarvoor een opleiding in
    te stellen, waardoor ‘onze jongens en meis-
    jes’ acuut en adequaat kunnen worden ingezet,
    lijkt héél wat nuttiger.
    Elders zei ik het al: van oorlog komt oorlog
    en de wisselwerking ervan zien we nu jaar en
    dag om ons heen. Politiek heeft daarin een
    belangrijke rol te spelen en de jeugd te ent-
    housiasmeren voor een dienstverleningsfunktie
    ipv afbraaktechnieken bij te brengen.
    Mijn gedachten ‘vlieden ten hemel’ en inmid-
    dels weet iedereen, waar ik me ‘die hémel’
    wens: hiér en NU. De SP helpt me ermee op weg
    en ik ben er blij mee!

    Reactie door Madelief — donderdag 17 mei 2007 @ 13.28 uur

  118. @117 Madelief,

    Dat is toch wel handig van die kleine “muiltjes”. Maatje 36? Nou als er hier ooit een miss MUIL gehouden gaat worden zullen jij en ik het niet winnen vrees ik, we hebben namelijk dus allebei geen grote voeten. Ik maatje 38 maar ik sta er wel stevig mee op de grond.
    En jouw laatste alinea kan ik niet anders dan beamen, hier en NU, SP!
    Zal het ooit gebeuren de hemel die wij wensen op deze aarde te vinden?
    Ik help het je hopen, maar er zijn weer wat tevéél duiveltjes bezig, met name in de politiek en wat is er verleidelijker dan de duiveltjes te volgen?
    Zo was het in het begin ook al als je de bijbel moet geloven, maar dat is weer een ander verhaal en heb daar dus ook HELE GROTE TWIJFELS bij.
    Fijne hemelvaartsdag gewenst.

    Reactie door Anja — donderdag 17 mei 2007 @ 13.55 uur

  119. @116
    Beste Anja
    Af en toe een plaag stootje mag toch wel.
    En vrouwtjes reageren altijd wel.
    Wees trots op de kinderen en je zelf iemands andere menig is totaal niet belangrijk.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 mei 2007 @ 14.30 uur

  120. @119
    Beste Hakker,
    Dat ben ik ook.
    En een plaagstootje? Och als jij daar de behoefte toe hebt, ga je gang zou ik zeggen.
    Fijne dag verder.

    Reactie door Anja — donderdag 17 mei 2007 @ 17.49 uur

  121. @120
    Heerlijk.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 mei 2007 @ 19.36 uur

  122. Verders in de Libelle vandaag….

    Madelief, Anja en Hakker

    Mijn vriendin/vrouw en ik wonen al bijna 24 jaar samen en hebben nog steeds datzelfde verliefde gevoel als in het begin.
    Genegenheid en respect voor elkaar is een kostbaar bezit.

    Reactie door Pool — donderdag 17 mei 2007 @ 19.52 uur

  123. @ 107 ACE

    In je reactie @ 101 schreef jij n.l….

    …. of is mijn manier van communiceren weer niet naar wens ?….

    Dit kom voor mij zo gedienstig en nederig over, dat ik denk, dat ACE heel erg eenzaam is, vandaar mijn idee van het spandoek.
    Verders moet ik je bekennen dat ik pas nu tot de ontdekking kom dat je een vrouwspersoon ben, niet dat wat aan mijn reacties zal veranderen, maar ik wist dit niet.

    Ik zal dat…. jij houdt toch van mij :)
    Natuurlijk, ik hou van alle mensen, maar als het om liefde gaat bedenk dan maar……

    Liefde is als schijten in je broek
    Iedereen ziet het
    Maar alleen jij heb het warme gevoel.

    Prettige avond verder

    Reactie door Pool — donderdag 17 mei 2007 @ 21.14 uur

  124. @ 122 Pool

    Niet getrouwd ?

    Reactie door ACE — donderdag 17 mei 2007 @ 21.16 uur

  125. @ 124 ACE

    Jaloers ??????.

    Reactie door Pool — donderdag 17 mei 2007 @ 22.31 uur

  126. @ 123 Pool

    Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat ik een vrouwspersoon zou zijn Pool ??

    Of kun je daar ook geen antwoord op geven ?

    Reactie door ACE — donderdag 17 mei 2007 @ 22.37 uur

  127. @122
    Wees er zuinig op Pool.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 mei 2007 @ 22.55 uur

  128. @ 126 ACE

    Hoezo ik een antwoord geven, je heb toch gelezen wat ik schreef,… Waarom zou jij geen vrouw kunnen zijn, je antwoorden verraden je, zoiets kan alleen een vrouw bedenken.

    Anders geef jij maar eens aan dat je geen vrouw ben.
    En als het blijkt dat je toch een man ben, dan kom je op mij een beetje verwijfd over.

    Waarom wil je steeds bevestigd worden, wat wil je ermee bereiken,..wordt je daar zelf niet ziek van ????.

    Reactie door Pool — vrijdag 18 mei 2007 @ 0.00 uur

  129. @ 125 Pool

    Uh , ja nou UH eigenlijk niet, mijn vrouw kijkt over mijn schouder mee !

    25 jaar dit jaar, zij wil feesten, ik niet, zou dat wat op zich wat betekenen ?

    Reactie door ACE — vrijdag 18 mei 2007 @ 1.49 uur

  130. God, hoe houdt dat mens dat uit!

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.38 uur

  131. @ 130 Anja

    Voor de eerste keer ben ik het volledig met je eens.

    Reactie door ACE — vrijdag 18 mei 2007 @ 11.23 uur

  132. @ 129 ACE

    Dus heb ik me toch vergist, ‘t zal m’n leeftijd wel zijn.

    25 jaar samen,..In ieder geval, maak er een mooie onvergetelijke dag van samen met je vrouw, neem een lang weekendje Parijs met z’n tweetjes, heb je ook al die poeha van opzitten en pootjes geven niet.

    Reactie door Pool — vrijdag 18 mei 2007 @ 14.27 uur

  133. @ 132 Pool

    Het is allemaal nog veel erger.
    25 jaar getrouwd en 3 jaar voorarrest.( ze is er nu niet bij )

    En voor Anja; 4 geniale koters dus zomaar nog niet uit te roeien ook.

    Reactie door ACE — vrijdag 18 mei 2007 @ 16.55 uur

  134. Dat geniale hebben ze dan vast niet van jou.
    Trouwens bij mij zijn het kinderen.

    Fijne avond verder gewenst, je hebt zowel weer genoeg aandacht gehad.
    Dag Ace.

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 18.10 uur

  135. @ 134 Anja

    Kun jij mij het verschil tussen kind en koter vertellen Anja ?

    Daarom heten ze van jou ichos in plaats van ninos.

    Reactie door ACE — vrijdag 18 mei 2007 @ 18.50 uur

  136. pool,,, dat van dat schijten,,ik zit nog te lachen,,had ik nog nooit gehoord,,,
    en dat beetje kibbelen met ace,heerlijk,

    nou toedeloe ;-)

    Reactie door ad — vrijdag 18 mei 2007 @ 21.57 uur

  137. @ Madelief (117) en Anja (118):

    Wat dachten jullie van een verkiezing Miss Grote Muil? :) :) :)

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 19 mei 2007 @ 1.39 uur

  138. @137,

    Doe je ook mee Olav, denk dat je goeie kans maakt om te winnen. ;)

    Reactie door Anja — zaterdag 19 mei 2007 @ 10.07 uur

  139. Prima Olav, splendid idea!
    Zoeken we ook even uit wie er het meest op
    grote voeten leeft?…..Wat denk je, zou het
    de Overheid zijn? Maar ook wie er het méést
    naast zijn schoenen loopt of z’n tenen moet
    krommen…dus op welke leest geschoeid of
    heb ik binnenkort een kruisraket aan m’n
    laars hangen?

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 mei 2007 @ 10.55 uur

  140. @ 137 Olav Meijer

    Dat is een grandioos idee. Welke categorie maakt eigenlijk niet uit; leukste, aardigste, chagrijnigste, domste, slimste, elegantste etc.

    Webmaster doe je best.

    Reactie door ACE — zaterdag 19 mei 2007 @ 11.20 uur

  141. Nog even wat aandacht voor Ace vandaag.

    Laten we jou een kans geven en stemmen voor de domste, dan ben je in elk geval verzekerd van de hoofdprijs.

    Fijne dag verder en geniet maar vast.

    Reactie door Anja — zaterdag 19 mei 2007 @ 12.10 uur

  142. @ 141 Anja

    Ik wist dat ik op je kon rekenen.

    Jij ook een fijne dag.

    Reactie door ACE — zaterdag 19 mei 2007 @ 15.28 uur

  143. Hm…mijn provocatie heeft wel wat los gemaakt….. :)

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 19 mei 2007 @ 16.57 uur

  144. @143 Ja zeker Olav: m’n hákken!
    Voorzie je zelf van een aantal steunzolen dan
    doet het niet zo’n pijn om evt. op je tenen
    te moeten lopen…on stage…of toch nog lie-
    ver de ‘cat walk’. Niet mauwen hoor als je
    door je voorvoeten zakt…..maar zelfs al zou
    je je schoorvoetend vertonen en mocht je ook
    verhoogde wreven hebben, dan zet ik er een
    handtekening op, nou? Enkel en alleen om je
    te bewijzen dat ik goede notie van je heb ge-
    nomen. Kom niet aansloffen op slippers die
    meer weghebben van kniekussentjes voor in de
    tuin. Mocht je je moeten behelpen met een-
    voudige queenies, is mij dat ook priiiima!
    Had jij niet maatje 40/41~?

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 mei 2007 @ 17.36 uur

  145. @ Madeleif (144):

    Doe geen moeite, Madelief. Ik loop soms graag met mijn blote voeten, die iets groter zijn dan jij kennelijk veronderstelt, in het gras. Dankzij geregeld fitnessen, een lieve inmiddels al wat oudere hond die mij verplicht dagelijks meer dan een uur te wandelen, en fietsen van en naar mijn werk (ongeveer dagelijks een half uur) ben ik zodanig letterlijk en figuurlijk nog in vorm, dat steunzooltjes aan mij niet besteed zijn. Mijn schoeisel voldoet; ik stel daaraan niet al te hoge eisen. Ook vind ik het prima soms op mijn tenen te lopen, maar trap daarbij ook wel eens -niet altijd opzettelijk- op die van anderen…..

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 19 mei 2007 @ 19.18 uur

  146. Mijn is duidelijk dat er hier niets meer te hakken valt.
    Ik ruim dit keer wel de spaanders op.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 19 mei 2007 @ 21.07 uur

  147. @ 143 Olav Meijer

    Jij ben zeker uit gegaan van het spreekwoord,……..

    Wie de schoen past, stopt hem in z’n mond…

    Dan wil ik ook meedoen bij mij past maatje 46 wel in m’n mond het maakt niet uit een veterschoen of een instapper hij past zowiezo er overdwars in.

    Reactie door Pool — zondag 20 mei 2007 @ 0.21 uur

  148. @136 Vermakelijk hoor en dan een formaat dat
    mogelijk maakt de A-4tjes horizontaal naar
    binnen te schuiven. Jouw tandarts heeft zeker
    een bijbaantje als postbode, of omgekeerd?Echter nimmer kreeg ik de idee dat jij je
    geMUILkorfd voelde en dát wilde je vast en
    zeker nu wel even horen: intikkertje na zo’n
    ingenieuze voorzet! Voetstoots neem ik aan dat je graag in het gras loopt, dat werkt nl
    ook als een voetmassage en verbetert de con-
    ditie, maar dat had je echtgenote je vast al
    duidelijk gemaakt! Kom ik zet de pas er in,
    t regent vast bij jou nu ook en buiten wordt
    de boel nat, rénnen….wie nu binnen zit!
    Fijne avond voor allen, Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 20 mei 2007 @ 16.33 uur

  149. Gordon Brown gaat nog voor de zomer bekend maken dat de britse troepen uit Irak worden teruggetrokken. Hij il zo weinig mogelijk met deze vieze oorlog te maken hebben.

    Hij beseft donders goed dat als zijn naam aan deze oorlog verbonden wordt, hem geen lang leven als politicus beschoren is.

    Reactie door ACE — zondag 20 mei 2007 @ 19.18 uur

  150. madelief,,
    136????

    Reactie door ad — zondag 20 mei 2007 @ 21.16 uur

  151. Zo te lezen betreft het hier weer echte Rotterdamse “humor”.
    Leuk dames, hartstikke leuk, maar vervuil dit log niet zo. Probeer het ook eens op een nette manier te reageren.

    Reactie door Anja — maandag 21 mei 2007 @ 1.57 uur

  152. @150 Sorry Ad, ‘k Zie het ook net en kon van-
    middag geruime tijd niet op Internet komen.
    Mogelijk een vernummeringsfout, maar je snapt
    wel dat ik direct op Olav, nr 147, bedoelde
    te reageren. Strontvervelend wilde ik natuur
    lijk niét zijn en de zaken lijken dus af en
    toe ómgedraaid: neem mij niet van kwijl laak,
    sterker nog neem mij niet kwaa lijk, zo goed?
    Da, da, da, da, da’s een goeie ad?
    I.a.o.: idd mijn kussen waren nat vanmiddag,
    en hoe verging het jou, of ben Ik nu in deze
    zin nog een lettertje vergéten ook? Slaap ze!

    Reactie door Madelief — maandag 21 mei 2007 @ 3.23 uur

  153. Madelief — zondag 20 mei 2007 @ 16.33:

    Op blote voeten lopend (en overigens verder Pool taxerend) zal hij dan zeker geen madeliefjes gaan pletten …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 21 mei 2007 @ 19.41 uur

  154. @ 152 Madelief

    147 ???????

    Toetsenbord,…koffie ??

    Fijne avond verder

    Reactie door Pool — maandag 21 mei 2007 @ 20.17 uur

  155. Voor alle landen die ons willen aanvallen

    Nog even geduld s.v.p.,… het kabinet is nog niet terug van hun 100 daagse sckoolreisje door Nederland.
    En ons staatshoofd is een oude weerloze vrouw, die ga je toch niet aanvallen ????.

    Reactie door Pool — maandag 21 mei 2007 @ 20.23 uur

  156. @155 Jij nog koffie dan, Pool?
    Ja, mijn kussenS (S vergéten!)waren nat….ge
    worden van dat miezerige buitje regen.
    Vergissing Pool: ons staatshoofd hééft méér
    in haar márs dan die zij lopen moet!
    Volgens jou: een oude weerloze vrouw!
    Jij gaat die dus wél aanvallen, blijkt nu?
    Drink dan nu maar snel DE koffie van de dag!
    Vanavond zie ik je hier bij het galadiner en
    weet jij of Kahrel ook nog verschijnt?
    Bak ze niet te bruin die wafels die jij voor
    ogen hebt, want op een gegeven moment heeft
    de postbode het er te moeilijk mee om te kun
    nen bezorgen, toch?
    Dit Kabinet zal weinig plezier krijgen van de
    eigen ‘speeltjes’. Boém-én-(w)ráng zal leren
    hoé ‘speelgoed’ foút werken kan en het effect
    terecht komt in eigen speelgoedkast ook wel
    kabinet genaamd. Foute ‘speeltjes’ boven op de kast of wegwerken in de eigen onzichtbare
    bodemlade? Je ként dat soort kasten toch wel?

    Reactie door Madelief — woensdag 23 mei 2007 @ 9.12 uur

  157. @ 156 Madelief

    Precies zoals je het schrijft,.. het Boemerang effect zal dit kabinet ook treffen.

    Goedemiddag trouwens

    Reactie door Pool — woensdag 23 mei 2007 @ 14.39 uur

  158. @157, Pool nog net op de valreep:
    prettige vakantie gewenst die je morgen be-
    gint! Heb je hier wel voor een stand-in ge-
    zorgd? Moeten we nu zeggen: vlieg op, of ga
    je per eigen auto een eindje toeren?
    Veel plezier met zijn vieren, toch? Tot kijk!

    Reactie door Madelief — vrijdag 25 mei 2007 @ 19.18 uur

  159. Goeden morgen vrienden SP.

    Wanneer Eimert van Middelkoop als argument hanteert dat kruisraketten onnodig voor Nederland zijn, omdat ons land nooit op een zo hoog geweldsniveau zal opereren, wat door de VVD met Balkenende wel beweerden.
    En zie plotseling is de minister president omgedraaid en is het daar mee eens.
    Wederom een voorbeeld hoe geloofwaardig de Min. President overkomt.
    Behoort dit bij zijn normen en waarden?

    Reactie door Johan — zondag 27 mei 2007 @ 3.06 uur

  160. Ach Johan, ze kwamen toch ook al weer geld tekort in hun budget en dat na al die meevallers. En mensen met een uitkering worden wel aangepakt als hun huishoudboekje niet klopt of ze worden in ieder geval bestempeld als loosers en steuntrekkers.

    Reactie door cynthia — dinsdag 29 mei 2007 @ 15.10 uur