Attentie: Ontslagbescherming

Minister van Sociale Zaken, Donner, heeft werkgevers en werknemers uitgenodigd om op 27 juni de al vaak aangekondigde ‘participatietop’ te houden.

Gevraagd of er een versoepeling van het ontslagrecht aanstaande is, zei Wouter Bos: ‘Het gaat om een modernisering.’ Tsja, en dat maakt mij nu zo wantrouwend. ‘Modernisering van de sociale zekerheid’ bleek steevast over de hele linie een verslechtering te behelsen; ‘modernisering van de huursector’ hield in de praktijk in hogere huren, minder nieuwe woningen, en woningcorporaties die met van alles bezig waren maar steeds minder met de sociale volkshuisvesting; ‘modernisering van de zorg’ behelsde in de praktijk niks anders dan afbraak van de solidariteit, wachtlijsten, en toename van de macht van pharmaceutische industrie.

Het kabinet wilde graag haar top met VNO-NCW, MKB, FNV en CNV. Die komt er nu. Het is zaak erg op ons hoede te zijn als het gaat om de uitkomst op het punt van de bescherming van werknemers tegen willekeur van werkgevers. Arbeid is geen wegwerpartikel. Mensen zijn geen zaken, mensen hebben recht op een menswaardige en gelijkwaardige behandeling, dus ook werknemers.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 19 juni 2007 :: 13.50 uur

116 Comments

116 reacties

  1. Het liegen en bedriegen gaat gewoon verder.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 19 juni 2007 @ 13.51 uur

  2. Een echte baas pleurt de minst voordeligen, want te oud, straks eruit en dan moeten die terugkomen in een gemeentelijk Work First traject om zich voor dezelfde baas af te beulen voor een uitkering. We zijn terug in de Middeleeuwen waarin een werkgever heilig, almachtig & onschendbaar was.

    Reactie door Haq — dinsdag 19 juni 2007 @ 14.01 uur

  3. La Hollande douze points..

    Dankzij Agnes staat het kabinet weer netjes met de beentjes op de grond. Het is te hopen dat dit verhaal zijn weg ook vindt naar andere de rest van de media en niet blijft hangen in de SP-kring.

    Reactie door apollo — dinsdag 19 juni 2007 @ 14.29 uur

  4. Na het lezen van de attentie: Ontslagbescherming gingen mijn gedachten naar
    een boek “Vertellingen voor het Volk” verzameld door F. Domela Nieuwenhuis 1902.
    De tien geboden van God Mammon.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Mam.rtf
    Een gewaarschuwd mens geldt voor twee, zou dat tegenwoordig nog opgaan?

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 19 juni 2007 @ 14.50 uur

  5. Je zag alweer dat het michelinmanneke van de PvdA ,Tichelaar, om de pot heen draaide en geen rechtstreeks antwoord dufde geven op een doodeenvoudige vraag van Agnes Kant.
    Ach ik begrijp dat wel de man weet ook niet wat hij wel of niet mag zeggen van zijn
    baas de draaikont Nr 1 Wouter Bos.
    IK vond en vind nog steeds dat Agnes Kant
    het P R I M A doet, respect en voor Agnes en
    voor de rest van vak SP uiteraard.
    Jan,hoe vak SP tekeer gaat moet jou toch goed doen???

    Reactie door Henk de Bruin — dinsdag 19 juni 2007 @ 14.53 uur

  6. En tenslotte: “modernisering” van de PvdA: Wouter Bos als partijleider.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 juni 2007 @ 15.34 uur

  7. College politicologie les 1

    versoepeling heet modernisering
    Europese grondwet heet Europees verdrag
    bedriegen heet beschermen

    Erik Sc

    Reactie door erik — dinsdag 19 juni 2007 @ 15.52 uur

  8. Dit is een uitvloeisel van de “moderne”marktwerking.Wouter Bos is geheel geindocterineerd door zijn academische vriendjes,welke uiteraard verschillende baantjes hebben in het bedrijfsleven/grootkapitaal.Als Agnes Jongerius door de bocht gaat,kan werkend nederland het wel schudden.Inmiddels is er een stroom Bulgaren en Roemenen op gang gekomen.Natuurlijk weer allemaal ZZP-ers.Dat legt uiteraard ook een beetje druk op de besprekingen.Het worden hier gewoon amerikaanse toestanden.Straks is het heel gewoon dat iedereen 3 of 4 bazen heeft,waar hij zijn loondag mee moet vullen.De chineesche slaven laten zien,waar dat naar toe gaat.Twee-verdieners kunnen haast geen tussen-woning meer kopen.Inmiddels zijn vanaf 1990 de prijzen van woningen verdriedubbeld.Steeds harder werken voor minder koopkracht en als de zweep niet voldoende helpt……de straat op!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 19 juni 2007 @ 15.52 uur

  9. Ekonomie trekt weer de karretje van de sociale voorzieningen.

    Als de sociale voorzieningen op de Amerikaanse manier beetje bij beetje kaal geschoren wordt, waarom betalen wij dal zo hoge (dubbele) belasting.

    Reactie door Birten Lostar — dinsdag 19 juni 2007 @ 15.58 uur

  10. als de vakbond zich gedraagt zoals ze zich al tientallen jaren gedraagt hoeft jongerius niet door de bocht, maar is ze al door de bocht.

    versoepeling van het ontslagrecht kunnen we dus alvast afvinken, dat is er met een paar sputteringen van de FNV, voor de vorm, al doorgejast.

    Jongerius wordt in het volgende kabinet minister van werkverschaffing en daarna krijgt ze een baan als commissaris bij shell enz.

    Reactie door ipuntje — dinsdag 19 juni 2007 @ 16.22 uur

  11. de echte reden voor versoepeling (maak ontslag goedkoper zodat er nog meer winst kan worden gemaakt) wordt uiteraard niet genoemd..

    als bedrijven mensen willen ontslaan die het bedrijf hebben gemaakt dan moeten ze daar toch maar een deel van hun winst voor over hebben?….

    Reactie door Dirk — dinsdag 19 juni 2007 @ 16.47 uur

  12. Als het ontslagrecht wordt aangepakt,
    en ouderen er dus uit gegooid worden,
    dan stel ik voor dat het hele land maar eens lam gelegd moet worden.
    Keiharde stakingen.

    Balkenende heeft in zijn hele trieste leven slechts één keer de waarheid gesproken:”Mijnheer Bos, u liegt en u draait”.

    Reactie door john — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.26 uur

  13. Goeden middag vrienden SP.

    Je zal zien dat al de verworvenheden die met heel veel moeite zijn bevochten, worden door dit kabinet in de vernieling geschopt.
    Alleen al de opstelling van Tichelaar die niet wil zeggen dat de versoepeling er allang door is gedrukt, maar onder een andere naam worden gepresenteerd, zodat de werknemer zich naderhand bedrogen voelt.
    Dat is het doel waarnaar ze streven.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.27 uur

  14. Let op.
    er zal weer volop subsidie gegeven aan korte contracten,waarbij de werkloze gezellig plantsoenendienst kan gaan doen.
    Of de houtskoolblokjes in een doosje douwen.
    dan hoor je op het nieuws dat het goed gaat met de economie.
    Weer 100.000 steuntrekkers aan een baan.
    Dat met die baan hebben ze goed.
    Maar met je inkomen hoor je ze niet.
    Lekker allemaal het minimum.
    Op deze manier is het bijna hetzelfde als in china.
    Alleen de werktijden zijn nog 8 uur.
    een werkslaaf ga je worden en de werkgever gaat zijn macht zien groeien.

    Zolang ik nog niet in een soort palastina/irak/sudan leef valt het nog mee.

    Reactie door sander — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.31 uur

  15. De werkgever die van zijn werknemer af wil moet goede redenen aanvoeren om de dienstbetrekking daadwerkelijk tot een einde te brengen. Aan de andere kant gaat die bescherming niet zo ver dat de werkgever opgescheept blijft met een werknemer die niet wil deugen. Ook hoeven bedrijven bij tegenvallende resultaten werknemers niet koste wat kost in dienst te houden.Verder houdt het ontslagrecht rekening met de mogelijkheid dat werknemers van baan willen veranderen en snel weg willen. Dit betekent nog niet dat zij van de een op de andere dag kunnen vertrekken. Voor werkgevers is het vaak een probleem om personeel op korte termijn te vervangen, vooral als het gaat om gespecialiseerd personeel.

    Nou,duidelijk genoeg.Afblijven van het ontslagrecht.er is ruimte genoeg voor de heren werkgevers.

    Reactie door han — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.43 uur

  16. Tja, de heer Wientjes is tenslotte van mening dat het niet meer zo kan: een ontslagwetgeving die we al 60 jaar hebben dús moet ie vernieuwd worden!!! Andersw komt er vast weer oorlog, of gaat het licht uit, of verdienen de voorzitters van de raden van bestuur volgend jaar zomaar eens een half procent minder…..of zoiets!
    Dat gezeur om het ontslagrecht: de werkgevers hébben in dit land helemaal niets te mopperen; de jaarcontracten vliegen nog steeds om de oren en mensen worden nog steeds na drie maal een verlenging van de “proeftijd”gewoon weer op straat gesodemieterd omdat de volgende alweer klaarstaat om “proef”te gaan draaien. Vatse contracten zijn er niet meer, behalve voor de directie natuurlijk, dát dan weer wél.. ;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.46 uur

  17. Moderniseren, flexibiliseren, ombuigen, aanpassen. Noem het maar gewoon AFBREKEN.

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.52 uur

  18. Iek vieel geld hebbu en groot bedrijf in India!
    Heer Bosj iek dank u dat hier mensjen goedkoper worden dan in India!
    Iek laat mensjen vuilies schoon maken, iek straks in Niederland alles vuilies schoon laten maken. Heel goedkoop, dan iek kan groter eiland kopen!
    Niederland mooi land met al die toelpen en schredders!
    Heer Bosj iek u heel dankbaar!

    Reactie door Shappo — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.52 uur

  19. Pleur maar heel de bedrijven neer : STAKEN tot die klootzakken terugkeren naar FATSOENLIJK regeren .

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 17.53 uur

  20. Er zijn genoeg mogelijkheden om werknemers te DUMPEN ; denk maar aan reorganisatie ; opheffing bepaalde bedrijfsprocessen , producktlijnen , bewust opgezetten conflicten door managers t.o.v. medewerkers ( tegen elkaar uit spelen ) .Rotkussen laten opknappen die niet geheel bij iemands taak horen ( treiteren , pesten ,degraderen ) zonder dat dez vaak wettelijk bewijsbaar zijn ..

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.04 uur

  21. kan deze nieuwe voorzitter het ook opbrengen om de leden van de tweede en dan vooral die van de sp ook eens te laten uitspreken en niet te intepreteren,ik erger mij kapot aan dat mens. Ik erger mij kapot aan dit dit vreselijke mens .Heel graag een andere voorzitter.

    Reactie door g.jonker — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.16 uur

  22. Verhagen had en heeft gelijk: met Bos is de arbeidersklasse de klos. Vergeef me deze woordspelling en het ietwat oude taalgebruik.

    Reactie door Harry Scheltema — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.19 uur

  23. De volgende stap: Bijstand accepteert geen verwijtbaar ontslag, dan wordt je niet uitgekeerd, (maar wel psychisch omgekeerd na inteekgesprek) dus wat let baasschorem om lastpakken, SP-stemmers onder anderen dus, per verzonnen verwijt de straat op te schoppen, het krijgt toch wel gelijk.

    Reactie door Haq — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.20 uur

  24. Wat beweert de MP?
    Het is een zo gevoelig onderwerp dat ik er niets over kan zeggen.
    En daar moet de tweede kamer dus over controleren of dat door de beugel kan.
    Wat een fars, wat een onbeschrijfelijke minachting van de tweede kamer.
    En dan heeft deze zwakke president het over ambitie’s.
    Die zijn nog dunner dan waterstof gas.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.24 uur

  25. excuus voor mijn opmerking vanwege dit stukje over de voorzitter van de tweede kamer, ik zit namelijk te kijken naar het debat van de tweede kamer en erger mij echt kapot aan het afkappen van agnes kant.iedereen kan tot en met reageren , maar zij wordt steed afgebroken . agnes jij bent voor ons tof.eindelijk een begrijpenlijk mens.

    Reactie door g.jonker — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.40 uur

  26. Doelgroepen :
    mensen met een geregelde ziekten”verzuim”
    mensen ouder dan 40 jaar ( worden te duur en zijn vaak opstandig ( kritisch )) .
    ex-AOW-ers net indienst .
    mensen met een handicapt .
    mensen met een niet-Nederlndse cultuur ( en dominant zijn ).
    mensen met een bepaalde goddienst en politieke gezindheid :
    Zo komp de pool “wordk First “projecten lekker vol : dat betekent goedkope arbeidskrachten die geen rechten hebben .
    Houdt in ook functies waar de taken snel kunnen veranderen ( Flexible zijn ) .
    Niet meer kredietwaardig voor een hypotheek ( of een veel hoger hypotheek t.g.v. inkomens-onzekerheid ) .
    Mensen kunnen sneller dakloos worden , t.g.v. niet meer de inkomensniveau om de reguliere kosten te betalen .

    Het gemiddelde pensioen gaat daardoor ook omlaag t.g.v niet halen van een zekere hoger loon , door het leke keer moeten wisseln van baan en accepteren van een lager loon ( vaak al ee WW-uikeringseis )
    Minder langdurige WW-uikeringen en dus snel vervallen tot bijstanduitkering met daarbij opbouwend CV-hiaten t.g.v. workfirst projecten .Weinig kans om na papierprikker weer in het vakuitoefening te komen waarmee met afsloot : geen herscholingsmogelijkhden omdat deze niet betaalt kunnen worden .

    God zij met u ?

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.42 uur

  27. Overigens dat brengt de langdurige werkloze ECHT NIET eerder aan de bak ; omdat deze de werkgever minder te bieden heeft .mensen met CV-hiaten hebben al problemen bij een leeftijd van 35 jaar en ouder .

    De tendens is dat elek arbeider dadelijk slechts via een uitzendconstructie werkzaam is en bij somige uitzenbureau ‘s verlies je de baan bij 1 dag ziek zijn .

    Die lui bij het VNO krijgen hier echt een stijven van !

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.49 uur

  28. gemiddeld wordt de arbeider dus goedkoper omdat deze geen loo-opbouw kan verkrijgen : DAT IS KIKKEN denkt de manager ; dat betekent voor mij BIG-BONUS !

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.52 uur

  29. @ g.jonker (21 en 24):

    Het debat kan ik nu niet volgen. Maar afgaand op jouw mededeling: dat past helemaal in het plaatje van de laatste tijd. De PvdA is (uit angst) voortdurend bezig de SP waar maar mogelijk zwart te maken in interviews, een valse voorstelling van zaken te geven van wat de SP doet en zegt, e.d. Al moet het er met de haren worden bijgesleept. Afgekeken van rat Verhagen. De zich niet zo onpartijdig gedragende voorzitter van de Tweede Kamer doet daaraan dus graag mee…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 juni 2007 @ 18.54 uur

  30. Ontslagbescherming.

    Raar woord eigenlijk…
    Want het zou eigenlijk betekenen dat “het ontslag” wordt beschermd.

    Dit lijkt mij niet de inzet nog bedoeling.
    Bescherming tegen ontslag lijkt mij dan ook een betere verwoording.
    Het kost echter wel een woord meer.

    West-Europa staat in spagaat en heeft de blouse open voor alle nieuwe Europese zuigelingen.
    De eigen kinderen worden daarom liever verstoten.
    Althans wordt dan aan hun het verstrekte elementaire levensvocht gerantsoeneerd.

    Ik ben het er dan ook niet mee eens dat er een nieuwe vorm van ontslagbescherming komt.

    Maar vind dat we de bescherming tegen ontslag moeten blijven handhaven.

    Reactie door Timbo — dinsdag 19 juni 2007 @ 19.04 uur

  31. De voorloper op wijzigingen in het ontslagrecht het afspiegelings principe wat toegepast moet worden hebben de werkgevers nu al vrij spel omdat zij dit zelf uit mogen voeren.
    Lang van te voren wordt er al geschoven met arbeidskrachten om bij ontslag de minder,,makkelijke medewerkers” zo kunnen ontslaan.
    Beter zou zijn dit uit te laten voeren door de overheid b.v CWI in overleg met vakbonden.
    Opmerkelijk is wel dat nu er ontslag golven op komst zijn/en of in gang gezet bij verschillende grote bedrijven zoals philips,ABN-amro,philip morris dat deze zaak het ontslagrecht plotseling actueel wordt geacht door dit kabinet en zeker niet in het voordeel van de werknemers.
    werkbare alternatieven heb ik nog niet gehoort zoals b.v het Deens model.

    Reactie door che — dinsdag 19 juni 2007 @ 19.14 uur

  32. daar kan de SP toch op reageren naar de voorzitter toe : je controleert dat d.m.v opname ?

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 19.15 uur

  33. Het gaat heel slecht met Nederland.

    Nog nooit draaide Nederland zo slecht en er is dus een onmiddellijke noodzaak om het ontslagrecht aan te passen.
    Het wordt steeds duidelijker dat “de werkende mens” de schuldige hieraan is door buiten proportionele looneisen te verlangen en zich te verzetten tegen;
    ONTSLAG.

    Wanhopig worstelen onze leidinggevenden in het bedrijfsleven en aanverwante sectoren tegen;
    HET FAILLIET VAN ONS LAND

    Elke dag kunnen we in onze kranten en andere media lezen of zien dat zij hun salarissen halveren en zelfs soms decimeren.

    Hun verantwoordelijkheidsgevoel wordt dagelijks op de proef gesteld en slechts alleen deze groep uitstekende bestuurders begrijpt dat er moet worden opgetreden.

    Reactie door Timbo — dinsdag 19 juni 2007 @ 19.29 uur

  34. Kijk eens wat de pvda op hun eigen site onder het kopje werk vermeld. Lees voor al het laatste punt.

    Kortom mooie verhalen, veel beloften uiteindelijk gelul

    Wat de PvdA heeft bereikt in het regeerakkoord

    10.000 Brugbanen voor mensen die na een herbeoordeling (WAO, WAZ, Wajong) geen werk kunnen vinden.

    Werk voor mensen die anders langdurig op een uitkering zijn aangewezen: participatiebanen, participatieplaatsen, brugbanen, opstapbanen, investeringsbanen.

    Invoering van een inkomensafhankelijke arbeidskorting en een inkomensafhankelijke combinatiekorting om werk financieel aantrekkelijker te maken

    Loonkostensubsidies voor werkgevers om het goedkoper te maken mensen in dienst te nemen

    Ontwikkeling van een markt voor persoonlijke dienstverlening (werkzaamheden in en rond het huis, zoals schoonmaken en boodschappendoen)

    Arbeidsbonus voor mensen die doorwerken op hun 63ste en 64ste.
    Extra verhoging van de arbeidskorting voor mensen vanaf 57 jaar om hen te behouden voor de arbeidsmarkt
    Belemmeringen in het arbeidsrecht voor doorwerken na 65ste verjaardag wegnemen

    Betere toegang tot financiële ondersteuning voor tweeverdieners die gebruik maken van informele kinderopvang.

    Meer mogelijkheden voor gemeenten om mensen aan werk te helpen door (a) grotere budgetzekerheid en (b) meer vrijheid bij besteding van middelen voor reïntegratie en inburgering.

    Betere dienstverlening van UWV, CWI en gemeenten door betere samenwerking
    Meer geld voor sociale werkvoorziening, zodat meer gehandicapten daar aan het werk kunnen
    Levensloopregeling aantrekkelijker maken voor lagere inkomens. Meer mogelijkheden in de levensloopregeling om te sparen voor scholing, ouderschapsverlof en deeltijdpensioen.
    Uitbreiding van de no-riskpolis en premiekorting voor werkgevers die een gedeeltelijk arbeidsongeschikte in dienst houden of nemen.
    Wettelijk recht op ouderschapsverlof voor werknemers uitbreiden van 13 naar 26 weken
    Een regeling invoeren die werken in deeltijd voor sollicitatieplichtige alleenstaande ouders met kinderen financieel aantrekkelijk maakt.
    Kinderopvang wordt goedkoper gemaakt voor ouders met middeninkomens

    Geen versoepeling van het ontslagrecht

    Reactie door elvan — dinsdag 19 juni 2007 @ 20.03 uur

  35. Geef mij maar zo’n super ontslagbescherming zoals de Secretaris Generaal van justitie lijkt te hebben!

    Dossier Joris D: http://www.nwo-info.nl/index.php?s=demmink

    Reactie door Bas — dinsdag 19 juni 2007 @ 21.12 uur

  36. Zie ook hoe Krista van Velzen (SP tweede kamer) over S.G. Joris D denkt:

    http://video.google.com/videoplay?docid=2232491669658964322

    Reactie door Bas — dinsdag 19 juni 2007 @ 21.15 uur

  37. PVDA = Partij van de Armoede.
    Wij willen geen Europa 1 heeft de laatste 20 jaar alleen maar banen gekost.
    Wij willen geen Euro.
    Wij willen geen PVDA.
    Wij willen geen liberalisering van Post, Energie en Spoor.
    Wij willen geen Wouter Bos meer.
    40 jaar gewerkt en binnen 2 jaar naar de Bijstand.
    Wij willen weer met de VUT!!!

    Reactie door Andre Vermorken — dinsdag 19 juni 2007 @ 21.19 uur

  38. Die schoft hoeft ook niet meer gekozen te worden zo vlijmschwerp gemeen is die vent : wat hij nu aanricht bezorgd hem de beste baan .

    Reactie door Fred — dinsdag 19 juni 2007 @ 21.30 uur

  39. Zelf heb ik ruim een jaar strijd moeten voeren om geen ontslag te krijgen.
    Heb voor elkaar gekregen dat ik nog een baan heb…
    Maar nu het werk….. gezien mijn werkzaamheden voorheen…zijn mijn werkzaamheden zo geworden dat ik in het geheel erop achteruit ben gegaan. Minder leuk werk.

    Mijn werkgever kon wat betreft mijn functioneren niets vinden en gooide het daarom op te hoog ziekteverzuim…
    Werkelijke reden..ik werd niet met respect behandelt em dit heb ik aangegeven, daardoor paar keer tegen het zere been aan getikt bij een leidinggevende…

    Werkgevers mentaliteit wordt straks helemaal
    Je mond houden..en doen wat je gezegd wordt anders baan kwijt
    Alleen je baan nog kunnen behouden door je mening niet meer te kunnen geven. brrrr wat een vooruitzicht voor werknemers.

    Reactie door anoniem — dinsdag 19 juni 2007 @ 21.57 uur

  40. niet te geloven,wat zich in dit rijke arme land afspeelt,een grote economische groei,een toegenomen arbeidsproductiviteit een toename cq explosie van winsten die steeds meer toekomt aan diegene die behoren tot de topverdieners van deze polder.
    maar bij een hogere arbeids-participatie en of een hogere economische groei behoort niet automatisch een hogere koopkracht voor werknemers.
    dit betekent dus eerlijk delen,hoor hier dit kabinet niks over zeggen!!
    waar wel naar word gestreefd is om mensen nog flexibeler te maken en hun resterende sociale verworvenheden aan te passen aan de wensen van de markt.
    als op de naderende participatie-top wordt ingestemd door partijen,en vooral door de bonden met aanpassing van het ontslagrecht,zal dit een voet tussen de deur betekenen van onze met bloed,zweet en tranen bevochten arbeidsrechtelijke verhoudingen en zullen zeker nog meer werknemersrechten onder druk komen te staan,b.v het minimumloon,want nu blijkt wat de verkiezings belofte van wouter bos en z,n pvda echt waard was en welke aap uit welke mouw tevoorschijn komt!!!!!!

    Reactie door visgert — dinsdag 19 juni 2007 @ 22.18 uur

  41. @39 Anoniem

    Het is nu weliswaar te laat, maar… lijstje van ziekteverzuim over afgelopen 2 jaar opvragen bij UWV en dan maar zien of het argument nog overeind blijft.
    Ik heb dit ooit ook gedaan voor iemand omdat ik dit kulargument had verwacht.
    Had je ter zitting kantongerecht de gezichten moeten zien van de werkgever en zijn advocaat toen zij dit aanvoerden en dit argument volledig van tafel werd aan de hand van de feiten.
    Het ging hier om een gedeeltelijk arbeidsongeschikte die fulltime werkte.
    Zijn ziekteverzuim bleek ver onder het landelijk gemiddelde te liggen…

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 19 juni 2007 @ 22.25 uur

  42. Ha, ik begin zoiets te krijgen van… laten ze het maar doen. Getekend door Wouter. DE “linkse” man in het cabinet. Daar komt de PVDA de volgende verkiezing vanzelf achter… De SP gewoon overslaan bij formatie. Wacht maar, Jan heeft als dit valt nog een leuk gesprekje met Wouter tegoed!

    Natuurlijk is het triest dat (misschien) de wil van CDA en werkgevers doorgedrukt wordt, alles kunnen dumpen wat je niet meer nodig hebt, ook als er al 10 of 20 jaar je best voor gedaan hebt. Het ziet er wel naar uit. We hebben de bond nog. Afwachten.

    En als Wouter tekent: Hij zal de prijs betalen. Overigens… maken ze dat dan gelijk generaal? Directeuren en Burgemeesters en kamerleden en, nouja vul zelf in:allemaal over een kam, maximaal x euro?

    Jos

    Reactie door Jos — dinsdag 19 juni 2007 @ 22.44 uur

  43. @ 39,

    Zo is het. We zijn terug in de Middeleeuwen.
    Nog net geen lijfeigenen.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 19 juni 2007 @ 22.48 uur

  44. Off topic.Kan iemand mij vertellen waar ik een black list met IP adressen van de overheid en opsporingsdiensten kan vinden.

    Reactie door Mr Niemand — dinsdag 19 juni 2007 @ 22.53 uur

  45. Zou het in die participatietop ook over de 23 kilo gaan?
    Ik wik nog eens zien hoe die kilo’s als wettelijke norm juridisch is te handhaven zonder discriminatie?
    Welke sport kan zich beperken tot 23 kilo ?
    Komt er b.v. bij de roeiers een meter in de roeispaan, die de spaan doet wegklikken als je boven de 23 kilo aan de spaan trekt?
    De vuilnisman mag die kilo’s niet tllen maar wel 1000 keer op en af van de vuilniswagen stappen.
    Door de kilo,s zijn er waarschijnlijk minder problemen dan door de eentonigheid van beweging.
    en wat als je een drenkeling uit het water wilt tillen, moet je dan eerst de drenkeling misschien wegen?
    Welke fittnessapparaten blijven onder die 23 kilo, en zoniet moet dan het fittnesscentrum sluiten?
    Gaan de zorgverzekeraars hierbij ook nog uitsluitingen organiseren?
    Zo zie je maar weer dat het gezonde verstand het weer af moet leggen tegen de bureaucratie.
    Goed is goed en dingen die slecht zijn moet je niet doen maar het is onmogelijk om goed en slecht in kilo’s uit te drukken.

    Reactie door H.v.Schijndel — dinsdag 19 juni 2007 @ 23.24 uur

  46. Het kabinet heeft duidelijk iets te verbergen. Anders noemden de minister-president en minister Donner wel man en paard. Wouter Bos neemt het woord “moderniseren” in de mond, en dán ben ik geheel alert. Het woord “moderniseren” heeft in mijn oren al zeker 20 jaar een uitermate negatieve bijklank. Ons zal straks worden gewezen op de mooie economie, en dat het tegen die achtergrond hélemaal niet zo erg is om bestaande rechten ter discussie te stellen. Immers de banen liggen toch voor het opscheppen? Dat is dezelfde redenering als “we kunnen best zónder een dak op ons huis, het is toch zomer”? Na ons de zondvloed, en U bent degene die binnenkort met zwembandjes door uw huiskamer dobbert!

    De PvdA gaat -vrees ik- dit voor de oudere werknemers belangrijke thema door de vingers laten glippen bij gebrek aan enige ideologie en een compenserende overdaad aan pragmatisme, de heren Rutte en Wilders regeren a.h.w. gewoon mee vanaf de oppositiebankjes! Het ontslagrecht wordt straks gewoon ingewisseld in een package – deal met een gehéél ánder thema dat het Cda verder gestólen kan worden, en dat ze bij de onderhandelingen als wisselgeld achter de hand heeft gehouden. De PvdA wordt dit dan bij wijze van compensatie als douceurtje “gegund”. Zo jammer, want de economie is op het punt van overkoken en desondanks staan er nog steeds honderdduizenden aan de kant die gewoon kansloos zijn voor een baan omdat ze een vlekje hebben. Ex-WAO, langdurig werkloos geweest, herintreder, of… ouder dan 45! Die participatietop zou moeten gaan over de vraag hoe wij deze mensen aan een échte baan helpen, en niet hoe we sneaky een achterdeur openzetten om straks bij een economisch zuchtje tegenwind alle oudere werknemers aan 200 km per uur voor hun verdere leven in de bijstand te dumpen omdat dankzij “Bolkestein” goedkope arbeid onbeperkt voorhanden is!

    Balkenende gaat volgende week zijn ware rechtse gezicht weer eens laten zien, en na D’66 gaat het de PvdA zijn die haar laatste restje geloofwaardigheid in zee gooit. Zoniet…dan zet ik volgende week vrijdag mijn glazen bol aan de weg…

    Reactie door Koen — dinsdag 19 juni 2007 @ 23.38 uur

  47. Timbo:

    “West-Europa staat in spagaat en heeft de blouse open voor alle nieuwe Europese zuigelingen.
    De eigen kinderen worden daarom liever verstoten”

    Dat is een ware constatering, maar behelst niet de oorzaken van deze hele beweging.
    In Nederland is er geen enkele reden om het ontslagrecht aan te pakken. Men schermt altijd met het zogenaamde feit dat onze arbeidsproductiviteit zeer laag zou zijn t.o.v de rest van Europa.
    Achteraf bleek dat men onze parttimers ook voor VOL had meeberekend en dat we bij een correctie dus in de top 3 van Europa zaten.
    Helaas lees je dat nooit in de NRC en ook niet in de Televaag.

    De enige reden om ontslagbescherming op te heffen is om de burger nog onmondiger en de rijken nog rijker te maken.

    Ik ken zelf net zo goed kleine ondernemers, die hun hoofd niet boven water kunnen houden als 1 van hun werknemers ziek wordt.
    Bescherm hen dan door extra geld vanuit de overheid, maar bescherm alsjeblieft niet die bastards van de grote bedrijven om klakkeloos hun mensen te ontslaan en zichzelf te verrijken.

    Kom op SP!

    Reactie door kaatje — dinsdag 19 juni 2007 @ 23.48 uur

  48. die vale gieren komen hier niet voor niets naar toe!

    (tís net als die plaatjes uit de lucky luck).

    Reactie door Gerrit — dinsdag 19 juni 2007 @ 23.51 uur

  49. 47. ter aanvulling, waarom denken jullie dat Bos en Rouvoet zo bescheten kijken?
    Zij zijn nu de incrowd en hebben zich maar te gedragen zoals Europa dat wil.

    Ik ben even moe gestreden, heb mijn opdrachtgever al verlaten uit recalcitrantie en wil nu graag wel weer eens vette actie zien van de SP. Kom op!

    Reactie door kaatje — woensdag 20 juni 2007 @ 0.13 uur

  50. Ben benieuwd wat de opstelling van de bonden zal zijn v.w.b. de ‘modernisering’ (haha) van het ontslagrecht. Waarschijnlijk die van een oud tandenloos vrouwke; een beetje sabbelen lukt nog wel maar bijten ho maar!
    Al 22 jaren ben ik lid van een vakbond maar de laatste jaren alleen nog maar uit nostalgie..

    Eens was ik een mens, nu nog slechts een arbeidskracht…

    Reactie door Cees — woensdag 20 juni 2007 @ 0.17 uur

  51. Wouter Bos zou eigenlijk beter moeten weten, want hoe lang is al niet het proces van ‘modernisering’ van de PvdA gaande? Tot nu toe heeft dat voor die partij en ook voor Bos zelf erg weinig vruchten afgeworpen.

    Als moderniseren betekent het komen tot verstandige afwegingen die op de steun en sympathie kunnen rekenen ook van je eigen achterban dan is hier sprake van een modernisering die in de versnelling achteruit wordt doorgevoerd.

    Maar los hiervan, het woord ‘modernisering’ te gebruiken in de context van de plannen om het ontslagrecht te versoepelen, is natuurlijk een vorm van pure semantische misleiding. Het zou betekenen dat het ontslagrecht zoals dat nu bestaat in feite ‘primitief’, ‘achterhaald’ of ‘verouderd’ is. Maar waarom zou het beschermen van werknemers voor het zomaar worden ontslagen door hun werkgever ‘primitief’, ‘achterhaald’ of ‘verouderd’ zijn? Dit kabinet wil toch juist dat mensen zo veel mogelijk aan het werk blíjven?

    En waarom zou het kabinet, als het dan toch zo nodig de ontslagbescherming wil ‘moderniseren’ niet eerst eens beginnen met het ‘moderniseren’ van, laten we zeggen, de wachtgeldregeling voor oud-ministers, staatssecretarissen en Kamerleden? Ik zou zeggen dat díe juist aan vervanging toe is, iets dat op een lijst mag komen om hoognodig eens te ‘moderniseren’.

    Begin het moderniseren op zaken als deze specifieke wachtgeldregeling die, afgezet tegen het criterium van politiek-maatschappelijke verdiensten, aan alle kanten rammelt. In plaats van aan iets dat in de opinie van de beleidsmakers schijnbaar net iets té degelijk en solide in elkaar zit, te gaan morrelen, onder het mom van ‘modernisering’.

    Reactie door David Tompot — woensdag 20 juni 2007 @ 0.39 uur

  52. @48 Kaatje

    Waren Bos en Rouvoet maar wat meer recalcitrant. Verlieten zij maar hun opdrachtgever. Dit zou hen sieren!
    Wat een vertoning weer vandaag! Gegijzeld!
    Die stropdas van Bos…! Jarenlang vanuit de oppositie had hij er geen om. Alsof hij wilde suggereren dat hij een man was voor het gewone volk. Ziedaar….te pas en te onpas draagt hij die das. Niets mis met een das, maar wanneer het Wouter Bos betreft is dit wel heel illustratief. Beter had hij gekozen voor de SP-bandana, dan had dit land beter afgeweest!
    Wouter is een poser.
    Balkenende van nature een loser.
    Rouvoet is still ignorant.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 20 juni 2007 @ 0.42 uur

  53. In de arbeidsrechtelijke wereld heeft de werkgever al de meeste macht. Goed werknemerschap is nu nog wel mogelijk. Goed werkgeverschap is nu op veel plaatsen al niet meer mogelijk. Ik denk hierbij aan de flexwetgeving. Werknemers zijn (als ze ingehuurd worden bij een uitzendbureau) wegwerp-krachten.
    vakantiegeld word niet uitbetaald, bij ziekte word er niet doorbetaald, enz enz.

    En de arbeidsinspectie? Die hoeft niet te komen (aldus onze minister van sociale zaken en werkgelegenheid. Ze moeten volgens Minister Dommer naar de rechter toestappen. http://rood.sp.nl/bestuursblog/2007/05/25/donner-ziek-of-flexwerker-ga-maar-naar-de-rechter/

    Wat moet er dan versoepeld worden?
    Moet het de werkgever nog makkelijker gemaakt worden?

    Reactie door Mark — woensdag 20 juni 2007 @ 1.26 uur

  54. Ik zie het somber in. Nu ben ik altijd iemand geweest die Den Haag één grote warboel vind van mensen die buiten de maatschappij staan. Een stelltje zelfverbeteraars. En nu hebben we twee economen aan de top. We ze zullen het bedrijfsleven eens een handje helpen.
    Als zij nu een ex-WAO’er aan het werk zetten en hem vervolgens nadat de subsidie is ingetrokken na een bepaalde tijd hem te kennen geven dat het toch niet een goede keuze was. Hem op een goedkope manier kunnen dumpen. De Man met 10.000 euro per jaar. moet ook nog eens zichzelf dubbel zien te bewijzen. Om daarna weer thuis komen te zitten. en beetje bij beetje in de sociale dienst te belanden en vervolgens verplicht arbeid te verichten voor weet ik wie. Nee je zou maar wat mankeren of gaan mankeren. Ze zijn weer eens Asociaal bezig. maar ach. Jonge krachten zijn goedkoop en daar kan je weer snel vanaf als ze met hun studie klaar zijn VMBO’ers kunnen dan door hun bedrijfsgerichte opleiding nergens meer terecht. Omdat zij niet de juiste algemene opleiding hebben. de leeftijdsgroep 35 – 45 valt overal buiten en moet zichzelf berooien. Echter 45 plussers moeten 20 jaar bang zijn niet ontslagen te worden. anders geen volledig pensioen voor de gewone arbeider. En ben je ongehuwd dan zal je als een arme sloeber door het leven moeten gaan.
    vraag me toch af waarom. Nederlanders nog steeds niet wakker worden. Jan !! ik zie over vier jaar je regeringsplan te gemoed.
    Ga terug naar de beginselen van het socialisme zodat iedereen drie maal daags kan eten. we zitten met te veel armoede en daar word niets aan gedaan. ach daar mee kunnen we economisch toch niets mee.

    Reactie door Jan.Willem — woensdag 20 juni 2007 @ 4.55 uur

  55. Als Balkenende zijn ware gezicht laat zien inzake de versoepeling van het ontslagrecht, zijn dan de rapen gaar?

    En stel dat die door W. Bos zo mooi genoemde modernisering er werkelijk komt?
    Leuk voor die enorme massa CDA stemmers die ook maar “gewoon” werknemer zijn. Die zullen zich de volgende keer wel bedenken om weer op het CDA te stemmen.

    Was het maar waar!

    Het zijn net honden die een schop van hun baas krijgen en daarna al kwispelend zijn hand likt.

    En de PVDA stemmers? Ach, dat is een aflopende zaak.

    Ik hoop dat ik mijn weddenschap alsnog ga winnen.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 20 juni 2007 @ 6.42 uur

  56. ik ben benieuwd wat die participatietop op zal leveren voor de werknemer,ik ben bang dat het een uitholling wordt.Daarom hoop ik dat de vakbond FNV zijn poot stijf houdt,zoniet dan is er maar een mogelijkheid en dat is,dat dan al deze FNV leden lid van de SP worden.waardoor deze partij de grootste van nederland wordt,en al die (kontenlikkers-draaiers-graaiers)bij de volgende verkiezingen af te serveren.lidmaatschap van de FNV is hoog, lid worden van de SP is vrij laag,en jou mening wordt verwoord in de tweede kamer.

    Reactie door jack — woensdag 20 juni 2007 @ 8.44 uur

  57. Goeden morgen vrienden SP.

    Gandalf@55 helaas beste kerel maar je gaat het verliezen, want dit lachwekkende ontslagversoepeling is reeds geheel door de caroussel.
    Voor de vorm wordt nog veel geleuterd, maar ondanks protesten van de vakbonden gaat het gewoon door en zijn het de werknemers die aan het kortste eind trekken.
    Je moet maar zien hoe het gespeeld wordt, er komen veel voorstellen die niet door de beugel kunnen, en tenslotte is er zoveel water bij de wijn gedaan dat het gedrocht dat dan wordt aangenomen een nederlaag is voor de arbeider, daarvoor komt voor de vorm als tegenprestatie een dagje meer vrij, of iets dergelijks in de plaats.
    En dan wordt juichent verkondigd dat beide partijen er zijn uitgekomen.

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 20 juni 2007 @ 8.50 uur

  58. Dit land word niet meer geregeerd door een democratisch gekozen regering, maar door het kapitaal oftewel de werkgevers, die allen in de Quote 500 terecht willen komen ten koste van alles en iedereen.De loonstop van afgelopen jaren voor laagstbetaalden, de flexwet, de grenzen open, ontslagversoepeling; alles om de werkgevers loonslaven in dienst te kunnen laten nemen en mensen die te oud en te duur zijn als wegwerpartikelen van de hand te kunnen doen.
    Alles onder de leugen dat het beter is voor de economie en mensen uit de uitkeringen aan het werk komen.
    Dat deze mensen linea recta de schulden in gejaagd worden met salarissen tussen 1100 en 1200 netto is niet van belang.
    De machteloosheid onder werknemers is groeiende.
    Het enige machtsmiddel wat straks voor het volk overblijft is massaal staken en in opstand komen, want op welke manier je ook stemt, voor regering, parlement, grondwet enz. de uitkomst word toch genegeerd door “rijke” machthebbers.
    Wat mij betreft mag alles accuut instorten, ik wens niet meer te leven in een maatschappij die gedomineerd word door hebzucht,materialisme,egoisme,onrechtvaardigheid en totale gewetenloosheid.
    Binnen een aantal jaren zal een hogere macht ingrijpen en zal onze zogenaamde verloederde beschaving weggevaagd worden en de balans rechtgetrokken worden. hopelijk zullen er nog mensen overblijven om weer opnieuw te proberen het ‘juiste’ te creeren.

    Reactie door gonzo — woensdag 20 juni 2007 @ 9.10 uur

  59. Wattenstaafie

    Dat heb ik allemaal ook laten doen door een raadsheer.
    Heb ook een gesprek gehad bij het UVW.
    Het CWI heeft het ontslag niet gehonoreerd.
    Door deze ontslag procedure is wel mijn werkzaamheden minder leuk geworden. Ben noodgedwongen ´veranderd´ van werkplek.

    Reactie door anoniem — woensdag 20 juni 2007 @ 9.22 uur

  60. Hè hè eindelijk een reactie vanuit de vakbewegingen…..

    ….Bonden: ontslagrecht geen thema
     
    FNV Bondgenoten wil niet praten over versoepeling van het ontslagrecht. Het is een onderwerp op de participatietop die het kabinet op 27 juni houdt met de werkgevers en werknemers. Ook vakbond De Unie heeft het voorstel afgewezen.
     
    Volgens FNV-voorzitter Van der Kolk gaat ontslag over het lozen van mensen en participatie over mensen aan het werk houden. Hij noemt het flauwekul dat mensen gemakkelijker werk krijgen als het eenvoudiger wordt hen te ontslaan.
     
    Het kabinet wil de ontslagvergoeding voor hogere inkomens beperken en de rechter een minder grote rol geven bij ontslagen…

    Ik mis alleen de naam van Agnes Jongerius in dit geheel, … mischien toch aan het lobbien voor een nieuwe baan ????

    Reactie door Pool — woensdag 20 juni 2007 @ 9.24 uur

  61. Nederlndse arbeider tegen dumpprijzen ; je pleurt ze eruit , mooi de re-intergratiebderijven die er ook nog eens een graantje in mee-pikken zonder resultaat : oh meneer/mevrouw is deperssief : mooi dan kan de psych ook nog een graantje pikken en dan YES :u wordt tewerkgesteld als PAPIERprikker ; dan kan u met uw bijstanduitkering de gemeente-ambtenare beconcuren door slechte en goedkopere middelen en op zondag ook nog te werken :Oh u weigert : YES geen uitkering !
    Mooi zo ben je de Nderlndse arbeider weer terugbrengen waar deze behoort : GROUNDE-ZERO ; Oh niet te vergeten ; tijdens het Papierprikken ben je ook verplicht te solliciteren : wat het je nodig een CV met pofiel : mooi dan kan je dus ook de laatst opgedane ervaring opnemen in de CV : dat staat wel heel mooi ;daar trek je wel een werkgever mee aan : Dus niet !

    Reactie door Fred — woensdag 20 juni 2007 @ 10.14 uur

  62. Wouter Bos is niet meer de PvdArbeid maar de PvdWerkgevers!

    Reactie door Joke — woensdag 20 juni 2007 @ 10.16 uur

  63. Och, de SP laat zich ook dit keer met een kluitje het riet in sturen. Ik had beter verwacht. Leuk al dit geklaag, het vult op z’n minst dit weblog maar de heren van de regering doen toch wat ze willen. En wij? stonden erbij en keken ernaar. Op naar het volgende beklag. ‘t is maar hoe je de tijd omkrijgt.

    Klinkt negatief en is het ook. Wat een heisa iedere keer en wat is het einde van de rit? je wordt er moe van van al dit gerommel met dit kabinet. Rijken worden rijker en de armen treffen zich op de hei, hutje 13.

    Reactie door Brombeer — woensdag 20 juni 2007 @ 10.31 uur

  64. Ontslagbescherming is een zogenaamde institutie op de arbeidsmarkt (net als het minimumloon bijvoorbeeld). Dit zijn een soort reguleringsmechanisme om de markt te sturen. Dit is uitermate belangijk, aangezien de markt van nature niet eerlijk is. We moet daar dus erg zuinig zijn.
    Ik zie wel in dat de huidige ontslagbescherming niet gunstig is voor mensen die langs de kant staan – met name jongeren. Voor het afbreken van een institutie komt doorgaans echter geen nieuwe in de plaats. Met andere woorden: als ontslagbescherming wegvalt zullen ouderen hun baan verliezen, maar jongeren zullen ook niet zomaar een vaste aanstelling krijgen. En die ouderen moeten maar afwachten of ze nog aan de slag komen.
    Principieel vind ik dat je je als werkgever aan een werknemer verbindt. Je moet een goede reden hebben om een werknemer te ontslaan. De kern van het ontslagrecht moet blijven dat dat getoetst wordt.

    Mij is niet helemaal duidelijk wat de kabinetsplannen nu zijn, maar ik heb ook het idee dat ‘modernisering’ gelezen moet worden als ‘afbraak’ of iets dergelijks.
    De ideeën om de ontslagvergoedingen enigszins te beperken en te maximeren vind ik wel een goed idee. Ik kan me ook voorstellen dat de procedure eens wat vereenvoudigd wordt. Maar ik ben benieuwd wat er nog volgt.

    Reactie door Jeroen G — woensdag 20 juni 2007 @ 10.34 uur

  65. vijfenvijftig berichten doorgelezen en allemaal waar wat er staat. Wat is daar nog aan toe te voegen. Ik denk dat het tijd wordt om concreet te worden en verder te discussieren over, hoe het “probleem” van de “oudere” loyale werknemer opgelost moet worden. Ikzelf (49jr)zit na 27 jaar op een schopstoel. Mijn visie is dat aanpassing van de ontslagvergoeding nog niet zo slecht is, maar dat voorwaarden waarop dit gaat gebeuren niet kloppen. De latende werkgever moet ervoor zorgen dat je weer aan de bak komt. Hij gebruikt daar maar zijn netwerken voor. Als je zelf na de WW periode nog steeds geen werk hebt, wordt alsnog het verschil betaald tussen het voorgestelde max. 90.000 tot de huidige kantonrechtersformule. Dit is geen politieke oplossing maar een eerlijk oplossing. Zo creeer je uiteindelijk een goede overgang naar een flexibele arbeidsmarkt waarin mensen gemakkelijke kunnen worden aangenomen.

    Reactie door Tjibbe Deinum — woensdag 20 juni 2007 @ 10.44 uur

  66. Gossie, ik dacht dat de afbraakpolitiek geremd zou worden met het nieuwe pvda gedrocht.
    Niet dus, de SP heeft te zijner tijd als ze eindelijk de grootste partij van Nederland zijn een berg opbouwwerk te verzetten om dit land weer humaan en rechtvaardig te krijgen.

    Reactie door Sinne — woensdag 20 juni 2007 @ 10.52 uur

  67. Arme kiezers die op de PvdA hebben gestemd omdat zij nog geloofden in de solidariteisgedachte van deze “sociaal democratische” partij….

    Met zulke kameraden heb je geen vijand meer nodig.

    Reactie door Joost — woensdag 20 juni 2007 @ 11.11 uur

  68. de vakbonden roepen nee!

    dat betekent dus dat ze heel snel door de bocht gaan. Ooit heb ik ergens in de jaren tachtig eens gestaakt omdat het onderwijspersoneel een korting op het salaris zou krijgen van 1,65 %, na veel herrie gingen de bonden toen akkoord met een korting van 1,85 % ! Juist ja, nog slechter als het vorige voorstel. sindsdien voor mij geen vakbond meer!

    De zaak is heus al verkocht. in plaats van er niet over te willen praten krijgen we weer; “dit was het beste wat we bereiken konden”.

    En de pvda achterban van het FNV gaat wel weer akkoord, want heilige wouter weet wat er goed voor ons is!

    Reactie door ipuntje — woensdag 20 juni 2007 @ 11.40 uur

  69. Jawel , ipuntje ; het is voor de FNV-topbestuur ook heel moeilijk om uit de zachtopgevulde bureau-stoelen te komen en achter dat veilige bureau een ECHT na te denken !
    Ook het Top-bestuur staat geheel los van de werkvloer ; dat is het gevolg dat deze top ook bang is een leuke baan in de toekomst te verkrijge : zie Kok , zie de GEUS ,…..alle in een opbouwende lijn naar een nog leukere baan .
    Om als Ijzervreter in een vakbond je eigen op te stellen betent eigen ramen ingooien .

    Reactie door Fred — woensdag 20 juni 2007 @ 11.53 uur

  70. De PvdAfbraak zit eventjes in reserve banken uit te rusten van het afbreken van de verzorgingsstaat en als zij zich voorbeeldig gedragen, mogen zij over vier jaar weer meedoen, de flapdrollen.
    De neuzen zijn allang geteld, de ontslagbescherming gaat door, tenzij de vakbeweging de strijd durft aan te gaan.
    In de boeken staat beschreven hoe te handelen, daar de vakbeweging die materie vergeten is.
    Zo niet dan kan die club zich beter opheffen, want wat er overblijft is het helpen bij het invullen van de belastingpapieren, de stumperds.
    Laten wij eventjes stilstaan, dat de SP niet te voortbarig met de PvdA aan tafel is gaan zitten, dan had de SP heel wat geloofsgenoten verloren. Door de PvdA drijven wij af naar de 19e eeuw, en waarom?,
    omdat zij verblind zijn door de superstaat, dat Europia heet. Proletariër aller landen pas op uw zaak!

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 20 juni 2007 @ 11.59 uur

  71. @ 70

    Voor hen die het niet begrijpen, ik bedoel
    het opheffen van de ontslagbescherming gaat door.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 20 juni 2007 @ 12.03 uur

  72. @ 69 Fred,

    En er zijn andere manieren om mensen te ontslaan. Daarbij stelt het FNV zich meewerkend bij op. Als iemand in het water ligt te spartelen wacht je tot hij verzopen is en dan bel je de politie en ambulance en daarna gooi je nog en rubberbootje in het water. Heb je toch je eigen straatje schoongeveegd. Dat is de vakbond FNV ten voeten uit!

    Reactie door L'écologiste — woensdag 20 juni 2007 @ 12.08 uur

  73. Ontslagbescherming op de helling.
    Je weet al wat daarna komt:
    Mensenrechten op de helling!

    Net

    Reactie door net — woensdag 20 juni 2007 @ 12.20 uur

  74. modernisering ontslag bescherming,in wiens voordeel,werknemer of werkgever.
    leven is veranderen,maar ontslag is ontslag,de criteria kan aangepastworden.
    het zijn de werkgevers die hier happig op zijn,dat kan dus niet in het voordeel van de werknemers zijn.
    het zal we weer met europa te maken hebben

    Reactie door hw.rademaker — woensdag 20 juni 2007 @ 12.43 uur

  75. @ 35 36 Bas

    Onze Democratie is door en door Ziek.

    Ik heb het eergisteren nog iemand op dit log verweten : Dat hij door de symptomen het bos niet meer ziet.

    Sinds Fons Sporen werd aangeklaagd voor sexueel misbruik van minderjarige jongens is de kwestie Demmink bekend. Sporen wist uit ervaring precies de duistere wandelgangen van Demmink. Hij lekte informatie aan de Gaykrant die overigens professioneel werd gesmoord.

    Vanaf die tijd is naar mijn mening overweldigend veel bewijslast omtrent Demmink bekend bij onze overheid. Vervolging zou evident zijn. Toch gebeurde er helemaal niets en is promotie van Demmink sinificant.

    Je moet je afvragen : waarom durft de overheid deze man niet te ontslaan en te vervolgen ?

    Het antwoord is overduidelijk chantage; Demmink weet veel onoorbare dingen over de top in onze overheid en politiek.

    De overheid beschouwt het ontslaan en vervolgen van Demmink als staatsgevaarlijk.

    Ook in de Dutroux kwestie werd gesuggereerd dat mensen in de top van de belgische overheid en politiek betrokken waren. Veel dubieuze gebeurtenissen zijn nooit opgehelderd en zie :

    ze zijn overgegaan tot de orde van de dag.

    Tijd heelt alle wonden maar laat in deze de democratie bloedend gedegenereerd achter.

    Reactie door ACE — woensdag 20 juni 2007 @ 12.47 uur

  76. luister nu ook even naar stand.nl

    Reactie door Tuur — woensdag 20 juni 2007 @ 13.04 uur

  77. pfff, ontslagrecht versoepelen dat is helemaal niet nodig! Kijk maar bij Sellform, heffen ze een BV op en starten een nieuwe met dezefde mensen, dezelfde materialen, etc. maar dan met een aantal “dure” mensen met veel ontslag recht minder! kijk maar eens op

    http://www.brabantsdagblad.nl/sellform

    http://www.bendevan8.nl

    gewoon een goedkope reorganisatie! helemaal niet nodig dus versoepelen!

    Reactie door Muts — woensdag 20 juni 2007 @ 13.08 uur

  78. Van der Vlies diende gisteren als laatste een motie in. Die was erop gericht orde te scheppen in ons democratisch proces.

    Helaas heb ik het debat niet afgezien, weet iemand of deze motie is aangenomen ?

    Een uurtje debat in de kamer zoals gisteren kost zo’n € 20.000,-. Daarbij werd naarstig getracht inzicht te krijgen over de positie van het kabinet straks in de participatietop omtrent het ontslagrecht.

    Dat inzicht wilde het kabinet niet geven. Een uurtje later werd die positie via het ANP beschamend bekend.

    Het kabinet heeft op voorhand een deal gesloten waarbij de ontslagvergoeding wordt gemaximeerd tot 1 jaar salaris en de gouden handdruk gemaxinmeerd tot € 90.000,- in ruil voor een uitgebreide inspanningsverplichting van de werkgevers om voor scholing zorg te dragen.

    Een desastreus compromis; het tast de werknemersrechten fors aan maar bevordert de arbeidsflexibilliteit en de daarmee gepaard gaande economische dynamiek slechts zeer beperkt of misschien wel negatief.

    Indien de inzet over het ontslagrecht in de kamer bespreekbaar was geweest, hadden alle pro’s en con’s aan de orde kunnen komen.
    Wellicht hadden er opties geopperd geweest, bijvoorbeeld ;

    De werkgever wordt bij ontslag verantwoordelijk voor nieuw werk van zijn ontslagen werknemer IPV een afkoopsom zoals nu. Je maakt het dan tot een self fullfilling profecy met een ongekende dynamiek. ( het conservatieve standpunt van de SP over het ontslagrecht is naar mijn mening onverantwoordelijk dogmatisch ).

    Dat JPB niet over de inzet wilde praten omdat hij zijn onderhandelingspositie niet wenst te schaden, toont eens te meer zijn onkunde, zijn gebrek aan staatsmanschap.

    Zoals gezegd is het aanstaande compromis desastreus maar wat erger is ; het is ondemocratisch tot stand gebracht. De kamer is het recht ontnomen mee te discussiëren en oplossingen aan te dragen. Formeel wel democratisch maar wezenlijk voor deze tijd zeker niet.

    Gevolg : een nog grotere afstand tussen politiek en het volk. Het volk zal dit compromis met afgrijzen gadeslaan.

    Van der Vlies heeft de impasse tussen politieke formaliteit en de benodigde politieke pragmatische doelmatigheid feilloos bloot gelegd en daarmee ook meteen de foute keuze van JPB tussen deze twee.

    Sorry, het is geen onwil van mij en ik zou willen dat het anders was maar JPB is niet bekwaam voor de functie die hij uitoefent en dit is niet de eerste keer dat dit tenenkrommend zichtbaar wordt.

    Reactie door ACE — woensdag 20 juni 2007 @ 13.21 uur

  79. Tweede Kamerdebatten schrappen !.

    Ik heb een hekel aan mensen die het precieze, het accurate en het consistente predikken vanwege het precieze, het accurate en het consistente alléén.

    De daarvoor gebruikte termen en slogans als; afspraak is afspraak, niet links niet rechts maar recht door zee, alle neuzen dezelfde kant op, enzovoort typeren voor mij de sprekers als compulsieve tirannieke dogmatici.

    Niks aan de hand natuurlijk immers het zal de wereld een zorg zijn wat ik denk.

    Maar dat ligt anders in het geval van Gerdi Verbeek. Zij heeft alle oog verloren voor de wezenlijkheid van het debat in de tweede kamer. Zij dwingt minitieus accuraat de formele procedures af en verliest daarbij de wezenlijkheid van het debat volledig uit het oog.

    Het tweede kamer debat gisteren verwerd tot een formele levensloze ondynamische vertoning. De kern van discussies kan eenvoudigweg niet gehaald worden door de tirannieke leiding van dit dictatortje. Interrupties konden gewoon met een niet ter zake doende cliché worden afgedaan want de interrumpeerder mocht geen tweede keer naar de microfoon grijpen. De kamer monddood gemaakt door een Pvda dictatortje.

    Alhoewel Femke niet wist hoe ze het moest verwoorden, vroeg Halsema feitelijk aan de kamervoorzitter of het staatskundig wel correct was dat het kabinet geen antwoord wilde geven op hun ontslagvergoedingsinzet.

    Ik durf wel te stellen dat de ontslagbescherming is verkwanselt door de onbekwaamheid van zowel JPB als kamervoorzitter GV. Alleen van der Vlies had door wat er gebeurde.

    Als er geen doordringende interactie mogelijk is in de tweede kamer moeten we de tweeede kamerdebatten maar schrappen. Het heeft dan geen nut.

    Reactie door ACE — woensdag 20 juni 2007 @ 14.08 uur

  80. @24 Ouwe Dirk ik leg me volledig naast je
    neer. Is niet zo moeilijk want ik lig toch al
    bijna de gehele dag horizontaal. Maar voordat
    ik geacht wordt hier nadere uitleg over te
    verstrekken: jouw visie zal door velen hier
    gedeeld worden, me too!
    @70 + @71 d’olle Henk, jammer dat de eindcon-
    clusie moet zijn dat vooraleerst de PvdA géén
    PK genoeg had om te leren ‘bundelen’, dat zal
    ze dus bunders aan politiek terrein gaan kos-
    ten. Mijn hoop is, zoals het nu gaat, dus ver
    vlogen en tevens mijn kansberekening van het
    voorjaar, ‘dat de SP deze zomer áánzienlijk
    meer zetels zal gaan vergaren’ hoe langer hoe
    meer duidelijk worden. Daar kan ik zeker niet
    rouwig om zijn. Niet dat Barometerpeilingen
    ‘heilig’ verklaard worden door mij, maar ook
    vandaag deed ik er weer een steelse blik naar
    en maakt verbázen langzaamaan plaats voor een
    zéker weten. Als het zo doorgaat, gaat de elite het afleggen tegen autodidact in deze
    wereld en vervult me met een zonnig humeur!
    Overigens moet het ‘volk’ niet de kans lopen
    zich te verrékken omdat de Overheid zich ver-
    rékent!
    Deze Overheid grotendeels tijdens de school-
    jaren groot gebracht met een muzikale AbbaKus
    is voor het reces mogelijk voorzien van een
    abacus, om ook daarop eens te proberen een
    ‘klinkend’ geluid te voorschijn te toveren!
    Mamma Mia, wat een tijd was dat! Maar nu?

    Wat krijgen we nu? Baby’s, peuters en kleuters wordt op uiterlijk 4jarige leeftijd
    ONTSLAG AANGEZEGD naar…..(?)……….:
    ‘de grote mensenwereld’.
    Het begin van de ónthechting en vragen om con
    flictstoornissen aan álle kanten.
    Kinderen ook op de vrije woensdag middag,
    niet meer met één van de ouders, naar de bieb, een boodschapje (leren) doen, even naar
    een zieke buur, of op bezoek bij familie?
    Op de vrije middag zélf een hobby uitoefenen
    of even helemaal tot rust komen?
    Kinderen naar school van 9 tot 5 uur??????
    Noemen we dat ‘bescherming’? Welnee, ook ou-
    ders zijn straks van zoveel mogelijk verant-
    woordelijkheid ‘ontslagen’ en ZIJ worden daar
    in beschermd.
    Vraag dus ook niet aan de kinderen/jongelui
    wélk programma zij tussen 17.00 en 19.00/22.00 uur mogen/moeten door roetsjen!!!
    Daar zou ik vandaag de meeste áttentie aan
    willen besteden! Wie kinderen wil, moet zich
    realiseren die vanaf het 4e jaar geïnterneerd
    te weten voor het grootste gedeelte van de
    dag: het zijn straks de Staats Fokkerijen die
    door de status van de marktwerking worden be-
    paald! Tel uit je winst, als je tenminste al
    tot 10 weet te téllen!
    Zonniger dan zonnig zou de toekomst niet kun-
    nen zijn? Wél dus! Althans, niét zó!
    Kijk mij eens bloeien en zo gun ik het ieder-
    eens kinderen ook! Groetjes! Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 20 juni 2007 @ 14.16 uur

  81. Modernisering van het ontslagrecht.

    Daar had men vroeger in de tijd van onze grootouders ook hun bedenkingen over.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Rat.jpg

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 20 juni 2007 @ 14.27 uur

  82. Vies ventje

    Ik vond dat Mark Rutte gisteren vanuit zijn optiek de tekortkomingen van het kabinet feilloos en humorvol verwoordde. Naar mijn mening was hij de Man of the Match. Ik heb het dan over vakmanschap natuurlijk.

    Wilders bracht de kwestie Livestro te berde.

    Buitenhof heeft er goed aan gedaan zijn contract niet te verlengen. Zijn column’s waren inderdaad van onvoldoende kwaliteit en de daarin verwoorde opinie nietszeggend.

    Het getuigt slechts van slapte en lafheid om later de Telegraaf om persoonlijke redenen te misbruiken en je verhaal te halen.

    Misschien dat Livestro hiermee wat beter inzicht heeft gekregen wat nu eigenlijk de ontslagbescherming inhoudt. De normale mens heeft met de kern dit soort ontslag dagelijks te maken en vecht dat netjes en eerlijk uit met zijn werkgever of accepteert gelaten zijn lot. Maar verlaagt zich niet tot eigenlijke moddergooierij.

    Kan rechtse Joshua wellicht een inhoudelijke column doen in de Telegraaf over onze ontslagbescherming in context tot oneigenlijke ontslagredenen ?

    Wat dit alles met Rutte te maken heeft ….

    Niets.

    Reactie door ACE — woensdag 20 juni 2007 @ 14.35 uur

  83. http://www.volkskrant.nl/binnenland/article437255.ece/Gouden_handdruk_aan_banden

    Niet verkeerd toch? Minder gouden handdruk bij wanprestatie. En als erdoor ook nog eens meer ‘outsiders’ aan de bak komen, prima. Ik denk dat het voor velen goed uit kan pakken, mits behoudzaam ingevoerd, met de juiste maatregelen.

    Reactie door Ellen — woensdag 20 juni 2007 @ 15.23 uur

  84. Wordt het niet eens tijd een nieuwe vakbond op te richten?
    Wie voelt zich nog vertegenwoordigd als werknemer door het FNV of CNV.
    Ik niet in ieder geval, ben er vaak op achteruitgegaan door CAO akkoorden die de vakbonden hebben afgesloten. Niet dat ik er steeds maar op vooruit moet gaan, ben zelfs beried iets in te leveren als het ook echt voor een GOED doel is. Ik ben niet bereid dingen IN TE LEVEREN om de lage winst (winst is nog geen velies toch?) die een bedrijf maakt te vergroten.
    Wat te denken van de SV (Socialistische Vakbond)?

    Reactie door Remco — woensdag 20 juni 2007 @ 15.32 uur

  85. Wanneer is het genoeg?

    Wanneer komen mensen weer eens op voor zichzelf. Wanneer stoppen ze de afbraak van de sociale zekerheden, door onze grootouders en ouders verworven. Wanneer vormt het volk weer eens een machtsblok en laat zij zich gelden. Alles wat de kabinetten Balkenende heeft afgebroken blijkt alleen goed voor de werkgevers en de Multi-Nationals. Het volk heeft het nakijken. We worden tegen elkaar uitgespeeld zodat solidariteit en mensheid verdwijnt binnen dit land. Ik geloof niet snel in complotten maar ik zie er hier toch echt een. Nadat de vakbeweging vakkundig de nek is omgedraait kunnen de heren politici doen met ons wat zij willen. Achter de schermen worden de mooiste baantjes belooft, en dat alles om ons land en de wereld om te vormen tot een groot markwerkend fenomeen. Moderne slavernij noem ik dat. Wat voor een vrijheid hebben we nog over? Kunnen we nog beslissen hoe we ons leven in willen richten? Werken is goed voor alle mensen, want je werkt om te kunnen leven. Maar we leven toch niet alleen om te werken? Moedwillig is de sociale cohesie in dit land kapot gemaakt. Wat rest is een gevoelloze en egoistische maatschappij, waar het recht van de sterkste teld. Ook ik begin er schoon genoeg van te krijgen, maar ben en voel me machteloos. Alleen is maar alleen. Mijn mening teld niet en wat kun je eraan doen, hoor ik iedereen zeggen. Als we zo blijven denken dan hebben we spijt als het toch al te laat is. Ik roep de SP op om hier een voortrekkersrol in te vervullen. Er zijn genoeg mensen die op willen komen voor hun rechten. Dus AUB SP mobiliseer ons en wij zullen achter jullie staan. Wij willen ons land terug en weer echte Democratie.

    Reactie door M.van.Doorn — woensdag 20 juni 2007 @ 15.46 uur

  86. Ontslag is weer ontdekt als stok achter de deur. Arbeidersmensen in een volksbuurt trappen helaas graag in de valkuil van valse saamhorigheid dat door de overheid per door haar gespekt patronaat wordt gekweekt: Wie werk houdt is voorbeeld, wie ontslag krijgt wijt dat aan zichzelf. Aan domme mensen wordt per propaganda voorgehouden ontslag opnieuw als schande te zien, zo zullen die vanzelf hun collega die anders is (homo of islamlievend bv.), of terechte kritiek heeft op de werkgever, verraden. En de ontslagene zal zich bij elk sollicitatiebezoek bij een andere werkgever tot in lengte van zijn dagen moeten verantwoorden waaròm hij ooit ontslag kreeg. Ziedaar een van de pijlers van fascistisch corporatisme, strooi het giftige zaad van de angst, hanteer een systeem van straf & beloning en het volk werkt voor de zich volzuigende kapitalist.
    Zoals het Sintfiguur al zei: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roede.

    Reactie door Haq — woensdag 20 juni 2007 @ 15.50 uur

  87. @86 Haq

    precies,net zoals in de middeleeuwen,je bekeerd je tot, of je word gestraft.

    en we weten wel hoe dat toen ging…

    Reactie door iew — woensdag 20 juni 2007 @ 16.06 uur

  88. 25 g,jonker.
    Dat mens deugt niet. Maak je daar niet zo druk over. Zelfs de ons vijandige pers weet Agnes te waarderen. De PvdA en NOVA zijn druk bezig om de eenheid in de SP-fractie te ontregelen. Het is mijn inziens goed dat Jan niet te vroeg terugkeerd naar de kamer, want dat zou uitgelegd worden als een motie van wantrouwen tegen de andere Fractieleden.

    Reactie door Harry Scheltema — woensdag 20 juni 2007 @ 17.22 uur

  89. @ Bas (35 en 36):

    Het is inderdaad schandelijk dat het ministerie van judtitie deze zaak steeds “met de mantel der liefde” blijft bedekken. Ieder normaal mens zou al lang op non-actief zijn gesteld. Deze beerput stinkt enorm.

    Vandaag staat in De Telegraaf o.a. te lezen:
    “Een voormalige Turkse politiefunctionaris beweert dat hij tijdens een bezoek van de topambtenaar (d.i. Demmink, OM) aan Turkije opdracht kreeg ‘een minderjarige jongen voor hem te ronselen’.
    De functionaris was naar eigen zeggen belast met de beveiliging van buitenlandse diplomaten en zou in het midden van de jaren negentig van hogerhand het bevel hebben gekregen om de Nederlander te ‘plezieren’. Hij heeft hierover een verklaring afgelegd.
    De Turk zegt daarin dat hij ” twee avonden achter elkaar een straatkind” ophaalde voor de topambtenaar.
    De jongen zat volgens de verklaring vast voor diefstal in een politiebureau en zou vanuit de cel zijn overgebracht naar de hotelkamer van de Nederlander in Istanboel.”

    Zie: http://www.telegraaf.nl/binnenland/65976241/_Boefje_moest_Haagse_ambtenaar_gerieven_.html

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 20 juni 2007 @ 17.42 uur

  90. @ ACE (75):

    Daarin zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Als Demmink zou kunnen chanteren, verklaart dat heel veel.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 20 juni 2007 @ 18.02 uur

  91. Meer mensen aan werk bereik je niet door
    het ontslagrecht te versoepelen maar juist door de regels aan te scherpen dit weerhoudt de werkgevers ervan massaal bedrijven over te plaatsen naar lage lonenlanden en mensen te ontslaan.
    De zaak omkeren dus en sancties voor vertrekkende bedrijven in de vorm van teruggave van verkregen subsidies en bouwgronden.
    (die momenteel ook met vette winsten worden verkocht).

    Reactie door che — woensdag 20 juni 2007 @ 18.06 uur

  92. En route voor een maatschappij waar somigen meer gelijk zijn dan andere…En te denken dat mijn groot ouders voor niets hebben kaie hard gevochten om een betje leven te krijgen…
    Apathie is worste dan barricade,zie in 10 jaar zijn wij allemaal,serf and slaaf again…
    Terug naar gevangenis,welcome to the new Dark Ages Order.
    Better?

    Reactie door gaf — woensdag 20 juni 2007 @ 18.31 uur

  93. Jammer, dat de Pvda zich inmiddels ook volledig heeft laten inpakken door de wereldvreemde, oh zo sluwe, jodukus onbenul Donner. Op justitie heeft hij indertijd al zoveel gepruts en ellende laten zien dat het onbegrijpelijk is dat hij de gelegenheid is gesteld “op herhaling” te gaan in dit kabinet. Ik hoop dat de Pvda voor het verkwanselen van de belangen van de werknemer, electoraal gezien, t.z.t. fiks de rekening gepresenteerd krijgt. De werkgevers staan op veel punten bij ontslagsituaties al heel sterk. O.a als je als werknemer een advocaat moet nemen bij een ontslagsituatie dan zijn de kosten NIET aftrekbaar bij de belastingsdienst. De door de werkgever gemaakte juridische kosten zijn echter WEL aftrekbaar.

    Reactie door Egb. — woensdag 20 juni 2007 @ 20.48 uur

  94. Als je (nog) niks wil zeggen, kom dan ook niet met nietszeggende termen aanzetten als “moderniseren”. Zeg de dingen, zoals ze zijn!

    Als je de participatietop wil/moet afwachten en niet voor je beurt wil praten… Prima! Maar zeg dat dan gewoon!

    Als je het nog even niet weet en er nog even over moet nadenken… Prima! Maar zeg dat dan gewoon. Dat kan de beste overkomen – weet ik uit ervaring :) – en dat spreekt de bevolking aan.

    Tegenwoordig schijnen marktwerking, neoliberalisme, privatiseringen en meer van dergelijke dingen nogal modern te zijn. Ik vind dat persoonlijk geenszins een prima ontwikkeling, maar als dát wordt bedoeld met moderniseren… zeg dat dan gewoon. Dan weet het gepeupel, wat we aan onze vertegenwoordigers hebben.

    De politiek kan wel naar het volk willen luisteren, maar het volk wil ook naar de politiek kunnen luisteren. En als ik mezelf méér dan tweemaal dubbel mag herhalen – en met excuses voor mogelijke overbodige en/of overvloedige redundantie, indien ik dit in het verleden eerder al meermalen heb gezegd: WEES DUIDELIJK!

    Als de politiek onduidelijke boodschappen brengt, komen verkiezingen en referenda neer op “Stars on Pluche”.

    Reactie door Wilbert — woensdag 20 juni 2007 @ 22.51 uur

  95. Hier is dan de bekende adder onder het gras

    …De Tweede Kamer wil opheldering van minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken over het kabinetsplan om de gouden handdruk bij ontslag te beperken.

    Op verzoek van VVD’er Atzo Nicolaï houdt de Kamer hierover donderdagavond een spoeddebat met de CDA-bewindsman…

    http://www.nu.nl/news/1122768/34/Kamer_wil_opheldering_over_beperking_gouden_handdruk.html

    Reactie door Pool — donderdag 21 juni 2007 @ 0.29 uur

  96. 93. Egb.

    De PvdA heeft zich niet door Donner laten inpakken.
    Wouter Bos is hier geen tegenstander van.
    Het PvdA TweedeKamer-smaldeel dat tegen is heeft zich overgeleverd aan het andere deel dat Wouter Bos en marktwerking gericht is.
    Bos en Tichelaar hebben de PvdA kamerleden gegijzeld en houden ze vast in een ijzeren greep. Ook de PvdA evenals het CDA hebben sterke vleugels helaas levert de ene vleugel de lijsttrekker vice minister en de eurofielen, de anderen laten zich omwille van de macht de mond snoeren.
    Wouter Bos wekt de schijn van een dualistische PvdA TweedeKamerfractie maar in feite is het een zeer strak regime.
    Bij het debat over het regeringsbeleid hebben we zelfs een Tichelaar gezien die een motie indiende die gelijk was aan het kabinetsbeleid. Waarom een motie vraag ik me dan af, hij was het geheel eens met het kabinet en wilde niets veranderen aan het beleidsplan.Hij stond het kabinet kritiekloos te verdedigen en propaganda te maken voor de PvdA. Hij is gedegradeerd tot een PR stuntman.
    De verkiezings-items zijn geen verkiezingsitems meer dus kunnen ze nu, eenmaal aan de macht, hun ware gezicht laten zien. Ze zeiden tijdens de verkiezingen wat de kiezers wilden horen om aan de macht te kunnen komen, zo ook is armoede geen item meer anders ingevuld dan de vorige kabinetten Balkenende dat hebben gedaan.
    Mijn vertrouwen in de oprechtheid van de PvdA is gedaald tot het nulpunt cq. vriespunt. Het is ijzig koud geworden.

    Reactie door Henny — donderdag 21 juni 2007 @ 10.08 uur

  97. Ik wil graag even een vraag deponeren na het lezen van de berichten; voor wie geldt de zogenaamde gouden handdruk? Alle werknemers die straks gedwongen ontslagen worden of degenen die een beter betaalde baan hebben.
    Ik geloof namelijk niet dat de gewone man van de werkvloer ook maar een cent van de desbetreffende werkgever krijgt; moet je dat maar juridisch gaan aanvechten, waar je de financiele middelen niet voor hebt en niet te vergeten zal er een dan stortvloed van dit soort zaken bij de rechter belanden en wil ik wel eens zien in hoeverre deze lieden in het complot verwikkeld zijn.
    Ook hier zullen afspraken gemaakt zijn met belanghebbenden!
    Corruptie regeert op alle niveau’s om de ondersten uit de samenleving monddood en totaal afhankelijk te maken.
    Slaven van het materialisme en het geld!
    En een ieder zal een merkteken krijgen, zonder dit teken zal niet gekocht en verkocht kunnen worden ( Openbaring ).
    Oftewel het beest van hebzucht en materialisme ( lees; machthebbers,rijken enz) bepaaldt hoe en of we ons zuurverdiende geld kunnen uitgeven. Of niet!

    Reactie door gonzo — donderdag 21 juni 2007 @ 10.17 uur

  98. De VALE -gier is neergestreken in Nederlnd : die is toch op zoek naar de niet-levende : Ook op korte termijn waarneembaar op het Binnenhof !

    Reactie door Fred — donderdag 21 juni 2007 @ 12.23 uur

  99. Na de reis van 100 dagen door het land
    durf ik rustig te beweren, Dat behalve luxe
    restaurants , Waar ik als arbeider niet kom ,
    Er alleen gesproken is met bedrijven en mensen van hoge komaf, De doelstellingen van voornamelijk bedrijven aangehoord, Betreffende
    ontslagregeling , Waar word deze voor gebruikt, Voornamelijk om maandelijks een aflossing te kunnen doen voor het [eigen] huis, Zodat je het niet hoeft te verkopen.
    en alle werk voor niks hebt gedaan. Namelijk na een scheiding, verhuizing . lease aandelen , Is het huis niet eigen bezit. Hier zou een verzekering voor moeten zijn, Ook zou voor een niet bedrijfs gerichte opleiding 10.000,
    euro beschikbaar moeten zijn .
    Betreffende loonsverhoging is voor bestuurders alles uit de kast getrokken.
    wachtgeldregelingen, Tot 30 procent meer loon. vette bonussen.
    Na jaren van stilstand en afbraak , Kerst premie. pc project. vuil werk premie. extra kosten ziekenverzekering . extra kosten vervroegd uittreden, vut premie voor niks betaald. Levenslang werken,
    Dan is 3 procent looneis toch een lachertje.
    zeker als je eigen huis weer hoger belast word. Ook zouden mensen die twee banen hebben en 40 uur hebben gewerkt minium loon over moeten houden, nu gaat dat niet op met
    hoog en laag tarief. Dan zouden er van zelf meer mensen gaan werken, dat mensen gaan emigreren is een logische actie.
    Dat alleen de unie geprotesteerd heeft, verbaasd me wel , Ik was eerst van plan om te veranderen van vakbond.Maar nu wacht ik nog.
    Groetjes.
    H van de Panne.

    Reactie door h van de panne — donderdag 21 juni 2007 @ 13.47 uur

  100. Nationaal en Internationaal het blijft politiek gerotzooi t.b.v. machthebbers gesponsord door het bedrijfsleven dat zelfs wel een paar oorlogen wil voeren om de wereld via hun politieke spreekpoppen te regeren en zich van macht en grondstoffen te verzekeren.

    Blair heeft alweer een nieuw baantje in zicht. Wist dit zoals het zich laat aanzien al toen hij zijn datum prikte om op te stappen. Uitstekend geregiseerd door Israel Amerika en Blair (Europa) m.b.t. de Palestijnen en Iran. Lang zonder dat wij het wisten door Bush en Codoleezza Rice aan hem toegezegd en besproken met instemming van Israel.
    Hij wordt diplomaat voor het oplossen van het midden-oostenprobleem als het aan Bush en consorten ligt. Dan zal Iran binnenkort wel de oorlog verklaard worden.
    The US Israel en Tony Blair als represent of the UK als vredesduiven?
    Oorlogsvoerende landen die alles oplossen (hun eigen economische belangen veiligstellen) met het geweer in de aanslag en bedreiging op de achtergrond werpen zich op als vredesstichters.
    Ik word hier ter plaatse onpasselijk van. Tony Blair wordt persoonlijk beloond voor zijn hand-en spandiensten aan de US en Israel. Europa zal ook wel instemmen die zijn allang gekocht door Israel en Verhagen zal glunderend voor de spiegel zijn volgende
    retorische toespraak oefenen.
    De oorlogszuchtigen oorlogsstartenden, vijandscheppenden als vredesduiven.
    De Ijdeltuit der ijdeltuiten neemt waarschijnlijk geen genoegen met minder en wil niet verloren gaan voor het grote publiek en de geschiedenisboekjes en op het wereldtoneel blijven acteren, dit laatste letterlijk. De man is nu eenmaal adoraat van aandacht een narcistische persoonlijkheid met theatrale trekken en als het moet schaart hij zich aan de kant van de bezetter geen enkel probleem.

    Reactie door Henny — donderdag 21 juni 2007 @ 13.56 uur

  101. En waarom denken wij dat Wouter Bos een beter mens is dan Tony Blair hierboven.
    Ze zijn immers de beste maatjes en Bos voelt zich gevleit als Blair positief over hem is, gat al jaren samen met hem gesprekjes aan en vindt Blair waarschijnlijk een lichtend voorbeeld.
    Wel houd dat in gedachten als je leest wat ik m.b.t. Blair en politiek zeg. Het is een en al gemanipuleer. Ook als ik Baroso hoor in gesprek op BBC m.b.t. de huidige grondwet.

    Reactie door Henny — donderdag 21 juni 2007 @ 13.59 uur

  102. De vale gier is neergestreken in Nederland !
    De natuur past zich aan , aan de politieke omgeving .

    Reactie door Fretje — donderdag 21 juni 2007 @ 14.31 uur

  103. Kent iemand nog het PC-Privé project van onze lieftallige overheid. Computers mochten onder voorwaarden leastingvrij worden verrekend met arbeidsdagen.

    Het werkte zo :

    De werkgever zocht een welgevallige computerleverancier uit voor de levering van de PC’s. Die kosten dan, ik zeg maat wat
    € 1000,- per stuk. Die prijs werd met de werknemer verrekend. Eind goed, al Goed,…

    De welgevallige computerleverancier kreeg een paar maanden daarna een factuur van die werkgever voor ‘verrichte diensten’ ad
    € 500,- per PC.

    Zo zal het ook gaan met de scholingsaftrek in de toekomst.

    Op het punt van het ontslagrecht ben ik het niet eens met de SP. Maar het gedrochtelijke akkoord dat er nu gaat komen is zo intens verschrikkelijk fout dat ik het SP standpunt duizend keer verkies boven JPB 4′s gekunstelde lapmiddel. Volksverlakkerij is deze aankomende deal waarbij uitsluitend en alléén maar de ontslagrechten van de werknemer zwaar worden aangetast en het bovendien geen enkel effect voor de arbeidsmarkt zal hebben.

    Reactie door ACE — donderdag 21 juni 2007 @ 15.55 uur

  104. @ 103

    leastingvrij = belastingvrij

    Reactie door ACE — donderdag 21 juni 2007 @ 15.56 uur

  105. Erger : er bestaat dan geen recht meer !

    Reactie door Fretje — donderdag 21 juni 2007 @ 16.03 uur

  106. Jacht der Bonussen = Werkgelegemheid afbraak :
    Iemand ontslaan = extra Bonus t.g.v. het feit dat de kosten zijn verminderd en dus de winst hoger is : een bepaald percentage van de winst vormt de bonus .

    Reactie door Fretje — donderdag 21 juni 2007 @ 16.08 uur

  107. Het zal door het kabinet wel weer zo gebracht worden dat wie niks te verbergen heeft ook niet bang hoeft te zijn voor ontslag.

    Reactie door Haq — donderdag 21 juni 2007 @ 18.43 uur

  108. @ 79 ACE,

    Helemaal mee eens. Geen poppenkast ophouden. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken met mensen die juist hun geld verdienen door toneel te spelen.
    Die Verbeek is een verschrikkelijk omhooggevallen mens dat (ja onzijdig) alles doet om maar te kunnen blijven zitten, m.a.w. ze doet wat haar van tevoren door JPB e WB is opgedragen.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 21 juni 2007 @ 18.52 uur

  109. Jawel , het gaat namelijk om het aantal “dienstjaren “om in aanmerking te komen van een wachtgeldregeling : hoe die jaren verstrijken heeft een ondergeschikt eis :
    Dus constant je Bazen tevreden houden .

    Reactie door Fretje — vrijdag 22 juni 2007 @ 15.05 uur

  110. POTEN AF…….van elk recht.
    geen compromissen, geen gezeur over economie.
    Wie zich,naar tevredenheid van de baas, zich in 25 jaar heeft krom gewerkt ,dient beschermt te worden.
    Geen opendoel voor een “graai-reorganisatie”.

    Reactie door tom — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.42 uur

  111. Heeft er iemand al iets van Agnes Jongerius vernomen,… of is zij ook het land verkennen binnen 100 dagen.

    Deze vakbondsvrouw had allang haar mond moeten opentrekken en moeten eisen dat er aan het ontslagrecht niet getornd wordt, en anders maar geen participatietop.

    Ik vind dat zij de plank op cruciale momenten totaal misslaat.

    Maar het zal wel weer een afspraakje zijn met draaikontje Bos zo in de trant van ….. Agnes Jongerius jij laat me toch niet vallen, door uitspraken te doen die mij kunnen schaden, hè. Ik bedoel we zijn per slot van rekening van dezelfde partij…….en wie weet de ene hand wast de andere.

    Agnes Jongerius laat ze met hun poten van het ontslagrecht afblijven

    Trek je mond eens open, laat zien dat je ballen hebt, (niet die).. je leden betalen niet voor niets, zij willen beschermd zijn tegen die ratten.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.06 uur

  112. Om een bedrijf te redden is het beter in te grijpen in de fase voor het faillissement. Die wordt belemmerd door het ontslagrecht en gebrek aan toezicht. Een koppeling hiertussen is dus van belang voor de aanstaande Participatietop, want de huidige faillissementsprocedure maakt behoud van onderneming nauwelijks mogelijk. Het percentage ondernemingen dat behouden blijft met een doorstart is hoogstens 6,3%, en niet 63-66%, zoals werd aangenomen, aldus Karin Luttikhuis aan in onderzoek waarop ze promoveert in Tilburg.

    Luttikhuis bekeek de faillissementsdossiers van alle 4.167 beëindigde faillissementen van bedrijven in 2004. Bij de weinige bedrijven die een doorstart maken, behoudt meer dan de helft van de werknemers hun baan (55,4%). Er is dus nauwelijks sprake van misbruik van faillissementsrecht met het oog op omzeiling van het arbeidsrecht. Integendeel, het arbeidsrecht kan juist faillissementen veroorzaken. Het belemmert de reorganisatie in de fase vóór het faillissement, ontdekte Luttikhuis.

    In deze fase, de informele reorganisatie, wordt een bedrijf de facto gereorganiseerd onder leiding van de huisbank. De werknemers en werkgevers staan zwak tegenover de bank en de belangen van de bank kunnen botsen met die van andere schuldeisers, alsook met het belang van de onderneming en werkgelegenheid. Bovendien ontbreekt in deze fase ieder toezicht.

    Volgens de onderzoekster is behoud van werkgelegenheid en onderneming dan ook beter te bereiken in de informele reorganisatie. Ze stelt voor een ander ontslagrecht te laten gelden en een zogenaamde stille rechter-commissaris de belangen te laten behartigen van de schuldenaar, andere schuldeisers dan de huisbank, de Belastingdienst en werknemers. Een rechter zou een besluit moeten kunnen nemen om ontslag toe te staan om de resterende werkgelegenheid en de onderneming te redden.

    Om zo te kunnen ingrijpen zou onderscheid gemaakt moeten worden tussen ontslagrecht en toezicht bij bedrijven in financiële moeilijkheden en bij gezonde bedrijven. Arbeidsrecht dat rekening houdt met de gewijzigde belangenafweging bij bedrijven in financiële moeilijkheden kan ervoor zorgen dat bedrijven beter saneren en geen gebruik hoeven maken van de faillissementsprocedure. Dat leidt tot meer behoud van onderneming en werkgelegenheid. Deze zomer verschijnt een wetsontwerp van de staatscommissie Insolventierecht onder leiding van prof. mr. S.C.J.J. Kortmann. Luttikhuis werpt daar een kritische blik op: er is geen winst te behalen door veranderingen aan te brengen in de faillissementsprocedure, maar juist in de fase daarvoor.

    Reactie door els — zondag 24 juni 2007 @ 14.43 uur

  113. els — zondag 24 juni 2007 @ 14.43
    Uw belangen en ook de focus van het onderzoek is geheel en al gericht op het voortbestaan van de bedrijven en gemakshalve koppel je in het verlengde daarvan er ‘de werkgelegenheid’ aan.
    Hiermee ga je geheel voorbij aan het feit dat bedrijven mogelijk al eerder in het kader van een reorganisatie of fusie het bedrijfsbelang zeker kunnen stellen en werknemers kunnen dumpen.
    Hoe dan ook, de stelling van het kabinet dat flexibilisering leidt tot een betere doorstroming op de arbeidsmarkt is een fabeltje. het is Nu al zo dat veel werknemers slechts aan de slag kunnen voor ‘bepaalde’ tijd, voorafgegaan door een werkperiode via het uitzendbureau bij diezelfde werkgever en vervolgens vaak verlengd met nog een contract voor bepaalde tijd. Weer anderen kunnen enkel op tijdelijke basis via een uitzendbureau werk vinden en moet het doen met een 0-uren contract. een 0- urenovereenkomst of een min-/max-contract. De werkgever heeft volledige zeggenschap over het einde van de arbeidsovereenkomst en de rechten van de werknemers zijn zowat NIHIL! Daarnaast worden vele arbeidsovereenkomsten met wederzijds goedvinden beëindigd en wordt ongeveer 95% van de ontslagverzoeken door CWI en kantonrechter gehonoreerd.
    Hoezo zouden werknemers beter af zijn met een versnelde doorstroming? Feitelijk betekent het immers dat de ene werknemer wordt vervangen door de andere en daarmee is geen extra werk gecreëerd, terwijl er inmiddels wel aan de rechtspositie van de werknemers is gemorreld, waardoor het voor velen onmogelijk wordt nog een redelijk bestaan op te bouwen.
    Het aantal fallissementen laat gelukkig een dalende lijn zien, misschien wordt het voor sommige ‘advocatenbureau’s ook eens tijd om naar ander werk uit te zien i.p.v. over de rug van hard werkende mensen hun klanten te pleasen met deze bull-shitt en daar dan het predikaat wetenschappelijk op te plakken!

    Reactie door Elsemie — zondag 24 juni 2007 @ 20.07 uur

  114. Door het versoepelen van het ontslagrecht kan men eerst 200.000 mensen ontslaan om daarna 200.000 mensen ( die bekende 200.000 van Donner) in dienst te nemen.

    Niet wetenede dat het volk weer belazerd wordt en die ratten van werkgevers de totale macht over hun werknemers hebben.

    Maar dit zal de FNV een worst wezen die 200.000 Donner werklozen kunnen mischien dan beginnen tenzij… er geen gehandicapten tussen zitten,.. tenzij er geen allochtonen tussen zitten,… tenzij er geen ex WAO-ers tussen zitten…. nee ze willen puur gezonde mensen van Arische ras.

    Reactie door Pool — zondag 24 juni 2007 @ 20.48 uur

  115. It is the coolest site,keep so!

    Reactie door Stephen — zaterdag 30 juni 2007 @ 23.08 uur

  116. Er zijn genoeg mogelijkheden om werknemers te DUMPEN ; denk maar aan reorganisatie ; opheffing bepaalde bedrijfsprocessen , producktlijnen , bewust opgezetten conflicten door managers t.o.v. medewerkers ( tegen elkaar uit spelen ) .Rotkussen laten opknappen die niet geheel bij iemands taak horen ( treiteren , pesten ,degraderen ) zonder dat dez vaak wettelijk bewijsbaar zijn ..

    Reactie door Peter — zaterdag 11 augustus 2007 @ 18.40 uur