‘Niet langer onafscheidelijk’

De Britse onderminister van Buitenlandse Zaken Mark Malloch Brown heeft gezegd dat Groot-Brittannië en de Verenigde Staten niet langer alles automatisch samen doen op het gebied van het buitenlandse beleid. Dit berichtte de BBC zaterdag.
(…)
‘Het is zeer onwaarschijnlijk dat de relatie tussen de Britse premier Gordon Brown en de Amerikaanse president George Bush even hecht zal zijn als die tussen de Britse ex-premier Tony Blair en Bush’, aldus de onderminister. (Planet)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 15 juli 2007 :: 0.05 uur

110 Comments

110 reacties

  1. Zal een aderlating zijn voor Bush hij is zijn “puppet on a string “kwijt, maar eerst zien/horen en dan geloven. UK loopt al jaren achter USA aan.

    Reactie door Harry Sangers — zondag 15 juli 2007 @ 1.35 uur

  2. Vriendjespolitiek is daar ook niet vreemd!
    Zie bij: “Oudgedienden op topposities in kabinet Gordon Brown”.
    Tja… goodwill bij het volk zien te kweken he? Eerst alles stukmaken en dan gaan we maar weer eens opbouwen.
    Het blijven toch rakkers die premiers!

    Reactie door Gloria — zondag 15 juli 2007 @ 1.46 uur

  3. Góóóóód morning!
    Mark his words, that sweet Marky Brown.
    Misschien is hij de eerste die inziet dat het
    beter verkeren is met een Rus in the backyard
    dan Georgy Bush die álle perken in zijn vóór-
    tuin te buiten lijkt te gaan.
    Van móp tot werkelijkheid en dat Vladimir z’n
    bákens aan het verzetten zou gaan, was een
    bijna te voorspellen reaktie.
    Ach, Poetin verstaat van huis uit prima de
    Duitse taal vast het Nederlandse politieke
    dialect nog niet helemaal begrijpen.
    Waarom zou hij ook, als wij zelf niet eens
    het verschil kunnen onderscheiden tussen
    politieke ‘taal’ of iets wat noch een poli-
    tieke taal, noch dialect genoemd kan wor-
    den, want dat tááltje heeft als typisch ken-
    merk werkelijk ONverstaanbaar te zijn.
    Vladimir zal zich, hoop ik, niet de ezel in de geschiedenis willen tonen, die zich nog een tweede keer aan dezelfde steen zal willen
    stoten. Echter bij mijn informatie leeft zijn
    land nog steeds dankzij de financiële tege-
    moetkoming van het Monetair fonds, anders was
    zijn land al lang failliet…..dus grote
    woorden zijnerzijds maken op mij onvoldoende
    indruk, want wiens brood men eet, diens taal
    men spreekt. Vraag is dus, uit wiens hánd
    eet Vladimir nu wérkelijk? Dat ontdekkende
    weten we hoé we zijn houding moeten plaatsen.
    Na de mislukkingen van de Russen in Afghani-
    stan zal Vladimir elk land, dat hém tegemoet
    komt naar de ogen kijken en wat wordt het dan
    knip ógen, of zélfs niet te knipperen met z’n
    ogen. Dat vereist ontleding van lichaamstaal!
    Opnieuw: wij wachten de komende maanden op de
    béélden!

    Reactie door Madelief — zondag 15 juli 2007 @ 1.59 uur

  4. http://www.russiatoday.ru/news/news/10825/video

    Vraag u eens af waarom de USA momenteel al haar nucleare wapens uit Europa (Nederland incluisief) terug trekt?
    Rusland is schatrijk aan olie, gas en andere grondstoffen. Zij heeft de monetaire unie niet nodig. Poetin gooit al de ene buitenlandse multinational na de andere het land uit (Total, Shell en BP). Hij bied hen daarna een minderheidsbelang aan (circa 25%, BP ligt er helemaal uit), maar Gazprom houd hoe dan ook een meerderheidsbelang.
    Poetin spreekt naast Duits ook Engels en Frans. Maar nog belangrijker, in welke taal dan ook, Poetin meent wat hij zegt. Dit is geen bluf. Wie zegt dat Poetin zich de eerste keer aan die steen gestoten heeft.
    Berezovsky is een politieke vluchteling, NIET Poetin. Die westerse coup in Rusland is mislukt, dat garandeer ik u.

    Misschien komt die revolutie er dan toch.
    Gaat het licht alsnog uit.

    Welterusten

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 2.44 uur

  5. Poll results on Russia Today (Moskou).

    Question:
    Russia has suspended the Conventional Armed Forces in Europe Treaty. Do you you think such a move is justified?

    Yes 89.29%

    No 10.71%

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 2.52 uur

  6. @4 Rob de Kuster

    Was het voor jou ook een verademing, Rob?
    Ik begon te glimmen bij het journaal!
    Zal het Poetin zijn die ons van die achterlijke wapenwedloop verlost? Iemand die eindelijk recht tegen de US en de EU durft in te gaan?
    Ik ga nu toch maar eens applaudiseren voor de man uit Rusland: APPLAUS POETIN!
    Help ons terug naar de VREDE!
    Want Amerika en ‘ons’ Europa zijn totaal de kluts kwijt!

    Rob, moest jij ook eerst ‘inschrijven’ om verder op de sites te komen?

    Reactie door Gloria — zondag 15 juli 2007 @ 3.34 uur

  7. Bush heeft nu toch een nieuwe puppet in de vorm van ….. de Hoop Scheffer… !

    Reactie door Bart — zondag 15 juli 2007 @ 5.05 uur

  8. Gister is in parijs een militair defile af genomen door Sarkozy.
    Met een enorm militair machtsvertoon gaven de lidstaten blijk van hun aanwezigheid.
    De aspiraties die de leiders ten toon spreidde gaf mij koude rillingen.
    Mischien zien de Engelsen daar nieuwe kansen.
    En willen zij niet geisoleerd raken in de opkomst van het vierde rij… sorry europa.

    Reactie door che — zondag 15 juli 2007 @ 7.43 uur

  9. Goeden morgen vrienden SP.

    Er staat nu wel in aanhef dat het onwaarschijnlijk is dat de relatie tussen Brown en Bush even hecht zal zijn dan met Blair, daar heb ik toch zo mijn twijfels bij.
    Want de appel valt niet ver van de boom, ze komen tenslotte uit hetzelfde nest.
    Misschien zullen er kleine verschillen waar te nemen zijn, maar veel verschil zal er niet zijn.
    Ook niet ten aanzien van de aversie tegen de EU, dat zou een doodzonde tegenover de kiezers zijn, die men in Engeland altijd meer weet te waarderen dan hier.
    Het is van grote waarde om het oor te luisteren legt bij de idëen die men daar heeft over het functioneren van de ambtenaren van de EU.
    Want het kritisch volgen van wat daar gebeurt is hardstikke hard nodig.

    Een opmerkzame…..

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 15 juli 2007 @ 8.46 uur

  10. Ja…je hoeft het natuurlijk niet altijd eens te zijn met bepaalde hotemetoten,je kunt
    natuurlijk ook net doen alsof en i.v.m.je
    carierreplanning een tijdje lekker tegen zo’n etterbak aanschurken,Jaap de Hoop/Blair/
    die boef van de Wereldbank/de US ambassadeur in ons land,etc.etc.
    In ons eigen landje; Melkert/v.d.Berg/Jorritsma/Hoogervorst,en alle bestuursleden van het CDA,etc.etc.
    Het is jammer dat er altijd door die jobhoppers toedoen onschuldige slachtoffers moeten vallen ,
    Blair,wanHoop,en dergelijk loslopend wild.
    ach…toch een prettige zondag gewenst!

    Reactie door henk de bruin — zondag 15 juli 2007 @ 9.35 uur

  11. @Ouwe Dirk — zondag 15 juli 2007, 8.46

    Je zegt: “Want het kritisch volgen van wat daar gebeurt is hartstikke hard nodig.

    Wat ik me dienaangaande eigenlijk al een tijdje afvraag, is waarom we op een gegeven moment geen teletekst van de BBC meer doorkregen en later ook niet meer van CNN. (Dat is tenminste op de kabel in Amsterdam het geval.)
    Ik vond het altijd een gemakkelijk toegankelijk medium om te zien, waar men zich in het VK en de VS mee bezighield, met de nadruk op “gemakkelijk”. Als ik wou, dan kon ik me via internet of zo dan wat meer gericht verder over die onderwerpen laten informeren, met de nadruk op “gericht”. Mij staat de tijd namelijk niet ter beschikking om de godganse dag actief op zoek te naar het nieuws.

    Ik ben blij, dat ik hier nu via Jans weblog op wordt geattendeerd, maar voel me zo afhankelijk van wat hij – in dit geval, dan – brengt. Best mogelijk, dat de rest van de wereld zijn keuze van onderwerpen als “gekleurd” (zeg maar: rood) of manipulatie ziet.

    Kan iemand mij vertellen, welke kleur “weglaten” heeft en of daar óók mee kan worden gemanipuleerd?

    (Met kleurenleer kom ik er niet uit. De complementaire kleur van rood is namelijk groen, maar politiek gezien klopt dat volgens mij niet helemaal, want “groen” en “links” zitten traditioneel in dezelfde hoek.)

    Reactie door Wilbert — zondag 15 juli 2007 @ 11.51 uur

  12. @6.Gloria
    Het was mij al wat langer bekent dat dit zou gebeuren. Het kwam dus niet als een verrassing.
    Als de Amerikanen kernwapens weg gaan halen, doen zij dit uit angst dat deze in Russische handen gaan vallen. Er dreigt een conflict, Gloria.

    Als de Amerikanen via Abdul Q Khan de kennis gelekt hebben voor kernwapens aan Iran, Libie en Noord Korea als een excuus om later een oorlog te beginnen, denkt u dat ze dan werkelijk alle informatie bloot geven. Dat zou wel heel dom zijn. Er ontbreek informatie of men heeft gedeeltelijk misleid. Daarom lukt het deze landen niet om daadwerkelijk kernwapens te produceren.

    Nee, Gloria. Ik hoef me niet in te schrijven. Ik had direct toegang.

    In Rusland refereert men naar WWII als de Great Patriot War. Het geeft u een idee hoe Russen over Rusland denken.

    Wat de relatie USA en UK betreft, er komen verkiezingen aan. Dus is het logisch om zich te distantieren van de Bush regiem. Symboliek, meer niet. Niet echt dus.

    Poetin geeft aan om het verdrag niet alleen op te schorten. Poetin wil zich er nu helemaal uit terug trekken. Het verdrag houd in dat Rusland en Europa zich beperken in hun conventioneel wapenarsenaal. Europa heeft dit verdrag nooit willen ratificeren en is gewoon door gegaan met het opbouwen van haar wapenarsenaal. Nu dan weer het ABM systeem. Dus gaat Rusland niet stil zitten toe kijken. Nee is nee.

    Vladimir Poetin is geen puppet on a string, daar gaat u rap achter komen.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 12.15 uur

  13. ABM = Anti Ballistic Missile system.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 12.29 uur

  14. buitenlands beleid?
    of buitenlandse inmenging?
    wij zitten in irak/afganistan,israel en omstreken,bij iran/pakistan en nog een stuk of 10 andere landen/streken.
    noem mij een van de voorgaande landen die een leger onderdeel in brussel of rotterdam of berlijn of de usa heeft zitten.
    en we vragen ons af waarom de westerse legers zo intens gehaad zijn.
    en komt er een onderdeeltje in london/spanje of usa zijn het terroristen??,,wat zijn wij dan?
    juist provoceerders/uitlokkers/bezetters/terroristen.

    Reactie door ad — zondag 15 juli 2007 @ 12.41 uur

  15. Vraag u eens af. Als men een ABM systeem nodig heeft om zich te beschermen tegen Iraanse raketten, waarom dan alleen ter bescherming van Europa en niet Rusland?
    Waarom wil president Bush niet samenwerken met Rusland. Knoop dat eens goed in uw oren.

    Iran heeft geen intercontinentale raketten. Rusland wel.
    Het ABM systeem wordt langs Russische grenzen opgestelt, niet langs de grenzen van Iran.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 12.43 uur

  16. Tegen wie is dat ABM systeem nu werkelijk gericht?!?

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 12.44 uur

  17. en het ergste is die landen hebben vaak niet gekozen voor bv terroristen,,
    maar usa/uk/nl/D/eu wel!
    wat een monsters wonen er in nl.

    Reactie door ad — zondag 15 juli 2007 @ 12.44 uur

  18. rob dat weet de hele linkse wereld behalve de rechtse ballen/bezetters/profoceerders,
    maar ik denk tegen rusland,
    mijn gedachten hoor,
    ik zie geen ander ahum gevaarlijke streek,met raketjes.
    en ik zat laats eens te denken,een raket,wordt onderschept/vernietigt boven polen,1 keer raden waar de rotzooi ligt/neerkomt.
    zeker weer geen groente uit eigen tuin eten voor maanden,das slecht voor de gezondheid die groente

    Reactie door ad — zondag 15 juli 2007 @ 12.55 uur

  19. Een goede raad voor het westen,…….

    Speel niet met Poetin, anders gaat hij met jullie spelen.

    Reactie door Pool — zondag 15 juli 2007 @ 12.58 uur

  20. Ja, en? Waarom vind je dit zo interessant, Jan? Of vind je het wel aangenaam, als Amerika alleen komt te staan en Engeland de dhimmi-route kiest? Je gaat me toch niet vertellen, dat jij je voortaan ook laat gijzelen door de barbaren?

    Reactie door Rowy — zondag 15 juli 2007 @ 13.02 uur

  21. @19.Pool
    Daarvoor is het nu te laat, Pool. Vandaag heeft Poetin dus inderdaad het CFE verdrag ontbonden.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 13.47 uur

  22. @19 Pool
    Yup,Poker play tegen schakken,met shakken,speel men nooit met leeg handen

    Reactie door gaf — zondag 15 juli 2007 @ 13.57 uur

  23. Poetin wil tot elke prijs Rusland weer als supermacht (niet supermarkt – was dat maar het geval) op de wereldkaart krijgen. Eén raket van een onderzeeër is daarvoor niet voldoende.
    De Russen lopen in alles mijlen achter, vooral op het gebied van de zorg voor de gewone burger. Het water uit de kraan heeft er dezelfde kleur als de koffie. (Applaus, Gloria). En zolang hun petroleum nog naar rubber stinkt blijft dat nog even zo.
    Met KGB-er Poetin gaat al het werk van Gorbatsjov in de prullebak en wordt het land 30 jaar in z’n ontwikkeling teruggeworpen.

    Reactie door jk — zondag 15 juli 2007 @ 14.09 uur

  24. Rob de Kuster @ 16
    Als jij het niet weet,mag ik een bod doen, richt die @#$%^zooi dan maar gewoon gratis op het torentje, weg is weg nietwaar Rob??
    De juiste plek kan je op Google earth vinden.
    Groet

    Reactie door henk de bruin — zondag 15 juli 2007 @ 14.25 uur

  25. Na de val van De Muur, schreeuwde het Westen uit dat ze de Koude Oorlog gewonnen hadden. Welke oorlog en welke overwinning werd er geclaimd? Voor de val van dec muurleverde de Sovet Unie gas en betaalde zijn rekeningen op tijd; na de val van de muur zijn de ‘Russen’ dat blijven doen. Maar er is in twintig jaar tijd wel het een en ander verandert. Rusland is opnieuw een grootmacht en Amerika is zo goed als failliet. Als China de geldkraan naar de USA dichtdraait, ligt de wereld op zijn kont. Omdat te verdoezelen is de Amerikaanse elite aan het matten geslagen. Jan Doedel in de USA begint dat langzamerhand aan de lijve te ondervinden.
    Nee, ik ben niet blij met de huidige situatie. Als de zooi ineen stort krijgen wij Nederlanders het ook weer moeilijk. Denk aan de dertiger jaren van de vorige eeuw.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 15 juli 2007 @ 16.03 uur

  26. De E.U. moet aan Brown maar een voorbeeld nemen.Nu Poetin op de ranch bij Bush in het harnas gejaagd is door de opstelling van raket systemen in Polen en Tsechie,heeft deze het conventionele wapenverdrag uit 1990 met de E.U.opgezegd/bevroren.Bush laat de domme E.U.potentaten de kastanjes uit het vuur halen.Wij hebben Bush niet nodig,maar wel de Russische olie.Zoals bekend heeft Rusland een vriendschapsverdrag gesloten met China.
    De Chinezen hebben straks maar wat graag de voor de E.U.bestemde olie.Dat krijg je ervan als er domme netwerk figuren in het E.U.parlement zitten.Wij moeten straks weer de hogere olierekening betalen.De Chinezen doen haast niets aan het milieu en energie besparing.Zij laten hun tank nog altijd vollopen voor 40 Ct per liter!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 15 juli 2007 @ 16.16 uur

  27. @23.jk
    Rusland heeft niet alleen al haar schulden afbetaalt, het heeft een bedrag in kas waar de USA jaloers op zou worden. En de relatie met Rusland/China is toch net iets hechter dan met de USA.

    Dat Rusland met haar innovaties niet te koop loop betekent nog niet dat het mijlenver achter loopt. Alleen dat u die niet te zien krijgt. Ik durf te stellen dat de kennis mbt asymmetrical warfare (guerrillaoorlog) in Rusland verder ontwikkelt is dan in de USA.
    Dat blijkt steeds weer.

    De Bulava is een intercontinentale raket die van een onderzeeer gelanceerd wordt en meerdere kernkoppen kan vervoeren.

    http://russiatoday.ru/news/news/9981

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 16.35 uur

  28. Wil amerika nog meer oorlog forceren, wie wil er nu raketten in zijn achtertuin hebben.
    Toen de russen raketten op cuba wilde installeren was er het gevaar van oorlog, nu willen de amerikanen deze in de achertuin van rusland plaatsen en moet deze het maar goed vinden.
    Denk dat de russen de zich laatste jaren al genoeg vernederd voelen de beer zal eens gaan bijten

    Reactie door schoenmaker — zondag 15 juli 2007 @ 17.19 uur

  29. @Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 16.35

    Op internationale congressen gedragen bv. Amerikanen zich altijd zeer correct. Zo ook de Italianen. De Japanners en de Fransnen roken zich te pletter waar ze maar kunnen, de Japanners sigaren, de Fransen zelfgedraaide shagjes, of Gitane’s.
    De Russen (alsmede sommige Belgen) daarentegen zijn onder alle omstandigheden ‘s morgens om elf uur stomdronken en “tamelijk” luidruchtig, de Finnen iets na de middag, maar ook zonder uitzondering. De Engelsen drinken vooral in kleine groepjes veel bier in afgesloten ruimten.
    That’s why.”

    Gelukkig was de koffie in St Petersbrug ‘nogal’ slap.

    Reactie door jk — zondag 15 juli 2007 @ 17.25 uur


  30. «Ik durf te stellen dat de kennis mbt asymmetrical warfare (guerrillaoorlog) in Rusland verder ontwikkelt is dan in de USA.
    Dat blijkt steeds weer.»

    In Afghanistan, bijvoorbeeld?

    Reactie door jk — zondag 15 juli 2007 @ 17.28 uur

  31. Nogal logisch. Brown begint net, en Bush is gelukkig bijna weg. Brown zou wel gek zijn…..

    @ Madelief (3), Rob de Kuster (4)en Gloria (6):

    Poetin heeft volkomen gelijk. De NAVO en m.n. de Amerikanen voeren een agressieve politiek met hun anti-raketschildplannen in Polen en Tsjechië. Dit terwijl het Warschau-Pact (dat in 1955 als reactie op de NAVO (1949) was opgericht) al lang is opgeheven.

    @ Pool (21):

    Rusland heeft wél een termijn van 150 dagen genomen, waarin de VS nog met opbouwende voorstellen kunnen komen.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 15 juli 2007 @ 17.33 uur

  32. @28/29.jk
    Is dat uw referentiepunt. De Amerikanen gedragen zich altijd keurig en correct.
    President Bush en nuchter?

    http://cdn-97.liveleak.com/liveleak/2/xyz34/2006/Nov/10/LiveLeak-dot-com-13406-yy.jpg

    Afghanistan is nog geen gelopen race, jk. Even verder kijken dan uw neus lang is. Sarcasme siert u niet.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 15 juli 2007 @ 18.05 uur

  33. de russische olie en aardgas voorraden zijn inmiddels een peiler van de europese economie.
    Een economische raket in de vorm van het dichtdraaien van de gas en oliekranen.
    Hebben meer effect dan welk leger dan ook.

    Reactie door che — zondag 15 juli 2007 @ 18.35 uur

  34. alweer die neus

    Reactie door jk — zondag 15 juli 2007 @ 19.03 uur

  35. @ 23 jk

    Hier in het westen zijn we achtelijker dan de Russen, en dan nog eens, de vooroordelen jij in je hersentjes heb,.. het gaat vast nit goed met jou.
    Ga eerst je huiswerk eens leren voordat je hier over allerlei onderwerpen begint te schrijven waar je geen kaas van heb gegeten.
    Intressant doen is heel wat anders als kennis van zaken hebben.

    Reactie door Pool — zondag 15 juli 2007 @ 19.53 uur

  36. Europa, de EU bedoel ik dan natuurlijk,dat claimt opgericht te zijn voor de veiligheid in Europa en het opheffen van de ‘koude’ oorlog start gewoon weer een nieuwe ‘koude’oorlog om Amerika te pleasen. Dat is dus m.b.t. de EU een volkomen fake-argument geworden bij de huidige machthebbers. Er moet immers leven zijn volgens de Amerikanen na Irak en Afghanistan en daarom willen ze steeds meer voet op Europese bodem nu ze het thuis en elders verpest hebben voor zichzelf en macht moeten inleveren. Met het oosten van Europa erbij waar democratie nog amper geworteld is en de bijna onvoorwaardelijke steun van de andere EU landen in de uitlevering van oost-europa hebben ze daar geen enkele moeite mee. Eigenlijk is Oost-Europa niet bij de EU gekomen maar in handen van de Amerikanen gevallen, ze zijn bezig een deel van Europa min of meer te bezetten, en in Brussel hebben ze dat nog steeds niet door denken echt dat Amerika het mede voor Europa doet, ze denken dat Amerika nog een economische macht is van betekenis i.p.v. een grote economische zeepbel. Als je economie drijft op oorlog en/of oorlogsdreiging, en vooral ook oorlogstuig en dat is wat je macht bepaalt kun je niet anders dan nieuwe conflicten creeren en nieuwe gebieden ‘bezetten’
    Poetin is niet gek en gelijk heeft hij. Europa houdt zich zelden aan verdragen maar stelt wel eisen aan de ander.
    Helaas is daarmee Poetin voor mij niet ineens een soort good guy geworden. Denk aan Tsjetstjenie en het verdwijnen gedood worden van mensenrechtenactivisten en/of journalisten en in dat land zelf verdwijnig en bedreiging studenten en onderdrukking van de bevolking op wrede wijze.
    Zo’n groot land leiden naar een meer democratisch en menswaardige maatschappij en het ombuigen van de cultuur daarbinnen tot een ander soort burgerschap zal niet meevallen en gepaard gaan met vele oneffenheden. Europa echter is in principe niet anders dan wel subtieler en de arrogantie die ze menen aan de dag te kunnen leggen getuigt van een overdaad aan hoogmoed.
    Een zelfstandig krachtig Europa is er niet eens, ze buigen voor en maken zich volkomen afhankelijk van en ondergeschikt aan Amerika en hebben anderzijds Rusland meer dan ooit nodig alleen dat willen ze nog niet weten. Europa staat niet met beide benen op de grond, stelt niet zichzelf op de eerste plaats m.b.t., veiligheid, maar is een groot euforisme. Ze hebben niet eens de macht om arrogant te zijn. Die twee afhankelijkheden de politiek gewenste en of gemaakte aangestuurd door de Amerika politieke vriendjes bestuurders en de feitelijke gaan elkaar verschrikkelijk bijten.
    Een groot onafhankelijk Europa laat me niet lachen, ze lopen aan leibanden meer dan ooit tevoren en ze hebben het niet eens in de gaten. Ze weigeren zelfs zelfstandig na te denken wat het beste is voor Europa. Ze denken steeds aan dat wat het beste is voor Amerika omdat ze nog steeds denken dat dat het beste is voor henzelf. En Amerika die doet ze de das om als ze doorgaan zoals ze nu doen.

    Reactie door Henny — zondag 15 juli 2007 @ 20.35 uur

  37. … ‘k ben al weg

    Reactie door jk — zondag 15 juli 2007 @ 20.42 uur

  38. @ 27 Rob de K.

    Het financieele boekje klopt toch niet helemaal hoor, komen niet verder dan BBB op de standard & poors rating mede door hoge inflatie (+/- 9% verleden jaar) en dollar ondersteuning voor de eigen roebel.

    Reactie door Ach ja — zondag 15 juli 2007 @ 23.36 uur

  39. @36.Henny
    Als ik aan Tsjetsjenie denk, dan denk ik aan Shamil Basayev and Al Khattab en de door de Pakistani ISI gebruikte trainingskampen. Als ik aan Tsjetsjenie denk, dan denk ik toch eerder aan Musharraf dan aan Poetin.

    Zal wel aan mij liggen.

    [In 1994] the Pakistani Inter Services Intelligence arranged for Basayev and his trusted lieutenants to undergo intensive Islamic indoctrination and training in guerrilla warfare in the Khost province of Afghanistan at Amir Muawia camp, set up in the early 1980s by the CIA and ISI and run by famous Afghani warlord Gulbuddin Hekmatyar. In July 1994, upon graduating from Amir Muawia, Basayev was transferred to Markaz-i-Dawar camp in Pakistan to undergo training in advanced guerrilla tactics. In Pakistan, Basayev met the highest ranking Pakistani military and intelligence officers: Minister of Defense General Aftab Shahban Mirani, Minister of Interior General Naserullah Babar, and the head of the ISI branch in charge of supporting Islamic causes, General Javed Ashraf, (all now retired). High-level connections soon proved very useful to Basayev.23
    Following his training and indoctrination stint, Basayev was assigned to lead the assault against Russian federal troops in the first Chechen war in 1995. His organization had also developed extensive links to criminal syndicates in Moscow as well as ties to Albanian organized crime and the Kosovo Liberation Army (KLA). In 1997-98, according to Russia’s Federal Security Service (FSB) “Chechen warlords started buying up real estate in Kosovo… through several real estate firms registered as a cover in Yugoslavia”

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 0.32 uur

  40. @38.Ach ja
    Ik zou dat boekje van u maar eens updaten met de cijfers van dit jaar.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 0.34 uur

  41. De Britten – enkel ontmoet – zijn prima kerels. In massas toonen ze helaas een gedrag wat is te bekijken in voetbalwedstrijden en op de Canarische eilanden. Op politiek gebied hebben zij met de scheepen van Lord Nelson Europa verlaaten en zijn vandaar vaak nog niet terug naar het “ouwe europa”. Dat betreft blijkbar ook sommigen, die met de Ruyter zijn vertrokken.

    Reactie door fietsdief — maandag 16 juli 2007 @ 1.00 uur

  42. @ Rob

    Financiele verslagen worden opgemaakt nadat een jaar is verstreken…. anders zijn het ramingen.

    Reactie door Ach ja — maandag 16 juli 2007 @ 1.01 uur

  43. “It would be wise to review the current strategy before the September situation report.

    The sleeper cells are already in place in the UK and maybe creeping up in the USA.”

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 1.08 uur

  44. @42.Ach ja
    Desondanks, Ach ja, toch maar eens updaten naar het heden. Uw cijfers zijn nogal verouderd.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 1.39 uur

  45. Rob de Kuster,

    Nog niet zo lang geleden was er op Canvas (BRT2, Vlaamse TV) een interessante documentaire te zien, waarin de sensationele theorie werd uiteengezet dat het ongeluk met de Russische atoomonderzeeer “Koersk” geen ongeluk was, maar een Amerikaanse aanval met een geavanceerde torpedo vanuit een Amerikaanse onderzeeer.

    Want, zo stelde men, men wilde Rusland een waarschuwing geven en een lesje leren dat de goede betrekkingen die dat land onderhoudt met China en die tot gevolg hebben dat Rusland zeer geavanceerde wapens aan CHina verkoopt, tegen de zin van de V.S. zijn.
    Op het moment namelijk van de ondergang van de “Koersk”, was er een hoge Chinese regeringsdelegatie in Rusland op bezoek om over dergelijke wapenleveranies te praten.

    Persoonlijk vond ik e.e.a. heel overtuigend klinken omdat ik, de wereldpolitiek nauwlettend volgend, voor mezelf al de conclusie had getrokken dat China Amerika’s toekomstige grote rivaal en vijand zullen worden.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 16 juli 2007 @ 2.17 uur

  46. schoenmaker — zondag 15 juli 2007 @ 17.19:

    Ten tijde van de Cuba-crisis stonden er ook al Amerikaanse raketten in de “achtertuin” van de Russen, n.l. in NAVO-land Turkije dat een honderden kilometers lange grens met de voormalige Sovjet-Unie gemeen had.

    Die raketten zijn later door Amerika (zegt men, is nooit openbaar gemaakt!) teruggetrokken als ruil voor het inbinden van de Russen in de Cubacrisis, waardoor het westen in de koudeoorlogspropaganda als winnaar uit die crisis kwam.

    En vergeet ook niet, Iran, met Sja Pahlevi, een marionet van de Amerikanen, door hen in het zadel geholpen en gehouden, grenst ook aan de voormalige Soverjetunie, die zich aldus van alle kanten omsingeld wist.

    Het is dan wel heel imperialistisch en hypocriet om dan de Russen, in hun poging om het evenwicht nog enigszins te herstellen, van oologszucht te betichten toen dit omsingelingsgevoel tot gevolg had dat er raketten op Cuba kwamen.

    Het bijbelse verhaal van de balk en de splinter….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 16 juli 2007 @ 2.42 uur

  47. …Sja ==> Sjah

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 16 juli 2007 @ 2.45 uur

  48. Ja de Britten hebben aandelen in de olie , dus …..

    Alleen dat het arbeidersvolk zich voor het karretje laat spannen , door soldaat te worden en in een ander land de democratie te brengen : wie trapt daar in ? …..Helaas het domme arbeidersvolk !

    Reactie door Fred — maandag 16 juli 2007 @ 11.29 uur

  49. Harrieke reactie 45
    U bent wel héél erg goed gelovig denk ik ……..

    Reactie door Teun — maandag 16 juli 2007 @ 11.45 uur

  50. Britten , Fransen , Amerikanen ,….denken nog steeds dat zijn in termen van meester te zijn van de Arabische wereld : dat was voor de eerste wereld al en ver na de tweede wereldoorlog : de arabieren hebben ook steeds meer gestudeerde en die denken er totaal anders over !

    Reactie door Fred — maandag 16 juli 2007 @ 11.50 uur

  51. @45.Harrieke
    Elk leger is in wezen een verlengstuk van de politiek. De een vult de ander aan. Zeker wanneer we over de Amerikaanse politiek spreken.

    Over de koersk weet ik alleen maar geruchten.

    Mijn punt is deze; president Bush wil de oorlog in Irak tenminste tot april 2008 vooruit schuiven en waarschijnlijk daar aan voorbij. Zo lang hij president is zal Amerika zich niet terug trekken. Er tekent zich nu echter een beeld af waarbij het congres aangeeft aanstaande september als de werkelijke deadline te zien. Als er geen resultaat wordt geboekt wil men de financiering stil leggen en zo president Bush dwingen. Dat betekent dat president Bush een nieuwe terroristische aanslag heel hard nodig heeft VOOR september aanstaande.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 13.11 uur

  52. En daar moet Musharraf voor gaan zorgen.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 13.15 uur

  53. @45.Harrieke
    “Persoonlijk vond ik e.e.a. heel overtuigend klinken omdat ik, de wereldpolitiek nauwlettend volgend, voor mezelf al de conclusie had getrokken dat China Amerika’s toekomstige grote rivaal en vijand zullen worden.”

    Volgens mij is dat Rusland, Harrieke, en niet China. Rusland wordt nu al bedreigt.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 13.21 uur

  54. @39
    Als u goed leest, weet u nu ook waarom Rusland TEGEN een afscheiding van Kosovo is.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 13.58 uur

  55. Geen maffiastaat in het hart van de Balkan.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 16 juli 2007 @ 14.00 uur

  56. USA heeft pas een begroting-overschrijding van 290 miljard dollar ?

    Reactie door Fred — maandag 16 juli 2007 @ 14.51 uur

  57. Best lucratief, zo’n gelddrukkerij!

    Reactie door Elsemie — maandag 16 juli 2007 @ 22.25 uur

  58. De Britten lijken hun politiekekoers verlegd te hebben. Moskou is nu de nieuwe vijand. Het zat er aan te komen nu de NATO op tegenstand stuit. Haalt de UK de kastanjes uit het vuur voor de USA, of gaan ze door waar Churchill ooit de pijp aan maarten moest geven? Engeland heeft altijd garen gesponnen bij een verdeeld Europa. Zeg me of ik het mis heb?

    Reactie door Harry Scheltema — maandag 16 juli 2007 @ 22.38 uur

  59. @51 Rob de Kuster

    Die laatste zin…
    Ik vrees dat ook. Tenslotte weten we dat democratie over lijken gaat.

    Reactie door Gloria — maandag 16 juli 2007 @ 22.46 uur

  60. Rob de Kuster.

    Ik moet zeggen dat ik de geschiedenis van en de wereldpolitiek zelf niet ZO intens ken op ieder gebied als jij dat doet.
    Ik dacht bij mijn stukje meer aan de mensen en de manier waarop politieke machten van welke signatuur dan ook en met welke reden danook daarmee omgaan.
    Inderdaad zit de bevolking tussen twee vuren en zijn immer de dupe van machtspolitieke spelletjes. M.b.t. de Amerikanen en hun gebruik maken van en het laten uitvechten van hun belangen door steeds tegengestelde groepen te steunen of zelfs op te richten of door ‘ een nodige ‘relatie’ bewust te laten oprichten dat is bekend tenminste bij degenen die het willen zien. De grootste dictators komen via Amerika aan de macht Moslimfundamentalisten of niet als ze maar usefull zijn om te ondermijnen. Als er geen moslimfundamentalisten zijn zal Amerika ze wel uitvinden en stationeren het liefst via een ander zodat hun rol onzichtbaar blijft.
    Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, misschien denk jij groot en ik klein.
    Daarom zal het niet wel aan jou liggen begrijp je. Informatie hier gegeven kan enkel zaken toevoegen waar een ander wat aan heeft.
    Maar dat laat onverlet dat ik in al die politieke spelletjes ook nog de mens zie en de mensenrechten en stel me daar inderdaad wel vragen bij, zoals ik dat hieromtrent ook doe m.b.t. Europa zelf. Ik kan het niet laten.

    Reactie door Henny — dinsdag 17 juli 2007 @ 9.03 uur

  61. @60.Henny
    Er worden serieuze pogingen ondernomen om president Poetin onderuit te halen. De Litvinenko zaak is daar 1 voorbeeld van. Maar het is niet president Poetin of Rusland die achter deze moorden zit.

    Als men werkelijk volgens het “boekje” zou opereren, dan zou de UK gewoon het bewijs bij de Russische openbare aanklager neerleggen en Lugovoy in Rusland, via het Russische rechtssysteem laten vervolgen. Dat doen ze niet, en ik zeg daarbij omdat ze geen bewijs hebben. Scaramello is hier de werkelijke dader. Vraag u maar eens af waarom Scaramello polonium 210 in zijn lichaam heeft als hij Litvinenko VOOR Lugovoy ontmoette. Dat kan niet als Lugovoy de dader zou zijn. Scaramello ontmoette Litvinenko in de Sushi bar en pas daarna ging Litvinenko naar het Millenium hotel waar hij Lugovoy ontmoette. Hoe kon Scaramello een Polonium contaminatie oplopen? Simpel toch. Scaramello is de dader.

    President Bush en Musharraf, Henny. Geen politieke spelletje, maar u heeft gelijk. Beiden geven niets om mensenrechten.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 17 juli 2007 @ 11.39 uur

  62. Stel men vermoed dat iemand spionneert en men wil weten wie zijn contacten zijn, dan laat polonium 210 wel een spoor na.
    Stel dat Litvinenko de spion was die Berezovsky observeerde, en Lugovoy was zijn Russische contact persoon. Ik denk dat Litvinenko na de ontmoeting met Scaramello verslag deed bij Lugovoy.

    Voor zover ik weet zit Scaramello momenteel in een Italiaanse cel. Als hij nog leeft.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 17 juli 2007 @ 11.56 uur

  63. Enige toelichting.

    http://www.russiatoday.ru/news/news/10926

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 17 juli 2007 @ 12.10 uur

  64. Rusland heeft al jarenlang verzoeken tot uitwijzing richting de UK gedaan. Voor 21 russische personen, waaronder enkele verdacht van terrorisme, moord, martelen zoals Ahkmed Zakayev. Ook voor Berezovsky loopt een verzoek tot uitwijzing, maar de UK geeft dit soort terroristen politiek asiel. Helaas.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 17 juli 2007 @ 12.16 uur

  65. Over de armoede in Rusland worden we dagelijks geinformeerd doorene Peter. Maar over de armoede in de heilstaat USA bericht slechts de VPRO. En dat doen ze ook nog zelden, omdat er geen hond kijkt naar dat soort programma’s. Ik ben vaak in Rusland geweest. Ik kwam daar al in de jaren vijftig, als zeeman wel te verstaan. Een Rus, Est, Let, of Litouwer was al tevreden als ie regelmatig werk had en dat alles in zijn omgeving werd opgebouwd. Het was alsof ik weer thuis was in Nederland. Nu geven de Baltische staten af op Rusland, omdat ze menen dat het loont omdat te doen. Maar de gewone Europese burger en zakenmannen zitten niet te wachten op die nieuwe Europeanen. Die denken alleen maar aan zichzelf (Wilders). Daar komen de Baltische volken nog wel achter, als ze op hun knieen moeten smeken om olie en gas. De Baltische staten blijven afhankelijk van Rusland voor hun export en hebben geen geld om westerse prijzen te betalen voor olie en gas. Op den duur worden ze de nieuwe armen van de EU omdat ze geen vrienden hebben. En Madelief heeft zich niet verdiept in de hedendaagse geschiedenis: zij lult als een kip zonder kop. Madelief blijf vooral kijken naar het NOS journaal en naar de grijze eminentie Peter de H luisteren. Van die Koude Oorlog gozer heb ik nog nooit iets positiefs uit Rusland mogen ververnemen. De expert over dit enorme land leest alleen Westerse kranten, in Moskou wel tev verstaan, en zegt wat zijn broodheren wil horen.

    Reactie door Harry Scheltema — dinsdag 17 juli 2007 @ 16.59 uur

  66. Volgens mij is het echt niet de VPRO die misstanden in de USA aan de kaak stelt maar zijn heel veel linkse mensen daar voortdurend mee bezig, naar mijn idee word je er juist mee overspoeld! Hoe typisch dat we dat zo verschillend kunnen ervaren. Iedereen weet dat zorg daar peperduur is, dat je verzekeraar een gedwongen winkelnering kent bij bepaalde aangesloten ziekenhuizen enzovoorts, en dat je heel makkelijk het recht op een uitkering verliest. Of mensen met 2 of 3 baantjes het is net of “wie niet werkt zal ook niet eten” daar meer geldt dan hier. Ik heb daar mensen aan de kant van de straat zien zitten die best vaak helemaal niet het type van een zwerver lijken, bijvoorbeeld relatief veel mensen van de zestigers leeftijd wat mn het verschil was met wat je hier ziet in de grote steden.

    Reactie door W6969 — dinsdag 17 juli 2007 @ 18.20 uur

  67. Ontopic:

    Volgens mij hangt een militaire alliantie tussen GB en VS af van het feit of je een gemeenschappelijke vijand hebt. Het sluit niet uit dat je een onvoorwaardelijk-achtig verbond kunt laten wegebben of verwateren, het sluit ook niet uit dat wie vandaag je vriend is morgen je vijand kan zijn. GB heeft ook nog steeds de mogelijkheid open om dichter naar Europa toe te naderen.

    Reactie door W6969 — dinsdag 17 juli 2007 @ 18.21 uur

  68. Rob de Kuster,

    Ik ben het met je eens dat er een wijder wordende kloof onstaat tussen Rusland en Amerika en dat Amerika vuil spel speelt om, daar waar mogelijk, Rusland te verzwakken.

    Ik heb in dat verband vorige week ook nog schaker Kasparov gezien die de nodige duiten in het zakje deed ten gunste van Amerika en TEGEN Rusland (n.b. zijn eigen vaderland!)

    Mijn intuitie in heel veel zaken heeft mij eigenlijk nooit bedrogen en ik vond en vind hem een onuitstaanbare ijdeltuit en intrigant, reden waarom ik er geen ekele moeite mee heb om aan te nemen dat hij mogelijk (tegen betaling uiteraard!) voor het karretje van Amerika is gespannen, net als veel van die walgelijk rijke z.g. “oligarchen”. (die “presteerden” het om in nog geen 10 jaar miljardair te worden door zich eigenlijk gewoon het VOLKSeigendom van de voormalige Sovjetunie toe te eigenen met een opportunistisch en schijnheilig beroep op “vrij ondernemerschap”.)
    Ik vraag me al sinds de val van de Sovjetunie af in hoeverre het westen daarin de hand heeft gehad en hoeveel steun het deze -landverradende- figuren heeft gegeven.

    Ik blijf bij mijn mening dat Amerika er alles aan zal doen om China “kort” te houden: door Rusland aan te pakken dwarsboomt Amerika indirect China.

    Omdat ik gelovig christen ben en dat combineer met de bewegingen in de huidige wereldpolitiek (met name in het MiddenOosten), lijkt het mij zeer aannemelijk dat vroeg of laat (eerder vroeg) Rusland zodanig uit zijn tent zal worden gelokt dat het MASSAAL het MiddenOosten binnenvalt…het zit in een steeds strakker keurslijf van AMERIKAANSE (NAVO!!) omsingelingen en moet dan a.h.w. “uitbreken”.
    Westwaarts (richting Europa) is zeer onaannemelijk, want daar zijn geen vijanden, integendeel, alleen maar handelsbelangen.
    Oostwaarts ook niet want daar heerst gigantische (1,3 a 1,4 MILJARD inwoners!!) bondgenoot China.
    En, Rusland heeft verdragen (handel) met o.a. Iran en hoopt mogelijk op (voormalige)bondgenoten in het M.O. (Syrie, Egypte) en zal door Moslimlanden niet al teveel in de weg worden geleg als het overweldigend wil doorstoten naar …. ISRAEL (DE bondgenoot van Amerika daar).
    Ik denk overigens (in overeenstemming met bijbelse profetieen) dat Rusland -in BLINDE WANHOOP- zich danig zal verkijken, in ieder geval verslagen worden.

    En voorts…VERNEDEREND GEPROVOCEERD wordt Rusland genoeg, om zulke rare sprongen mogelijk te maken.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 17 juli 2007 @ 19.20 uur

  69. H. Scheltema reactie 65

    Wat heeft Wilders met de Baltische landen te maken ? Ik heb hem daar nog nooit over gehoord ! Niet alles aan elkaar knopen omdat het je goed uitkomt .

    Reactie door Teun — dinsdag 17 juli 2007 @ 21.23 uur

  70. Rob de Kuster reactie 61 en 62
    U gaat zeker voor de MI 6 werken ?? Ja die zoeken nog echte Sherlock Holmes-achtige speurders …

    Reactie door Teun — dinsdag 17 juli 2007 @ 21.26 uur

  71. Geen wonder dat er nog niemand echt is opgepakt na de commotie rond `terroristisch’ geweld in Britannië, riekt naar CIA psyop om middels angstzaai US-gareelvaardigheid te kweken. Want in de tijd dat de IRA met bommen smeet had Scotland Yard immers altijd snel de echte daders na afloop? Me dunkt dat moet nu ook kunnen lukken.

    Reactie door Haq — dinsdag 17 juli 2007 @ 21.38 uur

  72. Rob de Kuster.

    Ik heb inderdaad hier binnenkamers al gezegd dat de waarheid hieromtrent alle kanten in zou kunnen gaan. Geheime diensten hebben er geen enkele moeite mee een moord te plegen van een ‘zogenaamd’ bevriende persoon om een politieke revolte te organiseren, ook de Britse niet. Daar ben ik het volkomen mee eens. Bovendien m.b.t. uitlevering. Er is een land dat nooit eigen personen uitlevert en daar maakt Europa geen enkel probleem van.
    Waarom doet de VS niet mee aan het internationaal gerechtshof. Precies dan is het hek van de dam. Ze willen niet riskeren dat ze voor oorlogsmisdaden die ze begaan hebben berecht worden.

    Reactie door Henny — dinsdag 17 juli 2007 @ 22.34 uur

  73. @68.Harrieke
    Ik weet niet wat ik van uw reactie hier moet denken. Rusland in de rol van agressor? Rusland die liberaal kapitalistische idealen nog harder nastreeft dan de USA?
    Sorry, Harrieke, maar daar lijkt u mij toch het spoor bijster. Heeft u wel eens naar president Poetin geluistert?
    Sorry, maar dit raakt kant noch wal.

    @70.Teun
    Grapjas.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 17 juli 2007 @ 22.54 uur

  74. @72.Henny
    Inderdaad. Hier ben ik het met u eens.

    Gisteren hoorde ik Mileband voorstellen dat Rusland mbt haar grondwet ( het niet uitleveren van Russische staatsburgers ) deze wet dan maar moet aanpassen. Hij durft nogal. Laat de UK eerst zelf eens beginnen met het opstellen van een grondwet zodat zij zich daar aan kunnen houden. Voordat zij anderen opdragen hun wetten aan te passen ten behoeven van Britse politieke spelletjes.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 17 juli 2007 @ 23.50 uur

  75. @72.Henny
    Ik heb in deze zaak niet de waarheid in pacht, ik verkondig hier alleen mijn mening.
    En wat ik zie is dat deze hele situatie rondom Litvinenko er op gericht lijkt om president Poetin danwel Rusland onderuit te halen.

    Wat mij dwars zit is dit;

    Stel dat ik even mee ga in de argumenten dat president Poetin de werkelijke opdrachtgever is ( waar ik overigens geheel niet in geloof ), waarom zou Poetin Litvinenko willen doden? Als president Poetin werkelijk de ijskoude moordenaar was die men beweerd dat hij is, zou hij dan niet allereerst achter Berezovsky aan gaan?

    President Poetin heeft bij deze gang van zaken geen enkel voordeel. Rusland lijdt juist imagoschade.

    Mij lijkt het meer plausibel dat Berezovsky ( MI6 puppet ) Litvinenko verraden heeft als mogelijke spion aan MI6. Ik denk dat de Britten en Amerikanen Litvinenko met Polonium 210 gemarkeert hebben om daarna via contaminatie te zien met wie hij allemaal contact had. Dat Litvinenko als gevolg daarvan zou overlijden laat hen verder koud.

    Als de Britten bereid zijn om mensen als dr David Kelly en Robin Cook te doden, waarom dan niet Litvinenko?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 0.12 uur

  76. Waarom Polonium 210? De enige reden die ik zie is dat men Litvinenko wilde markeren. Had men hem alleen willen doden dan zijn daar ook simpele methoden voor.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 0.24 uur

  77. President Poetin heeft overigens meerdere malen aan geboden om in Rusland volgen Russisch recht een strafzaak tegen Andrey Lugovoy aan te spannen indien de Britten met overtuigend bewijs komen. Zoals dat wettelijk gezien ook hoort. De Britten komen tot op heden met allerlei beschuldigingen, maar laten het na om dat met bewijs te ondersteunen. De Britten willen enkel een rechtzaak in de UK en eisen de uitlevering van een Russisch staatsburger naar een land waar rechters tot de elitaire klasse behoren. Wat dus in strijd is met de Russische wet. Maar waar de Britten zelf ook geen gehoor aan geven. De UK weigert zelf ook om onderdanen aan Rusland uit te leveren.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 0.38 uur

  78. Rob de Kuster,

    Ik zei dat een zodanige Russische “zet” me “aannemelijk” lijkt, dus niet perse onvermijdelijk: we zullen zien.

    Overigens, waar haal jij de wetenschap vandaan dat Rusland kapitalistischer zou zijn dan de V.S.? Kun je ueberhaupt NOG kapitalistischer zijn dan Amerika?

    Mijn veronderstelling mag jou dan zeer onwaarschijnlijk lijken maar, wie had in bijv. 1987 kunnen denken dat 20 jaar later, dit jaar 2007 dus:
    1) de Sovjet unie is uiteengevallen,
    2) het Warschaupact is opgeheven (!!),
    3) een aantal voormalige oostbloklanden bij de EU en de Nato behoren,
    4) de Berlijnse muur TOTAAL weg is en Duitsland weer herenigd
    4) Amerika zelfs militaire bases in minstens 1 voormalige Sovjetrepubliek heeft en:
    5) het Rusland nu zwaar vernedert met de drammerige wens (EIS!!) om in OostEuropa een raketschild op te bouwen.

    Denk hier eens over na, dit zou je toen niet geloofd hebben, zeker niet alle 5 punten!

    En, je gaat niet in op mijn omsingelingsverhaal, een grootmacht als Rusland kan die bijna TOTALE omsingeling niet BLIJVEND lijdzaam aanzien, zie de geschiedenis als zich grootmachten wanende landen zich bedreigd voelen in -vaak veel mindere!-! belangen, dat had in Europa vele oorlogen tot gevolg.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 1.42 uur

  79. …. En, Amerika ging al voor minder, want werd LANG NIET ZO INTIMIDEREND BEDREIGD!, oorlog voeren in …….jawel…AFGHANISTAN en IRAK.

    Dit zou nog geen 20 jaar geleden ook ongelooflijk hebben geleken, zeker met de smoes die Amerika ter rechtvaardiging daarvan hanteert.
    Bovendien, wie had kunnen denken dat -wederom Amerika!- zich het recht voorbehoudt om PREVENTIEF KERNWAPENS in te zetten, dat KON 20 jaar geleden niet eens, maar nu lapt Amerika alle mogelijke verdragen en MORELE REMMINGEN volkomem aan zijn laars.

    Beste Rob de KUSTER, dit zijn allemaal FEITEN! en….ik vind ze zelfs nu nog ONGELOOFLIJK!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 1.54 uur

  80. ….En, stel dat Israel (of Amerika)inderdaad bombardementen gaat uitvoeren op IRAANSE (!!) nucleaire faciliteiten, Iran en Rusland zijn wel BEVRIENDE BUURlanden die diverse verdragen en overeenkomsten hebben:
    Dit is dan ook weer de zoveelste (indirecte) provocatie van Rusland…..

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 2.22 uur

  81. …Misschien vergis ik me in de omschrijving van BUURland, dat was in ieder geval wel zo toen de SovjetUnie nog bestond, ik heb even geen atlas bij de hand, gevoelsmatig zal die status zeker nog bestaan bij veel Russen.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 2.25 uur

  82. @78.Harrieke
    “Overigens, waar haal jij de wetenschap vandaan dat Rusland kapitalistischer zou zijn dan de V.S.? Kun je ueberhaupt NOG kapitalistischer zijn dan Amerika?”

    Dat beweer ik ook niet. Ik plaatste een vraagteken aan het einde van de zin, juist u leek dit namelijk bij uw reactie @68 te suggereren. Alsof handelsbelangen boven het landsbelang gaat.

    Nee, Harrieke. Ik ga hier inderdaad niet uit de doeken doen welke counter maatregelen Rusland daadwerkelijk neemt. Vooralsnog is het echter niet Rusland die lijd danwel toe kijkt.

    Uw 5 punten zijn slechts een moment opname in een race die nog altijd voort duurt.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 2.43 uur

  83. Harrieke, Rusland is niet de agressor. Daarvoor moet u toch echt bij de Amerikanen zijn.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 2.47 uur

  84. De situatie in Iran danwel Israel leeft nauwlijks in Rusland. A non-issue.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 2.49 uur

  85. Pool heeft gelijk.

    “Speel niet met Poetin, anders gaat hij met jullie spelen.”

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 2.54 uur

  86. Rob de Kuster,

    Excuses, dat vraagteken had ik over het hoofd gezien.

    En, ik probeer nu juist duidelijk te maken dat het -net zoals jij zegt- Amerika is dat de agressor is: door Rusland zo te provoceren, te intimideren en zo tot AGRESSIEVE daden UIT TE LOKKEN.
    Bovendien laat Amerika onophoudelijk weten -en Rusland hoort dat natuurlijk ook- dat het streeft naar wereldheerschappij.

    Voorts vind ik dat je mijn argumenten niet echt weerlegt, ik zou elke goede weerlegging toejuichen omdat die het denken prikkelt.

    Er zit 1 welhaast zo te noemen “anomalie” in mijn redenering en dat komt omdat ik mijn politieke conclusies in overeenstemming wil brengen met mijn geloof: en dat is de “zuidelijke doorbraak” van Rusland: de bijbel voorspelt die en die kan ik als christen niet zomaar negeren, ook al heb ik moeite met de logica daarvan.

    Wel is het zo dat door de politieke ontwikkelingen vaqn de laatste 20 jaar het voor mij heel wat aannemelijker is geworden dat Rusland ooit zoiets zou kunnen ondernemen, het toneel daarvoor wordt m.i. in gereedheid gebracht …

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 3.24 uur

  87. Harrieke, leest u de links bij “De gang van zaken…” die ik bij @60 t/m @63 heb gegeven.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 3.36 uur

  88. Rob de Kuster,— woensdag 18 juli 2007 @ 3.36±

    Goedemorgen,

    Heb ik gedaan, maar…wat hebben die met mijn “theorie” te maken, ik lees alleen maar over irritaties over en weer tussen Engeland en Rusland en over van beide kanten gedane en onbeantwoorde uitleveringsverzoeken. Tevens dat Londen nu 4 Russische diplomaten heeft uitgewezen en dat verwacht wordt dat Rusland soortgelijke stappen zal ondernemen.

    Dus…?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 11.25 uur

  89. die heren de Kuster en Harrieke werken zeker bij instituut Clingendael ?
    Zetten zo de hele wereld even opnieuw in elkaar !

    Reactie door Teun — woensdag 18 juli 2007 @ 12.07 uur

  90. “Dear Gloria,
    We beg to inform you that your E-mail dated 2007/06/26 was received. We wish you health and succes for you from the Almighty. With regard.
    The Islamic Republic if Iran presidential site.”

    Leuk he Rob en Harrieke? Toch een antwoord terug gekregen op mijn mail naar Ahmedinejad’s site, waarik hem prees dat hij rechtstreeks bereikbaar is en Balkenende niet! En de hoop uitsprak dat moslims en christenen vredig met/naast elkaar kunnen leven.

    Reactie door Gloria — woensdag 18 juli 2007 @ 12.58 uur

  91. @88.Harrieke
    Lees nu eens goed, Harrieke. Dit soort oppervlakkige reacties van u zijn we niet gewend.

    Thema; De gang van zaken…
    reactie; 60 t/m 63.

    @89.Teun
    Heeft u misschien ook nog een mening of alleen maar commentaar op de persoon?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 13.14 uur

  92. Gloria — woensdag 18 juli 2007 @ 12.58:

    Beste Gloria,

    Goedemiddag,

    Ja, dat is -ondanks alle politieke hardvochtigheid TOCH hartverwarmend, al zal daar in deze wereld met het motto “U krijgt de waarheid die u vraagt, desnoods CONSTRUEREN we die…” wel weer geringschattend over worden gedaan.

    En voor wat betreft het vredelievend naast elkaar bestaan van diverse religies en volkeren: Moslims bijv. rekenen Christenen tot de z.g. “volken van het boek” en hebben dus eigenlijk al heel veel gemeenschappelijks met hen.

    Ik geloof ook rotsvast dat het NOOIT GEWONE mensen zijn die geloofskwesties misbruiken voor machts- en bezitsdoeleinden, daarvoor heb ik een te goede kennis van de mondiale, en met name Europese en Amerikaanse, geschiedenis:
    Telkens weer zie je overal hetzelfde patroon: een aantal gewetenlozen eist voor zichzelf de macht en misbruikt die dan om TEN KOSTE van de bevolking voor zichzelf en hun BROODNODIGE, SLAAFSE AANHANGERS comfortabele posities te bewerkstelligen.

    Omdat geloof appelleert aan de diepste menselijke waarden en principes en aldus eng verweven is met vurige hartstochen, vormt dit voor GEKRENKTE, ONTRECHTE en vaak WANHOPIGE mensen een strohalm en vaak stevige tak om zich aan vast te klampen.
    Als dan door gewetenloze manipulators -misbruik makend van de onwetendheid van veel mensen- ten gunste van HUN (duistere!)machtsmisbruik – daarop een beroep wordt gedaan…. de geschiedenis laat dan volop zien wat de gevolgen zijn:
    O.a. de kruistochten, toen hele hordes echt begeesterde mensen (vooral de 1e kruistocht!) meenden voor God zelf te strijden, de NoordIerse kwestie die eigenlijk vooral een strijd was/is tussen RIJK en ONTRECHT ARM met daarbij een ingewikkelde verwevenheid van eeuwenlange Engelse bezetting en onderdrukking, ik kan zo nog wel even door gaan, maar laat het hierbij.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 18 juli 2007 @ 13.28 uur

  93. @90.Gloria
    Dat is mooi, Gloria. Ik stuur af en toe ook wel eens een e-mailtje naar het US congres.
    Meestal stuur ik dan verifieerbare informatie. Onlangs nog.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 13.39 uur

  94. @92.Harrieke
    Dat weten we allemaal wel, Harrieke. Het gaat al lang niet meer om de analyse, maar hoe we dit gaan oplossen? Mag ik u er aan herinneren dat we op weg zijn naar 1 miljoen doden in Irak. Morele verontwaardiging is begrijpelijk, maar brengt geen oplossing.

    In Sha Allah?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 18 juli 2007 @ 13.54 uur

  95. @92 Harieke.

    Harieke je mag van mij gerust een poosje doorgaan. Daarom de strijd van het socialisme voor een betere wereld zal eeuwig duren, mensen die denken het te kunnen maken gaan over de lijken van hun medemens. Christus kwam daar tegen in opstand, dat werd hem niet in dank afgenomen, hij eindigde aan het kruis.
    In onze tegenwoordige tijd bestaat de macht over het bezit van grondstoffen. Er zijn gelovigen die denken dat de strijd gaat tegen hun geloof. Hun leiders zitten nog op een houten paard totdat een van hen de atoomwapens ter hand neemt.
    In de Bijbel staat dat de wereld niet zal vergaan door water maar door vuur. Er zijn Christenen die willen met alle geweld dat de Bijbel gelijk krijgt, maar nadat zij hun zakken gevuld hebben. Na ons de zondvloed.
    Het Paradijs is voor hen die als een goed mens geleefd hebben. Het klinkt mooi maar ik
    geloof er helaas niet in. Ik heb weleens gesteld, de hemel is op aarde en de mens verdiend het aardseleven niet, zolang zij elkaar afmaken, beesten doen dit elkaar niet aan. Daarom heb ik jaren geleden het socialische geloof aangenomen, in een kerk kom ik niet meer behalve met de kerst om de geboorte van de grootste socialist Jezus te vieren en voor de rest dien ik mijn tijd wel uit zoals miljarden andere mensen.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 18 juli 2007 @ 21.08 uur

  96. Hr R. de Kuster reactie 91

    Nee na al Uw reacties gelezen te hebben past het mij alleen nog te zwijgen . Zoveel baarlijke nonsens bij elkaar geeft mij slechts één gevoel : arme SP

    Reactie door Teun — woensdag 18 juli 2007 @ 21.10 uur

  97. @94 Rob de Kuster

    Inderdaad: Deo Volente!
    Ik geloof niet meer dat wereldleiders iets op kunnen lossen, maar alleen in staat zijn om de wereldtent af te breken.
    MACHTSPOSITIES!
    De vraag is hoeveel geduld God nog heeft…

    Hoe dan ook, al wordt het heelal morgen opgerold… vandaag blijf ik geloven in een wereld die zoveel beter kan. Maar dan hebben we wel volkeren nodig die OP DURVEN TE STAAN!
    Hardleers?

    Reactie door Gloria — woensdag 18 juli 2007 @ 23.07 uur

  98. @96 Teun

    Gek dat ik datzelfde gevoel bij jou ook heb:
    arme Teun.
    Overigens: lijkt mij het in jouw geval zeker gepast om te zwijgen. Ga lekker aan de babbel bij je eigen partij.

    Reactie door Gloria — woensdag 18 juli 2007 @ 23.14 uur

  99. @97 Gloria

    Men zegt God is de Hemel.
    De duivel is de hel.
    Laten wij het eenvoudig houden, noch de Hemel noch de Hel bestaan, zowel God als de Duivel leven in de mens.
    Het is de eeuwige strijd tussen goed en kwaad, daarom ben ik blij dat het socialisme bestaat. Ik zou er veel over kunnen schrijven maar het is een weg die een ieder moet ontdekken. Die weg heet, het pad des levens, dat is een heel oud pad waar je makkelijk vanaf dwaalt.

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 19 juli 2007 @ 0.10 uur

  100. Het morele dilemma.

    http://www.liveleak.com/player.swf?autostart=true&token=9f1_1172836670&p=57253&s=1

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 19 juli 2007 @ 4.13 uur

  101. Hoor ik Berezovsky hier “on camera” bekennen dat hij ergens tussen de 300 en 400 miljoen besteed heeft voor o.a. de Orange revolutions?

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11054/video

    Tja, wie een kuil graaft voor een ander, ….

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 19 juli 2007 @ 5.34 uur

  102. Overigens. De Russische ambassadeur ontkent dat er een Rus is uitgeleverd ivm een geplande aanslag op Berezovsky. De Russische ambassade was door de Britten zelfs niet geinformeerd. Er is dus niemand uitgeleverd.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 19 juli 2007 @ 5.37 uur

  103. Rusland neemt counter maatregelen.

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11102/video

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 20 juli 2007 @ 0.15 uur

  104. @95 en @99 d’olle Henk.
    Met beide voeten op de grond en zo doe je me
    sterk denken aan het uitvoeren van ‘praktisch
    Christendom’ dat begin jaren zestig verfoeid
    werd omdat het niet hóóg drávend genoeg zou
    zijn, te weinig te maken zou hebben met het
    dogmatisch ‘geloven’. Gestoeld op soms on-
    návólgbare filosofieën met een ethische op-
    vatting die met het ‘léven van álle dag’ van
    maandag tot en met zaterdag (daar waar de
    diensten alleen op de zondagen werden gehou-
    den) niet zelden in grote tegenstelling stond
    om niet te zeggen…grotere contrasten soms
    nauwelijks denkbaar waren.
    Na verloop van tijd en rijp beraad overkwam
    het dus menigeen, de vormgeving van ‘geloven’
    naar eigen maatstaven bij te stellen. Ook
    daardoor werd het werk van de vakbonden, toen, meer en meer gesteund door ánders ge-
    lovenden. De Sociale Prioriteiten, zoals de
    figuur Jezus (én vele anderen in zijn tijd,
    maar ook elders door duizenden jaren heen)
    die nastreefde, was zijn voorbeeldfunktie en
    grote verdienste. Ook andere ‘begaafdheden’
    gaven hem die extra dimensie.
    Dat e.e.a. in de loop der tijden niet alleen
    ‘heil’ bracht, maar ook ‘verregaande verwar-
    ring’ heeft gebracht is middels godsdienst-
    oorlogen duidelijk geworden. De geschied-
    schrijving over plaatselijke faktoren en ook
    ethisch beséf brengt nog steeds consternatie.
    Wij hebben hier ook zo’n ‘natie’, con stér,
    (+ *) !
    Pakken we voor wie het aangaat nog even één
    van die gevleugelde uitspraken:
    “Niet wie zegt Here, Here, maar wie doet de
    wil mijns vaders” (etc. zie Google )…..en
    precies dát thema heb jij en velen met jou
    dus ópgepakt om er je leven mee te vullen en
    het récht te mógen bestáán, waar te maken.
    “Onderzoekt alle dingen en behoud het goede”
    is dan tevens de mogelijkheid om de ‘zinge-
    ving’ in verantwoorde goede banen te leiden.
    Met vallen en opstaan proberen we allemaal
    daarnaar te streven, en hier is het met
    ‘threads’ en worden wij intussen verwend met
    zo af en toe “….silver threads among the
    gold…” heel basic en heel intens, een
    geest van liefde door en voor mensen, dwars
    door alles heen, zoals het ooit werd bedoeld!
    Dank Henk, voor je (door-)verwijzingen, keer
    op keer, de mildheid en gedrevenheid die zich
    zo prachtig bij jou in harmonie doen zien en
    uitkristalliseren.Fijne zondag voor jou en de
    genen die je zo dierbaar zijn, groet,Madelief

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 juli 2007 @ 11.08 uur

  105. 21 juli, de dag dat de Leeuw in de Leeuw doet
    rijzen, zou dat écht wáár zijn?
    LEEEEEEEEEEEEO, LEE-EE-EE….O,
    we all want to go to a very sweet home.
    Laten we met iedereen, dat ritme eens pro-
    beren op te pakken, dat swingt de pan uit!
    Fijne dag allemaal, met drumband/gitaar!.

    Reactie door Madelief — zaterdag 21 juli 2007 @ 11.12 uur

  106. En terwijl de Britse politiek roeptoetert, laat de Britse justitie het voorlopig afweten. Scotland Yard heeft sinds december 2006 Andrey Lugovoy niet meer benaderd. Lugovoy heeft zelf contact opgenomen met Scotland Yard om te vernemen dat men niet geinteresseerd was in hem.
    De Russische openbare aanklager heeft nu aangekondigd om openheid van zaken te geven om zo aan te tonen waar de Britse justitie in gebreken blijft.

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11154

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11154/video

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 22 juli 2007 @ 5.06 uur

  107. @ Madelief (105):

    Zingt allen mee:
    “Leo…! o Le-e-e-o…!”

    (Melodie: “Banana boat song” van Harry Belafonte).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 23 juli 2007 @ 18.32 uur

  108. @107 Bedankt, Olav, dát was exact wat ik be-
    doelde, maar intussen zijn we weer een dag
    verder dan de 21ste, en wordt het weer
    Day-o, Day-ay-ay, oooooooooooh……………
    Hoe lang nog dit Kabinet van,…………….
    maar zo-zo!

    P.S. Een watersnoodramp treft Engeland, en zal men vast op Defensie willen bezuinigen.

    Hoe veel dijken moeten er hier doorbreken om
    ook op Defensie te gaan bezuinigen en de
    ‘missie’ om te buigen naar werkelijk ‘mensen
    redden’?

    Mag ik toch hopen dat de DIJKgraven hun huis-
    werk vandaag goed hebben gedaan, vóór dat de
    GRÁVEN in doen zien dat er enkele DIJKEN ver-
    zwaard dienden te zijn geworden.

    Wateroverlast om te zetten in energie d.m.v.
    versnellende radereren zou zo gek nog niet
    zijn, van de nood een electradeugd maken!Wie?

    Reactie door Madelief — maandag 23 juli 2007 @ 21.49 uur

  109. De reactie van de Russische openbare aanklager.

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11277

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11277/video

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 24 juli 2007 @ 12.44 uur

  110. stelletje sukkels.

    Reactie door Talitha — donderdag 29 november 2007 @ 20.58 uur