Schiedams OV-plan overgenomen door Kamer

De Randstad moet zo snel mogelijk ’snelwegbussen’ krijgen die elke drie minuten langskomen en stoppen bij bedrijventerreinen.

Nieuwe rijstroken hoeven daar voor niet aangelegd worden, wel moeten er langs de snelweg extra haltes komen. De Tweede Kamer omarmt dit plan dat de Schiedamse SP-wethouder Haan eerder dit jaar lanceerde. Lia Roefs (PvdA): ‘Als het aan mij ligt, word je straks opgehaald bij je Vinex-wijk, en vlakbij je kantoor afgezet.’’ SP-Kamerlid Emile Roemer pleitte onlangs al voor een proef met de snelwegbussen die volgens hem kunnen vertrekken bij transferia of stations. Maar het CDA vindt een experiment niet eens nodig. Tweede Kamerlid Ger Koopmans: ,,Met dit goede idee moeten de vervoerders gewoon meteen aan de slag gaan.’’ (AD.nl)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 01 juni 2007 :: 18.15 uur

15 Comments

15 reacties

  1. Een uitstekend plan. Nieuw asfalt heeft nog nooit iets werkelijk opgelost. Juist de combinatie van frequent en betaalbaar OV en de kilometerheffing maakt dit plan kansrijk. Wel moet het nog worden aangevuld met goed voor- en natransport, d.w.z. vervoer tussen de haltes en de woning resp. de werkplaats.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 1 juni 2007 @ 18.22 uur

  2. Mmm… klinkt bijna als een sprookje dat werkelijkheid wordt als je het krantenartikel leest.
    Wat een eensgezindheid… nu nog dat Verdrag in de vuilnisbak!
    Kunnen we eindelijk ons land weer eens terug gaan vinden.

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 juni 2007 @ 18.48 uur

  3. Ja Meer arbeiders voeren naar arbedeits plaats,en eficienter,kapitalism 100%(x 100)….
    en mijn andere commentaar blift by mijself en die is vrij van arbeit.

    Reactie door gaf — vrijdag 1 juni 2007 @ 18.58 uur

  4. @Gloria

    tsja… helaas geloof ik niet in sprookjes,maar ik ben wel eensgezind!

    de uitspraak:”Maar het CDA vindt een experiment niet eens nodig. Tweede Kamerlid Ger Koopmans:Met dit goede idee moeten de vervoerders gewoon meteen aan de slag gaan.”

    zo zijn er nog wel meer ideen waar men direct mee aan de slag zou moeten gaan.
    maar na 4 jaar regeren,moet men inneens de problemen 100 dagen in kaart gaan brengen,om DAARNA pas weer een oplossing te gaan bedenken?!

    en waneer dat dan weer word uitgevoerd…
    we vinden ons land pas weer terug als er een menselijke sociale regering komt met hersens die goed werken.

    want of het CDA heeft 4 jaar zitten slapen,en ze hebben echt die 100 dagen “nodig” omdat ze het echt niet weten.

    of men belazerd de boel en dat begint met vertragen.
    ik heb nog lang niet zoveel vertrouwen om na een paar kleine positieve nog niet definitieve signaaltjes,al weer een gat in de lucht te springen.

    [nog bedankt voor het compliment over de Olifanten!]

    Reactie door iew — vrijdag 1 juni 2007 @ 19.07 uur

  5. Toen Emile Roemer het plan voorstelde was het te belachelijk voor woorden en ruim een half jaar later behoeft het niet eens een experiment???
    Dit en probleemwijken in het vervolg aandachtswijken noemen. Is dat werkelijk het beste waar ze mee konden komen na die 100 dagen?

    Reactie door Irma — vrijdag 1 juni 2007 @ 20.39 uur

  6. Ach ja men wordt nog wel eens wakker, in iedergeval is er nu na 100 dagen een soort uitgesteld logisch denken in werking gezet.

    Reactie door e.krul — vrijdag 1 juni 2007 @ 21.17 uur

  7. Goeden morgen vrienden SP.

    Al eerder heb ik gezegd dat al die commissies in stellen om onderzoek te doen, blijkt ook nu weer, dat het verloren tijd is.
    Omdat er een besluitloze regering is die zelfs 100 dagen nodig heeft om te weten wat er in het land aan de hand is, getuigd van een vergaande domheid.
    Wanneer ze op deze site zouden kijken hebben ze die 100 dagen helemaal niet nodig.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 2 juni 2007 @ 8.46 uur

  8. Nou dit is een druppeltje op een gloeiende plaat, we zijn veel te veel gehecht aan onze eigen auto.

    Reactie door Karel — zaterdag 2 juni 2007 @ 9.03 uur

  9. Vinex wijken zijn het gedrocht van de hollandse polder, ze verplichten iedereen tot de aanschaf van minimaal 1 en vaak 2 auto’s omdat het OV er niet goed geregeld is en dit ook niet goed geregeld kan worden door de planologische opzet van zo’n wijk….

    Reactie door Karel — zaterdag 2 juni 2007 @ 9.05 uur

  10. 1. VERMINDER VERKEER DOOR INTERNET
    Dit bussenplan lijkt me een goed plan voor het verminderen van files en milieuvervuiling. Maar ik vind dat de overheid daarnaast ook het verkeer sterk moet verminderen door het stimuleren van internet.

    Veel activiteiten moeten mensen veel vaker doen vanuit hun woonhuis. Bijvoorbeeld kantoorwerk, onderwijs volgen, vragen stellen aan zorgverleners en ambtenaren, aankopen doen, mensen ontmoeten, vergaderen, enz…

    Daartoe is het nodig dat de software veel gebruiksvriendelijker en veiliger wordt en dat er computercursussen komen op tv, radio en als film op internet.

    2. BEPERK VLIEGEN
    Vliegen zou verboden moeten worden als er geen dringende noodzaak voor is, zoals het af en toe bezoeken van verre familie. Want vliegen is buitengewoon slecht voor het milieu.

    Reactie door j — zaterdag 2 juni 2007 @ 13.13 uur

  11. Dit soort initiatieven moeten veel vaker door de SP worden ondernomen.

    Reactie door Daan — zaterdag 2 juni 2007 @ 13.41 uur

  12. het is ook bijna niet meer mogelijk om in de buurt van Schiedam nog meer wegen aan te leggen

    Reactie door Fred — zaterdag 2 juni 2007 @ 15.18 uur

  13. dat het openbaar vervoer veel te duur is voor de mens met de kleine portemonnee en snelweg bussen perfect
    maar maak het dan is betaalbaar en hou is rekening me met rolstoelgebruikers en kinderwagens maar balkenellende kijkt niet verder als dat zn neus lang is maar hij kijkt meer naar zn holmaat bush ,jan wanneer laat je eigen weer eens horen klim is meer in de oppisitie gaat er is tegen in

    Reactie door martin — zondag 3 juni 2007 @ 0.07 uur

  14. De gemiddelde woon-werk rit is nog geen 10 Km.

    Op de Fiets!

    Fietsen is goed tegen:

    - Files
    - Overgewicht (hart- en vaatziektes etc.)
    - Depressiviteit
    - Het Milieu
    - Uw Portefeuille
    - En nog zo wat…

    http://www.fietsenscoort.nl/

    Reactie door Bas — zondag 3 juni 2007 @ 10.49 uur

  15. @ j (10) en Bas (14):

    Telewerken, flexibele arbeidstijden, en het stimuleren van fietsen zijn inderdaad ook voorbeelden van maatregelen waarmee de files bestreden kunnen worden. Het gaat om een goede combinatie van maatregelen.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 3 juni 2007 @ 19.29 uur