Meer proeven met gratis OV

Om de files te verminderen, wordt deze maand in negen plaatsen begonnen met een proef voor gratis of goedkoper openbaar vervoer. (NRC)

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten van de proef. In Hasselt (België) worden er bijvoorbeeld goede resultaten mee geboekt. De SP pleit al vele jaren voor een fijnmazig, modern, snel en vooral goedkoop – zo mogelijk gratis – openbaar vervoer. Elke SP-statenfractie had het als één van haar speerpunten bij de afgelopen provinciale verkiezingscampagne.

Voor jongeren en ouderen moet het openbaar vervoer – als het even kan – echt gratis worden. Investeren in deze publieke dienst is een van de weinige échte oplossingen voor het fileprobleem, de bereikbaarheid van de steden, het terugdringen van het broeikasgas en het veiligstellen van de vrijheid in de vorm van mobiliteit.

Nog niet zo lang geleden bood het SP-ouderenplatform ruim 100.000 handtekeningen aan aan de Tweede Kamer, om haar wens voor ‘gratis openbaar vervoer voor 65+’ kracht bij te zetten.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 18 juni 2007 :: 21.54 uur

46 Comments

46 reacties

  1. Gratis bestaat niet, er draait altijd iemand (of een groep mensen) voor de kosten op.
    En al helemaal gratis openbaar vervoer, of rijd die chauffeur voor niks, de bussen kosten zeker ook niks he.

    Alleen de zon komt gratis op.

    Reactie door ronald — maandag 18 juni 2007 @ 21.58 uur

  2. Als een politicus het woord ‘gratis’ gebruikt dan bedoelt hij ‘door anderen onder dwang betaald’.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 18 juni 2007 @ 22.02 uur

  3. Zelfs de zon komt al niet meer gratis op!
    Het lijkt er de laatste tijd steeds meer op dat de Regen in de uitverkoop is!

    Reactie door Bart — maandag 18 juni 2007 @ 22.02 uur

  4. Bij ons, NoordHolland Noord, rijden de bussen van 1 juni t/m 30 september GRATIS vanaf 09:00 uur, voor onze 65+ ers.

    Inderdaad gratis; Wat is eigenlijk duurder?

    Rijden met een lege bus langs lege opstapplaatsen, of

    Rijden en onze 65+ ers, bij wijze van proef,
    van dienst te zijn.

    Reactie door Bart — maandag 18 juni 2007 @ 22.08 uur

  5. Jan schrijft:

    ‘Voor jongeren en ouderen moet het openbaar vervoer echt gratis worden’

    Da’s natuurlijk wel leuk maar het draagt niks tot weinig bij aan het oplossen van het fileprobleem.
    Wat wel zou helpen is om, daar waar de functie het toelaat, meer thuis te werken. Van de 4 werkdagen per week werk ik er 3 thuis. Dat scheelt per week 380 kilometers, 5 reisuren en ‘s ochtends en ‘s avonds een sukkel minder op de weg. Dit alles door de welwillende medewerking van mijn baas.

    Reactie door Cees — maandag 18 juni 2007 @ 22.10 uur

  6. O ja, bijna vergeten. Als ik over circa 100 jaar nog leef en eindelijk met pensioen mag dan ben ik een ‘rijke’ bejaarde. Waarom zou ik dan niet meer hoeven te betalen voor het OV??????

    Reactie door Cees — maandag 18 juni 2007 @ 22.16 uur

  7. Een gratis OV kost wel wat maar bespaart nog veel meer. Even wat info opgezocht. Ok wel een klein beetje oud maar wel een nog wel goed indicatie wat files al niet kunnen kosten.

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/11_november/22/binnenland/1122_Wat_kosten_files_1100.xml

    Dus jongens, even verder kijken dan de dag van vandaag.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 18 juni 2007 @ 22.28 uur

  8. wat kosten files

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 18 juni 2007 @ 22.31 uur

  9. Capgemini kwam onlangs met een rapport, hoe files zouden kunnen worden bestreden.

    Aanbevelingen waren:
    - Meer telewerken
    - Meer thuiswerken
    - Dichter bij je werk wonen

    Verrassend, hè?

    Doeiiii!

    Reactie door Wilbert — maandag 18 juni 2007 @ 23.07 uur

  10. Dan wil ik wel in en uit kunnen stappen zonder een OV Chipkaart door een terminal te moeten halen, anders loop ik liever.

    Reactie door Haq — maandag 18 juni 2007 @ 23.12 uur

  11. Hopelijk wordt het niet gratis voor zwerfers, junks, zakkerolers en ander crimineel tuig.

    Reactie door Maarten — maandag 18 juni 2007 @ 23.46 uur

  12. @Maarten — maandag 18 juni 2007, 23.46

    Nee, Maarten, zwervers, junks, zakkenrollers en ander crimineel tuig kennen beter maar “goede burgers” als jezelf blijven lastigvallen.

    Weet je…
    Met jouw instelling hou je in stand, wat je afkeurt, eik… ehh, lieftallig dropje.

    Reactie door Wilbert — dinsdag 19 juni 2007 @ 0.26 uur

  13. Wat zo sneu is, is dat het weer een proefje is. In plaats van eens écht door te pakken worden de gemoederen gesust. Er zijn al verschillende proeven gedaan (Leiden – Den haag: zeer succesvol);in Tilburg met de senioren; in Vlaanderen. Dus waarom nu niet gewoon beleid gemaakt, in plaats van weer een balonnetje. Het is net als met de treintaxi, die ook een stille dood sterft. Of zo’n onzalig plan om een meldpunt voor gestolen fietsen te melden. Daar hoort de politie voor te zijn, maar een deugdelijke opsporing wordt niet nagestreefd. (Wat zou het simpel zijn, bijv,. met een chip). Kortom, een hoop geblaat, maar ik weet de uitkomst al: Leuke proef, maar helaas….

    Reactie door dirk — dinsdag 19 juni 2007 @ 0.29 uur

  14. Mooi punt, maar wat is er gebeurt met de SP campagne “pak de trein terug!” die opriep tot het hernationaliseren van de NS? Ik hoor daar heel weinig meer over.

    Vrij beschikbaar, fijnmazig, frequent en goed openbaar vervoer is een must en is goed voor milieu en economie (wat denk je wat al die files kosten?). Kortom, nationaliseer de OV en plaats deze onder directe controle en beheer van de werknemers om zo efficiëntie te waarborgen.

    Reactie door Emil Jacobs — dinsdag 19 juni 2007 @ 0.38 uur

  15. In Hasselt zijn er nauwelijks goede resultaten geboekt. Het is een propagandaverhaal van Steve Stevaert.
    Het werkelijke resultaat is dat groepen die al van het Openbaar vervoer gebruik maakten dat nu frequenter zijn gaan doen én zij die voorheen de fiets pakten of te voet gingen pakken nu vaker de bus.
    Omgekeerd zijn er nauwelijks automobilisten die naar de bus overstapten.
    Kortom een mislukking die om politieke redenen geen mislukking genoemd mag worden, want ja.. politiek stokpaardje hè.

    Reactie door Henk — dinsdag 19 juni 2007 @ 0.56 uur

  16. OPENBAAR VERVOER STIMULEREN DOOR AANPAKKEN CRIMINALITEIT
    Het openbaar vervoer zal volgens mij veel vaker gebruikt worden als criminaliteit, vandalisme en ander onbeschoft gedrag in het OV sterk wordt teruggedrongen.

    BEWAKINGSCAMERA’S
    Dat kan door veel verborgen videocamera’s in het OV, op wisselende plaatsen, op busstations en in bushokjes.

    Die camera’s moeten zeer scherpe beelden geven, eventueel voorzien van een op afstand instelbare telelens en draaimechanisme.

    Ze kunnen eventueel worden voorzien van een geluidsdetector die automatisch alarm geeft in de meldkamer bij heel hard geluid. En er kan video-software worden gebruikt die globaal geweldsbeelden kan herkennen.

    Vervolgens moeten de beelden van alle daders zeer vaak op tv en internet worden gepubliceerd voor de opsporing.

    STRAFFEN
    Mensen die zich in het OV ernstig misdragen moeten vijf jaar lang een OV-verbod krijgen voor heel Nederland. Bij elke volgende veroordeling moet die straf worden verdubbeld.

    Ook fietsendieven en -helers moeten veel effectiever worden aangepakt. Dat kan door jarenlang huisarrest na werktijd. Ook deze straf moet bij elke volgende veroordeling worden verdubbeld.

    JUNKS OPVANGEN
    Verder moeten alle junks en daklozen totaal geweerd worden uit stations en stadscentra! Dit kan via opvanginstellingen buiten de bebouwde kom, desnoods in (zeer) sobere uitvoering als daar niet meer geld voor is.

    Reactie door j — dinsdag 19 juni 2007 @ 1.05 uur

  17. ronald — maandag 18 juni 2007 @ 21.58:

    Nee, echt gratis bestaat in een door geld geregeerde wereld niet.
    Maar in Hasselt (Belgie) kwam men tot de (eigenlijk niet zo) verrassende ontdekking dat de gederfde inkomsten door mensen niet meer te laten betalen, RUIMSCHOOTS werden terugverdiend door o.a. mindere kosten die anders voor het OMVANGRIJKERE andere verkeer zouden zijn gemaakt en minder files, wat overduidelijk economische voordelen zijn.

    En, voor de minder draagkrachtigen is dit inderdaad een GROOT voordeel, wat is daar op tegen?: deze zullen daardoor zeker mobieler zijn geworden en meer mogelijkheden hebben om aan de maatschappij deel te nemen.
    Iets wat rechts wel eens (BALKENENDE!) propageert, overigens ZONDER daarin de armeren zelfs maar met 1 cent tegemoet te komen …

    Overigens, de burgemeester van Hasselt die dit dus SUCCESVOL invoerde was een…socialist.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 19 juni 2007 @ 1.31 uur

  18. HenriOsewoudt — maandag 18 juni 2007 @ 22.02:

    Ach, Osewoudt, er is -vooral voor de minder bedeelden en armen- zoveel dwang, dat het GROTE VOORDEEL dat deze “dwang” vooral voor hen zou kunnen betekenen met VREUGDE begroet zal worden.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 19 juni 2007 @ 1.40 uur

  19. Ik denk dat zeker de meeste politici en het bedrijfsleven donders goed weten dat niet betalen voor openbaar vervoer (“gratis”) waarschijnlijk de samenleving meer opbrengt dan de kosten daarvoor.

    Maar, zij willen ons (ik heb ook een autootje) in de auto houden, omdat die door zijn aard en uitsraling een enorme duw geeft aan (vooral over)consumptie.
    En, die auto maakt het hun mogelijk om eisen te stellen aan mensen (mobiliteit op de onmogelijkste uren!!) die ZONDER AUTO ONMOGELIJK zouden zijn.
    Verder, de TALLOZE criminelen die zonder auto “gedoemd” zijn om eerlijk werk te zoeken …en dat zijn bepaald niet altijd tasjesdieven (witte boordencriminaliteit in het groot, zwendelpraktijken, etc.)
    Al deze groeperingen blijven lobbyen ten gunste van de auto en TEGEN een bespeurbare terugdringing daarvan.
    O ja, natuurlijk, ik was de hele autobranche en alles daarmee samenhangend nog vergeten.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 19 juni 2007 @ 1.52 uur

  20. Henk — dinsdag 19 juni 2007 @ 0.56:

    En jouw verhaal is een propagandaverhaal van RECHTS….?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 19 juni 2007 @ 1.59 uur

  21. j — dinsdag 19 juni 2007 @ 1.05:

    Waarom die “scherpe” camera’s dan niet gelijk uitgerust met verdovingspijltjes…?

    Maar, alle gekheid op een stokje:
    Ik voel meer (naast uiteraard beschermingsmaatregelen voor de goedwillenden) voor een vriendelijker, door solidariteit gekenmerkte samenleving:
    Immers, een groot deel van de huidige criminaliteit is het GEVOLG van een jarenlang proces van egoistische individualisering met als resultaat toenemende VERHARDING.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 19 juni 2007 @ 2.07 uur

  22. In Luxemburg gaan de prijzen voor openbaar vervoer per 1 juli 20% naar beneden: http://www.mobiliteit.lu/actualites/news/NT.php
    Download ‘modifications….

    Voor de zuurpruimen die niet mee willen betalen aan gratis vervoer:
    Degenen die nu niet reizen en niet in de file staan betalen wel degelijk de kosten daarvan. Door openbaar vervoer te promoten worden die kosten eerlijker verdeeld. En de mensen die het nu niet kunnen betalen om in de file te staan, komen dan ook eens uit huis.

    Reactie door Gekke Gerrit — dinsdag 19 juni 2007 @ 7.21 uur

  23. Heel goed “gratis” openbaar vervoer, maar…zitten mensen van boven de 65 en onder de 18 in de files ?? is het niet veel beter om het openbaar vervoer goedkoop ( heel goedkoop ) voor iedereen te maken ? dan is er echt wat te kiezen en zullen de mensen die elke dag in de file staan hun portomonee laten spreken en de bus/trein kiezen ipv van de auto.

    Reactie door Anton — dinsdag 19 juni 2007 @ 8.10 uur

  24. @22 Gerrit, zo gek ben je nou ook niet!
    Goed gezien.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 19 juni 2007 @ 8.22 uur

  25. Goeden morgen vrienden SP.

    Het eerlijker verdelen van de armoede is een standpunt van de SP, en daar is het gratis vervoer een goed middel omdat je daar twee vliegen in klap mee vangt, mensen uit hun blik, en in de bus/trein, waardoor minder millieu vervuiling optreed.
    Jammer voor de conservatieven onder de inzenders, die alleen het eigen belang voor ogen hebben, ach die argumenten kennen we.
    De SP is een moderne partij, die vooruit denkt, waar de tijden veranderen.
    Het is een verademing om dat waar te nemen, en dan schud ik meewarig mijn oude hoofd voor al die mensen die niet inzien dat ze vastgeroest zitten aan verouderde inzichten, o.a. de PvdA, Vooral CDA en VVD.
    Ik adviseer ga met de tijd mee, en luister naar verstandige mensen bij de SP.
    Daar is de vooruitgang!

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 19 juni 2007 @ 8.23 uur

  26. @21 Harrie “Immers, een groot deel van de huidige criminaliteit is het GEVOLG van een jarenlang proces van egoistische individualisering met als resultaat toenemende VERHARDING.”

    Dat is een boude uitspraak, ik heb geen argumenten om die bewering onderuit te halen, alleen dat criminaliteit er altijd al geweest is.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 19 juni 2007 @ 8.27 uur

  27. Proeven bij het OV : maar dat is toch niet de bedoeling ?
    Meestal beginnen ze direct met ontsporen en dan pas te onderzoeken hoe het kon gebeuren : de kostenteller is wel door blijven lopen en als deze te hoog is , stapt de verantwoordelijke wethouder ( Den Haag ) op en maakt gebruik van de riante wachtgelregeling zonder de eis tot soliciteren ( dat is namelijk alleen voor het domme volk ) . in de tussentijd gaat deze wat tennissen met vrinden en daarna , na zware aftakeling krijgt deze WEER een leuke baan aangeboden , met natuurlijk een hogere loon .

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 9.10 uur

  28. Dan valt het kwartje van KOK wel in het water !En kan hij zijn leuke baantjes wel vergeten : Dus de PvdA zal tegenstemmen ( KOK is nog steeds lid van de partij , en die laat je natuurlijk net vallen ).

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 9.50 uur

  29. Het O.V. met de “pont” is in Amsterdam allang gratis.
    Voor het O.V. met de bus, tram of metro gedifferencieerde tarieven gebruiken is een vorm van discreminatie. – Daarom, voor iedereen hetzelfde (verlaagde) tarief, of gratis.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 19 juni 2007 @ 9.57 uur

  30. Ben ik het niet zo mee eens.
    Waarom niet iedereen goedkoop gebruik laten maken van het OV? Ouderen rijden in de avonduren sowieso vrij weinig en veel van de jeugd heeft eigen vervoermiddelen (bromfietsen, scooters e.d.). Daarbij zouden de vervoersmaatschappijen veel meer kleine buurtbussen moeten inzetten. Maar al te vaak zie ik op bepaalde trajecten, op bepaalde uren, van die grote geldverslindende gevaartes rondrijden met hooguit 5 passagiers aan boord. Is dit dan nodig? Laat ze daar ook maar eens over nadenken en niet altijd de bal naar de bevolking spelen. Het kan naar mijn mening veel efficienter, maar ach ja… de economie bloeit!

    Reactie door Brombeer — dinsdag 19 juni 2007 @ 9.59 uur

  31. NOSTALGISCH

    Wat een heerlijk nostalgisch woord ‘Publieke dienst’!

    Het zou uitgeroepen moeten worden tot maatstaf van een fatsoenlijk partijprogram.
    Hoe meer publieke diensten aangeboden worden des te meer kamerzetels…

    Erik Sc

    Reactie door erik — dinsdag 19 juni 2007 @ 10.03 uur

  32. Met alleen flexibele werktijden en werken thuis kom je er niet.
    Gratis OV moet toch echt een feit worden.
    Ik hoop wel dat er over de gevolgen wat betreft materieel wordt nagedacht.
    Ik heb 4 maanden naar Amsterdam Sloterdijk gereisd, eerste klas en mocht in bijna 1/3e van de gevallen staan.
    Staan is met mijn gezondheid geen optie. Het moet dus een voorwaarde zijn dat iedereen kan zitten.

    Over flexwerken en thuiswerken wordt juist bij de overheid, die het goede voorbeeld zouden moeten geven bijzonder panisch gedaan.

    Ook in het bedrijfsleven zie je het maar mondjesmaat.
    Ik werkte ergens waar ik veel contacten had met zuid-oost Azie, laat mij dan gewoon ‘s middags en ‘s avonds werken dan zijn zij ook wakker.
    Mocht natuurlijk weer niet.
    Flexwerken heeft als groot bijkomend voordeel dat de kinderen minder vaak naar de babydump hoeven.

    Waarom luisteren die gasten in Den-Haag nooit?

    Puur en alleen maar om de olieindustrie te spekken.

    Reactie door kaatje — dinsdag 19 juni 2007 @ 10.12 uur

  33. Ik ben vóór goedkoop openbaar vervoer, maar tegen gratis openbaar vervoer.
    Openbaar vervoer moet hoe dan ook goedkoper zijn dan de auto. Met name de trein moet daarom goedkoper worden. Openbaar vervoer moet iets zijn wat er altijd en voor iedereen is.
    Dingen gratis maken vind ik niet goed. Vervoer ís namelijk niet gratis, dus dat moet je ook niet suggereren. Vervoer is een noodzakelijk kwaad. Vanwege het kwaad moet je betalen, vanwege het noodzakelijke hoef je niet veel te betalen.
    Een ander nadeel van gratis dingen is vaak dat er dan ook geen kwaliteitseisen aan gesteld worden. Je mag niet klagen over een vieze, oude bus, want hij is immers gratis…..
    Een (nog)lager tarief voor jongeren en ouderen kan ik me goed voorstellen, maar ook voor hen bij voorkeur niet helemaal gratis.

    Reactie door Jeroen G — dinsdag 19 juni 2007 @ 10.24 uur

  34. Gratis openbaar vervoer voor jongeren en 65+ om het fille probleem op te lossen.?

    Zijn zij nu gek of begint bij mij de dementie toe te slaan?

    Wie veroorzaakt nu de fille’s zijn dat de oude mensen die al bijna geen auto meer rijden omdat zij de autobaan niet meer aandurfen, zijn het de jongeren die op de fiets de autobanen overbelasten?
    Kom zeg regering word eens wakker, ik heb er niets op tegen dat deze beide groepen gratis met het openbaar vervoer kunnen.
    Aan de andere kant zou deze overheid eens moeten kijken waarom de burger het openbaar vervoer mijd als de pest.
    Stel ik moet van mijn oude woonplaats Hengelo, met de trein naar Groningen, dit kost rond de 40 euro voor een retour en je bent bijna 3 uur kwijt om er te komen en nog eens 3 uur om terug te komen dus 6 uur.
    Terwijl de zelfde afstand met de auto te halen is in 1 uur en 40 minuten en de kosten voor de lpg slechts 29 euro is.
    Verder hoef je niet bang te zijn dat je een aansluiting mis of dat je vergadering uitloopt.
    Verder is het openbaar vervoer een constante bron van ergenis, door vertragingen, smerige coupe’s en slechte service.
    Nee overheid dit openbaar vervoer zal op deze wijze nooit winnen van uw melkkoe de auto.
    En dan vergeten we nog maar even de mogelijkheden van het station naar de plaats van bestemming.

    Reactie door tukkersterror — dinsdag 19 juni 2007 @ 10.27 uur

  35. De voordelen van gratis openbaar vervoer zijn veel groter dan de nadelen, vooral in stedelijk gebied, veel minder auto’s in de binnenstad enz.
    Het lijkt mij een heel goed plan, en gemakkelijk uitvoerbaar, en wat de kosten betreft, ik heb liever dat mijn belastinggeld naar gratis openbaar vervoer gaat, als naar die z.g vredesmissies zoals Afghanistan en Irak enz,want dat vind ik pas echt zinloze geldverspilling.
    Mvg, William2

    Reactie door william2 — dinsdag 19 juni 2007 @ 11.03 uur

  36. Beter de grens optrekken van 65+ naar 55+, dan hebben al die chronisch zieken en mensen die nooit meer aan een baan komen er ook nog wat aan!

    Reactie door e.krul — dinsdag 19 juni 2007 @ 11.34 uur

  37. wat is er mis met PROEVEN voor gratis openbaar vervoer? Helemaal niks dacht ik zo! De file’s reizen al de pan uit. Ik begrijp niet hoe men hier kritiek op kan leveren.

    Tuurlijk kost alles geld. ik zou zeggen ben blij als je gratis met de bus naar je werk kan. Ben blij als ouderen meer geld kunnen besteden aan eten drinken ipv openbaar vervoer. Ben blij als studenten meer te besteden hebben aan het opbouwen van hun hutje of starterswoningkje. Prima gedaan SP!

    Reactie door Mark — dinsdag 19 juni 2007 @ 11.53 uur

  38. Gandalf — dinsdag 19 juni 2007 @ 8.27:

    Goedemiddag,

    Als je gezond verstand deze conclusie al niet trekt (want zeer voor de hand liggend) dan kun je in de sociale wetenschappen stevige onderbouwing vinden hiervoor: ik meen dat in Amerika (pionier in individualisering) al in de dertiger jaren van de vorige eeuw een sociologisch onderzoek is gedaan waarin dat verband gelegd werd, hierin werd de term “anomie”, ik meen “normloosheid” (moet uit mijn geheugen putten) gehanteerd.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 19 juni 2007 @ 12.38 uur

  39. Wat kost meer? lege treinen en bussen of volle treinen en bussen? Treinen en bussen zijn gebonden aan een dienstregeling en rijden dus sowiezo al! Maak deze treinen en bussen vol. Bovendien is het ook rendabel als er in plaats van geld naar de olie en auto industrie geld naar het openbaar vervoer gaat en dat dan door iedereen betaalt.

    Op deze manier is het voor iedereen te gebruiken en kan het aantal files opgelost worden! De bedragen die de heilige koe oplevert zijn niet mals en dat is de reden waarom het openbaar vervoer verwaarloosd is!!

    Laat het openbaar vervoer a.u.b. weer helemaal in handen van de overheid komen! Dan hebben rechtse ballen ook geen recht om te klagen over werkloosheid want geloof me..mensen met een uitkering kunnen nu niet overal naar toe omdat ze geen reiskostenvergoeding krijgen als ze ergens naar toe gaan om te solliciteren! ZUCHT!

    Reactie door cynthia — dinsdag 19 juni 2007 @ 13.35 uur

  40. @ Ronald (1):

    Citaat: “Alleen de zon komt gratis op.”
    Volgens mij ook de maan en nog talloze andere hemellichamen. De aarde brengt ons hiervoor niets in rekening, dus laten wij goed voor haar zijn.

    Bij deze nieuw proeven met “gratis” OV gaat het met name om forensen (woon-werkverkeer), voornamelijk naar aanleiding van de vele ingrijpende wegwerkzaamheden de komende tijd (vooral de verlegging van de A2 bij Utrecht).
    Hiernaast loopt een proef met “gratis” OV voor ziekenhuiscliënten in de regio Utrecht.

    De proeven worden gehouden in de regio Utrecht, Schiphol, Nijmegen, Maastricht, Enschede, Eindhoven, Zwolle, Amersfoort en rond Amsterdam (gemeente Waterland). Werknemers van Schiphol krijgen bv. in ruil voor de maandelijkse reiskostenvergoeding een OV- kaart voor de woon-werkreis.

    De fileproblemen worden voor het grootste deel veroorzaakt doordat zo veel mensen op hun eentje per auto naar hun werk heen en weer reizen. Blijvend succes is slechts te verwachten als het OV werkelijk grondig wordt aangepakt: hogere frequentie, meer fijnmazigheid, betere aansluitingen, meer sociale veiligheid, enz. Daarnaast moeten ook andere maatregelen genomen worden: het is een kwestie van én-én-én. (Dat heet tegenwoordig “mobiliteitsmanagement”). Andere maatregelen zijn bv.: stimulering van fietsen naar het werk, flexibele werktijden, thuis-/telewerken, carpoolen en de aanleg van transferia rond grote steden (waarvandaan goed OV naar de centra moet worden geregeld). Alles bij elkaar genomen zal deze aanpak zo veel voordelen kunnen opleveren dat de fileproblemen werkelijk tot het verleden zullen behoren en de roep om steeds meer eindeloos geasfalteer eindelijk zal verstommen.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 juni 2007 @ 16.29 uur

  41. Als berijder van een leaseauto sta ik te juichen om gratis OV. Hoe minder mensen op mijn weg, des te relaxter kan ik rijden. Wordt mijn duur betaalde belastinggeld nog eens voor iets echt nuttigs aangewend.

    Reactie door Leaserijder — woensdag 20 juni 2007 @ 23.35 uur

  42. 40. Olav Meijer.

    Er zit een grote adder onder het gras. De nu betalende klanten die al jarenlang fors betalend gebruik maken van het openbaar vervoer hebben nu al geen plaatsen meer in dat OV.
    Mijn zoon reist al jaren tussen Eindhoven en Amsterdam voor zijn werk en het is een grote complete ramp.
    Er kunnen niet meer mensen de trein in als de capaciteit niet uitgebreid wordt dat is nu al EEN grote ramp.
    Misschien kunnen ze zoals in India en andere landen gebruikelijk is ook betalend op de daken meereizen, ik weet het niet maar iets klopt hier heel erg niet.
    De tijdelijke reizigers de ex-automobilsiten die zich nooit ergens iets van aangetrokken hebben en die zodadelijk als ze moeten betalen weer gewoon in de auto stappen verdringen de trouwe betalende openbaarvervoerreiziger naar het dak.

    Reactie door Henny — donderdag 21 juni 2007 @ 10.16 uur

  43. Leaserijder — woensdag 20 juni 2007 @ 23.35:

    Goedemorgen,

    Ik dacht dat het voordeel van leaseconstructies nou juist was dat dat ten koste van de schatkist gaat, m.a.w. leasen is gebaseerd op belastingvoordeel die de leaseconstructie oplevert.

    Dat zegt ook je gezond verstand, waar moet dat voordeel anders vandaan komen.
    En jouw belastingeld, met inachtneming van het bovenstaande, is net zo “duur” betaald als van iedere andere belastingbetaler, geeft dus geen extra rechten.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 21 juni 2007 @ 10.21 uur

  44. Henny (42):

    De treinverbindingen vanaf het zuiden (Eindhoven en Tilburg) via Den Bosch en Utrecht naar de Randstad blijken inderdaad al jaren zeer kwetsbaar. Het is zeker noodzakelijk dat het OV sterk verbeterd wordt, en ik noemde daartoe: een hogere frequentie, meer fijnmazigheid, betere aansluitingen en meer sociale veiligheid. Maar een grotere capaciteit hoort daar zeker ook bij.

    Op het dak meereizen? In dat geval moeten we snel weer “Kom van dat dak af!” van Peter Koelewijn gaan pluggen!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 21 juni 2007 @ 14.21 uur

  45. Heerlen-Hoensbroek,Kerkrade, Brunssum, landgraaf en Nuth, daar is gratis openbaarvervoer voor 65+, behalve in de spitsuren en in het weekends is het helemaal gratis.
    Dit is de eerste stap, zeker het is ‘n proef, maar deze proef is nú al geslaagd, mede dankzij de sp!

    Reactie door Ben tarici — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.13 uur

  46. Gratis openbaar vervoer voor jongeren en 65+ om het fille probleem op te lossen.?

    Zijn zij nu gek of begint bij mij de dementie toe te slaan?

    Wie veroorzaakt nu de fille’s zijn dat de oude mensen die al bijna geen auto meer rijden omdat zij de autobaan niet meer aandurfen, zijn het de jongeren die op de fiets de autobanen overbelasten?
    Kom zeg regering word eens wakker, ik heb er niets op tegen dat deze beide groepen gratis met het openbaar vervoer kunnen.
    Aan de andere kant zou deze overheid eens moeten kijken waarom de burger het openbaar vervoer mijd als de pest.

    Reactie door Peter — zaterdag 11 augustus 2007 @ 18.42 uur