Global Peace Index

Global Peace index

Vlak voor het begin van de G8 is voor het eerst de ‘Wereld Vrede Index‘ gepubliceerd. 121 landen zijn onderzocht op 24 indicatoren zoals militair budget, de relatie met buurlanden en het respecteren van mensenrechten. Deze zijn afgezet tegen vredebevorderende factoren, zoals goed onderwijs, welzijn en democratie. De lijst is bedoeld om de wereldleiders wakker te schudden, aldus de onderzoekers.

Nederland neemt de 20e plaats in. Noorwegen staat bovenaan, Irak is hekkesluiter. De lijst is hier te bekijken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 30 mei 2007 :: 15.27 uur

33 Comments

33 reacties

  1. Mooie plaats net onder het arme koninkrijk van de rookvrije draak

    Reactie door ACE — woensdag 30 mei 2007 @ 15.47 uur

  2. Mooie citaten op die site;

    “Peace is not only better than war, but infinitely more arduous.”
    ~ George Bernard Shaw

    Door het duister naar het licht..

    Ik zie de SP nergens? Misschien een goeie om (politieke) partijen te indexeren. :)

    “If we have no peace, it is because we have forgotten that we belong to each other.”
    ~ Mother Teresa

    ..

    Reactie door Bas Schoutsen — woensdag 30 mei 2007 @ 16.16 uur

  3. Als we geen vrede kennen, komt dat omdat de WAARDE van “hebt elkander lief, en, dit is het VOORNAAMSTE gebod” in de MEESTE gevallen geen ECHTE waarde is.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 30 mei 2007 @ 17.42 uur

  4. Hoe komt het dat de VS zo hoog staat?
    Het militaire budget is toch vrij hoog.Het respecteren van mensenrechten gebeurt ook goed in de VS ((guatanamo bay)Cubaans grondgebied maar toch)
    Zorg is om te huilen in de VS.

    Reactie door J-W — woensdag 30 mei 2007 @ 18.32 uur

  5. Het valt mij op dat de VS een medium waardering krijgen en b.v.Rusland erg laag.De NAVO landen scoren hoog tot vrij hoog.Recentelijk is er wrevel ontstaan tussen de V.S./NAVO en Rusland m.b.t. het stationeren van lange afstand raketten in Polen en Tsechie.Als reactie heeft Rusland ook zijn spierballen laten zien via het afschieten van lange en korte raketten.Kennelijk jutten de wapenleveranciers de westerse wereld op.De mogelijkheid ontstaat dat dit uit de hand loopt,vooral,doordat Rusland een van de grotere olie en gas leveranciers van het westen is.Toevallig wordt deze onrust bevorderd,nu sprake is van een nieuw E.U. “verdrag”(grondwet).Het angst aanjagen is een probaat middel om dit “verdrag” er door te jagen.Het appeleert aan kuddegeest bij gevaar.Het CDA/De Hoop-Scheffer en de PvdA/Timmermans dienen niet via diepgaande menselijke instincten,hun E.U.stokpaardjes er door te drammen!!De Bush-wapenhandel gaat uiteindelijk ten koste van de uitkeringen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 30 mei 2007 @ 19.06 uur

  6. haha in amerika wordt dan wel geen oorlog gevoerd maar ze voeren wel oorlog…. de status van vrede zou onmiddelijk kelderen als ze daar naar zouden kijken… of mag je dat gedoe in irak soms geen oorlog noemen… het lijkt er anders wel verrekt veel op… of zie ik iets verkeerd.

    Reactie door gwenny — woensdag 30 mei 2007 @ 19.10 uur

  7. dat is grappig.
    isreal staat ook bijna onderaan.
    ik kon me de discussie nog herinderen tussen van Baalen en Iran met een kernbom.
    Van Baalen zei dat hij liever een land dat democratisch is met een kernbom dan Iran.
    Israel democratisch.
    Echt een lachertje.

    Reactie door sander — woensdag 30 mei 2007 @ 19.11 uur

  8. 5. Gwenny

    Het kenmerk van Amerika is dat ze altijd ergens anders de oorlog starten en voeren.

    Reactie door Henny — woensdag 30 mei 2007 @ 19.29 uur

  9. -Israël staat op de 3e plaats van onderen!!!
    Schaamteloos!
    Zo’n ‘geciviliseerd’ (want geschoold) volk in een land, totaal gesteund door het Westen die daar niets positiefs mee WILLEN doen!!
    -Palestijnen vertegenwoordigen duidelijk géén land; ze staan nergens in de lijst…
    Bestaan die misschien niet?!?

    Reactie door olinda — woensdag 30 mei 2007 @ 20.10 uur

  10. Ik ben mijn passie voor de SP kwijt.
    Kan iemand zeggen waar dit aan zou kunen liggen of dit ook tegenkomt?
    Er is geen andere partij die mij aanspreekt, terwijl de SP dit ook niet meer doet.

    Reactie door Maria — woensdag 30 mei 2007 @ 20.24 uur

  11. Misschien mis ik het wel dat de SP niet op frisse nieuwe politiek gaat hameren, bevlogenheid laat weten , doorzicht en inzicht ipv van aloude bijna stoffige partij politiek.

    Reactie door Maria — woensdag 30 mei 2007 @ 20.32 uur

  12. Klopt niet, Venezuela en Cuba staan veel te laag in waardering. Dat zijn juist landen waarin domheid geen kans krijgt om harmonie te verstoren, En Tibet verdient vijf sterren, daar woont het meest geweldloze, integere en vredelievende volk ter wereld, ondanks de weerzinwekkende Chinese knechting, gevoed door EU-US ondersteund en gegenereerd paniek- en vluchtkapitaal.

    Reactie door Haq — woensdag 30 mei 2007 @ 21.13 uur

  13. @ 6 Gwenny

    Hoi Gwenny,

    Alles goed met je? Nog gefolderd de laatste tijd? Nee, je ziet niets verkeerd. Ze maken liever rotzooi in andermans tuin zullen we maar zegggen.

    Groetjes, Erik Sc

    Reactie door erik — woensdag 30 mei 2007 @ 21.17 uur

  14. Zeer arbitrair.
    Er wordt alleen gekeken naar de Nationale situatie maar niet naar wat alle landen doen om de wereldvrede te bevorderen.
    Rechten van de mens, vrijheid van meningsuiting, democratieen ondersteunen.
    Wordt deze index mede ingevoerd schiet Nederland, De VS en Engeland als een pijl om hoog.
    Deze index is gewoon de lafheid beloond in een verder onzinnige statistiek.

    Reactie door Timbo — woensdag 30 mei 2007 @ 21.26 uur

  15. maria, voor een deel ben ik het met je eens. merk weinig van de 25 zetels.
    aan de andere kant: WIJ zijn de SP.
    ik zou mijn klubje mede-sp-ers ook niet willen missen. samen handtekeningen ophalen, plannen maken voor lokale scholing, nieuwe leden bezoeken, diskussieren over de afdrachtregeling e.d.

    gaat het bij jou ook over den haag?

    Reactie door marga — woensdag 30 mei 2007 @ 22.01 uur

  16. 9.olinda

    diepe zucht mijnerzijds…zou het mogelijk kunnen zijn olinda , dat het ‘volk’ wel zou willen maar het niet kan? is het zelfs hier niet zo dat al wat de regering besluit niet echt de wens van het ‘volk’ vertegenwoordigt?
    als jij eens wist hoe graag het ‘volk’ daar vrede wil….

    Reactie door chai — woensdag 30 mei 2007 @ 22.27 uur

  17. @ maria e.t.

    Niet regeren is niet meedoen in onze democratie. Dat is me al jaren duidelijk. De gezamenlijke linkse fracties konden vier jaar lang geen deuk in een pakje boter slaan tegen een keihard ramkabinet en dat waren nog wel wat meer zeteltjes…

    Maar, niets te merken, vind ik nog steeds onzin (heb ik al eerder gezegd). Je moet de PvdA eens zien spartelen, enkel en alleen vanwege de aanwezigheid van de SP. De postwet is nog steeds ruk, maar wel een beetje minder ruk. De enige reden waarom Crone zo stoer deed, was omdat hij (net als de rest van de PvdA) als de dood is voor de SP. De invloed van de SP in de achterban van de vakbonden groeit. Gevolg, ze voelen zich gedwongen om het ontslagrecht niet eens ter sprake te laten komen. De PvdA durft het zeker niet aan…

    Indirect is de grote SP heel erg aanwezig. Maar nee, niet in directe beslissingen. Aan de andere kant, dit kabinet is nog niet eens begonnen… dus maar eens zien wat ze uit de hoed toveren…

    Maar als je verwacht had dat het land direct er anders uit zag, met de SP op 25 zetels, dan begrijp ik dat je teleurgesteld kan zijn. Zo werkt het echter niet…

    Ps. Irak openheid datum komt er nog aan. Daar ben ik toch ook wel erg nieuwsgierig naar.

    Reactie door Bart — woensdag 30 mei 2007 @ 22.38 uur

  18. Opvallend die goede score van Marokko. Volgens het lijstje heeft religie daar minder invloed op de politiek en het sociale leven dan in de VS !! Wel eens gehoord van de Mudawanah (http://www.mvvn.nl/mudawwanah.pdf) , de islamitische wetgeving van marokko ? Oa een moslim-vrouw mag niet trouwen met een niet moslim-man. Vandaag trouwens op de radio dat het met de persvrijheid in Marokko erg slecht is gesteld, er mag absoluut niets gescreven worden over de Westelijke Sahara (bezet door Marokko), de islam of de koning.

    Natuurlijk Israel bijna als laatste, ik vraag me alleen af of het geheel aan Israel is te wijten dat ze zich zo op oorlog (moeten) instellen.

    Het lijstje laat mi. zien dat ondemocratische landen niet per definitie slechter hoeven te scoren op het gebied van vrede, Zimbabwe scoort namelijk vele malen beter dan Israel. Iran en de VS scoren bijna net zo hoog. Een element mis ik bij de indicatoren: hoeveel politieke vluchtelingen kent een land, en hoeveel neemt een land er op. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

    Reactie door Aad Leering — woensdag 30 mei 2007 @ 22.45 uur

  19. Goeden morgen vrienden SP.

    Daar is heel wat tegen in te brengen.
    Er wordt met maten gemeten die niet te vergelijken zijn in verschillende landen.
    Het is een voorstelling van zaken die niet als maatstaf mag gelden.
    Een overbodig en niet toe doende onderzoek waar misschien veel mensen te veel tijd in hebben gestopt.
    Jammer van de energie.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 31 mei 2007 @ 8.33 uur

  20. Dit onderzoek is te vergelijken met het onderzoek van de PvdA naar de verkiezingsnederlaag.
    Dat blijkt ook overbodig, want de conclusie wordt door niet partijdigheid van partijbestuurders te worden gecorrigeerd.
    Wat is dan de waarde van zo’n onderzoek?
    Nul komma nul.

    Ook lees ik dat er een oud campagneleider in de PvdA (J Monasch) de SP moet gaan verjagen.
    Daar zullen wel weer slagen onder de gordel vandaan komen, zoals we hier dagelijks meemaken.
    Maar laat hij zijn gang gaan, hij krijgt het lid op zijn neus!
    Wij groeien en groeien en de PvdA kalft zienderogen af!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 31 mei 2007 @ 8.48 uur

  21. Vreedzaam wonen in eigen land ten koste van anderen blijft wel vreedzaam. Ik kan er niets van maken van dat onderzoek ik ben het dan ook eens met Haq in 12 en Ouwe Dirk in 19. Daar heb ik niets aan toe te voegen.

    Reactie door Henny — donderdag 31 mei 2007 @ 8.54 uur

  22. Ze hebben toch wel met veel factoren rekening hebben gehouden. Zie ook onderstaande link:

    http://www.visionofhumanity.com/GPI_Indicators/index.php

    De waarde van het onderzoek staat al vermeld in het bericht: “De lijst is bedoeld om de wereldleiders wakker te schudden, aldus de onderzoekers.”.
    Lijkt me toch wel een goed doel…

    Reactie door Cas — donderdag 31 mei 2007 @ 9.49 uur

  23. Beschaving is een inhoudsloos woord voor de meerderheid der mensen.

    Reactie door e.krul — donderdag 31 mei 2007 @ 10.15 uur

  24. 23.E. Krul.

    Er is ook een flinke meerderheid die zegt dat ze voor een donorcodicil zijn ruim 70%. Hoe zou het dan toch komen dat maar 3% er een draagt? Hetzelfde laken een pak? Beschaving jawel maar dan vooral voor de medemens. Ikzelf ben zo beschaafd als mijn eiggenbelang het toelaat. Zoiets?

    Reactie door Henny — donderdag 31 mei 2007 @ 12.27 uur

  25. Opvallend wat doen we het goed zeg, plaats 20 nog wel. Maar ja tegen Belgie Buthan en Portugal leg je het als geciviliseerd westers land natuurlijk af…………

    Reactie door Ton — donderdag 31 mei 2007 @ 17.08 uur

  26. @ 8 henny
    maar kijk daar zit nou het probleem…. irak wilde geen oorlog en Amerika wel naar mijn gevoel zou Amerika dan onderaan moeten staan en irak meer naar boven want eigenlijk zijn zij de oorlogvoerders… dus een lage status van vrede, maar ze kijken hier naar in het land zelf… allemaal peace daar maar ondertussen wel oorlog voeren bij de buren!

    Reactie door gwenny — donderdag 31 mei 2007 @ 17.18 uur

  27. @ 13 erik
    welke erik ? uit eindhoven? niet meer gefolderd…ik heb nergens meer tijd voor aleen voor school. (aleen school ben ik zat)misschien dat ik zondag wel mag handtekeningen ophalen maar we hebben ook ledenvergadering van ROOD he…en proefwerkweek. heel leuk uche uche.
    enne rotzooi schoppen bij de burn is makkelijk. hoeven ze ook niet op te ruimen he…

    Reactie door gwenny — donderdag 31 mei 2007 @ 17.28 uur

  28. 26. Gwenny ik ben het dan ook volkomen met je eens.Dat kun je ook in al mijn voorgaande stukjes lezen. mijn reactie was nog eens een bevestiging.
    De ergste agressor is degene die zijn oorlog t.b.v. eigenbelang altijd voert en uitvvoert in het buitenland en waar de eigen burgers en/of natie buiten schot blijven. (beter had ik het niet kunnen verwoorden)
    Dat was ook het grote verschil m.b.t. de Twin Towers. Voor het eerst sinds al die agressie in het buitenland kwam er iets terug op eigen bodem. Dat was schrikken omdat ze zich al tientallen jaren totaal onaantastbaar voelden en vandaaruit zeer machtig.

    Reactie door Henny — donderdag 31 mei 2007 @ 20.08 uur

  29. @12 Haq

    Venezuela en Cuba te laag? Met die mallotige dictatoren als Chavez en Fidel aan de macht? En Tibet is geen land (jammer genoeg).

    Wat betreft Israel, dat staat zo laag op de lijst vanwege de hoge defensie-uitgaven (uit eigenbelang, nl. overleven in de rumoerige regio, die voor de rest ook oranje of rood is gekleurd) en de slechte relatie met de buurlanden. En de lage score van de VS ,ja heeft te maken met de eveneens hoge militaire uitgaven, relatief hoge criminaliteit, een mensenrechtenprobleem en de mate van welzijn (een groot deel van de Amerikaanse bevolking kent een beperkte mate van welzijn).

    Reactie door HARSAN — vrijdag 1 juni 2007 @ 6.59 uur

  30. 10 maria

    Klopt, ik denk er ook zo over. De Sp houd zich te veel met onbenullige zaken bezig. De SP moet zich maar eerst bezig houden met de loon verbeteringen van de laagst betaalden. En gewoon weer het logo voeren van de tomaat, en niet die van texaco.

    Reactie door cor — vrijdag 1 juni 2007 @ 11.46 uur

  31. Haq: Tibet is zoals hiervoor al aangegeven is geen land meer maar een onderdeel van de Volkrepubliek China. Net zoals Taiwan trouwens (wat wel als land wordt gezien in de lijst, of ik moet het volledig mis hebben, dat kan ook). Of je het er mee eens bent of niet, het is nu eenmaal zo.

    Opvallend dat landen als Tsjechie, Slovenie, Hongarije etc boven ‘ons’ staan. Er staan wel meer opvallende dingen op trouwens.

    Reactie door Sander Putmans — vrijdag 1 juni 2007 @ 19.16 uur

  32. @31

    Hoezo is het opvallend dat Tsjechie, Slovenie en Hongarije boven ons staan?

    Reactie door Prutmans — zondag 3 juni 2007 @ 14.55 uur

  33. HARSAN, je hebt fatsoen.

    Reactie door anti — zondag 3 juni 2007 @ 15.10 uur