Working Class Hero

Een ‘nieuwe’ Working Class Hero, nu door Green Day.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 22 juni 2007 :: 18.42 uur

128 Comments

128 reacties

  1. Eén van de beste nummers van John Lennon, ook doodgeschoten. Altijd door een gek. Gek hè? Hoe kan dat toch.

    Overigens begrijp ik niet zo goed wat Darfur hier direct mee te maken heeft; indirect wel.
    Voor mijn gevoel wordt daarom de sterkte van het nummer afgezwakt. Het zijn Amerikanen en geen Engelsen, maar of dat nu de reden is. Maar evenzogoed fijn dat het nummer weer even wordt gecommuniceerd met de jeugd.
    De ijzersterke tekst kun je o.a. hier vinden:
    http://www.lyricsfreak.com/l/lennon+john/working+class+hero_20082554.html

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.30 uur

  2. Gave band, een van de weinige Amerikaanse acts (met P!nk) die écht idealistisch (de Darfur-Amnesty campagne) en kritisch durven te zijn. Ook tegen Bush, met het lied/album “American Idiot”.

    Over Working Class Hero zeggen ze: “We wanted to do ‘Working Class Hero’ because its themes of alienation, class, and social status really resonated with us. It’s such a raw, aggressive song — just that line: ‘you’re still fucking peasants as far as I can see’ — we felt we could really sink our teeth into it. I hope we’ve done him justice.”

    Dat gaat over dit stuk uit het lied:
    “Keep you doped with religion and sex and TV,
    And you think you’re so clever and classless and free,
    But you’re still fucking peasants as far as I can see.”

    Het is nog steeds pijnlijk actueel. De religie is vervangen, door met name TV (domme reality shows en spelletjes).

    Reactie door Ellen — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.36 uur

  3. En Racoon heeft er ook een versie van!!!

    Reactie door tom — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.37 uur

  4. [...] The music is Basket case by Green Day. [...]

    Pingback door Dear Kitty. Some blog :: 2,000 comments on this blog :: June :: 2007 — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.47 uur

  5. @ Tom, inderdaad, ze hebben bij P&W opgetreden, die uitzending heb ik gemist:
    http://www.youtube.com/watch?v=s5QCh6Ozqpc
    Na ongeveer 5 minuten gaan ze optreden.

    Grappig, hun versie is heel anders. Mooier gezongen dan Green Day, maar mij te ingetogen. Er hoort meer kwaadheid, strijdbaarheid bij. Raccoons versie is meer verdrietig dan fel.

    Reactie door Ellen — vrijdag 22 juni 2007 @ 19.57 uur

  6. Al snap ik de link Darfur en het begrip workingclass hero niet zo. Toch een goede actie van Green Day om aandacht te blijven vestigen op de situatie in Soedan (waar wat mij betreft veel maar nut zou zijn (geweest) voor Nederlandse troepen dan in Irak en Afghanistan).

    Reactie door Remco — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.05 uur

  7. Leuk nummer, blijft ook vrij actueel.

    Reactie door Johan — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.10 uur

  8. Working class hero,helpt het system,niet the slave

    Reactie door gaf — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.21 uur

  9. Mail dat nummer even naar Rouvoet met z’n opvoedingsgestichten!
    Je hoort er pas bij als je gebrainwashed, gedrild en volkomen aangepast bent. Wat blijft er dan over? Rechtse creepjes, met rechtse elleboogjes en rechtse praatjes en zondags in de kerk!

    Dat zou je wel willen Rouvoet!!
    Wat een misselijk maatschappijtje wordt dit.

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 juni 2007 @ 20.44 uur

  10. “They hurt you at home and they hit you at school
    They hate you if youre clever and they dispise a fool
    Till youre so fucking crazy you cant follow their rules…”

    En daar hebben we dan weer oplossingen voor!
    He regering? F*ck you!
    Stoppen met al die kinderen op te bergen. Laat kinderen in waarde christen Balkenende! Ondersteun de ouders en steel ze niet voor jullie vunzige oorlog/economieplannetjes. Weg met die achterlijke, kinderonterende kampen. Kinderen horen THUIS! En daar mag voor gedokt worden.

    Hero Jan, doe er wat an!!

    Reactie door Gloria — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.08 uur

  11. Je moet maar zo denken Gloria, wat zouden ze zijn zonder hun kerk, misschien is dat wat velen nodig hebben om niet af te glijden.

    Reactie door e.krul — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.25 uur

  12. Dit filmpje spreekt mij wel aan.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.39 uur

  13. @ 8 gaf,

    Maar wanneer de slaven en de ‘gewone’ werknemers allen het bewustzijn hadden dus dagelijks beseften waar John Lennon het over heeft dan zijn het stuk voor stuk lastige pionnen voor de werkgever.
    Zeer veel kritische werknemers zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden en terugkoppeling naar de top.
    Net als dat kritische consumenten zorgen voor betere producten. Maar zolang de mensen slapen gaat er niets gebeuren en kunnen Bakellende en zijn maatjesmiddenstanders en medestanders lekker doorgaan met hun spelletjes en lachen wanneer ze weer een stel ondergschikten hebben weten te lozen. Because they learned how to smile as they kill.

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.41 uur

  14. Moeten jullie ook even op deze link klikken.

    http://www.youtube.com/watch?v=eziuTLKKS7U&mode=related&search=

    Reactie door Egbert — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.43 uur

  15. Mooie versie van Green Day, maar er gaat toch niets boven het origineel van John Lennon.

    Reactie door Irene — vrijdag 22 juni 2007 @ 21.48 uur

  16. JOHN LENNON = ACCOUSTIC =

    Ik schreef al eens dat ik op een avond genoot van bovengenoemde CD. Man, maakte die man mooie muziek, met teksten uit het hart. Als de SP uit het hart blijft opereren in de kamer, zitten we de volgende ronde in de regering!

    Erik Sc

    Reactie door erik — vrijdag 22 juni 2007 @ 22.26 uur

  17. Ik kan dit niet zo goed plaatsen. Zal wel aan mij liggen. De laatste tijd kom ik nogal eens ergens. Dan weer bij UWV Eindhoven. Dan weer Werkplein Helmond. Dat laatste is een mooi initiatief. De hele boel bij elkaar. De werkloosheid is nog steeds keihoog in Helmond las ik. Eerst maar eens de jongeren aan het werk krijgen. Daarom staat er ook zo’n pop bij de ingang. Aangekleed als soldaat. Daar willen ze onze jongens mee het leger intrekken. Jongens van 18 tot 20 die naar Afganistan gestuurd worden. Komen retour in kistjes. Tja ze hebben er voor gekozen. Het was hun werk. Wat hebben wij GVD in Afganistan te zoeken?

    Reactie door Bert — vrijdag 22 juni 2007 @ 22.44 uur

  18. Snapt u het?
    Ik niet!

    Gaat het misschien over de lafheid van de toekijkende wereld?
    De held vanuit ons volk, de werkende mens die het wil opnemen voor vrijheid, mensenrechten. Alle onderdrukte volkeren?

    Dan is mij het nog onduidelijker hier op het log van Sp-er Jan Marijnissen.

    Is hij niet de grootste voorstander om al deze volkeren per definitie in de steek te laten?

    Hier toch geen voorbeelden voor nodig denk ik…!!!

    Reactie door Timbo — vrijdag 22 juni 2007 @ 23.21 uur

  19. Wel voorbeelden nodig Timbo!

    De oorlog in Irak en Afghanistan heeft niet de steun van de SP.

    Maar de SP steunt wel de inspanningen van de Nederlandse regering in Darfur (mocht wat mij betreft meer inspanning zijn!). De SP kan helaas nog niet meer doen dan alleen ondersteunen, ze zitten (nog) niet in het kabinet!

    http://www.sp.nl/standpunten/cc_2/standpunt_over_internationaal.html

    Even alle standpunten op Internationaal gebied op een rijtje.

    Reactie door Remco — zaterdag 23 juni 2007 @ 0.44 uur

  20. @Timbo schrijft: “De held vanuit ons volk, de werkende mens die het wil opnemen voor vrijheid, mensenrechten. Alle onderdrukte volkeren?”

    Ja, daar gaat het om. Dat is de essentie van het socialisme, dat heel internationalistisch is.

    Alleen zal jij iets anders zien onder onderdrukking dan ik. Ik vind het Palestijnse volk onderdrukt, het Iraakse, maar ook bijvoorbeeld Ecuadoriaanse indianen die moeten wijken voor de globalisering (multinationals die willen boren naar olie) en dus hun manier van leven moeten opgeven, in smerige steden moeten gaan wonen en officieel ‘arm’ worden (wat ze ervoor niet waren, ze leefden eenvoudig maar dat is iets anders dan arm). Socialisten zien dit als modern kolonialisme en daar zijn ze tegen. Ze zijn voor zelfbeschikkingsrecht voor volken.

    In Afghanistan vechten we steeds meer tegen de bevolking, die een buitenlands bezettingsleger zien die ze verder niet verder helpt, in tegendeel.

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 juni 2007 @ 1.09 uur

  21. @ 16 erik,

    C’est absolument vrai!
    En garde et on va prendre La Bastille.
    Hasta siempre comandante Che Guevarra! (ook mooi van Carlos Puebla, maar zelfs ook van van George Dalaras.

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 23 juni 2007 @ 1.46 uur

  22. En L’ecologiste ik ben nu werkloos omdat ik duurfde tegen mijn Wergever(gehandicapten zorg) wat kritiek te uiten,zelf een artikel geschijven in het bedrijf krant,nu ben ik in het ww,verdien minder dan het minimum,maar blijf wel bezig Muur te schilderen Voor onze gehandicapten vrienden,binnenkort een foto..
    Ik heb Moeten overleven voor meer dan half m’n leven…
    Zo all die mooie pratjes van de pyramide top is meer dan een illusie,want
    Wat go around,comes around

    Reactie door gaf — zaterdag 23 juni 2007 @ 5.00 uur

  23. Billy Joe Armstrong, de zanger van Green Day, is zelfverklaard libertariër en moet dus helemaal niets hebben van grote overheden. Als Green Day het nummer “working class hero” covert doet zij dat omdat zij de arbeider wil bevrijden van iedere vorm van overheidsbemoeienis, niet om hem te zadelen met hoge belastingen en staatsmonopolies op de meest essentiële zaken in het leven.

    “I want to be in the minority, I don’t need your authority, Down with the moral majority.”

    Reactie door HenriOsewoudt — zaterdag 23 juni 2007 @ 9.26 uur

  24. -off topic-

    hoort niet hier, maar wil ‘m wel graag effe kwijt.

    http://www.howgreatthouart.co.uk/maddie.htm

    Reactie door Leftfoot — zaterdag 23 juni 2007 @ 9.29 uur

  25. Ik ben één van de belangrijkste onderdrukte volken vergeten (belangrijk in termen van aantallen en potentiele macht dat ze heeft): de Amerikaanse arbeiders (en in mindere mate de Britse).

    Amerika is een klassenmaatschappij geworden, waar de werkende armen moeten vechten voor hun bestaan. De American Dream is dood, sociale mobiliteit (een betere baan krijgen dan je ouders) bestaat amper.

    De kinderen van de werkende armen zitten nu dood te gaan in Irak. En zo is de cirkel rond, want zij helpen ongewild mee aan de onderdrukking van het Iraakse volk. Ze fungeren als rode lap voor islamisten, de politici die hen daar houden leren niets. Hun naieviteit kost 100 duizenden levens.

    Het is niet alleen naieviteit van Bush, maar ook cynisme en inhaligheid. De kinderen van de werkende armen beschermen het kapitaal in Irak: de multinationals die de olie willen voor een vriendenprijsje. Die olie behoort echter het Iraakse volk toe.

    De tekst van Working Class Hero is meesterlijk en o zo pijnlijk actueel: “If you want to be a hero well just follow me” (over soldatenwerving).

    En het mooie van deze clip is dat het een ode is aan het onderdrukte volk van Soedan, uiteraard veel erger onderdrukt dan het Amerikaanse, en in een hele andere context.

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 juni 2007 @ 9.30 uur

  26. @ Gloria, inderdaad, de kinderen horen thuis.

    Reactie door Jaap — zaterdag 23 juni 2007 @ 10.18 uur

  27. Blijft kippenvelmuziek, onsterfelijk nummer. Green Day zorgt voor een grandioze climax met die drummer die zijn drums een pak slaag geeft zodat het klinkt als kanonschoten met mitrailleurvuur ertussen en gitaren die klinken als bommenwerpende F-16′s, meesterlijk gedaan, Lennon zou verrast zijn geweest. Ook de ingetogen versie van Racoon is bijzonder, elke vrijheidslievende muzikant zou het op zijn repertoire moet zetten. Het wachten is nog op een zangeres
    die het brengt met een rauwe bluesstem.

    Reactie door Haq — zaterdag 23 juni 2007 @ 10.52 uur

  28. Prachtig en immer actueel.

    Reactie door alex van der pol — zaterdag 23 juni 2007 @ 11.28 uur

  29. Begrijp de achtergronden van dit liedje.
    John Lennon doelt mede op de illuminati.
    google eens op illuminati.
    De verzamelnaam van invloedrijke topelite die de wereld werkelijk in stilte achter de schermen runnen.

    Lees bijvoorbeeld Regeren vanuit het duister door Jim Marrs of Worden Wij Wakker? van Marcel Messing

    Reactie door Willem — zaterdag 23 juni 2007 @ 11.35 uur

  30. @ 22 gaf,

    Welnu ik zit in een vergelijkbare positie.
    Je bent eruit geknikkerd omdat je te goed je werk wilde doen.
    Daarom zeg ik dat het niet belangrijk is of je kennis hebt maar of je wilt sporen met de managers die helaas vaak geen vakinhoudelijke kennis bezitte wardoor de kwaliteit van Nederland in sneltreinvaart achteruit hoolt. Dat is m.i. in essentie wat er nu aa de hand is.
    Dus dat de belastingdienst fouten maakt, dat er grote miskleunen zijn bij de HSL, Betuwelijn etc. dat ze veel te weinig huizen kunen bouwen, dat de treinen niet op tijd rijden dat er nog steeds gigantisch veel files zijn, dat ze in de ziekenhuizen niet eens meer fatsoenlijk kunnen opereren, dat de scholen niet meer functioneren en ga zo maar door. En zo gauw je daar openlijk kritiek oplevert begint het proces bij de manager om jou er op één of andere manier eruit te werken. Voilà.

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 23 juni 2007 @ 12.19 uur

  31. @ 27 Haq,

    Ik heb thuis ook nog een versie van zangeres Marianne Faithful. Niet zo bluesy. Goed idee van je! Dus bluesmensen wie kan zingen: zet het op je repertoire!

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 23 juni 2007 @ 12.25 uur

  32. @ 24 Leftfoot

    Wederom, de kinderen horen thuis…

    Erik Sc

    Reactie door erik — zaterdag 23 juni 2007 @ 12.26 uur

  33. 31 Ecologiste : `The End’ van Jim Morrison & the Doors, ook zo’n klassieker om te blijven spelen op een Telecaster met verlaagde D.

    Reactie door Haq — zaterdag 23 juni 2007 @ 13.23 uur

  34. @ 33 Haq,

    Wauw! Ken je trouwens An America Prayer? Geweldige Lp.
    Zie mijn reactie @ Gloria op @ 17 Gloria,dinsdag 8 mei 2007 @ 10.44

    Jim Morrison – An American Prayer
    An American Prayer
    Hour For Magic
    Freedom Exists
    A Feast Of Friends

    Voor de tekst zie:
    http://www.lyricsdownload.com/jim-morrison-lyrics.html

    Daar ook de tekst van The End.

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 23 juni 2007 @ 13.41 uur

  35. @ ELLEN

    Grappig dat je dat als Hollander zo goed weet. Maar het is onzin. Je laat hierbij juist zien dat je niks snapt van de VS.

    De American Dream is springlevend! Ook onder de arme mensen. De armoede is de VS is ten eerste betrekkelijk, want de VS hanteert een strengere norm dan bv. NL

    Daarnaast is de ‘armoede’ vaak van korte duur, het zijn enthousiaste immigranten die binnen 5 jaar een middenklasse (of beter)zijn geworden. Juist de American Dream en het besef van Hard werken wordt beloond is hun houvast.

    Deze immigranten weten waar ze voor kiezen. Ze krijgen daarmee alsnog 10x zoveel geld dan ze in Mexico zouden krijgen en 10x zoveel KANSEN als in de rest van de wereld.

    Je kan hier wel als gefrustreerde, onwetende Hollander gaan zitten zeuren. In de VS denken ze daar niet aan, ook niet de armen. Ze houden hoop, blijven hard werken en zijn optimistisch. En raad eens: Het helpt ook nog!

    Als je niks van de VS weet, of je bent er nooit geweest, moet je niet oordelen. Jouw constatering dan de American Dream dood is, berust gewoon op onzin, een leugen. Ik heb er jaren gewoond, ben sinds kort terug en weet dat Amerika nog altijd de vrijheid, democratie en American Dream heeft!

    Niet voor niets zijn er honderden miljoenen mensen wereldwijd die niks liever willen dan naar Amerika emigreren!

    Reactie door USNL — zaterdag 23 juni 2007 @ 14.03 uur

  36. @24 Leftfoot

    Bedankt voor de link. Triest!
    Ja, met erik en Jaap: kinderen horen THUIS.

    Niet alle opvangmevrouwen/ meneren…
    Niet alle TEACHERS…
    Niet alle dominees/ pastoors…
    Niet alle oma’s en opa’s…
    Niet alle ooms en tantes…
    Niet alle gestichtspersoneel…
    Niet alle welzijnswerkers…
    KLOPPEN!

    Regering: Kinderen horen THUIS!
    MAAK DAAR WERK VAN!

    Reactie door Gloria — zaterdag 23 juni 2007 @ 15.10 uur

  37. @36 PS

    En wat als de ouders niet kloppen?
    Intensieve begeleiding op de werkvloer THUIS!
    Back Home!

    Reactie door Gloria — zaterdag 23 juni 2007 @ 15.15 uur

  38. @35 USNL

    Blijf jij maar dreamen!
    Je beschrijft Amerika als het eerste de beste plaatje van buitenaf. Inderdaad als een toerist!
    Oppervlakkigheid kenmerkt je bijdrage. Niet verder gekeken dan je neus lang is.
    The old fashioned story! Daar kijkt een mens met een beetje brein toch zo doorheen.
    Je PR-verhaaltje getuigt van onwetendheid.
    Zo denken kinderen tussen de 14 en de 18 jaar over Amerika. Nog geen enkele weet hebbende over de barre omstandigheden aldaar!

    @25 Ellen
    Zeer goed gezien! Het Amerikaanse volk blijft dromen… maar zullen ontwaken in een nachtmerrie.

    Reactie door Gloria — zaterdag 23 juni 2007 @ 15.27 uur

  39. Sorry het was een antwoord op USNL comment…

    Reactie door gaf — zaterdag 23 juni 2007 @ 16.39 uur

  40. Off topic, ‘uitblijven van..’

    Ik zit al een tijdje met het probleem (een aantal maanden), wat het probleem nu is, maar volgens mij is het de vraag, die veranderd is. (Macro economische omslag?)

    » Als gevolg van verwarring van die omslag;
    Is het aanbod nu, in alle redelijkheid, van slag gebracht?

    Heb ik daar een punt? Je zult maar diender zijn immers die zijn gevoel voor kwijt is, en het antwoord zoek. Maar vraag maar raak, in alle redelijkheid.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 17.16 uur

  41. @US NL, je was een tijdje terug genuanceerder, zag meer fouten van je geliefde VS, ook op gebied van armoede. Je bent dus van mening veranderd?

    Je persoonlijke aanvallen zal ik negeren. Nederland is trouwens evenmin perfect, alleen wel beter dan de VS, is mijn mening. Ik ben daar 2 keer geweest. Als toerist, en heb daar dus geen enkele getto-bewoner (the projects noemen ze dat) ontmoet, laat staan een écht gesprek met diegene gevoerd. Noch met een arm iemand uit het Zuiden, waar de situatie écht schrijnend is (de mijnwerkersstreken van West-Virginia bijvoorbeeld, of Louisiana). Jij? Wedden van niet? Blijven ze écht zo kort in armoede als jij denkt? In een land waar studeren zo ontiegelijk veel geld kost?

    Naar een land toekomen en er leven is één ding. Het zegt alleen vrij weinig, als je je beperkt tot een bepaald cirkeltje mensen, wat de meeste mensen doen. Mensen stappen nou eenmaal niet snel op wildvreemden af, helemaal niet op iemand in een andere sociale positie, helemaal in een land waar die sociale posities zo zichtbaar zijn als in de VS, en een land dat zo gebaseerd is op angst. En de media daar staan nou niet bepaald bekend als informatief en objectief dus daar zou ik me nooit op baseren.

    Ik claim niet dé VS-kenner te zijn en sta open voor nieuwe info. Jammer dat jij dat niet doet. Ik ben ook niet 100% anti-Amerikaans, linkse Amerikanen (niet politici) vind ik super, zijn vaak bevlogener dan linkse Europeanen.

    Mijn beeld over het échte leven daar is vooral gebaseerd op documentaires, of uit neutrale berichten van persbureau’s (dat het verschil tussen minimumloon en hoogste lonen nog nooit zó hoog is geweest, dat is onderzocht, de stijging van de minimumlonen zat zelfs onder die van de inflatie). Uit Bowling for Colombine van Michael Moore bleek bijvoorbeeld dat een moeder zich helemaal te pletter moest werken met twee fulltime banen, en haar kind nooit zag. Haar zoontje was vaak alleen, is met een pistool van de oom die daar in de buurt woonde gaan spelen, doodde een meisje uit de buurt, per ongeluk natuurlijk. En moet nu heel erg lang de jeugdgevangenis in. De media reageerden hysterisch, buiten alle proporties. Voor armen is het toch een akelig en onrechtvaardig land.

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 juni 2007 @ 17.17 uur

  42. toevoeging: “en er een paar jaar leven.

    Reactie door Ellen — zaterdag 23 juni 2007 @ 17.30 uur

  43. Merci 34 écologiste, ik had ze al eens gehoord maar heb deze van Jim Morrison kunnen downloaden….

    Reactie door Haq — zaterdag 23 juni 2007 @ 18.08 uur

  44. Social Darwinism is Reality,beeing benevolant
    (Medias) it is still fascism…

    Stop met lullen,ga actie voeren

    Reactie door gaf — zaterdag 23 juni 2007 @ 19.35 uur

  45. Ik sluit mijn ogen ook niet voor alle fouten van de VS. Veel mensen omgekeerd zien alleen de fouten van de VS.

    Ik heb er met heel veel plezier gewoond in een ruime wijk, met een lekker klimaat, vriendelijke mensen etc. Natuurlijk is er ook armoede voor veel mensen. Maar in veel gevallen is armoede ook een keuze.

    En dat doet niks af van het feit dat veel mensen tijdelijk ‘arm’ zijn, want dat is gewoon het geval.

    Maar ik voel er weinig voor om mijn liefde voor de VS hier te gaan verdedigen, want SP’ers, PvdA’ers en GL’ers staan nu eenmaal bekend als mensen die een afkeur hebben aan alles wat Westers is.

    In de VS wonen heel veel ‘buitenlanders’, en niemand die ze anders behandeld. Ik ben blij dat er in Amerika – anders dan in NL – geen politiekcorrecte linkse rakkers tussenlopen die de immigranten kapot knuffelen en ze anders behandelen dan gewone mensen.

    In Amerika is het een melting pot, in NL is het een multiculturele samenleving. En door het linkse geknuffel tegen moslims – want bekritiseren durven ze niet – zal het in NL nooit goed komen met de allochtoon/autochtoon situatie.

    Op dat punt zouden we een voorbeeld moeten nemen aan de Verenigde Staten van Amerika.

    Reactie door USNL — zaterdag 23 juni 2007 @ 20.20 uur

  46. probleem

    ..als iets is ‘te mooi om waar te zijn’..
    ..zou dat best kunnen, geheel in lijn.
    Mocht u broeden te worden bedrogen,
    is het vogeltje alweer gevlogen..
    -B’07

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 20.41 uur

  47. @ USNL. Wat weer een zuur commentaar op Amerika-critici hier, zoals gewoonlijk. Republikein zeker? Slechte verliezers!

    Ik heb het je al eerder gezegd: het kan mij echt geen lor schelen als buitenlanders kritiek hebben op Nederland, meestal is het nog waar ook, en laten we eerlijk zijn voor een figuur als Balkenende moét een beetje gezonde geest zich rot schamen.
    Verder kan het me geen niks schelen dat Amerika zich als dictatuur gedraagt, zolang dat maar in eigen land gebeurt, ik heb het Amerikaanse volk hoog genoeg zitten om te hopen dat het de weerzinwekkende neocons die het volk mennen op effectieve wijze weg kan jagen.
    Maar als deze naargeestige heersers zich als wereldleiders opwerpen en zich óók nog met ons hier in Nederland steeds maar bemoeien, dat is vragen om tegengas!
    Dus moet jij, USNL, niet zo slachtofferig mutsen over dat we de Amerikanen tekort doen! Jezus! Rot toch een eind op zeg! Niks mis met een gezonde dosis anti-amerikanisme. Ik snap niet waar jij je zo over opwindt, of wordt je betaald voor deze sneue moral-majority gristenkommerklaagzangen?

    Reactie door Haq — zaterdag 23 juni 2007 @ 20.47 uur

  48. ..het milieu is eigenlijk best mooi,
    de ICT is ook niet perse,
    een gigantische takkenzooi.

    Het is jammer als deze dingen op de achtergrond verdwijnen, als men doet geloven dat we het eigenlijk met iets anders moeten asociëren. Het imago, is volkomen onterecht.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 21.08 uur

  49. @30, L’écologiste

    Ik wilde wat schrijven over mezelf, hoe ik mijn eigen situatie ervaar, lijkt het nog een vierde situatie te worden, naast Gaf, jij, ik en ‘annoniempje’, in Nederland. (Dit heeft geen betrekking op jouw situatie, die is volkomen (!) helder: te goed je werk wilde doen.; ik zie dat positief.)

    Iemand in Nederland

    Op dit moment zit ik te broeden wat een adequate manier is om ‘hem’ te confronteren, wat ze mij aan hebben kunnen doen. Helaas is me dat nog te bont. Only a matter of time now..

    Natuurlijk zorg ik er eerst voor dat er goed gepraat wordt, en dat ik me niet schuldig hoef te voelen, het niet al eerder te hebben besloten.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 23 juni 2007 @ 21.58 uur

  50. @47 Haq

    Zo ken ik je weer, Haq!
    Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen alles over Nederland mag zeggen. Heb zelf genoeg kritiek hierop.
    Maar dit soort Amerika-afgodendienaars vind ik vooral simpel-minded. Het USNL-gebral getuigt niet van relativeringsvermogen.

    Reactie door Gloria — zaterdag 23 juni 2007 @ 23.05 uur

  51. @ Bas Schoutsen

    Hallo Bas, waat ben je allemaal aan het filosoferen? ‘k Snap eigenlijk niet precies wat je dwars zit? Kan je duidelijker zijn?

    Reactie door Gloria — zaterdag 23 juni 2007 @ 23.07 uur

  52. @ 44 gaf,

    E dat terwijl Struggle for life en survival of the fittest slechts een anglo-saxische visie is op leven en natuur.
    Er bestaat echt wel zoiets als coöperatie in de natuur. Maar dat komt deze lieden slecht uit. Dom kapitalisme dat de rijken bevoordeelt en de armen tegen elkaar uitspeelt en wil dat de mensen zich aan hun kapitalistische systeem aanpassen. Heel dom systeem van kapitalisten dat weliswaar nog steeds realiteit is en daarom ook weer niet zo dom, maar dat wel leidt tot vervlakking van de menselijke waarden en de menselijke cultuur, evenals de natuur zelf trouwens.

    Reactie door L'écologiste — zondag 24 juni 2007 @ 0.26 uur

  53. @ 51 Bas en Gloria,

    Ja ik snap het ook niet zo goed…

    Reactie door L'écologiste — zondag 24 juni 2007 @ 0.29 uur

  54. @ 50 Gloria. Ik verheug me nu al op jouw tegengas op USNL. `Is niet om haar (ik vermoed dat het een dame is) weg te jagen hoor, want haar stukjes zijn best wel om te lachen, hilarisch zelfs.

    Reactie door Haq — zondag 24 juni 2007 @ 10.38 uur

  55. Ik wil helemaal niemand wat opdringen, ik vertel gewoon mijn mening/ervaringen. En ja, die zijn overwegend positief over de VS.

    Dat mensen het daar niet mee eens zijn (os Gloria en Haq) dat mag toch ook? Geen probleem. Maar goed, als het telkens verwijderd wordt heeft het ook geen zin.

    Gegroet

    Reactie door USNL — zondag 24 juni 2007 @ 11.27 uur

  56. @30, 49, 51, L’écologiste, Gloria,

    Ik wilde mijn verhaal vertellen over mijn ervaringen niet door te kunnen dringen tot de ‘top’. L’écologiste gaf mij daar aanleiding toe, dat te vertellen. Dat liep gewoon even anders. Die tekst kun je nu zien, denk ik, als gedacht door een vrouw, mishandeld wordt door haar man, en die niet inziet dat ze feitelijk denkt die terechtwijzing te moeten ondergaan, omdat zij daar aanleiding toe gaf.. Ik hoop dat iemand dat leest, en dat ik diegene daarmee help.

    Dat wat betreft mijn medelander, voor wie ik bij deze hopelijk iets heb kunnen doen.

    L’écologiste, ook jouw bijdrage vind ik belangrijk, het toont duidelijk aan dat we die ‘top’ niet in bescherming hoeven te nemen, maar te vertellen, dat ze de eer beter aan zichzelf kunnen houden. (Nooit gedacht dat te zeggen.)

    Laat duidelijk zijn dat ik jouw bijdragen waardeer, dat dat overtuigend rijmt met de werkelijkheid. (En dat ik filosofeer. Ik kan het niet laten denk ik Gloria, beste meid.)

    Ik moet wel toegeven meer tijd te besteden aan het leeswerk, waar ik helemaal niet meer aan toe kom. Dan kan ik weer beter ingaan op wat er wordt gezegd, en gaan jullie inzet, soms na enige aarzeling, niet verloren.

    Ik had eerder beloofd aan Anja Meulenbelt, duidelijker te zijn; dat gaat me niet altijd goed af. Ik beloof beterschap. Immers, al is dat niet voor mij, dan maar voor een ander.

    Nog even ingaand op jouw, L’écologiste, op “.. te goed je werk wilde doen.” kan geen sprake van zijn. Hier wordt een valse ‘motivatie’, een valse reden aangehaald, die volstrekt niet van toepassing is, op wat jij deed, en het resultaat die jij behaalde. Schat ik zo in. Wees welkom.

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 24 juni 2007 @ 12.10 uur

  57. Ik wilde dus eigenlijk mijn eigen verhaal vertellen, omdat jij me voorging met jouw verhaal, mij aanspoorde.

    Mijn verhaal komt nog wel.. hee, Buitenhof is op (z%#$), ik ga even kijken.

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 24 juni 2007 @ 12.15 uur

  58. @ 56 Bas Schoutsen,

    De macht is heel vaak bezig de dingen te verpakken zodat de werkelijkheid niet wordt ontmaskerd. Dit is een andere wijze van spreken dan te zeggen dat ze liegen en bedriegen. Bakellende is een goed voorbeeld, draaikont Bos ook. leugenaars en bedriegers die een mooi verhaal houden over bijvoorbeeld de EU maar nooit vertellen wat er werkelijk onderhandeld is. Het gebeurt achter gesloten deuren.

    Reactie door L'écologiste — zondag 24 juni 2007 @ 14.58 uur

  59. http://www.youtube.com/watch?v=g0ELgFGd2fs

    Bob Dylan’s Masters of War.

    Reactie door gaf — zondag 24 juni 2007 @ 16.01 uur

  60. PS: attentie schokenden beelden….18 + only

    Reactie door gaf — zondag 24 juni 2007 @ 16.03 uur

  61. Hear hear. (Gezien, L’écologiste)

    Bakellende en Bos; een belangrijke drijfveer (van ze) is mij niet duidelijk.. zou het misschien, in de zakelijke sfeer, met betrekkingen en omgangsvormen, wel moeten zijn. Voor mij nog even achter gesloten deuren dit, als het gaat om publieke functies en doelstellingen, en het algemeen belang. Niet voor rede vatbaar, zou men kunnen zeggen, maar toegegeven, soms wat onvolprezen. Wat me lastig lijkt. (Sorry L’écologiste, dit is even het beste wat ik ervan kan maken, als antwoord op een ter zake doende bevinding.)

    Intrigerend, doch ook vaak schrijnend. Prioriteiten moet men stellen, en er voor oppassen niet alleen maar hun eigen agenda uit te voeren, wat wel degelijk in de achtergrond, al dan niet onbewust, mee kan spelen. We moeten ze maar tegemoet komen in de best mogelijke manier.

    .
    L’écologiste, heb jij eigenlijk (ook) kijk op/verstand van bodemstabiliteit, inzake gaswinning, zoutwinning en dergelijke, bijvoorbeeld in Noord-Groningen? Vanwege je naam die je hier gebruikt, en ik meen, je eerdere bijdragen? Het gaat hier om CO2Storage, Statoil ed., en het wel of niet vermelden van gegevens, volledigheidshalve.

    Reactie door Bas Schoutsen — zondag 24 juni 2007 @ 17.10 uur

  62. @L’écologiste — zaterdag 23 juni 2007, 13.41

    Gisteren naar een optreden geweest van de band van mijn broer. Hij is drummer, maar bij Roadhouse Blues deed hij daarnaast de zang er nog bij. Enne… Ze speelden de uitvoering van An American Prayer. Je weet wel, met dat stukje erin, waar Jim Morrisson alleen maar opzwepende klanken voortbrengt, die geen woorden zijn.

    Gave LP, inderdaad.

    Reactie door Wilbert — zondag 24 juni 2007 @ 17.27 uur

  63. @ 59 gaf,

    Ja sterk. Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet. Zo simpel is het.
    Eén van de beste nummers van Dylan. Dat schreef ik op dit blog op donderdag 19 oktober 2006 om 12.10 n.a.v. JSF project.
    Dylan was geïnspireerd door Woody Guthry, die het hele land rondtrok en voor de working class zong. Hij bezong ok de working class heroes!
    Eén van zijn beste nummers is Ain’t got no home in this world’ Dylan zingt het ook. Kon op Youtube slechts de volgende vrij zwakke uitvoering vinden.De tekst is zeer toepasselijk, o.a.
    Gambling man is rich and the working man is poor and I ain’t got no home in this world anymore.
    http://www.youtube.com/watch?v=TFaOQQGzg_o

    Reactie door L'écologiste — zondag 24 juni 2007 @ 18.41 uur

  64. @ 62 Wilbert,

    Mooi!
    Vond deze nog op youtube (voorlopig de laatste verwijzing; iedereen kan zoeken op youtube, no?)
    http://www.youtube.com/watch?v=_2bWrmNsr2Y

    Op de clip slechts ee stukje, maar het gaat echter om de gehele LP dat maakt het sterk.

    Reactie door L'écologiste — zondag 24 juni 2007 @ 19.13 uur

  65. @41 Ellen

    Ik zou de film “Roger and Me” (vroeger gemaakt dan Bowling for Columbine) van Michael Moore aan je verhaal willen toevoegen.

    Die film gaat over de geboorteplaats van Moore Flint Michigan (Ook wel Wolverine State genoemd (de veelvrat staat!)).
    In deze stad waren tot de jaren zeventig fabrieken van GM (General Motors) gevestigd. Deze werden gesloten omdat er gezegd werd dat er een dreigend faillissement aan zat te komen. (maar er werden in werkelijkheid miljarden dollars winst gemaakt). Dit zou volgens de toenmalige bobo’s van GM komen door de hoge lonen (waren gewoon de standaard voor die tijd geldende minimumlonen). Midden jaren 30 zijn er in Flint legendarische arbeiders protesten geweest de zogenaamde “Flint Sit-Down Strike” die veertig dagen geduurd heeft, die er voor gezorgd heeft dat er een krachtige vakbond was!
    Het kwam erop neer dat die fabrieken verplaats werden naar Mexico waar GM de werkers 0,70 dollar per uur gingen betalen.
    Het vertrek van GM uit Flint heeft geleid tot een vreselijk verval van de hele stad (op een gegeven moment waren er meer ratten in de stad te vinden dan mensen omdat het stadsbestuur moest bezuinigen op de afvalverwerking).
    Een voorbeeld van een baan die de mensen nog konden krijgen is om als levend standbeeld (je kent ze wel van de zomerse dagen als er van die mensen verkleed op een sinaasappelkistje stil staan in het straatbeeld, ben er zelf dol op straattheater) op de feestjes van de GM bobo’s op te treden.
    Nog steeds heeft Flint te maken met een enorme armoede (voorbeeld is inderdaad de moeder die drie, vier banen moest (moet?) accepteren om (net niet!) rond te kunnen komen, en daardoor niet meer op haar kinderen kon passen wat in “Bowling for Columbine” word geportretteerd). De enige kans op een baan die de jeugd van Flint nog heeft is in het leger te gaan (wordt in “Fahrenheit 9/11″ duidelijk gemaakt).
    En de nieuwe film van Moore “Sicko” laat duidelijk zien wat er waar is van die “American Dream”. Mensen die zich als held gedragen hebben door zich vrijwillig in te zetten tijdens het opruimen van de 9/11 ramp (Ja, was een vreselijke gebeurtenis voor de hele wereld, maar wat Amerika nu aan het doen is in Irak en Afghanistan is een nog veel grotere ramp!) en daardoor gezondheidsproblemen hebben gekregen (veel aantoonbare long problemen), krijgen geen ondersteuning van wie dan ook. Amerikaanse regering voelt zich niet verantwoordelijk omdat de mensen zich immers vrijwillig zelf de ellende op de hals hebben gehaald. Van de verzekering krijgen ze hetzelfde te horen. Of ze waren bij voorbaat al te arm om een ziektekostenverzekering af te sluiten.
    Een paar van die mensen heeft Moore meegenomen naar Cuba om ze te laten behandelen in Guantanamo bay (waar de “terroristen” wel alle moderne medische hulp krijgen in een goed uitgerust ziekenhuis. Ik zet terroristen tussen haakjes omdat de meesten nog niet voor een gerecht zijn geweest en ik geloof dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen). Helaas werden de autoriteiten in Guantanamo bay niet bereid gevonden die mensen ook maar te woord wou staan.
    Toen is Moore rond gaan kijken in Cuba zelf (Guantanamo bay is Amerikaans grondgebied), en hij was welkom in een ziekenhuis in Cuba (jawel het Cuba van Castro waar ze het echt niet breed hebben!) en daar werden die mensen gewoon geholpen omdat iedereen die op Cuba verblijft recht heeft op gratis gezondheidzorg.
    En op de een of andere manier kosten daar medicijnen die 125 dollar per potje in Amerika kosten, zo’n 10 a 20 dollarcent!

    Enfin er word nog veel meer duidelijk in de nieuwe film van Moore “Sicko”. Gaat dat zien, gaat dat zien.

    Die Amerikaanse droom bestaat echt niet meer!

    @45 USNL

    Wat bedoel je precies met een “afkeur voor alles wat Westers is”? Ik meen dat Marx in Trier Duitsland geboren is? Ik persoonlijk heb geen afkeur voor de beste man.
    Ik meen dat de term Westen meer slaat op de West Europese cultuur dan op de Amerikaanse cultuur. Is het niet zo dat Amerika zichzelf als Westers ziet omdat de voorouders van de blanke bevolking uit Europa afkomstig is?

    Reactie door Remco — zondag 24 juni 2007 @ 19.44 uur

  66. @ Remco

    Westers = westerse normen en waarden; vrijheid en democratie. Daaronder vallen dus m.n. Europa/VS.

    Het feit dat er zaken fout gaan in Amerika betekent niet dat de American Dream dood is. Nogmaals, Amerikanen zijn geen Hollanders die gaan zitten zeuren en negatief lopen doen.

    De American Dream leeft nog steeds bij miljoenen mensen wereldwijd, ook al wil jij van niet.

    En ik vind het grappig dat mensen als jij zich zo op kunnen winden over de slechtheid van de Amerikaanse gezondheidszorg. Dat is een erge situatie ja, maar waarom hoor ik jullie nooit over die vreselijks barbaarse dictaturen in het Midden-Oosten? Waar mensen met een andere godsdienst onthoofd worden, vrouwen onderdrukt worden en homo’s de doodstraf krijgen?

    Begrijp me niet verkeerd, Amerika heeft zijn problemen. Net als ieder ander land. Maar die vallen in het niets met de mensonterende en belachelijke situaties die momenteel in het Midden-Oosten plaatsvinden.

    Reactie door USNL — zondag 24 juni 2007 @ 20.44 uur

  67. Tja en Michael Moore… Wie neemt hem nog serieus. Hij verdraait feiten en dikt alles aan ten behoeve van kijkcijfers. Ik bedoel, waarom zo’n eenzijdige documentaire? Het is absoluut niet objectief. Met zijn films lijkt het net of Amerika aan de rand van de afgrond staat, wat natuurlijk niet het geval is. Take my word for it; Amerika blijft de komende eeuw nog de enige Supermacht op aarde. Met zijn plus en minpunten.

    Europa zal altijd 2e viool blijven spelen. De beste stuurlui staan immers toch aan wal?

    Als dat het geval is, moet Europa eens het voortouw nemen, wellicht gaat het dan beter. Maar dat zie ik niet gebeuren. De USA zal de kastanjes uit het vuur blijven halen.

    Reactie door USNL — zondag 24 juni 2007 @ 20.48 uur

  68. 66@ De enige belachelijke situaties die volgens jou in het midden-oosten voorkomen worden veroorzaakt door de Amerikanen, jawel, Irak was zelfs onder Saddam Hoessein nog stukken beter af dan onder onder de plak van aasgierige Yanks die onder andere dit prachtige land van zijn natuurlijke rijkdommen wil beroven, en US- militairen beroven er burgers van hun leven en van hun menselijke waardigheid in smerige geangenissen waar Amerikaanse soldaten op bestiale wijze de mensenrechten schenden.
    Je lijkt wel zo’n propagandapapagaai voor neocons.

    Reactie door Haq — zondag 24 juni 2007 @ 22.25 uur

  69. @USNL

    De American Dream zal inderdaad nog bij heel veel mensen leven. Maar dromen kun je niet vreten.
    Leeft die Amerikaanse droom nog bij vele miljoenen wereldburgers, heb je daar objectieve cijfers van? (aangezien je vanwege je tweede commentaar nogal op objectiviteit gesteld schijnt te zijn)

    En wie heeft die teringzooi in het midden-oosten veroorzaakt (ik ben betrokken bij een website voor en van Assyriers (Orthodox Christenen in Irak)) en die hebben ook steeds meer het idee dat hun veiligheid onder Saddam Hoessein meer gegarandeerd was dan nu het geval is. Er zijn in ieder geval veel van deze mensen op de vlucht geslagen (was tijdens het bewind van Saddam Hoessein niet het geval). De Christen in Irak worden nu pas weer geconfronteerd met Moslims die de vrouwen dwingen hoofddoekjes te dragen (was onder het bewind Saddam Hoessein niet zo).
    Saddam heeft meer betekend voor de seculaire Iraakse samenleving dan de Amerikanen dat nu doen!
    Hoe bedoel je Amerika die de vrijheid komt brengen? Amerikanen hebben daar de terreur gebracht!
    De mensonterende toestanden zijn in Irak direct veroorzaakt door de Amerikanen! Ik ken mensen die er vandaan komen, jij?

    En Amerika WIL de kastanjes uit het vuur halen, daar verdienen ze namelijk aan. Eerst het land het stenentijdperk in bombardeerden en daarna de orders om het land weer op te bouwen verdelen onder raad eens?… Amerikaanse bedrijven. Vergeet vooral de Amrikaanse wapenindustrie niet die toptijden doormaakt (waar Nederland ook aan mee profiteerd (misschien daarom de blinde steun van Nederland aan Amerika?) en waar ik me de ogen de kop voor uitschaam!)

    En inderdaad Michael Moore is niet objectief, hij beredeneerd van uit zijn persoonlijke betrokkenheid (voornamelijk bij zijn geboortestad Flint) en vanuit zijn hart (hij heeft zijn grootste tegenstander die op het internet te vinden was 12.000 dollar geschonken (anoniem) hij zegt het pas in de film “Sicko” die uiteraard later dan dat zich het feit voordeed uitkomt) om te zorgen dat de beste man de rekeningen voor de medische zorg van zijn vrouw kon betalen, en de website tegen Michael Moore niet op slot hoefde te gooien. Moore heeft namelijk graag tegenspraak!).
    Kom dus eens met feiten die zijn verhalen onderuit halen. En waarom wilde president Bush de film verbieden?
    Net als bij Fahrenheit 9/11 heeft Moore daarom bewust de film laten lekken om te garanderen dat deze verspreid zou worden, vandaar dat ik hem al gezien heb.

    En Amerika mocht willen dat ze de enige Supermacht in de wereld zijn. Ze brengen er namelijk NIETS van terecht!
    En de geloofwaardigheid om die Supermacht te worden zijn ze verloren. Het enige wat ze rest zijn atoomwapens. Maar daar heeft Rusland er ook een paar van, en zou je Rusland nog een Supermacht willen noemen?

    Europa heeft de viool uitgevonden!

    En Europa moet niet het voortouw nemen maar de VN en die is monddood gemaakt door ….. Amerika.

    Reactie door Remco — zondag 24 juni 2007 @ 22.46 uur

  70. En vervolg 68 en 47 van mij op USNL: Ik vraag het je nòg eens. Lepel eens op waarom kritiek op Amerika jou stoort? Terwijl ik, en velen met mij, andere mensen nooit zullen betichten van anti-nederlandisme als ze commentaar hebben op mijn land. Wat is het verschil? Politici en hun aanhang in Amerika & Israël ook, maken zich volgens mij zwaar belachelijk omdat het de enige 2 westerse landen ter wereld zijn die meteen als wespen reageren als iemand ook maar iets op hun land heeft aan te merken.

    Reactie door Haq — zondag 24 juni 2007 @ 23.06 uur

  71. @Haq

    Terechte vraag.

    Ik liet me even meeslepen geloof ik en heb weinig ruimte voor repliek gelaten.

    Reactie door Remco — zondag 24 juni 2007 @ 23.26 uur

  72. @71 Remco: `Europa heeft de viool uitgevonden!’ Dat vind ik ik een ijzersterke.
    (In je reactie op USNL 67 die zegt: ‘Europa zal altijd 2e viool blijven spelen. De beste stuurlui staan immers toch aan wal?’)
    Inderdaad en ik zou eraan toe willen voegen dat Europa zelfs het kompas heeft uitggevonden.

    Reactie door Haq — zondag 24 juni 2007 @ 23.34 uur

  73. @Haq

    Wat is Europa eigenlijk fantastisch he. Of loop ik nu te vloeken?

    Reactie door Remco — zondag 24 juni 2007 @ 23.37 uur

  74. Een aanvulling op @USNL comment 69

    Ik voel me betrokken bij ieder mens, ook de minder bedeelde Amerikanen die geen gezondheidzorg kunnen bemachtigen. Is inderdaad een ander instelling dan het neoliberale standpunt “ieder voor zich en God voor ons allen.”

    Ik ben overtuigd socialist, en heet het niet in het lied “De Internationale”

    Ontwaakt, verworpenen der aarde!
    Ontwaakt, verdoemde in hongers sfeer!
    Reedlijk willen stroomt over de aarde
    En die stroom rijst al meer en meer.
    Sterft, gij oude vormen en gedachten!
    Slaafgeboornen,ontwaakt,ontwaakt!
    De wereld steunt op nieuwe krachten,
    Begeerte heeft ons aangeraakt!

    Ik weet dat de PvdA beweert dat de SP niet internationaal geörienteerd is, voor mij persoonlijk geld dat niet! Het socialisme is wat mij betreft per definitie een Internationale beweging!

    Moest ik nog even voor het slapen gaan van mijn hart hebben.

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 1.57 uur

  75. -On topic

    Als ik dan toch bezig ben met de Internationale:

    Ontwaakt, verworpenen der aarde!
    Ontwaakt, verdoemde in hongers sfeer!
    Reedlijk willen stroomt over de aarde
    En die stroom rijst al meer en meer.
    Sterft, gij oude vormen en gedachten!
    Slaafgeboornen,ontwaakt,ontwaakt!
    De wereld steunt op nieuwe krachten,
    Begeerte heeft ons aangeraakt!

    Makkers, ten laatste male,
    Tot den strijd ons geschaard,
    en D’Internationale
    Zal morgen heersen op aard.

    De staat verdrukt, de wet is logen,
    De rijkaard leeft zelfzuchtig voort;
    Tot ‘t merg en been wordt d’ arme uitgezogen
    En zijn recht is een ijdel woord
    Wij zijn het moe naar ander wil te leven;
    Broeders hoort hoe gelijkheid spreekt:
    Geen recht, waar plicht is opgeheven,
    Geen plicht, leert zij, waar recht ontbreekt.

    De heerschers door duivelse listen
    Bedwelmen ons met bloedigen damp.
    Broeders, strijdt niet meer voor andrer twisten,
    Breekt de rijen! Hier is uw kamp!
    Gij die ons tot helden wilt maken,
    O, barbaren, denkt wat ge doet;
    Wij hebben waap’nen hen te raken,
    Die dorstig schijnen naar ons bloed

    Is helemaal ontopic wat betreft het artikel “Working Class Hero”

    /-On topic

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 2.09 uur

  76. @63 L’écologiste

    Prachtige man die Woody Guthrie. Heb zijn Library of Congress tapes (kun je meen ik gratis downloaden kan de link zo 1,2,3 niet vinden je moet deze link maar eens volgen http://www.memory.loc.gov/ammem/wwghtml/wwghome.html misschien dat je het kunt vinden).

    Prachtige muziek, prachtige verhalen over de great Dustbowl, stakingen, protesten, etc, etc.

    Hij had ook een mooie sticker op zijn gitaar “This machines kills facist”!

    (FF testen of je html tags kunt gebruiken hier)

    Hier te zien.

    Jammer dat Dylan hem in een gekkenhuis heeft moeten ontmoeten.

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 8.42 uur

  77. USNL: Een bericht uit een fatsoenlijke Amerikaanse krant dat de Amerikanen in Afghanistan zelfs nog méér burgers omleggen dan de Taliban!
    http://www.usatoday.com/news/world/2007-06-24-karzai_N.htm
    Verder is het opmerkelijk dat Bush de laatste maanden steeds meer bralt dat er in Irak tegen Al Quaida wordt gevochten terwijl het tot voor kort ging om opstandelingen en de aanleiding voor de Irak-oorlog niets met Al Q te maken bleek te hebben.
    http://www.iraq-war.ru/article/132509
    Dat Al Q. lijkt steeds meer een soort Ali Baba en de 40 rovers bedacht door het CIA, want zowel zowel `organisatie’ als leiders
    blijken steeds meer op papier of in de fantasie van angstig rechts te bestaan.

    Reactie door Haq — maandag 25 juni 2007 @ 8.56 uur

  78. Stijdlied van de Arbeider : elke keer weer opnieuw hebben de arbeider niet door waar het in deze wereld omgaat : profiteren van zijn arbeidskracht , het weer afpikken van groot deel van zijn loon en ook nog eens een andere arbeider te moeten bestrijden aan de andere kant van de grens : gereguleerd door God aangestelde EIKELS ?
    Het wordt tijd dat de arbeider eens gaat inzien dat zij samen meer MACHT hebben dan een aantal omhoog gevallen EIKELS .

    Reactie door Fred — maandag 25 juni 2007 @ 9.17 uur

  79. De ware contouren van de “ontslagrecht versoepeling” worden steeds zichtbaarder.

    Wientjes (vno-ncw) zei iets van:

    Wij gaan 200.000 mensen aan het werk helpen als het ontslagrecht word versoepeld.

    Vraag van de interviewer:
    En dit zijn gewone “normale” banen. Ik bedoel zonder subsidie?

    Wientjes:

    Jaha, de banen zullen gewoon volgens CAO worden betaald. Het is wel zo dat wij de helft daarvan betalen en de regering (samenleving) de andere helft. (Hoezo niet gesubsideerd?).
    De banen geven de werkloze een jaar lang de kans (wat heb ik een schurft hekel aan dat woord. Niemand vergeeft kansen! Er bestaan geen eerste kansen en laatste kansen) om een arbeidsritme op te bouwen!
    Het is niet zo dat die banen na een jaar ook omgezet worden in een “echte” baan (een jaar lang lekker goekoop aan werknemers komen noem ik dat. Doet me echt veel te veel denken aan die ellendige ID / Melkert banen)

    Later in het nieuws:

    De werklozen die die banen niet accepteren worden gekort op de uitkering.

    een nieuws uitzending verder:

    Werklozen die die banen niet accepteren krijgen een boete (ook als je geen uitkering hebt?)

    Een betere oplossing lijkt mij (ik ben een langdurig werkloze die maar eens is gaan proberen het zonder hulp van het CWI of DMO (sociale dienst) te doen. Lukt beter wordt na intensieve zelfstudie eindelijk gewoon uitgenodigd voor sollicitaties).

    Dat er banen komen (desnoods met een afgeperkte tijdsduur) waar de werkgever mij gewoon volledig uit eigen zak gaat betalen (ik vind dat ik als ik werk een normale werknemer ben). Ik persoonlijk ben bereid een loon te accepteren die onder het CAO ligt (als ik er maar fatsoenlijk van kan leven!), omdat ik ook wel inzie dat ik nog een hoop te leren heb.

    De subsidie die nu in de plannen aan de werkgever wordt gegeven, moeten dan aan mij besteed worden in de vorm van een zinnige, en officieel erkende opleiding. Dus niet een opleiding die verzorgt word door de werkgever, dat is heel handig voor die werkgever en dat specifieke bedrijf, maar vergroot mijn kansen op de arbeidsmarkt absoluut niet!

    En nu ga ik solliciteren bij een internetbedrijf dat sex sites produceert (weet eigenlijk helemaal niet of ik dat wle doen moet?!?!?), want na maanden geen inkomen ben ik een beetje heel erg failliet!

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 9.30 uur

  80. @ 76 Remco,

    Bedankt voor de eerste link!
    Zelf heb ik alleen de cd ‘the very best of woody guthrie’.

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 11.01 uur

  81. Quote van Haq: “De enige belachelijke situaties die volgens jou in het midden-oosten voorkomen worden veroorzaakt door de Amerikanen”

    Dit zegt al genoeg hoe kortzichtig jullie zijn. Jullie zeuren over de gezondheidszorg in de VS, en daarom doelde ik op het feit dat jullie je ogen sluiten wat die moslims uitvreten in het Midden-Oosten. Maar daar kunnen jullie je schijnbaar niet over opwinden.

    Dus jullie vonden een dictator als Hoessein geen probleem? Waarom zitten wij – ja, wij – nog in het midden-oosten? Omdat die extremistische moslims zich niet kunnen gedragen. En als we er weg zijn, gaat dat alleen maar door.

    Maar goed, als jullie het daar zo leuk vinden, waarom gaan jullie er dan niet gewoon lekker wonen? Onder de sharia, die jullie helemaal niet erg vinden. Waar vrouwen niet buiten mogen komen zonder burka, waar mensen zichzelf en jonge kinderen OPBLAZEN midden op een marktplein.

    Het feit dat wij ze manieren proberen bij te brengen juich ik alleen maar toe. Maar ik vrees dat dat niet aan die barbaarse bewoners voorbehouden is.

    Het Midden-Oosten breng niks goeds aan de wereld. Het heeft alleen maar minpunten. De VS heeft ook minpunten, maar komen tenminste nog met doorbraken op medisch gebied, ze winnen Nobelprijzen, redden ons met de Marshallhulp, komen met de nieuwste uitvindingen waar wij dagelijks dankbaar gebruik van maken, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Als ik moest kiezen tussen het Midden-Oosten of het – vergeleken met hen – uiterst beschaafde Amerika, weet ik het wel hoor. Ik kies voor de vrijheid, vriendelijkheid en democratie van het westen en Amerika.

    Maar goed Haq, ga jij maar lekker tussen die moslims en de sharia in het M-O wonen, als je het daar zo prettig vind. Als we er weg zijn, steken alle dictaturen en vreselijke regimes weer de kop op.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 11.33 uur

  82. @ Remco…

    wat maak je jezelf belachelijk met je arbeiderslied. sjongejongejonge. Ga lekker de straat op en protesteren tegen zakkenvullers en voor 1% loonsverhoging.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 11.35 uur

  83. Europa heeft de viool uitgevonden. Leuke reactie. Zeker.

    Maar je gaat wel mijn punt uit de weg.

    En wat heeft Amerika uitgevonden:
    - gloeilampen
    - magnetrons
    - vliegtuigen
    - de laser
    - de mountain bike
    - de videorecorderd
    - dvd-speler
    - de film
    - microfoon
    - de tv
    - de lopende band
    - plastic
    - de stofzuiger
    etccccc God zegen Amerika

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 11.41 uur

  84. @ USNL,

    Utilitarisme heeft veel luxe opgeleverd.
    De cowboys stammen af van de Europeanen. Zij hebben de oorspronkelijke inwoners van Amerika vermoord, onderdrukt en hun land afgenomen en vervolgens dit zogenaamd gelegaliseerd. In het Midden-oosten zijn de Fransen en Engelsen ook zo bezig geweest. En nu onder leiding van de USA is men er al decennia lang bezig de sfeer te verzieken.

    In de USA zijn ook andere heel goede krachten bezig geweest, maar helaas de rednecks, vette Texasolieboeren en aanverwant tuig hebben daar een stokje voor gestoken. Er was ooit een kans om van de wereld iets moois te maken, maar de Amerikaanse kapitalisten en masters of war hebben een belangrijke kans laten schieten. Die zijn aansprakelijk evenals hun collaborateurs in Nederland en elders op de wereld.

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 12.33 uur

  85. @61 & 83 USLN: Help, straks ga je me nog wijsmaken dat de Amerikanen op de máán zijn geweest.

    En over het midden-Oosten: niemand heeft de USA daar uitgenodigd, onder Saddam Hoessein waren er stúkken minder burgerslachtoffers,
    hetzelfde in Afghanistan, (zie mijn link in 77 !) Dat krijg je als een bezopen rijke gek uit Texas zich er in naam van God mee bemoeit.

    En die Marshallhulp? Mijn God, dat er überhaupt nog iemand over mutst! Nou die is al lang afbetaald met woekerrente, valse consessies en wurgcontracten, zodoende zit Duitsland nog met 81 Amerikaanse basissen, en wij met een US-basis op Curaçao en dwingende US-faciliteiten op Nederlandse vliegbases.
    En verder moeten we tot in lengte van dagen per commercie, publieke omroep, Mc Donalds en CNN tegen die roodbont gestreepte kermisvlag aankijken met die grauwe sterren, als symbool van smakeloosheid. Dat zal wel weer ondankbaar worden gevonden.
    Hu, en waarom zou God Amerika zegenen? En wie is die God eigenlijk volgens jou, dat figuur dat Bush en Blair altijd brallend en biddend erbij slepen als ze weer op kruistocht gaan naar de Moslims? En wat is er mis met Moslims?
    Ondertussen heb je nog geen antwoord op mijn vraag gegeven waarom kritiek op Amerika vloeken in de kerk is? Terwijl de meeste landen lachen om buitenlands commentaar op hun land. Het moet niet hilarischer worden….

    Uw commentaar is enkel emotioneel en getuigt van misplaatst slachtofferig beklag over gebrek aan eerbied voor Amerika als `grootmacht’. Nazifans in `39 zouden net zo gereasgeerd hebben als er een wanklank over hun Rijk was.
    Get a life en leef uw patriottisme uit in uw cheerleadersclub.

    Reactie door Haq — maandag 25 juni 2007 @ 14.15 uur

  86. De Amerikanen waren ook de eersten op de maan. Dat getuigt van hun torenhoge ambities en wat voor intelligente mensen dat prachtige land bevolken.

    Wat is er mis met moslims? Die vraag neem ik niet serieus, Haq. Ga lekker door Pakistan, Iran etc wandelen. En kijk eens om je heen. Moslims zijn niet van deze tijd. Dat weet jij net zo goed als ik, maar dat durf je niet te zeggen uit verblindende politieke correctheid en angst dat je rascist wordt genoemd. Houdt het maar bij christenen. Veel veiliger.

    De Amerikaanse vlag is de mooiste vlag de er bestaat en hangt dan ook vol trots uit in onze tuin en in ons huis.

    En het is geen vloeken in de kerk, want de SP staat bekend om zijn anti-Amerikanisme en pro-alles-wat-moslim-is-me. Dus wat ik doe is eigenlijk vloeken in de kerk. Zeggen dat Amerika geweldig is.

    God, zegen de machtige VS, Europa en Israël.

    Maar goed, Haq’s ogen zullen open gaan op het moment dat moslims in Nederland in de meerderheid zijn. En dat gaat gewoon komen, simpelweg omdat ze 2x zoveel kinderen krijgen als wij.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 14.42 uur

  87. @83, USNL
    Mooi rijtje som je daar op. Er staan alleen wel wat foutjes in:
    Televisie is uitgevonden in Europa (door Nipkow en Baird (een Duitser en een Schot)
    Film (ik neem aan dat je daarmee de cinematografie bedoelt) is, zoals alom bekend, uitgevonden door de gebroeders Lumiere, in Frankrijk.
    De elekrische stofzuiger is uitgevonden door een Brit, Booth.
    Allemaal na te zoeken op wikipedia.

    Reactie door Jan-Willem — maandag 25 juni 2007 @ 14.53 uur

  88. @56, L’écologiste,

    Opgedragen aan de SP

    Er zijn van die simpele feitjes, maar als je die een lading meegeeft, er ‘iets van maakt’, is het niet zuiver meer. En ook geen concensus. Niet echt nee, “We werken ons het apelazarus”, maar blijft een uitdaging.

    (And) Action: ik had het kunnen stroomlijnen,
    van onderaf,
    (maar) ik ben blij dat ik daar niet meer in ben gestapt,
    en stopt. -*’07
    Dit is mijn verhaal in het kort. Blij dat ik mezelf heb kunnen verfijnen. Dan ben ik misschien ook van het @!#X0f%! af.

    .Zo
    sprak Ayatolla Bassie,
    Prakte zijn (dure) kar in de muur, en
    pakte zijn jassie.
    -*’07

    Trefwoord [hahaha]

    * De landheer krijgt nog geld van me.

    Aldus het devies van Jassie (de piano-stemmer, Gloria!)

    Zat ik er toch naast met dat andere verhaal wat mij betreft,
    kan ik toch behoorlijk uit de hoek komen als vent zijnde.. nou ja, dan is dat ook weer opgehelderd.

    :)

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 15.52 uur

  89. -off topic-, schiet incident in Alkmaar, mogelijk eerwraak: en wat als het niet om eerwraak gaat, nou, ik hoop het.

    Dit eerwraak had wederom niet nodig geweest. De dader weet nu zelf ook, ook dit weer goed te moeten maken, wanneer u dat wordt gegeven. Daar komt hij niet onderuit, omdat hij deze daad met zich meedraagt. Het ‘verlossend’ schot heeft hem dieper doen wegzinken, waar je eer nu in is verdwenen, en waar je eer weer uitkomt. Een andere manier had gezocht moeten worden. Breng uzelf niet nog verder in het [niets].

    Positiviteit. Sterkte aan alle nabestaanden, van eerwraak was geen sprake.

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 16.09 uur

  90. @87 Jan Willem

    Heb even de linkjes op gezocht! Leek me wel zo aardig.

    De gloeilamp is uitgevonden door Humphry Davy (Davy Lamp) 1801 in Engeland Hier te lezen. En tot een voor de massa bruikbaar produkt ontwikkeld door de Duitser Heinrich Göbel (die inderdaad naar Amerika is geëmigreerd, was wel nadat hij de lamp ontwikkeld had)

    Video was alleen mogelijk door de magnetisch tape, uitgevonden door de Noor Valdemar Poulsen Hier te lezen.

    DVD speler is gebaseerd op de CD technologie (Phillips Eindhoven!) Hier te lezen

    De magnetron is alleen mogelijk met de Magnetron Elektronenbuis (ook een onderdeel van radar. Technici viel het op dat repen chocolade smolten als ze dicht bij de radar installatie stonden). De Magnetron Elektronenbuis is een uitvinding uit Engeland. Hier

    De mannen die als eerste een vliegtuig de lucht in hebben gekregen die zwaarder dan lucht was (de Wright brothers enige toevoeging was een benzine motor ) waren de Engelsen John Stringfellow en William Samuel Henson Hier te lezen.
    Maar de allereerste die een vliegtuig op papier zette was uiteraard Leonardo da Vinci. Naar aanleiding van de tekeningen van Da Vinci is er een replica gemaakt en die vloog!

    TV is uitgevonden door Nipkow (je weet wel van de Nipkow schijf!). Hitler had hele enge dingen met dat ding in gedachte (of liever Goebbels de spindoctor van Hitler en minister van propaganda)! Is Amerika daardoor op een idee gebracht??

    En hij bent blij met de uitvinding van Henry Ford de lopende band?

    Inderdaad Amerika is goed in het door ontwikkelen van al bestaande technieken. (Even Googlen in vervolg als je in discussie wilt gaan met een tech freak! )

    En dit is een hele leuke website over uitvindingen.

    En inderdaad de internationale is een ouderwets lied, maar dit is een artikel over het muzieknummer “Working Class Hero” uitgevoerd door Green Day, dacht laten we eens een On topic stukje tekst schrijven. De Internationale word veelal opgevoerd als muziekstuk en dit artikel gaat over een muziekstuk, snap je de link?

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 16.22 uur

  91. Ja en alles is uiteindelijk materiaal wat door God geschonken is. Ik kan zo ook alles gaan terugbrengen.

    Feit is dat we nagenoeg alle hightech spullen en andere doorbraken aan Amerika en Japan/China te danken hebben.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 16.37 uur

  92. 94@b USLN Ik ben misschien een beetje naïef,
    maar: Wie ís God? Wat bedoel je ermee? Wat moet ik ermee? Draagt het bij aan een beter leven of kost het me geld?

    Reactie door Haq — maandag 25 juni 2007 @ 16.45 uur

  93. @ 90 Remco,

    Fijn dat je dit even helder uiteenzet. Het probleem met bde USA is dat ze er steeds simpeler worden vanwege de media. Er is geen beschaving meer. Vrijwel iedere Amerikaan is te dik. Ze eten zich bijna dood want consumeren zit zo diep in hun hersenen gegrift dat ze daar alleen nog maar aan kunnen denken (als ze al denken) en voor de rest kunnen ze geen weerstand bieden aan de impulsen die uit de onderbuik komen.
    En de holywoodsterren zijn in het algemeen zo lelijk als de nacht, tenminste dat is mijn mening. Vrijwel allemaal vol met siliconen. Lang leven de droomfabriek. Nou als dat dromen is dan is die American Dream voor mij niets meer of minder dan een nachtmerrie.
    Het is een doodlopende weg geworden in de geschiedenis van de mensheid, wat ik je brom.

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 17.04 uur

  94. Bill Gates is een Amerikaan jongens , als jullie dat zo anti zijn waarom dan wel deze mooie uitvinding ,de comuputer zo omarmen?

    Is toch echt heel amerikaans.

    Reactie door Dorethea — maandag 25 juni 2007 @ 18.23 uur

  95. @ 94 Dorethea,

    Wie kan nog zonder? Hen je al een Digid?
    Bill Gates is heel machtig maar hij wordt gecontroleerd en wie Windows gebruikt etc. wordt in de gaten gehouden, helaas.

    Voor mij had die computer niet gehoeven. Ik vond de jaren 60 prima hoor.

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 18.28 uur

  96. @93 Écologiste, ben ik het helemaal mee eens! En Amerikaans importgoed is veel te duur voor de bocht ze leveren en gelukkig kan ik hier nog een Skoda, Volvo of een Saab
    of VW kiezen voordat die minderwaardige Amerikaanse cowboyauto’s zoals de lelijke Hummers hier door Baalenkenende verplicht worden.

    Reactie door Haq — maandag 25 juni 2007 @ 18.50 uur

  97. -off topic-

    @92,

    God is ..

    Rechtvaardig

    God dat is de bron van licht, of hoe je het noemen wilt. Al het goede, en de stichter van al het leidinggevende (SuPerster), die je de lessen geeft naar het licht. De duisternis verlicht, maar je eerst met de duisternis kennis geeft, om het mooie te kunnen zien. Soms met een zonnebril.

    Het al, kortgezegd (Al, met wat meer ontzag.). Die je ook waarschuwd als je onvoorbereid een afslag naar rechts neemt. Die je zegt dat allen kinderen van God zijn. Inclusief Jezus. Inclusief .. gmlks, gllgbl, #%gggg, hen van de ggggglllmmmbl! .. VVd. VVD.

    Of gewoon de friettent om de hoek, als je daar een band mee hebt.

    En iemand die Gloria op ons pad gestuurd heeft.

    ;)

    En iemand die dit niet heeft kunnen voorkomen.

    :(

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 19.18 uur

  98. -off topic-
    of eigenlijk toch on topic

    Misschien nog een belangrijke noot, maar in feite zijn we allemaal wel een beetje Amerikaan, Engelsman, Nederlander, ..

    Goeie ontwikkelingen komen pas tot stand als we zeg maar ‘het goed met elkaar kunnen vinden’. (Anders dan een ‘zuiver ras’ dus.) Je ziet dat er veel (best) aardige ontwikkelingen waren, nadat wij, de Fransen, Noorwegiërs, Vikingen, (Duisters?) op engelse bodem terecht kwamen. En vervolgens Amerika. De engelse taal, is eigenlijk toch een beetje echt internationaal. Ook wel iets om trots op te zijn.

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 19.25 uur

  99. ..maar het oud engels heeft ook wel iets..

    *snif*

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 19.27 uur

  100. @19.18,

    Juist ja, nu zie ik het; dat kan een misverstand worden..

    Gloria? :)

    Reactie door Bas Schoutsen — maandag 25 juni 2007 @ 19.37 uur

  101. God heeft ons al de materie geschonken? Heb je daar bewijs voor zou een enorme wetenschappelijke doorbraak zijn!! (gaat echt de wereld op zijn kop zetten!)

    Welke hightech hardware heeft Amerika ontwikkeld? (eentje geef ik kado de elektrische gitaar. Maar kan dat hightech genoemd worden? Zijn er gitaristen hier aanwezig?)

    @Dorethea

    Computer is in de tweede wereld oorlog door Engeland ontwikkeld om de Enigma van de Nazi te decoderen.
    En Bill Gates heeft alleen software ontwikkeld. Steve Jobs is een ander verhaal, heb daar ergens op dit weblog al wel een paar linkjes voor gegeven (Deze post)

    Inderdaad er komen interessante dingen uit Japan (ben zelf nogal wild van de programmeertaal Ruby. Deze is ontwikkeld door Yukihiro Matsumoto en natuurlijk niet te vergeten Nintendo!).

    China maakt nog vooral dingen na, maar gaat denk ik binnenkort wel veranderen.

    Maar ik dacht dat we het over Amerika hadden. China is trouwens zelfverklaard communistisch hoop dat je dat in de gaten hebt? (wat daar van klopt is een tweede! En alsjeblieft, alsjeblieft FREE TIBET!)

    @93 L’écologiste

    Ja, ik dacht laten we eens aardig doen. Ben graag mensen behulpzaam.

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 19.41 uur

  102. Oh USNL en mocht je bedoelen dat er geen innovatie in Europa te vinden is moet je toch een beetje beter rondkijken.

    Woon in Enschede daar hebben ze een TU (Technische Universiteit) gebeuren erg interessante dingen als het b.v gezondheidzorg betreft. Hier een link om het adres te weten te komen. Maar misschien dat er ook wel een TU bij jouw in de buurt zit! Ga eens kijken zou ik zeggen. Interessant hoor!

    Ik geef je gelijk als je zegt dat het zogenaamde innovatie platform onder leiding van de heer Bakellende een beetje (boel) mislukt is.

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 20.01 uur

  103. @Dorethea — maandag 25 juni 2007, 18.23

    En dikke Havanna’s komen uit Cuba.

    Reactie door Wilbert — maandag 25 juni 2007 @ 20.21 uur

  104. 98 Daar weet ik alles van Wilbert, geweldig die sigarenfabrieken daar, worden nog met de hand gemaakt door hoofdzakelijk vrouwen, het leuke is dat de dames zelf onder het febriceren ook af en toe een dikke sigaar opsteken.

    Reactie door Dorethea — maandag 25 juni 2007 @ 20.48 uur

  105. @98 Bas Schoutsen

    Wat zou ik graag zien dat een ieder zich als internationale het Esperanto zou aanleren. Zou iedereen op het zelfde niveau met elkaar in gesprek treden.

    Bonan Vesperon!

    Reactie door Remco — maandag 25 juni 2007 @ 21.50 uur

  106. @Dorethea — maandag 25 juni 2007, 20.48

    En ik heb een stripboek van Paling en Ko (Paling en Ko op safari). Daarin komt een kip voor, Dorotea genaamd, die door een mislukt experiment van dokter Bacterius aan de lopende band eieren legt. En als je zo’n ei opeet, kun je alleen maar met je handen flapperen en TOK TOK! roepen.

    Grappig verhaaltje wel.

    Reactie door Wilbert — maandag 25 juni 2007 @ 22.11 uur

  107. Leuk Wilbert, dat mijn naam asociaties oproept uit jou jeugd.

    Helaas hen ik deze naam nier zelf verzonnen maar mijn ouders, mijn oma heette nl. ook Dorethea.

    Reactie door Dorethea — maandag 25 juni 2007 @ 22.24 uur

  108. sorry, eerste zin moet zijn :helaas heb ik deze naam niet zelf verzonnen

    Reactie door Dorethea — maandag 25 juni 2007 @ 22.30 uur

  109. @Dorethea — maandag 25 juni 2007, 22.24

    Merkwaardig. Hebben jouw ouders de naam van jouw oma verzonnen?

    Reactie door Wilbert — maandag 25 juni 2007 @ 22.31 uur

  110. @88 Bas Schoutsen

    Oh ja? Heet jouw broer Jassie?

    @100
    Wat zie jij wat ik niet zie?

    Reactie door Gloria — dinsdag 26 juni 2007 @ 2.42 uur

  111. @90 Remco

    Leuk he, dat we door Bell kunnen Bellen?

    Reactie door Gloria — dinsdag 26 juni 2007 @ 2.45 uur

  112. Yep

    Maar de persoon Alexander Graham Bell is wel een heeeeel eng persoon.

    Was eugenetica aanhager. Hij vond dat iedereen met een genetisch defect gesteriliseerd moest worden (waaronder doven, hij voerde zelfs campagne TEGEN de gebarentaal) .

    Sommige mensen!?!?!?!

    Reactie door Remco — dinsdag 26 juni 2007 @ 11.44 uur

  113. -off topic-, @101, 19.41

    God en de woestijn: Hij (Zij) blijft niet aan de gang.

    Wellicht, bij het ontstaan van het heelal, met al haar sterlichamen, was alles energie. (Zie Einstein’s E=mc2); dat zou het kunnen verklaren, theoretisch en praktisch dus.

    Met als doel alles één te maken lijkt mij een onwaarschijnlijke gedachte. Maar ook in de natuur voorkomende chemie veroorzaakt andere stoffen, doch wij heben een belangrijk aandeel daarin gehad, en nog hebben, beschikking uit het hele spectrum.

    Maar goed, genoeg om te ontdekken, misschien weten we dan meer hoe de zken in elkaar steken, en wat lijkt op een oplossing. Het gaat wel een beetje boven mijn pet. Tja, als de bron per definitie alles al in zich heeft, houd het maar op diversiteit, en een theorie, wat mij betreft. En technologie in de praktijk. (Dit is een eindeloze discussie, de oorsprong aangaande.. peace.)

    Maar ik betwijfel of het in woorden is uit te drukken, of onze huidige gevoel voor zaken toerijkend is, of dat het momenteel is te bevatten. Als je beweert dat materie per definitie God (cq Allah) is, dan ben je klaar, of.. (*zucht*). Moeilijk hoor, net zoals mijn baan, waar ik in verzeild (verstrikt) ben geraakt zogezegd.

    Action: “Fout bij opname picking informatie, om nogmaals te proberen zeg OK.” Verbijsterende levensvatbare geproduceerde prangende materie. Stof. Opmerkelijk. Sealing. (Al was dit in fragmenten opgeschreven, het is nu toch één geheel (maar niet feilloos OK)). U kunt het zo gek niet bedenken, En (soms) dus ook toch toevallig wel. Waardoor allerlei mogelijk nieuwe (kunst?) vormen ontstaan. Zie TrosRadar.

    En wat er in het welbespraakte milieu van terecht komt. De SP, GroenLinks, geven duidelijk aan dat wij het zijn die voor het klimaat moeten zorgen, Dat er ooit balans was, maar dat die nu ver is te zoeken. En we hebben het hier niet over de nieuwe ijstijd. Strikt genomen is dit maar een incident. Een evolutie begrip. Hopelijk kunnen we met het aankomende WorldAid (7-7-’07) een hoop narigheid ontlopen. En dat Statoil (CO2Storage in zee) zorgen ook niet nodig zijn, als we ons redelijkerwijs afvragen waarom het item ‘bodemstabiliteit’ niet is opgenomen onder ‘risk assessment’! (Zo, dat is eruit.) Hoort dat niet weerlegt te worden onder ‘Risk Assessment’? (‘Gas-leakage’ heeft overigens wel hun volledige aandacht.) Bodemstabiliteit zal wel verwoord worden in één van de publicaties/documenten, maar je moet er wel naar zoeken. Volgens mij heb ik dat dan niet gezien. Diepe treurigheid.

    Bassie zegt: “Materie weegt zwaarder dan energie. Altijd blijven lachen. (En niet hierin blijven steken :)” Omdat daar toch vaak iets goeds uit voorkomt. En een hele hoop dingen weer doet vergeten. Dat heeft soms een heel goed effect op de toebereidheid. en kunnen er nieuwe oplossingen gevonden worden, ook al treft het zoiets omvangrijks en onbereikbaar als het klimaat.

    Daar moet Al Gore aan te pas komen. Willen we het zelf niet? Zijn we zo gauw tevreden? En om een paar keer te zeggen wat goed is, dat goed is, en niet vast goed, en dat uit te leggen.

    Natuurlijk is de materie zwaar.
    Dit is het beste wat ík ervan kan maken.

    (@iew, Jan,
    Misschien zijn deze topics ook even om even wat uitspattingen niet na te laten? ;) Behalve dan dat ik terecht Al Gore nomineer voor de Working Class Hero (originaliteitsprijs!). Ruimte voor ontspanning, voor van alles en nog wat; voor de afwisseling. Bij nader inzien;) Waarvoor dank. Zoals Masaru Emoto het omschrijft; Love and Thanks.

    Reactie door Bas Schoutsen — dinsdag 26 juni 2007 @ 16.26 uur

  114. @105, Remco,

    Esperanto.. als er maar veel Española in zit! (Prachtige taal.)

    @Gloria,

    nee hoor ;) hij heet Jasper. Maar ik noem hem wel een(s) Jas. (Actually, vrij vaak.) (“Hee Jas, kom eens!”) Geweldige vent.

    Ik zie ik zie.. nou, als je het fout leest dan staat er:

    Gloria = supermeid, opera zangeres uit Don Carlos ;)
    Maar helaas zijn wij de klos. :(

    Vandaar de (rapido) rectificatione. (Dat laatste is volgens mij Italiaans.)

    :)

    (Berichtje 100 is dus de juiste.
    Opera vind ik overigens geweldig. Muziek is het zeker!)

    Reactie door Bas Schoutsen — dinsdag 26 juni 2007 @ 16.39 uur

  115. @113 Bas Schouten

    Vroeg alleen aan USNL of ze bewijs had dat God alle materie had geschapen. Zou ik namelijk erg interessant vinden om te weten.
    Misschien is het zelfs wel zo dat God alles is (tenminste die stelling heb je even aan getoetst in je verhaal als ik het goed begrepen heb?), maar ik ben nogal al wetenschappelijk en feitelijk aangelegd wat dat betreft. Niets mis mee vind ik.

    Thomas (de ongelovige uit de bijbel) werd ook toegestaan de wonden van Jezus te voelen om zijn ongeloof en twijfel weg te nemen. Dus je vraagtekens zetten bij geloof in God mag! Tenminste dat is mijn interpretatie van het verhaal van Thomas. Niet dat ik Christelijke ben maar I keep an open mind.

    Zag op de website dat je geïnteresseerde bent in een groene manier van leven? (je verwees naar de 12 ambachten). Ken je toevallig Dick Strawbridge. Een voorvechter van het “groene leven” in England (waar meer ruimte zit om ook echt groen te gaan leven!).
    De website van Strawbridge zou je dan eens moeten bezoeken. Er is ook een programma op de BBC waar hij tips geeft over groen leven. “It’s not easy being green“.
    Strawbridge is op dit moment mijn “workingclass hero” als het groen leven betreft. (en dat voor een oud militair!)
    Ik wou dat er net zoveel ruimte voor groene experimenten in Nederland zou zijn. Hier kun je niet zomaar even een windmolen in je tuin zetten, moet je eerst een vergunning aanvragen en dat soort ellende.

    Maar we gaan weer off topic.

    Reactie door Remco — dinsdag 26 juni 2007 @ 17.15 uur

  116. @114 Aanvulling

    Zag op de website van TROS radar moet er nog in staan.

    Reactie door Remco — dinsdag 26 juni 2007 @ 17.17 uur

  117. Hallo Remco,

    Bedankt voor je links, ik ga ze volgen. Dick Strawbridge, welnu, zal zeker een voorbeeld voor me zijn, zijn kunst, zijn seminars, ‘ingenuity’, vrijpostigheid, op een kanvas zo groot als GB (bijna), waar hij de ruimte heeft. We hebben nu misschien niet genoeg ruimte in Nederland, we zijn in ieder geval vrij in onze hoofd (gelukkig maar!). Ook zo’n 4GB of zo.

    God is ..

    Wetenschap, bij tijd en wijle

    Tja, je zou ook kunnen zeggen:

    Wetenschap is God (of één vab de genoegen, of gewoon wetenschap is goed, voor de onbewuste persoon, en, Wetenschap is Geweldig!, voor de bewuste persoonlijkheiden, doorhalen wat niet van toepassing is). God, Allah, Alles, Kennis, Wetenschap, om het even denk ik.

    (Ik zag dat je wetenschap belangrijk vond (zeer terecht;), dus ik dacht laat ik dat gelijk even inlijven!)

    Ik heb USNL nog niet gelezen, (US is mijn ‘heimwee’land (Duitseland ook)), ga ik nu doen, maarreh, Ik ben benieud naar de (afzonderlijke) verklaring (evt tegemoetkoming) van USNL, zoals jij dat vroeg.

    .
    een groene manier van leven intrigeert me. Ik zet er heel veel leesttekens bij! Maar ik schuif het op de lange duur..

    Ach, sommige maken ervan

    Liefde is ..

    So corny..

    Reactie door Bas Schoutsen — dinsdag 26 juni 2007 @ 18.46 uur

  118. .. en waarom dacht ik nou aan muziek, het levenslied ..

    Reactie door Bas Schoutsen — dinsdag 26 juni 2007 @ 18.48 uur

  119. @Bas Schouten

    Geloof dat USNL nog niet gereageerd heeft.

    Ik ben persoonlijk ongelofelijk bezig met het “groene leven”.
    Niet alleen omdat het goed is voor het milieu. Maar ook dat het de mogelijkheid geeft om politiek veel onafhankelijker te zijn. Als je b.v minder afhankelijk van fossiele brandstof bent wordt je als individu meteen minder afhankelijk (misschien vrijer?) van wat de politiek voor en over je beslist.

    Reactie door Remco — dinsdag 26 juni 2007 @ 20.04 uur

  120. @Bas Schoutsen

    God is…
    Schepper

    God is niet…
    Schepping

    Maar wat is NIET van de schilder in het schilderij?
    Toch is de schilder het schilderij niet…

    De mens geschapen naar eigen beeld en gelijkenis… een geschapen zelfportret

    Waaruit bestaat scheppingsmaterie? Atomen.
    God is…Atomist. Maar ook niet. Want je bent je werk niet. En toch…

    De Bouwer bouwt zijn bouwstenen tot een salon… het heelal?

    @Remco
    De mens en wetenschap. Maar wat WETEN we nou eigenlijk precies? Armzalig sprokkelwerk.

    God is…
    Professor in de Alleskunde

    God is…
    Niet groen, maar zuiver

    God is…
    De kern van alle energie = LIEFDE.
    In de kern woont God in ons dmv Liefde.
    Liefde is…
    Never corny!

    Het nooit rustende atoom wacht in de kern op ontwaken… mens durf te LEVEN

    God is…
    Leven

    Zijn we nu de klos? Alleen als God in zijn werk verzeild (verstrikt) is geraakt.
    Je zou het soms denken, maar denken kan verzeild (verstrikt) raken… zie de mens!

    God is…
    Alles

    Maar alles is niet God

    Hallo God, ik vraag mij af hoe U zich voelt?
    Nog altijd blij met uw schepping waaronder uw schepselen?
    Lieve God… vergeef ons want wij weten niet precies wat wij doen. En juist precisie is wat U kenmerkt…
    Dank U God.

    Reactie door Gloria — woensdag 27 juni 2007 @ 2.25 uur

  121. @Gloria

    Inderdaad we weten nog bijna niets in de wetenschap, ben er alleen erg in geïnteresseerd.

    Ik heb gewoon een vreselijk probleem met het begrip God. Dat had ik als kind al. Ben remonstrants opgevoed. Een heel vrij geloof waar je voor je zelf te beslissen hebt in kwestie van geloof! Je weet wel het verschil tussen de schikkelijken en de preciezen. Had toen al moeite met het begrip God, maar ook met geloof.

    Heb daar over weleens een gedicht geschreven, heb ik even opgezocht (vergeef me ik vind het niet een fantastisch werkje, ik was meen ik 16 toen ik het schreef):

    God is almachtig riep de dwaas,
    hoopvolle gedachtes des Duivels aas.

    God is gelijk een kievitsei,
    in de lente gevonden,
    mits niet aan het “koningshuis” geschonken,
    want dan zal het leven al in de zomer zijn verdronken.

    Nee, God is als een kievitsei,
    aan de lente geschonken,
    diep onder moedersvleugels geborgen,
    voor al het kwaad verborgen,
    en dan maar zorgen
    dat het nog heel zal zijn morgen.

    Wou er mee aangeven dat God niet iets groots is maar juist heel kwetsbaar. En je moet die God vooral niet schenken aan een “bovenliggende instantie” want die neemt je dat af en geeft je er waarschijnlijk een prijsje (afgodsbeeld als je kijkt wat voor presentje je krijgt in Friesland als je het eerste kievitsei gevonden hebt) voor terug.

    Maar ik ben niet meer religieus tegenwoordig.

    Reactie door Remco — woensdag 27 juni 2007 @ 12.52 uur

  122. A WORKINGCLASS HERO IS SOMETHING TO FEAR!!!

    Its about time!!

    Reactie door Shaman — woensdag 27 juni 2007 @ 16.41 uur

  123. @121 Remco

    Ja kwetsbaar. Goed uitgedrukt, Remco.
    Dat is geloof zowiezo. Voordat je het weet ‘lig je eruit’. Ben je vergeten dat je vragen/verzuchtingen beantwoord zijn! En verval je in termen als ‘wat een geluk’ of ‘wat toevallig zeg!’
    Het is van groot belang dat de gelovige mens steeds terugkoppelt. Zij, die dit niet doen zullen zichzelf op de borst slaan en het ego welig laten tieren. Wildgroei is dan niet te voorkomen… zie de wereld!

    Geloven is heel intiem. Niet direct een antwoord op de grote wereldvragen. Daar spelen zoveel factoren!
    Het Bijzondere en Goddelijke in Jezus Christus is dat Hij de mens heel persoonlijk voorziet van God. Alleen en uitsluitend door GELOOF kom je tot deze zekerheid.
    Maar dat wil niet zeggen dat alles ZEKER is… mijn God! Het is varen op… soms zo mistig en ineens weer zo helder. Gestaag steeds verder op weg naar Veilige Haven. En ondertussen keer op keer gered worden… potentiele drenkelingen als wij zijn!

    Kwetsbaar ja! Maar niet breekbaar… is de mens in zijn nabijheid. Hij is mijn ‘virus-scanner’, mijn ‘search and destroy’, mijn ‘papierversnipperaar’. Niets is voor Hem verborgen. God zij dank!

    Remco, het is alleen wel zo dat je Hem eerst moet ‘installeren’. Hoe? Het hemels vernuft is amazing: Vraag! En Hij is er al.
    Daar kan geen computer tegenop.
    Wel zaak om iedere dag even te updaten!
    Gezien jouw achtergrond is het misschien alleen een kwestie van ‘activeren’.
    Hangt ervan af of je Hem definitief ‘verwijderd’ hebt? Dat weet jij alleen.

    Laten we eerlijk zijn Remco: Begeef jij je zonder gids in de jungle? Je zult wel uitkijken! Lianen, wilde dieren, verdwalen…
    Hij die Mens is geworden kent de jungle op zijn Duimpie! Je komt Thuis!

    Reactie door Gloria — woensdag 27 juni 2007 @ 17.18 uur

  124. @120 PS Bas Schoutsen

    Herstel.
    Om precies te zijn:
    De mens is geschapen naar ZIJN beeld en gelijkenis.

    Reactie door Gloria — woensdag 27 juni 2007 @ 17.22 uur

  125. @124 PS again!

    Nog preciezer:
    ” Toen zei God: Laat Ons mensen maken die op Ons lijken…”
    (Genesis 1: 26)

    Ons: Vader, Zoon, heilige Geest = God
    God = Drie-Een.

    Attentie:(Johannes 8:54-58)
    Tijdens een dispuut:
    “Als Ik Mijzelf zou verheerlijken”, antwoordde Jezus, “zou dat niets betekenen. Maar mijn Vader verheerlijkt Mij. En u zegt dat Hij uw God is. U hebt Hem nooit leren kennen. Ik ken Hem wel. Als Ik zou zeggen dat Ik Hem niet ken, zou Ik een leugenaar zijn, net als u. Maar Ik ken Hem en doe wat Hij zegt. Abraham keek met blijdschap uit naar de dag van mijn komst. Hij zag Mij komen en was erg blij.”
    “U bent nog geen vijftig jaar en U hebt Abraham al gezien?”, zeiden de Joden.
    “Het is zoals Ik zeg”, antwoordde Jezus. “Ik was er al voor Abraham werd geboren.”

    Reactie door Gloria — woensdag 27 juni 2007 @ 17.48 uur

  126. @Gloria,

    wat ben je toch een toegewijde weldoener! Groet,

    Reactie door Bas Schoutsen — woensdag 27 juni 2007 @ 20.29 uur

  127. Ik begeef me graag zonder gids in de jungle. Altijd gedaan. Ben niet zo angstig aangelegd.
    Misschien te veel naar Star Trek gekeken.

    “To boldly go where no man has gone before”

    En dat is niet om mijn ego te voeden of iets dergelijks, ben gewoon erg nieuwsgierig, en ben enorm gefascineerd door het feit dat vragen soms antwoorden opleveren, maar dat die antwoorden bijna altijd weer tot andere vragen leiden.

    Zelf met een zeer liefdevolle christelijke opvoeding heb ik God nooit kunnen “installeren” zoals je het zegt. Het lijkt wel of ik een geboren atheïst ben. Ik vind genoeg in mijn leven om ook zonder God of religie het goede in de mens en het leven te zien.

    Reactie door Remco — donderdag 28 juni 2007 @ 2.34 uur

  128. In één woord: KIPPEVEL

    Reactie door Anja — vrijdag 14 september 2007 @ 16.11 uur