Stiptheidsacties OV-personeel Noord-Brabant

De buschauffeurs van het stads- en streekvervoer in Midden- en West-Brabant gaan vanaf komende dinsdag stiptheidsacties uitvoeren. Daartoe besloten de boze chauffeurs zaterdagmiddag tijdens een actiebijeenkomst in Breda.
(…)
FNV-bestuurder De Jong verwijt de vervoerder dat die voor een te laag inschrijvingsbedrag de concessie van de provincie heeft verkregen en het verlies nu afwentelt op het personeel. (Stentor)

Dat laatste is één van de redenen waarom er zoveel verzet is tegen marktwerking in publieke sectoren. In de meeste gevallen leidt het ertoe dat arbeidsvoorwaarden zwaar onder druk komen te staan en werknemers uiteindelijk de dupe zijn. Voorspelde verbetering in kwaliteit of lagere prijzen blijven uit. Nederland liep de afgelopen jaren – zoals vaker het geval is – voorop met het invoeren van marktwerking in de publieke sectoren. Dit onder het mom van dat dit moet van ‘Brussel’.

Een rapport van SP-Europarlementariër Erik Meijer heeft ertoe geleid dat marktwerking mag maar niet hoeft in het stadsvervoer. Hetzelfde geldt voor het streekvervoer.

Deze week is er een debat met de regering over de gevolgen van marktwerking in publieke sectoren in het algemeen. Dit op verzoek van Agnes Kant. Helaas gaat het kabinet tot nu toe gewoon door met het invoeren van marktwerking waar dat maar mogelijk is. De SP vindt dit onverantwoord en steunt werknemers die actie voeren tegen het doorgeslagen marktdenken en de gedwongen ontslagen, die daar het gevolg van zijn, zoals op dit moment bij de postbodes.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 27 mei 2007 :: 18.36 uur

41 Comments

41 reacties

  1. Ik ben benieuwd hoe ze nu actie gaan voeren. Ik woon zelf in Oosterhout en we hebben de laatste tijd toch wel vaker te maken gehad met stakende buschauffeurs. Mijn zoon is student en woont thuis en is al meerdere keren de dupe geworden omdat hij niet (of niet op tijd) op school kon komen. Dit is de periode waarin studenten flink onder druk staan met eindejaarsprojecten en examens en worden ze nu weer de pineut? Ik snap dat de chauffeurs een statement willen maken naar de werkgevers, maar doe dat eens een keer op een wijze waar de reiziger niet door in de problemen komt! Bijvoorbeeld geen controles, gratis reizen of wat dan ook!

    Reactie door Monique — zondag 27 mei 2007 @ 19.04 uur

  2. De werknemers van die bedrijven die de werknemers allemaal terug willen draaien moesten heel Nederland maar plat leggen net als zo vaak gebeurd in Frankrijk. En dat kan uitstekend door met die bussen van het openbaar vervoer en dat zijn er nogal wat en dat zouden ze dan dagen ,en dagen desnoods weken vol moeten houden dat is in 1982 ook gebeurd dat de werknemers de boel plat legden totdat de rechter het verbood en dat ging toen om het terugdraaien van de ambtenarensalarissen met 3 % Ik wens al de werknemers van het openbaarvervoer heel veel succes toe!!

    Reactie door Dirk Schuit — zondag 27 mei 2007 @ 19.10 uur

  3. Proletarish winkelen,gratis vervoer…

    Reactie door gaf — zondag 27 mei 2007 @ 19.11 uur

  4. Wie niet horen wil, moet voelen! Staken!
    Voor monique @1 en haar zoon natuurlijk heel vervelend, maar denk aan de gevolgen als de bazen ongebreideld hun gang kunnen gaan.
    Moeder en zoon kunnen dan nog wel eens erger in de problemen komen…

    Reactie door @bacus — zondag 27 mei 2007 @ 19.45 uur

  5. In Eindhoven rijdt al op proef een milieu bus, aangestuurd door een dynamo, die dadelijk zonder chauffeur kan.
    Hij volgt de route via magneet strippen.
    Deze Nederlandse innovatie zou al vanuit het buitenland verder aanbesteed zijn.

    Reactie door maria — zondag 27 mei 2007 @ 19.48 uur

  6. @2
    Vergeet niet dat we met Nederlanders te maken hebben en in het opzicht van staken en meewerken aan deportatie een van de lafste bevolking zijn.
    Het is het christelijk denken wat nog overheerst god is met mij en de rest kan naar de kloten lopen.
    Dit natuurlijk ook door de al jaren mee heulende vakbonden ontstaan waar van de bestuurders later ruim in de politiek te vinden zijn.

    Reactie door De Hakker — zondag 27 mei 2007 @ 21.15 uur

  7. @1
    Laat je zoon eens een keer met zijn kont op de fiets gaan zitten dat is beter voor hem dan met zijn door de gratis verwende OV jaar kont elke dag in de bus.
    En probeer niet overal je eigen voordeeltje uit te halen.

    Reactie door De Hakker — zondag 27 mei 2007 @ 21.39 uur

  8. Ik herhaal hier wat ik al tig keer over de marktwerking heb gezegd en denk.buschauffeurs gooi de boel maar plat.geen gezeur van mensen die vinden dat ze benadeeld worden.je moet eerst een wond hebben om hem daarna te laten genezen.

    Reactie door rafstal — zondag 27 mei 2007 @ 21.44 uur

  9. @Bacus-5: Dat begrijp ik heel goed, maar het is de zoveelste staking in relatief korte tijd. En ik zeg niet dat er geen actie moet komen, maar mijn zoon is niet de enige student, kies dan acties die de werkgever treffen en niet de reiziger.

    Reactie door Monique — zondag 27 mei 2007 @ 22.55 uur

  10. topic nummer zoveel over de slechte invloed van de marktwerking. zoals rafstal in 8 zegt: “ik herhaal wat ik al tig keer heb gezegd”.

    Typisch Nederland. praten, praten, praten en wat komt daarna? praten, praten, praten.

    Alleen op deze “pagina” gaat het al drie keer over de liberalisatie en hoe slecht het wel niet is. praten praten praten. en dat was het dan.

    Deze week is er een debat met de regering over de gevolgen van de liberalisatie, praten, praten, praten.

    Het kabinet gaat gewoon door, staat er nu al, dus de uitkomst van het debat ligt voor de SP al vast. praten, praten, praten.

    Ben benieuwd wanneer er nu eindelijk eens iemand iets gaat doen!

    Reactie door ipuntje — maandag 28 mei 2007 @ 7.07 uur

  11. De reiziger is sowieso de dupe en iedereen
    die het zónder de eigen auto moet zien klaar
    te spelen. De tweeverdieners, met auto’s,
    kunnen niet continu vrije uren opnemen om
    leden van het eigen gezin of daarbuiten te
    vervoeren, ook al zouden zij willen.
    Erger nog is het feit, dat niet nagekomen af-
    spraken met ziekenhuizen/specialisten door
    deze IN REKENING mogen worden gebracht aan de
    ‘patiënt/cliënt’, of is ‘staking’ daar een
    uitzondering op? Paniek bij jonge mensen, die
    daardoor af te nemen tentamens moeten verzui-
    men, heb ik al geziën!
    Een rompkabinet hebben we al gehad, maar de
    rompslomp die hiermede de passagier het ge-
    voel geeft al zijn ledematen te zien ontnemen
    betekent het aanschouwen van wanbeleid van de
    vorige Kabinetsperioden: geld en energiever-
    spilling, RAMPZALIG, dus niét: RÓMP, ZÁLIG !
    Armzalig, armlastig, armetierig coaching van-
    uit de Overheid waar het een door haar be-
    schermde algemene collectieve voorziening be-
    treft en dan straks evt. nog burgervaders die
    per gehucht, woonplaats, gecombineerd tot één
    gemeente zélf de dienst zouden mogen gaan uit
    maken? Gaan we soms ook weer stadsmuren, wal-
    len, of omheinde rayons krijgen, versnipperen
    van ruimten in minder gemeenten en per gemeen
    te een eigen ontworpen wetboek ook nog?
    Eigen regels m.b.t. belastingen en wát als de
    bevolking plotsklaps helemaal vergrijst en de
    inkomsten tekort zullen schieten?
    Waar wordt er in Nederland, op dat verrekt
    kleine stukje aarde, in der vréde dan wél
    zaken gecoördineerd? Komt er nog wat van?

    Reactie door Madelief — maandag 28 mei 2007 @ 8.12 uur

  12. Goeden morgen vrienden SP.

    Een staking is een middel om de werkgever te treffen, en daar zullen ook voor de reizigers nadelen van ondervinden.
    De afweging zit hem er in, in welke mate de één en de ander getroffen wordt, en wat het tenslotte oplevert.
    Mijn voorstel zou zijn dat de bus in dat geval wel rijd voor schoolvervoer, dat heeft men meer gedaan, of er werd gratis vervoer aangeboden, dat is meestal effectiever dan geen bussen laten rijden. Dat levert ook begrip op voor de chauffeurs.
    Wanneer er geen bussen rijden is de reactie meestal die Monique geeft.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 28 mei 2007 @ 9.04 uur

  13. @5

    Onbemand openbaar vervoer heeft de toekomst. Goedkoper, sneller, groener, geen ziekteverzuim, altijd zin, geen OR, kunnen ook op onrendabele lijnen rijden, etc.. Net zoals de email de post vervangt, is het OV ook aan vervanging toe.

    Reactie door Gerrit (die andere) — maandag 28 mei 2007 @ 9.58 uur

  14. @13
    Alles waar geen mensen aan te pas komen heeft toekomst.
    Dus de mens kan weg.
    Operatie doen we met de computer en we vinden ook nog wel een apparaat uit om bij deze mensen de kont af te vegen,in de auto hoeft geen chauffeur dus de auto kunnen we alleen op pad sturen.
    Maar de vraag is wat doet Gerrit nog is hij vrolijk,is hij niet meer ziek heeft hij nog wel zin,ach ja daar vinden we ook wel weer wat voor een apparaat die we bij Gerrit in de strot steken en hij is geprogrammeerd zo als hij in @12 aangeeft hij is nooit meer enz. Maar is Gerrit nog steeds een mens.
    Dus eigenlijk zegt Gerrit de mens is aan vervanging toe maar in dit geval zou ik toch willen spreken dat Gerrit aan vervanging toe is.

    Reactie door De Hakker — maandag 28 mei 2007 @ 11.09 uur

  15. Madelief — maandag 28 mei 2007 @ 8.12:

    Goedemiddag,

    “Verdeel en heers”

    Maar het ergste is dat de burger zo aan bestuurlijke willekeur wordt onderworpen.
    Het schrijnendste voorbeeld vind ik de ALGEMENE bijstandswet, nu WWI, (iedereen KREEG overal in Nederland onder gelijke omstandigheden HETZELFDE), die nu aan gemeentelijke willekeur is onderworpen (dus terug naar de situatie van voor 1967!)
    Ik heb dit hier al eerder vermeld.

    Het is het zoveelste voorbeeld van een TERUGTREDENDE overheid i.p.v. een OPTREDENDE.

    En ten gunste van wie wordt terug getreden ….? juist! “de markt”

    En, al degenen die nu door deze acties kankeren, zouden zwijgplicht moeten hebben voorzover ze op CDA, VVD, D66, PVV, PVDA hebben gestemd … of anders de vuist naar “hun” regering ballen i.p.v. de gedupeerde chauffeurs!

    Hoewel … ik wil voor pvda nog mild zijn, al blijkt uit de inbreng aan de huidige regering (waar is die ook alweer!!) dat ze niet PRINCIPIEEL tegen “marktwerking” in het openbaar vervoer zijn.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 28 mei 2007 @ 13.03 uur

  16. @14

    Liever onbemand openbaar vervoer dan een chagrijnige, onderbetaalde, stakende chauffeur. Gemak dient de mens, niet vervangt de mens, de mens is onvervangbaar, zijn werk niet.

    Reactie door Gerrit (die andere) — maandag 28 mei 2007 @ 13.58 uur

  17. @7-De Hakker:
    Dank je voor je respectvolle bijdrage en ook heel fijn dat jij weet hoever mijn zoon bij zijn school vandaan woont.

    Reactie door Monique — maandag 28 mei 2007 @ 15.13 uur

  18. @16 Monique,

    Ik kan me heel goed indenken dat je hier niet op zit te wachten.
    Stel je voor zeg, mijn kinderen wonen 30 km. van school af, ga er maar aanstaan, door weer en wind 60 km. op een dag op je fiets.

    Om 8,30uur begint de school, dus zouden ze om uiterlijk 6.45 op de fiets moeten zitten om op tijd te zijn en dan ligt het nog aan de hoeveelheid uren die ze les hebben hoe laat ze in de avond thuiskomen.
    ………………………….

    @7 Hakker,

    Ik vind je opmerking in deze kort door de bocht.

    Reactie door Anja — maandag 28 mei 2007 @ 15.30 uur

  19. @17
    Ik dacht jij toont zoveel respect voor de stakers en zelf opoffering laat ik eens wat terug doen.

    Reactie door De Hakker — maandag 28 mei 2007 @ 16.14 uur

  20. Ik ben het helemaal met Monique eens – een paar dagen gratis openbaar vervoer, dat kan ook, en dan binden die werkgevers heus wel in.
    En (andere) Gerrit: onbemand openbaar vervoer? Hoe stel jij je dat voor, hier in het centrum van Amsterdam bijvoorbeeld? Laat me niet lachen …..

    Reactie door Marjolein — maandag 28 mei 2007 @ 18.01 uur

  21. @18
    30 km naar school maar waar woon jij dan.
    En het is maar voor even dus oplossingen zijn er altijd.
    Maar het is bij een hoop als ik er maar geen last van heb dan mogen ze alles doen of liever ik wil er nog beter van worden.
    Trouwens als ik bij ons in de buurt naar de school kijk dan lijkt het wel een voetbal wedstrijd in het Ajax stadion het barst van de auto’s en er is geen doorkomen aan.
    Ach,er zijn plaatsen op de wereld daar moeten mensen elke dag 15 km heen en terug lopen om water te halen.
    Kom op zet ze aan het fietsen maak er geen watjes van.
    Laat ze merken dat het niet allemaal goud is wat er blinkt.
    En fiets mee.

    Reactie door De Hakker — maandag 28 mei 2007 @ 19.22 uur

  22. Vanaf reactie 1 en nog wat van die verwende mensen,moeten maar eens in de spiegel kijken.ik sluit mij aan bij De Hakker,zeer teleurstellend dit soort ego reacties.

    Reactie door rafstal — maandag 28 mei 2007 @ 22.32 uur

  23. rafstal vanaf reactie een, weet jij dat een actie zonder basic is vervloek,
    Ik zeg het al, bezetten en dirigeer is het best,in Argentinie do zij dat(see “the take”),hier hoor jij liever niets over, liever spuugen dan samen doen he?
    Stop de zizanie ,en be the flow,]
    3 languages in 1 voor een price ,that is pas globalisatie

    Reactie door gaf — maandag 28 mei 2007 @ 23.50 uur

  24. Het CDA is de meest neo-liberale partij van Nederland dus doet niet wat nodig is maar wat ze zelf willen en dat is marktwerking doorvoeren in de publieke sector, gezondheidszorg en vervoer en God weet waar we nog meer uitkomen. Daarom wil JP ook een vetorecht in de EU behouden, hij wil verder gaan dan de eisen van de EU. Ook hier zijn VOC mentaliteit altijd haantje de voorste willen zijn, het beste jongetje van de klas, aqlthans in zijn ogen ten koste van de ander. Hij zal wel een heleboel aandelen hebben beheerd door een ander dus zogenaamd geen belangenverstrengeling.

    Reactie door Henny — dinsdag 29 mei 2007 @ 8.07 uur

  25. De Balkenelende trein DENDERT gewoon door tot deze te plenter slaat op de stopbumpers :
    Het is streven van alle EU-landen een EU model te ontwikkelen zoals het Amerikaanse model : Alleen is het Amerikaanse model opgebouwd met een geheel andere technologische-geschiedenis !
    Ook de samenlevings-structuur in Amerika is geheel anders , dan in de meeste EU-landen .

    Reactie door Fred — dinsdag 29 mei 2007 @ 9.59 uur

  26. Kom op mensen , dadelijk is geheel Nederlans tegen bijstandsloon aan het papierprikken : niet getreurd : minder stress en verzekert van een minimum inkomen op de Zalm-armoede niveau .

    Reactie door Fred — dinsdag 29 mei 2007 @ 10.06 uur

  27. @21 Hakker,

    Mijn reactie naar Monique is, IK KAN ME HÉÉL GOED VOORSTELLEN DAT JE HIEROP NIET ZIT TE WACHTEN!!!!!!!!!!!!!!!!

    HEEL GOED VOORSTELLEN.

    En wat ik heb begrepen van Monique (door het vele lezen hier) is dat ze in een brommobiel rijdt en zeker haar jongste kind niet alleen naar school wil laten gaan.
    Als ik het goed heb is die nu een jaar of 8, welke onverlaat stuurt nu een kind van die leeftijd alléén het verkeer in op de fiets.

    En já, waar woon ik?
    Daar waar de bussen wel rijden, maar mijn adres krijg je niet.
    Ik heb het niet zo op vreemden aan m’n deur.

    En zeker mijn jongens weten maar al te goed dat het niet allemaal goud is wat er blinkt.

    Zo goed uitgelegd Hakker?
    Ik hoop dat ik niet al te hard op je heb ingehakt?

    Reactie door Anja — dinsdag 29 mei 2007 @ 10.32 uur

  28. Ben zelf buschauffeur. Door de marktwerking wordt het openenbaarvervoer helemaal om zeep geholpen. Men gaat zo goedkoop mogelijk inschrijven en dat gaat ten koste van de kwaliteit. En dan vraagt de werkgever ook nog dat wij service leveren naar de klanten toe.Dit is helaas niet meer mogelijk. De rijtijden zijn zeer knap bemeten. Knijpen,knijpen,knijpen. SP blijf aan de weg timmeren!!!!!! Het gaat zo totaal de mist in!!!!!!

    Reactie door HG Moring — dinsdag 29 mei 2007 @ 10.43 uur

  29. Marktwerking is een ‘illusie’!
    Een term die misbruikt wordt om het volk verder uit te knijpen en de grote geldstromen gaan allemaal richting…………….Das Kapital!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 29 mei 2007 @ 10.57 uur

  30. Het iedee , is van publieke diensten een BV te maken , met als oogpunt dat het basiskapitaal wordt gedragen door de belastingbetaler : om winst te maken moet er due bezuinigd worden op de kosten : dat is dus de onderlaag : de medewerkers : wat er uiteindelijk met de winst gedaan wordt is geheel onbekend : bekostigen van oorlogsvoering , betalingen aan Brussel , ……. er wordt dus gebruikgemaakt van publieke diensten om winst te maken : het zijn pseudo-bedrijven ;die teren op geldbronnen , verkregen uit belastingheffing .Terwijl bedrijven deel van hun geld moeten lenen , en hopelijk daarmee winsten maken om de kosten te dekken , investeringen te doen en de aandeelhouders het leuk te maken .

    Reactie door Fred — dinsdag 29 mei 2007 @ 11.13 uur

  31. @27
    Je moet oppassen dat je eigen individueel probleem niet op het totaal gaat richten.
    Stakingen zijn om een doel te bereiken.
    Maar als je 30 km van een school afwoont volgens mijn bijna onmogelijk in Nederland dan ben je een uitzondering en dan kan je dit grote doel van deze staking niet aan ophangen.
    Wat mijn stoort aan jullie argumenten is dat je eigen richt tegen de chauffeurs terwijl het een actie moet zijn tegen de werkgevers van GVD mijn kinderen kunnen niet naar school doe er wat aan.
    Dus de druk van de publieke opinie.
    Die werkgever heeft er lak aan met dat gratis rijden die pakt de centen later wel terug met verhogingen.
    En als deze chauffeurs gaan rijden en iedereen gratis mee laten rijden is dat plichtsverzuim en kan ontslag volgen en deze acties mislukken dan ook altijd.
    Al heb ik best wel begrip voor het huiselijk vrouwtjes denken maar had van de rode vrouwtjes wel meer opoffering verwacht en niet direct een zelfbeklag en een zielig verhaal op hangen.
    En niemand zit te wachten op een stuk ongemak maar het hoort nu eenmaal bij het leven en soms dient het nog een goed doel ook voor deze chauffeurs.
    Het was trouwens niet mijn bedoeling om bij je op de koffie te komen zoals jij suggereerde.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 29 mei 2007 @ 11.53 uur

  32. @31 Hakker,

    Wat is dat nou?
    Heb ik toch te hard op je ingehakt?

    Ik heb het niet over een individueel probleem van mij, maar eerder een probleem van jou.
    Probeer je eens te verplaatsen in Monique, zo’n staking geeft in haar geval een hoop extra kopzorg en weet ik wat nog meer.

    Zeker, het is inderdaad vreemd om in Nederland te wonen en dan 30 km. van een school af te zitten, maar wie beweert dat ik in Nederland woon?
    Ik niet! (even voor de goede orde, ik ben ook geen economisch vluchtelinge)
    Trouwens suggereer ik al helemaal niet om jou voor een tas koffie uit te nodigen, spaar me zeg, moet er niet aan denken, hou me voordeur liever heel.

    En maak je verder geen zorgen Hakker, mijn kinderen komen wel op school, met of zonder bus en de stakingen van de chauffeurs om hun doel te bereiken, daar staat deze ROOIE “huis”vrouw helemaal achter.
    Als dat hun laatste middel is dan moet het maar zo.

    Wat nodig is, is nodig.
    Wie niet horen wil, moet voelen.

    Alléén zo verrekte jammer dat er toch altijd een bepaalde categorie mensen de dupe blijkt te zijn die wel van dat openbaar vervoer afhankelijk zijn.

    Hakker, nog ff geduld, morgen is het woensdag, gehaktdag!

    Groet, Anja

    Reactie door Anja — dinsdag 29 mei 2007 @ 12.26 uur

  33. Hakker, heb je Monique’s bijdrage #1 wel goed gelezen? Haar zoon is student en hij woont niet op kamers, maar thuis. Dan is het wel degelijk heel goed mogelijk dat hij 30 km van de campus woont, aangezien niet elke stad een hogere school heeft. Aangezien het tentamen/examentijd is, kan ik me levendig voorstellen dat menig scholier op het voortgezet onderwijs en heel wat studenten schrikken als er stakingen worden aangekondigd. Ik ben het volledig met je eens dat leerlingen die 10 of 15 kilometer van school wonen best op de fiets kunnen. In mijn schooltijd deed ik dat ook en ik ben er niet slechter van geworden. Echter, wanneer het afstanden worden die boven de 20 km komen, wordt het al niet echt haalbaar meer. Kun je van een scholier verlangen dat hij of zij twee uur heen en twee uur terug moet fietsen in een toch al stressvolle periode?

    Reactie door Miss Verstand — dinsdag 29 mei 2007 @ 13.26 uur

  34. @33
    Kun je van stakers verwachte die vechten voor hun brood dat zij voor een scholier waarvoor best andere oplossing te vinden zijn hun toekomst weggooien voor het softie gedrag van deze.
    En dat deze stakers de rest van hun leven vol stress zitten omdat de scholier een verwende knikkerbol is waar velen mogelijkheden voor zijn om hun doel te bereiken.
    Dat die ouders die hier klagen ook een poot uit kunnen steken voor hun kinderen en maar wat anders moeten organiseren.
    Of stort hun leven door dat het busje niet komt in elkaar.
    Dan lenen ze maar of huren een brommer.
    Of er is altijd wel een pa of ma die een groepje weg kan brengen met de auto.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 29 mei 2007 @ 15.24 uur

  35. Onlangs zijn er nog twee bussen die kinderen vervoerden voor hun schoolreisje van de weg gehaald omdat ze niet aan de technische eisen voldeden; REMLEIDING DEFECT!
    Wie wil zijn kinderen op deze manier vervoerd hebben?
    Door de marktwerking wordt niet alleen bezuinigd op personeel, maar ook op VEILIGHEID!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 29 mei 2007 @ 15.46 uur

  36. De discussie gaat niet over mij of over mijn persoonlijke situatie, ik gaf aan dat mijn zoon al een paar keer belangrijke college’s had gemist doordat de bussen staakten. Kwestie van jammer maar helaas. Ik begreep donders goed waarvoor ze staakten en gaf ze groot gelijk. Maar ik stel dat het nu examentijd is voor heel veel studenten en inderdaad wonen er heel veel een flink stuk bij de Hogeschool of Universiteit vandaan. Stukken die je niet even kan fietsen. Ik ken een studente die elke dag 40 kilometer verderop stage moet lopen voor haar eindejaarsproject. Moet ze dan maar 80 kilometer fietsen? Moet ze dan maar roepen dat ze het jaar wel over doet omdat ze begrip heeft voor het standpunt van de stakers? Je kunt het ééns zijn met de stakers en tóch hopen dat er een oplossing komt voor die studenten die niet de luxe van een thuiszittende-moeder-met-tweede-auto hebben. Dat is geen klagen, dat is geen ‘vrouwtjes-praat’, dat is het aan de kaak stellen van problematische gevolgen waar misschien wel rekening mee gehouden kan worden! Grappig detail: een van de buschauffeurs van het streekvervoer gaf mij groot gelijk en vind ook dat er met de studenten en examenscholieren rekening gehouden moet worden. Dta heet: luisteren naar ELKAAR.

    Reactie door Monique — dinsdag 29 mei 2007 @ 16.14 uur

  37. luisteren naar ELKAAR , doe dat SOAP-kabinet ? denk het niet !Zelfs als ze er nu uit worden gedondert hebben zij een leuke wachtregeling en zeker daarop weer een leuke baan : waar is Hoogervorst gebleven ….ingeschreven bij het CWI als werkzoekende …….?

    Reactie door Fred — dinsdag 29 mei 2007 @ 17.36 uur

  38. @37-Fred: Dit kabinet weet niet eens wat luisteren naar het volk betekent, ze trokken het land in om naar de mensen te ‘luisteren’. Laat me niet lachen! Nee, ik bedoelde dat stakers en mensen die daarvan de dupe kúnnen worden naar elkaar moeten luisteren. Dan krijg je begrip en structurele oplossingen voor eventuele problemen. Dan kun je pas écht een front vormen tegen de werkgevers.

    Reactie door Monique — dinsdag 29 mei 2007 @ 21.03 uur

  39. @38
    Misschien voor we gaan staken eerst een referendum.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 29 mei 2007 @ 21.53 uur

  40. Bij stakingen kan niet gekeken worden naar individuen die toevallog met het OV moeten , solidair zijn is vaak naar een kant : als er een groot aantal chauffeurs wordt wegbezuinigd , zal de reiziger ook niet gaan staken , omdat zij solidair zijn met de ontslagenen .Helaas ; ik ben het eens : en liefs een grote landelijke staking .het zijn altijd de arbeiders die de lul zijn bij bezuinigingen en en voltallige management wolk blijft gewoon hangen .

    Reactie door Fred — woensdag 30 mei 2007 @ 21.26 uur

  41. Blijkbaar is het altijd zo dat men het eens is indien men er zelf geen last van heeft.
    Ik moet met het openbaar vervoer zo ook mijn man en kinderen en natuurlijk leg ik me neer bij de eventuele consequenties omdat ik het doel van harte ondersteun.

    Indien ik me kwaad moet maken dan is het op de overheid die dit alles mogelijk gemakt heeft en de werkgevers die t.b.v. steeds meer winsten de werknemers uitbuiten.

    Reactie door Henny — vrijdag 1 juni 2007 @ 12.17 uur