Nationaal Historisch Museum in Arnhem

Arnhem mag het Nationaal Historisch Museum gaan huisvesten. Dat heeft de ministerraad vandaag besloten op voordracht van minister van Cultuur Ronald Plasterk (PvdA). Arnhem krijgt hiermee de voorkeur boven Den Haag en Amsterdam. (Trouw)

De kogel is door de kerk. Het Nationaal Historisch Museum komt in Arnhem. Geweldig om te zien hoe dit plan – in 2003 door mij voorgesteld – steeds meer vorm krijgt.

Zelf had ik een voorkeur voor Amsterdam (de hoofdstad) of Den Haag (het regeringscentrum en de zetel van het parlement), maar met de keuze voor Arnhem kan ik leven.

Zie ook:

zie ook Opinie: Historisch besef verdient herwaardering

zie ook RealVideo Te gast in Buitenhof, onder andere over bovenstaand thema
(Buitenhof, 28 december 2003) smalband | breedband

zie ook Webdiscussie over het Huis van de Historie

zie ook Boek:Waar historie huis houdt

zie ook Interview: Wat die paar woorden hebben losgemaakt

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 29 juni 2007 :: 21.23 uur

77 Comments

77 reacties

  1. Jammer,
    Persoonlijk had ik Almere wel wat gevonden.

    Reactie door Marcel — vrijdag 29 juni 2007 @ 21.31 uur

  2. Ik vond Medemblik eigenlijk wel geschikt.. maar Arnhem, gefeliciteerd. Maak er iets moois van.

    Reactie door Bas Schoutsen — vrijdag 29 juni 2007 @ 21.55 uur

  3. Drie zaken:

    1) Supervoorstel van een superman!
    2) Wanneer moet dat museum gerealiseerd zijn? en,
    3) ca. 30 km van m’n huis. De regio wordt steeds interessanter!

    Erik Sc

    Reactie door erik — vrijdag 29 juni 2007 @ 21.56 uur

  4. (Nee natuurlijk niet, Medemblik, hoe kom ik erop. Maar die andere twee opties (drie?), nou, ook jij gefeliciteerd Jan, voor de realisatie van onze nieuwe aanwinst. We mogen best trots zijn op ons verleden, die ons veel heeft geleerd tot het heden, en toekomende tijd, de tak die het verleden veel verwijt.)

    Reactie door Bas Schoutsen — vrijdag 29 juni 2007 @ 22.00 uur

  5. Arnhem, wat een ramp! Je gaat een museum over de geschiedenis van Nederland toch niet in Berlijn-West zetten? Het voordeel is natuurlijk wel dat over 10 jaar wel besloten zal worden (na een parlementaire enquete commissie…) dat het gewoon naar Amsterdam moet omdat er niemand naar dat museum ging omdat het veel te diep in het boerenland verborgen lag. De commissie stelt vervolgens voor dat het naar Amsterdam moet, ten slotte toch de hoofdstad. Om te voorkomen dat het Arnhemse museum niet direct vergeten wordt, zal er nog wel in een hoekje van het uiteindelijke Amsterdamse museum een hoekje worden ingericht ter herinnering aan dat wat ooit groots moest zijn in de provincie…

    Groeten uit Amsterdam

    Reactie door SP-er (uit de enige stad van NL) — vrijdag 29 juni 2007 @ 22.18 uur

  6. Mensen uit Arnhem, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

    Ikzelf ben altijd een liefhebber van geschiedenis geweest (het was het enige vak op school waar ik een 7 voor haalde, zonder ervoor te hoeven leren :) )

    maar goed, ik ben zeker benieuwd wat het is geworden, als het er eenmaal is. Helaas is het geen Breda geworden, dat had voor mij wel makkelijk geweest, maar goed, niet op alle slakken zout leggen, toch :D

    Reactie door Jack Reinieren — vrijdag 29 juni 2007 @ 22.31 uur

  7. Pauline Krikke, oud-vvd wethouder is zo trots als een ouwe aap met de komst naar Arnhem. Ik ben blij voor haar. Arnhem heeft ook al zo’n prehistorisch museum geloof ik, dus dat vult elkaar mooi aan.

    Reactie door Jory — vrijdag 29 juni 2007 @ 22.46 uur

  8. Arnhem… die keuze snap ik dus echt niet. Doe dan Amsterdam ofzo, een stad waar de gemiddelde Nederlander nog wel eens komt. Arnhem is voor mij bijna 2 uur reizen, dus ik weet nu al dat ik dat museum niet zal gaan bezoeken.

    Reactie door Joost — vrijdag 29 juni 2007 @ 22.50 uur

  9. Prima plaats mooie omgeving en 200 m af van mijn geboorte huis.
    Gelukkig niet in het westen maar mooi centraal op de schitterendere Veluwe.
    Bespaart dat ook een reis naar het drukke en volgepropt met een onfatsoenlijke en schreeuwende massa in het westen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 29 juni 2007 @ 22.58 uur

  10. 5. Ja SP-er
    Wij uit de provincie zijn echte boeren en Amsterdammers zijn super intelligent en zeuren altijd.

    Als wij naar Amsterdam komen hebben ze het over de irritante provincialen (blijkbaar allemaal voor dom versleten) die beter weg kunnen blijven. En nu zouden wij naar Amsterdam moeten komen om het historisch museum te bezoeken.Wat dacht je wat?
    Wat willen jullie toch.
    Zelf eens de moeite doen om een museum te bezoeken dat niet direct om de hoek ligt dat is Amsterdammers teveel gevraagd.
    Een tweede huisje in de provincie ook daar zijn ze niet vies van.
    Bovendien is het Brabantse land vergeven van de amsterdammers etc…….

    Ik vind dan ook het besluit een grote aanwinst voor de provincie en ben zeer blij dat het Arnhem is geworden.
    Dus gefeliciteerd.

    Ik hoor Balkenende over Uruzgan, kunnen we die kerel ook niet in het historisch museum een plaats geven. Als het kan morgen nog.
    Wij hoeven helemaal geen moeilijke afweging te maken, we zouden twee jaar blijven PUNT.
    Hij wil blijven en niet anders Middelkoop moet wat te doen hebben, misschien wil hij de Afghanen bekeren tot het chistendom.
    Balkenende zit uit z’n nek te kletsen doet alsof het allemaal niet zo’n vaart loopt maar intussen. Wat een volksverlakker. Ik wist allang dat hij daarmee bezig was.
    Hij probeert niet de hearts and minds van de Afghanen te winnen maar die van de Nederlanders.
    Bah…
    Veteranendag vrede vrijheid en rechtvaardigheid brengen noemt hij dat. Hoepel op zou ik zeggen. Daarvoor moet je eerst weten wat het is. Wat een pretenties, het ebnige dat ze gebracht hebben is nog meer ellende. Het zal de Voc verovermentaliteit wel zijn.

    Reactie door Henny — vrijdag 29 juni 2007 @ 23.03 uur

  11. Nou Joost,

    ik ben wel blij met Arnhem omdat Amsterdam voor mij zo’n twee uur reizen is.

    Reactie door Gaudoin — vrijdag 29 juni 2007 @ 23.12 uur

  12. Eindelijk hebben ze eens een helder moment daar in Den Haag. Natuurlijk is Arnhem een betere locatie dan Amsterdam of Den Haag. Want dan hebben ze de komende tien jaar meer zekerheid dat ze droge voeten houden.Als de rivieren zich een beetje rustig houden tenminste.Vaals lijkt me nog beter.

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 29 juni 2007 @ 23.17 uur

  13. Jan, wéér haalt de SP iets binnen. We zijn een sterke partij. Terwijl anderen zich moeten bezighouden met ritselende deelgemeenteraadsleden, of een gift van 2 miljoen euro aan Milli Gorüs onder het tapijt moeten vegen, blijft de SP vastberaden en heldhaftig!
    In de peilingen staan we al weken op de tweede plaats! Dat mag ook wel eens gezegd.

    Reactie door dirk — vrijdag 29 juni 2007 @ 23.38 uur

  14. Arnhem, of all places… Daar praten ze te raar. Wat een misser! Waarom komt niemand dan ik op het idee dat dat IJsselstein had moeten zijn! Cadier & Keer was een goede 2e mogelijkheid geweest, hoewel het museum in Nieuw-Beerta ook niet had misstaan.

    Bah ;=))

    Reactie door JanV — vrijdag 29 juni 2007 @ 23.42 uur

  15. Niks mis met Arnhem, lekker centraal voor iedereen! Waarom zou het Amsterdan of den Haag moeten zijn? Als het geopend is zal ik er zeker met één of meerdere van mijn kleinkinderen heen gaan.

    Reactie door Diny — zaterdag 30 juni 2007 @ 0.06 uur

  16. De teleurgestelde wethouder van Amsterdam liet ook al zo’n PvdArrogantie zien, alsof niemand in het buitenland weet waar Arnhem ligt. Nou…het geschiedenisonderwijs zal toch niet overal zo slecht zijn als hier? Bovendien: is het museum niet juist voor Nederlanders bedoeld? Maar ja, 40 minuten vanaf Utrecht CS kan natuurlijk niet, veel te ver.

    Reactie door Gerbert — zaterdag 30 juni 2007 @ 0.30 uur

  17. Waarom niet meer centraal in NL, bv. Amersfoort? Schilt veel km. dus vervuiling.

    Reactie door nico — zaterdag 30 juni 2007 @ 0.58 uur

  18. Als gelderlander van geboorte vind ik het een eer te mogen beleven dat de historie van de nederlanden in Arnhem verzameld gaat worden. Ik hoop dat de srtijd van het socialisme voor een betere maatschappij ook daar duidelijk uit de verf komtt.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 30 juni 2007 @ 1.13 uur

  19. In de plannen wordt herhaaldelijk gesproken over dat het vooral voor gezinnen met kinderen is. Foute boel! Natuurlijk moet zo’n museum goed toegankelijk, leuk en leerzaam zijn voor kinderen. Maar zoals in veel gevallen, laat men wéér de niet-gezinshuishoudens links liggen. Waarom moet men in dit land toch altijd met doelgroepen werken? Als ik dan toch een doelgroep zou moeten kiezen, dan zou ik eerder aan allochtonen denken. Bouw gewoon een museum dat aansluit bij iedereen zonder bepaalde groepen te verheffen boven de rest.

    Reactie door Erik — zaterdag 30 juni 2007 @ 1.35 uur

  20. Eerlijk gezegd… Ik denk, dat het best een goed idee is om óók eens een keer een museum in de provincie neer te zetten.

    Is toch hartstikke leuk voor die mensen, daar?

    Reactie door Wilbert — zaterdag 30 juni 2007 @ 1.59 uur

  21. Gelukkig niet in het 020 gebied. Arnkem is een prima plek een prachtig openlucht museum, het past wel een beetje bij die stad.

    Reactie door Harry Sangers — zaterdag 30 juni 2007 @ 2.13 uur

  22. @Harry Sangers — zaterdag 30 juni 2007, 2.13

    Ja, eng hè, dat 020-gebied? Allemaal van die rare mensen, vind je ook niet?

    Reactie door Wilbert — zaterdag 30 juni 2007 @ 2.35 uur

  23. @3 erik,
    Dan moet je het anders doen dan ik.

    Ik woon op een steenworp van het Gronings museum, (je weet wel dat hoopje Engels drop in het water) maar ik ben er nog nooit binnen geweest. Schandalig niet?

    Misschien komt dat wel omdat ik in mijn jeugd van museum naar museum geschopt werd. Ik heb het niet zo op musea. Ik beweer niet dat musea onbelangrijk zijn, verre van dat. Maar goed, ieder het zijne.

    Het laatste museum waar ik ben geweest is het stripmuseum in Groningen, dat was best leuk.

    Dat er voor Arnhem is gekozen vind ik prima. Het “020” gebied heeft al genoeg, overbevolking, een krimpend groen hartje en vooral files en bedrijventerreinen.

    Wordt dat museum dan een private onderneming zodat de recette de kosten en de winst moet dekken? Te verwachten entreeprijs zal dan mogelijk € 12,50 pp worden. Of meer. Musea dienen gratis te zijn!

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 30 juni 2007 @ 6.45 uur

  24. Goedemorgen Gandalf,

    07.03 uur, ik pak de scoot en ga meteen de eerste steen leggen!

    Erik Sc

    Reactie door erik — zaterdag 30 juni 2007 @ 7.04 uur

  25. een juiste keuze voor amsterdammers meschien eens een reden om uit hun stad te komen want geschiedenis is niet alleen amsterdam

    Reactie door peer — zaterdag 30 juni 2007 @ 7.44 uur

  26. @18 Beste Henk
    Mijn voorouders komen ook uut Gelderland,
    maar er was een tied van kome en een tied van goan. Het is goede grond voor een uitgebreide documentatie over de strijd van het socialisme.
    Prettig weekend!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 30 juni 2007 @ 8.42 uur

  27. Jan gefeliciteerd en geschiedkundig de beste plek!

    Welke historie heeft Den Haag behalve volksverlakkerij?
    Welke geschiedenis heeft Amsterdam? het eerste wat je binnen schiet is sex en drugs en party-time!
    Bij Arnhem denk je gelijk aan geschiedenis!

    Reactie door Sinne — zaterdag 30 juni 2007 @ 9.50 uur

  28. Het was leuk geweest als het een meer historische plek was geweest, Nimwegen, Des Hertogen Bosch of Maastricht (zeker droog!) maar Arnhem is ook historisch gezien een goede keuze. Bereikbaarheid is prima, ontwerp is leuk en Nederland is meer dan alleen Amsterdam. Tijd dat Amsterdammers dat ontdekken. Binnenkort woont toch iedereen in Limburg: ‘t is een kwestie van geduld…..

    @5 Dat kunt u toch niet menen dat Amsterdam de enigste stad van Nederland is en Arnhem Berlijn-West? Hoe onderontwikkeld kun je zijn? Ik zou zeggen, pak de fiets en maak eens een fietstocht door Nederland. Mocht je Heerlen aandoen, kom maar koffie drinken. Dan leg ik je gelijk uit hoe je cola moet uitspreken: in cola staat namelijk geen W !!

    Reactie door Irma — zaterdag 30 juni 2007 @ 10.17 uur

  29. Kijk, dat is nu weer leuk nieuws ook voor mij
    die er ook familie in de regio had.
    Historisch lijkt dan ook wel leuk, als het nu
    toch Arnhem zelf is geworden er bijv. een
    galarietje aan te leggen van de burgervaders
    en moeders die er dienstdeden vanaf Koning
    Willem I….t/m Koning W IV (?) en er twee
    borstbeelden vertonen van Ien en Mien, twee
    kanjers van ons ontvallen hoogwaardigheidsbe-
    kleedsters. Ja, geen grapje, zulke dingen
    lijken me leuk en er eens in de buurt een
    nachtje overnachten aan de Rijn-rijn-rijn of
    ergens in Schaarsbergen, ook daar een cultu-
    reel uitstapje van maken, ánders dan er des-
    tijds dansen tijdens een galafeest met Kerst.
    Tja nu kunnen er wel diverse van huis uit
    sympathisanten van de SP er op ‘dagjesmensen’
    gaan rekenen, maar de lokatie, goed bereik-
    baar met OV, is toch wel heel belangrijk!
    Oh ja Eric, roep me even als ze de laatste
    steen gaan leggen, misschien kan ik daar nog
    net even bij zijn.
    Leuk om ook even bij Kasteel Rosendael aan te
    kunnen gaan (ik ben in de verkeerde eeuw ge-
    boren) en de Bedriegertjes te zien in het
    park aangrenzend.
    Kan allemaal erg leuk worden als de rest van
    de historische bedriegertjes maar gewoon op
    de werkplek blijven, die hebben daar niets te
    zoeken in het oosten.
    Maar Gandalf heeft wel gelijk de toegang zou
    voor Nederlanders gratis moeten zijn, net zo
    goed als we zomaar de openbare bibliotheek
    kunnen binnenwandelen en andere door belas-
    tingbetalers gefinancierde gebouwen, indirect
    feitelijk publiekseigendom zijn, zals ook
    parken en begraafplaatsen (al worden deze
    laatste om veiligheidsredenen beperkt openge-
    steld, maar zijn wel zeker gratis).
    Recreatieplassen zijn ook gratis, en daar
    waar men noodgedwongen de bevolking van een
    kunstmatig aangelegd zwembad moet voorzien,
    zouden ook gratis moeten zijn en nog élk aan
    te leggen ‘park’ van natuurlijke zwemgelegen-
    heid moeten zijn voorzien. Diverse gemeenten
    hebben echter rond dergelijke natuurplekken
    al weer een gemeentelijk hek weten te bouwen
    en worden dus veel Nederlanders ongelijkwaar-
    dig behandeld en moeten dat voelen in de por-
    temonnee. De gemeente Arnhem zal het druk
    krijgen met aanvullende maatregelen wil dit
    project effectief van de grond komen! Krijg
    ik de kans ga ik er zeker naar toe!

    Reactie door Madelief — zaterdag 30 juni 2007 @ 10.42 uur

  30. VERPLAATS RANDSTAD DEELS NAAR GELDERLAND VANWEGE OVERSTROMINGSKANS
    Niet alleen het Nationaal Historisch Museum moet naar Gelderland. Ik vind dat we heel geleidelijk de bebouwing van de Randstad deels moeten verplaatsen naar de Veluwe en andere hooggelegen gebieden. Om te beginnen met alle gebouwen van de landelijke overheid.

    Dit als bescherming tegen overstromingen door klimaatveranderingen. En om de huidige files in de Randstad te verminderen.

    MAAK NATUURGEBIEDEN IN POLDERS
    De laaggelegen polders kunnen dan meer een toeristische en recreatieve functie krijgen in de vorm van natuurgebieden en meren met strandjes.

    NOODZAAK
    Die operatie duurt minstens een eeuw, maar we kunnen er nu al mee beginnen. We moeten niet onze kop in het zand steken voor de stijgende kans op een massale overstroming met vele duizenden doden en een schade van tientallen miljarden.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — zaterdag 30 juni 2007 @ 11.34 uur

  31. Leuk Jaap, we verplaatsen ons straks naar
    alle hoog gelegen woongebieden in Limburg,
    daar komt binnenkort dus ook een run op.
    Laten we ons iedere keer iets laten opschui-
    ven naar het oosten, dan zijn we niet meer de
    nederlanden maar de hooglanden van de ooster-
    buren en duizend jaar terug in de tijd en
    heel langzaam schuiven we nog verder op of
    vragen of onze vierkante kilometers gesitu-
    eerd kunnen worden ergens tussen Duitsland
    en Polen in. Polen weer een stukje van het
    verdere oostblok krijgt, en geheel Nederland
    tot vakantieland voor Europa beschikbaar is.
    Iedereen wil toch zo graag naar zee, eb en
    vloed meemaken, en hoe verder er een getij
    te bemerken valt opwaarts in de grote rivie-
    ren hoe indrukwekkender dat voor inlanders
    lijkt te zijn, alsmede het ruisen van de gol-
    ven en de branding, de kolkende golven en ook
    de vele regen in Nederland die sommige van
    deze aardklootbewoners het absolute wereld-
    wonder vinden. Honderd jaar dacht je? Kijk
    aan, de afsluitdijk weer geheel openen en
    Nederland wordt één luilekkerland van zand en
    strand en nog schelpen ook, de inmiddels ver-
    kregen hogere temperaturen zullen de recrea-
    tieve waarden van ons land geheel veraangena-
    men en de economische waarde van een derge-
    lijk luilekkerland gigantische waarden krij-
    gen, ook in economisch opzicht! Ook Noord-Hol
    land wordt vanaf IJ t/m IJmuiden het laatste
    nieuwe eiland, en wordt Pampus het Atlantis
    van Nederland. Het zou toch allemaal wel heel
    erg leuk kunnen worden en dan die HISWA elk
    jaar, de doogewoonste zaak van de wereld,
    maar niét de VOC in ere herstellen, dat niet!

    Reactie door Madelief — zaterdag 30 juni 2007 @ 12.20 uur

  32. @ 29 madelief

    [citaat]
    … Oh ja Eric(k), roep me even als ze de laatste steen gaan leggen, misschien kan ik daar nog net even bij zijn.

    Hallo Madelief,

    Ik hoop dat dat ‘nog net even bij kan zijn’ slaat op het aantal kilometers dat jij van Aernhèm woont in combinatie met jouw gemiddelde reissnelheid. De andere mogelijkheid heeft meer met het reisen naar een ander koninkrijk in SI-eenheden te maken, waarbij c = 792.458.458 m/s. Voor deze laatste uitleg ben je nog te krachtig!

    Erik Sc

    Reactie door erik — zaterdag 30 juni 2007 @ 13.48 uur

  33. Arnhem is een hele slechte keuze. Het NH Museum moet een beetje grandeur gaan uitstralen, centraal liggen en ook buitenlanders aantrekken. Daar hoop ik op, en dat zal niet snel in Arnhem zijn, omdat het:

    1. Geen stad is met veel grandeur (niet lullig bedoeld maar dat is nou eenmaal zo, ik vind dat ook van mijn eigen woonplaats, Leeuwarden).

    2: Minder centraal ligt dan de andere twee, die zijn voor meer mensen beter bereikbaar en daar ging het toch om?

    3: De stad weinig buitenlandse toeristen trekt, vinnik toch wel jammer.

    4: De omliggende musea in de stad ook geen culturele hoogstaanders zijn.

    Dus het NH Museum komt te geisoleerd van andere belangrijke instanties op cultureel/historisch gebied te liggen.

    Reactie door Ellen — zaterdag 30 juni 2007 @ 14.42 uur

  34. Kom op Ellen, de Friezen zullen toch niet
    weten waar je woont hé? Er moet altijd ergens
    een begin gemaakt worden om de eigen woon-
    plaats ‘op de kaart te zetten’ en dan moet
    men toch ergens beginnen. Ljouwerd heeft toch
    ook zijn aantrekkelijkheden en als plaats om
    ook de omgeving, in te trekken, naar alle in-
    middels bekende provincieplaatsjes, een mooi
    punt om neer te strijken, zelfs de Postduiven
    vonden er een schitterende plek pal bij het
    NS station. Zou de grandeur dan niet mede ge-
    maakt worden door de Friese hartelijkheid die
    voor menige stad met meer cultuurhistorische
    plekken een stralend voorbeeld is?
    Las ik niet ergens dat er van de week zelfs
    nog een follow up krijgt zoals het WTC ?
    Het kan natuurlijk niet van de ene dag op de
    andere, maar als Leeuwarden en Groningen sa-
    men ‘de oogappels van het noorden’ worden dan
    is alleen al het er reizen in de winter in ‘n
    sneeuwlandschap werkelijk óógverblindend!
    Wat meer te betalen recreatie in de omtrek zou de economie van beide provincies trouwens
    heel veel goed doen!Geef mij ook Fryslân en
    Grunningen maar méé als steden om te bezoeken
    en van te houden!

    Reactie door Madelief — zaterdag 30 juni 2007 @ 15.15 uur

  35. Erik Sc, je wordt aardig chemisch en ik heb
    geen snars verstand van moleculaire concen-
    traties of ‘mol’ , laat staan dat ik weet,
    wát C=huppeldepup in cijfers zou moeten be-
    tekenen, maar ik vrees dat dát echt chemie is. Praktische fout die ik ooit gemaakt heb,
    toen iets, 3x raden wát, niet schoon genoeg
    werd naar mijn smaak, is het mixen van ammoni
    ak en chloor. Dat IK daarna toch nog kon zin-
    gen was wel puur geluk hebben, en een grote
    achtertuin om frisse lucht te ademen. Echt
    een B-vak lijkt me, was jij daar goed in?
    Dus? Kan ik ook de waarde van jouw opmerking
    niet inschatten, jammer genoeg! Ja je hebt ge
    lijk, elke dag worden mijn krachten beproefd
    en zoek ik daar de grenzen van op, en geluk-
    kig heb ik daar het eind nog steeds niet van
    bereikt, mooi toch?
    Ooit hoorde ik beweren, op welke eenheden ge-
    baseerd moet je me niet vragen, maar, dat een
    mens elf keer meer kan, dan hij denkt aan te
    kunnen! “gekken”werk denk ik dan, want een
    andere dan die aan 11 verbinden is me nog
    niet gelukt! Fijne dag en weekend verder!
    Kun je mijn sterkte niet vertalen in “aan-
    recht”-formuleringen, zoals graniet, staal,
    glas, kunststof etc.? Groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 30 juni 2007 @ 15.27 uur

  36. Ben zelf geboren in het zogenaamde 020 gebied.
    Maar vind het geen probleem dat het museum in Arnhem komt.
    Het doet er toch niet toe waar dit museum komt.
    Het gaat erom dat het er komt.
    Ik wil gelijk graaf pleitten voor gratis toegang, voor kinderen tot 18 jaar.
    Het lijkt me dat juist dit museum voor iedereen toegankelijk moet zijn.
    Dus ook voor gezinnen met een krappe beurs en meerdere kinderen.
    Het is een rijksmuseum dus met een beetje goede wil moet dit toch mogelijk zijn?
    Kom op SP!!!!

    Reactie door kitje — zaterdag 30 juni 2007 @ 15.41 uur

  37. @34 Madelief,

    Dank je voor je superaardige woorden over Ljouwert en Friesland, wat een leuk betoog! Maar begrijp me niet verkeerd: ik ben gek op Ljouwert! Het is een kleinschalige, mooie, charmante stad (met een mooi historisch centrum), net zoals de rest van Fryslan prachtig is. Toch zou ik er geen NH Museum willen, want het past niet, qua maat. Van mij hoeft Ljouwert ook helemaal niet flink te groeien ofzo. Liever niet eigenlijk.

    Dat past misschien eerder bij Grunningen, waarbij ik de nadruk leg op ‘misschien’. Want ik denk dat het noorden het niet moet zoeken in urbanisatie maar in landelijk toerisme (dat zeg jij ook in feite). Mooie landschappen, en wat mij betreft meer hoogstaande restaurants, zodat het een beetje de ‘Provence’ wordt van Nederland.

    Verschillen binnen een land zijn juist zo belangrijk, niet elke stad of streek moet proberen te groeien, een metropool proberen te worden. Dat is zonde. Landelijke gebieden zijn net zo belangrijk.

    Nog even over Arnhem: Daar is niets mis mee. Het heeft alleen niet zoveel grandeur, maar dat is helemaal niet erg. Een paar steden hebben dat maar en dat bouw je niet zomaar op. Daar gaan eeuwen geschiedenis overheen. Arnhem heeft een prachtig landschap om zich heen. De stad moet zeker niet een inhaalrace gaan beginnen met de Randstad (zal het ook niet doen trouwens).

    Reactie door Ellen — zaterdag 30 juni 2007 @ 16.10 uur

  38. Groeten uit Limbabwe.
    Voor wie het niet weet, dit bungelt onder aan Nederland.

    Reactie door Brombeer — zaterdag 30 juni 2007 @ 16.56 uur

  39. Helaas kun je de vriendjes van Bush hier zo uit halen.
    Vraag in America waar Nederland ligt en iedereen haalt de schouders op!
    Maar vraag eens waar Amsterdam ligt en er komt een big smile!
    Gewoon in Arnhem (ben zelf 010er)
    alle geschiedkundige musea bij elkaar!

    Reactie door Sinne Tolsma — zaterdag 30 juni 2007 @ 17.21 uur

  40. @JanV — vrijdag 29 juni 2007 @ 23.42

    «Arnhem, of all places… Daar praten ze te raar.»

    “Breutje wurst?” (ipv hotdog)

    Reactie door jk — zaterdag 30 juni 2007 @ 17.41 uur

  41. Misschien ook wel een leuk idee om zulke topprestaties in het museum te vermelden wie weet wat ze daar over 50 jaar van denken.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 30 juni 2007 @ 18.43 uur

  42. @41
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=856135/sc=d5ebc7

    Reactie door De Hakker — zaterdag 30 juni 2007 @ 18.43 uur

  43. Al dat gekissebis over een lokatie,wat een kul !
    Niemand zie ik het hier over de inhoud hebben ,ons verleden waar we echt niet trots op hoeven te wezen.
    En wat hebben we ervan geleerd ?
    En hoe gaan we verder……….
    Daar moeten we het over hebben.
    …………………..Fred.

    Reactie door fred — zaterdag 30 juni 2007 @ 19.21 uur

  44. @43 Fred.

    Je mag niet meer meedoen.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 30 juni 2007 @ 19.57 uur

  45. @43 Fred,

    Net als elk ander Europees land hebben we veel culturele bagage/geschiedenis om trots op te zijn, maar helaas ook veel om ons voor te schamen, daar heb je gelijk in. Maar daar staat Nederland dus niet alleen in, wat dacht je van Belgie (Congo), Frankrijk (Algerije, Mururoa — nog tot 1995), Duitsland (1933-1945, Oost-Africa), Engeland (India, Irak, Palestina, Indianen in Noord-Amerika uitgemoord, samen met Nederland: Apartheid Z-A), Spanje, Portugal (Indianen in Zuid-Amerika uitgemoord), Australie (terreur op aboriginals), etc.

    Reactie door Ellen — zaterdag 30 juni 2007 @ 21.24 uur

  46. Nederland gefeliciteerd !

    Als Amsterdammer bekend met de lokale politiek durf ik te beweren dat hiermee de kans op ruzie, gekonkel, en financiële malversaties een stuk kleiner is geworden.

    Nog afgezien van het feit dat ons hier de puinhopen van alweer een verbouwing aan het museumplein bespaard blijft.

    Reactie door WZNM — zaterdag 30 juni 2007 @ 22.22 uur

  47. Wat maakt het nu uit waar het museum gevestigd wordt, de meeste nederlanders hebben toch geen historisch besef.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 30 juni 2007 @ 23.23 uur

  48. § Ellen

    1. Geen stad is met veel grandeur (niet lullig bedoeld maar dat is nou eenmaal zo, ik vind dat ook van mijn eigen woonplaats, Leeuwarden). >>> die geef ik je, geen vergelijkbare grandeur – maar ook geen grotestedenproblematiek. Waar zou jij als je basisschooldirecteur was je leerlingen liever heen sturen voor een museumbezoek, Amsterdam of Arnhem?

    2: Minder centraal ligt dan de andere twee, die zijn voor meer mensen beter bereikbaar en daar ging het toch om? >>> Is Den Haag zo centraal dan? Arnhem is 40 minuten vanaf Utrecht CS, vergelijkbaar wat dat betreft. Bovendien aanzienlijk dichterbij voor Nederlanders in zowel het noorden, oosten als zuiden – dat laatste voor het grootste gedeelte in elk geval. En voor wat Amsterdam betreft, daar is het treinverkeer ook niet optimaal he…Toegegeven, Arnhem is niet het meest centraal. Maar als dat het doorslaggevende argument is, kunnen we beter meteen alles in Utrecht vestigen he. De bereikbaarheid is prima, gezien de uitstekende verbinding per openbaar vervoer en minder files dan in de Randstad.

    3: De stad weinig buitenlandse toeristen trekt, vinnik toch wel jammer. >>> weinig? dan ken je de cijfers duidelijk niet. Of je moet 1,7 miljoen weinig vinden. Zie http://www.arnhem.nl/sites/internet_nieuw/actueel/persberichten/meer_toeristen_komen_naar_arnhem_13_juni_2007 , de zesde stad qua aantal toeristen van Nederland.

    4: De omliggende musea in de stad ook geen culturele hoogstaanders zijn. >>> whaha, hiermee laat je zien waar we mee te maken hebben qua deelneemster aan de discussie. Kröller-Müller Museum, Openluchtmuseum, het zegt je blijkbaar niets.

    Reactie door Gerbert — zondag 1 juli 2007 @ 1.38 uur

  49. Correctie: die 1,7 miljoen was dus het totaal aantal toeristen, niet naar binnen- of buitenlands gemeten.

    Reactie door Gerbert — zondag 1 juli 2007 @ 1.40 uur

  50. @43 fred

    Het verleden heeft alles met het heden te maken. Daar kennis van genomen te hebben is het mij verder voldoende.
    Ik ben ook geen museummens, maar een mens van NU voor een betere toekomst.
    Het grote probleem is dat NU alweer zo verziekt is door de afgelopen kabinetten Balkenende en het HUIDIGE waardoor STRAKS deze politieke virus onherstelbare schade heeft aangericht.
    Laten we hopen dat de ANTI-viruspartij-SP nog op tijd de trojans kan verwijderen en schoon schip maakt met dit land.

    Reactie door Gloria — zondag 1 juli 2007 @ 2.22 uur

  51. 13. Dirk

    Ik heb al weken op teletekst gekeken maar zie het ineens nergens meer staan.

    Nu begrijp ik dus waarom.

    Bedankt voor de informatie.

    En dan maar zeggen dat de media onafhankelijk zijn.

    43. Fred.

    Wat hebben we ervan geleerd?

    Dan zullen de mensen toch eerst moeten weten wat er gebeurd is toch?

    Reactie door Henny — zondag 1 juli 2007 @ 8.05 uur

  52. @43, 45,

    Rare gewoonte om trots te zijn op iets of je te schamen voor iets waar je zelf niks toe hebt bijgedragen!!

    Reactie door Cees — zondag 1 juli 2007 @ 14.31 uur

  53. Gerbert,

    “whaha, hiermee laat je zien waar we mee te maken hebben qua deelneemster aan de discussie. Kröller-Müller Museum, Openluchtmuseum, het zegt je blijkbaar niets.”

    Deze persoonlijke aanval zegt meer over jou dan over mij. Je aanname dat het mij niets zegt…. Bizar. Het zijn er gewoon weinig. En het Openluchtmuseum is gewoon geen hoge kunst/cultuur, eerder grappig. Wel leerzaam misschien, maar niet echt het Rijksmuseum bijvoorbeeld. Kan je daar niet mee leven? Jammer dan. Ga je nu weer schelden/beledigen?

    Reactie door Ellen — zondag 1 juli 2007 @ 16.59 uur

  54. 1 JULI 1863 – SLAVERNIJ AFGESCHAFT –

    Ik hoop eerlijk gezegd dat de SP het historisch besef én het fatsoen heeft om de slavernij als item op Jan’s blog te plaatsen.

    Na het winnen van de finale van het Europees kampioenschap voetbal voor spelers onder de 21 jaar, liepen veel van de spelers van Surinaamse afkomst met de Surinaamse vlag te zwaaien en/of droegen Surinaamse hoofddeksels. De coach, Foppe de Haan, vond dit ietswat ongepast. Ze kwamen immers uit op een ‘Europees’ toernooi en speelden voor – jawel, hoe kan het ook anders – Nederland.

    De Surinationals wilden alleen maar een ‘last’ van zich afschudden. Eigenlijk krijgen ze door op hoog niveau te voetballen én een goed resultaat neer te zetten eindelijk de kans om een Marron (gevluchte slaaf) te worden.
    Nederlanders fietsen het liefst snel door als het over slavernij gaat. De manier hoe Nederlanders (en blanken in het algemeen) tegen negers, molukkerd en Indonesiërs aankijken veroorzaakt toch steeds een soort onbehagen, een gevoel van anders en niet geaccepteerd zijn.

    Eigenlijk willen ze door te winnen laten zien: Hier zijn we, dit zijn we en dit kunnen we voor jullie betekenen. Wij zijn meer dan alleen maar zwartjes. Wij zijn onderdeel van jullie succes!

    Ik hoop dat slavernij een belangrijk onderdeel in het nationaal Historisch museum wordt.

    Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 1 juli 2007 @ 21.04 uur

  55. @54 Erik Sc,

    Goed onderwerp snijd je aan, ik hoop ook dat slavernij in het NH Museum komt. Maar ik zou niet weten waarom niet, men sluit hier echt niet meer de ogen voor. Ik neem aan dat het canon er zeker in komt, en daar staat het in (dacht ik). Het is toch ook al lang en breed erkend dat de slaven/gekolonialiseerden onderdeel waren van Nederlands succes.

    De term ‘zwartjes’ is kwetsend en beledigend, jammer dat je dat gebruikt (ook al bedoel je het zelf niet zo). Vrijwel niemand gebruikt die term (meer), alleen door- en door racisten.

    Reactie door Ellen — zondag 1 juli 2007 @ 21.21 uur

  56. @ Ellen

    Ok dat was niet zo netjes van me, ik had me moeten beperken tot het weergeven van de feiten – die je overigens niet weerspreekt. Maar dat ik je reactie zo interpreteer (en daarom zo reageer) is niet zo bizar naar mijn mening, nu je het hebt over ‘geen culturele hoogstaande’. Gaat niet op bij Kröller-Müller in elk geval, of museum voor moderne kunst…Tja als jij de kwalificatie ‘minder / kleinere musea dan Amsterdam’ in plaats van ‘geen’ had gebruikt (toch duidelijk verschil), had ik ook wat anders gereageerd. Ik heb vele kwaliteiten, maar telepathie valt daar niet onder en dus moet ik qua weblogs helaas afgaan op wat men schrijft.

    Overigens is het NHM ook geen hoge kunst / cultuur, maar eerder leerzaam en daarom past het bij het Openluchtmuseum.

    Reactie door Gerbert — zondag 1 juli 2007 @ 21.29 uur

  57. Prima Gerbert, van mijn kant was het ook te kort door de bocht. Helemaal over de ‘niet hoogstaande musea’, wat dus écht te kort door de bocht was. Tuurlijk heeft Arnhem die wel degelijk. Kroller Moller is wel buiten Arnhem trouwens, de Veluwe. Wel vlakbij, maar niet in de stad zelf.

    Het NH Museum gaat tussen het Openluchtmuseum en Rijksmuseum inzitten, hoop ik, met de geschiedenis van het Openlucht, gecombineerd met inhoudelijkheid, cultuur en wat er tegenaan ligt (wetenschap, filosofie –> Erasmus), en met de sfeer/grandeur van het Rijks.

    Reactie door Ellen — zondag 1 juli 2007 @ 22.04 uur

  58. @ 55 Ellen

    Ik gebruik het woord ‘zwartjes’, omdat veel Nederlanders van Surinaamse afkomst, Indo’s, Molukkers en andere allochtonen VOELEN dat een groot deel van de blanke bevolking zo over hen denkt. Ik kan het uit ervaring weten :)

    Erik Sc

    Reactie door erik — maandag 2 juli 2007 @ 7.50 uur

  59. Ik denk dat Arnhem een prima keus is, gelukkig niet weer iets in de randstad waar ik zelf als Fries woon. We moeten maar eens af van die centralisatie.

    Reactie door Atte Houtsma — maandag 2 juli 2007 @ 9.18 uur

  60. MUSEUM PER BOOT BEREIKBAAR

    Een tijdje geleden werden wij verrast met het bericht dat burgemeester Krikke van plan is om een haven in Arnhem te laten realiseren. Zou ze voorkennis hebben gehad?

    Erik Sc

    Reactie door erik — maandag 2 juli 2007 @ 9.27 uur

  61. Als in dat nieuwe museum de liederlijke schanddaden van de VOC in Nederlands Indië er niet worden bijgetentoonsteld, dan ga ik voor mijn sprookjes liever naar de Efteling.

    Vooral dankzij Nêerlands extreem gewelddadig kolonialistische verleden, gepaard gaande met eeuwenlange nepotisme, slavernij en mensenschennis, met Batavia als machtscentrum, zit Djakarta thans met de fanatiekste jihadbeweging ter wereld.

    Reactie door Haq — maandag 2 juli 2007 @ 10.17 uur

  62. Goed dat zo’n museum er komt. De keuze voor Arnhem vind ik raar. Zoiets hoort in Amsterdam. Bovendien is het in ‘de provincie’ minder toegankelijk voor buitenlanders. Te vrezen valt dat het een wat kneuterig, oud-Hollands karakter zal krijgen. We wachten het af en ik zal er in ieder geval naartoe gaan.

    Reactie door Jeroen G — maandag 2 juli 2007 @ 10.39 uur

  63. Juist blij dat het niet Amsterdam is. Amsterdam heeft al van na de oorlog veel te overdreven invloed op de politiek en het dagelijks leven en vooral de kranten en media.
    Nederland is meer dan Amsterdam ook m.b.t. de geschiedenis.

    Reactie door Klaas — maandag 2 juli 2007 @ 14.34 uur

  64. Het NHM hoort meer in Amsterdam thuis, het ZHM meer in Den Haag. Arnhem is meer iets voor het GLDM en in andere provincies kun je het GRM, FRM, DRM, OVM, UTM, ZM, NBRM, LM of FLM mooi kwijt.

    Als we hier in Nederland al een . van maken, waar moet dan ooit een Europees Historisch Museum komen te staan?

    Reactie door Wilbert — maandag 2 juli 2007 @ 19.42 uur

  65. +Wilbert — maandag 2 juli 2007, 19.42

    Is mijn persoonlijke NEE – “NOG niet” – daarmee trouwens wat duidelijker?

    Reactie door Wilbert — maandag 2 juli 2007 @ 22.00 uur

  66. Eindelijk hebben ze eens een helder moment daar in Den Haag. Natuurlijk is Arnhem een betere locatie dan Amsterdam of Den Haag. Want dan hebben ze de komende tien jaar meer zekerheid dat ze droge voeten houden.Als de rivieren zich een beetje rustig houden tenminste.Vaals lijkt me nog beter.

    Reactie door Johan — dinsdag 3 juli 2007 @ 15.28 uur

  67. “Bovendien is het in ‘de provincie’ minder toegankelijk voor buitenlanders”
    Wat een domme praat.
    Dusseldorf en Weeze Airport liggen op een steenworp afstand en via de Autobahn ben je in no time in Ernep.
    U bedoelt dat het minder toegankelijk is voor types als u.
    Kleinburgerlijke randstadsnobs mogen fijn in 020 blijven.Er zit hier niemand op u te wachten.

    Reactie door E. Ratelband — dinsdag 3 juli 2007 @ 20.10 uur

  68. @67 E. Ratelband: waarom meteen zo vijandig tegen iemand die een andere mening heeft? Het is hier een discussieforum. Leer te leven met andere meningen.

    @58 Eric: vervelend dat je zo wordt bejegend door witte Nederlanders, besef alleen wel dat het van hun kant ook gewoon afstandelijkheid in het algemeen kan zijn, dus losstaand van je ras/afkomst. Nederlanders kunnen dat sowieso nogal zijn, namelijk.

    Ik ben het hier wel mee eens:
    http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article743187.ece/Het_Historisch_Museum_moet_meer_ambitie_hebben_dan_educatie

    “De geschiedenis van Nederland is complex, onderwerp van permanent debat. Het zou een vreemde zaak zijn om dit te reduceren tot het – zoveelste – opvoedings- of amusementsproject. In Duitsland heeft het Deutsches Historisches Museum in Berlijn bewezen hoe spannend én intelligent geschiedenis gepresenteerd kan worden. Daar is niet alleen gekozen voor educatie, maar vooral ook voor serieus onderzoek en debat.”

    Reactie door Ellen — woensdag 4 juli 2007 @ 13.02 uur

  69. @58. Beste Eric Sc, ‘k hoorde nog niet van
    jou of ik, als daar een mogelijkheid toe be-
    staat en het zou zo maar kunnen zijn, of ik
    nog verder op stap moet richting Eurotrans-
    plant, dat nu al weer 40 jaar bestaat. Ik
    meende dat aanbod wel serieus hoor, maar ga
    pas ‘in aktie’ als ik weet kans van slagen te
    hebben. Gezien wat ik dus nu net bovenstaand
    las, mag je toch hoop ik wel begrepen hebben
    dat ik met mijn ‘zwarte dossier’, m’n persoon
    lijke overlijdensmap met aantekeningen daar-
    mee bedoelde: dit voor álle zekerheid!
    Overigens, hoe gaat het met je dochter, nu dus ongeveer één jaar, stáát en lóópt al?
    Ben jij in Bredevoort bekend? Ik moet er ‘n
    boek op pikken bij de antiquair! Met een bus
    te bereiken vanaf een ns-station? Na wat meer
    fysio hoop ik die rit tzt te kunnen maken!
    Fijne avond verder en geniet van je kroost!
    Groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 4 juli 2007 @ 17.07 uur

  70. @ Erik (54):

    Daarmee ben ik het geheel eens. De slavernij en het kolonialisme zijn heel belangrijke en nog steeds actuele thema’s in de Nederlandse geschiedenis.

    Weliswaar begon in de Tweede Wereldoorlog in Arnhem bepaald niet de victorie, maar een Nationaal Historisch Museum is een goede eerste stap om het later de hoofdstad van Nederland te maken.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 4 juli 2007 @ 19.21 uur

  71. @69 Madelief

    Ze wordt morgen alweer 1!

    Kom er morgen op terug. Ben gewoon ‘wit’ hoor! Of moet ik schrijven ‘gewoon’ wit?
    Zal het schatje en haar broertje in hun slaap een kusje geven.

    Groet Erik Sc

    Reactie door erik — woensdag 4 juli 2007 @ 21.57 uur

  72. @ 69 Madelief

    Dag Madelief,

    In reactie # 29 schreef je dat ik je moest roepen als ze de laatste steen van het NHM gingen leggen, want misschien dat je daar dan nog net even bij kon zijn.

    Ik dacht die opmerking op twee manieren te kunnen interpreteren:

    1) Je woont op grote afstand van Arnhem en/of je reis- c.q. fysieke mogelijkheden zijn beperkt. Of:
    2) Je fysieke mogelijkheden houden op en je reist met de snelheid van het licht ( C = 299.792.458 m/s) naar een ander koninkrijk (hemel). Waarbij ik uiteraard hoopte op het eerste alternatief! Overigens had ik de formule verkeerd genoteerd anders had je het vast wel begrepen (Google)!
    Toen je begon over je ‘zwarte dossier’, dacht ik dat je serieus je verscheiden aankondigde. Die mogelijkheid houd ik nu dus nog steeds open. Temeer daar je over Eurotransplant begon en je bereidheid om dit in een ‘gegeven’= testament? vast te leggen.

    Ik denk niet dat ze anders dan anorganisch materiaal (chirurgisch metaal, kunststof)gebruiken voor vervanging van gewrichten en kraakbeenweefsel. Bovendien verschillen wij te zeer in zaken als geslacht, gewicht, bloedgroep en medische voorgeschiedenis.
    Ook denk ik dat ze mensen met osteopenie voor een dergelijk donorschap zouden uitsluiten.

    Het gebaar echter, weet ik te schatten! Nee, het is geen gebaar. Het is veel meer dan dat! Ik vind het prachtig en eng te gelijk. Ik kan haast niet geloven dat weblogcontacten zo’n offerbereidheid – gebaseerd op altruïsme – teweeg zouden kunnen brengen!

    Ik ben en voel me overigens gewoon blank en (meestal) Nederlands hoor ! Ik bezit wel wat Indisch bloed. Mijn overgrootvader die Belg was verwekte een kind bij een Javaanse, mijn opa. Mijn opa trouwde met een Javaanse. Hun kind – mijn vader trouwde met een echt Hollands heidebloempje uit Hilversum, mijn moeder dus. Voor de rest alles gewoon Hollands. Deze multiculturele achtergrond maakt het me echter wel vaak moeilijk te kiezen in levensbeschouwing en levenshouding. Begrip kan ik vaak opbrengen voor allochtone Nederlanders. Tot mijn vierde levensjaar had ik trouwens ook de Belgische nationaliteit.

    Vandaag een fijne verjaardag gevierd. Zoon lief was haast zenuwachtiger dan z’n zusje!

    Het ga je goed.

    Erik Sc

    Reactie door erik — donderdag 5 juli 2007 @ 20.03 uur

  73. Erik Sc, Ineens, na tijden, had ik weer een
    helder ogenblik, en vond je hier weer terug!
    Kijk aan, alles begrepen en dan, als jij hier
    een typisch Hollandse vrouw hebt getrouwd,
    weet je nu dat jouw dochter met een zelfde
    historie zit als mijn kleine kleinzoon, die
    nu nog blond is, maar het (zálige) pigment
    reeds te pakken. Ik heb maar een beperkt aan-
    tal kinderen, maar je zou het prima doen als
    een tweede schoonzoon (dan hebben die met 1jr
    verschil heel wat aan elkáár), leuk dus!
    Ja, tot vandaag dacht ik dat ook mijn ogen
    nog wat waard zouden zijn, maar nee, die kans
    is verkeken, en jouw haar is ook gegarandeerd
    mooier en steviger dan het mijne, dus ook fou
    te boel! Wél vind ik érg dat je je dan soms
    weer allochtoon voelt en ik vrees dat je re-
    gelmatig vergeleken wordt op een manier die
    jou en mij nog veel minder bevalt! Tenzij er
    toch een overwegend deel van Nederland is,
    die weet of vráágt wie en wát de ander voor-
    stelt te (willen) zijn. Dat multiculti kan ik
    me goed indenken en daardoor levensbeschouwe-
    lijk niet goed te kunnen kiezen i.d. met * !
    Maar feitelijk hoeft dat ook niet meer, denk
    IK vaak. Vermoedelijk huist er in jouw meer
    mystiek dan je reeds gewaar werd en dat doet
    mogelijk een aantal levensbeschouwingen waar-
    deren van duizenden jaren terug, over de ge-
    héle wereld met aanverwante culturen, tradi-
    ties met gebruiken die jij voor jou zou willen aanpassen aan deze, onze tijd, van be-
    léven! Oude culturen die wijsheid bevatten en
    soms ook ‘de angst’ een plek geven om er -
    als dat zou moeten – ermee te leren omgaan.
    Als je eens wist, hoevelen er in Nederland
    intussen rondlopen, ook getrouwd met Heide-
    bloempje, waarvan de nazaten stuk voor stuk
    in jouw generatie familie zouden kunnen pas-
    sen en jij je mogelijk afvraagt wanneer jouw
    evt. NU blonde kindjes ook jouw haarkleur gaan krijgen, …maar dát duurt nog even!
    Voel je dus met die hele grote groep in den
    lande maar lekker autochtoon!!!
    Ja, mijn offer, vond ik gewoon ‘normaal’mits
    dan ook Eurotransplant zou moeten willen mee-
    werken. Dat dossier is inmiddels helemaal
    open, omdat ik binnenkort als uitvloeisel van
    recente andere klachten en nasleep daarvan
    mogelijk een bezoek met camera in m’n body
    moet accepteren om te zien waar de evt. weef-
    foutjes zitten, dus zou het nog eens, in het
    ergste geval, écht aktueel kunnen worden en
    dat wéét ik dan vermoedelijk als ik aan de
    beurt ben geweest tzt. Voordien hoop ik nog
    een boek in jouw buurt bij een antiquair op
    te diepen, dat mijn opa t.b.v. de economie
    schreef begin vorige eeuw! Leuk voor in de
    boekenkast van één van mijn kinderen!
    Overigens is het mákkelijk geven, zeker als
    je er ruim 3/4 van je leven op hebt zitten,
    en je van álles maar heel betrekkelijk gaat
    vinden en ‘bij de dag -wilt/moet léven’.
    Niets engs aan, en ik ben té zuinig op ‘t lijf geweest om het zo maar (zonder hérge-
    bruik van bruikbare onderdelen aan de ******
    te voeren), of het milieu te belasten ten
    koste van de ozonlaag! Iemands ‘geest’ blijft
    altijd uniek, maar zou je nog liever voor je
    eigen grut zijn geworden dáárdoor, was het
    mogelijk tóch overdraagbaar die kleintjes nog
    wat extra te verwénnen!
    Er zijn grote verschillen met wat kinderen en
    mensen zich voorstellen van een ‘hemel’ en in
    mijn kinderhemel zou mogelijk nog niemand van
    mijn bekenden hebben bevat. In mijn ‘grote
    mensen’-hemel zou ik misschien mensen moeten
    tegenkomen die ik het liefst nooit meer had
    gezien??? Kijk, zo word je met de jaren met
    beide benen op de grond gezet: het léven is
    hiér en nú, en wat mijn ‘zijn’ heeft voorge-
    steld, misschien incidenteel nog bruikbaar in de géést van ‘voorbeeldfunktie’…in het
    gunstigste geval! Neemt niet weg dat ik nog
    steeds sprakeloos ben van hoe het ‘heelal en
    ál wat daarin is’ ooit tot stand kwam!
    Niet het benauwde Eric, het leven blijkt te
    kort, veel te kort om er heel veel wijzer van te worden, maar had je mij kunnen ‘gebrui
    ken’ dan had ik je dat met liefde gegund in
    ruil voor een beter funktioneren van jou vóór al diegenen die jou lief zijn!
    Fijne avond en kusjes voor de kleintjes!
    Met hartelijke groet, Madelief!

    Reactie door Madelief — woensdag 18 juli 2007 @ 16.04 uur

  74. Lieve Madelief,

    Ik vind je een hartstikke toffe vrouw. Ben blij dat ik je aantwoord ‘eindelijk’ heb gevonden!

    Groet, Erik Sc

    Reactie door erik — donderdag 19 juli 2007 @ 10.20 uur

  75. Beste Erik, Vaak worden topics van weken te-rug niet meer intensief gelezen bleek mij bij
    navraag, vandaar dat ik terugging naar de
    ‘bron’ die ik via jouw aanwijzing begreep, na
    wat langer nadenken.
    Uiteraard heb ik niemand nog iets te bieden,
    als ik zelf vind dat overdraagbare delen risi
    co voor ‘derden’ zou inhouden, nog voordat
    Europlant daar een mening over zou hebben.
    Mits ik, belangrijk genoeg, alleen nog we-
    tenschappelijk ‘nieuws’ zou bevátten, ben ik
    dan evengoed beschikbaar. Als tegenprestatie
    had ik bij léven een scan van mijn hoofd wel
    heel graag ondergaan, om te onderzoeken of
    gebreken daar structureel waren danwel ver-
    oorzaakt door een virus in de ‘draagtijd’.
    Ik heb nl. geen referentiekader daartoe anders dan directe familie, die dát niét is
    overkomen! Volgende week vakantie met de zoon thuis? Geniet ervan, ze zijn groot voor-
    dat je er erg in hebt. Hartelijke groeten
    aan je koppeltje, Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 20 juli 2007 @ 7.17 uur

  76. ik ben verveeld dus sorry voor deze reactie, ik heb liever arnhem dan amsterdam, niet alleen dat arnhem dichterbij is, ik vind arnhem een mooiere stad dan amsterdam (behalve die bouwput die het station heet)

    Reactie door Macros — zaterdag 28 juli 2007 @ 17.03 uur

  77. [...] van Jan Marijnissen. Niets gevonden van wat ik zocht, maar wel in de zijlijn een bericht over het NHM, een overzicht. Niet zo verwonderlijk, om het daar te vinden, omdat Jan Marijnissen zich er in een vroeg stadium al [...]

    Pingback door NHM, een historisch overzicht « Erfgoed 2.0 — donderdag 20 september 2007 @ 23.10 uur