Paul Ulenbelt: nu ‘officieel’

Paul Ulenbelt

Soms duurt het wat langer voordat een nieuw Kamerlid zijn of haar officiële maidenspeech in de Kamer houdt. De meeste nieuwe SP-kamerleden hebben ‘m al achter de rug. Vandaag is Marianne Langkamp aan de beurt, gisteren was dat Paul Ulenbelt. Hij stond al regelmatig achter het katheder tijdens het vragenuur, maar gisteren hield ie zijn eerste, echte toespraak in de plenaire zaal, zijn zogenaamde maidenspeech.

De oplettende lezer heeft zijn naam al aardig wat keren voorbij zien komen, met name in verband met onderwerpen als de WAO en de oneerlijke concurrentie als gevolg van het openen van de grenzen voor Oost-Europese arbeiders.

Paul, waar ging je maidenspeech over?

Vrouwen die als gevolg van een bevalling ziek zijn geworden moeten volgens minister Donner zo snel mogelijk weer aan het werk. Daar is niks op tegen als dat medisch verantwoord kan. Maar minister Donner wil dat ze meteen gaan werken, desnoods bij een andere werkgever. Ik vind dat er alles aan gedaan moet worden dat vrouwen de tijd krijgen om te herstellen zodat ze weer hun eigen werk kunnen hervatten. Bevallen is zwaar werk. In 25% van de gevallen zijn er complicaties. Het motto moet niet worden: werpen en meteen weer werken.

Wat heb je tot nu toe in de Kamer gedaan?

Heel veel. De Voorzitter was dan ook verbaasd dat dit mijn maidenspeech was. Tijdens het mondelinge vragenuur op dinsdagmiddag heb ik al drie keer minister Donner het vuur na aan de schenen gelegd. Dat is niet onopgemerkt gebleven.

Je krijgt vaak het compliment dat je altijd binnen de spreektijd blijft. Wat is je geheim?

Als mensen praten gebruiken ze vaak veel woorden. Ze denken dat hoe langer ze aan het woord zijn, hoe beter het wordt. Het tegendeel is waar. Je boodschap bondig en in korte zinnen formuleren maakt dat ie beter overkomt. Je staat daar niet voor jezelf te praten, maar hebt de plicht om je boodschap voor zo veel mogelijk mensen duidelijk te maken. Een korte, krachtige tekst schrijven kost veel meer tijd dan een lange. Maar je boodschap wordt veel krachtiger door. En daar gaat het om.

Wat vind je van het nieuwe kabinet en zijn beleid?

De ambitie om het land voor de mensen beter te maken lijkt er wel te zijn. Maar de concrete maatregelen blijven uit. En als het dan ‘n keer concreet wordt, valt het tegen. Armoede en voedselbanken waren centraal onderwerpen in de verkiezingscampagnes. Maar voor armoedebestrijding is voor volgend jaar vijf miljoen euro uitgetrokken. Dat is 0,15 cent per week per arm gezin. Aan de ontslagbescherming zou niet getornd worden, zei Bos. Ik moet het nog zien. Op het terrein van Sociale Zaken houd ik mijn hart vast.

Waar ga je je de komende weken mee bezig houden?

De ontslagbescherming. Donner wil de slag winnen die De Geus heeft verloren. Niet ontslaan, maar aan een baan; aan de slag, en geen óntslag! Dat moet het credo zijn. Als het kabinet er in slaagt om de ontslagbescherming aan te tasten krijgen we een maatschappij waarbij mensen niet samenwerken aan de toekomst maar tégen elkaar worden opgezet in concurrentie om werk. Werknemers mogen nooi gedegradeerd worden tot wegwerpartikelen. Iedereen heeft recht op respect en bestaanszekerheid.

Luister ook het interview dat ik met Paul had in het kader van ‘Even voorstellen – Nieuwe Kamerleden.’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 21 juni 2007 :: 0.10 uur

71 Comments

71 reacties

  1. Paul, mijn complimenten hoor!! Een goed begin is het halve werk..Ga zo door, mijn steun heb je!

    Reactie door ToN — donderdag 21 juni 2007 @ 2.07 uur

  2. ……Als mensen praten gebruiken ze vaak veel woorden.

    Daar ben ik het zeer mee eens.

    Het invoelingsvermogen van heer Donner m.b.t. armoedebestrijding schat ik niet hoog in. Deze man is een exponent van de hypotheekrenteaftrek met € 950.000. Die man zal nooit kunnen begrijpen wat armoede is.

    Uit de berekening van Paul Ulenbelt maak ik op dat er in Nederland 641.102,5 arme gezinnen zijn.

    Ik ben van mening dat de “opkomst” van de armoede gelijke tred hielt met de invoering van de euro. Dat in combinatie met 3 kabinetten Balkenende was de oorzaak van de toenemende armoede.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 21 juni 2007 @ 6.19 uur

  3. Ik zit altijd met belangstelling en meestal een gevoel van ‘goed zo!’ en ‘yess laat het ze maar voelen!’ te luisteren als een SP kamerlid de regering en de kamer toespreekt.

    Op mijn Linux pc met vlc media player .. tweedekamerlive stream, dat gaat goed.

    De toenemende armoede en tegenstellingen in de samenleving hebben we te danken aan het CDA met hun nare gewoonte om regeltjes boven mensen te stellen en de naleving van die regeltjes af te dwingen met straffen.

    Klink wil onverzekerden opsporen en straffen:
    http://www.nu.nl/news/1122531/34/Klink_wil_onverzekerden_opsporen.html
    Het hoeft toch geen betoog dat Klink hiermee volledig uit de bocht vliegt. Eerst slopen ze de zorg en daarna maken ze er een onontkoombare verplichte ‘markt’ dictatuur van die alleen maar meer mensen in de problemen zal brengen.

    Hirsh Ballin stelt voor advocaten alleen op te laten draven bij grote bedragen:
    http://www.nu.nl/news/1122803/11/Geen_advocaat_meer_nodig_bij_%27kleine_bedragen%27.html
    Met deze maatregel maken ze het voor gewone mensen dus nog moeilijker een advocaat te spreken te krijgen. Toegang tot de rechtspraak wordt met deze maatregel weer een stukje meer een voorrecht voor de rijken. Een kwalijke ontwikkeling.

    Reactie door Koen — donderdag 21 juni 2007 @ 8.13 uur

  4. @ Gandalf

    men verweet de SP vaak dat ze het land 50 jaar in de tijd terug wilde zetten,maar het is naar mijn idee het Christendom die ons land nog veel verder terug wil brengen.

    de kerk houd het volk dom,en de regering houd ze arm…

    Reactie door iew — donderdag 21 juni 2007 @ 8.44 uur

  5. Uhh…goed gedaan Paul,nou was je al aardig
    bezig in de kamer ,hoor!

    Hmm…Paul de speech was goed,to the point,
    je hebt weer eens de vinger op een zwerende plek gelegd.

    Groet.

    Reactie door Henk de Bruin — donderdag 21 juni 2007 @ 8.49 uur

  6. Prima Paul, m’n complimenten… ‘k had alleen aan Donner gevraagd, of zijn vrouw ook wel eens bevallen was en een uur later weer achter de pannen stond, ‘k denk het niet, alhoewel zwaar christelijke families werpen kinderen als konijnen, dus zou het mij eigenlijk nog niet verbazen als het wel zo zou zijn.

    Reactie door Pool — donderdag 21 juni 2007 @ 8.58 uur

  7. Paul heb ik al zo vaak gezien en gehoord dat hij bij mij al ‘ingeburgerd’ was.

    Reactie door Henny — donderdag 21 juni 2007 @ 9.25 uur

  8. Als of Paul nooit anders heeft gedaan.

    Reactie door Daan — donderdag 21 juni 2007 @ 9.37 uur

  9. mee eens.

    de staat wil toch zo graag werkslaafjes erbij.
    laat ze dan ook op kracht komen.
    Ze zijn te ver door geschoten met hun participatietop.

    Mijn mening is dat de doelstelling om iedereen aan het werk te krijgen puur te maken heeft met belastingen betalen.
    iedereen aan het werk is het motto.
    grote verhalen van Mr Donner in een UWV krantje.
    niet te lang langs de zijlijn,was zijn motto.
    Hij beweert dat hun ervoor gezorgd hebben dat 200.000 mensen uit de bijstand is gekomen.
    Dat wat met de bijstand,ken ook met andere uitkeringen.
    Ik geloof er niks van dat 200.000 mensen aan een baan zijn geholpen.
    Ik denk dat een hoog percentage van die uitkeringstrekkers naar een andere uitkering zijn geloosd.
    Ik hoef alleen maar naar mijzelf te kijken hoe ze dat hebben gedaan.

    De gemeente is nu zelf verantwoordelijk voor uitbetaling van hun soosklanten.
    betekend ook dat ze harder gaan lopen om iedereen eruit te kicken.
    Of ze aan een stichtingbaantje te helpen die gesubsidieert is door de staat.
    Die projecten zijn als paddestoelen uit de grond getrokken.
    Korte termijn banen om zogenaamd iedereen aan het werk te helpen.
    Lekker werken voor je brood.
    Niet willen is korten.
    en als je ziet wat voor werk.

    leven als een robot en alleen maar ja en amen zeggen.

    De bilderbergers zetten er vaart in wat betreft hun plannen.
    Vandaar ook die haast bij de EU top om een “verdrag/grondwet”erdoor te loodsen.
    De tentakels beginnen grip te krijgen.

    Reactie door sander — donderdag 21 juni 2007 @ 9.46 uur

  10. Zal het maar bekennen Paul ik hou wel van die mentaliteit van jou. We krijgen brieven van jongeren die als vuil worden behandeld contracten bij uitzendbureaus met beloftes die niet worden nagekomen 29 jaar 8 baantjes en weer een contract voor hoelang?
    Als we de jeugd toekomst willen geven betekend dat ook fatsoenlijk werk, met vooruitzichten geen Mac baantjes.,

    Reactie door Harry Sangers — donderdag 21 juni 2007 @ 10.08 uur

  11. @4 Gandalf

    De armoede heeft zijn weder intrede gedaan
    sinds de jaren ’80. De armoede heeft de PvdA in ere hersteld. De afbraak van de vezorgingsstaat is toen begonnen, ik weet het nog als de dag van gisteren.

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 21 juni 2007 @ 10.08 uur

  12. Pool, 8

    Beste Pool, als ik hier schrijf:Moslims werpen kinderen als konijnen, hoe zou hierop gereageerd worden?

    Ook jij discrimineert Pool.

    Reactie door Carla — donderdag 21 juni 2007 @ 10.16 uur

  13. Volgens DNB gaat de inflatie fors omhoog vooral voor de consumentenproducten. Deze zullen met 2,7% stijgen in 2009.Er dient meer groei van de arbeidsproductiviteit (zweep er over) of het arbeidsaanbod dient meer uit het buitenland te komen.
    Vooreerst dreigen meer 50+ op straat te belanden.Hiervoor worden goedkope buitenlanders (Polen-Roemenen-Bulgaren)ingehuurd.Het is niet zo dat de hoge inflatie alleen ontstaat door loonsverhogingen i.v.m.forse inflatie prijsstijgingen!Ook de steeds verder oplopende sluipende belastingen,welke verdisconteerd zitten in de prijsverhogingen,denk maar aan huis-overdrachtsbelasting,BTW over alle product stijgingen en directe belastingen en premies welke in de staatsruif verdwijnen,over hogere lonen helpen mee tot het duurder maken van onze eerste levensbehoeften.Tenslotte doet het (groot)kapitaal flink mee,door haar woekerwinsten en dikke bonussen in de prijs van haar producten in te calculeren.De Nederlandse Bank moet maar eens wat eerlijker zijn met haar opmerkingen.Het is altijd de Jan Modaal werkende klasse welke de zwarte piet in de vingers geschoven krijgt!DAT WOU IK MAAR GEZEGD HEBBEN!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 21 juni 2007 @ 10.20 uur

  14. Volgens mij zijn we hier in Nederland helemaal achter de tijd.

    In Canada mag iedere vrouw een jaar vrij met een bevalling. In 1973 toen ik mijn eerste kind kreeg was dat al 6 maand. Dan ga je terug naar de zelfde werkgever en mees tijd de zelfde baan. Het is helemaal geen probleem voor de werkgever en prachtig voor de familie. De vrouw is uitbetaalt van een WW uitkering dat 60% is van haar loon van het laatste jaar dat ze heeft gewerkt. De vader mag ook een stukje van dat jaar thuis blijven en dan gaat de vrouw weer aan het werk.

    Het drie maant dat hier bestaat is echt schandalig en ik schrok er echt van toen ik dat voor het eerst hoorde. Ik was onder de indruk dat Nederland de familie zo belangrijke vond maar dat is in de prak tijd niet zo.

    En maar ‘breast pumps’verkopen zo dat de baby nog borst voeding kan krijgen als moeder aan het werk is.

    Schandalig vind ik het!!!

    Reactie door Paula — donderdag 21 juni 2007 @ 10.25 uur

  15. Juist Paul laat zien dat hij een man voor/van het volk is!
    Geen duizend woorden gebruiken als je het er met tien kunt zeggen.

    Reactie door Sinne — donderdag 21 juni 2007 @ 10.33 uur

  16. Maar ik begrijp Donner wel, lijkt me echt het typetje dat thuis met de schort aan loopt!

    Reactie door Sinne — donderdag 21 juni 2007 @ 10.34 uur

  17. @Koen: de stream van de Tweede Kamer is erg slechte kwaliteit. http://www.politiek24.nl zend het op betere kwalititeit uit, en als je digitale TV hebt kun je het daarop ook ontvangen! Bovendien zenden ze ‘s avonds ook programma’s over politiek en terugblikken op de politiek van vroeger uit.

    Reactie door Joost — donderdag 21 juni 2007 @ 10.50 uur

  18. @ 12 Speciaal voor Carla … zucht.

    Prima Paul, m’n complimenten… ‘k had alleen aan Donner gevraagd, of zijn vrouw ook wel eens bevallen was en een uur later weer achter de pannen stond, ‘k denk het niet, alhoewel zwaar moslim families werpen kinderen als konijnen, dus zou het mij eigenlijk nog niet verbazen als het wel zo zou zijn

    Reactie door Pool — donderdag 21 juni 2007 @ 11.56 uur

  19. @ 12 Carla

    Mens, .. leer eens lezen, waar discrimineer ik, jij discrimineer, jij wil doen laten geloven of er gediscrimineerd wordt maar ik moet je teleurstellen ik geef alleen aan dat zwaar christelijke gezinnen vaak veel kinderen hebben, wat is daar nu disciminerends aan, ik heb het woord moslim niet eens in m’n gedachte gehad… ‘k word alleen zo moe van dit soort uitlatingen,.. ga a.u.b. trouwen met Wilders dan heb je wat te zeiken en dan vlug achter de pannen en je niet met politiek bemoeien want je begrijp er nog steeds geen f#ck van.
    Neem ook een cursus begrijpend lezen, scheelt een heleboel ellende voor je.

    Reactie door Pool — donderdag 21 juni 2007 @ 12.09 uur

  20. 1 SUCCES PAUL
    Met pakkende teksten sterk opkomen tegen onrecht, in het brandpunt van de macht. Veel succes ermee Paul.

    2 VOORKOM ZIEKTE EN ONGELUKKEN VIA FILMS OP INTERNET
    Ik denk dat de kosten voor ziekteverzuim, WAO en zorg kunnen halveren door te zorgen dat ziektes en ongelukken veel minder vaak voorkomen. Dat kan als de overheid heel veel voorlichtingsfilms op internet gaat zetten op het gebied van preventie van ziekte en ongelukken.

    3 VOORLICHTING IN AMUSEMENTSPROGRAMMA’S
    Bovendien zou zulke informatie heel bescheiden verwerkt moeten worden in alle amusementsprogramma’s op radio en tv. Ik bedoel bijvoorbeeld voorlichting over de preventie van werkgerelateerde klachten, stress, overgewicht, druggebruik, SOA, pesten, huiselijk geweld, relatieproblemen en opvoedingsproblemen.

    4 VOORDELEN VAN PREVENTIE
    Door het bovenstaande plan kunnen de te strenge keuringen voor ziekteuitkeringen worden versoepeld en houdt de overheid bovendien vele miljarden over voor de oplossing van andere problemen. En er wordt dan erg veel onnodig leed voorkomen.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — donderdag 21 juni 2007 @ 12.26 uur

  21. OK, Paul, kort en bondig:

    “ondanks de honderd dagen loopt een werkelijk concrete aanpak van de sociale problemen door het kabinet in het honderd.”

    @ Pool (18):

    Als ik nu schrijf: christenen en moslims werpen kinderen als honden, hoe zou daarop gereageerd worden? Je discrimineert: je hebt het alleen over konijnen! Of ben ik er nu te veel als de kippen bij?

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 21 juni 2007 @ 12.34 uur

  22. Nu worden de postcode’s van ‘aandachtswijken’ voortvarend aangepakt. Een paar dagen te laat je huur betalen is al voldoende om een interventieteam IN huis te krijgen:

    http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1448241.ece

    Daarbij wordt gemakshalve vergeten dat de belastingdienst en het UWV de grootste wanbetalers zijn:

    http://www.nu.nl/news/1122961/34/Kamer_vol_onbegrip_over_nieuwe_problemen_bij_UWV_en_fiscus.html

    Nog even en 6 miljoen Nederlanders zitten volledig in de TANG.
    We gaan van een rechtsstaat naar een politiestaat.

    Paul ik wens je hééél vééél succes!

    Reactie door Elsemie — donderdag 21 juni 2007 @ 12.38 uur

  23. @4 Iew

    De media doet ook enorm haar best om informatie achter te houden.

    Reactie door Elsemie — donderdag 21 juni 2007 @ 12.42 uur

  24. Pool, over begrijpend lezen gesproken, je snap zelf niet eens wat je schrijft.

    Reactie door Carla — donderdag 21 juni 2007 @ 12.44 uur

  25. Paul, sterkte.,

    Ook als Donner weer eens te diep in het glaasje heeft gekeken!

    Reactie door Gerrit — donderdag 21 juni 2007 @ 13.05 uur

  26. @21 Olav Meijer

    in het twee honderd…
    het gaat inmiddels al wéér 100 dagen duren,voordat men met concrete plannen komt. [prinsjesdag]

    we worden bedonderd en de oppositie laat zich bedonderen.
    die wachten het immers allemaal maar wéér af.
    voordeel van de twijfel…

    al 4 jaar lang?!
    de EU grondwet/verdrag is het enige wat op de agenda van VOC kapitein JPB staat.

    Reactie door iew — donderdag 21 juni 2007 @ 13.27 uur

  27. @Olav Meijer

    ik heb mij inmiddels “nader verklaard” in het onderwerp: http://www.janmarijnissen.nl/2007/06/14/een-regeerakkoord-met-plaatjes/#comments

    Reactie door iew — donderdag 21 juni 2007 @ 14.02 uur

  28. @23 Elsemie

    klopt als een zwerende vinger,want waarom staat dit bv niet op een voorpagina…?

    http://www.deepjournal.com/p/2/a/nl/773.html
    lees en huiver.

    Reactie door iew — donderdag 21 juni 2007 @ 14.20 uur

  29. Carla,

    Pool heeft gelijk,ik kan je nu wel gaan vertellen hoe de RK kerk tewerk ging (misschien nog wel gaat)maar je moet het doorhebben om het te begrijpen(zeiJC immers),
    dus ik ga je het niet uitleggen, maar jouw ongecontroleerde uitspraken op hetgeen Pool schrijft is kwalijk!
    Groet,Carla (echt gemeend hoor!!)

    Reactie door Henk de Bruin — donderdag 21 juni 2007 @ 14.43 uur

  30. iew (27):

    OK, iew, ik heb daar inmiddels gereageerd.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 21 juni 2007 @ 15.13 uur

  31. @11 d’olle Henk. Mogelijk dat je gelijk hebt betreffende het tijdstip armoedeval. Ik de jaren 80 was ik volop in de running en verdiende een behoorlijke boterham. Het internet was nog geen bron van informatie. ( Althans voor mij niet.) In 1997 ben ik uit de roulatie geraakt en langzaam maar zeker moest ik ook op de centen gaan letten. Ik ken naast de armoede van nu ook nog de armoede van na WO2, als kind.

    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 21 juni 2007 @ 15.37 uur

  32. Pool, nog een keer en dan leg ik het niet meer uit.

    Jij schrijft in nr 6 : Zwaar christelijke families werpen kinderen als konijnen, vind je dat normaal om te schrijven?

    Ik dus niet.

    En kom niet weer aan met je riedel dat ik niet zou kunnen lezen wat het staat er gewoon.

    Reactie door Carla — donderdag 21 juni 2007 @ 20.43 uur

  33. 13 Maan Arkenbosch
    22. Elsemie

    Ik ben het volkomen met jullie eens. De voorlichting op ieder vlak van kabinetsgelieerde en kapitaalgelieerde (bijna hetzelfde tegenwoordig) instellingen is er een van praten om de richting te bepalen waarin ze de bevolking willen hebben om het bedrijfsleven naar de mond te praten en regeringsbeleid onverkort door te kunnen voeren. We worden gemanipuleerd van A tot Z. We hebben het al zo vaak gezien. Het is niet anders dan met de Betuwelijn en al die andere zaken.

    De prachtige krachtwijken zijn al tot bezet gebied verklaard waar mensen niet meer als zelfstandig persoon van hun vrijheid en privacy gebruik mogen maken.
    Ik word hier kotsmisselijk van. Heksenjachten zijn er niets bij enkel de brandstapel ontbreekt nog.
    Moraliteit en vrijheid worden per definitie gekoppeld aan de hoogte van het inkomen cq. de genoten opleiding.
    Hebben we niet ergens gehoord hoeveel belastingontduiking er is bij de best betalde nederlanders die in hele andere wijken wonen zoals ene Guus Hiddink die vrijwel straffeloos de zaak kan oplichten. Ach sorry hij had het niet geweten. Niemand die meteen de wet gaat veranderen.
    Dit is discriminatie pur sang en tegen het wettelijke gelijkheidsbeginsel,de privacywetgeving, tegen alle grondrechten in, dezelfde verworven rechten die ze zogenaamd willen beschermen via de EU nog wel. Maar Aboutaleb gaat de nederlandse wet wel even veranderen. Ik weet niet wat hij meeneemt in zijn visie aan levenservaring en vanuit welk perspectief hij naar de nederlandse samenleving kijkt.
    ik kots ervan. terug naar de 17 eeuw en de armband is al angebracht.

    Reactie door Henny — donderdag 21 juni 2007 @ 21.28 uur

  34. @ 32 Carla

    Waar en op welk moment vindt jij dat ik discrimineer in mijn reactie 6.
    Jij schrijft het toch in jou reactie @ 12, leg het mij eens uit op welk moment of waar ik in mijn reactie dan discrimineer.

    Dan schrijf jij,……

    …Jij schrijft in nr 6 : Zwaar christelijke families werpen kinderen als konijnen, vind je dat normaal om te schrijven?

    Ik dus niet….

    Waarom zou dit niet normaal zijn, je zegt toch ook, dat ze ne#ken als konijnen.

    Ik krijg sterk de indruk dat ik met een heel preutse oma te doen heb.

    In onze omgeving op het mooie, rustige, groene platteland, zijn veel zwaar christelijke families die 10 tot 15 kinderen hebben, en dat zijn beslist geen uitzonderingen.
    Hun geloofsovertuiging gebied hun dat er geen zaad verloren mag gaan (doe het dan in een potje zou ik zeggen) maar vandaar dat hier de uitdrukking wordt gebruikt …. ze ne#ken als konijnen en ze bevallen als konijnen.

    Ik wil dus alleen met het hierbovenstaande aangeven hoe wereldvreemd jij wel niet bent op bepaalde gebieden.

    Reactie door Pool — donderdag 21 juni 2007 @ 23.00 uur

  35. CARLA vóór dat je óp staat, waar je mee naar
    bed gaat….houd nu eens op met dat keutelen.
    Dénk jij dan écht, omdat ik het zó verwoord,
    dat jij eerst ergens in een klein daartoe in-
    gericht hoekje je korreltjes laat vallen,
    voordat je besluit thee te gaan zetten?
    De algemene opmerking die Pool maakte, en de
    bééldsprákige vorm die onze taal nu eenmaal
    veel rijker is dan jij wel lijkt te beseffen,
    g r ij p jij aan om iets soortgelijks óók
    op Moslims te projecteren.
    Als jij Pool iets kwalijk neemt, dan had je
    zélf niet zijn voorbeeld i.d. gekopieerd, ‘n
    ‘aangevertje’ noemen ze zou iets.
    Maar over de grootte van een gezin ontlopen
    de ‘christelijken’ en de ‘Islam’-aanhangers
    elkaar vaak niet en lijken beide in oecume-
    nisch opzicht het goed met elkaar te vinden
    in de bijv. op te volgen ‘voorschriften’ van
    de Paus, dus óók de EO-ers die van oorsprong
    ooit ‘zwaar op de hánd’ waren.
    Dat nu het absoluut willen hebben van véél
    kinderen nu betekent dat na het ‘zoveelste’
    kind de Kinderbijslag etc. gaat teruglopen en
    dat men meent dat ‘de hobby’ kinderen op de
    wereld zetten, ánders ingevuld dient te worden is ontleend aan het wereldstijdbeeld
    van nu. Dat derhalve dus ouders niet genoegen
    nemen met een eenvoudige ‘kinderwens’ maar er
    een ‘verslaving’ van lijken te maken, omdat
    ná het 5e kind het 1ste méé moet hélpen op-
    voeden is inmiddels een bewezen, becritiseer-
    de manier van opvoeding.
    Dat heel wat kinderen uit de vorige eeuw, al
    dan niet één van de 6, 8 of 10 zijnde, alsnog
    goed terecht zijn gekomen is een toevals- en
    gelukstreffer, maar niét omdat zij van de
    éigen óuders voldoende persoonlijk support
    zouden hebben gehad en aan hen de binding heb
    ben. Wat ze bij gebleven is, is de ruzie, of
    de saamhorigheidsgevoelens binnen een groot
    gezinsverband, de tranen en de lol, die de
    uiteindelijke herinnering vormden. Immers, de
    moeder was vroeger élk jaar in verwachting en
    háár vakantie was een weekje uitrusten in een
    ziekenhuis, en vraag niet wie er écht op die
    schoot hebben kunnen zitten en hoe lang!
    Zelfs nog eind jaren zestig, moesten de dames
    bij het voltrekken van hun huwelijk mét hand-
    tekening onderschrijven, hun wettige echtge-
    noot ‘gehoorzaam te zullen zijn’.
    Religieuze dogma’s hangen vooral samen met de
    voor tweeërlei uitleg vatbare ‘gehoorzaam-
    heids factor’….die veegde je in de vorige
    eeuw als (veelal nog) ‘afhankelijke vrouw’
    niet zomaar van tafel, of je veegde je zelf
    mee, ván tafel, ván bed, ván inkomen maar ten
    volle verantwoordelijk voor het tot dantoe
    geboren kroost, waarvoor een oerbescherming
    van nature gold en nog geldt!.
    Stel je nu eens voor dat Pool jou vraagt of
    je bewust bezig bent beren en wolven op je
    weg te willen ontmoeten…wát denk je dan dat
    bijv. Pool zou bedoelen? Of vind je dat dan
    weer ‘bij de konijnen af’?
    Begrijpend lezen en antwoorden hangt dus ook
    af van iemands instelling: wil je de ánder
    eigenlijk wel begrijpen of is het de halm die
    je aangrijpt om mee te wiegen op de politieke
    wind? Roept u maar…….

    Allen een heel fijne dag en goed weekend ge-
    wenst, Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 juni 2007 @ 8.37 uur

  36. Paul, bedankt voor jouw inzet, ook m.b.t. dit
    onderwerp.
    Zelfs één dag tussen artsen, vroedvrouwen,
    gyneacologen en consultatieburo’s zullen ab-
    soluut kunnen bevestigen, dat in dit land
    het nu eenmaal niét mogelijk is om je baby
    in een draagband méé naar je werk te nemen.
    Het pleidooi voor moedermelk kan alleen maar
    als de moeder voldoende rusturen per dag zou
    krijgen. Ook het afkolven op het werk levert
    al stressproblemen op en zo zijn er talloze
    facetten die voor zich spreken, en die we nu
    idd niet als politiek standpunt zouden moeten
    ontkennen. We zullen de werkelijke onderzoe-
    ken over een poosje kunnen maken over vrouwen
    die zich als a.s. moeder niét ontzien, en die
    als Kraamvrouw zich althans het eerste jaar
    niét houden aan voorschriften door medici ge-
    adviseerd. Het in de wind slaan van deze ad-
    viezen leidt niet zelden binnen afzienbare
    tijd, of járen later, tot een klachtenpatroon
    dat vóórkomen had kunnen worden.
    Sinds ‘geld verdiénen’ tot status nr 1 is en
    wordt verheven, ter wille van een ook op te
    bouwen eigen pensioen geldt niet meer het
    vrouw/moeder/verzorgster/mantelwerkster mógen zijn, maar wordt zij, vaak met dubbele taken, als een economisch element uitgebuit!
    Naast je eigen kennis van zaken, observatie
    zal het ongetwijfeld plezierig zijn ook een
    medisch collega in de bankjes van de 2e K. te
    weten, die genoeg praktijkverhalen ter illu-
    stratie zal kunnen aanreiken….Succes!
    Goed weekend gewenst, Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 juni 2007 @ 8.56 uur

  37. 35. Madelief

    Het zij zo, nee het was zo.Vrouwen en moeders werden vooral vernederd door de kerk.

    Ik heb mijn moeder gezien en de verhalen gehoord. Zij deed haar best niet teveel kinderen te krijgen, een hele toer zonder voorbehoedmiddelen en het gevoel er toch voor de man te moeten zijn (als een bijna verplichting) Ze had 7 kinderen en ging biechten. Zij kreeg het luikje zoals ze dat noemden omdat ze gezegd had na de vraag van de geestelijke dat ze geen kinderen meer wilde. Als je dan echt gelovig bent dan komt dat hard aan. Ik ben dan ook 6 jaar daarna per ongeluk nog geboren bij gebrek aan voorbehoedmiddelen en niet op last van de pastoor gelukkig. Maar de verhalen zijn legio, zo ook mijn eigen ervaring in het leven met het zogenaamde geloof. Ik heb de kerk dan ook meteen nadat ik zelf mijn afwegingen kon maken gewetensvol van harte uitgezwaaid en het geloof afgezworen. Het was een onderdrukkende kerk en een onderdrukkend geloof dat vooral bezig was de elite en de arbeidersklasse gescheiden te houden en de een ten dienste te stellen van de ander. In het zweet des aanschijns werd enkel geoppert bij de onderklasse. En dit allemaal op straffe van een plaatsje in de hel. Breek me de bek niet open dan word ik ter plaatse onpasselijk. Met de grootste dictators moordenaars in de wereld hebben ze geheuld en wijn gedronken.

    Reactie door Henny — vrijdag 22 juni 2007 @ 10.03 uur

  38. Niet mijn intentie om me ook maar ergens in te mengen, maar uit eigen ervaring weet óók ik hie het vroeger én in sommige streken, JÁ, ZELFS in Nederland NU noch, aan toegaat.

    Als men 9 maanden getrouwd was, kwam de pastoor langs om te kijken of er al wel of niet een kindje was geboren. Er waren mensen die niet eens wisten hoe ze een kindje moesten maken.

    Wat Pool hier zegt, ik kan me er helemaal in vinden, het is zo geweest en het gebeurt NU NOG!
    Waarschijnlijk kennen Madelief en Henny ook deze tijden zich nog herinneren.
    Goed weekend allen gewenst.

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 10.27 uur

  39. Wat Pool bedoelt is, ga heen en vemenigvuldig U, maar maakt er geen konijnenfokkerij van. Dat is een oude uitspraak die ik nog uit mijn jeugd ken.
    “Ga heen en vemenigvuldig U”, is een bijbelse gezegde, “maar maakt er geen konijnenfokkerij van” voegde het volk er aan toe. Inhoudelijk moet een ieder voor zich uitmaken op het op wie slaat. De “Pil” heeft er veel doen veranderen in het geboorte aantal, laten wij het hier ophouden. In die tijd was een ieder niet bekwaam in het “Voor het zingen de kerk uit te gaan”.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 22 juni 2007 @ 11.55 uur

  40. @ 35 Madelief

    Hoe gaat het nu met je, nog erg veel pijn van die beknellingen ???, ik hoop het niet.
    Ook een fijn weekend toegewenst.

    @ 38 Anja (B)

    Ik ken een gezinnetje waarvan het moedertje net 33 jaar is en nu in verwachting is van haar 8e kind en het einde is voorlopig nog niet in zicht.

    Ga er maar aan staan.

    Ook een heel fijn weekend toegewenst.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 12.00 uur

  41. @37 Helemaal gesnapt Henny, gelukkig heb je
    hier géén 6 jaar op je doen wachten, maar dat
    je volwassenwording je keuzes heeft doen ma-
    ken is geheel duidelijk en te respecteren.
    Dat je evengoed tracht naar de essentie van
    wat geloof zou moeten betekenen en doen uit-
    dragen te léven én te schrijven, betekent m.i. dat je er meer door geleerd hebt dan die
    hangouderen die daar nog vnl. op zondag de
    zaken onderschrijven en van ma t/m za weer
    in de geijkte ‘zonden’ (van niet zélf te wil-
    len nádenken) terugvállen, in uitlatingen,
    gedrag en werkwijze.
    De verdoemenispreken staan velen nog op het
    trommelvlies en de naargeestigheid in sfeer
    en gescheiden plaatsen van mannen en vrouwen
    tijdens de diensten nog op het netvlies.
    Het ‘gezin’ de hoeksteen van de samenleving,
    behalve dan bij generaties ‘bonders’.
    De splitsing daarna deed zich vooral voor binnen het zgn opleidingsnivo, waarbij de één
    zich boven de ander wist te verheffen, luid
    en duidelijk, en dat zou uiteindelijk ook het
    tijdperk inluiden van lege kerken en genoot-
    schappen die er 40 jaar over deden om te fu-
    seren en praat me niet over de historische
    verhalen die het S(amen) O(p) W(eg) hebben
    opgeleverd, gelijk beginnend met de (gods-
    dienst) twisten in Ierland en dát alles uit
    naam van de voorgewende eerlijke medemense-
    lijkheid. Jou zal ik niet misselijk maken,
    maar ben het er zelf 10 jaar van geweest!
    Wat je overhoudt is uiteindelijk de essentie,
    het interménselijk contact, hetgeen de SP
    verwoordt in een goede vorm van sociale parti
    cipatie, recht toe, recht aan, zonder omwegen
    en zonder fratsen. Want méér dan reflectie
    alleen heeft de SP gebracht tot waartoe
    het nu is gekomen, en de rode draad gaat ver-
    der. Daarvan ben ik heel overtuigd, immers
    leugens zullen achteruitgang brengen en die
    komen altijd uit! Uiteindelijk ben je nu toch
    waar je wezen wil, nl.midden in de realiteit!
    Fijne dag verder, groetjes Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 juni 2007 @ 12.31 uur

  42. @38 en @39 Anja en Pool.
    Kijk wat ik doe, doe ik met meer medicijnen
    dan me lief is, en pijnSTIL-lers verminderen
    pijn en di ‘lig ik in de therapie’, een heer-
    lijk vooruitzicht, want aan dat vooruitzicht
    hang ik me op. Zónder pillen zakt concentra-
    tie te veel weg om hiér te zijn.
    Ja, Pool, praktijkverhalen, genoeg, zoals ook
    bijv. die ambtenaar bij de aangifte te horen
    kreeg van de ‘gelukkige vader’, ‘dag meneer,
    tot volgend jaar maar weer hé?’, of de moeder
    die voordien graag in een bijspan van een mo-
    torrijder mee reed, echter als het bijspan er
    van afgehaald was, en zijzélf die motor veel-
    vuldig bereed én hard, dan kwam dát jaar haar
    ega géén aangifte doen….tja écht!.
    Rook niet zonder vuur in het houden van een
    serieuze dienst door de pastoor geleid, die
    meende dat zijn fiets was gestolen, totdat
    hij bij het voorlezen van de 10 geboden uit-
    sprak: ‘gij zult niet echtbreken’, even stop-
    te, kuchelde, en ná de dienst zich ineens her
    innerde waar en bij wie hij zijn fiets had
    laten staan en dit is er niet één van Max T.!
    Kijk, we zouden er met z’n allen een leuk
    boek over kunnen schrijven, maar waar moet je
    ergens beginnen? Dus laat Paul U het nu maar op zijn eigen vertrouwde manier voor ons ver-
    woorden, heb ik alle vertrouwen in!
    Fijn weekend allemaal, groetjes en het béste,
    vooral sterkte voor diegenen die vandaag een
    teleurstelling moeten accepteren of een ‘her’
    hebben, maar moéd verliezen zou pas echt te
    betreuren zijn! Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 juni 2007 @ 12.44 uur

  43. @ 39 Henk H

    Henk je kent de gezinnen wel uit de omgeving van je jeugd, ik weet niet of je boer Beijer nog kende, (als jij naar school fietste kwam je er langs) die had 17 kinderen, veel later hebben ze hem uit het weiland gehaald omdat hij rare dingen deed met z’n koeien.

    Ga heen en vermenigvuldig u als het zand der woestijn.

    …In die tijd was een ieder niet bekwaam in het “Voor het zingen de kerk uit te gaan”…

    Klopt Henk, want dan begon het orgelspel.

    Groetjes aan Dee

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 13.08 uur

  44. @ 32 Carla

    Geen op of aanmerkingen vandaag ????,
    omdat ik je nog niet gezien heb … meestal ben je er als de kippen bij met je commentaar, en dat mis ik nu.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 13.12 uur

  45. @40 Pool,

    Eigenlijk is het in en in triest dat zoiets in deze tijd nog mogelijk is.
    Net 33 en dan de 8e op komst, kun je wel op je vingers natellen wat er nog achteraan komt tot dat zo’n vrouwtje in de overgang is.

    Kijk van heel vroeger kan ik me er nog iets bij bedenken, toen waren de kinderen, ondanks alle armoe, een investering in de toekomst, zeker net na de oorlog, maar ook hier speelde denk ik een grote onwetendheid bij. Zoals je al zei: gaat heen en vermenigvuldigd u.
    Ook één van mijn opa’s kwam uit een gezin van 23 kinderen, de nodige miskramen nog niet eens meegeteld, maar goed da’s héél ver terug.

    t’Zal toch (ook ik heb afstand gedaan ((lange tijd geleden al)) van mijn zo’n gelovige opvoeding) niet de bedoeling zijn geweest van onze lieve heer dat de vrouwen 35 á 40 jaar van hun leven aan één stuk door zwanger zijn?

    Moet er niet aan denken zeg, kind geboren en die vent er weer bovenop metéén. Jakkes bah!
    (sorry, geen vrouwentaal) maar moest het even kwijt.
    Zo’n vrouw krijgt niet eens de tijd om bij te komen en te herstellen.

    Sorry overigens dat mijn vorige bijdrage onder @38 wat rommelig in elkaar steekt, maar onverwachts kwam er even iets anders tussendoor wat dringend afgehandeld moest worden en heb toen metéén op de reageerknop gedrukt.
    Maar ik snap dus vanuit mijn eigen ervaringen met het geloof en de zgn. christelijkheid, die bij bvelen niet verder gaat dan zondag’s 2x naar de kerk, de reactie’s van Henny en Madelief ook maar al te goed.

    Nogmaals fijn weekend!

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 13.43 uur

  46. Ja en nu we toch de koe bij de horens vatten,
    dan maar even vaststellen mannenbroeders, dat
    het bekwame ‘liefdesspel’ waarop d’olle Henk
    doelde, geenszins bevorderlijk was voor een
    ontspannen liefdesleven! Integendeel, als
    vrouw had je doorgaans 3 á 4 weken nodig om
    zeker te weten dat je niet in de ‘gevaren’-
    zône was beland, en periodieke onthouding was
    niet voor iedereen op maat gesneden.
    Na de ‘voorspelen’ werd de eindtune voortij-
    dig ingezet, het slotakkoord abrupt afgebro-
    ken en liet een ‘onvoldaan’ gevoel achter, en
    zeker niet voor iedereen de ‘sport’ om te wil
    len en kunnen beheersen! Feitelijk is die han
    delwijze funest voor een florerend liefdes-
    leven (voor menigeen gebleken).
    Mag ik daar dus de ‘vrouw-en-háár-mening’ook
    nog uitdrukkelijk tegenover stellen?
    Alternatieven waren er dus feitelijk niet,
    want zelfs dié konden nog onverwijderbare
    sporen achterlaten, óók de praktijk! Maar we
    dwalen nu wel erg ver af naar de oorsprong van het leven…en menige vrouw werd straal
    gelukkig door middelen die hen onbekommerd
    konden doen genieten, tot en met de bekende
    sterilisatie aan toe, dus ook mannen even
    helemaal zónder zórgen en médeverantwoorde-
    lijkheid te dien aanzien…..toch?
    Maar moeilijk blijft uit te leggen dat een
    relatie langer drijft op medemenselijkheid
    dan op het beantwoorden van de ‘hormonen-
    huishouding’, die nl. ook een keer ophoudt
    huis te houden…..enfin, het bijkomstige
    laat ik graag aan een ieders eigen fantasie
    over. Fijn weekend allemaal..én..(?)kijk uit!
    Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 juni 2007 @ 14.20 uur

  47. Madelief
    En zo genieten wij nu vooral van de muziek die je in de kerk normaliter niet hoort.
    Wel triest echter dat er zoveel stoorzenders in de lucht zijn. Vrijheid wordt al snel omarmd, maar zonder verantwoordelijkheid te nemen is de uitkomst daarvan vernietigend voor de beleving.
    Het zal je overigens heel wat discipline vragen om de pijn te bestrijden en ik wens je daarom veel sterkte en alle hulp en zorg die wenselijk is voor een snelle én voorspoedige genezing.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 22 juni 2007 @ 15.40 uur

  48. @ Henny (37):

    Uit jouw verhaal begrijp ik dat mijnheer pastoor niet je (geestelijke) vader is. Gelukkig maar! En soms heeft een gebrek aan voorlichting en/of betrouwbare voorbehoedsmiddelen ook een voordeel (zoals elk nadeel z’n voordeel heeft, volgens filosoof Cruyff), want anders had je hier niet je bijdragen kunnen leveren!

    @ Anja (B)(38):

    Citaat: “Er waren mensen die niet eens wisten hoe ze een kindje moesten maken.”
    Het probleem was natuurlijk, dat van mijnheer pastoor moeilijk gevraagd kon worden het voor te doen.

    @ Pool (43):

    Citaat: “veel later hebben ze hem uit het weiland gehaald omdat hij rare dingen deed met z’n koeien.”
    Dit is misschien wel te verkiezen boven het 18e en volgende kind.

    Citaat (33): “Hun geloofsovertuiging gebied hun dat er geen zaad verloren mag gaan (doe het dan in een potje zou ik zeggen)…”
    Er is toch wat meer nodig, nl: diep invriezen.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 22 juni 2007 @ 15.57 uur

  49. Ik zou die Donner “bijna” gaan toewensen dat hij een vrouw was (néé toch liever niet) maar met het lijf wat hij nu heeft en dan moeten bevallen van een kind zoals ik dat ruim 16 jaar geleden heb moeten doen.
    Met alle medische blunders erbij die gemaakt zijn.

    Nou Donner, da’s behoorlijk afzien en in uw geval zal dat zeker NOOIT meer goed komen.

    Als een vrouw daar al blijvend invalide van wordt, dan Donner zéker.
    Ik zou bijna zeggen: Donner, ‘gij kortzichtige’ ga koken man, je weet niet waar je over praat.

    Bij deze nog een compliment voor Paul dat hij deze zaken aan de orde stelt!!!!!! Dat ben ik met m’n “griep”kop (en het slechte lezen hierdoor) helemaal vergeten te doen.
    Klasse Paul!
    De vrouw is er nu éénmaal niet alléén voor het “genot” van de man.

    Het valt ook niet mee om met warm weer boven een bak kokend water te moeten stomen, maar goed het gaat weer ietsiepietsie beter en kan m’n hersentjes er weer wat beter bijhouden.
    ………….

    Voor Madelief, sterkte met je ‘beknelling’, ik hoop voor jou dat deze snel de nodige specialistische hulp krijgen die ervoor nodig is om dit op te heffen.
    Beterschap gewenst tweelingzussie!

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 16.02 uur

  50. @47 Elsemie, goed geschoten, véél discipline
    en godzijdank heb ik geen grote of kleine
    kinderen in huis en kan er van alles áfgezegd
    worden, incl de leuke uitjes, helaas. Echter
    het ging de laatste tijd kennelijk té goed,
    en dan is een niet gecorrigeerde voorgenomen
    beweging of handeling het begin van wekenlang
    weer werken aan het opheffen van de kortslui-
    ting. Ook de nevenwerking naar andere manco’s
    leert nog veel meer voorzichtig te moéten
    zijn, maar het gaat me lukken, als de overige
    conditie me niet in de steek laat…en die is
    niet optimaal! Echter het klinkt in de huidige gang van zaken nogal wat platvloers
    om te stellen dat ‘niemand gaat voor het zijn
    tijd is’, want van dat soort one-liners kom ik hoe langer hoe meer terug! Inhoudelijk ben
    je 100 % óvergekomen en bedánk je voor jouw
    zienswijze en elk wóórd ervan ben ik geheel
    met je eens, die ‘invloeden’ zijn helaas voor
    velen (hun belevenis-wereld) funest gebleken.
    Ware de beleveniswereld niet zo besmeurd ge-
    worden zou er structureel vermeerderd zijn
    aan waarden, die nu helaas vaak te laat of in
    het geheel niét ontdekt zullen worden en het
    is dus maar wat men er van denkt te moeten
    verwachten (óf niét!!). Fijn weekend gewenst,
    Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 22 juni 2007 @ 16.14 uur

  51. 41. Madelief.

    Je opvoeding krijg je door wat je ziet in je eigen gezin, niet door wat de kerk zegt.

    En wat ik zag had vele goede kanten vooral m.b.t. medemenselijkheid en het immateriele, de mens ging altijd voor.

    Mijn mede gezinsleden, buiten mijn ouders om, namen die kerkse liefdadigheid en plicht destijds soms wel heel letterlijk waardoor de sociale controle wel erg groot was. Ik heb me dan ook moeten ontworstelen aan dit naief geloof van DIE generatie helaas. Je moet begrijpen dat mijn oudste zus 21 jaar ouders is en daaropvolgend……..
    Je begrijpt ik heb heel veel ouders gehad.

    Reactie door Henny — vrijdag 22 juni 2007 @ 17.01 uur

  52. @48 Olav,

    Ik bedoel hiermee te zeggen, als de kinderen maar aan de man/vrouw kwamen dan was het wel prima!
    Voorlichting was uit den boze.

    Want het leven was lijden
    als je danste een heiden,
    Als je lachtte te luchtig,
    als je kuste ontuchtig
    als je niet wilde werken en je ging niet ten kerke,
    kortom alles was verkeerd,
    want dat had je geleerd.
    En op zondag het bos in dat mocht dan wel wel,
    maar niet zonder een preek van zonde en hel.
    Als ik bij jullie at en je vader gebood,
    dat ik tijdens het bidden m’n ogen niet sloot!

    Want je had nooit gehoord, je borsten je dijen je hart echt te geven!!!!!!!!!!!!!!

    En nog steeds zitten velen met deze erfenis opgescheept.
    En dat alles uit naam der lieve heer?

    Het leven is voor velen ècht lijden geweest Olav en ik denk niet dat deze teksten van R.Long jouw vreemd in de oren zullen klinken als zoon van een dominee.
    Even voor de goede orde dat dit GEÉN kat aan jouw adres is.

    Ik heb de mening dat menig mens daar de nódige frustraties aan over heeft gehouden.

    Er waren er zeker veel (uit de verhalen die ik van vroeger ken) dat de mensen niet eens wisten hoé een kindje te maken.
    Ga maar dicht tegen elkaar aanliggen, dan wordt je vanzelf zwanger!
    Te treurig voor woorden toch?

    Néé zeker, meneer pastoor deed het niet voor, die keek wel linker uit, maar deed het helaas maar al te vaak (niet allemaal goddank) met zijn misdienaartjes of hoe dat ook mag heten in de RK-kerk.

    Maar tussen de hervormden en gereformeerden daar zat ook het nodige tussen denk ik zo wat niet zuiver op de graad was/is.
    Het gebeurt nog steeds!

    Want elke keer weer lees je hier berichten over, dan denk ik bij mezelf, hoe kan één mens de waarheid zo’n geweld aan doen en dit uit naam van onze lieve heer.

    Dit ten koste van kinderen om het eigen genot/sexuele frustraties te bevredigen.
    Dan zeg ik op mijn beurt, meneer pastoor/dominee, als je dan zonodig moet, sla de hand aan jezelf of zoals Pool zegt, neem een varken of een koe, paard maakt mij niet uit, maar blijf van de kinderen af.

    Die zitten er hun leven lang mee opgescheept en hebben een onnodig schuldgevoel en de (meeste) daders gaan vrijuit.
    En de kinders met dat schuldgevoel, hoe oud ze nu ook zijn, ze zitten ermee en ze blijven ermee zitten.

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 17.24 uur

  53. @ Anja (B) (52):

    Robert Long mag ik inderdaad ook soms nog graag horen!
    Zijn eerste twee LP’s heb ik nog steeds in mijn bezit.

    Verder ben ik het volledig met je eens dat kinderen nogal eens slachtoffers zijn (geworden) van onwetendheid, vooringenomenheid, hypocrisie en schaamteloos egoïsme op seksueel gebied.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 22 juni 2007 @ 18.10 uur

  54. @53 Olav,

    Het eerste nummer van R. long wat mij het meeste wakker heeft geschud en waar ik me tot aangesproken voelde was Jezus redt. (maar dat is uit lang vervlogen tijden)
    En nog steeds is het, als je het goed beluisterdt, een ontzettend actueel nummer.

    Door velen wordt dit nummer hélaas als godslastering ervaren, maar het is maar al te waar, hélaas!
    De paus, de kerstman, sinterklaas, ze zijn al eeuwen lang de baas en eeuwen lang al even dwaas!

    Jezus redt, jezus redt, alle mensen opgelet, jezus redt, jezus redt, redt jezus uit de goot!

    Hoevelen begrijpen hiervan de ware betekenis niet?
    Al die oorlogen en ellende alléén zgn. uit naam van hem?

    Ook ik heb zijn nog zijn allereerste platen, allemaal nog op vinyl!
    Zal ze dus ook nooit weg doen en sommige nummers mogen ze van mij op m’n afscheid hier van het aardse afspelen.
    Hij is voor mij een groot deel van mijn vreugdevolle levenspad geweest.

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.03 uur

  55. Niet mijn intentie om me ook maar ergens in te mengen, maar uit eigen ervaring weet óók ik hie het vroeger én in sommige streken, JÁ, ZELFS in Nederland NU noch, aan toegaat.

    Als men 9 maanden getrouwd was, kwam de pastoor langs om te kijken of er al wel of niet een kindje was geboren. Er waren mensen die niet eens wisten hoe ze een kindje moesten maken.

    Wat Pool hier zegt, ik kan me er helemaal in vinden, het is zo geweest en het gebeurt NU NOG!
    Waarschijnlijk kennen Madelief en Henny ook deze tijden zich nog herinneren.
    Goed weekend allen gewenst.

    Reactie door Johan — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.17 uur

  56. @ 53 Anja (B)

    Trouwens nog bedankt voor de tip van onlangs m.b.t. Robert Long.
    Ik heb inmiddels alles van hem ged#wnl#ad, en al vast wat beluisterd, en inderdaad, rake en soms gevoelige teksten, voor al als je de tijd neemt om er over na te denken.
    Ik heb nog heel wat uurtjes luistergenot voor de boeg.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.43 uur

  57. Ja Johan en verder?

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.46 uur

  58. @ 48 Olav Meijer

    Ik bedoelde eigenlijk niet om het in te vriezen, maar ik zal mij hier maar niet over uitlaten, want de varianten lopen uiteen van zonnebrandcreme tot een drankje bij een romantisch etentje.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.51 uur

  59. @56 Pool

    Graag gedaan en ik zou zeggen, geniet ervan het is echt de moeite waard.

    Goed weekend, ik hou het hier nu even voor gezien.
    De examens zitten erop en ga even lekker met de jongens van hun welverdiende vrije tijd genieten.
    Die twee van jou ook alles achter de rug met goed resultaat?

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.00 uur

  60. @ 59 Anja (B)

    Nee mijn jongens doen nog geen examen, de oudste moet nog 3 jaar en de jongste nog 2 jaar.

    Hoe hebben jou jongens het gedaan, alles goed gegaan met het examen, ‘k neem aan van wel als ze de welverdiende rust krijgen.

    Feliciteer ze maar van mij, en een prettig weekend verder.

    Reactie door Pool — vrijdag 22 juni 2007 @ 23.43 uur

  61. Paul, je bent een KANJER. Dankzij jou en Jan de WIt hebben jullie samen de WAO-WIA problematiek weer op de agenda gekregen.
    IK ben vereerd en trots dat ik met je mag samenwerken in actiecomité “Stop de Herkeuringen”.
    SUper wat je doet, petje af.

    Goed dat je tegengas geeft aan dit belachelijke idee van DOnner “het gezin als hoeksteen van de samenleving” was toch het motto v/h CDA, nu werpen en meteen werken?? Schandalig, maar ik sta er niet meer van te kijken sinds alles wat De Geus heeft uitgevreten met de afbraak van het sociale stelsel.

    Tot gauw!

    Reactie door Petra Meese — vrijdag 22 juni 2007 @ 23.50 uur

  62. @61 Zo te zien lijkt Donner te geloven dat
    de geschapen vrouw, écht een bijna-kloon is
    uit de rib van een man…..een variant om de
    voortplanting door mogelijk te maken. Overi-
    gens óók een variant om dat er voor de ver-
    schillende lévende soorten een heel merkwaar-
    dige manier van voortplanten bestaat!
    De man en de vrouw niét in hun respectievelij
    ke creatie willen laten floreren, maar er op-
    nieuw een handige economische mix van te wil-
    len vormen, is dé Goden verzoeken!
    De psychologie leerde toch duidelijk, vanuit
    het Duits vertaald,: de wáárde van de één is
    de onwaarde van de ander…..en zoek dat nog
    maar weer eens uit en op in de eigen kring.
    Donner moet eens gaan praten met een psych…
    die helaas in zijn vak talloze cliënten heeft
    die conflicten opliepen, doordat in de prille
    jeugd, de NATUURLIJKE HECHTING OUDERS/KIND
    schromelijk, of geheel werd verwaarloosd.
    KIJK, tot in de hoogste regionen toe, hoe een
    vader de kinderen wist te binden door zoveel
    mogelijk aanwezig te willen zijn, en moeder-
    lief ‘gedwongen’ de kost moest verdienen en
    háár natuurlijke binding met de eigen kinderen niet de volle aandacht heeft kunnen
    krijgen die zij eraan had willen géven.
    Zulke vrouwen zitten doorgaans nadien, tenzij
    zij frigide zijn, met een enorm schuldcomplex
    maar voelen zich getroost, doordat de váder
    beide funkties, in aanleg, uitstekend wist te
    combineren. Zulke gezinnen redden het uitein-
    delijk prima, maar het is niet voor niets dat
    jong volwassenen een ‘voorbeeld-funktie’ hard
    nodig hebben om hun ervaringen eraan te kunnen toetsen. Het lijkt wel of de relatief
    jonge Kabinetsleden, geen enkele boodschap
    hebben aan wat inmiddels de afgelopen vijftig
    jaar in de praktijk is gebleken effectief te
    zijn en vooral ‘natuurlijk’ !

    Reactie door Madelief — zaterdag 23 juni 2007 @ 13.31 uur

  63. @ 32 Carla

    Al weer 2 dagen geleden en nog steeds geen op of aanmerkingen van jou gelezen, … meestal ben je er razendsnel bij met je commentaar, en dat mis ik nu al 2 dagen, het gaat toch wel goed met je…

    ‘k Heb nog een leuke link en tip voor je…..

    http://www.begrijpendlezen.nl

    Reactie door Pool — zaterdag 23 juni 2007 @ 18.28 uur

  64. @63 Pool,

    Even snel tussendoor, dan ben ik weer weg, maar als ik jou was zou ik erméé stoppen om Carla zo te jennen.
    Het is zo toch wel genoeg geweest? ;)

    Trouwens dank van mijn jongens voor je felecitaties.
    Overigens moeten die ook nog een paar jaartjes maar wat ze moeten doen aan overgangsexamens is vaak net zo zwaar en spannend als het echte examen.
    Dus ieder jaar weer bloed, zweet en stres in overvloed.

    Fijn weekend verder.

    Reactie door Anja (B) — zondag 24 juni 2007 @ 11.51 uur

  65. @ 64 Anja (B)

    Ik vind het ook wel genoeg geweest..
    Schreeuwen van de zijlijn is natuurlijk voor haar de makkelijkste weg.

    Reactie door Pool — zondag 24 juni 2007 @ 12.52 uur

  66. Anja(B), en al die anderen die in spanning
    afwacht(t)en op de resultaten die verwacht of
    geboekt moeten worden, (zo mogelijk)van harte
    geluk gewenst voor wat kwam of nog komen zal!

    Vergeten we natuurlijk ook bijv. eens niet ál
    diegenen die dit afgelopen weekend hun ver-
    jaardag vierden of t.g.v. een uitstapje bui-
    tenshuis prefereerden. Levert altijd een mo-
    ment op van ‘goede voornemens’ voor het nieuw
    aangebroken jaar. “Kreeften” proberen daar altijd veel werk van te maken maar bij gebrek
    aan eigen vormgeving weten ze intuïtief dat
    er ánders hete soep van ze gemaakt gaat wor-
    den. Die stok achter deur als ‘stimu-láns’
    wil de dadendrang nog wel eens vergroten en
    slijpt de (Kreeften-)scharen. Immers Kreeften
    ‘knijpen’ ‘m vaak, niet zonder reden ook:
    het ‘ik’ achter zijn ‘knijpen’ is vaak zeer
    IK-gevoelig! Kijk deze komende weken maar
    eens goed naar al die ‘jarigen’in de eigen
    omgeving….én onder (gewezen)politici!
    Nee, dit is geen 1 april-grap van mij, ik
    méén het, en trouwens het gesternte van men-
    sen die op 1 april geboren zijn hébben door-
    gaans álles méé! Fijne week gewenst állen!

    Reactie door Madelief — maandag 25 juni 2007 @ 7.31 uur

  67. @ 66 Madelief

    Mijn oudste zoon is geboren op 1 April, en inderdaad het gaat hem echt voor de wind, zijn studie, z’n meisje, vrienden enz. enz. zelden heeft hij problemen, af en toe een uitspatter,… maar dat hoort bij de leeftijd.

    Ikzelf ben een Kreeft en m’n ascendant is ook Kreeft, ben ik nu bijzonder of wat, ik verdiep mij nooit zo in astrologie.

    Reactie door Pool — maandag 25 juni 2007 @ 11.24 uur

  68. Anja hieronder een liedje dat prachtig aangeeft hoe bekrompen er gedacht werd en nog steeds wordt.

    Goedemorgen overigens.

    Elégie prénatale
    Lennaert Nijgh / Boudewijn de Groot
    EP Boudewijn de Groot 1964

    Ik sta te dromen op de brug,
    ik zie de bomen in het water,
    ik zie de lucht en even later
    voel ik de blikken in mijn rug
    van alle mensen die daar staan
    en die mij streng vertoornd vragen:
    moest jij dat nou echt zo nodig wagen?
    Waarom deed je haar zoiets aan?

    Ik weet het, het is mijn schuld
    dat ik te vroeg met je moet trouwen,
    maar voor ‘t genoeglijk nestje bouwen
    had de natuur toch geen geduld.
    Het was zo’n zachte nacht in mei,
    maar ga dat maar eens expliceren
    aan al die dames en die heren
    die meer geluk hadden dan wij.

    Men zegt tot mij: je bent een vod,
    je bent de schand van de familie,
    van onze propere domicilie.

    Denk eens aan ons en ook aan God.
    En daarbij trekt men dan een smoel
    alsof ik knoflook heb gegeten.
    Van zo’n vent wil geen christen weten,
    die kwetst het eerbaarheidsgevoel.

    Des zondags luistert men naar het woord
    en psalmzingt luide altegader.
    Maar ik sta buiten als de dader
    van een negatieve moord.
    Vergeving en verdraagzaamheid,
    ja die zijn goed voor liberalen.
    Van die onchristelijke kwalen
    is mijn familie gans bevrijd.

    Een wijze oom is advocaat
    en regelt onze huwelijkszaken.

    Een hok met uitzicht op de daken
    want anders stonden we op straat.
    Mevrouw hiernaast, die alles ziet,
    zit achter het raam en wringt haar handen.
    Ze roept gekwetst: het is een schande,
    omdat jij moeder wordt, zij niet.

    Als ik jouw kind was, lieve schat,
    dan werd ik liever niet geboren,
    dan liet ik niets meer van me horen,
    dan bleef ik zitten waar ik zat.
    Want de familie, lieve meid,
    is met de toestand zo verlegen.
    We hebben de kliek nu eenmaal tegen,
    want zij trouwden wel op tijd.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 26 juni 2007 @ 8.36 uur

  69. @67 Kijk Pool, je hoeft je er niet in te ver-
    diepen, want omstandigheden tonen wel aan,
    daar waar jij niet om jouw eigen edelmoedig-
    heen kunt, maar het soms wel degelijk moet.
    De gevoeligheid van de Kreeft is in alle vor-
    men denkbaar, hetgeen zich vaak in positieve
    zin in buitensporige lankmoedigheid, maar snel een lichtgeraakt zijn tot mogelijk zelfs
    al dan niet ingehouden drift toe, als de om-
    standiheden tégen zouden zitten….allemaal te vinden in de natuur van de Kreeft. Kunst is dus om in negatieve dagen/mnomenten/tijden
    toch de positieve zijde ook te benadrukken en
    in zeer voorspoedige tijden niet te gemakke-
    lijk té overmoedig te worden…dat is dan ook
    vaak de ‘worsteling’ van de Kreeften en gaan
    ze (te kort) door de bocht is het prikken of
    geprikt worden….want oei die schaartjes zijn inderdaad tot veel meer in staat dan je
    zo op het eerste gezicht zou denken. Ontzie
    ‘n Kreeftenkind, dat vooral in de puberteit
    het aardig moeilijk heeft zichzelf te vinden!
    Enkele aardige populair wetenschappelijke
    werkjes ooit wel over astrologie gelezen,
    maar de praktijk leert pas echt de div. ster-
    renbeelden beter kennen en iedereen kan er
    zichzelf het plezier meedoen, de ánder zo te
    benaderen dat dié ander zo min mogelijk in
    verlegenheid wordt gebracht, en zichzelf vaak
    wel degelijk onderkend weet ook! Trouwens elk
    sterrenbeeld heeft z’n pro’s en z’n contra’s.
    Zelf heb ik ook als ascendant de Kreeft en pas toen ik dat definitief wist, leerde het me dus ook mezelf veel beter begrijpen, omdat
    sommige zaken wel wat ongerijmd leken, te
    haaks op elkaar leken te staan. Er zijn geen
    ideale sterrenbeelden, zelfs niet met de meest gewilde ascendant erin als je het voor
    het kiezen zou hebben. Merkwaardig is dan toch vast te stellen, dat ‘gemakkelijk types’
    dus toch iets van een ideale samenstelling
    lijken te hebben, en een bedje dat wel heel
    stevig, bijzonder en/of uitstekend gespreid
    bleek te zijn. Het zal dus altijd een combi
    van faktoren blijven, en houdt op die manier
    de mens zich het recht tot uniek te mogen
    worden beschouwd. Fijne avond Pool en ik was
    hier na Reaktie nr 66 niet meer geweest!

    Reactie door Madelief — woensdag 27 juni 2007 @ 17.20 uur

  70. @68, Erg Gandalf, in die jaren tussen 50 en
    60 werden meisjes dus maandenlang weggemof-
    feld naar oom of tante in het buitenland en
    liepen een trauma op door een al dan niet
    langdurig isolement….met de handschoen was
    dan de aanwijzing. De sociale contrôle had
    de meningsvorming en -uiting op de lippen en
    nu wordt er zelfs in een witte jurk, die ook
    mooi verhullen kan gewóón getrouwd, of zelfs
    terwijl er al kinderen zijn. Niets op tegen
    want wie zal uitmaken of de vrouw openlijk
    veroordeeld dient te worden voor liefdevol
    gedrag dat zij aan den lijve ondervindt en
    zichtbaar wordt voor de buitenwereld, terwijl
    de man in kwestie buiten elk oordeel blijft
    en niet/nooit het risico liep om in ‘het open
    baar’ met de nék te worden aangekeken.
    Vrouwen werden, zijn en worden soms nog
    steeds enorm gekwetst door een dergelijke be-
    jegening.

    Reactie door Madelief — woensdag 27 juni 2007 @ 17.26 uur

  71. @68 Gandalf,

    Sorry, ik kwam hier nu net pas weer terecht en inderdaad dat lied van Boudewijn de Groot ken ik maar al te goed.
    Hypocratie ten TOP.(van de zgn. christelijke gemeente’s dus)
    Volgens mij, ik heb hem nog op zolder liggen, staat het op de LP waar ook de noordze op staat, één vanuit het begin, waarschijnlijk wel de allereerste.
    Heb het altijd een héél goed nummer gevonden.

    Fijn weekend verder Gandalf, ik ga vakantie houden, is het in het noorden ook al zover?
    Ik zou zeggen, geniet ervan en ook van je kleindochter.
    Deed me trouwens deugd om elders van je te lezen dat je toch van de jeugd houdt. ´ondanks alles´
    Wat kan je ook anders als je net een kersverse opa bent.
    Alles nog goed met de kleine??

    Reactie door Anja (B) — donderdag 28 juni 2007 @ 17.24 uur