‘Veiligheidsmuur’

UCP

Vandaag is het drie jaar geleden dat het internationale gerechtshof de veiligheidsmuur die Israel op Palestijns grondgebied bouwt illegaal verklaarde. Israël trok zich er niets van aan, ook de VS wees de uitspraak af. Complete Palestijnse families en enclaves worden gescheiden door negen meter hoog beton.

Israël heeft recht op veiligheid, net als de Palestijnen. De Palestijnen hebben recht op een eigen, levensvatbare staat, net als de Israëli. Muren en hekken vormen geen fundamentele oplossing voor het al zo lang voortslepende conflict.

United Civilians for Peace – een organisatie die middels het internationaal recht een vreedzame oplossing wil voor het Israëlisch-Palestijns conflict – heeft vanwege de ‘verjaardag’ een aantal advertenties in verschillende media gezet.

Banksy

Internationaal bekend graffiti-artiest Banksy bracht vorig jaar indringende tekeningen aan op de muur. Een video daarvan kun je hier bekijken. Foto’s van zijn werk hier (even naar rechts scrollen).

Zie ook: Dossier Israël/ Palestina en de recent verschenen brochure ‘Het beloofde land, het beroofde land‘.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 09 juli 2007 :: 15.07 uur

134 Comments

134 reacties

  1. De MUUR zegt alles van het HART van Israel.

    Reactie door Gloria — maandag 9 juli 2007 @ 16.17 uur

  2. WESTERSE BELANGEN BIJ STAAT ISRAËL
    Israël is een wrede bezetter, maar de Amerikaanse oliebelangen en de nabijheid van het militair- strategische Suez-kanaal zullen waarschijnlijk verhinderen dat de Palestijnen hun rechtmatige grondgebied terugkrijgen.

    EMIGRATIE PALESTIJNEN
    De Palestijnen zouden een aanbod kunnen krijgen om zich te vestigen in bijvoorbeeld Australië, Zweden, Turkije of Canada en kunnen daarbij personlijke begeleiding en een redelijke verhuisvergoeding krijgen. Dit is een stuk goedkoper dan een internationale oorlog als gevolg van dit conflict. Nederland kan dit plan voorstellen en meebetalen aan de uitvoering.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 16.19 uur

  3. Deze muur brengt geen veiligheid voor Israel,het bouwen van deze muur kweekt alleen maar meer HAAT.
    Toen destijds de Berlijnse muur werd gebouwd sprak de hele wereld er schande van, over deze muur wordt niet gesproken.

    Reactie door Diny — maandag 9 juli 2007 @ 16.25 uur

  4. @ Jaap Veldkamp 3, quote “EMIGRATIE PALESTIJNEN De Palestijnen zouden een aanbod kunnen krijgen om zich te vestigen in bijvoorbeeld Australië, Zweden, Turkije of Canada en kunnen daarbij personlijke begeleiding en een redelijke verhuisvergoeding krijgen.”

    Wenselijker en logischer lijkt me dat de Israëliërs een aanbod krijgen om zich in Californië te vestigen, misschien kan de Bush-clique i.s.m. de neojoodse AIPAC lobby
    er een land aan zee uitttekenen dat net als Israël ook in een punt uitloopt in de woestijn. Een Win-Win sitatie dunkt me zonder dat zionisten het vel over de oren wordt getrokken. Oei, ik mag wel op mijn woorden letten, want bij dit soort toppix wordt je antisemitist verklaard als je alleen al een vraag stelt over de agressie van het Heilige Land.

    Reactie door Haq — maandag 9 juli 2007 @ 16.52 uur

  5. Deze muur brengt geen veiligheid voor Israel, het bouwen van deze muur kweekt alleen maar meer HAAT.

    Die HAAT blijft toch wel. Israel doet *&^% dingen, maar De Palestijnen (de harde kern, die niets anders wil dan DOOD aan heel Israel, wat men ook doet) ook. Hier kom je NOOIT uit. Zo simpel is het.

    Reactie door Geert — maandag 9 juli 2007 @ 17.18 uur

  6. Gaan we weer hoor, Israel blijft de blog ook maar beheersen, jammer. Op de westelijke sahara staat ook een muur… Is daar nooit nieuws over?
    Overigens grappig dat er op deze blog weinig tot niet werd bericht over de onlusten op gaza (tussen palestijnen, er waren geen joden bij betrokken helaas) en nu wel weer over de muur. Eenzijdige berichtgeving?

    Reactie door Paul — maandag 9 juli 2007 @ 17.20 uur

  7. Het volk van Israël moet maar eens wat nederiger worden. Het uitverkoren volk komt me een beetje mijn oren uit.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 17.21 uur

  8. Het mooie is nog dat het volk van Israël zich ruim laat ondersteunen door Christenen, iets wat ze zelf verafschuwen omdat hun messias nog moet gaan komen. Stelletje schijnheiligen.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 17.29 uur

  9. paul moet je eens kijken bij het cidi,hoezo eenzijdige propaganda.
    eneeuu waar staat die muur die israel gebouwt heeft juist op gejat land.
    go kon je maar lid worden net als bij het cidi,,konden ze ook meer wapens kopen.de palestijnen dan he.kunnen ze die israelieten eens hun land afknallen met gelijke wapens,
    en niet zoals het nu gaat een zevenklapper tegen een kruisrakket.of een steen tegen een apachi/helie.geladen met bommen die te kust en te keur op burgers gedropt worden,,
    vreemd he dat er eindelijk vliegeniers zijn die wijgeren nog langer op onschuldige palestijnen(of zoals de israeliet het noemt de palestijnse varkens) te schieten.
    vreemd dat israel gewoon gekozen ministers van de rechtmatige eigenaaren van dat land oppakken.terwijl die hufters zelf gewoon overal in het westen welkom zijn.

    Reactie door ad — maandag 9 juli 2007 @ 17.40 uur

  10. @ 7

    HISTORIE VAN ISRAËL
    Ik heb respect voor alle godsdiensten, ook voor Christenen. Maar stel dat de Duitsers morgen onze provincie Groningen opeisen omdat dat tweeduizend jaar geleden door de Germaanse god Wodan aan hun voorouders is beloofd. En stel dat onze Groningers door de Duitsers in tentenkampen zouden worden gezet onder mensonterende omstandigheden met checkpoints.

    Dat zouden we dan ook niet eerlijk vinden en er zou mogelijk een Groningse verzetsbeweging ontstaan. Waarom worden de Israëlische bezetters dan door veel Nederlandsers voluit gesteund? Daarmee praat ik de Palestijnse aanslagen niet goed.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — maandag 9 juli 2007 @ 17.40 uur

  11. en oo ga eens luisteren naar die praatpalen op israels bezet land,wat voor een gore leugens daar verteld worden,,ps pas ook nog een uitzending van geweest,,een gewezen oud leger piefje die eens een heel ander licht wierp op dat o zo geliefde israel,,een dorp gewoon van de kaart vegen,waar niet eens een tegenstander van israel woonde,,nu terregt wel,
    provoserende soldaten die net zolang etterde tot dat er een klap viel,en dan met tanks/helies in de aanval gaan alles plat gooiend en gelijk een zogenaamde veiligheids strook eeeuuu jatte uiteraard op de ander zijn land,tjeee.

    Reactie door ad — maandag 9 juli 2007 @ 17.51 uur

  12. Het is allemaal MOOI praten, maar woon je daar en men BLAAST je OP, dan praat je wel anders. (als dat dan nog mogelijk is) Daarbij zeg ik niet dat Israel beter is, enz., alleen zo SIMPEL is het niet.

    Reactie door Geert — maandag 9 juli 2007 @ 17.53 uur

  13. @ Geert

    niemand zegt dat het simpel is, het is gewoon overduidelijk. Als je als bezetter een landje gaat koeieneren dan kun je verzet verwachten.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 17.57 uur

  14. De muur heeft het leven gered van talloze Palestijnen en Israeli’s. We zouden juist de oprichting van deze muur moeten vieren. En dat het internationale gerechtshof het als illegaal heeft bestempeld, ach. In een soortgelijke commissie, de VN commissie voor de mensenrechten zitten landen als China en Saoedi Arabië. Niet echt het neusje van de zalm als het gaat om naleving van deze rechten.

    Reactie door DrWolffenstein — maandag 9 juli 2007 @ 18.14 uur

  15. 2e kamer is met op vakantie t/m 2 september…

    ik nu ook,tot dan!

    Reactie door iew — maandag 9 juli 2007 @ 18.17 uur

  16. De Muur.

    Een muur heeft twee zijden.
    Het is maar van welke kant je de muur bekijkt om te oordelen over zin en onzin.

    Het essentiële verschil tussen “De Muur” en de muur, globaal rond Israel, is dat “De Muur” mensen tegen hun wil binnen hield en laatst genoemde muur terroristen hoopt buiten te houden.
    “De Muur” onderdrukte ook miljoenen mensen in vrije meningsuiting en democratie was afwezig.
    Daarvoor in plaats kreeg het volk toen “Socialisme” in de meest pure vorm.
    De voor hen legitieme misdaad tegen de menselijkheid.

    Rond Israel wordt nu ook een muur gebouwd. Meestal trouwens een hek.
    Het resultaat gelijk.
    De omgekeerde bedoeling is duidelijk maar schaadt duidelijk de mensen lokaal.

    Maar men moet ook inzien dat de wil om tot vrede te komen voor een groot gedeelte is verloren gegaan.
    Schreeuwen tegen een muur die een vrijbrief ontneemt tot zelfmoordacties en andere vormen van terrorisme heeft weinig logica.
    Het Palestijnse volk heeft gekozen voor een extreme partij in de vorm van de Hamas.
    Dood en verderf slechts hun doelstellingen.
    Religieuze overheersing zonder alternatief.

    Het eerste volk op de wereld moet nog worden gevonden die aan zo een organisatie vrij doorgang verleend om de eigen bevolking te laten vermoorden maar liever nog;
    Uitmoorden.

    Dan aan u de vraag.
    Uw gezin zonder tegenstand laten uitmoorden of bescherming zoeken?

    Ook als daar een muur voor nodig is tussen u en uw moordenaars?

    Reactie door Timbo — maandag 9 juli 2007 @ 18.48 uur

  17. Ja hoor DrWolffenstein, de hele wereld is gek, behalve Israël en de VS. Mandela is gek, de Dalai Lama is gek, Kofi Annan is gek, en Bush en Netanyahu zijn wijs en rechtvaardig.

    De muur wordt vooral toegejuichd door de rekruteerders van de radikaalste groepen. We kunnen daarom helaas vooral Hamas en de Islamitische Jihad feliciteren met deze ‘verjaardag’.

    Wie voor vrede is, is tegen deze muur.

    Reactie door B.Baars — maandag 9 juli 2007 @ 18.53 uur

  18. De vaal van de muur heef meer muur gebouwd,zie Irak,de circle is rond

    Reactie door gaf — maandag 9 juli 2007 @ 19.17 uur

  19. Dan toch maar een tunnetje graven , of met een groot kanon dat muurtje afschieten : moet toch niet zo moeilijk zijn des noods een raket te gebruiken ?

    Reactie door Fred — maandag 9 juli 2007 @ 19.35 uur

  20. @ Timbo

    Klopt, de echte moordenaars hebben een muur om zichzelf gebouwd. Als Israël voor geweld kiest zullen ze geweld terug krijgen. Zo werkt dat nu eenmaal.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 19.44 uur

  21. Laten we niet vergeten dat dit begonnen is door gefinancierde landjepik. Oorzaak en gevolg noemen we dat, een heel natuurlijk proces.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 20.04 uur

  22. geert 12 zomaar wat gedachten ,niet persoonlijk,,en ls door bv op een morgen je dorp die totaal niets met de troep te maken heeft,jaren terrug,gewoon van de kaart geveegt wordt,en je vrouw of je kind er niet meer is,of he we maken het spannender je hele gezin is onherkenbaar,wat doe je dan juist je blaast je je op om zoveel mogelijk israelieten de klink over te jagen.
    of je moet bevallen en je moet over een willekeurig opgeworpen grens die er gisteren nog niet was,en je staat in de sneeuw/regen te wachten tot dat een van die viespeuken je door laat,jip te laat,dood geboren,wat doe je dan,juist je blaast je bv op om zoveel mogelijk soldaten bij die grens naar de andere wereld te helpen,zodat hun vaders en moeders de pijn voelen die jij had.
    of huppa ik ga naar mijn schapen toe,de enige vorm van inkomsten + mijn fruit boompjes,,tralalala trididihie.blam stoot ik me kop tegen een muur,gvd op mijn grondgebied,je zus was er gister nog niet,,je gaat naar een gat in de muur,goede morgen ik wil graag wat groente halen en mijn schapen voeren,oprotten dat koop je maar in de aldie.
    of he een oproer je loopt met je kind te schuilen tegen de kogels? wordt je kind gericht dood geschoten,door weer zo’n viespeuk met paardestaartjes,zo’n ja knikker.
    of he er missen twee soldaten,huppa een kompleet land naar de donder,,
    en och kijk een blauwhelmen? post huppa gericht beschoten,ojee sorrie hoor,een foutje in de usa software.
    en kijk een barbegue op het strand,kijken of de nieuwe raket van onze vrinden werkt. huppa weer een foutje in de usa softweare.
    ok terrug slaan uit wraak,met bomgordels,is voor de westerse wereld niet toelaatbaar.en we zeggen meestal het is verkeerd,en dat is nu net wat israel hoopt,dat ze het afkeuren of zelf verkeerdt vinden,maar wat moet je dan?niets?zodat israel nog meer kan jatten.nog meer willekeurige grenspostjes kan neer zetten,
    er was een tijd dat er samen geleeft werdt,totdat israel te klein werdt en de palestijnen,enz gewoon uit hun huisen donderde,omdat er duizenden uit europa vluchte?? en ze moesten allemaal daar wonen waar voorheen palestijnen enz woonden.enz enz.laat israel oprotten naar hun usa vrindjes,kunnen ze daar hun kunnen tonen bij de grens naar megico,of he een muur bouwen,globalizering alla usa,wij mogen overal heen maar niemand mag hierheen.
    als de usa hun steun niet gaven was israel er allang niet meer.
    leve het exstemisten geloof,en de sterke lobbie in de usa,waar elke belangrijke figuur verplicht is heen te gaan,anders kan hij/zij het wel vergeten op de wereld politiek enz,geen steun,en vooral geen joods oeps israelies geld.
    zo nu ga ik mijn buurvrouw haar tuin afjatten/verzet mijn schutting 3 meter voordeel zij heeft een zoetwaterbron en ik niet,nu wel.,he ik heb de woningbouw vereniging usa achter mij staan.

    Reactie door ad — maandag 9 juli 2007 @ 20.05 uur

  23. De nieuwe klaagmuur ?

    Reactie door Fred — maandag 9 juli 2007 @ 20.16 uur

  24. Als het alternatief is: schoolbussen met kinderen opblazen zou ik het wel weten.
    Het hele conflict wordt door door wraakzuchtige Moslimlanden is stand gehouden.
    De echte vluchtelingen zijn er haast niet meer.
    Natuurlijk kun je ook het kleine landje Israël verwijten maken maar met wraak- en moordlustigen is het moeilijk onderhandelen.
    Ik vind als SP-er niet dat we in dat wespennest partij moet trekken.

    Reactie door nico — maandag 9 juli 2007 @ 20.19 uur

  25. @ Nico

    Inderdaad valt er zowel met het volk van Israël en de Palastijnen momenteel niet te onderhandelen. Al zouden de Palastijnen het willen, Israël onderhandelt nooit!

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 20.39 uur

  26. Mocht je je afvragen waarom Israël niet onderhandeld: om geloofsredenen. En visa versa idem dito.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 20.41 uur

  27. “Moslims” die zeggen Moslims te zijn , zijn dat niet , want Moslims mogen volgens hun geloof ( net als het Christelijk geloof ) geen Zelfmoord plegen !

    Overigens zijn veel overeenkomsten tussen de Islam en het Christelijk geloof : Jammer dat de meeste dat niet weten !
    Er is ook een verschil tussen Zeden en Geloof .

    Reactie door Fred — maandag 9 juli 2007 @ 20.45 uur

  28. In ons land hoor je relatief weinig over Israel en de joodse DDR muur.Dat komt waarschijnlijk omdat er in verhouding veel joden in onze politiek/regering zitten.Zij zitten in veel besturen en in alles wat met geld/groot-kapitaal te maken heeft.Ondanks dat het maar een kleine clan is,hebben zij veel macht.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 9 juli 2007 @ 20.45 uur

  29. Zulke verhalen dat Joden alles besturen hadden de Nazies ook. In een democratie als de onze gaat dat natuurlijk niet op. Als je bv. tegen joodse journalisten ben kies je toch een andere krant of politieke partij?

    Reactie door nico — maandag 9 juli 2007 @ 20.50 uur

  30. @ nico

    Dream on. En inderdaad speelde dat in de jaren 20 ook, het superioriteits gevoel van het volk van Israël. En daarna hebben we dat uit collectief schuldgevoel ook nog eens gevoed.

    Ik heb het niet zo op sprookjesgelovers en mede dit huidige kabinet dus.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 20.55 uur

  31. Het is een schande , dat door de muur idealistische palestijnse jongens en meisjes niet meer de kans krijgen zich ter wille van de vrede op te blazen te midden van slechte,boosaardige,zionistische kinderen en vrouwen ( enmannen),die allemaal in het bezit zijn van het grootkapitaal,omdat het joden zijn.Zo begrijp ik tenminste een aantal ingezonden berichten op deze website.

    Reactie door willemzew — maandag 9 juli 2007 @ 21.11 uur

  32. @ willemzew

    dan zou ik een begrijpend lezen cursus aanraden. Tot nu toe zie ik alleen feiten en geen opgedroomde hemelse boodschappen. (Al dan niet onder invloed)

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 21.15 uur

  33. Jan marijnisse, zeg nou eens echt eerlijk:vind jij echt ,dat Israel die muur moet afbreken.,ondanks het feit,dat door die muur meer dan 96 % van de (zelf)moordaanslagen is voorkomen en daarmee ook de represailles?En hoe verkoop jij dat aan de Israeliers?

    Reactie door willemzew — maandag 9 juli 2007 @ 21.16 uur

  34. Het is overigens schande dat door ongefundeerde aanvallen de jongens en meisjes van het volk van Israël en de jongens en meisjes aan de overzijde geen hoop op een rustige toekomst hebben omdat de god van het volk van Israël nou eenmaal liever alles oplost met geweld.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 21.19 uur

  35. willemzew: als Israël zo nodig een muur moest bouwen, waarom deden ze dat dan niet op eigen land, maar voor een zeer groot deel op Palestijns land? Of vind je dat dat niet bestaat, Palestijns land, en dat al het land tussen de Jordaan en de zee van Israël zou moeten zijn?

    Zo kortzichtig als sommigen hier anti-Israël zijn, zo kortzichtig ben jij pro.

    Stop met het verdedigen van die muur en begin eens met bruggen bouwen.

    Reactie door M. Hussaini — maandag 9 juli 2007 @ 21.24 uur

  36. Dat krijg je er van als men een onbetrouwbare Godheid dient, door wie men zich ook nog laat ringeloren.

    Die gaf het land eerst aan de Filistijnen, maar daarna beloofde hij het aan de Joden.

    Het sprookje over de oorsprong van het Jodendom, en dat zij Gods Volk zijn is achteraf bedacht en het rammelt ook nog aan alle kanten.

    Als theoloog van de koude grond, die dat sprookje desondanks gedeeltelijk toch voor waarheid wil verslijten, heb ik het volgende bedacht:

    God, die alles hoort, weet en ziet, die de toekomst kent, wist vooraf dat de stamvader van de Joden hem zou belazeren.

    Inplaats van de eerstgeboren zoon Izaak te offeren, zoals in zijn tijd de gewoonte was en zoals dat toen hoorde, ruilde hij zijn kind, met hulp van een medeplichtige, om voor een mank schaap.

    Omdat de God die hij vereerde erg wraakzuchtig was, gaf hij Abram met mooie woorden en valse beloftes, vooraf al het stigma van de besnijdenis. Dat moest hij aan zijn kinderen overdragen, om Gods wraak veilig te kunnen stellen en te kunnen voltooien aan zijn nageslacht.

    Als Abraham hem toch maar had geofferd op de brandstapel, dan zou aan veel van zijn nakomelingen en ook andere mensen, een hoop leed bespaard zijn gebleven.

    Tot hoever Gods wraak over dit bedrog, waar Izaak zijn zoon Ezau cumulatief ook nog het slachtoffer van werd, in de toekomst reikt, blijkt uit wat er in de veertiger jaren met de Joden is gebeurd.

    Ten koste van alles, wilde hun God alsnog zijn offer met heel veel rente.

    Palestina hoort niet toe aan joodse indringers. Volbloed Joden bestaan er trouwens allang niet meer. Want zij zijn vermengd en verbasterd, door omgang met allerlei andere volkeren en bezetters van Palestina.

    Als zij verstandig zijn dan moeten zij aangaande hun vermeende rechten niet meer zo hoog van de toren blazen en zich gewoon gaan gedragen als gasten in Israel. Want het recht op dat land, komt alleen maar toen aan de “onbesneden Filistijnen”.

    Dat is het enige Volk, aan wie Palestina ooit in werkelijkheid door God werd gegeven.

    Joden hebben daar aanzienlijk minder recht op. Maar mee dank zij Godsdienstfanaten met een verkeerde denkwijze en mentaliteit, zijn veel mensen in Israel, niet in staat om in vrede met Palestijnen samen te leven en al het goede daar samen te delen en aan hun de eer te gunnen, dat DIE de feitelijke eigenaars zijn, waar Israelieten zich maar naar moeten schikken.

    Groeten van Haras, (die graag opschrijft wat niemand mag of durft te zeggen en te denken)

    Reactie door Haras. — maandag 9 juli 2007 @ 21.26 uur

  37. die muur is zeker geen blijvende oplossing, en hij staat misschien niet op de goede plek.

    maar die muur kan wel voor een moment van bezinning zorgen zonder dat er mensen om je heen ontploffen.

    Reactie door bloemkool — maandag 9 juli 2007 @ 21.31 uur

  38. Hopenlijk bouwen ze de muur wat hoger en hoger zodat we van dat hele illegale dorpje niets meer horen dan.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 21.36 uur

  39. Heer Pruimboom is duidelijk géén aanhanger van Israel. Maar ik zie liever een muur om “vredelievende” moslims buiten te houden dan opgeblazen schoolbussen .

    Reactie door Teun — maandag 9 juli 2007 @ 21.48 uur

  40. @ 36 Haras

    Best Haras,
    Op de site: Hoe de oorlog in Vietnam de pers veranderde, heb ik iets bij @28 opgezocht en geschreven bij @47.
    Daar ik meeleef met die miljoenen Palestijnen, die nog in kampen verblijven vind ik het een belangrijke zaak dat die kwestie niet naar de achtergrond verdwijnt.
    Het westen is en blijft verantwoordelijk voor deze intrieste zaak. Waar zijn de ware Christenen?

    Reactie door d'olle Henk — maandag 9 juli 2007 @ 22.14 uur

  41. Wat een gelul zeg. Als je kritiek hebt op Israel ben je of te wel een antisemiet dan wel een jodenhater. Je kunt je ook afvragen hoe het komt dat de Joden overal en altijd zijn vervolgd. Als je de geschiedenis kent is het niet moelijk om de reden te ontdekken. Een volk dat zegt Het Uitverkoren Volk te zijn roept weerstand op. Je bent namelijk niet beter dan de rest en Jawe(h) bestaat niet. Wij zijn slechts wraakzuchtige dieren, of niet dan?

    Reactie door Harry Scheltema — maandag 9 juli 2007 @ 22.22 uur

  42. O Ja, de muur om de bezette gebieden is geen mnuur maar een hekje. Althans volgens de lezing van het CIDI. Voor zo’n hekje heb je een bouwvergunning nodig. Die is never nooit afgegeven, maar dat dondert niet. De reden: Het Uitverkoren Volk bouwt in opdracht van Jaweh. En aan Gods wil mag je niet tornen.

    Reactie door Harry Scheltema — maandag 9 juli 2007 @ 22.29 uur

  43. Een N teveel, neem het mij niet kwalijk.

    Reactie door Harry Scheltema — maandag 9 juli 2007 @ 22.30 uur

  44. Sind de muur hebben we hier tenminste geen kinderen met bomgordels in de bus gehad.
    Israel wil met rust gelaten worden. Dat is alles. Maar die aanhangers van de religion of peace kunnen het maar niet laten om joden op te blazen.
    Ingegeven door de propaganda in moskee, de indoctrinatie van kinderen op televisie geven de Palestijnen keer op keer aan een volk van verliezers te zijn.
    De Gaza strip had al lang een toeristische trekpleister kunnen zijn. De Westbank is zeker een van de interessante gebieden in Israel.
    Nee, de volgers Allah maken elkaar af, zijn te corrupt om een behoorlijke overheid op te zetten en gaan daarna weer de schuld bij anderen zoeken.

    Reactie door Frans — maandag 9 juli 2007 @ 22.45 uur

  45. @ Frans

    Als Allah nou een ander was dan Jahwe dan was het al heel wat. Ze hebben allebei de geweldadige inslag. Zijn de problemen dan vreemd? Nee. Heb ik iets tegen het volk van Israël? Niet perse, als het smarties waren geweest had ik dezelfde mening. What’s in a name.
    Of is dat nu het hele eieren eten…….

    @ Teun

    “Vredelievende” God aanhangers kan men ook liever binnenhouden.

    Ze kunnen zelfs de eerste regel van Genesis niet goed vertalen: “En de goden schiepen de hemelen en de aarde”. In de haast om 1 god aan te wijzen verloochenen ze hun eigen boekje.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 23.14 uur

  46. Ondertussen hoor je in de gemanipuleerde media in dit land hier nooit meer iets over de gevolgen van de Israëlische Blitzkrieg in Libanon van precies een jaar geleden.
    De hele infrastructuur van het prachtige, moeizaam opnieuw opgebouwde Libanon vernietigd, de kust vervuild door Jiddische bombardementen op olieopslagplaatsen en tankers. Duizenden burgerdoden door zware bommentapijten, clusterbommen incluis plus tonnen granaten met depleted uranium, alles geleverd door Amerika.
    En dit allemaal om een paar gegijzelde Israëlische soldaten en wat krakkemikkige Hezbolla raketten die nauwelijks doel troffen. Het is als een vlieg doodslaan met honderd opgefokte vliegenmeppers tegelijk.
    Tja, ik heb het vorig jaar ergens hardop gezegd en werd onverwacht & gemelijk weer eens getracteerd op ladingen betichtingen van antisemitisme.
    En dat terwijl ik nog niet eens een groot fan ben van Gretta Duisenberg, wat ik erbij mededeelde, helaas, Israël is onbespreekbaar
    want onberispelijk bij zionisten, calvinisten en neoconrechts. En PvdA en Groen Links houden wijselijk radiostilte uit vrees voor controversie bij hun achterbannen.

    Reactie door Haq — maandag 9 juli 2007 @ 23.17 uur

  47. Ik kan me overigens ook nog herinneren dat Jezus het zwaard kwam brengen en niet de zo gehoopte vrede.

    Hebben we daarom dit nieuwe kabinet? Gaan ze hun zwaard nog brengen? Of misschien ook wel gebruiken….

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 23.24 uur

  48. @ alle ‘zijlijn zionisten’
    Probeer eens je schutting 10 cm op de grond van je buurman te plaatsen en kijk eens wat er gebeurt in ons tolerante kikkerlandje.
    sjhit je mag blij zijn als het bij de rijdenderechter blijft!

    Reactie door daver — maandag 9 juli 2007 @ 23.35 uur

  49. Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 23.24:

    Goedenavond:
    Het staat me tegen om met duidelijk onwetende cynici in discussie te gaan, maar als je “het boekje” (in feite meerdere boekEN) er bij haalt moet je niet de lezers hier op een dwaalspoor brengen, daarom hier uit de z.g. “Staten”vertaling van de bijbel: “In den beginne schiep GOD (!!) den hemel en de aarde”.

    Overigens: andere vertalingen verschillen hiervan niet WEZENLIJK, dus waar je die ONZIN van jou vandaan hebt…?
    Misschien in de war vanwege het feit dat in de bijbel op diverse plaatsen van “goden” wordt gesproken (ja, als het gaat over de goden van de niet in GOD-gelovers, maar…. dat veronderstelt al dat je je echt hebt verdiept en dat blijkt nu juist helemaal niet.

    Hier laat ik het maar bij.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 9 juli 2007 @ 23.48 uur

  50. Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 23.24:

    Toch nog dit:
    Je citeert Jezus zonder Hem kennelijk te begrijpen, want:
    WAT GEBEURT er denk je, als je de christelijke principes van liefde, EERLIJK DELEN, zachtmoedigheid, tolerantie en vooral “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” in de VERWENDE westerse wereld zou willen toepassen (kijk ALLEEN maar eens naar het partijprogramma van de VVD)….??

    DAT zou pas een ECHTE REVOLUTIE betekenen die door de behoudzuchtigen met…..het”zwaard” zou worden bestreden, omdat er dan een duidelijke scheidsmuur is tussen de “revolutionairen” en de “behoudzuchtigen”!!
    Dat “zwaard” gebruiken ze al voor VEEL MINDER…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 0.04 uur

  51. @ Harrieke

    Ik als onwetende kan je garanderen dat ik de eerste zin uit Genesis meer dan juist geciteerd heb. Een letterlijke studiebijbel kan je uitkomst bieden. In de bijbel wordt God met diverse namen aangeduid (niet de onjuiste vertaling uiteraard), als eerste Elohim (Goden) en later JVH (Jahwe – Jahve) een oude vulkaangod uit het aangrenzende gebied.

    Ik durf hierover wel zeker te zijn na meer dan twintig jaar bijbelstudie.

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 0.12 uur

  52. Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 0.12:

    Misschien is op jou van toepassing (immers, al 20 (!!) jaar bijbelSTUDIE) wat in de 2e brief aan Timotheus wordt gezegd, n.l. dat zij “immer LEREN, maar nimmer meer tot de KENNIS der waarheid komen…”?

    Simpel gezegd: Theologiestudie is geen grotere garantie voor het BEGRIJPEN van Gods woord dan een NEDERIG en zich voor Hem openstellend(e) geest en hart.

    Diezelfde brief bevat trouwens veel behartenswaardigs (juist ook in verband met jouw cynisme!!) over de daar genoemde z.g. “laatste dagen…”.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 0.35 uur

  53. Onlangs werd de Chinese muur tot een van de 7 nieuwe wereldwonderen gekozen, ook deze muur was bedoeld om de barbaren buiten te houden.

    Reactie door Maarten — dinsdag 10 juli 2007 @ 2.18 uur

  54. @ Harrieke

    Begrip is gelegen in een letterlijke intepretatie en niet in een fictieve opvatting er van. Overigens heb ik in mijn religieuze tijd de brieven van Paulus nooit al te serieus genomen. Daar zal ik nu ook niet mee beginnen.

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 2.25 uur

  55. Buiten dat: als ze in het nieuwe testament niet eens de juiste naam van de messias kunnen schrijven dan is er al veel mis. Het is niet Jezus maar Yeshua oftewel Joshua. Indertijd is deze naam gebruikt (Vanaf de King James versie) om het niet te verwarren met de oudtestamentische variant. Maar als bijbelkenner weet je dat Yeshua profetisch een andere naam zou moeten hebben….

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 2.31 uur

  56. Jan Pruimboom — maandag 9 juli 2007 @ 21.04:

    Ga je gang: er is genoeg “letterlijks” te interpreteren in de H. schrift: o.a bij die door jou vermaledijde Paulus die zeer het lezen en BEGRIJPEN waard is.

    En, “bestuderen” de meeste “studenten” de H. schrift eigenlijk niet met de HEIMELIJKE wens om daarin hun ONGELOOF BEVESTIGD te zien?!

    Ze zijn dan wel heel vreemd bezig: leren voor banketbakker om eindelijk eens UITVOERIG, goed beslagen ten ijs komend en “onweerlegbaar” te kunnen “aantonen” dat gebak maar verfoeilijk en ongezond is, ondertussen blind zijnde voor de winkel VOL KLANTEN die BEWIJSBAAR genieten en niet meer zonder willen….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 2.38 uur

  57. @53
    Ben ik niet met je eens Jan Pruimboom.
    Begrip ligt m.i. niet besloten in letterlijke interpretatie maar in herkennen..Aha…
    Begrip ligt zeker niet besloten in een letterlijke interpretatie. Herkennen valt ook in 20 jaar niet te leren.
    Hier vanuit in deze redenerend: 20 jaar lang je weg weten en eenmaal op eigen benen tóch nog struikelen over wat je niet kent, omdat het zo botst met wat men je wilde leren dat men je dat maar niet heeft geleerd.
    Het geleerde, het aangeleerde is geen begríp. Begríp is eerder het overstijgen van naïviteit en verwerpen van het omhelzen van dogma. Bovendien en daarenboven is taal slechts medium welke ook weer tijdsgebonden interpretaties in zich draagt.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 10 juli 2007 @ 3.40 uur

  58. @ Wattenstaafje

    Ik moet erkennen dat dat wat kort door de bocht was. Ik herken mijn opvatting wel in wat je zegt. Ik zal trachten te nuanceren.

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 3.51 uur

  59. Haras,
    met theologie kom je er nooit uit.
    Waarheid en ethiek moet je uit je zelf halen. Dat is het erge van geloven: een hogere macht laten buikspreken om je eigen verantwoordelijkheid te ontkennen.

    Reactie door nico — dinsdag 10 juli 2007 @ 6.44 uur

  60. Misschien dat de Joden daar niet horen maar dan horen de moslims ook niet in al hun veroverde gebieden, de blanken niet in Australië en Amerika enz. enz. Moeten we daar nu strijd voor gaan voeren? Dat zou pas neer komen op massavernietiging.

    Reactie door nico — dinsdag 10 juli 2007 @ 6.58 uur

  61. Altijd mooi om te zien hoe iemand met betrekkelijk weinig middelen heel effectief de idiotie van dergelijke projecten kan weergeven.
    Het doet me een beetje denken aan Yann Arthus Bertrand.
    De muur is olie op het vuur maar Israel kan zich even veilig wanen. Helaas is zoiets op termijn onhoudbaar…… de basis zal toch moeten zijn om recht te doen aan de Palestijnen en hen een levensvatbaar bestaan te bieden. Als een partij niets meer te verliezen heeft blijft het gevaarlijk al. Daar helpt zo’n muur echt niet tegen.

    Reactie door apollo — dinsdag 10 juli 2007 @ 11.20 uur

  62. “Het Beloofde Land/Het Beróófde Land”..!!

    Heb onlangs dit boekje met aandacht vlot door zitten lezen. Ja zo’n boekje/rapport geeft toch ook weer schrik,je komt weer meer te weten..:
    Wát is het Palestijnse Volk Onderdrukt..,vooral ná de Tweede Wereldoorlog!! Héél de wereld nam het op voor de Joden en heeft zo óntzettend veel Fouten gemaakt,dmv: Humane Overtredingen;richting de Palestijnen..!!

    Het Midden-Oosten Probleem,zie ik als “het werk” v.Satan/de Duivel.
    Hecht nog veel waarde a.d.Bijbel,er wordt hier trouwens gesproken over één God.
    *Genesis 1:1 “In den beginne schiep God den hemel en de aarde”..dit even ter herinnering voor Jan Pruimboom!!*
    Onder de verschillende culturen heeft deze Geest een naam..: Allah-God-Jahweh-Jehovah,ect.
    Tja,zo krijgen we verbasteringen v.h. geloof en gaan velen denken dat er meerdere “Heilige Geesten” zijn!!
    Deze verbasteringen zorgen eveneens voor ellende: *politieke onenigheid & oorlogen*
    We moeten maar zo denken: “Komt tijd,komt raad”..Het Midden-Oosten Probleem zal ècht nog enige tijd voortduren..De Muur wèkt inderdaad nóg meer HAAT.
    The States,zouden eens flink op de vingers getikt moeten worden,incl.Israël..!!

    Reactie door Anneke — dinsdag 10 juli 2007 @ 13.25 uur

  63. De meeste mensen op aarde hebben weinig meer te verliezen dan hun leven.
    Door normaal samen te werken had het een prachtig gebied kunnen zijn.
    Door haat en nationalistisch geweld is het een rampgebied zoals er zo velen op de wereld zijn.

    Reactie door nico — dinsdag 10 juli 2007 @ 14.02 uur

  64. Wat vind ik het toch altijd weer goedkoop om bij een discussie als deze God er weer bij te halen.
    Het is blijkbaar ook een moeten als je links georienteerd bent om tegen Israël te zijn. Dan te bedenken dat het Palestijnse volk in de basis door de Arabieren in de steek zijn gelaten. Het Palestijnse volk heeft bestaan uit stammen met aan het hoofd krijgsheren. In de begintijd konden de gewone Palestijnen kiezen voor een normaal leven in Israël, maar als zij die keuze maakten, werden ze in de rug geschoten door de krijgsheren. Die krijgsheren vormen nu de Hamas. Ik wil niet spreken van terroristen, want wat is een terrorist. Wel wil ik beweren dat de hele Palestijns/Israëlische kwestie berust op leugens. Het gewone Palestijnse volk is inderdaad te betreuren en vooral omdat zij onder de knoet zitten van hun oude krijgsheren die elke onderhandeling frustreren. Als SP’er heb ik dan ook helemaal niets op met het standpunt dat hier wordt verkocht.

    Reactie door Gerard Lettinck — dinsdag 10 juli 2007 @ 14.18 uur

  65. En ik maar denken de het gros van de Sp-(st)ers vrijdenkers zijn. Maar nee hoor! De discussie wordt gevoerd door orthodoxe christenen, zionistische joden en mensen die geen oog hebben voor het leed dat wordt geleden door de gewone hardwerkende mensen in die gebieden. Het eigen gelijk staat bij hen nog steeds voorop. Al ruim twee duizend jaar lang worden er medemensen vermoord voor het gewin van zieltjes. Zien jullie dat dan niet in?

    Reactie door Harry Scheltema — dinsdag 10 juli 2007 @ 14.54 uur

  66. … alleen de vogels vliegen van oost naar west … klinkt bekend!

    Reactie door Brombeer — dinsdag 10 juli 2007 @ 15.43 uur

  67. Met een muur kan je zelfmoord-aanslagen niet weren !

    Reactie door Fred — dinsdag 10 juli 2007 @ 17.06 uur

  68. Gerard Lettinck — dinsdag 10 juli 2007 @ 14.18:

    Zo, dat vind jij “goedkoop”, daarmee mijn reagerende energie en mijn reacties geringschattend terzijde schuivend?
    Natuurlijk mag kritiek, maar dan wel INHOUDELIJK!!!

    En, waaruit bestaat de “diepzinnigheid” van deze -jouw- bijdrage dan? (“krijgsheren” in Palestina?? terwijl er geboekstaafde betere duidingen zijn dan jouw “verhaal”).

    Want, wees eens eerlijk, denk je dat het GEMAKKELIJK is om lieden als jij te overtuigen, daar moet je echt over nadenken om je er niet met een “Jantje van Leiden” (sowieso al niet mijn stijl!) van af te maken.

    Bovendien, ik heb al meermalen als CHRISTEN hier op dit weblog FELLE, geemotioneerde kritiek op Israel geuit, want ik schaar me niet in de rijen van de NEPchristenen van het cda, of -nog veel erger- de FASCISTO”christenen” van Bush

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 17.55 uur

  69. @ Jaap (10):

    Daarmee erken je dus, dat dit echt onzin is:
    “De Palestijnen zouden een aanbod kunnen krijgen om zich te vestigen in bijvoorbeeld Australië, Zweden, Turkije of Canada en kunnen daarbij personlijke begeleiding en een redelijke verhuisvergoeding krijgen.”

    Gelukkig maar, want zoals Haq (in nr. 4) al heeft opgemerkt: het is logischer de bezetters, de Israëli’s, zo’n aanbod te doen.

    @ Dr Wolffenstein (14):

    Nee, natuurlijk, dat is waar, als het gaat om de naleving van de mensenrechten moeten we bij de Amerikanen zijn! Guantanamo Bay en de geheime CIA-kampen zijn schitterende voorbeelden, toch? En omdat de Amerikanen en Israëli’s twee handen op één buik zijn, straalt deze alles verlichtende zon ook af op de laatstgenoemden. Ze brengen niets dan zegen in de Westelijke Jordaanoever en Gaza…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 10 juli 2007 @ 19.03 uur

  70. @ Anneke

    Overbodig om nog eens te melden. De correcte vertaling uit de brontekst is de mijne. Deze is overigens ook zo letterlijk overgenomen in de studiebijbel van het CvB. Overigens is er wel meer opzettelijk verkeerd vertaald om de illusie in stand te houden.

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 19.53 uur

  71. Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 19.53:

    Ach ik gun verstokte atheisten ook hun illusie, zeker na meer dan 20 (!!!) jaar bijbelstudie.

    Over “wetenschap” gesproken: ik moet nu inneens denken aan al die door verbeten feministes toegejuichte en (uitgevoerde!!) onderzoeken (Sociale onderzoeken natuurlijk, dat bekt en “draait” lekker, valt daar ook veel minder op!) waarin STEEVAST mannen op tal van gebieden “minder” kunnen dan vrouwen….

    Bij tijd en wijlen hoor je weer eens over zulke “wetenschappelijke” conclusies, en ik denk dan “daar gaan we weer, ze zijn er nog….”

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 21.12 uur

  72. Omdat deze discussie toch al uit de hand gelopen is, nog even het volgende, waardoor verongelijkte Christenen, (overigens met excuus) nog wat meer op het Verkeerde Been kunnen worden geze:

    Volgens Joodse geschriften was de echte vader van Jezus niet de Heilige Geest, die tot nu toe, nog altijd tussen de benen van maagden rondwaart.

    Maar de Vader van Jezus zou volgens die geschriften, een zekere Panderha zijn.

    Die man was een Syrier en ex legoionair in het leger van de Keizer. Daarnaast was hij ook nog goochelaar en ilusionist. Hij was tevens een avonturier en een oplichter. Eigenlijk gewoon “een handige jongen.”

    De vermoedelijke vader van Jezus, zou ook Koning Herodes kunnen zijn geweest. Die kan een onwettige relatie hebben gehad, met zijn Moeder Maria.

    Zij was verwant aan Koning Herodes.
    Die had de gewoonte ongewenste kinderen en familieleden te laten vermoorden.

    Het Kind dat uit hun mogelijk gedwongen relatie voortkwam, kon als andere onwettige of principieel ongewenste nakomelingen van Herodes, een bedreiging vormen voor de erfopvolgig van zijn lievelingszoon Aecheleus.

    Jezus het kind van Maria, zou die opvolging in gevaar kunnen brengen. Door zijn geboorte kon een koningskwestie ontstaan.

    Om die de kop in te drukken, wilde Herodes Jezus (ook) laten vermoorden.

    Panderha was de “engel” die zijn ouders (met wie hij bevriend was) waarschuwde en hen met zich meenam naar Egypte.

    Zijn kennis droeg hij daarna over aan Jezus. En in Egypte en later in andere landen waar Jezus rondzwierf, tot hij bijna dertig jaar oud was, deed Jezus kennis op die hem van pas kwam, toen hij in Israel rondtrok als prediker.

    De Boodschap, die hij bracht is heel anders dan de Kerk aan de mensen leert. Toch zijn er van zijn oorspronkelijk boodschap uit hun verband gerukte fragmenten overgebleven.

    Wie daarnaar wil zoeken, kan ze vinden.

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras. — dinsdag 10 juli 2007 @ 21.49 uur

  73. Sinds de schutting er staat, op sommige plaatsen inderdaad een muur, is het aantal aanslagen in Israel drastisch verminderd. Deze schutting heeft dus levens gered in tegenstelling tot het beleid van veel landen waar de rechters uit het vredespaleis vandaan komen, waar vaak nog slavernij heerst. Het britse mandaatsgebied is indertijd in tweëen gedeeld. Het gebied ten oosten van de rivier de Jordaan ging naar de Arabieren, dat ten westen naar de Joden. Omdat de Arabieren de Joden geen eigen staat gunnen, althans niet in het Midden Oosten, wordt elke joodse aanspraak aangevochten. Vanwege de olie is het westen daar steeds in meegegaan. Dat is de kern van het probleem.

    Reactie door Herman Degenhart — dinsdag 10 juli 2007 @ 23.07 uur

  74. @ Harrieke

    Een leuk woord atheïst maar ik kan er vrij weinig mee. Ik noem mezelf gewoon realist. Dat deze religie overgebleven is uit tijden dat men nog dacht dat een droom een visioen was, en men krampachtig zocht naar verklaringen van dingen die men niet kon begrijpen is mij een raadsel.
    Maar het zal uiteindelijk ook wel verdwijnen als voetnoot in de wereldhistorie.
    Alleen jammer voor degenen die moeten ontdekken dat er na hun laatste levensadem echt niets meer is dan niets.

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 23.14 uur

  75. Jan Pruimboom — dinsdag 10 juli 2007 @ 23.14:

    Alleen jammer voor degenen die moeten ontdekken dat er na hun laatste levensadem echt niets meer is dan niets.

    Maar….dan is er immers LEVEN NA…..?!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 10 juli 2007 @ 23.41 uur

  76. @ Harrieke

    Da’s een mooie fata morgana en de laatste illusie. Een troost is wel dat het een teleurstelling is die men nooit zal hoeven te verwerken.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 11 juli 2007 @ 0.10 uur

  77. En je moet maar zo denken Harrieke:

    Als jij gelijkt hebt kan ik alleen maar winnen. Heb ik gelijk dan heb jij heel wat te verliezen.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 11 juli 2007 @ 0.14 uur

  78. Beste mensen, er is maar een goede muur en die is van Pink Floyd “The Wall”.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 11 juli 2007 @ 0.49 uur

  79. Jan Pruimboom— woensdag 11 juli 2007 @ 0.14:

    Op de allereerste plaats DENK ik zo niet en op de tweede plaats:

    ALS jij gelijk ZOU hebben, VERLIEZEN we BEIDEN EVEN VEEL, n.l. ons LEVEN en… EEUWIG leven!
    (Dus: wat doet een verstandige en opportunistische “gokker” dan…?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 11 juli 2007 @ 0.50 uur

  80. “Het Beloofde Land – Het Beróófde Land”

    Wat een discussie’s..Jan Pruimboom wil tóch persé gelijk hebben,”corrigeert” om de haverklap mensen * want hij heeft gelijk *
    En zo blijven we in deze wereld maar doorgaan,elkaar onderuit gooien!! Mensen kunnen elkaar niet in hun eigen waarden houden = Onmogelijk, allang bewezen.
    Dit discussiepunt op zich is al een soort van KLAAGMUUR geworden..”Komisch”.

    Blijf bij m’n standpunt:
    Amerika & Israël zouden door de wereld eens flink op de fikken getikt moeten worden..!!
    “The States” zijn te lang gezien als het zgn. *Beloofde Land..de Nieuwe Wereld..het Aardse Paradijs*
    Wat is dit fout geweest en nu zitten we met de “gebakken peren”

    Reactie door Anneke — woensdag 11 juli 2007 @ 12.21 uur

  81. Harry scheltema, het is in ieder geval wel duidelijk dat de mens die denkt de waarheid in pacht te hebben en dit de ander wil opdringen zichzelf tekort doet en zou moeten kijken naar dat wat hij/zij nog niet weet. Aangezien niemand alles kan weten…

    Reactie door cynthia — woensdag 11 juli 2007 @ 12.47 uur

  82. Goed joh, de betrokkenheid van de SP.

    Makkelijk hoor via het web je verontwaardiging uiten. Maar waar was de SP in de discussie rond het visum voor de democratisch gekozen premier van de Palestijnen? Waar was de SP toen Abbas met behulp van Israel en het Westen een coupe d’etat pleegde en het democratisch gekozen bestuur aan de kant schoof? En waar is de SP tijdens het huidige bezoek van Kamerleden aan de Palestijnse gebieden?

    Volgens de Volkskrant heeft de SP ingestemd met de afspraak om zelfs op individuele basis geen gesprekken aan te gaan met de democratisch gekozen vertegenwoordigers van de grootste politieke partij binnen de Palestijnse gebieden. Ondertussen praat men wel met de coupeplegers.

    Als het gaat om buitenlands beleid en dan vooral wanneer dat gerelateerd is aan de zgn. oorlog tegen het terrorisme biedt de SP eigenlijk geen enkel alternatief meer. De partij heeft hier en daar kritiek, plaats af en toe eens een kanttekening maar van een daadwerkelijk afwijzing van de reaal-politiek van het Westen en de inname van daadwerkelijk andere standpunten wil het maar niet komen.

    Bang stemmen te verliezen met een radicaal ander antwoord op de huidige ontwikkelingen?

    Reactie door Faaz — woensdag 11 juli 2007 @ 12.52 uur

  83. Een echte KLAAGMUUR !

    Reactie door Fred — woensdag 11 juli 2007 @ 17.26 uur

  84. @82 Faaz

    Als je de Volkskrant net zo goed leest als de informatie op deze site? De standpunten van SP en opinie’s inzake buitenlands beleid, waarvan alle actualiteiten op het weblog van Harrie van Bommel te vinden zijn, inclusief een dagboek van zijn huidige reis naar het Midden0osten. Tja……..’t is ook niet makkelijk.

    Reactie door Elsemie — woensdag 11 juli 2007 @ 19.54 uur

  85. @ Faaz (82):

    Inderdaad mag de SP zich wel eens duidelijker over het e.e.a. uitlaten, hoewel Harry van Bommel en Anja Meulenbelt regelmatig heldere uitspraken doen.
    Die kennelijk bindende afspraak om niet afzonderlijk met Hamas-vertegenwoordigers te praten heeft mij ook nogal verbaasd. Daarmee hadden de leden van SP en GL het dan ook moeilijk, volgens de Volkskrant vandaag.

    Het is wel verbijsterend dat de Tweede Kamerleden in de commissie buitenland van de PvdA en het CDA wél met eigen ogen constateren, dat Hebron gewoon is geannexeerd door de Israëli’s en er sprake is van een apartheidssituatie, maar het toch NIET nodig vinden Israël daarop aan te spreken! Dat moet vanuit Israël zélf gebeuren, vinden ze. Zo lust ik er nog wel een paar! In dezelfde lijn doorgeredeneerd had NOOIT iets gezegd moeten worden over de oorlogvoering in Zuid-Oost-Azië, de dictaturen in Zuid-Europa en Zuid-Amerika, de Apartheid in Zuid-Afrika, enz. enz. Het getuigt van een niet te overtreffen onnozelheid en vooringenomenheid, welke de huidige situatie juist laten continueren.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 11 juli 2007 @ 20.22 uur

  86. Faaz je hebt volkomen gelijk. Ook de SP uit zich niet inzake deze kwestie. Men houdt zich liever op de vlakte. Misschien maken we het nog mee dat een landelijk bekendstaande Sp-(st)er zijn of haar nek durft uit te steken. Een dergelijke actie gaat geheid stemmen kosten, want 60 jaar hersenspoeling heeft zijn werk gedaan. Bovendien is de pro Israel lobby goed vertegenwoordigd in alle politieke stromingen en krijg je derhalve de strontwagen over je heen.

    Reactie door Harry Scheltema — woensdag 11 juli 2007 @ 21.00 uur

  87. Conclusie: binnen de SP wordt er zeer verschillend over gedacht dus svp. geen eenzijdig standpunt innemen anders wordt het een splijtzwam.
    We zijn voor de mensenrechten in alle landen en tegen superioriteit denken van moslims, christenen, joden turken, chinezen en wie dan ook.

    Reactie door nico — donderdag 12 juli 2007 @ 8.06 uur

  88. “Het Beloofde Land – Het Beróófde Land”

    Ja,we zijn voor mensenrechten in alle delen v.d.wereld!! Maar helaas is dit vaak voor de show,op papier.
    De Tweede Wereldoorlog was voorbij en het Joodse Volk had rècht op een Eigen Land..!!
    Maar het inheemse volk..had/heeft ook zo z’n rechten!!~!!
    Waar Zijn Deze Rechten eigenlijk gebleven;na 1948..??
    “Och,hun rechten zijn met de Noorderzon vertrokken..hebben ze zelf verspeeld”; is de mening v. vele Westerlingen!!
    Zeker vanaf 1967 werden de Palestijnen steeds negatiever in beeld gebracht..Arafat,de wereld werd bang van hem gemaakt..door Israël en het Westen!!
    Dit werd gedaan om het méér & méér in beslag nemen v. extra grond,door Israël..Goed te keuren.
    Israël werd blijkbaar te gul en wilde meer Land en de Palestijnen werden gewoon in een hoekje gedrukt..!!

    Heb respect voor mensen,als (oud premier)dhr. D.van Agt,die zijn gaan inzien dat het Westen decennia lang onjuist heeft gehandeld.
    De definitieve Oplossing/Verlossing zal nog wel even op zich laten wachten..

    Reactie door Anneke — donderdag 12 juli 2007 @ 11.11 uur

  89. @68 Harrieke

    Ja, Harrie, ik vind dat goedkoop. Dat heeft niets te maken met wel of geen christen zijn. In die zin weet je niet eens waar ik sta. Ik begrijp al helemaal jouw venijn niet als het gaat om de (on)mogelijkheid mij te overtuigen. Ik heb de indruk dat je met een vooroordeel worstelt. Je schrijft al eerder als CHRISTEN te hebben gereageerd. Je noemt anderen NEP-christenen, dus mag ik aannemen dat jij jezelf een ECHTE-christen vindt? Probeer dan eens een ECHTE-christelijke toon in je reacties te laten doorklinken. Zo heb ik weinig behoefte aan discussie.

    Reactie door Gerard Lettinck — donderdag 12 juli 2007 @ 12.53 uur

  90. @88 Anneke

    En zo was het, er was eens een land dat heette Palestina, dat werd bewoond door diverse volkeren w.o. Joden en Christenen en Moslims en nog wat. Voor al de ellende in het middenoosten is het westen verantwoordelijk en niet de Moslims.
    De Moslims zijn het nieuwe vijandsbeeld geworden bedacht door de USA na de val van de Berlijnse muur, nu is het wachten op de val van de Israëlische muur, wanneer? met st-Jutmus.

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 12 juli 2007 @ 13.15 uur

  91. Het had niet veel geschild of met kernbommen was het Berlijnse conflict afgelopen en dan was de hele wereld een holocaust geworden.
    Wanneer leren we dat primitieve nu eens af?

    Reactie door gerrit schipper — donderdag 12 juli 2007 @ 15.44 uur

  92. d’olle Henk, goed gesproken. De Amerikanen hebben de wapenverkoop nodig om het hoofd boven water te houden. Ze zijn meesters in het bedenken van een vijand en wij domme Europeanen zijn daar in meegegaan. Neem nu de NAVO. Die is opgericht om de Russische stoomwals tegen te houden. Welke stoomwals? De soldaten die Berlijn bereikten liepen op hun laatste benen en achter hun rug lagen 28 miljoen gedode landgenoten. Om nog maar te zwijgen over de gewonden en de vernielingen van stad en land. En nog iets om niet te vergeten: de Amerikanen beschikten toen al over atoombommen en de Russen niet. Om indruk op de Russen te maken zijn twee atoombommen op het reeds verslagen Japan geworpen. Er werd namelijk al geruime tijd gesproken over een eervolle overgave. Die gesprekken vonden plaats in Moskou. Maar zowel de Russen als de Amerikanen waren nog niet toe aan vrede. Het landje pik was nog in volle gang. Het resultaat: een slordige 350.000 extra doden. Tel daar de ruim 100.000 doden bij op die omkwamen in de vlammenzee van Tokyo. Sinds de Amerikaanse burgeroorlog zijn de Amerikanen bezig met oorlog voeren. Iets om eens bij stil te staan.

    Reactie door Harry Scheltema — donderdag 12 juli 2007 @ 16.17 uur

  93. De USA BV staat voor 290 miljard dollar in het rood ( overheid ) !Kleine begroting-overschrijding .
    Valt hier dan nog mee : groot deel de uitleningen van het ABP fonds worden door de overheid opgeslokt .

    Reactie door Fred — donderdag 12 juli 2007 @ 19.07 uur

  94. Probleem is dat het Westen en Amerikanen menen te denken dat de Ärabieren “dom zijn en zoals in het verleden laten oorringen : die tijd is echt voorbij !

    Reactie door Fred — donderdag 12 juli 2007 @ 19.11 uur

  95. Ja hoor DrWolffenstein, de hele wereld is gek, behalve Israël en de VS. Mandela is gek, de Dalai Lama is gek, Kofi Annan is gek, en Bush en Netanyahu zijn wijs en rechtvaardig.

    De muur wordt vooral toegejuichd door de rekruteerders van de radikaalste groepen. We kunnen daarom helaas vooral Hamas en de Islamitische Jihad feliciteren met deze ‘verjaardag’.

    Reactie door Johan — donderdag 12 juli 2007 @ 20.41 uur

  96. Harry, de VS wilden eerst helemaal niet meedoen tegen Hitler maar werden door Japan gedwongen. Dat koste veel Amerikanen het leven. Daarna hadden de VS het idee dat het communisme een wereldbedreiging was, niet verwonderlijk met een leider als Stalin. Overigens, het idee van het ijzeren gordijn kwam van Churchil.

    Reactie door nico — donderdag 12 juli 2007 @ 20.42 uur

  97. Nico 96 Je hebt gedeeltelijk gelijk. Gedeeltelijk! Roosevelt en de fabrikanten wilden al eerder meedoen, maar het gewone volk was tegen. De Japanse aanval op Hawai had trouwens gemakkelijk voorkomen kunnen worden, want de Japanse marinecodes waren al eerder gebroken. Wat achter bleef op Hawai waren verouderde slagschepen, de vliegdekschepen waren toevallig buitengaats en dus onbereikbaar voor de Japanse luchtvloot. De vergelijking met 9-11 is opmerkelijk. Dan het ijzeren gordijn. Dr Goebels is de bedenker van die naam. Het ijzeren gordijn had in zijn belevenis achter de Oeral moeten staan. Churchill was al in 1917 actief bezig om de jonge sovjet staat te bestrijden. In 1921 werd hij gedwongen om te stoppen met oorlog voeren omdat de soldaten, uit veertien landen, eindelijk wel eens naar huis wilden. In 1945 begon de oorlogshitser waarmee hij in 1921 was gestopt. Wist je trouwens dat de Amerikanen de omwenteling in Rusland toejuichten. Ze waren blij dat onderdrukkende tsarenregiem was verdreven. Amerikanse fabrikanten opende fabrieken in de Sovjet Unie en de Amerikaanse regering zond kleding en voedsel. De vergelijking met de Amerikaanse belangstelling voor Irak en Iran is opmerkelijk. Eerst iets opbouwen en als de poppetjes hun eigen gang slaat de USA genadeloos toe. Tja de geschiedenis zit iets ingewikkelder in elkaar dan de meeste mensen denken te weten. Ik bestudeer de geschiedenis vanaf 1900 al sinds 1956. Toen weigerde ik als dienstplichtig huzaar de wapenen op te nemen.

    Reactie door Harry Scheltema — donderdag 12 juli 2007 @ 22.52 uur

  98. Gerard Lettinck — donderdag 12 juli 2007 @ 12.53:

    Goedenavond,

    Ik moet ruiterlijk toegeven dat je, voor wat betreft het verwijt van mijn christenzijn gelijk hebt:
    ik bespeur nu (niet voor de eerste keer!!), terwijl ik dat eigenlijk al heel lang heel goed weet, dat ik met de beste bedoelingen -in mijn gedrevenheid- anderen soms eigenlijk te liefdeloos en te hard aanpak: in die zin voel ik me nu wat beschaamd dat ik dan zo van leer kan trekken…

    Weet je, ik had de afgelopen week al eens een vervelend gevoel dat ik te hard te keer ging, maar redeneerde dat dan weg met gedachten als: “soms moet je het er goed inpeperen”. (En misschien, en daarvoor schaam ik me ook wel wat, “SCORINGSDRANG”!)
    En, je hebt gelijk, dat IS eigenlijk niet zoals het een goed christen betaamt.

    Als verklaring -zonder dat die meteen een “goedkope” verontschuldiging moet zijn- moge dienen dat ik de pakweg afgelopen weken hier nog “al tekeer” ben gegaan, gezien de hoeveelheid van mijn reacties, kennelijk hebben die dan, ook gezien de vaak emotionele geladenheid van de aangedragen onderwerpen, een welhaast “opzwepend” effect, zeker op types als ik, (lichtgeraakt soms!)

    Ik had dat, denk ik, nodig om wat los te komen van emotioneel en lichamelijk vervelende dingen waarmeee ik de laatste tijd geconfronteerd wordt, bij mij leidde dat er de afgelopen weken toe dat ik mij bijna “vastbeet” in dit weblog.

    Ik hoop echter ook dat -als ik soms weer eens, terecht-! het overduidelijk ONCHRISTELIJKE gehalte van veel zich christenen noemenden bekritiseer, het relativerend besef ook weer sterk genoeg is dat NIEMAND zelfgenoegzaam achterover kan leunen en zich op de borst kan kloppen met het gevoel dat hij/zij de maatstaf kan zijn waaraan anderen moeten worden afgemeten.

    Mijn welgemeende excuus!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 12 juli 2007 @ 23.07 uur

  99. @98 Harrie V.

    Nou Harrie, zo hoef je nou ook weer niet in te binden hoor. Je weet dat mensen veelal, als zaken hen niet zint, met dit middel komen. Dan worden christenen gepakt op hun christen zijn. Maar in feite betekent dit dat de ander je wil verzwakken en dat zijzelf overtuigd zijn van hun gelijk.
    Overigens, dat laatste is ook een goede zaak en zo kan over en weer geargumenteerd worden. Maar is het nodig om je helemaal uit te leveren, terwijl je reacties gewoon getuigen van verve, inzicht en rechtdoen aan de waarheid?
    En daarbij: ook Christus reageerde met hartstocht! Ja natuurlijk!!
    Mensen die Hem vaak kil onder de loep nemen zullen Hem zonder HART niet vinden. Juist het geloof is een kwestie van Hart tot hart(en).
    Het ‘ONS’ in Genesis wijst niet op meer goden. Maar op God bestaande uit Vader, Zoon en heilige Geest. De heilige Drie-Eenheid.
    En zo schiep God de hemelen en de aarde!
    Hiermee refereer ik aan de reactie van Jan Pruimboom.

    Dag Harrie, ik hoop dat het goed met je gaat? Geen ziekte hopelijk? Enfin, ik wens je heel veel sterkte toe.
    Lieve groet!

    Reactie door Gloria — vrijdag 13 juli 2007 @ 0.26 uur

  100. Nog even dit.
    Wat ik niet begrijp is dat gedweep met de internationale socialisten/fundamentalisten.
    Als landsgrenzen niet belangrijk zijn waarom de joden dat niet gegund, het zijn ook semieten.
    En verder, grote socialisten waren vaak joden. Inderdaad, de bijbel zegt dat de Joden het uitverkoren volk zijn, maar daar zijn veel joden helemaal niet gelukkig mee. Uitverkoren tot vervolgingen. Ken uw geschiedenis!
    Islamieten kennen, net als de RK kerk, een geschiedenis van verovering/moord en onderdrukking. Dat kun je van Joden niet zeggen.

    Reactie door nico — vrijdag 13 juli 2007 @ 9.34 uur

  101. Harry, jouw analyse heb ik wel eens gehoord maar is weinig bekend. Je bedoelt dat Hawaï en 9-11 uitgelokt zijn? Weet je zeker dat er onbruikbaar materiaal door Japanners verwoest is en van 9-11 kun je dat toch niet zeggen.
    Zo kun je ook stellen dat de moord op Pim is uitgelokt. Moeilijk te bewijzen denk ik.

    Reactie door nico — vrijdag 13 juli 2007 @ 10.14 uur

  102. Nico, even heel cru ..maar waren het niet altijd al de joden die het grote geld in handen hadden? Dit omdat ze goed zijn in handel drijven ( zonder te generaliseren) en is juist rijkdom niet een onderdrukkingsmiddel? Wordt het niet tijd om te delen?

    Reactie door cynthia — vrijdag 13 juli 2007 @ 12.11 uur

  103. @90 = d’olle Henk,

    In het geschreven stukje @88,heb ik de Moslims totaal NIET verantwoordelijk gezet,ivm. de Midden-Oosten Misère!!
    Maar: Het Westen & Israël.
    Arafat;de wereld werd bewust bang van hem gemaakt,dóór dít Westen!!
    Kan me ook nog herinneren dat dit “stukje grond”in het Midden-Oosten;PALESTINA heette.
    De “Inheemse bevolking” inderdaad een mengeling was v. verschillende Culturen/Godsdiensten.

    Je visie betr.”The-States”,daar ben ik het HELEMAAL MEE eens..Dit werelddeel heeft wéér een nieuwe vijand gecreëerd = De Moslims.
    Zelf heb ik Amerika & ‘partners’ hiervoor ook aangewezen..Zie: @62&80 en indirect:@88.

    Reactie door Anneke — vrijdag 13 juli 2007 @ 12.47 uur

  104. Gloria — vrijdag 13 juli 2007 @ 0.26:

    Goedemiddag allemaal!

    Beste Gloria,

    Hartelijk dank voor de hartverwarmende reactie.

    Goede vrienden van me worden zwaar beproefd met een ernstige ziekte, welke eveneens weer eens toeslaat in mijn familie, je voelt je dan zo machteloos en zou letterlijk wonderen willen verrichten om vooral die jeugdige vrienden van me te troosten en blij te maken.

    Voor wat mijzelf betreft: waarschijnlijk als gevolg van leeftijd (ik ben 60), heb ik de laatste tijd nogal eens last van z.g. “lage rugklachten” die bij mij ook gepaard gaan met (weliswaar te verdragen) pijn in mijn linker dijbeen.
    Normaliter redeneer je dan, “daar valt mee te leven”, maar het is, denk ik, meer de angst dat dat het begin van erger ongemak is: zou het blijven zoals het nu is, dan ben ik daar dik tevreden mee.
    Het heeft er in ieder geval al toe geleid dat ik wat zwaarder werk steeds maar uitstel, bang als ik ben dat dat het zo “in mijn rug schiet” dat ik een of meer dagen behoorlijk last heb.
    Maar ja, ik mag op mijn leeftijd, verder gezond en lenig, helemaal niet moppperen!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 13 juli 2007 @ 12.53 uur

  105. @102 = Cynthia,

    Ben het helemaal met je eens!!~!!
    Joden staan zéér bekent als goede Zakenmensen,Universitairen;ect.
    Velen hebben “goud-geld” in handen;óf gehad èn met rijkdom kun je héél wat medemensen onderdrukken.
    In de huidige maatschappij kun je dit ook zien gebeuren = Fraude neemt nog steeds méér & méér toe..”Eerlijk zullen we alles delen”..dit zal nog lang op zich laten wachten,denk ik.

    Reactie door Anneke — vrijdag 13 juli 2007 @ 12.59 uur

  106. Wat een onzin allemaal. Natuurlijk zijn er rijke joden net zoals en immens rijke arabieren zijn die van gekheid niet weten hoe ze de oliedollars op moeten krijgen maar hun arme broeders laten stikken. Joden waren in meerheid arme mensen en welvarende joden hebben mensen voortgebracht die heel veel betekend hebben voor het socialisme. Voorbeelden: Sarphatie, de Miranda, Polak van de eerste vakbeweging en Marx was trouwens ook joods.

    Reactie door nico — vrijdag 13 juli 2007 @ 14.09 uur

  107. @104 Harrie V.

    Nogmaals sterkte Harrie!
    Het is alleen beter om niet te veel na te denken over je leeftijd. Mensen van NU zijn niet meer als vroeger met 60 jaar.
    Leef het leven en enjoy it!
    By the way: misschien even een foto laten maken van je heup? Kan zijn vanwege het zware werk?
    Enfin, kom op Harrie!
    WISH: beterschap voor je vrienden en je familie!!

    Reactie door Gloria — vrijdag 13 juli 2007 @ 14.51 uur

  108. Nico van 101

    De Amerikanen hielden het verslagen Duitsland door enorme leningen te verstrekken tot aan 1930 op de been. Als Amerikaanse beursspeculanten niet hun eigen economie om zeep hadden geholpen had Hitler geen kans gekregen om de macht te grijpen en was er waarschijnlijk geen tweede wereldoorlog uitgebroken. De haat tegen de overwinnaars en de niet te beschrijven armoede had het Duitste volk rijp gemaakt om die gek in het zadel te helpen.
    De Amerikaanse deelname aan de tweede
    wereldoorlog. De Amerikaanse bevolking had geen zin om de oorlogzuchtige Europeanen te hulp te schieten. Ze hadden Europa juist verlaten om in alle rust te genieten van hun zojuist veroverde rijkdom. Maar het bedrijfsleven en de overheid zagen kansen om de economie uit het slop te trekken. De
    Amerikanen deden in het geniep al mee aan die oorlog. Ze voorzagen de de Britten van materieel en krediet. De Amerikaanse hulp hebben de west Europese burgers overigens dubbel en dwars terugbetaald, want lange tijd waren wij verplicht om onze boodschappen in de USA te doen. Begrijpelijk, want van hun hulp tijdens de eerste wereldoorlog hebben de Yankees nooit een stuiver terug gezien. Tijdens de aanslag van 9-11 zat de Amerikaanse economie weer eens in een dip. De enorme staatsschuld is de molensteen om de Amerikaans nek. Om eruit te komen is gegrepen naar een paardenmiddel dat zijn dienst eerder had bewezen.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 13 juli 2007 @ 14.59 uur

  109. Beste Harry, met het eerste ben ik het wel eens. 9-11 is minder te begrijpen. Inderdaad zijn daarna de militaire uitgaven enorm gestegen maar opzet bewijzen kan niet. Ik geloof ook niet dat de gemiddelde Amerikaan daar voor zou zijn. Busch is nog nooit zo impopulair geweest en ik denk dat zijn stemmers nu wel spijt hebben. Rechtse partijen hebben het hier altijd over het onaanvaardbare begrotingstekort maar de VS maken het nog veel bonter. Ten koste van armen binnen en buiten de VS.

    Reactie door Gerrit Jan — vrijdag 13 juli 2007 @ 17.33 uur

  110. Nico, door zo te reageren zet je mij neer als iemand die tegen joden zou zijn en dat ben ik niet. Ik ben tegen niemand. Ik vertel wel het verhaal zoals het is en uitzonderingen zijn er altijd. Het gaat er mij om dat we met z`n allen voor verdelen moeten gaan. Het verdelen van welvaart en van welzijn..snap je Nico? Geld is macht en creert steeds meer macht als er geen rem op gezet wordt, dus als er niet gekozen wordt voor herverdelen zal dit ten koste gaan van grote groepen mensen die niet het grote geld in handen hebben en ook niet zullen krijgen omdat de macht dit in handen houdt!

    Reactie door cynthia — vrijdag 13 juli 2007 @ 18.02 uur

  111. Dank je Anneke, dat je de moeite neemt mijn bijdrage goed te lezen! Helaas is begrijpend lezen niet voor iedereen weggelegd en ik begin me daar steeds vaker over op te winden vooral als het mensen zijn die in instanties werken..dat duurt en het duurt en je krijgt niet antwoorden maar een slecht gelezen samenvatting van je eigen stuk terug…

    Reactie door cynthia — vrijdag 13 juli 2007 @ 18.05 uur

  112. Gert Jan van 109
    Nee het is niet te bevatten en niet te begrijpen, maar de geschiedenis kent vele voorbeelden op dit gebied. Machthebbers zijn rare luitjes. Neem nu de slag om de Somme: in het eerste uur 20.000 gevallenen. Is daar ooit iemand verantwoordelijk voor gesteld? Politici en zakenlui worden altijd achteraf be(ver)oordeelt. Mijn gelijk ligt in het feit dat de SP geen poot aan de trapper krijgt. Er komt immers geen onderzoek naar het doen en laten van Balkenende in 2003.
    Waarom hij en anderen zich aansloten bij de misdadige Bush kliek zal voorlopig niet duidelijk worden. En over de oorlog in Afghanistan worden we ook niet correct geinformeerd. En nu jij weer.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 13 juli 2007 @ 18.54 uur

  113. Cynthia, We moeten rijkdom verdelen. Zie je het voor je rechters,Beatrix, topbestuurders en organisators die over miljoenen gaan op een flatje en de alcoholisch zwerver die iedereen besteelt in een paleis?
    Eerlijk verdelen is nog nergens gelukt. Mao had alles t/m seks met ieder die had maar wilde en maar prediken dat je geen bezit moet willen. Mensen zijn ongelijk in intelligentie, wijsheid en inzet voor elkaar. Dat vertaald zich in bezits- en machtsverschillen, alleen al omdat de een weinig voor zichzelf eist en de ander onverzadigbaar is. Het is al heel mooi als de kleinsten en simpelste een fatsoenlijk leven kunnen leiden en daarvoor is het inderdaad nodig dat de meest getalenteerden zich matigen. Echt gelijk verdelen is steeds een utopie (gevaarlijke) gebleken.
    En welzijn verdelen, hoe organiseert een overheid dat? De een is gelukkig met weinig en de ander ongelukkig met een miljoen.

    Reactie door gerrit schipper — vrijdag 13 juli 2007 @ 19.14 uur

  114. Ja Harry ik weet het en misschien ken je ook de song van Bob Dylon, ook gezongen door Boudewijn de Groot over de eeuwige soldaat met aan het einde: zijn orders komen niet van zover, ze komen van de mensen in je straat en misschien wel van jezelf.
    Iedereen was vol lof over Kennedy die bijna de wereld in een groot vernietigingskamp had omgevormd in zijn conflict met de sovjets. Het ging toen over Cuba en Berlijn.
    Er zijn mensen die voor oorlog kiezen en mensen die aan de vrede werken. Die keus moet iedereen steeds weer maken.

    Reactie door gerrit schipper — vrijdag 13 juli 2007 @ 19.26 uur

  115. Gerrit Schipper van 114

    Natuurlijk ken ik dat lied, maar mijn favoriete Amerikaanse zangers zijn toch Pete Seegers en Johnny Cash. In die volgorde wel te verstaan.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 13 juli 2007 @ 20.24 uur

  116. Misschien moeten we, de VN, eerst een muur om Israel bouwen, een die er voor zorgt dat er geen wapens of grondstoffen voor wapens het land binnen komen. Dan kunnen we over een slordige 38 jaar die binnenlandse muur misschien afbreken.
    Vergeving en opnieuw beginnen, dat is de enige mogelijkheid.

    Reactie door Rob — vrijdag 13 juli 2007 @ 21.46 uur

  117. Religie wordt in het Midden-Oosten, en niet alleen daar, gebruikt om de status-quo in stand te houden. Mensen worden bang gemaakt en gehouden, omdat leiders bang zijn, dat ze wat te verliezen hebben.
    Christenen en Joden (mensen van het Boek), u heeft niets te vrezen in een Moslim-land. Mohammed heeft gezegd, dat u er naar uw eigen gebruiken en wetten moogt leven. Die begreep al lang, dat er maar een God is. Al is hij verdeeld over zo’n 6 miljard puzzelstukjes.

    Reactie door Rob — vrijdag 13 juli 2007 @ 21.52 uur

  118. @ 113
    Ongelijkheid zal er altijd zijn, want ieder heeft zijn eigen interesses, ideeen en capaciteiten. En er zullen helaas dus altijd mensen zijn, die vinden, dat ze meer gelijk zijn dan anderen.
    Vraagje: Hoeveel meer verantwoordelijkheid draagt de directeur voor zijn werknemers, dan zij, die de toiletten hygienisch schoon houdt?
    Die ongelijkheid in capaciteit geeft geen rechten, maar de plicht om te voorkomen dat de zwakkeren tekort komen of worden uitgebuit.
    Een directeur doet het pas echt goed als al zijn werknemers tenminste zoveel verdienen als hij.

    Een utopie? Uiteraard, Maar als we beginnen vanuit deze filosofie kunnen we heel wat muren afbreken.

    Reactie door Rob — vrijdag 13 juli 2007 @ 22.13 uur

  119. Rob: Iemand die goed de toiletten bij houd in een bedrijf mag van mij meer verdienen dan iemand die er de kantjes afloopt. Inzet en verantwoordelijksgevoel zijn belangrijk voor onze samenleving op elk niveau. En een frauderende directeur of manager mag van mij de cel in.

    Reactie door Gerrit Jan — zaterdag 14 juli 2007 @ 7.30 uur

  120. De westerse wereld is zo verschrikkelijk hypocriet.
    Ze staan te springen als er een muur wordt afgebroken omdat dat vrijheid betekent en democratie, een muur echt niet kan.
    Dan begrijpen ze weer heel goed dat er een muur gebouwd wordt staan daar voor honderd procent achter met begrip en nog eens begrip en doen niets.

    Niets zo felxibel als de geest van een westers politicus. Ze vullen hun zakken, houden vervolgens hun ogen in de zakken en alnaargelang die zak voller of leger wordt veranderen ze van positie.
    De signalen naar de hersenen worden bepaald door dit mechanisme, er is maar een gebiedje dat steeds opflikkert.
    Ik weet ik klink cynisch maar ik heb hierover al zoveel gezegd en geschreven dat ik het niet meer kan opbrengen.
    Israel maakt nog steeds doden in Gaza maar in Nederland is dat de moeite niet waard voor een journalist.
    Een dode blanke nederlander is heel veel meer waard dan honderden andere levens.
    Maar eens krijgen ze terug wat ze gegeven hebben. Of ik dat nog zal meemaken, ik weet het niet.

    Reactie door Henny — zaterdag 14 juli 2007 @ 8.57 uur

  121. Henny, de Berlijnse muur moest de Oost-Europese onderdanen verhinderen het arbeidersparadijs te verlaten. Israël heeft hem gebouwd om de moordaanslagen ao. Op kinderen te verhinderen. Dat is heel iets anders dus. Nazie Duitsland heeft zo’n 55 miljoen doden veroorzaakt. Duitsland is daar nooit naar verhouding voor gestraft. Dat kan ook niet.
    Als alle moordpartijen in de geschiedenis evenredig gewroken moesten worden bleven er niet veel mensen over.

    Reactie door gerrit — zondag 15 juli 2007 @ 11.51 uur

  122. Gerrit

    Ik ken de geschiedenis maar ervaar hem anders dan jij.

    Reactie door Henny — zondag 15 juli 2007 @ 12.53 uur

  123. Beste Harrie, dank je voor je reactie. Jouw uitleg was voldoende. Excuses zijn dan niet meer nodig. Ook ik ben af en toe een hoogstandje en zeg/schrijf wat ik op dat moment voel, niet door hebbende dat een ander dan stopt. En het is zeker herkenbaar als je niet goed in je vel zit of een venijnige lichamelijke klacht hebt. Gloria heeft gelijk dat ook Jezus soms flink tekeer kon gaan. Verschil is echter dat wij mensen ons niet kunnen spiegelen aan Zijn kennis. Hij wist wat Hij zei. Ik vind het geen argument om als mens/christen ook maar te roepen wat je wil. Ik heb dit argument voor mijzelf ook vaak gebruikt, maar ik ben voor mijzelf wel tot de conclusie gekomen dat het niet altijd opgaat.
    Harrie ik wens je beterschap met je rug en sterkte met zaken t.a.v. je familie.
    Vriendelijke groet, Gerard

    Reactie door Gerard Lettinck — zondag 15 juli 2007 @ 18.16 uur

  124. gerrit Schipper, heb je er wel eens bij stilgestaan dat simpelweg beloningen/salarissen op de schop kunnen door te kijken naar zwaarte en inzet? Zoals het nu is, is het vreselijk oneerlijk en creatief boekhouden is normaal geworden. Het is corrupt dus en dat moet anders en ja ik heb wel ideeen daarvoor. Er zijn nu ook al verschillen in lonen en verschil zal er ook moeten blijven. Het gaat nu om de te grote verschillen en de manier waarop iemand daar mee weg kan komen!!! Diefstal is gewoon geworden

    Reactie door cynthia — maandag 16 juli 2007 @ 15.57 uur

  125. Beste Cynthia, hoeveel iemand ontvangt voor zijn diensten zegt niets over de werkelijke waarde van de dienst maar wordt bepaald door vraag en aanbod en onderhandelen, markt dus of via vastgestelde bedragen zoals bij ambtenaren bv.
    We kennen hier een minimum loon en dat is al heel wat. Natuurlijk vind ik het bijna crimineel dat er mensen zijn die voor zichzelf honderden meer opeisen dan een hardwerkende minimumloner. Als de meeste mensen dat gaan vinden dan zal dat wel veranderen. Juridisch is hier geen sprake van corruptie of diefstal.

    Reactie door gerrit schipper — maandag 16 juli 2007 @ 17.24 uur

  126. Gerrit schipper, daarom zeg ik dus ook dat diefstal heel gewoon is geworden….
    Een minimumloon, ja daar kun je je huurtoeslag door verliezen en dat is de reden waarom mensen die alleenstaand zijn en een uitkering hebben niet 40 uur moeten werken..ze komen dan in de armoedeval! Heel eerlijk natuurlijk? Deze mensen werken wel maar worden daar niet voor beloond. Je hebt dan nog steeds bijna niks te besteden in de maand. Ik vind dat werken lonend moet zijn! Ik denk ook niet dat het marktbepaald is..het wordt gewoon afgesproken door de rijke heren die de dienst uit maken. Gelukkig worden steeds meer mensen wakker en ik las zelfs een stuk in de telegraaf van een werkgever die ineens inzag dat multinationals belemmerend zijn voor kleine en middelgrote bedrijven!

    Reactie door cynthia — maandag 16 juli 2007 @ 17.42 uur

  127. Ik vind ook dat werk lonend moet zijn maar wie moet bepalen hoeveel, wat waard is?
    Als iedereen aardappelen naar de markt brengt zakken de prijzen daarvan.
    Als iemand uitzonderlijk goed kan zingen, vioolspelen of voetballen kan die persoon er rijk van worden. De mensen die daar een stem in hebben worden voor een deel democratisch gekozen maar inderdaad, voor een deel ook niet. Die zijn belangrijk omdat ze over veel geld gaan maar toch, de meerderheid beslist en daar kan de SP een factor in zijn.

    Reactie door gerrit — dinsdag 17 juli 2007 @ 6.38 uur

  128. @124..Cynthia,

    Ben het nog steeds met je eens !! De pot is stééds Oneerlijker verdeeld..corruptie en fraude gevoeliger wordt het ook steeds méér, in deze wereld.
    Wat betr. de enorme salarissen v.d.grote bazen;Wouter Bos zal niet gaan ingrijpen..Belachelijk!! Las dit vanmorgen in de krant,kreeg “direct zere ogen”.
    Wat betr. het M-Oosten,hier in het Westen zullen we dit grote probleem niet kunnen oplossen..”Eens wordt Jeruzalem een blok a.ons been”.

    Reactie door Anneke — dinsdag 17 juli 2007 @ 17.00 uur

  129. Tsja, wat de yanks al duidelijk eerder doorhadden (Operation Paperclip), dringt nu dus ook in het beloofde land door: van je vijanden kun je nog ‘es wat leren!

    Reactie door Q. E. Bono — woensdag 18 juli 2007 @ 1.55 uur

  130. Wat zou Jezus , Mohammed, en Mozes zeggen , als ze op aarde terugkeren , elkaar zouden spreken : Wat hebben we aangericht ?

    Reactie door Fred — woensdag 18 juli 2007 @ 12.10 uur

  131. Fred — woensdag 18 juli 2007 @ 12.10:

    Misschien zou het zo gaan…?

    1) Jezus zou niet wezenlijk anders spreken dan Hij al AFDOENDE gedaan heeft in de evangelien van de bijbel, waarin Hij ook voorspellingen voor onze tijd heeft gedaan.
    Overigens “hoe zou Jezus spreken als…”: een feitelijk oneigenlijke aanname, want Zijn (voorspelde!!) GLORIEUZE en VERBAZINGWEKKENDE TERUGkeer zal voor ZICHZELF spreken!

    2) Ik denk dat Mohammed zich dan VOORAL zal verbazen en erkennen dat JEZUS WAARLIJK Gods Zoon is.

    3) Mozes zal ook op de eerste plaats Jezus begroeten als Gods zoon en de lang verwachte MESSIAS en vervolgens dankbaar zijn dat het uitverkoren volk -zoals aan Abraham beloofd en geprofeteerd- nog altijd en TALRIJK bestaat.
    OOK zal hij constateren dat het nog steeds zijn zondige hardnekkigheid niet heeft verloren, naast uitgesproken verbazing, deernis en medelijden met wat het in de ca. 3000 jaar na zijn dood heeft moeten doorstaan.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 19 juli 2007 @ 1.13 uur

  132. @ 130:

    .. en wat zullen Horus, Attis, Chrishna, Dionysus en Mithra in hun vuistjes lachen!

    Reactie door Q. E. Bono — donderdag 19 juli 2007 @ 5.25 uur

  133. Gevaarlijke oorloghitsers zijn weer eens bezig:
    http://www.deepjournal.com/p/7/a/en/873.html

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 3.48 uur

  134. @133 Harrie V.

    Van deze mensen lopen de koude christenrillingen mij over het lichaam!

    Reactie door Gloria — zaterdag 21 juli 2007 @ 23.40 uur