The story of the future

In 2015 moeten alle kinderen naar school. Zo luidt de milleniumdoelstelling. ‘Save the Children heeft berekend dat dat bij lange na niet gaat lukken. In 2015, het jaar waarin de Millennium Ontwikkelingsdoelen gehaald moeten zijn, zullen nog tenminste 30 miljoen kinderen niet naar school gaan. De meeste van deze kinderen leven in conflictgebieden, aldus de organisatie.

Middels de vandaag gelanceerde presentatie ‘The story of the future’ – het is wereldvluchtelingendag – worden de cijfers inzichtelijk gemaakt.

“The Story of the Future” ‘van Save the Children laat zien welke belangrijke donoren, onder wie de Verenigde Staten, Japan, Oostenrijk en Italië, ernstig in gebreke blijven om de fondsen te verschaffen die nodig zijn om wereldwijd kinderen onderwijs te geven. Nederland is koploper wat betreft het aandeel aan hulp dat voor onderwijs beschikbaar wordt gesteld, gevolgd door Noorwegen en Zweden. Uit de presentatie blijkt echter ook dat de fondsen die wereldwijd nodig zijn voor die landen die het het hardste nodig hebben, sinds 2004 eerder afnemen dan toenemen. (Save the Children)

Hier te bekijken.

Save the Children

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 20 juni 2007 :: 11.28 uur

22 Comments

22 reacties

  1. GEEF ONDERWIJS AAN DERDE WERELD VIA OPWINDRADIO’S
    Nederlandse zou een wereldwijd plan moeten lanceren voor radio-onderwijs aan ontwikkelingslanden. Zoveel mogelijk rijke landen moeten aan dat plan meewerken. Onderwijs via de radio is namelijk véél goedkoper en kosteneffectiever dan mondeling onderwijs.

    Er moeten voor dat radio-onderwijs opwindradio’s worden verspreid in alle ontwikkelinsglanden. Die radiootjes kun je elektrisch opladen met een draaihendel en ook met een los zonnepaneeltje.

    Deze radiolessen kunnen het best wereldwijd centraal worden ontwikkeld en vervolgens vertaald per derde wereldland.

    Als alle leerlingen daarbij eerst Engels of Esperanto leren, hoeft vervolgonderwijs slechts in één taal te worden aangeboden. Daardoor kunnen de radiolessen beter en aantrekkelijker worden gemaakt tegen beperkte kosten.

    Via de radio kunnen derde wereldbewoners ook leren hoe ze geweld en oorlogen kunnen helpen voorkomen door verdraagzaamheid, communicatie en geweldloos overleg.

    Radio-onderwijs moet een zéér hoge amusementswaarde hebben, zodat de leerlingen er uit zichzelf naar luisteren. Dus met artiesten, humor, muziek, spelletjes, talkradio, enz…

    Ontoegankelijke oorlogsgebieden kunnen van zeer grote afstand worden bereikt met kortegolfzenders.

    Kleine kortegolf-radiootjes met een los zonnepaneeltje kunnen daar worden uitgedeeld aan de bevolking, elk in een apart klein geel kistje. Die kistjes kunnen elk aan een kleine parachute worden uitgeworpen uit een vliegtuig. Dat vlieguig kan daarbij desnoods beschermd worden door gevechtshelicopters en straaljagers. Hoewel het natuurlijk veel beter is om eerst toestemming te krijgen van de lokale regering of warlords.

    Reactie door j — woensdag 20 juni 2007 @ 13.15 uur

  2. @ 1. j

    BESTEED GELD URUZGAN-MISSIE LIEVER AAN RADIO-ONDERWIJS DERDE WERELD
    Nederland besteed nu zeer veel geld aan operatie ‘Hamburger Hill’ in Uruzgan. Een missie die zo bloedig is dat er strenge perscensuur op rust. En een missie waardoor we ons de woede van veel moslims op de hals halen, waardoor de kans wordt vergroot dat we slachtoffer worden van terrorisme of zelfs van een derde wereldoorlog.

    Ik stel voor dat alle militairen uit Uruzgan nu terugkeren en worden ingezet om de Nederlandse politie te versterken. Dat kan goed door mee te rijden met politieagenten in politieauto’s.

    De militairen kunnen daarbij daarbij een pistool dragen en een politieuniform met speciaal insigne.

    Door te stoppen met bloedvergieten in Uruzgan sparen we verschrikkelijk veel geld uit. Dat geld kunnen we dan besteden aan het bovenstaande plan van radio-onderwijs in derde-wereldlanden.

    Ik schat dat de uiteindelijke resultaten van dit voorstel veel gunstiger zijn dan van het huidige beleid.

    Reactie door j — woensdag 20 juni 2007 @ 13.45 uur

  3. Goed, breed geïnformeerd zijn is voorwaarde een:

    Leest u, als u wilt, even mee in hoofdstuk 13 en 14.

    http://www.policestateplanning.com/id19.htm

    Lees ook het boek Worden Wij Wakker? van Marcel Messing.

    Reactie door Willem — woensdag 20 juni 2007 @ 15.49 uur

  4. (OFF TOPIC) ‘J’ HEET VOORTAAN ‘JAAP VELDKAMP’
    Eerder schreef ik mijn reacties op dit weblog onder de naam ‘j’. Voortaan staat hier onder mijn berichten de naam: ‘Jaap Veldkamp’

    Reactie door j — woensdag 20 juni 2007 @ 15.54 uur

  5. @ 3. Willem

    Je reageert op mijn voorstel? We kunnen alleen effectieve oplossingen bereiken als we heel genuanceerd proberen te denken.

    Het ‘argument van het hellend vlak’ wordt in de argumentatieleer internationaal gerekend tot de drogredenen. Dit type argument wordt in publicaties over logica ook wel aangeduid met ‘the slippery slope’. Zie punt 4.3 in de volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — woensdag 20 juni 2007 @ 16.28 uur

  6. Geven is een kunst.

    Miljarden aan ontwikkelingshulp wordt er door ons volk opgebracht.
    De eerste strijkstokken vinden we binnen onze eigen landsgrenzen waar dikke salarissen worden betaald of peperdure “advies” bureaus worden ingeschakeld tegen tarieven die uw bevattingsvermogen te boven gaan.

    Miljarden ook aan allerlei diffuse, helaas ook, linkse organisaties die zowel direct als indirect dictaturen in stand houden.
    Mega subsidie voor volkerenmoord en zelfverrijking.
    Dus ondersteuning van corruptie maar dit woord slechts een flauw aftreksel van de realiteit.

    Laten wij eens met de loupe gaan over alle uitgaven aan organisaties/stichtingen verstekt door onze departementen waaronder, niet alleen, ontwikkelingshulp.

    Inderdaad, geven is ook een kunst.

    Reactie door Timbo — woensdag 20 juni 2007 @ 18.06 uur

  7. timbo en die strijkstokken/goede doelen,,leggen 120 milj,en 150 milj enz(voorbeelden)
    in op banken ing/rabo enz die beleggen weer in wapenhandel enz,en zo blijven we in een cirkelte ahum geven..
    kanker fons bv,nee we beleggen niet meer in sigaretten fondsen,,ahum tring!!! weg bij die bank,zo niet,, geef ik geen stuiver aan dat soort meer.
    inderdaat beleggen is ook een kunst/van het ziende blind zijn/moetwillig?
    ps zie zembla vorige week zondag,
    algemeen: of topic
    en eeuu zijn we al weg bij die foute banken??
    of is dat teveel ahum werk,
    ps op de ,,links,, bij zembla,zijn overschrijf formulieren in te vullen.

    Reactie door ad — woensdag 20 juni 2007 @ 23.31 uur

  8. Ik heb die rekentoets eens voor de lol bekeken (vk.nl/rekentoets). Ze zeiden dat het het niveau van de beste 20% van groep acht is. Nou, in mijn tijd maakten we dit soort sommetjes in groep zes.

    Als dit moeilijk wordt gevonden, dan vraag ik me af of de mensen tegenwoordig dementerend geboren worden. Misschien moet er eens een onderzoek gedaan worden naar de oorzaak van de degeneratie van de mensen in Nederland.

    Het wordt de hogste tijd dat we in navolging van de onderontwikkelde landen hier eindelijk ook eens lagere scholen gaan oprichten.

    Reactie door Drob — donderdag 21 juni 2007 @ 12.25 uur

  9. @8 Drob

    De degeneratie van de mens in Nederland heeft vooral te maken met de verlakkerspolitiek. Hoe houden we het volk dom en hoe belazeren we legaal de kluit!
    Hoelang denk jij dat een volk dit volhoudt zonder protest? Het lijkt mij niet goed voor de hersencellen. Toch?
    Zeg maar zoiets als erosie… steeds weer die druppel die de volksemmer maar niet over laat lopen. Wie weet gaat de beta-kant daar het eerst last van krijgen?
    Kan natuurlijk ook zijn dat de homo sapiens in het algemeen in de bejaarde fase verkeert. De versleten mens… begin van het einde? Of einde van het begin? God zal het weten!

    Reactie door Gloria — donderdag 21 juni 2007 @ 21.40 uur

  10. Menmsen zijn calvinist,en zijn ongelovelijk intolerant…

    Reactie door gaf — donderdag 21 juni 2007 @ 23.09 uur

  11. @1, Jaap Veldkamp,

    Als ik er één aspect uit mag halen;

    Zoveel mogelijk rijke landen moeten aan dat plan meewerken.

    Ik wil dit specifiek punt graag onderbouwen, omdat ik denk dat dit opgaat voor vele andere internationale projecten, of oplossingen.

    Nu heeft men vaak een ‘excuus’ dat ‘een ander land’ niet mee wilt doen, en dat bij voorbaat al als voorwaarde stellen, wetende dat de kans groot is dan niet mee te hoeven doen.

    Door daar dwars door heen te gaan als land, om daar doorheen te breken, moet ik zeggen dat het is toegestaan de niet willende (capabele) landen links te laten liggen, op hun niveau, door uit te stijgen, en de projecten te realiseren waar het eigenlijk om gaat. Andere landen zullen dan vanzelf volgen, omdat ze inzien hoeveel het bereikte resultaat hun daadwerkelijk zal brengen.

    Nu zijn ze nog niet te overtuigen. Dit is een (de?) goeie manier om dat wel te doen.

    De inhoud van het citaat, wat u zegt, ben ik het grotendeels, al dan niet volledig, mee eens:
    Zo veel mogelijk omdat dat de individuele lasten verlicht, rijke landen omdat zij de middelen bezitten, niet de arme landen, ook al hebben die arme landen dat aan hunzelf te wijten, wat eigenlijk altijd al zo is (menselijk falen is de hoofdfactor, niet de ‘milieu staat van dienst’), en het onderwijs op peil brengen met deze zeer toereikende technologie dat we best mogen benutten, moeten we voor hun toekomstige sterkere positie door onze kennis overdracht niet bang zijn voor hun concurrentie positie, maar blij zijn dat wij in staat zijn te helpen, en hun iets goeds hebben bijgebracht dat ons weer van dienst kan zijn.

    Goed voorbeeld doet goed volgen, en met zo’n simpel plan hebben wij ons al volledig ingedekt. Bijbedoeling van negatieve aard, wat dat ook mag zijn, krijgen we toch wel weer terug.

    Overigens, we moeten ons helemaal niet bezig houden met angst scenario’s, dat is een slechte raadgever. Als andere rijke landen niet willen helpen, leren ook zij niet wat het is om te helpen, en dat je daar ook zelf beter van wordt. En dat mag ook.

    Diegene die kan meewerken (aan een goed doel), staat sterk. En radio onderwijs, anders dan een omvangrijk computer infrastructuur (hier grotendeels overbodig), is de meest kost effectieve middel, en effectief an sich, die ik kan bedenken. (Anders laat ik het nog wel even weten.)

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 1.31 uur

  12. Ontoegankelijke oorlogsgebieden kunnen van zeer grote afstand worden bereikt met kortegolfzenders.

    ..en daarbij verliezen macht hebbers mijns inziens in zeer korte tijd hun grip op de bevolking, daar deze nu een alternatief worden geboden, hoe klein ook, maar genoeg om een morele inpuls te geven. Ze weten nu dat, door middel van dit middel, er buiten iemand is die om hun bekommert, dat kan zowel voor de bevolking zijn als voor de onderdrukkers, waar ook veel over te zeggen valt. Het kan een beeld geven van de machtsstructuur door een nieuwe situatie te creeren, en het uit elkaar laten vallen bewerkstelligen door daarop op een positieve manier in te werken. Door geen ‘reden’ te geven (kwaad met kwaad vergelden, kwaadspreken) om door te gaan.

    Maak de lokale bevolking sterk, en geef ze een teken van leven.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 1.44 uur

  13. (correctie)

    in zeer korte tijd » in relatief zeer korte tijd, daar het anders tot in den treure voort zou kunnen slepen.

    (zaterdag 23 juni 2007 @ 1.44)

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 1.48 uur

  14. Sterk zijn: bedenk, dat een machthebber die iemand anders onderdrukt, feitelijk helemaal niet sterk staat, maar blijk geeft van een zwaktebod, omdat die de onderdrukte feitelijk nodig heeft, en niet kan permitteren (veroorloven) deze persoon te verliezen. Zonder hem heeft hij niets meer, om zichzelf te laten gelden. Door (goed) geluid van buiten af, hoeft de onderdrukte niet meer te richten tegen de onderdrukker, maar kan die zich concentreren op een beter leven.

    Mee eens, Jan? Heeft iemand hier misschien nog iets aan toe te voegen?

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 2.06 uur

  15. @8, @9,

    ik ben het daar niet helemaal mee eens, Gloria, ik denk dat de oorzaak bij die verschuiving meer licht in de verkeerde prioriteiten stelling, dat men het niet nodig vind om de kinderen weer bij de les te houden, gefocust of gericht, inspanningen doen om iets te kunnen herleiden. Daar is inspanning voor nodig, anders geen progressie. De algemene houding is misschien wat ondoordacht, en veelal uit handen gegeven.

    Ik heb verlakkerij opgezocht (daar gaat mijn eer), en zelfbedrog is misschien van toepassing, maar ik denk vooral dat we de weg een beetje kwijt zijn, over het algemeen, en dat we hier dat weer een beetje kunnen corrigeren, of recht kunnen zetten. Dat lijkt noodzakelijk, willen we ze, ouders en kind, kunnen helpen.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 12.25 uur

  16. Dit moet ik nog zeggen, wat betreft de (al aanwezige) bereidbaarheid:

    Ik denk aan veel goede VMBO leerkrachten, die te vaak van ‘bovenaf’ (veeg uit de pan) egoïstisch op het zij spoor gezet worden, en dat kan de bedoeling niet zijn.

    Misstanden zijn mij eerlijkheidshalve wederom niet goed bekend. Als iemand anders daar wederom iets aan toe zou willen voegen, geef ik die graag het woord.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 12.33 uur

  17. @Timbo, misschien ben ik in een strenge bui, maar de personificatie van strijkstokken?: Gelijk afzetten; laat ze maar iets anders doen, wat ze zelf ook nog zou kunnen helpen.

    (Noot voor SP fractie: over ‘Peijs moet conclusies trekken’, hier ben ik nog niet (terecht of onterecht) zo zeker van, dit zeggende omdat ik dat hiermee niet zou willen aanwakkeren. Die indruk wil ik niet wekken of daar verantwoordelijk voor zijn, met bovenstaande ferme uitspraken haar (eventueel!) onrecht aan te doen. Maar ik zal daar dan op in moeten gaan in JM’s blog, van waaruit ik die vier woorden even heb overgenomen.)

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 12.41 uur

  18. ad, @7,

    juist, de volledige desinteresse (van sommige beleggers) is evident..

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 15.21 uur

  19. En als laatste; met een doelstelling als iets te bereiken in 20xx als belangrijkste noot loopt men het risico niet gelijk al actief te zijn, en al denkt aan het behaalde resultaat wat nog helemaal niet aan de orde is. Eerlijk zijn, kijk of het mogelijk is, en of je dat wilt, om nu te beginnen, en niet volgend weekend.

    Off topic: als je met iets aanvangt, kan dat in een vroeg stadium al tot iets heel leuks lijken, wat je van te voren niet had kunnen bedenken, als je er als een beer tegenop ziet. Maak er iets moois van, dat komt altijd later.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 15.27 uur

  20. Ik heb die rekentoets eens voor de lol bekeken (vk.nl/rekentoets). Ze zeiden dat het het niveau van de beste 20% van groep acht is. Nou, in mijn tijd maakten we dit soort sommetjes in groep zes.

    Reactie door Johan — maandag 25 juni 2007 @ 1.50 uur

  21. @20, Johan,

    dat is een goeie indicatie. Dit zou men moeten weten, en gericht (op wat jij zegt) moeten uitzoeken hoe dat komt. Ik denk niet dat de tegenwoordige groep acht minder capabel zijn dan destijds, maar wat dan evident is, is dat het niveau achteruit is gegaan. Dat is hiermee bewezen. Je weet zeker dat dat klopt, wat je schrijft? Het zou jammer zijn als men niet enthousiast zou raken over het hoofdrekenen en het gemak daarvan. Het zijn niet alleen maar cijvertjes, het is denk ik ook een beetje ruimtelijk inzicht, of het gehalen daarvan.

    Belangrijke constatering, denk ik.

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 17.47 uur

  22. Bedankt Johan. Ik vind het niet erg dat je mij hebt misleid, daar kom ik wel boven, maar je moet niet met andermans proza gaan lopen voor je eigen gewin. Ik twijfel nu zelfs aan geldshop.biz. Maar goed, dat zal de tijd wel zijn.

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 20.36 uur