Natuurschoon

Landscape

Meer foto’s uit Amerika.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 28 mei 2007 :: 10.14 uur

59 Comments

59 reacties

  1. waarom foto’s uit Amerika op een SP site ? Die mensen kijken toch nooit verder dan hun neus, en al helemaal niet naar Amerika ! Je zou toch eens iets goeds en moois zien …….

    Reactie door teun — maandag 28 mei 2007 @ 12.20 uur

  2. De milieu in Amerika is zeer schoon.

    De vraag is: hoe is het mogelijk?

    Reactie door Birten Lostar — maandag 28 mei 2007 @ 12.39 uur

  3. Hele mooie foto’s! Bedankt!

    Reactie door eMphase — maandag 28 mei 2007 @ 13.08 uur

  4. Allemachtig wat is dat prachtig!

    Reactie door Anja — maandag 28 mei 2007 @ 13.34 uur

  5. Juist uit Amerika,omdat er bijvoorbeeld ook veel verborgen SPers leven daar,maar daar hoor je nooit iets van..een interessant deel van de Democratische kiezer heeft een redelijk fijn SP hart..echt ! Maar ze hebben daar maar 2 partijen,dat is minder
    Amerikanen zelf vallen best wel mee,maar juist de politici, politiek rechts Amerika,die het beeld vertroebelt. Amerika een mooi land !!! Mee eens ! Mooie foto!

    Reactie door eric — maandag 28 mei 2007 @ 13.35 uur

  6. kijk eens op http://www.clasohm.com/photodb/photo?photo_id=12023

    en plenty foto’s als je voor of next gaat
    en duizenden kilometers dichter bij huis

    Reactie door ipuntje — maandag 28 mei 2007 @ 14.22 uur

  7. hmm, over ‘niet klaar voor zijn’ gesproken..

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 28 mei 2007 @ 15.17 uur

  8. Dat Amerika een mooie en divers land is, had ik geen twijfels over, maar glossy foto’s tonen slechts een deel van de werkelijkheid. Overall ter wereld zijn er mooie plekken, alleen die worden niet of minder getoond.

    Reactie door khosrow — maandag 28 mei 2007 @ 15.39 uur

  9. Kijk voor prachtig natuurschoon ook eens op:
    http://www.noorwegen.tv.

    De VS is voor het grootste gedeelte een vrijwel onbewoond natuurgebied; het is nu eenmaal een tamelijk groot land, met heel diverse landschappen, varierend van hooggebergten tot praries en woestijnen. Slechts her en der wonen mensen en deze leven vooral langs de kusten, waar je ook de miljoenensteden vindt.

    Reactie door Fjodor — maandag 28 mei 2007 @ 15.46 uur

  10. eric — maandag 28 mei 2007 @ 13.35±

    Mee eens!

    Ik heb vroeger eens een jongensboek gelezen waarin o.a. het Erimeer en ander prachtig natuurschoon zodanig werd beschreven dat ik er een haast ondefinieerbaar gevoel van verlangen naar eigenlijk onbereikbare “gelukzalige behaaglijkheid” door kreeg.

    Vaak denk ik daaraan nog terug (al weet ik bij God de titel niet meer) als mijn stemming weer eens naar die onbereikbare, in echt geluk wortelende, “behaaglijkheid” verlangt.
    Deels zit dat overigens, dat lijkt me wel duidelijk, in het besef dat een mens paradijselijk zou kunnen wonen.
    Ik had overigens soortgelijk gevoelens toen ik eens in zuidoost Gelderland in de bossen een prachtig, niet te groot, huis zag met een wondermooi laantje dat daar naar toe leidde.

    Zouden dergelijke gevoelens misschien een zwakke afschaduwing zijn van iets veel diepers in de persoonlijkheid gelegen, nl. dat de mens UITEINDELIJK voor onvoorstelbaar beters is VOORBESTEMD?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 28 mei 2007 @ 15.59 uur


  11. Als een drieëenheid dreef zijn kleine vloot
    Over het wijde, nooit bevaren water
    Naar ‘t land dat hij verwachtte, aldoor later,
    Maar vast, als aan ‘t eind van ‘t bestaan de dood.

    Hij wist, zonder berichten en bewijzen,
    Het nieuwe werelddeel te liggen aan
    Een verre kim, en anders zou ‘t verrijzen
    Tijdens zijn naadring, diep uit de oceaan

    [...]
    Jan Slauerhoff

    Reactie door jk — maandag 28 mei 2007 @ 16.01 uur

  12. natuur vind ik altijd prachtig,waar dan ook ter wereld.

    Reactie door iew — maandag 28 mei 2007 @ 16.13 uur

  13. Yep, mooi.

    Jan, meelezers:

    Bij deze nog wat moois.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — maandag 28 mei 2007 @ 16.38 uur

  14. Schitterende foto’s!
    Zonde dat ze daar zo’n idioot als president hebben.

    Reactie door Marjolein — maandag 28 mei 2007 @ 17.20 uur

  15. Misschien iets voor de SP kalender.

    Reactie door De Hakker — maandag 28 mei 2007 @ 17.22 uur

  16. Wat nou natuurschoon in de VS, hebben jullie ooit de Malpie bij Valkenswaard gezien,nee dus.
    Vraag aan “Vroege vogels”maar eens foto van de Malpie.
    Jullie reden om die foto hier te tonen ontgaat mij helemaal.
    Blaas wind in de zeilen,besteedt je geld in eigen land!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Joop Geel — maandag 28 mei 2007 @ 19.01 uur

  17. Wat nou natuurschoon in de VS, hebben jullie ooit de Malpie bij Valkenswaard gezien,nee dus.
    Vraag aan “Vroege vogels”maar eens foto van de Malpie.
    Jullie reden om die foto hier te tonen ontgaat mij helemaal.
    Blaas wind in de zeilen,besteedt je geld in eigen land!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Joop Geel — maandag 28 mei 2007 @ 19.01 uur

  18. Tja mensen, wat kan de wereld toch mooi zijn.

    Reactie door Rob — maandag 28 mei 2007 @ 19.10 uur

  19. Maar goed dat er geen olieplas onder ligt,
    weg natuurschoon……

    Reactie door Haq — maandag 28 mei 2007 @ 19.13 uur

  20. @Haq — maandag 28 mei 2007, 19.13

    Je haalt me de woorden uit de mond.

    Reactie door Wilbert — maandag 28 mei 2007 @ 20.09 uur

  21. Ziet u wel – de natuur is van geen partij of politieke stroming. Prachtig mooi.

    Reactie door walking bull — maandag 28 mei 2007 @ 21.27 uur

  22. Hier kunnen we echt niets tegenin brengen, Jan.
    Natuurschoon ontroert… vanwege haar onschuld, die de herinnering opwerpt aan een toekomst waar ons paradijselijk verlangen zich Thuis zal weten.

    Reactie door Gloria — maandag 28 mei 2007 @ 21.27 uur

  23. als wij al blind blijven voor de schoonheid, hier van de natuur- die ons ‘t voorBEELD geeft?

    grote dank! voor bij deze nog wat moois, evert,
    uit jouw site: http://www.euronet.nl/users/e_wesker/menu.html#clim
    ook supergoed!!

    שָׁלוֹם

    Reactie door qui d'amor nel suo linguaggio — maandag 28 mei 2007 @ 21.31 uur

  24. Jan ik zeg altijd we leven nog steeds in het paradijs…….maar wij mensen maken er helaas een hel van. sterkte Jan!
    En de andere kant va deze medaile de armoe en vervuiling laat je gelukkig deze keer achterwege bedankt……Fred.

    Reactie door fred — maandag 28 mei 2007 @ 22.00 uur

  25. Mooie foto’s van natuurschoon. Vooral dankzij de fotograaf. Ik ben van mening dat van bijna elk land natuurschone foto’s gemaakt kunnen worden.
    Interigerend is de vraag: Waarom zet Jan dit op deze weblog? Een balletje opgooien en kijken wat er mee gebeurd? Is dit een begin van een serie natuurschone foto’s, iedere keer uit een ander land? Is Amerika toevallig of met bedoeling gekozen? Komen na natuurschone straks de cultuurschone foto’s van de VS?
    Komt er nog een toelichting?

    Ik wacht in spanning af!

    Reactie door peterter — maandag 28 mei 2007 @ 22.36 uur

  26. @1 teun — maandag 28 mei 2007 @ 12.20,

    De SP heeft alleen kritiek op de Amerikaanse politiek, dus niet op heel Amerika. We hebben hier toch niet kritiek op de Amerikaanse grassprietjes, of wel?
    SP kijken juist wel verder dan hun eigen neus.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 28 mei 2007 @ 23.19 uur

  27. Samen op weg naar een nieuwe wereld. Terug naar waar het allemaal begon. Liefde zal alles overwinnen, want we zijn uit liefde gemaakt, en dat zullen we zaaien.
    Ik laat je kijken in de spiegel, leer te vertrouwen op je gevoel,dan komt alles goed. ALTIJD !! ( Muziek: Nena, “mondsong” )

    http://www.youtube.com/watch?v=9KBlICGml1U

    http://ninhoersag.blogspot.com/2007/05/nintis-artworks.html

    Alleen samen kunnen we terug, naar de tuinen van Eden..

    Wees vertrouwd, leef in vrede, en geniet.

    Eric

    Reactie door Eric Willems — dinsdag 29 mei 2007 @ 1.32 uur

  28. j.k — maandag 28 mei 2007 @ 16.0″:

    Mooi gedicht!

    Overigens zijn er publicaties (o.a. van wijlen Simon Wiesenthal (1) in zijn boek “Zeilen der hoop” dat Columbus wel degelijk wist wat hij ging ondernemen en wat hij kon verwachten.

    Excuses overigens voor mijn felle reactie op jou bij een ander onderwerp: ik houd eigenlijk helemaal niet van disharmonie en steekspelletjes die dat dreigen te bewerkstelligen.
    Ik probeer een redelijk christen te zijn en bemerk dat mijn ego daarvan lang niet altijd automatisch kleiner wordt, nogmaals excuses.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 29 mei 2007 @ 2.04 uur

  29. Voor de andere berichten uit de VS luister of kijk naar de “war and peace reports” op werkdagen van http://www.democracynow.org (ook te podcasten)!

    Reactie door PWJ Peters — dinsdag 29 mei 2007 @ 3.03 uur

  30. Hoe lang nog? Op de G8 heeft Bush alle voorstellen m.b.t. reducering CO2 uitstoot naar de prullemand verwezen.

    Reactie door Henny — dinsdag 29 mei 2007 @ 8.03 uur

  31. @26

    Inderdaad Evert, net als ieder ander land is ook de VS veel meer dan alleen de politiek.

    Het is ook het land van schrijvers als Harriet Beecher Stowe, Edgar Allen Poe en Nathaniel Hawthorne. Het is ook het land van talloze artiesten als Bob Dylan, Johnny Cash, Hank Williams en Muddy Waters; mensen die een enorme stempel drukten op de internationale muziek.

    En wat te denken van de zware arbeidersstrijd die daar heeft plaatsgevonden, de strijd voor gelijkwaardigheid, de strijd tegen de slavernij.

    Juist SP-ers met hun internationale blik richten zich niet alleen op de negatieve kanten van andere landen, maar weten juist ook de positieve kanten te waarderen.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 29 mei 2007 @ 8.03 uur

  32. Harrieke — dinsdag 29 mei 2007 @ 2.04

    In volle harmonie aanvaard!

    Dichters, schrijvers en soms ook journalisten openen voor mij vensters naar de wereld. Ze laten je delen in hun verwondering over dingen die je zelf nooit zou zien, of die je for granted neemt.
    Van het gedicht ‘Columbus’ van Slauerhoff begrijp ik niet dat hij het zo lang gemaakt heeft – ik had aan de eerste twee strofen genoeg. De bijna bovenmenselijke verbeeldingskracht die hij in acht, tameijk eenvoudige, regels weet te vangen – mijn favoriete gedicht. Ook Elsschot’s ‘Het Huwelijk’, de inmiddels klassiek geworden passage:
    Maar doodslaan deed hij niet, want tusschen droom en daad
    staan wetten in den weg en praktische bezwaren,
    en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
    en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

    Na het lezen van gedichten, net als na het kijken naar schilderijen, ziet de wereld er anders uit, niet suggestief, nee, ècht.
    Wonderlijk!

    De visie van Wiesenthal lijkt me plausibel – Columbus was niet de eerste. In elk geval gingen Vasco di Gama en Americo Vespuccie hem voor. Maar des te meer voegt Slauerhoff toe, lijkt mij.

    Reactie door jk — dinsdag 29 mei 2007 @ 12.08 uur

  33. … Vespucci – zonder die tweede ‘e’ dan

    Reactie door jk — dinsdag 29 mei 2007 @ 12.11 uur

  34. @30 Henny

    tsja dat is niet zo verwonderlijk…
    http://www.nu.nl/news/1092781/34/%27G8_moet_compensatie_betalen_voor_schade_door_CO2_uitstoot%27.html

    Reactie door iew — dinsdag 29 mei 2007 @ 12.46 uur

  35. ik heb nog nooit een boom, berg, rots of meer met een paspoort gezien

    Reactie door gbh — dinsdag 29 mei 2007 @ 13.31 uur

  36. @32 JK.

    Ook 1492 was een rampjaar, de Joden werden Spanje uitgeschopt en niet te vergeten Columbus ontdekt Amerika. Mooie toverlantaarn beelden hier te zien:
    http://www.luikerwaal.com/newframe_nl.htm?/columbus_nl.htm

    Ook in Groningen wist men het leuk te vertellen:
    http://members.home.nl/h.hiensch/Col-8.rtf

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 29 mei 2007 @ 13.57 uur

  37. d’olle Henk — dinsdag 29 mei 2007 @ 13.57

    Leuk Henk!

    Er zijn blijkbaar ook nogal wat plaatjes van gemaakt:
    http://www.ganuenta.com/img/slau.htm
    http://www.ganuenta.com/img/slau-eng.htm

    Reactie door jk — dinsdag 29 mei 2007 @ 14.33 uur

  38. Nog niet eens zo heel lang geleden was dit landschap van de Indianen en zij gingen er zorgvuldig mee om, als rentmeesters van kostbaar erfgoed om door te geven aan latere generaties, totdat…..

    Reactie door Haq — dinsdag 29 mei 2007 @ 16.41 uur

  39. Ongeveer een half jaar geleden een reportage gezien ik dacht van de VPRO. Ik weet niet meer precies in welke staat het was maar in ieder geval moest een kudde wilde paarden levend in een prachtig natuurgebied worden afgeschoten omdat er uitbreiding moest komen voor oliewinning. Heel dat natuurgebied dat officieel erkend was zou er uiteindelijk aan opgeofferd worden en geen regel die sterker was als de kapitalistische regel, zelfs de natuurbeschermingswet die er wel was legde het lootje.

    Ach ja Amerika federaal en staat werken zo goed samen dat uiteindelijk de mens en zelfs de wet niets meer te vertellen heeft. Als het om kapitalistische olieboeren gaat is er geen kruid tegen gewassen.
    Hoe lang nog is mijn vraag wederom.

    Reactie door Henny — dinsdag 29 mei 2007 @ 17.15 uur

  40. @ Fjodor (9):

    Nog altijd vind ik Noorwegen qua natuurschoon het indrukwekkendste en veelzijdigste land dat ik ooit heb bezocht. (Al die heuvels, laag- en hooggebergten, gletsjers, hoogvlakten, bossen, rivieren, watervallen, fjorden….You name it).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 29 mei 2007 @ 18.22 uur

  41. @ Fjodor (31):

    En de VS is ook het land van de moeder aller metropolen: New York.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 29 mei 2007 @ 18.25 uur

  42. @ jk (11):

    Al een paar jaar geleden noemde ik hier mijn favoriete dichters: Jan Slauerhoff, Hendrik Marsman en Hans Lodeizen.

    Slauerhoffs ontroerende gedicht “Woorden in den nacht” is op sublieme wijze op muziek gezet door “Herman & Ik” (waarvan ook Thomas Acda deel uitmaakte. Dit ter gelegnheid van de boekenweek, naar ik meen ongeveer 1985).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 29 mei 2007 @ 18.32 uur

  43. @ d’olle Henk

    Amerika was al ontdekt nog voor dat Columbus er voet aan wal zette…

    http://www.verenigdestaten.info/gesch/intro.html

    Reactie door iew — dinsdag 29 mei 2007 @ 19.37 uur

  44. @ d’olle Henk

    Amerika was al ontdekt nog voor dat Columbus er voet aan wal zette…

    http://www.verenigdestaten.info/gesch/intro.html

    Reactie door iew — dinsdag 29 mei 2007 @ 19.38 uur

  45. @Haq — dinsdag 29 mei 2007 @ 16.41

    «Nog niet eens zo heel lang geleden was dit landschap van de Indianen en zij gingen er zorgvuldig mee om, als rentmeesters van kostbaar erfgoed om door te geven aan latere generaties, totdat…..»

    Haq, ik heb dat hier in andere bewoordingen ook nog niet zo lang geleden een keer geschreven. Van de week lees ik in W%O van NRC Handelsblad dat dat een mythe is, uiteraard gebaseerd op nieuwe vondsten van voedsel- en jachtresten. Als het je interesseert wil ik het wel even terugzoeken.

    Reactie door jk — dinsdag 29 mei 2007 @ 21.54 uur

  46. @Haq — dinsdag 29 mei 2007 @ 16.41

    «Nog niet eens zo heel lang geleden was dit landschap van de Indianen en zij gingen er zorgvuldig mee om, als rentmeesters van kostbaar erfgoed om door te geven aan latere generaties, totdat…..»

    Haq, ik heb dat hier in andere bewoordingen ook nog niet zo lang geleden een keer geschreven. Van de week lees ik in W%O van NRC Handelsblad dat dat een mythe is, uiteraard gebaseerd op nieuwe vondsten van voedsel- en jachtresten. Als het je interesseert wil ik het wel even terugzoeken.

    Vorige week foto’s gekregen van een vriend in Colorado; ze zijn van 7 en 8 mei, zelfde plek. Het veulen is 4 uur oud.
    http://www.ganuenta.com/colsnow.htm

    Reactie door jk — dinsdag 29 mei 2007 @ 22.13 uur

  47. the land where casey sheehan was born. cindy, i wish you, and all others in the same (dis)condition out there, the true power to go on. nature at least will be our example of beauty for the time that is due..know that there are angels hard working on them who died too early by taking their uncreated luggage away from pain and slaughter,this is not only for american victims of stupid war, also for the victims around the world, and not only by war, also in case of fascism, fake demo(n)cracy, lack of food,you name it. dear mother of the world who gave us a ‘face’ we received; all the better! hug!(here i do take a well ment freedom:) if jk,olav,and i play the flute, we’ll think of you, multitude!! power!love!!

    Reactie door numi !! — dinsdag 29 mei 2007 @ 23.11 uur

  48. @ 31 Fjodor

    Je hebt echt helemaal gelijk. Kijk ook eens naar de positieve kanten van bijvoorbeeld de USA, ga je de wereld een stuk genuanceerder van bekijken.

    Reactie door natte theedoek — dinsdag 29 mei 2007 @ 23.28 uur

  49. Zelfcorrectie op nr. 42:

    Het ging om de boekenweek van 1994.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 30 mei 2007 @ 17.09 uur

  50. Gisteren lees ik op de eerste halve binnenpagina van mijn krant dat de SP eigenlijk het vleesgeworden slagzinnenboekje van Nico Koffeman is. Hoe moet dat nou straks?
    In elk geval maar eens in de gaten houden hoe zich dat met de Partij voor de Dieren gaat ontwikkelen …

    Reactie door jk — woensdag 30 mei 2007 @ 22.53 uur

  51. 31. Fjodor.

    Maar we hebben het toch ook over politiek Amerika.

    41. Olav

    Dan moet je ook eens buiten Manhatten gaan kijken. Ik zie de verdienste niet goed. Alles staat m.i. altijd in relatie tot iets.
    Bovendien wordt wat je groot maakt vervolgens ook groot bevonden en een voorrecht voor eenieder er geweest te mogen zijn. St. Petersburg moet ook een prachtige stad zijn etc… maar helaas….

    Je krijgt een mooi inkijkje als je eens naar animal planet kijkt over de vrijwilligers van de dierenbescherming. Bekijk heel New York eens en Amerika van dichtbij als ze in de huizen en bij de bevolking komen.

    Bovendien hebben we het niet over individuele burgers dacht ik.
    Kunstenaars leven overal schrijvers schilders muzikanten, en ja Amerika heeft veel natuurschoon zoveel te belangrijker om dit alles te beschermen, de vrijheid van kunsten en kunstenaars dus vrijheid van meningsuiting zonder repercussie of zwartmakerij.De bescherming van onvervangbare natuur en leefgebieden voor evenzovele dieren. De praktijk vanuit de politiek laat vaak iets anders zien ook daar vooral nu.

    Als kind wilde ik altijd naar Noorwegen en Tibet. Ik weet niet waarom Schoonheid in landschap schoonheid in wijsheid denk ik .
    In beide landen zal ik nooit komen helaas maar het is niet anders. Maar ik kan me er zoveel bij voorstellen.

    Reactie door Henny — donderdag 31 mei 2007 @ 10.10 uur

  52. @ Henny (51):

    Jouw reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal.

    Ik ben zelf in ALLE delen van New York geweest (Manhattan (ook in het WTC, vijf manden vóór 11/9), Staten Island, the Bronx, Brooklyn en Queens). Ik weet wat er “te koop” is.
    Zoals alle grote wereldsteden heeft New York ook een duistere kant, met veel ellende. Dat weet ik natuurlijk.
    Maar dat doet niets af aan het feit, dat ik die stad in haar totaliteit geweldig vind, en ik daar graag vertoef. Het is een totaal andere -veel progressievere- samenleving dan de VS in het algemeen.
    En inderdaad: Sint Petersbrurg (ik noem het nog steeds: Leningrad) is ook een majestueuze stad, waar ik in 1990 ben geweest. Prachtig! Gebouwd naar het plan van Amsterdam. En alleen al de Hermitage bezoeken….
    Maar de bouw van de grote cathedraal daar alleen al heeft honderden bouwvakkers het leven gekost. Die dingen weet ik natuurlijk ook wel.

    Zo zijn er veel steden waar ik graag verblijf, zoals ook Barcelona. Dat wil niet zeggen dat ik me niet bewust ben van de ellende die het (uit)bouwen van zo’n stad heeft gekost en die nog aanwezig is in de sloppenwijken. En ik verdiep me ook altijd grondig in de (sociale) geschiedenis van de stad.

    Voor een deel ben ik “natuurmens”, voor een ander deel “stadsmens”. Ik wissel dat af.

    Ik hoop van harte voor je dat je zelf ook nog wel in de gelegenheid zult zijn om natuur of steden naar wens te bezoeken. Ik weet niet precies waarom dat niet mogelijk zou zijn. (Behalve dan dat ervoor sparen nodig is).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 31 mei 2007 @ 18.20 uur

  53. Olav Meyer.

    Sorry Olav zo heel scherp had ik het niet bedoeld. ik wil soms wat tegenwicht bieden. Daar waar we spreken over politiek en steden danwel natuurschoon en/of schrijvers etc.. moeten we die zaken niet doorelkaar halen. Vele van deze zaken zijn er niet dankzij Amerikaanse politiek maar velen ook ondanks Amerikaanse politiek. Met de gevoerde politiek in een land die vele nare gevolgen heeft voor heel veel inwoners en de natuur en m.b.t. buitenlandse politiek voor andere mensen heeft dit volgens mij niets te maken.

    De opmerkingen hierover waren dat we niet alles behoefden af te keuren van Amerika om vervolgens over te gaan op schrijvers steden natuur etc. Ik vind dat deze twee zaken elkaar niet uitsluiten en dat praten over Amerika politiek gezien niets te maken heeft met genoemde zaken.

    m.b.t. Manhattan bekeek ik het ook even politiek. Iedereen mag het een heerlijke en fijne stad vinden. Maar soms is de stad op zich bijna een statement geworden van bepaalde mensen (waaronder niet zelden vele snobs, vergeef me het woord.) en dat wil ik dan daarom weer enigszins relativeren.
    Dat ik niet zal kunnen gaan is gewoon omdat het leven blijkbaar iets anders met ons voorhad dan wij in gedachten hadden.
    Het leven is niet altijd maakbaar al dachten en denken vele mensen dat dat wel het geval is.
    Maar gelukkig zolang ik nog kan zal ik zo nu en dan naar Spanje gaan. Wie weet verhuist mijn familielid ooit nog eens naar Noorwegen.

    Reactie door Henny — donderdag 31 mei 2007 @ 20.44 uur

  54. Overigens zou Manhattan nooit het eerste van mijn lijstje zijn.

    Reactie door Henny — donderdag 31 mei 2007 @ 20.50 uur

  55. @53 Henny

    “Omdat het leven blijkbaar iets anders met ons voorhad dan wij in gedachten hadden.”

    Mooi gezegd, Henny! Zo is het mij ook vergaan. Het is niet anders… maar ik hoop voor jou dat je nog heel vaak naar Spanje enne…kom op familie!, naar Noorwegen kunt gaan.

    Overigens, in beide landen ben ik geweest. En nog in veel meer… maar laat ik het daar niet over hebben. Vakantie is al jaren niet meer aan de orde. Waarvan??
    Ik heb geleerd heel dichtbij huis van mijn tuin te genieten.
    Ik noem het mijn ‘hof’. Een klein paradijsje waar de natuur wonderschoon is.
    En voor God hoeven we niet meer te reizen, die zit in je hart. (Excusez moi lieverd!)
    Dag Henny.

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 juni 2007 @ 3.21 uur

  56. @55 PS

    Met dat laatste ‘meer’ bedoel ik dat we ook niet verder het heelal hoeven af te struinen…

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 juni 2007 @ 3.28 uur

  57. Gloria ik ben blij voor jou dat je in ieder geval veel gereist hebt. Dan zou ik er geen moeite mee hebben nu. En alhoewel ik me zeer redelijk aangepast heb aan de situatie en me erbij heb neergelegd speelt het zo nu en dan wel op en voel ik me bijhoorlijk opgesloten in de omgeving. Hoezeer ik hier dichtbij ook de natuur heb, je wereld wordt ontzettend klein en daarmee soms ook kleingeestig. Helaas is het bij ons zo geweest dat we amper op vakantie gingen destijds. Altijd maar werken etc… We dachten dat te kunnen doen als de kinderen 18 jaar of ouder werden en niet meer zoveel kostten aan studie,particuliere ziektekostenverzekering etc… Uitgesteld dus en verkeerd aangepakt natuurlijk. En dan is het best zuur dat alles waarvoor je gewerkt hebt verloren is gegaan en je ook dat nog eens gemist hebt en levenslang eindit op een totaal bestaansminimum. Als ik dit geweten had had ik het heel anders aangepakt. Als ik toen wat minder aan die zogenaamde toekomst had gedacht en een stukje meer egocentrisch was geweest en minder eerlijk naar diezelfde overheid toe, dan was het eenvoudiger te berusten. De overheid heeft een alomvattende manier waarop het mogelijk gemaakt wordt om je als je van een uitkering afhankelijk wordt geheel en al uit te kleden waardoor alles binnen een paar jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt.

    Reactie door Henny — vrijdag 1 juni 2007 @ 12.12 uur

  58. @57 Henny

    Henny… JULLIE hebben het goed gedaan! Conscientieus geleefd en gehandeld. Het is de overheid die misbruik maakt van deze mensen.
    Ik heb dit allemaal in de praktijk ondervonden. In mijn ‘rijke’ tijd door de goegemeente op handen gedragen. Het ideale geslaagde gezin met huis, auto’s en paarden en een man met een topbaan. Aan alle kanten kon er afgeschreven worden, lunches, diners, reisjes. Decembergratificatie en extreem dure relatiegeschenken! Vertoefde vaak op meereis (prive)naar veel landen en heb op menig receptie schitterend gedressed aan de zijde van manlief moeten functioneren ter meerde glorie van zijn ego. Zo werkt dat!
    En we werden armer en armer…

    Samen links begonnen, maar zodra de studentijd voorbij is en het geld binnenstroomt… enfin je begrijpt. Oude liedje!!
    Tenslotte in m’n eentje verder gegaan. Ik wilde LEVEN wat ik bedoelde. Een wereld van delen en hierin dagelijks voorgaan aan mijn kinderen. Heel veel kinderen over de vloer en altijd welkom. Een open huis en aandacht voor elkaar. Wie stonden buiten in de kou? Mijn kinderen! Dacht je nou echt dat onze gemeenschap zo in elkaar zit? Het was eenrichtingsverkeer en alles ikke, ikke en afgesloten autistische gezinnen. Het was eenrichtingsverkeer maar so what? Dit was wat ik wilde laten zien en leven en bleef tot op de laatste cent delen. Kon altijd gegeten, gedronken en gelogeerd worden, want die ouders waren op geldjacht! Kinderen in de kou en zochten hun heil bij ons.
    Gingen wel uitgebreid op vakantie en ik werd links en rechts gevraagd om de planten doen.

    Hetzelfde met mijn ouders. Daar ga je toch niet voor zorgen? Daar zijn toch tehuizen voor! Nee samenleving!! En ik druiste weer tegen alles in! Wilde LEVEN wat ik bedoelde, en zo rende ik in m’n EENTJE heen en weer tussen mijn gezin en mijn steeds meer afhankelijke ouders. Nam in hun buurt nog wat andere eenzame zielen mee, wiens kinderen in de geldhunt zaten en eens in de maand verplicht kwamen zitten.
    Heb tot de laatste dag zelf verantwoordelijkheid genomen voor kinderen en ouders en omgeving. In het AZC jarenlang taallessen gegeven en de ‘buitenlanders’ in mijn huis welkom geheten. Samenleving zijn!

    EN DE OVERHEID?
    Niet gewerkt dus jij zult boeten! Kan geen kant meer op!! Zit aan de grond en leef van de kruimels van de kruimels!
    Lieve Henny, we houden vol! Toch?

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 juni 2007 @ 15.51 uur

  59. @ Henny (57):

    Van jouw persoonlijke situatie ben ik niet op de hoogte, zodat ik jouw problemen niet goed kan inschatten. (Nu heb ik daarvan wel een indruk gekregen). Als je daardoor minder kan reizen dan je zou willen, spijt mij dat zeer voor jou. Ik realiseer me ook wel dat ik bevoorrecht ben, dat ik daartoe in mijn huidige levensomstandigheden wel in staat ben. (Ik ben overigens nooit op (steeds meer) geld verdienen uit geweest, en heb mede daardoor een heel grillig arbeidspatroon gehad).

    Hoe dan ook: ik wens je het beste toe, en wie weet, ook nog een keer Noorwegen!

    En wat Gloria zegt is natuurlijk ook waar: andere dingen zijn bealngrijker dan materiële welstand.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 1 juni 2007 @ 18.15 uur