Meer les!

Leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs zijn minder tevreden over hun opleiding dan twee jaar geleden. Ze klagen veel over onvoldoende lessen en computers. (…)
De mbo’ers voelen zich ook onveiliger dan een paar jaar geleden. De onderzoekers denken dat dit gevoel voor een deel wordt veroorzaakt door de grootschaligheid van de scholen. (NOS)

En weer een nieuwe groep scholieren schaart zich achter het protest tegen het steeds slechter wordende onderwijs. Vorig jaar nog vroeg de SP de regering om fors op te treden tegen MBO-scholen die minder lesgeven dan het wettelijk minimum.

Er komt een parlementair onderzoek naar de gevolgen van de onderwijsvernieuwingen (-vernielingen), maar dat betekent niet dat we de boel op dit moment op zijn beloop moeten laten. Leerlingen hebben het recht op goed onderwijs. Het is onze verzekering voor de toekomst en belangrijk pilaar onder het geluk van nieuwe generaties.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 31 mei 2007 :: 21.11 uur

57 Comments

57 reacties

  1. kweken ze bewust ongeschoolden voor het vuile werk van straks?

    Reactie door Gerrit — donderdag 31 mei 2007 @ 21.49 uur

  2. De jeugd is overal ontevreden over de lamzakkerigheid straalt er van af.
    Te weinig computers ,de boeken in met hun snufferd en natuurlijk is het onveilig ze hebben allemaal een vreselijke grote bek en een kort lontje
    Van enige zelf discipline is geen sprake meer of het moet het zuipen en stuf zijn.
    Hoe kunnen deze uit de pan gesprongen kinderkopjes nu oordelen of het onderwijs slecht is ze hebben nog nooit een ander systeem mee gemaakt.

    Reactie door De Hakker — donderdag 31 mei 2007 @ 22.05 uur

  3. De miskleunen van Maria van der Hoeven/CDA komen nu aan het licht.Dit netwerk figuur is op Economische Zaken gezet en moet nu de marktwerking gaan onderzoeken.De CDA bewindslieden hebben de handen vol aan een optelsom van miskleunen veroorzaakt door hun incompetente bewindslieden.Dat krijg je er van als Balkenende zich omringt met vazallen/netwerkers.

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 31 mei 2007 @ 22.09 uur

  4. @2 Hakker.

    Wie de jeugd heeft, die heeft de toekomst.
    Wij weten langzamerhand wel hoe die toekomst eruit zal komen te zien. Kop nog fatsoen!

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 31 mei 2007 @ 23.23 uur

  5. Alhier statistieken van kleine scholen in Noord-Holland met een bezetting van 0 tot 250:
    http://www.b-zik.nl/schoolkeuze/result.asp?nLeerlingAantalID=1&nProvincieID=1
    En hier van de leerfabrieken van 1000 tot 1500 leerlingen in dezelfde provincie:
    http://www.b-zik.nl/schoolkeuze/result.asp?nLeerlingAantalID=4&nProvincieID=1
    De verschillen lijken me duidelijk…
    Kleinere scholen dus met daardoor meer sociale contacten en meer aandacht! Geen twijfel over mogelijk.

    Reactie door MijnZus — donderdag 31 mei 2007 @ 23.30 uur

  6. @5 MijnZus
    Dit soort cijfers kunnen gemanipuleerd zijn.
    Zwakke leerlingen en schoolverlaters, ik zie het grootste probleem niet terug in deze cijfers. Hier kun je je ‘blind’ op staren.

    Reactie door Elsemie — donderdag 31 mei 2007 @ 23.42 uur

  7. @6 Someting else
    Ik geloof wel in kleinschalige scholen, maar niet altijd in cijfers.

    Reactie door Elsemie — donderdag 31 mei 2007 @ 23.49 uur

  8. @6 Elsemie
    Als die cijfers zich landelijk zo vertalen dan is er wel een beeld. De bron weet uitgeverij Malmberg. Ik ga het ze vragen en post het hier.

    Reactie door MijnZus — vrijdag 1 juni 2007 @ 0.02 uur

  9. Bij de school van mijn zoon, Gilde Opleidingen te Venlo, halen ze de 850 uur niet. Oplossing ?. Ze hebben te horen gekregen dat er volgend jaar een langere stage wordt ingebouwd. Dat mag blijkbaar als lestijd geteld worden.
    Tssss….

    Reactie door Joop — vrijdag 1 juni 2007 @ 1.27 uur

  10. @De Hakker

    Hoezo stigmatiseren?

    Reactie door Stef — vrijdag 1 juni 2007 @ 1.35 uur

  11. meer les ? never nooit !politiek is zo simpel !dat ze wel zorgen dat je het niet begrijpt!

    Reactie door h.verbeek — vrijdag 1 juni 2007 @ 1.53 uur

  12. Computers in het onderwijs zijn nodig de maatschappij is er gewoon op ingericht. Dat het steeds slechter gaat met het onderwijs is een teken aan de wand, maar hoe draai je het om . In Engeland schijnt het nog erger te zijn, met alle gevolgen van dien; die ontwikkeling zie je hier ook. Te veel uitval. De grootschaligheid kweekt verloren mensen met dito gevolgen, maar een oplossing heb ik ook niet.

    Reactie door Harry Sangers — vrijdag 1 juni 2007 @ 2.57 uur

  13. Goh, ben verbaasd over de stelling. Dit is HEEEEL oud nieuws. Zeker tien jaar geleden al was het met het MBO precies zo gesteld. En ook toen wist de SP daar al alles van!!

    Reactie door katrien — vrijdag 1 juni 2007 @ 4.19 uur

  14. @ Katrien

    Dit is bij de meeste MBO-scholen niet heel oud nieuws , maar zeer actueel omdat de meeste overgaan op PGO wat echt een fiasco gaat worden.

    Ik stel in deze voor dat de SP eens met Verdonk gaat praten, wellicht kunnen ze samen een vuist maken.
    Zij heeft namelijk al aangegeven war het op staat, de PvdA minister komt met vernieuwingen die niemand wil alleen het “midden management” vervolgens komt een CDA minister die vier jaar op de handen gaat zitten

    Reactie door tim — vrijdag 1 juni 2007 @ 5.18 uur

  15. @2 Hakker,

    Je hebt hééééééélemaaaaaaaaaaaaaall gelijk hoor!
    Alle jeugd is verrot, deugd geen éne donder van en ze hangen allemaal dronken en stoned op straat. En natuurlijk niet te vergeten, die verveelde koppen van ze.
    Allemaal 1 grote pot ellende.
    Já erger nog Hakker, ze zijn ook allemaal te bedonderd om te leren, maar hebben wel kritiek op het onderwijs.
    Vreemde ontwikkeling van die jeugd met zulk TOPonderwijs.

    Nou jij je gelijk gehad Hakker, hoop dat je gelukkig bent nu!
    Verdiep je in het vervolg eens werkelijk in de zaken en loop niet als een kip zonder kop te (ver)oordelen.

    Reactie door Anja — vrijdag 1 juni 2007 @ 7.43 uur

  16. Goeden morgen vrienden SP.

    Waarom moet er voortdurend een onderzoek plaats vinden naar misstanden? Zodat het op de lange baan geschoven wordt.
    Is de constatering niet goed genoeg om maatregelen te nemen?
    Hoeveel commissies zijn er nu aan het werk om iets uit te zoeken?
    In veel gevallen is aan het einde van het onderzoek het geconstateerde opgelost of niet meer van toepassing, en dus verloren tijd.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 1 juni 2007 @ 8.03 uur

  17. @ de Hakker.

    Volgens mij zit u nog op school hier in Nederland…

    In ieder geval, ik heb zelf enkele vernieuwingen (Basisvorming o.a.) meegemaakt, en ik kan u verzekeren dat leerlingen niet veel leren van een leraar die zegt “Pak jullie boek en lees goed, alle antwoorden staan erin”. Meneer de leraar gaat zelf iets anders doen, en als er vragen zijn weten ze soms zelf niet wat het antwoord is (en dit is echt gebeurd, een andere leerling moest het juiste antwoord geven).

    Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over ALLE leraren natuurlijk. Toen ik nog op de MAVO zat, waren er ook leraren die alles duidelijk uitlegde. Over het algemeen waren dat wel de leraren die al lang in het onderwijs zaten en die alle vernieuwingen ook niet geweldig vonden.

    Reactie door Jack Reinieren — vrijdag 1 juni 2007 @ 8.30 uur

  18. @9 Joop
    In Heerlen is het al niet veel beter. Mijn zoon (Herle-College) heeft soms weken dat hij maar 7 uur (en ook nog mini-rooster) op school is. Elk rapport betekent 2 weken vrij, aansluitend aan de vakantie meestal, lerarenvergaderingen, etc. Hij volgt de opleiding consumptief en heeft al zeker 7 weken geen kookles gehad. En nu is men ineens de kooklokalen aan het verbouwen, tot de zomervakantie. Dat is dus al met al bijna 3 maanden geen kookles. Dan zomervakantie en volgend jaar examen met veel te weinig praktijkles.
    En toen hij een piercing had laten zetten was de school te klein, want dat had hij maar in de zomervakantie moeten laten doen. Maar de school kan zelf wel ALLE kooklokalen verbouwen tijdens het schooljaar.

    Het hele VMBO is een aanfluiting en er lopen meer managers dan leerkrachten. Vrijwel niemand kent je kind of zal het iets boeien of het kind wel of niet met een diploma de school verlaat.

    Reactie door Irma — vrijdag 1 juni 2007 @ 10.33 uur

  19. #2 – De jeugd is inderdaad ontevreden en wel over het onderwijs wat zij krijgen. Er zijn inmiddels op een aantal scholen protesten en stakingen van leerlingen geweest omdat ze slecht of/en te weinig les kregen. Kortom, de leerlingen willen wel; bij hen zit het probleem niet.

    Reactie door pablito — vrijdag 1 juni 2007 @ 11.46 uur

  20. Volgens mij was dit al veel eerder het geval. Ook 2 jaar geleden. Mijn dochter had destijds op het MBO precies hetzelfde verhaal en soms nog erger.

    Wel was het zo dat het aangekondigde bezoek van de inspectie gladjes moest verlopen en leerlingen min of meer gemanipuleerd werden het beste naar voren te brengen.
    Ze werden ook uitgezocht om met de inspectie te praten. Zo ken ik er nog wel een paar. In ieder geval vond zij dat de uitslag van het inspectiebezoek in haar visie verre van de werkelijkheid was en meer overeenkomsten had met de uitslag van heden.
    Ik ben dan ook totaal niet verbaasd.

    Reactie door Henny — vrijdag 1 juni 2007 @ 12.28 uur

  21. Hozo recht op onderwijs? Zelfs de kinderen in dit land worden uitgebuit van hun rechten. Onderwijs is een zoek het maar zelf uit handel geworden. En zelfs de doe het maar zelf komt niet van start gezien het feit dat onvoldoende middelen waaronder computers worden ingezet. Om even de toetsingsmethodes te verzwijgen(zie de klachten omtrent de de cito toetsen/ eind examens). Is het toch niet schandalig dat de incompetente ex-minister van onderwijs is nu minister van economische zaken geworden? Kennelijk het gaat niet om bewezen competenties maar vooral ‘om ons kent ons’.

    Reactie door khosrow — vrijdag 1 juni 2007 @ 12.33 uur

  22. ik zag gisteren een documentaire over olifanten…

    het blijkt namelijk dat er over de hele wereld daar waar olifanten leven,de olifanten steeds vaker en meer mensen aanvallen en ombrengen.

    zelfs in groepsverband vallen zij dorpen aan.
    de belangrijkste reden hiervoor is dat vele jonge olifanten steeds vroeger en vaker wees worden,vanwege stropers of het uitdunnen van olifanten populaties waarbij de oudste volwassen dieren eerst worden afgeschoten.

    de jonge olifanten krijgen daardoor geen opvoeding meer en ontsporen vaak door post traumatische stress op volwassen leeftijd.[ouders voor de ogen gedood]
    daarna word hen namelijk niet meer geleerd hoe men zich als olifant hoort te gedragen.
    [geen ouders meer]

    de olifant blijkt dus net zo als de mens met emoties om te gaan.
    en staat wat dat betreft heel erg dicht bij de mens.

    daarom zie ik onze ontspoorde jeugd ook als jonge olifanten.
    wij als ouders worden namelijk ook gestroopt voor de werkgever en het kapitalisme en moeten onze kinderen overlaten aan hun eigen opvoeding.
    want verzorging [kinderdagverblijf] is iets anders dan opvoeding en dat is iets wat veel kinderen hierdoor missen.

    een kinderdagverblijf “verzorgd” de kinderen overdag maar opvoeden daar is weinig tijd voor, en een opvoeding aannemen van een ander volwassen persoon dan je eigen ouders geeft vaak conflicten.

    zolang de mens zich boven de natuur verheven blijft voelen en gedragen,zal de natuur ons op den duur oplossen…
    en daar is geen wapenindustrie,of geloof tegen bestand!

    Reactie door iew — vrijdag 1 juni 2007 @ 12.47 uur

  23. Inderdaad verzuipen nu de kinderen in school. ze krijgen geen les maar moeten op school blijven de gehele dag… weten helemaal niet wat ze moeten doen. Hebben geen boeken waar ze structureel lessen uitkrijgen…. ze moeten zelf aan hun lesstof komen…leerkrachten weten vaak zelf niet wat en waar de leerling de stof moeten opzoeken.
    En de kinderen die gericht les moeten hebben om aan hun informatie te krijgen.Hebben het nakijken. Voelen zich doodongelukkig op school.
    Ik praat hieroveer 1e jaars mbo ers, die wel graag een beroep willen leren. (Kok / gehandicaptenzorg) maar hierdoor zonder dat ze willen afhaken omdat ze hun plek niet vinden op deze zweverig manier van school. Ze hebben duidelijkheid nodig.
    En willen weten wat ze moeten doen.
    structuur.
    De wereld is al lastig genoeg voor 16plussers momenteel.

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 1 juni 2007 @ 12.47 uur

  24. De CDA bewindslieden en de vorige paarse kabinetten, de mamoetwet, zei allen hebben van ons onderwijs een miskleun gemaakt. Veroorzaakt door hun incompetentie en het etiketeren van hun belangrijkheid op het onderwijs, hebben deze bewindslieden er een gedrocht van gemaakt.

    Reactie door pieke — vrijdag 1 juni 2007 @ 13.20 uur

  25. @22 Iew

    Goed stuk, Iew!

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 juni 2007 @ 13.50 uur

  26. dat onvelig gevoel heeft direct te maken met het verschijnsel dat docenten vaak niet meer “in zicht “zijn door dat competentie-geleuter onderwijs ; men moet gewoon weer terug naar het oude onderwijs geven , desnoods in het laatste jaar , een aantal maanden project-onderwijs , om met het geleerde en project-informatie , ook zelf iets te onderzoeken . Het competentie-gericht onderwijs zijn veel computers nodig , in theorie , dient heet aantal computers gelijk te zijn aan het aantal leerlingen :in de praktijk is dat niet het geval ;gevolg leerlingen krijgen achterstand : ook het omgaan met computers ; het gebruik van informatie op internet wordt vaak niet onderwezen .

    Reactie door Fred — vrijdag 1 juni 2007 @ 14.19 uur

  27. @6 Elsemie
    Ik heb de uitgever van die site gebeld.
    De cijfers komen van het ministerie.

    Reactie door MijnZus — vrijdag 1 juni 2007 @ 15.04 uur

  28. @16
    Typisch een reactie van ouder als je hun aanspreekt op het onbeschofte gedrag van hun kinderen.
    Hun kind is het nooit en hun kind doet niets.
    En het ligt natuurlijk altijd aan een ander.
    Je heb gelijk ze zijn lief studeren zich te pletter kunnen altijd bij hun geïnteresseerd ouders terecht en ze zuipen niet slikken niet en snuiven niet.
    In de klas zijn ze allemaal beleeft geen grote bek en natuurlijk ze hebben altijd de handje thuis .
    Zo goed Anja, speciaal voor jou.
    En als toegift alleen het onderwijs is de schuld.
    En dan nog die leraren lui geen zin ongeïnteresseerd.
    Die arme leerling toch en hun ouders.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 1 juni 2007 @ 15.06 uur

  29. @22 Iew,

    Een olifant heeft een geheugen daar sta je versteld van, nog beter als paarden.
    Fijn weekend gewenst Iew, ik ga me met leukere zaken bezig houden.
    Groet, Anja

    Reactie door Anja — vrijdag 1 juni 2007 @ 15.10 uur

  30. Jaren geleden moesten wij eens naar de school van onze zoon. We hadden een afspraak met een leerkracht. Groot… niet te filmen het krioelde buiten van de leerlingen. Na ons tussen de leerlingen door naar binnen gewurmd en even gezocht te hebben vonden we de balie. We vroegen naar de goede man. Niemand kende hem. Hoe is het in godsnaam mogelijk. Zelfs de mensen die daar werken kennen de leerkrachten niet laat staan dat iemand nog de leerlingen kent. Dat zegt m.i. genoeg. En deze leerkracht was niet nieuw daar.

    Reactie door Henny — vrijdag 1 juni 2007 @ 15.46 uur

  31. @ 22 iew

    Wederom een grandioze analyse. Daar waar de Hakker en Anja niet meer doen dan afgeven op de jeugd, heb jij de verantwoordelijkheid genomen naar de oorzaken te kijken.

    Naar mijn mening is het tweeverdienerssysteem funest voor onze maatschappij, zowel economisch als sociaal.

    Deze week in de krant; In Halle en Baarle Nassau krijgen kinderen een verblijfplaats toegewezen door hun ouder in een …..

    Auto !.

    Tijdgebrek leidt tot onverantwoordelijkheid en de directe dood van deze kinderen.

    De tweeverdienersmaatschappij blijft niet meer beprekt tot indirecte gevolgen.

    De politie spreekt van een ongelukkig ongeval ?, een kind achterlaten in een auto ? te idioot voor woorden.

    De verantwoordelijke politici voor het tweeverdienerssysteem zouden allemaal levenslang moeten krijgen. En wat mij betreft stop je daar die jankers als de Hakker en Anja bij.

    Ik begrijp best dat je het wellicht met mijn controversiele mening niet volledig of helemaal eens bent, haast niemand op dit log is dat en bovendien bestaat er een oneigenlijke drempel dit te bekennen als het zo zou zijn.

    Maar ik wilde alleen maar duiden op het verschil tussen mensen en dat jij je verantwoordelijkheid in ieder geval neemt naar de oorzaken te kijken. Klasse.

    Reactie door ACE — vrijdag 1 juni 2007 @ 16.19 uur

  32. @ 28 De Hakker

    Precies zo, gaan wij met een haatdragende zwartgalg als jou om. Wij proberen het goede in je te zien, je goeie kanten te willen zien, naar de buitenwereld je de hand boven het hoofd te houden; “hij is niet zo erg als hij overkomt”.

    En de conclusie is : Hij heeft zijn slechte kanten maar in de grond van zijn hart waart toch ook wel iets goeds rond, hij is nog zeker niet verloren.

    Opvoedingskamp ?, we proberen het zelf nog wel even. Zie je, exact identiek, leuk hè.

    Reactie door ACE — vrijdag 1 juni 2007 @ 16.29 uur

  33. @ 30 Henny

    Zo kwamen wij voor de derde keer te vergeefs keer op school voor een specifiek gemaakte afspraak met een van de leerkrachten. Verschillende smoesjes/argumenten waren ons deel.

    Ik heb boos aangegeven dat wij dat ongehoord vonden immers je moet toch vrij voor nemen. Nu kan ik er makkelijk een of twee uurtjes tussen uit maar er zullen ook mensen zijn die een halve snipperdag moeten opnemen voor zo’n afspraak.

    De receptioniste repliceerde slechts : ik kan er ook niets aan doen, ik doe alleen maar mijn werk.

    Uiteindelijk hebben we toch een afspraak voor elkaar gekregen, s’middags om een uur of half vier. Het gesprek duurde een klein half uurtje en werd vier keer onderbroken door een andere leraar waarmee onze leraar naar huis moest rijden. Hij had blijkbaar haast. Uiteindelijk werd het gesprek afgekapt door de inmiddels naar de uitgang lopende leraar met de onbespreekbare woorden; Ik moet nu toch echt gaan.

    Dit is een eenvoudig voorbeeld, ik heb tientallen voorbeelden die het gezond verstand tarten.

    Ons Onderwijs is ontegenzeggelijk zeer en zeer slecht, uiteraard uitzonderingen daargelaten.

    Reactie door ACE — vrijdag 1 juni 2007 @ 16.42 uur

  34. jemig zeg. Wanneer halen ze nog meer oude koeien uit de sloot? Dit is algemene kennis, noem ik absoluut geen nieuws.

    Reactie door Mark — vrijdag 1 juni 2007 @ 17.59 uur

  35. @33
    Misschien is die leraar niet gewend dat er ouders zijn die nog belangstelling hebben hoe het met zijn kind op school gaat.
    Wel eens meegemaakt als je vrijwilligers nodig heb op school of in de club de lamzakkerigheid van de ouders straalt er van af,je krijgt ze niet .
    Nu die lamzakkerigheid is over geslagen op de jeugd.
    Men flikkert de kinderen tegenwoordig in de morgen om 7 uur door het hek en in de avond trekken we ze weer buiten het hek.
    Of wel we flikkeren ze al in een opvoedingskamp want thuis zijn ze bijna niet meer.
    Wist jij trouwens de naam van de leraren van je kinderen.
    Misschien dat het onderwijs niet best is maar de instelling is toch ook wel wat verandert of leef ik nu in een andere wereld.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 1 juni 2007 @ 18.15 uur

  36. @ 35 De Hakker

    Touché, ik ken niet eens alle namen van mijn kinderen. Zonder gekheid, je hebt gelijk ik ken er wel een aantal maar zeker niet allemaal.

    Waar het mij over uit gaat is dat je het de jeugd maar zeer beperkt mag aanrekenen en jj deed dat naar mijn mening volledig.

    Maar juist jij en ik, de ouders, zijn verantwoordelijk voor hun gedrag, normen en waarden.

    Wat je nu zegt is 300 % de spijker op de kop.
    Wij voeden ze niet op, geen tijd in dat tweeverdienerssysteem, geldbejag is er een onderdeeltje van maar met name onze politiek heeft dit tweeverdienerssysteem gecreeerd. Bij elke vrouw die de laatste dertig jaar ging werken ging het BNP omhoog.

    Hoger BNP, groter budget( 3 % tekort BNP )( solvabilliteit 60 % van BNP ), maar nu komen de kosten thuis;

    Geen normen en waarden meer en een gigantische dure bureaucratie om je kinderen niet meer op te voeden, dat kun je de jeugd toch niet kwalijk nemen.

    Het tweeverdienerssysteem heeft inderdaad ook gigantische gevolgen voor de samenleving;
    Geen tijd meer om samen te sporten, samen te spelen, geen fatsoenlijk clubjes en verenigingen meer, geen tijd meer voor vereenzamende en op alle vlakken tekortkomende ouders etc, kortom sociale aftakeling is gaande en wij staan erbij en kijken ernaar.

    Eigenlijk had ik me kunnen beperken door te zeggen dat ik het nu wel met je eens ben.

    Reactie door ACE — vrijdag 1 juni 2007 @ 19.54 uur

  37. @35 De Hakker

    dat namen kennen van de leraren/essen is op die enorm grote scholen toch echt wel moeilijk,zeker daar er best veel verloop is met invalkrachten en stagaires.

    er zijn ook nog wel scholen met vrijwillige hulp van ouders,leesmoeders en zo,de ouderraad is vaak nog wel actief op school,maar dit is alleen nog op kleinere basisscholen terug te vinden.[kleinschaligheid]

    met dit verplichte 2 verdieners systeem en de kinderopvang,zijn er meer problemen bijgekomen dan er waren is mijn mening.
    opvoeding kun je het in mijn ogen dan ook niet noemen op de kinderdagverblijven,verzorging is het en niet meer.

    maar dat de instelling bij veel mensen is verandert dat ben ik wel met u eens,maar dat gebeurd altijd als men het dagelijks leven anders in moet gaan richten dan men altijd gewend was.

    door veel ergernis iedere dag veranderen dagelijks nog steeds mensen van instelling.

    en door veel geld ook…

    [ik weet de namen van de leraren/essen waar mijn kind op school zit en ben er ook vrijwillig voor aan het werk,ik doe de website,film de schoolevenementen en zet ze op dvd]

    Reactie door iew — vrijdag 1 juni 2007 @ 20.12 uur

  38. @33
    Je argumenten deugen niet, het niet kunnen bereiken van de leraar wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet in orde is.
    Je voelt je allen zelf een beetje rot behandeld en dan zou alles in een keer niet deugen.
    Kom met wat beters want dit slaat nergens op.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 1 juni 2007 @ 20.22 uur

  39. @31 De reaktie die Anja @15 geeft i.a.o.
    De Hakker @2, is een cynische. Jammer dat
    de smileys niet meer kunnen, want die hadden
    er ongetwijfeld bijgestaan. Het verwijt aan
    Anja lijkt mij dus misplaatst, anderen krij-
    gen bij een dergelijke manier van reageren
    ook zo’n opmerking geserveerd!
    Juist haar laatste alinea onderstreept nog
    eens extra dat “zij juist helemaal niét af-
    geeft op de jeugd”…jammer slecht gelézen
    ACE.
    “Wie doceert zou iemand op taalfouten mogen
    afrekenen” stel je bij De Analyse van de GPD,
    ACE. Echter een corrector/trice die slechts
    de taalfouten weet aan te duiden, maar inhou-
    delijk van het geschrevene geen kennis heeft
    genomen noch begrépen heeft is waarlijk te beklagen, ACE !
    Anja niet goed lezen roept intussen bij meer-
    dere mensen wat irritatie op dat is dan bij
    deze duidelijk hoop ik.
    Maak er een prettige avond van, Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 1 juni 2007 @ 21.56 uur

  40. Wat een zooooi!!! Het zijn verdomme banken.

    Bron: Elsevier

    Scholen potten miljarden euro’s subsidie op
    vrijdag 1 juni 2007 09:03

    Het voortgezet onderwijs, de roc’s en de hogescholen hebben reserves opgebouwd van 4,3 miljard euro.

    Scholen stoppen miljarden euro’s overheidsgeld in ‘onbestemde spaarpotjes’
    De enorme reserves van de scholen blijken uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

    ‘Onbestemd spaarpot’
    De hogescholen zagen hun vermogen stijgen van 458 naar 925 miljoen euro. In het voortgezet onderwijs steeg het vermogen van 991 naar 1.542 miljoen euro en bij de roc’s van 1400 naar 1879. In de laatste acht jaar stegen de reserves van de scholen met 1,5 miljard euro.

    De Algemene Onderwijsbond (AOB) slaat in het Onderwijsblad alarm over de ongebruikte miljarden. Voorzitter Walter Dresscher noemt de reserves ‘een onbestemde spaarpot’.

    In plaats van verstandig beleid met het overheidsgeld te voeren, vertonen de scholen ‘risicomijdend gedrag’, aldus Dresscher. Daarom moeten ‘professionals’ meer te zeggen krijgen en bestuurders minder, vindt de AOB

    Reactie door Henk Gras — vrijdag 1 juni 2007 @ 22.23 uur

  41. @Iew.ik heb de doc ook gezien.het greep me behoorlijk aan.had dan ook medelijden met de olifanten.dit wou ik even kwijt,meer niet

    Reactie door rafstal — vrijdag 1 juni 2007 @ 22.47 uur

  42. @40 Henk Gras
    Kijk dat zijn nou cijfers die te denken geven.
    Het lijkt mij dat de problemen in het onderwijs nu snel opgelost worden, of is er een schatkist buiten de schatkist en waarom?

    Reactie door Elsemie — vrijdag 1 juni 2007 @ 22.57 uur

  43. @42
    Nathalie in debat met Slapterk?

    Reactie door Elsemie — vrijdag 1 juni 2007 @ 23.50 uur

  44. Off-topic, maar zieken- en verzorgingshuizen zijn ook aan het ‘potten’, ze willen in ‘onroerend’ goed! Grote projecten met sauna’s en jacouzie’s !

    Reactie door Elsemie — zaterdag 2 juni 2007 @ 10.44 uur

  45. 1. GEEF ONDERWIJS VIA ICT
    Ik vind dat het onderwijs zoveel mogelijk gegeven zou moeten worden via internet. Recent onderzoek dat daarnaar is gedaan toont duidelijk positieve resultaten, zowel qua kosten, leerresultaten, als tevredenheid bij de betrokken partijen.

    De overheid moet op zijn minst die onderzoeksrapporten betrekken in haar besluitvorming hierover.

    2. GEWELD IS OP TE LOSSEN
    De belangrijkste oorzaak voor geweld en pesten op scholen ligt volgens mij bij lichamelijk en verbaal geweld in de media, ook in de vorm van humor. Lichamelijk en verbaal geweld zijn sterk te verminderen door in alle amusementsprogramma’s op radio en tv een bescheiden postieve morele boodschap te verwerken. Ook dit principe is wetenschappelijk aangetoond. Onder andere bij soapseries op tv in ontwikkelinglanden.

    Reactie door j — zaterdag 2 juni 2007 @ 13.27 uur

  46. @ 15 Anja

    Ik werd er door Madelief op gewezen dat ik je stukje onder nr.15 niet goed heb gelezen.

    Daarin heeft zij volkomen gelijk.

    Mijn excuses.

    Reactie door ACE — zaterdag 2 juni 2007 @ 13.32 uur

  47. @ 38 De Hakker

    Het voorbeeldje dat ik heb aangehaald,was slechts om de desinteresse van vele mensen in het onderwijs aan te tonen. Ik voel me nooit rot behandeld omdat ik weet in wat voor wereld we leven, dus maak je je geen zorgen.

    Ik heb tot nu toe zo’n 15 jaar middelbaar en hoger beroepsbewijs achter de rug om het zo maar te zeggen en heb nog wel een jaartje of 6 te gaan schat ik zo in.

    Als ik alle voorbeelden en argumenten van mijn ervaringen zou moeten opschrijven, ben ik wel een weekje of zo bezig. Dat lijkt me niet verstandig.

    Ik heb voorbeelden die zo abject zijn voor het gezonde verstand dat het je de moed in de schoenen doet zakken.

    Overigens ben ik niet de enige die het onderwijs als slecht beoordeelt, lijkt mij.

    Het gaat je goed.

    Reactie door ACE — zaterdag 2 juni 2007 @ 13.40 uur

  48. Het probleem speelt op alle niveaus. Sommige vakken worden niet eens gegeven omdat ze hebben geen geld om bevoegde docenten aan te nemen. Grootse deel van die miljarden verdwijnen in de zakken managers en bestuurders. Er komt haast niks terecht bij de leerlingen.

    Ik betaal meer dan 2000 euro per jaar aan collegegeld aan de Erasmus universiteit en nu zit ik een LEGE BLOK. Terwijl in de tweede blok van het volgende jaar heb ik drie zware maar zoek het maar zelf uit vakken naast elkaar. Daarnaast moet ik ook gaan werken en ook thuis voor mijn gezin zorgen. Ik heb een docent benaderd voor aantal tips om al vast wat voorbereidend werk ten behoefte van mijn onderzoek te verrichten. Naast een administratief smoesje zei hij tegen mij dat hij wilde mij geen tips geven vanwege zijn uren. Ik heb een klacht bij de directie gedeponeerd maar verwacht weinig van. Ik heb het tot nu toe grotendeels zelf uitgezocht, de rest doe ik het ook zelf. Maar laat maar eerlijk wezen legaal diefstal in dit land komt vaker voor dan de traditionele vorm. Ik vind het schandalig niet voor mezelf want ik ben al lang gewend om alles zelf te moeten uitzoeken maar vooral omdat dit komt overal voor. Mensen durven vaak niet eens over te praten uit angst dat ze worden er op afgerekend. Maar vind het trijste voor de kinderen van de gewonen mannen en vrouwen in dit land. Er wordt heel veel van hun verwacht en ze worden op hun kennis afgerekend maar ze krijgen bijna niks in deze ellende voor een onderwijssysteem. Is het toch niet belachelijk “ 10 uur les” ? De rest van de tijd hangen ze rond de school plein, want de zogenaamde mediatheek is ook onder de maat.

    Op die manier worden de kinderen klaargestoomd voor slavernijvelden.

    Reactie door khosrow — zaterdag 2 juni 2007 @ 18.42 uur

  49. 33. De Hakker.

    Ik heb altijd zoalng de kinderen op school zaten meegeholpen in leeslessen, documentatiecentrum (waar hele werkstukken werden gemaakt) sportdagen, feestdagen en in de oudervereniging gezeten.
    Maar nu krijg ik te horen dat ik nooit gewerkt heb en daarom niet uitbetaald krijg(AOW) als mijn man 65 is en ik nog niet.
    Ik zou maar eens bij het kabinet aan de bel trekken.

    Reactie door Henny — zaterdag 2 juni 2007 @ 19.55 uur

  50. Tsja, terecht ook wel dat er meer les moet komen. Dat Tweede Fase systeem heb ik het sowieso niet op.

    Reactie door Johan — zaterdag 2 juni 2007 @ 20.58 uur

  51. @49
    De regering vindt het niet belangrijk dat je nuttig werk verricht als je niet betaald krijgt is het geen werk volgens hun filosofie.Dus blijft latere beloning uit.
    Men wil vrijwilligerswerk niet zien als werk wel van profiteren.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 2 juni 2007 @ 22.26 uur

  52. @46 Ace,

    Aanvaard.

    Reactie door Anja — zondag 3 juni 2007 @ 10.18 uur

  53. 44. Elsemie bedoel je die in Waalre of zijn er nog meer van die achterlijke plannen.
    We mogen nog blij zijn er komen ook kamertjes voor mensen zonder geld die kunnen dan vanuit het raam kijken hoe de anderen zwemmen.Ik mag hopen dat ze dan nog wel een af te huren ruimte overhebben voor verjaardagen en zo want er zijn niet veel mensen onder te brengen in zo’n minime ruimte. Het getuigt wel van ‘integratie’. Het is maar hoe je het bekijkt.
    Kijk dat krijg je nu als je alles gaat scheiden huur, verzorging etc….
    Dan bepaalt de eigen portemonnee wat jij krijgt aan zorg en mogelijkheden en/of onmogelijkheden en hebben we weer een nieuwe klassenmaatschappij.

    Reactie door Henny — zondag 3 juni 2007 @ 15.41 uur

  54. @53 Henny
    Inderdaad Waalre, maar laatst was ik op een locatie waar o.a. een studiedag was voor Controllers over ‘Beheer van onroerend goed’.
    In de rokershoek raakte ik in gesprek met een deelnemer die vertelde dat de overheid het beheer van onroerend goed in 2008 wil overdragen aan de ziekenhuizen zelf!
    Van zorginstellingen is al bekend dat ze aan het ‘potten’ zijn t.b.v. huisvesting, wat vaak ten koste gaat van de zorg. Dus ben ik bang dat deze werkwijze weer ten koste zal gaan van de investeringen in de concrete zorg en behandeling van patiënten.
    Ook weet ik niet of dit in de kamer besloten is of is regeren niet alleen vooruitzien maar vooral gewoon doen en later even melden dat er een ‘kleine’ koerswijziging heeft plaatsgevonden.

    Reactie door Elsemie — zondag 3 juni 2007 @ 17.56 uur

  55. Er is weer een slimmerik , die heeft bedacht dat de gemeente meer invloed moet hebben in de aangeboden leerwegen op het VMBO ; er zijn te veel die de theoretische leerweg kiezen en te weinig de 2 jarige praktijk gerichte leerweg .
    dan weet je zeker dat het een puinhoop wordt in het onderijs van het VMBO !
    Misschien toch maar beter om de MAVO en LTS weer opniew in het leven te roepen : de LTS weer als een ambachtschool en de MAVO als vooropleiding in de bureau functies ?

    Of het onderwijs midel van de Belgen en Duitsers overnemen ?

    Reactie door Fred — maandag 4 juni 2007 @ 10.00 uur

  56. 54. Elsemie.

    Ik weet het. Ik denk dat we de zorg maar moeten uitbesteden aan pro-rail.
    Dat zijn nog de enigen die de trein kunnen stoppen. Dat bewijzen ze iedere dag.

    Reactie door Henny — maandag 4 juni 2007 @ 20.33 uur

  57. Leraren geven geen lessen., continue overspannen, en steeds meer zelfstudie, dat werkt toch niet? 10 groepen van 12 mensen en 1 leraar heeft er toezicht. nou nee mbo mag wel wat strenger worden en meer lessen gaan geven en niet opvullen met stages!

    Reactie door roos — dinsdag 30 oktober 2007 @ 19.49 uur