Kwaliteit VMBO keldert

De problemen op de laagste vmbo-niveaus worden de laatste jaren steeds groter. Meer en meer kinderen met grote leerachterstanden, psychische stoornissen of een moeilijke thuissituatie komen op deze afdelingen terecht, met alle gevolgen van dien: onderwijs dat onder de maat is, geweld en pesterijen.

Dat schrijft de Adviesraad Diversiteit en Integratie in het rapport Het vmbo werkt!, een onderzoek op zeven Amsterdamse vmbo-scholen. Volgens de raadsvoorzitter, Ankie Verlaan, zijn de problemen ontstaan doordat steeds meer kinderen die eigenlijk in het speciaal onderwijs horen, nu het vmbo binnenstromen. (Parool)

In 2003 hield de SP een grote enquête onder VMBO-leraren en personeel. De resultaten waren ontluisterend, zoals je kan lezen in ‘het VMBO verdient beter‘ (pdf). Inmiddels zijn enkele aanbevelingen van de SP overgenomen.

Zo stelde de SP voor dat er een aparte assistentenroute moet komen voor leerlingen voor wie het VMBO nu te moeilijk is. Deze voorziening leidt zorgleerlingen in vijf jaar op tot het zogenaamde assistentenniveau. De assistentenroute dient in kleine klassen met zoveel mogelijk dezelfde docenten en praktijkgerichte vakken te worden aangeboden. Inmiddels is het zo dat op verschillende plaatsen in het land deze routes worden aangeboden. Gezien de constatering van de adviesraad, moet dit verder worden uitgebouwd.

De assistentenroute moet worden toegevoegd aan een bestaande school. Voor goede integratie – en dus om te voorkomen dat er meer witte en zwarte VMBO-scholen ontstaan – is het van groot belang dat VMBO-scholen alle leerwegen aanbieden. Voor kinderen met serieuze leer- en gedragsproblemen moet er altijd speciaal onderwijs blijven, daar komen ze beter uit de verf dan op het VMBO.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 04 juli 2007 :: 14.23 uur

85 Comments

85 reacties

  1. De huidige leerkrachten van de vmbo die elke 2 maanden geconfronteerd worden met veranderingen die vanuit Den Haag opgelegd worden zijn zo erg gedemotiveerd (op enkele goede na)dat ze alleen toewerken naar ongeschonden hun pensioen halen..
    Dus extra aandacht aan kinderen met leer en opvoedingsmoeilijkheden zit er echt niet in denk ik.

    Reactie door Jan — woensdag 4 juli 2007 @ 15.13 uur

  2. Mijn zoon zit op een VMBO school en is sinds de basisschool alleen maar in niveau gezakt. Het is ontzettend demotiverend om met 45 (!) kinderen les te krijgen van een leerkracht die jou niet kent en die het niet boeit of jij met niveau basis, kader of beroeps van school gaat. Sterker nog, soms krijgen we de indruk dat het de leerkrachten niet eens boeit als je zonder diploma van school gaat.
    De kinderen die vanuit het Speciaal Onderwijs komen hebben extra begeleiding nodig, dit gaat af van de begeleiding van de overige leerlingen. Veel kinderen vertonen zeer sterk afwijkend gedrag en dat kost tijd. Daarbij vervagen de normen van de overige leerlingen. Als er uit een groepje van 7 vrienden al 3 van school zijn gegaan en ze hebben een leuke baan met een eigen inkomen, wordt de drempel lager om zelf ook van school te gaan en een baan te zoeken.
    Uitleggen dat die jongens als ze 18 zijn te duur worden en de straat op geschopt worden, en zonder diploma nooit meer aan de slag komen werkt juist bij deze kids niet. Het is tijd dat de regering onder ogen ziet dat het VMBO een gigantische vergissing was. Beter ten halve gekeerd……

    Reactie door Irma — woensdag 4 juli 2007 @ 15.20 uur

  3. @2 Irma
    Het is tijd dat de regering onder ogen ziet dat het VMBO een gigantische vergissing was. Beter ten halve gekeerd……

    Helaas is voor een groot aantal jongeren een goede toekomst niet meer in beeld, integedeel, het aantal meldingen bij jeugdzorg neemt hand over hand toe, dit is weer koren op de molen voor de repressieve dictators in Den Haag. Ik ben hier zóóóó boos over! Het recht op onderwijs is een grote groep ontnomen, is het niet mogelijk om massaal een schadevergoeding te eisen!
    Een procedure bij de rechtbank, zodat Den Haag eindelijk eens ‘bij de les’ blijft!

    Reactie door Elsemie — woensdag 4 juli 2007 @ 15.56 uur

  4.        … VMBO …

    Voortgezet Minimaal Basis Onderwijs

    Waar zijn de U.L.O de M.U.L.O het H.B.S. en de Ambachtschool gebleven, wat was daar mis mee …….. volgens mij niets, alleen die directeuren graaiden niet en er waren geen graaiende managers,… nee de leerkracht was ook nog echt leerkracht en geen marionet van een groepje managers en imbicielen die zichzelf met een vet salaris aan het werk houden.

    Reactie door Pool — woensdag 4 juli 2007 @ 16.05 uur

  5. Irma, die laatste zin is helemaal waar.

    Terug naar de oude sytemen, Ambachtschool voor kinderen die met hun handen willen werken en geen zin hebben in rekenen,geschiedenis,maatschappijleer, ze steken er toch niks van op

    Mavo voor de kinders die wel willen leren maar niet de havo aankunnen.

    10 jaar terug was het MBO een heel goede opleiding waar heel veel mensen een goede baan mee vonden ,en nu?

    Wat was er toch mis met het oude systeem? helamaal niks en toch is het om zeep geholpen en is het nu een grote puinhoop.

    Reactie door Carla — woensdag 4 juli 2007 @ 16.42 uur

  6. ..er komt nu toch een Ambachtsschool terug,hoorde ik laatst ergens..

    Reactie door eric — woensdag 4 juli 2007 @ 16.49 uur

  7. Puinhoop inderdaad. Maar problemen in het onderwijs beperken zich niet alleen tot VMBO.

    Er is weinig miss met de indeling, niveau en differentiatie van het onderwijs maar vooral de wijze dat het ingericht en aangeboden wordt.

    In het algemeen, onderwijs is een zoek het maar zelf uit iets geworden. Vanwege diverse omstandigheden hebben de MBO leerlingen wat extra hulp nodig. Maar dat krijgen ze vaak niet. De leerlingen op andere onderwijstrajecten zijn ook niet veel beter af maar ze hebben de voordeel dat ze misschien wat meer van thuis meekrijgen.

    We moeten ons richten op het verbeteren van de bestaande leerroutes en stoppen met bedenken van nog meer aparte assistent-hokjes want die ruiken toch naar de saloonsocialistische- assietnt-melkert-banenen.

    Reactie door khosrow — woensdag 4 juli 2007 @ 17.07 uur

  8. Met de huidige zoek het maar zelf uit beleid in het onderwijs, zelfs die ambachtscholen worden toch niks ben ik bang. Ik bedoel ze kunnen alle constructies bedenken maar daarmee wordt de werkdruk, tekort aan vakdocenten, tekort aan begeleiding, slechte naschoolsituaties niet weggewerkt.

    Reactie door khosrow — woensdag 4 juli 2007 @ 17.11 uur

  9. Bij mij is de ervaring met het VMBO deze :

    Eens is beslist dat dit het rioool is van het onderwijssysteem :d.w.z. alle voor bestaande scholen voor de “moeilijke “leerling had een aparte school : Eens kan het idee om diverse scholen bij elkaar te stoppen : in kader van Samen leren : het is inderdaad zodat een grote deel grote gedragsafwijkingen hebben die behandels dienen te worden door een Psych !
    Ook leerlingen die vanuit de HAVO teruggevallen zijn naar het VMBO zijn daar te dupe van : mijn ervaring is dat een kleine groep begaafheden hebben die een leerling goed zouden doen gedijen op zelfs een VWO”: nadeel van het VWO is vaak de taallast , die dit type leerling niet kan dragen : Heel jammer , want in Wiskunde , Natuurkunde en technische vakken zijn zij steengoed !
    Daarnaast hebben we de leerlingen die geplaats zouden moeten worden op een echte LWOO en niet zoals in de praktijk gebeurd dat deze leerlingen toch in de grote klasse wordt geplaatst !En de subsidie gebruikt wordt voor andere doelen !daarnaast heb je leerlingen met grote gedragsproblemen ; vaak hebben zij zelfs al een strafblad : Te gek voor worden , daar hoort een school met een strake disipline om deze leerlingen alsnog sociaal te vormen ( vaak een gebrek in de opvoeding van thuis uit !!!) Deze VMBO moet gewoon op de helling !!! een veel beter is het schoolsysteem bij de Belgen en Duitsers .

    Reactie door Fred — woensdag 4 juli 2007 @ 18.35 uur

  10. leerlingen die speciaal gekozen om met de handtjes bezig te zijn zijn behoorlijk gefrusteerd : Te veel theorie en veel te weinig praktijk : zelfs de combinatie van beide is mogelijk : dan leidt je top technici op en niet met veel nietzeggende vakken .

    Reactie door Fred — woensdag 4 juli 2007 @ 18.38 uur

  11. De ambachtschool moet terug.

    Onderwijzen is een kunst maar verworden tot slechts kunstgrepen.
    De vakman verworden tot manager, een beroep dat hij nooit leerde.
    De onderwijzer hoort voor de klas en is geen beleidsmedewerker.

    De inhoud van ons huidige onderwijs is slechts pretentieus zonder inhoudelijkheid en dus resultaat voorspelbaar.
    Te grote uitval en niet alleen van de haren waaraan men in wanhoop trekt.

    Het is niet moeilijker dan hier geschreven.

    Terug met onze Ambachtschool.

    Reactie door Timbo — woensdag 4 juli 2007 @ 18.41 uur

  12. Witte en Zwarte scholen : Ik kots daarvan : dat heeft te maken met incompetenten leiding : in dit soort scholen hoort disipline te zijn : de leiding hoort het onderwijsgeevende personeel rugdekking te geven bij crissis situaties !
    Een strenge school geeft uiteindelijk een goede naam en wat belangrijker is goed afgeleverde leerlingen die zonder problemen in de parktijk kunnen gaan werken of vervolgonderwijs te bezoeken .

    Reactie door Fred — woensdag 4 juli 2007 @ 18.43 uur

  13. VMBO lijkt precies op een vervolg op de kleuterschool en niet op serieus onderwijs om een goede technicus te worden , waar het bedrijfsleven wat mee kan !Nu worden de Polen hier naar toe gehaalt en de leerlingen krijgen moeilijk werk , bovendien moeten ze nog een aantal jaartjes rondhangen in het MBO of bedrijfsscholing .

    Reactie door Fred — woensdag 4 juli 2007 @ 18.47 uur

  14. ONDERWIJS VIA ICT LAAT LERAAR BEGELEIDEN
    Geef het onderwijs (deels) via hoogwaardig en bijzonder aantrekkelijke fims op internet en andere vormen van ICT.

    De leraren krijgen dan veel meer tijd voor persoonlijke begeleiding, gesprekken met ouders en het voorkomen van pesten op school. En veel volwassenen kunnen dan zonder veeel extra kosten goede bijscholing volgen via films op internet.

    BEDRIJFSOPLEIDINGEN LOPEN VOOROP
    Veel bedrijven geven al bedrijfsopleidingen via films en andere vormen van ICT, omdat dat volgens onderzoek heel goed en kostenbesparend werkt.

    TABOE
    Waarom is deze ICT-benadering nog steeds taboe in het reguliere onderwijs? Waarom ziet de overheid de positieve onderzoeksreultaten niet onder ogen? Waarom is mondeling onderwijs ‘heilig’ verklaard zonder voldoende wetenschappelijke onderbouwing?

    Er moet met deze ICT-aanpak volgens mij wetenschappelijk worden geëxperimenteerd in het onderwijs. Daarbij kan denk ik het beste worden begonnen met WO, HBO en MBO.

    BRONNEN
    http://e-learning.startpagina.nl

    http://www.pesten.net./school/maatregelen.html

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — woensdag 4 juli 2007 @ 19.26 uur

  15. Zelf heb ik na HBO-Pabo in Holland (betekent houtland) land nog een omscholingscursus Schrijnwerken gevolgd in België, 3 jaar in Gent gewoond, en die bestaat nog altijd: kostte niks indertijd, nu nog niks, vakmatig Ambachtsschool Timmeren. Met de hand beitelen, zagen. Vlinderstaartverbindingen maken betekent vooral veel meten. Ik heb er hier in noord Nederland cursussen in gegeven aan randgroepjongeren. Maar sinds het opbouwwerk verplaatst is naar Afghanistan ben is mijn werk hier overbodig.
    En voor de bouw halen ze liever Polen omdat die goedkoop zijn en een fatsoenlijke ambachtsschool hebben gevolgd. Ik was zo moe van dit misselijkmakend klootjesministerie dat ik nu voor mezelf gitaren & poppenhuizen bouw die niemand ooit zal kopen omdat ze in China en Taiwan goedkoper zijn.
    Maar goed, ik ben trots op mijn kunnen en dat moeten VMBO-ers ook weer worden.

    Reactie door Haq — woensdag 4 juli 2007 @ 19.46 uur

  16. Op de kleuterschool is iedereen gelijk als de ouders hun kinderen ophalen zie je dat de dokters vrouw gezellig staat te praten met de vrouw van de handarbeider ,daarna de lagere school bijna hetzelfde,dan de cito toets en het classificatiesysteem treedt in werking er wordt geordent en gerangschikt dat het een lieve lust is.WO,VMBO,lyceum etc
    Vriendschappen van vroeger verdwijnen,en jaren later als de kleuters van weleer zelf hun kinderen gaan op halen dan is de dochter van de dokter ook arts,de zoon van de handarbeider heeft een vak geleerd en Keesje die helemaal niet zo goed kon leren heeft toch maar de zaak van zijn vader overgenomen en heeft 80 man personeel in dienst.
    Lag het nou aan die VMBO? Of spelen er andere parameters mee(om maar eens een duur woord te gebruiken).
    Ik heb er zo mijn eigen ideen over.

    Reactie door che — woensdag 4 juli 2007 @ 20.13 uur

  17. WMBO ? hersenspoeling voor een better maatschapij?

    Reactie door gaf — woensdag 4 juli 2007 @ 20.50 uur

  18. Er moet niet te veel geld gestoken worden in technici in Nederland , want we kunnen ze zo goedkoop krijgen uit de rest van de wereld , we hebben liever probleemjongeren die we graag aanduiden met TUIG en dan graag in een kamp douwen .
    Ze hebben in Den Haag nog steeds niet daar dat deze leerlingen graag met hun handtjes werken en KUNSTENAARS in de techniek zijn : ja .. dat is iets anders dan klodderen met verf en dan KUNSTENAAR mag heten .

    Deze leerlingen zijn vooral in beeld en mortorisch goed .
    Neen paar pedagogen vinden dat geklodder en kleutergeklunder belangrijker voor de leerling dan VAKtechnisch onderwijs : een combinatie tussen theorie en praktijk .

    Reactie door Fred — woensdag 4 juli 2007 @ 20.57 uur

  19. Alles heeft te maken met BREINWERK!
    Aangezien de breinen van de afgelopen kabinetten niet bepaald op niveau waren, is er veel van het goede (oude) breinwerk verkwanseld, ofwel:
    ER ZIJN SLOPERS AAN HET WERK GEWEEST!!
    Het grootste bewijs van domheid is je fouten niet toe te geven en eigenwijs doorbanjeren.
    Dit is wat er gaande is!
    Schades zijn haast niet meer te herstellen. Het zal van kwaad tot erger worden.
    Efficiency is niet meer aan de orde. Integriteit is zoek. Alles wordt slechter EN duurder. Zelfs ons dagelijks brood wordt tot 50% duurder en de witte motor idem! Over de ziektekosten, energiekosten, huizenprijzen enzoverderenzoverder maar niet te spreken!! Leraren zijn niet meer in staat goede lessen aan te bieden en de jongsten en de oudsten zijn uitbesteed. Nederland werkt… WAARAAN EIGENLIJK?
    Aan India besteden we allerlei zaken uit en als we ook nog dat EU-Verdrag ingedonderd worden dan is het afgelopen uit hier en zijn we een achterijke provincie geworden VAN Europa.
    Provinciaals ja! En regeerders die breinloos dit land naar de knoppen hebben geholpen.

    SP, SP… hoe kunnen we dit land nog redden?
    Kon jij nou maar eens 10 jaar dit land besturen Jan, dan hadden we weer een ECHT Nederland!!

    Reactie door Gloria — woensdag 4 juli 2007 @ 22.57 uur

  20. che — woensdag 4 juli 2007 @ 20.13:

    Goedenavond,

    Er is hier in het (verre) verleden door sociale wetenschappers WETENSCHAPPELIJK onderzoek gedaan waaruit overduidelijk bleek dat jouw veronderstellingen grotendeels WAAR zijn (ik zou haast zeggen, iedereen met enige levenservaring zou ook niet anders VERWACHT hebben!!)
    Ook in het buitenland is soortgelijk onderzoek gedaan met ongeveer dezelfde uitkomsten.

    Bij mij op de H.B.S.-B afdeling zat een jongen (zeer hooggeplaatste vader) die, na teruggeplaatst te zijn naar H.B.S.-A, dit diploma met de hakken over de sloot uiteindelijk haalde (mocht ook wel, na 8 (!!) jaar, normaal 5)
    In de toenmalige “wet op het middelbaar onderwijs” stond overduidelijk en niet mis te verstaan dat hij eigenlijk van de H.B.S. verwijderd had moeten worden, want die was kennelijk te hoog gegrepen. (2x achter elkaar hetzelfde jaar overdoen, zoals bij hem, werd daar als overduidelijke grond daarvoor beschreven.)

    Niettemin schijnt hij ACADEMICUS te zijn geworden en in ieder geval BURGEMEESTER…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 4 juli 2007 @ 23.54 uur

  21. ik denk dat vmbo anders moet zoals
    lts of mavo meer vak gericht maar ik kan mij vergissen 2 jaar voorbreiden onderwijs ien daarna beroeps gericht praktijk in overleg
    met werkgevers ik doel hier op lts nivo
    A-B-C dus Cis doorgaan naar de MTS
    ik mweet het niet maar het is stof om over na te denken nieuws hoeft niet altijd beter te zijn wie mag het zeggen hier was tocht niks mis mee leuk is ook als alle partijen
    willen toch ook weten wat het gewone volk er over denk geld voor SP CDA VVD Cristenunie bedank sp om sugestie te mogen inbrengen is stof om over na te denken

    Reactie door R v Kempen — donderdag 5 juli 2007 @ 0.16 uur

  22. @ 15 Haq

    Wat bouw je? Electrische of akoestische?

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 5 juli 2007 @ 1.20 uur

  23. @16 che.
    Wat een woord, parameter. In de US hebben ze op elke straathoek wel een parameter ( op z’n US uitgesproken: premtr). Maar dit terzijde.

    Het beeld dat jij schetst van voor en na de cito toets heb ik ook zo ervaren. Daar wil ik aan toevoegen dat de kinderen uit de “betere wijken” na een jaar brugklas, minimaal op HAVO verder gaan. Het liefst VWO. Dit vaak tegen het schooladvies in.

    Is intelligentie gebonden aan je afkomst of is het meer de overredingskracht van de ouders omdat ze het niet accepteren dat hun kindje “slechts” het VMBO kan doen? Staat zo slecht tegenover de buren.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 5 juli 2007 @ 6.14 uur

  24. @20 harrieke
    Dit is nou een treffend voorbeeld hoe het in de praktijk toe gaat.
    Uit eigen ervaring zou ik ook zo voorbeelden kunnen noemen en ben van mening dat dergelijke praktijken zwaar bestraft moesten worden.
    Zowel de ouders als de school die zich hieraan schuldig maken.
    Dat het het probleem zich vooral voor doet bij hogere onderwijsvormen zal geen verassing zijn.

    Reactie door che — donderdag 5 juli 2007 @ 6.28 uur

  25. @ gandalf ,
    Ook goedemorgen ,
    Ik ben benieuwd naar het aantal ouders met soortgelijke ervaringen

    Reactie door che — donderdag 5 juli 2007 @ 6.34 uur

  26. @5 Carla,

    “10 jaar terug was het MBO een heel goede opleiding waar heel veel mensen een goede baan mee vonden ,en nu?”

    Ik denk dat tegenwoordig de lat te hoog wordt gelegd, met name door het bedrijfsleven.

    De vraag naar personeel met een HBO opleiding voor werk dat misschien zelfs beter door een MBO er gedaan kan worden is hier debet aan.

    Maar ja, met een HBO opleiding pas je beter in het profiel, zeker als het om vergaderen gaat. Daarom ook wordt er zoveel afgeknoeid door incapabele mensen die dan wél een hogere opleiding hebben maar een tekort aan inlevingsvermogen en/of souplesse ten opzichte van hun taken. Te specialistisch zal ik maar zeggen. Dit heb ik zelf zo ervaren.

    Er wordt wat geblunderd en afgeknoeid tegenwoordig. Kijk ook maar eens naar onze regering. De schaamte voorbij. Bloosloos dus.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 5 juli 2007 @ 6.43 uur

  27. @15 Ed Sorrento. Electrische gitaren plus vooral reparaties aan ook akoestische snaarinstrumenten.

    Reactie door Haq — donderdag 5 juli 2007 @ 7.44 uur

  28. 26, Gandalf Helemaal mee eens.

    Reactie door Carla — donderdag 5 juli 2007 @ 9.38 uur

  29. Inmiddels is er ook een wachtlijst voor voortgezet speciaal onderwijs. Hier in de regio is het aantal indicatie’s meer dan verdubbeld!
    Hoewel een onderzoek loopt, is de voorlopige conclusie dat de maatschappij complexer is geworden, kinderen in de tweede fase sneller zelfstandig moeten werken terwijl niet elk kind dat kan en het reguliere onderwijs te weinig doet of kan doen. Voor wat betreft dit laatste ben ik het met Koshrow eens, er is genoeg gesleuteld aan de vorm en het gaat nu om de inhoud, capabele docenten voor de klas, met een goed salaris en voldoende middelen: kleinere klassen, klass-assistenten, maatschappelijke ondersteuning. Terug naar kleinschaligheid!

    Reactie door Elsemie — donderdag 5 juli 2007 @ 9.58 uur

  30. En zoals het hieronder staat, ging het in 1940, toen ik nog zeven jaar was, op school. Dit is een klein stukje uit een boek dat ik nu schrijf:

    - – - Grotere kinderen hadden hun gewaarschuwd voor de juffrouw van de tweede klas. Maar toen zij over waren gegaan naar haar klas, deed zij de eerste dag zo vriendelijk en lief, dat niemand nog geloofde, dat zij een akelige vrouw was. Die andere kinderen hadden hun natuurlijk in de maling genomen. En, al kreeg een jongetje in haar rommelige klas, een zacht tikje met de vierkante liniaal van de juffrouw: Juffrouw Castrop leek toch wel heel aardig te zijn. Maar de tweede dag bleek, dat zij een kwaaie aap in haar mouw had verstopt. En die kwam er uit toen zij klaar waren met bidden voordat de les begon. Haar eerst zo vriendelijke stem veranderde. En terwijl zij stampvoette, trapte zij haar glimlach plat. En haar mooie stem vol lieve woorden, die werd ineens van ijzer:
    ”…Als jullie nu denken dat ik een lieve juffrouw ben mijn kinderen, dan hebben jullie het mis!”
    Zij liet haar liniaal en symbolisch haar tanden zien: “Hier kan ik harder mee op jullie handen slaan, dan de juffrouw van de eerste klas. Die was bang om jullie een beetje pijn te doen. Die heeft jullie echt verwend.”
    Alsof zij een sergeant was, die voor een peloton rekruten stond, bulderde zij, zo goed en kwaad als dat met haar vrouwenstem mogelijk was: “Die verwennerij is nou afgelopen: Ik sla niet zachtjes op de platte hand. Maar Ik sla heel hard met deze vierkante liniaal op jullie knokkels als mij iets niet bevalt. En owee, als iemand het waagt om zijn hand terug te trekken! Hebben jullie dat begrepen?”
    “Ja juffrouw!” klonk het bedeesd uit veertig monden.
    Zij zwaaide met haar lineaal: “Is er iemand die het niet begrepen heeft?”
    Doodse stilte. De juffrouw had een speld in haar hand. Die liet ze op de plankenvloer van de klas vallen. Alle kinderen, voor zover ze niet doof waren, konden het horen:
    “Dit moet ik kunnen horen. Zo stil moet het in de klas zijn als ik les geef!”

    Door de jongens een dag een beetje de vrije hand te geven, had zij kunnen zien wie misschien dit jaar de raddraaiers en de boefjes zouden zijn, die extra in de gaten moesten worden gehouden. En ook haar vriendjes had ze al uitgekozen. – - -.

    Het is misschien wel jammer, dat juffrouw Castrop nu niet meer voor de klas staat. Want zij zou nare Nederlandse en buitenlandse kinderen goed in het gareel hebben kunnen houden.

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras. — donderdag 5 juli 2007 @ 13.18 uur

  31. @30 Haras,

    Zo’n juffrouw had ik ook. Lagere school 3e klas. Het moet rond 1955 zijn geweest. We hadden toen net nieuwe banken gekregen met zo’n metalen stang waarop je met je schoenen met spekzolen een knerpend geluid kon maken. Doodstil was het in de klas. Ze liep tussen de rijen door en leidde iedereen af door te bulderen: “ik hoor schoenen kraken.” De angst sloeg me om het hart als ze aan kwam sluipen. Dat is mij altijd bijgebleven. Ik dorst daarna nooit meer schoenen te dragen met spekzolen. Als vandaag de dag ik ergens ben en mijn schoenen kraken toevallig, herbeleef ik mijn traumatische ervaringen weer en doemt het van woede verwrongen gezicht van die juffrouw weer op. :)

    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 5 juli 2007 @ 14.18 uur

  32. Puinhoop is in alle sectoren/richtingen en op alle niveaus te vinden. Het probleem heeft niks te maken met theorie noch praktijk.

    Het probleem zit in de invulling en aanbod van die lesuren. Te weinig lesuren(10 uur per week), samengevoegde klassen, verzuim, lesuitval, gebrekkige les en computerruimtes, vervangen van de lessen door onnodige excursies en knutselwerk. Om te kunnen doorstromen, sommigen hebben de luxe om bijles te krijgen, dure hulpmiddelen aan te schaffen of ouders die zich constant druk maken. Maar dat is niet voor iedere leerling weggelegd.

    Zoals altijd de kinderen van arbeiders worden de dupe en de zichzelf hoger geachte klassen blijven hun macht en voorsprong te reproduceren.

    Het probleem heeft vooral te maken met sociaal, economisch en maatschappelijk classificaties en inefficiënte investering.

    Reactie door khosrow — donderdag 5 juli 2007 @ 15.35 uur

  33. Het is een schande dat het onderwijs verkwanseld wordt door beleidsmakers die vanuit hun bureaustoel steeds nieuwe veranderingen doorvoeren. Veranderingen die niemand wil.
    Zoals dat competentiegerichte onderwijs. Vooral veel werkstukjes maken en een verslagje schrijven. Om doodziek van te worden.
    Leerlingen en ouders zouden uit protest tegen dit competentiegerichte gedrocht hun kinderen een tijdje thuis moeten houden.
    En politiek, waarom grijpen jullie niet in ? Je ziet toch dat de competentiegerichte trein doordendert ?
    En, niemand, helemaal niemand, is geïnteresseerd in de mening van studenten en docenten.
    Politiek, neem je verantwoordelijkheid.

    Reactie door Henk — donderdag 5 juli 2007 @ 16.33 uur

  34. @30 Haras
    Mijn eerste juffrouw heette van de Broek, ik moest rechts schrijven en nadat ik drie maanden lang Maan Zaag Fien en Vier zwierend en bibberend met overtrek papier kopieerde, mocht ik het uiteindelijk met de linkse hand doen.
    Het heeft tot de vierde geduurd voordat ik mijn zelfvertrouwen terug had!
    Discipline is niet verkeerd, maar repressie is funest voor de tere kinderziel.
    Ook ouders hebben dat onderschat.
    Vroeger werd je naar school gestuurd door je ouders met de boodschap ‘goed luisteren’ en met twee woorden spreken. Nu vragen leerlingen van 10 jaar aan de onderwijzeres of zij wel een onderwijsbevoegdheid heeft.
    Als je kinderen in dit soort gesprekken betrekt maak je hun wereld nog gecompliceerder dan die al is. Laat kinderen kind kunnen blijven. Dat stukje van die speld vind ik heel beeldend, je voelt de spanning.
    Zo stil zal het nooit meer worden en hoe komt het dan toch dat er concentratieproblemen zijn?

    Reactie door Elsemie — donderdag 5 juli 2007 @ 16.53 uur

  35. @ 33 Henk,

    Onderwijs is niet eens competentiegericht. Die term wordt alleen als een dekmantel gebruikt om de bestaande ellende op alle niveaus en in alle richtingen te dekken.

    Competentiegericht betekent, het opsporen, ontwikkelen en benutten van de reeds aanwezige kwaliteiten in de leerling. Maar in dit zoek het maar zelf uit en gebakkenluchtverslag onderwijs komen de meeste leerlingen in de kou te staan. De onderwijs is alles behalve studentgericht. Het is een gebakkenluchtfabriek geworden. De studenten van sommige economische studierichtingen worden zelfs getraind als toekomstige leugenaars en gebakkenluchtverkopers. Die worden niet geleerd om eerlijk bedrijf te voeren maar vooral PR te verrichten, creatief berekenen, manipuleren en leugens verkopen. Bij de rechten faculteit leren ze om de zaken bewust missinterpreteren, verdraaien en missrepresenteren.

    Ja de microscoop is nu gericht op de MBO waar de kinderen uit achtergestelde groepen massaal vertegenwoordig zijn. Die zijn eenmaal de makkelijkste zondebok om verder te demoraliseren en demotiveren. Maar als we goed kijken, scoren de hogescholen en universiteiten ook niet veel beter.

    De jas is anders maar de ellende is hetzelfde.
    Beste Mensen wij en zelfs onze kinderen worden links en rechts uitgebuit. Wij zijn allemaal de dupe van wanbeleid en wanregeringen in dit land.

    Reactie door khosrow — donderdag 5 juli 2007 @ 17.55 uur

  36. Werkgevers zijn niet blij met äfgestudeerde ‘ leerlingen uit het VMBO en MBO ; hoe kom dat ?
    VMBO moet weer ontbonden worden naar een LTS – en MAVO- vorm : beide schooltype hebben grote tegenstrijdigheden !

    Het laten werken op 16-jarige leeftijd leidt tot sneller het verlaten van de Pubertijd : er moet wel een mogelijkheid zijn dat deze leerlingen weer op een avond-school met meer motivatie verder kunnen studeren .
    Voordeel is dat een leerling een geldbuffer kan opbouwen om een zelfstandig te functioneren en niet opgezadeld wordt met laagdurig verplicht doorstuderen en nog geen zelfstandig leven kan opbouwen en dus pas op een latere leeftijd al flink in de schulden zit voor dat deze werk heeft gevonden .

    Reactie door fred — donderdag 5 juli 2007 @ 18.36 uur

  37. @ 36 Fred

    De naam, zegt eigenlijk niks.

    Het ligt vooral aan de inhoud en de wijze van aanbod.

    Daar mankeert veel aan. Zelfs de beste opleidingen worden uitgehold wanneer er onvoldoende voorlichting, begeleiding, mensen en middelen zijn en wanneer die beperkte middelen verkeerd en scheef worden besteed.

    Veronderstel een mooie gebouw met de logo “Ambachtschool” aan de buitenkant. Waar aan de binnen kant is het rommelig georganiseerd. Iedereen loopt rond zonder te weten waar ze naar toe sterven, hoe ze hun doel willen bereiken en waarom.

    Onderwijs is van A tot Z een winkeletalage geworden. Binnen die winkel is er veel te veel managers en te weinig leerkrachten, veel te veel bureaucratie en veel te veel gebakkenlucht houd ze maar bezig excursies. Zelfs de stages en praktijk voldoen niet aan de normen. Ik bedoel ze hebben toch met elkaar te maken. Ze reproduceren elkaar en houden de vicieuze cirkel in stand. Als dit supply and chain vicieuze cirkel situatie blijft door gaan, worden we straks lachbak van Europa. Qua leefbaarheid zijn we de vuilste.

    Reactie door khosrow — donderdag 5 juli 2007 @ 19.09 uur

  38. Competentie-geleuter komt uit de management wereld , zo ook het ge-certificeer geleuter in o.a. de ICT -wereld .

    Het is de enige zaak van manager inzicht te hebben in het wel/niet hebben van vaardigheden die in regeltjes worden omschreven : want dan voel deze zich veilig : controleren van vaardigheden van zijn werknemers tijdens het werk is er niet meer bij : zijn werk in achter een computer statistiekje te bekijken en oeverloos vergaderen zonder feedback .

    Reactie door fred — donderdag 5 juli 2007 @ 19.24 uur

  39. Beste mensen,

    Ook op de VMBO scholen zijn er hardwerkend en fatsoenlijke leerlingen en docenten. Laat ons dat niet ontkennen.

    Maar volgens mij bij de controllers ontbreekt de ene en andere vaardigheden. Denkvaardigheden hebben ze dan helemaal niet in huis. Denken is eigenlijk taboe. Waar het om gaat is vooral het neerleggen van gebrekkige producten in een mooie jasje.

    Wie heeft tijd voor kwaliteit? Kwaliteit is veel te duur. Vrijwilligers voor de klas is de norm.

    Reactie door khosrow — donderdag 5 juli 2007 @ 19.35 uur

  40. Op de Vmbo scholen ontbreekt het vooral aan goede leerkrachten.
    Het is toch belachelijk dat een leerkracht geen antwoord (uit het hoofd) kan geven op examen vragen!
    Verder is het ook vaak de negatieve sfeer in de klas.
    Ik, heb van iemand gehoord dat het regelmatig voor kwam dat de leraar in de klas komt, zegt:”Ga maar iets doen” en vervolgens 5 minuten voor het einde van de les terug in het klaslokaal komt.

    Reactie door Wilfred van de Goorbergh — donderdag 5 juli 2007 @ 19.56 uur

  41. Leerkrachten op een VMBO zijn eigenlijk meer bezig met opvoeding dan met lesgeven en begeleide ; VAAK worden zijn door de top van de school lastig gevallen met nieuwe management strategieen i.p.v. bezig zijn met de kern : leerlingen opleiding in het vakgebied .

    Reactie door fred — donderdag 5 juli 2007 @ 20.31 uur

  42. @ 27 Haq

    Ik weet ‘t, het is zwaar off topic maar ik vraag het je toch: heb je misschien pica’s gemaakt van de instrumenten die hebt gebouwd?

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 5 juli 2007 @ 20.34 uur

  43. Op de bewaarschool was het ook een akelige tijd. En daarna kruiste een akelige non van de bewaarschool, telkens weer mijn levenspad.

    Twintig kinderen van arme mensen, die mochten in het begin van de oorlog tijdens de middagpauze gaan eten in een klaslokaal in de nabijgelegen meisjesschool, waar ook de bewaarschool was ondergebracht.

    En terwijl de non mij rijstebrij opschepte vroeg zij weer: “Jette, mag ik jouw handjes eens zien?”
    En terwijl zij die bekeek zei zij: “Ben jij
    nog altijd zo’n vies jongetje als toen. Ga jij maar eerst jouw handjes wassen.

    Een half jaar later woonde ik in een gesticht. En wie zwaaide kort daarna, daar bij de kleine jongetjes de scepter? De nare non. Als haar iets niet beviel, dan sloeg zij de kinderen onder het uiten van scheldwoorden met hun hoofd tegen de muur.
    En wie het eten niet bekwam, die werd hardhandig gevoerd. En als hij kokhalsde, dan werd hij gedwongen om zijn braaksel op te eten.

    Ik heb heel veel en chronologisch onthouden. Maar ik denk niet dat ik er een trauma aan heb overgehouden.

    En zo als het hier onder staat, was het op de bewaarschool, Ik hoop, dat niemand zich er aan stoort, dat dit uitreksel(tje?) zo lang is.
    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

    “Jette, kom hier. Laat jouw handjes eens zien.” zegt de zuster. Alleen haar lievelingetjes noemt zij meestal bij hun voornaam.
    Haras staat op uit de schoolbank, gaat naar de zuster toe en houdt zijn handen omhoog. Zij zit op een verhoging: op een stoel achter een lessenaar.
    ”Jij hebt vieze handen.” zegt de zuster. “En jij stinkt. Heeft jouw moeder geen zeep? Ga jij maar vlug jouw handjes wassen.”
    Zijn moeder kan niet altijd zeep kopen. Daar krijgt ze weinig geld voor. Want zijn vader heeft immers geen werk. En hij gaat ook nog dikwijls naar de kroeg. Daar klaagt hij zijn nood aan de knappe vrouw die daar achter de tapkast staat. Zij doet of zij hem aardig vindt en naar hem luistert. En zij schenkt hem bier in. Steeds meer. Zij maakt hem daarmee zo vrolijk, dat hij zijn zorgen vergeet; dat hij haar kusjes geeft, dat hij gaat zingen en geld, dat eigenlijk bestemd om boodschappen te doen, uitgeeft aan drank.
    Haras zijn moeder kan vaak geen eten kopen. En als zij geld krijgt dan vergeet ze soms, dat ze ook genoeg geld voor eten moet bewaren. Gewoonlijk krijgt zij te weinig geld om alles te betalen wat zij op de pof heeft gekocht; wat zij haar zoontje vaak in de winkel heeft laten halen. Dan stuurt zij hem naar zijn oma en soms zelfs naar die vieze dikke Rosa om een boterham te vragen. Rosa, waar zij altijd ruzie mee heeft, is de beneden-buurvrouw. Zij woont naast de voordeur, rechts naast de trap.

    Haras is bij de wasbak, waar hij heeft geprobeerd om zijn handen te wassen met alleen water. Er is geen zeep en ook geen handdoek. Daarom veegt hij zijn handen maar af aan zijn broek en dan gaat hij weer terug naar de klas.
    De kinderen praten en sommige kinderen lachen als hij binnenkom. Hij laat aan de zuster weer zijn handen zien: “Ze zijn nog niet schoon. Ga maar terug. En kom niet weer binnen voordat ze helemaal schoon zijn!”
    “Sliep uit, sliep uit!”

    Er is nu een meisje bij de wasbak. Zij heeft lange heel lichte, en rechte, bijna witte blonde haren. Net als een jonge vrouw uit het noorden. Die woont bij hem in de straat en spreekt soms een rare taal die de mensen niet verstaan. Het meisje heeft ook vuile handen. Haras maakt met haar een kinder-praatje.
    “Hoe heet jij?”
    Het meisje noemt haar naam en zij wil weten hoe hij heet. Zij zegt, dat zij hem leuk vindt. Hij vindt haar ook leuk. En hij vertelt haar dat zij een hele mooie naam heeft. Net suikerwater! Zij is klein, maar wel slim. Veel slimmer dan hij. Maar zij is dan ook een beetje ouder. Het is een meisje uit het woonwagenkamp. Kinderen die er wonen, die moeten er wel, net als grote mensen daar, heel slim zijn.
    Zij zit al op de grote school. Op de meisjesschool in het zelfde gebouw bij de nonnen. Daar staan overal en alleen maar nonnen voor de klas. Zij haat de nonnen. En zij ging net als “jette” nu, ook niet graag naar de bewaarschool. De non in haar groep, bij wie zij eerst op de bewaarschool in de klas zat, maar bij wie zij nu dus weer in de klas zit, plaagt haar nog altijd. En soms slaat die akelige non haar ook nog. En omdat haar ouders niet in een huis wonen, plagen kinderen haar ook. Maar zij bijt van zich af. En zij slaat pestkoppen die dat doen. Maar zij krijgt de straf! Doch zij schopt de non dan tegen haar schenen. Moet die haar maar niet slaan! “Rotwijf!”
    ”Mijn vader is scharensliep en hij heeft ook een draaiorgel!” vertelt zij.
    “Mijn vader is timmerman!” zegt Haras trots. Zij vindt groene zeep en een droge dweil. Zij helpt hem en zegt: “Jij mag mijn vriendje zijn!”
    Met haar hulp krijgt hij zijn handen schoon. Haras is er blij om, geeft het meisje een kusje Maar zij veegt haar mond af en zegt, dat zij al te groot is kusjes. Maar van de andere kant: Voor kusjes van jongens is zij nog te klein. Haras snapt er niet veel van.
    Babbelend gaan zij daarna samen door de hoge gang met een boogvormig plafond, ieder naar zijn eigen klas.
    “Wat is jouw broek nat. Heb je soms weer in je broek geplast?” schampt de zuster.
    Onder het speelkwartier, kijkt Haras of hij het vieze meisje ook ziet. Maar hij ziet haar nergens. Misschien liet de non in haar klas, haar niet naar buiten gaan. Hij heeft onthouden hoe haar gezicht er uitzag. Maar het was hem niet opgevallen, dat zij, net als hij, armoedig uitzag. Terug in de klas denkt hij aan het meisje met de naam als van suikerwater. En hij zou best met haar willen spelen. Of gewoon wat met haar fiemelen. Als hij haar daarna niet meer ziet vergeet hij haar. Maar haar mooie naam die heeft hij onthouden! En daar denkt hij nu aan. Hij fluistert de naam van het meisje en denkt: “Ik zou willen dat zij mijn zusje was.
    “Tingelingeling.”
    De zuster klingelt met koperen belletje. Dat staat altijd aan haar linkerhand, op het hoekje van haar lessenaar. Het heeft een zwarte houten steel, met daar bovenop een gouden knopje. Een mooi belletje. Een belletje van goud, meent Haras. Dat zou hij wel willen hebben. En dan zelf doen van: Tingelingeling. Heel mooi!.
    De kinderen moeten nu stil zijn. De zuster pakt een ding met tanden uit haar lessenaar. Ze houdt het omhoog: “Wat is dit eh… Snel?”
    “Een stemvork, zuster!” zegt Jantje Snel
    “Goed zo Snel!”
    De non vraagt altijd aan andere kinderen of ze iets weten. Maar aan hem vraagt zij nooit wat. Zij denkt dat hij niets weet en niks kan en zij zegt vaak tegen de andere kinderen: “Dat kan Jette toch niet!”
    Maar het jongste broertje van zijn moeder. Henkie, die nu pas acht jaar is, heeft hem al over dingen verteld, die hij op de grote school heeft geleerd! Als Haras iets wel weet of kan, dan kijkt de non, alsof zij een scheet langs de muur naar boven ziet klauteren! Als een eh:… Haras heeft geen ander woord voor heel verbaasd.
    De non tikt met de stemvork op de lessenaar. Er klinkt een toon. De zuster doet hem na: “Mmmmmmmmmmmm…” De kinderen zeggen ook: ““Mmmmmmmm…”Ze gaan zingen:
    “Gekomen ihis uw lieve mei.
    Marihiaaaa…
    En op het veheld de bloemensprei.
    Marihiaaa.
    Bloemen, die wij plukken gaan.
    Nu zij rijk te bloeien staan.
    Ave Maria…”

    Stom liedje. Straks moeten ze het in de gang bij de wasbakken en de wc. nog eens zingen. Daar is in een afgeronde raamnis een afbeelding van Maria in glas en lood.
    De kinderen leren ook een versje:.
    ”Nu ben ik op de grote school.
    Wat heb ik pret. Wat heb ik jool…
    Haras kan niet sch zeggen. Die klank komt niet voor in het gemengde dialect, bestaande uit Roermonds en Heerlens van zijn ouders. Hij zegt sjool in plaats van school. Er zijn meer kinderen die daar moeite mee hebben. De zuster let er niet op. Zelf heeft zij door haar kunstgebit, dat zij op de lessenaar legt als het haar hindert, ook veel moeite met de S. Zij lispelt. Een paar kinderen hebben dat van haar overgenomen. Haras spreekt de S ook uit met de tong tussen zijn tanden. Maar dat deed hij altijd al. Zijn tante Annie, die het toch grappig en vertederend vindt plaagt hem er soms mee.

    Er hangt een heerlijke bloemengeur in de klas Jasmijn? Dat weet Haras niet. Kneedbaar spul. Net als stopverf. En het lijkt op klei. Het wordt uitgedeeld. Haras heeft er al eens mee gespeeld. Maar nu krijgt hij niks. De vorige keer maakte hij er lang-werpige, ronde dingetjes mee. Haras zelf, vond die dingetjes helemaal niet vies. Maar de non wel. Want die dacht daar heel iets anders over.
    Hij wordt apart gezet. In een van lege banken, midden in de klas. De andere kinderen lijken heel, heel ver weg te zitten. Omdat hij toch alleen maar stomme drollen maakt, krijgt hij een potlood en een vel papier. Hij moet maar gaan tekenen. Hij kriebelt maar wat.
    “Waarom mag ik niet meedoen? Stomme non!”
    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
    Als die non er niet meer is, blijft Haras tot hij oud is, telkens weer, “het meisje van de kermis” ontmoeten.
    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
    Groeten van Haras, die helaas de bewaarschool niet heeft afgemaakt en daar dus geen diploma van kan laten zien!

    Reactie door Haras. — donderdag 5 juli 2007 @ 20.47 uur

  44. @43

    Lieve Haras, wat mooi geschreven.
    Je hebt het niet gemakkelijk gehad.
    Ik hoop zo dat je het suikerelfje van de kermis in je leven gevonden hebt en dat je velen op je pad hebt kunnen vergeven.
    Dikke pakkerd!

    Reactie door Gloria — donderdag 5 juli 2007 @ 22.59 uur

  45. Lieve Gloria,

    Dank je wel, voor die dikke pakkerd. Ik zal hem niet zoals “het meisje van de kermis” deed, toen ik nog zes jaar was, afvegen.

    Ik moet mijzelf meer vergeven dan anderen!

    Ik zal jou daarom nog iets vertellen, over het meisje van de kermis:

    Het meisje van de kermis, met de mooie naam, dat trof ik, nadat ik haar de ene keer niet herkende en een andere keer afwees, voor ik trouwde, vaak op de dansvloer.

    Zij zou ook wel met mij willen trouwen. Maar zij wilde niet in een huis wonen. Doch ik was bang om mij bij het woonwagenkampvolkje te voegen. Want dat was een voorwaarde.

    In tijden dat ik haar (nog) niet herkende, beledigde ik haar dikwijls en behandelde ik haar, door onwetendheid, maar ook uit angst toen voor vrouwen in het algemeen, niet zoals dat hoort. Dat vergaf zij mij.

    Een jaar of tien geleden, gaf ik muziekles aan haar broer. Die deed mij altijd de groeten van haar en hij vertelde mij, dat zij mij graag weer eens zou zien. Want zij was mij nooit vergeten.

    Een bezoek aan haar stelde ik altijd maar uit. Maar op een dag, nu een paar jaar geleden, besloot ik om om toch naar haar toe te gaan, en als dat zou kunnen bij haar te blijven.

    Niet lang daarna, trof ik haar broer, die ik al een tijd niet meer had gezien. Ik wilde hem vragen waar zij nu woonde en hoe het met haar ging. En weet je wat hij zei?

    “Mijn zus is overleden!”

    Toen drong het tot mij door, dat ik door een verkeerde innerlijke houding, haar altijd voorbij was gelopen. En dat zij diegene was, die jaren geleden, een paar dagen nadat ik was gehuwd, in een droom die ik had, bij mij kwam en tegen mij zei:

    “Ik ben het meisje van jouw dromen. Waarom heb jij niet gezocht om mij te kunnen vinden?”

    Ik antwoordde: “Wat heeft het voor zin, om een droom na te jagen?”

    “Mag ik niet blijven? Moet ik nu weggaan? Wil jij dan niet van mij houden?”

    Ik hield (in mijn droom dus) een slag om de arm en zei tegen haar:

    “Jij kan nu het beste een tijdje weggaan. Maar ik zal altijd van jou blijven houden.”

    Toen ik dat had gezegd, werd haar beeld wazig en het smolt weg.

    Toen paste ik mij aan, aan de realiteit, en voor vele jaren verdween zij uit mijn gedachten. Maar zij keerde er later onherkenbaar in terug.

    Gedichten voor vrouwen, die daarna heb geschreven, zijn een bewijs, dat ik nadat zij “weer in mij drong,” op de verkeerde plaatsen heb gezocht.

    Ik zag niet, dat hetgeen waar ik toen mee bezig was, maar surogaat was, voor de nooit herkende ware liefde.

    Groeten en ook maar een pakkerd van Haras.

    (Hou jij nu nog van mij?

    Reactie door Haras. — vrijdag 6 juli 2007 @ 11.46 uur

  46. Het is nog steeds een grote zonde dat de LTS, een prima vakschool en instituut, zo maar wetd opgedoekt. Dit alleen maar vanwege de imagoproblemen. De vraag hier is natuurlijk in hoeverre een mens wordt gewaardeerd omdat deze “slechts” een lager opleiding heeft genoten. Dat is de kern van het probleem!

    Reactie door Johan — vrijdag 6 juli 2007 @ 12.03 uur

  47. Wie alleen maar vuilnis ophaalt, die zou evenveel mogen verdienen als de “heer” Balkenende.

    Andersom zou, JPB, even weinig mogen verdienen als een ongeschoolde arbeider.

    De smoes, dat die gast samen met andere profiteurs, recht heeft op een hoog inkomen, omdat hij daar nou eenmaal jaren voor heeft gestudeerd, die moet de wereld uit.

    Menigeen die niet heeft geleerd of die niet leren kon, die werd al vanaf dat hij twaalf jaar wer, en soms nog eerder, uitgebuit in een snertbaan, die meer moeite kostte, dan op een universiteit te luisteren naar het geleuter van een professor en het feestbeest uit te hangen.

    Haras.

    Reactie door Haras. — vrijdag 6 juli 2007 @ 13.40 uur

  48. @45 Haras

    Ik zit hier met tranen… wat is dat nou toch erg. Was het eindelijk bijna zover en toen dat bericht: overleden.
    Jullie gaan elkaar vast terugzien, Haras!
    Dat leuke witte rechtharige suikerlieve kermiselfje en haar prins Haras.
    Haras, je bent een mens om van te houden.

    @47
    Dat ben ik helemaal met je eens! Schande dat de een zich zoveel meer toebedeeld heeft dan de ander in een samenleving waar allen hun steen hebben bijgedragen.
    Het is ronduit: diefstal!

    Reactie door Gloria — vrijdag 6 juli 2007 @ 15.05 uur

  49. @45 PS Haras

    “Ik moet mijzelf meer vergeven dan anderen!”

    Mooi gezegd, Haras. En je weet: wie anderen vergeeft, vergeeft zichzelf.

    Reactie door Gloria — vrijdag 6 juli 2007 @ 15.07 uur

  50. Ik sluit me aan de inzendingen van Gloria 48 en 49.

    Haras u hebt veel gezien en meegemaakt. Mijn pet af.

    Reactie door khosrow — vrijdag 6 juli 2007 @ 17.52 uur

  51. “assistentenroute”? Waarom moeten de kinderen in VMBO assistentenroute bewandelen? ze zijn niet minder dan de kinderen van goudenlepel clan. Laat ons weg doen met vroegtijdig segregatie, label en achterstelling. Iedere kind heeft goed begeleiding en optimale onderwijs nodig.

    Reactie door Khosrow — vrijdag 6 juli 2007 @ 19.34 uur

  52. @14, Jaap Veldkamp; ICT als helpende hand! Op zich klinkt dat al aannemelijk. Ik ben blij dat je dit (het ICT potentieel) wederom wilt benadrukken, en die moeite wilt nemen dat te vereenzelvigen met het nut, een brug te slaan naar het ‘divertissement’, in de goede zin van het woord, de voorziening, inschikkelijkheid en die flexibiliteit, in het leven te roepen.

    Als ik er deze even uit mag lichten, bij benadering: Waarom is deze ICT-benadering nog steeds taboe in het reguliere onderwijs? Ik denk; onkunde, onderschatting, en misschien is ICT wat overheersend, in gebruik (!, overweldigend?). Minder handig zou zijn, doch relevant gemaakt; het aanprijzen door middel van het opdringen, de verordening, en met het verleggen van het doelwit, focus; repercussie van wetenschappelijke ‘klémtoon’ (dissonant, kwakzalverij met betrekking tot selectieve (opportunistische) ‘points of interests’). Waarmee ik ook ‘het kwijtraken van de connectie met mijn doelgroep’ in het leven geroepen heb, totaal voorbijgaand aan de inspanningen, het (zwaar bevochten) oogmerk en de volkomen redelijke eisen van de dienstdoende leerkracht, waarborgers in spe. En tengevolge wordt het door omstandigheden onnodig moeilijk er reclame voor te maken. En ik denk niet dat je met geldbesparing een ‘quickfix’ bedoelde, au contraire..? (SP take note!)

    Ik denk dat de ICT (mij in ieder geval) niet goed is gebracht, los van het feit dat het een gewelgide uitvinding is, daardoor per definitie ook heeft onthouden, wat als teleurstellend kan worden ervaren. Al gaat het internet nu wel goed. Doch, ik richt me misschien meer op ‘hoe er mee omgegaan wordt’, dan ‘wat we ermee kunnen doen’. Een kwalijke zaak. Ik denk ook dat we ons het beste kunnen richten op de positieve kant van de ICT, en niet zovel moeten letten op de negatieve ‘signalen’, die bijvoorbeeld afkomstig zijn van mensen die er vooral veel geld mee willen verdienen.

    Ik heb nog niet gekeken naar de bronnen en onderzoek(en), druk met schrijven, maar het lijkt me zinvol om geen bewezen ‘positief gebruik’ buiten te sluiten, of buiten het verhaal te houden. Maar ja, ICT.. Er kleeft een ‘wantrouwende beleving’ aan (onjuist gebruik), althans zo heb ik het ervaren, weerzin, al was, en ís het één van mijn grootste hobbies (die ik graag door de nacht wil voeren;), heeft het, biedt het ook vele mogelijkheden (mij weer in een goed daglicht te zetten;), misschien is het iets wat zo goed in de markt ligt, en de aandacht op ICT is vervaagd.., maar daar komen we wel doorheen.

    ICT heeft zeker goeie toepassingen, is mijn stelling, en niet alleen maar in een bepaalde mate van vrijheid, communicatie en toegankelijkheid. De vraag is of we er al goed mee overweg kunnen en dat in goeie banen kunnen leiden. Feit is dat technologische ontwikkelingen (bijvoorbeeld ICT) en onderwijs wel iets met elkaar te maken hebben, en dat niet moeten bagatelliseren, of moeten negeren. Toch een simpele constatering. Als we er gebruik van (kunnen) maken, moet het tegelijkertijd geen obstakel worden, is misschien nog het belangrijkste constatering. Het constatering? We kunnen het zien als een paradox, waardoor ook het bewezen onderwijs beschermt moet worden. (Ik ga de links die je gaf lezen!) Ik ga hier werk van maken, is mijn intentie, want een toekomende tijd, en geldbesparing, klinken mij als muziek in de oren, immers.

    .
    Ik moet erbij zeggen dat ik nu mijn idee hierover heb proberen te omschrijven, misschien hier en daar suggestief, ik zal dan ook later helder en eenduidig (hopelijk) mijn verslag doen. Graag uw correcties (nuances), SP lieden in binnen en buitenland, hierover. Het ICT zelf is het waard, om in ieder geval het van misvattingen te ontdoen, en misschien wel kennis geven het gemak de mens te dienen. (Als je nog iets weet, ik reageer graag via dit ‘blog’, met een smiley ;) Ik neem jouw idee ter harte, en begin bij de bronnen die je gaf.

    Vriendelijke groet,

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 7 juli 2007 @ 1.11 uur

  53. @52, (1.11)

    voornamelijk punt is dat de ICT niet tussen beide mag komen (I see tea, ipv ‘information and communication technology’), maar ook dat de vooroordelen, in principe mogen verdwijnen. En het weerleggen van een ander tegenover jezelf. (Pesten?) Twee vliegen in één onderhoud.. Hoe mooi wil je het hebben.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 7 juli 2007 @ 1.32 uur

  54. @48 Gloria,

    Jij ook hoor!.

    Wanneer kunnen wij samen eens eentje gaan drinken en de tango dansen?

    Aangaande mij zelf, (over mij dus) zal ik mij op voorhand maar alvast een eventuele teleurstelling, die jij misschien te verwerken krijgt, vergeven.

    Maar ik wil jou die niet besparen.

    Grpoeten van Haras.

    Reactie door Haras. — zaterdag 7 juli 2007 @ 14.46 uur

  55. Foutje Gloria,

    Dat wil ik wel, maar dat kan ik misschien niet.

    Groetjes:

    Haras.

    Reactie door Haras. — zaterdag 7 juli 2007 @ 14.50 uur

  56. @45,

    mooi verhaal, Haras. Mooi verhaal, en relevant. Ik zal het ter harte nemen.

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 7 juli 2007 @ 15.36 uur

  57. Vergeet niet dat we een lamlendige jeugd gekweekt hebben de laatste jaren.
    Het door velen afschuiven hier naar de onderwijs instellingen is lekker makkelijk.
    Kijk eens rond hoe het hangt en wezenloos rond te staren.
    En als ze thuis komen dan is ma op de fitnis club en pa bij zijn vriendinnetje.
    1/3 van de gezinnen is uit elkaar gerukt omdat pa het andere donsje lekkerder vindt en ma de pook bij een andere makkelijker in de versnelling krijgt.
    Ze worden van weekend naar weekend geschopt en gezien als een financiële lastpost na hun zo leuke pup tijd.
    Ma moet werken want Pa komt zijn verplichtingen niet na en Ma wil toch nog elke week na de sauna en een etentje.
    We zetten ze om 7 uur door de draaideur en om 20.00 uur komt het de draaideur thuis weer in.
    En als er dan van de kinderen geen flikker terecht komt wijzen met het vingertje naar het onderwijs.
    Dan stik het nog van de ouders in dit land die geen woord hollands praten en nog bezig zijn met de opvoeding uit hun land van herkomst.
    En dan raar kijken als de kinderen steeds meer gedragsproblemen gaan vertonen en dan moet een ander dat maar weer oplossen.
    Kom op SP wijs eens een keer naar de echte oorzaken en schuw niet te vertellen hoe werkelijk zit.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 7 juli 2007 @ 23.54 uur

  58. @57

    Die hakker!
    Onze socioloog. Je moet boeken gaan schrijven man. Ben alleen bang dat buiten jezelf niemand ooit het gaat lezen. Ik zou met een bescheiden oplage beginnen.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 8 juli 2007 @ 2.22 uur

  59. @58 Wattenstaafie, vermoedelijk sta je nu nog niet naast je bed, maar hier volstaat dus maar één opmerking: mundus vult decipi.
    ‘k Meen dat Olav dat destijds te veel vreemde
    woorden vond..echter ze werden vroeger ook
    gewoon op de MULO van toen al bij het ‘verkla
    ren’ van Nederlandse woorden er, met nog veel
    meer, gewoon bij betrokken. Met Google voor
    ‘n iegelijks neus is dus nu werkelijk overal
    van álles te vinden! Degenen voor wiens uit
    het hart gegrepen mening van Hakker bestemd
    is, heeft dan ineens geen schoenen nodig om
    aan te trekken en denken werkelijk van alles
    op hun sloffen af te kunnen doen, behalve dan
    die slippertjes, of slip of the tongue, dáár
    kunnen ze niét (mee naar) buiten!
    Vooruit dan Wattenstaafie, ik ben misschien
    de eerste die meldt @57 gelézen te hebben,
    maar de hoeveelste was ik mogelijk al?
    7778ste? ‘t Zou mij niét verbazen!
    Music still in the air? Fijne dag gewenst!
    Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 8 juli 2007 @ 9.09 uur

  60. 58, nee wattenstaafie, ik denk dat hakker heel dicht bij de waarheid zit.

    bij nr. 57 beschrijft hij een waarheid als een koe, neem niet weg dat de schoolsystemen ook fout zitten, ik pleit dus zelf ook voor de LTS-MULO-HAVO=VWO.

    Weg dus met het VMBO.

    Reactie door Carla — zondag 8 juli 2007 @ 9.26 uur

  61. SPijkers met koppen slaan!
    Dát blijft de SP bezig te doen, misschien ook
    wel met roestvrijstalen nagels het ‘plaat-
    werk’ binnen de ‘politiek’ naadloos koppelen
    aan wat men binnen de gezagsverhoudingen bin-
    nen Nederland dringend noodzakelijk acht.
    Het ‘plaatje’ dat de huidige coalitie binnen
    dit Kabinet verspreidt, lijkt nog meer scheu-
    ren te veroorzaken dan die er al in te zien
    zijn en dit Kabinet niet kan afdoen met het
    vermeende afhandelen van zaken, die door een
    vórig Kabinet/Regering werden beslist.
    Vraagje Hakker, wat zou er gebeuren als we
    de werkgelegenheid voor iedereen háálbaar zou
    den maken, door per gezin, de verantwoorde-
    lijke ouders niet meer dan gezamenlijk 8 werk
    dagen (binnen de werkweek van ma t/m vr) toe
    te staan en max. 1x p.w. naschoolse opvang
    te mogen vragen? Voor de overige twee school-
    dagen zou dan de eigen oplossing kunnen lig-
    gen in betáálde mantelzorg,óuder dan 18 jaar.
    Signalen in de samenleving wijzen er immers al op dat naschoolse opvang door ‘minderja-
    rigen’ (ook al zou dat familie zijn) niet hún
    verantwoordelijkheid is en psychologen inge-
    schakeld moeten worden omdat het aan ‘begelei
    ding’ ontbrak in pedagogische zin.
    Telkens weer blijkt me, dat kinderen uit rela
    tief árme gezinnen, later altijd praatten over hoé die armoed werd opgelost, de toch
    aanwezige saamhorigheid al was er bar weinig
    luxe, maar dan toch die thuisbasis op hoge
    prijs stelden. Naarmate ze het zelf luxer
    hadden, de dankbaarheid daarvoor méér voelden
    dan menig ‘rijk’ kind, dat al snel aan veel
    ‘derden’ (én hun ‘verschillen’) werden overge
    laten en stereotype antwoord was dan: ‘bij
    mij thuis waren ze” er nooit’, waarbij de
    duidelijke teleurstelling zelfs veel later nog een achtergebleven tráán te zién gaf.
    Het toenmalige isolement maakte men aan zich
    zelf goed door zich nooit meer in de ‘werken-
    de sámenleving’ te laten buitensluiten en er
    ook als een workaholic tegenaan gingen en op-
    nieuw de eigen kinderen eenzelfde lot deden
    ondergaan! Hoe tragisch om dat vast te moeten
    stellen, l’histoire se répète!
    Ook sprak ik mensen die dan zeggen: “had ik
    toen en toen maar…..(laat zich dus raden)”.
    Toch Hakker, verhóóg die oplage maar! Al zou
    je er maar één kind mee ‘gered’ hebben, dat op látere leeftijd zich nog steeds in zijn
    ziel gekwetst voelt, door gebrek aan zórg die
    wél aanwezig was, maar niet te zijner gerief
    werd aangewend! Fijne dag gewenst, madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 8 juli 2007 @ 9.50 uur

  62. @59
    Ik lees toch dat ik met het laatste bezoek van jou bij de tandarts een gevoelige zenuw bij je heb geraakt.
    Ja het boek ,misschien met als titel.

    Help mijn gratis kind verzuip ik als ouder doe er geen flikker aan.

    Maar ook voor jouw geruststelling gelukkig zijn er ook nog velen prima ouders.

    Dus met als titel
    Ik vreet zelf stront als mijn kinderen maar een goed en geborgen leven hebben.

    Reactie door De Hakker — zondag 8 juli 2007 @ 15.11 uur

  63. Madelief — zondag 8 juli 2007 @ 9.50:

    Goedemiddag allemaal,

    Beste Madelief,,

    Ik sluit me bij jou en Hakker aan, zij het dat Hakker m.i. te veel de bevolking met “schuld” belaadt.
    Want zou het niet simpelweg zo kunnen zijn dat, juist als gevolg van nu al tientallen jaren durend rechts beleid en de daarmee gepaard gaande TELOORGANG van SOLIDARITEIT en BENADRUKKING van hun tegenhangers INDIVIDUALISME en “EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID”, er veel (wat tevredenheid en motivatie opleverde) is kapot gemaakt bij de bevolking:
    Immers mensen uiteendrijvend en tegen elkaar opzettend EGOISME kreeg en krijgt RIJKELIJK voedsel.
    Ik denk dat bij een aantal mensen dat BEWUSTZIJN leeft en bij het gros van de bevolking VAGE, maar daarom niet minder terechte, soortgelijke GEVOELENS en onbewust besef.
    Voeg daarbij de daarmee onvermijdelijk gepaard gaande ANGST na al deze slopende aanslagen op de BESTAANSZEKERHEID van mensen, dat haalt bij velen de FUT er uit!

    Het lijkt haast wel (en ik vind dat DUS verklaarbaar!) dat een groot gedeelte van de bevolking (zij die de klappen hebben moeten incasseren!) DEPRESSIEVE verschijnselen vertoont.
    En –ik kan daar zelf over meepraten- dan komt er niet veel “uit je handen”…en dat geeft dan weer verdere schuld- en onlustgevoelens, zodat een dodelijke vicieuze cirkel is gecreëerd: waarschijnlijk ook mede als gevolg van de niet aflatende prediking van de “heilsboodschap” dat werken het summum van alles is…

    Ik ben van mening dat welke analyse je ook loslaat op deze problematiek, er maar een manier is waarmee je de oplossing moet beginnen:
    GEEF DE BEVOLKING HAAR (zij het relatieve, waren ze altijd al, kunnen we mee leven!!)
    MATERIELE ZEKERHEDEN TERUG.

    Ik vraag me wel eens af of te becijferen valt wat deze algehele demotivatie en onverschilligheid de samenleving al heeft gekost en -bij ongewijzigd beleid- nog zal kosten. Economen kunnen toch zo goed goochelen met cijfers?, welaan dan, zou ik zeggen…
    Om over de MENSELIJKE kosten maar helemaal niet te spreken.

    Het is een grote schande dat verworven WIJSHEID, die vorige generaties politici en bestuurders (ook aan “christelijke” zijde!!) nog onze goede ouderwetse, degelijke Nederland deed “inrichten”, nu zo genadeloos dom en verachtelijk terzijde wordt geschopt door een nieuwe, DOMME, IKGERICHTE generatie van feitelijk alleen maar “zaakwaarnemers” van de rijken en het grote bedrijfsleven: Alles wat de geschiedenis inmiddels al heeft doen leren op sociaaleconomisch, JURIDISCH en psychologisch gebied is ineens niet meer van belang.

    Een jongere generatie wordt dan wijsgemaakt dat herinvoering van het ouderwetse 19-eeuwse keiharde kapitalisme -nu onder de naam “marktwerking” en met bijbehorende etiketten en kreten als “prikkeling en stimulering van ondernemingslust” en “bevrijdend” (waarvan?!) individualisme een “vernieuwende -en de enig mogelijke- optie is om samenlevingen te herinrichten en voor de toekomst gereed te maken”. Het voortdurend misleidend goochelen met taal doet dan de verwoestende rest (“herinrichten”….? SLOPEN dus.)
    ( zoals oudere generaties uit ERVARING of door gedegen GESCHIEDENISONDERRICHT heel wel weten…)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 15.12 uur

  64. Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 15.12, aanvulling:

    En, Madelief en Hakker, misschien denken jullie nu dat ik nogal wat afdwaalde en daarom de volgende toevoeging:

    Als de door mij genoemde demotivatie en “schuld”bewuste verlamdheid bij veel mensen hun leven stuurt, (eerder eigenlijk ontregelt!) dan zie je vaak dat men vlucht in datgene wat men wel “kan opbrengen” en vaak met des te meer ijver: de “krampachtige” resultaten -en zo sluit ik weer bij jou en Hakker aan- zijn dan waarneembaar bij de manier waarop met de eigen kinderen wordt omgegaan….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 15.59 uur

  65. Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 15.59, aanvulling:

    En -HEEL BELANGRIJK!!- je kunt allerlei verschijnselen, die al dan niet positief bijdragen aan onze samenleving, niet als OP ZICHZELF STAAND beschouwen: er zijn allerlei onderlinge relaties en wisselwerkingen en onderlinge samenhang: zo bezien KAN dan iemand -ook al begrijpt hij/zij het WEZEN van al die destructieve
    krachten- niet eens een EILANDJE creeren om het “eens goed aan te pakken”.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 16.10 uur

  66. …. en natuurlijk is er een niet onaanzienlijke groep die gewoon nogal materialistisch is gericht, maar voor deze geldt dan:
    Je kunt niet meerdere heren ALLEMAAL GOED dienen!!

    Eigenlijk zou er een tribunaal moeten worden opgericht, waarin veel feministes van het eerste uur gedwongen worden om hun eerzuchtige ikgerichtheid en ONBENUL met betrekking tot de wensen en het leven van veel (door hen NIET GEKENDE!!) “gewone” vrouwen (en MANNEN!) te erkennen en te “belijden”.
    Dat zou heel onthutsend en verhelderend kunnen zijn…

    Voor allerlei andere, veel minder ingrijpende zaken, moeten mensen immers ook VERANTWOORDING afleggen!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 16.30 uur

  67. Feminisme zoals dat met name door pvda-coryfeeen werd/wordt beleden is dan ook eigenlijk helemaal niet LINKS maar KEIHARD RECHTS, (vandaar ook dat het kapitalisme dat gretig en tegemoetkomend omarmt!!)

    Het feit namelijk dat je wat algemene opmerkingen spuit over “de” onderdrukking van de vrouw (vaak feitelijk juist!) moet je juist nog intensiever doen beseffen dat “bevrijding” dan bepaald niet verkregen wordt door vrouwen, net als de al “geknechte” mannen, in de tredmolen van de kapitalistische economie te laten lopen.

    Een feit is dat zulke feministische, onrechtvaardige onzin -uiteraard!- doorgaans door heftige tegenstrevende GEVOELENS werd tegemoet getreden, (die vormen meestal een BETROUWBAAR ALARMSIGNAAL!) maar dat in de dominante en bazige discussies waarin (vergeef mij dit woord) dit soort VROUWONVRIENDELIJKE HEKELTEVEN het hoogste woord hadden, de MOED ONTBRAK om die te laten gelden: we zien nu de vruchten daarvan….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 18.57 uur

  68. @67 Harrie V.

    Met genoegen gelezen!
    Ik ben blij dat steeds meer MANNEN de moeite gaan nemen om de feministische verloedering onder ogen te nemen.
    Van de meeste vrouwen hoeven we nog steeds niet veel te verwachten.
    Zullen het mannen zijn die vrouwen en kinderen gaan redden?
    Heldhaftig!

    Reactie door Gloria — zondag 8 juli 2007 @ 22.03 uur

  69. @54 Haras

    Haha Haras, leuk gesteld!
    Ik heb je nu al vergeven. Tenslotte je weet maar nooit…
    Ik bedoel dat glaasje en die tango. Olee!!

    Reactie door Gloria — zondag 8 juli 2007 @ 22.10 uur

  70. @62 Hakker

    Ik heb alles nog eens herlezen en moet je grotendeels gelijk geven. Helaas kan ik mijn reactie niet uitgummen maar wel erop terugkomen. Bij deze.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 8 juli 2007 @ 22.16 uur

  71. @70
    Kan gebeuren Wattenstaafie ik moet zeg dat ik op dit moment door de puinhopen in dit land ook af en toe de bomen niet meer zie.

    Reactie door De Hakker — zondag 8 juli 2007 @ 22.52 uur

  72. Ben het eens met de Hakker! Kinderen worden geboren en gelijk weggegeven aan de opvang want men MOET werken men MOET sociaal meedoen. De avonden die ze met hun kinders door kunnen brengen zijn ze te moe. Als man of vrouw verdien je een tweede salaris om de opvang te betalen…blijf thuis, heb je een ongeveer gelijk inkomen, kan je genieten van je kinders en ze dat leren wat je belangrijk vindt!

    Reactie door Johan kivits — maandag 9 juli 2007 @ 0.01 uur

  73. Johan kivits — maandag 9 juli 2007 @ 0.01:

    Nou Johan, tijd dat je even “bijgepraat” wordt:
    Dit kabinet heeft besloten om 100.000.000 Euro (HONDERD MILJOEN Euro!!) beschikbaar te stellen voor dagopvang van kinderen, ONGEACHT HET INKOMEN van de ontvanger…beter gesitueerden en rijken krijgen dit dus ook, je zou ze…&^%#$, zeker tegen de achtergrond van alle verslechteringen van de laatste jaren.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 0.40 uur

  74. @72 Johan kivits

    En zo is’t!

    Reactie door Gloria — maandag 9 juli 2007 @ 1.17 uur

  75. @63……….t/m………@ 67.
    Dank voor het weer nader omschrijven van wat
    velen hier, al dan niet zelf reagerend in
    woorden, bezig houdt.
    Bedankt, dat je de materie extra op je in liet werken, liet bezinken, en aandacht gaf.
    Voel ik me toch wel een beetje schuldig aan
    het feit, dat je vermoedelijk de mooiste,
    zonnige middag van de week, aan je p.c. ge-
    kluisterd zat ipv iets ‘zonnigs’ te gaan on-
    dernemen op deze stralende zondag, althans in
    het midden des lands.
    Fijn Harry, dat je aan Kierkegaard refereert
    want het zegt ook iets over hoe jijzelf rea-
    geert door met Kierkegaards werken, althans
    zijn meest aangehangen stellingen, in aanra-
    king bent geweest.
    Lijkt het mij toe, en hoop dat je het daar
    mee eens bent, dat Sören zelf mogelijk alles-
    zins geleden heeft onder die ambivalentie
    die hij zich maar al te zeer bewust werd.
    Dat hij zijn denken en doen reeds toen zo
    uitmuntend wist te verwoorden en nu zijn wer-
    ken nog altijd worden gelezen zou hem moge-
    lijk hogelijk verbaasd hebben, maar met be-
    scheiden tevredenheid hebben vervuld. Al een
    halve eeuw terug gold hij als ‘n ‘vernieuwer’
    van ‘gedachtegoed’ ! Bedankt voor de energie
    die je er voor ons lezers in gestoken hebt!
    Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 9 juli 2007 @ 3.26 uur

  76. Beste Harrieke, wat maakt he nu uit, wat jij schrijft? Of je nu wel of geen geld hebt, datgene wat een 2de partner verdient betaal je hoe dan ook aan de opvang. Het gaat mij niet om het geld, maar om het feit dat kinderen weg worden gebracht, en later de ouders zeuren dat ze niet doen wat ze willen. Natuurlijk niet allemaal, maar wel die ouders die hun kind in HUN tijd enkel het advies geven om maar te computeren of tv te kijken. En dat de rijke geld bij krijgen..dat zal altijd zo blijven als mensen nooit inzien dat de partijen enkel aan zichzelf denken!

    Reactie door Johan kivits — maandag 9 juli 2007 @ 7.38 uur

  77. VMBO -leerlingen rijp voor dienst te doen in het VOC-leger ?

    Reactie door Fred — maandag 9 juli 2007 @ 20.09 uur

  78. @ 77,

    Of achter de lopendebanden in de VOC slavernijvelden.

    Reactie door khosrow — maandag 9 juli 2007 @ 21.45 uur

  79. Puinhoop inderdaad. Maar problemen in het onderwijs beperken zich niet alleen tot VMBO.

    Er is weinig miss met de indeling, niveau en differentiatie van het onderwijs maar vooral de wijze dat het ingericht en aangeboden wordt.

    Reactie door Johan — maandag 9 juli 2007 @ 22.03 uur

  80. Zowel bedrijfsvoering als de Samenlevingen is diverse geworden: zwarten wit indelingen zijn niet meer van deze tijd.

    Kwaliteit(vakinhoud en de manier dat de leerling begeleid wordt), studieniveau en studierichting zijn drie verschillende zaken.

    Ik vind het zowel belachelijk als triest dat die drie begrippen(kwaliteit, niveau en richting) worden vaak door elkaar gehaald. Hiermee gooien we alles op een hoop. Dat heeft demotiverende effect op de leerlingen en docenten in verschillende onderwijssoorten die het wel goed doen.

    De kern van de probleem is dat de overheid heeft de onderwijs in uitverkoop gedaan.
    De zoek het maar zelf uit manier van benadering is te ver doorgevoerd. Het moet allemaal goedkoper en met minder docenten, minder uren en minder middelen.

    Wij willen alles gratis. Dat is een cultuurprobleem. Goedonderwijs is niet gratis. Overheid dient zich actiever bemoeien met onderwijs door meer investeren en beter controleren.

    Reactie door khosrow — maandag 9 juli 2007 @ 22.42 uur

  81. In Belgie zijn de college gelden veel lager en toch goed onderwijs : bovendien kunnen mensen in de bijstand gratis een cursus volgen op vertoon van een bewijs van werkloos zijn : En na afloop een Bonus als stimulatie : Ook in Nederland zou dat gunstig zijn t.a.v. een werkloze ; door zich snle om te scholen :ook zouden ze niet zo moeten zeuren over CV-hiaten : Vb ; Iemand de 30 jaar in de techniek gewerkt heeft en nu 5 jaar werkloos kan nog steeds een schroevendraaier hanteren …..

    Reactie door Fred — donderdag 12 juli 2007 @ 15.48 uur

  82. Fred, in Nederland hebben de graaires het voor het zeggen en dat is het verschil. Toch hoor ik nu ook geluiden over het Belgisch onderwijs die niet even leuk zijn…Als docent kun je zo ontslagen worden als er niet genoeg aanmeldingen zijn voor een hoge school. In Nederland zit idereen die in de top zit dus gebeitelt. Zekerheid voor hen en de rest who gives a F%^%k?

    Reactie door cynthia — vrijdag 13 juli 2007 @ 12.17 uur

  83. -Waarom niet niet ICT-
    (vervolg ICT verhaal, #53)

    ICT + balast: grootste bezwaar: de energie verspillende groep, inefficiëntie, en de ‘ignorance’, desintresse, en onjuist gebruik. Deels het niet (h)erkennen van de waarde, de hulpeloosheid, en merendeel – van het aanprijzen van het gouden kalf, of hoe de EO soms bezig is, of hoe verzekeringsmaatschappijen bezig zijn, als Bas iets uitlegt – is bovendien ingrediënt ‘X’, tegenover gestelde van X Factor; Factor X dus. Arm beestje.. een stem voor PvdD! (Dit leest toch niemand meer.)

    ICT blijkt toch nog aardig leuk te zijn; Laat ik dit advies van Meneer X maar even meegeven:
    Nou warempel.. (op de Computer Idee Forums)

    Graag gedaan.

    Reactie door Bas Schoutsen — vrijdag 13 juli 2007 @ 19.36 uur

  84. @83 Bas Schoutsen

    Hallo Bas! Even de groeten!!
    Ik heb het dus wel gelezen.
    Graag gedaan?
    Oke bedankt.

    Reactie door Gloria — zondag 15 juli 2007 @ 0.54 uur

  85. daar sta ik niets van te kijken. er wordt veel te veel aan de nederlandse taal gesleuteld en waarom? nederlands is op zich best een moeilijke taal en dan gaat men het nog moeilijker maken dan het al is. geen wonder, dat vmbo leerlingen problemen krijgen met de nederlandse taal.niet alleen voor hen, maar ook voor de allochtonen, die nederlands moeten leren. nederlands moet gewoon gemakkelijker worden.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 9 oktober 2007 @ 11.30 uur