Hoe de oorlog in Vietnam de pers veranderde

Ron Steinman was tijdens de Vietnamoorlog verslaggever voor NBC. Het was een tijd waarin de journalistiek bijna onbeperkte vrijheid had. De beelden en verhalen zorgden uiteindelijk voor een omslag in de publieke opinie, in de VS en de hele wereld. Op ‘the digital journalist’ schrijft hij over de nieuwe tijd waarin regeringen zoveel mogelijk proberen om de ruwe werkelijkheid van oorlog weg te stoppen.

As much as no one at the Pentagon will admit, attitudes toward the press in Iraq originated in Vietnam. Our leaders do not want another Vietnam, though that is where this war seems to be heading. I believe they think the easiest way to limit coverage is by building a wall around all coverage. If few have full access, the wall remains impenetrable. The military gets its way and many Americans are the poorer for the lack of information they have to make an intelligent judgment.

Vorig jaar werd al bekend dat veel van de voorpagina verhalen geschreven zijn door ‘embedded journalists‘.

Onderaan de pagina van het artikel van Steinman, een link naar een serie foto’s met als titel ‘Death of a soldier‘ gemaakt door Michael Kamber. Hij werkt voor The New York Times, een krant die weinig met ‘embedded journalists’ werkt.

Zie ook het artikel op kennislink: ‘Gekleurde journalistiek

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 08 juli 2007 :: 12.54 uur

64 Comments

64 reacties

  1. The death of a Soldier.

    To be a Flower of a great Nation, rotting in a Strange Soil.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 8 juli 2007 @ 13.10 uur

  2. aanslag in Irak, ca.150 doden

    In het dorp Armili in het Koerdisch gedeelte van Irak, zijn bij een zelfmoordaanslag vele doden en gewonden gevallen. Paus Johannes Paulus II zei het al: Deze oorlog zal meer leed veroorzaken dan vooraf in te calculeren valt.

    Waren de Amerikanen maar thuis gebleven…

    Erik Sc

    Reactie door erik — zondag 8 juli 2007 @ 13.21 uur

  3. het allereerste slachtoffer van een oorlog is de waarheid.
    interessant zijn de publicaties van onderzoeks-journalist arnold karskens.

    Reactie door visgert — zondag 8 juli 2007 @ 14.05 uur

  4. meer buger bevrijd in Afghanistan
    from Reuter:
    “KABUL, July 7 – NATO and U.S. airstrikes have killed scores of Afghan civilians this week, residents and officials said on Saturday, deaths likely to deepen discontent with foreign forces and the Western-backed Afghan government.

    NATO-led and U.S. forces said there were heavy clashes in Farah province in western Afghanistan and Kunar province in the east, and that troops in both places had called for air support.

    Several residents and the head of a district council in Farah said an air attack in the Bala Boluk area had killed 108 civilians.

    “Women and children have been killed and 13 houses destroyed,” said Bala Boluk council head Haji Khudairam. “In the bombing, in total, 108 civilians have been killed.”

    “We are asking the government to send a delegation to see for itself the civilian deaths,” said Faizullah, a resident.”
    Terror wars

    Reactie door gaf — zondag 8 juli 2007 @ 14.12 uur

  5. Zolang de wapenindustrie -met Cheney al decennia als bureaucratisch stuurman en momenteel Bush jr als stroman- de echte macht in handen heeft, zal oorlog als beste, enige en mooie snelle oplossing worden ge-etaleerd. Straks dus ook voor Iran!

    Terwijl er uit een niet volledig door de bevolking gesteunde interventie niets is te verwachten. USA heeft natuurlijk meer fouten gemaakt in Irak maar die worden voorlopig nog onder het tapijt geveegd. Zolang de beperking van vrije nieuwsgaring in stand blijft zal Amerika “a land of make belief” blijven.

    Ook als Cheney straks weg is zal de FBI, CIA en NSA zodanig zijn hervormd dat er nog jaren geen informatie naar buiten komt.
    Misschien is Cheney zelfs in staat zijn mensen in die wereld zo bang te maken dat hij als het ware de touwtjes in handen houdt.

    Reactie door Sjaak — zondag 8 juli 2007 @ 14.30 uur

  6. Eimert Middelkoop is nu ook in Afghanistan journalistiek aan het bedrijven.Wij moeten onze jongens meer steunen!In de Telegraaf staat dat het afgelopen moet zijn met bezuinigen op defensie.Het CDA en de PvdA hebben bij de formatie van het kabinet de C.U.een defensie-joker in de handen geduwd.Met dit ministerie is geen eer te behalen,daar komt de C.U. en Eimert wel laat achter.Het is een uitzichtloze situatie in Afghanistan,vooral als het regieme van Musharaf in Pakistan komt te wankelen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 8 juli 2007 @ 14.53 uur

  7. Een van de foto’s herinnerde mij aan een schilderij van een slagveld in de wrede Burgeroorlog (negentiende eeuw)Wat een progressie in l50 jaar.het lijkt de processie van Echternach wel, l stap vooruit, 2 terug.

    Profetie van Jakob Lorber: l800-1864) Als de leiders in het westen niet veranderen in leeuwen van wijsheid, dan zal een verschrikkelijk oordeel de mensheid treffen.

    Van Bush weten we dat hij nog niet eens goed kan lezen en spellen; bij Balkenende speur ik tevergeefs naar een gram van wijsheid; de man heeft het niet in zich en zal het dus nooit hebben.

    Wij worden een heilloze weg ingedreven.

    Reactie door anne hilverda — zondag 8 juli 2007 @ 17.01 uur

  8. Het eerste oorlogsslachtoffer is altijd de waarheid…

    Niet dat ik een vreselijk hoge dunk heb van de reguliere media.

    Reactie door Struikelaar — zondag 8 juli 2007 @ 18.37 uur

  9. Defensie budget moet mee groeien met de economie.
    Hij heeft wel gelijk we profiteren natuurlijk enorm van de wapenhandel dus moet de machine blijven draaien meer budget nog meer oorlogje nog meer goei enz.
    Maar hoe zit het dan met onze oudjes die gaan ieder geval volgens de plannen niet mee groeien.
    Daar heeft hij ook wel gelijk in dat is een belemmering voor de groei hoe minder hoe beter.
    Leve de PVDA en zijn uit de hemel geschopte engeltjes.
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=858264/sc=1c9c9c

    Reactie door De Hakker — zondag 8 juli 2007 @ 19.15 uur

  10. Met een CU-er aan het roer is het slecht kersen eten. Die lui zijn zo rechtlijnig als de pest. Straks, velen doden later, komt een moment van spijt. Dan wordt er een emmer vol tranen vergoten en treed hij af. Ik snap niet dat een christen zich inlaat met een oorlog. Het gij zult niet doden wordt zomaar ingeruild voor het pluche. Hoe oprecht is een CU-er?

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 8 juli 2007 @ 19.41 uur

  11. Vietnam nam.

    Inderdaad, de oorlog in Vietnam nam veel vertrouwen weg en het grootste slachtoffer was de VS.

    China en Rusland waren toen de meest gevaarlijke staten in de wereld.
    Het waren staten die met “de rechten van de mens” maar weinig op hadden.
    Rusland bezette toen nog ongeveer de helft van Europa en Mao was in geest en daad alom aanwezig.
    Goelag Archipel voor Rusland het vakantieoord en in China een volk van meer dan een miljard onderdruken op de meest afschuwelijke manieren.
    Wapens en manschappen genoeg voor deze staten en;
    Bij protest de dood voor het individu en gehele familie.

    Vietnam nam voor langere tijd het zelfvertrouwen van de VS weg om op te treden in de wereld als echt noodzakelijk.

    Het Vietnam van vandaag heeft afstand genomen van oorlog en de oude bondgenoten en vaart een koers die feitelijk de koers was die de VS voor hun had gedacht.

    Rusland heeft ingezien dat hun systeem niet werkt. Liever, het volk.
    China is deze weg ook ingeslagen maar is er, net als Rusland, nog niet.

    Oost-Europa is nu vrij.
    China vrijer…
    Rusland…ja, ook Rusland is vandaag vrijer dan toen.

    En Vietnam?
    Omarmt dat waar de Amerikanen toen voor vochten. Vrijheid en marktwerking.

    Inderdaad, Vietnam nam maar geeft vandaag het bewijst van het gelijk van de VS.

    “De Pers” is vandaag, in oorlogssituaties, vaak “embedded”.
    (ook meestal uit noodzaak om veiligheid te garanderen)
    Dat is een vooruitgang want je bent er als pers bij en er is geen enkel bewijs van berichtgevingssencuur.

    Van gekleurde berichten is geen sprake.
    (lukt ook nooit bij een vrije pers)
    Eerder van een sterk verhoogde objectiviteit.

    De oude SP-er zou eens moeten kijken naar het politieke landschap toen…

    En vandaag durven vernieuwen.

    Reactie door Timbo — zondag 8 juli 2007 @ 20.31 uur

  12. De media én de politiek verdraaien de waarheid altijd ! Geen enkele uitgezonderd . Dus worden we altijd gemanipuleerd en daar kunnen handtekeningenacties en protestdemonstraties niets aan veranderen, want ook die worden weer misbruikt .

    Reactie door Teun — zondag 8 juli 2007 @ 20.37 uur

  13. jij zegd@11Timbo:
    “Van gekleurde berichten is geen sprake.
    (lukt ook nooit bij een vrije pers)
    Eerder van een sterk verhoogde objectiviteit.
    De oude SP-er zou eens moeten kijken naar het politieke landschap toen…

    En vandaag durven vernieuwen.”
    Wees eens duidelijk,in plaats van uit jij mond te kletzen,dan kunnen wij praten

    Reactie door gaf — zondag 8 juli 2007 @ 22.50 uur

  14. http://www.deepjournal.com/p/2/a/nl/837.html

    Presentatieavond nieuw kritisch documentairefestival

    Reactie door numi !! — zondag 8 juli 2007 @ 22.51 uur

  15. @11 Timbo

    Beste Timbo, ik ben een oude SP-er. De oorlog in Vietnam ging niet en nogmaals niet om het communisme te bestrijden maar om de Tin voorraden in Vietnam.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 8 juli 2007 @ 22.59 uur

  16. Harry Scheltema — zondag 8 juli 2007 @ 19.41:

    Inderdaad!

    Ik heb ze aanvankelijk met de in het begin van de jaren 80 bekende christelijke EVP (Evangelische VolksPartij) vergeleken, maar die was RADICALER en LINKSER.

    Ik heb de indruk, meen zelfs haar stem te herkennen, dat de leider van dat inmiddels niet meer bestaande partijtje, ene mevr. Ummels, zich af en toe nog laat horen in het radioprogramma “standpunt.nl”, waarin ze dan af en toe terecht van leer trekt tegen hedendaagse rechtse politiek.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 8 juli 2007 @ 23.32 uur

  17. @10 Harry Scheltema

    Hoe oprecht is een CU-er?
    Trouw naar de kwien, de vlag en de overheid.
    Rechtop naar de kerk en dat oprecht gesloten handje naar de fluwelen geldzak aan die stok.
    Zondag familyday en door de week?
    Every day Bushday, want was het niet Amerika dat door God geblessed wordt?
    De christenmachine draait op vrome rolletjes en gaat over lijken.
    CHRISTEN…DOM!

    Om met anne hilverda @7 te spreken:
    “We worden een heilloze weg ingedreven”

    Reactie door Gloria — maandag 9 juli 2007 @ 0.05 uur

  18. Timbo — zondag 8 juli 2007 @ 20.31:

    Tjongejonge, wat een ergerlijk en dom propagandaverhaal!

    En door de vietnamoorlog zou Amerika het GROOTSTE slachtoffer zijn?!!:

    Alle vezels in me voelen nu mijn woede, omdat zelfs NU NOG de slachtoffers, MILJOENEN Vietnamese doden en een gehele getraumatiseerde bevolking, door zulke wrede kulpraat worden ONTEERD.

    Tot de beestachtige wreedheden van Amerika behoorde o.a. het gebruik van de zwaar giftige stof “agent orange” teneinde zowat het hele land te ontbladeren (wat een TUIG wat zulks uitdenkt!).
    Ze hebben zelfs ernstig overwogen om kernbommen te gebruiken, net als ze dat al eerder deden in Hirosjima en Nagasaki.

    Ik heb de afgelopen jaren een aantal keren reportages gezien (nee, niet op de Nederlandse, maar op de Duitse en Belgische TV!) dat er nog dagelijks mensen sterven aan de gevolgen van dit overal in het milieu vookomende gif (dioxine!!)

    Er was o.a. een HARTVERSCHEURENDE reportage te zien waarin grote aantallen nakomelingen van Vietnamese soldaten werden getoond met de afgrijselijkste misvormingen (door dit agent orange), mijn gemoed schiet nu weer vol, terwijk ik dit typ…

    En dan al dat andere onverwerkte oorlogsleed, naast de al genoemde MILJOENEN DODEN: honderduizenden wezen, geestelijke misvorming…ik vraag me af hoe lang het zal duren eer de bevolking daarvan hersteld is…

    Bovendien: heeft dat schofterige Amerika ook maar 1 dollar schadevergoeding moeten betalen voor deze geweldig MISDADIGE oorlog in een regio (want ze vielen ook nog Cambodja binnen!) waar ZE TOTAAL NIETS te maken hadden?? (net als trouwens elders, waar ze zich nu weer met van allerlei bemoeien.)

    En dan vraagt dat gevoelloze rechtse tuig zich ook nog af waarom bewuste mensen zich zo kwaad kunnen maken: ga je verdomme OOK eens op de hoogte stellen, lamzakken!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 0.05 uur

  19. @15 d’olle Henk

    Zo zijn er ook olievoorraden in landen…

    Reactie door Gloria — maandag 9 juli 2007 @ 0.08 uur

  20. ”’en als dat kromme, in slecht nederlands verwoorde verhaal (zal dit normaal nooit zeggen, maar jij VRAAGT erom!!) het niveau van het hedendaagse middelbaar onderwijs of zelfs erger HBO en WO weerspiegelt, worden mijn ergste vermoedens daaromtrent bewaarheid.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 0.21 uur

  21. @ 11 Timbro

    De USA zijn onder valse voorwendselen Irak binnengevallen. Daar veranderen een eventueel gelijk of ongelijk van het Amerikaanse optreden in Vietnam of gebeurtenissen uit het totalitaire verleden van China en de USSR helemaal niets aan.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 9 juli 2007 @ 0.49 uur

  22. @ Timbo (11):

    Citaat: “Inderdaad, de oorlog in Vietnam nam veel vertrouwen weg en het grootste slachtoffer was de VS.”

    Wat zit je weer onzinnig te kletsen, joh.
    Dit is wel een zeer opzichtige verkrachting van de historische feiten. Het grootste slachtoffer was natuurlijk …het Vietnamese volk! Wie anders? Zoals ook Harrieke, die net als ik de oorlog in Vietnam zeer bewust heeft meegemaakt, in nr. 18 al zegt: nog steeds hebben zeer veel Vietnamezen te lijden onder de genetische defecten en milieuverwoesting (door “agent orange” en andere giftige materialen) veroorzaakt door de gewetenloze Amerikaanse oorlogvoering. Ook daar ging het vooral om de geo-strategische belangen van de VS. Zij vochten tegen massaal volksverzet. Tevergeefs.

    En “embedded journalism” is grotendeels slechts propaganda. Alleen mensen die weigeren daaraan mee te werken, zoals Arnold Karskens, brengen betrouwbare berichten over de feitelijke stand van zaken.
    Ieder die een beetje onafhankelijk en kritisch denkt, en enigszins op de hoogte is van de geschiedenis en sociale verhoudingen in Afghanistan, beseft trouwens dat de oorlogvoering door de Amerikanen en hun vazallen daar zinloos en uitzichtloos is. Gelukkig hebben we nog mensen als Arnold Karskens.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 9 juli 2007 @ 2.33 uur

  23. Timbo — zondag 8 juli 2007 @ 20.31:

    Dat je nederlands slecht zou zijn neem ik terug, excuses daarvoor: ik baseerde dat op 1 enkele passage en -geemotioneerd als ik was- verblindde die mijn oordeelsvermogen:

    Echter, de REST van mijn kritiek houd ik staande.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 2.53 uur

  24. Musharaf van Pakistan speelt ‘n dubbelrol.
    Enerzijds is hij ‘n vriend van Amerika en anderzijds steunt hij hij het verzet.
    Pakistan heeft kernwapens met goeddunken van Bush.
    Wat als het regiem valt en overgenomen wordt door extreme-moslims

    Reactie door Ben tarici — maandag 9 juli 2007 @ 8.51 uur

  25. Goeden morgen vrienden SP.

    Een embedded journalism, een ingepakte journalist, staan voor U klaar om verslaggeving te doen in Afganistan.
    Er is niets veranderd en Middelkoop doet verslag via de Telegraaf om aan te geven dat er geen genoeg geld is om daar oorlog te voeren. Schatten geld wordt weggesmeten in een zinloze oorlog wat opbouw moet heten.
    Waar moorden op onschuldigen burgers worden gepleegd met toestemming van die zelfde Middelkoop. Want slachtoffers horen er jammer genoeg bij laten de ‘embedded’ journalisten in koor horen dat is niet te voorkomen.
    Niet voorkomen, niet voorkomen?
    Door direct te vertrekken is dat afgelopen, wisten jullie dat?
    Het naar de mond praten van ‘war lords’ en dat zijn die nederlandse bevelhebbers ook, is nog altijd geen objectieve voorlichting, waarvoor jullie zijn opgeleid, helaas vergeten.
    Nederlandse burgers laat je niets wijs maken er bestaat geen opbouw oorlog, alleen afbraak!
    De nazi’s wisten het voorbeeld te geven in de laatste wereld oorlog, en dat is geperfectioneerd door ‘democratische’ opvolgers.
    Wat leren we er uit?
    Vertrouw geen oorlogsverslaggever!

    Een wantrouwende…..

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 9 juli 2007 @ 9.16 uur

  26. Timbo is op dit weblog gekomen om direct bewijs voor de stelling van Noam Chomsky te leveren en die luidt:
    “Wat het geweld voor een dictatuur is, is de propaganda voor de democratie”.

    Daarom moeten mensen leren zelf achter de waarheid te komen en onzinnige verhaaltjes door te prikken.

    Reactie door walking bull — maandag 9 juli 2007 @ 10.25 uur

  27. Timbo 11: Tsjongejonge, ts…! Zo te zien heb jij je leven lang alleen maar Telegraaf gelezen, dat ranzige korporaalsblaadje. Ja, dan ga je vanzelf neerkalken: “Vietnam…. het grootste slachtoffer was de VS. China en Rusland waren toen de meest gevaarlijke staten in de wereld.” (!)
    En nu voel jij je zeker een heldhaftige don kiesjot omdat je op de log van de Communisten
    (ja, want zo noemen Amerikanen socialisten)
    je achterlijk reactionaire klaagzang neerlegt. Volgens mij riekt het naar door belanghebbenden betaalde trollerij trouwens, anders post je zoiets niet op een fatsoenlijk partijforum. Men kan toch niet verwachten dat je koddige gebral serieus wordt genomen?

    Reactie door Haq — maandag 9 juli 2007 @ 10.36 uur

  28. Beste mensen, de reacties lezende zal ik een ander USA geluid laten zien, let wel het is niet mij stijl van schrijven maar iets uit : “Gods own country”, de schrijver is een bijbelkenner, en met die kennis probeert hij iets te weerleggen waar vele van ons geen weet van hebben. Ik heb het al eens geplaatst omdat er hele goede zinnen in staan die aangeven hoe de ellende in het middenoosten, Korea, Vietnam zijn veroorzaakt.
    http://members.home.nl/h.hiensch/USA.doc

    Reactie door d'olle Henk — maandag 9 juli 2007 @ 10.45 uur

  29. Niets wil ik afdoen aan de serieuze reakties
    van hierboven en ze zelfs nogmaals herlezen.
    Zo langzamerhand voelen vermoedelijk velen
    zich meegetrokken in het sprookje van de scho
    ne schijn, door alle aan de dag getoonde, ver
    meende objectiviteit.
    Noten klinken vals, reportages zijn onvolle-
    dig, voorlichting laat zwaar te wensen over,
    beloften werden/worden niet gestand gedaan,
    van alles dat we ‘vals’ (of mogelijk het ooit
    daaraan voorafgaande woorde ‘falsch’ -ver-
    kéérd-) ervaren.
    Een ding ontbreekt nog, en hééft Zalm daarin
    wel adequaat voorzien? De euro!
    Waarom is die eigenlijk niet ‘vals’ te krij-
    gen, dan komt menig huishoudbudget dáárdoor
    weer in balans en wordt de burger ook nog
    eens consekwent behándeld!
    Behoort vals geld eigenlijk aan iedereen of
    is het de happy few die zich valselijk, kei -
    hard van keiharde valuta wist te voorzien?
    ‘n ábusievelijk’ánders schrijvende, vandaag!

    Reactie door Madelief — maandag 9 juli 2007 @ 10.55 uur

  30. SP MOET ZELF WAARNEMEN BIJ UITGEZONDEN MILITAIREN
    Onze militaire activiteiten in het buitenland maken burgerslachtoffers en zijn kostbaar. De SP zou daarom moeten eisen om een eigen waarnemer te stationeren bij de Nederlandse militairen in Irak en Afganistan.

    PRATEN NA AFLOOP
    Na een gevecht kan deze waarnemer praten met zowel Nederlandse als Afgaanse of Irakese ooggetuigen, via een Engelstalige tolk.

    OPLEIDING
    Zo’n waarnemer moet minimaal een korte militaire opleiding hebben gehad voor zijn eigen veiligheid. Zo’n kursus bestaat in het buitenland voor oorlogsjournalisten.

    BEVEILIGING
    En die waarnemer moet bij dat werk geen onnodige risico’s nemen. Dat kan door beschermende militaire kleding, door vooral te observeren via een sterk vergrotende periscoop vanuit een Fennek verkenningsvoertuig beschermd door gevechtstanks.

    VIDEOCAMERA MET RADIOVERBINDING
    En door op afstand bestuurbare videocamera’s met telelens op hooggelegen punten te installeren die beelden uitzenden via een radioverbinding naar een monitor in een uitgegraven ‘schuttersputje’ of schuilkelder. Of door de zeggenschap te krijgen over een onbemand verkenningsvliegtuigje van de luchtmacht.

    Als je boem hoort moet je duiken.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 11.35 uur

  31. De media zijn in handen van de oorlogsindustrie, de olieindustrie, de bouwindustrie en ga zo maar door. In ieder geval niet in handen van mensen die waarachtig een reportage maken. De meeste journalisten beoefenen de kunst van het weglaten. Journalisten die dat niet willen krijgen eenvoudigweg geen baan. Dat is de vrije westerse wereld waar kapitaal belangrijker is dan vertellen hoe het werkelijk zit. De leugen regeert ten behoeve van de rijken. Misschien kort door de bocht maar volgens mij werkt het zo.

    Reactie door L'écologiste — maandag 9 juli 2007 @ 12.20 uur

  32. @ 31

    COMMERCIËLE OMROEPEN BEÏNVLOEDEN PUBLIEKE OPINIE EN GEDRAG NEGATIEF
    Via de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen hebben de grote bedrijven inderdaad veel te veel invloed gekregen op de publieke opinie en daarmee op het gedrag van kiezers. We horen in de media bijvoorbeeld veel te weinig over de miljoenen die sterven in de derde wereld door honger en oorlogen.

    En de commerciële omroepen verheerlijken hebzucht, verspilling, milieuvervuiling, pesten, misdaad, oorlog en andere vormen van geweld.

    SCHAF COMMERCIËLE OMROEPEN AF
    Om de bovengenoemde redenen vind ik dat de commerciële omroepen en commerciële reclame beide helemaal moeten worden afgeschaft.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 13.09 uur

  33. l6. Harry Scheltema:

    Het was Cathy Uebels en ik ben blij te horen dat ze b.v. via Standpunt.nl nog aktief is. Dat geldt trouwens voor heel veel mensen uit die tijd, de tijd van de grote vredesbeweging.

    Eerder hoorde ik al eens een verzuchting op dit weblog: doen ze wat door de voeding dat al die mensen zo mat worden? De meesten eten natuurlijk uit pakjes fabrieksvoer, als je tenminste de volgeladen karren voor en achter je in de supermarkt bekijkt.
    Ik weet wel dat fluor de mensen “subdued”, onderworpen,timide. hitler schijnt in die tijd al eens overwogen te hebben om het om die reden in het drinkwater te doen.
    Alhoewel fluor een gif is en zich in de botten opslaat om nooit weer te worden afgebroken, is het (nadat men een tijdje er mee gestopt was) onder druk van de pharmaceutische industrie op de consultatiebureaux weer ingevoerd. Dat is mij door een arts (verbonden aan consultatieburo) verteld.

    Fluor maakt timide, mat.

    Wat de media betreft: Canvas heeft naast de VPRO de beste programma’s. Gisteravond weer een indrukwekkende reportage over de geheime folterplaatsen in Europa, van de CIA.
    En vanmorgen hoorde ik dat in Maxima’s thuisland een priester terecht moet staan, die de bijnaam had: portier van de hel.
    Het blijkt dat de bisschoppen en deze betreffende priester op de loonlijst van Videla,het vriendje van Maxima’s papa, stonden. Hij is nooit door de kerk uit zijn ambt gezet.
    Het verhaal van een getuige die de ellende heeft overleefd is eigenlijk te erg om aan te horen. En al die misdadigers lopen vrij rond en wentelen zich in weelde.

    We worden belazerd, we worden bedonderd, maar ik vergeet het nooit al word ik l00 |!!!!!

    Reactie door anne hilverda — maandag 9 juli 2007 @ 13.42 uur

  34. @ 32 Jaap Veldkamp (alias j)

    Wanneer je inderdaad de COMMERCIËLE OMROEPEN afschaft dan krijg je in JPB-land zoeits als we nu hebben in N1, N2, N3. Namelijk staatstv. Die pakken nu ook al veel reclameinkomsten maar wanneer ze dat niet doen pakken ze belastingcenten en… gaan evenzogoed verder met de kunst van het weglaten. Die Hans Laroes is een ongelofelijke manipulator. Het staatsjournaal noem ik al een tijdlang de Hans Laroes Goed Nieuws Show.
    Ik ben dus bang dat wanneer je de commerciëlen afschaft je er nog niet bent.
    Ik zal nooit vergeten hoe blij ik was dat de commerciéle Veronica verdween en ik dacht dat we eindelijk goede popmuziek konden gaan luisteren op H3, met voorkeur complete Lp’s. Maar nee hoor dezelfde shit als van Veronica. Elk uur maar weer dezelfde stompzinnige hits. Geeuw geeuw. En de muziekcultuur is er in Nederland alleen maar platter op geworden. Dan heb ik nog liever Veronica want dan weet je dat het commercieel is.
    Misschien tijd voor de SP om met een omroep te komen?
    Om de bovengenoemde redenen vind ik dat de commerciële omroepen en commerciële reclame beide helemaal moeten worden afgeschaft.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) —

    Reactie door L'écologiste — maandag 9 juli 2007 @ 14.28 uur

  35. Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 13.09:

    Goedemiddag allemaal,
    Als je al mogelijkheden zou hebben om zo’n verbod in te voeren, dan gaan juist diegenen die eigenlijk -gezien de ROTZOOI die ze dagelijks brengen- het GROOTSTE GEVAAR zijn voor democratie en vrije meningsuiting, op hun achterste benen staan met een schijnheilig beroep op “vrije meningsuiting”.

    Dat zij die voornamelijk misbruiken om de mensen grondig te hersenspoelen moet helaas voor lief worden genomem.

    Democratie schept eigenlijk, voor zich hun verantwoordelijkheid bewuste mensen, veel verplichtingen, maar dat zal de meesten worst wezen TOTDAT er een maatregel wordt genomen die hun egoistische, gedachteloze, en onverantwoordelijke omgang met VRIJHEID ter discussie stelt.

    Over dit probleem zijn al heel wat woorden gewisseld en de conclusie is steeds dat men, terwille van diegenen die democratie een ECHT GOED HART toedragen, deze -vaak in feite democratieondermijnende!-uitingen moet toestaan.
    Het is een beetje te vergelijken met een akker bebouwen: soms moet je zowel ONKRUID als gewild gewas SAMEN laten opgroeien om een scheiding te bewerkstelligen NA de OOGST.

    Ik ben het daar mee eens, het is niet anders.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 14.51 uur

  36. MILITAIREN MOETEN ONDER VN-VLAG
    Ik vind dat we onze militairen grotendeels moeten terugtrekken uit Irak en Afghanistan omdat ze daar teveel de Westerse oliebelangen behartigen en omdat teveel Amerikaanse soldaten zich daar op beestachtige wijze misdragen tegen onschuldige burgers.

    Er moeten in alle oorlogsgebieden ter wereld militairen komen onder de vlag van de VN die ook niet- westerse belangen behartigen. Dat geldt ook voor conflictgebieden in Afrika en Israël. Een wereldregering is daarbij nodig.

    LEGER KAN POLITIE HELPEN
    Onze militairen moeten voor de helft worden ingezet onder VN-vlag in het buitenland. Voor de andere helft moeten ze in eigen land worden ingezet voor het ondersteunen van arrestatieteams en ME, dat laatste natuurlijk zonder zware wapens. En ze moeten helpen om in burger politici te bewaken, zonodig ook lokale politici. En ze kunnen kwetsbare doelen bewaken tegen terrorisme, zoals kerncentrales.

    HELI’S
    Verder vind ik het nodig dat de politie bij achtervolgingen en opsporing wordt ondersteund met lichte verkenningshelicopters die de luchtmacht ook kan inzetten voor militaire taken. Die hoeven dus geen extra geld te kosten. Die heli’s moeten ook onze natuurgebieden gaan bewaken tegen criminelen.

    BEWAKING NATUURGEBIEDEN
    Verder moeten militairen in onze binnenlandse natuurgebieden gaan patrouilleren met lichte terreinwagens, onder leiding van de politie. Want volgens de boswachters is (milieu-)criminaliteit ook daar inmiddels een groot probleem geworden.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 15.35 uur

  37. @ 35 Harrie

    Als de VVD het heeft over ‘vrijheid’, bedoelen ze de vrijheid van de slimsten en de sterksten en niet de vrijheid van de zwakken en zieken.

    Het begrip vrijheid is een ‘glittering generality’. Het is één van de glanzende vage termen die vaak worden misbruikt voor retoriek en politieke manipulatie.

    De vrijheid van de één betekent inderdaad vaak de onvrijheid van de ander. Daarom moeten dergelijke termen in een discussie altijd nauwkeurig worden gedefinieerd.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Retoriek

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

    http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=drogredenen+drogreden+argumenten+argument+argumentum&meta=

    http://en.wikipedia.org/wiki/Glittering_generality

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 15.56 uur

  38. @ 35

    PUBLIEKE OMROEPEN MOETEN SAMENWERKEN MET NON-PROFIT ORGANISATIES
    Een niet-commercieel democratich omroepbestel is mogelijk door daarin veel ruimte te geven aan allerlei niet-commerciële maatschappelijke groeperingen. En via talkradio waarbij de luisteraars via de telefoon kunnen meepraten in de uitzending over onderwerpen die zij zelf kiezen. Ook moeten de salarissen bij de omroepen niet hoger mogen zijn dan drie keer het minimumloon.

    HUIDIG OMROEPBESTEL IS NIET DEMOCRATISCH
    Ik vind de huidige situatie niet democratisch waarbij de media vooral worden geregeerd door de grote bedrijven die intern zijn georganiseerd volgens een dictatoriaal model en waarbij individuele materiële belangen vaak de drijfveer zijn.

    Dit gaat vaak ten kosten van het algemeen maatscgappelijk belang en humane en morele overwegingen.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 16.08 uur

  39. @ Anne Hilverda, 33.
    Interessant punt. Er bestaat een oude sf-roman, ik ben titel en schrijver kwijt, waarin de overheid lithium in het drinkwater doet. Geen rare fantasie want lithium wordt veelvuldig voorgeschreven tegen depressies.
    Naar mijn mening zijn grote delen van de bevolking in de USA al jarenlang getemd en beteugeld, nu ook Europa: Grotendeels gezombificeerd door antidepessiva en tranquillizers die op grote schaal worden gebruikt en makkelijk worden voorgeschreven door iedere huisarts. Dit verklaart het passief ondergaan van voortgaande knechting en manipulatie van machthebbers. Ook het toenemende gebruik van somniferen, slaapmiddelen, en pillen tegen hoge bloeddruk dragen bij aan een kunstmatig in stand gehouden kalmte onder de menigten. Geloof me, zonder deze legale verslaving zou er door het morrende volk allang zijn afgerekend met nepotisme, leugenachtigheid, betutteling en pogingen tot brainwash rechtsom. Men zou kunnen zeggen: zonder apotheek geen hypotheek, want wie een beetje bij is laat zich niet zomaar een poot uitdraaien met exorbitante leningen waardoor het systeem de hypotheekslaaf dwingt tot in het gareel lopen, daarbij geholpen door dagelijkse psychomedicijnen. Deze verlagen het bewustzijn en tasten de actieve inpulsen van het centrale zenuwstelsel aan. Drank doet dat trouwens ook, rechtse borrelpraat is niet voor niks zo zuigend.

    Ik kan het weten want in mijn leven was ik nu en dan aangewezen op deze middelen, nu ik er clean van ben besef ik hoe erg deze medicijnen zijn: ze onderdrukken elk rudimentair besef van kritisch vermogen en in combinatie met tv-sleur en pulpmedia wordt een collectieve zijnsmassa gekweekt. Dat begint al bij babies en peuters, die krijgen ook steeds makkelijker medicijnen voorgeschreven door dokter wanneer ze hyper zijn, en daar worden allerlei namen voor bedacht zoals pddnos en adhd, vroeger waren dat gewoon drukke kinderen vanuit een natuurlijke drijfveer, maar dat mag niet meer.
    Het verbaast me niet dat per de nieuwe EU-richtlijnen van Bolkenstein men natuurgeneesmiddelen verdacht maakt en uiteindelijk uit de markt wil weren.
    Ja, die zouden eens heilzaam kunnen zijn en de pharmaceutische booming-business verdient er ook nog eens niks aan. En lekker hypocriet: cannabis, wat bewustzijnsverhogend werkt wordt uiteraard gecriminaliseerd totdat je hier net als in Amerika er voor een paar gram drie jaar de bak in draait.

    Reactie door Haq — maandag 9 juli 2007 @ 16.09 uur

  40. @39 Haq

    Het is allemaal nodig voor de Nieuwe Wereld Orde.
    Clean and healthy worden de spirits vergeven aan het opium VOOR het volk: WERK!
    En het schuivende volk WERKT zichzelf naar de verdommenis.
    Trouw aan de vlag en de overheid… en de ‘natte droom’ van de United States.

    Reactie door Gloria — maandag 9 juli 2007 @ 17.07 uur

  41. d’olle Henk — maandag 9 juli 2007 @ 10.45:

    Goedemiddag,

    Beste Henk,

    ik heb een poging gedaan het gedachtengoed van deze man te doorgronden wat niet echt moeilijk was, hij behoort gewoon tot diegenen die eigenlijk een GROOT GEVAAR voor het jodendom vormen: hij spuit zijn antisemitisme met een beroep op heel veel bronnen (voor zover je de “protocollen van de wijzen van Zion” een bron kunt noemen!) en “academische gedegenheid”.

    Wat ik eigenlijk heel kwalijk vind is dat hij daarbij ook een onophoudelijk beroep doet op de bijbel en daarmee is hij inderdaad een van de zeer weinige, tegenwoordige ANTISEMIETEN die hun visie rechtvaardigen door zich EEN WARE CHRISTEN te noemen.

    Weet je, met name in het oude testament kun je tal van passages vinden waarin God Zijn uitverkoren volk berispt, ja het zelfs bij tijd en wijlen vervloekt vanwege zijn misdragingen:
    ECHTER, je kunt ook op diverse plaatsen vinden dat GOD Zijn gegeven beloften zal nakomen en dat Hij vaak SPIJT betuigt en DAAROM wederom genade zal tonen:
    Hij heeft Abraham, stamvader van de Joden de belofte gedaan dat hij zeer vele nakomelingen zal krijgen en dat ze als volk dus niet uitgeroeid zullen worden.
    En God is DUS! betrouwbaar gebleken, er leven nu MILJOENEN joden, een WAAR WONDER na alles wat er de afgelopen ongeveer ruim 1900 jaar aan dit volk is misdreven, met name door zich christenen noemenden….

    Dit is echt een WONDER: van geen enkel volk dat ooit bestaan heeft kun je een dergelijke onverwoestbaarheid en overlevingsdrang aantonen
    Dat is niet mis te verstaan…
    Voeg daarbij dat ze al heel lang tussen allerlei culturen levend, veelal hun eigen cultuur en godsdienst hebben BEHOUDEN, ook dat is een waar wonder, temeer daar ze ONOPHOUDELIJK onder druk werden gezet om hun geloof op te geven…

    Het nieuwe testament knoopt bij deze beloften aan:
    Paulus zegt bijv. tot de vroege christenen dat ze moeten bedenken dat “het heil uit de joden is”, daarmee doelend op Jezus Christus (een Jood!).
    Ook zegt hij, het christendom met een olijfboom vergelijkend, dat de joden de OORSPRONKELIJKE takken vormen en dat de christenen op deze olijfboom zijn GEENT.
    Dit alles in een discussie waain TWIJFEL werd gezaaid over de toekomstige HEILSVERWACHTING van de joden.
    Paulus als vroege christen heeft altijd benadrukt dat, hoewel het christendom zegt dat geloof in en verwachting van GENADE van een liefdevolle God de KERNPUNTEN zijn, de strikt volgens strenge WETTEN (leefregels) levende Joden daarmee geenszins van Gods UITEINDELIJKE goedgezindheid zijn uitgesloten.
    Hij heeft echter wel uitputtend betoogd en aangetoond dat ONVOLMAAKTE mensen NOOIT voor HONDERD procent VOLMAAKT kunnen zijn in het nauwgezet toepassen van deze -op zich JUISTE!- regels:
    Een mens – hoe goed ook- zal ALTIJD voor God tekort schieten: vandaar ook het besef dat Jezus als verlosser met zijn marteldood als het ware een voor de hele mensheid afdoende en vervangende “prijs” heeft betaald, daar mee zeker stellend dat de mens aan de UITEINDELIJKE HEILLOOSHEID van een onmogelijk voor honderd procent na te leven wettensysteem kon ontsnappen.

    Terugkomend op de door jou aangehaalde Mohr: in zijn ijver om de Joden in discrediet te brengen “vergat” hij dus de eigenlijk BELANGRIJKSTE en WEZENLIJKSTE teksten te noemen.

    Verder wil ik opmerken, ik heb dat deels in een
    item over die nieuwe scheidsmuur van wel 10 meter hoog al eerder gezegd:
    1) Er is gewoon een al eeuwen bestaand, venijnig en kwaadaardig antisemitisme, waarin Joden van van alles en nog wat worden beschuldigd, tot en met deelname aan samenzweringen in machtsgreep naar wereldheerschappij (tegenwoordig weer heel populair!)

    2) kritiek op de Iraelische politiek is geen kritiek op het JODENDOM als zodanig en heeft niets met ANTISEMITISME te maken! Deze behoort gewoon tot de kritiek die je op alle soortgelijke politiek van andere landen ook zou hebben.

    3) Datzelfde geld voor Zionisme: dat is gewoon een POLITIEKE beweging die zelfs door heel veel orthodox gelovige joden FEL wordt AFGEWEZEN. (reden ook waarom juist deze in Israel (!!) niet erg geteld worden…)

    Juist JODEN en hun “blinde” “ondersteuners” die deze 3 verschillende zaken OPPORTUNISTISCH door elkaar halen, zijn zo mijns inziens een GEVAAR voor het JODENDOM als zodanig, omdat dat TERECHT wordt doorzien als een KWALIJKE en FOUTIEVE voorstelling van zaken.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 17.10 uur

  42. # 39 Haq,

    Het is niet voor niets:

    “Der Mensch ist was er isst” – Ludwig Feuerbach

    Reactie door L'écologiste — maandag 9 juli 2007 @ 17.16 uur

  43. Hacq (39) inderdaad, je hebt gelijk.Ik heb meerdere mensen gesproken die dankzij lithium of andere antidepressiva,o.a. het levensgevaarlijke seroxat totaal dood en gevoelloos worden en dus ook absoluut geen puf hebben om zich in de maatschappelijke problemen te verdiepen.
    En het is waar, dat je bent wat je eet. Als je door omstandigheden een paar dagen moet behelpen, dan knap je weer helemaal op door een ouderwetse hollandse maaltijd met verse groente. Er zijn proeven gedaan op scholen dat kinderen rustiger en normaal werden door ze ouderwetse maaltijden voor te zetten en alle moderne fastfood en toetjes met kleurstof te verbieden.
    Overigens had je vroeger nauwelijks kinderen die zo druk waren, ze hadden in elk geval geen adhd of ppdnos.Logisch begin jaren zestig b.v. at iedereen nog net als voor de oorlog.
    Het zou ondenkbaar zijn dat l/3 van de bevolking aan de maagzuurremmers was ,wat nu wel het geval is.
    Vroeger had je de occasional maaglijder, die dan met katjesdrop rondliep. Tip: brandend maagzuur, l echt laurierdropje blust de brand immediately. En dat is een natuurprodukt.
    Wiet heb ik nog nooit geprobeerd, maar door meditatie kom je zeker tot een hoger bewustzijn. Het sterkt je lichamelijk en geestelijk.De wereld zou er anders uitzien als iedereen dat eens een half uurtje ging doen. Te beginnen op de scholen!

    Reactie door anne hilverda — maandag 9 juli 2007 @ 20.10 uur

  44. P.S. het moet pddnos zijn

    Reactie door anne hilverda — maandag 9 juli 2007 @ 20.11 uur

  45. Mooi he ? dat de president van Afghanistan ; een schouderklopje geeft aan de Nederlanders : Ik denk dat daarmee de Hollanders vogenvrij zijn verklaart door de Afghanen !Maar ja : Ambitie , om in de rij van werled-politie agenten opgenomen worden ….en het waren nu maar een paar burgers : WAT MENSELIJK HE ?

    Reactie door Fred — maandag 9 juli 2007 @ 20.20 uur

  46. 33. Anne Hilverda.

    Ik heb die reportage ook gezien. Het kwam bij Panorama op Canvas en was een onderzoek van een BBC journaliste.
    Inderdaad meermaals kijk ik op Canvas en ja buiten de VPRO komen daar de beste reportages voor.

    Dat de kerk overal in Latijns-Amerika achter de in Amerika opgeleide dictators stond staat buiten kijf. Dat was zo in Argentinie in Chili, in El Salvador.
    Er was danwel een christelijke tegenbeweging actief maar de bisschoppen ontkenden en heulden letterlijk met de vijand,de priesters die zich achter de meest arme bevolking schaarden werden opgepakt of traden uit en moesten vluchten, op die ene na Romero van El Salvador en die hebben ze vermoord.
    Ik heb onlangs een reportage gevolgd van de VPRO ” Staatsterreur” ( een herhaling) waaruit inderdaad bleek dat er een door Amerikanen geleide school was die de door hen in het zadel te helpen dictators opleidde en liet zien hoe groepen mensen in eigen land werden opgeleid en ingezet door die figuren in samenwerking met de CIA om in naam van de Amerikanen democratisch gekozen regeringen omver te werpen zogenaamd ‘vanbinnenuit’ maar geleid en opgericht door de CIA.
    We wisten dit destijds al maar hier kreeg je de onvervalste waarheid van de bedenker hiervan te horen die er nog steeds achterstaat en er trots op is.
    In het nederlandse nieuws werd het veelal ontkend.
    We kunnen veel zeggen van de Amerikanen, breek me de bek niet open, maar laten we, zeker gezien de reportage van Canvas m.b.t. de overdrachtsvluchten en geheime gevangenissen en martelingen binnen Europa de EU maar eens flink aanpakken en verantwoordelijk stellen, onze eigen regering maar eens aanpakken en verantwoordelijk stellen de waarheid te laten zien en te willen achterhalen.
    M.b.t. de gehieme vluchten en gevangenissen en m.b.t. Irak.
    We moeten eisen dat de regeringen openheid MOETEN geven. De Amerikanen onder de vlag van de Navo in Afghanistan gebruikt de gevangenissen daar om deze mensen te martelen met medeweten van waarschijnlijk Jaap de Hoop Scheffer en Duitsland.
    Nederland gaat er gewoon in mee, is als Navolid medeverantwoordelijk en begint zelf al te wennen aan het idee dat je mensen wel een ‘beetje’ mag martelen het is immers niets vergeleken bij die Amerikanen.
    We schuiven op. Mensenrechten en Europa? Mensenrechten en Nederland?
    Dat de ouders van Maxima hier zo ingeburgerd raken en bijna met vreugde genoemd worden in de pers m.n. de NOS journaals, tijdens het bezoek bij de geboorte van weer een telg doet mijn hart iedere keer weer krimpen.
    Ik zie de Argentijns kinderen die zijn verdwenen, de zwangere vrouwen wiens kind geboren onder erbarmelijke omstandigheden gegeven werden aan kinderloze dienders van de terreur en vervolgens de moeders vermoord. De mensen die uit vliegtuigen zijn gegooid de zee in. De martelingen….. Nederland is eraan gewend ontvangt ze met egards…..en ik? ik huiver omdat mensen niet willen weten, omdat mensen zo gemakkelijk vergeten. En vooral de hypocrisie als het gaat om het nu uitgeleverd krijgen na 40 vrije jaren van een Nederlandse NS-er levend in Duitsland in vergelijking met bovenstaande ontvangst.
    Wat is er gebeurd met de toezeggingen van het regeringsdebat met de belofte van Kok in deze?
    Zijn wij zoveel beter vraag ik me dan af?
    En hoe hypocriet kun je als land zijn.
    Amerika het land dat zijn eigen volk letterlijk laat verzuipen en creperen. 4 lange reportages van de VPRO over New Orleans, wat een hypocriete bende daar.
    Het kwam eigenlijk te laat op TV voor mij, was ziek, maar eenmaal het begin gezien moest ik het afkijken met afschuw en het totale onvermogen te begrijpen hoe zogenaamd geciviliseerde mensen dit kunnen laten gebeuren, nog steeds worden die mensen aan hun lot overgelaten.
    Dat is het Amerika dat vandaag laat zien hoe het altijd al geweest is. Dat is de verenigde staten die wij nu met de zogenaamde EU tegemoetgaan ter meerdere eer en glorie van de opperhoofden.
    Journalisten programmamakers Ophra en Dr. Phil hebben een paar huisjes neergezet voor sommige mensen om wederom een programma te vullen en goodwill te kweken en boeken te verkopen en er goed op te staan, maar de politiek hard aanpakken ho maar, daar zitten hun grootste vrienden immers.
    Misselijk word ik ervan, mijn maag draait om, hoe is het in godsnaam mogelijk.
    Vietnam napalm, Libanon, het witte poeder’.
    andere naam zelfde spul. Wat is er veranderd. Niets, de smerigste lui zitten daar in Amerika democratisch mensen te martelen inclusief hun eigen bevolking tenminste dat deel dat van nul en generlei waarde wordt geschat en maar roepen dat anderen terroristen zijn.
    Ik walg ervan en wij gaan die kant op met het hedendaagse Europa.

    Reactie door Henny — maandag 9 juli 2007 @ 20.57 uur

  47. @41 Harrieke
    Harrie, bedankt voor je duidelijke uitleg.
    Ik vrees dat al teveel schade aangericht is.
    Waarom volkeren die eeuwen in vrede naast elkaar leefden op een dramatische wijze uit elkaar jagen, kijk naar het voormalige Yougoslavië. Nederland is altijd een land geweest waar geloofsvluchtelingen welkom waren. Kijk naar Danzig, Joden waren net zo welkom als Christelijke vluchtelingen.
    De westelijke politiek heeft heel duidelijk
    de menslijke taak verwaarloosd, Palestijnen behoorden net als de Joden tot de inwoners van Palestina. Zij zijn het slachtoffer geworden van de gevolgen van de Jodenvervolging tijdens de tweede wereldoorlog, waar zij part nog deel aan hadden. Mijn vraag is en blijft, hoe kan men dit weer in een leefbare staat terug brengen.
    Mijn overtuiging is dat het Zionisme hier nooit een verbetering in zal brengen daar zij blijven stellen dat de Palestijnen in Jordanië thuis horen, zo ga je niet met elkaar om. De Palestijnen zullen nooit de staat Israël erkennen, want dat betekent voor hen dat zij afstand van het land Palestina doen, zie hier maar uit te komen.
    Golda, zag een oplossing, maar ging voor somigen niet ver genoeg. Hoe dan ook de Joden zullen de oplossing moeten vinden anders wordt het een gebed zonder end.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 9 juli 2007 @ 21.55 uur

  48. De media én de politiek verdraaien de waarheid altijd ! Geen enkele uitgezonderd .

    Reactie door Johan — maandag 9 juli 2007 @ 22.04 uur

  49. anne hilverda, fluor; maakt kleine gaatjes in glazuur; eronder liggen kraters van bederf. zie hier de ‘symptomatischheid’ van..? de overheid?..schone short term schijn..
    en gloria, als vanjongs eens, ”werk’..!?!..;
    niet meer SProokjes, niet meer SPeelbal, waf-actie op zoveel wij kunnen!!!PIEK!!
    PolitieksocialeInnovatieveEcologischverantwoordeKlimaatskultuuromslagbreedfront.
    was er iemand @ 14?;ik moest ”werken”, en kreeg bonbons;-)

    Reactie door numi !! — maandag 9 juli 2007 @ 23.52 uur

  50. 46. Henny,
    Henny ik kan helemaal met je meevoelen, ik beleef het precies zo, Ik heb ook die reportage van New Orleans gezien en de overheid die absoluut in gebreke blijft om de miljarden die ze in Irak en Afghanistan versodemieteren.En dat ze doelbewust de armen uit de stad niet meer terug laten komen, verspreid, gezinnen uit elkaar. Hoeven ze ook geen huizen neer te zetten en voorzieningen te treffen. Maar het wordt nog veel erger. het zal zo ver gaan dat de Amerikanen er eindelijk achter komen (ook de blanke Amerikanen) dat er totaal geen geld is voor het eigen volk als ze door rampen worden getroffen die absoluut komen,alleen al door het grillige weer.Extreem droog, extreem nat. Tel uit je winst.Een deel van Amerika is al aan het Verwoestijnen,
    En hier geldt precies hetzelfde.
    Balkenende en zijn kabinet gaan rustig op vakantie. Als ze “rentmeesters”zouden zijn, lagen ze wakker van de dijken en de problemen met de rivieren. Nederland is helemaal niet meer bestand tegen een zware storm. Warmer zeewater geeft zwaardere storm; het zand is nu al niet aan te slepen om te vervangen wat iedere keer wegspoelt.Maar bestuurders,kamerleden,wie ligt er wakker van? Op naar de barbecue en dan op vakantie.In september zien we wel weer.
    En inderdaad,het nageslacht van ene Zorreguitta is na de verplichte fotosessie ook weer vrij om te gaan spelevaren en dat wel in de meest luxueuze en decadente zin.
    En dan hoor je op de valreep nog even dat er honderen miljoenen moeten worden bezuinigd op ouderenzorg.
    Je kunt alleen maar hopen dat steeds meer mensen bewust worden, de flauwekulspelletjes op de tv verruilen voor zinnige documentaires en helaas moet je daar voor uitwijken naar belgie, zover hebben we het al gebracht onder meesterknecht Laroes en allen die hem slaafs volgen.

    Reactie door anne hilverda — dinsdag 10 juli 2007 @ 10.32 uur

  51. Anne Hilverda, wiet kun je vervangen door simpelweg ontspanningsoefeningen/yoga. En dit zonder het bij-effect, verlies van korte termijn geheugen. Doe dit bijvoorbeeld in combinatie met rustgevende muziek. De mens van nu wordt geteisterd door prikkels

    Reactie door cynthia — dinsdag 10 juli 2007 @ 13.18 uur

  52. ‘Hoe de oorlog in Vietnam de pers veranderde’….
    ….en hoe de pers het beeld van oorlog ons in hapklare brokken presenteert: Vol additieven, conserveringsmiddelen en EU-kleurstoffen. Ik kook mijn eigen potje op basis van voorhanden zijnde ingrediënten…beter te behappen, smakelijker, minder ranzig, dan het door de staat voorgekookte en door de pers huis aan huis bezorgde instant meal. Morele hygiëne, geen kruisbestuivingen. Soundbite?

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 10 juli 2007 @ 13.31 uur

  53. Teletext pagina 106 vandaag…

    Er zijn weer 7 ‘opbouwwerkers’ van de ‘steiger’ gevallen.
    Wordt tijd dat de arbeidsinspectie eens polshoogte gaat nemen aldaar.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 10 juli 2007 @ 15.22 uur

  54. De Vietnam oorlog was in de tijd van de “lange haren “:toen had de jeugd/oudere genoeg kritische en altenatieve denken over de toekomst der mensheid : tegenwoordig is de jeugd zwaar verslaafd aan GSM- geleuter : hun wereldtje gaat niet verder van hun GSM ,RedBul ,en softie muziek !

    Reactie door Fred — dinsdag 10 juli 2007 @ 17.25 uur

  55. @ Henny (46):

    Met “4 lange reportages van de VPRO over New Orleans” bedoel je, neem ik aan, de documentaire van Spike Lee (in vier “bedrijven”, in tweeën uitgezonden), getiteld “When the levees broke”.
    Deze documentaire is inderdaad heel indrukwekkend, vooral doordat de beelden en verhalen van de geïnterviewden zo indringend zijn dat enig verder commentaar overbodig is.
    Ook die (blanke) jongeman zal me bijblijven, die dwars door een mooi-weer-TV-interview met Cheney woedend riep: “Bush doesn’t like blacks!”
    En nog nooit verraadde het gezicht van Bush zó sterk dat hij leugens zat te debiteren….. Zoals gezegd: verder commentaar overbodig.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 10 juli 2007 @ 18.20 uur

  56. Fred — dinsdag 10 juli 2007 @ 17.25:

    Goedenavond,

    Daarmee het ultieme bewijs leverend dat ze
    door de bezetter grondig gehersenspoeld zijn en eigenlijk al helemaal overwonnen: en…dat was/IS immers de bedoeling.

    Kijk bijv. eens naar hun muzikale voorkeur, of, hoor eens aan hoe het door jou zogenoemde “geleuter” doorspekt is met Amerikaanse woorden of -niet eens besefte- Anglicismen: bijv. “ik ben EEN student in”, i.p.v. dat EEN weg te laten, “k zie je” i.p.v. tot ziens!, “de meest grote” (ja echt!!)… enfin laat ik maar zwijgen, mijn ergernis loopt gevaarlijk hoog op.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 18.22 uur

  57. …en, eigenlijk volslagen onnodig om dit hier te vermelden, maar, terwijl ik dit typte eigenlijk niets anders gehoord (op Radio 1, de z.g. “informatieve” zender!!) dan Amerikaanse schreeuw- en flut”muziek”, af en toe onderbroken door het irritante DJ-stemgeluid van zo’n typische Hiversumdreutel.
    (En het ging nog wel over de “tour de France”!)

    Ik denk soms wel eens dat ze gefokt worden op dat irritante stemgeluid.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 18.34 uur

  58. Beste Harie V , dat is inderdaad het geval : In de tijden van Radio- Noordzee in de avond/nacht uren had een andere filosofie , dan die in de meeste commercieele krijszenders ; met geestens dodende spelletje met even dom lachende presentators : Ik heb gelukkig andre dingen te doen , dan stomzinnig kijken naar een GSM-scherm of TV : Gelukkig heb ik nog de vrijheid er met eens fiets op uit te trekken !!!

    Reactie door Fred — dinsdag 10 juli 2007 @ 20.43 uur

  59. 55. Olav

    Inderdaad. Het is wel vreemd dat deze zaken nooit op prime-time worden uitgezonden.

    Harrieke.

    Ik ben het roerend met je eens.

    Radio 1 nieuws en actualiteitenzender is verworden tot nieuws, wat heet nieuws overigens’ sport en actualiteitenzender is verworden voor een groot deel tot muziek en sportzender en de irritante life-style leuker kunnen we het niet makenstem van de varatrut van kassa en andere programma’s.
    Het moet vooral niet diepgaand, dus kort leuk en oppervlakkig blijven. Het enige dat nog de moeite waard is de VPRO met Argos maar dat is ook al ingekort.
    In Nederland moet vooral alles leuk blijven oftewel kort, te weinig tijd voor uitdieping dan kan er ook niets mis gaan. O het moet vooral ‘leuk’ gebracht worden. Ook ik erger me aan de vele muziek tussendoor en de vele sport en vooral harde reclame boodschappen.
    Dat was ooit anders.

    Reactie door Henny — woensdag 11 juli 2007 @ 10.31 uur

  60. Eric Sc, @29, gelezen? Roep ik je dan toe op,
    want die dag had ik dus toch nog wat ‘geroe-
    pen’ hierboven, zie je wel?
    Vandaag, woensdag 11 juli 2007! Heb je al
    wat NOS journaals gezien en anders stráks om
    20.00 of 22.00 uur. Wat grappig weer dat er
    dan nu vandaag iets wordt geponeerd over
    ‘vals geld’…….als ik het niet dacht??
    Dus wél, eergisteren al en ook al veel eerder
    op dit log, en kijk hoe ‘snel’ (met een knip-
    OOG) de politiek weer reageert! Overigens is
    me dat hier op het log al menigmaal overkomen
    en altijd weer een verrassing als ik in zo’n
    week zelfs geen krant, vlugschrift of wat dan
    ook onder ogen had….! Waar zal ik het de
    volgende keer eens over hebben?
    Hoe ‘de pers’ toch wel nota neemt van Inter-
    net weblogs? Bedenk jij het maar Eric, het
    mag dus ook een essay zijn ipv SC, deal?
    Groetjes, en zeg je zoon dat er nu al weer
    snoeken van één meter lang te zien zijn en
    karpers zo groot als zijn onderarm en zo dik
    als die van jou! IK zie ze hier dagelijks in
    het slootje aangrenzend aan mijn tuintje!
    Vandaag weer een zwaan die brood at uit het
    vuistje, van m’n man, die er met de andere
    vuist een dig.foto van maakte, heel erg leuk!
    Fijne avond Eric, zo aan je wel (t.a.v. mij)
    hoog gestelde verwachtingen voldaan?
    Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 11 juli 2007 @ 19.01 uur

  61. “Hoe de oorlog in Vietnam de pers veranderde”, zodanig dat wij veertig jaar later moeten leren dat het incident in de Golf van Tonkin nooit is geschied en dat daarmee het Amerikaanse volk (wederom) is voorgelogen, om goedkeuring voor een oorlog te verschaffen (zie ook USS Maine, RMS Lusitania, SS Liberty, WTC/911 .. Operation Northwoods ter samenvatting) en de rest van de wereld in haar kielzog achter zich aan te zeulen.

    Maar weest niet getreurd: het duurt nog maar even en het NOS Journaal is voor de volle 100% voorzien van “fair and balanced” nieuws van de Murdoch telex, zodat wij volledig mee kunnen genieten van de geschiedenis-volgens-de-overwinnaar.

    Reactie door Q. E. Bono — donderdag 19 juli 2007 @ 5.28 uur

  62. Julie hebben wel (en terecht) kritiek op de oorlog in Irak, en zeker op Amerika, maar WIJ NEDERLANDERS zijn minstens net zo verantwoordelijk er voor, ook al ben je tegen de oorlog in Irak, dan nog kleeft er bloed aan je handen om dat je Nederlander bent, zo denken ze daar in het midden oosten.
    Trek alle troepen terug en laten ze elkaar lekker uitmoorden, is niet ons probleem.
    alle europese troepen irak uit, tis niet onze oorlog waar bemoeien wij onds GVD mee!!!!

    Reactie door Jaap — zaterdag 21 juli 2007 @ 4.18 uur

  63. Ik ben blij dat de amerikanen in VN waren. Anders waren mijn vriendin en haar ouders en familie waarschijnlijk vermoord, zij kregen dankzij amerikaans ingrijpen de kans om te ontsnappen!!!

    Reactie door jasper — zondag 22 juli 2007 @ 18.48 uur

  64. Helaas, VN is nog steeds gebukt onder het communisme en de onmenselijke wreedheden die de regering dar nog steeds begaat.
    Voor het kabinet is het tijd om de communistische en corrupte regering van VN te boycotten.
    Vrijheid van meningsuiting kost je daar je leven. Ophouden met het verheerlijken van de Hitler in zuid oost azie, ho chi minh. Dit is de grootste oorlogsmisdadiger sinds de tweede wereldoorlog.
    Vrijheid voor VN!!!!

    Reactie door jasper — donderdag 2 augustus 2007 @ 21.52 uur