‘Feestelijke opening Betuwelijn’

Betuwelijn

“Onwaarachtigheid, leugens en onkunde van Kamer en kabinet zijn de belangrijkste oorzaak van de totstandkoming van het Betuwelijnschandaal,” concludeert SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen na de publicatie van het rapport van de commissie Duivesteijn. Marijnissen: “De kritische geluiden die de commissie Duivesteijn nu uit, werden twee decennia lang door de regering en de belangrijkste Kamerfracties genegeerd. Er is totaal onverantwoord omgegaan met belastinggeld en het milieu, vooral vanwege partijpolitiek opportunisme.”

Nieuwsbericht SP – 15-12-2004

Nederland mag zich gelukkig prijzen, we hebben een fel omstreden spoorlijn waarvan de investeringen (4,7 miljard – vier maal zoveel als geraamd) volgens de Rekenkamer en McKinsey’s nooit zullen worden terugverdiend. Ook met betrekking tot de exploitatie moet er belastinggeld bij.

Bij NOS een klein overzicht van 15 jaar politieke ellende die de belastingbetaler mocht ophoesten. Bij Planet de voor- en tegenstanders op een rij.

Ook leuk is een overzicht van citaten over de Betuwelijn in de Tribune van 2004.

Prof. A. Heertje, hoogleraar staathuishoudkunde Universiteit van Amsterdam: ‘Kok haalt zijn neus op, wil niet luisteren naar wat uit de samenleving komt en laat aan Tineke Netelenbos een project over dat haar psychische en intellectuele draagkracht te boven gaat. Zo worden we langzamerhand geregeerd door mensen die het publieke debat uit de weg gaan en die minachting tonen voor expertise en betrokkenheid van mensen die de volgende generaties een leefbare samenleving willen nalaten.’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 16 juni 2007 :: 14.49 uur

43 Comments

43 reacties

  1. Het GroenFront! is goed bezig,
    SP = Slappe haP

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 16 juni 2007 @ 16.11 uur

  2. Het is onbegrijpelijk dat Kok, Jorritsma en Netelenbos hier niet op worden afgerekend.

    De betuwelijn en de HSL (zelfde laken een pak) zijn ware misdaden tegen de Hollandse ecologie en hebben het vertrouwen in de politiek voorgoed vernietigd.

    Ik stel voor dat er van voornoemd trio een standbeeld komt bij de Betuwelijn, op de plek waar allerlei monumentale boederijen zijn afgebroken.

    Vroeger werden dit soort lui na zulke wanprestaties verbannen, nu worden ze commissaris van d ekoningin of burgemeester.

    SP, richt een standbeeld op van het trio, bouw er een hondetoilet omheen, en laat iedereen zich deze wandaad lang heugen !

    Reactie door john — zaterdag 16 juni 2007 @ 16.12 uur

  3. Begint ie vandaag al meteen geld te kosten ?

    Reactie door ACE — zaterdag 16 juni 2007 @ 16.21 uur

  4. En het ding eindigt ergens in een weiland bij de duitse grens.?

    Reactie door Gerrit — zaterdag 16 juni 2007 @ 16.36 uur

  5. daar gaan m,n belastingcenten denk maar niet dat niet schooiers aan ‘t bier gaan

    Reactie door andre delissen — zaterdag 16 juni 2007 @ 17.06 uur

  6. De Betuwelijn is slechts één van de mega-projecten waarme onze bestuurders hebben zitten spelen alsof het hun p.. of p… was maar helaas het was met onze centen. De bananenrepubliek voorbij. Maar ja er is zoveel geld hier, hè?
    En zolang er nog geld is wordt er gespeeld.

    Of is het ook en beetje dreigen naar de Belgen toe die een IJzeren Rijn willen?
    Dus gewoon een taktische zet vanuit Rotterdam richting Antwerpen?

    Is er hier een geheim agent die uit de school wil klappen?

    Ik ken nog een liedje: Es fährt ein Zug nach nirgendwo…

    Hoeveel bestuursleden hebben zich niet te goed gedaan aan dit project en hoeveel bouwvriendjes van Eelco Brinkman rijden ervan in hun 4×4′s?

    Ik ken nog een liedje:
    There’s aslow train coming….

    Zou het?

    ken je het nog? Take the A-train? Nu zeker the B-train?

    Ik opteer meer voor Blue Train van John Coltrane.

    Nee ik heb het terwijl ik naar de sax van John luister:

    Het hele proces van de Betuwelijn kan worden samengevat in drie woorden:

    “The Great Trainrobbery”.

    Hier kunnen Ronnie Biggs en zijn maatjes niet tegen op noch de Hole in the Wall Gang van Butch Cassidy & the Sundance Kid. Immers de buit is ontelbare malen groter én er is geen pakkans want het gebeurde legaal!

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 16 juni 2007 @ 17.10 uur

  7. Waarom doet iedereen zo negatief over de Betuwelijn?

    Weet dan niemand dat er al een aanbesteding loopt om een kanaal de graven tussen het einde van deze lijn en de Rijn?

    Reactie door Timbo — zaterdag 16 juni 2007 @ 19.21 uur

  8. Patrick Buck, directeur van de projectorganisatie Betuweroute, kreeg uit handen van minister Eurlings een koninklijke onderscheiding. Buck, tien jaar lang baas van de bouw, is nu Ridder in de orde van Oranje-Nassau.
    ……..
    Het is toch GVD niet te geloven miljarden over de balk ,zakken gevuld van vriendjes over de rug van de belasting betaler en een onderscheiding.
    Hoe kan iemand voor zo wangedrog een onderscheiding krijgen.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 16 juni 2007 @ 19.23 uur

  9. @ 8 De Hakker,

    De naam zegt genoeg: Buck.
    En Eurlings heeft talenten maar ook geen ruggengraat dus … een fantastische zet van het CDA de grootste gluiperige gemene giftige gladde gore godverloochende partij van dit godvergeten geheel getverderrie ….etc. dat is de G-spot van de Staat der Nederlanden.
    Ook nu zijn de Middeleeuwen hier en nu. De Clerus en Het Geld hebben nog steeds een pact.

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 16 juni 2007 @ 21.01 uur

  10. hulde aan de mensen van groenfront!!!!
    deze organisatie kwam eerder in actie als ergens in ons land natuur en of milieu opgeofferd werd voor economische groei.
    de minister van v&w eurlings heeft in dit verband de uitspraak gedaan dat deze acties het werk zijn van individuen die zich niet aan de wet houden.?????
    je moet maar durven zou ik zeggen….groenfront! heeft jarenlang en samen met vele getroffen buurt-bewoners van de betuwe-lijn gestreden voor behoud van natuur en milieu en de daaruit voortvloeiende belangen van menige polderlander.
    de inzet van groenfront!maar daarnaast ook acties van medeburgers tegen verdere aantasting van onze publieke ruimte zouden een rooie reus award waardig zijn,of dacht u niet???????

    Reactie door visgert — zaterdag 16 juni 2007 @ 21.29 uur

  11. Ecologische schade? Op twee kleine rotstukkies bij Kijfhoek (tunnel) en Zevenaar na loopt de Betuweroute pal langs de A15. Wat er naast een snelweg nog voor ecologische of landschappelijke schade aangericht kan worden is mij volstrekt een raadsel, dik gezeur dus. Als ze dat ding A15-lijn hadden genoemd had niemand het ooit over natuur, milieu of landschap gehad.
    Bij de besluitvorming heeft de politiek, en dan met name de de Tweede Kamer ernstig gefaald, wat leidde tot zeer veel aanpassingen tijdens het project, waarna men vervolgens ging klagen dat de boel door die aanpassingen veel duurder werd. Toch gek dat de dames en heren in de tweede kamer niet begrijpen dat als je een zooi tunnels, onderdoorgangen en weet ik wat allemaal toevoegt dat er voor zorgt dat je oorspronkelijke kostenraming niet meer klopt! Als je uitgaat van het kostenplaatje zoals dat na de laatste aanpassing door de tweede kamer voor de aanleg begon gedaan is, is de hele aanlig niet meer dan 3% over het budget heen gegaan. Voor een project van deze grootte is dat zonder meer uitstekend.
    Over nut en noodzaak wordt al jaren gediscussieerd. Laat ik het even kort op een rijtje zetten. 1. Alle goederentreinen hoeven voortaan niet meer dwars door dorpen en steden in brabant maar kunnen veilig over een aparte spoorlijn. 2. Dat zorgt er meteen voor dat op die lijnen er minder vertragingen zullen zijn omdat er minder treinen rijden en langzame goederentreinen reizigerstreinen niet meer op kunnen houden. 3. De groei van het goederenvervoer de komende jaren en de komst van de tweede maasvlakte op langere termijn zorgt voor een enorme stijging in het transport. Vrachtwagenchauffeurs vinden is nu al een probleem en binnenvaarttransport is niet overal geschikt voor door de relatief lage snelheid.
    En dan het terugverdienen. Sinds wanneer moeten infrastructurele projecten zichzelf terugverdienen? Die A4 Delft – Rotterdam met z’n 800 miljoen euro gaat zichzelf terugverdienen zeker? En hoe zit dat dan met al die andere wegen die aangelegd of verbreed worden? Die verdienen zichzelf ook terug zeker! Investeringen in de infrastructuur doe je omdat er een algemeen belang is, omdat Nederland veel geld verdiend aan het goederenvervoer aan Duitsland via de Rotterdamse haven is die 4,5 miljard voor de Betuweroute een goede investering. Dat economen alleen waarde zien in zaken waar je een bedrag op kunt plakken is een ander verhaal, maar als we de afgelopen 150 jaar zo gedacht hadden werkten we nog steeds met trekvaart en paard en wagen.
    Conclusie: er is bij de betuweroute een hoop fout gegaan, maar nut, noodzaak en economisch voordeel zijn er absoluut, dat zal deze spoorlijn de komende jaren zonder meer bewijzen, daar ben ik van overtuigd. Wat ook wel duidelijk is, is dat de politiek hier ernstig geblunderd heeft wat enorm veel problemen geeft. Van het klagen over aanpassingen die ineens geld blijken te kosten tot het voorstellen om er een tolweg van te maken terwijl er al sporen liggen en dat technisch absoluut onmogelijk is. De politiek heeft er één grote rotzooi van gemaakt en het zou tijd worden dat men dat inziet, in plaats van de kop in het zand te steken en voortaan maar geen nieuwe spoorlijnen meer aan te leggen. Het zou mooi zijn als de SP hierbij voorop liep, maar uiteraard geld het net zo goed voor alle andere partijen die tijdens de besluitvorming en/of aanleg in de kamer vertegenwoordigd waren.

    Aan die malloten van een actievoerders van groenfront wil ik niet al te veel woorden vuil maken. Die spoorlijn ligt er, je hebt gefaald om hem tegen te houden en je kunt er niks meer aan doen. Weet wanneer je verloren hebt en houd dan op met je zinloze acties, in plaats van dit soort aandachttrekkerij wat de maatschappij veel geld kost, die ME-ers die je loszagen zijn namelijk niet bepaald gratis, en in tegenstelling tot de betuweroute heeft dit soort protest werkelijk geen enkel nut.

    Reactie door Wezz6400 — zaterdag 16 juni 2007 @ 22.37 uur

  12. Bovenstaande reactie is van mijn hand, ik was even vergeten dat ik op deze website altijd onder mijn eigen naam reageer in plaats van de internetbijnaam die ik meestal hanteer.

    Reactie door Wessel Bakker — zaterdag 16 juni 2007 @ 22.38 uur

  13. Gefeliciteerd Hermie Kreeft, met al weer een
    andere outfit van je weblog? Gaat het hier
    soms om een Kreeftverjaardagsoutfit?
    Vanwaar die benaming: SP Slappe haP!!!!!?????
    Je geplaatste limericks deden het weer SPe-
    ciaal en Gerard v.d. Voort en Henk Lieshout
    lazen ze ook al. Wie volgt, denk je nu vast
    of niet?Denk jij dat ZIJ zich ook bij jouw
    bijdrage, hiér onder nr 1, zullen aansluiten?
    Wat voor kleurtje heb je vandaag, rood of
    toch groen? Ga je hier kleur bekennen?

    Reactie door Madelief — zondag 17 juni 2007 @ 4.02 uur

  14. Goeden morgen vrienden SP.

    Hoeveel van die onzalige projecten staan ons nog te wachten?
    En de argumentatie bij die projecten die nergens op slaan, en waar de financien ogelooflijk uit de hand lopen, omdat die zo laag worden opgevoerd omdat anders geen mens er toestemming voor zou geven.
    Tragisch genoeg is dat ook het geval bij de oorlogvoering in Afganistan, gigantische sommen geld worden daar in gepompt, en wat levert het op?
    Doden en gewonden en traumatische gevolgen.
    Wat is het verschil wanneer er mensen (vooral kinderen) ver vanuit de lucht worden weggemaaid, of bij een zelfmoordaanslag het zelfde gebeurt?
    Dan spreekt men van een laffe misdaad.
    Nog steeds vind ik dat zij die deze misdaden op hun geweten hebben voor een gerecht veroordeeld moeten worden. In het bijzonder hen die bevel daartoe geven.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 17 juni 2007 @ 9.37 uur

  15. Bij Planet de voor- en tegenstanders op een rij.

    Het valt me op dat die volgorde bij Planet ‘Economische belangen’ op 2 zet en ‘Milieu’ op de 4e in rij. Dit is mijns inziens niet juist:

    Ik denk dat voor een goeie economie een beter milieu evident is, het milieu is de basis voor een goede economie, de economie is een voortvloeisel uit het milieu. Waarom wordt het milieu zo achtergesteld, is het niet zo dat de economie wordt omarmd door het milieu, en het milieu op dezelfde wijze door het klimaat? Volgens mij heeft het milieu last van een sobbig* imago.

    Bij een beter milieu begint de economie. Is het misschien een definitie probleem? Ik denk het, want we zijn er wel erg voorzichtig mee.

    *sobbig: ik heb geen idee

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 17 juni 2007 @ 12.02 uur

  16. @11 Wessel

    Eindelijk een constructieve reactie hier, een verlichting!

    Reactie door Ach ja — zondag 17 juni 2007 @ 12.18 uur

  17. @14 Goede middag Ouwe Dirk, ja, dat vind ik
    ook en vooral omdat er geen steekhoudende ar-
    gumenten zijn aangevoerd om déze gang van za-
    ken te verdedigen, als ware er geen reeks van
    andere oplossingen mogelijk!
    Dat we dat nog moeten meemaken, nu we zo onge
    veer aan onze laatste sociale ritten bezig
    zijn, ….erg!!
    Maar ik zal gek staan te kijken als ik er be-
    halve een aantal goeie oude bekenden ook nog
    lieden tegenkom waardoor ik liever ‘beneden’
    was gebleven, maar die ‘vogels’ hebben zich
    misschien goed laten doorsmeren met het h.o.
    berouw getoond, boete gedaan, etc, maar of ik
    er dan ‘boven’ zo graag naast op het ‘hemels-
    blauwe pluche’ zou willen zitten??? Maar we
    kunnen nu eenmaal allerleid ‘vogels’ in het
    hemels paradijs verwachten, en anders vráág ik of ik nog even ‘terug’ mag om ook nog wat
    smachtende SP-ers op te halen. Man, Ouwe Dirk
    dat wordt me toch een aantal dat zich graag
    aan de eeuwige ‘zorg’ zullen willen toever-
    trouwen, onvoorstelbaar velen, maar vooral om
    dat ze vermoedelijk géén kéus meer hadden!
    Zullen we hier dan nog maar een ‘blokje om’
    Ouwe Dirk, goed voor onze ledematen en moge-
    lijk nieuwe lidmaten van de partij, die hier
    ook regelmatig knipogend langs komen naar jou
    in ieder geval! Fijne dag, oude vriend van dé
    SP! Met vriendelijke groet, Madelief!

    Reactie door Madelief — zondag 17 juni 2007 @ 14.07 uur

  18. Buiten alle voors- en tegens zie ik 1 ding, verschrikkelijke horizonvervuiling en afbraak van ons mooie hollandse landschap, ik reed vorig jaar langs de in aanbouw zijne betuwelijn en kon wel janken.

    Helaas kon niemand dit tegenhouden, en wat te denken van de mensen die daar al generaties lang woonden? weggekocht.

    Reactie door Carla — zondag 17 juni 2007 @ 16.12 uur

  19. En waarom werden Kok en Netelenbosch nog niet achter de tralies gezet???

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 17 juni 2007 @ 16.27 uur

  20. En dan nog een goed idee, ik dacht dat het uit de VVD-koker kwam.
    Laten we in afwachting van de milieumaatregelen m.b.t. automobiliteit NU ALVAST DE WEGEN GAAN AANLEGGEN VOOR LATER…
    Zijn we in een achterlijk land terechtgekomen.
    Eurlings had volgens mij ook beter gepast in de CDAJ, dat zoiets minister wordt in een zichzelf serieus nemend land of even erg ons vertegenwoordigd heeft in Europa.
    Maar ja bij het CDA is het geschiktheidsbeginsel niet van toepassing als je het geloof maar aanhangt en alles zegt en doet dat Balkenende en Klink verordonneren, beter een spreekpop als minister dan een zelfstandig weldenkend mens die zou eens andere ideeen kunnen hebben en zo heeft Camiel toch een mooi baantje dat een stuk meer verdient.

    Reactie door Henny — zondag 17 juni 2007 @ 17.17 uur

  21. Het grote probleem is dat wij door incompetente partij netwerkers geregeerd worden.Hun gezichtsverlies is hun meer waard,dan de miljarden verslindende “miskleun”projecten.De VVD en het CDA heeft hier een groot aandeel in gehad.Dat zijn net die partijen welke verknoopt zijn aan/met het groot-kapitaal.Met zakken vol subsidie zullen er straks 150 treinen per dag overheen razen.Uiteraard is dit alles goed voor het milieu!!De bouwlobby/aannemerswereld onder leiding van Elco Brinkman heeft zijn miljoenen?miljarden? winsten al binnen.CDA/Balkenende hoeveel waarde hebben je normen nog?

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 17 juni 2007 @ 17.23 uur

  22. @ Wezz6400/Wessel Bakker (11):

    Citaat: “…nut, noodzaak en economisch voordeel zijn er absoluut…”

    Daarvan zou ik maar niet zo vast overtuigd zijn. Want:
    -de Betuwelijn is gekomen door de sterke lobby van de belanghebbende bouwbedrijven;
    -de lijn eindigt bij de grens met Duitsland en sluit daar aan op een armzalig buurtspoortje (om het wat overdreven te stellen), zodat de capaciteit op de Betuwelijn in elk geval voorlopig te groot is voor de mogelijke afwerking in Duitsland;
    -vervoer over het water kan véél efficienter geschieden (containervaart);
    -de investering van bijna vijf miljard zal hoe dan ook nooit “terugverdiend” worden.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 17 juni 2007 @ 17.27 uur

  23. Feestelijk voor wie?

    Voor de portemonnee van Nelie Smit en haar vrienden uit de vastgoedonderwereldbovendrijfzand europeanenhandelmaatschappij?

    Reactie door Henny — zondag 17 juni 2007 @ 20.27 uur

  24. Rene, vergeet Hanja May Wegge niet, die heeft dit allemaal verzonnen, is nu commisaris van de Koningin in Brabant, heeft totaal geen gewetenswroeging, ze denkt nog steeds dat ze er goed aan deed.

    Reactie door Carla — zondag 17 juni 2007 @ 21.56 uur

  25. Olav,

    Onze vaarwegen zitten vol, onze wegen zitten vol en onze betuweroute zit straks ook gewoon vol. Gelukkig hebben we nu wel de mogelijkheid om het vrachtverkeer met bestemming Duitsland en verder niet meer in de Randstad plaats te laten vinden, maar pas vanaf Valburg. Dus niet zo pessimistisch. De Rotterdamse haven is nooit economisch doorgerekend, Schiphol niet, maar mensen met visie hebben de twee mainports van de Randstad ontwikkeld tot banenmotoren voor de Nederlandse economie. Als je natuurschoon wilt sparen zullen de belastingen omhoog moeten, dat mag van mij, maar dan wel goed uitgeven dat geld.

    Reactie door Karel — maandag 18 juni 2007 @ 0.13 uur

  26. Feestelijk voor wie?

    Voor de portemonnee van Nelie Smit en haar vrienden uit de vastgoedonderwereldbovendrijfzand europeanenhandelmaatschappij?

    Reactie door Johan — maandag 18 juni 2007 @ 3.07 uur

  27. Je moet toch wel een dikke meter staalplaat voor je kop hebben, als je die lijn nog feestelijk gaat openen ook!

    Werkelijk ongelofelijk, geen greintje invoelend vermogen…alweer niet.

    Reactie door e.krul — maandag 18 juni 2007 @ 10.30 uur

  28. Feestelijk? Nou ik weet anders wel een x aantal (ex) managers/bazen van bouwbedrijven die er nu erg feestelijk bijzitten in hun kapitale villa’s op Aruba. Vraag je je ook af waar die extra miljarden allemaal ingestoken zijn? nou maar voor een gedeelte in de betuwelijn. De rest van onze centen kan je bewonderen als je een vakantie boekt naar Aruba!

    Reactie door Caspar Minning — maandag 18 juni 2007 @ 11.06 uur

  29. Doorslaggevend bij dit soort grote infrastructurele projecten is de vraag of de voordelen die het oplevert (economische baten of praktisch gemak) opwegen tegen de nadelen (kosten, milieuscahde, overlast).
    Bij de Betuwelijn is al lang duidelijk dat de voordelen niet groot genoeg zijn. Dan wordt het megalomanie.
    We kunnen echter niet alle grote werken met deze kwalificatie wegzetten. Ook de HSL en de Amsterdamse metrolijn kosten veel, geven overlast en schaden in zekere zin het milieu. Maar we kunnen Amsterdam ook niet laten vollopen en in boemeltjes (of vliegtuigen) naar Parijs blijven reizen.

    Reactie door Jeroen G — maandag 18 juni 2007 @ 11.20 uur

  30. Wordt het wel een economische wonder ? Nu in Nederland concurerende Poolse vrachtwageb chauffeurs hebben zal dat niet echt lukken : bovendien gaat de binnescheepvaart hiermee naar de knoppen : wat uiteraard ook minder oplevert voor gemeentes m.b.t. brug/sluis heffingen : Bovendien worden ook nog eens dieselloc’s gebruikt :

    Reactie door Fred — maandag 18 juni 2007 @ 11.34 uur

  31. Krijg elke Nederlander een aandeel in deze lijn ; het is toch zo dat de Nederlndse burger , via de belasting , bijgedrage heeft tot de bouw van de lijn ?

    Reactie door Fred — maandag 18 juni 2007 @ 11.55 uur

  32. Het is onbegrijpelijk dat Kok, Jorritsma en Netelenbos hier niet op worden afgerekend.

    Hahahaha, sterke nog: allen hebben een PRACHT baan nu………………. Wat een land.

    Reactie door Geert — maandag 18 juni 2007 @ 15.01 uur

  33. Geert, helaas is dat altijd al zo geweest, blunderende politici die wegmoeten en binnen 2 maanden een prachtbaan hebben, ze komen altijd overal mee weg en de burger maar betalen. Jorritsma, Netelenbos en Maij-Wegge spannen wat dit project de kroon.

    Die wijven hebben wat schade veroorzaakt en rennen van het ene burgemeestersbaantje naar het andere commisaris van de koningin baantje, te treurig voor woorden.

    Ik snap nederland niet.

    Reactie door Carla — maandag 18 juni 2007 @ 16.56 uur

  34. En zijn zelfs zo brutaal , dat ze recht hebben op eigen waterwinning ( hahahahahaha) .

    Reactie door Fred — maandag 18 juni 2007 @ 19.35 uur

  35. Hoeveel van dit soort projecten lopen er nog?
    Rond de JSF fighter is het even stil geworden.
    Leopards moeten vervangen worden vlg een uitgelekt rapport.
    onverantwoord overheidsgeld verkwisten zou op tijd publiek gemaakt moeten worden.

    Reactie door che — maandag 18 juni 2007 @ 20.54 uur

  36. De betuwelijn is een van de grootste prestigeprojecten en egotrips van de afgelopen 20 jaar. Een “in het landschap ingepast” gedrocht dat met dank aan al die geluidsschermen nog het meest weg heeft van de Oostduitse muur die ook de horizon in landelijke streken domineerde, ook al stond je op vijf kilometer afstand. Oude spoorlijnen maken gewoon onderdeel uit van het landschap, de Betuwelijn is een stuk horizonvervuiling van de eerste orde!

    Deze “Europaspoorlijn” komt nét over de grens uitkomt op bestaand spoor, met maar liefst een klein dozijn spoorwegovergangen in het stedelijk gebied van Emmerich. Meer goederentreinen dan de verkeersleiding nu tussen de reizigerstreinen tussen Utrecht en de Duitse grens over bestaand spoor kan verweven kan Emmerich nooit verwerken. Meer treinen over de Betuwelijn betekent een roep om een derde spoor naar Duisburg, uiteraard mede op kosten van de veroorzaker van het congestieprobleem, de Nederlandse overheid. Het grensoverschrijdend denken houdt dus ook bij Zevenaar op. Hoe grensoverschrijdend onze politici écht denken kun je achterhalen in het dossier “IJzeren Rijn”, heel leerzaam… Een mooie kreet voor binnenlands gebruik dus, om zaken mooier voor te spiegelen dan zij eigenlijk zijn.

    Ooit zou de lijn een goede aanleiding zijn om al die vrachtwagens van de A15 te kunnen dirigeren en op het spoor te zetten. Wáárom is dát uitgangspunt alláng achter de horizon van politieke vergeetachtigheid verdwenen… Bang voor de vrachtautolobby?

    En wáár was minister Zalm -onze nationale boekhouder die niet graag geld uitgeeft- toen de kosten van dit project de pan uitrezen?

    Ik vind het tijd voor een parlementaire enquete. De Kamer ging zich pas kritische vragen stellen toen minister Netelbos driekwart van het project al bij aannemers had aanbesteed. Wát is er tussen 1993 en 1998 gebeurd, dat we ineens het “point of no return” voorbij waren, en we niet meer terugkonden?

    Reactie door Koen — maandag 18 juni 2007 @ 21.13 uur

  37. @11 Bijna met je eens.

    En dan dat gejammer over horizonvervuiling.
    Stel je voor, Nederland aan de Bio-brandstof.
    Dat levert pas vervuiling op. Wat niet bebouwd is hier, wordt omgeploegd voor een paar luizige, oliezaad dragende plantjes. Nou dan kunnen we het gratis Openbaar Vervoer wel vaarwel zeggen met die paar literjes olie o.i.d. dat die opbrangen.

    Reactie door Johan — maandag 18 juni 2007 @ 23.14 uur

  38. Wat Prof. A. Heertjes bedoelt te zetten is eigenlijk ,dat er ministers aan het roer staan , die geenzins een zodanige vooropleiding hebben in het gebied waar zo minister in dient te functioneren !
    Hoe kan dan zo’n minister dan goed handelen ?
    Hij/Zij wordt volledig gestuurd door top-ambenaren ?

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 9.36 uur

  39. Jorritsma en alle andere bouwvriendjes hebben nog maar fijn een extra flesje champagne opengetrokken….

    Reactie door kaatje — dinsdag 19 juni 2007 @ 10.28 uur

  40. Die betuwelijn kan straks mooi gebruikt worden om een ieder die op straat of op internet zich tegen de superstaat Europa richt af te voeren naar strafkampen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 19 juni 2007 @ 10.32 uur

  41. @ 38 Fred,

    en ook die top-ambtenaren hebben niet de technische kennis.
    Als onderzoeker kom je bij de ministeries, provincies etc. nooit verder dan schaal 10.
    De beleidsmedewerkers en vooral hoger geplaatsten dienen managers, bestuurders te zijn. Die worden vel beter gewaardeerd. Kennis is niet belangrijk dat kunnen ze wel even uitbesteden. Nee het gaat erom de teugels in de hand te hebben en zoveel mogelijk mensen onder je te hebben. Voilà daarom gaat het zo slecht met Nederland. Geile carrièremakers en mensenmenners zijn aan de macht, niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis. Zo zit het hier hiet in elkaar. Alle fouten worden afgedekt met beloftes, sancties en nieuwe opdrachten, gemakkelijk want daar is nog steeds zoveel geld beschikbaar.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 19 juni 2007 @ 14.07 uur

  42. + 41,

    Inhoudelijk telt alleen rechten, financiën en economie. De rest telt niet mee. Je gaat toch niet onderzoeken zeg. De waarheid is veel te duur.
    En zo krijg je een land waar we nu inleven en dat elke dag devalueert op de gebieden sociaal en ecologisch.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.14 uur

  43. @ Karel (25):

    Je vergist je wat betreft de vaarwegen. Daar zjn nog veel mogelijkheden voor containervaart,welke veel meer en efficiënter goederen kan verwerken dan goederentreinen.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.52 uur