‘The clash of civilizations’

De organisatie Avaaz probeert zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om werkelijke vredesonderhandelingen af te dwingen. Als toelichting maakte ze dit filmpje.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 25 juni 2007 :: 14.05 uur

53 Comments

53 reacties

  1. Leuk of niet, die ‘clash’ gaat er een keer komen, een heuze derde wereldoorlog.

    Moslims vs. De Rest

    Helaas, maar waar. Binnen 100 jaar is er een enorme oorlog losgebarsten.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 14.33 uur

  2. http://www.elsevier.nl/nieuws/buitenland/artikel/asp/artnr/158277/index.html

    Kijk die link maar. Zegt al genoeg.

    “Al-Qa’ida-leider Aiman al-Zawahiri heeft moslims over de hele wereld opgeroepen Hamas in de Gazastrook te steunen met wapens, geld en aanslagen.”

    Moslims over de gehele wereld worden nu al opgeroepen om mee te doen. En dat zal alleen maar meer worden.

    Jammer, maar helaas.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 14.50 uur

  3. De organisatie Avaaz bezoekt mij digitaal met grote regelmaat. Ik teken mij te pletter!
    Maar wat helpt????

    USNL! Stop toch eens met jouw moslimhetze!!
    Rot op naar dat beloofde land van jou and make your dream true!
    Zit dit weblog niet te verzieken met jouw Amerika -lobby. Draai de boel niet om want voorlopig is het nog:
    De Rest vs. Moslims!

    Reactie door Gloria — maandag 25 juni 2007 @ 15.48 uur

  4. 62 procent van de palestijnen wil vrede volgens dat filmpje… Een best grote minderheid wil dat dus niet, namelijk 38 procent. Verder zag ik een demonstratie in Egypte. In Egypte een demonstratie? Met Mubarrak aan de macht enigszins dubieus…

    Reactie door Paul — maandag 25 juni 2007 @ 15.52 uur

  5. @2USLN. Inderdaad jammer maar helaas is tot dusver ondanks pogingen van Amerikaans `gezag’ niet aangetoond dat Al Quaida een bestaande club is.
    Al Quaida dook op vlak voor elf september. Als de Amerikaanse Lei(ij)ders zo slim en superieur zijn als ze beweren, had deze Ali Baba roversklup allang opgepakt moeten zijn.
    Totdat zulks niet is geschied moet ik aannemen dat Al Quaida een CIA falseflag/psyop is met niet bestaande schaakstukken.
    En USNL, loopt die Bin Laden trouwens nòg altijd vrij rond? Niet te geloven!

    Reactie door Haq — maandag 25 juni 2007 @ 16.16 uur

  6. Hoe zou het toch komen dat de moslims zo verbeten terugvechten?
    OK ze hebben voor de poorten van Wenen gestaan. Ze hebben grote delen van Iberië bezet. Maar kalif van Cordoba heeft het mogelijk gemaakt dat daar de eerste Renaissance is begonnen dus nog ruim voor de Italianen.
    Er lopen heel watheetgebakerde types rond, maar wat dacht je van Israël? Daar lopen ook heetgebakerde figuren rond. Als je ze ziet bonken tegen de muur met de bijbel in de hand.
    Wie spint hier nu garen bij? Denk even na. Gaat het om de godsdienst of gaat het om macht en olie? Niet vooral dat laatste?
    mensen laat je niet gek maken met die godsdiensten christen, moslim of jood. Wee niet zo fanatiek en geniet van het leven en heb respect voor de mens en voor de natuur en vecht met alle macht tegen ongebreideld kapitalisme, tegen de masters of war!
    Ik wil al jaren naar Libanon maar durf niet. Ik zou ok graag eens richting Irak, Iran en Afghanistan. Het is helemaal verziekt door de kapitalisten die de godsdienstfanaten tegen elkaar ophitsen zodat er een aardig verdeel en heers situatie ontstaat die gebruikt kan worden in de oliehandel en wapenhandel die beiden vrijwel de gehele wereldeconomie beheersen. Ze zijn als het ware de hartslag van de wereldeconomie en de USA en enkele bondgenoten kunnen dat hart naar believen harder dan wel zachter laten kloppen al naar gelang hun economisch profijt.
    Dus…

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 16.20 uur

  7. @2 USNL

    Ik raad je aan eerst maar eens de ook door mislimleiders ondertekende verklaring “Towards a Global Ethic: An Initial Declaration” van The parliament of the Worldreligions te lezen. http://www.cpwr.org/resource/ethic.pdf

    Zolang moslimleiders deze verklaring ook ondertekend hebben, denk ik niet dat je alle moslims over een kam moet scheren. De meesten willen gewoon een vredig leven, onverschillig met wie en waar.

    De namen van de meeste ondertekenaars vind je in de website http://www.weltethos.de/dat_eng/index3_e.htm

    Reactie door Ineke van der Maat — maandag 25 juni 2007 @ 16.25 uur

  8. God, Gloria, wat zijn de moslims toch zielig. Het zijn slachtoffers en moeten zoveel mogelijk geknuffeld worden. Dat zal ze helpen.

    Jouw opstelling is precies de reden waarom moslims niet integreren in NL. Ze hoeven niks te doen, ze zijn zielig en geef ze een uitkeringkje.

    Ik scheer niet alle moslims over een kam, dat is gezwets. Want ik heb ik de VS gezien hoe het wel kan. De moslims die daar wonen doen gewoon mee in het dagelijkse leven, wijzen terrorisme zonder twijfel af, werken hard, en zijn net zo welvarend als de gemmidelde Amerikaan. Geen achterstanden.

    Jaja, ook op dit punt kunnen we veel van de VS leren. Moslims integreren veel beter in Amerika dan in het softe Nederland.

    Het kan dus wel.

    Maar dan moet links stoppen met knuffelen en moslims voorhouden dat ze slachtoffer zijn. Maar dat is teveel gevraagd.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 16.45 uur

  9. l’écologiste reactie 6

    Je kunt zo naar al die landen toe hoor ! Kwestie van een kaartje voor vliegtuig,bus of trein kopen. Ook met de auto is het nog wel mogelijk, dus wat let je ?

    Reactie door Teun — maandag 25 juni 2007 @ 16.49 uur

  10. 38% van de palestijnen WIL GEEN VREDE, zoals iemand eerder hier al zegt. Als dat niet aangeeft wat voor volk daar woont in het midden-oosten, weet ik het ook niet meer.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 16.52 uur

  11. @ 8 Teun,

    In de jaren 60 kon je rustig richting Afghanistan en Libanon.
    De situatie is verziekt door toedoen van het Westen.
    Ik wil er graag naar toe en weet je waarom Teun, omdat daar de bakermat is van de Beschaving.

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 16.56 uur

  12. L’ecologiste @

    Laat je nakijken, je bent al het zicht op de werkelijkheid helemaal kwijt.

    Bakermat van de beschaving, ik lach me rot. Ga er dan lekker wonen onder de sharia.

    Reactie door USNL — maandag 25 juni 2007 @ 17.29 uur

  13. usnl dus daar valt israel ook onder.mooi dan is daar de bende eindelijk voor 70%opgelost,israel naar amerika verplaatsen kunnen ze daar meehelpen met een muurtje bouwen tegen de ilegale mexicanen?wat pik gelijk een groot stuk GOED land in,zijn ze ook redlijk bedreven in.dan kunnen ze weer zijken,zie we worden nu weer door de mexicanen bedrijgt,

    Reactie door ad — maandag 25 juni 2007 @ 17.52 uur

  14. @ 1 USNL,

    Daar zullen zulke sufferds als jij aan meehelpen zodat jouw grote vrienden uit de USA ‘gelijk’ krijgen.

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 18.02 uur

  15. 12 en 8 met zo’n USNL meurt het hier naar goedkope Amerikaanse uniformen. Wat een verbeten reacties van dit nare mens, ik hoop dat ze wat fatsoen leert hier voordat ze haar sneue gristengelijk probeert te halen.

    Reactie door Haq — maandag 25 juni 2007 @ 19.53 uur

  16. Een wereld zonder moslims en het christelijke disneyland Amerika zou pas echt leuk zijn! Beide sporen van geen meter door dat achtelijke geloof.

    Reactie door Marduk — maandag 25 juni 2007 @ 20.24 uur

  17. @USNL

    “Al-Qa’ida-leider Aiman al-Zawahiri heeft moslims over de hele wereld opgeroepen Hamas in de Gazastrook te steunen met wapens, geld en aanslagen.”

    Moslims over de gehele wereld worden nu al opgeroepen om mee te doen. En dat zal alleen maar meer worden.

    Jammer, maar helaas.

    Volgens mij projecteer jij je eigen “wishful thinking.”Is dit niet al meer dan viertig jaar aan de gang, maar dan de blinde steun met geld en wapens aan Israël. Over selectieve verontwaardiging heb je zeker nooit gehoord.

    @Marduk
    Je vregeet wel het achterlijke geloof van de
    fundamentalistische atheïsten te vermelden.

    Reactie door Gert — maandag 25 juni 2007 @ 20.45 uur

  18. @8 USNL

    God USNL, houd jij eens op met je folderpraatjes. De ene cliche na de andere rolt eruit. Hoe komt het toch dat ik al die Amerika-aanbidders zo oppervlakkig vind? Ook jij getuigt hier steeds van. Je omrant alleen maar zaken en daar blijft het bij.

    USNL, ik ben jarenlang dagelijks met moslims in contact geweest. En nog! Niets van slachtofferstypes. Het zijn allen zeer intelligente mensen die precies weten wat ze willen. Het is weer onze regering die ze ‘lam’ legt. Zodra ze de vrijheid krijgen wordt er aangepakt. Velen die universitair geschoold zijn pakken ook gewoon ieder baantje aan.
    Ik gaf dan wel de Nederlandse taallessen maar daarbuiten was ik de leerling! Mijn God, wat heb ik veel geleerd van deze mensen. Iedere zin is van prachtige symboliek en doordrongen van diepgang! Dat is hen gewoon eigen!! Daarbij koken de mannen net zo heerlijk als de vrouwen. Politiek zijn zij overal van op de hoogte. En ja L’ECOLOGISTE… wat een beschaving!!
    Ware gentlemen!! Heerlijk om in hun buurt vrouw te zijn, want zij hebben charme en manieren! Dat hebben de hondsdolle mina’s de mannen hier wel afgeleerd… met egard behandeld worden!
    En ja, Libanon, Syrie, Irak, Iran maar ook Israel zijn landen waar ik het liefst naartoe wil.

    USNL, door jouw manier van denken krijgen mensen juist de pest aan Amerika. Je old- dream-story is lachwekkend! Over wiens lijk gaat dit?
    De USA en haar politiek walst met grove schreden over de gevoeligheden van deze hoogstaande culturen heen. Het is zelfs mensonterend wat zij doen. Het verbaast mij niets dat dit eeuwen van haat achterlaat!
    Schande die domme yanks.
    En tegen jou USNL kan ik alleen maar zeggen: Trek is met de moslims op! Je zult je verbazen!!

    Reactie door Gloria — maandag 25 juni 2007 @ 21.35 uur

  19. @17 PS

    Correctie: trek eens… (ipv trek is)

    Reactie door Gloria — maandag 25 juni 2007 @ 21.37 uur

  20. 2 usln
    hitler nr 2 boes heeft de hele eu en amerikanen opgeroepen om te moorden wat is het verschil?
    het verschil is dat als de westerse wereld leiders niet kunnen winnen,ze gaan praten om kleine atoomspeeltjes te gaan gebruiken tegen ook burgers
    cluster bommen gebruiken om na de oorlogen nog meer meestal kinderen te vermoorden ,.als de lafaardts bang worden,zodat de haat tegen die zogenaamde gristen leiders steeds meer toeneemd.
    911 een flatje plat,grof gezecht 1000? doden,
    andwoordt,meer als,, getal van hun,,50/70.000 doden,in werkelijkheid zijn het door toedoen van usa leiders,en onze c leiders meer als 500.000.
    en je kunt er vergif op nemen dat daar heel wat terroristen(westerse benaming) gemaakt zijn,
    twee soldaten in israel.
    meer als tig duizend doden en binnen een week meer wapens clusterbommen van hun vrinden usa als waarschuwing voor de rest van de omgeving,enz ,enz,

    Reactie door ad — maandag 25 juni 2007 @ 21.43 uur

  21. Gisteren naar Reporter gekeken.

    Wat ik ervan heb begrepen hoeven we ons geen zorgen meer te maken over een grondwet, over 20 jaar is de sharia hier ingevoerd.

    Binnen 10 jaar worden er in nederland 80 moskeen bijgebouwd, gefinancieerd door de arabische staat Doubai.

    Steenrijke sjeiks sluizen miljoenen dollars naar nederlandse moslimorganisaties om zoveel mogelijk moskeen te bouwen en zoveel mogelijk mensen tot moslim te laten bekeren.

    Reporter is een links programma en de interviews die ik zag met de geldschieters maakte mij echt bang.

    Reactie door Dorethea — maandag 25 juni 2007 @ 21.45 uur

  22. @ 20 Dorothea,

    Brother US heeft je goed te pakken.
    Er was eens een mooie Duitse film, die heette ‘Angst essen Seele auf”. Ik geloof dat dat bij jouw het geval is. Je laat je meeslepen door de USA die alleen maar wil dat de moslims radicaliseren want dat is de self-fullfilling prophecy van de USA helaas.
    Ik heb vroeger wel eens mot gehad op straat. Als je iemand aankeek die vervolgens zei heb ik iets van je aan. En of je iets zei of niets zei, maakte niets uit je kreeg toch klappen.
    Kijk dat is de situatie. De USA en Israël zijn verschrikkelijk aan het provoceren totdat er een reactie komt en zij kunnen zeggen: zie je wel het zijn agressieve types.
    Zo lust ik er nog wel een paar. Begrijp je Dorothea?

    Reactie door L'écologiste — maandag 25 juni 2007 @ 21.59 uur

  23. Deze site geeft dagelijks achtergrond informatie over wat er in het kader van democratie allemaal word bekokstoofd on Amerikaland.

    Te ziek voor woorden…

    Reactie door Ben — maandag 25 juni 2007 @ 22.05 uur

  24. @20 Dorre Thea

    Lekker zit jij in elkaar zeg! Was je het al eens met het opsluiten van kinderen en de burgemeesters die kinderen uit huis kunnen gaan gebieden, kom je hier weer met je enge anti-moslimpraatje.

    Laat jij je maar lekker bang maken en verspreidt die berichten vooral. Voer voor Bush en Balkenende en nog MEER bloed dat aan hun handen gaat kleven.
    Mocht je zo’n zondagschristen zijn dorre Thea: Lees Jezus! En ga je schamen.

    Reactie door Gloria — maandag 25 juni 2007 @ 22.27 uur

  25. Allemaal leuk en aardig maar vrede moet wel van twee kanten komen.

    Reactie door Harry — maandag 25 juni 2007 @ 23.27 uur

  26. @ 22 Ecologiste

    Maar wat hebben die Amerikanen en Israeli’s dan met de financiering van moskeeen in Nederland te maken?

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 26 juni 2007 @ 0.18 uur

  27. @ 26 Ed Sorrento,

    Actie lokt reactie uit. Wanneer er een Nederlandse soldaat wordt gedood in Afghanistan is er in Nederland veel beroering. Gisteren in Spanje veel beroering door die 6 soldaten die gedood zijn. De arabieren hopen via allerlei acties de bondgenoten van de USA en Israël los te weken. En via vijfde kolonnes kan het ook maar het duurt wel lang maar de arabieren hebben geduld. Het stomme van dit alles is dat alleen Indonesië onze kolonie was maar we niets hebben uit te staan met de Noord-Afrikanen. Dat is een zaak van de Fransen.
    Maar door het botte gedrag van Amerikanen en Israëlis worden de arabieren steeds meer opgehitst en dreigen wij Nederlanders daar nu ook de dupe van te worden. En dan te bedenken dat de arabieren hier naartoe zijn gehaald door de ondernemers dus zeg maar de centrum-rechtse regeringen. En nu zouden de linkse rakkers de schuld krijgen dat we hier een vijfde kolonne- cultuurprobleem hebben. Dat is echt de wereld op zijn kop.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 26 juni 2007 @ 9.02 uur

  28. ecologiste, hier kan ik je even niet volgen, wat ik zag bij reporter had niks te maken met Amerika of Israel.

    Het waren de rijke sjeiks die volmondig toegaven miljoenen aan europese moslims te geven voor de bouw van Moskeen.

    De westermoskee in Amsterdam is een voorbeeld van hoe er te werk wordt gegaan, het hele bestuur weg(was te westers) nieuw conservatief bestuur, die alles doen zoals de sjeiks het willen onder het motto:wie betaald bepaald.

    In mijn eerste reactie ging ik misschien iets te ver door mijn angst voor de sharia, maar er zijn hier meer mensen die wel eens overdrijven dus waarom zou ik het niet doen

    Nogmaals, dit heeft niks te maken met USA of Israel, alsof de hele wereld daarom draait.?

    Reactie door Dorethea — dinsdag 26 juni 2007 @ 10.48 uur

  29. Gloria, ik weet dat jij ook met mensen die de Islam aanhangen hebt gewerkt en je hebt de mooie kanten gezeien evenals ook vast wel de slechte. De fundamentalistische tak, hier zijn er ook weer meerdere van geloof ik, van de Islam is voor uitbreiding van de Islam, vernietiging van ongelovigen en christenen. En deze tak wordt steeds groter mede als gevolg van de bemoeienis van Amerika, Engeland en Nederland. De angst die menigeen hier in het Westen voelt is dus denk ik terecht. Maar laten we allemaal niet vergeten dat de burgers altijd de klos zijn!!! En dat wij allemaal mens zijn en dus inderdaad niet veel verschillen van elkaar. Het zijn de regeringsleiders of corrupte bendes die gevaarlijk zijn!! Niet de burgers, zij verweren zich tegen het geweld. Ook moet het westen accepteren dat geloof erg belangrijk is en dat dit begrepen moet worden en gerespecteerd! Laat de moslimbroeders die in vrede willen leven met iedereen zich openlijk verzetten tegen de fundamentalisten die hun macht/hun wil aan iedereen op willen dringen. Dit heeft namelijk neits met vrede (Islam) te maken en dus alleen met macht.

    Reactie door cynthia — dinsdag 26 juni 2007 @ 12.50 uur

  30. @ 28 Dorethea,

    Mijn reactie op Ed Sorrento had tot doel te laten zien dat door acties vanuit het Westen (USA, Israël en bondgenoten) er uiteindlijk reacties komen uit de arabische landen. Het subsidiëren van moskeën is zo’n reactie. Op deze wijze wil men gelovige moslims opzetten tegen het Westen en hier een vijfde kolonne bewerkstelligen. Kwestie van tijd en de moslims zijn hier in de meerderheid. Het CDA blijft kinderbijslag stimuleren en de centrum-rechtse regeringen hebben het de ondernemers gemakkelijk gemaakt arabieren naar hier te halen omdat ze vonden dat de Spaanse, Italiaanse, Portugese en Nederlandse arbeiders verwend waren en teveel salaris kregen. De VVD en het CDA hebben hier maar wat graag aan meegewerkt maar de problemen die hierdoor veroorzaakt worden, worden afgewenteld op de samenleving en dan met name de mensen in de achterstandswijken waar weinig electoraat van deze partijen huist.
    JPB en zijn huichelachtige club gebruiken de arabieren nu om de mensen bang te maken en er allerlei beperkingen voor de burger door te drukken via de nationale autoriteit teroristenbestrijder, de man die eerst heel lang DG bij LNV was en later directeur UWV in zijn poenerig ingerichte kantoor.
    Kijk ik ben ook bang voor de arabische overheersing net zo bang als dat ik ben voor de bible belttypes die door hun kortzichtigheid en fanatisme de wereld in het ongeluk storten. Dat die fanaten toch eindelijk eens het licht zien en genieten van het leven en de ander met rust laten in plaats van hen de “blijde boodschap” te brengen met bommen, granaten en leugens.
    Dat die types nu eens inzien dat ze gebruikt worden door de liberalen.

    Reactie door L'écologiste — dinsdag 26 juni 2007 @ 13.05 uur

  31. cynthia, zo bedoel ik het eigenlijk ook, de sjeiks waar ik het over heb zijn ook machthebbers.

    Saddam was een machthebber en Bush ook, zij zullen altijd proberen hun macht te misbruiken.

    Reactie door Dorethea — dinsdag 26 juni 2007 @ 13.19 uur

  32. @ Gloria (3, 18) e.a.:

    USNL is een “moslimbasher” van het domste, en daarom ook misschien wel ergste, soort. Hij slaat louter door (extreem) rechts alom rondgebazuinde, versleten kreten uit. Hij geeft er blijk van hoegenaamd niets van geschiedenis te weten. Feiten en goede argumenten tellen niet voor zo’n gebrainwasht figuur. Redelijk argumenteren is echt uitzichtsloos.

    @ Dorothea (28):

    Overdrijven is zeker bij dit onderwerp zeer onverstandig. Dat moedigt alleen maar duistere, rechtse krachten aan die garen willen spinnen bij de islamhetze en het vijanddenken ten opzichte van moslims in het algemeen.

    @ Cynthia (29):

    Fundamentalisme, maar speciaal de activistische stroming daarin: extremisme, van elke soort kan gevaarlijk zijn. Dat geldt dus zeker niet alleen voor de Islam.
    Ook voor bv. Christenfundamentalisme.
    Er is absoluut geen sprake van dat “de Islam”/”de moslims” in Nederland de macht zouden willen/kunnen grijpen en “de sharia invoeren”. Spookbeelden van extreem rechts.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 26 juni 2007 @ 17.51 uur

  33. Oorlog is juist heel slecht voor een godsdienst. Het atheïsme is in de filosofie in Europa ontstaan tijdens de verschrikkingen van de Hugenotenoorlogen in Frankrijk (filosoof Montaigne). Je kunt een godsdienst alleen hoog houden door strikt de bijbel na te leven zogauw je een paar dingen niet doet en wel bij een ander bezig bent accepteert niemand je mening of je dwang en geweld. M.a.w. men wil juist precies door GOD beoordeeld worden!! Maar men ziet er niet een zuiver menselijk voorbeeld van. In feite zit er dus in iedereen juist latent een theocraat.

    Reactie door W6969 — dinsdag 26 juni 2007 @ 19.01 uur

  34. Olav meijer, ik ga niet met de spookbeelden van rechts mee..ik weet wel dat er een reeel gevaar bestaat en inderdaad iedere vorm van fundamentalisme kan gevaarlijk zijn. Olav, ik denk dat het verstandig is dit niet te verwerpen en in de gaten te houden. Godsdienst is een ideaal onderdrukking en machtsverwervingsmiddel. Het gewone volk zal geen gevaar vormen echter leiders die meer macht willen wel. Olav, je ontkent toch niet dat er radicale stromingen zijn die ongelovigen dood willen hebben evenals christenen?

    Reactie door cynthia — dinsdag 26 juni 2007 @ 20.36 uur

  35. Als iedereen elkaar nu gunt het beste uit het leven te halen, al dan niet via een geloofssysteem, en elkaar en elkaars denkbeelden en (on)geloof nu eens echt respecteert, dan hebben extremistische gedachten geen voedingsbodem meer.

    Ik vrees dat dit een utopie blijft. Ontevreden zijn is verslavend.

    Reactie door P. Heetebrij — dinsdag 26 juni 2007 @ 21.04 uur

  36. Goer initiatief Jan. Of het helpt weet ik niet. Heb het toch maar op mijn site geplaatst. Heb je overigens dit al gezien?

    http://www.hetlaatstenieuws.tv/see.php?id=1848&extern=RNN7

    Reactie door frank — donderdag 28 juni 2007 @ 2.44 uur

  37. @ Cymthia (34):

    Nee, Cynthia, ik ontken zeker niet het bestaan van extremistische stromingen. Gelukkig maken die een kleine minderheid uit, ook binnen de Islam.
    Het verschil tussen fundamentalisten en extremisten zie ik als volgt.

    -Fundamentalisten hebben een zeer radicale, rechtlijnige interpretatie van hun geloof of ideologie, en bestempelen anderen als (nog) niet bewust (levend), en soms ook als minder(-waardig).
    -Extremisten zijn die fundamentalisten, die uit hun overtuiging de consequentie trekken dat zij anderen moeten bestrijden, eventueel met geweld. Als zij daarbij ook nog de opvatting van minder(waardig) zijn van anderen huldigen, zijn zij zéér gevaarlijk. (Ook het nationaal-socialisme/fascisme behoort tot deze groep).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 28 juni 2007 @ 17.18 uur

  38. Olav, deze groep wordt steeds groter mede als gevolg van Amerika en waarom haal jij extremisten en fundamentalisten uit elkaar? Ze zijn 1 en hetzelfde!!

    Reactie door cynthia — vrijdag 29 juni 2007 @ 8.40 uur

  39. @ Cynthia (38):

    Lees het nog eens goed. Ik “haal” extremisten en fundamentalisten NIET “uit elkaar”. Extremisten zijn nl. een bepaald soort fundamentalisten, dus zij maken daarvan deel uit.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 29 juni 2007 @ 13.33 uur

  40. P.S.: Dat betekent dus ook, dat deze begrippen niet (geheel) precies hetzelfde betekenen!

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 29 juni 2007 @ 13.35 uur

  41. Olav, het verschil is dus dan dat de ene groep nadenkt over het plegen van terroristische aanvallen en de ander ze uitvoert?…dat wil dus zeggen dat de groep nadenkers daders kunnen worden alleen is het niet duidelijk wanneer. Vandaar dat ik typ dat het hetzelfde is want het doel is alle ongelovigen en christenen te doden toch? omdat de radicale fundamentalistische leer van de Islam als enige waarheid wordt gezien. Vandaar dat ik niet snap waarom je dit uit elkaar haalt.

    Reactie door cynthia — vrijdag 29 juni 2007 @ 18.26 uur

  42. @39 Beetje lullig van je dat je met deze uitspraak nu alle moslims in nederland op 1 hoop gooit.

    Reactie door Klaas — maandag 2 juli 2007 @ 14.40 uur

  43. @ Klaas (42):

    Dan heb je het dus helemaal verkeerd begrepen. Lees mijn definities in nr. 37 nog maar eens zorgvuldig. Daar staat N.B. ook letterlijk: “Gelukkig maken die een kleine minderheid uit, ook binnen de Islam.”

    Reactie door Olav Meijer — maandag 2 juli 2007 @ 18.41 uur

  44. @ Cynthia (41):

    Hoe kom je er toch bij dat “het doel is alle ongelovigen en christenen te doden” ?

    Fundamentalisten hebben dit doel helemaal niet, en dat geef ik ook niet aan. Deze mensen hebben alleen een (zeer) radicale interpretatie van hun geloof, zoals bepaalde Christenen dat ook hebben. Maar dat houdt op zich nog geen geweldpleging in.

    Extremisten zijn dus niet alleen fundamentalistisch, maar onderscheiden zich van de overigen doordat zij BOVENDIEN tot geweld opvergaan. Hier ligt een groot en belangrijk verschil.

    Het is zeker niet zo dat “nadenkers daders worden alleen is het niet duidelijk wanneer,” maar een BEPERKTE groep fundamentalisten blijkt extremistisch te worden. De meesten dus niet.

    Duidelijker kan ik het, denk ik, niet verwoorden.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 2 juli 2007 @ 18.49 uur

  45. Olav Meijer, ik heb het nog eens onderzocht en je hebt gelijk. Ik maak me echter wel zorgen over de groei van extremisme en dus ook de groei van extreem rechts en extreem links ( wie niet?) Radicaal extremisten willen desnoods met geweld hun zin krijgen en ik ben bang dat dit ook zeker groeit binnen de Islam mede door hoe wij met moslims omgaan en de bemoeienis van Amerika die het liberalisme/kapitalisme predikt en daar zijn moslimextremisten op tegen. En eigenlijk vind ik ook dat de rol van Amerika wel eens bekritiseerd mag worden en dat welvaart en welzijn meer verspreid moeten worden. Maar grijpen naar geweld om zo angst te zaaien dat vind ik laf en dat is ook iets wat het Westen doet…Wie is er dan gevaarlijker?

    Reactie door cynthia — maandag 2 juli 2007 @ 23.00 uur

  46. @ Cynthia (45):

    Jouw zorgen begrijp en deel ik.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 juli 2007 @ 9.25 uur

  47. doe je televisie uit!

    Reactie door daver — zaterdag 24 november 2007 @ 0.17 uur

  48. @ Olav Meijer, mee eens!!

    En verder, wat een onzin lees ik hier allemaal.

    - 38% van de Palestijnen wil geen vrede. Nee, een deel van de Nederlanders ook niet, want “steunen onze troepen” en roepen zo meer van die hersenloze kreten.

    - Sinds 1949 zijn er twee angels in de Arabische wereld: Israel en de V.S., feitelijk is dat een geheel. De V.S. pompen ieder jaar voor miljarden aan wapens in Israel, en dan gaan ze over “vrede” onderhandelen…

    - Ik gooi het hier nog maar eens neer: de “aanslagen” van 11 september waren niet afkomstig van moslim-extremisten maar van een groep binnen de V.S. Osama Bin Laden is poppenkast. Er waren geen massavernietigingswapens in Irak (anders was de coalitie ook niet binnengevallen:). Al-Qaeda is in New York verzonnen tijdens een rechtszaak in 1999, door een verdachte moslim die daarmee strafvermindering kreeg.

    De Verenigde Staten zijn sinds Korea permanent in oorlog. En dat willen ze ook. Daaraan ontlenen zij hun macht. Ze willen dus stelselmatig géén vrede. En alles wordt erbij gesleept om dat zo te houden. Verdeel en heers.

    Rechtse anonieme schrijvers hier, laat je niet als spreekbuis gebruiken van oorlogshitsers, geldwolven en haatzaaiers. Open je ogen.

    http://www.youtube.com/watch?v=kieyjfZDUIc

    http://www.youtube.com/watch?v=tmP8Bgof6KE

    Reactie door olav ten broek — zaterdag 24 november 2007 @ 0.21 uur

  49. USNL>..’N SUL !!!

    Reactie door Rob van der Zon — zaterdag 24 november 2007 @ 1.34 uur

  50. Goed filmpje, ik kende het al langer.

    USNL heeft volgens mij in 1 ding gelijk: die clash lijkt onvermijdelijk.
    Niet omdat alle moslims zotte fanatici zijn of alle westerlingen ultra-rechtse egoïsten.
    Nee, omdat er tussen de moslims en westerlingen figuren zitten die erg boos en-of bang zijn, harde uitspraken schreeuwen en zo proberen de gematigden onder alle mensen ook bang en boos te maken, teneinde hen naar hun versie van `de waarheid` te trekken.

    Hier zie je in het klein voorbeelden ervan…
    USNL en Gloria.
    USNL leest dat 38% van de Palestijnen geen vrede wil en legt dat uit als bevestiging van zijn idee over `wat voor volk daar leeft`
    Gloria zegt uit persoonlijke ervaring te weten dat alle moslims intelligente mensen zijn.
    Aan USNL: het is maar hoe je het wilt zien…ik leg dat percentage uit als een flinke meerderheid die vrede wil.
    Aan Gloria: er zijn ook gewoon domme moslims hoor. Ik ken zowel intelligente moslims met een positieve instelling, als domme moslims die niet willen deugen. (gek, het zijn net mensen ;)
    Hoe de discussie hier tussen jullie loopt is tieperend voor de situatie.
    Beiden zeker weten de waarheid te kennen en hoe meer de ander iets afwijkends zegt, hoe meer de hakken in het zand gaan.

    Ik zeg dit niet om jullie te bashen of flamen ofzo hoor, het viel me gewoon op.

    Met gematigde, vriendelijke groet,

    Reactie door R.J. — zaterdag 24 november 2007 @ 11.00 uur

  51. Waarom worden bij elk topic over moslims er christenen bijgehaald?

    Reactie door Harry — zondag 25 november 2007 @ 12.14 uur

  52. Het Christelijke en het Moslim geloof zijn 2 polariserende godsdiensten.Over en weer zijn ze door de eeuwen heen agressief gebleken.Thans zijn wij in een tijdperk aangeland dat er een stuk minder praktiserende Christenen meer zijn.Oorzakelijk verband zijn theologische (Christelijke)onderzoeken naar de juistheid van beweringen/dogma-s uit het verleden,welke niet met duidelijke bewijzen gestaafd konden worden.Afgezien van de welvaart,is daardoor wantrouwen ontstaan.Het orthodoxe maslim geloof is echter vanaf de 7e eeuw stil blijven staan en komt daardoor in botsing met de hedendaagse moderne opvattingen.Tegelijk hebben het westen invallen en vernederingen gepleegd,vooral in Arabische gedeelte van de moslimwereld.Dat heeft,met inachtneming van de (afgunst)westerse welvaart,de oude polarisatie weer levend gemaakt.De westerse wereld heeft fouten gemaakt,door de moslim eer aan te tasten en teveel moslims toe te laten,waarbij opgemerkt dient te worden dat de moslim-populatie zich veel te sterk en onverantwoord ontwikkeld,voornamelijk door hoge geboortecijfers.De typisch westerse problemen zie je b.v. niet in China,Japan en Zuid Amerika.Ofschoon verwacht mag worden dat hier uiteindelijk een collaps uit voortvloeit,lijkt mij dat niet voorhanden.Vooreerst zal een aanval,van welke partij dan ook,beiden grote schade berokkenen.Dat er toch een Midden-Oosten oorlog met mogelijk atomaire wapens zal uitbreken heeft te maken met verschillende belangen,ook van buiten de moslimwereld,zoals de olievoorziening met Azie/China/India en het Westen.Bij een instabiele wereld horen instabiele/agressieve/idiote leiders.Dat zijn de ongeleide projectielen,welke de massa-s opzwepen,waardoor verwachte ontwikkelingen niet meer af te remmen zijn.Dat hebben wij in de 2e wereldoorlog gezien.Jammer genoeg herhaald,periodiek de geschiedenis zich.De belangrijkste uitdaging voor de wereld is er voor te zorgen dat er inplaats van fossiele brandstoffen,veel meer alternatieve energie beschikbaar komt.De zon geeft ons die.Waarom wil het groot kapitaal er niet aan?Of is het soms de sleutel tot de echte macht van het volk?

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 25 november 2007 @ 14.51 uur

  53. Er is niet 1 partij die de schuld heeft. De arabische wereld staat op een kruispunt, ontwikkeling of onderdrukking. Logisch dat de arabische leiders koste wat het kost hun onderdrukkende posities willen handhaven. Aan de andere kant heb je landen als ons beschaafde Nederland. Zo verdient moedertje staat 5 keer zoveel op een liter olie dan het land zelf, bestaat een riant deel van onze industrie uit olieverwerking en ja de overheid vind het makkelijker om met 1 oliesjeik te praten dan met een heel land. Dan vonden wij het nodig om in 1948 na 2000 jaar, het van de kanaan stammen veroverde beloofde land terug te geven aan israel, ja wij vinden het heel belangrijk om staat en religie gescheiden te houden. Onze welvaart bestaat ten koste van het midden-oosten. En Gloria hou toch op over de bakermat van de beschaving en gentlemen tegen vrouwen. Vrouwen hebben geen rechten in die landen dus maak niet zo’n achterlijk geidialiseerd plaatje. Onderdrukking, besnijdenissen, steniging, enkele voorbeelden, zelfs een hand mag een vrouw in die landen niet verwachten. 1 grote puinhoop is het daar. Dat dat mede onze schuld is klopt, dat de burgers daar er niets aan kunnen doen door sjeiks, warlords en corrupte regeringen klopt ook. Maar ga niet zeggen dat het zo’n ontwikkelde en geweldige landen zijn want het is er 1 grote puinhoop met verschrikkelijke wantoestanden waar vooral de vrouwen en kinderen de dupe van zijn

    Reactie door Frank — donderdag 29 november 2007 @ 13.06 uur