T’is nog ff wennen, of…?

‘De drie, kleine, linkse fracties willen een ander registratie-systeem voor orgaandonatie’, aldus Ferry Mingelen gisteravond bij NOVA. D66, GL en de SP willen inderdaad een actief registratiesysteem, ook wel een ‘geen bezwaar systeem’ genoemd. Wat klopt hier toch niet?

De SP is voorstander van zo’n systeem. Sterker, al sinds jaar en dag pleit de partj voor dit systeem dat meer organen ter beschikking stelt voor de mensen die erop aangewezen zijn.

Maar, D66 links, hoezo?

En nog erger, de SP een kleine fractie?
Mijnheer Mingelen, en ook de presentator in de NOVA-studio, Joost Karhof, de SP een kleine fractie? Met 25 zetels, de derde partij van het land zijnde, en toch een ‘kleine fractie’? Hoewel de heren behoren tot de beste, Haagse journalisten, hier past een tik op de vingers, of is ‘t nog ff wennen voor de heren?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 07 juni 2007 :: 0.12 uur

51 Comments

51 reacties

  1. ff off-topic: Jan, hoe gaat het met je rug?

    Reactie door G. — donderdag 7 juni 2007 @ 1.17 uur

  2. Ik heb zojuist de herhaling van de uitzending van NOVA gezien en dit viel mij ook op. De SP lijkt mij nou niet bepaald meer een kleine fractie. Zelfs op de website van NOVA praat men over kleine linkse fracties. Dit neemt overigens niet weg dat ik Joost Karhof, maar vooral Ferry Mingelen erg goede journalisten vind.

    Reactie door Rob — donderdag 7 juni 2007 @ 1.18 uur

  3. Sorry Jan, tot de volgende crisis is de SP in de 2e kamer volstrekt irrelevant

    Reactie door frans — donderdag 7 juni 2007 @ 1.19 uur

  4. Inderdaad Jan, we zijn volgens mij allemaal benieuwd hoe het met je rug gaat. Ik hoop dat je je ondertussen beter voelt. Houd ons op de hoogte.

    Beterschap!

    Reactie door Rob — donderdag 7 juni 2007 @ 1.20 uur

  5. Mingelen is al jaren een karikatuur van zich zelf. Ik snap niet dat die “man” nog in de nabijheid van een microfoon wordt gelaten in relatie tot politiek.
    Daar zouden wetsvoorstellen tegen moeten worden ingediend!
    “De vieze mannenlijn” na middernacht op SBS-Sex zou ‘m niet misstaan. “Bel nu…!

    Reactie door MijnZus — donderdag 7 juni 2007 @ 1.22 uur

  6. Het is wel zo dat een deel van den haag gewoon denkt dat de sp over vier jaar weer terug op circa 10 zetels zal staan.. Ze zullen nog raar opkijken ;)

    Iets anders: is het niet een leuke actie voor ROOD om mensen op straat aan te spreken en aanvraagformulieren voor donorregistratie te laten invullen? Ik bedoel: een ‘actief’ registratiesysteem, daar zijn wij het meest in thuis!

    Reactie door Marijn — donderdag 7 juni 2007 @ 1.23 uur

  7. Op zich geen slecht idee lijkt mij Marijn. Ik weet alleen niet of mensen die gewoon ergens lopen zin hebben om in twee minuten zo’n zware beslissing te nemen.

    Mvg.

    Reactie door Rob — donderdag 7 juni 2007 @ 1.28 uur

  8. belangrijker is: welk verhaal heeft Atsma, maar ook PvdA VVD CDA etc tegenover de families van mensen die nu geen nier kunnen krijgen?

    Hypocriet!!!

    Reactie door Dirk — donderdag 7 juni 2007 @ 1.50 uur

  9. Nou,ik snap heel goed wat ze bedoelen.je bent dan wel gegroeid,nu nog de tandjes wisselen.Lees je je eigen site wel? mensen smeken om een krachtiger cq hardere opstelling van de SP.weg met het melkgebitje en laat eens zien dat je tanden krijgt.

    Reactie door rafstal — donderdag 7 juni 2007 @ 5.53 uur

  10. was ook het eerste wat mij opviel. De media leven nog in de vorige eeuw, of hebben ze het nieuws niet gezien

    Reactie door ipuntje — donderdag 7 juni 2007 @ 6.36 uur

  11. Het zijn huicheljournalisten, domme broodschrijvers, bang voor hun baantjes.

    Reactie door Koen — donderdag 7 juni 2007 @ 6.59 uur

  12. ‘klein’ hoeft zich niet alleen in kwantiteit uit te drukken.

    Zolang de SP blijft reageren op dergelijke futiliteiten blijft het deze vooroordelen bevestigen…

    Wat wil men nu eigenlijk bewijzen? Men zou ondertussen verwachten dat de SP boven dergelijke pesterijtjes zou staan, nogmaals: reageren is bevestigen.

    Reactie door Herm — donderdag 7 juni 2007 @ 8.05 uur

  13. Waarschijnlijk zitten ze nog in de ontkenningsfase?

    Reactie door Anja — donderdag 7 juni 2007 @ 8.18 uur

  14. van de nova site

    “”Het effect van de Grote Donorshow galmt nog na in politiek Den Haag.

    De kleine linkse partijen willen dat minister Ab Klink van Volksgezondheid (CDA) onmiddellijk maatregelen neemt om het tekort aan donor-organen op te lossen. Ze riepen hem vanavond voor een spoeddebat naar de Kamer.”"

    ‘t is ‘n complot

    ik heb nova@novatv.nl een “lief” mailtje geschreven, wie volgt

    Reactie door ipuntje — donderdag 7 juni 2007 @ 8.32 uur

  15. Goeden morgen vrienden SP.

    Het zijn niet alleen de journalisten maar ook de politici zijn voortdurend bezig om ons te kleineren. Voorbeelden genoeg….
    Neem de uitslag voor de provinciale staten waar is het resultaat te vinden?
    Maar Jan, ze krijgen nog het lid op de neus, en dan zullen we ze betaald zetten met terugwerkende kracht. En dan moet je ze eens horen, dat DAT geen democratische maatregelen zijn, wanneer ze gedegradeerd worden om langs de kant toe te zien hoe wij Nederland regeren! Daar hebben wij geen 100 dagen voor nodig, dat weten we nu al.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 7 juni 2007 @ 8.36 uur

  16. Het standpunt van Nova tov D66 vind ik trouwens wel interessant. Het geeft aan dat VARA/PVDA van mening is dat D66 linkser is als de PVDA?

    hadden ik toch gelijk!

    Reactie door ipuntje — donderdag 7 juni 2007 @ 8.42 uur

  17. had, natuurlijk

    Reactie door ipuntje — donderdag 7 juni 2007 @ 8.42 uur

  18. Onzin, ik ben niet geregistreerd, omdat ik niet geregistreerd wil staan, ik laat me dat niet verplichten. En ik sta mijn organen NIET af voor donatie en zal ook geen organen van anderen accepteren. als het mijn tijd is, is het mijn tijd en ga ik dat niet kunstmatig lopen rekken. Er is geen tekort aan donoren, er is een overschot aan wachtenden.
    Hun lichaam is versleten, beter om te accepteren dat het einde nabij is, dan wachten met valse hoop.

    Reactie door Patrick — donderdag 7 juni 2007 @ 8.45 uur

  19. de beste journalisten?graag vervangen door er is niks beters!! te veel eer voor mijnheer .ben zelf donor maar de kans dat ik het intrek word steeds groter .ons zorgstelsel word steeds corrupter,en bedrijven beslissen straks over wie een orgaan krijgt(lees koopt) uiteraard gaat dit naar de hoogste bieder .tijden veranderen helaas niet altijd in positieve zin .onder het huidige neo libarele klimaat in nederland (en straks europa)vind ik het voorstel niet passen en ben daarom tegen .
    een orgaan af geven is geen plicht !het krijgen ervan is geen recht? het ergste van het geheel is dat weer de media de politieke agenda bepaalt met een in mijn ogen nog steeds misselijke show .leg de voorlichting over donatie bij de huisarts neer .punt 1 is er duidelijke voorlichting 2.is er het hele jaar instroom van donoren en niet een grote hoop ineens .en dan jaren weer niks .

    Reactie door h.verbeek — donderdag 7 juni 2007 @ 8.53 uur

  20. @18
    Ik weet niet hoe oud je bent Patrick maar als je 20 jaar bent dan wil je graag een donor want of dan al je tijd is?
    Of je moet gelovig zijn dat kan ook en dat jouw gedachte is hoe eerder iemand is het paradijs is hoe beter.

    Reactie door De Hakker — donderdag 7 juni 2007 @ 8.55 uur

  21. Actief donor systeem:
    Alleen de mensen die een codicil hebben getekend en hun organen e.a. beschikbaar stellen hebben recht op organen van overleden mensen. Binnen no time zijn alle wachtlijsten verledentijd !!! Solidariteit heet dat

    Reactie door Jan met de Pet — donderdag 7 juni 2007 @ 9.12 uur

  22. Misschien moeten we de orgaandonor problematiek een andere, beetje praktischere wending geven.

    Is het misschien een idee om via de belastingdienst, samen met de miljoenen aangiftebiljetten die jaarlijks worden verzonden, een donorformulier mee te sturen?

    Mensen die dit volledig ingevuld terugsturen mogen dan een nog nader te bepalen bedrag in mindering brengen op hun inkomen als een beloning voor hun donorschap.

    Reactie door Henkjan Moerman — donderdag 7 juni 2007 @ 9.32 uur

  23. Ik heb ze bij Nova nog nooit over de VVD gehoord als ‘klein rechts’. En de SP is toch echt groter.

    Reactie door B.Baars — donderdag 7 juni 2007 @ 9.45 uur

  24. De rechtse journalistiek wil de “grote SP fractie”gewoon kleineren,meer niet.

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 7 juni 2007 @ 10.09 uur

  25. Ik zie niets in verplicht registreren.
    Ik als mij wil laten registreren, dan doe ik dat.
    Wil ik dat niet , dan doe ik dat niet.
    Hoe zo verplichtig tot registratie van NEE?
    als je niet als JA geregistrrt staat, is dit toch al nee!

    Reactie door e.krul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.29 uur

  26. 22
    volkomen belachtelijk idee!

    Zet mensen die het liever niet willen en geld gebrek hebben aan tot JA!

    Dat kan toch niet waar zijn, zou jij zo`n donoronderdeel willen in je lijf?

    Ik niet!!!

    Reactie door e.krul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.31 uur

  27. 18 Patrick

    Ja zo kun je het ook zien en dat mag.

    Reactie door e.krul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.33 uur

  28. 14 ipuntje

    Misschien tot schieten bij de eerste de beste rel zoals wilders opperde en dan maar hopen dat de familie toestemming geeft.

    Terwijl bij bosjes kinderen sterven omdat zij geen voedsel gedoneerd krijgen, maken wij ons druk drukker drukst zodat elke dag op de tv er programma`s en politiek er mee bezig zijn.

    De waanzin van de dag.

    Reactie door e.krul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.41 uur

  29. 19 Verbeek

    Helemaal mee eens

    Reactie door e.krul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.42 uur

  30. Volgens mij zei Mingelen iets in de zin van ‘de kleine linkse fracties GL, SP en D’66 wilden in 2005(?) al een ander systeem voor donorregistratie.’ In 2005 zat de SP nog niet met 25 man/vrouw in de kamer, dus in die zin had hij gelijk. Wel een beetje raar gezegd, dat geef ik toe, maar of hij het bewust zo formuleerde om de SP als ‘kleine fractie’ neer te zetten weet ik niet…
    Overigens vind ik een actieve donorregistratie zoals (o.a.) de SP oppert een uitstekend idee.

    Reactie door Paul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.45 uur

  31. 6 Martijn

    Neem gelijk dje protest formulieren mee tegen honger en oorlog.

    Je weet wel die zaken waarbij mensen geen voedsel en medicijnen en ongevraagd een kogel gedoneerd krijgen!

    Reactie door e.krul — donderdag 7 juni 2007 @ 10.50 uur

  32. Ik ben nog niet overtuigd van de werking van een “geen bezwaar syteem”. Uit ondezoek (in landen waar ze zo’n systeem al hebben) blijkt dat het veel minder effectief is dan je zou hopen. Omdat mensen niet expliciet hebben aangegeven orgaandonor te willen zijn wordt veel eerder de wens van de nabestaanden gevolgd. Die zeggen op dat moment dan vaak “nee”.

    Reactie door Judith Honig — donderdag 7 juni 2007 @ 10.52 uur

  33. Ferry heeft anders wel vele fans hoor!
    ; – ). Check :
    http://ferrymingelen.hyves.nl/

    Reactie door Fan van Ferry — donderdag 7 juni 2007 @ 10.53 uur

  34. De NOS en Nova zijn al jaren vast in PvdA handen. Als iemand op een PvdA congres een scheet laat is het bij de NOS al nieuws. Sterker nog, het journaal opent ermee. De andere partijen (ook CDA en VVD) zien hun partijdagen als klein item weggezet worden.

    Vandaar dus “kleine partijen”. Het is natuurlijk belachelijk d66 en PvdA als “links” weg te zetten. Het zijn slechts de laatste resten van een gecultiveerd maar achterhaald marketingimago. Beeld maar geen inhoud.

    Reactie door Harry — donderdag 7 juni 2007 @ 10.57 uur

  35. Zelf een omroep beginnen lijkt me.

    Reactie door Herman — donderdag 7 juni 2007 @ 11.04 uur

  36. misschien wil Ferry gewoon een draai om de oren.,

    dat maak je ook wel eens mee, dat ze gewoon op hun lazer willen hebben.!

    ik stel dan wel voor om jpb eerst te doen!

    Reactie door Gerrit — donderdag 7 juni 2007 @ 11.06 uur

  37. Mingelen en de zijnen zijn helemaal niet ‘groot’ genoeg om waarheden te bezigen, dat is alles. Geldt trouwens voor 90% van de journalistiek hier.
    De pogingen van media en politiek om de SP te marginaliseren werken averechts; SP wordt er alleen maar groter van.

    Reactie door Chaki — donderdag 7 juni 2007 @ 11.14 uur

  38. en wouter niet.,

    wouter is zielig.,

    en ook donner de drank afpakken.,

    veels te rode neus die man.,

    dat verklaard al zijn rare uitspraken!

    Reactie door Gerrit — donderdag 7 juni 2007 @ 11.15 uur

  39. Ferry, wanneer gaat de doofpot open?
    De Irak-Gate!

    Reactie door Ben tarici — donderdag 7 juni 2007 @ 11.30 uur

  40. Het echte probleem is dat we afglijden naar een komplete marktchaos met vele graaiers … helaas ook dankzij links.
    Donorregistratie is helaas weer een nieuw rookgordijn dat ons afhoudt van de werkelijke issues. Draag gewoon een codocil bij ge als je wilt doneren en maak dit bekent aan je naasten … registratie niet nodig. Redenen het registreren geeft de bestuurders van de overtollige organisaties redenen om zichzelf nog meer te verrijken (lees zojuist dat de bestuurders van de Sanquin Bloedbank zichzelf elk 800.000 euro salaris geven) …
    Minste wat de overheid kan doen is de verplichte bijdrage (spekken van banken) schrappen … zeker van de geregistreerde donors.
    Iedere in nederland wonende zou gewoon de basiszorg moeten krijgen … extra’s zelf bijverzekeren.

    Reactie door Rob — donderdag 7 juni 2007 @ 11.58 uur

  41. Wat doen ze nu met onze “vrijheid, in deken en doen” Ik heb het donorconciel ondertekend met NEE! Omdat wanneer bij iemand iets van mijn lichaam wordt geinplanteerd, hij/zij, er letterlijk aan kapot gaat. Mijn Familie weet hiervan, dus…
    Mensen die aan KANKER lijden, overleefd hebben, of er door zijn overleden, kunnen niet eens donor zijn!

    Reactie door Els — donderdag 7 juni 2007 @ 12.18 uur

  42. Volgens mij heerst er bij sommigen een misverstand; de plicht om een formulier in te vullen betekend niet een verplichting om je organen ter beschikking stellen. Het betekend de verplichting om er over na te denken, een beslissing te nemen en die beslissing te laten registreren.

    Reactie door Geert Meuffels — donderdag 7 juni 2007 @ 12.28 uur

  43. Beste mensen,

    Goedemiddag,

    Al in de jaren 70 van de vorige eeuw ergerde het mij dat D66 een linkse partij werd genoemd.
    Want, echt links zijn vooral diegenen die opkomen voor de gewone mensen en zwakkeren en DUS ook de sterkeren en beter gesitueerden durven trotseren. Dat han niet anders dan door het kapitalistische systeem fundamenteel kritisch tegen het licht te houden. Deed/doet D66 dat? Nee …

    En kijk nu eens naar bijv. zo’n Brinkhorst, dat is toch een regelrechte vvd-er?

    En zo’n Loesewies (alleen de naam al…):
    Die lijkt mij echt een type om het Europarlement herhaaldelijk pittige vragen te stellen over de soms verdachte kwaliteit van kersenbonbons.

    Dus Jan, volkomen gelijk en het is -als je dit goed tot je door laat dringen- werkelijk VERBAZINGWEKKEND, dat zo’n Mingele daarvoor niet op zijn gat valt of gaat vallen.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 7 juni 2007 @ 12.49 uur

  44. Zodra je er op reageerd laat je blijken dat het nog steeds zo is. Laat liever door werkelijk iets te doen in de politiek zien dat de SP niet klein meer is. Vooralsnog nog geen SP in provincie of regering.

    Reactie door John — donderdag 7 juni 2007 @ 13.15 uur

  45. Journalisten die SP een kleine fractie noemen zijn geen voorstanders van de SP, dat laten ze hierdoor merken. Hun andere voorkeur laten ze daardoor niet zozeer merken maar ik vind het duidelijk geen neutraliteit en eerder vallen ze hierdoor dubbel door de mand: een fout maken en een afwijzing laten blijken. Dat de Sp geen kleine fractie meer is dat weten ze feitelijk en is geen vergissing. het is het negeren van een terecht succesvolle partij

    Reactie door Ingeborg vv — donderdag 7 juni 2007 @ 13.17 uur

  46. Dit incident toont maar weer eens aan dat de publieke omroep wordt gemanipuleerd voor regeringspropaganda.

    Reactie door Haq — donderdag 7 juni 2007 @ 13.22 uur

  47. Ik verbaas me steeds meer over het hoge lieggehalte van onze media. Weten zij dan niet dat zelfs een kleine leugen de waarheid niet uit het licht kan halen?
    Misschien hebben ze het te druk met geen onderzoek doen en lopen ze als hazewindhonden allerlei beichten na en maken ze een eigen verhaal. Ze moeten natuurlijk wel goed betaalt krijgen. Ik ben voor een verandering van medialand! Media behoort onafhankelijk te zijn! Ik vind een zender zoals LLink heel goed omdat zij de waarheid in beeld willen krijgen en dus meerdere kanten laten zien, zij hebben sponsoren nodig! En dan te bedenken dat er mensen zijn die klakkeloos aannemen dat onze media de waarheid vertelt. Eerlijk gezegd voel ik me hier steeds minder thuis. Hoop dat alles goed gaat met je rug Jan en anders veel sterkte en beterschap

    Reactie door cynthia — donderdag 7 juni 2007 @ 13.40 uur

  48. Beste Jan

    Je hebt volstrekt gelijk. Het was een fout , zonder bijbedoelingen.

    mvrgr. Ferry Mingelen

    ps: sterkte met je rug

    Reactie door ferry mingelen — donderdag 7 juni 2007 @ 13.46 uur

  49. Ferry Mingelen

    Dit log, zonder poes, zonder pas, vind ik toch kras!!!

    Reactie door Gonda — donderdag 7 juni 2007 @ 14.10 uur

  50. Wat een gezanik over kleine of grote fracties. Net een stel kleine kinderen die over een al dan niet groot of klein geslacht zeuren. Maar goed, het probleem van de donorregistratie kan volgens mij heel makkelijk worden getackeld. Elk jaar vullen wij met z’n allen een IB-aangifteformulier van onze rijksbelastingdienst, over het algemeen met veel tegenzin in. Maar ja, het moet nu eenmaal want leuker kunnen zij het niet maken. Je zou natuurlijk bij het IB-formulier een formulier kunnen toevoegen waarop je verplicht kenbaar moet maken of je wel of geen donor wilt zijn. Naar mijn idee bereik je dan de hele doelgroep en weet je binnen een jaar op een simpele wijze wie wel en wie niet als donor geregistreerd wil staan.

    Vanuit een zonnig zuid Frankrijk groet ik u allen en wens u een grote SP, die eindelijk eens regeringsverantwoordelijkheid durft te nemen, gezonde organen, en veel wijsheid toe.

    Reactie door Jan Karst — donderdag 7 juni 2007 @ 14.24 uur

  51. Ja Jan,

    Je hebt gelijk. Glipte er zo tussendoor en het was mij eigenlijk niet eens opgevallen, zeg ik eerlijk. Linkse oppositie lijkt mij een betere term voor de volgende keer. Beterschap! Joost Karhof.

    Reactie door Joost Karhof — donderdag 7 juni 2007 @ 14.43 uur