Mini-wereld

Misschien ben je ook ooit in Madurodam geweest. Eén grote, kleine wereld.

Je kunt zelf zo’n wereld virtueel creëren, met je camera en een goed fotoprogramma. Ze noemen het tilt-shift, en je krijgt ermee het effect zoals op onderstaande foto.

Miniworld

Voor meer leuke voorbeelden, kijk je hier of op flickr.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 18 mei 2007 :: 0.08 uur

57 Comments

57 reacties

  1. Een soort mini-wereld ervaar je ook als je een fietstochtje maakt. Dat heb ik gisteren gedaan – zo’n 25 km. Ik ben niet verdwaald, ik ken hier de weg. Als je niet de weg kent ben je overgeleverd aan de bewegwijzering van de ANWB. Die helpt bij welke richting je moet als je naar dit of dat dorp wil fietsen. Of beter: die hielp.
    De ANWB is bezig al die bordjes, die mooit rode bordjes me de plaatsnamen en de afstanden weg te halen en te vervangen door door bordjes met een omcirkeld nummer. Dat nummer vind je dan op een kaart – ook van de ANWB. Zo’n kaart kost € 5.
    Op mijn fietstochtje van 25 km van gisteren zou ik vijf van die kaarten nodig gehad hebben – € 25 dus. Kassa! Er zijn palen waarop ruggelings twee bordjes staan met verschillende nummers – € 10! Fietsnetwerk noemt de ANWB dat.
    Ik kan me over deze mini-zakkenlichterij onglooflijk kwaad maken.
    Kan dat zomaar? Als ik kamerlid was, en het kwam mij ter ore (want die fietsen zelf niet behalve van de Van Alkemadelaan naar het Binnenhof), zou ik de Minister van Verkeer daar een vraag over stellen. “Is het de minister bekend dat de ANWB … enz?”.
    Behalve dat je verplicht wordt om voor een fietstocht tientallen euro’s uit te geven gaat ook nog eens een stukje erfgoed verloren – de ouwe bordjes met de kleine rode letters stonden mooi in het landschap – een ding met twee of drie armen, net een iemand – de nieuwe zijn verschrikkelijk lelijk. Maar dat is een kwestie van smaak.

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 8.28 uur

  2. @1 jk,

    Je bent helemaal niet verplicht om 25 euro voor een fietstochtje uit te geven, dat doe je zelf en wil je zelf.
    Fietsen zonder kaart, avonturieren heet dat!
    En ben je de weg kwijt, je hebt een hollandse mond, vragen waar je zit kan altijd.

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.24 uur

  3. Overigens heb ik het idee dat dit normale foto’s van grote afstand genomen zijn, of vanuit de lucht.

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.27 uur

  4. Nou zeg Jan, jij hebt ook echt overal verstand van!

    Reactie door David Rietveld — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.29 uur

  5. jk

    Super irritant dat je 5 fietskaarten zou moeten kopen, belachelijk.
    Niet over nagedacht of ordinaire netwerk zelf verrijking, geldklopperij.
    De Nieuwe Meer bij het Amsterdamse Bos in Amsterdam is bv. een perfecte natuur zwemplek waar veel fietsers op een hete dag of week end naar toe gaan. Er is 1 echt armetierig strandje miniatuur strandje voor peuters aangelegd.
    Verder ligt men te zweten op plekjes waar je bij dicht het water kan zijn, tussen het oevergewas e.d. maar kan men het water niet of nauwelijks in.
    Het meer is dan wel begeven met luidruchtige speedboten en dergelijke water motor recreanten.

    Reactie door maria — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.37 uur

  6. Lekker lang weekend Jan?

    Reactie door Piet — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.48 uur

  7. @1

    Dat zal zo wel moeten van Europa….

    Reactie door Cees — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.48 uur

  8. ps: als we nou het heelal als uitgangspunt nemen dan wonen we al op een mini-wereld……….. (http://www.ad.nl/buitenland/article1376669.ece)

    Reactie door Piet — vrijdag 18 mei 2007 @ 9.51 uur

  9. @ Anja, klopt. Even Googlen op tilt-shift geeft:
    http://recedinghairline.co.uk/tutorials/fakemodel/

    Reactie door Bart — vrijdag 18 mei 2007 @ 10.13 uur

  10. @9 Bart,

    Zie je wel, ik heb zelf veel van deze foto’s liggen en die zijn normaal vanuit de lucht genomen, net madurodam.
    Ben goed wakker vandaag!

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 11.25 uur

  11. Tja, Jan, hopelijk werken de pijnstillende injecties zodanig dat je je nu alweer wat meer mens voelt…
    Dan mijn MINIwereld vandaag; ik heb lopen loeren in wel 40 MINI kooitjes bij het Dierenasyl Hilversum om te zien of onze lieve stoere POES die al 3 weken de hort op is..en mauwen dat ze daar deden zo van neem me mee…
    Ze zat er niet bij, dus ik zoek verder in deze MAXI wereld..
    Sterkte en Beterschap Jan!!

    Reactie door Olinda — vrijdag 18 mei 2007 @ 13.57 uur

  12. jan, wat vind je nu van belangrijkere politieke dingen. Bijv. over het feit dat de Jager weg lijkt te komen door zijn eigen rechter te benoemen…

    Reactie door Dirk — vrijdag 18 mei 2007 @ 14.18 uur

  13. Toen ik het item zag dacht ik: “Wat wrikt hier?”
    Tijdens mijn wandeling langs de Vlissingse boulevard vanochtend overwoog ik: als de leider van de SP veronderstelt dat haar gehoor niet alleen over een camcorder beschikt maar ook nog over een beeldbewerkingsprogramma (nb. het eenvoudigste Adobe-pakketje kost al € 1100 en zonder pc, ook € 800, heb je daar niets aan), waarin vindt ze dan haar bestaansrecht? Wat moeten die nou nog voor een boodschap hebben, wat moeten die nou nog beloven?
    Voor zo’n politieke partij weet ik maar één slogan: “Iedereen een tonnetje!”
    (Ik vermoedde het al langer – er is niks nieuws onder de zon).

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 14.46 uur

  14. @5. maria
    Ordinaire geldklopperij natuurlijk vanuit hun immer groeiende arrogantie.

    Waar is de tijd van het “Bosplan”? met de Amsterdamse Roeibaan? Dat waren nog eens tijden, ‘k heb er vaak gezwommen – maar geef mij maar de Oosterschelde.
    In die tijd gebruikte de heer godhebbezijnziel B. van Lippe Biesterfeld te Soestdijk de ‘Roeibaan’ om met zo’n luidruchtig apparaat het milieu tot in de verre omtrek te vervuilen. De hele omgeving moest dan voor z’n pleziertje worden afgezet.

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 15.07 uur

  15. @2. Anja
    «Fietsen zonder kaart, avonturieren heet dat!» Nou, reuze, tussen de aardbeien zeker?

    Ik signaleer een schrijnende misstand en jij schaart je achter dat grote niets ontziende instituut, waar de service zienderogen verschrompeld en de commercie schrikbarende vormen aanneemt, tégen mij, een machteloze eenling! Fraai voor een SP-meisje.

    Je moet eens gaan kijken ergens tussen Appelscha en Elsoo bijvoorbeeld, daar hebben ze, uiteraard met welwillende toestemming en mogelijk onder toeziend oog van Pieter Winsemius, het landschap volgeplempt met bordjes, paddestoelen, draaihekjes en wat niet al voor prullaria om het volk te sturen en te vermaken. Ik ben er weggevlucht.

    (In mijn hoofd ben ik al vele jaren geleden uit deze “roeiboot” – met dank aan W.F. Hermans – weggevlucht naar een gewoon land).

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 15.23 uur

  16. @7. Cees

    Dankzij ‘Europa’ bijven al deze schrijfsel altijd bestaan – mogen niet worden gewist. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken over een uitgever.

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 15.29 uur

  17. Het lijkt verrekt veel op wat ik vannacht vanuit het vliegtuig zag.
    Zo onbeduidend klein en nietig is het geheel der mensheid en hun producten nu.

    Heel de reclame is een virtuele wereld dit nog voor de consument het besefte ( en nog niet beseft) Ik leef liever in de echte wereld hoe verderfelijk en tegelijk mooi die ook kan zijn.

    Reactie door Henny — vrijdag 18 mei 2007 @ 16.48 uur

  18. Ja jk, dat heet avonturieren, al is het tussen de aardbeien, lekker hapje onderweg is nooit weg.

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 17.07 uur

  19. @ 17 Henny
    Hoi, daar ben je weer, veilig geland!
    De echte wereld inspireert een ‘open mind’
    Lekker uitgerust?

    Reactie door Elsemie — vrijdag 18 mei 2007 @ 18.20 uur

  20. Toch ga ik meer en meer dat ene boertje geloven die jaren geleden al beweerde (ik weet niet meer welk programma) dat de landing op de maan in scene is gezet. Studiowerk dus.
    Dit weekend geloof ik weer op de buis.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 18 mei 2007 @ 18.23 uur

  21. @14 Jk

    Het centen stokpaadje van Winsemius en zijn invloed is om Almere tot cultuur stad te verheffen.
    Deze erudie man had beter geen politicus
    kunnen zijn.

    Reactie door maria — vrijdag 18 mei 2007 @ 18.43 uur

  22. Wat zitten sommige bijdragen toch te avontureren in en over minatuur Nederland.
    Er zijn ook legio fietsende gezinnen met kinderen die zich dergelijke avonturen niet willen verantwoorden of permitteren.

    Reactie door maria — vrijdag 18 mei 2007 @ 18.48 uur

  23. 19. Elsemie

    Veilig geland maar moe dat wil je niet weten. Afgelopen nacht maar een uurtje geslapen, moest om 3 uur opstaan om naar het vliegveld te gaan en vandaag geprobeerd te slapen maar kramp in mijn voeten iedere keer dat ik probeer te gaan slapen heeft het me belet. Zit hier dan ook als een halve gare. Veel gelopen, geklommen en gezien tot op de laatste dag maar dat eist wel zijn tol. Zodadelijk duik ik m’n bed maar weer eens in het zal toch een keer ophouden hoop ik en dan ben ik er weer echt bij.

    Reactie door Henny — vrijdag 18 mei 2007 @ 19.33 uur

  24. @22. maria

    … waarschijnlijk de rooibosafdeling

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 20.10 uur

  25. @ 23 Henny
    Bij dat soort inspanningen besef je ineens weer dat je geen 16 meer bent, af en toe jezelf goed in de houtgreep nemen, knie tegen de borst en de voet bij de tenen naar je toe trekken en ontspannen. Ik wens je een goede nachtrust en morgen fit en erbij!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 18 mei 2007 @ 21.03 uur

  26. @24 jk,

    Gossie, staat het rooibos ook al op de ANWB-bordjes?
    En dat allemaal voor hetzelfde geld?
    Service zeg!

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 21.28 uur

  27. @26. Anja

    Ik denk, nou, d’r belt wel iemand. En ja hoor. Anja.
    Anja, MijnZus heeft me ingefluisterd dat “rooibos” door bepaalde soorten met SP geassocieerd wordt, ik wist het zelf ook niet. Ik weet het nog steeds niet, ik dacht altijd met GroenLinks, de PPR-bloedigen.

    Het is te flauw voor woorden dat dat zo is. Ik heb alleen m’n ogen en oren op steeltjes – voor sommige dingen op langere steeltjes dan voor andere.

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 22.44 uur

  28. @21. maria
    «[...]stokpaardje van Winsemius en zijn invloed is om Almere tot cultuurstad te verheffen»

    Hoe kan het dan gebeuren dat een of ander wethoudertje daar de Paviljoenen naar limbo stuurt? Dat is toch geen partij voor Winsemius?
    Jorritsma en cultuur? Ik kan het haast niet geloven …
    Doen ze nog wat in Aleph?

    Reactie door jk — vrijdag 18 mei 2007 @ 22.47 uur

  29. @27 jk,

    Pas maar op dat ze niet uit en van je hoofd vallen. Zonder ogen en oren is het moeilijk fietsen.

    Reactie door Anja — vrijdag 18 mei 2007 @ 23.16 uur

  30. @jk
    Het zit je dwars, he? Dat met die rooibos…
    Sorry, hoor.
    Ik tuit warme rode mini-lippen naar je. Maar dikke kus! Klaar nu?

    Reactie door MijnZus — zaterdag 19 mei 2007 @ 3.13 uur

  31. @ jk (14):

    Ach ja, die ouw Benno! Als kind heb ik een keer het volgende gezien.
    Voor de met de hand bediende, neergelaten spoorwegbomen in Bilthoven stond een lange rij auto’s te wachten. Luid toeterend werd de rij op de linker weghelft gepasseerd door een luxe auto met een AA-nummerbord. Daarin was duidelijk de heer Von L.B. te herkennen. De spoorwegwachters hadden kennelijk een speciale afspraak, want eerst werd één boom aan de linkerkant opgeheven, zodat de auto de spoorbaan opkon, en vervolgens een andere aan de rechterkant, zodat de belangrijke mijnheer die kennelijk door de duivel op de hielen werd gezeten zijn reis snel kon vervolgen. Hij mocht wel van geluk spreken dat de spoorwegwachters toentertijd gewoon waren de bomen reeds geruime tijd voor het langsrazen van een trein te sluiten. Stel je voor als deze spoorwegwachter zich in de afstand van de trein had misrekend…..

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 19 mei 2007 @ 4.22 uur

  32. Wel geinig met die miniatuur taferelen.
    Ik heb er nog geen AA-auto doorheen zien zoeven maar misschien was hij me te snel af??

    Reactie door W6969 — zaterdag 19 mei 2007 @ 6.21 uur

  33. @31 Ach Olav, misschien zat er een sanctie
    aan vast i.v.m. het gemeenschappelijk nutti-
    gen van de maaltijd thuis en ja, als je die
    S….weg helemaal uitrijdt sta je voor je pa-
    leis! Kijk even met Google Earth en zie die
    kale plek net buiten de achtertuin en vraag
    je af waarom er geen heli werd gebruikt of
    waaide het hard die dag, dat jij dat zag?
    Overigens is door jou bedoeld kruispunt, dat
    lijkt op een ‘mol’ in de muzieknotatie zo
    onoverzichtelijk/gevaarlijk als maar zijn
    kan en is die weg niet geheel tot een ‘voor-
    rangsweg’ gebombardeerd? Tja…..

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 mei 2007 @ 6.23 uur

  34. @30. MijnZus

    Allang … en voelt wel goed …

    Reactie door jk — zaterdag 19 mei 2007 @ 8.31 uur

  35. @30 MijnZus
    Kan het toch niet laten – wat hoort niet in het rijtje thuis?
    - rooiakker
    - rooibos
    - rooilijn
    - rooipaal

    @31. Olav Meijer
    ja, dan hadden we mooi gezeten …

    ‘k Heb nog een probleem met het plaatje. Wat is nu precies het beoogde effect wat je moet krijgen met dat “goed fotoprogramma” (camera begrijp ik)? In mijn oude geschiedenisboekjes (Rijpma) stond altijd bij de foto’s: let op dit of dat, bijvoorbeeld bij een foto van een schilderij van Lodewijk XIV stond: “Let ook op de statige pruik”, of zo iets. Veel mensen zijn er, maar je ziet niet wie het zijn. En blijkbaar gebeurt er midden-rechts iets spectaculairs maar niemand is geënteresseerd, typisch Hollands; en het “slim-vervagen” gebeurt overal rondom (ook op de voorgrond!) behalve in het centrum. Vragen, vragen …

    Reactie door jk — zaterdag 19 mei 2007 @ 9.28 uur

  36. @29 Gunst Anja, daar kan je ‘goud’ mee ver-
    dienen, ik moet me behelpen met voeten op de
    trappers om vooruit te komen! Gat in de markt
    om daarmee eens aan de weg te timmeren, maar
    dan mag je wel een flink end hout hebben om
    fiscaal van je af te slaan, wat zeg ik …?
    Met een mega end hout kom je dan mogelijk nog
    te kort….ja en zo tobben er velen met mini
    male middelen! Fijn weekend, en al vast een
    prettige verjaardag gewenst in de hoop dat de
    prinsen je in de bloemetjes zetten én de zon!
    Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 mei 2007 @ 10.37 uur

  37. Off-topic
    Buurvrouw

    Vorige week liepen mijn vrouw en ik door de stad een eindje op met onze buurvrouw. Mijn vrouw vertelde dat ze voor haar moeder een bloesje of vestje zocht. Naargelang, dat hadden ze in het verpleeghuis gevraagd.
    Vandaag spraken we haar weer. Ze vroeg:
    “Ben je nog geslaagd?” En zonder antwoord af te wachten: “ach, en zo duur hoeft dat nou ook weer niet te zijn, en laten we wèl wezen, ze hoeft ook niet meer mooi te zijn, ze is tenslotte bijna honderd …“
    Niet luisterend naar het voorzichtig tegensputteren van mijn vrouw besloot ze: “En zolang zal ze ook niet meer leven.”
    Mijn vrouw: “Nou, ze is anders kerngezond.”

    Reactie door Anon. — zaterdag 19 mei 2007 @ 12.13 uur

  38. @36 Madelief,

    Dank je wel. Mijn prinsen zijn al volop bezig, die weten hun moeder goed op waarde te schatten.
    Ik zit trouwens nog wel met een vraagstuk, namelijk dat van Wilbert.
    Ik heb hem gezegd dat hij een schat is, omdat hij voor mij morgen mijn protest neer zal zetten. (als het mogelijk is natuurlijk)
    Heb jij enog idee hoe een blozende tomaat eruit ziet?
    Ik pieker me suf, maar roder dan rood kom ik niet.

    Reactie door Anja — zaterdag 19 mei 2007 @ 13.04 uur

  39. @ Madelief (33):

    De rijrichting was juist van Soestdijk af. Misschien had Juliana met de mattenklopper rondgelopen? Want als het erop aankwam was zij niet mals, hoor. (Prachtig zoals ze bv. de regering in bloemrijke taal ervan langs kon geven, zoals geciteerd in Giebels’ recente boek: De Greet Hofmansaffaire. Aanbevolen!).

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 19 mei 2007 @ 16.30 uur

  40. @39 In die tijd Olav waren heel wat lezers
    hier, toen ook al aardig bij de lés hoor en
    het staat me eerlijk gezegd wat tegen een persoonlijk drama nogmaals te ‘herkauwen’ en
    wiens visie daarop moet ik dan zo vreselijk
    belangrijk vinden? Vergis je niet, al met al
    blijkt achteraf dat mogelijk bedoelde dochter
    als ‘kapstok’ heeft gediend in de media. Naar
    we nu weten en kunnen veronderstellen, speel-
    den toen mogelijk al héél véél zaken van ver-
    schillende aard en ook ‘milde’ Juliana wist
    veel ‘te slikken’ en het heel oud mogen wor-
    den is mede te danken aan het feit, dat zij
    niét álles heeft willen slikken voor zoet en/
    of ontbijtkoek! Ik houd me bij het standpunt
    dat je nooit in iemands relatie kan kijken,
    wat hij of zij, of wat hij of hij, of wat zij
    of zij er ook over los laten bij bekenden of
    therapeuten. Iemands relatie kan bewaakt wor-
    den door af te schermen, maar afscherming be-
    tekent vaak méér dan isoleren, éérder opoffe-
    ren in wat het leven mij deed zien en me ook
    verteld werd. Misschien zag Greet de zaken wel scherp maar of ze goed zag dat ze op een
    wat tactischer manier had kunnen helpen be-
    schermen zal voor mij altijd onduidelijk zijn
    en gaat me eigenlijk nog niets aan ook!
    Olav, ik vind het ook eigenlijk veel meer
    een langgerekt damesbladverhaal, maar als jij
    er een politieke status aan weet te verbinden
    kom je misschien ook ‘binnen’ met een sensa-
    tioneel versie, toch?

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 mei 2007 @ 17.18 uur

  41. @JK Ik had het beter een VVd vertegenwoordiging,inzet en stokpaadje van Winsemius kunnen noemen.
    Nogmaals, m.i. hoort deze man niet in de politiek thuis. Hij getuigt van veel inzicht, zolang het de strijd om zijn partij niet betreft.
    Vanzelfsprekend was mijn verdere bijdrage de Nieuwe Meer, een miniatuur ervaring en weergave daarvan.

    Reactie door maria — zaterdag 19 mei 2007 @ 17.33 uur

  42. @37 Anon
    Wat ontluisterend om tot de ontdekking te komen dat mensen zo schaamteloos dit ‘soort’ meningen aan je opdringen. Je gelooft bijna je oren niet? Wat is dit, waar gaat het naar toe, vraag ik mezelf af.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 19 mei 2007 @ 19.26 uur

  43. @ Madelief (40):

    Je vergist je hierin enorm, Madelief. Het gaat helemaal niet in de eerste plaats om een persoonlijke relatie, en zelfs niet zozeer om Greet Hofmans zelf. Zoals historicus Giebels terecht opmerkt: het is eigenlijk een politieke Soestijk-affaire. Het gaat om diep ingrijpende politieke tegenstellingen, waarin een religieus-pacifistische richting (die Juliana aanhing) en de Atlantische ijzervretersrichting (die Prins Bernhard aanhing) tegenover elkaar kwamen te staan, met ingrijpende gevolgen. Juliana was dan ook zeer gekant tegen Bernhards deelname aan de Bilderberg-conferenties. Je moet het boek, waarin ook enkele interessante staatsrechtelijke beschouwingen staan, toch eerste eens lezen, Madelief. (Ik hoef nergens een “sensationele versie” van te maken. Lees vooral ook Wim Klinkenbergs in de media doodgezwegen politieke biografie over Prins Bernhard (1978)).

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 19 mei 2007 @ 19.29 uur

  44. Off-topic
    @42. Elsemie
    Dan heb ik u nog niet verteld dat mevrouw een geziene burgeres is in de straat en dat zij elke zondag om de hoek voor een paar halve euro’s de genade van god, de liefde van christus en de gemeenschap van de heilige geest over zich laat komen. Dat doet zij al haar hele 78-jarige leven lang, dus zij kent de evangeliën, veronderstel ik. Over een homo-echtpaar in de straat spreekt zij met afgrijzen steevast als over “de jongetjes”.
    Ik ben verre van een misantroop, maar heb ik nog illusies over mijn medemens?

    (Ik ben al blij dat ik een website vind waar ik dit verhaal kwijt kan en waar ik bovendien nog respons krijg – met excuses voor Anon.).

    Reactie door Anon. — zaterdag 19 mei 2007 @ 22.05 uur

  45. @ 44 Anon
    Zo leer ik ook de mensen ‘kennen’ en ik denk dat als iemand op leeftijd is en opgegroeid in een wereld zonder auto, telefoon, televisie en computer, er een andere verstandhouding is met dit de meer moderne wereld dan iemand van een jongere generatie. Desalnietemin zou ik ze goed onder de duim houden. Sterkte!
    Weer een illusie minder, maar wel wijzer!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 19 mei 2007 @ 23.25 uur

  46. @45. Elsemie

    Haar echtgenoot (82) heeft twee pc’s elk met een verschillend besturingssysteem, omdat hij met het ene handiger is en met het andere beter communiceert met zijn zoon in Kenia. Ze hebben beiden wat je nu zou noemen een hbo-opleiding.
    Maar het is allemaal terzijde, zeker voor deze weblog. Heel erg bedankt! Ik verdwijn weer.

    Reactie door Anon. — zaterdag 19 mei 2007 @ 23.42 uur

  47. Olav, mogelijk dat Juliana niet op nog veel
    meer details kon ingaan en gekozen heeft, met
    opoffering van eigen genuanceerdere mening,
    voor Spreuken 12. Wijsheid, waarheid en
    landsbelang met elkaar zo veel mogelijk in
    evenwicht te doen blijven werd een krachts-
    prestatie. Telkenkere kwam zij in grote twee-
    strijd terecht en terugkijkend in de geschie
    denis heeft zij, zonder al te veel machts-
    middelen, er het beste van gemaakt. Trouwhar-
    tig heeft zij zoveel mogelijk invulling ge-
    geven aan haar loodzware taak en die zo lang
    mogelijk vervuld in buitengewoon turbulente
    tijden. Het zou mij niet sieren als ik tot de
    lafbekken zou behoren die haar nu posthuum
    nog kwetsen zou met een onterechte mening.
    Leg mij eens uit Olav welk educatief element
    je aanwezig acht in verschenen boekdelen,
    ook gerekend met betrekking tot het verschil
    van ‘verslaan’ door de diverse schrijvers!
    Wiens belang is hier feitelijk mee gediend?

    Reactie door Madelief — zondag 20 mei 2007 @ 4.24 uur

  48. Dat ziet er wel geinig uit. Leuk als mensen modeltreintjes hebben om dergelijke foto’s proberen te nemen.

    Reactie door Johan — zondag 20 mei 2007 @ 5.07 uur

  49. @ Madelief (43):

    Ik probeer je juist duidelijk te maken dat het in principe helemaal niet over het privé leven van Juliana gaat. Het gaat om een politieke strijd die is gevoerd, waarin Juliana door haar eigen positie betrokken is geraakt. De toenmalige regering vond Juliana maar kritisch en lastig -zo heeft zij immers in de VS en de VN geheel eigen redevoeringen gehouden, die niet overeenkomstig de politieke lijn van de regering waren, maar wel een groot onthaal vonden.
    Je zit er echt naast als je suggereert dat “lafbekken” haar “posthuum kwetsen”. Integendeel, mensen als historicus Giebels zoeken de puzzelstukken bij elkaar, omdat veel lange tijd in allerlei archieven geheim is gebleven (en voor een stukje nog is in het archief van het Koninklijk Huis), en daaruit komt Juliana juist als een krachtige, originele persoonlijkheid naar voren. Het gaat dus om serieus wetenschappelijk onderzoek, dat niets te maken heeft met roddelbladengedoe, zoals jij lijkt te denken.
    (Er is zelfs sprake van geweest dat Juliana “onbekwaam tot regeren” zou worden verklaard en opgeborgen in een psychiatrische afdeling. Prins Bernhard heeft hierbij ook nog een rol gespeeld. Zie de biografie van Klinkenberg. Giebels heeft wel aanwijzingen, maar geen bewijzen hiervan gevonden).
    Wil jij nu beweren dat dit geen belangrijk onderdeel is van de politieke geschiedenis van Nederland, maar alleen maar geroddel over een privé-persoon?

    Reactie door Olav Meijer — zondag 20 mei 2007 @ 16.46 uur

  50. Kijk Olav, alsof de toenmalige ‘politiek’ het
    ook bij het juiste eind had! Wás de toen ge0
    voerde politiek juist, vind jij?
    Het kan Beatrix ook overkomen, dat ze of mond
    dood gemaakt wordt, of iets gaat zeggen, neu-
    traal, maar tóch, dat niet geheel conform de
    ‘politiek’ zou zijn.
    Wélke politiek Olav? Van wié, wélke politiek?
    Vinden wij het bijv. nu juist (zie de hier
    weggehaalde topics van okt.nov.2005 t.a.v.
    dhr Bot)dat onze jongens en meisjes ingezet
    worden voor vredesmissies, die feitelijk toch
    neerkomen op gebruik van wapentuig en zeker
    niet slechts ter eigen verdediging.
    Beatrix zou dan moeten ‘oplepelen’ wat haar
    door het Kabinet wordt opgelegd?
    Een vorstin is niet slechts goed genoeg voor
    het zetten van handtekeningen maar moet een
    stuk vrijheid hebben om er ook een eigen in-
    vulling aan te geven.
    Alle belangrijke uitspraken van door ons ge-
    respecteerde staatslieden, bewindslieden zijn
    daarom uniek te noemen, doordat er afgezien
    werd van handzame cliché’s. Vernieuwing komt
    er nimmer wanneer met hand en mond het oude
    wordt verdedigd en gehandhaafd, daar waar men
    vernieuwing in het vaandel zou moeten hebben.
    Als onze Willem (Alexander) een Willem de
    Zwijger zou moeten worden, bedankt hij mogelijk voor een dergelijke twijfelachtige
    eer, en dan hoop ik dat er een Alexander
    (Pechthold) in zijn schaduw meeholt, die de
    puntjes op de ‘i’ zet en zaken, ónverbloemd
    aan de kaak stelt…en hem bijstaat!
    We hebben in dit land nog steeds te veel
    JA-knikkers die het conflict uit de weg gaan.
    De schandelijke manier waarop Juliana op een
    gegeven ogenblik werd getypeerd kreeg n.b.
    een aanzet door degene die ze dacht het meest
    te kunnen vertrouwen. Op haar beurt heeft zij
    wél kans gezien hem op waardige, koninklijke
    wijze te beschermen voorzover zij dat reali-
    ter kon doen. Feitelijk, was juist dát, dwars
    door álles heen, haar liéfde voor hem. Haar
    teleurstellingen zullen haar gegriefd, ge-
    kwetst hebben en heel veel verdriet gedaan.
    Misschien waren op een gegeven moment een
    aantal van haar reakties púúr ménselijk en
    dan ga ik zelfs zo ver, dat ik noch de ene,
    noch de andere biograaf zal geloven, al ver-
    zamelt die ik weet niet wat.
    De wezenlijke interactie binnen een relatie
    kan feitelijk door niemand anders worden be-
    schreven en 1000 % ingevoeld, dan door de
    twee betrokkenen zélf.
    Een zo objectief mogelijke benadering zal
    nooit mogelijk zijn en is het zelfs hyperge-
    vaarlijk om er zelfs maar een ‘historische
    roman’ over te willen schrijven, zelfs gevoed
    door 300 km beeldmateriaal.
    De strikt persoonlijke visie en hiaten kunnen
    niet vastgelegd worden, van geen van beiden!
    Je zegt het zelf al Olav: in de media werden
    dingen verzwegen en tussen ’60 en ’64 ver-
    klaarde een woordvoerder namens het ANP dat
    er flink censuur werd toegepast, en vandaar
    ook dat er ‘nieuwtjes’ verschenen in Duitse
    en Italiaanse bladen over ons K.H..
    Kijk, Olav, die heb ik gelézen tussen 1960 en
    1963, die kwamen via het vliegtuig mijn kan-
    toor in en soms kwam ik er ook een betrokkene
    van tegen in de gang of lift!
    Nederlandse burgers wisten vaak helemaal niet
    wat er allemaal speelde, en een handjevol be-
    stuurders dat vaak zelfs helemaal geen info
    had, kon ik dan ook moeilijk “De politiek”
    noemen. Een regerend vorst/vorstin die dat
    meer dan 30 jaar continu doet, kent haar
    ‘politieke pappen-en-nathouden-ge-HEIMers’
    beter dan dat soms de Tweede Kamer te horen
    krijgt van wat er binnen het Kabinet gebeurt.
    Politiek, hoezo politiek? Nuchter worden hoor
    en ook de eigen hersens en gevoel erop los
    laten en niet zonder meer andermans mening
    laten opdringen. Fijne avond Olav!

    Reactie door Madelief — zondag 20 mei 2007 @ 17.50 uur

  51. @ Madelief (50):

    Nogmaals: het gaat niet om relaties in de privé-sfeer. Daarover heb ik het helemaal niet.

    Impliciet zou je uit mijn voorgaande commentaren kunnen destilleren, dat ik heel wat sympathie voor Juliana heb. Ook al ging zij, zuiver constitutioneel gezien, soms wel behoorlijk over de grens, zoals Giebels aantoont. (Die -ik benadruk het nog maar eens- dus geen biograaf is, noch een “historisch romanschrijver”, maar wetenschappelijk-historisch onderzoek doet aan de hand van daarvoor geschikt bronmateriaal). Het staatshoofd is immers onschendbaar, en de ministers moeten alle uitspraken en handelingen van deze persoon voor hun politieke rekening nemen.
    Juliana gebruikte haar ruimte maar al te graag. Zo weigerde zij het besluit tot executie van oorlogsmisdadiger Lages te ondertekenen.

    In zijn staatsrechtelijke beschouwingen in het laatste hoofdstuk van zijn door mij vermelde boek toont Giebels m.i. haarscherp aan, dat de constitutionele monarchie die Nederland heeft in feite niet goed is te combineren met een werkelijke parlementaire democratie. Het staatshoofd heeft bepaalde bevoegdheden die niet democratisch zijn te verantwoorden. Hij pleit daarom voor een zuiver representatief staatshoofd. Dat kan ik helemaal volgen, al ben ik eigenlijk voorstander van een republikeinse staatsvorm.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 20 mei 2007 @ 18.52 uur

  52. 49 Olav.

    Je hebt gelijk. Er is eens een radioprogramma geweest hierover. De hele affaire is min of meer gebruikt om Juliana het politieke zwijgen op te leggen door haar min of meer ontoerekeningsvatbaar te verklaren.

    En wat het koninklijk huis nu betreft. Ik vind dat ze veel te veel politieke invloed hebben in een land dat zegt een democratie te zijn maar in wezen dus niet is, de politiek zeer afhankelijk maakt van de besluitvorming van het staatshoofd. De meeste mensen hebben niet eens in de gaten dat ze zoveel politiek bedrijft en zoveel invloed heeft, die zien alleen wat ze willen zien een zwaaiende liefhebbende koninklijke oma. Daarom moeten ze (de oranjes) die rol nu maar eens werkelijk gaan vervullen en zich terugtrekken uit de politiek en een ceremoniele rol op zich nemen zoals het volk ze graag ziet doen, de enige legitimatie die ze in werkelijkheid van ‘het’ volk hebben.

    Reactie door Henny — zondag 20 mei 2007 @ 19.27 uur

  53. @51 Olav /@52 Henny

    Volkomen mee eens!

    Reactie door Gloria — zondag 20 mei 2007 @ 22.20 uur

  54. Zeker Olav, Beatrix zal nog vaak aan de
    speeches kunnen denken van haar moeder!
    Zij zou zich een ‘dwangmatig’ handelen moeten
    laten opleggen door een ‘ministeriële verant-
    woording’ van mensen die zich om de 4 jaar
    van stoel doen verplaatsen?
    Zou zij werkelijk moeten onderwerpen aan wat
    de ministeriële verantwoordelijkheid voor
    buitenlandse zaken haar voorschreef?
    Zij, als staatshoofd, akkoord gaan met wat
    Nederland “politiek” t.a.v. Irak verantwoord acht? Het getuigt van minachting voor de
    vorst/vorstin als haar ‘zakelijke ervaring’
    in tientallen jaren, die generaties en vele
    Kabinetten overbrugt, een minimaal aandeel in
    ‘bewegingsvrijheid’ toe te kennen.
    Het ‘volk’ wil openheid over de stand van
    ‘politieke zaken’ maar légt de éérste verte-
    genwoordiger/ster zoveel mogelijk het ‘zwij-
    gen’ op? De ‘rechten van de mens’ op iedereen
    van toepassing behalve op Hare Majesteit?
    Ook Juliana liet zich niet onderschoffelen
    door ‘het systeem’. Daarom zijn haar uitspra-
    ken over háár zienswijze niet afwijkend van
    andere harer onderdanen uniek te noemen, maar
    UNIEK is DAT zij ze DEED! Beatrix is absoluut
    niet minder krachtig dan haar” (bestuurlijke)
    moeder en alle argumenten die men hen denkt
    te kunnen aandragen alszijnde ‘handelings-
    onbekwaam’ zijn een belediging voor háár,
    haar huis en de natie die zij onder ede be-
    loofde te ‘dienen’.
    Mag ik even een vraagteken plaatsen bij alles
    wat er sindsdien door ministers ‘gezworen’
    werd op ‘hún eed van trouw’?
    Ik weet het al Olav: over een aantal dingen
    dénk ik net even anders dan jij, en daar hoef je het niet mee eens te zijn! Gelukkig
    dat dát mág!
    Allen een fijne week toegewenst en sterkte!
    Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 21 mei 2007 @ 2.49 uur

  55. @1 jk

    In het westen staat bij elk van die ‘knooppunten’ een kaart, dus is kopen niet nodig.
    Bovendien zijn die knooppunten een toevoeging aan de al bestaande bewegwijzering. Die is in het westen (en in de regio twente) niet weggehaald.

    groet,

    Reactie door Gerrit Holl — maandag 21 mei 2007 @ 10.36 uur

  56. @55. Gerrit Holl
    «In het westen staat bij elk van die ‘knooppunten’ een kaart, dus is kopen niet nodig.»

    Was dat maar waar!

    Reactie door jk — maandag 21 mei 2007 @ 12.06 uur

  57. Jan,..Madurodam is nou de juiste plek voor het kabinet Balkenende/Bos/Rouvoet.
    Je moet de bezoekers dan wel waarschuwen dat ze dat, ongeregeld niet, in de ogen moeten kijken,stel je voor dat dat spul nog actief gaat worden.
    En als ze toch gaan,geef Tichelaar dan maar gelijk mee,die ontstijgt ook niet het blabla
    gehalte van deze regering.

    Reactie door Joop Geel — woensdag 23 mei 2007 @ 10.15 uur